Q schreef op zondag 18 januari 2015 @ 11:44:
Wat je nu weer probeert te doen is in zijn algemeenheid te stellen dat ECC-geheugen voor thuis flauwekul is omdat het risico klein is. En dat is een onjuiste voorstelling van zaken.
Ik ga niet het hele welles niets argument opnieuw doen, ieder die daar geintreseerd in is, kan dat makkelijk terug lezen als hij de uitgebreidere argumenten wil lezen, ga een paar paginaas terug in dit topic.
Het risico is klein maar reëel. Je kunt het niet zomaar wegwuiven.
Doe ik ook niet, maar lees nergens in de post dan dat het iets anders dan een video server betreft.
Laten we stellen dat de kans op gedonder door rot geheugen iets van 1% is.
Rot geheugen is makkelijk te detecteren, mijn beide servers doorlopen een 5min geheugen test tijdens het opstarten, slecht geheugen val gewoon door de mand, als je je server goed opzet, en het risico is dus makkelijk behoorlijk in te beperken.
Natuurlijk gaan mensen nu die 1% aanvallen en daarmee de rekensom, maar de data die beschikbaar is over de kans op bitflips schetst juist een veel negatiever (hogere kans) beeld. Dus ik ben hier heel genereus jegens de mensen die beweren dat ECC voor thuis niet nodig is.
Prima dat je die mening hebt, en baad het niet schaad het zeker ook niet, maar heb echt gezocht en nergens cijfers gevonden die die stelling met betrouwbare cijfers ondersteund.
Daarnaast gecorrigeerd ZFS een aanzienlijk deel van bit flips zelf
Met 'juist' bedoel ik dat je een eerlijk afgewogen beslissing neemt over wat voor jouw belangrijk is.
Ik geloof dat mijn stelling dichter tegen het normale gebruiks risico aan zit dan, "merkloze condooms kopen of een chinese tweedehandsparachute''.
Ben je een bv een programmeur, die zijn projecten op zijn server opslaat, waar bit flips een flink probleem kunnen zijn, dan ja ECC is zeker nuttig, gebruik je je server voor audio en video data, dan valt het binnen de aanvaardbare risico van non-ECC
Maar het gaat er natuurlijk wel om hoe belangrijk de data is op je NAS. Als het alleen om media gaat (films, muziek) kan ik me best voorstellen dat je het risico neemt als je vrede hebt met de impact (download de boel wel opnieuw).
Als je mensen echt een goed gevoel wilt geven over het kiezen voor non-ECC geheugen wijs dan naar alle Synology en Qnaps. Al die kant-en-klare NAS doosjes doen niet aan ZFS en hebben ook geen ECC geheugen aan boord. Helaas is dat ook een prima argument waarom ZFS dus ook niet zo belangrijk is voor thuis.
Mee eens, en zo als gezegd er zijn twee stromingen, ik val in het kamp die minder waarde hecht aan ECC voor gemiddeld thuis gebruik, het andere kamp is verdeeld in twee groepen, zij die er meer waarde aan hechten, zo als Q, en de gene waar ECC als een van de 10 geboden wordt gezien voor ZFS gebruik.
Ik hoop dan ook dat CiPHER zijn ECC vs non-ECC topic snel zal maken, en dat hij daar ook een checklist zal maken, die de keuze voor wel of geen gebruik van ECC makkelijker zal maken.