Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:26
XTREEMRaGE schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:38:
[...]

ok, maar lopen ze dan niet tegen het probleem 'hitte' aan. Zoals op tweakers.net al langs geweest is? nieuws: AMD heeft geen plannen om een HD 4890 X2 uit te brengen

Waarschijnlijk hebben ze dat dus opgelost!
Zoals je hier ziet op fudzilla is de power consumptie van de 4890 nauwelijks hoger als die van de 4870
Afbeeldingslocatie: http://www.itx.ba/images/stories/Recenzije/Grafika/275/Gainward/power.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Blastpe schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:16:
[...]

Zoals je hier ziet op fudzilla is de power consumptie van de 4890 nauwelijks hoger als die van de 4870
[afbeelding]
Waarschijnlijk ligt het verbruik zelfs lager.
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/radeon-hd4890/4890power.png

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05 09:33
toch vreemd, volgens de ene test zit ATI qua idle verbruik veel hoger, volgens de andere test scheelt het nauwelijks...

ik hoop toch dat ze hetzelfde basissysteem gebruiken bij dergelijke tests?

[ Voor 69% gewijzigd door catfish op 10-04-2009 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
catfish schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:24:
toch vreemd, volgens de ene test zit ATI qua idle verbruik veel hoger, volgens de andere test scheelt het nauwelijks...

Bij Fudzilla nemen ze het verbruik van het hele systeem mee en bij XbitLabs alleen de videokaart. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:36
Mijn systeem zit nu in elkaar.
Sapphire HD4890 Stock cooling @ auto = 22%
Mijn overclock resultaat is tot nu toe : 975mhz core. 1050/4200mhz geheugen
Dit is gewoon via Catalyst. bij 1ghz klapte hij eruit. Het geheugen wil alleen niet op 1100mhz lopen. Op internet heb ik wel gelezen dat geheugen overclocken eigenlijk niet zoveel nut had.
Ik ga dalijk ff wat games testen of die het onder deze omstandigheden ook gewoon goed doen.

Als ik gewoon in windows zit dan is de core terug geclocked op 250 mhz. Bij gamen gaat ie gelijk terug. Dat is toch die powerplay?

[ Voor 13% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 10:54 ]

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoe ervaar jij het geluid van de fan? Zou mooi zijn als je daar wat over kunt vertellen. :)

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

catfish schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 10:24:

Zeker 70% van de reviewsites gezien (op de lijst) die de stock 4890 op lagere wattage laten zien dan de 4870; een klein aantal die een toename laten zien; dubieus hoe degelijk echt uitgevoerd zijn. Zeker idle is lager en load soms wel, soms niet. Ik ben niet nagegaan of er een trend is met welk moederbord/socket het zou kunnen zijn; mogelijk zou bijv. een bepaald moederbord meer/minder verbruik laten zien t.o.v. een 4870.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-04 19:32
CyberAmp schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:22:
[...]

Zeker 70% van de reviewsites gezien (op de lijst) die de stock 4890 op lagere wattage laten zien dan de 4870; een klein aantal die een toename laten zien; dubieus hoe degelijk echt uitgevoerd zijn. Zeker idle is lager en load soms wel, soms niet. Ik ben niet nagegaan of er een trend is met welk moederbord/socket het zou kunnen zijn; mogelijk zou bijv. een bepaald moederbord meer/minder verbruik laten zien t.o.v. een 4870.
Even een theorie:

Met de nieuwe mulltithreaded drivers van ATI kan het best zijn dat er een zekere offload naar de CPU toe is. Verschillende CPU's zullen a.d.h.v. deze offload een verschillende verbruik laten zien. Er zal dan een wezelijk verschil kunnen onstaan tussen het gebruik van een i& C2D, C2Q, PHII, etc. Tevens zal deze offload ook van invloed zijn op het verbruik van de chipsets. I7 met een grote CPU offload zal best wel eens een stuk zuiniger kunnen zijn dan een C2Q.

Aan de andere kan kan het dus ook zijn dat als een grote offload niet mogelijk is dat de GPU alsnog meer (of meer energieverbruikend) werk moet verzetten.

Zoals je al voorstelde zouden we moeten inventariseren welke CPU's i.c.m. welke chipsets welke verbruikswaarden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik vind het geluid zeker wel meevallen. Het is zeker op 20a30 procent nog goed te doen. Vanaf 50% gaat het al flink omhoog. Ik heb de fan ingestelt door CCC op auo te zetten. Tot nu toe nog niet gehad dat hij herrie ging maken in een game. Heb nog geen 3dmark gedaan. Ik speel alleen games. GTAIV moet ik nog proberen en Farcry 2 deed ie ook goed.

Ik moet deze games nog even op deze clocksnelheden uitproberen. Maar CCC gaf aan dat deze clocksnelheden goed waren, dus verwacht geen problemen.

PS: Ik heb een Antec 900 case. Alle fans staan op Low dus dat scheelt ook geluid. De airflow is gewoon prima. Kaart blijft wel redelijk warm. Idle is hij ( zegt ie bij CCC 55 graden) Load komt hij niet boven de 70.

[ Voor 18% gewijzigd door Kuhr89 op 10-04-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271141

Scipionyx schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:04:
Hoe ervaar jij het geluid van de fan? Zou mooi zijn als je daar wat over kunt vertellen. :)
Ik heb hier nu een XFX HD4890 1GB draaien en het eerste wat me opviel was het opstijgen van een vliegtuig bij booten van PC. Standaard zat die op 2000rpm. Via ATi Overdrive op 25% gezet (draait nu 1400rpm), maar komt duidelijk hoorbaar boven de systeemkoelers uit. Temperatuur in idle is rond de 58 graden Celsius. Nu is het sowieso al stil in mijn case (Lian Li PC-A70A) met 6 koelers op minimale toeren, maar ik kijk het nog even aan. Misschien met de tijd een aftermarketcooler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Anoniem: 271141 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:31:
[...]
Ik heb hier nu een XFX HD4890 1GB draaien en het eerste wat me opviel was het opstijgen van een vliegtuig bij booten van PC. Standaard zat die op 2000rpm. Via ATi Overdrive op 25% gezet (draait nu 1400rpm), maar komt duidelijk hoorbaar boven de systeemkoelers uit. Temperatuur in idle is rond de 58 graden Celsius. Nu is het sowieso al stil in mijn case (Lian Li PC-A70A) met 6 koelers op minimale toeren, maar ik kijk het nog even aan. Misschien met de tijd een aftermarketcooler.
Dit is ook ongeveer wat bij mij is. Opstarten is echt een herrie. Daarna dan is hij redelijk stil. Ik heb nog een Stock cooler van de CPU dus die hoor je ook wel een beetje. Idle is het inderdaad rond de 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het luide opstartgeluid (door het maximaal draaien van de fan) is normaal. Je moet je pas zorgen gaan maken als je dat geluid niet meer hoort... want dan is er namelijk iets mis met je fan. Het is een controle van je fan om te zien of-ie ook maximaal wil draaien in ernstige gevallen van oververhitting.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271141

CJ schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:17:
Het luide opstartgeluid (door het maximaal draaien van de fan) is normaal. Je moet je pas zorgen gaan maken als je dat geluid niet meer hoort... want dan is er namelijk iets mis met je fan. Het is een controle van je fan om te zien of-ie ook maximaal wil draaien in ernstige gevallen van oververhitting.
Het is ook geen klacht betreffende de HD4890, maar het viel wel direct op. Ik kom van een HD3850 OC 512MB en ik moet zeggen, een wereld van verschil.

Ik las wat reviews en zag dat er niet schrikbarend veel verschil zit tussen de 4870 en de 4890. Beetje in dubio, maar ik ben onwijs blij dat ik 'm toch gekocht heb. Werkelijk een verademing dat je de grafische instellingen in games op max kan zetten zonder je te irriteren aan kleine haperingen in het beeld.

Ik speel voornamelijk Racedriver: Grid en daar is het verschil echt merkbaar. Oud nieuws voor velen, maar voor mij maakt het veel uit hehe. Tegen de tijd dat DirectX 11 uit is en de kaarten goed voorradig zijn, kan ik altijd nog besluiten deze kaart vroegtijdig te verkopen, maar voorlopig is deze keuze goed uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-05 13:40
Dat opstartgeluid is normaal, heeft mijn 4850 zelfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Anoniem: 271141 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 17:42:
[...]
Het is ook geen klacht betreffende de HD4890, maar het viel wel direct op. Ik kom van een HD3850 OC 512MB en ik moet zeggen, een wereld van verschil.
Haha moet je nagaan. Ik kom van een X1950Pro AGP af. met een S939 4800+. Flink verschil met mijn nieuwe PC ( gelukkig dat het niet tegenvalt ) Alles netjes voluit op mijn resolutie! GTAIV ook vlekkeloos met 60fps op de benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

Omdat ik de pc voor 30 april binnen moet hebben vanwege een speciale actie (ik krijg dan een gratis spel), begin ik nu erg te twijfelen of ik niet toch een gtx 275 neem. Hij maakt alvast minder lawaai en zoveel kost hij niet meer. Ik moet nu wachten op een hd4890 toxic en ik heb geen idee wanneer hij uitkomt. Ik had gehoord 2 weken na launch. Toch zonde als ik het spel niet krijg maar ja om daar nou ineens van plan te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Komende week komen (als het goed is) de eerste custom designs uit van de HD4890.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 18:07
Anoniem: 286793 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 09:35:
Omdat ik de pc voor 30 april binnen moet hebben vanwege een speciale actie (ik krijg dan een gratis spel), begin ik nu erg te twijfelen of ik niet toch een gtx 275 neem. Hij maakt alvast minder lawaai en zoveel kost hij niet meer. Ik moet nu wachten op een hd4890 toxic en ik heb geen idee wanneer hij uitkomt. Ik had gehoord 2 weken na launch. Toch zonde als ik het spel niet krijg maar ja om daar nou ineens van plan te veranderen.
:P, jij koopt een pc omdat je er een gratis spel bij krijgt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 15:13
Pff.. leuke kaarten.. alleen ik wacht dus al een half jaar om drivers met ondersteuning voor Crossfire!!!!

Na driver 8.10 werkt met geen enkele driver meer in crossfire.. niet na een schone installatie, niet na een update.. helemaal niks. Dit was dus echt de eerste en laatste keer ATI voor mij.. wat een bagger drivers..

Laat ze maar eens stoppen met al hun energie in nieuwe kaarten steken.. maar een normale drivers maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Giem schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 11:24:
Pff.. leuke kaarten.. alleen ik wacht dus al een half jaar om drivers met ondersteuning voor Crossfire!!!!
Wat een onzin, Crossfire werkt prima.
Laat ze maar eens stoppen met al hun energie in nieuwe kaarten steken.. maar een normale drivers maken..
Dat is nog grotere onzin, alsof het hardware team de drivers maakt |:(

lekker kortzichtige flamebait.
Kuhr89 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 11:35:
CJ. Komen er nog drivers die de R790 nog optimaliseren of is die rek er nu al uit?
Daarnaast, met die HAVOK. Willen ze die gaan inplementeren in de nieuwste kaarten of willen ze m.b.v. drivers het activeren op de 4xxx generatie? Dat begreep ik niet helemaal.
Tuurlijk komen er nog drivers uit... :P

En dat van Havok is al meerdere keren uitgelegd door CJ. Er komt OpenCL support in de drivers, en vervolgens kan GPU Physics eventueel geactiveerd worden door een patch voor het spel uit te brengen.

[ Voor 38% gewijzigd door Avalaxy op 11-04-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik ben tot nu toe echt zeer tevreden over mijn nieuwe PC.

Crysis warhead op hoogste met 1680x1050 geregeld boven de 40fps echt vloeiend voor die game.

CJ. Komen er nog drivers die de R790 nog optimaliseren of is die rek er nu al uit?
Daarnaast, met die HAVOK. Willen ze die gaan inplementeren in de nieuwste kaarten of willen ze m.b.v. drivers het activeren op de 4xxx generatie? Dat begreep ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 14:45
GPU physics zal geen speciale functie van de drivers worden. Voor GPU physics heb je gewoon OpenCL nodig, niets meer.
Ze mogen wel eens haast maken met OpenCL, ze hadden beloofd in Q1 een werkende versie uit te brengen maar ik zien nog steeds niets & ondertussen is duidelijk dat nvidia OpenCL het liefst zo lang mogelijk uitsteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oeLangOetan schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:08:
GPU physics zal geen speciale functie van de drivers worden. Voor GPU physics heb je gewoon OpenCL nodig, niets meer.
Ze mogen wel eens haast maken met OpenCL, ze hadden beloofd in Q1 een werkende versie uit te brengen maar ik zien nog steeds niets & ondertussen is duidelijk dat nvidia OpenCL het liefst zo lang mogelijk uitsteld.
Niet dus. Ze zetten er wonder boven wonder vaart achter.... :o

Gisteren online gekomen op de site van nVidia... De nVidia OpenCL Jumpstart Guide:
http://developer.download...penCL_JumpStart_Guide.pdf

En de nVidia OpenCL CUDA pagina met allerlei links:
http://www.nvidia.com/object/cuda_opencl.html

Aan de hand van de jumpstart guide kunnen developers erg snel OpenCL applicaties schrijven met behulp van CUDA (ofcourse) en vrij simpel de transitie naar OpenCL maken wanneer er OpenCL 1.0 compliant drivers uit zijn. Petje af voor nVidia dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
CJ schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:31:
[...]

Gisteren online gekomen op de site van nVidia... De nVidia OpenCL Jumpstart Guide:
http://developer.download...penCL_JumpStart_Guide.pdf

En de nVidia OpenCL CUDA pagina met allerlei links:
http://www.nvidia.com/object/cuda_opencl.html

Aan de hand van de jumpstart guide kunnen developers erg snel OpenCL applicaties schrijven met behulp van CUDA (ofcourse) en vrij simpel de transitie naar OpenCL maken wanneer er OpenCL 1.0 compliant drivers uit zijn. Petje af voor nVidia dus.
Ik zie een migration guide maar geen driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Driver komt in Mei als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwardvGelder schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 10:50:
[...]

:P, jij koopt een pc omdat je er een gratis spel bij krijgt? :+
Nee, het is alleen leuk als het erbij zit. Ik ga ook zeker niet een nV kaart kopen omdat ik dan een gratis spel erbij krijg. Maarja het is gewoon leuk het erbij te hebben als je al een pc van 1300 euro koopt. De rede waarom ik het liefst een hd4890 is om 3 redenen. 1 Hij is erg goed overclockbaar, 2 Het is het topmodel van ati dus via driver updates kan hij alleen maar beter worden. nV moet de gtx 275 sowieso onder de gtx285 houden en 3. Ati kaarten hebben toch dx 10.1 en ik vind dit wel erg handig aangezien er alleen maar meer titels verschijnen die dit ondersteunen.

Gelukkig dat ie dus ,volgens CJ, volgende week verschijnt. De geruchten waren er al maar het zijn natuurlijk maar geruchten.

Edit: Ik moet toch zeggen dat de gtx 275 op veel review sites beter presteert dan een hd4890.
http://www.bit-tech.net/h...890-vs-geforce-gtx-275/13
Ook met AA aan is de gtx 275 beter. Ik vind de test wel een beetje dubieus aangezien de gtx275 ook vaak beter presteert dan de gtx 285. Ook vind ik het gek dat de nV kaarten met dx 10.1 aan zelfs niet verslagen worden. Bij veel andere review sites zie je dat de hd4890 beter scoort dan de gtx 275.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 11-04-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
oeLangOetan schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:08:
en
CJ schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:31:
[...]

...
Petje af voor nVidia dus.
Waarom zouden ze het willen uitstellen? Het is een nieuwe standaard die meer GPUs gaat verkopen, het lijkt sterk op hun eigen CUDA, dus het kost hun niet veel werk, en hoe eerder ze er mee zijn, hoe beter het overkomt ten opzichte van AMD. Bovendien is Apple een belangrijke partner voor NVIDIA, en Apple wil graag OpenCL kunnen gebruiken. Wat is het voordeel als ze het uitstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan wel een redelijk goede reden verzinnen waarom ze het zouden willen uitstellen en dat is dat ze nog willen kunnen genieten van het PhysX momentum dat ze nu denken te hebben dankzij games als Mirror's Edge en de Sacred 2 patch. Aangezien PhysX op dit moment alleen aan CUDA devices (lees: nV GPUs) is voorbehouden, zou dit een kleine boost in sales kunnen verzorgen... misschien niet veel, maar elke verkochte 9800GT of 9600GT die voor PhysX gebruik verkocht wordt, is er eentje. Wanneer OpenCL helemaal ingeburgerd is, dan zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat nV (misschien onder druk van de community) PhysX naar OpenCL port. Dit schijnt namelijk helemaal niet veel werk te zijn aangezien CUDA en OpenCL erg veel op elkaar lijken. En dan... is PhysX ineens niet meer nVidia-only... en zouden er zelfs Radeons verkocht kunnen worden die gebruikt gaan worden voor PhysX acceleratie.

On the positive side zou het voor nV betekenen dat PhysX ineens een veel grotere concurrent wordt voor Havok, omdat de userbase dan ineens 2x zo groot wordt. Maar de vraag is dan... verdient nVidia meer aan de verkoop van GPUs dan aan de licenties voor grote titels die gebruik maken van PhysX? Zo ja, dan kan ik me voorstellen dat ze PhysX zo lang mogelijk CUDA only willen laten blijven... en dan komt 'uitstel' van de CUDA drivers ze volgens mij niet slecht uit. Milk that cow! Toch?

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 11-04-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een vraag:
Een oc verschilt per chip. De ene doet het beter dan de ander. Nu ik de hd4890 reference zo zie, lijkt het me niet hele hoge temps. Een overgeclockte versie zat dacht ik op 80 graden. Is het mogelijk dat door vapor chamber koeling de oc's beter worden? Gewoon in het algemeen. Of is het zo dat het vooral aan de chip ligt. Zou een chip die bij zijn limiet heeft bereikt op 80 graden met vapor chamber bijv. op 70 graden en dan nog verder kan overclocken (naar de 1ghz)?

Het zou namelijk erg interessant worden als een hd4890 toxic haast altijd tot 1ghz kan overclocken. Een erg goede concurrent voor de gtx 285 zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Snoitkever schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 13:23:
[...]

en

[...]

Waarom zouden ze het willen uitstellen? Het is een nieuwe standaard die meer GPUs gaat verkopen, het lijkt sterk op hun eigen CUDA, dus het kost hun niet veel werk, en hoe eerder ze er mee zijn, hoe beter het overkomt ten opzichte van AMD. Bovendien is Apple een belangrijke partner voor NVIDIA, en Apple wil graag OpenCL kunnen gebruiken. Wat is het voordeel als ze het uitstellen?
Ik denk niet dat nvidia hun opencl driver gaan uitbrengen voordat amd dat doet (ook al is ie klaar), twee redenen.
1) Hoe later, hoe langer CUDA de enige veelgebruikte gpgpu taal is & hoe meer projecten starten met CUDA als basis (en het aantal stijgt exponentieel).
2) OpenCL zal ervoor zorgen dat nvidia & amd in benchmarks met elkaar vergeleken zullen worden. Ze zullen niet een beta-versie willen uitbrengen maar een redelijk geoptimaliseerde versie die op zijn minst competitief is met OpenCL. Ik vrees dat deze factor er ook voor zorgt dat amd zijn opencl driver enkel aan dicht partners geeft. Amd moet trouwens een OpenCL driver maken voor zijn cpu's & gpu's, meer werk.

Zolang amd geen opencl driver uitbrengt is het dus in nvidia's voordeel om hun driver achter de hand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 15:13
Avalaxy schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 11:31:
[...]

Wat een onzin, Crossfire werkt prima.

[...]

Dat is nog grotere onzin, alsof het hardware team de drivers maakt |:(

lekker kortzichtige flamebait.
Nou kom jij het hier maar aan de praat krijgen.. ik ben al een half jaar bezig.. en mijn 2e kaart blijft vanaf driver 8.11 op disabled staan en nergens is mijn tab crossfire meer te vinden in CCC..

Dus het blijft modderen met nieuwe drivers proberen.. dan met veel moeite er weer af krijgen en 8.10 weer installeren.. |:( Nee dat wil je als je net 450e hebt uitgegeven aan videokaarten.. |:(

Als jij een auto koopt wil je toch ook gewoon dat het werkt.. en niet dat je max 100 kan omdat je motormanagement ruk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
offtopic:
Toevallig een Asus 4870 in crossfire?

http://vip.asus.com/forum...62&page=1&SLanguage=en-us
http://forums.amd.com/gam...catid=262&threadid=104951
http://www.google.nl/sear...s+4870+no+crossfire&meta=

Je bent niet de enige.

Zou eens checken voor een asus biosupdate voor je 4870 of evt. een andere bios erin flashen van een ander merk....op eigen risico
Wellicht ligt het niet aan de drivers dus maar aan je Asus kaart ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bullus op 11-04-2009 17:29 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
offtopic:
Giem, maak een nieuw topic met alle specs van je systeem & zoek hulp ipv dit zinloos geflame

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:56
CJ schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 05:07:
Ik gok zelf nog op Q3. Maar als er een ding is wat net zo ve(r)ra(n)derlijk is als het weer, dan zijn het productlaunches. :+

Oh ja. Ik moest wel een klein beetje lachen om deze... Rebranding vs Innovation. Leuk hoe die marketingmachine van AMD nu een stuk aggressiever is geworden en nV tactieken toepast op nV zelf:

[afbeelding]
Aan de andere kant nog wel knap dat die chip het nog bij kan houden. Dat zegt vind ik ook wel weer iets. Het was wel een goed ontwerp.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 14:48

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Even een vraagje een CJ, ik kwam het volgende tegen over Larrabee
However, he did state that the company expected the first Larrabee-powered graphics card to become available later this year or by the start of 2010. Either way, the chip maker is currently in the process of testing the Larrabee, which is also confirmed by the showcased 300mm wafer that contained the Larrabee chips. According to a recent news-article on French-language Hardware, the chips were significantly large, similar to those of NVIDIA's 65nm-based GT200 models. Their size and many-core architecture would most likely require a lot of transistors.
Nu gaan we LRB dus aan het einde van dit jaar zien of begin volgend jaar. Maar heb je toevallig al wat meer inside info over de chip? Aangezien hij ongeveer dezelfde grootte gaat worden als de GT200 en dat op 45nm.

Hoeveel cores moeten we gaan verwachten van Larrabee? En heb je al een performance indicatie? Het lijkt me wel dat Intel er snoeihard ingaat met zulke die-sizes, dat zullen geen super yields worden.

Ja het heeft niet direct te maken met ATI, maar misschien wordt het wel een heel geduchte concurrent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
michaelvt schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:32:
Even een vraagje een CJ, ik kwam het volgende tegen over Larrabee

[...]

Nu gaan we LRB dus aan het einde van dit jaar zien of begin volgend jaar. Maar heb je toevallig al wat meer inside info over de chip? Aangezien hij ongeveer dezelfde grootte gaat worden als de GT200 en dat op 45nm.

Hoeveel cores moeten we gaan verwachten van Larrabee? En heb je al een performance indicatie? Het lijkt me wel dat Intel er snoeihard ingaat met zulke die-sizes, dat zullen geen super yields worden.

Ja het heeft niet direct te maken met ATI, maar misschien wordt het wel een heel geduchte concurrent!
LRB zou meer performance hebben dan de GT200 en de RV790 maar niet het dubbele. De RV870 en GT300 zullen wel bijna twee keer zo snel zijn. Het is ook nog maar afwachten hoe goed de drivers van die kaart in het begin zijn. En hoe de boel door blijft schalen. Drivers zullen erg belangrijk worden aangezien DX geemuleerd gaat worden. Dus ik ben erg benieuwd.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 17:29
larrabee zou 32 pentium 1 based x86 cores krijgen. aangezien de huidige ATi en Nvidia chips veel sneller zijn dan wat zo'n 32 core larrabee zou kunnen qua flops (en de r800 en gt300 zeker), zou het best zo kunnen zijn dat ze voor nog meer cores gaan nog om de andere kaarten bij te kunnen houden en dat ze daardoor erg grote chips krijgen.

larrabee klonk best als een heel aardig idee maar ik vrees dat het veel te lang duurt voordat hij daadwerkelijk op de markt komt (we wachten al jaren?).

maarja, het schijnt een geweldige chip te worden om voor te programmeren en het is en blijft natuurlijk het machtige Intel, die net als Microsoft vaak krijgt wat het wil (al kost het even wat extreme investeringen.....)

ben wel benieuw, en een extra speler is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Larrabee zou sneller zijn dan r600 en g80, niet als rv770 en gt200 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
meljor schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:40:
Larrabee zou sneller zijn dan r600 en g80, niet als rv770 en gt200 volgens mij.
Dat zou ook nog best kunnen. In dat geval is een RV870 of GT300 misschien wel 2x -3x zo snel. In dat geval kunnen ze alleen maar mee doen in het midrange segment. De vraag is dan natuurlijk blijft het hier bij of gaan ze nog door ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 01:26

SECURITEH

Man of legend.

Ik denk dat het toch aardig naïef zou zijn van Intel als zij denken dat ze direct in het high end segment mee zouden doen tegen ATI/Nvidia.
De tijd zal het leren of Intel dit ook daadwerkelijk door gaat zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
CJ schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:05:
Ik kan wel een redelijk goede reden verzinnen waarom ze het zouden willen uitstellen en dat is dat ze nog willen kunnen genieten van het PhysX momentum dat ze nu denken te hebben dankzij games als Mirror's Edge en de Sacred 2 patch.
...
Milk that cow! Toch?
Volgens mij is de HPC markt voor NVIDIA vele malen groter (zeker op termijn) dan die paar verkopen die ze binnehalen wegen PhysX. Ik denk dat NVIDIA heel blij is met het "first mover advantage". Maar goed, dat is speculatie, er is inderdaad misschien wel iets voor te zeggen om het uit te stellen. Lijkt mij echter persoonlijk geen goede zet
oeLangOetan schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:01:
[...]

Ik denk niet dat nvidia hun opencl driver gaan uitbrengen voordat amd dat doet (ook al is ie klaar), twee redenen.
1) Hoe later, hoe langer CUDA de enige veelgebruikte gpgpu taal is & hoe meer projecten starten met CUDA als basis (en het aantal stijgt exponentieel).
2) OpenCL zal ervoor zorgen dat nvidia & amd in benchmarks met elkaar vergeleken zullen worden. Ze zullen niet een beta-versie willen uitbrengen maar een redelijk geoptimaliseerde versie die op zijn minst competitief is met OpenCL. Ik vrees dat deze factor er ook voor zorgt dat amd zijn opencl driver enkel aan dicht partners geeft. Amd moet trouwens een OpenCL driver maken voor zijn cpu's & gpu's, meer werk.

Zolang amd geen opencl driver uitbrengt is het dus in nvidia's voordeel om hun driver achter de hand te houden.
Grote bedrijven in de HPC markt zullen nu al lang bezig zijn met OpenCL, nu de standaard vastgesteld is. Ik denk niet dat die bedrijven hun projecten CUDA-only zullen maken om die paar maanden die ze zullen moeten wachten. Bovendien schijnen CUDA en OpenCL veel op elkaar te lijken, dus migratie is makkelijk.
OpenCL van NVIDIA zal inderdaad met AMD vergeleken worden, maar ook daar zie ik geen probleem. G200 is ontworpen voor "stream computing", veel meer dan RV770. Ik denk dat NVIDIA al lang rekening heeft gehouden daarmee.
Astennu schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:23:
[...]

LRB zou meer performance hebben dan de GT200 en de RV790 maar niet het dubbele. De RV870 en GT300 zullen wel bijna twee keer zo snel zijn. Het is ook nog maar afwachten hoe goed de drivers van die kaart in het begin zijn. En hoe de boel door blijft schalen. Drivers zullen erg belangrijk worden aangezien DX geemuleerd gaat worden. Dus ik ben erg benieuwd.
Ik zou er niet op rekenen dat de volgende generatie zoveel sneller is. 40nm chips mogen dan wel veel kleiner zijn dan 55nm chips, het energieverbruik schaalt helaas niet zo goed mee. De komende generatie zal dus niet beperkt zijn door chipgrootte, maar energieverbruik.
michaelvt schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 20:32:
Het lijkt me wel dat Intel er snoeihard ingaat met zulke die-sizes, dat zullen geen super yields worden.
Kunnen we een keer ophouden over het grote chips == slechte yields verhaal? En zo nee, wil je me dan bronnen geven waaruit blijkt dat die-size grote invloed heeft op yields? Volgens mij is Charlie ooit het hele verhaal begonnen door te zeuren over G200 groottes en yields, en sindsdien wordt het keer op keer herhaald door jan en alleman. Maar waar is het bewijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk dat het wel mee valt. We zullen gewoon een 80-100% boost zien tov de RV770. Zo is het meestal geweest. Alleen de R600 was een uitzondering. Dus dan zie je 60-80% sneller dan de RV790. Lijkt me best wel mogelijk.

En over de Yields:
Grote chips kunnen prima yields hebben. Alleen de kans is groter dat er een chip tussen zit met een defect. Het grootste probleem is dat je aan de randen van de wavers veel ongebruikt laat. Waar je met kleinere chips een grotere kans hebt om er nog net even een tussen te proppen. Dus het grootste nadeel is vooral de kosten. En daar na de kans op slechtere Yields.

[ Voor 47% gewijzigd door Astennu op 12-04-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
Snoitkever schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:34:
[...]

Kunnen we een keer ophouden over het grote chips == slechte yields verhaal? En zo nee, wil je me dan bronnen geven waaruit blijkt dat die-size grote invloed heeft op yields? Volgens mij is Charlie ooit het hele verhaal begonnen door te zeuren over G200 groottes en yields, en sindsdien wordt het keer op keer herhaald door jan en alleman. Maar waar is het bewijs?
Ik denk dat jij degene bent die ongefundeerd dingen roept. Niet alleen is het vrij logisch dat een grotere die size resulteert in lagere yields (een groter oppervlak betekent nou eenmaal een grotere kans op fouten), een simpele search op Google vertelt je al snel dat het inderdaad ook het geval is. Misschien volgende keer zelf iets meer research doen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 14:48

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Depep schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:11:
[...]

Ik denk dat jij degene bent die ongefundeerd dingen roept. Niet alleen is het vrij logisch dat een grotere die size resulteert in lagere yields (een groter oppervlak betekent nou eenmaal een grotere kans op fouten), een simpele search op Google vertelt je al snel dat het inderdaad ook het geval is. Misschien volgende keer zelf iets meer research doen.
Danku :).

Om nog even terug te komen op het hele Larrabee verhaal. Ik denk dat de eerste versie nog niet echt mee kan komen met ATI (R800)en Nvidia(GT300), maar wanneer intel overstapt naar 32 nm (en dat gaat niet lang meer duren). Voorzie ik dat ze toch wel echt mee kunnen gaan doen met de grote jongens.

Vergeet niet dat ze overal mensen weg hebben gekocht en ze er al jaren mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
michaelvt schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:40:
[...]

Danku :).

Om nog even terug te komen op het hele Larrabee verhaal. Ik denk dat de eerste versie nog niet echt mee kan komen met ATI (R800)en Nvidia(GT300), maar wanneer intel overstapt naar 32 nm (en dat gaat niet lang meer duren). Voorzie ik dat ze toch wel echt mee kunnen gaan doen met de grote jongens.

Vergeet niet dat ze overal mensen weg hebben gekocht en ze er al jaren mee bezig zijn.
Tja alleen de vraag is hoe snel ze LRB dan kunnen omzetten naar 32nm. ATi en nVidia zitten natuurlijk ook niet stil. Die zullen qua productie proces een half jaar achter liggen omdat ze afhankelijk zijn van TSMC. Maar het wordt wel spannender. Echter verwacht ik niet al te veel van LRB. Misschien in de toekomst maar zeker niet op de korte termijn. Het gaat intel sowie wel lukken als ze er maar genoeg geld door heen drukken. En dat is wel iets waar intel helaas meer dan genoeg van heeft. Dit is ook de rede dat het altijd zo slecht is gegaan met AMD. Enige lichtpuntje was de K8 omdat intel's P4 flopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik denk dat de Larrabee buiten welke discussie dan ook kunnen houden totdat er werkelijke vergelijkbare benchmarks zijn tussen de Larrabee en AMD/nVidia kaarten. Het maakt namelijk weinig uit hoeveel rauwe kracht Intel in deze chip ramt, zolang ze hun drivers niet op een gelijke hoogte weten te trekken, hebben ze er nog weinig aan. En eenmaal een naam voor slechte GPU-drivers, is het verdomt lastig om daar vanaf te komen. Dat kunnen we wel zien met betrekking tot ATI, die in een ver verleden wat minder aandacht aan de drivers gaf en in een iets recenter verleden Crossfire nog niet helemaal goed had lopen. Mensen blijven jaren lang met een vooroordeel rondlopen dat ze geen ATI moeten kopen vanwege slechte drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
Snoitkever schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:34:
[...]
Grote bedrijven in de HPC markt zullen nu al lang bezig zijn met OpenCL, nu de standaard vastgesteld is. Ik denk niet dat die bedrijven hun projecten CUDA-only zullen maken om die paar maanden die ze zullen moeten wachten. Bovendien schijnen CUDA en OpenCL veel op elkaar te lijken, dus migratie is makkelijk.
Pure migratie van code valt wellicht mee maar als je performante code wilt zal OpenCL ongetwijfeld andere karakteristieken hebben dan CUDA. Aangezien de performantie de "key attribute" is van GPGPU applicaties zie ik geen soepel migratiepad zeker als je wilt dat je code zowel op nvidia als ati kaarten goed presteert.
Alle toepassingen van GPGPU voor HPC zijn eerder feasebility studies dan echte implementaties. Voor HPC is MPI de belangrijkste api en zonder een GPGPU uitbreiding zie ik het gebruik van GPU's niet doorbreken. (Larabee daarintegen kan wellicht rechtstreeks met MPI gebruikt worden).
OpenCL van NVIDIA zal inderdaad met AMD vergeleken worden, maar ook daar zie ik geen probleem. G200 is ontworpen voor "stream computing", veel meer dan RV770. Ik denk dat NVIDIA al lang rekening heeft gehouden daarmee.
Dit is gewoonweg fout... (64-bit FP performance, Compute Shaders, efficiënte local share, cache architectuur etc) de RV770 is op z'n minst evenwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 20:52
[...]

Dit is gewoonweg fout... (64-bit FP performance, Compute Shaders, efficiënte local share, cache architectuur etc) de RV770 is op z'n minst evenwaardig.
Ik weet niet of het evenwaardig is hoor, als je kijkt naar de prestaties van Nvidia kaarten in folding @ home, en naar die van ATI, moet je concluderen dat die van Nvidia beter presteren. AFAIK heeft Nvidia een groter deel van zijn die gebruikt voor gpgpu-computing. Ze zijn dus wel 'sneller', maar dat hoeft niet meteen 'beter' of efficiënter te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Ik meende dat het in de laatste update van folding/catalyst een stuk recht was getrokken en dat ATI nu bijna net zo snel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Marc Rademaker schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:50:
[...]

Ik weet niet of het evenwaardig is hoor, als je kijkt naar de prestaties van Nvidia kaarten in folding @ home, en naar die van ATI, moet je concluderen dat die van Nvidia beter presteren. AFAIK heeft Nvidia een groter deel van zijn die gebruikt voor gpgpu-computing. Ze zijn dus wel 'sneller', maar dat hoeft niet meteen 'beter' of efficiënter te betekenen.
CJ heeft onlangs nog uitgelegd waar dat aan ligt. De grootte van de packets schijnt hier erg belangrijk bij e zijn. M.a.w. ligt het erg aan de software welek kaart beter presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
[...]

Ik vrees dat je een stukje informatie over Folding@home van CJ in naar ik meen het nVidia-draadje hebt gemist. Het hangt er erg van af hoe de client is geoptimaliseerd. Aangezien de architectuur van de RV770 heel erg verschilt met die van de GT200, maakt het zeker uit of de client de ene of de andere kant op is geoptimaliseerd.

Zoals Reinman al aangaf, is er weer wat meer beweging richting de RV770 gpu. In zijn algemeenheid kun je in ieder geval weinig over de werkelijke GPGPU kracht zeggen aan de hand van slechts 1 programmatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
[...]Ik weet niet of het evenwaardig is hoor, als je kijkt naar de prestaties van Nvidia kaarten in folding @ home, en naar die van ATI, moet je concluderen dat die van Nvidia beter presteren.
Er komt een client van F@H die stukken sneller zal zijn voor de RV770. De huidige versie voor amd kaarten werd geschreven voor de 'oude' R600 architectuur, die geen local share heeft. LS is zeer belangrijk voor de F@H berekeningen, de geüpdate client zou tot 70% van de theoretische flops van de RV770 kunnen gebruiken.[1]
AFAIK heeft Nvidia een groter deel van zijn die gebruikt voor gpgpu-computing. Ze zijn dus wel 'sneller', maar dat hoeft niet meteen 'beter' of efficiënter te betekenen.
Dit is moeilijk te bepalen. In ieder geval heeft nvidia veel meer transistors nodig voor fp64 berekeningen omdat ze daarvoor gespecialiseerde rekeneenheden gebruiken. Amd kan zijn rekeneenheden hergebruiken voor fp64 maar kan dan ook enkel optellen & vermenigvuldigen. Zowel amd als nvidia hebben local share. Amd heeft compute shaders die een nieuw type shader is, dit zal de scheduller complexer maken, etc. Wie nu echt het meest transistors specifiek voor GPGPU heeft is moeilijk te bepalen en misschien niet echt relevant.
Nvidia heeft één heel groot voordeel, CUDA is een volwassen en veelgebruikte compiler waarop veel onderzoek verricht is in de academische wereld & nu ook in een aantal specifieke gevallen in de industrie gebruikt wordt. Het wordt moeilijk voor amd om dit stuk technologie te evenaren.

[1] http://theovalich.wordpre...explained-future-reveale/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqueje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-02 20:43
Gerucht van de dag: HD4890X2 is ophanden

Ome Tom

Molecular designer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 cores op 1ghz. Deze moet vapor chamber hebben. Maar ik denk zelf eerder dat hij watergekoeld is. Hij zal ook wel meteen een prijskaartje krijgen van 500-600 euro dan. En dat terwijl de hd5870x2 al snel gaat verschijnen.

Bedenk wel dat deze kaart sneller zal zijn dan 2 gtx 285's in sli. Stel je voor als je 2 van deze kaarten in quadfire stopt! Je zult ineens een versnelling van het broeikaseffect in je tuin zien (als je die al hebt) maar oh wat een performance :o

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 14-04-2009 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nouja snel. In verhouding misschien wel. Maar die HD58xx zou pas in augustus komen. Dus dat duurt nog wel even :) En 1 GHz core lijkt me wat veel. Al is het niet onmogelijk want dat hebben we al gezien. Het wordt dan in ieder geval wel een knaller !

[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 14-04-2009 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

OpenGL 3.1 voor professionele ATi-kaarten, Tesselation geïmplementeerd.
ATI Finally Implements Tessellation Technology in OpenGL.

AMD Enables OpenGL 3.0, 3.1 in Drivers for Professional Graphics Cards

ATI, graphics products group of Advanced Micro Devices, has finally allowed game developers to utilize its tessellation technology available in ATI Radeon HD 2, 3, 4-series graphics chips via OpenGL application program interface. In addition, AMD began to offer OpenGL 3.0 support in ATI FirePro professional graphics boards’ drivers.

“AMD’s implementation of OpenGL 3.0 demonstrates our commitment to delivering continued support for the OpenGL API, which is the API of choice for many CAD, digital content creation and scientific application providers,” said Janet Matsuda, senior director of AMD professional graphics business.

ATI introduced tessellation engine that can be programmed using vertex shaders back in the first half of 2007 along with the ATI Radeon HD 2000-series graphics cards, however, the technology could not be used via OpenGL API and has never been utilized via DirectX API by game developers. ATI’s tessellation technology allows creation of additional geometry by graphics processing units, which improves visual quality of video games.

“AMD has long been an active participant in OpenGL API standards work. Extensions, such as tessellation, allow developers to take full advantage of powerful ATI FirePro graphics accelerators that provide performance, stability and visionary innovation for graphics professionals. We look forward to future enhancements that will be available in OpenGL 3.1 and beyond,” said Ms. Matsuda.

AMD has published OpenGL extensions AMD_vertex_shader_tessellator and AMD_GPU_association as a part of its implementation of OpenGL 3.1 spec. These extensions enable improved performance scaling and parallel processing with multiple GPUs and enhanced scene realism through increased geometry detail.

Supported now with ATI Catalyst version 8.583 graphics drivers for ATI FirePro, OpenGL 3.0 marks its own milestone of re-invigoration of this cross-platform 2D and 3D graphics API. OpenGL 3.1 is the newest revision of this industry standard and was announced on March 24, 2009. In upcoming ATI Catalyst software releases AMD plans to continue to expand its support for extensions targeted at future versions of OpenGL, including OpenGL 3.1.

“As a graphics toolkit provider, Redway3d is committed to offering the best 2D and 3D performance to its customers in addition to product quality and stability that fulfill long life maintenance requirements. AMD’s OpenGL extensions such as tessellation help Redway3d support that customer commitment. The OpenGL 3.0 architecture on graphics accelerators such as ATI FirePro creates very promising value potential for the RED engine SDK with zero migration effort,” said Lionel Schmitt, chief executive officer for Redway3d.

OpenGL helps foster innovation and speed application development by incorporating a broad set of rendering, texture mapping, special effects, and other powerful visualization functions. Developers can leverage the power of OpenGL across all popular desktop and workstation platforms, ensuring wide application deployment.
Bron: http://xbitlabs.com/news/...Technology_in_OpenGL.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 21:46
Jejking schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:29:
OpenGL 3.1 voor professionele ATi-kaarten, Tesselation geïmplementeerd.

[...]

Bron: http://xbitlabs.com/news/...Technology_in_OpenGL.html
OpenGL 3.1 ondersteuning zit nog niet in de drivers. Momenteel zijn ze nog OpenGL 3.0. Wellicht dat er een aantal OpenGL 3.1 features al wel in zitten, maar het is zeker nog geen OpenGL 3.1 driver. Zie dit stukje uit je tekst:
AMD has published OpenGL extensions AMD_vertex_shader_tessellator and AMD_GPU_association as a part of its implementation of OpenGL 3.1 spec.
Mooi wel dat tesselation beschikbaar wordt in OpenGL voor AMD videokaarten.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04 16:47

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Astennu schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 07:43:
Nouja snel. In verhouding misschien wel. Maar die HD58xx zou pas in augustus komen. Dus dat duurt nog wel even :) En 1 GHz core lijkt me wat veel. Al is het niet onmogelijk want dat hebben we al gezien. Het wordt dan in ieder geval wel een knaller !
Het zou me niet verbazen dat ze bij AMD nu al aan het kijken zijn hoe het zaakje schaalt.
Vervolgens geen kaart met 1GHz core uitbrengen en dan straks als ze een die-shrink doen de core snelheid weer wat opvoeren voor een groter performance verschil.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik denk dat AMD de 1ghz barriere wil introduceren bij de nieuwe generatie. Kunnen ze daar ook mooi op adverteren. Ik denk zelfs dat de core speed mss nog wel boven de 1ghz zal komen.

Nog een vraagje tussen door:
Ik merk in de CCC dat als ik de kaart op 100% om gewoon te kijken hoe koud ie kan worden en daarna op auto zet, dat de temperatuur altijd op 50-51 komt. Volgens mij wil CCC dat de kaart gewoon 50graden Idle blijft. Anders dan zou die wel harder blijven draaien. Stel ik zet hem op 100% en de kaart wordt 29graden. Daarna doe ik auto en dan gaat de fan op 4% als ik dan iets later kijk staat ie weer op 50graden. Is dat normaal dat ie idle op 50 WIL lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die hd4890x2 is door de partners van amd ontwikkelt. Ik denk dat het goed mogelijk is dat die partners een ongelooflijk snelle hd4890 op waterkoeling maken. Dat hebben we ook bij de gtx295 gezien (hydrocopper). Dat zijn ongelooflijk hoge snelheden die gehaald KUNNEN worden op een reference hd4890 maar niet rendabel zijn voor amd.

ALS amd een hd4890x2 zou uitbrengen dan zou hij tussen de 850 en 900 mhz draaien. Hoogst waarschijnlijk 850. Dit temeer omdat amd dan troepkoelers er op kan plaatsen en zo de prijzen van die dingen omlaag kunnen. Dat verbeterd ook de concurrentie met nVidia. Amd laat kennelijk het betere design aan de partners over. Ik zelf vind dit wel erg vervelend aangezien ik nu moet gaan zitten wachten op een toxic versie. De hd4870 was bloedheet maar stil. De hd4890 is redelijk koel maar maakt herrie. Doe het gewoon is in 1 keer goed. Er waren geruchten dat de hd4890 vapor chamber ging krijgen. Dit ging om de een of andere rede niet door (ik denk dat ze geld aan sapphire moesten gaan betalen en tja dat willen ze niet). Nu zitten we met goedkope troepkoelers. Nvidia's topmodellen hebben stille koelers, waarom ati's topmedellen niet?! We zitten hier toch in het high-end segment. Ik wil wel een tientje meer betalen voor een goede koeler hoor. Ik denk het merendeel wel.

Maargoed, laten we hopen dat het wachten op de toxic versie het waard was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als AMD al een HD4890X2 uit gaat (of laat) brengen, dan verwacht ik dat deze niet voor Mei uitgebracht zal worden. In Mei komt nVidia namelijk met de single PCB versie van de GTX295. Als AMD nu al de specs bekend zou maken van een eventuele HD4890X2, dan kan nVidia daar mooi op inspelen en de kloksnelheden van de GTX295 omhoog gooien om een launch te verpesten. Dus tot het moment dat de nieuwe GTX295 er is, is het sowieso het verstandigst om alles te ontkennen of in ieder geval mensen in het donker te laten over een eventuele HD4890X2 en de daarbijhorende kloksnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het niet gewoon zo dat amd samen met partners hieraan werkt en niet alleen? Ik bedoel er is niet heel veel winst uit zo'n high-end model te krijgen. Mij lijkt het alsnog op een soort van hd4890 hydrocopper. Gewoon meer om nV van de troon te stoten. Net als nV met de gtx295 bij ati heeft gedaan. Die gtx295 was nog niet eens goed ontwikkeld. Dat 2 pcb ontwerp was gewoon inefficiënt en kostte te veel van nV en is in feite niet meer dan 2 op elkaar geplakte gpu's. Dat nV het ontwerp wou veranderen en het niet in grote productie nam zijn alleen maar dingen die dit bevestigen. Met het nieuwe pcb ontwerp probeert nV zelf kosten te besparen en de beste gpu te houden tot en met de dx11 hardware. Ati heeft het op zich wel door dat zulke dure gpu's niet veel mensen trekken zeker niet in een tijd van financiele crisis maar het gaat ook om reputatie. Ati probeert gewoon goed te concurreren ook op high-end segment om mensen niet het idee te geven dat nV hoe dan ook beter is, ook al is dat zeker niet het geval in het mid-end segment.

Veel mensen die beginnen met gaming pc's in elkaar zetten/samenstellen voor zichzelf lopen hersenloos op intel en nVidia af. Ik probeer ze vaak uit te leggen dat ati de beste prijs/kwaliteit levert maar ze blijven zeggen: Dat mag wel zo zijn maar nVidia blijft het best voor high-end pc's. Ze worden dus vaak toch heel erg beïnvloedt door het oh zo machtige nVidia. Het is gewoon te opvallend dat ''the crowd'' vaak voor nVidia kiest terwijl de mensen die er echt verstand van hebben vaak toch voor ati kiezen (enthusiasts kiezen vaak toch voor nV vanwege performance). Ik denk nV op dit moment echt zuigt en ati het heel goed doet. Op zo'n beetje alle segmenten. Alleen nV heeft gewoon zo'n high-end-reputatie, of dit nou terecht is of niet. Ati weet dit zelf ook en probeert toch te concurreren in het high-end segment. Die hd4890 mag dan wel niet veel winst opleveren maar het zorgt er toch voor dat de gtx295 gaat verkopen dan nV had verwacht. De aanval is de beste verdediging, niet?

Het is heel ironisch omdat nV dit ook bij ati heeft gedaan. Eerst met de gtx 295 en ook nog met de gtx275. Het is gewoon de laatste tijd zo verschrikkelijk ingesteld op de aanvalsstrategie. Het is gewoon te gek voor woorden dat een gtx 275 in veel benchmarks op review sites beter presteert dan een gtx 285. Hoezo brak driver werk (of eigenlijk gewoon TE ''goed'').

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 14-04-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
Astennu schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:16:
Ik denk dat het wel mee valt. We zullen gewoon een 80-100% boost zien tov de RV770. Zo is het meestal geweest. Alleen de R600 was een uitzondering. Dus dan zie je 60-80% sneller dan de RV790. Lijkt me best wel mogelijk.
Ik hoop het hoor, ik hoop het. Maar het zou me niets verbazen als het tegenvalt in ieder geval. En aangezien er tegenwoordig veel negativiteit is over het hoge verbruik van GPUs denk ik niet dat NVIDIA en AMD verder gaan dan het verbruik van hun huidige GPUs. Maar vergeet niet dat tot nu toe stroomverbruik nooit zo'n groot issue is geweest. Kaarten met een verbruik van bijna 300 Watt zijn er nog niet zo lang. Ik ben bang dat nu die grens bereikt is, het toch een stuk minder hard zal gaan. Maar we zullen zien.
Astennu schreef op zondag 12 april 2009 @ 15:16:
En over de Yields:
Grote chips kunnen prima yields hebben. Alleen de kans is groter dat er een chip tussen zit met een defect. Het grootste probleem is dat je aan de randen van de wavers veel ongebruikt laat. Waar je met kleinere chips een grotere kans hebt om er nog net even een tussen te proppen. Dus het grootste nadeel is vooral de kosten. En daar na de kans op slechtere Yields.
Kosten zijn absoluut een probleem, dat ben ik met je eens. Ik denk echter wel dat Intel bereid is voor de eerste generatie Larrabee verlies te gaan lijden, om marktaandeel te winnen. Dus zou me niets verbazen als ze daar ook niet teveel van aantrekken.
Depep schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:11:
Google ja?
De eerste link is een paper over het snijden van wafers.
De tweede is 10 jaar oud, wat in de wereld van chips betekent dat het antiek is.
De derde is een link naar hetzelfde artikel als de eerste.
De vierde link is een verwijzing naar een Tweakers artikel uit 2000, waar ook geen bronnen worden gegeven voor de assumptie dat grote chips rampzalig zijn voor yields
De vijfde link gaat over chip stacking.

Normaal stop ik na vijf links wel als ik niets relevants tegen kom, maar ik heb de rest van de eerste pagina ook doorgekeken en kwam nog steeds niets bruikbaars tegen. Dus doe me nou eens een plezier, als het zo simpel is, en geef me de cijfers eens. Ik kan namelijk nergens, maar dan ook echt helemaal nergens informatie vinden over yields bij moderne procedee's, laat staan die van Intel. Uiteraard zitten er dan altijd meer fouten/onvolkomenheden in een grote chip dan in een kleinere, maar zolang we niet weten over wat voor percentages aan yield we uberhaupt praten kunnen we nog niets zeggen. Zou Intel er wakker van liggen als ze 20% slechtere yield hebben vanwege de grote? Ongetwijfeld. Zouden ze wakker van liggen van 0,2% slechtere yield? Denk het toch niet. (En als je nu komt met "0,2% slaat nergens op" argument wil ik ook graag harde cijfers zien waarom het nergens op slaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

Snoitkever schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:12:
Normaal stop ik na vijf links wel als ik niets relevants tegen kom, maar ik heb de rest van de eerste pagina ook doorgekeken en kwam nog steeds niets bruikbaars tegen. Dus doe me nou eens een plezier, als het zo simpel is, en geef me de cijfers eens. Ik kan namelijk nergens, maar dan ook echt helemaal nergens informatie vinden over yields bij moderne procedee's, laat staan die van Intel. Uiteraard zitten er dan altijd meer fouten/onvolkomenheden in een grote chip dan in een kleinere, maar zolang we niet weten over wat voor percentages aan yield we uberhaupt praten kunnen we nog niets zeggen. Zou Intel er wakker van liggen als ze 20% slechtere yield hebben vanwege de grote? Ongetwijfeld. Zouden ze wakker van liggen van 0,2% slechtere yield? Denk het toch niet. (En als je nu komt met "0,2% slaat nergens op" argument wil ik ook graag harde cijfers zien waarom het nergens op slaat)
Info over de nieuwste processen zijn natuurlijk confidential. Wellicht dat je iets aan t onderstaande hebt. :) Yields wil je natuurlijk zo hoog mogelijk hebben. Als je bij voorbaat 20% van je omzet kan weggooien dan wordt je daar niet echt vrolijk van. Wat beschouwd wordt als acceptabele yield hangt natuurlijk van meedere factoren af.

Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/517/stukjeinfo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lol ik heb nooit geluk met OC kaarten en CPU's maar nu bestel ik 2 kaarten voor me broer en je raad het al :(

Beide doen 1000-1200 out of the box. En het zijn ook nog een Voltage Tweak kaartjes dus er zit nog meer in :'(. Morgen maar snel andere voor hem bestellen want deze houd ik toch mooi zelf. Hij doet toch niets met OC en ik ga hier proberen nog meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je Sapphires gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nope dit zijn Asus kaarten. Had iemand gewonnen maar krijg het idee dat ze cherry picked zijn. Mooi voor mij dus :P

Edit:

Er zit zo te zien een bug in Cat 9.4 en ik gok in de nieuwe Overdrive. Zodra ik die maar aan zet krijg ik meteen BSOD's in combinatie met Crossfire. Stock gaat alles wel goed.

Ik heb trouwens ook nog wat verbruik testjes gedaan:

Kaart -----------Idle 2d ----- Full load 3d
HD4870 X2 ---- 233 --------- 580
HD4890 OC --- 214 --------- 407
HD4870 CF --- 277 --------- 632

Dit is alleen de kast. (me i7 Setup)

OC is op 1000-1200 en de CF bensh is stock 850-975.

Erg jammer dat die CF setup idle zo veel gebruikt. Die 2e kaart wordt gewoon niet uitgeschakeld. Hopelijk gaat MS hier toch wat aan doen. Want die hebben Hybrid CF en SLI de nek om gedraaid.

Edit. CF power usage was toch iets lager 277 ipv 296. Maar nog een groot verschil.

[ Voor 89% gewijzigd door Astennu op 14-04-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291245

Astennu schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:39:
Lol ik heb nooit geluk met OC kaarten en CPU's maar nu bestel ik 2 kaarten voor me broer en je raad het al :(

Beide doen 1000-1200 out of the box. En het zijn ook nog een Voltage Tweak kaartjes dus er zit nog meer in :'(. Morgen maar snel andere voor hem bestellen want deze houd ik toch mooi zelf. Hij doet toch niets met OC en ik ga hier proberen nog meer uit te halen.
lol jij bent echt erg man hahaha! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hoezo erg :P Dat is gewoon de oude DOC spirit die dan weer een beetje naar boven komt :)

Net even de Asus tool geïnstalleerd: 920-1105 werkt in ieder geval maar 1000 core niet in CF. Blijkbaar nekt dat de stabiliteit een beetje. Wel jammer :P

[ Voor 47% gewijzigd door Astennu op 14-04-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Misschien dat de Asus beter clocken dan de Sapphires.

Volgens mij kun je de Sapphires ook niet instellen met voltage. Tenminste niet met software toch?
De mijne doen Stock gewoon 975/1000. Geheugen wil ook wel op 1100. Moet alleen wel fan op 40% zetten bij een aantal games om geen BSOD te krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk dat ik me windows een beetje gaar gemaakt heb :P hij wil nu ook de single kaarten niet meer clocken. Drivers maar eens deinstalleren en herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de reviewsites zie je verreweg het vaakst dat hd4890 die al factory overclocked zijn 970 mhz halen. Dat is al heel mooi. Maar kan betere koeling nou ook helpen bij het overclocken of zit je toch al sneller tegen het limiet van de chip aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 286793 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 07:35:
Op de reviewsites zie je verreweg het vaakst dat hd4890 die al factory overclocked zijn 970 mhz halen. Dat is al heel mooi. Maar kan betere koeling nou ook helpen bij het overclocken of zit je toch al sneller tegen het limiet van de chip aan?
De grootste rek is er bij deze kaarten toch wel uit. Zeker omdat ze voor hoge temps gemaakt zijn. Je zult wel wat winst behalen maar ik heb zelf de ervaring dat dat niet heel veel is. 100% fan speed is vergelijkbaar met een goede andere air cooler alleen die zijn dan stiller. Of je moet naar H2O gaan kijken maar daar zal de winst ook beperkt zijn. Eigenlijk moet je naar sub zero cooling kijken maar dat is gewoon niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Asus custom design HD4890:

erg groot plaatje

http://www.nordichardware.com/news,9076.html

En de warm-up naar de lancering van de HD4700 is begonnen. De slides beginnen te lekken net als de spec-sheet-PDFjes. Overigens staat er weinig nieuws in.

[ Voor 6% gewijzigd door CJ op 15-04-2009 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik zag die asus kaart gister ook op techpowerup staan. Clocks vallen me wel tegen (900-1000).

Maar dit zou misschien de "TOP" worden in ieder geval niet de Matrix. Ik vind de cooling er wel goed uit zien. Ben benieuwd hoe goed ze clocken.

Powercolor zou ook met een 950 MHz draaiende HD4890 gaan komen. Dus het begint nu wel leuk te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De TOP staat al in de PW (niet leverbaar though) en ziet er gelijk uit als de stock. Nordic beweert dat het over het highest-end model van Asus zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:37:
De TOP staat al in de PW (niet leverbaar though) en ziet er gelijk uit als de stock. Nordic beweert dat het over het highest-end model van Asus zou gaan.
Uhmm dan zit je eigenlijk toch aan de Matrix serie te denken. En dan kloppen die clocks van 900-1000 volgens mij niet. Dan verwacht je eerder 950-1050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Wat denken jullie wat er aan de hand is met die hd4830's met 800 shaders?

Productie fout?
nep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me nu echt af: hoe lang duurt het nou precies voordat deze asus kaart uit gaat komen. Ik zit nu namelijk erg te twijfelen of ik de asus neem of de toxic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps dubbelpost, sorry.

[ Voor 110% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 15-04-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
tomcatha schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:03:
Wat denken jullie wat er aan de hand is met die HD4830's met 800 shaders?

Productie fout?
nep?
Voor de duidelijkheid, ik denk dat je doelt op dit artikel op Tweakers. Is het niet zo dat GPU-Z de meeste gegevens gewoon uit een database trekt? In dat geval zou het gewoon een fout van GPU-Z kunnen zijn. Het lijkt me erg zinloos voor ATi om een HD4830 met 800 shaders uit te brengen, aangezien deze wel érg dicht in de buurt komt van de HD4850.

[ Voor 4% gewijzigd door Depep op 15-04-2009 15:59 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Sja in de tijd van de X800GTO2 gingen er ook een heel aantal batches er uit zonder dat de pipelines waren afgesloten.... wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291245

Anoniem: 286793 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:47:
Ik vraag me nu echt af: hoe lang duurt het nou precies voordat deze asus kaart uit gaat komen. Ik zit nu namelijk erg te twijfelen of ik de asus neem of de toxic.
Je kan ook tot de zomer wachten en een 5XXX kopen, die prijs technisch gezien alles er waarschijnlijk uit gaat blazen. Weet niet wat voor typ jij bent, maar denk dat je je dan knap lullig voelt met je 4890 die marginaal weinig beter presteert dan zijn voorganger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga niet tot de zomer wachten want ik heb op dit moment echt een neiwue pc nodig. Ik zit nu maar al te vaak op een hp met een celeron D die maar al te vaak oververhit raakt en dan een tyfusherrie begint te maken. Gamen, ho maar. Zelfs WoW wou hij niet soepel draaien. Ik ben het ding echt beu en wil een nieuwe. Nu zit ik alleen nog te wachten op een hd4890 met non-refence koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dames, kunnen we de 'welke versie ga ik kopen of moet ik wachten'-discussie gewoon weer uit het topic houden? Het heeft wat weinig nieuwswaarde ;)

Verder:
de weinig verrassende slides die CJ al aanhaalde kun je hier zien: http://vr-zone.com/forums...erformance-and-price.html

Niet veel nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xCell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 16:14
Anoniem: 286793 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 18:00:
Ik ga niet tot de zomer wachten want ik heb op dit moment echt een neiwue pc nodig. Ik zit nu maar al te vaak op een hp met een celeron D die maar al te vaak oververhit raakt en dan een tyfusherrie begint te maken. Gamen, ho maar. Zelfs WoW wou hij niet soepel draaien. Ik ben het ding echt beu en wil een nieuwe. Nu zit ik alleen nog te wachten op een hd4890 met non-refence koeling.
Zelfde verhaal. Ik heb m'n complete pc met uitzondering van een videokaart al besteld en die verwacht ik van 't weekend binnen. Ik wil graag een standaard overclockte 4890 met een non-reference koeler. Dus zoiets als die Asus van de frontpage of één met een vapor-x chamber (toxic?).

Het zure is dat ik nergens een releasedata oid kan vinden. En ik was niet van plan om meer dan 2 weken te wachten. Ach, we zien het wel. Anders toch zelf een custom koeler installeren.

Ik snap dat dit geen nieuwswaarde heeft maar misschien dat iemand ons kan voorzien in een kleine indicatie met betrekking tot leverdata.

[ Voor 6% gewijzigd door xCell op 15-04-2009 19:28 ]

if it ain't broke, break it and learn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
die vraag is nu al erg vaak gesteld (bijna dagelijks door ritsaart aangehaald..)

genoeg zo lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Op VR-Zone is een leuk artikel geplaatst over hoe je een HD4890 hoger kan klokken dan het limiet in CCC (1000 GPU/1200 Mem), met behulp van RivaTuner: Increasing Voltages & Extreme OC HD 4890 Using RivaTuner

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Indy91 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:37:
Op VR-Zone is een leuk artikel geplaatst over hoe je een HD4890 hoger kan klokken dan het limiet in CCC (1000 GPU/1200 Mem), met behulp van RivaTuner: Increasing Voltages & Extreme OC HD 4890 Using RivaTuner
dat is inderdaad een heel leuk en handig artikel.
Ik zal er in de mei vakantie eens naar gaan kijken!! Core op 1ghz klinkt goed in de oren. Die van mij doet dat niet stock..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Op techPowerUp is te lezen dat een bedrijf genaamd "Triplex" een HD4830 heeft ontwikkeld die géén externe 6-pins PCI-E aansluiting nodig heeft: Triplex Designs Radeon HD 4830 Without Auxiliary Power Connector
A relatively unknown company, Triplex, has designed a Radeon HD 4830 graphics accelerator that does not require the 6-pin PCI-Express power connector. This is especially interesting for two reasons: that it is RV770, and that it runs at reference clock speeds despite shedding its traditional power design. Spotted on XtremeSystems, this engineering sample PCB features a 2+1 phase power design, that draws all its power from the PCI-Express slot.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Is er toevallig al wat gelekt voor de HD4700-reeks m.b.t. de launch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:22:
Misschien laten ze die samen vallen met de release van de Phenom II 955 en AMD OverDrive 3.0 ? Die komen er namelijk ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het verbruik in idle mode is nog steeds significant. Heeft AMD nog plannen voor hybrid power?

Ik zit me ook af te vragen of het niet nu al mogelijk is softwarematig je hele videokaart uit te schakelen en dan de IGP te gebruiken (en handmatig de videokabel om te pluggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-04 04:07
Volgens mij moet je de kaart dan echt fysiek verwijderen anders trekt hij nog steeds stroom via het PCIe slot (zelfs als je de kaart in het bios uitschakelt en IGP selecteert en de videokabel in bijv. een onboard HDMI/DVI slot prikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:28

Apoca

Array Technology Industry

Een pagina terug had CJ toch al een linkje met nieuws over de HD4770.

Wil wel eens weten hoe dat ding het gaan doen tegen over de HD4850. Omdat de prijs gewoon laag gaat zijn is dat wel intressant. Of het verschil groot gaat worden.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meljor schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:00:
die vraag is nu al erg vaak gesteld (bijna dagelijks door ritsaart aangehaald..)

genoeg zo lijkt me?
Lijkt me wel genoeg zo ja. Cj had een week geleden gezegd: volgende week, dus misschien komen ze vrijdag of zo. Het is alleen jammer dat er geen precieze releasdata zijn. Maargoed genoeg erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

De kaart moet begin mei gelanceerd worden. De review samples van de HD4700 serie zijn al een tijdje geleden uitgegeven, dus ik verwacht dat het wel een hard-launch wordt. Qua prestaties zit ie tussen de HD4830 en de HD4850, terwijl het stroomverbruik op ongeveer 80 watt TDP ligt (de HD4850 is 110 watt TDP).

De kaart gebruikt GDDR5 icm 128-bits bus, waardoor de geheugenbandbreedte op het niveau van de HD4850 ligt. Qua ruwe rekenkracht zit ie dicht tegen de HD4850 aan met 960 GFlops (HD4850 = 1TFlop). Verder geen nieuwe features dacht ik, gewoon een derde generatie DX10.1 kaart van AMD :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45
Fudzilla:
Presentation slides for ATI’s upcoming 40nm RV740-based HD 4770 have leaked, and are suggesting that this card will be the king of the $99 turf for a while.

The reasons for this are plenty – the performance you get for this money used to cost a small fortune a couple of years back, and it seems ATI has developed a taste for delivering excellent goods for low buck.

The slides show the HD 4770 beating the 8800GT/9800GT at some pretty high resolutions, and considering that 9800GT costs anywhere between $120-140, Nvidia will be in a world of pain when it comes to price adjustments.

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Op VR-Zone staan de slides niet meer in ieder geval. Google is mijn bitch, maar niet op dit moment helaas :/
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!