Dank voor je reactie -The_Mask- !
Je zegt dat die Super Flower Golden Green 400W het ongeveer even goed doet als de FSP Aurum, maar laatstgenoemde blijft dus de bestgeteste (lees: meest efficiente) ATX-voeding voor dit wattage (20W DC). Dit soort metingen zijn zeldzaam; 80-plus test alleen vanaf 20% en héél soms 10%. Dus er zijn simpelweg niet veel metingen. Veel mensen gaan uit dat een 90% efficiente voeding op 15W DC load toch minstens 80% efficient is, maar dat is dus vrijwel zeker
niet zo; als de bestgesteste ATX-voeding het op dit gebied bij 20W op 82% zit, hoe zit dat met de slechtste voeding in deze klasse? Komen we dan beneden de 50% efficiency ook al heeft hij een 80+ gold/platinum rating? Die rating zegt in feite helemaal niets over het verbruik in idle mode voor een zeer efficient systeem zoals een 24/7 NAS. Kortom; dat hele 80-plus certificering is voor mijn doel nutteloos.
Volgens jouw link is de PicoPSU helemaal niet zo efficient op een wattage van rond de 40W DC. Ik denk dat daar het opslagpunt inderdaad zal liggen, maar aannemelijk is wel dat de meeste PicoPSU gebruikers beneden die belasting zitten, in elk geval voor idle. 20W idle vind ik al heel veel voor een PicoPSU eigenlijk, tenzij dat zonder spindown is van aangesloten schijven.
Punt blijft dat onder de 20W DC een PicoPSU uitstekende scores geeft aan het stopcontact, en een ATX voeding hier in veel gevallen dik overheen gaat met het dubbele verbruik van een PicoPSU setup. Dat laatste is met wat voedingen die ik hier had liggen (inclusief Huntkey 'Green' al zal dat niet veel voorstellen) maar ik zou best een simpele PicoPSU tegen de 'beste' ATX voeding willen zetten en dan denk ik nog dat de PicoPSU zal winnen bij bijvoorbeeld 15W DC load. En dat tegen veel minder geld en ruimte en trillingen en geluid enzovoorts.
Ik ben echt een leek met elektronica, dus je kunt me alles vertellen. Maar even mijn mening als leek: niemand snapt wat er in zo'n ATX voeding zit, dus ze kunnen alles opschrijven met afkortingen en marketinghypes enzo. Voor mij is het een alarmerend gegeven dat merkjes als OCZ zich in de voedingmarkt begeven. Dat is een teken dat hier veel geld te halen valt zonder er veel voor te doen (herinner je RAM-geheugen wat OCZ opkocht, de SPD aanpaste en weer doorverkocht? Juist ja.. OCZ-stijl).
Het is toch wel vreemd dat een PicoPSU beter kan wat al die 'zooi' in een grote ATX-behuizing niet kan. Ik zie altijd ouderwetse elektrolyt-condensatoren terwijl de PicoPSU mooie solid caps gebruikt. Nu zul je me vast vertellen dat dat niets uitmaakt ofzo, maar ik uit gewoon mijn gevoel dat een voeding een stuk interessanter gemaakt wordt door marketing dan het zou hoeven zijn. Zo'n PicoPSU-concept is toch prachtig? Voeding direct op de ATX-stekker. Geweldig idee. Twee condensators erop, kleine elektronica voor omzetting naar 5V, 3.3V, -5V en -12V en that's it. Het voedingsblok doet het rauwe werk en in feite heb je dus aparte AC -> DC en DC -> DC omvorming terwijl dat in een voeding gemixt wordt.
Toch zie je maar amper passief gekoelde ATX voedingen zoals met een PicoPSU setup wel goed werkt. Die voedingen zijn ook peperduur, en efficiency op 15W load; hah die info ga je natuurlijk nooit vinden. Nee eerst kopen, dan bidden, dan pas meten en weten.
Kortom, voor mijn interesse (lage idle power) zijn er eigenlijk geen voedingen op te markt. Niemand adverteert met efficiency op lage vermogens. De PicoPSU is de enige voeding ter wereld die ik ken die zo gemarket wordt. Als er straks PicoPSU-achtige ATX-voedingen komen die superefficient zijn met lage vermogens, dan zal mijn mening snel genoeg bijgesteld worden; maar ik ken ze niet!
Nog even specifiek over mijn metingen:
Maar hoe betrouwbaar zijn jouw tests? Je doet het met een simpel metertje, aan je PC welke een nogal wisselde belasting heeft en daarnaast ben je ook nog afhankelijk van heel veel andere dingen zoals bijvoorbeeld temperatuur. Welke voeding gebruikte je trouwens?
Ik heb alle metingen een half uur rustperiode gegeven. Dit was niet nodig door wisselende belasting; ik draaide FreeBSD in INIT 1 mode dus enkel de kernel, init en de 'sh' shell waren actief; kaler dan dat kan niet. powerd moest ik handmatig opstarten.
Het probleem was vooral de CPU-fan. Ik heb getest zonder die fan, maar hierdoor moet de temperatuur wel eerst stabiliseren. Zoals je weet bepaalt de temperatuur ook deels het verbruik. Een CPU waarvan de die-temperatuur flink oploopt, zal meer stroom gaan verbruiken. Dit kon ik goed ervaren met mijn Voltcraft Energy Check 3000, pas na een tijdje was de meting stabiel.
Ik gebruik een standaard 60W +12V adapter van SeaSonic maar heb ook met wat andere adapters getest (80W en 150W uit de StreaCom set). Kon op lage wattages geen grote verschillen ontdekken. De 150W StreaCom was 1.0 tot 1.5W onzuiniger op hetzelfde systeem. Zeker watt, maar niet zo'n gruwelijk groot verschil als ik met ATX-voedingen hebt gemeten!