Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
50Miles schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:10:
Waarom niet de ASRock AM1H-ITX? Heeft een 19V voeding en is daarmee stukken zuiniger.
Hmm die optie had ik gemist, dat is inderdaad interessant. Ik zie even geen prijs voor een 90W voeding, dan neem ik een 120W voor €40, zou meer dan voldoende moeten zijn toch?

Dan zit ik alleen met dit kastje nog met een gat waar de voeding zou komen...
BartNL schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 12:17:
koop een Synology DiskStation DS214?
Dan ben ik 238 + 205 = 443 euro kwijt, dus ~25 euro goedkoper uit, maar dan heb ik:

- een dual core 1 Ghz ipv quad core 2 Ghz (L2 van zo'n Marvell Armada XP is 1 MB als ik me niet vergis, vs 2MB voor de AMD)
- 512 Mb geheugen ipv 8 GB

Synologys zijn prachtige apparaten, maar dan betaal ik denk ik voor een hoop wat ik toch niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
TripleM schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:14:
[...]

Hmm die optie had ik gemist, dat is inderdaad interessant. Ik zie even geen prijs voor een 90W voeding, dan neem ik een 120W voor €40, zou meer dan voldoende moeten zijn toch?

Dan zit ik alleen met dit kastje nog met een gat waar de voeding zou komen...
Dat gat in de kast zit ik ook nog even mee in mijn config. Vraag me af of daar een blind-panel oid voor is.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:00
TripleM schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:46:

Ik had dit in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1B-ITX€ 27,-€ 27,-
2WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 102,41€ 204,82
1Cooler Master Elite 110€ 36,-€ 36,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 64,-€ 64,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial MX100 128GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,32
Is de Fractal-design-node-304 wellicht een optie voor je.
Je hebt nu een 2-bay NAS staan, maar wellicht wil je in de toekomst een extra schijf toevoegen?
Dan heb je in jouw gekozen kast geen ruimte over

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
TripleM schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:14:
[...]Synologys zijn prachtige apparaten, maar dan betaal ik denk ik voor een hoop wat ik toch niet gebruik.
voor het doel zoals jij omschrijft en de problemen die je omschrijft lijkt een Synology upgrade mij het meest logische. Met een Windows omgeving gebruikt Windows een deel van de CPU en geheugen voor taken die jij toch niet gebruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-10 20:42
Bij Synology betaal je voor het gemak. Het werkt. En het is aan jou om daar een prijs aan te koppelen (tijd, geld, ..).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
MdO82 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:37:

Je hebt nu een 2-bay NAS staan, maar wellicht wil je in de toekomst een extra schijf toevoegen?
Ik heb er wel over nagedacht, maar die kast is wel meteen een stuk groter (dieper vooral). Het kastje moet in m'n meterkast komen te staan en daar is niet heel veel plek. Ik zou het liefst iets hogers hebben, zodat de oppervlakte beperkt blijft. Ik zou eventueel ook een minitower kunnen nemen, maar dat vind ik dan weer minder mooi. Zeikerd ben ik :P

Maar, opties voor een kast met plaats voor 3 SATA's en 1 SSD zijn zeker ook welkom, ik zal er zelf ook nog es naar gaan kijken.
BartNL schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:55:

voor het doel zoals jij omschrijft en de problemen die je omschrijft lijkt een Synology upgrade mij het meest logische. Met een Windows omgeving gebruikt Windows een deel van de CPU en geheugen voor taken die jij toch niet gebruikt ;)
Dat is zeker waar, maar het verschil is wel behoorlijk. Twee cores van 1 Ghz vs vier cores van 2 Ghz, en 512 Mb geheugen vs 8 GB (of ik moet nog 60 euro uitgeven aan de + versie). Dat weegt toch niet tegen elkaar op?

Ik zou natuurlijk eventueel ook FreeNAS oid kunnen gebruiken in plaats van Windows. Ik ben geen expert, maar zou handig genoeg moeten zijn om dat aan de praat te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TripleM schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:10:
[...]

Ik heb er wel over nagedacht, maar die kast is wel meteen een stuk groter (dieper vooral). Het kastje moet in m'n meterkast komen te staan en daar is niet heel veel plek. Ik zou het liefst iets hogers hebben, zodat de oppervlakte beperkt blijft. Ik zou eventueel ook een minitower kunnen nemen, maar dat vind ik dan weer minder mooi. Zeikerd ben ik :P

Maar, opties voor een kast met plaats voor 3 SATA's en 1 SSD zijn zeker ook welkom, ik zal er zelf ook nog es naar gaan kijken.

[...]

Dat is zeker waar, maar het verschil is wel behoorlijk. Twee cores van 1 Ghz vs vier cores van 2 Ghz, en 512 Mb geheugen vs 8 GB (of ik moet nog 60 euro uitgeven aan de + versie). Dat weegt toch niet tegen elkaar op?

Ik zou natuurlijk eventueel ook FreeNAS oid kunnen gebruiken in plaats van Windows. Ik ben geen expert, maar zou handig genoeg moeten zijn om dat aan de praat te krijgen :)
Gewoon een compromis :) De Synology software op je eigen hardware draaien (www.xpenology.com), werkt als een trein!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:00
Ik zit zelf ook aan de ASRock AM1H-ITX, maar ik las in dit topic dat je deze kan uitrusten met een 90 picopsu.
Echter zijn deze niet te zwak ?

Als ik uitga van de PSU Calculator dan kom ik met mijn systeem op 190Watt uit.

Ik heb hierin dan het systeem van TripleM samengesteld.
Het enige verschil is dat ik dan 4 harddisks heb gerekend en 1 ssd

[ Voor 7% gewijzigd door MdO82 op 01-07-2014 15:27 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 13:36
Zonder schijven vebruikt zo'n AMD setje misschien 10-15W, dus tenzij jij 200.000 toeren schijven hebt die 60W verstoken kan je die prima op een PicoPSU kwijt :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
MdO82 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:37:
[...]

Volgens mij past dat gewoon prima in een kast als die Elite 110 wanneer je ook meerdere schijven erin wilt stoppen. Dat ding heeft ruimte genoeg voor 4 3.5" HDDs + 1 2.5" SSD/HDD als je maar geen videokaart erin stopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 10:28

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

hidde212 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:56:
Inderdaad, de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt moet volstaan. Schijven trekken bij spin-up max. 20W, met 10 schijven is dat dus 200W maximaal voor de schijven. 250W max. bij spinup voor het hele systeem dus.
Zit nog ff naar die voeding te kijken, die heeft onvoldoende SATA aansluitingen, dat is de reden dat ik bij die Corsair was uitgekomen: daar zit 12x SATA op, op die Seasonic maar 4.

De machine moet uiteindelijk met 10 SATA schrijven en 2 SSD's draaien. (2x 5-disk RAIDZ + 2 cache SSD's)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 00:48
Dan knoop je er toch even een Y-kabel aan. Of je gebruikt deze https://ri-vier.eu/drive-...-f-power-cable-p-208.html. Als de kabel dik genoeg is om voldoende stroom door de kabel te trekken zonder teveel verlies, dan is dat geen probleem.

[edit] ik gebruik 3 of 4 van die dingen op een Seasonic S12II-Bronze 520W (dacht ik), en daar zitten 17 HDD's aan, geen probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door Contagion op 01-07-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Na het lezen van een uitgebreide review op tweakers over het AM1 platform heb ik mijn build daar eerst maar op gebaseerd. Volgens mij is het AM1 platform namelijk behoorlijk energiezuinig. Ik kom vooralsnog op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AM1H-ITX€ 46,95€ 46,95
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,35€ 62,35
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,29

Ik begrijp dat dit een behoorlijke budget oplossing is. Mijn afwegingen zijn als volgt:

- De AMD 5350 is de snelste SOC voor de AM1.
- Het moederbord staat behoorlijk goed aangeschreven in dit topic. Tevens een 19V voedingoptie.
- Geheugen is geen ECC. Na het lezen van een bericht van CIPHER ben ik in de veronderstelling dat het een pro is, maar geen noodzakelijk iets voor ZFS.
- Behuizing gekozen o.b.v. uiterlijk in combinatie met mogelijkheid voor 6 schijven. Alleen jammer dat er een lege ruimte voor de ATX voeding overblijft. Iemand hier ideën, eventueel een andere kast waar geen voeding in kan?

Vooralsnog ben ik voornemens om mijn twee Samsung 1Tb schijven in UFS te installeren als twee individuele volumes. Totaal niet redundant, maar middels Rsync backup ik momenteel ook al dagelijks mijn belangrijkste bestanden. Dit wil ik eerst voortzetten, totdat ik in de mogelijkheid ben om 6 WD Greens te kopen welke ik in RaidZ2 kan zetten.

Graag hoor ik jullie op- of aanmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
50Miles schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 21:32:
Na het lezen van een uitgebreide review op tweakers over het AM1 platform heb ik mijn build daar eerst maar op gebaseerd. Volgens mij is het AM1 platform namelijk behoorlijk energiezuinig. Ik kom vooralsnog op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,29

Ik begrijp dat dit een behoorlijke budget oplossing is. Mijn afwegingen zijn als volgt:

- De AMD 5350 is de snelste SOC voor de AM1.
- Het moederbord staat behoorlijk goed aangeschreven in dit topic. Tevens een 19V voedingoptie.
- Geheugen is geen ECC. Na het lezen van een bericht van CIPHER ben ik in de veronderstelling dat het een pro is, maar geen noodzakelijk iets voor ZFS.
- Behuizing gekozen o.b.v. uiterlijk in combinatie met mogelijkheid voor 6 schijven. Alleen jammer dat er een lege ruimte voor de ATX voeding overblijft. Iemand hier ideën, eventueel een andere kast waar geen voeding in kan?

Vooralsnog ben ik voornemens om mijn twee Samsung 1Tb schijven in UFS te installeren als twee individuele volumes. Totaal niet redundant, maar middels Rsync backup ik momenteel ook al dagelijks mijn belangrijkste bestanden. Dit wil ik eerst voortzetten, totdat ik in de mogelijkheid ben om 6 WD Greens te kopen welke ik in RaidZ2 kan zetten.

Graag hoor ik jullie op- of aanmerkingen.
Dit is ook een mooie kast: pricewatch: Cooler Master Elite 130

Daarnaast is 4GB wellicht wat weinig als je echt naar 6 schijven wilt gaan. Zeker aangezien je maar 2 RAM sloten op je moederbord hebt. Ik zou voor 8GB in 1 module gaan zodat je later kan uitbreiden naar 16GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Eerlijk gezegd twijfel ik over een RaidZ met 4 schijven in de toekomst, of een RaidZ met 5 schijven, Één parity disk dus. Ik noemde eerder 6 schijven, maar dit zullen dus 4 of 5 worden.

Is 4Gb dan nog te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
meer ram is altijd beter, met 4gb red je het, maar meer is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
Ik vind het wel een mooie setup. Heb het bord + proc zelf ook en bevalt mij prima. Ik heb zelf ook 4 GB in het bord zitten en dat draait prima (hoewel ik ZFS-on-Linux gebruik, en dat is misschien wat minder RAM-hongerig). Bedenk wel even dat als je een 19V adapter gaat gebruiken (ik doe het overigens met een 12V adapter + 2x 1 TB 2.5" HDD == 5V, dus mijn 12V lijn wordt daardoor niet belast), je daar misschien niet zomaar 2 of meer 3.5" hdd's aan kan hangen en je dus een aparte voeding moet gebruiken.

Qua zuinigheid, mijn setup gebruikt ongeveer 10Watt idle aan het stopcontact met de harddisks powered down (volgens energy check 3000). Dat loopt op tot zo'n 18Watt als ik XBMC heb draaien met de harddisks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Contagion schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:27:
Ik vind het wel een mooie setup. Heb het bord + proc zelf ook en bevalt mij prima. Ik heb zelf ook 4 GB in het bord zitten en dat draait prima (hoewel ik ZFS-on-Linux gebruik, en dat is misschien wat minder RAM-hongerig). Bedenk wel even dat als je een 19V adapter gaat gebruiken (ik doe het overigens met een 12V adapter + 2x 1 TB 2.5" HDD == 5V, dus mijn 12V lijn wordt daardoor niet belast), je daar misschien niet zomaar 2 of meer 3.5" hdd's aan kan hangen en je dus een aparte voeding moet gebruiken.

Qua zuinigheid, mijn setup gebruikt ongeveer 10Watt idle aan het stopcontact met de harddisks powered down (volgens energy check 3000). Dat loopt op tot zo'n 18Watt als ik XBMC heb draaien met de harddisks aan.
Hoezo kan ik niet 5 hdd's poweren via 19v adapter? Er zit toch een SATA-powercable op het mobo. Is deze daar niet op voorbereid? Wat is dan een alternatief? PicoPSU of een ATX?

Kan de PICO naast de onboard voeding worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
5 schijven trekken bij spinup ~100W. Dat is te veel voor de ingebouwde voeding.
2 a 3 schijven is volgens mij de max...

Je kan die voeding stekkers niet tegelijk gebruiken, dan moet je naar een zware PicoPSU of een ATX voeding.

En dat is nou juist net zonde...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
FireDrunk schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:50:
5 schijven trekken bij spinup ~100W. Dat is te veel voor de ingebouwde voeding.
2 a 3 schijven is volgens mij de max...

Je kan die voeding stekkers niet tegelijk gebruiken, dan moet je naar een zware PicoPSU of een ATX voeding.

En dat is nou juist net zonde...
Dat vind ik inderdaad behoorlijk zonde. Hoe lossen anderen dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Niet zoveel schijven aan dat bordje hangen, of een ander bordje kiezen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
FireDrunk schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:54:
Met een 300Watt ATX voeding dus.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
FireDrunk schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:54:
Even voor mijzelf, 3 WD Greens + 1 SSD moet wel lukken met een ~100W adapter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog geen uitgebreide reactie op je verhaal gegeven, 50Miles, maar het is inderdaad zo dat low-power builds met lage piekvermogens werken; dus 5+ schijven wordt dan lastig. Ik heb het bordje zelf ook, en wellicht dat 4x WD Green schijven (4*16W = 64W) wel gaat lukken.

Maar als je echt 5+ schijven wilt is een ATX-setup wel het gemakkelijkste. Kun je ook een normaal Intel setje voor halen, is ook goedkoop maar heeft wel meer CPU kracht (single threaded iig).

Ik heb overigens bij iemand een 6 disk RAID-Z2 bak gebouwd met PicoPSU en 150W voeding. Dat werkt prima. Schijven zijn WD20EARX. Dan praten we over 120W spinup + 25W voor het bord tijdens BIOS-fase = 145W. Dat is wel een beetje de uiterste grens voor een PicoPSU NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:59:
Ik heb nog geen uitgebreide reactie op je verhaal gegeven, 50Miles, maar het is inderdaad zo dat low-power builds met lage piekvermogens werken; dus 5+ schijven wordt dan lastig. Ik heb het bordje zelf ook, en wellicht dat 4x WD Green schijven (4*16W = 64W) wel gaat lukken.

Maar als je echt 5+ schijven wilt is een ATX-setup wel het gemakkelijkste. Kun je ook een normaal Intel setje voor halen, is ook goedkoop maar heeft wel meer CPU kracht (single threaded iig).

Ik heb overigens bij iemand een 6 disk RAID-Z2 bak gebouwd met PicoPSU en 150W voeding. Dat werkt prima. Schijven zijn WD20EARX. Dan praten we over 120W spinup + 25W voor het bord tijdens BIOS-fase = 145W. Dat is wel een beetje de uiterste grens voor een PicoPSU NAS.
Thx! Dan ga ik liever voor max 4 schijven in RaidZ dan dat ik een compromis moet sluiten in stroomverbruik.

Had je verder nog iets op mijn build aan te merken? ECC/Non ECC ram bijvoorbeeld :X

EDIT: CIPHER, hoe kom jij bij 16Watt spinup voor de WD Greens? Op de Spec Sheet staat 4 Watt read/write, nergens staat spinuppower: http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-771438.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door 50Miles op 01-07-2014 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
50Miles schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:01:
[...]

Thx! Dan ga ik liever voor max 4 schijven in RaidZ dan dat ik een compromis moet sluiten in stroomverbruik.

Had je verder nog iets op mijn build aan te merken? ECC/Non ECC ram bijvoorbeeld :X

EDIT: CIPHER, hoe kom jij bij 16Watt spinup voor de WD Greens? Op de Spec Sheet staat 4 Watt read/write, nergens staat spinuppower: http://www.wdc.com/wdprod...Sheet/ENG/2879-771438.pdf
12VDC ±10% (A, peak)

dat getal * 12 :) (V*A=W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
DXaroth schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:26:
[...]

12VDC ±10% (A, peak)

dat getal * 12 :) (V*A=W)
Scherp, echter is het dan 21 watt per schijf ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vandaar dat ik altijd 20W als gemiddelde neem :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Maar om veilig te zitten moet ik dus een 120Watt (output) adapter nemen om een AMD 5350 incl bord samen met vier schijven aan te kunnen sturen?

4 x 20 Watt + 25 Watt = 105 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, maar het moederbord is er eigenlijk niet op gemaakt om zoveel stroom door die connector te leveren voor zover ik weet...

Ik zou even op internet zoeken of er mensen zijn die bevestigen dat dit werkt zonder je bord te slopen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
Je hebt nog kans dat de schijven een vorm van 'staggered spinup' ondersteunen. Je kan onder Linux in elk geval met hdparm 'start in standby' (o.i.d.) instellen. Dat betekent dat de drive bij het krijgen van power niet direct begint met opspinnen. Als hij dat kan, dan ligt je maximale stroomverbruik een stuk lager omdat niet alle drives tegelijk beginnen te draaien.

Overigens heb ik alleen maar 1 TB schijven die dat kunnen. Mijn 2 TB en 3 TB kunnen het niet meer (helaas, want waarom zou je altijd direct beginnnen te draaien?!).

[edit] er staat niet in de manual van het bord hoeveel de DC-DC converters kunnen leveren. De SATA power cable die is bijgeleverd heeft wel 2 aansluiting, dus in elk geval zou ik verwachten dat 2 3.5" harddisks te doen is voor het bord. En anders dus een picoPSU aanschaffen, maar dan kan je ook een ander bord kiezen en begint de zoektocht opnieuw :).

[ Voor 25% gewijzigd door Contagion op 02-07-2014 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50Miles schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 23:01:
Uit reviews, ik dacht StorageReview. WD40EZRX kan ik niet vinden, en de WD40EFRX (WD Red) review heeft geen stroommetingen ( :/ ) maar dit heb ik wel kunnen vinden:

Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/low_power_power_values%284%29.png

Nu kun je discussiëren of de getallen wel correct zijn gemeten. Maar ik denk dat het heel logisch is dat het daadwerkelijke praktische maximumvermogen op papier hoger is dan wat het ding daadwerkelijk verbruikt. Eventueel kan ik het meten met mijn WD40EZRX schijven, maar die bevatten wel live data dus daar speel ik niet graag mee. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Mooi grafiekje. Dit betekend dus dat mijn eerdere rekensom van Mobo/CPU en vier schijven gaat lukken op een 120Watt voeding.

4 x 20 Watt + 25 Watt = 105 Watt.

Terrecht kwam de vraag of dit mobo wel een dergelijk wattage kan doorvoeren.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:59:

Maar jij (CIPHER) hebt toch dit bord met een dergelijk aantal schijven in gebruik? Hoe voedt je die?

[ Voor 55% gewijzigd door 50Miles op 02-07-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dain Bramage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 16:21
Paul schreef op maandag 30 juni 2014 @ 14:03:
[...]
Ja, geen probleem :) Deze chip zit er op, bij 'specs' staat (o.a.) SATA.
[...]
VT-x, 'virtualisatie', dat wel. VT-d, wat gebruikt wordt om hardware rechtstreeks door te geven aan een VM (wat je voor ZFS onder VMware wil...) zit niet overal op :) Vooral marketing, Intel vindt het (niet geheel onterecht) een server-feature :)
Raar dat deze op een C222 chipset zit. Deze mist aantal features. Het bord is iets om over na te denken.

VT-D is natuurlijk een ander publiek dan het desktop-segment. Wat wel dan weer raar is, is dat core i5 reeks geen ecc geheugen ondersteund en de i3 reeks wel. Ga denk ik toch dan voor een Xeon (~25,- duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als alle i5's ECC zouden doen, is er nog maar amper reden om voor een Xeon te gaan...
Als er geen enkele goedkope CPU was die ECC had, zouden mensen naar AMD overstappen voor budget systemen (omdat veel AMD systemen gewoon ECC doen).

Het is gewoon een kwestie van spelen met vraag en aanbod.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Dain Bramage schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:42:
[...]Ga denk ik toch dan voor een Xeon (~25,- duurder).
je hebt wel de 20 euro duurdere 1225 versie nodig om onboard video te kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dain Bramage
BartNL schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:44:
[...]

je hebt wel de 20 euro duurdere 1225 versie nodig om onboard video te kunnen gebruiken
Jup, alle Xeons waarvan het nummer op een 0 eindigt hebben geen ingebakken gpu. Moet echter geen probleem zijn, anders heb ik hier nog een paar gpu's die ik er in kan prikken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Vandaag is de knoop doorgehakt en heb ik mijn NAS verkocht aan een vriend van me. De schijven hou ik zelf zodat ik die in mijn nieuwe server kan zetten totdat ik op een later moment 4 nieuwe schijven heb gekocht. Vooralsnog dus 2x 1TB Samsung erin middels 2 UFS Volumes met dagelijkse Rsync voor back-up.

De hardware aangepast naar een redelijk definitief lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,25

Zijn er nog opmerkingen van deze en gene? Ik twijfel nog tussen de onderstaande moederborden:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,95

De AM1H versie heeft de 19Volt voeding aan boord, maar volgens mijn research zou dit rondom 60Watt vermogen hangen. Twee schijven is in ieder geval als max bepaald door Asrock zoals het nu lijkt. Vooralsnog voldoende, totdat mijn upgrade naar ZFS er komt (5 schijven). Beetje zonde dus om daar nu gebruik van te gaan maken. Dan kan ik net zo goed 20 euro besparen en de AM1B versie nemen. Nagenoeg gelijk aan de AM1H versie, alleen is het grote verschil dat de onboard voeding ontbreekt.

Alternatief was in mijn beleving een Pico PSU. Hierbij valt het mij echter op dat bij een 150Watt PICO slechts een 80Watt adapter wordt geleverd. Kan deze Pico dan wel 150Watt leveren aan mijn systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,50

Een losse 12V adapter van 150Watt wordt weer erg duur. Een ander alternatief zou dan zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,95

Echter hierbij twijfel ik heel erg over de power consumption van deze voeding in idle en belast. Ik heb geen trek in een systeem wat 250watt gaat trekken. Iemand een idee wat deze voeding in idle zou trekken met 5 schijven? WD's zijn zo'n 20Watt in spinup, en het moederbord neemt zo'n 25Watt, dus 125Watt wordt maximaal getrokken. Het zou fijn zijn dat deze voeding dan ook daadwerkelijk onder 150Watt blijft, en bij idle terugzakt naar 40 tot 60Watt.

Hopelijk kunnen jullie nog wat vragen van mij beantwoorden. Ik wil het namelijk gelijk goed doen :) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
De 125 watt die je noemt is alleen bij opspinnen.

Je hebt dus opspinnen, normaal gebruik, en idle
Ik neem aan de tussen de 40 en 60 watt hoopt tijdens normaal gebruik, en iets lager idle (schijven spinnend down).

Even ruw geschat: Dat haal je makkelijk :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Extera schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 22:17:
De 125 watt die je noemt is alleen bij opspinnen.

Je hebt dus opspinnen, normaal gebruik, en idle
Ik neem aan de tussen de 40 en 60 watt hoopt tijdens normaal gebruik, en iets lager idle (schijven spinnend down).

Even ruw geschat: Dat haal je makkelijk :)
Wat bedoel je met, dat haal je makkelijk? Heb meerdere vragen neergezet namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
50Miles schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:39:
Vandaag is de knoop doorgehakt en heb ik mijn NAS verkocht aan een vriend van me. De schijven hou ik zelf zodat ik die in mijn nieuwe server kan zetten totdat ik op een later moment 4 nieuwe schijven heb gekocht. Vooralsnog dus 2x 1TB Samsung erin middels 2 UFS Volumes met dagelijkse Rsync voor back-up.

De hardware aangepast naar een redelijk definitief lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,25

Zijn er nog opmerkingen van deze en gene? Ik twijfel nog tussen de onderstaande moederborden:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 73,95

De AM1H versie heeft de 19Volt voeding aan boord, maar volgens mijn research zou dit rondom 60Watt vermogen hangen. Twee schijven is in ieder geval als max bepaald door Asrock zoals het nu lijkt. Vooralsnog voldoende, totdat mijn upgrade naar ZFS er komt (5 schijven). Beetje zonde dus om daar nu gebruik van te gaan maken. Dan kan ik net zo goed 20 euro besparen en de AM1B versie nemen. Nagenoeg gelijk aan de AM1H versie, alleen is het grote verschil dat de onboard voeding ontbreekt.

Alternatief was in mijn beleving een Pico PSU. Hierbij valt het mij echter op dat bij een 150Watt PICO slechts een 80Watt adapter wordt geleverd. Kan deze Pico dan wel 150Watt leveren aan mijn systeem?

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,50

Een losse 12V adapter van 150Watt wordt weer erg duur. Een ander alternatief zou dan zijn:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 36,95

Echter hierbij twijfel ik heel erg over de power consumption van deze voeding in idle en belast. Ik heb geen trek in een systeem wat 250watt gaat trekken. Iemand een idee wat deze voeding in idle zou trekken met 5 schijven? WD's zijn zo'n 20Watt in spinup, en het moederbord neemt zo'n 25Watt, dus 125Watt wordt maximaal getrokken. Het zou fijn zijn dat deze voeding dan ook daadwerkelijk onder 150Watt blijft, en bij idle terugzakt naar 40 tot 60Watt.

Hopelijk kunnen jullie nog wat vragen van mij beantwoorden. Ik wil het namelijk gelijk goed doen :) :9
Ja, nog 1 opmerking: Probeer werkgeheugen te nemen met 1 module van 8GB, dan kun je altijd makkelijk upgraden :)

Verder ben ik heel benieuwd naar hoe het systeem gaat lopen met losse adapter. Ik wil een soortgelijk systeem aanschaffen met 3x 2TB HDD en 1x 128GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
g0ulash schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:30:
[...]

Ja, nog 1 opmerking: Probeer werkgeheugen te nemen met 1 module van 8GB, dan kun je altijd makkelijk upgraden :)

Verder ben ik heel benieuwd naar hoe het systeem gaat lopen met losse adapter. Ik wil een soortgelijk systeem aanschaffen met 3x 2TB HDD en 1x 128GB SSD.
Voordat ik daar iets over kan posten probeer ik eerst meer info over de voedingen te krijgen, zie mijn post. Daarna bestel ik, en post ik de ervaring hier.

Iemand die meer weet van het verbruik van een ATX power supply en een PICO PSU 150 met een 80 watt adapter?

Volgende week zit ik zonder Nas, dus ben nu elke avond aan het researchen :(

Edit: 1 module ram ga ik aanpassen. Goede opmerking!

[ Voor 3% gewijzigd door 50Miles op 04-07-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 16:46
Een 80W adapter zal niet veel meer dan 80W leveren. Het zal niet uitmaken of je deze aansluit op een Pico van 100W of 150W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
TrsvK schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:37:
Een 80W adapter zal niet veel meer dan 80W leveren. Het zal niet uitmaken of je deze aansluit op een Pico van 100W of 150W.
Dan wordt de keuze langzaam aan zeer simpel, een PicoPsu met 150watt adapter of een normale ATX voeding.

Iemand een idee wat een gemiddelde voeding trekt als je systeem op dat moment maar 40 watt vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ligt aan de voeding. Veelal zijn PicoPSU's van 150W niet meer echt veel zuiniger dan ATX voedingen...

Bij PicoPSU's van 60 en 90W adapters die laag belast worden (< 30W) zou ik nog durven zeggen dat ze efficienter zijn, maar bij hogere vermogens verwacht ik niet dat het veel scheelt met een goede ATX voeding...

(om precies te zijn, een G-Series 360 watt, zal iets van 80-85% efficient zijn bij 40W belasting, een Cooler Master VS450+ zal het iets beter doen.)

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 04-07-2014 13:15 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnboot
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-05 20:08
Ik heb al een aantal oude PC's misbruikt door om te bouwen naar een Server/NAS. Nu heb ik recentelijk mijn PC vervangen en deze doet nu dienst als NAS. Nu is de huidige NAS het onderstaande verre van ideaal (stroomverbruik, geluid, warmte) dus zat ik rond te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Ubuntu server 12.04 erop draaien
- Voornamelijk het gebruik van Sickbeard & SabNZBd
- 2 of 3 VM's af en toe draaien (Minecraft Servers, Webserver voor mijzelf)
- TV Headend Server
- RAID 1 of Concatenated-Linear - RAID 1 is niet noodzakelijk aangezien er geen belangrijke data op staat, tevens gebruik ik nu ook geen RAID, en eventueel de schijven Concatenated-Linear laten draaien in plaats van RAID 1.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke? -> Mijn absolute maximumprijs is 600 euro, dit is inclusief verzendkosten. Alles wordt nieuw gekocht in verband met de leeftijd van mijn huidige hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

- Het Geluidsniveau, de server staat in mijn slaapkamer, maar deze mag een beetje hoorbaar zijn.
- Energieverbruik is niet een groot probleem ook al probeer ik een beetje rekening ermee te houden.
- 6 Sata poorten (voor eventuele uitbreidingen van harde schijven)

Het voorlopige lijstje;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,50€ 94,50
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 47,99€ 47,99
2WD Green WD30EZRX, 3TB€ 90,91€ 181,82
1WD Green WD5000AZRX, 500GB€ 43,-€ 43,-
1Fractal Design Define Mini€ 71,95€ 71,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,65€ 59,65
1be quiet! System Power 7 400W€ 39,49€ 39,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,40

Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Edit:

Ik zal de server voornamelijk gebruiken voor tijdelijke opslag van privé foto's & filmpjes, en daarnaast voor het downloaden.

Edit 2;

De 500 GB zal dienen voor opstart en gebruik van PHPVirtualBox, heb naar aanleiding van onderstaande opmerking aangepast, kan dit namelijk ook als een back-up op de 3 TB schijven plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door rbnboot op 04-07-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
Waarom 2x 3 TB en 2x 500 GB? 2x 4 TB is goedkoper + meer storage :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dain Bramage
Voor 50ct meer heb je de i3-4150, die toch weer een slordige 5% sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
50Miles schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:09:
[...]

Voordat ik daar iets over kan posten probeer ik eerst meer info over de voedingen te krijgen, zie mijn post. Daarna bestel ik, en post ik de ervaring hier.

Iemand die meer weet van het verbruik van een ATX power supply en een PICO PSU 150 met een 80 watt adapter?

Volgende week zit ik zonder Nas, dus ben nu elke avond aan het researchen :(

Edit: 1 module ram ga ik aanpassen. Goede opmerking!
Ik kan trouwens nergens vinden wat de 19V aansluiting op het moederbord maximaal kan trekken. Heb je ergens een bron voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde bordje. Ik heb er nog geen schijven op gehad. Ik hoorde trouwens dat hij ook 12V aankan ipv 19V. In dat geval heb je meer keuze qua adapters. Zou het van het weekend kunnen testen hoeveel schijven hij kan opspinnen. Ik hoop natuurlijk vier want dan kun je alle vier SATA gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:46:
Ik heb hetzelfde bordje. Ik heb er nog geen schijven op gehad. Ik hoorde trouwens dat hij ook 12V aankan ipv 19V. In dat geval heb je meer keuze qua adapters. Zou het van het weekend kunnen testen hoeveel schijven hij kan opspinnen. Ik hoop natuurlijk vier want dan kun je alle vier SATA gebruiken.
Ik las alleen wel dat 12V wat minder stabiel zo zijn dan de 19V. Moet even opzoeken waar ik dat ook alweer vandaan heb.

Alvast bedankt voor het testen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

50Miles schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 21:39:
Ga je de CPU fanless maken?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit bordje heeft maar 4 keer SATA (2x echt, 2x via Marvell chip) dus 5x schijven in ZFS zit er sowieso niet in. Als je de PCIe controller wilt gebruiken om uit te breiden, dan heb je het verkeerde bord gekocht. Probeer het dan eens met de SuperMicro X10SBA of C2550 van Asrock. Het ASRock AM1H-ITX bordje is leuk voor max 4 schijven. Als je nu al weet dat je meer wilt, is dit bordje niet zo geschikt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
FireDrunk schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:14:
Ligt aan de voeding. Veelal zijn PicoPSU's van 150W niet meer echt veel zuiniger dan ATX voedingen...

Bij PicoPSU's van 60 en 90W adapters die laag belast worden (< 30W) zou ik nog durven zeggen dat ze efficienter zijn, maar bij hogere vermogens verwacht ik niet dat het veel scheelt met een goede ATX voeding...

(om precies te zijn, een G-Series 360 watt, zal iets van 80-85% efficient zijn bij 40W belasting, een Cooler Master VS450+ zal het iets beter doen.)
Kijk, dit is interessante informatie voor mij >:) . Hoe moet ik zoiets zien, kan ik dan stellen dat bij 40Watt belasting de voeding: 40 / 80 x 100 = 50 Watt neemt? Dat vind ik namelijk erg acceptabel, en dan ga ik dus ook gewoon voor een ATX voeding.

Hier hoor ik dus graag wat meer uitleg over. Iemand die mij dit kan uitleggen :*) ?
g0ulash schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:28:
[...]

Ik kan trouwens nergens vinden wat de 19V aansluiting op het moederbord maximaal kan trekken. Heb je ergens een bron voor me?
Asrock zegt op de website dat het bord geschikt is voor 2 schijven middels ingebouwde voeding. 2 maal 20Watt spinup + 25Watt voor het bord, kom je op 65Watt. Dit zou de voeding dus ongeveer moeten trekken.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:46:
Als je dit wilt doen, erg graag! Zou mij enorm helpen namelijk om op korte termijn (komende week) de boel te bestellen. Hoor graag de uitslag en de configuratie die je had.
kevinl schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:31:
[...]

Ga je de CPU fanless maken?
Nog niet over nagedacht, hoezo?
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 15:35:
Dit bordje heeft maar 4 keer SATA (2x echt, 2x via Marvell chip) dus 5x schijven in ZFS zit er sowieso niet in. Als je de PCIe controller wilt gebruiken om uit te breiden, dan heb je het verkeerde bord gekocht. Probeer het dan eens met de SuperMicro X10SBA of C2550 van Asrock. Het ASRock AM1H-ITX bordje is leuk voor max 4 schijven. Als je nu al weet dat je meer wilt, is dit bordje niet zo geschikt natuurlijk.
Helemaal gelijk in. Stom dat ik dat niet heb gezien. Dan ga ik dus gewoon voor vier schijven in RaidZ. 4x 2Tb zorgt dan effectief voor 6Tb opslag. Mogelijk doe ik 4x 3Tb waardoor ik 9Tb opslag heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ja, zo kan je dat wel ongeveer stellen, alleen zullen de waardes/rekensommen wat ingewikkelder zijn.

http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story2&reid=313

Tweede grafiekje, bij 37W DC load, verbruikt de voeding 47W. Dus bij 40W DC uitgaan van 50W is zeker geen verkeerde gedachte nee.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
FireDrunk schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 21:02:
Ja, zo kan je dat wel ongeveer stellen, alleen zullen de waardes/rekensommen wat ingewikkelder zijn.

http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story2&reid=313

Tweede grafiekje, bij 37W DC load, verbruikt de voeding 47W. Dus bij 40W DC uitgaan van 50W is zeker geen verkeerde gedachte nee.
Kijk, daar kan ik wat mee. Ik was altijd bang dat een 300Watt voeding alsnog 200Watt zou trekken als het systeem maar om 40 watt vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Welnee, die tijden zijn ver vervlogen... (vraag me af, of ze er ooit geweest zijn zelfs :+ )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
FireDrunk schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 21:12:
Welnee, die tijden zijn ver vervlogen... (vraag me af, of ze er ooit geweest zijn zelfs :+ )
Thx, ik ga nog even naar de voedingen kijken, en denk dat ik dan mijn build wel klaar heb :).

Edit:

Zojuist even naar de Coolermaster V450 Semi-Modular gekeken. Volgens de grafiek op de website van de fabrikant heeft deze voeding 91% efficiency bij 20% load op 230Volt. Dit zou dus beteken dat bij 90Watt DC (20% ) een efficiency van 91% geldt, wat grof gezegd op 90 / 91 x 100 = 98,9 Watt AC uit komt.

Daaruit concludeer ik dat bij spinup een aditionele 10Watt wordt verbruikt, en dat dit bij idle dus zal zakken. Het verschil is dus te verwaarlozen. In dat geval is deze voeding zeer geschikt voor mijn server dacht ik zo.

Zie ik dit goed?

Hierbij nog de link: http://www.coolermaster.c...y/gaming-vs-series/v450s/

[ Voor 51% gewijzigd door 50Miles op 04-07-2014 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet er iemand op je op napp-it (geïnstalleerd , niet een vm machine) de mogelijkheid hebt om iets van torrentsoftware en nzb software te installeren ? Ik ken weinig van open solaris, en kan niet 123 iets vinden om dat op napp-it aan de praat te krijgen.

Heb je in ZFS guru wel die mogelijkheid ? En is dat gebruiksvriendelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 09:30
Napp-it is niets meer dan een web front-end om commando's te sturen naar het OS en het resultaat op te vangen en weer te geven. Primair gericht op ZFS. Werkt prima overigens.

Als je iets beter zoekt, vindt je wel hoe je torrent en usenet software kan installeren op Solaris.
Welke Solaris/illumos afgeleide gebruik je?

Tip: link en installeer eerst Python

[ Voor 11% gewijzigd door CooleSmurf op 05-07-2014 13:32 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
50Miles schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 21:57:
Zojuist even naar de Coolermaster V450 Semi-Modular gekeken. Volgens de grafiek op de website van de fabrikant heeft deze voeding 91% efficiency bij 20% load op 230Volt. Dit zou dus beteken dat bij 90Watt DC (20% ) een efficiency van 91% geldt, wat grof gezegd op 90 / 91 x 100 = 98,9 Watt AC uit komt.

Zie ik dit goed?
Is erg afhankelijk van het belasting verdeling over de verschillende spanningen, maar de Cooler Master V Semi-Modular voedingen zijn wel de meest efficiënte ATX voedingen te koop op dit moment bij lage belastingen.

In deze Griekse review van TheLab.gr zie je een uitgebreidere efficiëntie meting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CooleSmurf schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:25:
Napp-it is niets meer dan een web front-end om commando's te sturen naar het OS en het resultaat op te vangen en weer te geven. Primair gericht op ZFS. Werkt prima overigens.

Als je iets beter zoekt, vindt je wel hoe je torrent en usenet software kan installeren op Solaris.
Welke Solaris/illumos afgeleide gebruik je?

Tip: link en installeer eerst Python
Waar is die python voor nodig ? Kan het zijn dat ik enkel een betalende versie van Python kan vinden voor solaris ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-10 09:30
Hoi Timtitanium,

heb je net een DM gestuurd. Help je daar wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:53
Wat ik persoonlijk heb gedaan voor een systeem dat bij mij niet te aandrukkelijk aanwezig moet zijn is een SSD als bootschijf, en een 2.5" als downloadschijf (oude schijf van de PS3). Deze vangen de meeste schrijf/leesacties op zodat de lawaaige 3.5" schijven kunnen downspinnen. Overdag wordt alles dan verplaatst als ik toch niet thuis ben, zodat ik in de nacht rustig kan slapen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een stille 3,5" schijf gebruikt zoals de WD40EZRX dan heb je geen notebookschijf meer nodig. Die zijn echt heerlijk stil, in tegenstelling tot mijn Seagate schijven die behoorlijk meer geluid produceren; zowel idle als seekgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
  • Laatst online: 09-07 14:49
Ik heb na lang wikken en wegen ook besloten om een nieuwe NAS in elkaar te gaan zetten. Ik heb me volgens mij goed ingelezen, maar feedback en tips zijn uiteraard altijd welkom.

Ik heb nu een DS211j in gebruik en mis daar toch wel de mogelijkheid om te transcoden, uit te breiden naar meer dan 2 schijven, om over het gebrek aan snelheid van de cpu nog maar te zwijgen. :P Nou kan ik voor de makkelijke keuze gaan en een DS214play aanschaffen met grotere schijven, maar ik wil graag eens ervaren hoe een FreeNAS build bevalt. Dat gaat hem dus worden.

Ik ga er niet te veel gekke dingen mee doen. Het wordt een always-on media- en fileserver / downloadbak en alle data die erop komt is niet belangrijk genoeg voor de meerprijs van ECC geheugen. Belangrijke data staat op verschillende plaatsen veilig. Ik ga Plex als mediaserver gebruiken en SABnzbd om te downloaden. Transcoden hoeft maar met 1 stream tegelijk (kan altijd nog naar een i3 als het krap wordt) en virtualiseren ga ik niet doen. Wel moet hij enigszins zuinig in idle zijn. Stilte is fijn, maar hij komt in de meterkast te staan, dus geen extreme eis. Wel moet hij vanuit de browser te benaderen zijn.

Er komen uiteindelijk 6 schijven in. Ooit zal er 6x 4TB in RAIDz2 in komen, maar ik begin met schijven die ik al heb liggen: 2x 1TB en 2x 2TB. Daar komt later 2x 3TB bij. Geen RAID of z2.

Ik ben op het volgende lijstje uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,90€ 53,90
1ASRock B85M Pro4€ 53,50€ 53,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,04€ 31,04
1Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 8GB Zwart€ 4,02€ 4,02
1Crucial BLT8G3D1608ET3LX0CEU€ 74,84€ 74,84
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,45€ 50,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,75

Nou ben ik natuurlijk benieuwd wat de experts hierover te zeggen hebben. Zit ik zo goed met mijn keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Genji schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:50:
Ik heb na lang wikken en wegen ook besloten om een nieuwe NAS in elkaar te gaan zetten. Ik heb me volgens mij goed ingelezen, maar feedback en tips zijn uiteraard altijd welkom.

Ik heb nu een DS211j in gebruik en mis daar toch wel de mogelijkheid om te transcoden, uit te breiden naar meer dan 2 schijven, om over het gebrek aan snelheid van de cpu nog maar te zwijgen. :P Nou kan ik voor de makkelijke keuze gaan en een DS214play aanschaffen met grotere schijven, maar ik wil graag eens ervaren hoe een FreeNAS build bevalt. Dat gaat hem dus worden.

Ik ga er niet te veel gekke dingen mee doen. Het wordt een always-on media- en fileserver / downloadbak en alle data die erop komt is niet belangrijk genoeg voor de meerprijs van ECC geheugen. Belangrijke data staat op verschillende plaatsen veilig. Ik ga Plex als mediaserver gebruiken en SABnzbd om te downloaden. Transcoden hoeft maar met 1 stream tegelijk (kan altijd nog naar een i3 als het krap wordt) en virtualiseren ga ik niet doen. Wel moet hij enigszins zuinig in idle zijn. Stilte is fijn, maar hij komt in de meterkast te staan, dus geen extreme eis. Wel moet hij vanuit de browser te benaderen zijn.

Er komen uiteindelijk 6 schijven in. Ooit zal er 6x 4TB in RAIDz2 in komen, maar ik begin met schijven die ik al heb liggen: 2x 1TB en 2x 2TB. Daar komt later 2x 3TB bij. Geen RAID of z2.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,75

Nou ben ik natuurlijk benieuwd wat de experts hierover te zeggen hebben. Zit ik zo goed met mijn keuze?
Voeding zou ik vervangen voor de Coolermaster V450 series. Die hebben een zeer goede efficiëncy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Genji schreef op maandag 07 juli 2014 @ 17:50:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,75

Lijkt een beetje op mijn systeem,

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI H97M-G43€ 72,85€ 72,85
1Cooler Master N400 KKN1€ 39,55€ 39,55
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,-€ 60,-
1Crucial M550 M.2 128GB€ 75,90€ 75,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 352,65

Heb dezelfde doelstellingen heb er nu XPenology op draaien en het werkt heerlijk!

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
50Miles schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:43:
[...]

Voeding zou ik vervangen voor de Coolermaster V450 series. Die hebben een zeer goede efficiëncy.
Voor de efficiëntie alleen is de meerprijs van €15,- wel aan de hoge kant. Het duurt lang voordat je dat prijsverschil terugverdiend hebt met de stroomrekening. Maar de modulaire opbouw is wel (kleine) meerprijs waard. Ik zal er nog eens over nadenken. Ik lees hele goede verhalen over deze Seasonic voeding en het merk staat voor kwaliteit.
rikadoo schreef op maandag 07 juli 2014 @ 20:26:
[...]

Lijkt een beetje op mijn systeem,

.....

Heb dezelfde doelstellingen heb er nu XPenology op draaien en het werkt heerlijk!
Dat lijkt er idd erg veel op. Mooi bord met dat m.2 slot. Ik kies toch voor het ASRock bordje ivm de Intel NIC voor FreeNAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
@CiPHER, heb je nog de spin-up test kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:28:
Als je een stille 3,5" schijf gebruikt zoals de WD40EZRX dan heb je geen notebookschijf meer nodig. Die zijn echt heerlijk stil, in tegenstelling tot mijn Seagate schijven die behoorlijk meer geluid produceren; zowel idle als seekgeluiden.
Ik hoor dus her en der slechte verhalen over die WD Greens, maar ik vraag mij af of dit nog steeds zo is. Zit er aan te denken om een 3TB schijf er bij te prikken puur voor backups (dus stiller is belangrijker) en dubbel nu tussen red en green.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WD Red is een Green maar dan met TLER ondersteuning. Als je ouderwets RAID gebruikt (Hardware RAID of Windows RAID) dan heb je dit meestal nodig, anders vallen er schijven uit de RAID array zodra de schijven bad sectors tegen komen.

WD Green is allround de beste schijf van dit moment; goedkoop, zuinig, stil, weinig vibraties en toch behoorlijk snel met sequential I/O.

Alles wat veel verkocht wordt, krijg je ook minder goede verhalen over. Bovendien gebruiken veel mensen WD Greens ook voor hun ouderwetse RAID arrays, en als er vier schijven uit vallen dan geven mensen WD Green de schuld; want andere schijven hadden dit niet. Maar je moet je eigen incompetentie natuurlijk niet aan de schijf gaan verwijten, vind ik dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Cyleo schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:50:
[...]

Ik hoor dus her en der slechte verhalen over die WD Greens, maar ik vraag mij af of dit nog steeds zo is. Zit er aan te denken om een 3TB schijf er bij te prikken puur voor backups (dus stiller is belangrijker) en dubbel nu tussen red en green.
Draait hier al jaren een viertal WD green's in RAID5. Nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaargh! schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:54:
[...]

Draait hier al jaren een viertal WD green's in RAID5. Nooit problemen mee.
Niet alle RAID engines zijn gevoelig voor disk timeouts; maar Hardware RAID en Windows FakeRAID vallen hier wel onder.

Maar ook dan is er niets aan de hand en werkt het perfect.... TOTDAT je bad sectors krijgt. En dan begint de ellende:
  • Eén disk valt uit de RAID array; hmmm rebuilden dan maar.
  • Tijdens de rebuild vallen nog een paar schijven uit de RAID array; huh? opeens alle drie schijven kapot dat kan toch niet?
De schijven zijn niet kapot; er kan alleen een 512-byte sector niet worden gelezen. Sommige RAID engines gaan daardoor over de zeik en beschouwen de hele schijf als defect en gooien deze uit de RAID array.

Dit soort RAID arrays zijn extreem onveilig en kunnen een schijnveiligheid creëren. Het is zelfs zo dat een dergelijke RAID5 array minder bescherming kan bieden dan een RAID0 of losse disks. Veel mensen snappen namelijk niet dat RAID niet alleen bescherming toevoegt, maar ook een kwetsbaarheid introduceert in de storage-chain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HEADS UP: ik heb metingen verricht met het ASrock AM1H-ITX bordje!

Dit bord heeft een ingebouwde DC-DC voeding en heeft dus enkel een power brick nodig. Volgens de site en handleiding heb je een 19 volt adapter nodig. Maar ik heb zojuist ook met 12 volt getest en daar komen veel lagere cijfers uit; wat mij betreft is 12V dus een grote aanrader voor dit bord.

Daarnaast was de vraag of de ingebouwde DC-DC voeding wel genoeg vermogen kan leveren aan de hardeschijven. Op het bord zit een stekker waarmee je tot twee schijven van stroom kunt voorzien. Maar je kunt daar natuurlijk een splitter aan hangen en kijken of het met meer schijven ook lukt. En dat werkt!

Mijn metingen:

TestVermogen tijdens spinup (piek)Vermogen tijdens BIOSVermogen tijdens idle
0 schijven (12V)-18.5-
0 schijven (19V)-24.3-
3 schijven (12V)65.4W37.5W-
3 schijven (19V)73W43.3-
5 schijven (12V)102.1W56.5W-
5 schijven (19V)108.9W61.6W-

Gemeten met VoltCraft EnergyCheck 3000. Het meten van de piekspanning tijdens spinup is niet heel makkelijk; de energiemeter doet maar eens per seconde een meting. Maar je krijgt een aardige indicatie zo.

Bovendien heb ik getest met mijn Seagate schijven, die zijn minder zuinig dan de WD Greens en hebben ook meer spinup power nodig. Kortom, best een goede test. En dat je met 5 onzuinige schijven prima kunt opspinnen betekent dat je de 4 onboard poorten rustig kunt gebruiken zonder een externe ATX-voeding nodig te hebben.

Opvallend is ook dat 19V-adapter veel minder zuinig is dan 12V. Eerst dacht ik dat dit komt omdat de stroom voor de schijven dan dubbel moet worden omgezet; als er 19V binnenkomt moet dit eerst naar 12V en dat geeft weer extra verlies. Maar hetzelfde zien we zonder schijven, dus zonder veel +12V verbruik. Dus ik blijf het vreemd vinden; de adapter werd ook een beetje warm in tegenstelling tot de +12V adapter. Kan natuurlijk ook gewoon een efficiencyverschil in de adapter zijn en niet inherent aan 12V/19V. Maar vooralsnog denk ik dat je het best een 12V-adapter kunt gebruiken; ook al zou dat niet werken volgens de handleiding/website. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:43:
HEADS UP: ik heb metingen verricht met het ASrock AM1H-ITX bordje!

Dit bord heeft een ingebouwde DC-DC voeding en heeft dus enkel een power brick nodig. Volgens de site en handleiding heb je een 19 volt adapter nodig. Maar ik heb zojuist ook met 12 volt getest en daar komen veel lagere cijfers uit; wat mij betreft is 12V dus een grote aanrader voor dit bord.

Daarnaast was de vraag of de ingebouwde DC-DC voeding wel genoeg vermogen kan leveren aan de hardeschijven. Op het bord zit een stekker waarmee je tot twee schijven van stroom kunt voorzien. Maar je kunt daar natuurlijk een splitter aan hangen en kijken of het met meer schijven ook lukt. En dat werkt!

Mijn metingen:

TestVermogen tijdens spinup (piek)Vermogen tijdens BIOSVermogen tijdens idle
0 schijven (12V)-18.5-
0 schijven (19V)-24.3-
3 schijven (12V)65.4W37.5W-
3 schijven (19V)73W43.3-
5 schijven (12V)102.1W56.5W-
5 schijven (19V)108.9W61.6W-

Gemeten met VoltCraft EnergyCheck 3000. Het meten van de piekspanning tijdens spinup is niet heel makkelijk; de energiemeter doet maar eens per seconde een meting. Maar je krijgt een aardige indicatie zo.

Bovendien heb ik getest met mijn Seagate schijven, die zijn minder zuinig dan de WD Greens en hebben ook meer spinup power nodig. Kortom, best een goede test. En dat je met 5 onzuinige schijven prima kunt opspinnen betekent dat je de 4 onboard poorten rustig kunt gebruiken zonder een externe ATX-voeding nodig te hebben.

Opvallend is ook dat 19V-adapter veel minder zuinig is dan 12V. Eerst dacht ik dat dit komt omdat de stroom voor de schijven dan dubbel moet worden omgezet; als er 19V binnenkomt moet dit eerst naar 12V en dat geeft weer extra verlies. Maar hetzelfde zien we zonder schijven, dus zonder veel +12V verbruik. Dus ik blijf het vreemd vinden; de adapter werd ook een beetje warm in tegenstelling tot de +12V adapter. Kan natuurlijk ook gewoon een efficiencyverschil in de adapter zijn en niet inherent aan 12V/19V. Maar vooralsnog denk ik dat je het best een 12V-adapter kunt gebruiken; ook al zou dat niet werken volgens de handleiding/website. :P
Zeer goed nieuws dus! Scheelt mij 70 euro op de gehele build :). Wat voor 12V adapter heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

De 19V-adapter is van zichzelf efficiënter dan de 12V-adapter, maar met 12V hoeft de dc/dc converter op het bord niks te doen terwijl hij met 19Vin wél alles door de 19->12V dc/dc converter moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-10 20:42
Mooie test CiPHER en ook lef getoond om gewoon een lading aan schijven aan de interne SATA te hangen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 22:18:
De 19V-adapter is van zichzelf efficiënter dan de 12V-adapter, maar met 12V hoeft de dc/dc converter op het bord niks te doen terwijl hij met 19Vin wél alles door de 19->12V dc/dc converter moet gooien.
Ja, toch zie je ook een groot verschil zonder dat er schijven aanhangen. Ook kan ik met mijn handen voelen dat de 19V-adapter toch warmte genereert gedurende de enkele minuten dat hij belast werd; dat kon ik niet voelen bij de 12V-adapter.

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat je andere scores krijgt met andere adapters; misschien heb ik wel een onzuinige 19V-adapter.

Gebruikte 12V adapter: Strong Power 80W max (P/N: LE-0316B-120080UU)
Gebruikte 19V adapter: Travla (FSP090-1ADC21) 90W max (manufactured by FSP Group Inc)

Ik heb die Strong Power-adapter eerder al vergeleken met Seasonic 60/80W adapter en daaruit bleek dat de Strong Power toch een paar watt zuiniger was; niet 0,3 watt verschil ofzo. Probleem is dat je bij het bestellen van een adapter vaak niet weet wat je krijgt; is altijd maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kan ook natuurlijk; een mogelijkheid is dat de FSP PFC heeft en de SP niet. Heb je de PF ook bekeken?

PFC is toch al gauw een procentueel grote hoeveelheid extra verbruik op een adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De VoltCraft EnergyCheck 3000 laat volgens mij geen power factor zien. Ik heb nog wel een andere simpele adapter die dat wel doet. Ik kan nog wel wat testjes doen, maar dan zonder schijven. Wellicht dat ik al mijn adapters kan testen op dit bordje. En dan ook met ATX-voeding, zoals ik eerder ook al had gedaan: Stroomverbruik Processor+Moederbord+Geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Wow CiPHER, geniaal! Bedankt voor deze nuttige informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog meer.... oOo

SuperMicro X10SBA

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MaMnbOQ7UpQTdVHL9iGEoMtb/full.jpg

In de handleiding en op de website staat duidelijk dat deze slechts 2x 4GiB DDR3 1.35V DIMM ondersteunt. Maar ik heb er nu 2x 8GiB Crucial Ballistix in zitten en dat werkt prima. Dus alweer foutieve informatie van de fabrikant.

Leuk detail: op het PCB staat: 1.35V DIMM only; op de geheugensocket zelf staat echter 1.5V aangeduid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genji
Op de website staat dat er 8GB in kan:

Memory Capacity
2x 204-pin SO-DIMM socket
Supports up to 8GB non-ECC DDR3 1333MHz memory (Dual Channel)
Some 1600MHz memory can be used, but memory capacity will operate at 1333MHz
Memory Type
1333/1066MHz DDR3 SO-DIMM, 204-pin gold-plated DIMMs
DIMM Sizes
4GB, 2GB
Memory Voltage
1.35 V

http://www.supermicro.nl/...rd/celeron/X10/X10SBA.cfm

Wel een erg leuk bordje!

Edit: OMG, wat ben ik een kluns.... Jij hebt er dus 16GB in zitten.. |:( ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Genji op 09-07-2014 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de handleiding en website staat inderdaad 2x 4GiB; maar er past dus ook 2x 8GiB in; maar dat had je inmiddels al begrepen. ;)

Overigens hetzelfde verhaal vroeger met de AMD Brazos bordjes. Die zouden ook maar 2x 4GiB kunnen volgens de officiële documentatie; terwijl 2x 8GiB gewoon werkt. In de praktijk moet je gewoon maar wat kopen en hopen dat het werkt; officiële informatie heb je weinig aan. Al die hardware compatiblity lists enzo; allemaal onzin naar mijn ervaring.

Bordje is inderdaad erg leuk. Ook omdat hij net als bovenstaand bordje een ingebouwde DC-DC voeding heeft. Als je kijkt naar het plaatje zie je aan de rechterkant een Molex-stekker (wit-kleurig) met 4 pinnetjes. Daar kun je een normale molex-stekker op aansluiten van je voeding. En dat werkt. Dus geen PicoPSU meer nodig; zelfs geen power brick. In mijn geval sluit ik meerdere systemen aan op één ATX-voeding.

Heb alleen niet zo heel veel tijd; en er gaat toch altijd veel meer tijd in zitten dan je denkt. Maar als ik vorderingen maak, laat ik jullie dat wel weten. Wil ook nog wat pics maken zodra alle hardware in mijn zelfgebouwde kast zit. Daar zitten dan 8 systemen in; de meeste zijn Mini-ITX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
@CiPHER,

Heb je ook een idee wat het Asrock bord doet als je toch teveel power zou trekken? Zit er dan een zekering op het bord, of een zekering in de adapter die het begeeft?

Wil even in kaart brengen wat de gevolgen bij overbelasting zijn. Smeltende hardware, of een failsafe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 15:31
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:14:

In de handleiding en op de website staat duidelijk dat deze slechts 2x 4GiB DDR3 1.35V DIMM ondersteunt. Maar ik heb er nu 2x 8GiB Crucial Ballistix in zitten en dat werkt prima. Dus alweer foutieve informatie van de fabrikant.
De rede van de 8Gb komt eerder doordat Intel zegt dat de CPU maar 8Gb kan aanspreken
http://ark.intel.com/nl/p...0-2M-Cache-up-to-2_42-GHz
;)

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50Miles schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:55:
@CiPHER,

Heb je ook een idee wat het Asrock bord doet als je toch teveel power zou trekken? Zit er dan een zekering op het bord, of een zekering in de adapter die het begeeft?

Wil even in kaart brengen wat de gevolgen bij overbelasting zijn. Smeltende hardware, of een failsafe :)
Dat weten Mux en andere electro-experts beter dan ik. Maar in het algemeen heb je OCP (Over-Current Protection) - zo heette dat volgens mij. Betekent gewoon dat je voedingsadapter uit gaat zodra er teveel vermogen wordt gevraagd. Geldt ook voor ATX-voedingen en is volgens mij heel universeel.

Met mijn power brick heb ik regelmatig teveel vermogen gevraagd; dan gaat hij dus gewoon uit.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Zo, vandaag het geheugen binnengekregen, m'n nieuwe NAS draait:

Asrock C2750D4I , 16GB ECC ram, 5x 3TB WD Green in een Fractal Design Node 804 (plek voor nog 5 schijven als deze vol zijn).

Alles draaiende op NAS4Free.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-10 21:34
Aaargh! schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:15:
Zo, vandaag het geheugen binnengekregen, m'n nieuwe NAS draait:

Asrock C2750D4I , 16GB ECC ram, 5x 3TB WD Green in een Fractal Design Node 804 (plek voor nog 5 schijven als deze vol zijn).

Alles draaiende op NAS4Free.
gefeliciteerd! Maar je weet het, pics or it didn't happen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind de A1SA7-2750F van Supermicro ook erg interessant:
  • Intel® Atom processor C2750, SoC, FCBGA 1283, 20W 8-Core
  • Up to 64GB DDR3 1600MHz ECC or non ECC UDIMM in 4 DIMM sockets
  • Dual GbE LAN ports via SoC i354
  • IPMI with dedicated LAN
  • LSI 2116 controller for 16x SATA3 / SAS2 ports plus 1x SATA3 SMCI / SATA DOM
  • 1x PCI-E 2.0 x4 (in x8) slot
  • 3x USB 2.0 (2 rear + 1 Type A)
  • 7x fans with tachometer status monitoring
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/4kfvs.png

Quick reference guide:
http://www.supermicro.nl/...erboard/Atom/QRG-1616.pdf

Motherboard manual:
http://www.supermicro.com...Atom_on-chip/MNL-1616.pdf

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:05:
[...]

Dat weten Mux en andere electro-experts beter dan ik. Maar in het algemeen heb je OCP (Over-Current Protection) - zo heette dat volgens mij. Betekent gewoon dat je voedingsadapter uit gaat zodra er teveel vermogen wordt gevraagd. Geldt ook voor ATX-voedingen en is volgens mij heel universeel.

Met mijn power brick heb ik regelmatig teveel vermogen gevraagd; dan gaat hij dus gewoon uit.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. ;)
Hm, ik weet dat zo snel nog niet hoor. Meestal is de enige bescherming op inputs van een apparaat; op de 19V input zit een schakel-FET die alleen het bord aan laat gaan als de spanning hoger dan X en lager dan Y is, zit wat ontstoorspul en een zekering. Maar op het bord zelf is er volgens mij geen enkele vorm van bescherming aangebracht.

Ik denk dat hij gewoon smeulend ten onder gaat als je grof teveel stroom trekt. Dat gezegd hebbende: ze zullen er heus wel wat marge in hebben gebouwd. Je gaat niet in de problemen komen als je 25% meer stroom trekt, zeker in een redelijk gekoelde case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:05:
[...]

OCP's in moederborden valt nog wel eens tegen Asus is bijvoorbeeld de enige die het (zo goed als) altijd in de VRM's implementeert, tegen overbelasting van de VRM's door bijvoorbeeld overklokken. MSI is bijvoorbeeld een fabrikant die dit heel weinig doet en daar zijn door gebrande VRM's niet iets bijzonders. Kan mij dus zo voorstellen dat het niet zo maar op andere plaatsen zal worden geplaatst, als sommigen het al niet eens in de VRM's implementeren.
Ja (fatsoenlijke) adapters hebben wel beveiliging tegen onder andere overbelasting en kortsluiting.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
-The_Mask- schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 21:02:
[...]

OCP's in moederborden valt nog wel eens tegen Asus is bijvoorbeeld de enige die het (zo goed als) altijd in de VRM's implementeert, tegen overbelasting van de VRM's door bijvoorbeeld overklokken. MSI is bijvoorbeeld een fabrikant die dit heel weinig doet en daar zijn door gebrande VRM's niet iets bijzonders. Kan mij dus zo voorstellen dat het niet zo maar op andere plaatsen zal worden geplaatst, als sommigen het al niet eens in de VRM's implementeren.

[...]

Ja (fatsoenlijke) adapters hebben wel beveiliging tegen onder andere overbelasting en kortsluiting.
Klopt misschien, maar het probleem is hier mogelijk niet de adapter die bijvoorbeeld 80 watt kan leveren, maar de voeding die hooguit 65 (bijvoorbeeld) kan leveren. Wordt voor langere tijd overschreden, dan blijft de adapter wel voeden, maar de interne voeding gaat moeilijk doen. Wat is dan het gevolg, smeltende onderdelen, of zekeringen die ermee kappen.

Maybe een beetje overkill, maar ik wil graag zeker weten dat mijn build stabiel blijft draaien. De testmetingen van CiPHER zijn een zeer veelbelovend uitgangspunt, en waarschijnlijk ook overtuigend genoeg, maar just in case deze vraag :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 14:02

Apache

amateur software devver

Ik ben ook stilletjes onderweg om een nieuwe nas te bouwen, momenteel heb ik een norco met 20 disks maar ik heb een nieuwe norco case besteld met 24 disks.

Momenteel gebruik ik een hpt controller die mij op een oude versie van debian houd omdat er geen deftige support van hpt is voor nieuwere linux kernels zonder zelf wat patches toe te passen en dat gaat niet altijd vlekkeloos meer vandaar dat ik dat gepruts al heb opgegeven en wel op de vorige debian stable blijf.

Vandaar dat ik nu extra aandacht wil besteden aan de controller en eigenlijk twijfel ik tussen:
pricewatch: Areca ARC-1880ix-24
pricewatch: Areca ARC-1882ix-24
en
3x pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

waarbij ik naar de laatste oplossing neig, dit is hier sowieso een populaire controller, de prijs is schitterend, de driver support zal goed zijn, ik zou de raid opties van de areca toch niet gebruiken aangezien het linux soft raid of zfs zal worden en ik controller specifieke raid zal vermijden.

Dan zal ik vooral een mobo met genoeg PCIE sloten moeten zoeken, op zich geen ramp maar het beperkt mijn keuzes.

Advies is welkom :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergelijkt appels met peren; Hardware RAID versus Software RAID.

Bij de eerstgenoemde (icm RAID5 of RAID6) zul je TLER-schijven nodig hebben en een BBU batterij zodat je write-back veilig kunt inschakelen. Dat maakt het nog een stuk duurder. Bovendien zit je dan met onbeveiligd RAID wat geen bescherming tegen bad sectors biedt, laat staan corruptie.

Edit: en merk op dat Areca controllers niet geschikt zijn voor software RAID of ZFS!

De IBM M1015 is een HBA als je hem in IT-mode flasht, en dat doet vrijwel iedereen hier. Dat betekent dat het gewoon een SATA/SAS controller is, zonder RAID. Je kunt dan vervolgens software RAID of ZFS gebruiken; beide zijn superieur aan hardware RAID. Ook heb je dan geen TLER-schijven meer nodig, en heb je geen BBU nodig voor veilige write-back.

Vrijwel alle bordjes zijn afdoende; je hebt vaan x8/x8/x4 en dat is voldoende. x4 is namelijk al 2GB/s bandbreedte; met drie controllers zit je dan op 6GB/s (de anderen reken ik dan ook op x4) en dat ga je toch nooit halen.

Kortom, ga eerst je softwaresituatie bepalen; en vervolgens geschikte hardware uitzoeken. Niet andersom; want de software bepaalt welke hardware je nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2014 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-10 14:02

Apache

amateur software devver

Qua platform zou ik heel graag voor ubuntu LTS met zfs gaan.

Het lijkt dus vrij duidelijk, ik ga voor de 3xM1015 en flash ze naar IT mode. Thanks!

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-09 14:27
Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 20:26:
Vind de A1SA7-2750F van Supermicro ook erg interessant:
  • Intel® Atom processor C2750, SoC, FCBGA 1283, 20W 8-Core
  • Up to 64GB DDR3 1600MHz ECC or non ECC UDIMM in 4 DIMM sockets
  • Dual GbE LAN ports via SoC i354
  • IPMI with dedicated LAN
  • LSI 2116 controller for 16x SATA3 / SAS2 ports plus 1x SATA3 SMCI / SATA DOM
  • 1x PCI-E 2.0 x4 (in x8) slot
  • 3x USB 2.0 (2 rear + 1 Type A)
  • 7x fans with tachometer status monitoring
[afbeelding]

Quick reference guide:
http://www.supermicro.nl/...erboard/Atom/QRG-1616.pdf

Motherboard manual:
http://www.supermicro.com...Atom_on-chip/MNL-1616.pdf
Die is inderdaad interessant, ik zit al een tijdje te denken om mijn i3 build om te bouwen (passen maar 4 disks in mijn huidige case) en zat aan een Ri-Vier 2u 12 bay case te denken, met dit bordje erin, slootje geheugen kan ik er weer helemaal tegenaan, interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

Midas.e schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:39:
[...]

Na 4 jaar quote ik mezelf weer, het is tijd voor vernieuwing. van de huidige set welke eigelijk niet veranderd is in 4 jaar en eigelijk 1 hardware falen heeft gehad(en daardoor 1 dag niet actief is geweest) gaan we vernieuwen. De kosten van de machine zijn nu maandelijks te hoog om nog rendabel te blijven.
De nieuwe set:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2750D4I€ 380,63€ 380,63
10WD Green WD40EZRX, 4TB€ 141,-€ 1.410,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Chieftec SNT-2131_SATA€ 59,98€ 59,98
1Kingston ValueRAM KVR16R11S8K4/16€ 85,78€ 85,78
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 54,99€ 54,99
1Samsung 840 EVO 250GB€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.215,33

Ja, het systeem gaat naar de 40TB raw, maar het grootste voordeel en kostendrukker zal zijn het feit dat er geen dure areca meer nodig is.
Wat ook duidelijk wordt hieruit is dat de kast niet meegaat! iemand nog intresse in een lianli? >:)
Paar maanden later, de c2550 is een prima CPU, helaas laat Asrock de bal wel een beetje liggen. Qua performance over nfs/samba heb ik niets te klagen maar wel over de stabiliteit. gemiddeld om de 4 dagen crashed het board Afbeeldingslocatie: http://hacktheplanet.nl/munin/hacktheplanet.nl/dommel.hacktheplanet.nl/uptime-year.png
Erg jammer voor een board wat zoveel waard kan zijn voor NAS bouwers.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel balen; weet je zeker dat het aan het bord ligt en niet aan de software? Heb je BIOS updates e.d. geprobeerd?

ASRock is inderdaad geen SuperMicro of andere degelijke fabrikanten van moederborden; maar een systeem wat om de zoveel dagen crashed is niet bruikbaar; of althans dat hoef je niet te accepteren.
Pagina: 1 ... 153 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.