Ashe schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:30:
Heren,
Ik heb sinds 2.5 jaar een fileserver draaien met volgende specificaties:
- Lian Li A71F big tower case
- Asus P5Q Deluxe
- Riva TNT PCI grafische kaart (geïnstalleerd toen ik merkte dat het moederbord geen onboard VGA had)
- Intel Celeron E3300
- 1GB ram
- 1 x 500GB WDC WD5000AADS (boot disk)
- 10 x 2TB WDC WD20EARS (data)
- EX-3508 – 8 ports SATA 2 PCIe Controller
Dit geheel wordt aangestuurd via Slackware Linux 13.1 in een software raid 6 met de 10 disks.
Deze machine heeft probleemloos aan al mijn fileserver behoeften voldaan maar sinds deze zomer is de SATA controller wat lastig beginnen doen tijdens de warmste dagen. Deze stond ook iets te dicht bij de grafische kaart vrees ik. Het is zelfs zover dat 2 van de 8 poorten niet meer stabiel werken waardoor ik al 2 keer een kapotte raid 6 heb gehad. Gelukkig scheelde er nooit iets met de disks (ik hou alles in het oog met dagelijkse short self tests en wekelijkse long selftests, alsook de verschillende key warden in de SMART outputs per disk) waardoor ik de raid 6 terug kon opstarten.
Op dit moment gebruik ik dus 5 onboard SATA connectoren en 6 op de controller kaart voor mijn in totaal 11 disks.
Echter ben ik beginnen lezen over fileservers op basis van ZFS (onder FreeBSD) aangezien ik die controller niet meer vertrouw. Ik heb vorige week een geflashte (IT mode) IBM M1115 SAS/SATA kaartje op de kop getikt.
Toen ik deze kaart vandaag wou installeren merkte ik dat mijn server niet wou opstarten toen ik de kaart in de PCIe 2.0 of PCIx x16 slots stak. De kaart uit de server halen zorgde ervoor dat de server wel opstartte. Met de kaart erin krijg ik niet eens een post/beep/sound/beeld.
Een beetje beginnen lezen in mijn moederbord manual en al snel bleek (denk ik) dat de PCIe 2.0 sloten enkel gebruikt kunnen worden met grafische kaarten. Er bleef dus enkel nog het universele PCIe x16 slot over maar met de M1115 kaart daarin wil de server ook niets doen, geen post, beep, sound of beeld. Ik dacht nochtans dat PCIe 2.0 insteekkaarten volledig backwards compatible waren met PCIe 1.0 sloten.
Nu ben ik dus op zoek naar een mogelijke oplossing maar ik begin meer en meer te denken dat ik op zoek moet naar een SuperMicro moederbord met wat modernere processor.
Moest er iemand van jullie raad kunnen geven over wat het compatibiliteitsprobleem (en eventuele oplossing) kunnen zijn, dan zou dat zeer welkom zijn. Echter denk ik dat het moederbord gewoon te oud is geworden (uitgebracht in mei 2008) voor de toch wel heel recente M1115 kaart (die is uitgekomen in maart 2012).
Moest het een verloren zaak zijn, zeg het dan ook gerust en dan ga ik op zoek naar een nieuw moederbord, processor en geheugen. Goede voorstellen zijn dan zeer zeker welkom en dan vooral moederborden die goed werken met de M1115 kaart.
Ik weet dat voor FreeBSD met ZFS RAM geheugen heel belangrijk is en de processor kracht minder. Een Xeon is geen vereiste en een moderne Core i3 zou al voldoende moeten zijn voor typische fileserving needs thuis. Ik ga ook geen virtualisatie doen, het is puur file storage en file server (streaming van full Blu-rays over het netwerk heeft voldoende aan minder dan 100Mbit). Echter wil ik wel een beetje future proof zijn.
Moest ik een migratie opstarten richting FreeBSD / ZFS, dan gaat het nog leuk worden aangezien ik een migratieplan moet opstarten. Ik heb namelijk niet voldoende back-up storage om tijdelijk de hele 15TB te back-uppen. ;-) Ik denk echter wel een 5-tal 4TB disks te kopen dan om het stroomverbruik te verminderen en alles in een RAID-Z pool te steken waarna ik later nog altijd makkelijk disks kan bijkopen om alzo uit te breiden, zonder in ruimtegebrek te komen in mijn kast.
Je merkt het, ik zit nog met veel vragen. Het liefst van al zou ik voorlopig gewoon mijn M1115 kaart aan de praat willen krijgen zodat ik een migratie naar ZFS kan uitstellen/plannen voor een capacity extension op latere basis. Maar als ik sowieso al een nieuw moederbord/processor/geheugen zou moeten kopen, dan bestaat de kans dat ik toch een migratie opstart.
Alvast bedankt op voorhand voor jullie hulp/raad.