Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Dat lijkt te werken. Maar SabNZBD ziet vervolgens het mapje (de softlink) niet. Enig idee?ln -s /mnt/Volume1/Downloads/ /mnt/Volume1/jails/sabnzbd_1/mnt/Downloads
lees http://doc.freenas.org/index.php/Adding_Jails en dan vooral puntje 10.2dDennusB schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:32:
Vraagje : Ik heb zojuist FreeNAS geinstalleerd op mijn N54L en heb de SabNZBD plugin geinstalleerd. Nu is de jail (waarin Sab zit) helemaal afgeschermd van het normale OS natuurlijk. Ik vraag me nu af hoe ik de complete downloads van Sab op mijn ZFS data set krijg. Iemand een idee?
je kan een mountpoint in je jail aanmaken die ergens op je ZFS storage huisvest
De 8core is 300euro ex BTW bij Alternate. http://www.alternate-b2b....uct/1112688/?event=searchVerwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:51:
Zou juist leuk zijn als het bordje 175 euro zou kosten. 225 zou eventueel nog kunnen. 350 euro is erg duur en 450 euro voor de 8-core versie; pff. Voor die prijs koop je twee servers die nog veel krachtiger zijn.
Volgens AsRock zijn de bordjes reeds in Nederland gearriveerd: ik wacht met smart op mijn exemplaar. Hopelijk de komende week het ding in mijn handen.
Verder heeft dit bordje IPMI met KVM over IP support, wat voor mij een vereiste was. VT-d was dat dan weer niet en kan ik prima zonder.
[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 30-11-2013 10:46 ]
Verwijderd
Natuurlijk heb je InfiniBand als alternatief. Leuk maar niet superspannend. Dan vandaag in het nieuws: Thunderbolt 2 met Host-to-Host IP ondersteuning. Geen switches dus geen stertopologie, maar wel redelijk gemakkelijk en hopelijk betaalbaar 20Gbps host naar host (IP). Leuk voor je ZFS server en eindelijk betaalbaar. Overigens vraag ik me wel af hoe je dat doet met PCIe 2.0 x2 zoals in het plaatje staat in het artikel: nieuws: Thunderbolt krijgt host-peer-to-peer en kan 53W leveren. Je hebt PCIe 3.0 x2 of 2.0 x4 nodig om in de buurt te komen van 20Gbps netto (en liever nog iets meer vanwege verliezen; dus 3.0 x4 of 2.0 x8).
Zou ThunderBolt 2.0 een alternatief kunnen vormen met bredere ondersteuning en goedkopere aanschaf voor kleine thuisnetwerken? Niet als vervanging van normaal ethernet. Ik dacht meer aan standaard gigabit voor alle PCs en 20Gbps Thunderbolt tussen je ZFS server en primary workstation. De 1,3 watt TDP zou het in elk geval ook heel zuinig moeten maken en hardwarematige host-to-host ondersteuning hopelijk ook niet te zwaar voor de CPU. ThunderBolt 1.0 wordt nu al op moederborden toegepast dus dat zou voor 2.0 ook wel gaan gelden.
Kortom, dit kan een leuk alternatief vormen nu ethernet is 'gestopt' met innoveren of in elk geval gestopt met het innovatietempo zoals vroeger het geval was. De tijd dat elke x jaar een vertienvoudiging van de netwerkbandbreedte plaatsvond lijkt voorbij; we zitten nu 7 jaar met 10GBaseT en de beloftes van betaalbare LoM zijn niet waargemaakt. Het wachten op betaalbaar 10 gigabit lijkt nu ingehaald te worden door alternatieven als InfiniBand en ThunderBolt.
Wat denken jullie? Is 10 gigabit voor 450 euro niet schofterig voor deze tijd (2013-2014)? Voor die prijs zouden we IMO al op 100 gigabit mogen zitten, met 10Gbps adapterjes voor 45 euro en op sommige luxere moederborden. Maar helaas....
Mischien komt het omdat storage niet heel veel sneller is geworden door de jaren heen, HDDs zijn wel sneller maar zeker niet 10 keer zo snel als 7 jaar geleden. Mischien 2-3 keer, dat is dan nog op te lossen door 1 a 2 Gbit kaartjes erbij te prikken.
En natuurlijk zijn het allemaal afzetters die grote hardware fabrikanten xD
Als je wat zoekt, kom je al voor rond de 150euro aan een fatsoenlijke 10GBase-T adapter. Zoals een Dell XR997. Ben je iets minder kieskeurig (kwa snelheid en verbruik in Watt) en vind je 2-3GB/sec over je 10G netwerk 'genoeg' moet je even zoeken naar de Dell RK375 adapter, die zijn doorgaans nog goedkoper.Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:07:
Wat denken jullie? Is 10 gigabit voor 450 euro niet schofterig voor deze tijd (2013-2014)? Voor die prijs zouden we IMO al op 100 gigabit mogen zitten, met 10Gbps adapterjes voor 45 euro en op sommige luxere moederborden. Maar helaas....
Waarom we 10GbaseT nog niet direct zien in consumenten hardware: ik denk dat 1Gbase-T nog steeds voldoende is voor het doorsnee thuis netwerk. De stap van 100Mbit naar 1Gbit op je netwerk merk je heel erg goed. Maar de stap van 1Gbit naar 10Gbit zal veel minder snelheids verbeterings gevoel opleveren voor de doorsnee consument op dit moment.
Verwijderd
En ja doorsnee consumenten hebben geen 10 gigabit ethernet nodig. Maar dat kun je op vrijwel alles doortrekken: hebben zij wel gigabit nodig? Doorsnee consumenten hebben ethernet nodig voor internet en that's it. Dus waarom zijn we dan voorbij 100 megabit gegaan? Waarom komen er nog nieuwere processoren uit als een chip van 5 jaar terug al snel zat is voor de doorsnee thuisgebruiker? Met dat soort argumenten kun je bijna alle innovatie stilleggen natuurlijk.
Maar je hebt zeker wel een punt hoor. Naar 1 gigabit was leuk en de prijs zakte snel. 10 gigabit lijkt eigenlijk niet te bestaan behalve wat datacenter NICs. Ik vind dat erg teleurstellend. Voor 'ons' thuisgebruikers die een deftige server willen is er schandalig weinig leuks te krijgen. Terwijl de techniek er volop is. Bijvoorbeeld Kabini ook. Leuk bordje voor een budget ZFS NAS en zou heel zuinig moeten zijn door SoC ontwerp. Maar een half jaar na 'introductie' nog niet te koop. Heel veel anders is het niet voor Avoton, al lijkt dat eindelijk een keer leverbaar te gaan worden.
Persoonlijk zie ik niet waarom het zo moeilijk zou moeten zijn om host<-->host communicatie via PCI-express mogelijk te maken. Dan heb je gewoon native bandbreedte. Heb je een PCIe 3.0 x16 slot zou je op die manier maximale bandbreedte naar je CPU moeten kunnen krijgen. Droom verder, CiPHER.. als jij het voor het zeggen had...
Ik denk voornamelijk nog niet. De tijd dat de consument thuis, een meer dan 1Gigabit, netwerk zal hebben, komt vanzelf. Of dit dan ethernet zal zijn, of een andere standaard, de tijd zal het leren.Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:48:
En ja doorsnee consumenten hebben geen 10 gigabit ethernet nodig.
Wij 'nerds' zullen ondertussen moeten blijven zoeken naar alternatieven zoals Infiniband, Thunderbolt 2 zoals je zelf beschrijft of 10GbaseT server-adapters.
Worden vooral veel gebruikt in HPC (High Performance Computing) Clusters.
Leuke techniek, veel te duur in veel use-cases
Even niets...
2x Mellanox ConnectX-3 40GbE cards and 56Gbps FDR cable
Kost wat, maar heb je wel 40Gb/s :-)
Waarom niet? Elke PC die vandaag de dag met een SSD uitgeleverd wordt, kan meer dan gigabit aan. Je zit niet meteen tegen het dak van 10Gb, maar 300-400MB/s kunnen bijna alle SSD's al wel aan.analog_ schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:30:
Valt wel mee, infiniband is voor wat het is goedkoper dan 10GBe. Het blijft echter >1G en dus te duur voor meesten. Waarom je thuis 10GBe verwacht terwijl 'de meerderheid' v/d servers en netwerken in het DC aan 1gbit hangen is me een raadsel. Tuurlijk evolutie/kipei/rant, maar toen gigabit kwam kon ook 'de meerderheid' van de desktops meer dan FE genereren in traffiek. Dat verhaal gaat nu niet op.
Of het nodig is, is een tweede, maar ja, er is ook ooit gezegd dat 640KB geheugen genoeg was.
Even niets...
Verwijderd
Daarnaast zou een merk en type welkom zijn (wel een modulaire uitvoering)
Supermicro X10SLH-F
Intel Xeon E3-1230 V3
Crucial CT2KIT51272BD160B (zijn twee modules van 4gb)
Adaptec RAID 72405
Adaptec AFM-700
Wester Digital Red WD30EFRX (in eerste instantie 9 stuks, later max 25 stuks)
Samsung 840 Pro 128GB (1 stuk)
Lian Li EX-H34SB hdd cage met 120mm fan (6 stuks)
120mm fan (5 stuks)
200W voor de basis en 10W per schijf zit je bij kwalitatief goede voeding ruim. Zou zelf denk ik tussen deze 450W Seasonic en deze 430W Corsair maar beide merken en bijvoorbeeld Be Quiet hebben meerdere modulaire voedingen in de range rond 450W.Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:36:
Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel watt voeding ik nodig heb voor onderstaande?
Prijs hangt af van efficiency label maar een kleinere voeding is op lagere belasting efficiënter. Als je prijsbewust bent zijn de Corsair CX prima wil je de top koop je een Seasonic Platinum. Zelf denk ik dat juiste vermogen (niet te groot) kiezen verstandigste is.
Verwijderd
Zat zelf al te denken aan de Seasonic P-400 - 400W Fanless 80+ Platinum.BartNL schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:55:
[...]
200W voor de basis en 10W per schijf zit je bij kwalitatief goede voeding ruim. Zou zelf denk ik tussen deze 450W Seasonic en deze 430W Corsair maar beide merken en bijvoorbeeld Be Quiet hebben meerdere modulaire voedingen in de range rond 450W.
Prijs hangt af van efficiency label maar een kleinere voeding is op lagere belasting efficiënter. Als je prijsbewust bent zijn de Corsair CX prima wil je de top koop je een Seasonic Platinum. Zelf denk ik dat juiste vermogen (niet te groot) kiezen verstandigste is.
Denk dat ik daar dan maar voor ga.
Nu zou ik nog wat meer kabels met molex connectors willen inpluggen voor de hd cages (2 per cage is 12 stuks). Bij de voeding worden er maar 5 mee geleverd (1 van 3 en 1 van 2). Iemand enig idee waar deze los te verkrijgen zijn en of die modulaire kabels vrij uitwisselbaar zijn tussen verschillende merken (universeel)?
Ik baal met je mee. Ik droomde al van Tunderbolt tussen computers in 2011.Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 11:07:
Zoals sommigen misschien weten baal ik flink van het feit dat 10 gigabit ethernet (10GBaseT) vrijwel dood lijkt;
http://louwrentius.com/th...storage-interconnect.html
Ik heb een quasi-oplossing met Linux Bonding die me met 2 gigabit aansluitingen ook echt 200 MB/s over NFS geeft, maar ideaal is het niet, en het kan sneller.
Ongeveer 300 euro geeft je 10 Gbit, maar je moet er 2 dus 600 euro voor 10 Gbit. Heb je meerdere servers moet je in totaal 1200 gaan uitgeven met gore routering, of een switch gaan kopen voor 700 euro (8 poorten). met zeg 3 servers = 900 + 700 = 1600 euro.
pricewatch: Intel X540-T1
pricewatch: Netgear XS708E
Die Dell XR997 is met ventilator en dat lijkt mij gewoon echt niet koel. Geeft lawaai en gaat stuk.
Dat Linux Bonding kan dan een stuk goedkoper uitpakken, maar daar heb je onder BSD niet zoveel aan.
Een quad port adapter kost ~ 150 euro.
pricewatch: HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter
3 servers is drie keer 150 = 450 euro. Dan nog een 16-poort switch voor zeg 180 euro
pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch
Dan krijg je dus 4 Gbit ~ 400 Megabytes per seconde voor 450 + 180 = 640 euro.
[ Voor 33% gewijzigd door Q op 01-12-2013 14:39 ]
Overigens is Thunderbolt ook al een tijdje op de markt maar het wil ook niet heel erg doorbreken behalve bij Apple. Het is ook relatief duurder en bied voor de gewone consument ook niet heel veel meerwaarde t.o.v. USB3
Of modulaire kabels los te koop zijn weet ik niet. Zou je bij verkoper van de Seasonic kunnen vragen of bij Seasonic zelf?Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 14:14:
[...]Nu zou ik nog wat meer kabels met molex connectors willen inpluggen voor de hd cages (2 per cage is 12 stuks). Bij de voeding worden er maar 5 mee geleverd (1 van 3 en 1 van 2). Iemand enig idee waar deze los te verkrijgen zijn en of die modulaire kabels vrij uitwisselbaar zijn tussen verschillende merken (universeel)?
Ik gebruik voor hetzelfde doel nu zelfgemaakte kabel en de splitters.
Zelf maken is het mooiste omdat je dan de afstand van de connectoren kunt aanpassen aan de hd cages. Kun je eventueel een bestaande kabel ombouwen door er extra molex connectoren aan te zetten. Highflow verkoopt dat soort ombouw spul. Heb dat in een serverkast met 24 schijven gedaan en resultaat is strak doordat de afstand van de connectoren precies klopt met de afstand van de aansluitingen op de backplanes / schijven. Connectoren aan kabel zetten vond ik wel pruts werk.
Alternatief is een molex splitter kopen. Ik heb zelf Bitfenix splitters en dat is prima kwaliteit en makkelijker.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Deze spulletjes heb ik op V&A gezet, omdat ik ze niet meer hoef (genoeg gespeeld en wou m'n setup wat minder complex hebben).
Als mijn post als storend bevonden wordt, laat het me weten zodat ik 'm weg kan halen
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Verkeerde glas, waarom wel? De winst is maar een paar minuten per jaar (nood aan >1gbit) of mogelijk emmer ik niet vaak genoeg met data. FC zit toch in een goede prijspositie voor thuisgebruikers, 4 gbit nu en over een aantal jaar 8 gbit betaalbaar, switches zijn niet bijzonder duur per poort tov. 10gbe of IB als point-to-multipoint wilt doen.FireDrunk schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:08:
[...]
Waarom niet? Elke PC die vandaag de dag met een SSD uitgeleverd wordt, kan meer dan gigabit aan. Je zit niet meteen tegen het dak van 10Gb, maar 300-400MB/s kunnen bijna alle SSD's al wel aan.
Of het nodig is, is een tweede, maar ja, er is ook ooit gezegd dat 640KB geheugen genoeg was.
[ Voor 20% gewijzigd door analog_ op 01-12-2013 22:28 ]
Pas bij 8K gaat het daadwerkelijk interessant worden, maar wie werkt er nu thuis/in privé sfeer met 4K camera's? Laat staan 8K camera's. En dan laat ik even het feit dat 8K camera's enkel nog in testopstellingen bestaan buiten beschouwing
Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 118,58 | € 118,58 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 118,58 |
Is het niet wettelijk verplicht om 2 jaar garantie te geven?
Zo, eindelijk. Het bordje is onderweg_Arthur schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 10:44:
Volgens AsRock zijn de bordjes reeds in Nederland gearriveerd: ik wacht met smart op mijn exemplaar. Hopelijk de komende week het ding in mijn handen.
- raid does not fix stupid -
Al een tijdje loop ik met het idee om een NAS te bouwen. Ik heb dit topic en andere doorgespit en nu is het eindelijk zo ver!
Omdat het m'n eerste NAS wordt twijfel ik of ik niks over het hoofd gezien heb. Dit is de setup waar ik aan zit te denken:
Omdat ik nog geen ervaring heb met servers en weinig ervaring met UNIX wil ik FreeNas er op zetten, met een Raid-Z pool. De NAS zal hoofdzakelijk gebruikt worden om 1080p beeldmateriaal te streamen. De bedoeling is om dit systeem mimimaal 5 jaar te gebruiken, desnoods met een upgrade (32GB ram, geflashte RAID kaart voor een extra pool) na ongeveer 3 jaar.
Dit is de hardware die ik in gedachte heb:
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 49,99 | € 49,99 |
1 | Asus H87I-PLUS | € 96,50 | € 96,50 |
5 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 99,73 | € 498,65 |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart | € 40,51 | € 40,51 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU | € 113,30 | € 113,30 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 39,52 | € 39,52 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 870,37 |
Als NAS-noob ben ik erg benieuwd of jullie denken dat dit een goeie setup is en of ik niks vergeten ben. Ook is er iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is; als de installatie van FreeNas onbruikbaar wordt (als dat USB stickje er mee ophoud o.i.d.) is er dan een risico op dataverlies in m'n pool?
@____¸
Verwijderd
Verder misschien SATA power splitter stekker? Zoals: pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 02:08 ]
1 | Supermicro X10SL7-F | € 230,50 | € 230,50 |
5 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 112,- | € 560,- |
7 | Sharkoon SATA III standard (50cm) | € 2,98 | € 20,86 |
1 | Silverstone SST-CP06 4x SATA | € 8,17 | € 8,17 |
1 | Zalman CNPS8900 Quiet | € 32,- | € 32,- |
2 | Crucial CT2KIT102472BD160B | € 147,- | € 294,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,08 | € 58,08 |
1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 139,64 | € 139,64 |
1 | Samsung 840 series Pro 128GB | € 114,87 | € 114,87 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.458,12 |
Aangevuld met:
- Fractal Arc Mini R2 (€ 80,-)
- Intel Xeon E3 1230Lv3 (€ 224,-)
Beide producten zijn in de pricewatch niet te vinden / in Nederland niet te koop dus die wil ik uit Duitsland ophalen.
Ik wil ESXi 5.5 gaan draaien, met ZFSGuru op 1 VM, met de onboard SAS controller geforward naar ZFSGuru. ZFSGuru krijgt 16GB geheugen, de overige 16GB is voor de andere VM's. Focus ligt bij deze NAS op laag verbruik, vandaar de Xeon met 25W TDP (Ik weet dat het weinig waarde toevoegd, maar toch), Low Voltage ECC DDR, WD Reds (iirc is dit de meest zuinige 3TB schijf). Verder: de 250GB SSD voor ESXi datastore, de 128GB SSD voor SLOG/L2ARC (als ik het goed begrepen heb kan je dezelfde schijf gebruiken voor SLOG/L2ARC?).
Maak ik nog ergens een denkfout? Nog adviezen ten aanzien van deze setup?
Het moet trouwens wel kunnen op dezelfde SSD. Kost wel een klein beetje performance, maar het kan wel
edit:
Inderdaad wat CiPHER hieronder zegt, ik zou ook gewoon de normale 1230v3 variant nemen, had even niet gezien dat je de Lv3 variant in je setup had verwerkt.
[ Voor 80% gewijzigd door FREAKJAM op 03-12-2013 17:32 ]
is everything cool?
Verwijderd
Verder kun je beter geen Samsung SSDs nemen, al helemaal niet voor SLOG die zijn daarvoor niet geschikt. Overweeg de betere én goedkopere M500 eens, die is wel (redelijk) geschikt voor SLOG. De beste SSD voor SLOG is de Intel 320 en Intel S3500. De Crucial M500 is een goedkope en goede middenweg.
En ja, wil je zuinigheid kun je de WD Green 4TB schijven overwegen. Die zijn per TB echt superzuinig. Ik heb Seagate 7200.14 die door de background scanning ongeveer 6 tot 8W idle doen. De Green 4TB heeft meer opslag en doet maar 3,3 watt of zoiets. Dat is natuurlijk véél zuiniger. Kun je nog overwegen eventueel; de Green heeft natuurlijk maar 2 jaar garantie ipv 3, dat wel.
Die WD Green 4TB vind ik lastig. 3 geeft te weinig disk space, 5 natuurlijk wel genoeg maar dan lopen de kosten weer zo ver op .. Ik denk dat uiteindelijk die 5x3TB voor mij op dit moment een mooie prijs / kwaliteit balans geeft. (en rond de 4,5W ook niet slecht)
Verwijderd
De Crucial M500 is een goedkope en snelle SSD die wel power-safe capacitors heeft. Echter zijn de capacitors niet krachtig genoeg om de write-back in DRAM helemaal weg te schrijven. Het beschermt enkel tegen corruptie doordat NAND writes worden onderbroken, wat allerlei gevolgen op korte en lange termijn kan hebben.
De Intel 320 is zowat de betrouwbaarste SSD in het consumentensegment. Bewezen en heeft grote capacitors die de interne SRAM van 256K helemaal kan wegschrijven. Deze SSD is dus de 'veiligste SLOG SSD' binnen het consumentensegment. De Intel S3500 kun je ook overwegen, in feite de opvolger van de Intel 320. Hij is sneller en goedkoper per GB. De capacitors zijn echter wel kleiner, en ik weet niet of deze volledig de write-back weg kan schrijven, of dat het ongeveer in dezelfde categorie valt als M500. Wil je echt zekerheid dan kun je niet verkeerd gaan met de Intel 320.
Let wel op dat Intel 330/335 enzovoorts heel andere schijven zijn, op basis van Sandforce en ook zonder capacitor bescherming. De 320 is de opvolger van de X25-M. Overigens is de hardwarechip identiek, alleen de firmware en features zijn verschillend. In de X25-M zaten kennelijk verstopte hardwarefeatures die niet gebruikt werden. Het grote verschil tussen de X25-M en 320 zijn de capacitors, en 320 maakt gebruik van RAID4 bitcorrectie om tegen 'bad sectors' (onleesbare pages) te beschermen.
Dan worden het inderdaad de WD Greens vanwege de lage geluidsproductie. Het hoeven toch niet de snelste schijven te zijn, enkel snel genoeg om media fatsoenlijk te kunnen streamen naar een paar apparaten. Wel hou ik het bij 5x3TB, scheelt toch €70 vs 4x4TB.Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 02:06:
Je kunt overwegen andere schijven te nemen dan de 7200.14. Bijvoorbeeld de HDD.15 heb je en de duurdere versie (met VN in de naam). WD Green of Red kan ook. Eventueel kun je 4TB versie overwegen. WD Green 4TB is bijzonder zuinig. Die heb ik zelf en ben er bijzonder tevreden mee, stuk stiller dan de 7200.14 in elk geval, en zuiniger. Snelheid net iets minder: 150MB/s versus 160-180MB/s. Maar het is dan ook 5400rpm versus 7200rpm en dan is het prima te verantwoorden. Je hebt sowieso al een aardige marge met een 5-disk RAID-Z over gigabit.
Verder misschien SATA power splitter stekker? Zoals: pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA
Oh, en kabeltje doe ik er ook bij
Thanks!
@____¸
De opzet is een point-to-point verbinding tussen de ZFS server en 2 client PC's. Ik heb gekozen voor ZFS nadat ik het artikel op tweakers heb gelezen over ZFS en Comstar. De data integriteit en de mogelijkheid tot SSD caching zijn dingen die mij aanspreken. Ook het feit dat er geen dure RAID-controller nodig is scheelt geld.
1 | Intel Core i5 4430 Boxed | € 154,90 | € 154,90 |
1 | Asus Z87-PRO | € 163,60 | € 163,60 |
7 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 99,- | € 693,- |
1 | Intel Ethernet Converged Network Adapter X540-T2 | € 447,78 | € 447,78 |
2 | Intel X540-T1 | € 313,41 | € 626,82 |
1 | Silverstone SST-CP06 4x SATA | € 8,17 | € 8,17 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 31,90 | € 31,90 |
1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 275,50 | € 275,50 |
1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 62,- | € 62,- |
1 | Intel 320 120GB | € 160,87 | € 160,87 |
1 | Samsung 840 EVO 120GB | € 80,05 | € 80,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.704,59 |
Ik ben ook van plan om ESXi 5.5 te gaan gebruiken. Ik ben er nog niet over uit welke ZFS implementatie ik wil gaan gebruiken. Ik twijfel tussen ZFSonLinux of ZFSGuru. Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag. Voor SLOG/L2ARC heb ik gekozen voor de Intel SSD met die goede caps zoals hierboven is aangegeven. De Samsung SSD dient voor ESXi e.d.
Zie ik zaken over het hoofd of heeft iemand nog adviezen?
Quid est fili?!
Ik denk dat je er nog pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x deze bij wilt en twee breakout cables.
En voor zo'n dure / zware setup kan je ook nog eens een Xeon build overwegen. Ik zie dat je weinig kosten of moeite bespaard, die paar tientjes voor ECC geheugen en IPMI zijn dan ook ineens zo gek niet meer
[ Voor 18% gewijzigd door Afwezig op 04-12-2013 09:43 ]
Dank je voor de input! Ik wist niet dat je een HBA nodig hebt voor het forwarden naar de virtuele ZFS machine.Afwezig schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:38:
Je hebt meer schijven als het moederbord SATA ports heeft, je geeft aan dat je ESXi wil gaan gebruiken,ik zie geen HBA die je kan forwarden naar je ZFS virtual machine. Verder .. denk aan de sata kabelsDie worden er niet bijgeleverd.
Ik denk dat je er nog pricewatch: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x deze bij wilt en twee breakout cables.
En voor zo'n dure / zware setup kan je ook nog eens een Xeon build overwegen. Ik zie dat je weinig kosten of moeite bespaard, die paar tientjes voor ECC geheugen en IPMI zijn dan ook ineens zo gek niet meer
Het veel te dure mobo heb ik gekozen voor het hoge aantal SATA poorten, om daarmee HBA uit te sparen. dit lijkt dus niet de goede keuze te zijn geweest. Het klopt dat er in totaal meer schijven zijn dan SATA poorten, een aantal HDD's gaan ook nog naar een andere server. (had ik moeten aanpassen). SATA-kabels is ook een goede tip.
Dit is systeem is overigens niet voor in de huiskamer hoor
Quid est fili?!
De keuze tussen zfsonlinux of zfsguru is er een die wij niet voor je kunnen maken.
Ik zelf zou gaan voor een kale FreeBSD, de reden is dat ik zeer vertrouwd ben met FreeBSD.
Als je thuis bent met linux, dan is de keuze voor zfsonlinux eerder aan de orde.
Je moet je vooral thuis voelen met het OS dat je gebruikt.
Zeker als het mis gaat, is het fijn dat je ook zonder gui uit de voeten kan.
Heb je geen ervaring met linux of FreeBSD dan kan ik je FreeBSD aanraden.
Een mooi en duidelijk opgebouwd OS. Maar ook SmartOS is het bekijken waard.
Zoals je ziet heb ik het niet zo op linux
Niet omdat het slecht is of onbetrouwbaar, maar ik heb mij er nooit echt in thuis kunnen voelen.
Misschien door de begin jaren dat alles nog in op komst was, RPM hell, of het feit dat met elke release bijna alles weer hernoemd was en je dus niks terug kon vinden. Nee linux is niet mijn ding.
Dus even kort gebruik waar jezelf het fijnste gevoel bij hebt.
Gr
Johan
Mocht ik voor DIY gaan dan wil ik liefst een zo zuinig mogelijk systeem. Ik heb eigenlijk geen idee welke processor daar het meest geschikt voor is dus ik heb voor een onboard-systeem gekozen. De prijs is dan vergelijkbaar met een synology setup:
1 | Biostar NM70I-1037U | € 68,44 | € 68,44 |
1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 112,- | € 112,- |
1 | Lian Li PC-Q09FNB | € 115,66 | € 115,66 |
1 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 64,12 | € 64,12 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 360,22 |
1 | Sapphire Pure White E350D | € 59,- | € 59,- |
1 | Lian Li PC-Q09FNB | € 115,66 | € 115,66 |
1 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 64,12 | € 64,12 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 350,78 |
1 | Synology DiskStation DS214 | € 239,- | € 239,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 351,- |
Had hier nog wel een aantal vragen over:
- zijn dit de meest zuinige combo's ? Of is een los mobo + proc zuiniger (met gelijkwaardige performance) ?
- als ik de review goed lees is de intel NM70 zowel zuiniger als krachtiger dan de AMD fusion. Tevens kunnen de intel bordjes tot 16gig memory aan. Heb jullie nog tips waar ik op moet letten?
- Deze procs hebben genoeg power om te transcoden/decoden (FullHD) of niet?
- Aanvullende opmerkingen uiteraard welkom
- Werkt onder zowel FreeBSD als Linux icm ZFS
- FibreChannel target
- Deduplication
- VAAI integratie (handig voor mensen met vSphere Clusters)
http://www.quadstor.com/
Even niets...
Verwijderd
- Intel core duo met quad threads
- 3 GB ram
meer dan voldoende om een nas van te maken dus
Beschikbare schijven:
- 1 x SATA 80 GB 3.5"
- 1 x SATA 80 GB 3.5"
- 1 x SATA 160 GB 3.5"
- 1 x SATA 160 GB 2.5"
- 1 x SATA 160 GB 2.5"
- 1 x SATA 160 GB 2.5"
- 1 x SATA 160 GB 2.5"
- 1 x SATA 160 GB 2.5"
- 1 x SATA 500 GB 3.5"
- 1 x SATA 500 GB 3.5"
- 1 x SATA 2000 GB 3.5"
TOTAAL: 5.720 GB
- 1 x USB 2.0 500 GB
- 1 x USB 2.0 500 GB
- 1 x USB 3.0 500 GB
- 1 x USB 3.0 1000 GB
TOTAAL MET USB SCHIJVEN: 8.470 GB
- 1 x IDE 160 GB 3.5" OS NAS 1
- 1 x SATA 250 GB 3.5" OS NAS 2
al die schijven in 1 case duwen, zonder een nieuwe te kopen, is onmogelijk, zeker al een PSU probleem.
Vandaar dat ik er 2 wil proberen, waar ik ook al een PSU probleem ga hebben wsl.
Grootste probleem is dat ik niet genoeg dezelfde schijven heb voor een degelijke redundante setup.
Ik heb me laten vertellen dat freenas dit wel zou kunnen opvangen? kan dit?
ideeën of suggesties voor een setup/configuratie?
Mijn huidige dataload is +- 2.5 TB, waarvan slechts 50 GB echt cruciaal is.
cruciaal = foto's & boekhouding.
Momenteel is mijn setup voor cruciale data:
HP Proliant ML 350 G5 (zo goed als nieuw): dual core 2.33 met 5 GB ram, draaiend op 2008 R2.
2x 160 GB RAID 1 - OS
2x 160 GB RAID 1 - DATA
2x 160 GB RAID 1 - BACKUP
daarvoor gebruik ik nu dus die 6x 160 GB.
maar wil ook andere paden bewandelen.
Zou het liefst werken met die 2 pc's en zou ze dan enkel willen laten bollen als ik ze nodig heb. (wake on lan)
die ML350 verbruikt ook een beetje teveel stroom
heb mn hoofd er al enkel dagen over gebroken en wil wat verse input wat ik ermee kan.
Uiteindelijk heb ik wel een slordige 8.5 TB, maar kun je er niet veel mee op gebied van redundantie/backup...
voor alle duidelijkheid: ik ben mij ervan bewust dat je beter 4 x 4 TB koopt, en daarmee is de kous af.
al die prulle schijfjes, daar kan elk moment eentje van falen.
Vandaar dat ik momenteel de cruciale data ook op die proliant heb draaien..
De overige data is 'maar' iso's, games, films, muziek, ... is geen drama dus.
Maar 4 x € 150.. tis ook een beetje voor de fun
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2013 12:49 ]
De onderstaande setup lijkt mij daarvoor geschikt maar ik twijfel nog wat over de processor. Een laag idle stroomverbruik is erg wenselijk.
Hoe denken jullie hier over?
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,70 | € 50,70 |
1 | MSI B85M-E45 | € 57,90 | € 57,90 |
6 | Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB | € 96,- | € 576,- |
1 | Fractal Design Define Mini | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 57,95 | € 57,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 877,40 |
of is deze geschikter?
1 | Biostar NM70I-1037U | € 67,75 | € 67,75 |
1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 68,20 | € 68,20 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Transcend PDC3 Expansion Card | € 25,99 | € 25,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 855,84 |
[ Voor 31% gewijzigd door TrsvK op 11-12-2013 01:55 ]
Hebben jij nog iets met de CRUSH map gedaan of heb je gewoon de default gebruikt?Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 09:39:
Ja, we hebben een Ceph cluster draaien. Voor de geïnteresseerden, zie mijn inventaris of in deze post: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41024434
Gewoon wat vragen uit intereseVerwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 07:21:
[...]
Niet genoeg TB per systeem (bruto: 32TB, netto: 16TB) om in je lijstje te komen, maar in totale TB aan opslag (bruto: 160TB, netto: 80TB) is het niet verkeerd. Maar daar gaat het mij uiteindelijk niet om. Ik wil dat mijn data veilig opgeslagen ligt en niet bij het uitvallen van 1 disk of 1 systeem niet meer beschikbaar is (of zelfs verloren is).
[...]
De Intel I350-T4 zorg voor 4x1Gbit netwerkaansluiting, welke is ingezet als de backbone voor Ceph. Deze 4 ethernetkabels zijn voor alle servers verbonden met een switch. Dit zorgt ervoor dat Ceph het repliceren van data met 400Mb/sec over een eigen netwerk (vlan) kan doen.
De 2x1Gbit, welke op het moederbord aanwezig zijn, zijn verbonden met een andere switch. Via deze verbinding is alle data beschikbaar voor de clients.
- Draai jij in die config 1 disk per osd?
- Hoe maken de clients verbinding met de cluster via rbd, Cephfs of Object storage?
- Waarvoor gebruik jij de Ceph cluster. voor openstack oid of een andere usecase?
[ Voor 0% gewijzigd door Moonsugar op 09-11-2021 09:30 . Reden: Anonimisatieverzoek ]
Aangezien je geen budget/prijs op geeft: zoiets zou kunnen voldoen: pricewatch: ASRock C2750D4ITrsvK schreef op woensdag 11 december 2013 @ 17:38:
helaas ontbreekt informatie omtrent ecc support in de pricewatch. Weet iemand een leuk mini-itx bordje met ecc support en zes sata poorten? Die satapoorten zijn optioneel, een losse controller zou ook kunnen werken...
Verwijderd
Het design? De aankondiging? De Intel Atom C2550 / C2750 processor is pas in Q3'13 gelaunched. En sinds pas een maandje zie je bordjes met de C2750 cpu te koop (waaronder het Supermicro bordje).Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:34:
hij al bijna een jaar 'oud' is.
Prachtig bordje die ASRock zeker een interessant alternatief al is de prijs er wel naar. Ik was zelf de intel s1200kpr tegen gekomen. http://azerty.nl/8-4227-5...board-s1200kpr-.html#info
Maar wanneer ik deze combineer met een goedkope celeron en sata controller kom ik nog steeds boven de 1000 euro uit...
1 | Intel Celeron G1620 Boxed | € 34,81 | € 34,81 |
1 | Intel Intel Server Board S1200KPR LGA1155 Mini-ITX (DBS1200KPR) | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 68,20 | € 68,20 |
1 | Crucial CT2K8G3ERSLD81339 | € 150,50 | € 150,50 |
1 | Transcend PDC3 Expansion Card | € 25,99 | € 25,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 913,45 |
Euro 364 inc BTW bij Alternate: http://www.alternate.nl/A...uct/1112688/?event=search[b]TrsvK schreef op woensdag 11 december 2013 @ 18:59:[
Prachtig bordje die ASRock zeker een interessant alternatief al is de prijs er wel naar. Ik was zelf de intel s1200kpr tegen gekomen. http://azerty.nl/8-4227-5...board-s1200kpr-.html#info
Maar er zijn vast goedkopere alternatieven te vinden
[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 11-12-2013 19:06 ]
Intel bordje is volgens mij ook nergens meer te verkrijgen. Zelfs op ebay maar bij 2 verkopers.TrsvK schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:07:
Ja, net buiten mijn budget en wat overkill voor wat ik ermee zou doen. De helft van het aantal poorten zou volstaan. Het is vreemd/jammer om te zien dat het Intel bordje al meer dan een jaar niet in prijs is gedaald.
Ook al een melding gemaakt om deze toe te voegen aan de pricewatch. Hij is niet voorradig maar wellicht toch na te bestellen.
Eigenlijk zou een goedkoop <100 euro itx bordje met ecc support ideaal zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door TrsvK op 11-12-2013 19:22 ]
Niet voorradig bij leverancier en 10+ dagen levertijd. Ga er maar vanuit dat hij niet meer leverbaar is.TrsvK schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:15:
Ook al een melding gemaakt om deze toe te voegen aan de pricewatch. Hij is niet voorradig maar wellicht toch na te bestellen.
Ook via icecat vind ik hem maar bij 1 leverancier in de UK, alweer er 1 stuks voorradig is.
[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 11-12-2013 20:08 ]
1 | ASRock AMD A50M E350M1 | € 56,10 | € 56,10 |
4 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 113,50 | € 454,- |
1 | Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Corsair CX430M | € 43,50 | € 43,50 |
1 | Kingston SSDNow V300 60GB | € 47,30 | € 47,30 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 710,79 |
De voeding is overkill, ik had hem nou eenmaal liggen. Om de vierde schijf in de Elite 120 te monteren heb ik een 5.25" naar 3.5" adapter gebruikt. De SSD is aangesloten met een eSata naar Sata kabel via de kabeldoorvoer in de kast.
Opslagconfiguratie: ZFS RaidZ1, 4x 3TB WD RED, ~8TB bruikbare opslag.
Raw performance: 170~200MB/s sequential write, 200~230MB/s sequential read.
Servertje draait SabNZBb+, Samba en Spotweb. De AMD CPU kan alles makkelijk aan, alleen bij het parren en rarren van grote downloads gaat hij zweten. Trekt met gemak een gigabitverbinding dicht. Draait super stil en koel. Verbruik is ~40w.
Dit systeem vervangt mijn 3x 1TB willekeurige meuk -100w stokende- afgedankte hardware setup. De WD Green schijfjes in dat ding waren na ~35000 draaiuren (4 jaar continue) aan pensioen toe.
/dev/null
Ik heb hier UNRAID draaien in een VM onder ESXi en heb verschillende schijven kunnen doorsturen naar de VM zonder problemen, maar hiervoor moest ik wel in ESX via de commandline de schijven bereikbaar maken.Afwezig schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:43:
Het is volgens mij technisch gezien wel mogelijk om de intel sata controller in zijn geheel te forwarden naar je virtual zfs machine, maar wat ik er van terug gevonden heb geeft dat soms wat onverwachte resultaten en matige ondersteuning. Daarbij kan je die controller dan niet meer gebruiken voor je esxi datastore, ook minder handig. Die IBM controller wordt over het algemeen gezien als de beste optie.
Het werkt goed, en heb nooit last gehad van vreemd gedrag. Performance is niet top, maar aangezien het
UNRAID is zocht ik niet achter hoge performance.
In dit uitstekend topic kan je de uitleg vinden http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=14695.0
Me, myself & I
Wat denken jullie? Is dit goedkoper op te lossen? 1000 euro lijkt me wat veel om mijn persoonlijke data veilig op te slaan.
1 | AMD Athlon II X2 280 Tray | € 36,23 | € 36,23 |
1 | Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3 | € 56,- | € 56,- |
6 | Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB | € 95,90 | € 575,40 |
1 | BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Cooler Master Hyper TX3 Evo | € 18,- | € 18,- |
1 | Crucial CT2K8G3ERSLQ81067 | € 158,99 | € 158,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 982,52 |
Even niets...
Zelf heb ik een Sempron LE-1250 (snelheid was voor mij ook niet belangrijk) ge-undervolt en dat geeft wel een aardige besparing (iets van 3W idle), maar dit moest ik wel dynamisch in het OS doen. Als ik in het BIOS undervolting aanzet (= altijd undervolt) dan wilde die niet opstarten. Met het projectje cpupowerd kun je per kloksnelheid een voltage instellen en daarmee werkt het wel goed, maar ben je ook gebonden qua OS keus. Cpupowerd werkt alleen onder Linux. Voor andere OSen zijn er vast ook wel alternatieven al focusen veel alleen op frequentie scaling waarmee niet zoveel te winnen valt als undervolting.TrsvK schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 04:02:
Ik zou de geselecteerde processor flink undervolten om het verbruik te beperken. De nadruk ligt voor mij op betrouwbaarheid en zuinigheid. Snelheid is minder belangrijk.
Nu ben ik aan het experimenteren met undervolten van een G860 CPU en een Asrock moederbord met H61 chipset en dan hoef je onder het OS eigenlijk niets meer te doen (Asrock BIOS heeft undervolting opties) en het verbruik van die combi is nog eens veel gunstiger.
De moderne Intel builds lijken toch gunstiger mogelijkheden te hebben als het aankomt op verbruik dan AMD. In de tijd van socket 775 en AM2 was AMD de betere keus, maar tijden veranderen!
Ik heb net een tijd met een werknemer van ASrock aan de telefoon gehangen. Deze gaf aan dat ECC geheugen eigenlijk niet meer nodig is en dat hij in de 25 jaar dat hij servers beheerde nog nooit een fout is tegen gekomen die door ECC zou zijn voorkomen...
Hoe denken jullie hier over? Is mijn data veilig als ik deze in een RaidZ2 opsla of is ECC een noodzaak? (De kosten van een ECC systeem liggen ongeveer 200 euro hoger.
Maar voor thuis gebruik is de vraag: do you feel lucky? Ik wel. Ik heb mijn 18 TB NAS gebouwd op consumenten hardware zonder ECC. Het kan zijn dat ik daardoor data corruptie heb opgelopen maar ik ben me daar niet bewust van.
Alle nieuwe servers baseer ik nu op een super micro bordje met ECC. Er zijn Core i3 processors die ECC doen en zo kun je het nog redelijk betaalbaar houden. Maar ik zie dat dit bord al 3x de prijs is van wat je nu in je mandje hebt, dus dat wordt lastig.
[ Voor 18% gewijzigd door Q op 13-12-2013 17:56 ]
Nu is het volgens mij zo dat, omdat de Atom op de ASRock geen VT-d ondersteunt, ik geen ESXi kan gebruiken, omdat ik dan mijn NAS VM niet rechtstreeks toegang kan geven tot de storage. Of kan dat evengoed wel, maar dan met ietwat verminderde IO performance? Zijn er andere alternatieven (kan ik iets als FreeNAS bijv. bare metal draaien maar dan alsnog additionele VMs draaien)?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Hier wat leesvoer: http://research.cs.wisc.e...zfs-corruption-fast10.pdfTrsvK schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:19:
Hoe denken jullie hier over? Is mijn data veilig als ik deze in een RaidZ2 opsla of is ECC een noodzaak? (De kosten van een ECC systeem liggen ongeveer 200 euro hoger.
"ZFS is robust to a wide range of disk faults, but ZFS is less resilient to memory corruption, which can
lead to corrupt data being returned to applications or system crashes.
Our analysis reveals the importance of considering both memory and disk in the construction of
truly robust file and storage systems."
ECC is natuurlijk geen noodzaak, maar in combinatie met ZFS zeker verstandig.
Verwijderd
1 | Intel Celeron G1610 Boxed | € 35,- | € 35,- |
1 | ASRock B75 Pro3-M | € 54,10 | € 54,10 |
3 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 94,85 | € 284,55 |
1 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 65,24 | € 65,24 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 496,84 |
Ik maak gebruik van FreeNas 9.1 en heb het inmiddels een paar dagen kunnen proberen. Op zich werkt het wel, maar ik heb de indruk dat de performance voor verbetering vatbaar is.
In een gigabit netwerk haal ik nu ongeveer 41 megabyte per seconde bij het schrijven naar een SMB share. Met deze hardware moeten betere prestaties mogelijk zijn lijkt mij.
Heeft iemand misschien tips waar ik naar zou kunnen kijken?
De harde schijf moet het ook aankunnen, mijn bron pc heeft namelijk die harde schijf
Wat is je bron pc aan het doen als ie aan het kopieren is? Toevallig aan het downloaden? Voor mijn gevoel heb ik het idee dat de pc met meer dan 1 ding tegelijk bezig is en dat de harde schijf het dus niet kan bijhouden.
Even niets...
Verwijderd
Met SSH haalde ik nog lagere snelheden, maar dat komt waarschijnlijk door de encryptie. FTP ga ik proberen. De tuning guide voor Samba ben ik niet tegengekomen op het FreeNas forum. Wel enkele topics met klachten over trage SMB shares, maar daar werd mij steeds niet duidelijk wat dan uiteindelijk de oplossing was voor het probleem.
Ja, kijken naar een ander netwerkkaart. Je moederbord heeft een Realtek en die performen niet zo goed onder FreeNAS.Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 00:42:
In een gigabit netwerk haal ik nu ongeveer 41 megabyte per seconde bij het schrijven naar een SMB share. Met deze hardware moeten betere prestaties mogelijk zijn lijkt mij.
Heeft iemand misschien tips waar ik naar zou kunnen kijken?
Zeg maar gerust ontzettend slechtGioStyle schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:11:
[...]
Ja, kijken naar een ander netwerkkaart. Je moederbord heeft een Realtek en die performen niet zo goed onder FreeNAS.
Verwijderd
Dus ik ben niet zo anti-Realtek. Probeer eerst of het werkt, werkt het niet dan haal je een Intel kaartje. Soms helpt het zeker ook als je ook de (Windows) client met hetzelfde Intel kaartje uitrust; het hoeft dus ook niet persé aan de server NIC te liggen.
Lang leven een Intel pro 1000 in je desktop
Zelfs tusen mijn desktop en server (beide Intel server grade kaarten) haal ik nog steeds maar 85MB/s schrijven over SMB. (Over NFS haal ik wel 110MB/s)
[ Voor 27% gewijzigd door FireDrunk op 19-12-2013 10:11 ]
Even niets...
Een van mijn extra wensen is dat het ding ook relatief stil is en niet buitensporig veel energie snoept. Zien jullie hier nog rare dingen? (Sponsors welkom, trouwens
1 | Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed | € 239,- | € 239,- |
1 | Supermicro X10SL7-F | € 230,80 | € 230,80 |
5 | WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB | € 156,- | € 780,- |
1 | Sandisk Cruzer Fit 16GB Zwart | € 9,18 | € 9,18 |
1 | Noctua NH-L9i | € 33,03 | € 33,03 |
1 | Kingston ValueRAM KVR16E11K4/32 | € 299,50 | € 299,50 |
1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 62,- | € 62,- |
1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 76,85 | € 76,85 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.805,26 |
[ Voor 0% gewijzigd door roy.jacobs op 19-12-2013 14:43 . Reden: Verkeerde CPU gecopy/paste ]
Ik zou je vraag voor de zekerheid ook eens stellen in dit topic:
Zuinige ESXi Server
"Tall0ne" heeft een een vrijwel dezelfde setup draaien als ik trouwens.
[ Voor 8% gewijzigd door FREAKJAM op 19-12-2013 14:12 ]
is everything cool?
Ik heb in ieder geval ook in die thread gepost, kijken wat er uitkomt, thanks!
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,90 | € 50,90 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 57,50 | € 57,50 |
3 | WD Green WD30EZRX, 3TB | € 97,95 | € 293,85 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 55,90 | € 55,90 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,80 | € 32,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 490,95 |
De bedoeling is om FreeNAS te draaien icm met Raid-Z1. Ik zou er ook graag gebruik maken van de plex media server plugin. Ik zou hem in de kelder zetten en op en af zetten via Wake-on-Lan, via een smartphone. Ik twijfel echter of de CPU krachtig genoeg gaat zijn. Ik vind vrij uiteenlopende dingen op het internet. Bovendien is iets als een i3 3220 niet zoveel krachtiger. Het moet ook mogelijk zijn om over 1 a 2 jaar nog eens 3 hdd's te kunnen bijsteken, eventueel icm nog eens 8 GB ram extra.
Ik twijfel ook nog of ik die green schijven zou kopen of toch de pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB
Iemand advies? Alvast bedankt
[ Voor 6% gewijzigd door Hathie op 20-12-2013 16:16 ]
Ik heb een tijd geleden een systeem met een Pentium G850 gebouwd voor iemand. Plex Media Server draait daar prima op, maar nu lijkt hij problemen te hebben met 1080p materiaal. Hoe de G850 het doet ten opzichte G3220 weet ik niet, maar ik zou voor safe gaan en een i3 nemen.Hathie schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:10:
Ik ben aan het denken om dit te bestellen:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3220 Boxed € 50,90 € 50,90 1 ASRock B85M Pro4 € 57,50 € 57,50 3 WD Green WD30EZRX, 3TB € 97,95 € 293,85 1 Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU € 55,90 € 55,90 1 be quiet! System Power 7 300W € 32,80 € 32,80 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 490,95
De bedoeling is om FreeNAS te draaien icm met Raid-Z1. Ik zou er ook graag gebruik maken van de plex media server plugin. Ik zou hem in de kelder zetten en op en af zetten via Wake-on-Lan, via een smartphone. Ik twijfel echter of de CPU krachtig genoeg gaat zijn. Ik vind vrij uiteenlopende dingen op het internet. Bovendien is iets als een i3 3220 niet zoveel krachtiger. Het moet ook mogelijk zijn om over 1 a 2 jaar nog eens 3 hdd's te kunnen bijsteken, eventueel icm nog eens 8 GB ram extra.
Ik twijfel ook nog of ik die green schijven zou kopen of toch de pricewatch: Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB
Iemand advies? Alvast bedankt
Een core i3 is niet veel beter:
http://forums.anandtech.c...read.php?t=2341758&page=2
http://pclab.pl/art54829.html
De hdd's lijken mij ook beter. Het systeem moet toch stil zijn, aangezien hij in de woonkamer komt.
Ik vroeg me ook nog af of het uitmaakt hoe snel de usb stick is waar FreeNAS op komt
https://afuture.nl/productview.php?productID=263242 is dit goed of toch beter usb 3.0?
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,70 | € 50,70 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 59,80 | € 59,80 |
3 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 94,85 | € 284,55 |
1 | Thermalright True Spirit 120M(BW) | € 25,49 | € 25,49 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,70 | € 57,70 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,80 | € 32,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 585,94 |
[ Voor 5% gewijzigd door Hathie op 20-12-2013 23:44 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Q op 21-12-2013 15:34 ]
Verwijderd
GioStyle schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:11:
Ja, kijken naar een ander netwerkkaart. Je moederbord heeft een Realtek en die performen niet zo goed onder FreeNAS.
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 23:31:
Niet alle Realtek's zijn hetzelfde, en dat geldt zeker ook voor Intel adapters. Daar zijn ook de nodige problemen mee gemeld op de mailinglists. Over het algemeen is Intel wel beter dan Realtek, maar bijvoorbeeld weer niet op het gebied van zuinigheid; daar doet Realtek het enorm goed, zeker versus een addon adapter.
Dus ik ben niet zo anti-Realtek. Probeer eerst of het werkt, werkt het niet dan haal je een Intel kaartje. Soms helpt het zeker ook als je ook de (Windows) client met hetzelfde Intel kaartje uitrust; het hoeft dus ook niet persé aan de server NIC te liggen.
Heb nog eens een poging ondernomen met de Realtek en het is gelukt. Via FTP haal ik ongeveer 110 megabyte per seconde.FireDrunk schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:10:
Inderdaad, ik heb hier thuis een Atheros in mijn gigabyte bord zitten, en in mijn servers Realteks of Intels, maar die Atheros wint toch echt qua traagheid
Lang leven een Intel pro 1000 in je desktop
Zelfs tusen mijn desktop en server (beide Intel server grade kaarten) haal ik nog steeds maar 85MB/s schrijven over SMB. (Over NFS haal ik wel 110MB/s)
SMB is een heel ander verhaal. De doorvoer lijkt een limiet van 41 megabyte per seconde te hebben en dat ligt niet aan het geheugen of processor, want die worden daarbij niet volledig belast.
Het is me ook opgevallen dat bij SMB de shares soms 'verdwijnen'. Dan moet je uit de boomstructuur en de boel refreshen. Soms als je een directory in bent gegaan en weer omhoog wilt in de structuur lukt dat ook niet, dan zit je als het ware vast op dat niveau, waarbij je er wel dieper in kan maar niet meer terug.
SMB is dus een beetje wazig en ik weet nog niet waar dat door veroorzaakt wordt. Het is me overigens wel vaker opgevallen dat SMB shares elders soms ook 'traag' aanvoelen en soms onzichtbaar zijn.
Vervolgens moederbord vervangen door een Asus H87I-Plus met onboard nic Intel I217 en nu haal ik zonder mokken 90MB/s lezen en schrijven via SMB share.
Verwijderd
Dat is inderdaad een bug in de re-driver van FreeBSD. Je kunt dit ook zien in de kernel log (/var/log/messages of 'dmesg'). Je ziet dan allemaal meldingen:
re0: link state changed to DOWN
re0: link state changed to UP
Hopelijk is deze bug snel gefixed; volgens mij had ik hier geen last van met oudere BSD releases. Het gebeurt vooral onder load; als ik flinke transfers doe en dus gigabit cap dan komt dit voor, met name bij NFS transfers. In dit geval is een Intel PRO/1000 CT kaartje wel zo fijn. Maar in feite is dit een softwarematig issue en geen hardwarematig probleem wat niet te verhelpen zou zijn. Onder Windows zou je met dezelfde Realtek-adapter geen problemen mogen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 22-12-2013 21:04 ]
Belangrijk is dat de server stil is. Niet 100% still maar toch zo stil mogelijk.
Volgende zaken staan redelijk vast.
Processor (Reeds uit vorige en nog steeds zuinig) Bordje. Ik heb de mini ITX versie ervan.
Behuizing is een van de weinige behuizingen met volledige 5.25" bays beschikbaar.
Een extra adapter omdat mijn huidige firewall ook aan vervanging toe is. De poorten zouden zo opgevuld worden.
Eth0 (Moederbord)= WAN
Eth1 (Moederbord)= DMZ
Eth2 & 3 (Adapter)= LAN with LACP.
De corsair is misschien overbodig en mijn huidige cooling (Arctic Cooling Alpine 11 GT) kan ik misschien terug gebruiken.
Geheugen is ook een no brainer. Steeds tevreden van Kingston. Momenteel maar 1 latje van 4Gb wat dus dient vervangen te worden.
1 | Intel Xeon E3-1260L Tray | € 0,- | € 0,- |
1 | Intel Server Board S1200BTL | € 0,- | € 0,- |
1 | MS-Tech CA-0210 | € 51,43 | € 51,43 |
1 | Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x) | € 140,42 | € 140,42 |
1 | Corsair Hydro H100i | € 91,04 | € 91,04 |
1 | Kingston ValueRAM KVR13E9K2/16I | € 156,01 | € 156,01 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 438,90 |
Nu komt het probleem. De hotswaps. Graag had ik dus hotswaps met 120mm fans.
Ik heb volgende zaken gevonden:
1 | Lian Li EX-H34SB | € 72,80 | € 72,80 |
1 | Silverstone CFP52B | € 20,95 | € 20,95 |
1 | Supermicro CSE-M35TQ | € 123,77 | € 123,77 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 217,52 |
De supermicro leek mij de beste keuze voor de beste fysieke ruimte vs aantal 5.25 slots. Nadeel is dan weer die 90mm ventilator verwacht ik heel luid.
De Silverstone heeft volgens mij geen status leds wat op zich geen probleem is maar ik vind ook nergens hoe je deze achteraan aansluit. Ook alleen sata en geen sas.
De Lian Li EX-H34S lijkt mij de beste oplossing naar geluid toe maar ik vrees dat de 120mm niet goed gaat koelen doordat de fan los staat van de harde schijf brackets waardoor deze dus lucht van naast de bracket gaat op zuigen. Te vergelijken met een stofzuiger die je boven de mat houdt ipv op. Ook alleen sata en geen sas.
Dan een idiale oplossing gevonden in:
http://kingwin.com/products/cate/mobile/racks/kf_4001_bk.asp
maar niet verkrijgbaar in Europa. Ook alleen sata en geen sas.
Ik hecht ook wel meer belang aan de stilte dan aan het sata / sas verhaal.
Of kan een 80 of 90 mm ook stil genoeg zijn? Momenteel zit mijn server in Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case met 5 sata disken + 2 ssd + een Areca 1880 kaart en ik krijg geen alerts van mijn areca raid controller dat de disken te warm worden. Is een fan eigelijk nodig? Hebben jullie misschien nog andere tips of ervaring.
Alvast bedankt!
Momenteel draai ik ZFSGuru op mijn zelfgebouwde NAS; maar ik zou er FreeNAS op willen draaien.
Ik heb onder ZFSGuru een RaidZ draaien van 5x3 TB en een SSD van 64GB met een partitie waar het OS opstaat en de rest wordt gebruikt als L2ARC cache voor de RaidZ.
- Kan ik FreeNAS installeren op de SSD en mijn ZFS RaidZ importeren in FreeNAS. Hoe doe ik dat het best? Is er risico data te verliezen?
- Is het oké om FreeNAS te booten van de huidge SSD partitie?
Bedankt alvast!
Op werk werken we met een pxe boot omgeving die pxelinux boot en daarna onze omgeving om een Windows image terug te zetten en de verdere installatie van de machine af te ronden. Daar zien we vergelijkbare problemen die we tot nog toe oplosten door er een Intel nic in te stoppen of domweg de machine niet meer te ondersteunen (onze standaard inkoop heeft toch alleen maar Intel nics aan boord dus die met niet-Intel zijn aantal niet-standaard systemen waar dan wat makkelijker "we supporten het niet" te zeggen valt).Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:39:
Dat is inderdaad een bug in de re-driver van FreeBSD.
8<
Onder Windows zou je met dezelfde Realtek-adapter geen problemen mogen hebben.
Die Realtek nics zijn leuk voor de networking die vele thuisgebruikers en kantoorgebruikers doen, dan zijn het qua kosten ook superkaartjes. Wil je echter wat meer zoals bij een fileserver of zoals in een bedrijfsomgeving met iets als pxe boot dan is een Realtek een slecht idee. Je loopt te vaak tegen een vaag probleem aan. Daar gaan dan teveel tijd en uiteindelijk dus teveel kosten in zitten. Als je dan kijkt naar de prijs van een Intel nic is zo'n Intel kaartje echt een schijntje.
Om wat in mijn instapkosten te drukken heb ik ervoor gekozen om mijn eerst paar maanden gebruik te maken van de harde schijven die ik al in mijn oude systeem heb zitten. (2x 1tb + 2x 320gb). Daarna zal ik uitbreiden naar een systeem met 6 schijven (3/4tb)
Denken jullie dat ik met een raid z2 met Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB schijven de dual gigabit controllers zal gebruiken?
1 | ASRock C2550D4I | € 244,83 | € 244,83 |
1 | BitFenix Phenom Mini-ITX Wit | € 66,60 | € 66,60 |
1 | BitFenix Spectre All White, 230mm | € 10,78 | € 10,78 |
1 | Crucial CT2KIT102472BD160B | € 144,99 | € 144,99 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 54,99 | € 54,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 522,19 |
Feest!TrsvK schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:29:
Eindelijk is de C2550D4I beschikbaar.
Waar blijven de andere (SuperMicro) Avoton/Rangely server borden?
Voor consecutive read wel, consecutive write waarschijnlijk ook wel, maar random ben je nog steeds gewoon afhankelijk van de IOPS van je schijven, dus daar niet.Denken jullie dat ik met een raid z2 met Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB schijven de dual gigabit controllers zal gebruiken?
Vergeet niet dat je dan wel meerdere connecties over een link aggregation moet hebben, of iets als iSCSI MCS/MPIO moet gebruiken, om daarwerkelijk 2x1Gbit te halen.
Welk OS/Hypervisor ga je gebruiken?TrsvK schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:29:
Eindelijk is de C2550D4I beschikbaar.
Verwijderd
Lijkt me niet dat die vergelijkbaar zijn. Als je een PXE client bedoelt, dan zijn de FreeBSD-drivers natuurlijk helemaal niet actief en is ook het beteffende probleem in die drivers niet aanwezig.ppl schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:25:
Op werk werken we met een pxe boot omgeving die pxelinux boot en daarna onze omgeving om een Windows image terug te zetten en de verdere installatie van de machine af te ronden. Daar zien we vergelijkbare problemen
Overigens gebruik ik Realtek zelf ook met PXE (pxelinux) en dat werkt perfect, nooit problemen mee gehad. De meeste NICs bij mij zijn onboard Realtek NICs. Het is pas de laatste tijd dat ik af en toe de NIC van mijn hoofdserver uit zien gaan. Niet leuk natuurlijk, en als ik er veel last van zou hebben zou ik er gelijk een Intel kaartje in duwen. Maar ik verwacht ook wel dat na een maand ofzo de re-driverproblemen zijn opgelost; de bug is al bekend bij de BSD devs.
die we tot nog toe oplosten door er een Intel nic in te stoppen of domweg de machine niet meer te ondersteunen (onze standaard inkoop heeft toch alleen maar Intel nics aan boord dus die met niet-Intel zijn aantal niet-standaard systemen waar dan wat makkelijker "we supporten het niet" te zeggen valt).
Ook Intel 'em' driver heeft 'vage problemen' gehad, dus dat is niet uniek voor Realtek. En in zijn algemeenheid geldt inderdaad dat bij vage problemen je beter de makkelijke weg kunt kiezen en voor weinig geld een alternatief product halen; dus ook omgekeerd als je problemen hebt met de Intel kaartjes.Wil je echter wat meer zoals bij een fileserver of zoals in een bedrijfsomgeving met iets als pxe boot dan is een Realtek een slecht idee. Je loopt te vaak tegen een vaag probleem aan. Daar gaan dan teveel tijd en uiteindelijk dus teveel kosten in zitten. Als je dan kijkt naar de prijs van een Intel nic is zo'n Intel kaartje echt een schijntje.
Ik zelf blijf op het standpunt: probeer eerst of de Realtek NICs voldoen aan de verwachtingen. Bij vage problemen zoals je zegt is het zeker handiger er een Intel PRO/1000 CT kaartje in de proppen; voor die twee tientjes is dat geen hoofdpijn waard. Maar altijd dat Realtek bashen en bij voorbaat er al Intel NIC in stoppen vind ik persoonlijk erg overdreven. Voor een dure zakelijke server wellicht, maar daar zit je automatisch al bij Intel NICs met SuperMicro bordjes e.d. Voor Thuis NAS is Realtek voor 90% van de mensen een prima keuze.
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.