Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 18:39
Je kan toch ook de drie ZFS raidsets aan 1 expander hangen? Dat ze op 1 expander zitten, wil toch niet zeggen dat ze allemaal tegelijk op moeten spinnen?

Just my two cents, verder vind ik de setup wel tof :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39
jacovn schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 07:21:
[...]

Tja ik klaag ook niet dat jij zit te gamen op 4 monitoren naast elkaar toch ? (Of 2x2, of wat dan ook)
3x 30'' Surround gaming heb voor 1000 euro die monitoren in een container van werk mee laten komen, wat behoorlijk goedkoop is, nadeel is dat je voor +12M pixels je behoorlijk wat GPU pk's nodig hebt, meer zelfs dan ik verwachte.
En waarom is het geld verspillen ?
Ik hoef niet meer dan raidz2 redundantie, en niet meer dan 10 hdds spinup als ik film zit te kijken.
Dat los ik op met verschillende servers, mijn keuze.
Maar waarom verschillende servers?

Je kan verschillende array's aan maken in een server, 2 extra servers 24/7 laten draaien, kost je alleen al aan stroom zo een 200 euro extra per jaar.

Heb een 1.5TB 2.5'' HDD als temp download schijf, en 90% van de tijd kijken we daar vandaan de dingen die we downloaden, mijn array spint zelf nouwelijks op.

Niet om te beledigen of zo, maar anders dan als test environment, zie ik geen voordelen in het gebruik van 3 live servers.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Tja, er gaat maar ~50 TB op mijn servers per stuk.
Dus als je meer wilt bewaren, moet je er weer 1 bouwen.
Het staat hier alleen aan als ik wil kijken, of er data op zet. Dus alleen de hoeveelheid lawaai is een ding voor mij, stroomverbruik niet echt.

Meerkosten ten opzichte van expander valt ook wel mee volgens mij.

Kast en voeding en sff8087 naar sata blijven gelijk.

Komt een mainbord cpu, m1015 en geheugen bij dan i.p.v. de extender.
Hp sas extender kost 360 euro.

Lukt niet om voor ~200 euro een mainbord, cpu en geheugen te kopen als je 32 Gb wilt, maar dat is ook weer eigen keus..

Ik heb liever losse servers die ik aanzet als ik een film wil kijken die er op staat. Wel een nadeel dat ik moet onthouden waar hij staat, en de juiste unit aanzetten uiteraard.

Discussie over de hoeveelheid opslag moet je hier niet voeren denk ik, alleen de manier waarop kan interessant zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 11:01:
Komt een mainbord cpu, m1015 en geheugen bij dan i.p.v. de extender.
Hp sas extender kost 360 euro.
Een 40p Rocket 750, kost 19 euro per aansluiting, lager dan dat kom je gewoon niet als je heel veel aansluitingen nodig hebt.

En het is net die kaart gemakkelijk om 40, 80 of zelfs 120 aansluiting te hebben met een redelijk goedkoop S1150 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
20 poorten nodig, kan ik goedkoper een LSI 16 poort kaart kopen en 4 van moederbord nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 26-12-2014 22:42 . Reden: Spelling ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 13:01
Ik ga net als jacovn ook eerder voor een extra server dan om de huidige uit te breiden via expanders.

En met pools van 10 disks spreid je het risico van data verlies een beetje. Alle ZFS mensen gaan uit van het hebben van een offsite backup die je terug kan zetten. Maar heb je die offsite backup niet dan kan je met meerdere pools en evt machines het risico wat spreiden.

Kwa connectivity kan je ook kijken naar bv Mellanox infiniband kaartjes en switches. Als je de oudere standaard kiest (20Gbit) dan kosten de kaartjes 50 euro en een switch een paar honderd. Speciale kabels komen er dan nog bij, maar is momenteel goedkoper te realiseren dan 10Gbe. Ik wil zelf gewoon dual gbit leggen en interface bonding doen. Moeten de servers alleen op dezelfde switch zitten of je moet tussen de switches ook link aggregation toepassen oid.

[ Voor 18% gewijzigd door riwi op 26-12-2014 14:32 ]

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
riwi schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 13:38:
Ik ga net als jacovn ook eerder voor een extra server dan om de huidige uit te breiden via expanders.
Dus ook jij denkt dat 2x een server 20HDDs er in is effectiever dan een server met 40 HDDs, ok er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan een online server met al mijn HDDs er in.

En qua hoogsnelheidsverbinding gebruik ik een Thunderbolt 'Point to Point' verbinding, werkt prima voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 26-12-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben helemaal niet bekend met Thunderbolt, maar is een wat langere kabel in vergelijking met 10Gbps Ethernet niet veel duurder?

Een optische kabel van 10 meter zie op op Ebay staan voor meer dan 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
player-x schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:53:
[...]

Dus ook jij denkt dat 2x een server 20HDDs er in is effectiever dan een server met 40 HDDs, ok er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Kasten waar zo veel hdds in kunnen zijn er niet veel.
Ri-vier had laatst toch een vraag of iemand interesse had in een kast voor heel veel drives. Maar die was 1.5K€
Jowi heeft volgens mij 30 drives in 1 behuizing, en dat is ook al geen kleintje.

Dan heb je de Supermicro 823T-R500LPB met 36 drives, ook snel over de 1000€ (Goshimaplonker heeft ze volgens mij)

Dan is een 24 slot rivier kast van 335 euro beter te betalen, maar weer een mainbord, cpu en ram is wel een nadeel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:28:
Kasten waar zo veel hdds in kunnen zijn er niet veel.
Klopt je moet een beetje creatief zijn, ik kan in mijn oude server kast ongeveer 40 en als ik creatief ben 50 HDDs kwijt, maar je moet dan wel zelf het een en ander aanpassen. :+

Maar de Lian-LI PC-D8000 is ook zo een kast, waar als je cre3atief ben je echt een hele hoop HDDs kwijt in kan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wymdoRM0NpjqWmeCHsAviRmQ/full.jpg

Er zitten in deze kast 42 HDDs, en als je wilt kan je dat ongeveer verdubbelen, als je niet zo idioot veel PSUs gebruikt, alleen moet je geen twee linkse handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Momenteel heb ik 6x 3TB in raidz2 met niet de vraag of deze pool vol komt, maar de vraag wanneer. :+

Nu zit ik te kijken naar een eventuele uitbreiding voor in de toekomst. In eerste instantie had ik gedacht aan een Ri-Vier 4U case met 24 hotswapbays, maar 19" is voor mij qua formaat niet echt handig. Ik neig toch momenteel naar een Sharkoon T9 Value Black edition, een (m)ATX kast met 9 external 5.25" bays waar ik dan samen met 3x een Icy Dock MB975SP-B 15 hardeschijven kwijt kan.

Nu is mijn vraag: hoe zouden jullie die 15 schijven indelen? 't Mooist vind ik 3x 5 disks raidz1 opstelling en dan 3 verschillende pools aanhouden, maar 5 disks raidz1 opstelling met 3TB schijven is misschien niet geheel verstandig in verband met veiligheid; relatief grote schijven met weinig pariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
GioStyle schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:13:
samen met 3x een Icy Dock MB975SP-B 15 hardeschijven kwijt kan.
Er is ook een redelijk goedkoop 5 HDD bay framepje te koop, als hotswap niet een echte noodzaak is, is dat een stuk goedkoper alternatief, je moet er alleen wel even flink naar zoeken, de naam er van staat ergens een aantal pagina's terug.
Nu is mijn vraag: hoe zouden jullie die 15 schijven indelen? 't Mooist vind ik 3x 5 disks raidz1 opstelling en dan 3 verschillende pools aanhouden, maar 5 disks raidz1 opstelling met 3TB schijven is misschien niet geheel verstandig in verband met veiligheid; relatief grote schijven met weinig pariteit.
Persoonlijk zou ik RAIDZ2 samen met 4 of 5TB HDDs gebruiken, prijs per GB is bijna gelijk, maar je hebt wel veel meer opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riwi
  • Laatst online: 04-10 13:01
player-x schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:53:

Maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan een online server met al mijn HDDs er in.
Voor mijn gevoel had ik mijn PC D8000 wel vol met 30 disks. En om er dan via sas expanders een kastje met voeding naast te zetten en daar extra disks in te proppen dan kies ik liever voor een 2de PC kast met moederbord.

Ik ben niet zo handig met metaal dat ik de kast compleet ombouw. Heb er een extra Lian Li rackje voor 5 disks bij ingezet en een 4-in-3 module, thats it. De kast op jouw foto gaat inderdaad wel een stuk verder.

Nog een voordeel van meerdere servers is dat je er vaker 1 uit kan laten en dus wat stroom sparen. Bij mij draait de NAS PC ook maar een paar uur per dag maximaal. Ik gebruik mn lowpower router PCtje voor tijdelijke opslag en evt sabnzbd en dergelijke.

PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
player-x schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:41:

Er is ook een redelijk goedkoop 5 HDD bay framepje te koop, als hotswap niet een echte noodzaak is, is dat een stuk goedkoper alternatief, je moet er alleen wel even flink naar zoeken, de naam er van staat ergens een aantal pagina's terug.
Inderdaad, totaal vergeten! Hotswap is voor mij geen vereiste. Ri-Vier verkoopt zo'n non hotswap 5in3 module, scheelt me aanzienlijk veel geld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die van Rivier heb ik ook gebruikt, iets van 10-12 euro of zo. Beetje redelijke fan ervoor zetten (120x120 mm) en alles blijft redelijk op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:57
player-x schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:07:
[...]Er zitten in deze kast 42 HDDs, en als je wilt kan je dat ongeveer verdubbelen, als je niet zo idioot veel PSUs gebruikt, alleen moet je geen twee linkse handen hebben.
wanneer je dit als ideale oplossing ziet draai je denk ik nog niet lang met veel harddisks? Ik zou het niet willen omdat mijn ervaring is dat hardware 50% van de fouten veroorzaakt en ikzelf de overige 50%. Met zo'n kast lijkt mij het risico van beiden omhoog te gaan.
Zelf gebruik ik ook niet meerdere servers omdat de SAS expanders mij goed bevallen. De 400-500MB/s haal ik via expanders en de arrays gaan bij geen gebruik in spindown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
GioStyle schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:13:
5 disks raidz1 opstelling met 3TB schijven is misschien niet geheel verstandig in verband met veiligheid; relatief grote schijven met weinig pariteit.
Ik draai al jaren hardware raid met 3TB schijven en aantal pariteitsfouten is minimaal. Met raidz1 heb je meer zekerheid m.b.t. data integriteit dus is het volgens mij geen enkel probleem.
Persoonlijk denk ik ook dat jouw idee met meerdere pools beter dan één grote pool met alle disks. Stel dat je met een schijf problemen krijgt kun je dat makkelijker migreren / backuppen naar een andere pool.
Op basis van mijn ervaringen ga ik binnenkort waarschijnlijk 6x 3TB vervangen door 6x 8TB in raid-5. Volgens sommigen onverantwoord i.v.m. URE statistieken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BartNL op 27-12-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartNL schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 11:28:
[...]

Ik draai al jaren hardware raid met 3TB schijven en aantal pariteitsfouten is minimaal.
...

Volgens sommigen onverantwoord i.v.m. URE statistieken ;)
Je geeft zelf al aan waarom het 'onverantwoord' is. Even tussen quotes, het is jouw data, dus jij bepaald hoe belangrijk die is.

Parity errors op een RAIDZ1 en RAID5 kunnen probleemloos worden gecorrigeerd zolang al je schijven werken. De kans dat precies dezelfde data op twee of meer schijven beschadigd raakt is verwaarloosbaar. Het probleem is parity errors + volledige schijfuitval, je geeft al aan dat je parity errors hebt, dus bij een schijfuitval is er per parity error een 5/6 kans dat je die niet meer kan herstellen bij een schijfuitval. (Even aanname dat de kans dat iedere schijf uitvalt even groot is, als je veel fouten op een enkele schijf hebt, dan had je die al lang moeten vervangen)

Jouw raid array kan dus niet volledig hersteld worden als een enkele schijf de geest geeft.

Overigens zit mijn NAS op dit moment in een pricewatch: CM Storm Trooper (Closed). Deze heeft ook een 'bay' voor 4 x 2.5" disks; ik denk er nu dus aan om daar een 3 disk raidz1 in te plaatsen met een kopie van de veelgebruikte data, zoals mijn favoriete albums en recent geripte films. Dan kan de rest 90% van de tijd stil blijven staan en dat scheelt weer wat stroom.

Overigens is die case redelijk stil gemaakt met goede stille fans (noctua), maar ik kon geen goed alternatief (lees stil) vinden voor de 200mm top fan en die veroozaakt nu zo'n beetje al het geluid :( Dus als iemand nog een stille 200mm fan weet houd ik mij aanbevolen. Zo niet, dan vervang ik hem binnenkort door twee noctua 140mm fans.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 12:35:
[...]Je geeft zelf al aan waarom het 'onverantwoord' is. Even tussen quotes, het is jouw data, dus jij bepaald hoe belangrijk die is.
nee, het is naar mijn ervaring verantwoord. Overigens zie ik schijf redundantie niet als bescherming van belangrijke data maar als zinvolle risico beperking. Of de data integriteit altijd 100% is weet ik niet en blijkt in de praktijk bij zowel scrubben als herstel geen probleem.
Jouw raid array kan dus niet volledig hersteld worden als een enkele schijf de geest geeft.
ik heb de afgelopen jaren meerdere keren raid-5 sets hersteld. Mijn praktijk bewijst dat de absoluutheid van jouw waarheid niet klopt.

Zoals ik raid-5 ervaar doet het exact waarvoor het bedoeld is. Doordat ik de data over meerdere schijven verdeel neemt de kans toe dat een dataschijf faalt. Wanneer een schijf faalt blijft de data in tact en kan ik de defecte schijf vervangen. Zelf maak ik meestal pas dan een backup en herstel daarna de raidset. Dat is tot nu toe altijd gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartNL schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:07:
[...]

nee, het is naar mijn ervaring verantwoord. Overigens zie ik schijf redundantie niet als bescherming van belangrijke data maar als zinvolle risico beperking. Of de data integriteit altijd 100% is weet ik niet en blijkt in de praktijk bij zowel scrubben als herstel geen probleem.

[...]

ik heb de afgelopen jaren meerdere keren raid-5 sets hersteld. Mijn praktijk bewijst dat de absoluutheid van jouw waarheid niet klopt.

Zoals ik raid-5 ervaar doet het exact waarvoor het bedoeld is. Doordat ik de data over meerdere schijven verdeel neemt de kans toe dat een dataschijf faalt. Wanneer een schijf faalt blijft de data in tact en kan ik de defecte schijf vervangen. Zelf maak ik meestal pas dan een backup en herstel daarna de raidset. Dat is tot nu toe altijd gelukt.
Wat staat er op je schijven? Ik weet uit ervaring dat je enkele bitflips in een audio of video bestand niet hoort of ziet, ook al zijn ze er wel. Bitflips in een zip file of encrypted files daarentegen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:12:
[...]Wat staat er op je schijven? Ik weet uit ervaring dat je enkele bitflips in een audio of video bestand niet hoort of ziet, ook al zijn ze er wel. Bitflips in een zip file of encrypted files daarentegen :X
praktisch alleen bu-ray rips dus dat zal een reden zijn dat het voor mij probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 13:12:
Wat staat er op je schijven? Ik weet uit ervaring dat je enkele bitflips in een audio of video bestand niet hoort of ziet, ook al zijn ze er wel. Bitflips in een zip file of encrypted files daarentegen :X
Is ook de reden dat ik op mijn server gewoon nog steeds R6 gebruik, en alleen op mijn offline back-up server RAIDZ gebruik, want daar heb ik mijn onvervangbare data op staan.

Persoonlijk zit ik te wachten op BtrFS RAID5/6 support, omdat RAID onder BtrFS nog steeds experimenteel is, maar BtrFS wel 'Online Capacity Expansion' ondersteund, is het voor mij de eerste keuze als file systeem voor mijn dagelijkse server, daar ik dan HDDs kan toevoegen indien nodig.

ZFS is wat dat betreft voor mij niet flexibel genoeg, en de huidige setup werkt nog steeds voor mij, maar zou zeker liever een next gen file systeem gebruiken vaar een 49TB file server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
player-x schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 21:07:
[...]

Klopt je moet een beetje creatief zijn, ik kan in mijn oude server kast ongeveer 40 en als ik creatief ben 50 HDDs kwijt, maar je moet dan wel zelf het een en ander aanpassen. :+

Maar de Lian-LI PC-D8000 is ook zo een kast, waar als je cre3atief ben je echt een hele hoop HDDs kwijt in kan.

[afbeelding]

Er zitten in deze kast 42 HDDs, en als je wilt kan je dat ongeveer verdubbelen, als je niet zo idioot veel PSUs gebruikt, alleen moet je geen twee linkse handen hebben.
Op youtube gevonden, dit zijn 2 samengeboude kasten, met 96TB aan drives.
Wil niet weten hoe veel lawaai het ding heeft :)

http://youtu.be/cqvoJEG61eo

[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 28-12-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zie ook heel erg uit naar RAID56 van BTRFS, ik zie het echt als een voordeel dat je meerdere filesystems op 1 pool kan hebben met verschillende redundancy levels :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
Ik was me niet eens bewust dat dit mogelijk is met BTRFS. Dat is wel gaaf. In de praktijk zou ik echter alleen dubbele redundancy toepassen. RAID5 is mij te griezelig.

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 28-12-2014 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:06:
Dat is wel gaaf. In de praktijk zou ik echter alleen dubbele redundancy toepassen. RAID5 is mij te griezelig.
Voor kleinere array's met gewone data is R5 prima, pas als je over 5~8 HDDs gaat moet je echt aan R6 gaan denken, want zelfs R6 of nog extremer RAIDZ3 (met eventuele hot spare's) is nog steeds geen alternatief voor een echte back-up.

Ik heb mijn onvervangbare data op 3 plaatsen staan, fileserver, offline back-up server en off-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
In plaats van weet ik hoeveel extra schijven inzetten voor meer parity zou ik gewoon die schijven in een (takke trage) computer plaatsen en die elders neerzetten. RAID is voor mij om werk even uit te kunnen stellen, mocht dat noodzakelijk zijn.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Voor mijn thuis situatie draai ik geen backup (alleen klein deel van de data) en is RAID mijn enige verdedigingslinie. Ik denk dat dit wel voor meer mensen geldt. Dit is een bewust geaccepteerd risico. Maar dat kan betekenen dat het misschien toch beter is om voor RAID6 te gaan vanaf 6 schijven in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Voor media zou ik dat ook niet doen, maar ik zou toch wel een lagere grens instellen. RAID6 zou het absolute maximum voor mij zijn. En spares vind ik al helemaal zonde. Gewoon minder discs nemen en bij problemen de hele array vervangen als de oude ..erm...oud genoeg is.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Ik heb ruim 50TB ruimte op mijn server, maar daarvan is maar 6TB kritieke data, zo als documenten, foto's en video's, die niet vervangen kan worden wanneer die verloren gaan, en bij mij is het zoveel omdat ik veel foto's maak, en sinds ik een Nikon D800 heb ook veel video materiaal.

Je kan mij niet vertellen dat je geen simpele offline server in elkaar kan zetten die iets van ongeveer 2TB aan belangrijke data kan opslaan voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Een oud computertje met 2 TB aan data bij ouders of kennis neerleggen kan heel makkelijk en heb ik ook gedaan. Maar eigenlijk is dat gekkenwerk. Anno 2014/2015 is backblaze of crashplan een veel makkelijkere en vaak ook betere optie.

Spares + RAID5 zijn voor thuis wat mij betreft inderdaad zonde van het geld. Draai gewoon RAID6, heb je betere bescherming en dan heb je alle tijd om in rust te wachten op een vervangende schijf die je 1 - 2 dagen later al binnen kunt hebben om dan in alle rust de rebuild te starten. Dit alles met behoud van redundancy.

[ Voor 41% gewijzigd door Q op 28-12-2014 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:57:
Spares + RAID5 zijn voor thuis wat mij betreft inderdaad zonde van het geld. Draai gewoon RAID6, heb je betere bescherming en dan heb je alle tijd om in rust te wachten op een vervangende schijf die je 1 - 2 dagen later al binnen kunt hebben om dan in alle rust de rebuild te starten. Dit alles met behoud van redundancy.
Dan heb jij nog nooit corruptie van een hele array mee gemaakt, niet om te beledigen, maar imho alleen een idioot vertrouwd op alleen R6 als een betrouwbaar systeem.

Zelf gebruik ik mijn oude 16x 750GB array met RAIDZ3 en 2 hot spare's, dus 11 disk effectief aan bruikbare opslag, daar ik het over had.

Maar een Atom systeempje met 2~3x 3~4TB HDDs in RADZ1 als offline of off-site back-up is niet iets bijzonders duurs meer om te bouwen, maar beschermt je onvervangbare data wel een heel stuk beter, want zelfs RAIDZ3 is zelfs geen alternatief voor een goede back-up.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 96,67€ 96,67
2WD Green WD30EZRX€ 94,50€ 189,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,95€ 30,95
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 13,92€ 13,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,49

[ Voor 50% gewijzigd door player-x op 29-12-2014 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
16 schijven van 750GB?! Hmm. Wat staat daar op? Ik hoop dat die array het grootste deel van de tijd uit staat. Anders zou ik de array zeker splitsen, zonde om zoveel schijven te hebben draaien voor een paar files.
Overigens, cold spares snap ik nog half, maar hot spares?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Dadona schreef op maandag 29 december 2014 @ 08:01:
16 schijven van 750GB?! Hmm. Wat staat daar op?
Zo als ik al zij, onvervangbare data, voornamelijk privé foto's en video's, data dat bij verlies niet vervangbaar is, en ik op het moment ongeveer 75% van de beschikbare ruimte gebruik.

Ik gebruik altijd mijn oude array als back-up, voorheen was het de oude 12x 160GB PATA array op een 3Ware controller dat die functie had.
Ik hoop dat die array het grootste deel van de tijd uit staat.
Natuurlijk staat hij normaal altijd uit, 1x per week gaat mijn offline server automatisch aan, doet een back-up van de nieuwe of veranderde data, als er veranderingen zijn en schakelt zich zelf daarna meteen weer uit.

Mijn back-up plan: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eyAii2ZU3BeJHpgKv2EQxYBi/thumb.jpg

Of indien nodig start ik de server op via WOL, als ik bv net een hoop data heb toe gevoegd aan de array, start ik de server op, die in de garage staat, los van het huis in een oude brandkast die over was op werk.

Mag zelf dan misschien wat extremer als gemiddeld zijn, maar heb het 3x mee gemaakt dat data verlies rampzalige gevolgen had, 1x een redelijk goed draaiend bedrijf failliet, en 2x alle kinder foto's verloren, waarvan een keer via specialistisch bedrijf bijna alles terug gehaald was, maar het toen wel 1700 euro koste om dat te doen, crashed HD kop moest vervangen worden.
Overigens, cold spares snap ik nog half, maar hot spares?
Ik geef de voorkeur aan hot spares, een keer per week 5min aanstaan is zelfs bevorderlijk voor de levens duur van HDDs volgens sommige, en is een redenering waar ik in mee ga.

[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 29-12-2014 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Heerlijk om het zo te lezen die verhalen, maar jij bent echt wel iets meer dan extremer dan de gemiddelde tweaker, laat staan consument als ik dit zo lees :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
player-x schreef op maandag 29 december 2014 @ 06:12:
maar imho alleen een idioot vertrouwd op alleen R6 als een betrouwbaar systeem.
Dan ben ik blijkbaar een idioot. Die nog nooit data is kwijt geraakt.

Een RAIDZ3 met hotspares is echt totale overkill wat mij betreft en zou zeker niets als voorbeeld moeten dienen voor anderen. Althans, die 'anderen' zouden heel er moeten nadenken of dit het echt wel waard is.

Overigens, nogmaals, data echt belangrijk is plaats ik off-site via das internet. Maar dat doe ik niet met mijn media. Die leunt op de RAIDZ2 en de afgelopen 6 jaar leunde die op een 18 disk RAID6 zonder disk uitval.

[ Voor 52% gewijzigd door Q op 29-12-2014 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
g0ulash schreef op maandag 29 december 2014 @ 12:23:
Heerlijk om het zo te lezen die verhalen, maar jij bent echt wel iets meer dan extremer dan de gemiddelde tweaker, laat staan consument als ik dit zo lees :p
Dat ik extremer ben dan de gemiddelde tweaker, wil niet zeggen dat het niet uitermate slim is om een (stok) oude PC om te bouwen als offline back-up systeem, en daar of een ZFS schijf in te plaatsen, of een aantal oudere HDDs in te gebruiken, of een setje nieuwe in bv RAIDZ1.

Die via een bios timer event, of [On power loss: Power On] in de bios aan te zetten, en de server aansturen via schakelklok, en hem aan te zetten door een of meerdere keren per week de stroom 1min van het stopcontact te halen, en zo de server automatisch te laten opstarten, een linux backup script laten uitvoeren, en aan het einde van de script een shutdown command sturen.

Maar zelfs een losse HDD gebruiken zonder RAIDZ of wat dan ook is, mits consequent ge-update, is 100x beter dan alleen op R6 te vertrouwen.

Vertrouwen op een enkel array met welk type file systeem don ook, is gewoon Russische roulette spelen met je onvervangbare data, er mogen dan wel wat meer lege kamers in deze roulette zitten, dan de 5 van de 6 in een echte Russische roulette, maar als je maar lang genoeg speelt kom je vanzelf waarschijnlijk een keer de kogel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@Player-x voor de meeste mensen is backblaze of crashplan een veel goedkopere, betrouwbaardere en gebruiksvriendelijkere keuze dan oude hardware ombouwen.

Hou er ook rekening mee dat heel veel mensen een situatie hebben dat 10% van de data 'echt van levens belang' is. De overige 90% is 'slechts' media en dat kun je worst-case wel weer opnieuw downloaden en anders 'jammer dan'.

Daarom is voor de meeste DIY nas bouwer cloud backup eigenlijk de beste manier van backup. 5 dollar per maand voor ongelimiteerde backup zonder extra hardware en configuratie is onverslaanbaar.

Nogmaals ten overvloede: je vecht tegen een stro-man. Ik zou zelf nooit mijn belangrijke data enkel en alleen aan RAID6 toe vertrouwen. Dat is niet wat ik doe en ook niet aanraadt. Maar voor mijn media vind ik dat prima. Een backup van zoveel data is niet kosten-efficient.

Backup buddies kan werken, maar je moet extra hardware kopen, encryptie overwegen en alles opzetten en onderhouden. Ik zie niet in hoe dat voor de meeste mensen kan opwegen tegen 5 dollar per maand.

[ Voor 49% gewijzigd door Q op 29-12-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Helaas niet... Uiteindelijk is het wel prettig om te weten waar de data komt te staan en daarnaast is het handig om de data relatief snel op te kunnen halen. Detail van die cloud opslag is wel dat je natuurlijk even je media daar moet kijgen. En met tig TBs aan data gaat dat even duren.

Maar inderdaad, een mix van
  • een simpele disc voor belangrijke data (eventueel met een extra disc om tijd te winnen) met een offsite backup
  • raidz / raidz2 voor media die je kunt verliezen
zou mijn algemene voorstel ook zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 29-12-2014 14:52 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:09:
Dan ben ik blijkbaar een idioot. Die nog nooit data is kwijt geraakt.
Als dat zonder back-up is heb je gewoon geluk gehad, want dat is imho net zo iets als men nog zo vaak zegt mijn Opa is 105 geworden met een pak zware shag per dag, dat wil niet zeggen dat roken je leven niet gemiddeld verkort.
Een RAIDZ3 met hotspares is echt totale overkill wat mij betreft en zou zeker niets als voorbeeld moeten dienen voor anderen.
Geheel mee eens, maar zo als ik hier net boven zij, een back-up systeem kan een stuk simpeler, zelfs een enkele losse (zfs) schijf is vele malen beter dan puur op je raid array vertrouwen.

Maarr als je de hardware over hebt, en het eigenlijk niet te verkopen is, waarom niet hergebruiken voor een offline backup server?
Overigens, nogmaals, data echt belangrijk is plaats ik off-site via das internet.
Zolang dat automatisch of consequent gebeurt is dat ook prima, maar persoonlijk houd ik het liever wel in eigen hand, want niemand garandeert mij dat er geen vandaal komt en bv DropBox hacked en alle data voor de lol wist.
Maar dat doe ik niet met mijn media. Die leunt op de RAIDZ2 en de afgelopen 6 jaar leunde die op een 18 disk RAID6 zonder disk uitval.
Mijn zestien 8j oude pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640A, 750GB leven allemaal ook nog steeds, dat is gewoon wat geluk hebben, maar ik vertrouw niet puur alleen op eigen ervaringen, want dat is een veel te kleine sample groep, om iets te zeggen over de betrouwbaarheid van je gebruikte HDDs.
Q schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:22:
@Player-x voor de meeste mensen is backblaze of crashplan een veel goedkopere, betrouwbaardere en gebruiksvriendelijkere keuze dan oude hardware ombouwen.
Dat weet ik ook wel, maar we lopen een discussie te voeren in het DIY NAS forum sectie, voor de mensen die dit forum lezen, moet het opzetten van een offline back-up server een appeltje eitje zijn.

/beetje offtopic

Ik en andere familie leden wonen op een voormalige familie boerderij land, dicht bij de stad Bergen en het land is een aantal hectare groot, en daar ADSL niet of nouwelijks werkte van wegen de afstand en oude kabels naar de centrale, hebben we zelf fiber opgehangen naar de centrale (5km), en hebben we nu een 50/50Mbit verbinding voor ons netwerk.

En tussen de verschillende huizen liggen nu overal Z-PE slangen onder de grond als mantel buizen tussen de woningen, voor de netwerk kabels.

Ons ietsjes boven gemiddeld complexe netwerk: Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/i7bWs4JyUeB6BUfCVQzFN5xa/thumb.jpg

Als back-up voor iedereen zijn belangrijke data gebruik ze mijn server, samen met BT Sync is het voor iedereen zeer eenvoudig een back-up te maken van hun belangrijke data op hun eigen PC en de server, ja BT Sync was voor de meeste misschien te veel werk geweest om op te zetten, maar omdat we alles in eigen beheer willen houden, en we alles gezamenlijk doen maken vele handen licht werk, en het helpt dat er 2 familie leden in de IT werken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
player-x schreef op donderdag 25 december 2014 @ 10:12:
[...]

De D-Link SmartPro DGS-1510-28X is 400 euro, een stuk beter geprijsd dus, maar voor persoonlijk nog steeds nutteloos, daar ik in mijn Werk/GamePC met Quad-SLI geen plaats heb voor een extra NIC.
Ik heb er 1 bestel, 357 euro bij Amazon.

Zal wel proefkonijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
[b][message=43481493,noline]player-x schreef op maandag 29 december 2014 @
...
RAID6 is natuurlijk geen backup. Het beschermt niet tegen menselijke fouten of een blikseminslag. Maar RAID6 is niet zo gevaarlijk als jij hier nu voorstelt. Ik snap dat je mijn ervaring terecht als een anekdote ziet en een anekdote is geen data. Maar je analogie is slecht gekozen.

Voor iedere opa die 100 wordt en dagelijks rookt, zijn er 20 vroegtijdig aan kanker gestorven.
Maar voor iedere RAID6 die het 6 jaar overleeft, zijn er niet 20 gestorven. Dat is bullshit.
Als we puur naar RAID6 kijken dan is dat de meest betrouwbare RAID variant, los van the-new-kid-on-the-block-RAIDZ3.

Nogmaals, een hoop mensen hierzo accepteren dat als er iets gebeurt met hun hele machine of de hele array, dat de media dan verloren is. En dat is niet idioot. Dat is gewoon een afgewogen keuze van impact vs kosten. Het zou wel idioot zijn om ook de foto's van je kinderen enkel en alleen aan 1 machine / array toe te vertrouwen.

5 KM glas aanleggen, toe maar _/-\o_

Als je de spullen hebt liggen, en het leuk vindt om tijd te besteden om de door jouw beschreven backup strategie, die verder prima is, te implementeren voor jou en meerdere mensen, dan is dat een prima aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:35:
[...]

Ik heb er 1 bestel, 357 euro bij Amazon.

Zal wel proefkonijn zijn :)
Heb je deze gekocht met het oog op 10Gbps? Zo ja, heb je dan ook meerdere 10Gbps SFP+ modules er bijgekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:35:
Maar je analogie is slecht gekozen.
Nee hoor hij is prima gekozen, je neemt hem alleen veel te letterlijk.
Nogmaals, een hoop mensen hierzo accepteren dat als er iets gebeurt met hun hele machine of de hele array, dat de media dan verloren is. En dat is niet idioot. Dat is gewoon een afgewogen keuze van impact vs kosten.
Die overweging heb ik zelf ook genomen, mijn array is 50TB, en op die array staat een folder waar ik al mijn belangrijke data heb neergezet, die dus regelmatig wordt wordt ge-back-uped.
Het zou wel idioot zijn om ook de foto's van je kinderen enkel en alleen aan 1 machine / array toe te vertrouwen.
In je eerste post leek het er wel op dat je dat bedoelde, iets dat ik persoonlijk redelijk gevaarlijk vond.
5 KM glas aanleggen, toe maar _/-\o_
Valt wel mee hoor, het was verbazend makkelijk en goedkoop.
  • Gewoon 5.3km kabel op een trommel besteld, voor ongeveer 1300 euro.
  • 2 maandjes wachten op de boot, bevestigingsmateriaal kopen, hoogwerker huren.
  • Vriend vragen te helpen, een gecertificeerde elektricien (nodig om aan de palen te mogen werken)
  • En in nog geen 4 uur hadden we alle kabels opgehangen, twee man in de hoogwerker en een man de kabel uitrijden met de pick-up.
  • Totaal kosten inclusief aansluiten, 2700 euro, en 120 euro maand voor een 50Mbit bedrijfsverbinding, verdeelt over 5 huishoudens.
Als je de spullen hebt liggen, en het leuk vindt om tijd te besteden om de door jouw beschreven backup strategie
De meeste tweakers hebben nog wel een oude PC die zo best een 2de of 3de leven kan begin als offline back-up, en ik persoonlijk denk dat meer tweakers dat beter zouden moeten doen.

En oude anders overbodige HDDs te gebruiken, of alleen een setje HDDs te kopen alleen voor back-up, en eventueel een kleinere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
3 NAS units met een X520DA2 kaart en ook een PC met een X520DA2.
Kabels zijn: Intel SFP+ TWINAXIAL CABLE 1 METER # XDACBL1M

Dus koper kabel voor korte toepassing, 1,3, 5 en 10 meter volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:35:
Ik heb er 1 bestel, 357 euro bij Amazon
Nouw veel plezier er mee, en ben benieuwd of hij goed werkt, laat het maar horen als je netwerk hebt opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
player-x schreef op maandag 29 december 2014 @ 06:12:
....niet om te beledigen, maar imho alleen een idioot vertrouwd opalleen R6 als een betrouwbaar systeem.

Zelf gebruik ik mijn oude 16x 750GB array met
t RAIDZ3 en 2 hot spare's....
je maakt daarom ook terecht backups. Zowel R6 als raidz3 is leuk om de uptime te vergroten en dan kun je naar mijn mening niet voor een ander bepalen wat idioot is.
Persoonlijk geloof ik niet dat er zo veel persoonlijke data onvervangbaar is. Voor mijzelf misschien een paar GB aan foto en video materiaal en dat past bijvoorbeeld al op Google drive e.d.
In jouw geval heb je op je NAS blijkbaar ook data van derden en dan kun je inderdaad beter wat meer zekerheden inbouwen. Voor de data die ik op mijn NAS heb staan zou het idioot zijn om meer dan 1:6 aan redundantie aan te houden. Raid-6 doe ik pas bij meer dan 6 schijven en dat wordt dan vooral bepaald door de fysieke opbouw (SAS backplanes) van mijn NAS.Is ook niet meer dan een idiote eigen keuze :P

[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 29-12-2014 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
BartNL schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:26:
kun je naar mijn mening niet voor een ander bepalen wat idioot is.
Je leest niet goed wat ik zeg, ik zeg als je, je onvervangbare privé data alleen maar aan een R6 systeem toe vertrouwt ben je idioot bezig, er van uitgaan dat welke type array dan ook op zich zelf veilig is voor kritieke data opslag zonder back-up, omdat er al dubbele redundantie zit in bv R6 is heel naïef en dom bezig.
Persoonlijk geloof ik niet dat er zo veel persoonlijke data onvervangbaar is. Voor mijzelf misschien een paar GB aan foto en video materiaal en dat past bijvoorbeeld al op Google drive e.d.
Zo als ik al zij, zolang je een voor jouw betrouwbare back-up hebt is alles goed in de wereld van je kritieke data. 8)
Raid-6 doe ik pas bij meer dan 6 schijven en dat wordt dan vooral bepaald door de fysieke opbouw (SAS backplanes) van mijn NAS.Is ook niet meer dan een idiote eigen keuze :P
Dat onderschrijf ik ook wel hoor.
player-x schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:22:
Voor kleinere array's met gewone data is R5 prima, pas als je over 5~8 HDDs gaat moet/hoef je pas echt aan R6 gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
@Player-x: glasvezel aanleg valt qua kosten wel mee inderdaad, zeker als je de boel splitst over 5 huishoudens.
player-x schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:44:

De meeste tweakers hebben nog wel een oude PC die zo best een 2de of 3de leven kan begin als offline back-up, en ik persoonlijk denk dat meer tweakers dat beter zouden moeten doen.

En oude anders overbodige HDDs te gebruiken, of alleen een setje HDDs te kopen alleen voor back-up, en eventueel een kleinere kast.
De meeste tweakers kunnen beter die oude PC verkopen en zichzelf gewoon de tijd en moeite besparen en voor die 5 dollar per maand cloud backup regelen, binnen 10 minuten. Snel klaar en geen gezeik.

Economisch en technisch gezien is cloud backup in de meeste gevallen een betere keuze. Als je de tijd mee rekent voor zelfbouw en het gehannes om alles op te zetten, waar niet iedereen even veel ervaring mee heeft, dan is 5 dollar per maand erg competitief.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 29-12-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BartNL schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:26:
Ik heb rond de 1,6 TB aan foto's en video wat ik liever niet kwijtraak die ik zelf heb gemaakt met mijn dSLR dus het kan flink oplopen :)

Iets heel anders : Kent er iemand nog een leuk adres voor de IBM1015 ?! Eventueel een betrouwbare eBay verkoper waar je vaak bestelt of zo ?
Dat gek ding wordt maar duurder en duurder in de pricewatch en ik wil er 2 van om mee te experimenteren :(
Er is een tijd geweest dat je ze voor € 129 incl. verzenden thuis geleverd kreeg en nu is dat € 140 a 145 gemiddeld!
Kan je net zo goed de M1115 bestellen dan heb je gelijk de nieuwste...

Ik heb ook nog naar HP en Dell alternatieven gekeken en van LSI zelf, maar dat schiet ook niet op helaas en is vaak zelfs duurder.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Q schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:16:
De meeste tweakers kunnen beter die oude PC verkopen en zichzelf gewoon de tijd en moeite besparen en voor die 5 dollar per maand cloud backup regelen, binnen 10 minuten. Snel klaar en geen gezeik.

Economisch en technisch gezien is cloud backup in de meeste gevallen een betere keuze. Als je de tijd mee rekent voor zelfbouw en het gehannes om alles op te zetten, waar niet iedereen even veel ervaring mee heeft, dan is 5 dollar per maand erg competitief.
Je loopt wel leuk 5 euro te roepen, maar is dat wel ook een betrouwbare provider, dropbox kost bv 12 euro per maand voor onbeperkte opslag, ja er zijn zelfs een aantal gratis diensten van betrouwbare bedrijven, en ja StoragePod kost 5 euro.

Maar bij mij zit Mega nog steeds in mijn hoofd, en ik heb gewoon een stuk minder vertrouwen in online oplossingen van 3de partijen, zeker als oude hardware gewoon kan her gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
nero355 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 02:03:
[...]

Dat gek ding wordt maar duurder en duurder in de pricewatch en ik wil er 2 van om mee te experimenteren :(
Er is een tijd geweest dat je ze voor € 129 incl. verzenden thuis geleverd kreeg en nu is dat € 140 a 145 gemiddeld!
Kan je net zo goed de M1115 bestellen dan heb je gelijk de nieuwste...
Die m1115 staan haast goedkoper op ebay dan de m1015 lijkt het.
De goedkoopste M1015 die ik ooit gekocht heb waren minder dan 90 euro gewoon bij een winkel, inderdaad raar dat ze duurder worden.

Deze lijkt wel interessant met 2 kabels erbij en $10 shipping.

http://www.ebay.com/itm/C...ain_0&hash=item257f0fba0d

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 30-12-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dell H200?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 12:51
Q schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:16:
@Player-x: glasvezel aanleg valt qua kosten wel mee inderdaad, zeker als je de boel splitst over 5 huishoudens.

[...]

De conclusie is heel eenvoudig! Een beetje van player-x met een vleugje Q er aan toegevoegd.

Een offlinebackup met je belangrijkste data en wat media dat je liever niet meer wil downloaden als er plaats is. En een offsite (online) backup voor je belangrijkste data. Zo doe ik het alleszins.

Je oude pc/nas hergebruiken mag voor een tweaker toch geen enkel probleem zijn...

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 08:08:
inderdaad raar dat ze duurder worden.
Denk dat IBM de productie heeft ge stopt of terug gedraaid, en dan worden ze automatisch duurder. :+

Zelf heb ik een 40p Rocket 750 besteld, en een vriend van me zit die te testen met 40 oude 160GB SAS schijven samen met BtrFS en ZFS.

En aan het vooral aan het kijken hoe stabiel BtrFS is in RAID, daar OCE voor mij een must is om van een NTSF R6 array voor dagelijks gebruik af te stappen.

En hij is aan het testen hoe hij de array kan laten crashen, en wat daar voor nodig is, en is hij nu een van de testers van BtrFS, een zeer interessante gozer special voor een Noorse nerd. :+

Voormalig nationaal kampioen taekwondo, opleiding in marketing, en heeft alleen maar zelf geleerde computer kennis, maar is nu gedeeld hoofd van IT van alle ziekenhuizen hier in Noorwegen.

Werkt veel van thuis, om bij zijn kids te zijn, waar hij zijn garage omgebouwd heeft als server test ruimte, waar hij 6 server racks heeft staan, met vaak voor over een miljoen aan apparatuur, en daar heeft hij bv standaard iets van 20 PCs/servers in zitten waar elk weer vier Quad Gbit NICs in zitten, om verschillende netwerk stress patronen te genereren.

En hoe een extreme nerd hij ook is, hij is nog steeds een normale gozer waar mee je letterlijk over van alles slap kan lullen of filosoferen over de diepere dingen van het leven. 8)

En zit nu te wachten tot hij zegt dat dat BtrFS raid goed genoeg is om in de praktijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De M1015 is inderdaad al erg oud, hij is nog gebaseerd op het 'oude' SAS2008 chipset.
LSI heeft al heel lang de 2308 in productie, en er zijn ook al legio controllers die dit chipset gebruiken.

http://www.servethehome.c...-hba-information-listing/

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
A1AD schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:00:
[...]

De conclusie is heel eenvoudig! Een beetje van player-x met een vleugje Q er aan toegevoegd.

Een offlinebackup met je belangrijkste data en wat media dat je liever niet meer wil downloaden als er plaats is. En een offsite (online) backup voor je belangrijkste data. Zo doe ik het alleszins.

Je oude pc/nas hergebruiken mag voor een tweaker toch geen enkel probleem zijn...
De meeste mensen bouwen hier een gedegen nieuwe DIY NAS met nieuwe hardware voor hun day-to-day usage. De vraag is dan wat je voor off-site doet. Cloud backup of zelf een doosje bouwen en bij iemand anders neer zetten van hardware die je nog hebt of iets van dien aard.

Backblaze en Crashplan zijn op dit moment de grote en relatief betrouwbare spelers op de markt. Beiden bestaan al erg lang. Backblaze is ook bekend van de back blaze storage pod. Je data wordt niet ergens op een zolderkamer bewaard. Beide partijen bieden een optie om een eigen encryptie sleutel te gebruiken die niet bij Backblaze of Crashplan bekend is zodat als een van deze partijen gehacked wordt, je data toch veilig is.

Als je data op een netwerk share hebt staan dan werken de cloud backup tools niet, want die kunnen geen netwerk shares backuppen. Ze kunnen wel USB disks of iscsi disks backuppen.

Ik heb geen aandelen in Backblaze, maar als je voor een 2 year plan gaat dan kost het nog maar 3.5 euro per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 30-12-2014 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
player-x schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 05:30:
[...]

Je loopt wel leuk 5 euro te roepen, maar is dat wel ook een betrouwbare provider, dropbox kost bv 12 euro per maand voor onbeperkte opslag, ja er zijn zelfs een aantal gratis diensten van betrouwbare bedrijven, en ja StoragePod kost 5 euro.

Maar bij mij zit Mega nog steeds in mijn hoofd, en ik heb gewoon een stuk minder vertrouwen in online oplossingen van 3de partijen, zeker als oude hardware gewoon kan her gebruiken.
Ik veronderstel dat Q het dan over Crashplan heeft. Die vijf dollar is momenteel vier dollar voor een jaar. Het kan nog een fractie goedkoper als je meteen voor vier jaar gaat. Crashplan zie ik wel als een betrouwbare provider, waarbij backups de core business is.

Overigens zie ik Dropbox niet als een goede backup methode. Ja, je kunt versies terughalen, maar dat is nogal omslachtig. Het is voor mij vooral een synchronisatie en cloud storage oplossing.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Q schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:39:
[...]

De meeste mensen bouwen hier een gedegen nieuwe DIY NAS met nieuwe hardware voor hun day-to-day usage. De vraag is dan wat je voor off-site doet. Cloud backup of zelf een doosje bouwen en bij iemand anders neer zetten van hardware die je nog hebt of iets van dien
Niet "of" maar "en". Main NAS hier in de kelder, offline NAS achteraan in het thuishuisje (a la player-x) en elke nacht backup naar crashplan.

Overkill? Misschien maar ik heb ook al horror verhalen gehoord van een online backup provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Een extra backup nas naast je primaire nas is denk ik niet realistisch voor de meeste mensen. Misschien wel voor DIY nas bouwers, maar zelfs dan. Ik ben erg benieuws wat die horror verhalen behelzen en om welke vendor het gaat. Er zijn ooit problemen geweest met KPN backup online volgens mij.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 30-12-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Q schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:06:
Ik ben erg benieuws wat die horror verhalen behelzen en om welke vendor het gaat.
http://jeffreydonenfeld.c...my-entire-backup-archive/

Ok ik geef toe dat dit al enkele jaren geleden is maar het moet je maar overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 21:15
Een extra backup nas naast je primaire nas is denk ik niet realistisch voor de meeste mensen. Misschien wel voor DIY nas bouwers, maar zelfs dan. Ik ben erg benieuws wat die horror verhalen behelzen en om welke vendor het gaat. Er zijn ooit problemen geweest met KPN backup online volgens mij.
Uit eigen ervaring;

2011
Ik had ooit een Western Digital Sharespace gekocht in 2009. Hierin zaten 4 1TB schijven in raid5. Ik had hiernaast geen andere backup. Ik hield netjes het apparaat bijgewerkt met updates. Totdat het een keer mis ging tijdens een update en het apparaat niet meer terug online kwam. Ik in paniek want op die NAS stonden al mijn documenten en foto's van de afgelopen 10 jaar. Gelukkig bleek dat het op een linux software raid5 te gaan en was het mogelijk om met een CentOS live cd mogelijk deze te rebuilden en ik kon weer bij mijn data.

2013
na mijn slechte ervaringen met de sharespace en naar aanleiding van wat forum posts had ik besloten een FreeNAS ZFS storage op te zetten. Dit keer met 6 1TB schijven in RaidZ2. Op een dag bleek dat er 2 schijven corrupt te zijn. Geen probleem zou je zeggen. 2 nieuwe schijven erin en resilveren. Niet dus. Gelukkig had ik dit keer wel een backup in de vorm van een 3TB schijf.
Uiteindelijk besloten het resilveren te stoppen en de zpool opnieuw aan te maken en de data van de backup terug te syncen. (tip: rsync zonder --delete)

Tegenwoordig heb ik naast de 'lokale' backup schijf (die nu wel te klein begint te worden) nog een offsite NAS. Maar ik ben nog niet geheel tevreden, mijn storage is op dit moment wat mij betreft nog in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Een extra backup nas naast je primaire nas is denk ik niet realistisch voor de meeste mensen.
Mag dan misschien dan wel de praktijk zijn, als je dan ook maar begrijpt dat er een redelijke kans op een volledige dataverlies van alle data in die praktijk ook een realiteit is.

Zelf zit ik nog steeds te wachten op BtrFS raid, als die klaar is voor de praktijk, ga ik een nieuwe server bouwen met 8 of 10TB schijven, en wordt zeer waarschijnlijk mijn huidige in tweeën gesplitst, om dienst te doen als een online en een offline back-up server, waar op beide een archief history wordt bij gehouden, maar beide ook onafhankelijke oplossingen zullen zijn, zodat we niet al onze eitjes in het zelfde mandje leggen.

Maar dat is iets dat ik eerst met de twee ITers moet bespreken uit de familie en dan als er een plan is, dan ook met met rest van de familie, maar wat we ook doen, het zal een oplossing zijn waar we de data verdelen over verschillende locaties, en vertrouwen op verschillende oplossingen.

Zou tegen iedereen hier zeggen, praat eens op een verjaardag feest met de rest van je familie, en bouw een, maar bij voorkeur twee online back-up servers, en verdeel de kosten onder de familieleden.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 97,01€ 97,01
1Cooler Master N300€ 31,95€ 31,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,95€ 30,95
1Seasonic Power Adapter 60W - 19V€ 13,92€ 13,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,83

zo iets als in dit lijstje.

Heb daar persoonlijk meer vertrouwen in dan puur op een online leverantesier vertrouwen van een back-up service, misschien een beetje paranoïde, maar dat kan op zich zeker geen kwaad.

Maar een online service kan best ook een extra oplossing zijn, ik kan bv in een maand of zo als ik de upload 50% knijp, al mijn kritieke data (6TB nu) bij hun opslaan, en voor $50 per jaar is dat op zich geen slechte deal, en viervoudige is altijd beter dan drievoudig, maar zal zeer zeker niet alleen op hun vertrouwen. :+

[ Voor 33% gewijzigd door player-x op 30-12-2014 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
A1AD schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:25:
[...]

Ok ik geef toe dat dit al enkele jaren geleden is maar het moet je maar overkomen.
Eens, maar ik moet bekennen dat ik vaker mezelf in de problemen heb gebracht. Éénmaal raakte ik daarbij een lading aan data kwijt omdat mijn briljante uitgedachte en briljante uitgewerkte backup strategie te briljant was voor mijn toestand op een ander moment. Ach, alles is een les en ik ben sinds die dag bekend met de praktische kant van de theorie van KISS.
Ik moet daarbij zeggen dat ik wellicht meer data had kunnen redden, maar dan had ik waarschijnlijk aan dure recovery tools moeten beginnen. Alles begon gaf aan: contact system administrator. En dat is waarom je misschien ook als Tweakers je data bij Crashplan en Carbonite wil stallen. Iemand anders kan het maar beter oplossen. En dan is opnieuw van belang, is backup de core business, data opslag of IT.

[ Voor 24% gewijzigd door Dadona op 30-12-2014 21:35 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
A1AD schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:25:
[...]

Dit is een incident geweest waarbij hardware failure + menselijke fout ongeveer 20 klanten trof. Die dus hun backup overnieuw moeten draaien. Uit 2011.

Dit kan gebeuren, maar dit lijkt me onvoldoende reden om zelfbouw te prefereren boven cloud backup. De kans dat je zelf loopt te kloten en je eigen backup verprutst is een stuk groter.

Ik had de reactie van Dadona nog niet gelezen maar dat illustreert precies mijn punt. En ik durf nu een krat bier in te zetten op de volgende stelling:

Minimaal 50% van de DIY nas bouwers hier die hun NAS als backup target gebruikt, heeft geen automatische monitoring en alerting geconfigureerd die waarschuwt dat de backup niet (meer) werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Q op 31-12-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Extra backup oplossingen is altijd veiliger dan minder. Maar dat is de discussie denk ik niet. Dat jij de cloud niet vertrouwt is een beetje je persoonlijke ding. Ik herken de emotie wel, maar de realiteit is dat in praktijk, de cloud waarschijnlijk voor de meeste mensen de enige realistische oplossing is. Liever dat ze de cloud in gaan, dan eerst zelf prieken met een eigen houtje-touwtje-oplossing.

Ik zou zelfs willen stellen:

1. Eerst backup naar de cloud
2. Done
3. Ben je nog steeds paranoide; ga maar prieken met zelfbouw, maar sla 1. niet over.

Echter, ik denk dat angst voor de cloud niet zo gegrond is anno ~2015. Bedenk goed tegen welk risico een off-site backup beschermt: brand & diefstal. Twee risico's die erg klein zijn. Een grote investering in off-site backup is dus moeilijk te rechtvaardigen.

Ik vind het dus uitermate redelijk om voor je off-site backup volledig te vertrouwen op de cloud oplossing. Ik vind je paranoia jegens cloud backup in de context hierboven geschetst niet terecht en de rest van de DIY NAS bouwers zouden zich daar niet door moeten laten bang maken.

Het is echt niet nodig om ook nog zelf wat neer te zetten naast de cloud backup. Maar wel onder de voorwaarde dat je bereid bent om na brand/diefstal:

1. een week of langer te wachten totdat je al je data weer terug hebt door te downloaden
of
2. ~150$+ te betalen om je data op een USB disk toegezonden te krijgen binnen een paar dagen.

Als je dit kunt accepteren in de context van het kleine risico op brand en diefstal, is er geen reden om zelf te prutsen en kun je de tijd en je geld beter aan leukere dingen besteden. Kun je er niet mee leven, dan moet je toch zelf gaan prutsen (als extraatje naast je cloud backup!). Maar dan vind ik dat betere argumenten om toch zelf te gaan prutsen dan puur 'ik vertrouw de cloud niet'.

[ Voor 33% gewijzigd door Q op 31-12-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Q schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:16:
[...]
En ik durf nu een krat bier in te zetten op de volgende stelling:

Minimaal 50% van de DIY nas bouwers hier die hun NAS als backup target gebruikt, heeft geen automatische monitoring en alerting geconfigureerd die waarschuwt dat de backup niet (meer) werkt.
Even belangrijke dingen nu... Hoe kunnen we dat kratje claimen? :+
Maar goed, ik zal wel niet helemaal eerlijk spelen. Ik gebruik Crashplan, maar niet de cloud storage van Crashplan. Ik maak een backup naar de NAS en de NAS maakt ook een backup naar een offsite NAS van iemand anders.
Iedere week krijg ik een melding van Crashplan over de status. En als een systeem al drie of vijf dagen geen backup weet te maken dan krijg ik al eerder een mailtje.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
[...]
Nagios :+ en er is niets mis om af en toe eens manueel alles na te kijken

[ Voor 8% gewijzigd door A1AD op 31-12-2014 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Waar kan ik mijn kratje ophalen?

Mijn offline back-up geeft een mailtje na elke back-up, en gaat er wat mis dan stuurt hij een extra mailtje naar hoofd email adres.

En voor BuddyBackup, als ik dit Afbeeldingslocatie: http://www.buddybackup.com/images/manual/logo_green_final.png zie in de notificatie area is alles goed in het land van de offsite back-up's, en als ik dit Afbeeldingslocatie: http://www.buddybackup.com/images/manual/logo_red_final.png zie is er wat aan de hand, of is hij bezig met nieuwe files te back-uppen.

Ik weet iig altijd hoe het met mijn server en back-up's gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik ga vast op zoek naar shot glaasjes. :+

Overigens is een handmatige check natuurlijk prima, maar het punt is dat te weinig mensen dat doen en zoals het hoort, niet doen op de momenten dat het nodig is.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik durf de weddenschap prima aan omdat afgezien van een klein handje die-hards die het wel goed voor elkaar hebben, de meeste mensen die hier posten eenmalig wat vragen stellen over hun zelfbouwsel en dan weer foetsie zijn. Grote kans dat zij het niet goed voor elkaar hebben.

Ik vind mijn eigen schatting laf, want eigenlijk denk ik dat het aantal eerder 80% is. Lastig te controleren, want dan moet je al die posters gaan vragen of ze 't voor elkaar hebben en hopen dat ze niet liegen uit schaamte.

Voor mijn eigen backup gebruik ik primair time-machine via iSCSI. Net als Player-x werp ik zo nu en dan even een blik op het symbooltje in de menu bar en ik weet of er wat mis is of niet.

Voor off-site backup loopt sinds de laatste paar dagen mijn initiële Backblaze sync.

Daarvoor had ik zelf iets geprutst in combinatie met een doosje bij mijn ouders, maar dat ding zat vol en ik geloof het verder wel. Dat ga ik opdoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Kun je naar die blackblaze etc. Dan gewoon 150 TB backuppen ?
En welke snelheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
jacovn schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:15:
Kun je naar die blackblaze etc. Dan gewoon 150 TB backuppen ?
Heb nooit de kleine lettertjes gelezen, maar ze zeggen unlimited back-up dus het zou best goed kunnen.
En welke snelheid ?
Ik haalde met een test 50Mbit vandaag met een free trial, zelfde gelde voor Crashplan, maar laten we zeggen dat je 100Mbit verbinding hebt, voor 150TB heb je dan ongeveer 6 maanden nodig om dat te uploaden, zou zeggen veel plezier. :+

BlackBlaze review

Is het mogelijk, vast wel, maar daar zijn deze diensten niet voor bedoelt, ze zijn bedoelt voor normale prive systemen en voornamelijk voor prive data, niet om je film collectie te back-uppen, daar hebben ze andere oplossingen voor, met een speciale prijs die daar bij komt kijken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Ik heb mijn offsite backups niet voor elkaar. Eigenlijk wel bizar als je er over nadenkt dat je wel dik twee ruggen er tegenaan gooit om een prachtige zfs raidz2 te bouwen. Doet ook wel voor een belangrijk deel dienst als esxi server. Voor een groot gedeelte heb ik het ook gedaan om mijn innerlijke geek te voeden ;) ik zie ongeveer 1tb van mijn 24tb pool als "onvervangbare" data. Voor een groot gedeelte foto's en programmeerprojecten. Deze discussie doet me er weer aan herinneren dat ik echt eens een cloudsynchronisatie moet gaan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 10:04

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Dadona schreef op woensdag 31 december 2014 @ 15:17:
Ik ga vast op zoek naar shot glaasjes. :+

Overigens is een handmatige check natuurlijk prima, maar het punt is dat te weinig mensen dat doen en zoals het hoort, niet doen op de momenten dat het nodig is.
Mm da's lastig bier drinken of heb je meer en ander vloeibaar lekkers in de aanbieding :+

Idd, als de sync methode/software t aanbied een auto verify en anders handmatig.
Q schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:16:
Ik durf de weddenschap prima aan omdat afgezien van een klein handje die-hards die het wel goed voor elkaar hebben, de meeste mensen die hier posten eenmalig wat vragen stellen over hun zelfbouwsel en dan weer foetsie zijn. Grote kans dat zij het niet goed voor elkaar hebben.

Ik vind mijn eigen schatting laf, want eigenlijk denk ik dat het aantal eerder 80% is. Lastig te controleren, want dan moet je al die posters gaan vragen of ze 't voor elkaar hebben en hopen dat ze niet liegen uit schaamte.

Voor mijn eigen backup gebruik ik primair time-machine via iSCSI. Net als Player-x werp ik zo nu en dan even een blik op het symbooltje in de menu bar en ik weet of er wat mis is of niet.

Voor off-site backup loopt sinds de laatste paar dagen mijn initiële Backblaze sync.

Daarvoor had ik zelf iets geprutst in combinatie met een doosje bij mijn ouders, maar dat ding zat vol en ik geloof het verder wel. Dat ga ik opdoeken.
Tja, het is al zo vaak gezegd RAID ≠ Back-up.

Op dit moment bestaat mijn/'t familie back-up plan uit:

-1 Crashplan (cloud en off-site)
-2 portable hdd's (2 roterende 4 TB disks, off-site, brand en diefstal veilig)
-3 Back-up machine in de garage (niet off-site, beperkt brand en diefstal veilig

De kerstdagen hebben inmiddels uitgewezen dat een 4e optie in de vorm van een eigen sync server in familie beheer (bij een rack boer of ieder een kleine bak)' over the top ' is. Ieder heeft zo zijn eigen data opslag behoeftes en dan is Crashplan/BackBlaze een beter en goedkopere optie dan ieder een 12 a 16 TiB ZFS servertje in de meterkast/kelder.
Afwezig schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:54:
Ik heb mijn offsite backups niet voor elkaar. Eigenlijk wel bizar als je er over nadenkt dat je wel dik twee ruggen er tegenaan gooit om een prachtige zfs raidz2 te bouwen. Doet ook wel voor een belangrijk deel dienst als esxi server. Voor een groot gedeelte heb ik het ook gedaan om mijn innerlijke geek te voeden ;) ik zie ongeveer 1tb van mijn 24tb pool als "onvervangbare" data. Voor een groot gedeelte foto's en programmeerprojecten. Deze discussie doet me er weer aan herinneren dat ik echt eens een cloudsynchronisatie moet gaan instellen.
Feed the inner geek, mmm, daar hebben vele van ons helemaal geen last van B-)

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 31-12-2014 21:14 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
player-x schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:49:
[...]
Heb nooit de kleine lettertjes gelezen, maar ze zeggen unlimited back-up dus het zou best goed kunnen.
[...]

Ik haalde met een test 50Mbit vandaag met een free trial, zelfde gelde voor Crashplan, maar laten we zeggen dat je 100Mbit verbinding hebt, voor 150TB heb je dan ongeveer 6 maanden nodig om dat te uploaden, zou zeggen veel plezier. :+

BlackBlaze review

Is het mogelijk, vast wel, maar daar zijn deze diensten niet voor bedoelt, ze zijn bedoelt voor normale prive systemen en voornamelijk voor prive data, niet om je film collectie te back-uppen, daar hebben ze andere oplossingen voor, met een speciale prijs die daar bij komt kijken. ;w
:)

Ik ben dat ook niet van plan, en gelukkig ben ik niet gehinderd door weinig bandbreedte.
Het zou gaan om email en foto's

Staan nu op een raid-5 volume, een laptop en een externe usb hdd. Maar ja allemaal in hetzelfde huis, dus bij brand is het pech: alles weg..

Ik zou voor mijn films de nzb files kunnen backuppen :)
Usenet is een redelijke backup, althans voor het meer besloten gedeelte wat passworded is..

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 31-12-2014 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Pantagruel schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:10:
Maar ja allemaal in hetzelfde huis, dus bij brand is het pech: alles weg..
Dan is bv CrashPlan een oplossing voor je, maar een automatische online backup met een vriend zo als met BuddyBackup is zeker geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Hmm ik heb weinig buddies.. En mijn eigen pc staat ook meestal uit.. Dus dan werkt het systeem niet.
Dan maar $5 per maand. Zo'n club is altijd online als je ze nodig hebt lijkt me.
Zou natuurlijk een simple synolgy kunnen kopen (2 stuks) en 1 bij de buren zetten. Alleen kost dat al weer zo veel dat je heel veel maanden $5 af kunt tikken.

[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 31-12-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik ben blij dat ik back-ups maak. Van de week had iemand hier in huis last van Coinvault. Ransomware verwijderen, encrypted data verwijderen, van back-up data terugzetten. Klaar. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

player-x schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:48:
[...]
[...]

Dan is bv CrashPlan een oplossing voor je, maar een automatische online backup met een vriend zo als met BuddyBackup is zeker geen slecht idee.
The Ting tings deuntje (That's not my name)

That's not my quote, that's not my quote, that's not my quote, that'ssss NOT my quote !

Maar die van Jacovn ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Pantagruel op 01-01-2015 10:41 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

jacovn schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:08:
Hmm ik heb weinig buddies.. En mijn eigen pc staat ook meestal uit.. Dus dan werkt het systeem niet.
Dan maar $5 per maand. Zo'n club is altijd online als je ze nodig hebt lijkt me.
Zou natuurlijk een simple synolgy kunnen kopen (2 stuks) en 1 bij de buren zetten. Alleen kost dat al weer zo veel dat je heel veel maanden $5 af kunt tikken.
Klopt, dat is de beperkende factor bij Buddybackup, bij een beperkte vrienden kringen die relatief weinig online is werkt het niet super.

Idd
#ProductPrijsSubtotaal
2WD Green WD40EZRX€ 135,95€ 271,90
1D-Link ShareCenter Pulse DNS-320€ 62,16€ 62,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,06

en dat dan 2x, kun je wel eventjes cloud back-up van betalen (los van het feit of het allemaal werkt zoals je wilt en kan wat je wenst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Pantagruel schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 10:35:
That's not my quote, that's not my quote, that's not my quote, that'ssss NOT my quote !
Geen idee wat daar is gebeurd, denk dat de forum server van tweakers iets raars heeft gedaan daar. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zIv71NyQNa0qkhTrm9E5ofKx/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is $150 voor een 3U behuizing met 16 hot swap bays, een psu en een sas expender en externe kabel een goede prijs ?
Die staan op ebay, wel snel $100 shipping, en dan nog invoeren en BTW helaas.

Voorbeeld: http://www.ebay.com/itm/3...rrays&hash=item1e979bbc98

Er zijn meerder aanbieders. Je kunt ze doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Ik zou eens aan ri-vier.eu vragen of die niet iets heeft, met sas expander, want met die prijzen + btw (250+ euro) zou je het wel eens net zo goed uit NL kunnen halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 03-01-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Wat een verschrikkelijk ongeluk is dat geweest zeg. Twee totaal verschillende cases op elkaar geknald.. :(

Ik zou inderdaad voor dit soort cases ook voor ri-vier gaan. En al zeker Nederland. Nog los van de prijs. Helaas zijn er toch de nodige gevalletjes van slechte backplanes. Mocht dat ook het geval zijn bij dit product dan heb je een hoop ellende. Dan is het toch prettig als je in Nederland iemand aan kan spreken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dadona op 03-01-2015 11:53 . Reden: Verduidelijking nav reply FD ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ri-Vier's eigen merk heeft daar (nog) geen last van ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Laatst online: 02-10 09:13
De Idle3 Timer van WD30EFRX hdd's staat nu standaard op 300 seconden.

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 03-01-2015 12:02 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik las op een USA forum veel over die extenders. Daar is het een mooie prijs als ze hem voor $40 of zo naar je huis sturen.
Dus hier maar melden of het voor iemand leuk/goedkoop is. Sas extender is toch niet echt goedkoop te noemen, maar inderdaad $250 incl shipping, en dan invoer kosten 15% of zo en dan BTW over alles.

Ik ben nu bezig weer een server te bouwen in een ri-vier kast RVS4-06A. Die kan als het goed is met rails in het Norco 15U rackje. De andere 2 servers die ik heb zijn norco 4220 case, en die kunnen er niet in met rails..
Wellicht de Norco cases dan maar eens gaan vervangen mocht deze rivier case goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Vind de prijs van de Intel RAID Expander Card RES2SV240 wel redelijk, voor een 24p oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:03
Effe schaamteloos pluggen : V&A aangeboden: Custom build FreeNAS server

Ik moet hem nog even afmonteren en installeren, maar dan heb je ook wel een heel rappe NAS. :9

[ Voor 20% gewijzigd door asing op 03-01-2015 18:55 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10-2024
msxer schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 00:36:
Thanks, zal mijn verbruik ook posten als ik hem draaiende heb.

Zal iets voor de kerstdagen worden (als ik alles nog op tijd besteld krijg).
Iets later als gepland maar hierbij wat verbruiksgegevens van mijn build :

#Product
1Intel Pentium G3420 Boxed
1Supermicro X10SL7-F
2Samsung M391B1G73QH0-YK0
1Seasonic G-Serie 360Watt
1Crucial M500 2,5" 240GB
6WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB

Ik gebruik deze nas als fileserver en backup icm ZFSguru.

Verbruik heb ik gemeten met een simpele Quigg verbruiksmeter dus kan wel wat(t) afwijken ;)

piekverbruik bij opstarten : 132W
verbruik tijdens lezen/schrijven: 72W
verbruik idle : 56W

Ik heb (nog) niks aangepast in de standaard instellingen van ZFSguru.

Heb gewoon de liveCD gedownload en draai momenteel het OS op de SSD.

(Running official system image 10.1-001 featuring FreeBSD 10.0-STABLE with ZFS v5000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Heb je ook je BIOS settings gecontroleerd?, want hij gebruikt behoorlijk veel tijdens idle, is dat met de HDDs spindown?

Op HWI hadden ze een workshop maak je pc zo zuinig mogelijk, redelijk veel nuttige info over de beste BIOS settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
https://wiki.freebsd.org/TuningPowerConsumption
Kan je ook nog even proberen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Nee, heb verder nog geen aanpassingen gedaan.

Gewoon hardware gemonteerd en ZFSguru geïnstalleerd.

Bedankt voor de links, zal de voorgestelde topics zeker bestuderen om te proberen hem nog zuiniger te krijgen (vond het zelf al niet tegenvallen voor 6 HHD's).

Maar zo ver ben ik nog niet :)

Ben nu aan het bekijken hoe ik de 6 HDD's het beste kan partitioneren/formatteren.

Ik ben van plan GPT te gebruiken, waarbij ik de mogelijkheid heb om een boot partitie te installeren.

De gedachte hierachter is dat ik op die manier ook (tijdelijk) van de storagepool kan booten, mocht de SSD met daarop het OS de geest geven.

[ Voor 7% gewijzigd door msxer op 04-01-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
msxer schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:42:
Ben nu aan het bekijken hoe ik de 6 HDD's het beste kan partitioneren/formatteren.
Gewoon een grote ZFS pool maken, houd het simpel, gecompliceerde oplossingen mogen in theorie perfect werken, op het einde van de dag kunnen ze je behoorlijke hoofdpijn bezorgen, en vaak wanneer je het minst kan gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle
Ik ben van plan GPT te gebruiken, waarbij ik de mogelijkheid heb om een boot partitie te installeren.

De gedachte hierachter is dat ik op die manier ook (tijdelijk) van de storagepool kan booten,
Daar kan je ook gewoon een andere (oude) (USB) HDD voor gebruiken waar op je een reserve systeem op zet.
mocht de SSD met daarop het OS de geest geven.
De kans daar op is zo ongelooflijk klein, dat ik iig daar niet aan zou beginnen, dat maakt alleen maar een ''rommeltje'' van je schijf met je ZFS pool.

Als je daar echt angst voor hebt, kan je altijd bv een 2.5'' HDD kopen, en daar een reserve OS op zetten als backup, en die super zuinige 2.5'' HDD gebruiken als download schijf, zodat je 6 HDDs gewoon in standby stand kunnen blijven staan, en zo minder energie verbruiken en ''minder slijten'', je hebt iig genoeg SATA/SAS porten.

Een aparte 2.5" DL schijf is iets dat ik sowieso altijd adviseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Begrijp het KISS principe wel, ik redeneer vaak ook van wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan :)

Ok dus de 6 HDD's best gewoon in 1 pool zonder OS partitie en geen andere poespas.

Nog voorkeur voor GPT of GEOM labels ?

Als ik de schijven toch niet ga partioneren kan ik misschien beter GEOM kiezen om zo compatibel te zijn met alle ZFS uitvoeringen ?

In ZFSguru staan de voor- en nadelen opgesomd :

voor GPT :
Advantages: bootable, multiple partitions and protects against some dangers
Disadvantages: incompatible with other platforms like Solaris

voor GEOM :
Advantages: more compatible, works on Solaris and other platforms
Disadvantages: no protection, not bootable, no multiple partitions

Wat ik dan vooral zou willen weten is waar tegen GFT dan tegen beschermt tov GEOM.

Ik kan er helaas weinig info over vinden.
Dit is zowat het enige , een quote van Cipher op het ZFSguru forum ivm het formatteren van HDD's :

I would format them as GPT, since you can create multiple partitions and GPT partitions have redundancy in them. But they are not compatible with Solaris. If you want to be able to migrate to Solaris platform, you may want to choose GEOM instead.

Kunnen jullie misschien wat meer vertellen over de bescherming die GFT tov GEOM zou bieden ?

[ Voor 119% gewijzigd door msxer op 04-01-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:14:
[...]
Een aparte 2.5" DL schijf is iets dat ik sowieso altijd adviseer.
Ik download eigenlijk niets via mijn NAS. Hij streamt eigenlijk continu (als ik thuis ben) muziek of films.

Aangezien ik qua muziek een vaste playlist heb, zou ik de harddisks kunnen ontlasten met een 128GB SSD die is ingedeeld als 50GB ZIL / 50GB L2ARC en 28GB ongepartitioneerd? In principe past de muziek die ik dagelijks speel makkelijk op die 50GB, dus zou hij daarvoor na verloop van tijd niet meer de harddisks moeten aanspreken.

Of kan ik beter een 2.5"zuinige disk installeren en hierop een kopie van de muziek zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
msxer schreef op zondag 04 januari 2015 @ 23:26:
Begrijp het KISS principe wel, ik redeneer vaak ook van wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan :)

Ok dus de 6 HDD's best gewoon in 1 pool zonder OS partitie en geen andere poespas.

Nog voorkeur voor GPT of GEOM labels ?

Als ik de schijven toch niet ga partioneren kan ik misschien beter GEOM kiezen om zo compatibel te zijn met alle ZFS uitvoeringen ?

In ZFSguru staan de voor- en nadelen opgesomd :

voor GPT :
Advantages: bootable, multiple partitions and protects against some dangers
Disadvantages: incompatible with other platforms like Solaris

voor GEOM :
Advantages: more compatible, works on Solaris and other platforms
Disadvantages: no protection, not bootable, no multiple partitions

Wat ik dan vooral zou willen weten is waar tegen GFT dan tegen beschermt tov GEOM.

Ik kan er helaas weinig info over vinden.
Dit is zowat het enige , een quote van Cipher op het ZFSguru forum ivm het formatteren van HDD's :

I would format them as GPT, since you can create multiple partitions and GPT partitions have redundancy in them. But they are not compatible with Solaris. If you want to be able to migrate to Solaris platform, you may want to choose GEOM instead.

Kunnen jullie misschien wat meer vertellen over de bescherming die GFT tov GEOM zou bieden ?
GPT is de defacto standaard. Windows, Linux, BSD en volgens mij zelfs Mac OS ondersteunen het.
GPT bevat een redundante partitietabel, dus bij verlies van een paar bytes zou het potentieel wat robuuster zijn. In de praktijk heb ik er nog niets van gemerkt.

GEOM is misschien compatible met Solaris, maar voor de rest maakt het weinig uit denk ik.

Ik zou lekker voor GPT kiezen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wellicht ook handig de GPT labels gelijk goed te maken zodat je de hdd's goed herkennen kan.
Ik heb in de zfsguru interface gewoon een naam opgegeven en die nummert dan door.

Achteraf liever toch maar serienummer van de hdd in het label gehad. Maar hoe je dat realiseert ?
Eerst opvragen en dan per hdd op de command line het label zetten lijkt me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msxer
Heb voor GPT gekozen en inderdaad het serienummer van de disks als label genomen.

Opvragen van de diskgegevens kan idd op de command line met hetvolgende commando :

camcontrol identify da0 (waarbij in dit geval da0 de op te vragen disk is)

wel het vakje Execute with increased (root) privileges aanvinken, anders werkt het niet

Wat me wel opvalt is dat ZFSguru bij het formateren met GFT label, automatisch de HDD partitioneerd en er een FreeBSD bootpartitie van 256 KiB opzet, ook al heb je create boot partition uitgevinkt.

Krijg het (nog) niet voor elkaar om de HDD te formateren als 1 geheel zonder partities.

[ Voor 31% gewijzigd door msxer op 05-01-2015 11:03 ]

Pagina: 1 ... 168 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.