Chris5488 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:41:
Voeding: Corsair HX520W (520watt is niet al te veel dus erg hoge overclocks zitten er voor mij niet in)
Je kunt met deze voeding met hartelust overklokken op lucht hoor. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

@ kluyze, het is niet dat ik met de asus software bezig ben ik kijk alleen wat ie aangeeft kwa veranderingen, ik maak mijn settings in het bios. mijn blck is nu 180 mijn dram staat nu op 1443mhz en hij draait nu dus op 3.6ghz zonder voltages te veranderen alle voltages staan op auto in de bios, en als ik dan mijn hardware monitor in de bios bekijk staat ie op 37 grd

Mvg eric

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dan was het je ram geheugen dat niet zo snel mee kon en dus je systeem deed crashen.

Dat de cpu idle niet zo warm wordt is normaal, kijk maar eens naar de temperaturen na een stress test. (Download deze maar eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

-The_Mask- schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:54:
[...]

Je kunt met deze voeding met hartelust overklokken op lucht hoor. ;)
Dan toch :p

Heb ook nog een GTX 260 en met een voedingscalculator ben ik een waarde van 400watt uitgekomen (slechts 1 HDD en 1 brander) en dacht dat ik dus niet te hoog mocht gaan naar de 500watt :)
kluyze schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:51:
Die 21 multiplier is de turbo multiplier, die zie je omhoog komen als je de pc stessed. Die overclock, is die stabiel? Heb je die getest met een benchmark/stresstesttool?
Een langdurige test heb ik nog niet gedaan, maar heb wel een uurtje gedaan en dat leek toch stabiel.
Vannacht eens wat langer stressen. Maar omdat er niet veel verschil is in Vantage en Crysis en omdat ik zeker ben van mijn vorige overclock (170 FSB) denk ik dat ik gewoon terug ga naar 20x met 170Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:52
Q_7 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:20:
Het liefst natuurlijk 4200 Mhz of meer.. hoe hoger hoe beter :D

En aangezien ik voor een jaar wil stoppen met constant upgraden wil ik alles in 1 keer goed hebben (al heb ik hierover mijn twijfels)

Dus ben echt op zoek naar de beste optie, maar als 3845B makkelijk 4,4 Ghz doet ga ik op zoek naar zo 1. Als er betere zijn.. dan graag die.. :)
Ik wil met onderstaand voorbeeld duidelijk maken dat die batches allemaal leuk en aardig zijn, maar zekerheid heb je niet. tenzij je 2e hands een I7 koopt en die persoon heeft er al mee gespeeld.

Rabor, ook een Got-ter heeft dezelfde i7 batch heeft als ik (3847a nogwat) enm hij kon deze stabiel op 4.2 ghz draaien. Ik daarintegen krijg mijn niet stabiel op 4.0 of 4.2. We hebben zelfs onze CPU bij dezelfde webshop besteld, dus onze cpu's hebben een lange weg samen afgelegd.. maar toch zit hier weer verschil tussen de chips...dus prijs jezelf niet meteen de hemel in als je een goede batch DENKT te hebben.. succes met je avontuur iig : )

[ Voor 3% gewijzigd door knights16 op 14-08-2009 13:41 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 22:50

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Een hele goedenmiddag!

Ik ben op het moment aan het rotzooien met een DFI Lanparty UT X58 t3eh8, met daarin een D0 920.

Nu is het zo dat als ik ga stressen de turbo-functie wordt uitgeschakeld. Dan val ik van 4,4GHz terug naar 4,2GHz en dat is uiteraard niet de bedoeling. Qua temperatuur heb ik namelijk nog genoeg headroom.

Na een beetje rond te hebben gekeken onder andere in dit document: BIOS handleiding , kom ik erachter dat er
een optie zou moeten zijn in het bios om Thermal Design Current protection en Thermal Design Power protection uit te schakelen.

Het probleem is natuurlijk dat IK een bios-versie heb waarin deze optie niet aanwezig is (waarom is dit er uitgesloopt????!?!?). Nu vraag ik me af of er hier mensen aanwezig zijn met dit bord en welke bios zij als de beste ervaren. Voorwaarde is dus dat bovengenoemde feature aanwezig is en D0 ondersteuning :) Zelf heb ik er overigens het nieuwste BIOS in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Dus je moet pure geluk hebben als je hem uit de winkel koopt :)

Dan neem ik hem liever pre-tested over van een medetweaker, vind het wel jammer.

Thnx voor de info!

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Q_7 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:43:
Dus je moet pure geluk hebben als je hem uit de winkel koopt :)

Dan neem ik hem liever pre-tested over van een medetweaker, vind het wel jammer.

Thnx voor de info!
Ik koop zelf ook een processor het liefst 2e-hands. Goedkoper, je weet wat je krijgt en garantie heb je op een processor toch niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
[quote]pizzaislekker schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:43:
Een hele goedenmiddag!

Ik ben op het moment aan het rotzooien met een DFI Lanparty UT X58 t3eh8, met daarin een D0 920.

Nu is het zo dat als ik ga stressen de turbo-functie wordt uitgeschakeld. Dan val ik van 4,4GHz terug naar 4,2GHz en dat is uiteraard niet de bedoeling. Qua temperatuur heb ik namelijk nog genoeg headroom.

Na een beetje rond te hebben gekeken onder andere in dit document: BIOS handleiding , kom ik erachter dat er
een optie zou moeten zijn in het bios om Thermal Design Current protection en Thermal Design Power protection uit te schakelen.

Het probleem is natuurlijk dat IK een bios-versie heb waarin deze optie niet aanwezig is (waarom is dit er uitgesloopt????!?!?). Nu vraag ik me af of er hier mensen aanwezig zijn met dit bord en welke bios zij als de beste ervaren. Voorwaarde is dus dat bovengenoemde feature aanwezig is en D0 ondersteuning :) Zelf heb ik er overigens het nieuwste BIOS in zitten.
[/quote]

Je draait dus 21x200 met turbo modus aan?
Ik dacht dat de Turbo modus alleen werkte onder een bepaalde TDP/stroomverbruik.. dit was een beveiliging?

Misschien dat je 21x209mhz kunt doen om (tijdelijk) van je probleem af te zijn? Welke batch heb je en vooral van belang, welke voltages hanteer je? Een dikke overclock hoor ; )

[ Voor 8% gewijzigd door knights16 op 14-08-2009 13:54 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Dank u, maar ik doe al 21x210 :) Maar onder load wordt dat dus onmiddellijk 20x210. Door die bescherming wordt Turbo uitgeschakeld wanneer je over de 70A OF over de 80W gaat. BCLK 215 is ook stabiel, maar ik wil eerst 21x210 goed voor elkaar hebben. Dat betekent dus waarschijnlijk een ander BIOS erin flashen, tenzij iemand een andere oplossing weet. Of kan ik hiervoor beter een ander topic openen?

batch: 3912B351
Zo'n 1.4V op de processor, maar dat moet ik nog finetunen omdat ie geen 4,4GHz draait zoals gewenst :P
IOH 1.37V volgens mij, maar dat kan denk ik nog wel lager.

Je hebt inderdaad gelijk over die bescherming, maar in in ieder geval het eerste BIOS kon je dat uitschakelen.

Laat maar, ik ben er al uit... Bij diverse BIOS-omschrijvingen staat dat TDP en TDC protection "changed" is en niet weggehaald. na wat proberen ben ik erachter gekomen dat je nu alleen nog maar "Set VR Current Limit Max" op Enable hoeft te zetten. Ik moet dus gewoon beter kijken voordat ik mensen lastig val :) nu ga ik eens kijken of ik het een of het ander stabiel kan krijgen..

[ Voor 47% gewijzigd door pizzaislekker op 14-08-2009 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

pizzaislekker schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:58:
Dank u, maar ik doe al 21x210 :) Maar onder load wordt dat dus onmiddellijk 20x210. Door die bescherming wordt Turbo uitgeschakeld wanneer je over de 70A OF over de 80W gaat. BCLK 215 is ook stabiel, maar ik wil eerst 21x210 goed voor elkaar hebben. Dat betekent dus waarschijnlijk een ander BIOS erin flashen, tenzij iemand een andere oplossing weet. Of kan ik hiervoor beter een ander topic openen?

Zo'n 1.4V op de processor, maar dat moet ik nog finetunen omdat ie geen 4,4GHz draait zoals gewenst :P

Je hebt inderdaad gelijk over die bescherming, maar in in ieder geval het eerste BIOS kon je dat uitschakelen.

Laat maar, ik ben er al uit... Bij diverse BIOS-omschrijvingen staat dat TDP en TDC protection "changed" is en niet weggehaald. na wat proberen ben ik erachter gekomen dat je nu alleen nog maar "Set VR Current Limit Max" op Enable hoeft te zetten. Ik moet dus gewoon beter kijken voordat ik mensen lastig val :) nu ga ik eens kijken of ik het een of het ander stabiel kan krijgen..
Heb dezelfde batch gevonden, die ga ik zo ophalen :P

Welke voltage heb je nodig voor 4,2 Ghz, ik weet dat de processor die ik ga halen niet zo goed hoeft over te clocken, maar ik neem de gok :) .

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

1,344V is 100% stable voor 4,2GHz met HT aan. Waar ga je mee koelen? Er zijn trouwens wel betere batches te vinden. Die 4,4GHz ga ik nooit stabiel krijgen!

Nouja...niet voordat ik een 360 radiator aan mijn setup kan toevoegen. Nu heb ik een 240 radiator+Reserator XT met in de loop deze processor en 2xGTX280, de temperatuur zou dus lager kunnen ;) En daarmee betere resultaten.

[ Voor 42% gewijzigd door pizzaislekker op 14-08-2009 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Tuurlijk ga je die 4,4Ghz wel stabiel krijgen, CPU en QPI voltage omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Heb het allemaal wel een beetje door ondertussen,

Nog een keer dan :P

Batch 3849A822 D0

Alle voltages op auto behalve:

CPU 1,248v
QPI 1,35v

BCLK 200x21 = 4200 Mhz HT off max 78 graden Prime 95 stabiel, hoger kan het niet met mijn huidige koeler :)

Specificaties
Asus Rampage Extreme II
i7 920 D0
3x 1GB 1333 @ 1200 6-6-6-18
Thermalright Ultra-120 Extreme + 2 fans @ low
Be quiet 750 watt

Wat me wel opvalt is dat de koeler redelijk lauw blijft terwijl hij goed eropzit, zijn er meer mensen met een waarschijnlijke bolle IHS of ben ik de gelukkige?

Heb op 4200Mhz HT aangezet, het is allemaal wel stabiel op 1,256v maar temps gaan naar de 85c, geeft HT merkbare prestatiewinst volgens jullie ervaring? Volgens Everest CPU benchmarks is met HT on degelijk sneler.

[ Voor 143% gewijzigd door Q_7 op 17-08-2009 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimone66
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:09
Hallo,

Heb dit weekend mijn Cpu weten te klokken op 4.0Ghz (1.25v)
Daarna een stresstest gedaan met OCCT.Na ca. 5 uur ging het mis.
Alleen was toen mijn omgevingstemperatuur opgelopen tot ca. 28 graden

Mijn vraag daarom.Is het zinvol met dergelijke omgevingstemperaturen
te stressen of kan ik beter wachten tot het wat afkoelt.

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

pizzaislekker schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:58:

Een multiplier van 21 krijg je alleen als je een simpele taak doet die 1 core vereist.. dan maakt hij gebruik van het overige wattage om 1 core hoger te clocke.. Dus als je gaat stressen worden al je cores gebruikt en springt die turbo niet aan..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xenomorphh schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 08:47:
Een multiplier van 21 krijg je alleen als je een simpele taak doet die 1 core vereist.. dan maakt hij gebruik van het overige wattage om 1 core hoger te clocke.. Dus als je gaat stressen worden al je cores gebruikt en springt die turbo niet aan..
En dat is dus niet waar. Ik kan bijv. stressen op 4473Mhz (21*213) HTT aan en hij springt echt niet terug naar 213X20.

Zolang je niet je dicht bij Tjunction max komt clockt hij echt niet terug..temperaturen laag houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

[...]

Nope...Voor 1 enkele core heb je de 22x multiplier, voor alle cores heb je de 21x multiplier. De enige reden dat turbo bij mij werd uitgeschakeld tijdens het stressen was dat ik de over current/power control aan had staan. nadat ik deze heb uitgeschakeld blijft turbo ten allen tijden ingeschakeld..zoals het hoort :) En voor alle 4 de cores ;)
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:41:
[...]

En dat is dus niet waar. Ik kan bijv. stressen op 4473Mhz (21*213) HTT aan en hij springt echt niet terug naar 213X20.

Zolang je niet je dicht bij Tjunction max komt clockt hij echt niet terug..temperaturen laag houden dus.
Dit klopt ook niet helemaal, ik had namelijk een temperatuur van rond de 70C op het moment dat de turbo er af ging bij mij. Temperatuur zal OOK wel een variabele zijn, maar power en current kunnen al veel eerder te hoog zijn en dan klokt hij ook gelijk terug.

4,2GHz heb ik overigens stabiel, maar ik ga niet verder omdat mijn water richting de 38C gaat. De cpu ligt rond de 75C, maar daar kan dus FLINK veel van af als ik een keer 2 extra radiators haal. En DAN ga ik voor de 4,4GHz :)

@Q_7: Dat is een mooie overklok! 4,2GHZ stabiel met HT op 1,256V is echt netjes hoor! Ben benieuwd hoe hoog je nog komt :) 85C bij dat voltage is vrij veel. Als je processor zo heet is, zou je koeler dat ook moeten zijn. Dat hij lauw aanvoelt is dus niet goed. Ik zou hem even opnieuw mounten als ik jou was. En HT is in het echte leven nauwelijks merkbaar. In games heb je er geen voordeel van. Alleen wanneer je met videobewerking bezig bent, merk je wel een groot verschil. En het scheelt algauw 10C in de temperatuur wanneer je het uitschakelt en je hebt een lager voltage nodig :)

[ Voor 40% gewijzigd door pizzaislekker op 17-08-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

@Q_7: Dat is een mooie overklok! 4,2GHZ stabiel met HT op 1,256V is echt netjes hoor! Ben benieuwd hoe hoog je nog komt :) 85C bij dat voltage is vrij veel. Als je processor zo heet is, zou je koeler dat ook moeten zijn. Dat hij lauw aanvoelt is dus niet goed. Ik zou hem even opnieuw mounten als ik jou was. En HT is in het echte leven nauwelijks merkbaar. In games heb je er geen voordeel van. Alleen wanneer je met videobewerking bezig bent, merk je wel een groot verschil. En het scheelt algauw 10C in de temperatuur wanneer je het uitschakelt en je hebt een lager voltage nodig :)
Koeling: Thermalright Ultra-120 Extreme Black, met 2 12CM fans (voor en achterkant) @ low. Op 80 graden zou de koeler ook echt heet moeten worden, maar hij blijft lauw, ik zou eerder zeggen 50/60 graden. IDLE is hij 48/50 graden maar de koeler is dan gewoon koel te noemen.

Ik ben er ook heel erg tevreden mee, 4,2Ghz was mijn doel en heb het ook vrij eenvoudig behaalt, ik ga voorlopig niet verder omdat de koeler niet voldoet (ik ga hem ook eens opnieuw mounten) maar 4,4Ghz moet ook te doen zijn.

HT gaat dan ook op off, doe toch geen video's bewerken :P , scheelt weer flink in tempratuur voor mij.

EDIT
Probleem voor de hoge tempratuur gevonden, de helft van de processor maakt geen contact met de koeler:
Afbeeldingslocatie: http://img30.imageshack.us/img30/705/17082009032.jpg

IHS is zo bol als ik weet niet wat :(

Tweakers die mijn CPU willen lappen?? O+ :X :X

[ Voor 12% gewijzigd door Q_7 op 17-08-2009 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Sodeknetter, dat is inderdaad vrij bol. Al geprobeerd om wat harder aan te draaien? Als je wilt gaan lappen is dit misschien leuk om even te lezen: Thermalright 120 Extreme lappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:47
Net mijn i7 binnengekregen batch:3910a329 (d0)

zal wel weer troep batch zijn maar zie wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
[...]

Ik heb 4,7Ghz met 21x gehad idd niet waar. Op gigabyte mobo's kan je gewoon constant die 21x gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pizzaislekker schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:41:
Sodeknetter, dat is inderdaad vrij bol. Al geprobeerd om wat harder aan te draaien? Als je wilt gaan lappen is dit misschien leuk om even te lezen: Thermalright 120 Extreme lappen
Als de IHS bol staat, ben je er niet veel mee om de true te gaan lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:45:
[...]

Als de IHS bol staat, ben je er niet veel mee om de true te gaan lappen.
Stom, ik ging er vanuit dat de TRUE bol was :P Als de TRUE niet bol is, heeft het lappen ervan inderdaad niet veel zin ;) Dan nog vraag ik me af: helpt harder aandraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Heb hem zo hard mogelijk aangedraait, maar geen effect, CPU is echt bol. Heb ook wat meer AC5 gebruikt op de core dan dat ik normaal gebruik, de temps gaan omlaag, maar als ik Prime 95 start loopt de boel vast.

Moet echt gaan lappen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Q_7 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:24:
Heb hem zo hard mogelijk aangedraait, maar geen effect, CPU is echt bol. Heb ook wat meer AC5 gebruikt op de core dan dat ik normaal gebruik, de temps gaan omlaag, maar als ik Prime 95 start loopt de boel vast.

Moet echt gaan lappen :) .
Q7: Heb je nog onderzocht of het 90 graden draaien van je koeler helpt? Hierdoor kun je dan weer iets meer uitsluiten : )

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Ik heb net een overclock gewaagd draai nu 175x20=3500mhz op standaard voltage. Weet niet of hij helemaal stabiel is hij komt linx wel door >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Ik heb de koeler 90 graden gedraait, en draai nu 72c max :)

Heb trouwens ook MX2 gebruikt ipv AC5. Hou het voorlopig op 4,2 Ghz :) Thnx voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pizzaislekker schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:48:
[...]

Stom, ik ging er vanuit dat de TRUE bol was :P Als de TRUE niet bol is, heeft het lappen ervan inderdaad niet veel zin ;) Dan nog vraag ik me af: helpt harder aandraaien?
Die koelers staan ook heel vaak bol. Die van mij is ook zo krom als een banaan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:24
jostefa schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:41:
Ik heb net een overclock gewaagd draai nu 175x20=3500mhz op standaard voltage. Weet niet of hij helemaal stabiel is hij komt linx wel door >:)
Wat zou volgens jou dan dat ''standaard'' voltage moeten zijn?

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
steven2 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:06:
[...]

Wat is volgens jou dan dat ''standaard'' voltage moeten zijn.
Ja, ik heb het niet helemaal goed begrepen. Ik had alleen mijn frequentie omhoog gezeg dat hij 3500 mhz draaide, ik had het voltage niet hoger gezet oid maar dat doet hij dus automatisch. Ik zette hem namelijk op 4ghz en toen werd mijn processor 90 graden en zag ik het voltage opeens op 1.4 staan ik zo wtf.

Ik ga morgen wel even all goed lezen hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Hmm, droogijs is op, dus ben eventjes aan het pielen op lucht.
Dacht gisteren wel eventjes snel 4.5ghz prime95 aan te zetten, maargoed, komt wel :P

Draait nu vrolijk op stock, 1.27 vcore @ 21x190 al iets van 7uur oid.

Temps zijn wel vrij hoog, 4 cores ( geen HT ) zit zo rond de 65 graden allemaal,
met een lapped TRUE120 en push&pull noctua's. dit alles geplaatst op een benchtable.

Is dit te hoog voor stock voltage? bijna 1.4V voor 5min kwam richting de 75 graden,
nagoed, ze kunnen het wel hebben, maar misschien eventjes remounten, en kijken hoe de mx-2 zit :)

met het laatste droogijs wat ik had toch eventjes snel nog wat gekloot:

http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/5153mhz.jpg

Heb 5250 mhz gedaan, maar het contact met de pot was slecht, voor de helft zat er kneedgum op :/

Nagoed, 4.4 / 4.5 ghz prime95 moet vast lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
thijszor schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 07:52:
Hmm, droogijs is op, dus ben eventjes aan het pielen op lucht.
Dacht gisteren wel eventjes snel 4.5ghz prime95 aan te zetten, maargoed, komt wel :P

Draait nu vrolijk op stock, 1.27 vcore @ 21x190 al iets van 7uur oid.

Temps zijn wel vrij hoog, 4 cores ( geen HT ) zit zo rond de 65 graden allemaal,
met een lapped TRUE120 en push&pull noctua's. dit alles geplaatst op een benchtable.

Is dit te hoog voor stock voltage? bijna 1.4V voor 5min kwam richting de 75 graden,
nagoed, ze kunnen het wel hebben, maar misschien eventjes remounten, en kijken hoe de mx-2 zit :)

met het laatste droogijs wat ik had toch eventjes snel nog wat gekloot:

http://www.thijskramer.nl/tweakersdotnet/5153mhz.jpg

Heb 5250 mhz gedaan, maar het contact met de pot was slecht, voor de helft zat er kneedgum op :/

Nagoed, 4.4 / 4.5 ghz prime95 moet vast lukken
Temps zijn wel netjes, ik draai 21x200 @ 1.264v en die wordt dan 80-82 graden met een Scythe Mugen 2 , wel in een behuizing maarja. Nette dice overclock trouwens mijn max is 4,7Ghz op lucht :P
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:31:
Hallo Kluyze ,bedankt voor je reactie.
Als ik mijn blck hoger zet, krijg ik idd een vastloper muis werkt niet meer.
Waarom mijn pciex op 105 al schiet je me dood figuurlijk dan he, ik zag op inet een filmpje kwa overcloking,
en daar werd hij op die waarde gezet , dus vandaar die ingevulde waarde, zoals ik al zei ik ben een leek op overclocking gebied.
En ook nog belangrijk om te vermelden mijn koeler is idd een stock koeler van intel. Temp wat ie nu aangeeft is 38 grd.
mijn ai overclock tuner staat op manual, cpu ratio settings op auto , intel speedstep disabled .

Mvg eric
PCI-e frequentie verhogen is slecht voro je harde schijf :P , NIET DOEN
Oberigens wordt de PCI-e freq alleen verhoogd voor extreem overclocken , dat kan je nog een paar mhz'tjes meer opleveren maar standaard overclocken heb je er niks aan.Zorgt alleen maar voor instabiliteit

[ Voor 29% gewijzigd door n0elite op 23-08-2009 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
kan makkelijk hoor, bij het 775 platform was het inderdaad nog zo dat je de pci-e bus niet te hoog moet zetten, anders verkloot je je sata schijf. maar bij X58 maakt dat (schijnbaar) niet uit.

check:

X58:

http://ixbtlabs.com/articles3/mainboard/i58x-chipset.html

P45:

http://www.images.clunk.o...s/p45-chipset-diagram.png

[ Voor 30% gewijzigd door thijszor op 23-08-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ben vandaag beetje aan het prutten, kamer temp is 30 graden, maar hij gaat nog prima :P
eventjes een van de 2 noctua's met een ultra kaze 3000RPM vervangen, temps schoten omlaag :P

draait nu al iets meer dan een uur op 4250 mhz, met 1.305 vcore. alle andere instellingen op stock.
denk dat binnen intel's max van 1.3675 ( oid ) ik de 4400 / 4500 mhz wel kan halen, daarna gaat hij weer in de verkoop voor iets met meer multipliers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
Admiral Freebee schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:03:
[...]

Die koelers staan ook heel vaak bol. Die van mij is ook zo krom als een banaan :/
Hee gasten, google maar eens op "thermalright non flat" kom je uiteindelijk wel ergens op een review of forum terecht waar bolle thermalright's worden besproken.
Het uiteindelijke antwoord is dan vaak dat dit bewust gedaan is, juist omdat intel-cpu's nooit vlak zijn en mensen niet graag lappen ivm garantie.

http://forums.anandtech.c...catid=37&threadid=2097437

quote "I talked to Thermalright support and when I had them on the phone, I asked what they thought about lapping. With the AMD's, they said it's not worth it because of the heat spreader. It might make a difference if the heatsink made contact with the cpu core, but doesn't make much of a difference with the IHS.

With the Intel, the heat spreader is concave and Thermalright made the heatsink convex to match it. If you lap just the heatsink, you're going to hurt performance. You'd need to lap both the heatsink and cpu to gain anything.
At least that's the way that I understand it all. "

Dus bol op bol/hol is beter "aldus thermalright" wil je het nog beter, is het advies om beide te lappen.

ps: mijn ifx-14 (thermalright) is ook bol, alle thermalright's dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij waterkoeling is het ook al dik 2jaar dat fabrikanten bolle CPUblokken maken. Is opgekomen samen met de C2D en C2Q.
Dus afblijven tenzij je beide cpu en blok gaat lappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
thiesggb schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:22:
[...]

Hee gasten, google maar eens op "thermalright non flat" kom je uiteindelijk wel ergens op een review of forum terecht waar bolle thermalright's worden besproken.
Het uiteindelijke antwoord is dan vaak dat dit bewust gedaan is, juist omdat intel-cpu's nooit vlak zijn en mensen niet graag lappen ivm garantie.

http://forums.anandtech.c...catid=37&threadid=2097437

quote "I talked to Thermalright support and when I had them on the phone, I asked what they thought about lapping. With the AMD's, they said it's not worth it because of the heat spreader. It might make a difference if the heatsink made contact with the cpu core, but doesn't make much of a difference with the IHS.

With the Intel, the heat spreader is concave and Thermalright made the heatsink convex to match it. If you lap just the heatsink, you're going to hurt performance. You'd need to lap both the heatsink and cpu to gain anything.
At least that's the way that I understand it all. "

Dus bol op bol/hol is beter "aldus thermalright" wil je het nog beter, is het advies om beide te lappen.

ps: mijn ifx-14 (thermalright) is ook bol, alle thermalright's dus.
Ja, dat mailde Thermalright mij ook. Maar feit blijft dat het contact barslecht is voor zo'n dure koeler. Mijn CPU is immers zo goed als recht. Eerder nog een klein beetje bol dan hol. Maar de koeler is héél bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier heb ik de thermalright gewoon gevlakt, niet gelapped. i7 cpu zijn een beetje bol dus als je een nette laag pasta plamuurt koelt ie als een jekko, het druppeltje/streepje/kruisje /rijstkorreltje werkt gewoon niet, of duurt te lang. De overige pasta word er vanzelf tussenuit gedrukt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 18:16
Ik ga zeer waarschijnlijk de i7 920 binnenkort halen, samen met mobo en ram. Ik ben niet echt van plan om te gaan overclocken, misschien naar 3.2 aangezien de stock cooler dat makkelijk aan moet kunnen volgens verschillende posts hier.
Voor het overclocken heb ik dus niet per se een andere koeler nodig, echter ben ik benieuwd naar het geluid dat hij produceert. Sommigen zeggen dat hij stil is, anderen zeggen dat hij dan meteen al lawaai begint te maken.

Is het het waard om een andere koeler aan te schaffen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ff snel mijn spec posten ter info:

Systeem draait nu aan 200 x 21
HT on
Turbo on
1.225 V
D0-Stepping: 3845B223
Idle; 40°C
Stressed: 64°C
CPU = Watercooled

Ook op 4.4 Ghz getest en stabiel gevonden maar terug naar de 4.2 geclocked omwille van de gunstige spanning. Ben niet echt pro een hoge V-core :D

meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Zit nu op 1.376 te testen hoe hoog ik kom, reeds 8uur prime95 4.3 ghz gedaan, zit nu op 4350 te testen.
HT off, voor de rest alle instellingen standaard, behalve de vcore uiteraard.

Ben benieuwd, 4.4 moet te doen zijn, 4.5 zou tof zijn binnen intel's limitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 23:41:
Ok, ff snel mijn spec posten ter info:

Systeem draait nu aan 200 x 21
HT on
Turbo on
1.225 V
D0-Stepping: 3845B223
Idle; 40°C
Stressed: 64°C
CPU = Watercooled

Ook op 4.4 Ghz getest en stabiel gevonden maar terug naar de 4.2 geclocked omwille van de gunstige spanning. Ben niet echt pro een hoge V-core :D

meer info
Kijk aan, nog iemand met de 3845B batch. Ik heb ongeveer vergelijkbare voltages nodig. Wat is je CPU-Z load voltage voor 4200 Mhz? En voor 4400?

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Sander H schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 17:41:
Ik ga zeer waarschijnlijk de i7 920 binnenkort halen, samen met mobo en ram. Ik ben niet echt van plan om te gaan overclocken, misschien naar 3.2 aangezien de stock cooler dat makkelijk aan moet kunnen volgens verschillende posts hier.
Voor het overclocken heb ik dus niet per se een andere koeler nodig, echter ben ik benieuwd naar het geluid dat hij produceert. Sommigen zeggen dat hij stil is, anderen zeggen dat hij dan meteen al lawaai begint te maken.

Is het het waard om een andere koeler aan te schaffen? :)
Wat denk je zelf :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anathema schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:57:
[...]

Kijk aan, nog iemand met de 3845B batch. Ik heb ongeveer vergelijkbare voltages nodig. Wat is je CPU-Z load voltage voor 4200 Mhz? En voor 4400?
Classified is redleijk nauwkeurig in voltages, komt mooi overeen met CPU-Z

4.2 Ghz: 1.225V
4.4 Ghz: 1.399 V => hier ben ik wel niet echt verder mee gegaan, slechts voor ff te benchen. Vond 4.2 zat goed voor 24/7 overclock en wou niet verder gaan dan 1.25V voor continu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:20:
[...]

Classified is redleijk nauwkeurig in voltages, komt mooi overeen met CPU-Z

4.2 Ghz: 1.225V
4.4 Ghz: 1.399 V => hier ben ik wel niet echt verder mee gegaan, slechts voor ff te benchen. Vond 4.2 zat goed voor 24/7 overclock en wou niet verder gaan dan 1.25V voor continu gebruik.
Je zou nog kunnen kiezen HT uit te zetten. Dan kan ik 4400 Mhz stabiel draaien met 1.30 volt bios (= 1.264 in CPU-z bij mn gigabyte x58-UD4P). Ik krijg alleen al vrij snel problemen met de temperatuur bij dat laatste voltage, boven de 80 met HT uit :| Heb nu mn CPU maar op 4 Ghz (HT uit) lopen met bescheiden 1.136 volt CPU-Z om verbruik/temp wat laag te houden.

Zit die corsair H50 te overwegen tervanging van mn thermalright ultra...

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjKahless
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-07-2024
gisterenavond voor de 1e keer in mijn leven begonnen met OC, heb het volgende mogen halen

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=673294

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/673294.png

echter met de boxed cooler word de cpu volgens asus probe II 100 graden >.<
dus ik moet een andere cooler halen en kijken of ik op andere manieren mijn temp nog naar beneden kan krijgen....

Stream @ http://twitch.tv/nessiroj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
stressed neem ik aan dat hij 100 graden word? anders heeft hij slecht contact / verkeerd gemount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjKahless
thijszor schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:23:
stressed neem ik aan dat hij 100 graden word? anders heeft hij slecht contact / verkeerd gemount
ja stressed onder prime95 met 8 threads.

Ben momenteel met S@in 0nez (collega) aan het kijken wat de laagste Vcore is dat hij stabiel blijft en kijken wat hij dan word. Maar ik denk dat mijn boxed cooler het niet trekt.

Ik heb geprobeerd de fan te unlocken in de bios van de Asus P6T Deluxe V2, echter wil hij maar niet harder draaien dan 2057 RPM.... waarschijnlijk dat dat een van de oorzaken is dat de CPU zo heet word.

[ Voor 42% gewijzigd door DjKahless op 26-08-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

Yessss...In de loop van de week even knutselen aan mijn kast en dan heb ik een Reserator XT+2x240 en1x360 radiator in m'n loop. Dan heb ik eindelijk genoeg koelvermogen met dit warme weer :) Maar er moet wel flink gezaagd worden in mijn kast.. En DAN ga ik flink wat volt over mijn 920 zetten.

@DjKahless: Is 2000rpm ook niet gewoon de snelheid van de intel stock cooler? De enige manier om hem harder te laten draaien is zelf een schakelingetje te maken waardoor je de spanning hoger dan 12V maakt..maar dat is niet zo goed voor de koeler. Als je verder wilt overklokken kun je het beste gewoon de koeler vervangen voor een betere. Dat hoeft ook helemaal niet veel geld te kosten, maar dan draai je in ieder geval wat koeler dan dat je nu doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjKahless
pizzaislekker schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:19:
@DjKahless: Is 2000rpm ook niet gewoon de snelheid van de intel stock cooler? De enige manier om hem harder te laten draaien is zelf een schakelingetje te maken waardoor je de spanning hoger dan 12V maakt..maar dat is niet zo goed voor de koeler. Als je verder wilt overklokken kun je het beste gewoon de koeler vervangen voor een betere. Dat hoeft ook helemaal niet veel geld te kosten, maar dan draai je in ieder geval wat koeler dan dat je nu doet ;)
Zoals ik al schreef het is mijn 1e overclock :P, wist niet dat 2000RPM max was, maar dat verklaard een hoop. Dat word dus kijken voor een nieuwe cooler >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pizzaislekker schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 12:19:
Yessss...In de loop van de week even knutselen aan mijn kast en dan heb ik een Reserator XT+2x240 en1x360 radiator in m'n loop. Dan heb ik eindelijk genoeg koelvermogen met dit warme weer :) Maar er moet wel flink gezaagd worden in mijn kast.. En DAN ga ik flink wat volt over mijn 920 zetten.
Ik ben zeer benieuwd wat jij voor resultaten haalt met je WC-setup...

Ik heb in m'n vakantie ook nog wat geprobeerd maar 4500 HTT aan en 4600 HTT uit lijkt toch wel het maximale. Hier heb ik overigens 1.37 Vcore voor nodig, temperaturen ~80 graden stressed...

Laat het maar eens weten hier!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
Admiral Freebee schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:08:
[...]

Ja, dat mailde Thermalright mij ook. Maar feit blijft dat het contact barslecht is voor zo'n dure koeler. Mijn CPU is immers zo goed als recht. Eerder nog een klein beetje bol dan hol. Maar de koeler is héél bol.
Yep, vind ik ook hoor..... maar thermalright's knappe koppen dachten er waarschijnlijk ooit goed aan te doen om bolle koelers te fabriceren, maar volgens mij snappen ze het nog steeds niet hoor.

Mijn ifx-14 was ook zo bol als een hoedje......... true black komt binnenkort binnen (heb ik ergens bij besteld, kon het niet laten) zal eens kijken hoe krom die is.

Word weer vlakken waarschijnlijk (denk dan gelijk m'n cpu ook maar eens aanpakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 17:15:
[...]

Ik ben zeer benieuwd wat jij voor resultaten haalt met je WC-setup...

Ik heb in m'n vakantie ook nog wat geprobeerd maar 4500 HTT aan en 4600 HTT uit lijkt toch wel het maximale. Hier heb ik overigens 1.37 Vcore voor nodig, temperaturen ~80 graden stressed...

Laat het maar eens weten hier!!!
Ach 1.37v is goed te doen zou ik zo zeggen (zeker een D0?). Mijn C0/C1 heeft 1.72v nodig (ja inderdaad op water) om enigszins in de buurt van stabiliteit te komen op 4500MHz (stabiliteit niet definitief getest, uiteraard).

• mzq6600
  • Niet online
1.72v, zoo jij durft;|

• n0elite
Sparks.nl schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:49:
[...]

Ach 1.37v is goed te doen zou ik zo zeggen (zeker een D0?). Mijn C0/C1 heeft 1.72v nodig (ja inderdaad op water) om enigszins in de buurt van stabiliteit te komen op 4500MHz (stabiliteit niet definitief getest, uiteraard).
OMG !

:X

• thijszor
LOL, serieus, iemand doet dat niet eens op droogijs / stikstof en jij doet het op water :+ ,
volgens mij moet je haast wel wat schade aan je cpu toegebracht hebben, als in, snelle degradatie, if not, heb je geluk dat hij nog aangaat :P

Verwijderd

1.72V in BIOS of reëel?

Is "vrij" extreem maar ik steun je in de tocht naar snelle clocks ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Ik heb merendeel van posts doorgenomen maar ben mijn vraag niet tegengekomen, veel instellingen geprobeerd maar tevergeefs. ik krijg mijn proc niet stabiel boven de 3 GHz. Mijn proc werkt op standaard freq prima.

I7 920 +stock cooler
Asus P6T deluxe
6 GB OCZ gold 1600Mhz 3x2
Asus Radeon 4870
http://tweakers.net/gallery/sys/16524

Airflow zal het wel niet aan liggen dacht ik zo (7x 12cm + 30cm crossflow)

Ik heb de A0 stepping proc, gekocht op 20 december 2008 dus 1 van de eerste batches neem ik aan wellicht dat daar een probleem in kan zitten?. Zijn er mensen met zelfde stepping die geen problemen hebben?

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Zo, vandaag ongeveer ( nog paar kilo over ) me droogijs opgemaakt, niet zonder resultaat.
van triple -> single channel, en iets meer pci-e frequentie ben ik wel heeel dicht bij het WR gekomen,

0.4 Mhz wel te verstaan :+ , i know, beetje lullig, maar op 258 bclock is hij niet stabiel, krijg ik scores als:

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/678505.png
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=678505

De muis stuitert ook rond :+

Maargoed, dit word hem dus:

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/678412.png
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=678412

ook niet iets om ontevreden over te zijn, dacht ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mzq6600
  • Niet online
Mooi resultaat!, die puntjes stromen binnen bij jou, wanneer ga je e7xx en e21xx kopen?
Ik vraag me nu ook af hoe je aan zo'n goed exemplaar gekomen bent.., overgenomen van hondacity? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Gewoon retail gekocht, van de 39xx range zelfs, waarvan men denkt dat ie slecht clockt.
Denk imo dat dat ding nog veel harder kan, maar ik ben gelimiteerd door de bclock limiet van me moederbord.

dual core bemoei ik me niet meer me, heb me rex verkocht. volgend slachtoffer word denk ik de W3540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijszor schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:13:
Zo, vandaag ongeveer ( nog paar kilo over ) me droogijs opgemaakt, niet zonder resultaat.
van triple -> single channel, en iets meer pci-e frequentie ben ik wel heeel dicht bij het WR gekomen,

0.4 Mhz wel te verstaan :+ , i know, beetje lullig, maar op 258 bclock is hij niet stabiel, krijg ik scores als:

[afbeelding]
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=678505

De muis stuitert ook rond :+

Maargoed, dit word hem dus:

[afbeelding]
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=678412

ook niet iets om ontevreden over te zijn, dacht ik zo ;)
Zow, dat is zeker niet mis!!

Welk moederbord gebruik je eigenlijk en met welke settings (QPI etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon

Terrestraeon

END OF LINE

Even een noob-vraag, maar ik moet hem gewoon stellen (sorry :P):
Vanaf welke voltages begin je de levensduur van je 920 D0 te beperken?
En beïnvloed het aantal mhz ook de levensduur? (bijvoorbeeld 3000Mhz tegenover 3500mhz beide op 1,112V)

Ik heb een i7 920 D0 met Scythe Mugen 2 en zit nu op 175 bclk (3500mhz) op 1,112V.
Ik zou graag naar 190 (3800mhz) gaan. Dus de Voltage zal wat de hoogte inmoeten.
Maar de CPU moet het wel nog een tijdje uithouden :p

Dus: doen of niet doen? Met de levensduur in het achterhoofd (als die echt zo bepalend is in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:21:
[...]
Welk moederbord gebruik je eigenlijk en met welke settings (QPI etc...)
Ik gok een EVGA X58 SLI Classified.
Chris5488 schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 18:35:
Vanaf welke voltages begin je de levensduur van je 920 D0 te beperken?
En beïnvloed het aantal mhz ook de levensduur? (bijvoorbeeld 3000Mhz tegenover 3500mhz beide op 1,112V)

Dus: doen of niet doen? Met de levensduur in het achterhoofd (als die echt zo bepalend is in dit geval).
Ik dacht al eens een 2.1V op een i7 gezien te hebben, maar das met meest extreme koeling en zelfs dan zal het ding er niet lang op meegaan. Meestal gaat de i7 mooi omhoog tot 1.25V maar daarna moet je meer beginnen geven voor minder prestaties. Probeer 1.35V of lager te blijven met je mugen, lager als je temperaturen te hoog gaan.
MHz zal je CPU niet korter laten meegaan, het is gewoon de spanning, warmte en het gebruik die invloed zullen hebben en dan kijken we over lange tijd als je binnen veilige lijnen blijft. 'T is niet dat je i7 op 4GHz binnen een jaartje gaat doodvallen.

Ga dus gerust hoger dan 1.1V, is nog niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ik denk dat tot 1.45v met goede koeling de cpu gewoon gebruikt kan worden zonder de levensduur te verkorten.

Intel zegt zelf : VID Voltage Range: .80V-1.375V

[ Voor 6% gewijzigd door n0elite op 28-08-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jericho NutS
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-12-2024
thijszor schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 17:37:
Gewoon retail gekocht, van de 39xx range zelfs, waarvan men denkt dat ie slecht clockt.
Denk imo dat dat ding nog veel harder kan, maar ik ben gelimiteerd door de bclock limiet van me moederbord.

dual core bemoei ik me niet meer me, heb me rex verkocht. volgend slachtoffer word denk ik de W3540.
welke batch heb je misschien wel?
heb hier vandaag mijn i7 920 binnen gekregen
batch 3913B107 maar vind op het internet niet direct OC resultaten van deze specifieke batch
hopelijk is het een goeie
nu nog wachten op de rest van mijn bestelling

I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Wanneer leren mensen nou eens dat er geen goede of slechte i7 batch is. Elke batch presteert anders en binnen die batch presteren ze ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n0elite schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:12:
Ik denk dat tot 1.45v met goede koeling de cpu gewoon gebruikt kan worden zonder de levensduur te verkorten.

Intel zegt zelf : VID Voltage Range: .80V-1.375V
Met goeie phase mag je gerust 1.5V en zelfs 1.55V gaan voor 24/7 gebruik. Maar de markt van phase cooling is nogal dood imo. Ik ken geen commerciële PCU voor zware overkloks op de i7 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Phase is ook helemaal niet efficient voor 24/7 gebruik, denk dat jij ( of je ouders ) schrikken van de stroomrekening als dat ding altijd aanstaat :+

@jonbeton1 , het is batch 3912B351. hij doet 4.4 - 4.6 ghz op lucht.

@ maGSImum , een Evga x58 classified E760, dus die zonder de NF200 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon

Terrestraeon

END OF LINE

Na wat hulp van jullie en antwoorden op mijn vragen heb ik mijn 920 ook maar wat hoger geclockt.

Bclk: 190 (3800Mhz)
Vcore: 1,22V
Rest op auto.

Verder nog DRAM bus op manueel op 1,65V gezet, kwam soms op 1,68 volgens Pc Probe en dat verontrustte me een beetje. Ok er is die afwijking maar toch, nu kom ik uiteindelijk op 1,66 volgens PcProbe.
Toch veiliger denk ik. (Corsair Dominator 3Gb DDR3 1600mhz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-04 10:45
Net eindelijk mijn corsair h50 binnen (yay!), en natuurlijk meteen eventjes gespeelt met mijn i7 920,
nu merk ik dat wanneer ik in de bios (x58 platinum) mijn cpu voltage op 1.3 (+0.100) zet, dat cpu-z en hw-monitor 1.24 voltjes aangeven onder full load, eist staat uit, cpu loopt op 200*18 maar heb ik nou zo'n monsterlijke vdrop op deze settings of ligt het aan mij? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
vdrop / vdroop aan of uit zetten in je bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
Daar is geen optie voor, hij loopt nu op 200*20 met 1.320 vcore in hwmonitor en cpu-z (+0.100 in bios)
HT uit, als hij nu stabiel loopt probeer ik hem met HT aan,
volgens mij veel te hoge vcore, maar lager is hij gewoon niet stabiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Wat zijn je temps met de H50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
De temps zijn goed, onder full load 70-65 graden, (na 2 uur prime)

en nee, geen vdrop/droop of loadline calibration.

[ Voor 44% gewijzigd door Adramalech op 30-08-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 17:27
even een vraagje

ik heb me i7 920 overklokt naar 3,6

maar als ik cpuz aanzet staat me geheugen op

dram freq= 668 mhz
fsb= 2:8
cac latency = 4.0 clocks
Ras =9 clocks
Ras=9 clocks
cycle time= 24 clocks
row refresh cycle= 74 clcoks

die kloks kloppen niet echt toch?

heb 6 gig ddr3 1333mhz

iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ja.. cpu-z geeft de exacte snelheid aan, DDR staat voor Double Data Rate, effectief is die 668 dus Double..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Zo, ook ik zal hier eens een post maken. Ik heb zelf ook zojuist een core i7 920 D0 systeem gebouwd en moet zeggen dat het me erg erg goed bevalt!

Quick specs. Silverstone SG03 SFF, Asus Rampage II Gene, i7 920 D0, Corsair H50, 6GB Corsair XMS3, 120GB Vertex SSD, 1.5TB Samsung, XFX GTX 260 216 XXX, 3x Noctua NF-P12, Corsair 620HX.

Ik heb de SG03 gemod zodat er boven een radiator/fan gat van 120mm is gekomen waardoor de warme lucht naar BUITEN word geblazen. Volgens corsair moet dat andersom, maar dat vind ik echt totale onzin. Alles is met noctua fans gedaan, dus 2x120mm in en 1x120mm out. De rest van de kast krijgt geforceerde airflow via positieve luchtdruk.

Op dit moment overclocked naar 4.00 Ghz met turbo mode op 4.1 - 4.2Ghz. Max temp met linx+prime95+3dmark06 in een loop is 79 graden voor de warmste core. Dit is na ongeveer een uur zo te staan. HT staat uit, de rest zoals EIST, C states, etc. staan aan. Met alleen prime95 of linx heeft ie al een keer 10 uur gestaan zonder problemen. Verder testen moet nog gebeuren.

CPU volt staat in bios op 1.26875v (CPU batch = 3910A317)
QPI/DRAM volt staat in bios op 1.31250v (Dit moest ik verhogen om de overclock op dit bord stabiel te krijgen)
CPU PPL staat in bios op 1.85567v
IOH en ICH staan in bios op 1.13991v
Dram staat in bios op 1.65681v (Timings 7-7-7-20 op 1600Mhz)

Al met al een ongeloofelijk snel, aardig stil maar vooral klein klein bakje.

Hier de screenshot tijdens het testen :
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/3803/tweakers4ghzqdr.png

En een foto van de kast met fan/radiator mod :
Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/2/sg03i7920h50qdr.jpg

De enigste "problemen" die op dit moment over zijn is dat op max load hij tegen de 80 graden aan komt. Dat is ansich te doen, maar ik moet rekening houden met een fluctuerende omgevings temperatuur zoals op lanparty's wel eens gebeurt. Maar dat test ik binnenkort wel eventjes met een kacheltje ervoor. ;) Zoals ik lees mag de cpu tegen de 100 graden aan lopen zonder thermal throtteling.

En verder heb ik in Asus probe soms dat de CPU PPL soms een voltage warning geeft dat deze naar 0.08 volt zakt, welke na een seconde of 2 automatisch weer verdwijnt. Heels soms gebeurt dit met de QPI/DRam of de CPU voltage ook. No clue waar het aan ligt en tot zover is het systeem ook 100% stabiel! Andere monitor tools hebben dit niet. PC Probe II van asus gewoon brak? Iemand een idee?

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 17:27
nedernakker schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 21:35:
ja.. cpu-z geeft de exacte snelheid aan, DDR staat voor Double Data Rate, effectief is die 668 dus Double..
ja dat weet ik 668x 2

maar ik bedoel de clocks

4 9 9 24 74

is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adramalech
@quindor, hoe haal je 80 graden met een corsair h50 op 1.26876 vcore?
ik draai max 70 na 2 uur prime op 1.32 vcore,
cpu pll staat nog op auto, dram op 1.65 qpi 0.1 boven stock (weet zo even de stock waarde niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Adramalech schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:37:
cpu pll staat nog op auto, dram op 1.65 qpi 0.1 boven stock (weet zo even de stock waarde niet)
Iedere chip verschilt in temperatuur:) Verder zijn er ook andere dingen die invloed kunnen hebben op de temp zoals : kamer temp , case fans , koelpaasta etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
martijn24 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:11:
[...]

ja dat weet ik 668x 2

maar ik bedoel de clocks

4 9 9 24 74

is dat normaal?
de clock is 668, de rest zijn de timings. deze worden door de fabrikant opgegeven, net als het benodigde voltage. deze moet je handmatig instellen in de bios

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Adramalech schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 22:37:
Hmm, het varieert bij mij heel erg wat ik met de voltages doe. Het voltage van de cpu staat nu inderdaad niet zo hoog, maar de QPI staat wel weer vrij hoog.

Ook heb ik de standaard fan (Van de Corsair H50) vervangen voor een noctua NF-P12, wellicht dat deze net wat minder lucht verplaatst dan de orginele fan?

Ook is het zo dat mijn kast nou niet echt een enorme grote bak is zeg maar. Wel heb ik (naar mijn mening) een best goede airflow. De temps zijn ook prime95+linx+3dmark06 bij elkaar. Zonder 3dmark06 gaan er enkele graden af, aangezien je grafische kaart uiteraard ook van invloed is op de temperatuur van binnen de kast.

Al met al, veel zaken die van invloed kunnen zijn. Wellicht is wat n0elite zeg al genoeg, een andere cpu batch of zelfs in dezelfde batch, kan elke cpu van elkaar verschillen.

Ik ben al lang blij dat ik niet nog meer voltage op de cpu nodig heb, want dan word ie pas echt heet. ;)

Wel heb ik er op dit moment nog de orginele koel paste prut op zitten welke bij de koeler zat. Ik heb nog een tube MX-2 liggen, maar of dat zoveel gaat schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ik denk dat dat wel 5 graden kan schelen , al weet ik niet hoe goed die standaard koelpasta van corsair is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Morgen ga ik sowieso het eens aanpassen. Het blijkt dat een asus rampage II gene (en de meeste nieuwe asus mobo's) geen 3 pin fans kunnen reguleren op de cpu fan header. De casefan headers doen dit overigens prima net als de OPT fan headers.

Waarom is me een totaal raadsel maar ik lees er verschillende dingen over op internet en heb het probleem zelf ook.

Dus morgen ga ik de koelpaste eens vervangen door mijn MX-2 en de fan vervangen voor het PWM model welke bij de Corsair H50 zit. Als dat mijn temp weer 5 tot 10 graden laat zakken, ben ik ook weer blij. ;)

Wat me ook opviel is dat de noctua fan een air pressure heeft van 1,68 H20 en de fan bij de Corsair H50 een air pressure heeft van 3.57 H20....kan dus een groot verschil vormen. Maar goed, we gaan het zien! :D

Ik laat wel weten wat voor verschil het maakt, hoewel het natuurlijk niet echt een Corsair H50 topic is. Lijkt me toch wel interessant voor de temps van je i7 920 onder controle te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfox741
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 16:32
Hallo allemaal,

Ben nieuw hier en heb totaal geen snars verstand van al die instellingen, heb heelveel zitten lezen maar word duizelig van de verschillende antwoorden en instellingen.

Deze week ga ik mijn rekendoos in elkaar schroeven en hoop dat hij zonder morren direkt uit de dozen zal draaien, nu zit er bij het mobo "GigaByte GA-EX58-UD5" een tool [Quick Boost] die je in 3 stappen de processor naar 3.2Ghz. laat gaan, lettelijke op website van Gigabyte

Quick and Effortless Overclocking with One Click
GIGABYTE Quick Boost provides 3 levels of CPU performance enhancement; a simple click on the desired level delivers quick and effortless overclocking for novice and experienced users alike.

En deze tool die daar ook op inspeeld

EasyTune6
GIGABYTE has completely redesigned EasyTune6 from the ground up to make it easier than ever to manage and monitor your hardware resources as well as tweak your system settings in order to achieve maximum system performance. Whether you are an overclocking enthusiast, or a computer novice, EasyTune6 provides the tools you need to quickly and effortlessly fine tune your system.

Zou die tool "Quick Boost" voldoende zijn om die te gebruiken of ben ik dan toch nog verplicht om toch nog andere settingen te doen in de bios zelf??

Naast het Mobo GA-EX58-UD5
i7 920 D0
OCZ DDR3-1600 Platinum 3x2GB CL7 OCZ3P1600LV6GK
Sapphire Radeon HD 4890 Toxic GameStar 1024 MB
Scythe Mugen 2 SCMG-2000

Ook heb ik begrepen op topic's van het geheugen en hier, dat het moeilijk is om bij een standaard draaiende i7 920 [2.66Ghz.] geheugen van 1600 niet op die snelheid te kunnen laten draaien, dan zou ik aan 1333 al genoeg hebben gehad, maar goed heb het nu al gekocht maar jammer dat het dan niet op die snelheid kan lopen.

Grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WasMachinator
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12-2024

WasMachinator

I'll be back! =)

ik heb hetzelfde moederbord en geheugen trouwens en die quickboost activeer je vanuit easytune, moet je op klikken bevestigen dan start het systeem opnieuw op en dan draai je op die snelheid. dus geen gedoe verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ja werkt wel , maar het probleem is dat je processor dan wel zwaar wordt overvolted.
Ik draai 3,2Ghz met 0.98v ofzo maar easytune zou voor 3,2ghz dan 1.30v ofzo instellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dit is mijn eerste post, dus wees allemaal een beetje lief he :p

Ik heb recent een i7 920 gekocht met D0 stepping. Ik weet echter niet welke batch maar ik veronderstel dat dit niet te belangrijk is.

Ik heb volgende setup :

Asus P6T
I7 920 D0 @ 3,2
Corsair DDR3 1600 (6GB)
Msi 275GT Twin Frozr
Antec P183 met 4 fans. (1 middencompartiment (intake), 1 bovenaan (outtake ? :p) en 1 achteraan outtake.
Processor cooler = Scythe Mugen 2

Het systeem draait vlot op 3,2 maar de temperaturen baren me toch zorgen.

Op stock draait hij idle aan +- 40 a 42 graden per core.
Op full load trekt hij naar +- 76 graden per core en dit na een kwartiertje met het linpack van intel in het programma OCCT.

@ 3,2 wordt de processor niet meteen veel warmer maar ik heb toch HT uitgezet voor alle zekerheid. De CPU blijft dan in Idle op 40a 42 en trekt opnieuw naar 76 a 77 graden onder load.

Is dit normaal voor mijn setup, ik heb de cooler niet zelf geplaatst en durf er eerlijk gezegd ook niet meteen aan komen. De rest van de PC heb ik wel volledig zelf in elkaar gestoken.

Bedankt voor de eventuele feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is het voltage dat op de CPU staat dat is vooral erg belangrijk voor de temperatuur. ;)
Kan misschien ook wel veel lager.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het voltage staat nu steeds op 1,25

De enige aanpassing die ik heb gedaan in de bios is:

Bclk : 160
Geheugen staat op 1600.

De rest staat dus allemaal op Auto en werd dus niet gewijzigd.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Hmm, als ik dat zo zie zou ik ook zeggen dat het aan de hoge kant is.

Helaas heb je geen informatie gegeven over hoe je de proccesor hebt overclocked. Als je dat op de "auto" manier hebt gedaan, dan staat hierboven vrees ik je antwoord al. De auto methodes pakken erg veel extra voltage om er voor te zorgen dat het systeem stabiel blijft. Meestal kan dit niet zo'n kwaad, maar zorgt het wel voor extra warmte en energie verbruik, welke niet nodig zijn.

Een goede test is denk ik om alles eens naar stock te zeten, dus niet overclocked en te zien wat voor temperaturen je dan haalt. Is het dan wel prima, dan moet je zelf aan het prusten gaan om een goede overclock te halen. Maar voor de meesten is dat nou juist de fun, om het zo efficient mogelijk zo snel mogelijk te krijgen!

Ik lees zojuist dat je beide stock en overclocked hebt vermeld. Een beetje op een warrige manier, maar toch. ;)

Hmm. 76 graden load core temp op stock is wel definately te hoog (zo lang niet je de stock koeler gebruikt). Ik haal dat zelf ook op 4.0-4.2Ghz met prime95+linx+3dmark06 voor een uur. Heb je enig idee qua fans op welke RPM die draaien en hoeveel CFM ze doen? Ook neem ik aan dat de fan op de koeler richting de outtake fan staat en dat zo alle warme lucht vanuit de kast verwijderd word?

Ook zie ik dat je videokaart niet van het type is welke de lucht uit de kast verwijderd maar eerder de warme lucht in de kast verspreid. Dit kan ook zorgen voor iets hogere temps.

Een tip welke ik wel eens vaker gelezen heb om te zien of de cpu koeler goed gemonteerd is, is om de kast op zijn zij te leggen zodat de koeler naar beneden drukt op de cpu. Als de koel resultaten dan dermate beter zijn, heb je een cpu koeler monterings probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:33:
Het voltage staat nu steeds op 1,25

De enige aanpassing die ik heb gedaan in de bios is:

Bclk : 160
Geheugen staat op 1600.

De rest staat dus allemaal op Auto en werd dus niet gewijzigd.
1.25v is prima, dat is maar een beetje hoger dan stock. Rond die koers staat het bij mij ook. Is dat bios of via een tooltje? De rest van je settings in principe ook. (Heb je de timings van je geheugen ook exact ingevoerd, deze worden vaak niet exact goed overgenomen op auto timings).

Ik zou het zo zelf niet durven zeggen dat het wellicht de airflow van je kast/cpu koeler is. Dan nog is het niet TE hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over je Geheugen, veel gelezen dat het geheugen moeilijk dan wel met veel stoeien op de 1600 kan krijgen, hoe heb jij je geheugen op 1600 gekregen??

Bedoel met welke settingen, bijvoorbeeld de timing.

Grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 13:54:
[...]

Even een vraagje over je Geheugen, veel gelezen dat het geheugen moeilijk dan wel met veel stoeien op de 1600 kan krijgen, hoe heb jij je geheugen op 1600 gekregen??

Bedoel met welke settingen, bijvoorbeeld de timing.

Grt.
In de Bios onder "AI tweaker" Is er een veldje genaamd Dram Frequency, hier kon ik de snelheid uit een lijstje selecteren.
CPU-z geeft me daarna de correcte timings mee die evereenstemmen met de modules die ik van Corsair kocht.
9,9,9,24 dacht ik (zit op me'n werk dus kan het niet controleren)

@Quindor
De videokaart kan inderdaad een spelbreker zijn, maar ik wou graag een stille kaart en geen stofzuiger zoals de meeste high end kaarten zijn (1 ventilator die een hels kabaal maken)
Ik zal vanavond ook eens de cse op zijn zij leggen om na te gaan of de temperatuur naar beneden gaat.

Bedankt al voor de hulp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
gewoon de vcore verlagen en occt draaien , als occt stabiel is ga je weer verder met verlagen. totdat je op een gegeven moment niet meer lager kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfox741
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-08 16:32
n0elite schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 12:15:
Ja werkt wel , maar het probleem is dat je processor dan wel zwaar wordt overvolted.
Ik draai 3,2Ghz met 0.98v ofzo maar easytune zou voor 3,2ghz dan 1.30v ofzo instellen :P
Bedankt voor je antwoord,

Stel dat dit zo zou zijn dat het op 1.30v zou staan, kan ik het dan zelf in de bios proberen lager te zetten en moet ik dan ook weer andere dingen veranderen.

Als dat zo is dan denk ik dat dan maar genoegen zal nemen met die hogere voltage, mits de Temp. de pan uit gaat rijzen, want ik las over die grafischekaart dat die de warmte de kast in blaast doet de mijne ook, alhoewel deze niet zo warm word als de standaard 4890, ik heb een TOXIC,

Ben benieuwd wat het gaat worden met die Temperatuur, Voeding zit boven Tagan TG700-BZ PIPEROCK 13.5cm. Fan, achterkant 12cm. Tacans 127m3h - Inlaat 12cm. Tacens 85 m3h en zijpaneel 8cm.

Grt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

djfox741 schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:35:
[...]

....want ik las over die grafischekaart dat die de warmte de kast in blaast doet de mijne ook, alhoewel deze niet zo warm word als de standaard 4890, ik heb een TOXIC.
Helaas moet ik je daarin een beetje telleur stellen. Hoewel die toxic zo te zien een deel circuleerd in je kast (rechter kant van je koeler) en een deel uit je kast blaast (linker kant), maakt de uiteindelijke temp van je videokaart niet uit.

Hij genereerd X hoeveelheid warmte (uitgedrukt in watt), dit moet afgevoerd worden. Dat de stock koeler dit op 85C graden kan houden en een betere dit op 65C graden kan houden bijvoorbeeld, wil niet zeggen dat er minder warmte geproduceert word. De energie moet afgevoerd worden.

Kaarten waarbij de fan helemaal aan het einde van de kaart zit en deze vervolgens over een heatsink richting de andere kant blaast, en liefst ook gesloten is tot op het einde van de PCI bracket, deze blazen alle warmte echt de kast uit.

Bij andere koelers waar bijvoorbeeld 2 koelers op zitten of 1tje in het midden, is het vaak zo dat de hitte gehercirculeerd word binnen je kast en dat het op je casefans en soms je voeding neerkomt hoe je temperaturen gaan zijn. Airflow is dus belangrijker hierbij. Maar zo te lezen heb je daar wel goed over na gedacht!

Zelf heb ik een kaart met het volgende design Afbeeldingslocatie: http://images.tweaktown.com/imagebank/news_dod-xfx260core.jpg.
Erg fijne kaart en zeker geen herrie maker. :)

Just some info, zeker geen slechte kaart verder!

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.