Blackadder- schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:56:
vandaag de laptop uitgebreid getest
alles zeer positief, behalve 1 minpunt
heb al 2X een bluescreen gehad, dit telkens wanneer ik iets wat extern verbonden was met de laptop verwijderde, zonder "veilig verwijderen" te gebruiken
eerste keer verwijderde ik mijn externe monitor: direct bluescreen
tweede keer verwijderde ik mijn externe hdd: terug bluescreen
is dit normaal?

Is dat met of zonder adapter? Probeer daar een verschil tussen te merken. Verder geaard stopcontact?
Ik ben de mijne nu ook eigenlijk beu getest
Enkele temperaturen (wat ik bij de respectievelijk toepassingen max gehaald heb):
3DMark06 @default (1280x1024)
6217 points
GPU 72°C
Half-Life 2 @ 1920x1080 & maxed out
GPU 84°C
CPU 78°C
Call Of Duty 4 @ 1920x1080 & maxed out, no AA
GPU 86°C
CPU 85°C
Mobo 85°C:
Temps volgens Everest. Laptop gewoon op tafel zonder verhoging, scherm zo'n 110° geopend (dus nogal slechte condities voor de koeling). Throttelen heb ik eigenlijk niet eenduidig bepalend gemerkt. Temperaturen lijken mij nog niet zover gekomen te zijn hoewel ik wel op sommige stukken tijdens het gamen dippen merkte, het kan throttelen geweest zijn of niet. Al bij al bleef alles doorgaans goed speelbaar. De laptopbehuizing wordt desondanks wel altijd zeer heet aan de bovenkant (toetsenbord, polssteunen, touchpad etc) en nog heter aan de onderkant. Ook de linkeronderhoek van het scherm (waar de outtake op blaast) wordt heter dan wat ik gezond acht voor het paneel.
De laptop aan de achterkant een 2.5cm verhogen zorgt ervoor dat de temperaturen aanzienlijk lager blijven (in COD4 heb ik de temps geen 80° weten bereiken).
Wifi, BT, eSata, Firewire, Displayport, webcam zijn zaken waar ik momenteel niet de mogelijkheid toe heb om te testen.
Negatief:
- slecht koelingsontwep, dus hitte, dus luide fan (toch wel het belangrijkste minpunt)
- iets te weinig USB-poorten naar m'n zin
- iets te groot om echt goed mobiel te zijn
- fullHD resolutie icm 15.6 " scherm zorgt voor kleine lettertjes
- glossy scherm, weerspiegeld nogal hard, mat was veel beter geweest
- glossy behuizing, vingerafdrukken en vuil op zichtbaar van dag 1, mat was beter geweest
- in een 16" breed zou normaal zonder problemen een toetsenbord met numpad moeten kunnen
Positief:
+ hoge resolutie zorgt voor veel werkoppervlak
+ algemeen goede grafische prestaties met de 4670
+ goede specificaties voor z'n prijs
+ backlit toetsenbord heeft gelukkig 2 intensiteiten (hoogste intensiteit is al te fel)
Wat ik nog plan te doen
- thermal paste opnieuw (en goed) aanbrengen
- kijken of de P8600 zich wat laat ondervolten
- software weigeren en refund aanvragen
- een deftige windows 7 erop proberen te zetten en goede instellingen voor vinden
- HDMI-DVI verloopstukje aanschaffen
- goede en recente drivers verzamelen
- misschien zelf een laptopkoeler in mekaar knutselen met USB-hubje (1 fan i.f.v. air-intake, 1 fan i.f.v. airflow over onderkant) voor op de locatie waar hij het vaakst gaat staan
- goed beschermende laptoptas/rugzak aanschaffen, laptop gaat veel op verplaatsing gaan en moet daarom goed beschermd zijn (tips?)
- uitzoeken hoe ik accenten, trema's en het graden-symbool moet typen op qwerty