Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-09 13:07
Verwijderd schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:55:
Stroomsplitter bedoel je. Alhoewel zo'n datasplitter mij wel een enorm interessant ding lijkt - die wil ik ook! :P
Die wil jij helemaal niet, jij wil altijd "echte" SATA poorten :+ Niks gedeeld! :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
Inmiddels enige ervaring opgedaan met FreeNAS. Loopt allemaal goed, meeste hickups waren user error; de rest voornamelijk door wat ongelukkige features van de jails en de brakke IPv6 ondersteuning daarin. Die laatste zijn inmiddels (provisorisch) opgelost. Technisch is het eigenlijk geen DIY: het is een HP Microserver G8 geworden uiteindijk. Ik kon voor weinig ergens een passende Xeon overnemen, dus qua CPU loopt het ook lekker door.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fluppe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-02 21:03
Het ASRock Q1900DC-ITX bordje is hier enorm populair heb ik gemerkt.
Is er een bepaalde reden dat dit nog steeds de voorkeur krijgt op de opvolger met N3150?

Deze laatste zou in de SoC hardwarematige ondersteuning hebben voor H264 en H265 en een TDP van slechts 6W in plaats van 10W.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150DC-ITX€ 122,50€ 122,50
1ASRock Q1900DC-ITX€ 101,49€ 101,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,99

Ik stelde de vraag reeds in het zuinige server topic, maar als je daar over RAID of ZFS begint nemen ze hun fakkels en hooivorken gereed! :X Van FireDrunk en HyperBart kreeg ik gelukkig wel wat bijval, en die zie ik dan ook terug in dit topic (+1 werd uitgedeeld ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door De Fluppe op 02-09-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ijdod schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:41:
Inmiddels enige ervaring opgedaan met FreeNAS. Loopt allemaal goed, meeste hickups waren user error; de rest voornamelijk door wat ongelukkige features van de jails en de brakke IPv6 ondersteuning daarin. Die laatste zijn inmiddels (provisorisch) opgelost. Technisch is het eigenlijk geen DIY: het is een HP Microserver G8 geworden uiteindijk. Ik kon voor weinig ergens een passende Xeon overnemen, dus qua CPU loopt het ook lekker door.
Heb je de koeling nog aangepast voor de Xeon? Ik las online dat er soms wat hitte problemen waren als je een de CPU verving.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
FireDrunk schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:35:
[...]

Heb je de koeling nog aangepast voor de Xeon? Ik las online dat er soms wat hitte problemen waren als je een de CPU verving.
De standaard koeling is ingericht op een 35W TDP, mijn Xeon (E3-1220L) heeft een TDP van 20W (tegen 35W van de Celeron), dus ik verwacht daar geen problemen mee. Een aantal andere veel gebruikte Xeons op dit platform hebben echter een hogere TDP (45 en meer), ik kan me voorstellen dat je dan tegen koelproblemen aanloopt.

Andere tip voor de liefhebbers van dit platform: op e-bay kan je voor weinig ILO licenties krijgen. Nu heb je de console niet direct nodig voor dit soort toepassingen, maar als je hem dan toch hebt... :D

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 02-09-2015 13:54 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nadeel is wel dat die iLO (web) interface niet makkelijk aan de praat te krijgen is onder Linux :(
Ik heb echt een Windows VM ingericht, puur en alleen om die iLO interface te benaderen :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:19
iLO vereist JAVA als je de grafische console wilt gebruiken en ik denk dat dit wel soms klote is. Maar voor operaties als aan/uit/reboot, boot order + 100 andere zaken kun je gewoon cli-tools gebruiken onder Linux.

Zelf heb ik een ilo/ipmi python lib gebruikt om het provisionen van mijn Gen8 boxjes te automatiseren (poweroff/poweron/set one-time-boot-order network, pxe boot, preseed, profit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Fluppe schreef op woensdag 02 september 2015 @ 13:26:
Het ASRock Q1900DC-ITX bordje is hier enorm populair heb ik gemerkt.
Is er een bepaalde reden dat dit nog steeds de voorkeur krijgt op de opvolger met N3150?

Deze laatste zou in de SoC hardwarematige ondersteuning hebben voor H264 en H265 en een TDP van slechts 6W in plaats van 10W.
De N3150 Braswell is niet de opvolger van Bay Trail (J1900) - dat is de N3700. En hij is niet sneller, en waarschijnlijk ook niet zuiniger. De TDP is lager, omdat hij van kleinere procestechnologie gebruik maakt; 14nm (broadwell). Maar het verbruik in idle hoeft daarmee niet lager te zijn; al heb ik dat niet getest omdat ik geen Braswell heb.

Maar serieus, een processorupgrade van meerdere generaties die 0,0 sneller is?! Alleen de maximale energieverbruik is iets lager. Voor tablet/laptop is dat leuk maar voor een NAS is dat totaal niet interessant. De chip had prima 20W TDP mogen zijn als je daar iets leuks voor krijgt: 8 cores, meer cache, meer DRAM kanalen, betere turbo, 10G ethernet, noem maar op... Dan kom je op Xeon-D wat wel een leuk maar overpriced NAS platform is.

Die N3150 is gewoon langzamer dan de J1900 en toch duurder. Voor een NAS eigenlijk niet interessant. Je noemt H265 encoding als voordeel, maar ik dacht dat Plex enzo louter softwarematige transcoding doet, dus daar heb je dan niets aan. Alleen de AES-NI instructies zijn wel leuk, zodat AES niet meer je storage vertraagt. Oke, dat is de enige plus dan.

Maar ASRock heeft geen 'DC' bordje van de N3700, alleen van de N3150. Waarom is mij een raadsel. Nu is hun oude product gewoon superieur: de Q1900DC-ITX. Die is nog f*cking goedkoper ook. Ik snap er niet veel van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:31

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op woensdag 02 september 2015 @ 16:13:
[...]

De N3150 Braswell is niet de opvolger van Bay Trail (J1900) - dat is de N3700. En hij is niet sneller, en waarschijnlijk ook niet zuiniger. De TDP is lager, omdat hij van kleinere procestechnologie gebruik maakt; 14nm (broadwell). Maar het verbruik in idle hoeft daarmee niet lager te zijn; al heb ik dat niet getest omdat ik geen Braswell heb.

Maar serieus, een processorupgrade van meerdere generaties die 0,0 sneller is?! Alleen de maximale energieverbruik is iets lager. Voor tablet/laptop is dat leuk maar voor een NAS is dat totaal niet interessant. De chip had prima 20W TDP mogen zijn als je daar iets leuks voor krijgt: 8 cores, meer cache, meer DRAM kanalen, betere turbo, 10G ethernet, noem maar op... Dan kom je op Xeon-D wat wel een leuk maar overpriced NAS platform is.

Die N3150 is gewoon langzamer dan de J1900 en toch duurder. Voor een NAS eigenlijk niet interessant. Je noemt H265 encoding als voordeel, maar ik dacht dat Plex enzo louter softwarematige transcoding doet, dus daar heb je dan niets aan. Alleen de AES-NI instructies zijn wel leuk, zodat AES niet meer je storage vertraagt. Oke, dat is de enige plus dan.

Maar ASRock heeft geen 'DC' bordje van de N3700, alleen van de N3150. Waarom is mij een raadsel. Nu is hun oude product gewoon superieur: de Q1900DC-ITX. Die is nog f*cking goedkoper ook. Ik snap er niet veel van....
Hier zie je de 2 (non-DC) varianten tegen elkaar vergeleken:
http://www.technikaffe.de...aswell_vs._22nm_bay_trail
De CPUs lijken elkaar niet veel te ontlopen, met het voordeel voor de J1900. Ook daar zijn ze een beetje teleurgesteld, ook omdat het verschil in stroomverbruik ook maar zeer klein is.

Voordeel van de N3150 kan zijn dat de Braswell 2 native SATA3 poorten heeft, die dus niet via een aparte controller gaan. Die 2 poorten zijn dus wel wat sneller dan die op de ASMedia controller. Maar voor een NAS met klassieke schijven lijkt me dat ook niet echt belangrijk.
Wellicht is de IGP in de N3150 ook iets krachtiger, maar ook dat is voor een NAS niet belangrijk.

Op de ASrock website staat bij de N3150DC-ITX:
Free Bundle : 1 x 65W DC-in 19V 3.42A Power Adapter
Als die er inderdaad bij zit, kan dat wel het prijsverschil verklaren. Als je een zelf een Coolermaster NA65 of iets dergelijks erbij moet kopen, kost dat ook nog een 25 euro ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door Harrie op 02-09-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze is maar 16 euro (80W): pricewatch: Jetway Power adapter 80W

Soms staat erbij dat je 19V nodig hebt, maar in mijn geval werkte 12V ook gewoon. Bij sommige bordjes staat erbij dat je 9-19V ofzo kunt gebruiken, maar soms staat er enkel 19V terwijl 12V dus ook gewoon werkt. Althans in mijn geval. Ik heb drie of vier soorten J1900/Athlon5350 bordjes. Ik haal ze vaak wel door elkaar. :P

SATA/600.. tja.. is dat echt zo leuk voor een NAS? Ik had liever meer native SATA/300 poorten gehad. Dat had het een veel leuker platform gemaakt, dan nog een of twee ASMedia chipjes erbij en je hebt een chill instap ZFS NAS platform voor weinig geld, zuinig, passief gekoeld.. gewoon chill! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 12:44
die is ook maar 60 watt en geen 80 watt (dat is een fout in pricewatch)
Soms staat erbij dat je 19V nodig hebt, maar in mijn geval werkte 12V ook gewoon. Bij sommige bordjes staat erbij dat je 9-19V ofzo kunt gebruiken, maar soms staat er enkel 19V terwijl 12V dus ook gewoon werkt. Althans in mijn geval. Ik heb drie of vier soorten J1900/Athlon5350 bordjes. Ik haal ze vaak wel door elkaar. :P
19v levert wel meer vermogen. Je kunt namelijk met sommige bordjes meer amperes halen op 19v ipv 12v
SATA/600.. tja.. is dat echt zo leuk voor een NAS? Ik had liever meer native SATA/300 poorten gehad. Dat had het een veel leuker platform gemaakt, dan nog een of twee ASMedia chipjes erbij en je hebt een chill instap ZFS NAS platform voor weinig geld, zuinig, passief gekoeld.. gewoon chill! 8)
mja, of misschien nog een msata slot erbij oid. 8 sata poorten zou toch niet zo vreemd moeten zijn of wel? Nu heb je 4 sata poorten, en de eerst volgende is meteen 12 sata poorten. Behoorlijk gat.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn SuperMicro X10SBA heeft 6 poorten (2 native + 4 ASMedia).

19V zou misschien meer vermogen kunnen leveren icm de DC-DC converter op het bordje. Echter, ik heb wat testjes gedaan waarbij ik ver boven de opgegeven limieten kwam met HDD spinup. Dus in de praktijk is dit niet een probleem denk ik, mits je maar niet continu erover heen gaat; enkel voor spinup kan het wel. Dus een 60W 12V adapter eventjes 110W belasten was in mijn geval geen probleem met zo'n DC-DC bordje. De exacte testgegevens heb ik niet zo snel kunnen terugvinden - maar ik zou denken dat die in dit topic te vinden zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
even een kort vraagje hier. Ook DIY nas gerelateerd. Heeft iemand Flickr kunnen mounten op freeBSD (als een schijf)? Lijkt mij namelijk een ideale manier om je foto's veilig te kunnen stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door justice strike op 02-09-2015 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Softwarevragen zijn juist niet helemaal on-topic hier. ;) Maar soms is het lastig het juiste topic te vinden. Dus oké...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Iemand hier ervaring met 8TB disks?

Ik krijg de disk met geen mogelijkheid aan de praat.
Wat ik heb gedaan:

IBM 1015 flashed naar 9211-i8 voorzien van de nieuwste 9211-i8 IT Firmware (P20) en BIOS.
Asrock B75 pro3-m voorzien van het nieuwste BIOS (UEFI)
FreeNAS voorzien van de laatste updates.

Disk getest op mn werkstation (Oud X58 systeem, met een BIOS dus, daar zie ik de disk als 128GB disk. Initialisatie lukt niet door IO error volgens Windows 10.

Seagate disctools geprobeerd, die ziet heel de disk niet...

De disk staat in de HCL van de 9211-i8....

Ik ben even kwijt wat ik nog kan doen.
De eerste disk was duidelijk DOA, dit is een 2e, welke iig geen vreemde geluiden meer maakt.... nu nog aan de praat krijgen :P

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Er was iets met p20, ik ben op p19 blijven zitten..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Idd P20 geeft rare problemen, P19 word aangeraden.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:57
Wat voor rare problemen? De laatste versie van FreeNAS gebruikt juist P20.

• FireDrunk
P20 is firmware, dus ik ga er niet vanuit dat FreeNAS firmware gebruikt :+

Even niets...

• GioStyle
Ik heb juist van de week mijn LSI 2308 van P16 naar P20 geupdated, omdat FreeNAS daar over ging mekkeren..

• Extera
De andere disks werken prima met P20 firmware.
De 8TB word niet herkend, vanuit de BIOS van de HBA zie ik de disk niet.
Ook direct aan het moederbord wordt de disk niet herkend.

Mogelijk heb ik weer een slechte schijf te pakken, maar dat zou wel heel slecht zijn!
Vrijdag test ik de disk in een Z97 systeem van een vriend...

• justice strike
Extera schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:32:
De andere disks werken prima met P20 firmware.
De 8TB word niet herkend, vanuit de BIOS van de HBA zie ik de disk niet.
Ook direct aan het moederbord wordt de disk niet herkend.

Mogelijk heb ik weer een slechte schijf te pakken, maar dat zou wel heel slecht zijn!
Vrijdag test ik de disk in een Z97 systeem van een vriend...
is het die 8tb archive schijf? die geeft volgens mij crap performance in raid. en met crap bedoel ik letterlijk 4 mb per seconde oid.

• Extera
Klopt, hij gaat ook geen raid doen, gewoon als single disk pool voor een backup.

• Q
Nu de IBM M1015 niet eens meer in de price watch staat, wat is nu de HBA - to - go? De M1115 ? Is er niet wat goedkopers?

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 03-09-2015 15:14 ]

• FDMK
  • Nu online
Q schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:13:
Nu de IBM M1015 niet eens meer in de price watch staat, wat is nu de HBA - to - go? De M1115 ? Is er niet wat goedkopers?
jacovn in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• Q
Hmm, schiet niet echt op eigenlijk.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 15:29

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Q schreef op donderdag 03 september 2015 @ 15:36:
Hmm, schiet niet echt op eigenlijk.
ff ebay afstruinen voor een Dell Perc H200/H310.

Een HBA op basis van de SAS2108 of de SAS2308 is ook een optie, maar die zijn ook aan de prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Pantagruel op 03-09-2015 16:30 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 19:34
laatst een H310 op ebay besteld, voor 73 dollar, maar moest nog wel ff 27,- afrekenen aan BTW en inklaring.
incl verzenden bijna de prijs van een nieuwe hier in NL.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• FDMK
  • Nu online
Staat er nu 1 voor 95 in de VA met 2 kabels erbij.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

maomanna schreef op donderdag 03 september 2015 @ 17:08:
laatst een H310 op ebay besteld, voor 73 dollar, maar moest nog wel ff 27,- afrekenen aan BTW en inklaring.
incl verzenden bijna de prijs van een nieuwe hier in NL.
Ja dat is helaas wel de pech met zendingen uit de States, BTW en inklaring komen er nog eens bij :(
Met bestellingen uit Hong Kong/China heb ik hier nog geen last van gehad (geen garantie natuurlijk).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-09 18:30
Ik zit te twijfelen tussen de Supermicro X10SL7-F (14 sata) en de andere X10's (met 6 sata poorten).
De prijs is ongeveer gelijk.
De de tweakers pagina lees je dat:
* stroomverbruik tegenvalt
* hitte
Nou verwacht ik maar 6 poorten (raidz2) te gebruiken + 1x stick in usb poort voor OS.
Mijn vraag is dus, kan je die extra poorten in het BIOS uitzetten zodat ie evenveel gebruikt als een 6-poorts bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het extra stroomverbruik komt waarschijnlijk door de IPMI-capable BMC-controller. En die verbruikt ongeveer evenveel als het hele moederbord zonder IPMI-functionaliteit. Tsja... dat is de afweging die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 00:00:
Het extra stroomverbruik komt waarschijnlijk door de IPMI-capable BMC-controller. En die verbruikt ongeveer evenveel als het hele moederbord zonder IPMI-functionaliteit. Tsja... dat is de afweging die je moet maken.
volgens de site
5. 2x SATA (6Gbps), 4x SATA (3Gbps)
6. 8x SAS2 (6Gbps) via LSI 2308

ik vermoed dat het extra verbruik door die LSI komt. Die heb ik dus in theorie niet nodig (maar geeft me wel extra kans op uitbreiding later)
In de handleiding/google kon ik niet zo snel iets vinden over het uitzetten van dat gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BMC + LSI controller zal waarschijnlijk meer verbruiken dan de rest van het bord. Dus niet de zuinigste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 00:09:
BMC + LSI controller zal waarschijnlijk meer verbruiken dan de rest van het bord. Dus niet de zuinigste oplossing.
Al die x10 bordjes hebben IPMI en een ingebouwde VGA kaart (schijnbaar nodig om door te geven aan IPMI).
Dus het verschil is die LSI. Vaak tellen ze voor externe sata kaarten rond de 10 watt. Ook de hitte trekt mijn aandacht. Dus de vraag blijft staan. Is deze uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X10SBA heeft geen IPMI?! Doet 12W aan stopcontact. Lijkt me prima. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
correctie, de borden die ik op het oog heb :)
Het is voor zfs, dus ECC is een vereiste. Deze andere uit de X10 serie vallen dus af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah FreeNAS doctrine. Ja dan ontkom je niet aan aan concessies. Zuinige bordjes kun je dan eigenlijk wel vergeten. Je kunt niet alles hebben hè. Je moet wel keuzes durven te maken. Zuinig? ECC? IPMI? LSI SAS? Alle vier tegelijk gaat ècht niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Mwah, ik heb een relatief zuinige build:

Moederbord: ASRock E3C224D4I-14S
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR16LE11L/8
CPU: Intel Pentium G3220
Power supply: Seasonic G450
Harddrives: Western Digital WD30EZRX (10x)

Inclusief stock koeler en stock fans met spindown: 48,5W. De stock fans lusten 7W. Deze ga ik nog op termijn vervangen door PWM fans, waardoor het idle verbruik hopelijk onder de 45W zit.

Voor 45W idle heb ik dus ECC, IPMI, LSI SAS en 30TB opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zuinig, ECC, IPMI en LSI SAS gaat prima samen. Alleen goedkoop kan er niet bij :)
(Xeon-D, of een HP Microserver met een externe SAS kaart?)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 00:33:
Ah FreeNAS doctrine. Ja dan ontkom je niet aan aan concessies. Zuinige bordjes kun je dan eigenlijk wel vergeten. Je kunt niet alles hebben hè. Je moet wel keuzes durven te maken. Zuinig? ECC? IPMI? LSI SAS? Alle vier tegelijk gaat ècht niet....
die 4 gaan wel samen, maar het is de 5e die dan moet sneuvelen (prijs) ...

zoiets als deze: inventaris: DS380 ... zuinig snel, esx supported en zfs werkt prima.. alleen die prijs 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 11:03:
Zuinig, ECC, IPMI en LSI SAS gaat prima samen. Alleen goedkoop kan er niet bij :)
LSI SAS is al niet zuinig, verbruikt evenveel als een hele computer (8,5 watt is bij mij een Ivy Bridge quadcore). Idem voor IPMI, dat verbruikt ook ongeveer evenveel als een hele computer - voor zover ik heb gezien althans het zou kunnen verschillen.

Dus het hangt maar af wat je 'zuinig' noemt. Maar een moederbord die kaal 20W+ doet, is naar mijn idee niet zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Afbeeldingslocatie: http://www.servethehome.com/wp-content/uploads/2012/08/hba_power1.png
Het is eerder 6.5W maar ok. En volgens mij is daar nog niet eens goed getest icm ASPM enzo... Op server borden staat ASPM vaak uit, en ServeTheHome test vaak met serverplankjes.

Iets wat kaal 20W+ doet niet zuinig noemen is compleet iets statistisch uit zijn verband trekken...

Het is maar wat je *wil*... Zuinig is net als "Duurzaam"... Een auto kan ook duurzaam zijn, terwijl een fiets ten alle tijden minder brandstof zal verbruiken.

Dat wil nog niet zeggen dat je er hetzelfde mee kan :)

Als er een alternatief is voor een LSI controller met dezelfde performance die minder verbruikt, prima, dan is het ding niet meer zuinig, omdat er iets beters is.

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 05-09-2015 14:58 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als één zo'n stom SAS-controllertje evenveel gebruikt als een hele computer met highend quadcore processor, dan noem ik dat onzuinig ja. Het levert 8x SATA/600, nou wauw. Intel doet 0,0 watt met 6x SATA/600 met DIPM ingeschakeld. Dat is wat we willen!

Marvell SAS is ook zuiniger dan LSI SAS, dus het alternatief is er opzich wel. Maar het zijn vooral de AHCI chips die vrijwel niets verbruiken, zeker niet in idle. 8W idle verbruiken is gewoon absurd. Dat is gewoon de Amerikaanse mentaliteit: stroom kost geen fuck want we bombarderen toch de wereld plat voor goedkope olie, dus dan maakt het niet meer uit. Het is vooral de Europese mentaliteit die zuinige hardware pusht, zoals de EuP wat nodig is om moederborden in de EU toegelaten te krijgen. Standaard staat dat ook nog uit, overigens. Zucht...

Mijn filosofie is simpel, als iets 'niets' doet, hoort het ook niets te verbruiken. Een TV die standby staat, een wasmachine die klaar is met programma maar nog één LEDje heeft branden, dat hoeft geen 10 watt te slurpen dat is echt volkomen absurd. Idem voor een SAS controller die idle is. Het punt is, het is gewoon totaal geen item om hardware zuinig te maken, alleen in Europa willen we dat omdat wij drie keer zoveel betalen voor energie. Dan begint het uit te maken. En bovendien zijn wij hier in Europa meer bewust van zaken als klimaatverandering e.d. In Amerika zijn er keiharde lobbies om dat soort 'boomknuffelaars' een halt toe te roepen. Gevolg is dat wij hardware gebruiken die enorm onzuinig is vergeleken met wat mogelijk zou zijn als er iets meer aandacht voor dit punt zou zijn tijdens de ontwerpfase. Want je maakt mij niet wijs dat een SAS controller die niets doet, geen 0,1 watt zou kunnen verbruiken. Dat kan volgens mij prima. Een CPU met chipset kan dat immers ook, en daar zit toch echt veel meer techniek in dan zo'n stomme SAS controller.

Zo dat lucht op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Aan de ene kant heb je zwaar gelijk. Wat te denken over de (router)modems die Ziggo gebruikt? Het verbruik daarvan ligt afhankelijk van het model tussen de 8W en 15W. Dat verbruik is alleen nodig om een signaal te splitsen (internet en telefonie). Hoeveel huishoudens in Nederland zullen zo'n modem hebben? Misschien een miljoen? Dan praat je op jaarbasis al over 70 miljoen kWh wat echt wel wat efficiënter zou kunnen.

Aan de andere kant: energie kost geen drol tegenwoordig. Kwestie van genoeg zonnepanelen plaatsen om je eigen verbruik af te dekken. Dan hou je jaarlijks ongeveer 50 a 70 euro over op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de reden dat ik die ook aan de meter heb gehangen, want ook als ik geen internetverkeer verstook, wordt dat ding toch kolerewarm en verbruikt het meer dan mijn quadcore systeem (8,5 watt). Ik vind dat niet kunnen voor een lullig ARM chipje wat er denk ik in zit...

Energie kost geen drol? Dat ziggo modempje alleen al tegen de 25 euro per jaar. Laat ik hem 4 jaar hebben is dat 100 euro. Dat is dan één fucking apparaat. Dat loopt bij elkaar toch wel aardig op.

Zonnepanelen is leuk, maar daar mag je ook vele duizenden euro's aan uitgeven. Als je maandelijks 6000 euro binnenharkt dan geef ik je gelijk, maar door mijn idealistische carrièrekeuze zit dat er voorlopig niet in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 19:36:
Als één zo'n stom SAS-controllertje evenveel gebruikt als een hele computer met highend quadcore processor, dan noem ik dat onzuinig ja. Het levert 8x SATA/600, nou wauw. Intel doet 0,0 watt met 6x SATA/600 met DIPM ingeschakeld. Dat is wat we willen!
Het is idd enigszins van den zotte dat een SAS HBA net zoveel verbruikt als een rappe quadcore pc.
Marvell SAS is ook zuiniger dan LSI SAS, dus het alternatief is er opzich wel. Maar het zijn vooral de AHCI chips die vrijwel niets verbruiken, zeker niet in idle. 8W idle verbruiken is gewoon absurd.
Als je de ZFS thread doorleest is de wens voor een eenvoudige 8 kanaals AHCI SATA controller aanwezig, echter de producenten zien er denk ik geen been in. Zolang Intel/Asmedia en consorten er geen winst in zien gaat het er ook gewoonweg niet van komen.
Dat is gewoon de Amerikaanse mentaliteit: stroom kost geen fuck want we bombarderen toch de wereld plat voor goedkope olie, dus dan maakt het niet meer uit. Het is vooral de Europese mentaliteit die zuinige hardware pusht, zoals de EuP wat nodig is om moederborden in de EU toegelaten te krijgen. Standaard staat dat ook nog uit, overigens. Zucht...

Mijn filosofie is simpel, als iets 'niets' doet, hoort het ook niets te verbruiken. Een TV die standby staat, een wasmachine die klaar is met programma maar nog één LEDje heeft branden, dat hoeft geen 10 watt te slurpen dat is echt volkomen absurd. Idem voor een SAS controller die idle is. Het punt is, het is gewoon totaal geen item om hardware zuinig te maken, alleen in Europa willen we dat omdat wij drie keer zoveel betalen voor energie. Dan begint het uit te maken. En bovendien zijn wij hier in Europa meer bewust van zaken als klimaatverandering e.d. In Amerika zijn er keiharde lobbies om dat soort 'boomknuffelaars' een halt toe te roepen. Gevolg is dat wij hardware gebruiken die enorm onzuinig is vergeleken met wat mogelijk zou zijn als er iets meer aandacht voor dit punt zou zijn tijdens de ontwerpfase. Want je maakt mij niet wijs dat een SAS controller die niets doet, geen 0,1 watt zou kunnen verbruiken. Dat kan volgens mij prima. Een CPU met chipset kan dat immers ook, en daar zit toch echt veel meer techniek in dan zo'n stomme SAS controller.

Zo dat lucht op. :)
Niet ieder Amerikaan denk op die manier, er zijn er heus wel die ook verder denken dan hun neus lang is en die de volgende generatie niet willen opzadelen met het door hun gegenereerde afval.
Maar jammer genoeg is het wel het deel dat denk: "F&*k it, I am paying, so I'm polutin'" frequent het nieuws haalt met hun lijpe acties (rollin' coal is ook weer zo'n uiting van deze, "we schijten op de milieu beweging"
GioStyle schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:22:
Aan de ene kant heb je zwaar gelijk. Wat te denken over de (router)modems die Ziggo gebruikt? Het verbruik daarvan ligt afhankelijk van het model tussen de 8W en 15W. Dat verbruik is alleen nodig om een signaal te splitsen (internet en telefonie). Hoeveel huishoudens in Nederland zullen zo'n modem hebben? Misschien een miljoen? Dan praat je op jaarbasis al over 70 miljoen kWh wat echt wel wat efficiënter zou kunnen.

Aan de andere kant: energie kost geen drol tegenwoordig. Kwestie van genoeg zonnepanelen plaatsen om je eigen verbruik af te dekken. Dan hou je jaarlijks ongeveer 50 a 70 euro over op je energierekening.
Mm, kost geen drol, daar denk ik anders over als ik naar mijn maandbedrag kijk dat de electra leverancier afboekt.
Als ik me niet vergis duurt het zo'n 7 jaar voordat je het 'break even' punt bereikt, pas daarna ga je 'winst' draaien. Het woord winst staat bewust tussen aanhaaltekens omdat we nog maar moeten afwachten of de huidige salderingsmethode blijft bestaan of gaandeweg niet word aangepast.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 20:26:
Dat is de reden dat ik die ook aan de meter heb gehangen, want ook als ik geen internetverkeer verstook, wordt dat ding toch kolerewarm en verbruikt het meer dan mijn quadcore systeem (8,5 watt). Ik vind dat niet kunnen voor een lullig ARM chipje wat er denk ik in zit...

Energie kost geen drol? Dat ziggo modempje alleen al tegen de 25 euro per jaar. Laat ik hem 4 jaar hebben is dat 100 euro. Dat is dan één fucking apparaat. Dat loopt bij elkaar toch wel aardig op.

Zonnepanelen is leuk, maar daar mag je ook vele duizenden euro's aan uitgeven. Als je maandelijks 6000 euro binnenharkt dan geef ik je gelijk, maar door mijn idealistische carrièrekeuze zit dat er voorlopig niet in. ;)
Als je de zinsnede mbt de router/modems langzaam leest dan komt het bewustzijn van het enorme verbruik van dat domme ding in je meterkast wel heel erg door.

Terechte opmerking, afhankelijk van je dak oppervlak en ligging duurt het langer om je investering terug te verdienen. Er zijn wel wat online tools om uit te rekenen wat je dak waard is mbt panelen en de terugverdien termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 10:53
Dit is volgens mij mijn 9e post hier op Tweakers, so bear with me O-)

Maar onderstaande build lijkt mij ook wel iets. Zelf ben ik nogal erg "geil" van die hot swap bay chassis zoals b.v. deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xcase.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/700x700/7b8fef0172c2eb72dd8fd366c999954c/2/1/2121.jpg

Dit zou meer dan genoeg moeten zijn voor onderstaande build waar je standaard 10 schijven (als ik het goed heb) op kan hangen
GioStyle schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:32:
Mwah, ik heb een relatief zuinige build:

Moederbord: ASRock E3C224D4I-14S
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR16LE11L/8
CPU: Intel Pentium G3220
Power supply: Seasonic G450
Harddrives: Western Digital WD30EZRX (10x)
Nu kan ik alleen niet echt dit soort chassis vinden in nederland. Heeft iemand ervaring hiermee? Ik zag de ri-vier van Q voorbij komen, maar die is dus niet meer leverbaar.

Op dit moment hebt ik een supermicro superserver 6105P-TR, maar die fans maken zooooo belachelijk veel herrie. En ik krijg ze ook niet stiller. Heb wel zitten na te denken om het chassis te verbouwen, maar dat word een apart project gok ik zo.

Cheerz,
Henk

[ Voor 0% gewijzigd door novastorm76 op 06-09-2015 19:56 . Reden: ik had toch meer dan 1 post ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:40
Hoewel ik het heel mooi vind, ontgaat mij meestal de meerwaarde met bijkomende kosten van hot-swap voor thuis gebruik, daar down time voor thuis gebruikers niet zo belangrijk is als voor een bedrijfsomgeving.

Maar als je de meer kosten niet erg vind, wie ben ik om je tegen te houden. :+

Zelf zou ik gewoon een Cooler Master N300 nemen, maar als je perse hot-swap wilt is een DS380 een prima alternatief, samen met bv 5 of 6TB schrijven, doet het zelfde in een veel kleinere behuizing.

Maar Henk, belangrijker om echt goed advies te geven is de vraag waar wil je server voor gaan gebruiken?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Fair enough ;). Iets meer info kan geen kwaad denk ik zo.

De reden dat ik hotswap eigenlijk wil is deels omdat ik een hekel heb om in krappe ruimtes met sata kabels te lopen stoeien. Mijn dikke vingers willen nog wel eens opengehaald worden of iets afbreken. Ik wil ook kunnen swappen met schijven ivm diskuitbreiding of aanpassingen. Daarnaast vind ik het er enorm mooi uit zien.

Ik ga het deels voor thuisgebruik gebruiken. En dan moet je denken aan backups van belangrijke documenten en boven alles mijn fotos. Die zijn mij heilig. Ondertussen zit ik al aan 1TB aan fotos en dat groeit snel. Ik wil ook videos gaan bewerken en dat vreet ook opslag. Daarnaast ga ik het ook gebruiken voor mijn bedrijfsbackups. En opslag voor virtuele machines. En ook diverse services voor in huis (Samba, sabnzb en dat soort dingen) Kortom, het word een drukke bak. Dus een beetje snelheid zou wel fijn zijn.

De kosten..... tja ik gooi het op mijn bedrijf, dus dat is iets makkelijker dan dat het voor de spielerij zou zijn.

Word het zo iets duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rackmounted voor thuis.. pff.. Rackmounted doe je voor datacenters als je ruimte tekort komt. Server density is dan een groot issue. Hot swap is ook totaal geen issue voor thuis. Cold swap is prima.

Leuker vind ik als je je eigen kast knutselt. Je kunt dan zelf grote heatsinks voor je disks maken en die hebben dan supergoede koeling helemaal passief zonder fans. Je kunt mooie SATA kabels maken en het helemaal netjes doen. Althans, voor het oog zal het misschien minder mooi zijn, maar technisch een betere opstelling omdat je geen fans nodig hebt en ook goedkoper uit bent. Kun je weer leukere hardware voor kopen. Eigen server op wieltjes kan ook. Dat heb ik zelf ook gedaan. Als je tijd hebt is dat wel een leuk projectje voor thuis.

Bedenk ook eerst wat voor software je wilt gebruiken. Dat bepaalt welke hardware je nodig hebt. Gaat dit om een ZFS build? Dat is allemaal enorm relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Ik denk dat rackmounted en hotswap altijd handig zijn. Zeker wanneer je ruimte voor 12 disks of meer wilt. Passieve koeling vind ik dan weer onzin zolang je draaiende schijven hebt. Wieltjes zijn voor mij ook onzinnig, ieder zijn ding.
Bij rackmounted cases zijn zelf kabeltjes maken en koeling stiller krijgen dan nog wel DIY aanpassingen die je kunt doen. Dingen maken standaard helaas vaak server grade herrie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Maar hoeveel data heb je nu? Momenteel zie ik alleen 1TB aan foto' s. Dat kan inmiddels relatief betaalbaar op een SSD... Ik ben het met je eens dat een rack met hotswap gaaf, geweldig, .. is. Ik ken het gevoel. En toch ben ik nooit in de buurt geweest van het bestellen.
Allereerst, hotswap kun je in een random kast bewerkstelligen. Zo heeft Lian Li een aantal van die modules. Die plaats je in een aantal 5.25" bays. Dan heb je een 12cm fan achter je discs. Ik noem Lian Li omdat ze hotswap hebben, maar dat het aan de voorkant er rustig en clean uitziet. Best of both worlds naar mijn mening. Toch heb ik ook dat nog nooit gedaan. Simpelweg omdat hotswap leuks is, maar vooral een punt als je met een draaiend systeem een schijf wil wisselen. Allereerst moet dat wel kunnen (niet alle systemen zijn er blij mee als je een disc zo live wisselt). Daarnaast komt een dergelijke hotswap module verder de kast in, dus het hele inbouwen is juist lastiger. Daarnaast .. hoe vaak ben je nu aan het inbouwen? Hopelijk doe je dat neit al teveel.
De hele whatever-U behuizing heb ik uiteindelijk al helemaal nooit overwogen. Allereerst zijn de moederborden waar ik nu mee werk veel kleiner dan de beschikbare ruimte. Je verknalt een lading aan ruimte achterin als je een micro atx / itx in een atx ruimte gooit. Helaas kom je juist wel een lading aan ruimte tekort in de hoogte. En dat is vooral een nadeel voor een efficiente heatsink. In menig server behuizing moet je op hoge snelheid door een (te) kleine heatsink blazen. Neem een mooie tower heatsink en je bent makeklijker stil, koel.
Daarnaast de ruimte. Ja de ruimte kan efficient zijn, maar de diepte kan een issue zijn. En je verknalt ruimte rondom het moederbord. Een compactere behuizing is zo mogelijk. Met maar een paar discs zou het moederbord de bepalende factor moeten zijn bij consuementen systemen. Maar goed, zo zit ik erin.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Het zelf maken lijkt mij ook gaaf hoor. Alleen heb ik vaak de tijd en de ruimte niet om flink lang te knutselen. vandaar mijn idee om een kant en klare oplossing te kiezen. En dan was ik van plan om er een LackRack van te maken.

Maar op zich hebben jullie wel een punt. Je kan alles redelijk goed met een tower. En die is ook redelijk te modificeren natuurlijk. Zo vaak hoop je geen schijven te vervangen. Het is ook meer esthetisch.

Op dit moment zit ik rond een 6TB aan storage. Deels op mijn desktop, deels op een synology en deels in de cloud/USB. En het liefst zou ik alles op 1 plek willen met daarnaast nog een uitwijk locatie (dus offsite voor de echte kritieke zaken).

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om een base plate te maken en daar alles naast elkaar op te monteren en dan aan de wand te hangen. Zodat je een overzicht hebt van alle onderdelen. Maar dat is dan een ander project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Ik heb zelf wel gekozen voor een 4U rackmount case met hotswap bays.
Ik had al een rack, dat was natuurlijk een extra pluspunt.
En vroeger had ik een coolermaster stacker, daarna een lian-li 343 cube.
Allemaal heel tof, maar een schijf vervangen of bij plaatsen, was altijd een heel gedoe tussen een bende spagetti aan kabels. Ook stroomvoorziening was altijd een enorm gesplits aan kabels.

De 4U case heeft voldoende ruimte voor een deftige koeler (gebruik nu 2 zalman CNPS10x ofzo)
De "hotswap" bays zorgen voor gemakkelijk schijfbeheer i.g.v. defecten of upgrades.
Backplanes lossen power distribution grotendeels op.
Heb je ruimte over wegens een minder-dan-ATX moederbord, kan je deze nog altijd creatief benutten.

Ondertussen zijn de niet rackmount opties al wel verbeterd, waardoor er aantrekkelijke opties bestaan waarbij de schijven toch nog gemakkelijk toegankelijk zijn. Maar al bij al heb ik nog geen spijt van mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BartNL: hot-swap werkt geeneens met DIPM stroombesparing. Dus dan moet je al concessies doen op gebied van zuinigheid. En waar laat je zo'n rackmounted server? In je eigen 19" rack? Lekker energieonzuinig en een teringherrie. Mij niet gezien...

@novastorm76: heb je nu al een keuze gemaakt over de software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
De software word in ieder geval:

ZFS storage
Samba 4 (voor bv active directory)
Sabnzb
Couchpotato
Sickbeard
Plex
Backup tools
Webserver
Mailserver
En er komt natuurlijk altijd wel wat bij.

Maar zijn er DIY handleidingen dan voor het maken van je eigen koelers etc? @CiPHER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gaat het internet toegang geven tot dezelfde machine en operating system die je persoonlijke data gaat opslaan? Dat is wel een punt van zorg. Dat zie ik als not-done. Virtualisatie zou opzich wel kunnen. Je zou eigenlijk je data als publiek moeten beschouwen als je deze route bewandelt. Dus alleen als je eigenlijk geen persoonlijke data op je server zou zetten.

Maken van eigen koelers? Je bedoelt het maken van je eigen metalen frame voor de harddisks? Daar wilde ik ooit nog een leuke guide voor maken. Maar het is heel simpel: paar metalen L-strips bij de bouwmarkt halen en daar gaatjes in boren. Schijfjes erin, kabeltjes aansluiten en het geheel bevestigen en aansluiten op je moederbord. Technisch een veel betere oplossing omdat je van passieve koeling gebruikmaakt ipv actieve koeling. Zuiniger, betere bescherming tegen vibraties en resonanties, extreem veel stiller en ook nog goedkoper. Kost alleen wel iets meer tijd. Ik heb het in een middagje gedaan. Tsja.. het zijn keuzes. Je moet wel met een boormachine en deco-zaag overweg kunnen. Anders kun je beter voor kant en klaar gaan inderdaad. Maar dan zou ik eerder een toren aanbevelen dan rackmounted. Daar zie ik zelf weinig in voor thuisgebruik. Zit je met zo'n onhandig horizontaal ding wat een klereherrie maakt... en nog peperduur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:40
novastorm76 schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:31:
De software word in ieder geval:

[...]
Is op zich allemaal niet zo spannend hoor kan je makkelijk af met een ASRock C2550D4I of een C2750D4I, als je echt bang bent CPU pk's te kort te komen.
Maar zijn er DIY handleidingen dan voor het maken van je eigen koelers etc? @CiPHER
Met alle respect voor CiPHER, maar ik zou er niet aan beginnen, veel werk dat je een stille fan ook kan laten doen voor minder.
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:40:
Je gaat het internet toegang geven tot dezelfde machine en operating system die je persoonlijke data gaat opslaan? Dat is wel een punt van zorg. Dat zie ik als not-done.
Imho niet echt een probleem voor bv een zzp'er, of een heel klein bedrijfje, is het netjes nee niet echt, maar aan de andere kant, ook weer niet echt een heel groot probleem.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het is toch maar jullie data. :)

Genoeg pakketten met vulnerabilities. Zomaar wat bots die continu IPs afstruimen. En jouw servertje zit zo in een botnet of nog erger. En dat op dezelfde server waar jouw persoonlijke data opstaat. Brrrrrrr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
De openbare zaken worden wel via virtualisatie afgeschermd. En de rest is toch grotendeels intern. Dus er zit wel een scheiding tussen wat van mij is en van de grote boze buitenwereld.

Die asrock-c2750d4i klinkt wel leuk. damn... waarom is er zoveel keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Avoton (dus die C2750) zou ik nu niet meer doen. Ga dan voor Xeon-D - veel gaver platform. Dan heb je 2x 10G ethernet. Pas dan wordt het leuk als je toch veel geld wilt uitgeven. Of ga voor een goedkoper platform nu en upgrade dit met de opvolger van Xeon-D of diens opvolger als je daar aan toe bent. En dan nu een goedkoop J1900 plankje van 100 euro inclusief CPU. Lekker cheap. Kun je later voor vanalles nog gebruiken.

En je gaat dus toch virtualisatie gebruiken? Hoe ga je dat dan doen? Ga je ZFS ook virtualiseren? Over dit soort zaken moet je toch echt eerst een besluit nemen voordat je hardware gaat kopen! Straks heb je geen vt-d, of zit je vast aan een pakket als ESXi met zijn beperkingen. Beter dat je daar nu goed over nadenkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2015 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:56:
of zit je vast aan een pakket als ESXi met zijn beperkingen. Beter dat je daar nu goed over nadenkt.
Misschien wat kort door de bocht, maar als je hardware het ondersteunt is ZFS onder ESXi prima te doen, ook met de gratis licentie.

Daarnaast, je kan altijd later een licentie aanschaffen als je functionaliteit (zoals HA, vMotion, etc) nodig hebt voor ESXi zodra je cluster wat groter wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
DXaroth schreef op maandag 07 september 2015 @ 09:52:
[...]

Misschien wat kort door de bocht, maar als je hardware het ondersteunt is ZFS onder ESXi prima te doen, ook met de gratis licentie.
Dat klinkt altijd enorm gaaf. Maar is het niet "gevaarlijk" om dit te doen? for all i know beperk je ZFS door er een laag tussen te doen. of snap ik het principe nu niet helemaal (moet mij er nog op inlezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

novastorm76 schreef op maandag 07 september 2015 @ 09:56:
[...]

Dat klinkt altijd enorm gaaf. Maar is het niet "gevaarlijk" om dit te doen? for all i know beperk je ZFS door er een laag tussen te doen. of snap ik het principe nu niet helemaal (moet mij er nog op inlezen)
Je moet je storage controllers aan de VM doorgeven, dan zit tussen de schijf en het OS geen laag tussen en kan het prima werken. Ik heb het zelf een tijd gedaan en daarna virtualisatie er tussenuit gehaald. Ging prima, hoefde niks aan de config te wijzigen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Laat ik gewoon klein beginnen en zien waar het "schip" strand. Ik heb het volgende allemaal besteld:

Silverstone DS380
Asrock C2750D4l
2x Kingston 16GB ECC Ram
Intel DC 3500 80GB

Nu wachten tot het allemaal geleverd word...... en dan...... "spelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent wel erg snel met bestellen zeg... een lijstje voorleggen kan ook. :)

Je geheugen is niet compatible met je moederbord; je hebt UDIMM nodig, niet Registered.

En heb je nou Xeon-D overwogen zoals ik had voorgesteld? Als je dan toch dikke knaken gaat uitgeven...

http://www.servethehome.c...tforms-supermicro-d-1540/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Ja, je hebt wel gelijk @CiPHER, ik ben nogal snel met het bestellen. Ik ben soms een klein kind. dit ben ik al aan het afleren, maar soms........ Thanks in ieder geval dat je mijn lijstje even dubbelchecked.

ik heb de supermicro overwogen, maar heb een aantal goede reviews gelezen over de asrock (en ja, daar komt weer mijn geduld om de hoek kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Fluppe
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-02 21:03
Heb je al een voeding en voldoende stroom- en sata-kabels?
Zo niet ga je ze achteraf nog moeten bijbestellen en je geduld nog meer op de proef stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
De Fluppe schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:27:
Heb je al een voeding en voldoende stroom- en sata-kabels?
Zo niet ga je ze achteraf nog moeten bijbestellen en je geduld nog meer op de proef stellen. :)
Ja, een voeding heb ik nog thuis liggen. ;) Dat scheelt weer een paar duiten. ik had nog wat kleine meuk van oude projecten liggen. waaronder dus 4x 1TB schijven. (en nog wat kleinere schijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
en waarom die SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@NovaStorm, heb je je bestelling al wel aangepast? Kan vaak prima hoor. Gewoon zeggen dat je 1 product niet wil, dan storten ze het geld terug.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Voor ZFS als ZIL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua SSD vind ik de Crucial MX200 256GB leuker, die kun je namelijk als SLC SSD gebruiken mits je niet meer dan de helft (128GB) in gebruik neemt. Voor ZFS L2ARC dus veel meer geschikt IMO dan de Intel, die vooral als voordeel heeft een constant lage latency (geen spikes). Dat is voor jou niet zo heel relevant denk ik.

Je neemt de ASRock omdat je daar goede reviews over hebt gelezen? Heb je slechte reviews gelezen over Xeon-D dan? Avoton is onderhand ook wel weer iets ouder... je betaalt er wel de volle mep voor.. Ga je niet te snel over één nacht ijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
waarschijnlijk ga ik wel te snel over 1 nacht ijs als ik jullie zo hoor. maar goed, dat is dan mijn leercurve. Je moet ergens beginnen. Ik zal sowieso alles een heel goed doornemen en als het dan een tijd gedraaid heeft gaan kijken voor iets "beters". Met ervaring komen de betere keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
FireDrunk schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:47:
@NovaStorm, heb je je bestelling al wel aangepast? Kan vaak prima hoor. Gewoon zeggen dat je 1 product niet wil, dan storten ze het geld terug.
Ja, ik heb een mail gestuurd of ze het onderdeel om willen ruilen en de kosten willen verrekenen. moet goed komen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
zit op distrowatch te kijken en zie dat vorige week een nieuw OS uitgekomen is speciaal gericht op home NAS.
Based on Linux and BTRFS
http://rockstor.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@CiPHER, het XEON-D platform is inderdaad heel erg gaaf, maar toch snap ik je advies niet:

- Xeon-D is nog niet of amper verkrijgbaar.
- Xeon-D zit in de 800-1000 euro price range ipv de 300-400 range voor Avoton
- Xeon-D heeft 10Gbit als je wilt, maar vrijwel niemand heeft de bijbehorende apparatuur
- Losse moederborden en losse CPU's lijken ook nog niet beschikbaar

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 07-09-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

Michelli

LL.M

novastorm76 schreef op maandag 07 september 2015 @ 13:31:
[...]

Ja, een voeding heb ik nog thuis liggen. ;) Dat scheelt weer een paar duiten. ik had nog wat kleine meuk van oude projecten liggen. waaronder dus 4x 1TB schijven. (en nog wat kleinere schijven)
Wel een SFX voeding, hoop ik? ;)

Zelf heb ik besloten om toch nog even Denverton af te wachten voordat ik aan mijn server begin. Momenteel heb ik toch niet veel tijd in verband met mijn studie, dus dat scheelt :')

[ Voor 20% gewijzigd door Michelli op 07-09-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@novastorm76: dan had je ook voor een simpel J1900 platform kunnen gaan. Lekker goedkoop. Leuk om mee te beginnen. Kun je later je echte build maken. Ik zou je aanraden te overwegen om de order te annuleren.

@Q: nog steeds niet verkrijgbaar? half jaar geleden aangekondigd? Huh? En zijn al ietwat gedateerde Avoton bordje is ook niet goedkoop; ongeveer de helft van zo'n Xeon-D en daar zit dus ook al dual 10G bij. Je hebt wel gelijk dat je dan alleen de server op 10G hebt, maar je kunt dan twee clients met 10G uitrusten dan heb je geen 10G switch nodig.

Punt is: doe het of goedkoop en dan zit je op gigabit. Of ga het stoer doen en ga voor 10G. Wat heb je aan een dure tussenstap zoals 430 euro voor een Avoton bordje? Mehh, denk ik dan. Veel geld voor weinig meerwaarde boven de J1900 van 100 euro - ja ECC dan wowww. Die extra CPU power heb je weinig aan als het om gigabit gaat. Of mis ik wat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Ik merk echt dat de meningen erg verschillen. En mijn mening is er nog niet. dat komt uiteindelijk wel. Ik zal sowieso vanavond even heeeeeel goed deze thread eens doorspitten en zien wat dat brengt. Misschien dat ik dan nog een andere keuze maak en alles terug stuur en iets anders kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
kan je dan niet beter op voorhand annuleren? scheelt je verzendkosten etc en hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mogelijkheid heb je nu in elk geval nog. Als je straks je hardware binnen hebt en in gebruik gaat nemen, vervalt die mogelijkheid. Ik weet niet hoe rijk je bent, maar het gaat toch om een aardig bedrag. Genoeg reden om even af te wachten. Sowieso was het wellicht beter geweest als je eerst je 'final' lijstje had gepost wat je wilde bestellen. Want je merkt dat er inderdaad veel meningen zijn en dat kan eigenlijk alleen maar voordelig zijn voor de keuze die je straks gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb alles voor zover mogelijk geannuleerd. Vanavond dus maar even goed mijn huiswerk doen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:45:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. ;)
Die kende ik nog niet ;)

Maar goed, Wat ik ondertussen dus wel ontdekt heb is dat ik ook wel graag ESXi erop wil draaien. Dan kan ik weer lekker stoeien zoals vroeger met losse machines. En dan heb ik passthrough nodig. zet ik op het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 15:06:

@Q: nog steeds niet verkrijgbaar? half jaar geleden aangekondigd? Huh? En zijn al ietwat gedateerde Avoton bordje is ook niet goedkoop; ongeveer de helft van zo'n Xeon-D en daar zit dus ook al dual 10G bij. Je hebt wel gelijk dat je dan alleen de server op 10G hebt, maar je kunt dan twee clients met 10G uitrusten dan heb je geen 10G switch nodig.
Ik denk zomaar dat je niet echt meent dat mensen Xeon-D moeten kopen, ik denk dat je ook donders goed weet dat dit spul erg duur en niet verkrijgbaar is. Maar ik denk dat het ook nooit oprecht je punt was om Xeon-D aan te smeren.

10Gbit is voor niemand hier een eis, de hardware is er client-side niet, waar dit nu vandaan komt? Volgens mij ben je met name avoton-mensen aan het trollen om de indruk te wekken dat ze 'gek' zijn dat ze zulke 'dure' spullen kopen.

Avoton bordje is prima, heb je meteen ingebouwde HBA, CPU, wat extra cores en ECC geheugen als je dat waardevol vind.

De grens voor Plex & 1080p content is 2000 passmark punten. De J1900 haalt dat niet, de Avoton wel.
Punt is: doe het of goedkoop en dan zit je op gigabit. Of ga het stoer doen en ga voor 10G. Wat heb je aan een dure tussenstap zoals 430 euro voor een Avoton bordje? Mehh, denk ik dan. Veel geld voor weinig meerwaarde boven de J1900 van 100 euro - ja ECC dan wowww. Die extra CPU power heb je weinig aan als het om gigabit gaat. Of mis ik wat? :)
Je punt is onredelijk. Je doet alsof mensen 'stoer' doen door een duurder Avoton bord te kopen, wat overigens een redelijke keuze kan zijn tov goedkopere alternatieven. Die notie van 'stoer doen' vind ik echt zot. Je gaat vervolgens die mensen trollen met Xeon-D hardware. Mensen proberen gewoon een leuke NAS in elkaar te zetten, rekening houdende met hun eisen en met Xeon-D trollen is unfair.

Dat een CPU of een platform al wat gedateerd is bijvoorbeeld, maakt dat platform nog niet minder geschikt voor een goede NAS oplossing, zeker als er extra software of Plex op gedraaid moet worden.
ZFS storage
Samba 4 (voor bv active directory)
Sabnzb
Couchpotato
Sickbeard
Plex
Backup tools
Webserver
Mailserver
En er komt natuurlijk altijd wel wat bij.
Ik denk zelf dat de order afgezien van het geheugen helemaal niet gecanceled had hoeven worden, het Avoton bordje is eigenlijk prima voor wat de wensen waren zoals ik het kan zien.

Veel DIY NAS gebruikers doen meer dan alleen een NAS draaien en willen ook Plex enzo. Dan wil je een dikkere CPU.

Update: met alle wensen, en ook ESXi, zou ik nog eerder dan voor een reguliere i5 of i7 gaan dan het J1900 bordje wat wel erg zwak is voor al deze wensen op machine. De C2750 Avoton ligt dan ook nog voor de hand met 8 cores, maar dat wordt wel prijzig.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 07-09-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zo'n goedkoop J1900 mist ook andere server features zoals een BMC voor toegang op afstand. Zo'n Avoton bord is z'n meerprijs dus echt wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Maar een Avoton heeft toch geen VT-d? Tenminste, volgens mij ben ik geen berichten over de Asrock gezien dat VT-d ondersteund is. Met ZFS wil je de controller doorgeven binnen ESXi, maar dat gaat je zonder VT-d niet lukken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06
Weet iemand of ASRock Z97 Extreme 6 moederbord goed ondersteund wordt door NAS4Free. Dit is een interessant bord daar deze onboard 10 SATA ports heeft en 2 x Gigabit LAN port (Intel I218V en Realtek RTL8111GR)

Op het forum van NAS4Free kan ik niks hierover vinden.

In combinatie met een Fractal Design Arc Midi R2 kastje kun je een goedkoop NASje bouwen met 10 disks.

Heeft iemand ervaring met dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
Dadona schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:32:
Maar een Avoton heeft toch geen VT-d? Tenminste, volgens mij ben ik geen berichten over de Asrock gezien dat VT-d ondersteund is. Met ZFS wil je de controller doorgeven binnen ESXi, maar dat gaat je zonder VT-d niet lukken.
Dat las ik dus ook. Dus ik moet even alles weer goed gaan nakijken. ESXi is wel een mooie als het zou kunnen omdat het gewoon het draaien van een aparte server scheelt. en daarmee dus ook weer stroom en onderdelen etc. Ik ga maar eens even naar andere voorbeelden kijken qua NAS met ESXi en ZFS.

Oh @Cipher. de leverancier gaf aan dat het geheugen wel op het moederbord kon wat ik besteld had... vind het een beetje vreemd. ook ik las dat er geen registered geheugen op kon. maar goed, wat weten die verkopers nou ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 00:25:
@BartNL: hot-swap werkt geeneens met DIPM stroombesparing. Dus dan moet je al concessies doen op gebied van zuinigheid. En waar laat je zo'n rackmounted server? In je eigen 19" rack? Lekker energieonzuinig en een teringherrie. Mij niet gezien...
mijn 96 hot swap chassis onder windows met hardware raid is 24/7 gezien zuiniger dan mijn ZFSGuru setup >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
@novastorm76:

Dit is een lijst met bordjes die ECC ondersteunen en mogelijk interessant kunnen zijn.
Zover ik kan zien doen alleen Xeon processors VT-d als je de ECC route gaat, dus daar zit een prijskaartje aan. Een Xeon zou qua performance wel een goede optie voor je zijn, met al je wensen.
Alleen de atom bordjes in de lijst zijn mini-itx dus dan ga je ook snel naar een andere kast.

Mocht je niet persé ECC willen dan kun je zeker goedkoper uitkomen maar dan heb je weinig aan deze lijst.

https://docs.google.com/s...DbELHkrg/edit?usp=sharing

[ Voor 32% gewijzigd door Q op 07-09-2015 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Een ASRock C2750D4I kost momenteel 425 euro.

Combinatie van Asrock E3C224D4I-14S + G3258 -> 300 + 70 = 370 euro.

En dan heb je in theorie dezelfde performance, maar je kan bij de laatste optie nog uitbreiden naar een Xeon. Voor de rest qua features behoorlijk gelijkwaardig.

De Avoton is naar mijn mening net een tikkeltje te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
GioStyle schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:11:

Combinatie van Asrock E3C224D4I-14S + G3258 -> 300 + 70 = 370 euro.

En dan heb je in theorie dezelfde performance, maar je kan bij de laatste optie nog uitbreiden naar een Xeon. Voor de rest qua features behoorlijk gelijkwaardig.
Maar als ik het dus goed begrijp dan is het, als ik de E3C224D4I-14S combineer met bv een E3-1230 V3, dan heb ik wel de VT-d die nodig is voor passthrough? Of heeft de VT-x dit ook?

edit: al gevonden: https://www.thomas-krenn....T_Virtualization_Features

Enorm bedankt trouwens voor het lijstje Q. erg overzichtelijk

[ Voor 8% gewijzigd door novastorm76 op 07-09-2015 20:43 . Reden: ik kan ook zelf zoeken natuurlijk.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
novastorm76 schreef op maandag 07 september 2015 @ 20:41:
[...]

Maar als ik het dus goed begrijp dan is het, als ik de E3C224D4I-14S combineer met bv een E3-1230 V3, dan heb ik wel de VT-d die nodig is voor passthrough? Of heeft de VT-x dit ook?

edit: al gevonden: https://www.thomas-krenn....T_Virtualization_Features

Enorm bedankt trouwens voor het lijstje Q. erg overzichtelijk
VT-d is vereist om controllers door te geven, let wel, het mogen geen controllers zijn die door ESX zelf gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novastorm76
DXaroth schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:11:
[...]

VT-d is vereist om controllers door te geven, let wel, het mogen geen controllers zijn die door ESX zelf gebruikt gaan worden.
Nee klopt. als ik het goed begrijp draai je ESXi vanaf een usb en laat je een VM met passthrough de storage aanspreken en die dan via ZFS alles aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Q: je ad hominem's mag je voor je houden. Met 'stoer' bedoelde ik een interessant/leuk/gaaf platform voor thuis waar je zelf heel tevreden mee bent. Niet in de zin van 'stoer doen' t.o.v. anderen. Klinkt ook wel een beetje hypocriet, want je bent zelf de topicstarter van het 'showoff' topic. Daar zul je mijn build niet terugvinden, ook al voldoe ik aan de gestelde eisen. Stoer doen is niet waar het om gaat. Het gaat erover of een heleboel geld uitgeven wel voldoende oplevert. Mijn punt was dat je beter òf voor iets goedkoops kon gaan, òf het helemaal goed kon doen en voor een 'stoer' platform als Xeon-D kon gaan.

Dat Xeon-D nog niet leverbaar is, was mij nog niet bekend. Bedankt voor de aanvullende informatie!

@Dadona: Avoton en J1900 hebben inderdaad geen vt-d, wel vt-x. Maar dat maakt ESXi minder geschikt. Zou je het ZFS OS als hoofd OS draaien en een type-2 hypervisor zoals bhyve gebruiken, dan heb je geen vt-d nodig.

@BartNL: ik snap niet goed wat je bedoelt? Met AHCI controllers die DIPM ondersteunen, zal de controller zelf niets verbruiken, terwijl een SAS controller al 8W verbruikt per stuk als deze niets staat te doen, dat was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 22:23:
@Q: je ad hominem's mag je voor je houden. Met 'stoer' bedoelde ik een interessant/leuk/gaaf platform voor thuis waar je zelf heel tevreden mee bent. Niet in de zin van 'stoer doen' t.o.v. anderen. Klinkt ook wel een beetje hypocriet, want je bent zelf de topicstarter van het 'showoff' topic. Daar zul je mijn build niet terugvinden, ook al voldoe ik aan de gestelde eisen. Stoer doen is niet waar het om gaat. Het gaat erover of een heleboel geld uitgeven wel voldoende oplevert. Mijn punt was dat je beter òf voor iets goedkoops kon gaan, òf het helemaal goed kon doen en voor een 'stoer' platform als Xeon-D kon gaan.

Dat Xeon-D nog niet leverbaar is, was mij nog niet bekend. Bedankt voor de aanvullende informatie!
@CiPHER: Het gaat om nuttig, relevant advies naar mensen toe, op basis van hun wensen, daar is dit topic voor. Het Xeon-D platform is non-advies en dat weet je best wel.

Het is echter waar dat het Avoton bord relatief best aan de prijs is - zoals hierboven is gedemonstreerd.
Een oplossing op basis van een Xeon is ongeveer het zelfde in prijs, maar presteert veel beter.

Er is meer tussen een J1900 en een Xeon-D :)

Gecombineerd met het gebrek aan VT-d, wat ik even gemist heb, maakt het toch wel een goede keuze om de bestelling te annuleren ;) Dus als je dan dat Avoton-geld zou willen uitgeven, dan is een *reguliere* Xeon, met VT-d, een veel beter passend advies, zou ik zeggen.

Als een Xeon/ECC oplossing te prijzig wordt gevonden en gebrek aan ECC geen punt is dan zou een i5 ook nog wel een redelijk advies zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 07-09-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het niet mee eens dat Xeon-D non-advies is. Ik snap niet waarom je dat denkt. Hooguit dat het platform nog niet beschikbaar is; prima. Maar dat gegeven was mij niet bekend. Ook vreemd dat het na een half jaar nadat er reviews zijn verschenen nog niet beschikbaar zou zijn.

Xeon-D krijg je 2x10G bij en dat maakt de prijs prima acceptabel samen met de andere extra's. Xeon-D is gewoon het ultieme ZFS NAS storage platform wat natuurlijk prijzig is voor thuisgebruik, maar Avoton is dat zeker. Mijn punt was dat je met Xeon-D tenminste waar voor je geld krijgt. Want een 2x10G adapter alleen al kost 550 euro, dus dan is de 250-300 extra voor een Xeon-D bord met 8 cores en de hele rits best wel een leuke deal. Ik snap helemaal niet waarom je hier zo heftig op reageert. 'Trollen' enzo. Indien je daar behoefte aan hebt, mag je dat in een privébericht uitleggen. Anders gewoon lekker on-topic blijven, dat lijkt mij het beste.

En natuurlijk is er meer tussen J1900 en Xeon-D. Een regulier Xeon platform kan prima. Zo heel goedkoop is dat ook niet. Ik vind juist de de verhouding prijs/kwaliteit heel belangrijk. Je wilt waar voor je geld. Xeon-D was leuk geweest als je aan de bovenkant wilt zitten wat er qua thuis NAS te krijgen is. Avoton is qua prijs heftig maar toch beperkt en enigszins ook weer achterhaald. Dus in die zin raad ik het niet aan. Een regulier Xeon platform is dan mogelijk nog interessanter.
Pagina: 1 ... 190 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.