Nee hoor dat zijn niet mijn maatstaven, zijn hele post ademde uit dat het niet om zwaar bedrijfskritieken data ging, maar meer gewoon een extra backup die hij gewoon boven gemiddeld veilig wou hebben, iets dat hij ook verderop beaamde.
Vond Q zijn post gewoon een beetje over de top.
Hier ga je dus gelijk weer voorbij aan waarom ik een UPS zou willen.
Ik zij zelf ook dat een UPS zeker aan te bevelen was, en de kosten daar voor zijn ook niet zo extreem dat het niet hoeft te laten.
Alleen zij ik dat de kans klein is dat je hem echt nodig hebt om data verlies te verkomen, of iemand het risico neemt om 70 euro te besparen is aan hem zelf, hoe belangrijk hij zijn data vind.
Dat is weer *jouw* mening, er zijn echt genoeg use cases waar een redundante voeding handig is.
Wat dacht je bij het verwisselen van je UPS batterij? Hoe ga je met een enkele voeding de uptime van je systeem garanderen? Met een redundante voeding kan je 1 op het net zetten, en 1 op de UPS, en kan je de batterij van je UPS "online" vervangen. (om maar een use-case te noemen).
Een backup server kan gemakkelijk even uit staan om een accu te vervangen, het is namelijk niet een systeem dat echt 100% uptime nodig heeft.
Ook dat is compleet subjectief. Wat nou als hij octrooi data, (jouw) financiele gegevens bezit? Misschien gaat het wel over medicijnen van kankerpatienten? Wil je dan ook dat het op een Gigabyte bordje staat?
Als je daar mee bezig bent ga je niet met DIY spul lopen te klooien, nu maak jij zelf aan namens die wel heel erg ver gaan.
Server grade betekend niet alleen server grade HARDware, maar ook servergrade FIRMware. Supermicro, HP, en Dell hebben toch echt een stuk betere drivers en firmware testing labs dan Gigabyte en Asus (voor de consumer lijn, want beide hebben ook een server lijn.) Je wil niet weten hoe vaak ik in een groot datacenter servers heb zien falen op firmware en/of bios problemen. Vaker dan je dat thuis ziet.
Ja een WS bordje van ASUS of Gigabyte is geen Supermicro, HP of Dell kwaliteit, maar daar durf ik best wel een simpele backup/fileserver op te draaien, zolang het maar niet essentiële/kritisch gegevens zijn.
ZFS *helpt* bij het wegnemen van risico's. SAS schijven doen dat ook. Ik heb echt veel talks gezien/gehoord (via mijn werk, maar ook via internet) over ZFS, en ik hoor het echt regelmatig: SAS schijven zijn beter. Vanwege command management, vanwege queuing, vanwege meer ECC in de sectoren etc, etc.
Klopt, maar daar hangt ook een prijskaartje van +/-100% extra aan, en het leek me niet dat hij daar naar toe wou.
BlackBlaze neemt geen HDD's omdat ze beter zijn, maar uit een KOSTEN overweging... Het is goed "genoeg" voor hun. Dat is heel wat anders dan dat iets per definitie een goede keuze is.
Ik wil in mijn server ook wel SAS schijven, en een Supermicro mobo, maar net als de meeste die hier komen, en waarschijnlijk flipkipse ook is 'Goed genoeg' waar we voor gaan
Want je bent zelf nooit elektrostatisch geladen?

Natuurlijk, maar er moet heel wat gebeuren, voordat die lading van de kast overslaat naar elektronica, en dat is voor een server waar je bijna nooit aanzit nog ene minder probleem dan een gewone PC, waar het al nagenoeg nooit gebeurd.
Hoewel je op veel punten echt wel in de goede richting zit, moet je oppassen om niet de keuze voor iemand te maken. Wij weten allemaal welke dingen je aan moet denken, en niemand in dit topic heeft de intentie om foutieve informatie te verspreiden.
Met de punten die jij opnoemde ben ik het helemaal eens, als het een server voor Shell of een ziekenhuis is, maar daar wat ik in zijn post las, zocht hij ook niet naar.
Wat we alleen niet moeten doen, is keuzes aan iemand voorleggen alsof iets de enige waarheid is.
Maar jij en Q moeten mensen ook niet afschrikken, door te zeggen "
Ik ben even van mijn apropos want dit is een consumenten forumpje." of je moet een redundantene voeding etc. etc. nemen, want jullie deden het zelfde als waar jij mij van beschuldigt, dan hadden jullie eerst even moeten vragen, wat is nu eigenlijk het doel van de server, ik relativeerde alleen jullie post's een beetje.
Alles in IT is relatief. Het kan altijd beter, duurder, stabieler, sneller, goedkoper, interessanter, complexer en noem maar op. Het is aan de koper/gebruiker om een afweging te maken.
Mee eens, ik weet ook wel wat ik wil, en net als die Lambo die niet voor mijn deur staat, zitten er ook geen SAS schijven in mijn toch al extreem dure server.
Q schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:09:
Het concept deugt niet wat mij betreft. Als ZZP-er stop je tijd in je bedrijf, zo min mogelijk in bijzaken als IT en ga je zelf niet beunhazen.
Als je de tijd besteed aan het beunhazen gewoon besteed aan omzet maken, kun je gewoon 10 jaar backblaze of een knappe kant-en-klare nas/server kopen.
Er zijn ook zat ZZPers die het gewoon leuk vinden om een DIY NAS te bouwen.
[/quote]In het reguliere bedrijfsleven wordt ZFS vrijwel niet gebruikt. Mensen kopen gewoon servers van HP, Dell of Supermicro.[/quote]
DIY bouwers lopen altijd voor op het bedrijfsleven, maar je ziet het bedrijfsleven ook steeds meer overstappen op ZFS, mijn vriend werkt voor IT van de Noorse ziekenhuizen, en daar hebben ze bv al een van de twee backup systemen op ZFS draaien, met plannen om de ander ook over te zetten als hij aan vervanging toe is, en als die draait, gaat waarschijnlijk ook de live patiënten gegevens server over op ZFS of BtrFS, maar dat systeem is pas 2 jaar oud.
ZFS wijdverspreid in het bedrijfsleven, nog niet echt, daar het bedrijfsleven behoorlijk conservatief is met nieuwe tech, en eerst de kat flink uit de boom kijken, maar de groep bedrijven die ZFS gebruiken groeit wel.