De 4tera schijven van Seagate heb ik zelf gemeden. Er is wat gezeur geweest met verschillende versies van die schijven onder dezelfde EAN (3-4 platter modellen) en ik geloof dat er ook wel wat verschil was in performance (en mogelijk betrouwbaarheid). Daar kan ik niet zo goed tegen, de consument een onduidelijk product geven. Verder in het verleden zelf nooit problemen gehad met Seagate schijven eigenlijk.
Ik ben voor Toshiba gegaan. Even spieken, de:
-2x MD04ACA400 << relatief bewezen serie (ook geen TLER als ik me niet vergis), wordt ook verkocht onder de merknaam Intenso (duits)
-1x HDWE140EZSTA << nieuwe disk, onbekend hoe of wat (september 2015) maar ik wilde een ander type dan de rest van de array
en dus 1x: Seagate 8tb archive; zullen veel mensen je afraden, maar het is voor mij mijn backup drive. Het verbruik even uit het hoofd scheelt wel aardig wat; de Greens meen ik ong 7W peak en deze 11,5W (dat is toch 50% meer). Deze draaien dan ook meer richting 7200rpm versus 5200rpm van de greens.
Om eerlijk te zijn heb ik me niet specifiek verdiept in of de schijven verder goed zijn, maar heb me een beetje laten sturen door prijs/gb. Anders hoor je toch snel koop WD Reds of inderdaad Hitachi (maar die zijn en stuk duurder). Hier heb ik mijn oude array vol met Samsung Spinpoint F1, F3 en WD green zitten (en zijn recent 2 hitachi's stuk gegaan tegelijk), dus het is en blijft toch altijd wel een gokje.
Graceful shutdown ligt een beetje aan je UPS. Er zijn waarschijnlijk wel mooie voorbeelden voor gok ik, al gebruik ik zelf een APC ups en dus de scripts die meegeleverd zijn met FreeNAS / apc-upsd onder linux. Mij lijkt op zich een ifconfig eth* down en een shutdown -h now voldoende (mogelijk nog een flush en umount van je array?), zodra je UPS aan slaat of onder 10% accu komt oid. Er even van uitgaande DAT je dat natuurlijk kan uitlezen... Anders moet je daar nog iets voor maken.
De OS disks en log/cache van ZFS zijn wezelijk andere dingen die ik bedoelde, excuus! Mirror voor je OS: kan nooit kwaad maar is even wat instelwerk (even goed kijken of native ZFS ook werkt voor de root bij de distro die je kiest). De log of cache schijven zijn wat anders:
http://louwrentius.com/th...n-building-a-zfs-nas.html
http://serverfault.com/qu...for-both-or-two-smaller-s
Korte samenvatting (die vast te kort door de bocht is)
-Write cache: SLC SSD ivm vaak schrijven (niet handig bij grote hoeveelheden continue data schrijven)
-Read cache: handig bij vaak vergelijkbare data lezen (mag/kan MLC, wordt relatief weinig beschreven) \\ deze mag gewoon uitvallen in principe want de data staat ook op de array (MAG ALLEEN IN NIEUWERE VERSIES VAN ZFS, meen >19?)
-1xSSD voor beide: af te raden ivm ander type gebruik
Voegt wel complexiteit toe aan je pool natuurlijk!
===edit===
Ivm twijfel over de avaton (stuk goedkoper weer dan de voorgestelde supermicro), zelf heb ik nu: ASRock E3C224D2
Ben er tot nu toe vrij tevreden mee. Minder SATA, minder ram slots, minder 'bekend' server platform merk, maar ook goedkoper. Samen met de G1840 heb ik nog niet echt een performance probleem gehad. Wel houd ik mijn NAS en andere logica gescheiden. Het is puur een file-tank.
[
Voor 9% gewijzigd door
Scorpei op 23-09-2015 13:42
]