Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 13:07
ik slaap nog...

[ Voor 116% gewijzigd door FireDrunk op 14-07-2015 08:10 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
De X10SDV-TLN4F van Supermicro ziet er wel erg stoer uit. Prijs ligt rond de 850 USD, dus even afwachten wat hij in EUR gaat kosten. Voordeel is dat er geen aparte CPU nog nodig is en dat er 2x 10Gb aansluiting op zit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-TLN4F€ 0,-€ 0,-
1U-NAS NSC-800 Server Chassis€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT2K8G4RFD8213€ 170,01€ 170,01
1LSI SAS HBA 9300-8i Single controller€ 294,22€ 294,22
1Crucial MX200 M.2 60mm 250GB€ 107,42€ 107,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,65

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Q schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:12:
Aandachtspunten zijn dus:
......
Ik probeer met dit hierboven een beetje hardop te brainstormen en ik solliciteer naar feedback met ideeën.
zoiets bestaat mo per onderdeel al in de vorm van de Tweakers.net pricewatch.
Naar mijn mening zijn er voor een complete NAS teveel verschillende afwegingen waardoor je nooit een voor iedereen bruikbaar overzicht krijgt en tegen de tijd dat je dat wel hebt is er wel weer wat nieuws.
Denk dat je hooguit wat algemeenheden zinvol kan noemen en die staan hier of zouden daar aangevuld kunnen worden.
Waarschijnlijk niet de feedback waarnaar je solliciteerde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Guys, ik kom weer even storen, want ik heb een vreemd probleempje.

Met hulp van Cipher mijn ZFSguru helemaal aan de praat gekregen, en dus nu aan het instellen (sabnzbd, couchpotato enz.)

Echter loop ik daar mee in de knoei als ik directory's wil geven. Ik kan bij couchpotato Sickbeard maar 2 subdirectory's 'diep' de mappen selecteren. Verder gaat hij niet.

Mappen zijn als volgt: /data/data/series.

Die laatste map wil ik dus selecteren, maar dan gaat er een balkje lopen en gebeurt er niets meer. Ook bij sabnzbd slaat hij de gekozen instellingen niet op als ik een te verre subdirectory kies. Dus dat is nu /data/sabnzbd/complete. Ik kan dus niet (zoals ik eerst wilde) /data/data/sabnzbd/complete.

Ik heb al met permissies geknoeid en heb het hele filesystem al aan mij toegekend, maar ik kom er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:59
Couchpotato is voor films
Dat naar een volgende map in sab heb ik ook gehad,destijds opgelost door chmod 777 te geven aan die 2e map.
Misschien niet hoe hethoort maar het werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Sorry, ik bedoelde sickbeard. Mijn twee hersenhelften corresponderen niet goed meer.

De directory's in die twee filesystems hebben al permission 777

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Heb je daarna ook een reboot gedaan?
Heb gemerkt dat dat regelmatig moet met zfsguru.
Of the lighttpd een restar geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:52
Zware Unit schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:41:
De X10SDV-TLN4F van Supermicro ziet er wel erg stoer uit. Prijs ligt rond de 850 USD, dus even afwachten wat hij in EUR gaat kosten. Voordeel is dat er geen aparte CPU nog nodig is en dat er 2x 10Gb aansluiting op zit.
Dat bord en CPU is fantastisch maar de prijs is waanzinnig hoog, het is een beetje waar je prioriteit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
BartNL schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 21:18:
[...]

zoiets bestaat mo per onderdeel al in de vorm van de Tweakers.net pricewatch.
Naar mijn mening zijn er voor een complete NAS teveel verschillende afwegingen waardoor je nooit een voor iedereen bruikbaar overzicht krijgt en tegen de tijd dat je dat wel hebt is er wel weer wat nieuws.
Denk dat je hooguit wat algemeenheden zinvol kan noemen en die staan hier of zouden daar aangevuld kunnen worden.
Waarschijnlijk niet de feedback waarnaar je solliciteerde ;)
Ik snap je punt, uit eigen ervaring weet ik dat veel informatie niet uit de price watch te halen valt.
Inderdaad zullen er nieuwe configuratie bij kunnen komen, periodiek onderhoud zal relevant zijn.

Hierboven komt iemand weer met een moederbord wat interessant kan zijn. Je moet het wel weten te vinden en onder de aandacht weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:55
Q schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:37:
[...]

Dat bord en CPU is fantastisch maar de prijs is waanzinnig hoog, het is een beetje waar je prioriteit ligt.
De prijs is absoluut gezien bijzonder hoog, maar het is wel correct... 2 x 10Gb, de CPU, IPMI en ingebouwde DC maken het wel een prima geprijsd bordje...

Voor 600 EUR had ik het wel "gevoelsmatig" correcter gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:53
Q schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:12:
Aandachtspunten zijn dus:

1. Hoeveel schijven je in een oplossing kwijt kunt
2. formfactor (klein, regulier of 19")
3. hot-swap vs interne bays (slaat een beetje op 2)
[...]

Verder zijn er verschillende invalshoeken. We kunnen ook een a-la-carte menu maken: serie van 5 CPU's paar RAM stickjes van vendors die goed zijn, paar moederborden en kasten. Dan kiezen maar.

[...]
Ik probeer met dit hierboven een beetje hardop te brainstormen en ik solliciteer naar feedback met ideeën.
A la carte menu zou wel mooi zijn. Een lange overzichtelijke lijst met hardware die hier veel gebruikt wordt en dus "Tweakers approved" is zou erg interessant zijn. Zeker voor beginners.

Daarnaast kan je misschien wat opsplitsen zoals de reguliere BBG dit nu doet voor desktops:

Basis NAS:
  • Zelfbouw alternatieven op de welbekende Synology NAS devices / HP Microservers van deze wereld.
  • Maximaal 4 slots (al wordt afbakenen op slots misschien tricky en is een maximumprijs misschien beter)
  • Misschien kan je voor deze categorie zelfs een bepaald kant-en-klaar toestel (zoals die Microservers die hier veel liefde krijgen) opnemen als je voor hezelfde prijspunt weinig voordelen haalt door het zelf te bouwen.
  • Sub 500 EUR
Mainstream NAS
  • De typische builds die hier vaak terugkomen
  • Rond de 600-800 EUR ongeveer?
Ultimate NAS
  • De grote kanonnen met meerdere storage controllers, SSD's voor OS RAID, ZIL en L2ARC,
  • 3U/4U/5U rackmount cases
  • > 1000 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:41
Zware Unit schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:41:

#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro X10SDV-TLN4F€ 0,-€ 0,-
1U-NAS NSC-800 Server Chassis€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT2K8G4RFD8213€ 170,01€ 170,01
1LSI SAS HBA 9300-8i Single controller€ 294,22€ 294,22
1Crucial MX200 M.2 60mm 250GB€ 107,42€ 107,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,65
Ik heb ook interesse in dit bord, maar dan de 8C versie, die is zonder fan en zal geen geluid produceren.

Trouwens die M.2 gaat er niet op passen, je moet 42 of 80 nemen. En als je een M.2 neemt zou je dan niet beter voor een PCI-e 2.0 gaan ipv SATA-600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:31
XAEROCOOL schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 12:51:
[...]

Ik heb ook interesse in dit bord, maar dan de 8C versie, die is zonder fan en zal geen geluid produceren.

Trouwens die M.2 gaat er niet op passen, je moet 42 of 80 nemen. En als je een M.2 neemt zou je dan niet beter voor een PCI-e 2.0 gaan ipv SATA-600?
Houd er rekening mee dat die veel airflow nodig heeft, las review dat deze na ca 10 minuten in bios rommelen crashte op een testbench. Cooler erop en stabiel.
Just FYI.
*edit* ah, is de X10SDV-F: https://b3n.org/supermicr...uild-datacenter-in-a-box/
Lower-end voor als je geen 10GBe nodig hebt

[ Voor 10% gewijzigd door Loekie op 15-07-2015 15:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hmmm, das wel een interessante, maar "veel" is natuurlijk ook relatief. Je moet even bedenken dat de beste man in kwestie dat bordje ingebouwd heeft in een DS308.

Trouwens, die DS308, wat ik daarvan nu ook lees is dat ze best veel vibraties geven als ze vol zitten met disks. Bij het samenstellen van alle NAS'jes hierboven voorgesteld, mag dat wel een consideration zijn die we meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
ikkeenjij36 schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:52:
Heb je daarna ook een reboot gedaan?
Heb gemerkt dat dat regelmatig moet met zfsguru.
Of the lighttpd een restar geven?
Sickbeard doet het na een reboot helemaal niet meer... Ook na herinstallatie van sabnzbd service niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even in de logfiles kijken, dat helpt vaak meer. Een reinstall op linux zegt vaak niet veel ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Als ik de service probeer te starten krijg ik geen extra logs te zien (bij zowel kernel, system en webserver). Ik krijg verkeerd neem ik aan

Dit zijn wel de logs van gisteravond:
2015-07-14 21:29:48: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Notice: Undefined variable: output in /usr/local/www/zfsguru/pages/services/install.php on line 135
2015-07-14 21:29:48: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /usr/local/www/zfsguru/pages/services/install.php on line 298
2015-07-14 21:31:17: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Warning: include(/usr/local/www/zfsguru//pages/services/internal.php): failed to open stream: No such file or directory in /usr/local/www/zfsguru/includes/service.php on line 1051
2015-07-14 21:31:17: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Warning: include(): Failed opening '/usr/local/www/zfsguru//pages/services/internal.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/share/pear') in /usr/local/www/zfsguru/includes/service.php on line 1051
2015-07-14 21:31:17: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Fatal error: Call to undefined function internalservice_fetch() in /usr/local/www/zfsguru/includes/service.php on line 1053
2015-07-14 21:32:33: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Notice: Undefined variable: output in /usr/local/www/zfsguru/pages/services/install.php on line 135
2015-07-14 21:32:33: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /usr/local/www/zfsguru/pages/services/install.php on line 298
2015-07-14 21:34:35: (server.c.1558) server stopped by UID = 0 PID = 1
2015-07-14 21:35:41: (log.c.164) server started

[ Voor 84% gewijzigd door Pietjebelll op 15-07-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
2015-07-14 21:31:17: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Fatal error: Call to undefined function internalservice_fetch() in /usr/local/www/zfsguru/includes/service.php on line 1053
Dit is de boosdoener. Klinkt alsof je ZFSguru installatie ofwel stuk is, ofwel dat je tegen een bug aangelopen bent.

Heb je de webinterface al geupdatet? (Dacht dat beta-10 de laatste versie was).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

0.2-rc en mocht je dit ook bij die versie hebben, hoor ik dat graag. Ik ken deze fout niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
ZFSguru is ondertussen opnieuw geïnstalleerd met een een grote boot-delay, omdat hij moeite had met starten. Nu start de service ondertussen weer goed ipv partial, dus dat is prima. Alleen probleem blijft dat ik de map in sickbeard niet kan selecteren. Permission is 777

EDIT: zelfde probleem ook bij sabnzbd

[ Voor 7% gewijzigd door Pietjebelll op 15-07-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Pietjebelll schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:06:
Als ik de service probeer te starten krijg ik geen extra logs te zien (bij zowel kernel, system en webserver). Ik krijg verkeerd neem ik aan

Dit zijn wel de logs van gisteravond:

[...]
Ook ik heb deze fouten in de logs staan en ik heb alleen virtualbox geinstaleerd uit de services met 2 dependecies.
Zou dit dan toch een bug zfsguru zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met 0.2-rc een fatal error in de webserver log ziet, dan graag melden. Notices enzovoorts zijn helemaal geen errors; dus daar hoef je niet naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:41
Loekie schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:17:
[...]

Houd er rekening mee dat die veel airflow nodig heeft, las review dat deze na ca 10 minuten in bios rommelen crashte op een testbench. Cooler erop en stabiel.
Just FYI.
*edit* ah, is de X10SDV-F: https://b3n.org/supermicr...uild-datacenter-in-a-box/
Lower-end voor als je geen 10GBe nodig hebt
Ik bedoelde eigenlijk deze http://www.supermicro.nl/...eon/D/X10SDV-8C-TLN4F.cfm , maar ik wacht eerst op reviews wanneer deze beschikbaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Kleine (maar hoopgevende) update gehad van Asrock over de E3C224D4I-14S.
De 4785T die ik erin had zitten, moet volgens hun gewoon werken, ze hebben zojuist bevestigd dat het bord keurig de bios in gaat met die cpu, en als ik doorgeef welk OS erop komt (zojuist gedaan) willen ze proberen die ook te installeren.

Geeft goede hoop, ondanks dat er ECC ram in moet (wat ik niet had, wat ik wel ga bestellen), lijkt het erop dat dergelijke cpu's echt wel werken, ondanks de vele berichten dat NON-ecc cpu's niet werken met ecc ram.

Bord ligt weer bij de winkel voor controle en bios update, nieuw ram wordt besteld, ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:16
Ik ben wel nieuwsgierig of ECC dan werkt. Volgens Intel ondersteunt die processor het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 16:59:
Als je met 0.2-rc een fatal error in de webserver log ziet, dan graag melden. Notices enzovoorts zijn helemaal geen errors; dus daar hoef je niet naar te kijken.
Hier gewoon ff wat fouten in idle stand,de server staat gewoon niks te doen en dan toch deze meldingen in webserver log.
code:
1
2
2015-07-14 19:01:51: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Notice:  Undefined index: status in /usr/local/www/zfsguru/pages/pools/cache.php on line 54
2015-07-14 19:01:51: (mod_fastcgi.c.2695) FastCGI-stderr: PHP Notice:  Undefined index: status in /usr/local/www/zfsguru/pages/pools/cache.php on line 60

Kan je hier wat mee CIPHER?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2015 00:33 . Reden: lijst ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
nick_haak schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:13:
Kleine (maar hoopgevende) update gehad van Asrock over de E3C224D4I-14S.
De 4785T die ik erin had zitten, moet volgens hun gewoon werken, ze hebben zojuist bevestigd dat het bord keurig de bios in gaat met die cpu, en als ik doorgeef welk OS erop komt (zojuist gedaan) willen ze proberen die ook te installeren.

Geeft goede hoop, ondanks dat er ECC ram in moet (wat ik niet had, wat ik wel ga bestellen), lijkt het erop dat dergelijke cpu's echt wel werken, ondanks de vele berichten dat NON-ecc cpu's niet werken met ecc ram.

Bord ligt weer bij de winkel voor controle en bios update, nieuw ram wordt besteld, ben benieuwd ;)
NonECC cpus werken prima met unregistered ecc. Dat is namelijk normaal geheugen met ecc als extra. Dat geld niet voor registered ecc geheugen. Dat is fundamenteel anders.

De cpu is niet echt het probleem, het BIOS veel eerder. HP servers weigeren in veel gevallen te booten zonder ECC geheugen. Ookal zou het technisch wel kunnen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
aaah weer wat geleerd.
kwam een hoop berichten tegen van mensen die glashard beweren dat je pc niet wil werken met ecc ram en een non-ecc cpu (ook al boeit dat hele ecc je niet).

Dit bord heeft wel ecc ram nodig, maar de cpu mag dus non-ecc zijn.

Op desktop gebied ben ik redelijk thuis in de materie, wat workstation / server hardware, valt er nog genoeg te leren :D

thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is wel een beetje gek, want dat zou betekenen dat het BIOS via SPD uitleest of het om ECC geheugen gaat, maar daarna die functie niet kan activeren omdat de CPU het niet ondersteund :S

Lijkt mij raar...

Ik mijn ogen is het gewoon: Geen ECC CPU, is geen ECC overall... Je BIOS ziet gewoon nonECC geheugen...

[ Voor 20% gewijzigd door FireDrunk op 15-07-2015 22:16 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ikkeenjij36 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:53:
Hier gewoon ff wat fouten in idle stand,de server staat gewoon niks te doen en dan toch deze meldingen in webserver log. Kan je hier wat mee CIPHER?
Zoals gezegd, dit zijn notices en geen errors. Ik zie geen errors in jouw webserver log.

Je hebt grofweg drie soorten meldingen: notices, warnings en errors. Alleen die laatste is een fout; de overige kunnen exact zijn hoe het programma is ontwikkeld. PHP genereert al een notice als je wilt controleren of een variabele überhaupt bestaat. Dus notices zijn heel logisch en standaard is dit ook uitgeschakeld en worden alleen errors weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
XAEROCOOL schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:00:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk deze http://www.supermicro.nl/...eon/D/X10SDV-8C-TLN4F.cfm , maar ik wacht eerst op reviews wanneer deze beschikbaar komen.
Er zijn al redelijk wat reviews (bv op servethehome.com, ...)
http://www.servethehome.c...dv-tln4f-review-platform/

en die is al beschikbaar hoor - enkel is die op vele site's "build to order bij supermicro".
eentje waar je kunt bestellen: https://www.ahead-it.eu/n...le/recno=13344/f_search=1

Maar prijs is nog redelijk hoog. (op ebay zie je prijzen rond de $900)
Alhoewel die redelijk schappelijk is als je kijkt naar de hardware die je krijgt en de "nieuwigheid".

Een leuk kastje incl. dat moederbord: Supermicro SYS-5028D-TN4T
een review: http://www.servethehome.c...view-small-box-big-power/
een unboxing: https://tinkertry.com/superserver-live
(prijs gequote van die site: $1200 op wiredzone en dan mag je nog geheugen en harde schijven voorzien)

Ik zie er zo wel eentje hier staan als NAS/VM-server

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 16-07-2015 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:31:
[...]

Zoals gezegd, dit zijn notices en geen errors. Ik zie geen errors in jouw webserver log.

Je hebt grofweg drie soorten meldingen: notices, warnings en errors. Alleen die laatste is een fout; de overige kunnen exact zijn hoe het programma is ontwikkeld. PHP genereert al een notice als je wilt controleren of een variabele überhaupt bestaat. Dus notices zijn heel logisch en standaard is dit ook uitgeschakeld en worden alleen errors weergegeven.
Dat is wel heel makkelijk... Notices zijn simpel te krijgen inderdaad, maar je kan prima netjes genoeg programmeren om zelfs notices te voorkomen... PHP is een loose-typed taal waardoor je vrij makkelijk met variabelen om kan gaan. Het risico daarvan is weer dat je soms foutief met die data om kan gaan (ints en strings bij elkaar optellen enzo...)

PHP genereert helemaal geen notice, je code doet dat zelf... Ik vind het nog steeds niet netjes als je logs vol staan met notices... Dat mag zeker gezien worden als een bug.

Als je er moedwillig voor kiest om notices te negeren (wat best kan ivm tijdsdruk tijdens ontwikkeling ofzo), zet ze dan ook uit met error_reporting().

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:52:
Dat is wel heel makkelijk... Notices zijn simpel te krijgen inderdaad, maar je kan prima netjes genoeg programmeren om zelfs notices te voorkomen
Niet dat ik weet. Zoals gezegd, je krijgt al een notice bij het controleren of een variabele bestaat (isset). De enige manier om dit te onderdrukken is via @ die alle errors en notices voor die functie onderdrukt.
PHP genereert helemaal geen notice, je code doet dat zelf... Ik vind het nog steeds niet netjes als je logs vol staan met notices... Dat mag zeker gezien worden als een bug.
Ik denk niet dat het mogelijk is om een redelijk groot stuk PHP code helemaal geen notices te laten genereren, zonder het gebruik van @. Dus dat kan nooit een bug zijn, dit is inherent aan de taal.
Als je er moedwillig voor kiest om notices te negeren (wat best kan ivm tijdsdruk tijdens ontwikkeling ofzo), zet ze dan ook uit met error_reporting().
Volgens mij is dit standaard het geval en moet je de php.ini aanpassen om notices te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Ik wil graag nog even terugkomen over de machtigingen. Ik heb het nu enigszins voor elkaar dat ik sabnzbd en sickbeard de juiste mappen heb laten selecteren. Eerste maakte ik zelf via verkenner de mappen zelf aan, en probeerde ik die te gebruiken. Dat lukte toen dus niet als ik te veel submappen selecteerde.

Nu heb ik de mappen aangemaakt door een filesystem te maken. Hier kan ik via de webinterface andere rechten aan toekennen. Ik heb dus de mappen aan _sabnzbd toegekend. Dan gaat het goed en kan ik die mappen gewoon selecteren als standaardfolders. Nu kan ik zelf alleen niet meer bij die mappen via de samba share. Het lijk er dus op alsof de rechten maar tot 3 submappen worden geerfd.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ik heb zelf al met groepen lopen rommelen, maar niets wat ik probeer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Ik moet toch nog even wachten op mijn nieuwe servertje, moederbord is gechecked door de winkel waar ik hem gehaald heb, en blijkt inderdaad DOA te zijn.

Toch jammer, nog even wachten (levertijd op nieuw bord), maar minder kans op gezeik in elk geval.

Waarschijnlijk 8 werkdagen wachten nog, ben benieuwd :p

Mocht iemand nog op zoek zijn naar een degelijke behuizing / raid controller voor een flinke berg met opslag, kijk even in m'n sig, heb nog wat leuks liggen (toch even schaamteloos pluggen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Pietjebelll schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 22:49:
Ik wil graag nog even terugkomen over de machtigingen. Ik heb het nu enigszins voor elkaar dat ik sabnzbd en sickbeard de juiste mappen heb laten selecteren. Eerste maakte ik zelf via verkenner de mappen zelf aan, en probeerde ik die te gebruiken. Dat lukte toen dus niet als ik te veel submappen selecteerde.

Nu heb ik de mappen aangemaakt door een filesystem te maken. Hier kan ik via de webinterface andere rechten aan toekennen. Ik heb dus de mappen aan _sabnzbd toegekend. Dan gaat het goed en kan ik die mappen gewoon selecteren als standaardfolders. Nu kan ik zelf alleen niet meer bij die mappen via de samba share. Het lijk er dus op alsof de rechten maar tot 3 submappen worden geerfd.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ik heb zelf al met groepen lopen rommelen, maar niets wat ik probeer werkt.
Dit is niet zomaar 'even' op te lossen. Rechten structuren en erving van rechten is niet super makkelijk.
Wat ik heb gedaan (hoewel onder Linux, nog steeds van toepassing): is 1 groep gemaakt die Thuis heet. Daar zit in: SabNZBd, Transmission, Sonarr (elk eigen users), en mijn vriendin en ik (als gewone users).

Daarna heb ik ingesteld in de desbetreffende file lokaties dat het groeps bitje (SGID voor de googlers) op de groep Thuis staat. Dit betekend dat alle data die aangemaakt wordt door applicaties of users binnen die groep binnen die lokaties gelezen kan worden door iedereen in de groep Thuis.

In Samba stel je daarna in dat de desbetreffende locatie gedeeld word, met als valid group = @thuis :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Interessant. Ik heb nu een groep 'administrator' gemaakt. Met het volgende commando heb ik de user _sabnzbd daaraan toegevoegd:
pw usermod _sabnzbd -G administrator
Echter, als ik nu naar Access --> Users ga, krijg ik de volgende melding:
Warning: the following users were rejected because they have a group ID other than #1000: _sabnzbd
Edit:

Ik moet er wel bij vertellen dat ik nu opeens wel toegang heb tot de maps waar ik eerst niet in kon komen. Zonder verder iets gedaan te hebben. Probleem blijft nog wel dat ik het liefst alle users in dezelfde group heb zitten, zodat ik geen gezeur krijg met permissies (hoop ik dan)

[ Voor 28% gewijzigd door Pietjebelll op 18-07-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die waarschuwing is geen probleem; als je zelf gebruikers aanmaakt dan zal ZFSguru die negeren als ze onbruikbaar zijn.

Je kunt dit voorkomen door de UID onder de 1000 te houden. Alles met 1000 en hoger (behalve 'nobody' uid 65534) wordt door ZFSguru als potentiële share-user gezien. Als de groep dan niet klopt (gid != 1000), krijg je die melding. Dan wordt die gebruiker door ZFSguru simpelweg niet gebruikt/getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Ah, dat is geen probleem dus. Persoonlijk zou ik een expert-mode hier handig vinden, waar je op dezelfde handige manier door slechts te slepen met de namen de systeemaccounts aan groepen kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmhm. ZFSguru doet nu alleen users/groepen voor share management. Voor andere doeleinden word je geacht de normale shell tools te gebruiken zoals 'pw useradd' en 'pw groupadd'. Ik zelf edit gewoon handmatig met vipw en /etc/group.

Dus het idee is dat de simpele dingen via de GUI kunnen, en je als expert prima dit soort dingen op de shell kunt doen. De GUI is ook een opstapje om de dingen werkend te krijgen, terwijl je vanuit een comfortabel startpunt UNIX kunt leren cq. ontdekken. ZFSguru web-interface is zo gebouwd dat je vrijwel alles kunt aanpassen en tunen, en ZFSguru dit prima slikt allemaal. Dus je kunt zowel de GUI als shell tegelijkertijd gebruiken voor je management. En dat zorgt denk ik ook voor een goede leercurve die niet te steil is maar ook niet plat zoals bij systemen waar je weinig kunt doen onder de motorkap.

Overigens, wil je doorpraten over ZFSguru of andere ZFS platforms, dan kan dit beter in het ZFS topic. Dit topic is meer bedoeld voor hardwareconfiguraties. Er is daarbij overlap met ZFS platforms omdat de configuratie ook afhangt van de software. Er is overlap met meerdere topics zelfs. Maar als het duidelijk een richting op gaat kun je beter naar het andere topic switchen en daar je vervolgvragen stellen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 17:40

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Heeft iemand hier ervaring met de server cases van Inter-Tech. Had ergens gelezen dat het Norco rebrands zouden zijn en de backplanes van Norco zouden nog wel is brak zijn?

De pricewatch: Inter-Tech IPC 3U-3416 of pricewatch: Inter-Tech IPC 3U-3316L leken mij anders wel leuke kasjes voor mijn nieuwe NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik vind ze redelijk aan de prijs... Maar zien er verder wel goed uit.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 16:09
@CiPHER: nog even terugkomend op mijn mpt vs. mps probleem: kernel zonder mps maakt dat ik de schijven achter de SASUC8i (3gbps) niet zie. Met mps in de kernel dus wel. Het hangen van de pc was hieraan ongerelateerd, dit lijkt te komen door adaptive power management (powerd). De mps timeouts waren enkel het laatste wat in de console zichtbaar was, maar blijkt ongerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Hmmmm

Wat updates laten doorvoeren op FreeNAS, vervolgens reboot hij en komt hij niet meer online. Monitor eraan gehangen:
This is a NAS data disk and can not boot system. System halted.

Vrij bekend probleem blijkbaar, maar in quasi alle gevallen is het de boot volgorde die gwn verkeerd staat. Wat bij mij gewoon juist staat. FreeNAS staat op een oude 2.5" schijf die op mijn floppy sata poort zit via een verlengstukje dus kies ik floppy als eerste (een paar andere permutaties geprobeerd om zeker te zijn), maar helaas. Daarnaast zit er gewoon momenteel 1 enkele 2TB schijf in.

Zie ik iets over het hoofd :X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

SanderH_ schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 12:39:
Hmmmm

Wat updates laten doorvoeren op FreeNAS, vervolgens reboot hij en komt hij niet meer online. Monitor eraan gehangen:
This is a NAS data disk and can not boot system. System halted.

Vrij bekend probleem blijkbaar, maar in quasi alle gevallen is het de boot volgorde die gwn verkeerd staat. Wat bij mij gewoon juist staat. FreeNAS staat op een oude 2.5" schijf die op mijn floppy sata poort zit via een verlengstukje dus kies ik floppy als eerste (een paar andere permutaties geprobeerd om zeker te zijn), maar helaas. Daarnaast zit er gewoon momenteel 1 enkele 2TB schijf in.

Zie ik iets over het hoofd :X?
Een floppy op een SATA poort? Foto's please :+ Ik denk dat je een oude 2,5" IDE schijf gebruikt die je nu aan hebt gesloten op de floppy poort (kleine IDE poort)?

Je zou dan beter een adapter kunnen kopen van 44 pin IDE naar SATA of gewoon een kleine 2,5" SATA / SSD schijf kopen.

Probeer eens je 2TB schijf los te halen en dan te booten, dit zou wel moeten lukken of moeten falen dat hij geen boot device ziet. In dat geval mist je schijf gewoon op de boot partitie de boot flag. Als hij die niet ziet gaat hij door naar de volgende, je 2TB schijf (neem ik aan), dan snap ik de melding wel die je krijgt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Was misschien wat onduidelijk: in die MicroServers zit er een floppy poort aansluiting die ik gebruik als stroomtoevoer voor mijn 2.5" SATA schijf. Met dit verlengstukje dus:

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/311rH1%2BqBNL.jpg

En daarnaast zit de schijf natuurlijk gewoon verbonden op een SATA poort.

Ik probeer ondertussen even je suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Top, maar ik begrijp daarom niet helemaal waarom je floppy kiest als eerste boot device (dat begreep ik uit je tekst). Het zal gewoon herkent moeten worden als een normale hdd in het BIOS. Enige dat ik me dan kan bedenken is dat hij om wat voor reden zijn boot flag op de partitie is verloren oid.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Nja, nu je het zegt. Hij trekt natuurlijk enkel gewoon stroom van die floppy poort maar heeft er voor de rest niets mee te maken. Kleine brainfart :+

Nu boot hij trouwens gewoon wel door als ik er die 2TB schijf uithaal. Ik dacht eerst dat ik tijdens de installatie van FreeNAS iets verkeerd had gedaan, dus vlug even een verse install gedaan. Nu weigert hij nog steeds te booten vanaf de HD waar ik FreeNAS heb opstaan.

Of ik nu AHCI of Legacy kies in de BIOS, hij probeer te booten vanaf de HD maar ziet voor één of andere reden niets (detecteert wel mooi alle schijven in de POST), skipt dan direct naar Broadcom NIC wat ook niet lukt en reboot dan.

[ Voor 147% gewijzigd door SanderH_ op 21-07-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Met de borstel er eens doorgegaan en na wat knutselen met een GParted Live CD zag hij toch plots de andere SATA poort en nu draait hij als een zonnetje.... anyway:

MDADM NAS heeft zijn laatste rustplaats gekregen, heeft meer dan 4 jaar gedraaid op wat overblijfselen van een oude Desktop PC in combinatie met Debian. Nooit problemen mee gekend:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MqNRS1Kt.jpg

/dev/md0:
        Version : 1.2
  Creation Time : Thu Jun 23 14:28:20 2011
     Raid Level : raid5
     Array Size : 3907026688 (3726.03 GiB 4000.80 GB)
  Used Dev Size : 1953513344 (1863.02 GiB 2000.40 GB)
   Raid Devices : 3
  Total Devices : 3
    Persistence : Superblock is persistent

Update Time : Tue Jul 21 12:48:14 2015
          State : clean 
 Active Devices : 3
Working Devices : 3
 Failed Devices : 0
  Spare Devices : 0

Layout : left-symmetric
     Chunk Size : 128K

Name : oxygen:0  (local to host oxygen)
           UUID : 567001a5:7c247b98:8c62cd6d:24dd34a0
         Events : 1494

Number   Major   Minor   RaidDevice State
       0       8       16        0      active sync   /dev/sdb
       1       8       32        1      active sync   /dev/sdc
       2       8       48        2      active sync   /dev/sdd

Ondertussen vervangen door zijn kleinere, zuinigere (en toch ook wel veiligere) opvolger:

AantalProduct
3Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
2Kingston ValueRAM KVR13LE9/8
1HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T
1FreeNAS
Bekijk collectie
Importeer producten

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kF7H7BCt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dqw5BQft.jpg

zet kabel management op het TODO lijstje })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 08:59

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Wie o wie kan en wil mij helpen met m'n configuratie.

Ik ben bezig met een rackserver waar ik een lading schijven in wil zetten met ZFS voor back-up (deze locatie is dus de off-site backup lokatie) en daarnaast een lading schijven in ZFS als grote NAS voor normale opslag (films/series) en download server (Sonarr, Couchpotato).

Ik heb het volgende samen gesteld.
Is dat OK, kan t beter of zijn er andere op of aanmerkingen?

HP DL180G6 2U 19"
2x L5640 (2,26ghz 6-core met 60watt tdp en 12MB cache)
6x 4GB PC3-10600R-9 (1333mhz ddr3 Registered)
2x 750watt voeding gold-plus
Drive cage van 12 LFF
Dell PERC H310 (voor de ZFS, komt aan de 12 LFF cage)
2x 300GB 15k 3G SP (in mirror voor ESXi enz.)
6x 3,5" caddy

Systeem komt ESXi op te draaien, met daar onder ZFSGuru of Nexenta voor het ZFS deel.
ESXi, ZFSGuru/Nexenta komen op de 2x 300gb te draaien.
Misschien Sonarr en Couchpotato ook, maar kan ook goed zijn dat ik die op de ZFS draai.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:24
Vanwaar zo'n zware config voor het relatief weinige werk dat ie moet gaan doen?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:40
maomanna schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:46:
Vanwaar zo'n zware config voor het relatief weinige werk dat ie moet gaan doen?
Waarschijnlijk omdat hij hem goedkoop/gratis tweedehands heeft kunnen krijgen, want het is een redelijk oud S1366 systeem.

Persoonlijk zou ik het systeem niet gebruiken, tenzij je de extra CPU power nodig hebt, zou ik persoonlijk een moderner systeem bouwen, daar een dual S1366 behoorlijk veel stroom verbruikt, en je een S1150 redelijk snel terug verdient qua stroom verbruik.

Want 1W/jaar is ongeveer 2 euro, en ik denk dat het S1366 systeem ongeveer 30 a 40W idle meer verbruikt dan een S1150 systeem.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En de rest zul je hangen. Een modern 1150 systeem doet (zonder disks) < 20W.

Die bak doet waarschijnlijk 125-150W idle.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Systeem kan ik voor een €800 totaal ongeveer kopen.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:33

QinX

Shai-Hulud

Ik heb mijn oude HTPC/NAS/Server gedegradeerd tot NAS.

De specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AMD CPU on Board E45M1-I DELUXE€ 0,-€ 0,-
3Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB€ 247,95€ 247,95
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 99,50€ 99,50
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 102,-€ 102,-
1Kingston ValueRAM KVR1066D3S8N7K2/4G€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,45

Wat ik merk is dat het idle verbruik voor mijn gevoel nogal hoog lag.
Idle ligt het systeem rond de 35W. Ik 1 van de 1,5TB drives heeft een partitie die als boot drive dient, deze zal dan ook continue draaien neem ik aan, de andere schijven spinnen vanzelf down na een tijdje.

Nu heb ik hier een MSI H81-P33 liggen met daarin een Celeron G1820.
Deze heb ik zien idlen op 20W als de schijf die eraan hangt zich uitschakelt.
Dit betekend voor mij een potentieele besparing van +-€25 per jaar, en ik kan natuurlijk de ASUS E45M1-I Deluxe verkopen.
Echter een must voor mij is ondersteuning voor 5 of meer schijven, de PC-Q08 ondersteunt tot 6 schijven, maar de H81-P33 kan er maar 4 aan.

Helaas pas de H81-P33 niet in de Lian Li behuizing. Ik heb dus op zoek naar een Mini-ITX of Thin Mini-ITX moederbord met minstens 6 SATA(of 5 SATA/1mSATA) poorten en na wat rond zoeken komen ik als volgt uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,95€ 33,95
1Gigabyte GA-H81TN€ 89,90€ 89,90
1WD Green WD30EZRX€ 99,50€ 99,50
1BPlus PM362----
1Sandisk X110 mSATA 128GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,30

De BPlus PM362 is een mini-PCIe naar SATA adapter die van een Half-Height Mini-PCIe slot 2 Sata poorten maakt waardoor ik 5 SATA poorten beschikbaar heb en een mSATA slot voor de SSD. Doordat het Thin Mini-ITX is kan ik een 19V voeding eraan hangen, dat zou ook een paar watt moeten schelen ten opzichte van de huidige 300W voeding die 35W levert. Volgens deze link is bij 10% belasting de voeding +- 77% efficient. dus van de huidige 35W is de voeding 8W

Mijn vraag is:
1) Is dit een goede oplossing wetende dat ik al een CPU en SSD al heb en een restrictie op het type moederbord dat ik kan gebruiken.

Wat ik zelf nog moet weten:
1) Wat gaat de PM362 kosten, heb de fabrikant zojuist een mailtje gestuurd.
2) Gaat het moederbord 5 schijven aankunnen? De duurdere variant heeft 4 SATA poorten, dus de aanname is dat een 5e nog wel zou moeten kunnen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
HellStorm666 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 19:34:
Systeem kan ik voor een €800 totaal ongeveer kopen.
Maar waar heb je zo een zwaar systeem echt voor nodig.

Zelf doe ik heel veel x265 video (re)encoding, en heb een tijdje naar de volgende setup gekeken.
Maar heb het uiteindelijk niet genomen, omdat ik voor twee S1150 systemen ben gegaan, en me dat ook genoeg CPU kracht gaf, en zuiniger en goedkoper voor me was.

#ProductPrijsSubtotaal
2HP Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed€ 127,-€ 254,-
1ASRock Rack EP2C612D16C-4L€ 347,77€ 347,77
1Ri-vier 4U chassis with 9 fans - RV-416N€ 111,19€ 111,19
2Noctua NH-D9DX i4 3U€ 48,-€ 96,-
8Crucial CT4G4RFS8213€ 54,-€ 432,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.308,91

Ja is 500 euro duurder, maar dat verdien je terug in 2~3 jaar op je stroom rekening, en daarnaast heb je behoorlijk veel meer CPU kracht, en hoef je geen gebruik te maken van oude shit, en heb je gewoon garantie.

Maar dat is alleen als je echt zo een zwaar systeem nodig hebt anders zou ik gewoon een S1150 systeem nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

QinX schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 19:37:
Ik heb mijn oude HTPC/NAS/Server gedegradeerd tot NAS.

De specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus AMD CPU on Board E45M1-I DELUXE€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 99,50€ 99,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,45

Wat ik merk is dat het idle verbruik voor mijn gevoel nogal hoog lag.
Idle ligt het systeem rond de 35W. Ik 1 van de 1,5TB drives heeft een partitie die als boot drive dient, deze zal dan ook continue draaien neem ik aan, de andere schijven spinnen vanzelf down na een tijdje.

Nu heb ik hier een MSI H81-P33 liggen met daarin een Celeron G1820.
Deze heb ik zien idlen op 20W als de schijf die eraan hangt zich uitschakelt.
Dit betekend voor mij een potentieele besparing van +-€25 per jaar, en ik kan natuurlijk de ASUS E45M1-I Deluxe verkopen.
Echter een must voor mij is ondersteuning voor 5 of meer schijven, de PC-Q08 ondersteunt tot 6 schijven, maar de H81-P33 kan er maar 4 aan.

Helaas pas de H81-P33 niet in de Lian Li behuizing. Ik heb dus op zoek naar een Mini-ITX of Thin Mini-ITX moederbord met minstens 6 SATA(of 5 SATA/1mSATA) poorten en na wat rond zoeken komen ik als volgt uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 33,95€ 33,95
1Gigabyte GA-H81TN€ 89,90€ 89,90
1WD Green WD30EZRX€ 99,50€ 99,50
1BPlus PM362----
1Sandisk X110 mSATA 128GB€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 631,30

De BPlus PM362 is een mini-PCIe naar SATA adapter die van een Half-Height Mini-PCIe slot 2 Sata poorten maakt waardoor ik 5 SATA poorten beschikbaar heb en een mSATA slot voor de SSD. Doordat het Thin Mini-ITX is kan ik een 19V voeding eraan hangen, dat zou ook een paar watt moeten schelen ten opzichte van de huidige 300W voeding die 35W levert. Volgens deze link is bij 10% belasting de voeding +- 77% efficient. dus van de huidige 35W is de voeding 8W

Mijn vraag is:
1) Is dit een goede oplossing wetende dat ik al een CPU en SSD al heb en een restrictie op het type moederbord dat ik kan gebruiken.

Wat ik zelf nog moet weten:
1) Wat gaat de PM362 kosten, heb de fabrikant zojuist een mailtje gestuurd.
2) Gaat het moederbord 5 schijven aankunnen? De duurdere variant heeft 4 SATA poorten, dus de aanname is dat een 5e nog wel zou moeten kunnen.
Mijn eigen setup ziet er als volgt uit en draait Arch Linux maar elke distro / OS zou kunnen. Gebruik hem puur als NAS en draait Samba (Windows Shares) en NFS. Vooral de kast zal je denk ik aanspreken, desnoods het grotere broertje, de Fractal Design Node 804. In de 304 van mij passen in ieder geval standaard 6 schijven welke ook gekoeld worden en per 2 in een frame zitten, erg makkelijk met inbouwen.

De C60M1 zal niet meer te koop zijn maar het gaat om het idee, een micro ATX met embedded processor. Die van mij is passief gekoeld en verbruikt bijna niks.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 0,-€ 0,-
4WD Green WD30EZRX, 3TB€ 99,50€ 398,-
1Fractal Design Node 304€ 72,95€ 72,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G€ 47,64€ 47,64
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Transcend SSD370 32GB€ 31,96€ 31,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 583,50

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Thnx voor de feed-back.
Ik zal dit topic eens langslopen voor een zuiniger 1150 oid systeem.
Hopelijk is zo'n hot-swap bay wel mogelijk met zelfbouw.

Systeem gaat gebruikt worden hoofdzakelijk als ZFS off-site backup locatie (dagelijks een incremental backup) en voor Sonarr, Headphones, NZBGet/Sabnzbd en Couchpotato.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
NVM

[ Voor 236% gewijzigd door maomanna op 27-07-2015 11:44 . Reden: onjuiste plek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Vraagje, misschien heeft iemand een goede tip.
Ik heb sinds kort een AsrockRack E3C224D4I-14S bord in gebruik, met daarop de bekende LSI 2308 SAS controller.

Alles werkt helemaal mooi nu, nette snelheden, redelijk energieverbruik.
Echter: ben ik nooit tevreden, en wil ik het verbruik nog verder terugdringen (evenals een beetje warmte en geluid).
In mijn oude server, kreeg ik het probleemloos voor elkaar om de hele raid array in spindown te gooien na x minuten inactiviteit, met de LSI lukt dit me niet.

Na veel zoekwerk, kwam ik wat berichten tegen dat ze die hele ondersteuning 3 jaar geleden eruit zouden hebben gegooid, en dat het dus totaal niet meer kan.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? misschien een goede tip?
Het gaat om een raid-10 array van (op dit moment) 4x wd red, wat me al snel 10-12W zou schelen als die netjes in slaap flikkeren omdat ze niets te doen hebben.

Iemand een gouden tip? of moet ik toch maar terug naar m'n oude vertrouwde Areca (ultieme overkill in deze machine ;)

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:07
Flash IT-firmware naar de LSI 2308SAS, installeer ZFSguru en installeer/draai de spindown daemon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Okay, tijdje zoeken en puzzelen.

Heb nu het volgende systeem samengesteld.
Op- aanmerkingen hier over?

Ik denk dat een RaidZ2 de beste/veiligste oplossing is, zonder veel performance in te leveren of hoge kosten te hebben.

Waarom dit:
C2750: 12x SATA onboard, tot 64GB DDR3 ECC geheugen, IPMI, Zuinig, 8-core dus ideaal voor ZFS en ESXi.
6x 3TB HGST: HGST want betrouwbaar, 6x want 4x data en 2x paraty (raidz2). effectief 12TB opslag
Silverstone: Kleine behuizing en 8x hotswap bays voorop
HP Quad NIC: extra nics voor firewall. Deze kan eventueel vervallen. (2x onboard is 1x WAN, 1x LAN)
2x HP RAM: 2x 16GB (later 2x 16GB er bij = 64GB = max mobo) DDR3 ECC. Voorlopig zal 32GB genoeg zijn denk ik. (Non registered ECC ram is niet zo makkelijk te vinden in 16GB)
Sharkoon: SFX voeding met Gold. 500W genomen omdat er max 10 SATA schijven aan komen. (of zal minder W ook nog kunnen?)
2x 850 EVO: in mirror. ESXi, ZFS-Guru, Firewall enz. hier op. evt. voor ZFS ook als cache oid te gebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 421,20€ 421,20
6HGST Deskstar NAS, 3TB€ 124,50€ 747,-
1Silverstone DS380€ 162,80€ 162,80
1HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 140,36€ 140,36
2HP A2Z52AA€ 204,56€ 409,12
1Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W€ 84,80€ 84,80
2Samsung 850 EVO 250GB€ 102,95€ 205,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.171,18

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Kriss1981 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:00:
[...]

Flash IT-firmware naar de LSI 2308SAS, installeer ZFSguru en installeer/draai de spindown daemon. ;)
Bedankt voor de tip ;)
Ik zit op dit moment op windows server 2012 R2, en dat bevalt me eigenlijk wel, evenals de hardware raid.

Verder draait er virtualisatie op (hyper-v), dan zou ik zfsguru dus als VM moeten gaan draaien dmv VT-D.

Het kan, ik zal het in gedachte houden, maar vooralsnog liever niet ;)

Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:52
Dit werkt onder Windows 7 en Server 2008 R2

lsi_sas2.inf wijzigen

[Shutdown_addreg]
HKR,"ScsiPort","NeedsSystemShutdownNotification",0x00010001,1
; Enables Storport IPM for this adapter
HKR, "StorPort", "EnableIdlePowerManagement", 0x00010001, 0x01

Daarna opnieuw, geforceerd de driver installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door berning op 27-07-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Ga ik zo even proberen, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
HellStorm666 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:02:

Systeem gaat gebruikt worden hoofdzakelijk als ZFS off-site backup locatie (dagelijks een incremental backup) en voor Sonarr, Headphones, NZBGet/Sabnzbd en Couchpotato.
Voordat doel is dit systeem dat ik pas geleden voor een vriend heb gebouwd ideaal.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 305,71€ 305,71
8Seagate Archive HDD v2 ST8000AS0002, 8TB€ 246,95€ 1.975,60
2Toshiba MQ Series, 2TB€ 82,25€ 164,50
1Silverstone DS380€ 162,80€ 162,80
2Kingston KAC-VR316L/8G€ 49,74€ 99,48
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 41,50€ 41,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.749,59

Met 48TB bruikbare ruimte kan hij voorlopig vooruit. :+

Ik had voor hem Debian 8.0 ge-installeert, daar Debian robuuster en stabieler is, maar Ubuntu is weer wat gebruiksvriendelijker en komt met vele extra's die voor al voor beginners gemakkelijk zijn, maar die iets ten koste van de betrouwbaarheid werken.

Je hebt waarschijnlijk

De twee 2.5'' drives zijn voor OS, temp files en complete downloads.

Wil je meer CPU power dan is de ASRock C2750D4I een goed alternatief met 8 cores ipv van 4.

Wil je nog meer CPU power is de Supermicro X10SDV-F met snellere 8 Xeon cores een optie, maar die is nog niet uit, en je hebt een extra controller als deze Highpoint Rocket 640L nodig.

Er zal misschien/waarschijnlijk ook een ASRock versie uitkomen met meer sata ports.
HellStorm666 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:50:
Heb nu het volgende systeem samengesteld.
Op- aanmerkingen hier over?

Ik denk dat een RaidZ2 de beste/veiligste oplossing is, zonder veel performance in te leveren of hoge kosten te hebben.

Waarom dit:

6x 3TB HGST: HGST want betrouwbaar, 6x want 4x data en 2x paraty (raidz2). effectief 12TB opslag
Waarom niet meteen 8x 3TB het is zonder om die twee extra poorten niet te gebruiken, en het is meer kosten effectief.

Zelf zou ik bij voor keur nog grotere HDDs gebruiken zo dat het systeem nog langer mee kan gaan voor je uit de ruimte loopt, daar je nooit ruimte genoeg hebt.
2x HP RAM: 2x 16GB (later 2x 16GB er bij = 64GB = max mobo) DDR3 ECC. Voorlopig zal 32GB genoeg zijn denk ik. (Non registered ECC ram is niet zo makkelijk te vinden in 16GB)
Valt wel mee hoor, mits je de juiste filters in de PW gebruikt.
Sharkoon: SFX voeding met Gold. 500W genomen omdat er max 10 SATA schijven aan komen. (of zal minder W ook nog kunnen?)
Ik zou gewoon deze Seasonic SS-300SFD Active PFC gebruiken, is zwaar genoeg en zal idle ongeveer bijna net zoveel verbruiken, en zelfs als de gold zuiniger is, de stroom besparing zal je nooit terug verdien op de 40 euro extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
berning schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:57:
[...]

Dit werkt onder Windows 7 en Server 2008 R2

lsi_sas2.inf wijzigen

[Shutdown_addreg]
HKR,"ScsiPort","NeedsSystemShutdownNotification",0x00010001,1

Daarna opnieuw, geforceerd de driver installeren.
Helaas, geen succes tot nu toe :(
Heb de wijziging gemaakt, reboot en unsigned drivers toestaan, driver installen, reboot...
Ik kan zien dat de driver inderdaad geen handtekening heeft, dus de goede staat erop, maar slapen: ho maar :(

Uiteraard staat powermangement ingesteld om drives te laten slapen na 5 minuten (voor test nu), maar er gebeurt niets, heb je verder nog ideeën misschien?

Bedankt in elk geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
HellStorm666 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:50:
Ik zou dat geheugen nog maar eens goed checken bij HP, die filters in de Pricewatch kloppen niet allemaal. Volgens mij is dit registered geheugen.
[edit]
hier of hier vind je modules die op de QVL staan en uit duitsland moeten komen.
Geen idee of ze naar Nederland versturen.

[ Voor 31% gewijzigd door Xiphalon op 27-07-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berning
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:52
nick_haak schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:35:
heb je verder nog ideeën misschien?
Dit is voor Windows 10, is net iets anders.
MSDN: IPM Configuration and Usage (Windows Drivers)

[DDInstall.HW]

Controleer of je de key EnableIdlePowerManagement in de registry kunt terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
berning schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:45:
[...]

Dit is voor Windows 10, is net iets anders.
MSDN: IPM Configuration and Usage (Windows Drivers)

[DDInstall.HW]

Controleer of je de key EnableIdlePowerManagement in de registry kunt terugvinden.
Thnx!
Geloof echter nog niet dat het wat uithaalt helaas, hij staat wel in het register bij m'n raid controller, waar hij eerst (voor de vorige aanpassing) niet stond.
tussen de vorige keer, en nu, zie ik helaas geen verschil.

Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Xiphalon schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:51:
[...]

Ik zou dat geheugen nog maar eens goed checken bij HP, die filters in de Pricewatch kloppen niet allemaal. Volgens mij is dit registered geheugen.
[edit]
hier of hier vind je modules die op de QVL staan en uit duitsland moeten komen.
Geen idee of ze naar Nederland versturen.
Je hebt idd gelijk, was ook registered.
Nu 2x deze set gepakt: CT2KIT102472BD160B
8GB per module ipv 16GB, maar wel ECC, Low-voltage en unbuffered.
Totaal alsnog 32GB, maar nu alle 4 de banken in gebruik. Maar 32GB zou voorlopig genoeg moeten zijn denk ik.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEB_Webbie
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
HellStorm666 schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 15:58:
Wie o wie kan en wil mij helpen met m'n configuratie.

Ik ben bezig met een rackserver waar ik een lading schijven in wil zetten met ZFS voor back-up (deze locatie is dus de off-site backup lokatie) en daarnaast een lading schijven in ZFS als grote NAS voor normale opslag (films/series) en download server (Sonarr, Couchpotato).

Ik heb het volgende samen gesteld.
Is dat OK, kan t beter of zijn er andere op of aanmerkingen?

HP DL180G6 2U 19"
2x L5640 (2,26ghz 6-core met 60watt tdp en 12MB cache)
6x 4GB PC3-10600R-9 (1333mhz ddr3 Registered)
2x 750watt voeding gold-plus
Drive cage van 12 LFF
Dell PERC H310 (voor de ZFS, komt aan de 12 LFF cage)
2x 300GB 15k 3G SP (in mirror voor ESXi enz.)
6x 3,5" caddy

Systeem komt ESXi op te draaien, met daar onder ZFSGuru of Nexenta voor het ZFS deel.
ESXi, ZFSGuru/Nexenta komen op de 2x 300gb te draaien.
Misschien Sonarr en Couchpotato ook, maar kan ook goed zijn dat ik die op de ZFS draai.
Krijg de indruk dat het meer te maken heeft met driver problemen met deze freebsd klonen.
Ik heb geen zin een bagger kastje en houtje touwtje systeem want ik moet ongeveer 21 tot 24 schijven kunnen plaatsen. Dat het wat meer stroom verbruikt vind ik dan van ondergeschikt belang.
Zeker voor datgene wat ik wil opslaan en wil veilig stellen.
Vond voor een vergelijkbare prijs wat dell en hp kasten met 24 sata/sas hot swap bays wat mij goed zou uitkomen. Het maffe is dat de professionele grote nas bouwers helemaal niet kijken naar zfs ( terwijl die zelfs 240 Tb of grotere systemen aanbieden) helaas praat je dan wel over effe 21000 euri voor een basis systeem voor het formaat wat ik nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enterprise klanten kiezen ook niet voor goedkope hardware met slimme software, maar kiezen voor de ouderwetse oplossing: bakken met geld tegen het probleem gooien. Dus geen 10^-14 consumentenschijfjes maar 10^-15 en 10^-16 disks, die gemiddeld tot een factor 100 minder bad sectors produceren als je de specs mag geloven.

Gebruikers van dergelijke hardware hebben net iets minder reden om direct naar iets als ZFS te upgraden. Ze kunnen immers met hun dure hardware het nog een tijdje rekken en gebruiken veelal legacy software met dure hardware. Maar zelfs met al dat geld, kom je nog niet in de buurt van een veel goedkoper systeem dat wel slimmere software gebruikt.

Wat is er precies houtje touwtje aan zijn systeem? Enkel de Samsung EVO SSDs in zijn configuratie zou ik afraden. Rest lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Van CiPHER kreeg ik in mijn topic het advies om te gaan voor een pricewatch: Crucial MX200 2,5" 250GB

Dat advies neem ik over. Een goede en betrouwbare SSD voor ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
@CiPHER en @TEB_Webbie, volgens mij is de discussie irrelevant, daar hij het systeem nog niet had en nu waarschijnlijk over gaat op een S1150 systeem.
HellStorm666 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 08:02:
Thnx voor de feed-back.
Ik zal dit topic eens langslopen voor een zuiniger 1150 oid systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Lijstje even aangepast en jullie adviezen meegenomen.

300W voeding
MX200 SSD's
Ander geheugen welke zeker weten ECC un-buffered is. (helaas 4 bankjes ipv 2, maar wel goedkoper. Later misschien, als t nodig is, upgraden naar 4x 16gb)
SATA splitters omdat de voeding maar 2x sata heeft.
HDD's staat nog niet vast, maar verwacht dat dit het wordt. Of misschien de 4TB versie

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 413,61€ 413,61
6HGST Deskstar NAS, 3TB€ 124,50€ 747,-
1Silverstone DS380€ 164,50€ 164,50
4Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 6,10€ 24,40
2Crucial CT2KIT102472BD160B€ 142,26€ 284,52
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 41,50€ 41,50
2Crucial MX200 2,5" 250GB€ 94,95€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.865,43

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Seasonic heeft dan wel een erg goede reputatie, maar die voeding vind ik toch een wat rare keuze. Of komt hij uit een oude build?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

SanderH_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:55:
Seasonic heeft dan wel een erg goede reputatie, maar die voeding vind ik toch een wat rare keuze. Of komt hij uit een oude build?
Dat komt hier vandaan:

[...]
Ik zou gewoon deze Seasonic SS-300SFD Active PFC gebruiken, is zwaar genoeg en zal idle ongeveer bijna net zoveel verbruiken, en zelfs als de gold zuiniger is, de stroom besparing zal je nooit terug verdien op de 40 euro extra kosten.
Ik had de Sharkoon: SFX voeding met Gold. 500W

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Die Seasonic is nog steeds een prima PSU, welke een stuk goedkoper is dan de meeste alternatieve.

Maar waarom ga je voor SSDs in je server, heeft geen toegevoegde waarde, daar HDDs zeker snel genoeg zijn voor een server, net zo betrouwbaar zijn als ze niet betrouwbaarder zijn, en prima te gebruiken zijn voor temp downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

player-x schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:03:
Die Seasonic is nog steeds een prima PSU, welke een stuk goedkoper is dan de meeste alternatieve.

Maar waarom ga je voor SSDs in je server, heeft geen toegevoegde waarde, daar HDDs zeker snel genoeg zijn voor een server, net zo betrouwbaar zijn als ze niet betrouwbaarder zijn, en prima te gebruiken zijn voor temp downloads.
SSD's in mirror om ESXi, ZFS-Guru, Sophos UTM, CouchPotato, Headphones en Sonarr op te installeren.
En de Back-ups en de data van de installaties op de ZFS.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Voor basismachine ga ik hiermee beginnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 35,01€ 35,01
1ASRock B85M Pro4€ 64,-€ 64,-
1Aerocool VS92BK€ 44,50€ 44,50
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 9,40€ 18,80
2Crucial CT102464BA160B€ 39,95€ 79,90
1Dell PERC H310 Integrated RAID Controller Full Height (405-12172)€ 95,28€ 95,28
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,44

Mocht de cpu niet krachtig genoeg, dan vervang ik de celeron door een i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dan vind ik deze wel een mooi alternatief:

pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Die Seasonic is al weer van 2006, terwijl onderstaande voeding toch iets recenter en ook een tikkeltje goedkoper is.

[ Voor 40% gewijzigd door SanderH_ op 28-07-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

SanderH_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:07:
Dan vind ik deze wel een mooi alternatief:

pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Die Seasonic is al weer van 2006, terwijl onderstaande voeding toch iets recenter en ook een tikkeltje goedkoper is.
De voeding moet een SFX zijn vanwege de behuizing.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
HellStorm666 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:12:
[...]

De voeding moet een SFX zijn vanwege de behuizing.
Deze dan. Ik zou persoonlijk nooit een voeding uit 2006 (al is dat voor interpretatie vatbaar) in mijn systeem opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Deze dan. pricewatch: be quiet! SFX Power 2 400W
paar cent duurder, wel 100W extra.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Voor een systeem dat de meeste tijd idle draait, is een zo klein mogelijke PSU de beste keuze, daar die een betere idle verbruik hebben, en 300W is nog steeds ongeveer 3 keer meer dan je nodig hebt, als die er was zou mijn keuze bij voorkeur op een 200W model vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Ok, done. 300W it is ;)

wenslijst: ZFS NAS LE

[ Voor 68% gewijzigd door HellStorm666 op 28-07-2015 11:39 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 21:59
Ik heb net zelf een server gebouwd met be quiet! SFX Power 2 300Wl.

Enige nadeel wat ik kon vinden is dat er maar 1 molex stekker aanzit, dus met de backplane moet je een verloopje kopen van sata naar molex of van floppy naar molex. ik kwam hier achter nadat ik hem had aangeschaft..

[ Voor 3% gewijzigd door Rexel op 28-07-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ondertussen een sfeerbeeld van mijn "operatie koel de falende backup drive". Externe Seagate 4TB schijf met 8 bad sectors die constant richting 50°C graden gaat. Blijft nu rond de 33°C dankzij mijn constructie. Staat een groot deel van mijn data op die ik terug aan het overzetten was naar mijn nieuwe NAS. Nog een paar honderd GB te gaan.. :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RwQDw6Am.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
SanderH_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:07:
Zelfs ouder, dat ding is al 10 jaar oud, zijn tegenwoordig echt wel betere alternatieven.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Geen 4TB schijven? Hitachi's zijn heel goed, maar ook wel heethoofdjes, denk daar aan als je er veel in een kleine case hangt...

Tip: V&A voor je disks. Zeker nu ik ZFS draai heb ik echt zoiets van: meh, disks zijn commodity en veilig vervangbaar. Tweedehands kan dus prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Iemand enig idee hoe krachtig m'n setup zal zijn?
Wat zal de max doorvoer (schrijven/lezen) zijn in Mibs als ZFS-Guru.
En SABNzbd, hoeveel mb/s zal die aankunnen als download via SSL? net als par2 en unrar, hoeveel mb/s?
En Watt idle en Watt load?

ps. dit systeem dus: wenslijst: ZFS NAS LE

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
sab zal gewoon max halen verwacht ik. Heeft SAB ook op mijn huidige E350, laat staan op jou setup.

qua stroom? geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
HellStorm666 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:14:
Iemand enig idee hoe krachtig m'n setup zal zijn?
Wat zal de max doorvoer (schrijven/lezen) zijn in Mibs als ZFS-Guru.
En SABNzbd, hoeveel mb/s zal die aankunnen als download via SSL? net als par2 en unrar, hoeveel mb/s?
En Watt idle en Watt load?

ps. dit systeem dus: wenslijst: ZFS NAS LE
Sabnzbd zal lang duren eer je een internetpijp hebt die die CPU dichttrekt... Gigabits.

Par2 en unrar kan je in benchmarks opzoeken.

Doorvoersnelheid van je disk array in raidz rond de 600MB/s liggen.

Verbruik: beetje zoeken, moederbord hier opzoeken, cpu hier ook en een beetj deductie doen in verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:36
Heb nu een weekje geleden mijn nieuwe NAS in gebruik genomen en moet zeggen dat het goed bevalt. Had in eerste instantie tijdens het proefdraaien in een VM Nas4Free als OS, maar ben alsnog overgestapt naar FreeNAS en daar heb ik geen spijt van. Het werkt mijns inziens allemaal net even iets soepeler. Ook jails werkt beter met de ingebouwde ondersteuning.

Waar ik vooral ook positief over verrast ben is Emby, wat een fijn pakket ten opzichte van Plex is dat en vooral voor de integratie met KODI. Ik kende het eigenlijk niet, maar het zit als plugin meegeleverd en die werkt eigenlijk out-of-the-box.

Nu de komende tijd alle data migreren en de instellingen afronden, zoals het implementeren van certificaten en de IP-configuratie precies zoals ik het wil. Er zit nu 3x4TB in in RAIDZ1 maar verwacht dat eind van het jaar wel een tweede pool erbij moet komen vanwege wat leuke films die ik verzameld heb :).

Dingen wat ik mee doe is: netwerkversie van Mijn Documenten die ik op mijn pc's dus redirect, ownCloud, Subversion repository, Mediaserver (Emby én Plex - vanwege betere iOS ondersteuning nog), Foto-opslag, Firefox Sync server en jail met Certificate Authority (met o.a. OCSP). Later misschien nog als nieuwsgroep downloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Dennis schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:52:
Waar ik vooral ook positief over verrast ben is Emby, wat een fijn pakket ten opzichte van Plex is dat en vooral voor de integratie met KODI. Ik kende het eigenlijk niet, maar het zit als plugin meegeleverd en die werkt eigenlijk out-of-the-box.
Wat zijn de voordelen precies tegenover Plex?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:36
Leo1010 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 13:25:
Wat zijn de voordelen precies tegenover Plex?
Voor mij zijn dat twee punten:
  • Het is geheel open-source en daarom kun je bepaalde features, zoals logins voor bijvoorbeeld je kinderen zodat die alleen 12-min-films kunnen kijken, kosteloos gebruiken;
  • Native integratie met Kodi, niet zoals bij Plex waarbij je als het ware een plugin in Kodi start. Voordeel is dat je elk thema kunt gebruiken, zoals ik reFocus gebruik.
Nadeel is er overigens ook: ik noemde hem al, maar er is nog geen goede iOS client voor Emby. Het schijnt echter dat daaraan wordt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
https://docs.google.com/s...0LN7hdH0/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: http://louwrentius.com/static/images/nasecccpu.png

De meest interessante observatie is dat de single-threaded performance van sommige 'duurdere' CPU's slechter is dan de goedkopere CPU's.

Met een Pentium G3258 voor 70 euro ben je wat dat betreft beter af dan met een vergelijkbare i3 voor 150 euro. Multi-threaded performance is wel een ander verhaal.

Maar de duurdere Pentiums en I3's liggen niet zover uit elkaar. Wil je brute multi-threaded performance, dan pas is een Xeon interessant.

Maar ook hier geldt weer: een top-of-the-line i3 geeft je single-threaded substantieel meer performance dan de fors duurdere Xeon.

Mensen die op hun NAS nu ook een Plex oid willen draaien, waar zijn ze het beste mee af? Plex doet multi-core transcoding volgens mij. Dus een i3 of Xeon loont dan wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 03-08-2015 22:53 ]

Pagina: 1 ... 187 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.