Rixard schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:03:
[...]
16000kbit is omgerekend naar kB, 2000kB/s en geen 1600kB/s en al helemaal geen 1200kB/s.
De verbinding in de modem staat op ~16000 kbps, wat dus overeenkomt met een snelheid van 2000kB. Waarom ik dan maar 1,2MB haal is mij een raadsel.
Die klopt ook niet, moet vindbaar zijn waar je dat verliest. Ik neem even niet zomaar aan dat het bij Telfort moet liggen, dan had je hier meer mensen verwacht met exact dezelfde melding.
Dit heb ik alemaal al geprobeerd. Ik heb 2 pc's via een gigabit router op de modem aangesloten. Wanneer ik ze rechtstreeks op het modem aansluit krijg ik dezelfde resultaten.
Heb je al met TCPoptimizer geprobeerd? Zijn het XP machine's?
De extra router er sowieso tussenuit halen in de test en heb je je ZyXEL al eens helemaal reset naar de fabrieks instellingen?
Hier reken je wel goed om van bits naar bytes

Ik heb een nieuwsserver met 8 verbindingen van 2,5 mbit, maar bij 4 a 5 verbindingen haal ik al mijn maximale snelheid.
Als een usenet aanbieder threads van 2.5Mbit levert doen 4 threads dus 10Mbit en dat is 1.25MB/s. Laat dat nu zo'n beetje overeen komen met wat jij maximaal haalt...
Zet het eens op 8 threads en download ook iets anders ter test (nooit met 1 ding of downloads vanaf 1 netwerk testen).
Uiteraard is de lijnlengte veel langer, maar wat ik ermee wil aangeven is dat ik niet ver van de centrale af woon. Providers geven altijd aan dat hoe verder je van een centrale af woont, hoe langzamer de verbinding. Wanneer ik 500 meter van de centrale af woon zal ik ongeveer het maximale uit mijn verbinding kunnen halen, zoals ook in deze grafiek te zien is:
[
afbeelding]
Zelfs als de kabel meer dan 3x zo lang is als die 500 meter, dan nog zou ik snelheden moeten halen die (ver) boven de 1,2MB/s moeten liggen.
Die grafiek geeft maxima weer en gaat niet uit van andere invloeden zoals kabel segmenten die aan elkaar gekoppeld zijn en overspraak door meer dan 1 ADSL verbinding in een kabel bundel.
Met die kabel lengte in een perfecte omstandigheid (perfecte kabel van 1 stuk wat in praktijk nooit zo is) in een lab situatie zonder verdere verstoring door andere ADSL signalen in dezelfde kabel bundel zou je dan 20Mb moeten halen ja.
In de praktijk is dat niet het geval door invloeden door meerdere ADSL verbindingen in dezelfde kabel bundel en een kabel bestaat nooit uit 1 stuk tussen modem en dslam in een centrale. Er zitten allemaal koppelstukken in net als thuis tussen ISRA en modem ook een koppeling is.
Die 16000kbps lijnsnelheid halen op deze afstand (1300m is redelijke indicatie) is heel netjes. Effectief zou je dus met 1600kByte/s moeten kunnen downloaden, waarom je tot 1200kByte/s komt wordt uitzoeken door stap-voor-stap uit te sluiten en te controleren.
exyll schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:04:
[...]
Dat snap ik niet.. het modem traint toch wel op de hoogst mogelijk snelheid die de telefoonlijn toestaat? Daarna snap ik dat je afhankelijk bent van het aantal gebruikers die op één centrale zitten.
Inderdaad, dit is juist.
Elke ADSL aansluiting heeft een eigen poortje op apparatuur in de centrale. Jou lijn komt uit op een poortje (letterlijk) op de apparatuur daar. Je modem praat met die poort. De lijn vanaf een huis/wijk gaat in dikke bundels naar de centrale toe, in die bundels heb je veel ADSL signalen lopen van veel mensen en dat geeft overspraak.
Andere factoren die de hoogst mogelijke snelheid beinvloeden zijn de lengte van de lijn en de kwaliteit van de kabel. Kwaliteit door hoeveelheid koppelingen onderweg op tussen stations en in de centrale (en zelfs thuis, ISRA is ook een koppeling) of herstelde kabelbreuken.
Ik zie wel eens reacties op GoT als 'Telfort sluit teveel mensen aan', dat is dus niet helemaal juist als het gaat om overspraak. Het maakt niet uit of de ADSL signalen in de kabels van Telfort of een andere aanbieder zijn.
Je lijnsnelheid die je modem weergeeft zou dan dus lager zijn en daardoor de maximaal behaalde snelheid. Als je zoals het voorbeeld van hierboven een lijnsnelheid hebt van 16000kbps en maar 1200kByte/s haalt is dit niet de oorzaak.
[
Voor 23% gewijzigd door
bjck op 06-05-2009 07:58
]
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.