Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 09:40:
Nog enkele vragen voor ik m'n bestelling afrond:
- Zijn de meerdere jaren garantie het extra geld waard?
- Windows Vista Home Premium Edition of Ultimate Edition?
- Moet je windows e.d. zelf nog installeren wanneer je de laptop ontvangt?
- Wordt standaard de zwarte versie geleverd? Want wanneer je de "Aanpassen" functie gebruikt heeft de voorbeeld-laptop een zilver/zwarte en ik vind geen optie om dit aan te passen.
- Is het een goed moment ivm actie's e.d. (Ik las iets over B2School-actie, kwartaaleinde-actie enz.) maar zo kun je natuurlijk altijd blijven uitstellen...
Met de 4jaar garantie voor de prijs voor 3 + EPP-korting + 5% waardebon + gratis leveringskosten + €344 korting op geselecteerde Notebooks kom ik op 1294EUR uit.
Dat is het zowat denk ik, thx!
- Meerdere jaren garantie het extra geld waard? Dat moet jij je zelf afvragen of je dat geld waard vindt. Als je iemand bent die elk jaar een nieuwe laptop wil, dan niet. Maar als je echt van plan bent de laptop voor 2-3 jaar te gaan gebruiken, dan kan het wellicht een idee zijn, al zou ik wel kijken welke optie er op dat moment in de aanbieding is (zoals 4 jaar garantie voor de prijs van 3 jaar). Sowieso is de XPS Premium garantie uitmuntend te noemen. Ik had een keer een defecte harde schijf in mijn XPS M1330 en de technische helpdeskmedewerker van Dell zei mij dat hij een monteur langs zou sturen, maar dat zou 2 werkdagen duren. Als ik het zelf kon vervangen, dan zou ik de volgende werkdag al een nieuwe harde schijf per koerier geleverd krijgen, waarna ik de defecte terug kon sturen of gelijk meegeven aan de UPS koerier. Dit was trouwens binnen het eerste jaar, ik heb niet uitgebreid met meer jaren, vanwege eerder genoemde reden (elk jaar wel een nieuwe laptop).
- Ultimate biedt in mijn ogen niet heel veel extra ten opzichte van Home Premium. Vooral wat dingen die in Business zitten, zitten ook in Ultimate maar niet in Home Premium. Daarnaast is het met Ultimate mogelijk om on-the-fly tussen talen te schakelen (af- en aanmelden van gebruiker is voldoende) en zo kunnen verschillende gebruikers ook verschillende talen hebben. Bij Home Premium is dat niet mogelijk. Handig als je zelf Engels wilt, maar een ander die de laptop niet gebruikt daar geen kei in is.
Maar ook hier geldt: vergelijk op de Microsoft website wat de verschillen precies zijn, of je ze gaat gebruiken en of je het verschil in prijs waard vindt.
- Windows wordt voorgeinstalleerd afgeleverd, wat inhoud dat je alleen nog gebruikersnaam, internet en dergelijke in hoeft te stellen en je kan aan de slag. Daarnaast worden er wel schijfjes meegeleverd om te recoveren. Je hoeft je dus om het begin geen zorgen te maken of je alle drivers en utilities wel hebt geinstalleerd. Nadeel, voor sommige mensen, is wel dat er nogal wat bloatware (gratis software die niemand wil, maar je systeem wel onnodig vervuilen en traag maken) geinstalleerd meegeleverd wordt. Kan je daar mee leven, dan is er niks aan de hand, anders raad ik je aan om Windows los te installeren. Maar dan niet via de recovery schijf (tenzij het alleen een Windows Vista installatie zonder drivers/software betreft, maar dat denk ik niet).
- Standaard wordt de zwarte versie inderdaad geleverd, je kan bij "scherm" kiezen wat voor kleur de achterkant meekrijgt. Let wel op dat je ook het juiste type scherm (15.6" WLED of 16" RGB-LED) selecteert als je de kleur kiest. De witte is wel stijlvol, als je er van houdt, maar de rode lijkt mij iets te funky. Op veel Dell foto's lijkt het mooi, maar als je reviews ziet is het toch best wel een neppe kleur die het geheel een plastieke uitstraling geeft. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ik denk wel dat met het oog op 2e hands verkoop zwart en wit de veiligste keuzes zijn. Voor de duidelijkheid: alle 3 modellen zijn zwart met zilveraccenten en alleen de achterkant van het scherm kan een andere kleur meekrijgen (zwart, rood of wit). Zoek anders op images.google.com eens op Dell Studio XPS 16 red, white of black. Dan zie je snel genoeg wat het verschil is.
- Ja, het is nu een goed moment om te bestellen. Ik heb vorige week het middelste model gekozen via de EPP en 5% korting werd het in totaal 892,05. Nu is hij 847,47 met een gratis upgrade naar 500 GB schijf. Ik ga morgen dan ook klagen bij Dell, want dit vind ik belachelijk, 50 euro goedkoper en een grotere harde schijf. Daar moeten ze wel wat mee doen, anders annuleer ik.