Oke, even wat achtergrond info
Mijn NAS is ooit begonnen als VM, een IBM 1015 via passtrough, met 5x 4TB in zraid1 in Freenas. De vmware server heeft een Xeon 1230, dus full disk encryptie aanvinken kon in die tijd zonder performance verlies.
Daarna heb ik de disks verplaatst naar eigen hardware (celeron G2020, en later nog 5x4TB toegevoegd.).
Op dit moment had ik eigenlijk een nieuwe pool moeten aanmaken, en daarna de oude verbreken en toevoegen aan de nieuwe pool zonder encryptie. Vraag me niet waarom ik dat niet gedaan heb.
Nu wil dus wel van de full disk encryptie af. En het is nu, of nooit (na elke uitbreiding word het moeilijker).
Ongeveer 5TB van mijn data zijn VM's (een aantal grote VM's zoals owncloud van 2TB).
Deze kan ik naar een backup server migreren (8x1TB).
Ongeveer 6TB zijn films, die mogen weg. Ik maak wel een lijst van de films, en die kan ik opnieuw binnen halen.
Blijft er nog +- 15TB over....
Waarschijnlijk pik ik volgende week een qnap nasje op met 12TB aan disks... daar dan het gros van de rest naartoe. Blijft er nog +- 4TB over. Die ga ik online plaatsten.
Best een operatie, maar uiteindelijk wel de moeite waard.
Die 12TB qnap kan ik houden als backup doosje, of voor het zelfde geld weer op MP gooien
Bedankt voor het meedenken!