Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
als ik dit ingeef:

#! /bin/sh

for i in $(sysctl -n kern.disks)
do
DevTemp=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Temperature_Celsius/{print $0}' | awk '{print $10 "C"}'`
DevSerNum=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Serial Number:/{print $0}' | awk '{print $3}'`
DevName=`smartctl -a /dev/$i | awk '/Device Model:/{print $0}' | awk '{print $3}'`
echo $i $DevTemp $DevSerNum $DevName
done

Dan krijg ik de namen van mijn schijven, als je dat bedoelt? Ik moet toegeven ik weet echt niet zoveel van freenas ik had gewoon verwacht dat ik mijn schijven er in kon doen wat plug-ins installeer en dan alles soepel zal draaien en als het nodig is mij waarschuwt dat er schijf kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
in /etc/rc.conf staat als het goed is ergens:

smartd_enable="YES"

Dat betekend dat de smartd service gestart wordt tijdens het starten van je server.
Zoek uit wanneer je je server voor het laatst gestart hebt en zoek rondom dat tijdstip naar foutmeldingen van smartd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
FireDrunk schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:47:
in /etc/rc.conf staat als het goed is ergens:

smartd_enable="YES"

Dat betekend dat de smartd service gestart wordt tijdens het starten van je server.
Zoek uit wanneer je je server voor het laatst gestart hebt en zoek rondom dat tijdstip naar foutmeldingen van smartd.
Ik heb etc doorzocht en daar vond ik drie bestanden die rc.conf noemen eentje in /defaults en de andere los in /etc, ik heb in ze alle drie gezocht maar vond nergens tijden, en dan heb ik maar ctrl+F gedaan en vond ik alleen in rc.conf.local smartd en daar vond ik heel wat smartd en ook smartd_enable maar geen enkele met smartd_enable="Yes" of "NO"..., trouwens als ik smart waarschuwingen wil opzetten wat ik dan denk dat hij die ook heropstart en dan krijg ik boven bij freenas dat hij het niet kon herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al gekeken in /var/log/messages?

En heb je deze gezien: https://bugs.pcbsd.org/issues/7148 ?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik las dat mensen in dit topic hier soms naar op zoek zijn dus vandaar dat ik ze even er op willen wijzen dat ik deze kaartjes nu aanbied voor een mooie prijs.

V&A aangeboden: Intel X520-DA2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Nice price koekkoek

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:10
@Koekkoek, Waarom doe je die 10Gbit kaartjes weg? Heb je iets gavers gekocht of juist gestopt met de hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 16:45
Q schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 08:21:
@Koekkoek, Waarom doe je die 10Gbit kaartjes weg? Heb je iets gavers gekocht of juist gestopt met de hobby?
De kaartjes zijn server pull's, waarschijnlijk zijn er nieuwe servers gekomen die zuiniger of sneller zijn, en/of SFP+ onboard hebben.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekkoek
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04-2023
Server pull's idd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
FireDrunk schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:11:
Heb je al gekeken in /var/log/messages?

En heb je deze gezien: https://bugs.pcbsd.org/issues/7148 ?
Ik heb zelf nog even wat op internet gezocht en vond veel mensen die het hadden maar niemand die echt een oplossing had behalve wachten tot de volgende update. Als ik nu naar 9.3 nightlies of 10.0 nightlies update zou het dat kunnen oplossen? Als ik al update naar die versie zou er dan een kans zijn dat freenas vaker crasht dan normaal zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee, het zou kunnen. Ik ken FreeNAS persoonlijk niet goed genoeg om te weten welke bugs in welke versies zitten :)

Volgens mij is het vrij simpel om even een nieuwe installatie te maken op een verse USB stick en te kijken of daar alles werkt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
FireDrunk schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 14:30:
Geen idee, het zou kunnen. Ik ken FreeNAS persoonlijk niet goed genoeg om te weten welke bugs in welke versies zitten :)

Volgens mij is het vrij simpel om even een nieuwe installatie te maken op een verse USB stick en te kijken of daar alles werkt.
Hij staat gewoon bij updates op de GUI daar kan je kiezen uit de stable versie of de nightlight aka nog niet helemaal afgewerkte versie, maar ik zal die eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, updates zijn (bijna) altijd goed ;) En bij FreeNAS zijn ze al conservatief, dus als je zelf ook nog eens updates niet gaat installeren, ga je inderdaad misschien wat ver achter liggen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:29
Al beslist welk OS je op je bakje gaat gooien FireDrunk? Als ik naar drivers zoek ondersteunen ze blijkbaar alleen:
  • Microsoft Windows HPC Server 2008 R2
  • Microsoft Windows Server 2008 Essential Business
  • Microsoft Windows Server 2008 Foundation Edition
  • Microsoft Windows Server 2008 R2
  • Microsoft Windows Server 2008 R2 Foundation Edition
  • Microsoft Windows Server 2008 W32
  • Microsoft Windows Server 2008 x64
  • Microsoft Windows Server 2012
  • Microsoft Windows Server 2012 R2
  • Microsoft Windows Small Business Server 2011 Standard and Essentials
  • Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86)
  • Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86-64)
  • Red Hat Enterprise Linux 7 Server
  • SUSE Linux Enterprise Server 11 (AMD64/EM64T)
  • SUSE Linux Enterprise Server 11 (x86)
  • SUSE Linux Enterprise Server 12
  • Ubuntu 12.04
  • VMware ESXi 5.0
  • VMware vSphere 5.1
  • VMware vSphere 5.5
  • VMware vSphere 6.0
Betekent dit als je ZFSguru wil draaien je kan verwachten aan componenten / zaken die maar half werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:31
(jarig!)
BSD wordt niet zo vaak in compat-lijstjes weergegeven, maar zoektocht google levert geen grote issues op.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de lijst met ondersteunde hardware voor FreeBSD 10-STABLE: https://www.freebsd.org/r...BLE/hardware/article.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een FreeBSD 11.0-CURRENT klaarliggen, denk dat ik dat eens ga proberen. Ik verwacht geen problemen. Tis even wachten op mijn iLO licentie voordat ik de iLO kan gebruiken om software te installeren :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01
FireDrunk schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:59:
Ik heb een FreeBSD 11.0-CURRENT klaarliggen, denk dat ik dat eens ga proberen. Ik verwacht geen problemen. Tis even wachten op mijn iLO licentie voordat ik de iLO kan gebruiken om software te installeren :)
Woensdag verwacht ik 'm.

Je hebt toch iLO niet nodig voor de installatie? Of wil je het weer netjes en cool doen en niet zeulen met USB-stickjes? >:) Voel je je daar weer te cool voor? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar ist met 32c te warm voor in dat hok :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
SanderH_ schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:04:
Al beslist welk OS je op je bakje gaat gooien FireDrunk? Als ik naar drivers zoek ondersteunen ze blijkbaar alleen:
  • Microsoft Windows HPC Server 2008 R2
  • Microsoft Windows Server 2008 Essential Business
  • Microsoft Windows Server 2008 Foundation Edition
  • Microsoft Windows Server 2008 R2
  • Microsoft Windows Server 2008 R2 Foundation Edition
  • Microsoft Windows Server 2008 W32
  • Microsoft Windows Server 2008 x64
  • Microsoft Windows Server 2012
  • Microsoft Windows Server 2012 R2
  • Microsoft Windows Small Business Server 2011 Standard and Essentials
  • Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86)
  • Red Hat Enterprise Linux 6 Server (x86-64)
  • Red Hat Enterprise Linux 7 Server
  • SUSE Linux Enterprise Server 11 (AMD64/EM64T)
  • SUSE Linux Enterprise Server 11 (x86)
  • SUSE Linux Enterprise Server 12
  • Ubuntu 12.04
  • VMware ESXi 5.0
  • VMware vSphere 5.1
  • VMware vSphere 5.5
  • VMware vSphere 6.0
Betekent dit als je ZFSguru wil draaien je kan verwachten aan componenten / zaken die maar half werken?
if all else fails, vsphere en dan virtualiseren, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 12:01
DXaroth schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 18:34:
[...]

if all else fails, vsphere en dan virtualiseren, niet?
Perfecte kans om Proxmox 4 Bèta eens uitgebreid te testen FireDrunk >:)

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al geinstalleerd op mijn cluster. Ben er niet echt van onder de indruk... ZFS out of de box is leuk, maar je basis HA cluster moet je via de fucking CLI aanmaken, en voor elke netwerkwijziging moet je je server fucking rebooten???

Welk jaar is dit? Windows 98 tijdperk?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FireDrunk schreef op zondag 05 juli 2015 @ 00:14:
maar je basis HA cluster moet je via de fucking CLI aanmaken.
Hoezo? Dit zou toch 1 van de punten zijn die ze onder handen genomen hebben in versie 4??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen idee, ik heb er naar gezocht in de GUI maar kon niks vinden. Daarna een guide opgezocht, daar stond dat het via de cli moest.

Kan zijn dat de guide oud was. Niet op gelet eerlijk gezegd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Dus ik heb geüpdatet naar 9.3 nightlies in FreeNas en nog steeds werkt S.M.A.R.T. niet, ik heb wel in de logs gevonden dat smartd niet aanstaat. Is het erg dat smart niet werkt? Anders laat ik het gewoon zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:37
Het is een belangrijk instrument om de gezondheid van je schijven in de gaten te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMART wel ja, smartd wat minder. Als je zelf af en toe kijkt hoe het er mee staat kan je wel zonder.

Wil niet zeggen dat smartd nutteloos is... Het geeft je vrij snel een keurig mailtje als er iets mis is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Dus aangezien het zo belangrijk is, is er dan een mogelijkheid om het toch te starten? Ik zal je even dan maar al mijn specs geven om er zeker van te zijn dat het toch ooit wel heeft gewerkt... Het stond altijd wel op aan maar dan weet ik niet of het wel werkte... Dus:
i5 4590
22G ram
kingston datatraveller 32G usb voor os
10 4Tb drives van Seagate, desktop versie
5 3Tb drives van Seagate, desktop versie
IBM 1015 met een sas backplane met SGPIO
h97m 4pro asrock

En firedrunk, bij services van freenas start S.M.A.R.T. ook niet meer dus die blijft gewoon op uit staat en gaat niet meer aan, ik krijg:"This service could not be started".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Guys, ik heb mijn servertje in elkaar geknutseld en ZFSguru geinstalleerd. Echter krijgt mijn installatie geen ip-adres toegekend, wat mij ertoe deed denken dat de ethernetadapter (NIC?) niet herkend wordt. Ik lees ook in de BBG nu van Mux dat mijn moederbord (b85m-itx) een atheros ethernetadapter heeft die lastig is in bsd... Heb ik nu serieus een bordje wat zwaar niet geschikt is voor ZFSguru of aanverwante installaties? Want dat heeft dan ook serieuze gevolgen voor de BBG van deze maand, aangezien dat bijna identiek is aan mijn configuratie

EDIT: shoot, ik zie nu dat in de BBG het niet gaat om de ITX variant, en die van mij wel...

[ Voor 8% gewijzigd door Pietjebelll op 05-07-2015 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je de 'dmesg' opsturen?

Hoogstwaarschijnlijk werkt je adapter wel met nieuwere systeemversies. Dit kan ik controleren aan de hand van je dmesg - dat zijn de kernel log berichten.

Je kunt de dmesg vinden onder Status -> Logs -> Kernel log. Als je die copypaste in een DM-bericht naar mij toe, kan ik er naar kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon een lspci lijkt me beter om te kijken of hij herkent wordt lijkt me. Staat hij ook niet in de output van ifconfig of in /sys/class/net?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Die status kan ik toch alleen inzien via de netwerkinterface, en die kan ik dus niet bereiken. Ik krijg bij het booten van de server alleen inzicht in het keuzemenu, waar ik de shell kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mijn advies: probeer anders even op een andere usb stick een nieuwe installatie en daarmee even booten. Ik heb in het verleden ook vage problemen gehad met FreeNAS. Achteraf bleek dat de iso (installatie) niet helemaal lekker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Ik heb nu ZFSguru geinstalleerd via Virtualbox. Zou daar het probleem kunnen liggen? Ik heb hier wel ergens een externe DVD-drive liggen om het mee te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stuur me een DM en ik help je persoonlijk met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 12:58

Kortfragje

......

....aaaand it worked! Backup nu ook online in een LianLi PCD-8000, 6*onboard en 8*via m1115.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
sh-4.1# zpool status
  pool: zfspool1
 state: ONLINE
  scan: scrub repaired 0 in 13h9m with 0 errors on Sat Jun 20 10:21:53 2015
config:

NAME        STATE     READ WRITE CKSUM
    zfspool1    ONLINE       0     0     0
      raidz2-0  ONLINE       0     0     0
        2tb1    ONLINE       0     0     0
        2tb2    ONLINE       0     0     0
        2tb3    ONLINE       0     0     0
        2tb4    ONLINE       0     0     0
        2tb5    ONLINE       0     0     0
        2tb6    ONLINE       0     0     0

errors: No known data errors

pool: zfspool2
 state: ONLINE
  scan: none requested
config:

NAME        STATE     READ WRITE CKSUM
    zfspool2    ONLINE       0     0     0
      raidz2-0  ONLINE       0     0     0
        2tb7    ONLINE       0     0     0
        2tb8    ONLINE       0     0     0
        2tb9    ONLINE       0     0     0
        2tb10   ONLINE       0     0     0
        2tb11   ONLINE       0     0     0
        2tb12   ONLINE       0     0     0
        2tb13   ONLINE       0     0     0
        2tb14   ONLINE       0     0     0

errors: No known data errors
sh-4.1#

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FireDrunk schreef op zondag 05 juli 2015 @ 13:42:
Geen idee, ik heb er naar gezocht in de GUI maar kon niks vinden. Daarna een guide opgezocht, daar stond dat het via de cli moest.

Kan zijn dat de guide oud was. Niet op gelet eerlijk gezegd.
Heel vreemd, ik moet de 4.0 nog testen maar als je dit leest:
The Proxmox VE HA Manager (pve-ha-manager), the new resource manager for the high availability cluster is one of the main new features. The pve-ha-manager, developed by the Proxmox team, replaces the former rgmanager. The HA manager monitors all virtual machines and containers on the cluster and automatically gets into action if one of them fails. It works out of the box, and additionally watchdog-based fencing simplifies deployments dramatically. The whole HA settings are configured via GUI.
Je guide zal sowieso wel een oude geweest zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door A1AD op 06-07-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Zijn er nu nog steeds problemen om ZFSGuru van een USB te installen?

Als ik in Rufus de .ISO selecteer om er een bootable USB van te maken lukt dit gewoon niet :+
This version of Rufus only supports bootable ISOs based on bootmgr/WinPE, isolinux or EFI. This ISO doesn't appear to use either...

[ Voor 31% gewijzigd door SanderH_ op 06-07-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
Ik heb het eergisteren nog gedaan, en het valt met virtualbox prima te doen. Handig is alleen wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
dan nog iets, ik heb mijn hele serverkast verplaatst naar mijn kelder i.p.v. een kamer in m'n huis. Natuurlijk mijn eigen kabel even gemaakt en netjes weggestoken (cat 6) maar nu het rare, ik kan maar 100 mbits/s max met mijn computer kunnen overdragen van bestanden, maar als hij zelf download via sabnzb op freenas kan hij wel makkelijk 250 mbit/s aan, en aan mijn pc zelf ligt het ook niet want die haalt ook nog makkelijk 250 mbit. Het zit allemaal op een gigabit netwerk en het werkte voorheen ook naar behoren, dus 1 Gbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Pietjebelll schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:26:
Ik heb het eergisteren nog gedaan, en het valt met virtualbox prima te doen. Handig is alleen wel anders.
Zelfde werkwijze? Of een andere applicatie ofzo gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
SanderH_ schreef op maandag 06 juli 2015 @ 22:46:
[...]

Zelfde werkwijze? Of een andere applicatie ofzo gebruikt?
Nee, andere werkwijze. De .img laden middels virtualbox (gratis VM) en daarmee de installatie starten. Als je de USB-stick aan virtualbox toekent, kan je de installatie daarop starten. Ik had het nog nooit gebruikt en kwam er vrij snel uit, redelijk makkelijk in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed, nog wat gespeeld met de Microserver.

Het ding kan niet van USB3 booten, en FreeBSD wil niet werken, want het USB device is er nog niet op het moment dat dat ding de kernel wil laden tijdens Stage 2... Lang leve een bug uit 1980... Er is een 'oplossing' door een boot delay in te voeren in /boot/loader.conf of vage command line argumenten, maar FreeBSD11-CURRENT heeft een 0 seconden cooldown op het loader menu.

Na 2 uur kutten met rebooten en die parameter op de fucking command line meegeven, ben ik het wel beu.
BSD is exit... Als je niet van USB kan booten... blech...

Nu maar Fedora installeren :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZFSguru heeft dit standaard als optie bij de installatiefase. Kun je nog overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat weet ik. Is ook zeker even door mijn hoofd gegaan :+

Misschien ooit :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima. :)

Zou graag wel een dmesg willen met ZFSguru geboot. Want het ding is leuker dan ik eerst dacht (voordat we in de ECC discussie er dieper op in gingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zou je willen zien in de dmesg?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU abilities (AESNI?), die RAID controller hoe die gedetecteerd wordt, enzovoorts. Vind ik altijd interessant om te bekijken. :)

Ook of er allerlei problemen met ACPI wordt gevonden, zoals vaak het geval is als de BIOS slechte ACPI levert die alleen goed met Windows werkt. Maar dat is meestal niet op serverbordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:54:
Prima. :)

Zou graag wel een dmesg willen met ZFSguru geboot. Want het ding is leuker dan ik eerst dacht (voordat we in de ECC discussie er dieper op in gingen).
Kan ik met wat geluk wel deze avond voor zorgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:38:
Goed, nog wat gespeeld met de Microserver.

Het ding kan niet van USB3 booten, en FreeBSD wil niet werken, want het USB device is er nog niet op het moment dat dat ding de kernel wil laden tijdens Stage 2... Lang leve een bug uit 1980... Er is een 'oplossing' door een boot delay in te voeren in /boot/loader.conf of vage command line argumenten, maar FreeBSD11-CURRENT heeft een 0 seconden cooldown op het loader menu.

Na 2 uur kutten met rebooten en die parameter op de fucking command line meegeven, ben ik het wel beu.
BSD is exit... Als je niet van USB kan booten... blech...

Nu maar Fedora installeren :)
Wat raar. Alle FreeBSD versies hebben een standaard timeout van 10 seconden, als daar al klachten over zijn is het dat dat te lang is (maar dat kun je aanpassen). Geen idee waarom dat bij jou niet werkt, met "vage command line argumenten" kan ik ook vrij weinig. Maar sowieso, als ik de specs op de site bekijk heeft het ding ook USB 2 poorten. Als USB 3 niet werkt waarom dan niet gewoon USB 2 gebruiken?

BSD is niet heel geschikt voor beginners maar een beetje tweaker moet daar wel uit komen. Moet je alleen wel een beetje creatief zijn en een oplossing willen vinden. Als je bij de eerste de beste hobbel meteen BSD basht en Linux er bij pakt heb je het imho nooit een kans gegeven. Waarom dan überhaupt de moeite nemen het te proberen? Had je net zo goed meteen Fedora kunnen installeren en jezelf die twee uur bespaard. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Al zo'n 9 jaar draait hier Freenas 0.6. Dus nog nooit geupdate want wat ie deed, deed ie gewoon goed. Downen deed ik via bijv mijn laptop en plaatste het op de nas. Ik heb veel mazzel gehad doordat de hdd's in stripe staan en er nog maar 1 kapot is gegaan. Het heeft nooit 24/7 aangestaan, wordt alleen aangezet als ik het nodig heb om een film of serie te streamen.

Van het weekeinde een nieuwe nas (van de BBG maar met 8GB geheugen en 4x4TB) met Freenas 9.3 ingericht met de hdd's in Raidz zodat ik een kleine 11TB heb voor opslag. Het is de bedoeling dat dit een mediaserver wordt, momenteel heb ik dus o.a. Sabnzbd,Sickbeard,Couchpotato,Transmission en Emby draaien.
Voor mij is Freenas 9.3 een vrijwel compleet ander os dan 0.6, vooral door ZFS waar ik geen ervaring mee heb. Voordat ik de nas definitief in ga richten wil ik eerst weten wat te doen bij calamiteiten, het is dus nog experimenteel. Zo heb ik o.m. een sata stekkertje een beetje los gehaald en er een schijf tussenuit gehaald om uit te zoeken hoe ik ontstane (degraded) fouten moet oplossen en een schijf moet vervangen. Deze maand wil ik me verder inlezen, klooien en definitief inrichten.

Wat ik jammer vind is dat het niet mogelijk is om de pool uit te breiden met een schijf voor extra opslag. Een extra schijf kan bijv wel als stripe of log etc dienen. Nieuwe schijven moeten in een nieuwe pool komen of worden geïmporteerd of worden uitgelezen om data over te zetten.
De hdd's doen niet standaard spin-down en geen standby, die mogelijkheid heb ik niet kunnen vinden. Freenas (9.3) wil alleen maar aan blijven staan (omdat het zo gemaakt is) Het systeem is alleen op vaste tijden uit te zetten.

Nu mijn vraag; is het mogelijk om de pool (stripe) van mijn oude Freenas, (met een ander file-systeem) naast de nieuwe pool in te voegen? En is het mogelijk binnen een raidz een schijf van 4TB te vervangen voor een schijf van bijv 6TB? Het moet namelijk wel mogelijk zijn om schijven van verschillende grootte te gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:01
mowa schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 12:01:

Wat ik jammer vind is dat het niet mogelijk is om de pool uit te breiden met een schijf voor extra opslag.
Dat is en blijft op dit moment een limitatie van ZFS, Pools kunnen wel uitgebreid worden met een nieuw VDEV, maar VDEV's (het niveau waar je RAIDZ(2/3/4) bepaalt) niet, tenzij het mirrors zijn...
Een extra schijf kan bijv wel als stripe of log etc dienen. Nieuwe schijven moeten in een nieuwe pool komen of worden geïmporteerd of worden uitgelezen om data over te zetten.
Je importeert inderdaad pools als geheel, geen VDEV's die deel uitmaken van een pool.
De hdd's doen niet standaard spin-down en geen standby, die mogelijkheid heb ik niet kunnen vinden. Freenas (9.3) wil alleen maar aan blijven staan (omdat het zo gemaakt is) Het systeem is alleen op vaste tijden uit te zetten.
Spindown zou werkbaar moeten zijn? https://www.pretzellogix....wn-your-idle-hard-drives/
Nu mijn vraag; is het mogelijk om de pool (stripe) van mijn oude Freenas, (met een ander file-systeem) naast de nieuwe pool in te voegen?
Niet 'ernaast in de zelfde pool', je kan wel de pool/data importeren en dan zo lokaal je data kopieren van de oude disks naar de nieuwe.
En is het mogelijk binnen een raidz een schijf van 4TB te vervangen voor een schijf van bijv 6TB? Het moet namelijk wel mogelijk zijn om schijven van verschillende grootte te gebruiken.
Dat kan, de vraag is of je het wil. Als je een disk van 1, 2, 3, 4 TB hebt, dan ga je echt rare opstellingen moeten doen om je space maximaal te benutten, bv:

een RAIDZ van de 1TB, een deel van 2TB, 3TB en 4TB
een raidz van de overblijvende 1TB op de 2TB disk, 1TB op de 3TB en 1TB op de 4TB
enzovoort enzovoort

Dan ga je met partities moeten werken (sowieso hoor, maar dan ga je echt moeten slicen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[/quote]
[quote]
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 08:53:
[...]

Wat raar. Alle FreeBSD versies hebben een standaard timeout van 10 seconden
Dat geld volgens mij voor Stage 3, niet voor 1 en 2 :)
, als daar al klachten over zijn is het dat dat te lang is (maar dat kun je aanpassen). Geen idee waarom dat bij jou niet werkt, met "vage command line argumenten" kan ik ook vrij weinig.
kern.cam.boot_delay="10000"
Maar sowieso, als ik de specs op de site bekijk heeft het ding ook USB 2 poorten. Als USB 3 niet werkt waarom dan niet gewoon USB 2 gebruiken?
Dat heb ik ook allang geprobeerd. Hij boot *niet* van USB3, als in. Helemaal niet... De MEMSTICK image van BSD boot wel van USB2, maar na installatie werkt deze niet meer. Ik kon niet duidelijk vinden wat het verschil was tussen de memstick image en de daaruit voortkomende installatie.
BSD is niet heel geschikt voor beginners maar een beetje tweaker moet daar wel uit komen.
Ik heb jaren FreeBSD gedraaid.
Moet je alleen wel een beetje creatief zijn en een oplossing willen vinden.
Creatief genoeg, maar ik was het een beetje beu om elke keer 2 minuten te wachten op een boot poging... Ding boot nou eenmaal takketraag... Maar je hebt zeker gelijk, de doorzetter wint :)
Als je bij de eerste de beste hobbel meteen BSD basht en Linux er bij pakt heb je het imho nooit een kans gegeven. Waarom dan überhaupt de moeite nemen het te proberen?
Ik ken BSD langer dan vandaag, en wilde weer eens kijken hoe het ging met 11-CURRENT.
Had je net zo goed meteen Fedora kunnen installeren en jezelf die twee uur bespaard. :?
Dat had gekund, maar ik wil eigenlijk alle OSen een keer op die machine testen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je niet van USB3 kunt booten, komt denk ik omdat USB3 helemaal niet aanwezig is in de chipset, maar als losse chip wordt toegevoegd. Als dat klopt, zou dat kunnen verklaren waarom er geen boot support is, want die moet dan handmatig middels interrupt 19 capture worden toegevoegd, en dat betekent dat de USB3 chip (NEC?) ook een BOOT ROM moet hebben die zich tijdens de POST registreert als bootable device.

Dus dat zou niet aan BSD liggen. Blijft over het USB timeout probleem; ZFSguru gebruikt standaard 2 seconde boot delay, maar soms is meer nodig. Inderdaad wel irritant, maar ook niet meer dan een workaround om dat even in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn veronderstelling kan een BIOS/UEFI ook zelf de boot code implementeren die nodig is voor losse devices. Ook binnen een chipset zijn de USB poorten misschien wel aangestuurd via een ander 'subdeel' van het chipset. Zolang ze kennis hebben van elkaar's logica...

Dat zie je ook met die ASMedia chips. Die hebben geen boot rom, geen INT19 capture, maar je kan er met 99/100 moederborden prima van opstarten.

Voor de rest, als ik straks thuiskom, zal ik ZFSguru eens proberen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkeenjij36
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:51
Foute post

[ Voor 93% gewijzigd door ikkeenjij36 op 08-07-2015 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Na wat gesukkel heb ik ontdekt dat het probleem met mijn Microserver Gen8 dus niet bij de installatie van ZFSguru ligt (tel al kwijt geraakt hoe vaak ik ZFSguru opnieuw heb geinstalled op mijn USB stick omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed |:( ), maar bij de Microserver zelf. Daarnet even de USB in een Windows laptop gepeerd en daar krijg ik direct het startscherm van de FreeBSD installatie te zien.

Ik krijg de befaamde "BTX halted" boodschap te zien, dus waarschijnlijk een verouderde BIOS of een optie die verkeerd staat. Ik ga nog even verder met mijn zoektocht.

En nu ga ik waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar.... ZFSguru is gebaseerd op FreeBSD, wat is dan het verschil tussen ZFSguru van scratch installeren of FreeBSD van scratch installleren om dan vervolgens deze guide te volgen? Die gaat namelijk uit van een werkende FreeBSD installatie en gooit er dan een webserver (en PHP) bovenop waarbij je ZFSguru vanaf de root laat draaien.

De installatie van FreeBSD via USB is alvast iets makkelijker (tov ZFSguru) als ik naar de procedure in het handbook kijk. Al zou dit verholpen moeten zijn in de (nakende) nieuwe release van ZFSguru.

EDIT: Probleem gevonden, AHCI moet dus blijkbaar ook al aanstaan om van USB te kunnen booten

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 08-07-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De manier hoe ZFSguru installeert is gewoon heel goed. Meerdere installaties, configuratie van de installaties, kunnen switchen tussen de installaties, apart filesystem voor service data, quotas op de log. Plus alle scripts die je erbij krijgt waarmee je makkelijk APM, swap, spindown en tmpfs kunt regelen. Plus de tweaks in de /boot/loader.conf en /etc/rc.conf.

Met een handmatige installatie kun je bijvoorbeeld geen services installeren van ZFSguru. Maar wel kun je - ZFSguru eenmaal draaiend - weer officiële ZFSguru installaties uitvoeren. Zo kun je dus altijd nog van je handmatige installatie naar een volwaardige ZFSguru installatie.

In de toekomst wordt de officiële weg nog interessanter, omdat door de frequente pointreleases je een appliance-achtige ervaring krijgt. Werkt versie X niet, dan pak je snel ff versie Y. Geen gekut, maar Click & Work - mijn variant op Plug & Play. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mowa
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

mowa

u are what u is

Dank voor de Re:
Doorgelezen, getest en het werkt prima. Meteen ff 'n grotere usb-stick besteld.
Niet 'ernaast in de zelfde pool', je kan wel de pool/data importeren en dan zo lokaal je data kopieren van de oude disks naar de nieuwe.
Heb ik net ook ff wat over opgezocht. Ik kan de oude pool wel in een nieuwe/separate pool zetten zodat ik dus 2 pools heb.
Dat kan, de vraag is of je het wil. Als je een disk van 1, 2, 3, 4 TB hebt, dan ga je echt rare opstellingen moeten doen om je space maximaal te benutten, bv:

een RAIDZ van de 1TB, een deel van 2TB, 3TB en 4TB
een raidz van de overblijvende 1TB op de 2TB disk, 1TB op de 3TB en 1TB op de 4TB
enzovoort enzovoort

Dan ga je met partities moeten werken (sowieso hoor, maar dan ga je echt moeten slicen)...
Hier moet ik nog wat leeswerk in verrichten en uitproberen.
Ik heb uiteindelijk besloten om naast een grote usb drive ook 2x 4TB schijven er bij te bestellen om 1 grote Raidz2 pool te maken, dan heb ik meer schijfruimte voor allerlei media en veiligheid want mijn vrouw wil, als alles op orde en ingericht is, werk gerelateerde back-ups plaatsen van d'r laptop.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:44:
[...]

Dat heb ik ook allang geprobeerd. Hij boot *niet* van USB3, als in. Helemaal niet...
Ik heb het even in de datasheet opgezocht, en daar staat in dat de USB 3 poorten pas na het booten van het OS beschikbaar zijn. De HP Microserver ondersteunt het booten van USB 3 dus sowieso niet.
De MEMSTICK image van BSD boot wel van USB2, maar na installatie werkt deze niet meer. Ik kon niet duidelijk vinden wat het verschil was tussen de memstick image en de daaruit voortkomende installatie.
De memstick image installeert ook gewoon het base systeem, dat zou geen verschil moeten maken. Ik kwam met wat googlen wel wat dingen tegen over boot issues met deze machines, misschien dat je daar tegenaan loopt.
Creatief genoeg, maar ik was het een beetje beu om elke keer 2 minuten te wachten op een boot poging... Ding boot nou eenmaal takketraag... Maar je hebt zeker gelijk, de doorzetter wint :)
Mja uiteindelijk komt het dus neer op hardware issues specifiek voor deze server en het opraken van je geduld. Dat laatste kan ik begrijpen, elke keer 2 minuten wachten is frustrerend. Maar zowel hardware issues als oprakend geduld is toch niet de schuld van FreeBSD lijkt me. ;) Als ik e.e.a. zo lees zijn er ook best wat problemen met die HP Microservers, ongeacht het OS wat mensen draaien. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZFSguru werkt wel :)

Wel jammer dat je (blijkbaar) niet kan booten van ZFS versie 5000 :(
Nu moet de installatie weer opnieuw.... :@

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan wel, maar eerst updaten naar 0.2-rc en daarna pas de bootcode maken of updaten. Achteraf updaten kan op de Disks pagina. Klik op de rode bootpartitie en klik op Update Bootcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maak dan ff een nieuwe iso waar dit probleem niet in zit... :s

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt nog een 0.2 final + livecd aan, daarna is 0.2 EOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddykgb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 20:31
Ja, maar ik blijf als leek toch twijfelen. Ik weet ik nog steeds niet of ik nu voor mijn ZFS systeem in een HP Proliant G8 microserver of zo'n zelfgebouwde nas moet investeren.

Wat mij opviel was het volgende:
- Er kunnen maar 4 schijven in de G8, en ik wil er graag 6 ipv grotere capaciteit per schijf
- Ik las dat de maximale capaciteit van de G8 5TB per schijf is
- Ik las verschillende fragmenten dat er geen spindown zou bestaan bij de G8. Voor mij is het belangrijk dat de schijven na x aantal minuten uitvallen en niet constant blijven draaien (meer kans op failure).
- Dat hele ILO verhaal schrikt me een beetje af: kan ik op afstand aan mijn files als ik geen abo neem?

+ De G8 lijkt goedkoper te zijn, zelfs met 8GB RAM. (Kan iemand eens een link naar dat 150€ Intel ECC moederbordje posten?)

Verder:
* VM's zijn niet belangrijk voor mij. Enkel aan de opnamebestanden en documenten vanop het netwerk geraken.
* Als het moederbord SATA-300 enkel ondersteunt, wat zal dan het effect van deze bottleneck zijn in vgl met SATA-600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
(jarig!)
Met een beetje hobby kun je ook wat meer kwijt, maar vraag me af of zo'n ding dan voor jou is.
Max capaciteit weet ik niet, maar collega heeft er 4TB's zonder probleem in en heb nog nooit van een 5TB grens gehoord. Kan zijn dat het ding niet met grotere disks getest is door fabrikant en dus max 5 TB afgeeft, google anders even.

(Te) agressieve spindown is juist meer kans op uitval, vgl auto met keihard optrekken en afremmen, daar slijt het ook harder. Spindown is met name fijn voor stroomverbruik en daarna weer portemonnee.

Via Ebay kun je redelijk cheap een licentie kopen, staat overigens totaal los van toegang tot je files.

Collega haalt over netwerk ruim 100MB/s(meen met bonding) op raidz1, lijkt me prima te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Loekie op 09-07-2015 18:06 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Freddykgb schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:24:
Ja, maar ik blijf als leek toch twijfelen. Ik weet ik nog steeds niet of ik nu voor mijn ZFS systeem in een HP Proliant G8 microserver of zo'n zelfgebouwde nas moet investeren.

Wat mij opviel was het volgende:
- Er kunnen maar 4 schijven in de G8, en ik wil er graag 6 ipv grotere capaciteit per schijf
- Ik las dat de maximale capaciteit van de G8 5TB per schijf is
- Ik las verschillende fragmenten dat er geen spindown zou bestaan bij de G8. Voor mij is het belangrijk dat de schijven na x aantal minuten uitvallen en niet constant blijven draaien (meer kans op failure).
- Dat hele ILO verhaal schrikt me een beetje af: kan ik op afstand aan mijn files als ik geen abo neem?

+ De G8 lijkt goedkoper te zijn, zelfs met 8GB RAM. (Kan iemand eens een link naar dat 150€ Intel ECC moederbordje posten?)

Verder:
* VM's zijn niet belangrijk voor mij. Enkel aan de opnamebestanden en documenten vanop het netwerk geraken.
* Als het moederbord SATA-300 enkel ondersteunt, wat zal dan het effect van deze bottleneck zijn in vgl met SATA-600?
  • Tenzij je schijven wilt hergebruiken of ze reeds hebt aangekocht is er weinig reden om meer schijven te willen in plaats van minder schijven met een grotere capaciteit. Je zal minder rap moeten uitbreiden (tenzij je natuurlijk zeer veel schijven koopt) en het is bovendien zuiniger
  • 4 * 5TB is nog steeds 20 TB, uiteraard iets minder afhankelijk van welke RAID configuratie je kiest. Dat vind ik op zich toch al stevig qua capaciteit. Maximale capaciteit is trouwens 4 * 4TB volgens het spec sheet.
  • De ingebouwde HP RAID controller voorziet geen spindown, maar bij ZFS gebruik je de controller toch gewoon als doorgeefluik en kan je volgens mij wel spindown gaan instellen. Ben ik wel niet zeker, zal iemand hier wel kunnen verbeteren / bevestigen
  • Remote access kan je nog altijd doen via SSH, files gewoon via Samba / NFS

[ Voor 4% gewijzigd door SanderH_ op 09-07-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed, ik ben er eindelijk achter waarom mijn Microserver GEN8 niet goed wilde booten...
Hij *zegt* dat hij van USB probeert op te starten, maar stiekem probeerde hij op te starten van 1 van de 4 * 4TB schijven die er ook nog in zitten.

Daar stond nog *hele* oude bootcode op... :S

Ik trek al die schijven er uit, en prompt boot het ding prima van een vers geinstalleerde ZFSguru usb stick... 8)7

Edit 1:
Disks hotswappen werkt prima, en 'oude' pool was keurig te importeren.
Ik zag op de console dat 2 van de schijven SATA3 zijn en 2 schijven op SATA2 draaien.
Er zit dus 2 * SATA3 en 3 * SATA3 in de machine (volgens mij is de 5e sata poort ook sata2, maar dat zou ik even moeten dubbelchecken.)

[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 09-07-2015 21:51 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hah. Leuke bugs zijn dat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
FireDrunk schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:48:
Goed, ik ben er eindelijk achter waarom mijn Microserver GEN8 niet goed wilde booten...
[...]
Ook al lang genoeg in de weer geweest met mijn Microserver }:O

Misschien ben ik wat paranoia, maar zie jij ook "oude" entries in je ILO logs? Ik zie namelijk een 10-15 tal lijnen met timestamps van 2013, maar ik hoop dat deze afkomstig zijn van qualtity control of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Zit toch weer te denken om een nieuwe compacte NAS in elkaar te schroeven. Momenteel heb ik tijdelijk een Mac Mini draaien, maar wil iets met meer power en opslag capaciteit. Systeem moet FreeNAS met ZFS gaan draaien met diverse plug-ins.

Zat te denken aan de volgende config.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 260,60€ 260,60
1Supermicro X10SLM+-LN4F€ 257,74€ 257,74
1Silverstone DS380€ 164,50€ 164,50
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 207,95€ 207,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,79

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@Zware Unit, waarom doe je 32 GB RAM? 8 of 16 zou meer dan zat moeten zijn, of heb je speciale plannen?
Scheelt weer geld.

Verder vraag ik me af of je moederboard in die case gaat passen.
Board = Micro-ATX (µATX) en case is Mini-DTX, Mini-ITX

Je kunt een drive slot kwijtraken als je een RAID card zou gebruiken.

http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452

[ Voor 50% gewijzigd door Q op 10-07-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Goed punt mbt de behuizing. Aangezien ik ZFS ga draaien gaat mijn voorkeur uit naar 32GB ECC geheugen. Heb een ander moederbord gevonden dat zal moeten passen. Mijn voorkeur gaat uit naar een bord van Supermicro, maar dan moet ik wel een vergelijkbare behuizing vinden waarin het bordje van Supermicro past.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3C224D4I-14S€ 307,95€ 307,95
1Kingston ValueRAM KVR16LE11K4/32€ 257,-€ 257,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,05

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
OK, maar waarom zoveel RAM? 8 zou waarschijnlijk al genoeg zijn? Idem voor de CPU, een i3 zou meer dan zat zijn. Waar zou je die performance voor willen toepassen? Wat minder CPU en RAM scheelt zo 200-300 euro.

[ Voor 52% gewijzigd door Q op 10-07-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
NAS gaat ook dienen als Plex server en hiervoor is power noodzakelijk om simultaan streaming aan te bieden aan diverse devices, vandaar de E3-1231 ipv i3. Misschien begin ik met 2x8GB geheugen. De NAS moet gewoon lekker werken en goed schaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om hoeveel schijven gaat het? Welke disk-configuratie wil je draaien? Als je een serieuze ZFS server bouwt met 20+ schijven dan is lekker veel RAM wel leuk om ook veel potentie uit je schijven te halen. Maar nodig is het strict genomen niet.

Koop altijd wel grote modules; dus niet twee maal 4GiB; minimaal 8GiB per reep. 16GiB kan ook en als de meerprijs niet erg veel hoger ligt zou dat mijn persoonlijke voorkeur hebben. Kan ik nog veel meer uitbreiden.

Als je er 4 of 6 schijfjes inknalt dan zou ik gewoon met 1x 8GiB beginnen, hooguit 2x 8GiB. Dan heb je echt voldoende marge voor andere apps die ook RAM verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Denk dat er 8 disken in komen te zitten. Wil minimaal 16GB in de NAS hebben zitten. 8GB voor ZFS en de andere 8GB voor de meerdere VM's.

Vind de U-NAS NSC-800 een mooi alternatief voor de Silverstone DS380. Echter moet dan wel een Mini-ITX bordje in. Mini-IXT en ECC is een lastige combinatie. Mocht iemand een bordje weten met IPMI, ECC, Mini-ITX (niet extended), 1x PCI-E en socket 1150 voor Xeon let me know.

Afbeeldingslocatie: http://www.u-nas.com/xcart/images/D/front_small_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Mag micro-ATX ook? Dan heeft Supermicro een verzameling waar vast iets tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
jadjong schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:12:
Mag micro-ATX ook? Dan heeft Supermicro een verzameling waar vast iets tussen zit.
Als ik de specs mag geloven zal een micro atx niet passen, maar dat is op de specs gebaseerd en niet op ervaring ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
pricewatch: ASRock E3C226D2I

Ben alleen benieuwd hoeveel je kwijt gaat zijn voor die case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Zware Unit schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:14:
Goed punt mbt de behuizing. Aangezien ik ZFS ga draaien gaat mijn voorkeur uit naar 32GB ECC geheugen. Heb een ander moederbord gevonden dat zal moeten passen. Mijn voorkeur gaat uit naar een bord van Supermicro, maar dan moet ik wel een vergelijkbare behuizing vinden waarin het bordje van Supermicro past.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock E3C224D4I-14S€ 307,95€ 307,95
1Kingston ValueRAM KVR16LE11K4/32€ 257,-€ 257,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,05
Ik heb dezelfde combinatie draaiend atm (mobo+case), werkt prima.. je wilt alleen een kleinere voeding gebruiken zodat de mobo er goed in past (anders kom je 4mm te kort 8)7 )

inventaris: DS380 is mn huidige setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dat Asrock bordje bespaart je meteen een HBA dus die setup van DXaroth met seasonic voeding lijkt mij uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Q schreef op maandag 13 juli 2015 @ 09:00:
Dat Asrock bordje bespaart je meteen een HBA dus die setup van DXaroth met seasonic voeding lijkt mij uitstekend.
Correct, en het is ook een normale LSI controller die zelfs onder esx goed gesupport is (incl VT-d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik vind het wel leuk om eens wat lijstjes te maken met verschillende builds. Het enige verschil tussen de builds zou dan zijn hoeveel disks je er in kwijt kunt en dus hoeveel max storage je kunt hebben.

De Microserver Gen8 is dan een voorbeeld tot 4 schrijven, en deze build op basis van de Silverstone is dan tot 8 disks, en zo verder.

Misschien dat ik daar een keer een blogpost van maak. Je zou bijna een soort DIY NAS BBG kunnen maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Q op 13-07-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je daar tijd in willen steken, DM mij even, ik wil je daar graag mee helpen! Lijkt me leuk om samen te doen!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Prima lijkt me leuk, maar misschien moeten we dan even kijken hoe we het publiceren, kan ook hier als post binnen Gathering.tweakers. En met de Mods misschien afstemmen of we dat op een makkelijk vindbare plaats kunnen krijgen zodat de DIY NAS bouwers er wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien gewoon in de startpost, en een modbreak met een linkje daarnaar toe?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
+1 voor de builds!
Dacht al een tijdje hetzelfde te doen, maar te weinig tijd. Dacht zelfs voor een momentje om een website hieromtrent te bouwen, waar men builds kon maken, raten en dan filters kon maken met bepaalde vereisten zodat builds automatisch certififed konden worden. (Freenas: 8gb ram, ecc, ...)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Heb vandaag mijn nieuwe hardware binnengekregen, de oude 4u server was me eigenlijk toch iets te gek voor een thuisserver ;)

Helaas werkt het niet :( lijkt erop dat ik het verkeerde ram heb (non-ecc ipv ecc), of dat het bord doa is, voor de rest is denk ik alles al getest.
Nu heb ik een vraagje,
Heeft iemand hier ervaring met een C224 bord (bij voorkeur de Asrock E3C224D4I-14S, omdat ik die dus heb) met een cpu die geen ECC ondersteunt?

Ik zit me al helemaal scheel te zoeken, maar vooralsnog zonder succes.
Ik heb namelijk een I7 4785T gehaald, omdat ik die voordelig kon krijgen, en de ECC functionaliteit voor mij niet erg belangrijk is.
Echter heeft dit bord wel ECC ram nodig (had beter moeten lezen).
De 4785T staat wel in de CPU support list

Iemand hier ervaring mee toevallig?
Heb zelf geen ecc udimm liggen hier helaas, alleen Rdimm uit de oude server, dat werkt hier niet in.

Ben vandaag al bij de lokale computerwinkel geweest om de bios te updaten (P2.0 nodig voor deze cpu, 1.1 zit erin nu), maar ook daar geen succes met een andere cpu.

Fan draait, voor de rest blijft alles zwart.
BMC werkt wel overigens.

Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dit bord wil ECC en je hebt een CPU die geen ECC snapt. Dan maakt het niet uit welk type RAM je er in stopt, het werkt toch niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Dat is dus het aparte, deze cpu, staat nadrukkelijk in de gelinkte supported cpu list, dus zou moeten werken.
Dit is de officiële lijst van Asrock zelf, waar kan je dan nog op vertrouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 15-09 13:52
wel slordig van ASRock dat die dan wel aangeven dat de CPU zou werken terwijl diezelfde CPU geen ECC ondersteunt.
Probeer eventueel de meest goedkope Celeron om uit te sluiten dat je "goedkope" I7 CPU niet defect is. Celeron kun je na de test weer doorverkopen waardoor kosten van zo'n testje beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 12:58

Kortfragje

......

Even een vraag naar ervaringen, ik heb in mijn backup server een m1115 adapter, nu lijkt het alsof elke boot de disks een andere identifier toegewezen krijgen.

Bijv een disk met wat reallocated sectors (en dus goed te volgen) heeft achtereenvolgens /dev/sdf/, /dev/sdl, en /dev/sdn.

Het maakt voor de ZFS arrays niet uit (die import ie verder prima) maar mn webminstats raakt een beetje over zn zuiger want die gebruikt we /dev/sdxx voor drives.

Heeft iemand hier ervaring mee? OS is CentOS 6.6, andere sata aansluitingen zijn intel ICH9 (on board) en een sil3114 (deze bevat de boot disk en blijft constant op /dev/sdo).

[ Voor 15% gewijzigd door Kortfragje op 13-07-2015 21:51 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
BartNL schreef op maandag 13 juli 2015 @ 21:46:
wel slordig van ASRock dat die dan wel aangeven dat de CPU zou werken terwijl diezelfde CPU geen ECC ondersteunt.
Probeer eventueel de meest goedkope Celeron om uit te sluiten dat je "goedkope" I7 CPU niet defect is. Celeron kun je na de test weer doorverkopen waardoor kosten van zo'n testje beperkt zijn.
Morgen neem ik even contact op met de zaak waar ik alles (op de cpu na) heb gekocht, kijken of we daar even het een en ander kunnen testen.

Erg apart dat Asrock die cpu in de lijst heeft staan, en het is niet de enige zonder ECC in de lijst ook.....
Je zou toch denken dat het moet kloppen dan, maar het lijkt erop dat ik toch met een grotere uitdaging zit dan.

Damnit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
FireDrunk schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:16:
Misschien gewoon in de startpost, en een modbreak met een linkje daarnaar toe?
Lijkt me prima. Voor GoT is het denk ik het mooiste als we van die shopping lijstjes maken denk ik. Zo blijven de prijzen automatisch actueel.

Als we kijken naar de DIY NAS bouwers dan is de vraag wat grofweg de behoefte is van deze groep. Waarom DIY als je ook gewoon een Synology of Qnap kunt kopen? Puur hoop op kostenbesparing, of is de wens meer dan dat?

Als we naar de topic start kijken uit 2009 dan is er een hoop veranderd. De QNAPs van deze wereld zijn veel beter en sneller geworden. Ze bieden nu ook features als het draaien van een webserver, of integratie met nieuwsgroepen of torrents. De noodzaak om iets zelf in elkaar te prutsen om deze redenen is niet zo groot meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 13-07-2015 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
(jarig!)
Een DIY NAS BBG lijkt mij ook interessant.
Persoonlijke redenen voor mij: hoeveelheid disks vs prijs + features als filesystem choice.
Mooie opsomming voor mij zou zijn 'mooie' kasten met ruimte voor 4-8-12 hotswap bays of interne bays met of zonder een backplane waarbij disks relatief makkelijke te wisselen zijn. (itt 4-3 modules van coollermaster)
Tot echte storagecases voor in het rack.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Laatst online: 15-09 13:52
nick_haak schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:19:
[...]
Erg apart dat Asrock die cpu in de lijst heeft staan, en het is niet de enige zonder ECC in de lijst ook.....
Je zou toch denken dat het moet kloppen dan, maar het lijkt erop dat ik toch met een grotere uitdaging zit dan.
lees en huiver http://forums.anandtech.c...p?p=37326284&postcount=13
wel vreemd dat ik met wat googlen via bijvoorbeeld Crucial http://eu.crucial.com/eur...-for/ASRock/e3c224d4i-14s en Kingston http://www.kingstonmemory...e3c224d4i-14s-motherboard ook non-ecc tegen kom.
Blijft helaas onduidelijk wat nu wel en niet werkt....

[ Voor 27% gewijzigd door BartNL op 13-07-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Aandachtspunten zijn dus:

1. Hoeveel schijven je in een oplossing kwijt kunt
2. formfactor (klein, regulier of 19")
3. hot-swap vs interne bays (slaat een beetje op 2)

In het plaatje zijn moederborden met on-board HBA's erg interessant, wat uitgezet kan worden tegen de PW kosten van een M1015 @ 140 euro en wat je weer een PCI slot scheelt.

Zelf draai ik mijn kritische NAS op 2 x RAID1 SSD, maar misschien dat anderen ook tips hebben.

CiPHER heeft ooit een USB stick gevonden die goed is om je OS op te zetten, je zou er zelfs 2 kunnen gebruiken om dan RAID1 te draaien. CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide

Ik ben niet thuis in hardware raid, wat relevant is voor de mensen die Windows willen draaien. Als iemand wat ervaringen kan delen, prima, maar ik ga dat niet researchen. De meesten willen ofwel zelf een Linux/BSD draaien al dan niet handmatig of als FreeNAS/ZFSGuru. En dan wil je zeker geen hardware RAID.

Verder geldt voor mijzelf dat ik het leuk vind om wat ECC-based oplossingen samen te stellen, maar in de non-ECC based hardware ben ik niet echt thuis en dan wordt het wel heel veel uitzoekwerk. Ik wil mensen dergelijke oplossingen niet onthouden dus als mensen met non-ECC suggesties willen komen, prima.

Wat moederborden betreft: Ik denk wel dat een harde eis - om mensen veel problemen te besparen - moet zijn dat er fatsoenlijke Intel netwerk kaarten on-board moeten zitten. Of van speciale flavour chips moet 100% zeker zijn dat ze goede performance leveren. Maar te vaak heb ik gezien dat realtek en marvel controllers gewoon shit performance leveren onder linux.

Verder zijn er verschillende invalshoeken. We kunnen ook een a-la-carte menu maken: serie van 5 CPU's paar RAM stickjes van vendors die goed zijn, paar moederborden en kasten. Dan kiezen maar.

De informatie zou ook goed moeten worden ontsloten, in heldere tabelletjes waaruit de meest relevante info is af te leiden. Voor CPU's bijv single-core en multi-core passmark scores met daarbij wat je van deze score's kunt verwachten. Puur NAS, of ook Plex...

Ik probeer met dit hierboven een beetje hardop te brainstormen en ik solliciteer naar feedback met ideeën.

[ Voor 52% gewijzigd door Q op 13-07-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
BartNL schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:11:
[...]

lees en huiver http://forums.anandtech.c...p?p=37326284&postcount=13
wel vreemd dat ik met wat googlen via bijvoorbeeld Crucial http://eu.crucial.com/eur...-for/ASRock/e3c224d4i-14s en Kingston http://www.kingstonmemory...e3c224d4i-14s-motherboard ook non-ecc tegen kom.
Blijft helaas onduidelijk wat nu wel en niet werkt....
Bedankt voor je berichtje
Deze had ik zelf ook al gevonden, ook bij Crucial inderdaad, maar nergens echt gebruikerservaringen.

Het feit dat ik ECC ram moet gebruiken, lijkt me vrij duidelijk, dit had ik gewoon niet goed genoeg uitgezocht, my bad...

Het feit dat de cpu in de lijst staat, maar geen ECC ondersteunt vind ik echter wel vreemd, dit is een lijst specifiek voor de 224 (ook hun andere 224 borden, hebben hem in de lijst staan), dus zou het toch moeten kloppen.

Daarom vroeg ik ook naar gebruikers ervaringen, misschien heeft iemand een andere non-ecc cpu werkend, dat geeft weer een beetje hoop.

Op dit moment vrees ik, dat de cpu de verkoop in mag, zodat er een ecc-compatible exemplaar voor terug kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Q schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:12:
Ik ben niet thuis in hardware raid, wat relevant is voor de mensen die Windows willen draaien. Als iemand wat ervaringen kan delen, prima, maar ik ga dat niet researchen.
Windows server met storagespaces op ReFS mag toch niet ontbreken? Ik ken het zelf ook niet goed, nog nooit gebruikt maar elke keer ik mijn verhaal doe over ZFS tov mijn Windows collega's komen zij met ReFS af als heilige graal...

Pagina: 1 ... 186 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.