Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
SanderH_ schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:42:
Voor zover ik weet is Ri-vier in NL gevestigd, en als je het over die Norco rebrands hebt (Inter-Tech), SiComputers had een tijdje geleden er wel een aantal in stock, misschien nu niet meer. Ze zijn alleszins te verkrijgen als je wat zoekt.
Ri-vier heeft waarschijnlijk pas eind van het jaar weer voorraad.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 16:45
SanderH_ schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 10:42:
Ja, want iedereen hier plaatst zijn netwerkapparatuur in de huiskamer. Een rack server is inderdaad compleet voor de looks, voor de rest zijn die dingen compleet ongeschikt om grote hoeveelheden drives in op te slaan.
Maar hoe ga jij van een U-NAS/DS380, naar een rack behuizing, mensen die iets dergelijks klein kiezen, doen dat met een goede reden, en stappen niet opeens over op totaal het tegenovergestelde. 8)7

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:55
Iets waar ik (met de toekomstige woning) ook vaak wel eens aan denk om te doen, en dan heb ik hier nog nooit zien voorbij komen, is het bouwen van een NAS in een telecom-rack...

Dus short depth eigenlijk. Het idee was dan om, net zoals bij SAN's, een controller te bouwen en daar via external SAS een opkoppeling te doen naar een disk enclosure.

Iemand bekend met short-depth chassis' waar 10 disks in passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:47
player-x schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:43:
[...]

Yep, point-to-point, en met onboard hardware tussen de servers, en heb een kaartje in mijn R5E desktop, die ik nu niet kan gebruiken daar er maar een poort op de mobo's van de server zitten.

Maar ga toch over op een D-Link SmartPro DGS-1510-28X en 4x Intel X520-DA2, 2x voor beide servers, 1x voor mijn PC en 1x voor mijn zwager, die thuis een DGS-1510-20X wil neerzetten.
OMG een bijna betaalbare 4 x 10Gbit switch. Blijft dure hobby 10 Gbit maar gaaf dat je dat gaat bouwen.
Voor minder heb je de vergelijkbare en beter verkrijgbare Silverstone DS380, waarin je een betere koeler kwijt kan indien nodig, als je bv een quad core CPU wilt gebruiken voor bv encoding of zo, of het zwaardere VM werkt.
Goed punt ik ken die kast, dat is inderdaad een heel gaaf ding. Was 'm vergeten.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1392026972.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tenzij men echt zo kickt op die hotswap bays, is in dat volume volgens mij wel meer te steken in een Node 804...

I stand corrected, die 804 is eigenlijk best wel groot voor een cube case te zijn...

Ik ben daar overlaatst ferm van verschoten, die bakjes kan je vullen met 10 disks (en ja, allemaal 3.5)

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 27-06-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 11:46:
OMG een bijna betaalbare 4 x 10Gbit switch. Blijft dure hobby 10 Gbit maar gaaf dat je dat gaat bouwen.
De switch is goed betaalbaar, het zijn de netwerk kaarten die echt nog steeds belachelijk duur zijn, maar ik deel een redelijk deel van de kosten gelukkig voor een deel over 4 huishoudens.
Goed punt ik ken die kast, dat is inderdaad een heel gaaf ding. Was 'm vergeten.
Jep, heb een jaar geleden er een stille HTPC/server mee gebouwd, en hij bevalt goed volgens mijn vriend, enige wat we veranderd hebben zijn de fans, daar zitten nu Noctua's PWM fans voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
player-x schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:17:
[...]

De switch is goed betaalbaar, het zijn de netwerk kaarten die echt nog steeds belachelijk duur zijn, maar ik deel een redelijk deel van de kosten gelukkig voor een deel over 4 huishoudens.
Ebay, goedkoopste was 115 euro incl shipping en 2 x SX SFP+ modules erbij.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:17:
[...]

Pas je fiber of koper toe met SPF+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
koper (twinax) is maximal 7 meter passief en 15 meter actief.

[ Voor 31% gewijzigd door jacovn op 27-06-2015 13:18 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
player-x schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 22:43:
(...)

Maar ga toch over op een D-Link SmartPro DGS-1510-28X en 4x Intel X520-DA2, 2x voor beide servers, 1x voor mijn PC en 1x voor mijn zwager, die thuis een DGS-1510-20X wil neerzetten.

(...)
Kan je dan niet beter voor de pricewatch: Intel Ethernet Converged Network Adapter X710-DA2 gaan? Die is zo te zien iets goedkoper en is volgens mij de opvolger van de X520-DA2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 12:28:
Ebay, goedkoopste was 115 euro incl shipping en 2 x SX SFP+ modules erbij.
Ja daar moet ik nog eens goed naar gaan kijken, wat het goedkoopste is, maar eBay is zeker een optie, vooral als ik alle vier de kaarten bij een verkoper kan kopen.
Q schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:00:
Pas je fiber of koper toe met SPF+?
Naar mijn zwager iig fiber, naar mijn werk/gamePC waarschijnlijk ook.

En tussen de switch en de servers, complete cross kabels, en of het koper of fiber is maakt me niet echt uit.
Afbeeldingslocatie: https://reggle.files.wordpress.com/2012/02/twinax.png?w=640
Joni schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:21:
Kan je dan niet beter voor de pricewatch: Intel Ethernet Converged Network Adapter X710-DA2 gaan? Die is zo te zien iets goedkoper en is volgens mij de opvolger van de X520-DA2?
Nieuw of oud model maakt bij netwerk niet erg veel uit, behalve soms qua stroom verbruik, maar zo als jacovn zij, ze zijn ook goedkoop op eBay te krijgen, moet gewoon nog even zoeken naar een goede aanbieding.

Heb er alleen nog niet al te veel tijd in gestoken, ben op het moment meer met andere dingen bezig, ben op het moment bezig de V12 motor uit mijn XJS te halen, die problemen heeft, en kijken of ik die kan vervangen voor een moderne ''zuinigere'' motor, met meer PKs. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Ik ben qua prijs daar tussen in gaan zitten: Lian Li PC-Q26B.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik niet meer dan 10 schijven ga gebruiken. Ik heb momenteel 10 x 3TB. Als ik meer ruimte nodig heb ga ik de huidige schijven vervangen door grotere varianten. Zodra ik meer dan 10 schijven nodig ga hebben laat ik me opnemen voor behandeling van verzamelwoede. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 12:37
Heb een Microserver Gen8 besteld, we gaan zien of het ding goed werkt :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 22:01
Graag jullie advies: Ik heb een easystore h340 die ik wil vervangen. OS is een windows xp variant die me niet meer veilig lijkt. Ik wil eigenlijk het mobo (en processor) vervangen en de rest hergebruiken. Dus verschillende hd's (totaal 7,5Tb) en de voeding van 200W. Ik dacht om over te stappen naar freenas met zfs, smb sharing, plex, bittorrent sync en transmission.
Is een asrock q1900 mobo met 8gb geheugen (en een usb stick van 8gb voor het OS) dan genoeg? Of heb ik zwaardere hardware nodig?
Verder, heeft iemand ervaring met de boot time van freenas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
player-x schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:16:
[...]

Ja daar moet ik nog eens goed naar gaan kijken, wat het goedkoopste is, maar eBay is zeker een optie, vooral als ik alle vier de kaarten bij een verkoper kan kopen.
105 pond:
http://www.ebay.de/itm/In...ain_3&hash=item33a4ac203d (heeft er 2)

http://www.ebay.de/itm/In...ain_3&hash=item4d31f8698b (heeft er 5)

Vaak server pulls, ik heb er 3 uit de UK voor iets minder dan 300 euro p/s en dus 1 uit NL voor goed 100 euro (met 2 SX optics)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
FireDrunk schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:57:
Heb een Microserver Gen8 besteld, we gaan zien of het ding goed werkt :)
Leuk, heb je er een speciaal doel voor of ga je er gewoon mee spelen?
player-x schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:16:
ben op het moment meer met andere dingen bezig, ben op het moment bezig de V12 motor uit mijn XJS te halen, die problemen heeft, en kijken of ik die kan vervangen voor een moderne ''zuinigere'' motor, met meer PKs. :+
offtopic:
Heb paar weken terug de Jaguar Sovereign van mijn vader geleend voor een weekje woon-werk. Rijdt erg relaxed. Verbruikte evenveel benzine in een week als normaal per maand. Maar wel genieten :9

[ Voor 51% gewijzigd door Q op 27-06-2015 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb in mijn huidige NAS 4*4TB Seagate (HDD.15's) en 6*4TB Hitachi 7200RPM's zitten.
Ik ga de 4 Seagate's in die MicroServer frotten en er denk ik BSD op zetten als backup.

Misschien dat ik het bakje ooit bij mijn ouders ofzo zet als offsite backup. Weet ik nog niet.

Vooralsnog een extra ZFS machine.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Ik dacht dat dat ding maar 4 SATA poorten had? Of zitten er nog op het mobo zodat je er nog een SSD bij kan steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:20:
Vaak server pulls, ik heb er 3 uit de UK voor iets minder dan 300 euro p/s en dus 1 uit NL voor goed 100 euro (met 2 SX optics)
Bedankt, weet iig waar ik moet gaan zoeken, maar op het moment komt er voorlopig geen nieuwe PC hardware in huis, heb voorlopig genoeg geld uit gegeven aan een 3x Asus ROG Swift PG278Q surround gaming setup, als ik nog meer geld uit geef, is de kans groot dat ik een tijdje in het hondenhok moet slapen. O-) :z :z :z :z
FireDrunk schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:21:
Ik ga de 4 Seagate's in die MicroServer frotten en er denk ik BSD op zetten als backup.

Misschien dat ik het bakje ooit bij mijn ouders ofzo zet als offsite backup. Weet ik nog niet.
Voor even 200 is dat zeker geen slechte deal, in oude HDDs voor te hergebruiken, en met RIADZ2 heb je nog steeds 8TB ruimte voor je echt meest noodzakelijke files, en met een SSD of USB voor de OS, is het vast ook redelijk zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
SanderH_ schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:29:
Ik dacht dat dat ding maar 4 SATA poorten had? Of zitten er nog op het mobo zodat je er nog een SSD bij kan steken?
Hij zegt toch ook 4 x 4TB? :D

Mobo heeft microSD kaartslot en als ik het goed herinner kan er prima in het ODD bay'tje een SSD geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Let wel: booten van de odd poort Luke mij alleen in legacy mode. Usb of microcard moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 22:01
Asrock q1900 mobo heeft 4 sata poorten, geen m-sata. Alleen een mini pci expres. Maar daar kan je geen ssd op aansluiten dacht ik. Processor is een onboard celeron j1900. Die kan dat wel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb nog wel USB sticks liggen die geschikt zijn om een OS van te draaien.
(Sandisk Extreme Pro 16GB).

Denk dat ik er vooralsnog BSD op ga zetten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
FireDrunk schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:30:
Ik heb nog wel USB sticks liggen die geschikt zijn om een OS van te draaien.
Als je wat snellers wilt (voor Linux bv), is iets als deze, samen met een mini-PCIe SSD ook een optie:
Afbeeldingslocatie: http://www.hwtools.net/jpg/ADP_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000618944.jpeg

Maar volgens mij kan je gewoon 2.5'' SATA SSD of HDD gebruiken, daar de mobo een SATA poort over heeft.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fAJ5Ldk4Jnez7lPEVacczOTa/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hmm, dat is wel een slimme, thanks voor de tip!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45
player-x schreef op zondag 28 juni 2015 @ 09:02:
Als je wat snellers wilt (voor Linux bv), is iets als deze, samen met een mini-PCIe SSD ook een optie
Praktisch alle SSD's met mini-PCI Express connector zijn mSATA SSD's, en gaan dus niet werken in zo'n passief adapter kaartje. Die is meer bedoeld voor bv wifi kaartjes die echt een PCI Express interface hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zag dat er een interne USB2.0 header in het bakje zit, dus ik denk dat ik die gewoon ga gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
FireDrunk schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:30:
Ik zag dat er een interne USB2.0 header in het bakje zit, dus ik denk dat ik die gewoon ga gebruiken.
Prima als dat voldoende is, maar volgens de spec, heeft hij een 5de SATA aansluiting, waar je bv een oude SSD of 2.5'' HDD aan zou kunnen hangen.
Nielson schreef op zondag 28 juni 2015 @ 10:21:
Praktisch alle SSD's met mini-PCI Express connector zijn mSATA SSD's, en gaan dus niet werken in zo'n passief adapter kaartje. Die is meer bedoeld voor bv wifi kaartjes die echt een PCI Express interface hebben.
Daar zijn dan ook de filters voor in de prijswatch, om de mSATA en mini-PCIe SSDs te kunnen scheiden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Mijn Duits is nooit heel goed geweest en volgens mij zijn het de correcte, maar ik had het graag hier nog eens even laten afchecken:

http://www.benl.ebay.be/i...in_77&hash=item541dd33ab9

Klopt toch dat ik hiermee SATA schijven kan aansluiten op mijn M1015 met SAS aansluitingen, of ben ik door het Duits verkeerd aan het lezen?
zum Anschließen von Laufwerken oder Backplanes an Controller mit SFF8087 Anschluss.
Wichtiger Hinweis:
Om hardeschijven of backplanes aan te sluiten op een controller met SFF8087 aansluiting
Toch?

Want hier verlies ik even de vertaling/betekenis:
Je nach Gegebenheit bei den vorhandenen Geräten benötigen Sie stattdessen eines der Kabel 27620 oder 27620A mit "gerader" 1:1-Belegung (reverse, OCR). Bitte informieren Sie sich dementsprechend im Vorfeld bei den jeweiligen Geräteherstellern. Nur bei Verwendung der richtigen Belegung wird eine funktionierende Verbindung hergestellt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Daar leggen ze forward of reverse kabel uit..

Forward is van sff-8087 op controller naar losse drives of backplane met sata connetoren.
Reverse is van sata poorten op moederbord naar een backplane met sff-8087 poorten.

Jouw link is een forward, de reverse heeft een A achter type nummer.

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 28-06-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Zijn SAS naar SATA kabels niet gewoon om draaibaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Eenmalig misschien :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jacovn schreef op zondag 28 juni 2015 @ 14:03:
Daar leggen ze forward of reverse kabel uit..

Forward is van sff-8087 op controller naar losse drives of backplane met sata connetoren.
Reverse is van sata poorten op moederbord naar een backplane met sff-8087 poorten.

Jouw link is een forward, de reverse heeft een A achter type nummer.
Jup, dat was de bevestiging die ik nog even nodig had, had idd een linkje gevonden in een forumpost waar ze fijn forward en reverse uitleggen.

Ik ga wat bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Liefste wil je je OS gewoon op een RAID1 boot hebben van ofwel HDD ofwel goedkope flash. Vraag me af hoe dat het effectiefste te realiseren is met de microserver. Ik denk aan iets in het pcislot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Waarom moet dat in R1, ik heb van al mijn OS schrijven een image staan op een wat oudere 2TB externe HDD, die aan de server hangt, en die ik updated, wanneer ik iets nieuws installeer, of eens per halfjaar een update op maak van alle OS schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik begin stiekem ook wel een beetje interesse te krijgen in die Proliant Gen8. Als je ZFS gaat draaien lijkt 2GB me wat krap, maar dan heb je nog steeds voor minder dan 300 EUR (exclusief drives) een vrij zuinige NAS als je extra ECC RAM aankoopt.

Ik stel me alleen een beetje vragen bij de performantie. Ik neem aan dat FireDrunk ergens deze week met uitgebreide benchmarks komt. :+

Een ander vraagje: ik heb 3 drives die een aantal jaar in een NAS reeds hebben gedraaid. Daarnaast heb ik een splinternieuwe 2TB drive. Lijkt me ideaal om 4x2TB in RAID-Z te plaatsen. Is het een slecht idee om deze vier schijven nu samen te gooien, of maakt het weinig uit aangezien ze allemaal ooit wel een keer aan hun lot moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Een 2.3GHz Celeron G1610T is echt rap genoeg voor ZFS.

Heb zelf een nog eens 7 jaar oudere S939 2GHz Opteron 170, met 4GB 400MHz ECC DDR1 geheugen, en daar haalde ik makkelijk 3~400MB/s continu mee, met een 16 disk RAIDZ3 array.

Zolang je data over Gbit netwerk moet, is zelfs een G1610T redelijk overkill,
De Atom op dit bordje kan zelfs 4 netwerk aansluitingen aansturen plus een 16p SAS controller, en ook dit bordje werkt prima met ZFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Holy crap das een leuk bordje.

Over die disks: ik zou me er geen zorgen over maken, ze gaan er idd toch ooit aan. Bij 24/7 gebruik met continue random io zou ik het anders vinden. Ik merk bij heel veel klanten dat disks dan wel bij bosjes vallen. Meer zelfs, fysieke groepjes of 'buren'disks gaan er dan een voor een uit. Met een disks als the odd one out zou ik me geen zorgen maken. Meet zelfs, ik denk dat ik statistisch gezien meer kans maak op dataverlies met altijd disks van eenzelfde batch te hebben. Dat verandert binnenkort wel met twee aparte groepen van aangeschafte disks tesamen... Maar goed, kansberekening is iemand anders' vak hiet ;)

[ Voor 91% gewijzigd door HyperBart op 28-06-2015 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:23:
Waarom moet dat in R1, ik heb van al mijn OS schrijven een image staan op een wat oudere 2TB externe HDD, die aan de server hangt, en die ik updated, wanneer ik iets nieuws installeer, of eens per halfjaar een update op maak van alle OS schrijven.
Niets moet maar RAID1 vind ik zelf prettig idee. Gewoon geen gedonder. Als je er mee kan leven dat je een avond of weekend weer een paar uurtjes aan de slag moet om je gecrashte NAS weer te reviven, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:27:
Niets moet maar RAID1 vind ik zelf prettig idee. Gewoon geen gedonder. Als je er mee kan leven dat je een avond of weekend weer een paar uurtjes aan de slag moet om je gecrashte NAS weer te reviven, prima.
Ik zet leterlijk in 30min een backup image terug, in het uitzonderlijke geval dat een OS HDD/SSD crashed.
Zie dat niet echt als een echt praktisch praktijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-09 17:33
Q schreef op zondag 28 juni 2015 @ 21:57:
Liefste wil je je OS gewoon op een RAID1 boot hebben van ofwel HDD ofwel goedkope flash. Vraag me af hoe dat het effectiefste te realiseren is met de microserver. Ik denk aan iets in het pcislot.
In freenas kun je twee usb sticks als mirror gebruiken voor het os.
player-x schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:45:
Zolang je data over Gbit netwerk moet, is zelfs een G1610T redelijk overkill,
De Atom op dit bordje kan zelfs 4 netwerk aansluitingen aansturen plus een 16p SAS controller, en ook dit bordje werkt prima met ZFS.
De ervaringen met dat bord zijn ronduit dramatisch. Review / forum topic. Oppassen dus!

[ Voor 8% gewijzigd door Patatjemet op 29-06-2015 09:50 ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SanderH_ schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:25:
Ik begin stiekem ook wel een beetje interesse te krijgen in die Proliant Gen8. Als je ZFS gaat draaien lijkt 2GB me wat krap, maar dan heb je nog steeds voor minder dan 300 EUR (exclusief drives) een vrij zuinige NAS als je extra ECC RAM aankoopt.

Ik stel me alleen een beetje vragen bij de performantie. Ik neem aan dat FireDrunk ergens deze week met uitgebreide benchmarks komt. :+
Ik zal mijn best doen om een review te schrijven. :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Patatjemet schreef op maandag 29 juni 2015 @ 09:45:
De ervaringen met dat bord zijn ronduit dramatisch. Review / forum topic. Oppassen dus!
Een duurder alternatief is deze:

pricewatch: Supermicro A1SA7-2750F (retail)

Ook een Atom board voor 550 euro voor 16 fysieke sata poorten.

De onderstaande lijst geeft je 14 poorten voor 400 euro, wel minder CPU cores maar ze zijn wel sneller.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 550 Boxed€ 56,58€ 56,58
1Supermicro X8SIL-F (Bulk)€ 205,35€ 205,35
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 139,96€ 139,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,89

Dit is met een Xeon in plaats van een I3, dus voor 470 Euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon X3430 Boxed€ 129,-€ 129,-
1Supermicro X8SIL-F (Bulk)€ 205,35€ 205,35
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 139,96€ 139,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,31

Bovenstaande is allemaal zonder geheugen, maar puur om te vergelijken met die atom bordjes.

[ Voor 85% gewijzigd door Q op 29-06-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marvell SAS doet het prima op BSD, alleen FreeNAS gebruikt antieke BSD versies. Wat Debian voor Linux is (iets is pas 'stabiel' als het in een museum thuishoort) is FreeNAS voor BSD. Loopt altijd minimaal één major versie achter en soms zelfs twee.

Dat heeft natuurlijk gevolgen voor met name hardware compatibility. Heel veel fixes die jarenlang geleden zijn gecommit, zitten daardoor niet in FreeNAS. Zo kan het gebeuren dat BSD een slechte naam krijgt, terwijl dit eigenlijk meer aan FreeNAS zelf ligt; zij kiezen ervoor om extreem conservatief te zijn met systeemversies. Dan loop je tegen dit soort problemen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Dit is een vergelijkbaar Atom bordje van Asrock (dus niet Asus en die wordt genoemd op het FreeNAS forum...

pricewatch: ASRock C2750D4I

Geeft je 12 poorten voor 410 euro.

Hierzo een build met foto's van dit bordje (gebruikt FreeNAS):

https://forums.servetheho...-on-asrock-c2750d4i.3287/

[ Voor 36% gewijzigd door Q op 29-06-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
Nog een build met de C2550 variant van hetzelfde bordje :X :
Draait sindsdien probleemloos op freenas!

[ Voor 10% gewijzigd door Patatjemet op 29-06-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Patatjemet schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:18:

pricewatch: ASRock C2550D4I

Die doet maar 300 euro voor ook 12 poorten, heb je een quad core ipv een octa-core.
Lijkt mij nog steeds super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
als je de ruimte er voor hebt (het is extended mini-itx):

pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

Stuk duurder, maar scheelt je een M1015 (want die zit on-board)

[ Voor 6% gewijzigd door DXaroth op 29-06-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Patatjemet schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:18:
Wat was je reden om voor 2.5'' HDDs te gaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
DXaroth schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:05:
als je de ruimte er voor hebt (het is extended mini-itx):

pricewatch: ASRock E3C224D4I-14S

Stuk duurder, maar scheelt je een M1015 (want die zit on-board)
Interessant bord, maar daar komt nog wel een CPU bij en die Atom bordjes hebben die geintegreerd. Afhankelijk van de CPU komt daar zo 50-200 euro bij. 200 als je een quad-core wilt.

Dit bord is dan ongeveer 50 euro goedkoper:

pricewatch: Supermicro X10SL7-F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Q schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:31:
[...]

Interessant bord, maar daar komt nog wel een CPU bij en die Atom bordjes hebben die geintegreerd. Afhankelijk van de CPU komt daar zo 50-200 euro bij. 200 als je een quad-core wilt.

Dit bord is dan ongeveer 50 euro goedkoper:

pricewatch: Supermicro X10SL7-F
Bord werkt ook als een trein, en ja, de supermicro is inderdaad ook een goede in dat segment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
player-x schreef op maandag 29 juni 2015 @ 17:29:
[...]

Wat was je reden om voor 2.5'' HDDs te gaan als ik vragen mag?
Belangrijkste redenen:

- stil (setup staat in mijn woonkamer)
- formaat (kast kan een stuk kleiner dan met 12 3.5" disks)
- toch 10 disks raidz-2 willen ivm bruikbare opslag, etc.
- "beperkte" behoefte aan opslag = kleinere disks = kortere rebuild
- energieverbruik (met disks 24/7 verbruik +/- 30 w.)
- uitdaging (plannen en uitvoeren is voor mij de helft van het plezier)
- nog voldoende ruimte tot uitbreiden omdat ik nu maar 640 GB disks gebruik

[ Voor 9% gewijzigd door Patatjemet op 29-06-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je zegt 30 watt voor 8*640GB aan effectieve ruimte, das niet super zuinig...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
FireDrunk schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:50:
Je zegt 30 watt voor 8*640GB aan effectieve ruimte, das niet super zuinig...
Super zuinig is het niet, maar het valt ook wel weer wat mee hoor, voor een totaal verbruik van een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Zijn er al nieuwe xeon d smaken gespot? Ik zou erg blij worden van een 4C 1520 versie met 4x lan minimaal 4x sata en een pci-e ssd slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb er regelmatig naar gezocht, maar er is alleen een bord van SuperMicro... Ik zou ook graag zien dat ASrock er eentje maakt ofzo :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
player-x schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:49:
[...]
Super zuinig is het niet, maar het valt ook wel weer wat mee hoor, voor een totaal verbruik van een systeem.
Qua w/TB is het niet super nee, maar dat ligt aan de kleine drives. Pleur er 10 * 2 TB of 2 x 6 * 2 TB in en het verhaal is ineens heel anders. Cutting edge zuinig is het zeker niet, maar dat wordt het ook niet met 12 altijd draaiende disks (geen spindown) en IPMI :9
FireDrunk schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:28:
Ik heb er regelmatig naar gezocht, maar er is alleen een bord van SuperMicro... Ik zou ook graag zien dat ASrock er eentje maakt ofzo :)
ASRock Rack D1540D4X

[ Voor 20% gewijzigd door Patatjemet op 29-06-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die is alleen niet ITX :+ En van die vage PHY poorten... Lekker vendor lockin :(

[ Voor 52% gewijzigd door FireDrunk op 29-06-2015 20:38 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Overview of DIY NAS Motherboards

Product

Size

Socket

RAM (GB)

ECC

SATA

Price

Comments

HP Proliant Microserver Gen8 Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1373888051.jpeg

Mini PC

1155

16

Yes

5

204

No DIY, full box ready for use with Intel Celeron G1610T + 2 GB RAM

Supermicro X8SIL-F Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1386582067.jpeg

Micro-ATX

1156

32

Yes

6

205

Supermicro X10SL7-F Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1378137886.jpeg

Micro-ATX

1150

32

Yes

14

260

Asrock C2550D4I Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1382343884.jpeg

Mini-ITX

Atom C2550

64

Yes

12

304

CPU On-board

Asrock C2750D4I Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1383641732.jpeg

Mini-ITX

Atom C2750

64

Yes

12

409

CPU Onboard 8-core

Supermicro X10SL7-F Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1378137886.jpeg

Micro-ATX

1150

32

Yes

14

256

Misschien leuk om dit wat aan te vullen en bij te houden?

De tabel hierboven genereer ik op basis van een excel sheet via python dus een linkje naar de pricewatch naar het bord en ik wil de lijst wel updaten. Misschien ook leuk om linkje te maken in de topic start.

Ik sorteer op prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 29-06-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
FireDrunk schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:38:
Die is alleen niet ITX :+ En van die vage PHY poorten... Lekker vendor lockin :(
Wat mis je aan de SuperMicro (of hoop je op een qua functionaliteit gelijke goedkopere variant van ASRock >:) )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik hoop vooral op een goedkopere variant inderdaad :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Daarom graag een 1520 variant. Ik persoonlijk niet weten wat ik met 8 cores aan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
lowfi schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:19:
Daarom graag een 1520 variant. Ik persoonlijk niet weten wat ik met 8 cores aan moet.
8 cores is uitermate geschikt voor meerdere VMs, of voor mij als ze sterk genoeg zijn, om video (re)encoding te doen, heb nu een 4770K@2.2GHz die ik gebruik voor video encoding, en ik vraag me af of de D-1510 met 4 zuinige cores meer, het het misschien beter zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik denk dat ze in performance per watt niet veel schelen. De 4770 is vooral single core sneller denk ik.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Damn nummers, ik bedoel de D1540, dat is een 8/16 core cpu, en niet zo als de D1520 een 4/8 core CPU.

Volgens deze test/review is hij sneller dan een dual socket quad core 2.26GHz Xeon L5520 Nehalem.

Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2015/03/Pre-Production-Intel-Xeon-D-1540-c-ray-comparison.jpg

Met deze scores, ziet er uit dat Handbrake het ook niet slecht zal doen op een D1540.

Edit:
Yep volgens deze review van Anandtech heeft de D1540 een prima prestatie per watt.

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 30-06-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Waarom is de voorloper van die Gen8 Microserver, de N54L eigenlijk zo duur? Puur omdat er zo weinig aanbod is?

Op meerdere sites zie ik hem nog vrij hoog geprijsd staan in vergelijking met de Gen8, ook al is de CPu bijvoorbeeld aanzienlijk zwakker. 4GB ipv 2GB, dat wel maar voor de rest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Denk dat dat restanten zijn waarvan de prijs vanwege schaarste kunstmatig hoog gehouden worden. Denk dat die allang uit productie is.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Vandaag lekker zitten prutsen met collectd/graphite, nu die eindelijk ook ZFSOnLinux support heeft:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vnkOs9q.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GLZHUx9.png

Maar es gaan kijken naar de python plugins om libzfs-python er (eindelijk) aan te knopen.. dingen als IOStat kunnen best leuk gaan worden als je die kan bijhouden over tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 20:11
FireDrunk schreef op maandag 29 juni 2015 @ 20:38:
En van die vage PHY poorten... Lekker vendor lockin :(
Dacht dat het Mezzanine kaarten waren te oordelen aan de connector lay-out.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, dat zou wel beter zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Wat denken we van de configuraties in de Best Buy Guide?

Van mij mag Tweakers het trouwens een vast onderdeel maken zodat er in iedere tweemaandelijkse editie een thuisserver staat. Wel grappig om te zien dat die HP MicroServer er ook tussen is geslopen :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door SanderH_ op 01-07-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik vind het maar magertjes... Ik had sowieso de G360 als standaardvoeding gezet, zeker op basis van recente feedback van mux en consoorten...

Dat ze naar de RED serie gaan voor HDD's vind ik ook wat overroepen, maar goed, ik ben daar misschien wat te laks in, in disks selecteren als NAS disk...

Ik zie niet in waarom ik voor Red zou moeten kiezen boven de 4TB Seagates van tegenwoordig...

De i5 vind ik dan weer over the top. Ze gaan van een G1840 naar een i5. Das van een Polo naar een Passat gaan, vergeten we dan even niet de Golf, Scirocco er tussen?

Die HP Microserver hoort er dan weer helemaal in thuis.

En voor mij mag dat ook iedere maand, zo een thuisserver er in...

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 01-07-2015 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

De Gen8 is nu denk ik juist zo goedkoop omdat ze de voorraden willen wegwerken. Gen9 komt er vast en zeker snel aan.

Trouwen de ML10 is ook een leuke thuisserver. Helaas hier in Europa niet zo goedkoop maar in de USA voor ronde de 250 euro inclusief een xeon (evenvlug opgezocht - http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16859108077 )

[ Voor 14% gewijzigd door Mezz0 op 01-07-2015 16:47 ]

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 17:17
Ik vond de BBG prima, is namelijk precies de build die ik hier zojuist heb besproken. En ben best een tijd kwijt geweest met research, dus voor mijn doel is ie prima.

@hierboven: vergeet niet dat bij die 300 dollar de btw nog komt. Dus de uiteindelijke prijs zal een stuk hoger uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Mezz0, die xeon is al best oud, niet de allerzuinigste cpu, maar zeker een nette prijs.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Ok.. en ik zie ook dat er niet zoveel HDDs erin kunnen maar als een whitebox die 32 GB ondersteund (misschien dus ook wel 64GB) is het een leuk dingetje.

Maar ik hou het wel ff bij mn servers die ik nu heb. want om nu iets te kopen wat duurder is dan het me in 3 jaar gaat besparen klopt ook weer niet. Zo kan je wel elk jaar iets nieuws kopen.

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die cpu slikt alleen 8GB ECC nonRegistered dimms, dus de max is 32GB.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Build dagje met FireDrunk is een weekendje opgeschoven, wat heb ik dan te doen?

Aangekochte boodschappenlijstje:

Seasonic G360
4 x SAS - SATA forward break out van .75m
Fractal Design XL 2 Define XL USB 3.0 Titanium Grey
(plaats voor 10 disks 3.5)
ATX verlengkabel
5 x 4TB

Alles moet een heel stukje verlengd worden in die kast, want het best een groot stukje wat je moet overspannen met kabels.

To do:
Data op huidige 5 x 4TB migreren naar een tijdelijke pool (waarbij we een disk van mijn nieuw aangeschafte 4TB's moeten "lenen" om een gelijke grootte pool te maken).
RAIDZ2 array aanmaken met 1 missing device (de "geleende" disk die bij de migratie pool hangt)
Data migreren van tijdelijke pool naar de RAIDZ2 pool
Na migratie de geleende disk terug toevoegen aan de RAIDZ2 pool
Deze een tijdje laten kachelen, ondertussen heb ik dan nog altijd een kopietje staan op die migratie pool, weliswaar heeft die pool dan geen redundantie meer, maar als failsafe is dat prima...

Daar gaat het voor lange tijd mogen stoppen met het aantal disks, 10 is genoeg ;) . Doordat ik nu netto in capaciteit verdubbel, waar ik vroeger voornamelijke in grootte van disks/spindles groeide (4 x 2TB R5 > 5 x 3TB R5 -> 5 x 4TB R5) ga ik nu ook in # disks omhoog, dus hiermee verwacht ik wel een stukje langer mee toe te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Herkenbaar project. :)

Ga je beide pools tijdelijk in dezelfde server zetten zodat de migratie sneller gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat was wel het plan, een tweede M1015 er naast :) (die komt ook van mij :P)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Daar ben ik eigenlijk nog niet uit...

Ik heb een X9SCA-F moederbord, 6 x SATA, maar die worden eigenlijk al in beslag genomen door die 6 SSD's...

Verder nog een M1015 ( 8 ) en dan wanneer FD op bezoek komt een Dell adapter ( 8 ), zou dus in principe genoeg moeten zijn, maar dan zit ik wel met 2 disks die er wat langs liggen tijdens de migratie... (heb ook nog een 3x3.5 in 2x5.25 bay liggen waar ik de disks netjes in kan steken...)

Sowieso denk ik dat ik wel bij de schoonmoeder een ventilator ga halen voor de beste man's bovenstaande disks chilly te houden.

Gadver wat een warmte...

Dat gekloot met die missing disk ga ik wel even op een aparte fysieke machine doen, blijkbaar is dat onder BSD derivaten een eitje, maar Linux kan dan wel eens een kernel panic oid krijgen, soit, daarvoor heb ik een LPCI op bezoek tegen dan >:)

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 02-07-2015 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
6 SSD's... wut?!

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Oorspronkelijk mijn virtualisatie-hostje binnen het huishouden. Op deze machine draaide ik een aantal "cruciale" VM's voor mijn dagelijkse leven. Denk maar aan een SabNZBd/CouchPotato/SickBeard VM, een Domain Controller, een VPN-machine, een Management Server en tot slot natuurlijk een VM waarop een OS draaide wat ZFS kon serveren. De M1015 waar al mijn disks op hingen gaf ik via VT-d door aan de VM en deze pool fungeerde ook als SAN voor de ESXi zelf.

Sinds eind december 2013 draaide deze machine FreeBSD op bare-metal. Door een aantal meevallertjes in V&A en via promo-materiaal heb ik heel wat brute performance bijgekregen in de vorm van 7 SSD's. Door de beperkte beschikbaarheid van stukjes software en mijn kennis werd na een tijdje FreeBSD de deur gewezen ten faveure van Ubuntu, wat tot op heden nog prima draait.

De M500 is ingedeeld in 2 relatief kleine partities van ieder 10GB, eentje dient als boot partitie, de andere als ZIL. Met een ruime overprovisioning om de M500 alle ruimte te geven voor optimalisaties verwacht ik lang toe te komen met deze SSD.

De Samsung EVO 250GB daarentegen dient volledig als L2ARC en heeft (voorlopig) geen overprovisioning. Door de volledige metadata van mijn share met alle media-bestanden te laten cachen op L2ARC zijn SickBeard en Couchpotato geen "wekkers" voor mijn disks die na 20 minuten in spindown gaan. Het enige suboptimale aan deze configuratie is dat in het slechtste geval wanneer meerdere downloads verspreid over de nacht binnenkomen, deze disks bijna niet in spindown gaan. Het verlagen van de time-out zou natuurlijk soelaas bieden, maar dat is altijd het wikken en wegen en tot slot de gulden middenweg zoeken tussen energieverbruik en de wear-and-tear van telkens te parkeren en opspinnen. Voorlopig ben ik tevreden met een time-out van 20 min.

Het grotere broertje van de EVO 250GB, namelijk de 500GB dient als "scratch" volume om downloads op terecht te laten komen. Als een download binnenkomt gaan de disks niet onmiddellijk opspinnen. Komt er kort daarna nog een tweede download binnen dan is deze vaak snel genoeg binnen en zijn de disks nog niet in spindown gegaan.

De 3 overblijvende Crucials (M4's) werden in een stripe gezet en dienen als block level target voor mijn ESXi cluster.

De keuze voor een X9SCA-F is, nu gebleken, niet de meest toekomstgerichte geweest... Ten tijde van de aanschaf en originele doel van deze machine (all in one) lag de prioriteit bij het hebben van een PCI-e X16 slot, dit om een bus te voorzien voor een aparte grafische kaart en zodoende deze door te mappen aan een VM. Voorlopig vormt dit absoluut geen probleem door de aanwezigheid van voldoende SATA poorten en de M1015. Daarnaast blijven er nog 2 vrije slots over voor uitbreidingen...

Het geheel, als slot, wordt beschermd door een relatief inefficiënte UPS van een vorige setup, maar dat was ten tijde van de aanschaf niet zo een prioriteit. Nu ik al een tijdje een eigen woonst betrek is dat toch een niet onbelangrijke factor, maar de aanschafkosten van een nieuwe wegen niet op tegen de inefficëntie op dit moment.

Langzaam maar zeker geraakt deze setup ook voller en voller. In de nabije toekomst hoop ik zowel mijn voeding als kast te kunnen vervangen. Dit om voldoende headroom te bieden voor toekomstige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
HyperBart schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 12:04:
[...]

Dit om voldoende headroom te bieden voor toekomstige
Een cliffhanger zowaar >:)

@FireDrunk Nog geen avonturen met je Gen8 beleefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hij is net binnen. Vanochtend uitgepakt en gepoogt er 2012r2 op te zetten om alle firmware updates te installeren. Dit duurde even, ding blijkt niet van USB3 te kunnen booten. Maar van USB2 gaat prima.

Daarna even BIOS, controller en iLO proberen te updaten. Alleen iLO bleek maar nodig, dus dat scheelt.

Eerste conclusies:

- Onboard controller kan idd in AHCI mode, dus ik voorzie geen problemen met ZFS.
Het bakje verbruikt met twee SSDs in 2012r2 idle 25W. En powered off 5W. Als je meeneemt dat daar een iLO chip bij zit, vind ik dat keurig.
- Bouwkwaliteit is werkelijk subliem. Kan niet beter...
- HP Intelligent Provisioning is erg grappig. Er zit een compleet werkende Linux distro in het BIOS...
- Interne usb header is gelukkig ruim, dus een lange usb stick past prima. Enige nadeel is dat het maar een USB2 poort is.
- Fan is niet super stil, maar niet echt storend. Ik zou hem niet luider schatten dan een reguliere NAS.

Verder nog geen OS tests gedaan. To be continued.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Als je de dvdrom eruit haalt zal ook wel weer iets schelen qua verbruik. :z

Zo te horen een leuk dingetje om te gebruiken voor back-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
GioStyle schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:35:
[...]

Zo te horen een leuk dingetje om te gebruiken voor back-ups.
Waarom niet als "main" server? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
SanderH_ schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 18:38:
[...]

Waarom niet als "main" server? :)
Dat kan ook uiteraard, maar ik heb al een Hyper-V machine plus een nas met 10 schijven. Dan zou de Gen8 in mijn situatie een mooie toevoeging zijn voor back-ups. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dvd speler zit er niet in, das alleen bij de duurdere variant.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FireDrunk schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 17:29:
Hij is net binnen. Vanochtend uitgepakt en gepoogt er 2012r2 op te zetten om alle firmware updates te installeren. Dit duurde even, ding blijkt niet van USB3 te kunnen booten. Maar van USB2 gaat prima.

Daarna even BIOS, controller en iLO proberen te updaten. Alleen iLO bleek maar nodig, dus dat scheelt.

Eerste conclusies:

- Onboard controller kan idd in AHCI mode, dus ik voorzie geen problemen met ZFS.
Het bakje verbruikt met twee SSDs in 2012r2 idle 25W. En powered off 5W. Als je meeneemt dat daar een iLO chip bij zit, vind ik dat keurig.
- Bouwkwaliteit is werkelijk subliem. Kan niet beter...
- HP Intelligent Provisioning is erg grappig. Er zit een compleet werkende Linux distro in het BIOS...
- Interne usb header is gelukkig ruim, dus een lange usb stick past prima. Enige nadeel is dat het maar een USB2 poort is.
- Fan is niet super stil, maar niet echt storend. Ik zou hem niet luider schatten dan een reguliere NAS.

Verder nog geen OS tests gedaan. To be continued.
En binnenkort werkt zijn iLO dan ook nog eens volledig met console en alles er op en er aan >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik geraak er niet aan uit welk soort RAM ideaal zou zijn. Link naar G1610T spec sheet.

- 1333 MHz
- ECC
- 1.35V
- Unregistered, aangezien registered blijkbaar wat delay heeft

Met bovenstaande filters ziet de pricewatch er zo uit.

Dan neem ik gewoon de goedkoopste en downclockt hij zelf wel naar 1333 MHz..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik heb zelf deze 8 GB ECC gekocht voor mijn Gen8 Microservers.

SKU code KTH-PL316E/8G
EAN code 0740617208986

Doet nu 72 euro..

pricewatch: Kingston KTH-PL316E/8G

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 02-07-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
HyperBart schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 20:03:
[...]

En binnenkort werkt zijn iLO dan ook nog eens volledig met console en alles er op en er aan >:) :+
met de command line tools of de python IPMI libraries kun je leuk spelen en scripten met het provisionen van hardware.

code:
1
hpilo_cli 192.168.1.50 -l administrator -p geheimwachtwoord set_host_power

Aan/uit zetten.

code:
1
hpilo_cli 192.168.1.50 -l administrator -p geheimwachtwoord set_one_time_boot device=network

Mag je raden.

Ik wil zover komen dat ik bovenstaande commando's geef en 15 minuten later heb ik een werkende Ceph node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Q schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 21:23:
Ik heb zelf deze 8 GB ECC gekocht voor mijn Gen8 Microservers.

SKU code KTH-PL316E/8G
EAN code 0740617208986

Doet nu 72 euro..

pricewatch: Kingston KTH-PL316E/8G
Geen fan van 1.35V of denk je dat het weinig uitmaakt?

EDIT: Ik denk dat we een winnaar hebben:

pricewatch: Kingston ValueRAM KVR13LE9/8

- Goedkoop, ECC, Low voltage en CL9 :o

............en blijkbaar nergens meer op stock 7(8)7

[ Voor 25% gewijzigd door SanderH_ op 02-07-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Moeilijke vragen allemaal, ik heb gewoon een stukje geheugen gekocht in die machientjes geprikt en ze booten en draaien. Ik weet niet zo goed wat het probleem is, dat het 1.5 volt is? So Watt?

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 02-07-2015 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb een reepje Kingston ValueRAM KVR16LE11L/8 in mijn nas zitten.

Ben de laatste dagen bezig mezelf proberen te overtuigen om nog 1 reepje of 3 reepjes geheugen te kopen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 02-07-2015 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
1,35 vs 1,5v scheelt je onder load misschien een watt... Yaaay...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb al een flinke tijd (2 maanden) dat smartd bij freenas niet wilt opstarten als ik freenas start. De versie is 9.3. Ik heb de laatste versie van freenas, vandaag nog ge-update. Hij heeft een intel i5 4590 en 22G ram (voor . Ik gebruik een ibm 1015 met een sas expander van xcase dus waarschijnlijk een chinees ding... Het heeft in het begin wel goed gewerkt maar sindsdien niet meer... Ik heb nog niet zoveel geprobeerd om het terug werkend te krijgen behalve hem natuurlijk tiental keer opnieuw op te starten. En wat op internet gezocht maar niet direct iets goed gevonden waarmee m'n probleem opgelost werd. In totaal zit er wel ongeveer 55tb aan hdd's in (15 hdd's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Al in de logs gekeken waarom het ding niet wil starten?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Kun je de disks wel gewoon uitlezen met smartctl of de bsd variant daarvan?
Pagina: 1 ... 185 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.