Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoe kan je na 'testen' van een beta-driver in een beta-OS claimen dat bepaalde bugs nog niet gefixed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:23
spNk schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:08:
Zo, even testen of dan eindelijk CCC weer eens werkt!

Edit: 160mb!?

Edit²: Helaas, CCC werkt nog steeds niet :(
Hier werkt het wel, net als de CCC in CAT 8.7~9.4beta :) Misschien is het handig om een nieuwe topic voor je probleem te openen. Volgens mij is er wat mis met je dot net framework. Wat voor melding krijg je als je CCC start ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Edmin schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:51:
Hoe kan je na 'testen' van een beta-driver in een beta-OS claimen dat bepaalde bugs nog niet gefixed zijn?
1. Ik draai windows XP
2. Dat zie ik gelijk bij het opstarten?

@THE_FIREFOX,
Gewoon de melding dat CCC gecrashed is, std windows melding.

[ Voor 12% gewijzigd door spNk op 05-04-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
spNk schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:40:
[...]

1. Ik draai windows XP

@THE_FIREFOX,
Dergelijke zaken kun je beter in een daarvoor bedoelt topic plaatsen, zoals wellicht het HD3k topic of het HD4k topic. Dat Catalyst bij jou crashed, ligt waarschijnlijk eerder bij jouw systeem dan bij de drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

[...]

1. Ik draai windows XP
Ik reageerde op de post van Bullus en wel de quote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het vooral gaat om"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Edmin schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:05:
[...]

Ik reageerde op de post van Bullus en wel de quote...
Oh sorry mijn fout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
[...]
@THE_FIREFOX,
Met die informatie kunnen we veel mee.... |:( Een screenshot zeg meer dan duizend woorden. Zonder specifieke info kan er al bijna niks voor je worden gedaan. Niet elke error foutmelding is hetzelfde.

Zoals dahakon en ik al eerder zei, maak een nieuwe topic aan of plaatst het in de bijhorende HDxxxx ervarings topic met screenshots van de meldingen. Anders word CJ niet blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ja dat kon ik zelf ook wel bedenken, maar ik zit er ook aan te denken om windows kompleet opnieuw te installeren. Deze installatie is al vrij oud voor mijn doen, en dat merk ik ook. (July 24 2008 voor de mierenneukers :p) We shall see what the future will bring.

Ohja, nog 1 opmerking erover: het zal niet direct aan mijn systeem liggen. Bij 9.1 werkte het ook niet, 9.2 wel weer. Toen ging ik naar 9.3 en deed CCC het weer niet.

Maar goed, back on topiq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net mijn 4870x2 draaiend gekregen.

Ik heb winxp 32bit als os. Ik heb 3gb in tripple channel en dus 2gb graka geheugen. Dat maakt samen 5 1-1,5 teveel. Nu zie ik in 3dmark of bij beeldscherm adapters dat het geheugen van de graka maar 1 gb is. En ram is 3gb.

Is het normaal dat je bij een 32bit os het geheugen wordt afgesnoept van de graka?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de topic waarschuwing gelezen?:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten.

Verder komt dit omdat er wel 2GB op zit, maar er effectief maar 1GB gebruikt word. In beide geheugen poelen moet het zelfde komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:00:
ik heb net mijn 4870x2 draaiend gekregen.

Ik heb winxp 32bit als os. Ik heb 3gb in tripple channel en dus 2gb graka geheugen. Dat maakt samen 5 1-1,5 teveel. Nu zie ik in 3dmark of bij beeldscherm adapters dat het geheugen van de graka maar 1 gb is. En ram is 3gb.

Is het normaal dat je bij een 32bit os het geheugen wordt afgesnoept van de graka?
Als je je even had verdiept had je zelf kunnen vinden dat de 4870 X2 effectief maar 1GB geheugen tot z'n beschikking heeft.
2GB geheugen / 2 Cores = 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kleine sidenote: ik vraag me af waarom Sapphire terug is naar de stock koeler op de 4890. Alle 4870's worden inmiddels geleverd met de nieuwe koeler die qua uiterlijk op de Toxic koeler lijkt. Is die nieuwe koeler slecht bevallen? Te duur? Geen tijd gehad om hem te testen met de 4890?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ie wel komt op niet referentie borden. Ze zullen denk ik nu eerst stocks uit rollen net als de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn al bezig met een toxic edition. Deze zou 2 weken na launch beschikbaar komen en op 900 mhz draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Duidelijk, maar dat is de vraag niet. Het gaat me om deze koeler:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/mmvds8.jpg

Aangezien ik lees dat het pcb van de 4890 gleijk is aan dat van de 4870, vraag ik me af waarom ze die niet direct vanaf launch gebruiken. De ervaringen (die ik ook zelf heb) met deze koeler zijn toch beter dan het stock geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Edmin schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:34:
[afbeelding]

Aangezien ik lees dat het pcb van de 4890 gleijk is aan dat van de 4870, vraag ik me af waarom ze die niet direct vanaf launch gebruiken. De ervaringen (die ik ook zelf heb) met deze koeler zijn toch beter dan het stock geval.
Ze hebben tegenwoordig een andere cooler. Waar de VRM cooling en de GPU cooling gescheiden zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 00:29
Ik heb een HD4890 bestelt bij Mycom. Komt vandaag of morgen binnen.
Nu mijn vraag:
Mijn nieuwe systeem heeft een moederbord met chipset 790GX. Daarop zitten 2x PCI-E 2.0 sloten.
Als je 2 videokaarten erin doet. Zeg maar 2x HD4890 is dan 2x 8XPCI-E teweinig? Want ik had gelezen dat er ook moederborden zijn die 2x PCI-E 16x hebben. Volgens mij is dat de 790FX. Maar die vind ik iets teduur. Is de performance te verwaarlozen?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al gegoogled op het verschil 16x 16x vs 8x 8x PCI-e 2.0? Die vraag is al heel vaak beantwoord en het antwoord in het kort is dat het verwaarloosbaar is.

Lees ook de topic waarschuwing:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
Kuhr89 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:58:
Ik heb een HD4890 bestelt bij Mycom. Komt vandaag of morgen binnen.
Nu mijn vraag:
Mijn nieuwe systeem heeft een moederbord met chipset 790GX. Daarop zitten 2x PCI-E 2.0 sloten.
Als je 2 videokaarten erin doet. Zeg maar 2x HD4890 is dan 2x 8XPCI-E teweinig? Want ik had gelezen dat er ook moederborden zijn die 2x PCI-E 16x hebben. Volgens mij is dat de 790FX. Maar die vind ik iets teduur. Is de performance te verwaarlozen?
:O
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:02:
Heb je de topic waarschuwing gelezen?:

Verder komt dit omdat er wel 2GB op zit, maar er effectief maar 1GB gebruikt word. In beide geheugen poelen moet het zelfde komen te staan.
edit: te laat... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Hier een grappig berichtje van The Inquirer:
AMD says 4890 outselling GTX 275 by 30 to 1 at launch
Spin session gets graphic
By Sylvie Barak
Monday, 6 April 2009, 15:11

DESPITE NVIDIAN SPINNERS going into overdrive to convince the world that the GTX275 was real and available at launch, the confusion of the whole 'is it or isn't it a paper launch?' seems to have taken its toll, with sales stats to make the Goblin greener and sick to the stomach.

Rubbing its hands together with glee, AMD reports that initial sales for its Radeon HD 4890 – which was released and widely available on April 2nd – are outstripping the GTX275 at a rate of 30 to 1.

AMD – which, like Nvidia, sells GPUs to partners rather than flogging complete graphic boards – claims this particular piece of SpInfo comes from two of the largest resellers in Europe.

Although our INQuiring minds may be inclined to take AMD's claims with a large pinch of salt, it's also worth bearing in mind that good launches tend to put a few thousand cards in the channel, whilst mostly-paper launches barely manage two dozen.

So if Nvidia would just fess up to the fact that it's launch was mainly just for show, it would go a long way towards explaining the large discrepency in numbers being touted by its rivals. But we hardly expect the Green Team to do that anytime soon, do we?

When the INQ asked Nvidia's Italian stallion Luciano Alibrandi for a comment, we were told "definitely this is not the data we have".

What data Alibrandi does have, however, he is obviously not ready to share with us st'INQers, despite his protest of 'If AMD shows you theirs, I'll show you mine'.

What a tempting offer. µ
http://www.theinquirer.ne...outselling-gtx-275-launch

Vind het toch wel opmerkelijk, aangezien de GTX 275 qua prijs/performance een uitstekend alternatief is voor de HD4890. Ik denk dat het vooral te maken heeft met de beschikbaarheid..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik heb nog geen GTX275 gezien in het wild, radeon 4890's zijn perfect beschikbaar.... Ik denk dat je in NL beter 200:1 kunt rekenen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dominator schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:23:
Ik heb nog geen GTX275 gezien in het wild, radeon 4890's zijn perfect beschikbaar.... Ik denk dat je in NL beter 200:1 kunt rekenen :D
Jep zat winkels die nog HD4890's op vooraad hebben liggen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Ik heb de mijne hier op tafel liggen. Rest van PC is in bestelling.

Moeten de drivers van sapphire erop of zal ik gewoon de drivers van ATI.com halen?

De nieuwste videokaart van ATi de 5xxx serie bevat toch DX11?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat er met die videokaarten nog niet het volledige van DX11 benut kan worden.. Is dit al bevestigd of is dat maar een gerucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edmin schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:34:
[afbeelding]

Het is inderdaad best wel gek. Maar goed, die toxic wordt helemaal vet. Die koeling is zo verschrikkelijk goed en stil, ik snap niet dat ati dat niet al stock koeler heeft gebruikt. Deze koelers maken weer lawaai nu het probleem met de temperatuur is opgelost. Het is ook nooit goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de eerste HD4890s duiken al onder de €200. AMD heeft nu officieel de prijs verlaagt naar €209 voor de HD4890. :)

Dan nog een bericht van The Inq. Dit keer een langer artikel over Physics:
ATI ends the physics argument

GDC 2009: OpenCL Havok wins the debate
By Charlie Demerjian
Monday, 6 April 2009, 18:46

AT GDC A few days ago, AMD dropped a bomb on the GPGPU world by announcing a GPU-accelerated Havok implementation. It is technically nothing new, Nvidia teamed up with Havok years ago, but the 'how' side of the question means AMD just won the argument.
The big thing that AMD did was code the Havok implementation in OpenCL. This means that it is a standard, and any other OpenCL supporting GPU, Nvidia, S3 or Intel can use it on their GPUs as well. As long as you have OpenCL drivers, you will have Havok GPU-accelerated physics.

There were two Havok demos, the standard train bridge demo and a woman in a red dress for cloth simulation, and one AMD demo. The AMD version is tentatively called the samurai demo, and features a martial artist in a stone square doing some acrobatics with a spear. Ribbons on the spear flow realistically, and flags blow in the breeze.
If this doesn't sound all that spectacular, it really isn't. The Havok demos are pretty standard, and the ATI one doesn't break new ground. The part that is spectacular is that it was all done in a handful of weeks. A quarter ago, this didn't exist, and now you have a full Havok implementation on the GPU, written in a standards-compliant way. It wasn't all that fast, yet, but it did work seamlessly.
Don't underestimate how big a deal this is, however. As soon as it is optimised correctly, you can parse the physics load between the CPU and GPU. If you have more of one than the other, you can still use physics in the way it was meant to be played. Oops, wrong slogan... but this implementation should actually do what the other side promises. The upshot is that game developers can use physics more liberally, they don't have to worry about minimum specs as much.
Correct use of resources, not bluster, ulterior motives and branding, will bring physics to the PC gaming market.
Given what was accomplished in a few weeks, expect to see this for real in a quarter or two, then the game changes for real. µ
http://www.theinquirer.ne...1673/ati-physics-argument

Ondanks dat Charlie soms erg door kan draven in z'n tirades tegen nVidia, zit in dit artikel wel iets wat erg interessant/relevant is... en dat is dat het laat zien dat het erg gemakkelijk is om Havok om te zetten naar OpenCL. AMD heeft het binnen enkele weken gedaan en het zou dan moeten werken op alle OpenCL compliant apparaten ongeacht de fabrikantherkomst.

Daarnaast bevestigt het ook weer wat ik hier een tijd geleden heb geschreven, namelijk dat OpenCL erg efficient met de resources om kan gaan en dus kijkt naar alle computingpower binnen een systeem (zowel CPU als GPU) en de workload optimaal verdeeld over deze bronnen.

En Fudzilla heeft een bericht wat misschien wel iets zegt over de koers van AMD wat betreft management. AMD heeft namelijk John Byrne aangesteld als "Vice president of Worldwide CPU and GPU sales", terwijl hij eerst alleen over de GPU sales ging. Nu heeft hij dus de CPU Sales er bij. En een ander voormalig ATI man, Reuven Soraya, neemt de oude positie van John Byrne in. Soraya was eerst verantwoordelijk voor de notebook GPU en chipset divisie van ATI. Voormalig ATI doet het dus erg goed binnen AMD.

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=13038&Itemid=1

[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 07-04-2009 13:55 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de OC resultaten van gewoon consumenten. Het zou wel mooi zijn als die het net zo goed doen als de kaarten die de reviewers gekregen hebben. Want dat is altijd wel even afwachten. Soms zijn die dingen nog wel eens cherry picked.

En dat die HD4890 goedkoper wordt is erg nice voor ons. Want eerst kon je ze bij mycom voor 199 krijgen maar daar zijn ze weer 219. Dus nu is 212 het goedkoopste. Maar ik wacht ook de factory oc kaartjes even af. En de OC resultaten. Aan de hand daar van koop ik misschien wel 2 kaartjes. 40% boost tov mijn X2 lijkt me erg nice. Ik heb wel wat games waar ik dat kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:41:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de OC resultaten van gewoon consumenten. Het zou wel mooi zijn als die het net zo goed doen als de kaarten die de reviewers gekregen hebben. Want dat is altijd wel even afwachten. Soms zijn die dingen nog wel eens cherry picked.

En dat die HD4890 goedkoper wordt is erg nice voor ons. Want eerst kon je ze bij mycom voor 199 krijgen maar daar zijn ze weer 219. Dus nu is 212 het goedkoopste. Maar ik wacht ook de factory oc kaartjes even af. En de OC resultaten. Aan de hand daar van koop ik misschien wel 2 kaartjes. 40% boost tov mijn X2 lijkt me erg nice. Ik heb wel wat games waar ik dat kan gebruiken.
Ik zou het niet doen als ik jou was, gewoon je X2 houden, die is P/P sterk en je hebt 1 kaart ipv 2, wat imo beter is (denk aan hitte van 2 losse kaarten ipv 1 en bij 2 kaarten is je kast voller).

Wachten op de nieuwe 5xxx serie met haar mooie X2 variant :) Daar kijk je denk ik meer naar uit net zoals ik.

Welke game draait niet goed genoeg bij jou dan met een X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Benches laten anders zien dat het op hogere reso best kan lonen. Qua temps zou ik me niet zo zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Edmin schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:07:
Benches laten anders zien dat het op hogere reso best kan lonen. Qua temps zou ik me niet zo zorgen maken.
Meer fans = meer herrie

Misschien op 2500x1600 ja, maar dat is een kleine groep gamers.

Punt wat ik gewoon wil zegen is, het loont zich te weinig (in mijn ogen) en daarom kun je het beter overslaan deze 4890.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 langzaam draaiende fans = minder herrie dan 1 hard draaiende fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

PowerColor werkt aan een nog snellere HD4890 met alternatieve PCB design en koeling. Deze kaart moet 950 MHz core draaien en 4400 MHz GDDR5 (effectief).

http://www.hardware.info/...90_met_Zerotherm_koeling/

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/news/powercolor_hd4890_nr.jpg

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
maakt het eigenlijk wel uit die extra bandwidth?

Ik ben eigenlijk benieuwd na de relatie bandwith en performance in de hd4890 en vooral de octe versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

tomcatha schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:35:
maakt het eigenlijk wel uit die extra bandwidth?

Ik ben eigenlijk benieuwd na de relatie bandwith en performance in de hd4890 en vooral de octe versies
De RV770 is met snel GDDR5 geheugen al niet meer beperkt in geheugenbandbreedte. Een overklok van de GPU zal op een HD4870 of HD4890 meer winst geven in performance dan een procentueel gelijke overklok op het geheugen.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een eerste OC versie met aparte koeler, goede zaak! Stevige OC ook en daar vraagt deze GPU natuurlijk ook om. Eerlijkgezegd vind ik het nut van 900MHz versies enorm beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:41:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de OC resultaten van gewoon consumenten. [...]
Ik ben enorm benieuwd naar hoe gebruikers het -naar verluidt- straaljagergeluid ervaren van de 4890 onder load. Is het écht zo luid zoals de reviews melden, of valt het reuze mee?

Had overigens mailtje gestuurd naar Azerty, betreffende de Sapphire HD4890 Toxic. Ze hadden er (zoals verwacht) nog geen indicatie van. }:|

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 08:55
Beetje laat, maar was ie al voorbij gekomen? edit: ja dus :z
Catalyst 9.5 mit neuen RV790?

Der Catalyst 9.3 hat den RV790 schon implementiert. Jetzt wurden uns weitere Informationen über eventuelle weitere Modelle mit dem RV790 Chip zugespielt.
So soll der Catalyst 9.5 eine weitere ASIC (Identifikationsnummer) beinhalten. Nach Angaben der anonymen Quelle kann man daraus schließen, dass es ein weiteres Modell mit dem RV790 geben wird. Einerseits könnte es ein neue Mobility-Karte auf Basis des neuen Chips sein oder oder eine Dual-GPU-Lösung. Eines ist sicher, nach diesen Informationen ist klar, dass noch eine weitere Variante des RV790 kommen wird. Wie diese jedoch aussehen wird, kann man zu diesem Zeitpunkt noch nicht sagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Scipionyx schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:55:
[...]

Ik ben enorm benieuwd naar hoe gebruikers het -naar verluidt- straaljagergeluid ervaren van de 4890 onder load. Is het écht zo luid zoals de reviews melden, of valt het reuze mee?

Had overigens mailtje gestuurd naar Azerty, betreffende de Sapphire HD4890 Toxic. Ze hadden er (zoals verwacht) nog geen indicatie van. }:|
Als ik de fan instellingen mag geloven van de huidige hd4890 BBA bios, draait de fan op 70% wanneer het 70 graden is. Dat is niet bepaald stil als ik het vergelijk met de koeler van de HD4870 op 70%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, ik had 'm tussen neus en lippen door al gemeld vorige week. ;)

Powercolor komt ook met een watergekoelde versie van de HD4890:

Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com/newvr/image.php?m=540&s=http://resources.vr-zone.com//uploads/6856/Powercolor_LCS_4890.jpg

http://vr-zone.com/articl...0-card/6856.html?doc=6856

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johras
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2020
Edmin schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:55:
Een eerste OC versie met aparte koeler, goede zaak! Stevige OC ook en daar vraagt deze GPU natuurlijk ook om. Eerlijkgezegd vind ik het nut van 900MHz versies enorm beperkt.
Ik vind de 900Mhz "OC" versies ook niet echt interessant. Aangezien CJ al aangegeven heeft dat de chip ontworpen is om op 900Mhz (minimaal) te lopen en alleen voor marketing op 850Mhz loopt. Wordt volgens mij idd pas interessant bij custom coolers/pcb, of zie ik iets over het hoofd?

Bovendien staat HD4890 850@1000Mhz natuurlijk veel leuker dan HD4890 900@1000Mhz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Newsflash: Tech Report HD4890 vs GTX275 online

The Tech Report heeft z'n HD4890 vs GTX275 review online staan en weigert een keuze te maken over welke de beste is. :+

Ze zetten wel de voors en tegens tegen elkaar af die overblijven als je de dicht bij elkaar liggende performance voor lief neemt:
- HD4890 korter PCB vs GTX 275 langer PCB wat in sommige kasten voor problemen kan zorgen
- HD4890 verbruikt meer in idle, maar minder onder load. GTX 275 net omgekeerd
- HD4890 heeft een luidere cooler, maar wordt wel aanzienlijk minder heet dan de GTX275
- HD4890 nu goed beschikbaar. GTX275 pas vanaf 14 april goed beschikbaar
If you think I'm gonna pick for you when things are this tight, though, forget it. This one is too close to call. My only advice is that you might want to consider carefully whether you need to pay for the extra performance in these cards versus the next rung down the ladder, like this Radeon HD 4870 1GB for $190 or this GeForce GTX 260 for $179. Those might be even better deals, and they may be all the GPU you need for current games, too.
Bron: http://techreport.com/articles.x/16681

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Ik vind het raar dat niemand hier nog niet gepost heeft dat milkyway@home als BOINC project al enige tijd ondersteuning biedt voor Ati GPU's.

En niet zomaar ondersteuning maar een single 4870 scoort per dag bijna 100k boinc punten. Om dit in perspectief te plaatsen een Q9500@3.7 doet maar iets van een 3-3.5k per dag :)

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:31
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:33:
[...]

Als ik de fan instellingen mag geloven van de huidige hd4890 BBA bios, draait de fan op 70% wanneer het 70 graden is. Dat is niet bepaald stil als ik het vergelijk met de koeler van de HD4870 op 70%
Niet correct volgens mij. Je kunt het fijne ervan in een aankomende review lezen, maar bij 82 graden zag ik een snelheid van 55% = 2400rpm (aldus gpu-z). Was overigens wel in een CF-opstelling, normaliter wordt een enkele HD 4890 niet zo warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
CJ schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:08:
Newsflash: Tech Report HD4890 vs GTX275 online

The Tech Report heeft z'n HD4890 vs GTX275 review online staan en weigert een keuze te maken over welke de beste is. :+

Ze zetten wel de voors en tegens tegen elkaar af die overblijven als je de dicht bij elkaar liggende performance voor lief neemt:
- HD4890 korter PCB vs GTX 275 langer PCB wat in sommige kasten voor problemen kan zorgen
- HD4890 verbruikt meer in idle, maar minder onder load. GTX 275 net omgekeerd
- HD4890 heeft een luidere cooler, maar wordt wel aanzienlijk minder heet dan de GTX275
- HD4890 nu goed beschikbaar. GTX275 pas vanaf 14 april goed beschikbaar

[...]

Bron: http://techreport.com/articles.x/16681
CJ:

Heb je gezien welke drivers ze pakken voor de overige Radeon kaarten? Dat is namelijk 8.12! Hoe halen ze het in hun hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die tweede rv790, dat had ik een tijdje geleden ook al in dit topic vermeld. Het kan ook een mobility kaart zijn.

Die 950 mhz kaart is erg interessant. Ben wel erg aan het twijfelen tussen deze en de hd4890 toxic.

Toch maar de toxic denk ik. Die prachtige koeler maakt het ding eindelijk eens stil en je kan hem waarschijnlijk wel naar 970 mhz krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Marc Rademaker schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:27:
[...]

Niet correct volgens mij. Je kunt het fijne ervan in een aankomende review lezen, maar bij 82 graden zag ik een snelheid van 55% = 2400rpm (aldus gpu-z). Was overigens wel in een CF-opstelling, normaliter wordt een enkele HD 4890 niet zo warm.
Je heb gelijk, het is 59~60% ipv 70% bij 70 graden die ik zei. De bios part number van mijn RV790 bios is 113-B79002-102. De ASUS versie van dezelfde bios heeft dezelfde fan instellingen. Dat is alsnog veel hoger dan 55% bij 82 graden.

Afbeeldingslocatie: http://img168.imageshack.us/img168/5683/naamloosf.png
Jammer genoeg is de muisaanwijzer niet te zien......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuhr89 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 17:53:
[...]

CJ:

Heb je gezien welke drivers ze pakken voor de overige Radeon kaarten? Dat is namelijk 8.12! Hoe halen ze het in hun hoofd?
Ja, dat was mij ook al gelijk opgevallen. Ik heb in die review dus eigenlijk alleen maar gekeken naar de felrode en felgroene balk, omdat voor zowel de GTX275 als de HD4890 wel de meest recente drivers gebruikt zijn. Aangezien ze in het artikel verder niet echt ingaan op een vergelijking met de HD4870 of GTX260/GTX285, maakt het voor hun conclusie dus verder ook niet echt uit. Maar het was natuurlijk wel netter geweest (en veel meer werk) als ze voor alle kaarten de meest recente drivers hadden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Catalyst 9.4 komt morgen uit. (woensdag)
Volgens de twitter pagina van CatalystMaker.

Dus een vroege release van de nieuwe drivers deze maand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 15:42

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ik zit ook nog even te wachten op de beschikbaarheid van de OC versies van de 4890.

Tegelijkertijd hoop ik dan dat ze een paar tientjes goedkoper worden en, dat zou helemaal mooi zijn, dat er nog een Super-OC versie uit komt. Is daar kans op, want inderdaad zoals gezegd wordt, 900Mhz is niet zo gek hoog als ze gemaakt worden om minimaal 900Mhz te kunnen.

Daarbij blijf ik ook nog een beetje wachten op nog wat meer nieuws omtrent de R(V)8xx of een evt X2 variant van de 4890...

Ach hoe dan ook, mijn X1900XTX wordt oud, elke upgrade is een flinke stap voorwaarts :P

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Oet schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:31:
Ik zit ook nog even te wachten op de beschikbaarheid van de OC versies van de 4890.
Ik wacht op stillere versies. Ben niet zo'n overklokker :P
Tegelijkertijd hoop ik dan dat ze een paar tientjes goedkoper worden en, dat zou helemaal mooi zijn, dat er nog een Super-OC versie uit komt. Is daar kans op, want inderdaad zoals gezegd wordt, 900Mhz is niet zo gek hoog als ze gemaakt worden om minimaal 900Mhz te kunnen.
Vast wel, moeilijk om nu al te zeggen. Ding is net/bijna een week uit. Er is altijd wel een fabrikant die met een snellere/stillere variant komt.
Ach hoe dan ook, mijn X1900XTX wordt oud, elke upgrade is een flinke stap voorwaarts :P
Hmm, moet je mijn systeem maar s zien.. :X

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Laatst online: 16:38

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:51:
Catalyst 9.4 komt morgen uit. (woensdag)
Volgens de twitter pagina van CatalystMaker.

Dus een vroege release van de nieuwe drivers deze maand. :)
Dat zou heel mooi zijn. Gewoon nette service ten opzichte van de HD4890 gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Splinter Cell schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:07:
[...]

Dat zou heel mooi zijn. Gewoon nette service ten opzichte van de HD4890 gebruikers.
Ho Ho... wij met oude zooi genieten er ook van hoor ;)

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
peakaboo schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:00:
[...]

Ik zou het niet doen als ik jou was, gewoon je X2 houden, die is P/P sterk en je hebt 1 kaart ipv 2, wat imo beter is (denk aan hitte van 2 losse kaarten ipv 1 en bij 2 kaarten is je kast voller).

Wachten op de nieuwe 5xxx serie met haar mooie X2 variant :) Daar kijk je denk ik meer naar uit net zoals ik.

Welke game draait niet goed genoeg bij jou dan met een X2?
Maakt dus geen drol uit. Sterker nog HD4870 1GB in CF kan af en toe sneller zijn. Aangezien de sideport op de X2 uit staat heeft het geen meer waarde alleen als je maar 1 PCI-E slot hebt.

2 Losse kaarten is beter want je kunt CF helemaal uit zetten. BV met Flatout UC die geen SLI of CF support heeft krijg je vertraging met de X2. Als je Cat AI uit zet krijg je het redelijk goed maar een single HD4870 is dan nog wat sneller omdat die wel Cat AI ingeschakelt heeft.

+ Ik vind het handig om wel eens een kaart er uit te halen om wat te testen.

Dus voor mij heeft 2x HD4890 alleen maar voordelen. Die fans krijg ik wel stil met een bios edit en misschien knal ik er wel 2x een Twin Turbo op of ik koop een HD4890 OC met stock een andere cooler.
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:33:
[...]

Ik neem aan dat je 70c bedoelt. Want de fans zijn het zelfde dus zouden @ 70% even veel geluid maken. Maar ik zou gewoon me bios wat aanpassen het blijft echt wel stabiel mogelijk minder oc.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 07-04-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Hotfix voor de HD4890 in Crossfire (code 43)

http://support.amd.com/us...ixthatfixesErrorCode.aspx

[ Voor 3% gewijzigd door Splinter Cell op 08-04-2009 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Vanwege de prijs ga ik voor de hd4890 en niet voor een nvidia, maar de geluidsproductie van de fan staat me tegen. Aangezien ik geen loeiende bak wil hebben, maar wel performance.

Zijn er alle stillere versies van de hd4890 beschikbaar, afgezien van de watergekoelde versie.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan de fan ook gewoon instellen hoor. Dan is ie erg stil. Zeker omdat de koeler al beter werkt dan de HD4870, welke ook stil te maken was door de fan in te stellen.

Edit:
Je hebt het topic ook niet echt door gebladerd merk ik wel
frankknopers in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
De videokaart mag echt wel 80 graden worden.

Mijn X1950Pro hoor je helemaal niet een Stock Sapphire AGP kaartje. Draait op 40% hoor je niet boven de rest. ( nu is mijn CPU cooler redelijk lawaaierig )

De fan moet je gewoon even instellen. Airflow in je kast is ook bepaalend voor je geluid en warmte productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikiri
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 11:15
Ja ,maar misschien zoals met vele denk ik, kan dit toch vrij lastig zijn, als je , je i7 wat gat overclocken, max wil ik tot 3,8 gaan. Dus vandaar is het misschien wat lastig om de fan van de videokaart te verlagen, ivm met hitteproductie in de kast.

Maar hier heb ik niet echt ervaring mee, dus vandaar hier mijn vraag. Maar ik heb dus niets over het hoofd gezien, er zijn nog geen 4890's met stillere fans. Zal hem dan wel instellen, inderdaad. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

In de meeste kasten zuigt de graka lucht uit de onderzijde van de kast aan, terwijl de hitte van de CPU bovenin wordt geproduceerd en afgevoerd. Ik denk dan ook niet dat je hier erg veel last van zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Niet online
Zat gister te zoeken naar filmpjes van zo'n Arctic Cooling Twin Turbo. Kwam deze tegen: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo VGA Cooler - Part 2 - Testing (op een HD 4870 dacht ik)
Interessant vanaf 3.54
Wát een kabaal, wát een verschil in geluid!! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Scipionyx op 08-04-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 21:47:
[...]

Maakt dus geen drol uit. Sterker nog HD4870 1GB in CF kan af en toe sneller zijn. Aangezien de sideport op de X2 uit staat heeft het geen meer waarde alleen als je maar 1 PCI-E slot hebt.

2 Losse kaarten is beter want je kunt CF helemaal uit zetten. BV met Flatout UC die geen SLI of CF support heeft krijg je vertraging met de X2. Als je Cat AI uit zet krijg je het redelijk goed maar een single HD4870 is dan nog wat sneller omdat die wel Cat AI ingeschakelt heeft.

+ Ik vind het handig om wel eens een kaart er uit te halen om wat te testen.

Dus voor mij heeft 2x HD4890 alleen maar voordelen. Die fans krijg ik wel stil met een bios edit en misschien knal ik er wel 2x een Twin Turbo op of ik koop een HD4890 OC met stock een andere cooler.
Kost ook flink wat geld en waarom upgraden? Die X2 is nogsteeds snel genoeg.

2 losse kaarten is niet altijd beter. Dat je als reden geeft 'dan kun je CF uitzetten' vind ik geen sterk argument, die kaart blijft nogsteeds in je PC draaien en dus ook stoken voor niets. Misschien betaal jij de rekeningen thuis niet en boeit je dat geen bal. Maar ik zou het van de zotte vinden om dat steeds een kaart te uit gaan halen omdat het met 1 beter werkt 8)7 Dan is CF 4890 dus helemaal niet zo top omdat je bij sommige spellen met CF een lagere FPS haalt.

Je moet gewoon 1 kaart hebben, geen gezeik en lekker knallen met die hap. Hoef je ook niet steeds te denken ohja wat moet ik nu weer aanpassen, wat moet er nu uit, zou er gek van worden.

Maar je moet het zelf weten, tis jou geld uiteraard en jou keuze. Ik zie er gewoon te weinig voordelen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet gewoon 1 kaart hebben, geen gezeik en lekker knallen met die hap. Hoef je ook niet steeds te denken ohja wat moet ik nu weer aanpassen, wat moet er nu uit, zou er gek van worden.
Voor sommigen is dat de helft van de hobby hoor :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Newsflash: Rage3D interviewt Andrew Dodd, Catalyst Software Manager

Wanneer men het over de Catalyst drivers heeft, dan associeert men dit voornamelijk met Terry Makedon aka Catalyst Maker. Maar hij is natuurlijk niet de enige die verantwoordelijk is voor Catalyst. Een van de andere belangrijke mensen in het driverteam van de ATI Graphics Products Group van AMD is Andrew Dodd, die als Software Manager verantwoordelijk is voor de strategie achter de Catalyst en de communicatie naar buiten toe.

Op zich vertelt het interview weinig nieuws en is het doorspekt met PR-correcte antwoorden, dus ik filter even de interessante gedeeltes er uit. ;)

Een interessant feitje is dat het 3D driverteam in de afgelopen tijd exponentieel gegroeid is. Was er een jaar geleden nog een melding dat er zo'n dozijn man zich intensief op de 3D drivers richtte, nu zijn er verschillende teams waaronder een team dat zich specifiek richt op CrossFireX. Neem je alle teams bij elkaar die zich met de software bezighouden (3D, Hydravision, Powerplay, Overdrive, UVD, CrossFireX) dan doet dit in aantal weinig meer onder voor het hardware team.

Ook gaat men nog even kort in op de CrossFireX sideport en waarom deze uitgeschakeld is.
The hardware team packs a ton of great technologies/features into our GPUs, and our software team always tries their best to support as many of these features as possible, but AMD doesn’t have an infinite number of resources, so we can’t always implement every single feature found in the hardware. In addition, we achieved the performance gains we thought might require Sideport by other methods, obviating the need to also implement Sideport. For now, we’ve left that technology on the back burner.
Zoals Andrew het dus uitlegt, propte het hardwareteam van de RV770 de GPU vol met features en probeert het softwareteam van Andrew zo goed mogelijk al deze features te ondersteunen. Maar AMD heeft geen onbeperkte resources zodat ze elke feature in de hardware ook gelijk kunnen ondersteunen. We hebben dit in het verleden al gezien met de R300 hardware die na jaren nog nieuwe features kreeg als Adaptive AA, Centroid Sampling AA (SM3.0 feature) en Temporal AA. Het zat allemaal wel in de hardware ingebakken, maar op het moment van de launch was het nog niet echt nodig dus zette men de resources in op de belangrijkere zaken.
Om terug te komen op de Sideport. Het driverteam slaagde er in om zonder de Sideport dezelfde performance te behalen waarvan men eerst had verwacht dat men er de Sideport voor nodig zou hebben. Hiermee werd de Sideport dus overbodig en uitgeschakeld (men bespaart hier zo'n 2 a 3W mee, niet baanbrekend, maar toch mooi meegenomen). Mocht men andere vormen van multi-rendering (!) vinden die baat zouden kunnen hebben bij de sideport, dan kan deze alsnog worden ingeschakeld.

Lees het hele interview hier: http://www.rage3d.com/interviews/ATIChats/intothedll/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
peakaboo schreef op woensdag 08 april 2009 @ 13:18:
[...]

Kost ook flink wat geld en waarom upgraden? Die X2 is nogsteeds snel genoeg.

2 losse kaarten is niet altijd beter. Dat je als reden geeft 'dan kun je CF uitzetten' vind ik geen sterk argument, die kaart blijft nogsteeds in je PC draaien en dus ook stoken voor niets. Misschien betaal jij de rekeningen thuis niet en boeit je dat geen bal. Maar ik zou het van de zotte vinden om dat steeds een kaart te uit gaan halen omdat het met 1 beter werkt 8)7 Dan is CF 4890 dus helemaal niet zo top omdat je bij sommige spellen met CF een lagere FPS haalt.

Maar je moet het zelf weten, tis jou geld uiteraard en jou keuze. Ik zie er gewoon te weinig voordelen in.
Waarom = Sneller en gewoon hobby ik vind het leuk om met nieuwe hardware te klooien. En er zijn games die goede CF support hebben die op mijn 30" scherm met AA en AF aan net even wat te weinig fps hebben. HD4890 CF gaat dat probleem oplossen.

Stroomverbruik = dit is iets waar ik zeker erg op let. Vooral idle verbruik. Maar dat zou met je juiste bios gelijk moeten zijn aan de X2. Load gebruiken ze wel meer maar een PC draait relatief weinig full load. Dus is het acceptabel.

Het CF uitzetten = Sommige games zoals Flatout UC hebben geen CF en ook geen SLi support dus het maakt niet uit Multigpu werkt daar niet door dat de game het onmogelijk maakt. Daar kunnen ATi en nVidia dan ook niets meer aan doen. + Ik test ook wel eens andere systemen. Dan is het handig als ik een kaart kan verwijderen en dat me PC nog steeds werkt omdat ik nog een kaart over heb. Met de X2 kan dat niet.

En het is allemaal simpel je hoeft niets aan te passen. Alleen een vinkje in CCC thats it. Dus mij maakt het geen bal uit of ik 1 of twee kaarten heb. Mij maakt het uit welke kaarten het snelste zijn en het minste verbruiken dus goede performance per watt hebben. En de prijs moet redelijk zijn. Ik heb er nu toevallig twee gekocht 2e hands voor 380 euro. Dus het is maar 80 euro meer. Voor meer dan 25% extra performance. Heel netjes dacht ik zo. Ik ga ze ook even goed vergelijken met mijn X2. Mijn broer wil ze sowieso wel hebben want die wil 3 schermen aansturen dus moet i wel twee kaarten hebben of een X2 met 4 connectors. Maar dan is 2x HD4890 natuurlijk wel leuk.

Dus geld is ook het probleem niet want voor mijn kaart krijg ik nog iets van 300. En deze waren 380 samen. Performance winst is 25%. 25% van 300 = 75 euro. Dus dan zit ik erg goed. En dan hebben het over de 2e hands waarde en niet de nieuw waarde die nog steeds 365 is. Dus als je iets nieuw moet kopen is 2x HD4890 voor 416 euro ook een betere deal dan een HD4870 X2.

En natuurlijk mag de hobby ook wel wat geld kosten :)
Daikiri schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:33:
Vanwege de prijs ga ik voor de hd4890 en niet voor een nvidia, maar de geluidsproductie van de fan staat me tegen. Aangezien ik geen loeiende bak wil hebben, maar wel performance.

Zijn er alle stillere versies van de hd4890 beschikbaar, afgezien van de watergekoelde versie.?
Je hebt 3 opties:

1: Je wacht op de OC editions die andere coolers hebben
2: Je koopt nu een HD4890 en een Arctic Twin Turbo of andere cooler
3: Je gebruikt gpu-z om je bios te downloaden en gebruikt RBE om em aan te passen met een iets lagere fan speed. Temps tot 95c zijn geen probleem voor deze chips en hij staat nu dynamic op iets van 70c als ik de temps zo zie. Dus die kun je naar 85 zetten en dan wordt hij een stuk stiller.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 08-04-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vers van de Chinese geruchtenpers. Er komt een cost-down versie aan van de HD4890 op dezelfde snelheden, maar AMD gaat een nVidia doen. In welk opzicht? Het PCB wordt simpeler gemaakt (van 10 naar 8 layers) en er schijnt iets verandert te zijn met een ST 3 phase powersupply. Dit zou er op kunnen wijzen dat men van de duurdere Volterra chips afstapt met alle gevolgen voor voltage control mods van dien. De kosten zouden hiermee met $10-20 gedrukt kunnen worden.

Verder blijft men gewoon de RV770 produceren. Verwacht werd dat de RV790 stilletjes de RV770 zou vervangen in de HD4870 en HD4850. Dit is niet het geval. De RV770 is kleiner en goedkoper om te maken dan de RV790, dus deze blijft gewoon in de HD4870 en HD4850 zitten. Wel wordt het allereerste RV770 board weer uit de kast gehaald wat 8 layers had (latere versie had 10) en ook zou 1GB de standaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johras
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2020
Astennu schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:08:
Je hebt 3 opties:

3: Je gebruikt gpu-z om je bios te downloaden en gebruikt RBE om em aan te passen met een iets lagere fan speed. Temps tot 95c zijn geen probleem voor deze chips en hij staat nu dynamic op iets van 70c als ik de temps zo zie. Dus die kun je naar 85 zetten en dan wordt hij een stuk stiller.
Optie 4 is natuurlijk een GTX275, lijkt me qua kosten niet onder te doen voor optie 1 en 2. Is optie 3 mogelijk zonder de garantie te laten vervallen?

Overigens lijkt het mij voor gamen niet zo'n probleem om het volume iets hoger te zetten = optie 5 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Johras schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:47:
[...]

Optie 4 is natuurlijk een GTX275, lijkt me qua kosten niet onder te doen voor optie 1 en 2. Is optie 3 mogelijk zonder de garantie te laten vervallen?

Overigens lijkt het mij voor gamen niet zo'n probleem om het volume iets hoger te zetten = optie 5 ;)
Tja goed. Kan ook.

Echter mix je dan DX10.1 wat bij DX10.1 en DX11 games performance gaat kosten maar je krijgt er dan nVidia Physics voor terug. Zelf zou ik dan voor DX10.1 gaan want DX11 komt zeker. Wat Physics blijft doen nadat de nieuwe havoc uit is die op alle video kaarten draait is nog onduidelijk. Maar het is inderdaad wel een optie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psst. Het is "PhysX" voor nVidia en niet "Physics". Physics is de overkoepelende naam voor alle physics-engines als Havok, Bullet, Blaze, Farseer Physics en PhysX. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:28:
Psst. Het is "PhysX" voor nVidia en niet "Physics". Physics is de overkoepelende naam voor alle physics-engines als Havok, Bullet, Blaze, Farseer Physics en PhysX. ;)
Ah ja. Ik wist al niet meer wat wat nu was daarom had ik er maar even nVidia bij gezet zodat het nog enigszins duidelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:08:
[...]

Waarom = Sneller en gewoon hobby ik vind het leuk om met nieuwe hardware te klooien. En er zijn games die goede CF support hebben die op mijn 30" scherm met AA en AF aan net even wat te weinig fps hebben. HD4890 CF gaat dat probleem oplossen.

Stroomverbruik = dit is iets waar ik zeker erg op let. Vooral idle verbruik. Maar dat zou met je juiste bios gelijk moeten zijn aan de X2. Load gebruiken ze wel meer maar een PC draait relatief weinig full load. Dus is het acceptabel.

Het CF uitzetten = Sommige games zoals Flatout UC hebben geen CF en ook geen SLi support dus het maakt niet uit Multigpu werkt daar niet door dat de game het onmogelijk maakt. Daar kunnen ATi en nVidia dan ook niets meer aan doen. + Ik test ook wel eens andere systemen. Dan is het handig als ik een kaart kan verwijderen en dat me PC nog steeds werkt omdat ik nog een kaart over heb. Met de X2 kan dat niet.

En het is allemaal simpel je hoeft niets aan te passen. Alleen een vinkje in CCC thats it. Dus mij maakt het geen bal uit of ik 1 of twee kaarten heb. Mij maakt het uit welke kaarten het snelste zijn en het minste verbruiken dus goede performance per watt hebben. En de prijs moet redelijk zijn. Ik heb er nu toevallig twee gekocht 2e hands voor 380 euro. Dus het is maar 80 euro meer. Voor meer dan 25% extra performance. Heel netjes dacht ik zo. Ik ga ze ook even goed vergelijken met mijn X2. Mijn broer wil ze sowieso wel hebben want die wil 3 schermen aansturen dus moet i wel twee kaarten hebben of een X2 met 4 connectors. Maar dan is 2x HD4890 natuurlijk wel leuk.

Dus geld is ook het probleem niet want voor mijn kaart krijg ik nog iets van 300. En deze waren 380 samen. Performance winst is 25%. 25% van 300 = 75 euro. Dus dan zit ik erg goed. En dan hebben het over de 2e hands waarde en niet de nieuw waarde die nog steeds 365 is. Dus als je iets nieuw moet kopen is 2x HD4890 voor 416 euro ook een betere deal dan een HD4870 X2.

En natuurlijk mag de hobby ook wel wat geld kosten :)

[...]

Je hebt 3 opties:

Wacht gewoon op de hd4890 toxic. Dat doe ik ook. In 1 klap alle problemen van de hd4890 opgelost en ook nog eens een 50 mhz overclock. Best wel goed vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja ik snap het probleem niet. Als ik game heb ik totaal geen last van die cooler. En 40 euro meer betalen voor ene OC versie gaat er bij mij niet in. Max 10-25 euro. En dan wil ik wel een 950 MHz core kaart :P

Eerst maar eens zien wat deze stock HD4890's doen. Hopelijk dit weekend binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Driver 9.4 is net uitgebracht:

http://www2.ati.com/relnotes/catalyst_94_release_notes.pdf

Download:

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

[ Voor 54% gewijzigd door Splinter Cell op 08-04-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

ATI Catalyst™ 9.4 - New ATI OverDrive™ auto-tuning application

* ATI Catalyst 9.4 includes a new ATI Overdrive™ auto-tune application to accurately
determine the best over-clocked engine and memory values for ATI Overdrive
supported ATI Radeon™ Graphics accelerators
* Designed for the ATI Radeon™ HD 4000 Series

Erg nice :) Gelijk testen.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:38
Let wel op dat de Catalyst Control Center versie nog 9.3 is en nog niet 9.4.

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Bull schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:42:
Let wel op dat de Catalyst Control Center versie nog 9.3 is en nog niet 9.4.
Hier staat 9.4 in de Control Center of kijk ik nu ergens langs :?
Of bedoel je de onderste regel, en is deze dan gelijk aan de 9.3 pack?

Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/2816/atirsh.jpg

[ Voor 94% gewijzigd door Apoca op 08-04-2009 20:54 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Apoca schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:29:
ATI Catalyst™ 9.4 - New ATI OverDrive™ auto-tuning application

* ATI Catalyst 9.4 includes a new ATI Overdrive™ auto-tune application to accurately
determine the best over-clocked engine and memory values for ATI Overdrive
supported ATI Radeon™ Graphics accelerators
* Designed for the ATI Radeon™ HD 4000 Series

Erg nice :) Gelijk testen.
Uhmm dit zat er eigenlijk al in. Alleen voorheen kreeg je niet echt de juiste waardes er uit. Misschien dat ze dit nu verbeterd hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca

Apoca

Ja heb niet echt het idee dat der een verbetering in zit. En nog steeds de 2e kaart die ook bij 2D op full speed blijft draaien in CF. Dat ze dat niet kunnen oplossen snap ik niet, maar zal wel moeilijk zijn omdat toch reeds enige tijd is.

Voor de rest geen echte veranderingen tegen gekomen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Apoca schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:07:
Ja heb niet echt het idee dat der een verbetering in zit. En nog steeds de 2e kaart die ook bij 2D op full speed blijft draaien in CF. Dat ze dat niet kunnen oplossen snap ik niet, maar zal wel moeilijk zijn omdat toch reeds enige tijd is.

Voor de rest geen echte veranderingen tegen gekomen tot nu toe.
Huh is dat als je overclocked of altijd ? Want die bug weet ik nog wel maar dat was dacht ik alleen tot je in windows was.

Anders gewoon even in de bios de snelheden vast zetten net zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:21:
De RV770 is kleiner en goedkoper om te maken dan de RV790, dus deze blijft gewoon in de HD4870 en HD4850 zitten. Wel wordt het allereerste RV770 board weer uit de kast gehaald wat 8 layers had (latere versie had 10) en ook zou 1GB de standaard worden.
De RV790 heeft 3 miljoen transistors meer en de die is gegroeid van 256 mm² naar 282 mm². Er zit een extra dikke rand om de core heen die zorgt voor minder ruis en misschien betere koeling...
There were rumors that RV790 is a re-taped product, which is really true. RV790 is something more than RV770 overclocking edition, as it has been updated to support higher clock speeds: it’s added Decap Ring around the perimeter of the chip in order to reduce signal noise effectively, which causes minor increase in die area: from 260mm2 to 282mm2. Besides, RV790 chip is re-timed and the ASIC power distribution is also altered.
http://en.expreview.com/2...than-rv770.html#more-3020

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/hwi/rv790_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/hwi/rv790_2.jpg
Plaatjes van Expreview

[ Voor 42% gewijzigd door frankknopers op 08-04-2009 22:56 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap niet waarom Expreview daar weer een nieuw artikel over aanmaakt. Het was al vanaf de launch bekend... en stond ook al gelijk in de first post hier. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:03:
Ik snap niet waarom Expreview daar weer een nieuw artikel over aanmaakt. Het was al vanaf de launch bekend... en stond ook al gelijk in de first post hier. :?
Staat inderdaad in de startpost zie ik. Wel vaag dat zoveel reviewsites er blijkbaar overheen lezen of blijkbaar niet kunnen aangeven of de chip anders is of niet. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Apoca schreef op woensdag 08 april 2009 @ 20:49:
[...]

Hier staat 9.4 in de Control Center of kijk ik nu ergens langs :?
Of bedoel je de onderste regel, en is deze dan gelijk aan de 9.3 pack?

[afbeelding]
Ik bedoelde de download link op de AMD website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 08 april 2009 @ 19:50:
Tja ik snap het probleem niet. Als ik game heb ik totaal geen last van die cooler. En 40 euro meer betalen voor ene OC versie gaat er bij mij niet in. Max 10-25 euro. En dan wil ik wel een 950 MHz core kaart :P

Eerst maar eens zien wat deze stock HD4890's doen. Hopelijk dit weekend binnen.
Omdat de rv790's die in een toxic zitten min of meer cherrypicked zijn denk ik dat ze makkelijk de 1Ghz halen. Zon 950mhz kaart is vet maar die zerotherm koeling is toch minder dan die van de toxic. Maar als de 950mhz kaart snel uitkomt ga ik hem zeker overwegen. En ik verwacht de prijzen van de toxic wel zo'n 40 euro meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 08:34:
[...]

Omdat de rv790's die in een toxic zitten min of meer cherrypicked zijn denk ik dat ze makkelijk de 1Ghz halen. Zon 950mhz kaart is vet maar die zerotherm koeling is toch minder dan die van de toxic. Maar als de 950mhz kaart snel uitkomt ga ik hem zeker overwegen. En ik verwacht de prijzen van de toxic wel zo'n 40 euro meer.
Ik heb die toxic cooler op wat screenshots gezien en het is meer plastic dan wat anders. De heatsink zelf vind ik maar klein. Dus ik denk dat die zerotherm het niet zo goed doet als niet beter. Enige wat beter is bij de Toxic is de PWM cooling. Maar het meeste van de Toxic cooler is een plastic kap die er overheen zit. En het is de vraag of die kaart gebruik maakt van de RV790 XT core. met 900 MHz hoeft dat volgens mij niet eens. Die OC is volgens mij meer voor de kaarten die 950 en eventueel hoger willen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Pakt ATi binnenkort weer de performance crown terug?
AMD GPG [Graphics Products Group, e.g. division F.K.A. ATI] recognized the need for even more powerful part, and gave the thumbs up to partners that want to do the 4890X2. In a YouTube interview for PC Games Hardware, Sasa Marinkovic [Product Manager for Consumer platforms: CPU, GPU, Chipsets] practically confirmed the X2 part. You can fast forward to six minutes into the interview for the "we're going flat out to capture the crown" statement.

.......

You can expect 8+6-pin Radeon HD4890X2 2GB and 8+8-pin overclocked Radeon HD4890X2 2GB and 4GB parts.
Bron: http://www.brightsideofne...e-a-radeon-hd4890-x2.aspx

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Die bug is sinds 9.2 weer terug en kennelijk lezen ze de bug submits niet of ze kunnen het niet oplossen. 8)7
Een 4890x2 overclocked model met 4GB zou toch wel erg bruut zijn. 8)

Nadeel is het hoge verbruik en de prijs zal wel rond de €500 liggen ben ik bang.

[ Voor 28% gewijzigd door Bull op 09-04-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat €500 juist een hele goede prijs is voor een dergelijke kaart. Qua kosten zit je op hetzelfde niveau als twee losse HD4890 OC kaarten en je krijgt er dan misschien ook nog wel dubbel geheugen voor terug. Hetzelfde verhaal als met de HD4870 X2 bij introductie.

Ik verwacht dat een triple slot koeler wel onvermijdelijk wordt met een TDP van boven de 300 watt.. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 13:07

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

ok, maar lopen ze dan niet tegen het probleem 'hitte' aan. Zoals op tweakers.net al langs geweest is? nieuws: AMD heeft geen plannen om een HD 4890 X2 uit te brengen

Waarschijnlijk hebben ze dat dus opgelost!

[ Voor 3% gewijzigd door XTREEMRaGE op 09-04-2009 13:39 ]

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
XTREEMRaGE schreef op donderdag 09 april 2009 @ 13:38:
[...]

ok, maar lopen ze dan niet tegen het probleem 'hitte' aan. Zoals op tweakers.net al langs geweest is? nieuws: AMD heeft geen plannen om een HD 4890 X2 uit te brengen

Waarschijnlijk hebben ze dat dus opgelost!
Een andere koeler zou geen slecht idee zijn maar dan hoop ik maar dat die niet het geluid heeft van een straaljager? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bull schreef op donderdag 09 april 2009 @ 14:05:
[...]

Een andere koeler zou geen slecht idee zijn maar dan hoop ik maar dat die niet het geluid heeft van een straaljager? :/
Tja die lui zijn ook niet gek die zullen er nu ook wel wat aan gaan doen nu je er redelijk veel mensen over hoort. Maar het is nog geen X1900 XTX of nog beter FX5800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een interessant weetje/feitje er tussen door.

In DX11 zijn de ComputeShaders een van de grote vernieuwingen ten opzichte van DX10.1. Beide IHVs bieden echter ook ComputeShaders 4.0 en 4.1 aan. Drivers om met ComputeShaders te experimenteren zijn beschikbaar bij de IHVs. ComputeShaders 4.0 is gericht op DX10 hardware en ComputeShaders 4.1 is, zoals je wel kan verwachten, gericht op DX10.1 hardware. Dus alhoewel ComputeShaders nieuw zijn in DX11, is er dus ook een versie voor de huidige DX10(.1) hardware in DX11 ingebakken waarmee developers alvast kunnen 'oefenen'.

Zie voor meer info deze erg interessante GDC presentatie van AMD over DX11 en ComputeShaders, die onder andere laat zien op welke punten DX11 evolueert vanuit DX10.1 (zie het gedeelte over Gather wat al in DX10.1 hardware zit, maar niet in DX10 hardware): http://cmpmedia.vo.llnwd....lides/100_Handout%206.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Is er ergens een dBa vergelijking tussen die generatie en de huidige? Ik vond mijn X1900XTX crossfire setup namelijk nog best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Computerbase.de bekijkt driver 9.4:

http://www.computerbase.d.../bericht_ati_catalyst_94/

ATI plans a DirectX 11 part in 2009:
Just as Nvidia is working on its DirectX 11 part and hopes to bring it to market in late 2009, ATI is doing the same. We are quite sure that ATI’s part is 40nm and we are talking about one big chip, packed with a lot of performance.

ATI's R800 dual-DPU card should again be equipped with two RV8x0 chips, while the RV8x0 card should be the performance DirectX 11 solution.

There is a big chance that both Nvidia and ATI might skip the 40nm DirectX 10.x part that would replace RV790 / GT200 architecture and that they will both simply move to DirectX 11 part and welcome Windows 7.

If we were gamblers, we would put our money on a Q4 2009 release date for both chips.
http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=13096&Itemid=34

[ Voor 77% gewijzigd door Splinter Cell op 09-04-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat berichtje van Fudzilla... m'n eerste gedachte was...

Hello Captain Obvious.... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het enige dat niet strookt met de hier bekende info is de releasedate. Q4 09... some say no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gok zelf nog op Q3. Maar als er een ding is wat net zo ve(r)ra(n)derlijk is als het weer, dan zijn het productlaunches. :+

Oh ja. Ik moest wel een klein beetje lachen om deze... Rebranding vs Innovation. Leuk hoe die marketingmachine van AMD nu een stuk aggressiever is geworden en nV tactieken toepast op nV zelf:

Afbeeldingslocatie: http://img12.imageshack.us/img12/280/rebranding.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

Het streepje door GTS240 doet het em. :+

Geluidswolk

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!