Ik heb al een aantal oude PC's misbruikt door om te bouwen naar een Server/NAS. Nu heb ik recentelijk mijn PC vervangen en deze doet nu dienst als NAS. Nu is de huidige NAS het onderstaande verre van ideaal (stroomverbruik, geluid, warmte) dus zat ik rond te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Ubuntu server 12.04 erop draaien
- Voornamelijk het gebruik van Sickbeard & SabNZBd
- 2 of 3 VM's af en toe draaien (Minecraft Servers, Webserver voor mijzelf)
- TV Headend Server
- RAID 1 of Concatenated-Linear - RAID 1 is niet noodzakelijk aangezien er geen belangrijke data op staat, tevens gebruik ik nu ook geen RAID, en eventueel de schijven Concatenated-Linear laten draaien in plaats van RAID 1.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke? -> Mijn absolute maximumprijs is 600 euro, dit is inclusief verzendkosten. Alles wordt nieuw gekocht in verband met de leeftijd van mijn huidige hardware.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Het Geluidsniveau, de server staat in mijn slaapkamer, maar deze mag een beetje hoorbaar zijn.
- Energieverbruik is niet een groot probleem ook al probeer ik een beetje rekening ermee te houden.
- 6 Sata poorten (voor eventuele uitbreidingen van harde schijven)
Het voorlopige lijstje;
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 4130 Boxed | € 94,50 | € 94,50 |
1 | Gigabyte GA-B85M-HD3 | € 47,99 | € 47,99 |
2 | WD Green WD30EZRX, 3TB | € 90,91 | € 181,82 |
1 | WD Green WD5000AZRX, 500GB | € 43,- | € 43,- |
1 | Fractal Design Define Mini | € 71,95 | € 71,95 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 59,65 | € 59,65 |
1 | be quiet! System Power 7 400W | € 39,49 | € 39,49 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 538,40 |
Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?
Edit:
Ik zal de server voornamelijk gebruiken voor tijdelijke opslag van privé foto's & filmpjes, en daarnaast voor het downloaden.
Edit 2;
De 500 GB zal dienen voor opstart en gebruik van PHPVirtualBox, heb naar aanleiding van onderstaande opmerking aangepast, kan dit namelijk ook als een back-up op de 3 TB schijven plaatsen.
[
Voor 3% gewijzigd door
rbnboot op 04-07-2014 13:58
]