Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 20:27:
[...]
Ik denk dat ik het volgende stukje verkeerd heb gelezen:
De 4HDD uit mijn huidige systeem zouden dan samen gaan werken met een viertal nieuwe HDD's in een pool met 2 raidz vdev's.
Twee RAID-Z
vdevs dus niet twee pools.
Ik zou echter niet direct aanraden om oudere schijven met nieuwere schijven in een RAID-Z te zetten. ZFS RAID-Z is meer dan alle andere RAID's (behalve RAID3) gevoelig voor latency en dus wil je eigenlijk dezelfde schijven hebben met tevens dezelfde firmware.
Ik ben net van mening aangedaan dat je wel groepjes van disks mag samengooien, bij voorkeur wat oudere en nieuwere. Bij NAS gebruik maakt het echt geen fluit uit, dan is de hele nest al meer dan snel genoeg om filmpjes en alles te serveren... Te lezen aan wat de vraagsteller uittypte is dat ook de usecase van zijn nieuwe build...
Net door de robuustheid van ZFS zou ik dit soort dingen (raidz met 3 x 4TB nieuw en 3 x 2TB in RAIDZ met oude disks) durven en disks meer bekijken als lompe commodity dingen ipv de oh zo gevoelige dingetjes die ze waren onder traditionele HW RAID controllers...
[...]
Die 8TB Seagate zou ik juist weer afraden omdat dit een SMR-schijf is. Die schijven hebben performanceissues en mogelijk problemen met retentie doordat ze in feite geen echte sector size meer hebben.
Met die performantie issues was ik niet bekend, dat uit zich in? Sector size; wat maakt het uit? We zitten nu toch ook al te rommelen met 4K/512B op 4TB disks en hoger?
[...]
Wat ik bedoel is dat je bij een 3-disk RAID-Z met 6TB disks alle data op één 6TB disk kan zetten die je uit de pool haalt, en vervolgens de overige twee disks vrij hebt. Zou je er 2 schijven bijkopen kun je dan een 5-disk RAID-Z maken met slechts 4 schijven (degraded). Dan kopiëer je de data van de ene 6TB disk naar de nieuwe degraded pool. Vervolgens voeg je de ene 6TB disk toe zodat de 5-disk RAID-Z compleet wordt. Zo heb je dus uitgebreid van 3-disk RAID-Z naar 5-disk RAID-Z zonder dataverlies. Voorwaarde is wel dat alle data op één schijf past, of je die elders kunt stallen.
Joh... Dan maakt het echt niet uit wat hij er onder steekt als je die voorwaarde er onder steekt he CiPHER... Dat had ik dan ook kunnen doen met mijn 5 x 4TB RAIDZ array: "hey HyperBart, gooi toch gewoon al je data op één disk"
Ik zou het net bekijken dat als hij ooit wil vergroten qua array dat hij zijn oude 2TB's kan resilveren one by one met 4TB's bv...
[...]
Ik ben dus juist tegen actieve koeling. Ik wil nooit meer een systeem maken met bewegende onderdelen - behalve de hardeschijven zelf maar die gaan er op een moment ook aan geloven....
Je kast zelf is van nature al 100% stil, tenzij je de (bijgeleverde) fans meetelt. Ik ben juist een groot voorstander van schijven passief koelen; dus absoluut geen ventilator op de schijf te laten blazen. Ik geloof dat dit juist kans op falen kan vergroten - wat wordt ondersteund door Google en BackBlaze-studies - en daarnaast is het totaal onnodig als je de juiste schijven kiest, zoals WD Green.
Dus als ik jouw idee nu even toepas op mijn disks dan wil dat zeggen dat ik met 55 à 60 graden disks moet gaan draaien? Sorry, dat vind ik te warm.
Als je 3W idle doet dan heb je ook geen actieve koeling nodig. Je schijf wordt natuurlijk en uniform warm en koelt langzaam weer af. Actieve koeling kan voor fluctuaties in temperatuur zorgen en daarnaast ook de distributie van temperatuur minder uniform maken; zoals wanneer de onderzijde van de schijf veel harder wordt gekoeld dan de bovenzijde. Ten slot is passief koelen natuurlijk ook zuiniger, stiller en minder foutgevoelig.
Ik geloof er geen sikkepit van dat actieve koeling voor een mindere uniforme temperatuur zorgt, die warmte wordt boven en onder toch gelijk afgevoerd, gekoeld of niet. Er zijn altijd regio's van de disk die warmer of koeler zijn, dat ligt toch maar net er aan waar alle onderdelen en prulletjes steken?
[...]
Ik spreek me niet uit tegen dual cores voor ZFS, maar een dure dualcore is niet de meest logische investering voor ZFS. Je kunt beter een goedkopere quadcore hebben. Die dure dualcores zoals de Core i3 zijn vooral geschikt voor game machines. Hoge frequentie voor games die toch vaak maximaal 1 of 2 threads hebben. Voor ZFS is het een chip met beperkte kracht maar wel een fors prijskaartje - toch drie tot vier keer duurder dan een J1900.
Goed, ik ben het eens met je, maar met die i3 heeft hij voor ZFS ook al meer als genoeg, ik ben zelfs benieuwd als ik mijn 10 disk RAIDZ2 aan een setup met G1610 zou hangen of ZFS trager zou zijn. Ik ben het eens met je dat ZFS benefit van multithreading/+ in cores maar die grens raak je met dit soort setups bijlange na nog niet aan...
Aangezien BSD toch wel leider is op het gebied van SMP - vele innovaties ook in producten als Linux, Firefox en MySQL zijn eerst op FreeBSD ontwikkeld alvorens ze naar de genoemde producten overvlogen. ZFS is hierop ook geen uitzondering, want ZFS kan alle CPU cores optimaal gebruiken in veel situaties. De kernel zelf bestaat uit meer dan 150 threads. Encryptie en compressie (LZ4) kunnen alle CPU cores gebruiken. Kortom, cores is alles! Cores * frequency * IPC = performance. Dat betekent dat je veel liever een zwakke quadcore hebt dan een snelle dualcore.
(zie hierboven)
Een J1900 systeem voor hem is zeker het overwegen waard, zeker als je toch al geen ECC neemt. En beperkt aantal schijven dus kan prima. Dan zou ik dus eerder een goedkoper J1900 systeem overwegen, of een duurder Xeon+ECC systeem als je het helemaal goed wilt doen en je budget verdubbelen t.o.v. een J1900 systeem.
Geen commentaar