Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 22:41
Dankje voor je info!
Als ik er echt een budget op moest plakken, 1500 euro inclusief een 40-50 inch tv (en chromecast).

Heb er op de freenas irc ook over gepraat, en daar was iedereen unaniem akkoord dat ik ECC moet hebben. Ze vergeleken het met merkloze condooms kopen of een chinese tweedehandsparachute voor skydiven :p

Vindt het dus enorm moeilijk om te beslissen tussen ecc/geen ecc. Iemand in irc had een avoton voor plex en beweerde dat die 3-4 1080p streams aankon (meer dus dan de passmark score doet vermoeden) wat voor mij meer dan snel genoeg is. Echter is die 360 euro nog steeds erg pittig.

Je weet niet hoe het zit met amd en ecc?

[ Voor 8% gewijzigd door cedrix5 op 18-01-2015 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 01:22:

Heb er op de freenas irc ook over gepraat, en daar was iedereen unaniem akkoord dat ik ECC moet hebben. Ze vergeleken het met merkloze condooms kopen of een chinese tweedehandsparachute voor skydiven :p
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 01:22:
Er zijn twee stromingen, ook hier, persoonlijk denk ik dat ECC zwaar is over overrated, ja het is een plus, maar alleen voor systemen die gebruikt worden voor absoluut kritieke data.

En imho is de gebruikte analogie overdreven, en er letterlijk nergens harde cijfers zijn die die stelling echt ondersteunen, en het meer een klok klepel verhaal is.

Een imho betere analogie zou zijn, ZFS voegde gordels en een airbag toe aan het file systeem, vergeleken met NTFS, ECC voegt daar nog eens zij-airbags aan toe, of dat je dat 2~300 euro waard is, is aan je zelf, ik vind het persoonlijk zwaar overdreven voor een kleine video server.

Bouw je een bedrijfsserver, dan zou ik zeker ECC gebruiken, daar dan de in verhouding geringe meer prijs voor bedrijven niet opweegt tegen over data corruptie, daar een bit flip daar vaker grotere potentiële gevolgen hebben bij bedrijfsdata, daarnaast verblijft er langduriger veel cache data in geheugen als er bv een database op ZFS draait.

Voor een systeem met voornamelijk video files is een bit flip niet echt een probleem, daar het meestal zal lijden tot een kleine korte kleur of beeld verstoring zal lijden of zo.

En er is een helle simpele argument dat het belang van ECC voor thuis gebruik onderuit haalt, zelfs bij bedrijven wordt er geen ECC gebruikt in desktops, terwijl de data die opgeslagen wordt op het ZFS systeem, 99% meer tijd in dat type NON-ECC geheugen en het NTFS file systeem wordt gehouden en bewerkt, dan tijdens de korte tijd dat het door het ECC geheugen gaat van je/de server gaat tijdens verwerking voor opslag.

[ Voor 33% gewijzigd door player-x op 18-01-2015 09:05 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 18:29

BCC

Ik heb ook een semi professioneel ipmi Intel bordje maar die krijg ik alleen aan de praat onder Windows, dus daar heb ik in de praktijk helemaal niets aan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:48
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 04:00:
En er is een helle simpele argument dat het belang van ECC voor thuis gebruik onderuit haalt, zelfs bij bedrijven wordt er geen ECC gebruikt in desktops, terwijl de data die opgeslagen wordt op het ZFS systeem, 99% meer tijd in dat type NON-ECC geheugen en het NTFS file systeem wordt gehouden en bewerkt, dan tijdens de korte tijd dat het door het ECC geheugen gaat van je/de server gaat tijdens verwerking voor opslag.
Dat is een goed punt, die gekke bedrijven toch, die dan wel op hun servers & storage ECC toepassen, wat stom van ze! Al die data gaat door die non-ecc werkstations, so why bother with ECC? :+

Wat je nu weer probeert te doen is in zijn algemeenheid te stellen dat ECC-geheugen voor thuis flauwekul is omdat het risico klein is. En dat is een onjuiste voorstelling van zaken.

Het risico is klein maar reëel. Je kunt het niet zomaar wegwuiven.

Volgens google is de kans op brand thuis 1 op 65 (per jaar?). Dat is een kans van 1,5%. Best een kleine kans? We achten deze kans groot genoeg om ons druk te maken over off-site backup en daar geld in te stoppen, zeg $50 per jaar.

Laten we stellen dat de kans op gedonder door rot geheugen iets van 1% is. En zeg dat het systeem 5 jaar mee gaat. Dat zou een investering van 33 dollar per jaar rechtvaardigen, ofwel 166 dollar. Dat is zo'n beetje de meerprijs van een ECC-based systeem.

Natuurlijk gaan mensen nu die 1% aanvallen en daarmee de rekensom, maar de data die beschikbaar is over de kans op bitflips schetst juist een veel negatiever (hogere kans) beeld. Dus ik ben hier heel genereus jegens de mensen die beweren dat ECC voor thuis niet nodig is.

Ik vind dit een eerlijkere voorstelling van zaken dan maar roepen dat "ECC geheugen zwaar overrated is".
Het geeft mensen zelf de mogelijkheid om een keuze te maken maar dan in een juist perspectief. En met 'juist' bedoel ik niet dat je dus persé ECC geheugen moet nemen. Met 'juist' bedoel ik dat je een eerlijk afgewogen beslissing neemt over wat voor jouw belangrijk is.

Maar het gaat er natuurlijk wel om hoe belangrijk de data is op je NAS. Als het alleen om media gaat (films, muziek) kan ik me best voorstellen dat je het risico neemt als je vrede hebt met de impact (download de boel wel opnieuw).

Als je mensen echt een goed gevoel wilt geven over het kiezen voor non-ECC geheugen wijs dan naar alle Synology en Qnaps. Al die kant-en-klare NAS doosjes doen niet aan ZFS en hebben ook geen ECC geheugen aan boord. Helaas is dat ook een prima argument waarom ZFS dus ook niet zo belangrijk is voor thuis.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 18-01-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:44:
Wat je nu weer probeert te doen is in zijn algemeenheid te stellen dat ECC-geheugen voor thuis flauwekul is omdat het risico klein is. En dat is een onjuiste voorstelling van zaken.
Ik ga niet het hele welles niets argument opnieuw doen, ieder die daar geintreseerd in is, kan dat makkelijk terug lezen als hij de uitgebreidere argumenten wil lezen, ga een paar paginaas terug in dit topic.
Het risico is klein maar reëel. Je kunt het niet zomaar wegwuiven.
Doe ik ook niet, maar lees nergens in de post dan dat het iets anders dan een video server betreft.
Laten we stellen dat de kans op gedonder door rot geheugen iets van 1% is.
Rot geheugen is makkelijk te detecteren, mijn beide servers doorlopen een 5min geheugen test tijdens het opstarten, slecht geheugen val gewoon door de mand, als je je server goed opzet, en het risico is dus makkelijk behoorlijk in te beperken.
Natuurlijk gaan mensen nu die 1% aanvallen en daarmee de rekensom, maar de data die beschikbaar is over de kans op bitflips schetst juist een veel negatiever (hogere kans) beeld. Dus ik ben hier heel genereus jegens de mensen die beweren dat ECC voor thuis niet nodig is.
Prima dat je die mening hebt, en baad het niet schaad het zeker ook niet, maar heb echt gezocht en nergens cijfers gevonden die die stelling met betrouwbare cijfers ondersteund.

Daarnaast gecorrigeerd ZFS een aanzienlijk deel van bit flips zelf
Met 'juist' bedoel ik dat je een eerlijk afgewogen beslissing neemt over wat voor jouw belangrijk is.
Ik geloof dat mijn stelling dichter tegen het normale gebruiks risico aan zit dan, "merkloze condooms kopen of een chinese tweedehandsparachute''.

Ben je een bv een programmeur, die zijn projecten op zijn server opslaat, waar bit flips een flink probleem kunnen zijn, dan ja ECC is zeker nuttig, gebruik je je server voor audio en video data, dan valt het binnen de aanvaardbare risico van non-ECC
Maar het gaat er natuurlijk wel om hoe belangrijk de data is op je NAS. Als het alleen om media gaat (films, muziek) kan ik me best voorstellen dat je het risico neemt als je vrede hebt met de impact (download de boel wel opnieuw).

Als je mensen echt een goed gevoel wilt geven over het kiezen voor non-ECC geheugen wijs dan naar alle Synology en Qnaps. Al die kant-en-klare NAS doosjes doen niet aan ZFS en hebben ook geen ECC geheugen aan boord. Helaas is dat ook een prima argument waarom ZFS dus ook niet zo belangrijk is voor thuis.
Mee eens, en zo als gezegd er zijn twee stromingen, ik val in het kamp die minder waarde hecht aan ECC voor gemiddeld thuis gebruik, het andere kamp is verdeeld in twee groepen, zij die er meer waarde aan hechten, zo als Q, en de gene waar ECC als een van de 10 geboden wordt gezien voor ZFS gebruik.

Ik hoop dan ook dat CiPHER zijn ECC vs non-ECC topic snel zal maken, en dat hij daar ook een checklist zal maken, die de keuze voor wel of geen gebruik van ECC makkelijker zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Qnap en synology zijn geen optie voor mij vanwege de zwakke cpus in die apparaten voor plex transcoding (en ik wil liever geen 2 losse systemen hebben daar ik voor dat geld even goed een ZFS systeem met ecc kan bouwen)
Ik wil even een vraag stellen om zelf wat meer perspectief te krijgen:

Is een budget 4-bay synology nas met 3 schijven erin in raid 5 veiliger of even veilig als een ZFS systeem zonder ECC ram met 3 schijven erin in raid-z?

Hoe zit het met data op een 3tb schijf zonder raid of andere speciale dingen opslaan op een normale desktop. (laten we even falende schijven buiten beschouwing laten) Is de kans op dataverlies door ram dan ook kleiner dan bij een ZFS raid-z systeem zonder ecc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Ik investeer wel een paar tientjes meer in ECC ram zodat ik minder kans op corrupte data heb en eventueel films kwijt raak. Soms lastig om na jaren dezelfde terug te vinden.
Ik kom vanaf een unraid server waar de parity goed was en een paar films toch corrupt door een samsung 1.5 TB die niet helemaal lekker was.
Dat wil ik maar zo veel mogelijk uitsluiten. Op andere fora simpel advies gekregen: supermicro moederbord, Xeon processor en ECC ram met een seasonic psu. Werkt tot dusver goed, en geen issues mee gehad tot dusver.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:49:
Rot geheugen is makkelijk te detecteren, mijn beide servers doorlopen een 5min geheugen test tijdens het opstarten, slecht geheugen val gewoon door de mand, als je je server goed opzet, en het risico is dus makkelijk behoorlijk in te beperken.
Aangenomen dat je een lange geheugen test hebt aangezet in het bios:

1. die test zegt wat over de toestand tijdens het booten, maar niet over de toekomst. Meeste NAS doosjes staan 24/7 aan en doorlopen deze test zelden. Ergens tijdens het gebruik gaat het mis en poef. Een geheugen test draaien bij boot compenseert niet het risico dat ECC geheugen wegneemt. Dat wel beweren is onjuiste informatie voor DIY NAS gebruikers.

2. ik denk dat weinig mensen het zelfde doen zoals jij en dus een 7+ minuten boot tijd accepteren.
Daarnaast gecorrigeerd ZFS een aanzienlijk deel van bit flips zelf
Hier wek je weer de indruk dat ZFS beschermt tegen rot geheugen, maar dat is fundamenteel onjuist.
Mee eens, en zo als gezegd er zijn twee stromingen, ik val in het kamp die minder waarde hecht aan ECC voor gemiddeld thuis gebruik, het andere kamp is verdeeld in twee groepen, zij die er meer waarde aan hechten, zo als Q, en de gene waar ECC als een van de 10 geboden wordt gezien voor ZFS gebruik.
Leuk hoe je met zo'n kreet als '10 geboden' het pro-ECC standpunt wil afdoen als religieuze zeloterij. Maar dat noem ik slechts 'name calling' en voegt niets toe aan de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Non-ECC ZFS is vele malen veiliger voor data integriteit, dan welke ext4 of NTSF file systeem van een NAS of server met ECC, daar ZFS zich zelf controleert.

Denk dat deze auto analogie redelijk op gaat.
  • FAT - een jaren 60 auto zonder gordels.
  • NTFS & ext4 - een jaren 70 auto met een heup gordeltje
  • ZFS - een moderne auto met ABS, 3 punts gordel en airbags.
  • ZFS + ECC - voegt daar nog eens zij impact airbags aan toe.
Ik denk dat het een redelijke analogie is, hoewel vaak auto vergelijkingen, vaak de plank redelijk mis slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:15:
Non-ECC ZFS is vele malen veiliger voor data integriteit, dan welke ext4 of NTSF file systeem van een NAS of server met ECC, daar ZFS zich zelf controleert.

Denk dat deze auto analogie redelijk op gaat.
  • FAT - een jaren 60 auto zonder gordels.
  • NTFS & ext4 - een jaren 70 auto met een heup gordeltje
  • ZFS - een moderne auto met ABS, 3 punts gordel en airbags.
  • ZFS + ECC - voegt daar nog eens zij impact airbags aan toe.
Ik denk dat het een redelijke analogie is, hoewel vaak auto vergelijkingen, vaak de plank redelijk mis slaan.
Dit is een mooie vergelijking :) (hoewel ik vrees dat het ecc kamp niet akkoord zal gaan met de laatste beschrijvingen :P)
jacovn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:13:
Ik investeer wel een paar tientjes meer in ECC ram zodat ik minder kans op corrupte data heb en eventueel films kwijt raak. Soms lastig om na jaren dezelfde terug te vinden.
Voor mij zijn het geen paar tientjes, zonder ecc kan ik een core i5 systeem bouwen voor pakweg 250 euro (mobo + cpu). Met ecc moet ik voor een tragere avoton atom gaan welke al 100 euro duurder is of een xeon wat mij 250 euro extra zal kosten, plus nog 2 tientjes waarschijnlijk voor het ram wat iets duurder uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 08:24
Ik heb momenteel nog een jaren 70 auto met heupgordels. Meerbepaald XFS (via MDADM). In juni zal hij dan 4 jaar zonder problemen hebben gedraaid. Ik wil later wel een keertje een flinke update doen naar ZFS, maar momenteel ben ik nog steeds tevreden. Ook met mijn schijven nog steeds geen problemen:
  • Current Pending Sector
  • Reallocated Sector Count
  • Reallocated Event Count
Bovenstaande parameters zien er nog allemaal goed uit.

Enige probleem is dat hij nu wel vrij vol geraakt. Ik heb 3 x 2TB in Raid5 staan. Kan ik er gewoon een een 4e schijf tussengooien, mijn array rebuilden en klaar?

Hoe lang zou deze rebuild ongeveer duren (4TB data)?

[ Voor 10% gewijzigd door SanderH_ op 18-01-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:18:
Voor mij zijn het geen paar tientjes, zonder ecc kan ik een core i5 systeem bouwen voor pakweg 250 euro (mobo + cpu). Met ecc moet ik voor een tragere avoton atom gaan welke al 100 euro duurder is of een xeon wat mij 250 euro extra zal kosten, plus nog 2 tientjes waarschijnlijk voor het ram wat iets duurder uitvalt.
Volgens mij kun je met een G serie CPU en een I3 ook ECC geheugen gebruiken. Dan ben je veel minder kwijt, maar heb je geen quad core cpu natuurlijk.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jacovn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:40:
[...]

Volgens mij kun je met een G serie CPU en een I3 ook ECC geheugen gebruiken. Dan ben je veel minder kwijt, maar heb je geen quad core cpu natuurlijk.
Dat kan inderdaad maar dan ben ik al snel 300 euro kwijt en kan ik voor 50 euro extra evengoed voor die avoton gaan, volgens de mensen in freenas irc is die een stuk sneller voor multi-threaded taken zoals plex transcoding. Weet wel niet of dit klopt gezien die avoton 1000 passmarks minder haalt, maar volgens verschillende mensen kan die met gemak 4 1080p streams aan terwijl de i3 met een 3e al moeite heeft denk ik.

Edit: heeft niemand ervaring met amd en ecc? Het zou namelijk een stuk goedkoper kunnen daar met best wel dikke cpus. Maar kan er heel weinig info over vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door cedrix5 op 18-01-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:13:
Ik investeer wel een paar tientjes meer in ECC ram zodat ik minder kans op corrupte data heb
Als het om een paar tientjes ging was ECC een non argument, maar er komen ook de kosten bij van een server bord die ook ECC moet ondersteunen.
Q schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:14:
Aangenomen dat je een lange geheugen test hebt aangezet in het bios:
Ik gebruik een software geheugen tester tijdens boot, die ik in de boot file heb staan, en na de boot wordt de map waar de resultaten zijn weg geschreven automatisch geopend.
1. die test zegt wat over de toestand tijdens het booten, maar niet over de toekomst.
90% van de geheugen problemen zitten in nieuw geheugen, mijn server draait dan ook eerst een 48 uur burn-in test voor in gebruik name, latere problemen worden tijdens de boot gevonden.
Meeste NAS doosjes staan 24/7 aan en doorlopen deze test zelden.
En Linux moet ook regelmatig rebooten voor een update, update je minder dan kan je altijd een periodieke mem test doen op het draaiende systeem.
Ergens tijdens het gebruik gaat het mis en poef. Een geheugen test draaien bij boot compenseert niet het risico dat ECC geheugen wegneemt. Dat wel beweren is onjuiste informatie voor DIY NAS gebruikers.
Heb ik nergens gezegd, zeg dat het een prima middel is om slecht geheugen te detecteren, het grootste risico voor welk file systeem dan ook.
ik denk dat weinig mensen het zelfde doen zoals jij en dus een 7+ minuten boot tijd accepteren.
Tijdens een geplande update zie ik het iig niet als een groot probleem, en zo als ik al zij er zijn ook geheugen tets voor draaiende system.
Hier wek je weer de indruk dat ZFS beschermt tegen rot geheugen, maar dat is fundamenteel onjuist.
Goed lezen svp, dat zij ik niet, ik zij dat het het deels ondervangen wordt, maar zeker niet geheel.
Leuk hoe je met zo'n kreet als '10 geboden' het pro-ECC standpunt wil afdoen als religieuze zeloterij. Maar dat noem ik slechts 'name calling' en voegt niets toe aan de discussie.
Wederom AUB lees de zin nog eens goed, want ik zeg dat een deel en zeker niet alle, van de ZFS evangelisten een dergelijk standpunt hebben, van zoiets als van als je ZFS zonder ECC gebruikt dan ben je levensgevaarlijk bezig met je data.

Terwijl NTFS zonder ECC als acceptabel wordt gezien, en dat terwijl NTSF en ext4 vele male onveiliger zijn dan zelfs non-ECC ZFS, BtrFS of ReFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:43:
maar volgens verschillende mensen kan die met gemak 4 1080p streams aan terwijl de i3 met een 3e al moeite heeft denk ik.
Persoonlijk zou ik gewoon voor een i5 systeem gaan, tenzij je data hebt dat je kosten wat kost niet kwijt mag raken, maar dan moet je ook aan offsite backup gaan denken.
Edit: heeft niemand ervaring met amd en ecc? Het zou namelijk een stuk goedkoper kunnen daar met best wel dikke cpus. Maar kan er heel weinig info over vinden.
Ja, maar reken voor die AM3+ CPUs ongeveer 30W extra idle, dat is ongeveer 60 euro per jaar aan extra energie kosten.

De hoge energie kosten is de reden dat niemand ze wil gebruiken in hun servers, als ze die op een vergelijkbaar niveau kunnen brengen van Intel, dan worden ze opeens zeer intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:19:
Persoonlijk zou ik gewoon voor een i5 systeem gaan, tenzij je data hebt dat je kosten wat kost niet kwijt mag raken, maar dan moet je ook aan offsite backup gaan denken.
Offsite backup kan ik fixen als mijn ouders ook een nas zetten thuis, of mijn vader er een in gebruik neemt op zen werk. Dan kunnen we storage ruilen. Maar inderdaad, een core i5 systeem lijkt gewoon de beste optie. Moet ik op iets speciaals letten bij de keus van het moederbord? (heb het liefst mini itx, of als dat niet kan micro atx). Zijn er consumer moederborden met intel NICS zodat ik die er niet los moet bijzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:21:
Moet ik op iets speciaals letten bij de keus van het moederbord? (heb het liefst mini itx, of als dat niet kan micro atx). Zijn er consumer moederborden met intel NICS zodat ik die er niet los moet bijzetten?
Neem een bord met zo min mogelijk extra's, die onnodig stroom verbruiken, en vele borden gebruiken de prima Intel onboard NIC.

En kijk voor marketing termen als Ultra Durable en dergelijke, ze zijn redelijk overdreven, beloven meer dan ze waar maken, maar zijn zeker geen onzin, let er op dat ze de levensduur aan prijzen, en kies een goedkoper bord uit die groep.

En voor een moederbord, kijk eerst eens welke behuizing je wilt, zelf ben ik een fan van de Cooler Master N300, goedkoop, redelijk compact en met veel HDD bays.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:01:
[...]

Ik gebruik een software geheugen tester tijdens boot, die ik in de boot file heb staan, en na de boot wordt de map waar de resultaten zijn weg geschreven automatisch geopend.

90% van de geheugen problemen zitten in nieuw geheugen, mijn server draait dan ook eerst een 48 uur burn-in test voor in gebruik name, latere problemen worden tijdens de boot gevonden.

En Linux moet ook regelmatig rebooten voor een update, update je minder dan kan je altijd een periodieke mem test doen op het draaiende systeem.
Geheugen testjes bij boot zijn geen mitigatie voor gebrek aan ECC geheugen.

- De meeste DIY NAS bouwers updaten hun systeem niet en rebooten zelden (wedden?)
- De meeste DIY NAS bouwers zullen nooit zelf een software memory test aan gaan zetten zoals jij doet

Jij stopt een bovengemiddelde moeite in je setup die niet te vertalen valt naar advies voor de regulere DIY NAS bouwer.
Goed lezen svp, dat zij ik niet, ik zij dat het het deels ondervangen wordt, maar zeker niet geheel.
ZFS vangt juist de kritische bitflips niet af die juist voor gedonder zorgen.

Ik herhaal nogmaals even deze quote van OpenZFS wiki:
ECC Memory

Bit flips can have fairly dramatic consequences for all computer filesystems and ZFS is no exception. No technique used in ZFS (or any other filesystem) is capable of protecting against bit flips. Consequently, ECC Memory is highly recommended.
Wederom AUB lees de zin nog eens goed, want ik zeg dat een deel en zeker niet alle, van de ZFS evangelisten een dergelijk standpunt hebben, van zoiets als van als je ZFS zonder ECC gebruikt dan ben je levensgevaarlijk bezig met je data.
Inderdaad ik las het verkeerd. Sorry.
Terwijl NTFS zonder ECC als acceptabel wordt gezien, en dat terwijl NTSF en ext4 vele male onveiliger zijn dan zelfs non-ECC ZFS, BtrFS of ReFS.
Het idee was en is dat ZFS gevoeliger is voor rot geheugen dan de legacy file systems. Zoals eerder is gelinked: als het goed mis gaat dan kan ZFS zelfs goede data verkloten. Het self-healing aspect van ZFS gaat dan tegen zichzelf werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 18-01-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Q schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:53:
Het idee was en is dat ZFS gevoeliger is voor rot geheugen dan de legacy file systems. Zoals eerder is gelinked: als het goed mis gaat dan kan ZFS zelfs goede data verkloten. Het self-healing aspect van ZFS gaat dan tegen zichzelf werken.
Dus ZFS is wel minder veilig dan ntfs zonder ecc? Of weet niemand eigenlijk hoe de vork in de steel zit omdat de groep die ZFS thuis gebruikt zo klein is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:10:
[...]

Dus ZFS is wel minder veilig dan ntfs zonder ecc? Of weet niemand eigenlijk hoe de vork in de steel zit omdat de groep die ZFS thuis gebruikt zo klein is?
Laat ik het zo zeggen. Als je niet voor ECC & ZFS gaat, dan maakt het gewoon niet zoveel uit welk file system je kiest voor thuis gebruik toepast. In die context lijkt mij de toepassing van ZFS prima, maar een synology, qnap of NTFS, ext4 is ook prima.

Dus alhoewel rot geheugen juist een extra dreiging is voor ZFS, zou ik me er eigenlijk niet druk over maken. Ik denk dat het toch redelijk is om in die context ZFS zonder ECC te draaien en dat dit een acceptabel risico kan zijn. Maar of je wel of geen ZFS toepast maak in die context dus ook niet zoveel uit.

Voor jouw situatie, met de motivatie die je hebt gegeven (data = niet super belangrijk) lijkt mij een DIY NAS met ZFS zonder ECC geheugen prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 18-01-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
SanderH_ schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:33:
Ik heb momenteel nog een jaren 70 auto met heupgordels. Meerbepaald XFS (via MDADM). In juni zal hij dan 4 jaar zonder problemen hebben gedraaid. Ik wil later wel een keertje een flinke update doen naar ZFS, maar momenteel ben ik nog steeds tevreden. Ook met mijn schijven nog steeds geen problemen:
  • Current Pending Sector
  • Reallocated Sector Count
  • Reallocated Event Count
Bovenstaande parameters zien er nog allemaal goed uit.

Enige probleem is dat hij nu wel vrij vol geraakt. Ik heb 3 x 2TB in Raid5 staan. Kan ik er gewoon een een 4e schijf tussengooien, mijn array rebuilden en klaar?

Hoe lang zou deze rebuild ongeveer duren (4TB data)?
Story of my life. ik had een 17 TiB 20 disk servertje op basis van XFS en MDADM: 6 jaar lang geen issues gehad. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan niet aantonen dat er niet ergens rotte data naar boven is gekomen.

Wat rebuilden betreft, dat is afhankelijk van de grootte van de individuele disks, niet van de grootte van de data set, dus reken op een uurtje of 10? Het was bij mij 5 uur voor 1 TB schijven in RAID6.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 18-01-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Q schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:25:
[...]

Story of my life. ik had een 17 TiB 20 disk servertje op basis van XFS en MDADM: 6 jaar lang geen issues gehad. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan niet aantonen dat er niet ergens rotte data naar boven is gekomen.

Wat rebuilden betreft, dat is afhankelijk van de grootte van de individuele disks, niet van de grootte van de data set, dus reken op een uurtje of 10? Het was bij mij 5 uur voor 1 TB schijven in RAID6.
Valt best mee. Dan koop ik me lekker één 2TB schijfje bij en kan ik alvast even verder. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:10:
Dus ZFS is wel minder veilig dan ntfs zonder ecc?
Nee hoor, het is nog steeds veiliger dan NTFS, er zijn zeker voordelen voor het gebruik van ECC, maar imho zijn de kosten baten bij een systeem zo als voor jouw doel, niet voldoende om de extra kosten echt te rechtvaardigen.
Of weet niemand eigenlijk hoe de vork in de steel zit omdat de groep die ZFS thuis gebruikt zo klein is?
Een beetje van beide, gebruikers als Q gaan van de worst case scenario uit, ik laat (en niet om Q te beledigen), ook een imho dosis gezond verstand mee wegen in mijn keuzes en advies.

Om een voorbeeld te geven, voor mijn nieuwe ZFS systeem is ECC een must, daar ik een 50TB+ server heb die ook als firewall/router/file server dient voor 4 andere huizen, en de meer kosten verwaarloosbaar zijn.

Het is juist omdat er geen harde cijfers zijn, dat er twee verschillende groepen zijn, en dat maakt jouw keuze niet makkelijker. :+

Hier twee uitgebreide blog posten van builds met en zonder ECC, het is aan je zelf om te bepalen of het probleem onderschat, of Q het overschat.

http://louwrentius.com/please-use-zfs-with-ecc-memory.html
http://blog.brianmoses.ne...c-ram-for-my-freenas.html
https://www.google.no/search?q=zfs+no+ecc

[ Voor 21% gewijzigd door player-x op 18-01-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:44:
[...]
(en niet om Q te beledigen), ook een imho dosis gezond verstand mee wegen in mijn keuzes en advies.
Tja, ik weet dat je het niet kunt laten, maar toch kusje :> .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
player-x schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:01:
Als het om een paar tientjes ging was ECC een non argument, maar er komen ook de kosten bij van een server bord die ook ECC moet ondersteunen.
Goed punt, ik kijk alleen maar naar server moederborden blijkbaar. Starten rond de 160 euro of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ok dankje voor de info heren :) Ik ga nog is met men ouders praten om te zien of ze interesse hebben in een deel van een veilige nas waardoor ECC toch de moeite kan zijn voor mij zonder dat het al het budget opeist en anders kan ik gewoon een core i5 systeem ineen zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jacovn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 16:22:
[...]

Goed punt, ik kijk alleen maar naar server moederborden blijkbaar. Starten rond de 160 euro of zo.
Ja inderdaad, zijn wel beter als je echt serieuze systemen bouwt maar voor een klein NASje is het wat veel geld vergeleken met de goedkopere consumer borden. En er komt nog bij dat je er geen i5 in kwijt kan, het is ofwel een i3 ofwel een xeon die toch meer op i7 niveau zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Dan ben ik wel benieuwd: Wat ben je minimaal kwijt als je een ECC based systeem wil aanschaffen waar je 1 plex stream mee aankan? Laten we zeggen dat we voor 1 x 8 GB aan RAM gaan en dat er een 128 GB SSD met 3 x 2 TB HDDs op moet komen te zitten. Ik zit nu te kijken met de AMD 5450 i.c.m. met een mITX bordje met DC aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Volgens de specs kan een AM1 CPU ECC aan, maar niet elk moederbord kan er mee overweg.
De Asus AM1M-A zou het kunnen, maar zijn ITX varian (AM1I-A) zou het niet kunnen.

Maar dat is enkel van op het internet, heb het zelf niet getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:22:
Ok dankje voor de info heren :) Ik ga nog is met men ouders praten om te zien of ze interesse hebben in een deel van een veilige nas waardoor ECC toch de moeite kan zijn voor mij zonder dat het al het budget opeist en anders kan ik gewoon een core i5 systeem ineen zetten :D
Als je in plaats van de i5 nou een goedkope celeron neemt met een servermoederbord dan ben je ongeveer even duur uit en kun je als het budget weer ruimer is nog upgraden. Zoals in de posting van Jaco ziet is de noodzaak tot een zware cpu minder groot als je niet veel aan transcoding doet.

Zelf ben ik nu aan het twijfelen over de supermicro met 14 sata of de asrock met 14 sata. Je zit dan voor een combi met een celeron op 300 euro. Als je met 8 sata genoegen neemt gaat er 100 af.

Kan iemand bevestigen dat een servermoederbord met c22x chipset en een celeron G1850 inderdaad goed gaat wat betreft ECC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
jantje112 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:29:
[...]

Als je in plaats van de i5 nou een goedkope celeron neemt met een servermoederbord dan ben je ongeveer even duur uit en kun je als het budget weer ruimer is nog upgraden. Zoals in de posting van Jaco ziet is de noodzaak tot een zware cpu minder groot als je niet veel aan transcoding doet.

Zelf ben ik nu aan het twijfelen over de supermicro met 14 sata of de asrock met 14 sata. Je zit dan voor een combi met een celeron op 300 euro. Als je met 8 sata genoegen neemt gaat er 100 af.

Kan iemand bevestigen dat een servermoederbord met c22x chipset en een celeron G1850 inderdaad goed gaat wat betreft ECC?
Hmm die celeron is wel een goeie, hij kan nog altijd 1 stream transcoden. (wat wel een must is gezien mijn frontend een chromecast gaat zijn tot ik die upgrade later naar een intel nuc met optical out fzo als zoiets uit is). En dan kan ik men huisgenoten gewoon geen toegang tot plex geven en ze alleen direct laten streamen met xbmc fzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:41:
tot ik die upgrade later naar een intel nuc met optical out fzo als zoiets uit is).
Dit is waarschijnlijk een betere of zoiets.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1MSI AM1I€ 27,77€ 27,77
1MS-Tech CI-70 (60 watt voeding)€ 63,57€ 63,57
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/4€ 36,95€ 36,95
1Intel 320 40GB€ 35,09€ 35,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 213,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jantje112 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 19:29:
Zoals in de posting van Jaco ziet is de noodzaak tot een zware cpu minder groot als je niet veel aan transcoding doet.

Volgens de paginas bij intel wel.
Ik ga maar voor zeker en een xeon 1220v3 de voorlopers werken goed in mijn andere servers.
Zie toch wel load met copy slagen, maar op zfs guru is het moeilijk te snappen wat de load is.
Copy slag loopt op 1 CPU en doet dan >50% dus veel lichtere cpu per core moet ik niet nemen lijkt me dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
jacovn schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:48:
[...]

Volgens de paginas bij intel wel.
Ik ga maar voor zeker en een xeon 1220v3 de voorlopers werken goed in mijn andere servers.
Zie toch wel load met copy slagen, maar op zfs guru is het moeilijk te snappen wat de load is.
Copy slag loopt op 1 CPU en doet dan >50% dus veel lichtere cpu per core moet ik niet nemen lijkt me dan.
Is dat bij 10gbit of bij 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Ik lees veel verschillende verhalen over ECC builds en non-ECC builds, ook over wanneer je een SLOG en L2ARC moet hebben. Ik zal even mijn verhaal schetsen zodat ik kan zien wat mijn beste opties zijn. Allereerst wil ik even zeggen dat ik voor de 3 x 2TB Green ben gegaan omdat ik ze voor een koopje heb kunnen krijgen (170 euro voor de 3 schijven).

Wat wil ik gaan doen:
- Hoogstwaarschijnlijk maar 1 plex stream tegelijkertijd (kan ik de toekomst meer worden)
- Wat Git repositories hosten
- Misschien wat kleine web services hosten (dit zal echt geen zwaar werk worden)
- Opslag van kritieke data (foto's/video's/documenten). Hierbij ga ik dan waarschijnlijk backblaze/crashplan gebruiken voor offsite back-up.

Op dit moment is dit mijn lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock AM1H-ITX€ 50,95€ 50,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 68,-€ 68,-
1Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,55€ 8,55
1Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU€ 74,90€ 74,90
1Seasonic Power Adapter 102W - 12V€ 37,-€ 37,-
1Crucial MX100 128GB€ 61,01€ 61,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,41

Nu ik lees over dat SLOG en L2ARC niet per se nodig is in dit soort situaties, zeggen jullie dan: Neem een 64GB SSD i.p.v. 128GB SSD (Ik ga er waarschijnlijk wel in kwaliteit op achteruit, aangezien vooral de oudere SSDs dit alleen nog maar hebben?) of niet?

Wat betreft ECC, wat zou de goedkoopste opstelling zijn voor mijn situatie?
*gaat zelf ondertussen rondspeuren*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Waar heb je die Greens op de kop kunnen tikken voor 170 EUR? Overgenomen van iemand neem ik aan :+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
SanderH_ schreef op zondag 18 januari 2015 @ 22:46:
Waar heb je die Greens op de kop kunnen tikken voor 170 EUR? Overgenomen van iemand neem ik aan :+?
Nope. Compleet nieuw, 2 jaar garantie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
volgens overclock.net werkt ecc op dit am1 bord: pricewatch: Asus AM1M-A
Ik weet niet of het een optie is voor jou maar als dat klopt zou je makkelijk kunnen upgraden naar ecc geheugen als je toch al voor am1 gaat.

Edit: Als je toch voor die node 304 kast gaat, waarom dan geen bequiet 300 watt psu? Die is volgens mij zelfs iets goedkoper als jouw adapter, weet wel niet hoe het zit met efficientie gezien je maar zo weinig stroom verbruikt. Is een losse adapter echt een betere keus bij dat soort low-power systemen?

[ Voor 34% gewijzigd door cedrix5 op 18-01-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:28:
volgens overclock.net werkt ecc op dit am1 bord: pricewatch: Asus AM1M-A
Ik weet niet of het een optie is voor jou maar als dat klopt zou je makkelijk kunnen upgraden naar ecc geheugen als je toch al voor am1 gaat.
Hmm, ik ga eens checken. Ik zit niet per se gebonden aan AM1. Het mag ook zeker Intel Celeron zijn of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
een intel is meteen heel duur want dan moet je een (minstens) 160 euro moederbord kopen met c22x chipset. Bij amd is er denk ik heel wat mogelijk bij het desktop segment met ecc alleen is de info zeer schaars gezien bijna niemand amd servers gebruikt vanwege stroomverbruik. (denk ik?)

edit: het bord dat ik je linkte heeft trouwens maar 2 sata sloten, dus is misschien niet echt ideaal tenzij je een kaartje gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door cedrix5 op 18-01-2015 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Als je voor een C22x chipset gaat, moet je dan per se een gerenommeerd merk als SuperMicro nemen om een beetje een fatsoenlijk bordje te hebben? Zijn MSI en Asus daar ook goed?
cedrix5 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 23:33:
een intel is meteen heel duur want dan moet je een (minstens) 160 euro moederbord kopen met c22x chipset. Bij amd is er denk ik heel wat mogelijk bij het desktop segment met ecc alleen is de info zeer schaars gezien bijna niemand amd servers gebruikt vanwege stroomverbruik. (denk ik?)

edit: het bord dat ik je linkte heeft trouwens maar 2 sata sloten, dus is misschien niet echt ideaal tenzij je een kaartje gebruikt.
Ik zie het ja, 2 poorten :C

[ Voor 61% gewijzigd door g0ulash op 18-01-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
jantje112 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:22:
[...]

Is dat bij 10gbit of bij 1?
10GE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Wat zouden jullie denken van zo'n opstelling? Hiermee ben ik niet veel meer kwijt dan met de AMD opstelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,42€ 33,42
1ASRock Asrock E3C224-V+€ 154,90€ 154,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Kingston KTL-TC316L/8G€ 72,90€ 72,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pricewatch: Antec VPF Series 350W kun je ook naar kijken, heeft een rendement dat bij lage vermogens aardig hoger licht als de System Power 7, op het niveau van de Seasonic G series 360W.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Maakt het voor het stroomverbruik uit als je 2x 4 GB of 1x 8 GB pakt? En werkt een DDR3L ook in een DDR3 bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
tjanssen schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:32:
Maakt het voor het stroomverbruik uit als je 2x 4 GB of 1x 8 GB pakt? En werkt een DDR3L ook in een DDR3 bord?
Dat van de 2 x 4 vs 1 x 8 weet ik niet. Aangezien er in dit bord 4 sloten zitten kan ik natuurlijk ook voor 2 x 4 gaan. Volgens mij is DDR3L altijd backwards compatible met DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eén reepje is in principe zuiniger dan twee, maar groot verschil zal het niet zijn.

DDR3L is alleen maar DDR3 met een lagere spanning dan de standaard 1,5V. Dus zou altijd moeten werken ook al is de laagste spanning van het moederbord 1,5V. Verbruik zal alleen wat hoger zijn dan bij de lagere spanning van 1,35V.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Leuk topic dit! Mijn QNAP NAS is ook aan vervanging toe: de opslagruimte is vrijwel vol en meer schijven kunnen er niet in. Ik denk eraan om de NAS te houden en deze op een remote locatie neer te zetten voor replicatie en zelf iets nieuws te bouwen met Nas4Free.

Voor de case zit ik te kijken naar de in dit topic al eerder genoemde NSC-800 van U-NAS. Daarin dan een M-ITX bordje, zoals de Z97E-ITX van AS-Rock. Denk dat een Celeron of Pentium voldoende moet zijn.

Dit bord is eigenlijk wel iets overcompleet met goede geluidskaart en AC Wi-Fi, maar het is één van de weinige M-ITX bordjes met al 6 SATA-aansluitingen, dus daarmee ben je dan gelijk klaar.

Als trouwens meer mensen de NSC-800 willen hoor ik het graag: misschien is samen bestellen een optie om verzendkosten te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
g0ulash schreef op maandag 19 januari 2015 @ 09:15:
Wat zouden jullie denken van zo'n opstelling? Hiermee ben ik niet veel meer kwijt dan met de AMD opstelling.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 33,42€ 33,42
1ASRock Asrock E3C224-V+€ 154,90€ 154,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Kingston KTL-TC316L/8G€ 72,90€ 72,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,13
Heeft dat bord IPMI? Ik weet niet of jij het nodig hebt maar het is misschien wel een interessante functie als je toch voor een server chipset gaat, ik denk dat je voor een paar tientjes meer IPMI kan krijgen.
Dennis schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:01:
Leuk topic dit! Mijn QNAP NAS is ook aan vervanging toe: de opslagruimte is vrijwel vol en meer schijven kunnen er niet in. Ik denk eraan om de NAS te houden en deze op een remote locatie neer te zetten voor replicatie en zelf iets nieuws te bouwen met Nas4Free.

Voor de case zit ik te kijken naar de in dit topic al eerder genoemde NSC-800 van U-NAS. Daarin dan een M-ITX bordje, zoals de Z97E-ITX van AS-Rock. Denk dat een Celeron of Pentium voldoende moet zijn.

Dit bord is eigenlijk wel iets overcompleet met goede geluidskaart en AC Wi-Fi, maar het is één van de weinige M-ITX bordjes met al 6 SATA-aansluitingen, dus daarmee ben je dan gelijk klaar.

Als trouwens meer mensen de NSC-800 willen hoor ik het graag: misschien is samen bestellen een optie om verzendkosten te verminderen.
Ziet er wel een leuk kastje uit maar is mij wat te duur, lijkt me dat het niet voor minder dan 250 euro te krijgen is? En de 1U voeding ervoor zal ook wel een paar tientjes duurder zijn dan zo'n 30 euro ATX model.

[ Voor 18% gewijzigd door cedrix5 op 19-01-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
cedrix5 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:14:
[...]

Heeft dat bord IPMI? Ik weet niet of jij het nodig hebt maar het is misschien wel een interessante functie als je toch voor een server chipset gaat, ik denk dat je voor een paar tientjes meer IPMI kan krijgen.
Volgens de site van ASRock:

IPMI Dedicated LAN - 1 x Realtek RTL8211E for dedicated management LAN

Alleen daar stellen ze ook:

- 2 x RJ45 Gigabit Ethernet LAN ports
- 1 x RJ45 Dedicated IPMI LAN port

Ik kan alleen op de foto's maar 2 RJ45 aansluitingen vinden. Nog even checken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ik heb me ook laten vertellen dat je bij supermicro de middelste aansluiting kan gebruiken als IPMI poort én lanpoort met zo'n intel NIC ipv die realtek chip dat er vaak op zit voor de dedicated ipmi poort. Zo hoef je geen twee aansluitingen op je router/switch te hebben. Is dit normaal en kan dit altijd of is dit een speciale functie van supermicro borden? En is het een goed idee om je NAS zo aan te sluiten? (er was iemand die een eigen tweede lan netwerk had in zen huis speciaal voor IPMI dat niet verbonden is met internet/zen andere lan voor veiligheid :P Zo ver ga ik wel nooit gaan :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Ik zie nu dat de foto van Tweakers verschilt met die van ASRock. Daar zitten wel 3 LAN aansluitingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ah dus er zit wel IPMI op? want normaal vermeldt tweakers dit ook bij bijzonderheden denk ik in de prijsvergelijker. Lijkt me ook raar moest het er niet op zitten want is best wel een nuttige functie voor servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Nee, verkeerd gekeken. De E3C224 heeft hem wel, maar de E3C224 V+ heeft hem niet.

E3C224 V+: http://www.asrockrack.com...3C224-V%2B#Specifications

E3C224: http://www.asrockrack.com...del=E3C224#Specifications

[ Voor 53% gewijzigd door g0ulash op 19-01-2015 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
pricewatch: Supermicro X10SLM-F

Deze heeft het wel en is niet zoveel duurder, is ook micro atx.
Er zijn ook mensen die beweren dat supermicro betere service heeft dan asrock en betere kwaliteit levert, hoewel ik wat voorzichtig ben met selecteren op basis van merk, er zitten overal wel rotte appels tussen lijkt me :P Heeft wel maar 6 sata poorten (ik weet niet hoeveel jouw bord er had, maar ik ben sowieso niet van plan meer dan 6 disks te gebruiken)

edit: wat ik wel een fijne functie vind is die usb 3 connectie op het moederbord zodat je daar meteen je usbstick met freenas in kunt pluggen, intern lijkt me toch net ietsje netter/veiliger dan extern.

[ Voor 16% gewijzigd door cedrix5 op 19-01-2015 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
cedrix5 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:39:
pricewatch: Supermicro X10SLM-F

Deze heeft het wel en is niet zoveel duurder, is ook micro atx.
Er zijn ook mensen die beweren dat supermicro betere service heeft dan asrock en betere kwaliteit levert, hoewel ik wat voorzichtig ben met selecteren op basis van merk, er zitten overal wel rotte appels tussen lijkt me :P Heeft wel maar 6 sata poorten (ik weet niet hoeveel jouw bord er had, maar ik ben sowieso niet van plan meer dan 6 disks te gebruiken)

edit: wat ik wel een fijne functie vind is die usb 3 connectie op het moederbord zodat je daar meteen je usbstick met freenas in kunt pluggen, intern lijkt me toch net ietsje netter/veiliger dan extern.
Hmm, scheelt toch 50 euro. Misschien dan de SSD droppen en voor een USB stick gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Als je freenas gaat gebruiken en geen ZIL of L2ARC cache ofzo nodig hebt, dan is usb stick vaak beter. Dit komt (ook dit heb ik weer ergens gelezen, dus kan zijn dat ik het mis heb) doordat het hele OS in het ram wordt geladen bij booten, dus de performance van je boot drive is niet van groot belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik heb wel goede ervaring met supermicro.
Ooit een mainboard defect gemaakt met een backplane van Norco. Was wel egen fout waarschijnlijk.
Mainbord via maxict gekocht, en RMA gestuurd, zelfde bord terug gekregen. Toen met supermicro contact opgenomen. Keurig de serienummers doorgegeven, en wat bleek, maxict had domweg mijn Eigen mainboard terug gestuurd (het was nooit bij supermicro geweest). Ze gaven aan het weer RMA te sturen met de klachten die ik had.
Uiteindelijk wel een vervangend bord gekregen.

Dan blijkt wel dat veel webshops in Duitsland kopen, en niet in NL.
De NL importeur wil je ook niet helpen als je er met een shop niet uit komt. bleek toen. Nu koop je uiteraard ook bij een winkel en niet bij de importeur.

Je krijgt 3 jaar garantie van Supermicro.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 20-01-2015 06:32 . Reden: Spel fouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ja ik heb meer goede verhalen over supermicro aftersales gehoord en heb dus ook lichte voorkeur voor hen, ze lijken me ook een serieus merk dat zich niet echt bezighoudt met de simpele consumenten. Hun naamgeving van hun borden heeft ook een hele logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Zijn er goedkope alternatieven voor deze 12-bay case van Ri-vier?

Best goedkoop voor 12 bays denk ik? Fans vervangen is blijkbaar een must. Ik vraag me alleen af welke voeding ik het best neem. De meeste 2U voedingen zouden erg luidruchtig zijn. Klopt het dat ik er gewoon een TFX-voeding kan insteken?

Inter-Tech heb ik al gevonden en verkoopt blijbkaar Norco cases onder hun eigen merknaam, maar verkopen niet aan particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
SanderH_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:29:
Als je niet perse gebonden bent aan rackmounting, dan is een 9x 5.25'' bay kast, met goedkope stalen 5x HDD in 3 bays een oplossing.

Samen met bv de goedkope MS-Tech CA-0210 Rev. B, is het een behoorlijk goedkoop alternatief.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wESoZ40vUac]

3x bay naar 4x HDD Silverstone CFP52B
3x bay naar 4x HDD + 1x 2.5'' HDD Lian Li EX-36A2 Lian Li EX-36B1 HDD-Rack - black
3x bay naar 5x HDD Raidsonic Icy Box 5bay trayless Dual Channel SATA/SAS HDD Backplane

[ Voor 30% gewijzigd door player-x op 19-01-2015 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Fuck, dat is echt netjes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Tja maar als je van die hot swap units wilt hebben om te vergelijken met de gelinkte rivier kast dan ben je waarschijnlijk meer kwijt.
Ik heb deze 12 bay kast ook, er noctua 80 mm pwm fans in gezet met een pwm- man. Stil is hij niet echt, maar ook niet echt luid. Alleen betaal je dan weer relatief veel voor fans..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 20:50
matty___ schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:34:
[...]

X-Case ITX 04 Cube N.A.S http://www.xcase.co.uk/x-...-server-49-99-x-case.html

Puur via google dus zelf geen ervaring
De X-Case ITX 04 wordt ook verkocht als Inter Tech IPC SC-4100
O.a. te koop bij MaxICT (maar niet in de Pricewatch)

Half december 2014 ontving ik deze offerte van X-Case:

Subtotal (excl. Tax) £39.99
Subtotal (incl. tax) £47.99
Shipping & Handling (Excl.Tax) £16.00
Shipping & Handling (Incl.Tax) £19.20
Tax £11.20
Grand Total £67.19

Even omrekenen met de wisselkoers van vandaag:
67.20 Britse ponden sterling = 87.511457 euro's

Bij MaxICT kost deze:
€ 81,08 (ex. verzendkosten)
€ 86,53 (inclusief verzendkosten)

Ik ben uiteraard hier niet op ingegaan. Gewoon in Nederland of eventueel via Duitsland bestellen.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SanderH_ schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:29:

Best goedkoop voor 12 bays denk ik? Fans vervangen is blijkbaar een must. Ik vraag me alleen af welke voeding ik het best neem. De meeste 2U voedingen zouden erg luidruchtig zijn. Klopt het dat ik er gewoon een TFX-voeding kan insteken?

Inter-Tech heb ik al gevonden en verkoopt blijbkaar Norco cases onder hun eigen merknaam, maar verkopen niet aan particulieren.
Ja, fans moet je zeker vervangen. De meegeleverde fans hebben enkel een + en een - draad en kunnen daardoor niet via het bios of softwarematig langzamer gaan draaien. ( tenminste, dat is mij niet gelukt) Als ze op volledige snelheid draaien, maken ze echt herrie. Nieuwe fans erin (met PWM) en je hoort bijna niks meer.

Ik heb deze Ri-Vier behuizing zo'n twee maanden en hij bevalt prima. Ik zelf heb de optionele SeaSonic voeding erbij genomen ( en de mounting rails) en deze heb ik ook nog niet gehoord. Nu heb ik wel een energie zuinig moederbordje ( ASRock C2750D4I ) en "slechts" 5 schijven. Hiervan slaat de fan van de voeding niet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door smooky op 19-01-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 21:45
player-x schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:25:
[...]Als je niet perse gebonden bent aan rackmounting, dan is een 9x 5.25'' bay kast, met goedkope stalen 5x HDD in 3 bays een oplossing.
het soort build waar ik wel klaar mee ben ;)
Zo veel molex connectoren daisy chainen in een kabeltje is vragen om problemen.
De gebruikte 4in3 modules lijken herrie fannetjes te hebben.

Doe mij maar een solide 19" behuizing van bijvoorbeeld Ri-Vier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
BartNL schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:17:
het soort build waar ik wel klaar mee ben ;)
Zo veel molex connectoren daisy chainen in een kabeltje is vragen om problemen.
Ik heb gewoon extra SATA kabels besteld bij Corsair, en daar extra connectoren op geprikt.

Werkt bij mij al 5j prima, en heb zelfs tijdelijk 23 HDDs in mijn server gehad zonder problemen, met 4 SATA kabels, met elk 6 SATA aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 21:45
Uiteindelijk zul je altijd meerdere schijven per kabel hebben en 6 per kabel is prima. Kabeltje in YouTube filmpje lijkt veel meer connectoren te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
cedrix5 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 10:14:
Ziet er wel een leuk kastje uit maar is mij wat te duur, lijkt me dat het niet voor minder dan 250 euro te krijgen is? En de 1U voeding ervoor zal ook wel een paar tientjes duurder zijn dan zo'n 30 euro ATX model.
Je hebt gelijk, het is inderdaad een dure case. Bij nader inzien is het beter om een DS380 case te kopen en te combineren met een ASRock C2550D4I moederbord.

Jammer alleen dat de prijzen wat hoger liggen dan een halfjaar geleden, ik vermoed door de koers van de Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
BartNL schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:51:
Uiteindelijk zul je altijd meerdere schijven per kabel hebben en 6 per kabel is prima. Kabeltje in YouTube filmpje lijkt veel meer connectoren te hebben.
Als hij gevoed word van uit twee kanten valt dat weer mee, maar ik doelde meer op de bay oplossing dan de stroomvoorziening, met het plaatsen van het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij mij zit ook in die 12 bay ri-vier kast de seasonic die ze optioneel meeverkopen. Genoeg connectoren om de backplanes te bedraden.
Bij modulaire Seasonic voedingen stuurt Seasonic me altijd kabels op als ik extra nodig heb, altijd gratis ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Voor de geintereseerde, kwam deze HP Microserver tegen Gen8

228 euro.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen is die refurbished, voor 2 of 3 tientjes meer heb je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Heeft iemand al geprobeerd om in die gen8 32GB ram te krijgen?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 18:39
Met welke DIMM's? 16GB DIMM's werken alleen op Avoton voor zover ik weet... Dat ding heeft toch maar 2 DIMM sloten?

[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 20-01-2015 13:23 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt overeen met alles wat ik heb gevonden inderdaad, hij kan technisch best 32 GB aan, maar gelimiteerd tot 8 GB per DIMM. Dus in geval van de Gen8 max 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt, maar dat was het zelfde als dat ze bij de N54L zeiden dat het max 8GB was en dat er toch 16GB in kon.

Maar inderdaad met 16GB DIMM's en hij heeft idd maar 2 slots.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 18:39
16GB Dimm's zijn vrij uniek in hun soort. De chipsets van die moederborden (C202/204/C212/C214/C222/C224) doen allemaal geen 16GB DIMM's. De CPU's ook niet voor zover ik weet.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Dat zal het dan wel zijn... Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
jacovn schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:29:
Tja maar als je van die hot swap units wilt hebben om te vergelijken met de gelinkte rivier kast dan ben je waarschijnlijk meer kwijt.
Ik heb deze 12 bay kast ook, er noctua 80 mm pwm fans in gezet met een pwm- man. Stil is hij niet echt, maar ook niet echt luid. Alleen betaal je dan weer relatief veel voor fans..
Geen last van die Seasonic PSU van Ri-vier? En dan doel ik vooral op het lawaai >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
SanderH_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:50:
[...]

Geen last van die Seasonic PSU van Ri-vier? En dan doel ik vooral op het lawaai >:)
Ik draai een 2U Seasonic voeding (zie signature), en die loopt echt perfect.
Fan van de PSU draait groot deel van de tijd niet eens of ik hoor het niet.
(Heb de interne fans geswapped voor stillere wel en deze zijn nog luider.)

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
SanderH_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 18:50:
[...]

Niet echt, alleen nog maar aan gehad om de kinder films van andere NAS af naar toe te copieren. Die overstemd hem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-10 18:10
Nindustries schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:55:
[...]

Ik draai een 2U Seasonic voeding (zie signature), en die loopt echt perfect.
Fan van de PSU draait groot deel van de tijd niet eens of ik hoor het niet.
(Heb de interne fans geswapped voor stillere wel en deze zijn nog luider.)
Kan je toevallig zeggen welke fan je geinstalleerd hebt? Ik heb de 460W en die maakt echt serieuze herrie,
Ik heb zelf een Noctua 60mm op het oog maar ik ben niet eens zo zeker of die wel voldoende koelt :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
Jormungandr schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:29:
[...]

Kan je toevallig zeggen welke fan je geinstalleerd hebt? Ik heb de 460W en die maakt echt serieuze herrie,
Ik heb zelf een Noctua 60mm op het oog maar ik ben niet eens zo zeker of die wel voldoende koelt :( .
Woeps, ik bedoelde de interne fans achter de drive cages en niet die van de voeding!
Als voeding heb ik de Seasonic SS-400L2U. (400W)

Welke fans herinner ik me niet meer.. witte :P
Ik heb gewoon gezocht naar de goedkoopste, stille fans met 3-pin aansluitingen. (PWM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nindustries schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:48:
stille fans met 3-pin aansluitingen. (PWM)
PWM fans hebben 4 draden, je hebt gewoon ouderwetse analoge fans, de derde draad is voor tacho.
PWM fans zijn wat beter, maar er is trouwens niks mis met gewone analoge fans.

PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:03:
[...]

PWM fans hebben 4 draden, je hebt gewoon ouderwetse analoge fans, de derde draad is voor tacho.

Leuk artikel!

Ik gebruik zelf PWM met een script om de ventilatoren zo langzaam mogelijk te laten draaien waarbij de disks nooit warmer mogen worden van 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
player-x schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 22:03:
[...]

Woops, 4pin bedoel ik ofc. :o
Leuk artikel trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSOD
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-03-2024
Blij dat ik deze topic heb gevonden. Was van plan om een klant en klare synology te kopen maar nu ik dit allemaal heb gelezen doe ik het toch liever zelf _/-\o_

Na lang zoeken naar een mooie case welke ook veel ruimte heeft qua schijven uiteindelijk 1 gevonden :)

pricewatch: Sharkoon T9 Value Green edition

Qua prijs valt het nog mee ook.

Je hebt ze in wit, groen, blauw en rood :D

Dat icm met pricewatch: Silverstone CFP52B (Dank aan player-x) is het goedkoop uit te breiden naar rond de 12 3.5 inch HDD's :)

[ Voor 15% gewijzigd door GSOD op 21-01-2015 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jormungandr schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:29:
[...]
Ik heb de SS-520H 2U maar vindt hem niet serieus veel lawaai maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Wat zijn jullie ervaringen met Duitsland? Ik wil graag een asrock E3C224D2I moederbord voor mijn freenas systeem maar hier in Nederland kost die 235 euro vergeleken met 170 in Duitsland bij sona.de.
Met een i3 4150 erop heb je een krachtiger systeem dan die atom 2750 bordjes voor rond de 60 euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
Ik wil bij deze advies aan jullie vragen.

Waar hebben jullie voornamelijk je NAS staan?
Ik ben aan het meelezen in dit topic en had eerst het idee om een kant en klare NAS aan te schaffen.
Echter door het lezen van dit topic heb ik besloten om zelf een machine te bouwen.

Wat het gaat worden moet ik nog gaan bekijken, maar ik zat net baar de coolermaster Elite kasten te kijken.
Mijn insteek was om de NAS in de meterkast te plaatsen, echter hier heb ik geen ruimte ;)

Mijn tvkast zit ook al redelijk vol dus dat gaat hem ook niet worden.

Enige optie wat ik nog heb is een kamer boven, maar dan moet ik draadloos gaan werken of via het lichtnet.

Dit lijkt mij ook geen betrouwbare oplossing.

Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie dit opgelost hebben in zo'n situatie :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Als je geen ruimte hebt om hem te verbergen, dan is een optie om een mooie kast te kiezen en hem gewoon in het zicht te zetten, de Node 304 is bv een goed voorbeeld van een kast die gezien mag worden.

Een andere optie is als je handig bent, kan je wat zelf bouwen, een MDF kubes tafel bv, of een verticale koof, zoals vriend van me netjes heeft gedaan netjes in de hoek, in de studeer/PC kamer die een open verbinding heeft met de huiskamer, daar heeft hij een verticale koof/kast gebouwd van 2.4m x 35cm x 20cm, en die bekleed met dempingsmateriaal, met onder en boven een luchtspleet voor de convectie stroming.

Hij heeft een losse moederbord tray op de muur geschroefd, met daarop de mobo met bv deze koeler, en daar boven en onder een MDF rek gemonteerd voor iets van 50 of 60 HDDs, en het geheel is absoluut stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Zit een kabel trekken er echt niet in? :'D

Ik zit nu zelf trouwens op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,99€ 50,99
1Supermicro X10SLM-F€ 185,50€ 185,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,95€ 30,95
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 15,47€ 15,47
1Kingston ValueRAM KVR16E11/8€ 85,20€ 85,20
1Antec VPF Series 350W€ 40,84€ 40,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,95

Ik zit alleen nog te twijfelen over of ik een SSD of USB ga aanschaffen voor het OS (twijfel nog tussen FreeNAS/NAS4Free of Debian/Ubuntu).

[ Voor 96% gewijzigd door g0ulash op 21-01-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
g0ulash schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:33:
Kan een optie zijn, heb zelf een 8mm 35cm lange beton boor, daar kom je makkelijk de plafon/vloer mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
player-x schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:38:
[...]

Kan een optie zijn, heb zelf een 8mm 35cm lange beton boor, daar kom je makkelijk de plafon/vloer mee door.
Jep, dat is hoe ik het altijd gedaan heb. Je kunt een kabel dan ook wel echt netjes wegwerken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
g0ulash schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:33:
Nee in die kamer helaas niet, een mooie kast maken van hout is natuurlijk ook een top idee :9
Wat mij nog wel te binnen schiet is dat ik via de naastgelegen slaapkamer een kabel kan trekken en via de muur naar de kamer in kwestie doorleggen.

Ik ga verder broeden op dit idee :*)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
MdO82 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:41:
[...]

Nee in die kamer helaas niet, een mooie kast maken van hout is natuurlijk ook een top idee :9
Wat mij nog wel te binnen schiet is dat ik via de naastgelegen slaapkamer een kabel kan trekken en via de muur naar de kamer in kwestie doorleggen.

Ik ga verder broeden op dit idee :*)
Sowieso die optie bekijken, als je het een beetje uitdenkt is dat echt goed weg te werken.
Check anders:

Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ze staan bij mij in de ht ruimte helaas. Geen andere ruimte waar ze kunnen staan.
Wellicht een soort van houten kast om het open 19" rack maken met dempings materiaal en vooraan door een spleet laag bij de grond aanzuigen, en dan achter hoog lucht eruit. Boven bij plafond is ook een afzuiging aanwezig voor de projector en het nas rack staat onder de projector.

Pagina: 1 ... 170 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.