I don't have dreams, I have goals!!
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 16:37
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Heb jij ooit meegemaakt dat je het limiet had bereikt nadat je minimaal een half jaartje klant wasDean Martin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:57:
[...]
Persoonlijk vind ik dat het grootste nadeel van Amex. Niet weten wat je limiet is en voor een verrassing komen te staan wanneer je wilt betalen.
Dan ga ik ervan uit dat de google search resultaat niet voor Nederlandse kaarten geldig is. Waarschijnlijk voor Amerikanen ofzo.Wally2002 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:13:
[...]
Je geeft het antwoord zelf al. De voorwaarden zijn uiteraard leidend.
Mja, als ik het goed opvat, dan zou ik eigenlijk geen aanvullende verzekeringen of dekkingen van eigen risico's nodig hebben. Dus ik ga het maar proberen zonder een "worry-free" optie.[...]
Wederom, zie de Amex voorwaarden wat er wel en niet verzekerd is en vergelijk met de voorwaarden van de verhuurder. Normaal gesproken dekt de Amex verzekering wat je anders als aanvullende verzekering bij een autoverhuurder krijgt aangeboden.
Ik was eigenlijk ook benieuwd naar praktijkervaringen. Niet elke werknemer/autoverhuurbedrijf lijkt mij even betrouwbaar. Ik kan mij best iets van voorstellen dat ze in het ene geval meer op zoek gaan naar schade die je zogenaamd gemaakt hebt en in een ander geval minder. Van kennissen krijg ik weleens te horen dat ze vaak gezeik mee hadden, dus daarom koos ik vrijwel altijd voor een worry-free optie. Geen idee of het iets veranderd aan de situatie als ze zien dat het betaald is met een AMEX Platinum, dat gebruikt is via een vergelijkingssite.
En anders kan ik gelijk de service van AMEX testen hoe goed die is, mocht ik die nodig hebben.
Dean Martin schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:30:
[...]
Die limiet blijft lastig, maar ik had binnen enkele dagen 'minimaal €5k' volgens de klantenservice. Ik zou ze eens bellen.
Qua besteding is als nieuwe klant idd weinig premium aan en moet ik voor elke "grote" uitgave die ik ermee wil doen ff checken of dat wel gaat. Ik zag bv dat €2k vorig week nog wel ging, maar deze week lukt €1k niet eens meer. Dat is waarschijnlijk ook omdat ik inmiddels ook al meer mee uitgegeven heb.Wally2002 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:02:
[...]
Die 1K is als je de kaart net hebt. Je gaat al vrij snel omhoog, als je een goed betaalgedrag laat zien.
Het is natuurlijk wel merkwaardig dat een top creditcard start met een lage limiet. Dat is wel een terecht punt.
1e dagen merkte ik wel dat het limiet na besteding hetzelfde bleef, dus rond de €2k. Deze werd dus niet direct lager na besteding (wat bij ICS dus wel is, aangezien het van je totale bestedingslimiet af gaat).
Hier ook een melding per SMS en mail gehad, na een besteding van €20,- xD, dat mijn saldo hoger is dan normaal (goh, ik ben een nieuwe klant!) en dat transacties kunnen worden afgewezen. Met een link hoe ik een handmatige betaling kan doen en dat het 3 werkdagen duurt om een betaling te verwerken.RenaldoN schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Gisteren vliegtickets geboekt, eerste ticket geboekt €1100 krijg ik melding dat ik aan de limiet zit. Zo is de bonus halen wel lastig. En nog vervelende de 2e vlucht en hotels dus niet kunnen boeken.
Ik had graag bv een iDEAL betaling gezien, waardoor mijn betaling gelijk verwerkt kan worden en dus gelijk mijn besteding kan doen.
Het zal vast allemaal beter worden, naarmate ik langer klant ben. Bij kennissen zie ik bv via de site een betaling van €70k geen probleem is. Maar hoe het nu gaat is niet echt ideaal als nieuwe klant
Dat betekent, stam + t .
Zal denk ik per keer verschillen. Mijn zus heeft dit geprobeerd omdat ze vliegtickets wou boeken en kreeg aan de andere kant van de lijn, volgens mij iemand uit India. Hij kon/wou niks voor haar doen.Apache4u schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:42:
Wat gebeurt er als je gewoon naar Amex belt en je probleem voorlegt? Mijn ervaring is dat ze redelijk meewerkend zijn daar. Beter dan bij ICS iig.
Ze heeft niet eens te horen gekregen dat ze alvast een stukje schuld kon aflossen, zodat limiet weer wat hoger werd. Ook dit is niet echt een oplossing (duurt 3 werkdagen), als je al aan het betalen bent..
Nee, maar ergens denk ik wel steeds aan bij een grotere uitgave, aangezien het blijkbaar ook omlaag kan gaan als je de kaart niet zeer regelmatig gebruikt.We Are Borg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:05:
[...]
Heb jij ooit meegemaakt dat je het limiet had bereikt nadat je minimaal een half jaartje klant was? Ik vind het juist het grote voordeel van amex: nog nooit last gehad van een limiet
The best is yet to come
Wij gebruiken daar een "spaarpotje" voor op onze gewone Rabo rekening. Alles wat met de Amex betaald wordt, heeft ook een transactie vanaf de betaalrekening (of een ander potje) naar het potje voor de Amex betaling.Mawlana schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:19:
[...]
Ik denk dat ik in een maand tijd wel 2 of 3 bedragen overmaak, afhankelijk van m'n uitgaven. Vind het wel prettig om het geld niet op m'n rekening te hebben als ik het al heb uitgegeven.
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat is ook een goed idee inderdaad.Hmmbob schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:13:
[...]
Wij gebruiken daar een "spaarpotje" voor op onze gewone Rabo rekening. Alles wat met de Amex betaald wordt, heeft ook een transactie vanaf de betaalrekening (of een ander potje) naar het potje voor de Amex betaling.
Als je zelf gaat overmaken, dan kan je dat beter of vlak na de incasso doen óf incasso in z'n geheel uitzetten.Hmmbob schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:22:
Ik merkte dat "zelf overmaken" de systemen van Amex wel eens in de war kan schoppen. Als je "te laat" overmaakt voor de maand afrekening, kan het zijn dat die storting niet verwerkt is, bijvoorbeeld
Aanvullende reisverzekering heb ik eerlijk gezegd helemaal niet over nagedacht dat dit ook via een CC kanWally2002 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:41:
[...]
Als je het inderdaad simpel wil houden, verder ook geen aanvullende (reis) verzekeringen nodig hebt dan zou ik voor die van de Rabo gaan.
Zowel VISA alsook MasterCard kennen wereldwijd een goede acceptatie.
Als alternatief zou je een MC of VISA kaart uitgegeven door ICS Cards kunnen overwegen, net zoals de ANWB creditcard ook door ICS wordt uitgegeven.
De goedkoopste (1e jaar gratis) is de Euroclix creditcard (mits je er geen probleem mee hebt om een Euroclix account aan te maken). Verdien je gelijk ook cashback.
Er wordt al geruime tijd melding gemaakt dat er overleg gaande is tussen ICS en Euroclix en dat de voorwaarden mogelijk veranderen/verslechteren, maar vooralsnog wordt deze kaart nog steeds tegen zeer gunstige kosten aangeboden.

Die Euroclix kaart ook wel interessant, in ieder geval goedkoper dan de Rabo, dus daar ga ik even verder naar kijken nog. Zie de melding erop staan dat ze in gesprek zijn inderdaad, maar oogt wel interessant zo op het eerste oog.
Revolut heb ik van gehoord inderdaad, maar heb liever een credit oplossing.Boerenlater schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:56:
[...]
Al gedacht aan een Revolut of Openbank? Genoeg gratis oplossingen. Is natuurlijk wel alleen debit.
Tijdlijn:
Woensdag eind van de middag geblokkeerd.
Donderdag ochtend de extra bankafschriften die ze vroegen gestuurd.
Niets gehoord.
Maandag middag heb ik gebelt: Zegt de medewerker: 'Oh ja ik zie de email met bijlages hier, zal ik nu de check doen? Duurt max 10 minuten' Dus de kaart werkt weer. De check duurde minder dan 5 minuten, jammer dat ze niet eerder tijd hadden om de check zelf te doen zonder dat ik er actief achteraan ging.
Het accorderen van de ontvangst van de email met informatie was ook wel prettig geweest.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wel fijn dat ze het bij direct contact ook snel kunnen oplossen voor je.
De volgende dag al, na een betaling van minstens €1. De bonuspunten (50k) heb ik echter wel twee keer voor moeten bellen aangezien deze maar niet werden bijgeschreven. Uiteindelijk wel opgelost.menzo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:11:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de dubbele punten na retentie aan stonden. In de disclaimer die ze voor moest lezen had ze het over tot 3 dagen. Is het echt 3 dagen of vaak maar 1?
Dat is uiteindelijk een persoonlijke afweging van kosten VS voorwaarden. En evt ook gemak en snelheid van afhandelen claims.Rohem schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:32:
Aanvullende reisverzekering heb ik eerlijk gezegd helemaal niet over nagedacht dat dit ook via een CC kan. Ik ga even kijken of ik deze nog nodig heb, zou het anders nog gunstiger zijn om een CC af te nemen met eventueel een reisverzekering erbij?
Let er wel op dat je bij alle kaarten ook de reis betaald moet hebben met de kaart om verzekerd te zijn. Voor amex kan dat nog wel eens lastig zijn ivm acceptatie van die kaart. Een belletje met amex kan dan vaak wel helpen als je aantoont dat amex niet geaccepteerd wordt. Wel ff goed vastleggen.
Wil je goed verzekerd zijn dan kom je al snel bij de Amex gold uit. Of de Mastercard black. Amex Platinum is vooral de huurautoverzekering interessant.
Oh ik snap wel dat ik maar klant nummer weet ik veel ben, maar had wat meer verwacht van een internationaal gerenommeerd bedrijf. Voelde nu meer alsof ik met het broertje van bunq te maken hadHmmbob schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:57:
Ik snap wat je zegt, maar je bent klant nummer 1337865432 van ze, niet een of andere private banking klant. Voor jou super urgent, voor hun "gewoon een taakje in de wachtrij".
Wel fijn dat ze het bij direct contact ook snel kunnen oplossen voor je.
Zij waren ook wel met de urgentie begonnen moet ik zeggen.
Opeens, niet eens naar aanleiding van een betaling, wordt ik gebeld door een nummer wat niet geassocieerd is met AMEX (de enige reden dat ik denk dat het AMEX was is omdat ze om 15:34 belde en ik ook om 15:34 de email kreeg). Ik mis het belletje want ik zit in een meeting op het werk. Daarna krijg ik dus wel een email.
Daarin stond dat mijn kaart met onmiddelijke ingang was geblokkeerd was. Ik moest binnen 14 dagen bestanden aanleveren. Dit was in gebrekkig nederlands waardoor onduidelijk was wat ze nodig hadden (en ook dat ze dat niet nodig hadden als ik een SBS-kaart had, ja ja). Er stond geen aanleiding in.
Ik moest maar mijn bestanden sturen naar een email adres van een domein die 'lijkt' op iets van American Express. ('credit reviewnetherlands' ja letterlijk zo geschreven @ aexp). Deze email was ook ontvangen van dit adres wat niet legitiem leek, alle andere emails die ik heb ontvangen van AMEX zijn gewoon netjes van hun domein.
Er stond in dat zodra ze de bestanden ontvangen hadden de kaart zou worden gedeblokkeerd. Dus geen woord over eerst nog een review of iets in die richting (wat ik uiteraard wel had verwacht).
En dan daarna 0 communicatie, zelfs geen geautomatiseert bericht dat er een ticket is aangemaakt of iets dergelijks.
Mijn phishing training zocht meteen al naar de 'Report phishing' knop
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zonet weer gebeld voor een status update. Bel op 14 maart maar terug mocht je dan nog geen reactie/betaling hebben ontvangen was het antwoord. De terugbetaling kan tot 6 weken duren na het inzenden van de facturen.Mawlana schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:36:
Volgens mij heeft Europa Assistance het aantal klanten van Amex behoorlijk onderschat.
Ik heb vorige week donderdag een claim ingediend voor medische kosten in het buitenland. Nog geen reactie ontvangen, dus gisterenmiddag gebeld: personen die over amex gaan zijn er tot 12u in de middag, belt u morgen terug. Zonet gebeld, na 25 minuten in de wacht gestaan te hebben kreeg ik dat de mail in goede orde is ontvangen en dat de doorlooptijd van een claim op dit moment tot zes weken kan oplopen.
Wtf? Niet zo happy mee aangezien het om een claim van circa 5k gaat.
Eerste keer dat ik beroep heb moeten doen op de reisverzekering van amex, en hiermee wellicht ook de laatste keer. In het buitenland stond ik ook ruim twintig minuten in de wacht bij de alarmcentrale.
Na de afhandeling van de claim ga ik wel een klacht indienen bij Amex, want dit is echt niet oké.
Misschien dat ze niet willen dat de consument begrijpt hoe hun algoritme werkt over de persoonlijke limieten om dit niet te misbruiken?Wally2002 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:33:
[...]
Het is logisch dat Amex een zorgplicht heeft en in het kader van het eigen risicomanagement met een (dynamische) bestedingslimiet werkt. Niemand zit te wachten op klanten met grote financiële problemen. Helemaal eens dus met je punt.
Wat ik ook logisch vind is dat nieuwe kaarthouders, die voldoen aan de vereisten (waaronder minimum inkomen), willen profiteren van de bonus en andere voordelen. Ze hebben specifiek voor de Amex kaart gekozen omdat ze van plan zijn een grote aankoop te doen binnen de gestelde periode.
Dan wil je als nieuwe kaarthouder die vakantie boeken, en lukt het niet omdat Amex een bestedingslimiet blijkt te hebben. Waar, voor zover mij bekend, nergens in het aanmeldproces over gecommuniceerd wordt.
Ik vind het dus merkwaardig dat Amex wel hun premium product aan jan en alleman aanbiedt (lagere inkomenseis), vooral door de hoge bonus dit product aantrekkelijk maakt, maar vervolgens het erg lastig maakt om te voldoen aan de actie-vereisten m.b.t. minimum uitgaven.
Ik ben het inderdaad wel eens over de slechte communicatie over je limiet verhogen door zelf geld te storten op de kaart. Dit zou van mij ook met iDeal mogen gebeuren om direct te beschikken over je geld iets wat bij ICS,ING en de Rabo ook gewoon mogelijk is. Dat er soms 2-3 werkdagen over heen gaat is niet fijn als je tegen je limiet zit en even snel een wat grotere aankoop wil doen.
edit: oh, in de UK kan het blijkbaar ook:
[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 25-02-2025 16:33 ]
Nee een gold of platinum is een charge card, in principe moet je die elke maand afbetalen, net zoals de Nederlandse kaarten.Zr40 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:52:
Ik heb de USA versie niet gezien, maar gaan de kaarten daar niet gekoppeld met een daadwerkelijke kredietfaciliteit?
Het is inderdaad zo dat in de US, een betaling direct wordt verwerkt en je dit direct terugziet op je openstaande balans. Beetje apart dat het in NL allemaal zo lang duurt.
Ik weet niet hoe algoritme van AMEX werkt, maar zonet bij een kennis met een nieuwe Platinum kaart bestedingsruimte gecheckt. 2k gaat er doorheen en 4k ook, ze heeft nog 0 euro uitgegeven.
Ik wacht nog steeds op reactie op een klacht van 2 maanden geleden, dus succes met die klacht alvastMawlana schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Zonet weer gebeld voor een status update. Bel op 14 maart maar terug mocht je dan nog geen reactie/betaling hebben ontvangen was het antwoord. De terugbetaling kan tot 6 weken duren na het inzenden van de facturen.
Na de afhandeling van de claim ga ik wel een klacht indienen bij Amex, want dit is echt niet oké.
Ook hebben ze een chargeback afgewezen (2e die ik ooit heb gedaan) zonder mogelijkheid erover te communiceren. Heb al jaren niemand meer in het Nederlands gesproken.
Amex is wel heel hard achteruit aan het gaan imo. Acceptatie lijkt ook steeds minder te worden. Er zijn restaurants die wel op hun kaart staan maar die het toch niet accepteren. Bij navraag blijkt dat ze dan meerdere terminals hebben en standaard niet die gebruiken die Amex accepteert. Dus je moet vragen of je met Amex kunt betalen en dan hopen dat de bediening het weet, en/of de terminal kan vinden. Te veel gedoe voor een bedrag van een paar tientjes.
Het gevolg is dat Amex een heel raar patroon volgt in NL waarbij de Aldi hem wel accepteert, high-end restaurants hem ook accepteren, maar een gemiddeld restaurant buiten Amsterdam dan weer niet.

Gevolg is dat de kaart alleen gunstig is voor mensen die echt veel geld uitgeven, voor mensen die relatief weinig uitgeven maar die het gebruiken voor travel benefits zoals privium+pp+status matching, óf voor mensen met specifieke niche-behoeftes zoals genoeg XP halen om gold te blijven ofzo.
Maar goed, misschien is type 2+3 juist het mensen dat klant type 1 binnenhaalt voor referrals, who knows
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Best logisch, want AMEX is duur om te accepteren. Als ik een (kleine) onderneming zou hebben, dan zou ik ook geen AMEX accepteren zolang dat niet nodig is. En heel nodig is het in de meeste gevallen niet, want men heeft in NL gewoon een Debit pas en als Creditcard is Mastercard/Visa volgens mij wat goedkoper om te accepteren.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:29:
[...]
Amex is wel heel hard achteruit aan het gaan imo. Acceptatie lijkt ook steeds minder te worden. Er zijn restaurants die wel op hun kaart staan maar die het toch niet accepteren. Bij navraag blijkt dat ze dan meerdere terminals hebben en standaard niet die gebruiken die Amex accepteert. Dus je moet vragen of je met Amex kunt betalen en dan hopen dat de bediening het weet, en/of de terminal kan vinden. Te veel gedoe voor een bedrag van een paar tientjes.
Het gevolg is dat Amex een heel raar patroon volgt in NL waarbij de Aldi hem wel accepteert, high-end restaurants hem ook accepteren, maar een gemiddeld restaurant buiten Amsterdam dan weer niet.
Gevolg is dat de kaart alleen gunstig is voor mensen die echt veel geld uitgeven, voor mensen die relatief weinig uitgeven maar die het gebruiken voor travel benefits zoals privium+pp+status matching, óf voor mensen met specifieke niche-behoeftes zoals genoeg XP halen om gold te blijven ofzo.
Maar goed, misschien is type 2+3 juist het mensen dat klant type 1 binnenhaalt voor referrals, who knows
Als betaalmiddel is AMEX best "waardeloos", dus daarvoor heb ik hem niet genomen. Ik heb puur een Platinum genomen omdat ik van plan ben veel te gaan reizen en daarmee wel wat voordelen bij komen. Verder probeer ik waar mogelijk ermee te betalen. Betreft AMEX spaarprogramma is als je kan profiteren van de referrals al gelijk een stuk interessanter, want dat gaat veel sneller. In een paar weken tijd heb ik zo te zien al 300k binnen gehaald en straks als ik 4k heb besteed is dat al 400K. Ik zou nog eens moeten verdiepen hoe ik de punten (het beste) kan uitgeven.
Bedrijfjes met zo'n SumUp, Zettle of vergelijkbaar apparaat. Dan is elke transactie even duur ;p.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:27:
MC/Visa accepteren is véél goedkoper. En idd iedereen heeft wel andere kaarten. Waarom zou überhaupt iemand Amex accepteren dan?
Nu is het bedrag van mijn bankrekening verdwenen en staat het op mijn creditcard..😂😂😂 morgen ochtend maar even de bank bellen.
Maar even serieus, klanten met Amex hebben gemiddeld een hoger uitgavenpatroon dus is er wel degelijk een risico dat je omzet mis loopt.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:27:
MC/Visa accepteren is véél goedkoper. En idd iedereen heeft wel andere kaarten. Waarom zou überhaupt iemand Amex accepteren dan?
En als je je op toeristen richt is het vaak ook wel een must.
Bij mij tot nu toe ook de volgende (werk)dag. Maar let er wel op dat je niet negatief staat qua punten. Ik heb dit gehad (ivm diverse terugboekingen in corona tijd) en dan worden de extra punten niet bijgeschreven (en ook niet de losse bonus). Is uiteindelijk wel netjes opgelost.menzo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:11:
Hoe lang duurde het bij jullie voordat de dubbele punten na retentie aan stonden. In de disclaimer die ze voor moest lezen had ze het over tot 3 dagen. Is het echt 3 dagen of vaak maar 1?
Ondernemers begrijpen dat wel, laat dat nu gewoon aan hen over.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:27:
Ondernemers stoppen steeds vaker met Amex accepteren, zie ook eBay recent:Redondo1982 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:22:
[...]
Ondernemers begrijpen dat wel, laat dat nu gewoon aan hen over.
https://www.reddit.com/r/...no_longer_accepting_amex/
Zoals ik al zeg kan ik op steeds minder plekken de kaart gebruiken. Zelfs met Amex-sticker op de deur wordt hij geweigerd. Ook op plekken waar hij voorheen geaccepteerd werd in Utrecht. In het beste geval kun je vragen en graaft iemand een andere terminal op, maar voor een paar punten of miles is dat de moeite niet imo.
Dus idd als ondernemers hem steeds minder vaak accepteren zal er wel een reden zijn. Of hebben mensen hier andere ervaringen met acceptatie?
Amex is altijd al een beetje voor de bovenklasse geweest, zo ook met shops. Waar ik winkel is Amex geen enkel probleem, zowel fysiek en online. Sowieso shop ik 95% online dus mijn kaart zit ook aan Paypal. Ik heb nul issues met Amex.Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Ondernemers stoppen steeds vaker met Amex accepteren, zie ook eBay recent:
https://www.reddit.com/r/...no_longer_accepting_amex/
Zoals ik al zeg kan ik op steeds minder plekken de kaart gebruiken. Zelfs met Amex-sticker op de deur wordt hij geweigerd. Ook op plekken waar hij voorheen geaccepteerd werd in Utrecht. In het beste geval kun je vragen en graaft iemand een andere terminal op, maar voor een paar punten of miles is dat de moeite niet imo.
Dus idd als ondernemers hem steeds minder vaak accepteren zal er wel een reden zijn. Of hebben mensen hier andere ervaringen met acceptatie?
Heb ik dat wel een keer dan betaal ik met mijn andere cc of direct met mijn bank. Echter gaat mijn voorkeur uit naar cc als ik online shop en ik wantrouw juist een onlineshop als ze die mogelijkheid niet bieden. Dan sla ik die over en dan lopen ze dus omzet mis. Ik ben dan echt bereid om hetzelfde te kopen elders, zij het duurder.
Dat kun je het beste bij AMEX melden, dan krijgt de winkelier op de vingers getikt.Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:39:
Zelfs met Amex-sticker op de deur wordt hij geweigerd.
Mijn ervaring is dat dit voornamelijk gebeurt bij nieuwe winkeliers die vergeten om de oude stickers van de deur te verwijderen. Overigens word ik soms aangenaam verrast door de acceptatie: blijkbaar accepteert mijn dierenarts niet alleen Mastercard en Visa, maar ook American Express. En helaas was dat de afgelopen anderhalve maand wel nodig met mijn katmfkne schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:22:
[...]
Dat kun je het beste bij AMEX melden, dan krijgt de winkelier op de vingers getikt.
/grapje aanrclahsen schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:47:
[...]
Mijn ervaring is dat dit voornamelijk gebeurt bij nieuwe winkeliers die vergeten om de oude stickers van de deur te verwijderen. Overigens word ik soms aangenaam verrast door de acceptatie: blijkbaar accepteert mijn dierenarts niet alleen Mastercard en Visa, maar ook American Express. En helaas was dat de afgelopen anderhalve maand wel nodig met mijn kat
Als ie 't dan niet haalt kan je in ieder geval nog een chargeback doen!
/grapje uit
Onlangs Amex Business ontvangen, naast de Amex plat die ik al heb. Gaat mooi. Nu kijken na paar maanden spend of er te onderhandelen valt over het puntenaantal per euro!
Is de goedkoopste Mastercard creditcard in NL nog steeds die van EuroClix?
1e jaar gratis en €15 jaarlijkse kosten + 0,25% cashback op aankopen
https://www.euroclixmastercard.nl/
Upgraden gaat via https://www.americanexpre...l/kaarten/kaart-wijzigen/. Van het combineren met retention offers weet ik niets, maar als je dit vraagt vanwege de lopende upgrade offer dan kan je ook overwegen om even te wachten. Upgrade offers komen met enige regelmaat voorbij.Bulldog schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:20:
Ik wil mijn gold upgraden naar Platinum. Hoe, en kan ik, dit combineren met een retention offer?
Vraag mij af of wij nu automatisch kunnen zien wat er nog uit te geven is omdat het checken van je limiet niet meer mag zoals het nu is geregeld bij Amex als ik de uitspraak zo lees.
Dit kan ook betekenen dat een hoop limieten naar beneden gaan worden bijgesteld omdat anders de AFM ingrijpt in verband met mogelijke overkreditering van sommige consumenten.
[ Voor 22% gewijzigd door Youtl op 04-03-2025 12:32 ]
ja.. maar dit is een individuele casus.. Ik heb zoiets met AMEX nog nooit meegemaakt.Youtl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:30:
https://www.telegraaf.nl/...art-na-blokkeren-aankopen
Vraag mij af of wij nu automatisch kunnen zien wat er nog uit te geven is omdat het checken van je limiet niet meer mag zoals het nu is geregeld bij Amex als ik de uitspraak zo lees.
Dit kan ook betekenen dat een hoop limieten naar beneden gaan worden bijgesteld omdat anders de AFM ingrijpt in verband met mogelijke overkreditering van sommige consumenten.
Men geeft mij wel gewoon antwoord aan de telefoon en dat is voorheen ook altijd zo geweest.
Het is wel altijd zo dat je limiet iets is van op dat specifieke moment dat kan continu wijzigen maar in de praktijk wordt het alleen maar ruimer als je betaalgedrag perfect is.
Dat ziet er interessant uit, dankjewel kende ik niet. Dat is een mooie opvolger straks van mijn SNS CC.Edman schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:58:
Ik wil overstappen naar een Mastercard creditcard (geen Mastercard Prepaid card dus).
Is de goedkoopste Mastercard creditcard in NL nog steeds die van EuroClix?
1e jaar gratis en €15 jaarlijkse kosten + 0,25% cashback op aankopen
https://www.euroclixmastercard.nl/
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Hier is de daadwerkelijke uitspraak van het Kifid: https://www.kifid.nl/wp-c...aak-2025-0168-Bindend.pdfYoutl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:30:
hmm dit gaat dus niet over een creditcard maar over een chargecard wat dus expliciet GEEN creditcard isZr40 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Hier is de daadwerkelijke uitspraak van het Kifid: https://www.kifid.nl/wp-c...aak-2025-0168-Bindend.pdf
hoort dit hele verhaal dan wel in dit topic thuis?
Nou het is niet dat ik Amex wil uitsluiten van dit topic maar deze specifieke situatie omdat dit niet over een creditcard gaat..Zr40 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:28:
Het onderscheid tussen credit cards en charge cards is een vrij technische, en voor dit topic niet relevant om Amex uit te sluten van dit topic.
en dit topic gaat toch uitsluitend over creditcards van o.a. Amex niet over chargecards ..
Overigens lijkt het ook een vrij aparte uitspraak die alleen op redelijkheid en billijkheid berust en lijkt er weinig wettelijke basis voor te zijn.
Volgens mij kunnen de topic naam wijzigen naar Chargecards. Worden er überhaupt nog 'echte' creditcards uitgegeven in Nederland?boyette schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Nou het is niet dat ik Amex wil uitsluiten van dit topic maar deze specifieke situatie omdat dit niet over een creditcard gaat..
en dit topic gaat toch uitsluitend over creditcards van o.a. Amex niet over chargecards ..
Overigens lijkt het ook een vrij aparte uitspraak die alleen op redelijkheid en billijkheid berust en lijkt er weinig wettelijke basis voor te zijn.
Bedankt!Zr40 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Hier is de daadwerkelijke uitspraak van het Kifid: https://www.kifid.nl/wp-c...aak-2025-0168-Bindend.pdf
Dit zegt eigenlijk dat er niks aan de hand is en de klant online zijn limiet kan checken en anders op kantoortijden Amex kan bellen hiervoor.
Dacht even dat er echt ten alle tijde een overzicht moest zijn van je limiet 😅, dat zou nogal wat impact kunnen hebben.
Dit klinkt weer een beetje als de box 3 discussie, iemand heeft een zaak gestart, gelijk gekregen alleen de uitkomst is voor niemand uiteindelijk echt voordelig.Youtl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:30:
ICS is er mee gestopt (weet niet of bestaande klanten nog gespreid kunnen betalen, ik heb hem stop moeten zetten ivm hypotheekaanvraag). Amex is geen 'echte' creditcard. Alleen ING biedt het nog aan volgens mij (gespreid betalen).Tales schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:37:
[...]
Volgens mij kunnen de topic naam wijzigen naar Chargecards. Worden er überhaupt nog 'echte' creditcards uitgegeven in Nederland?
https://www.ing.nl/partic...ditcards/gespreid-betalen < ook niet meer voor nieuwe klanten lijkt het. Je kan alleen nog opzeggen.PolarBear schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:50:
[...]
ICS is er mee gestopt (weet niet of bestaande klanten nog gespreid kunnen betalen, ik heb hem stop moeten zetten ivm hypotheekaanvraag). Amex is geen 'echte' creditcard. Alleen ING biedt het nog aan volgens mij (gespreid betalen).
Ah ja ik zie het. Nou dan is er volgens mij geen Nederlands uitgever meer die echte creditcards aanbiedt. Volgens mij zijn de fintech banken (Revolut etc) ook allemaal of chargecards of zelfs prepaid (laat mij graag corrigeren). Wellicht dat er zakelijk nog een echte creditcard te vinden is?Tales schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:56:
[...]
https://www.ing.nl/partic...ditcards/gespreid-betalen < ook niet meer voor nieuwe klanten lijkt het. Je kan alleen nog opzeggen.
Bij amex maak je gebruik van een krediet. Dit is dus een creditcard.boyette schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Nou het is niet dat ik Amex wil uitsluiten van dit topic maar deze specifieke situatie omdat dit niet over een creditcard gaat..
De naam “chargecard” slaat op het punt dat het gehele openstaande saldo van een periode in z’n geheel moet worden terugbetaald. Er is dus geen gespreid betalen faciliteit.
Dit laatste geldt overigens ook voor alle ICS creditcards die de laatste jaren worden uitgegeven. Die noemen we ook nog steeds creditcards.
Fintechs bieden nog geen krediet aan, dat is allemaal Debitcard. Prepaid kom je niet veel meer tegen.PolarBear schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:04:
[...]
Ah ja ik zie het. Nou dan is er volgens mij geen Nederlands uitgever meer die echte creditcards aanbiedt. Volgens mij zijn de fintech banken (Revolut etc) ook allemaal of chargecards of zelfs prepaid (laat mij graag corrigeren). Wellicht dat er zakelijk nog een echte creditcard te vinden is?
een chargecard is een specifieke creditcard waar het volledige openstaande saldo steeds in z’n geheel moet worden voldaan. (Om te onderscheiden van een gespreid betalen faciliteit). Er is nog steeds sprake van bestedingen vanuit een krediet dus is de term creditcard wat mij betreft gewoon acceptabel en belangrijker nog ook algemeen ingeburgerd.
Ik ben het wel met je eens, maar een creditcard is/was voor mij toch echt een kaart met gespreid betalen. Ben blij met mijn Amex, maar dat is meer voor de omliggende diensten dan het betalen/credit stukje zelf. Want dat moet ik elke maand overmaken en biedt dus niet zoveel.Wally2002 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:09:
[...]
Fintechs bieden nog geen krediet aan, dat is allemaal Debitcard. Prepaid kom je niet veel meer tegen.
een chargecard is een specifieke creditcard waar het volledige openstaande saldo steeds in z’n geheel moet worden voldaan. (Om te onderscheiden van een gespreid betalen faciliteit). Er is nog steeds sprake van bestedingen vanuit een krediet dus is de term creditcard wat mij betreft gewoon acceptabel en belangrijker nog ook algemeen ingeburgerd.
Men biedt 2 kaartenWally2002 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:03:
[...]
Bij amex maak je gebruik van een krediet. Dit is dus een creditcard.
De naam “chargecard” slaat op het punt dat het gehele openstaande saldo van een periode in z’n geheel moet worden terugbetaald. Er is dus geen gespreid betalen faciliteit.
Dit laatste geldt overigens ook voor alle ICS creditcards die de laatste jaren worden uitgegeven. Die noemen we ook nog steeds creditcards.
https://www.americanexpre...reditcard-en-charge-card/
Verschil wordt ook uitgelegd
In Nederland kan je geen credit card meer aanvragen als particulier volgens mij
[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 05-03-2025 01:07 ]
Fair point. Amex hanteert de definitie dus wel strak. Dit is denk ik nog een erfenis vanuit het verleden, toen gespreid betalen nog de standaard was in NL en Amex hierin bewust in de communicatie onderscheid in wilde maken met de andere aanbieders.boyette schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 01:06:
[...]
Men biedt 2 kaarten
https://www.americanexpre...reditcard-en-charge-card/
Verschil wordt ook uitgelegd
In Nederland kan je geen credit card meer aanvragen als particulier volgens mij
Ze bieden volgens mij al heel lang geen creditkaart met gespreid betalen meer aan. Als ze dat überhaupt hebben gehad als product.
Dan nog koop je met de kaart op krediet, dus ook al noemt Amex het niet zo is het in de volksmond nog steeds een creditcard. Ik denk dat weinig mensen het begrip chargecard in het dagelijkse spraakgebruik hanteren.
:strip_exif()/f/image/1VetUmmpWW4FLMB9i7ik5oXY.png?f=user_large)
Ook nog eens alléén in beperkte periodes, één keer per periode. Je moet van te voren reserveren en het aantal plekken is ook nog eens beperkt.
Echt, dit aanbod is nu een behoorlijke downgrade. De prijzen bij AMEX blijven maar stijgen door “inflatie”, maar de aanbiedingen blijven maar dalen. Echt bizar hoe dingen nu werken bij AMEX.PolarBear schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:05:
Haha, dat hele dining voor 2 voordeel bij Amex is echt waardeloos:
[Afbeelding]
Ook nog eens alléén in beperkte periodes, één keer per periode. Je moet van te voren reserveren en het aantal plekken is ook nog eens beperkt.
Ik tel 19 restaurants in Amsterdam? Lijkt mij toch voldoende aanbod.PolarBear schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Wow, misschien aardig voor de mensen buiten de randstad maar een beperkte keuze in Amsterdam zeg.
Desondanks vind ik dit wel echt een uitholling van het Platinum aanbod. Vorig jaar de upgrade gedaan met het diningtegoed in het achterhoofd maar dat voordeel valt wel weg zo.
Ook hebben ze het zelf over een tegoed/voordeel van € 100,- maar als ik zo in de buurt kijk kan ik bij het voorbeeld wat ik pakte een 3-gangen menu krijgen voor € 35,50. Als je dan écht maar 2-gangen krijgt is dit dus een waarde van 50 tot 60 euro met 2 personen?
Mja, het gaat mij ook om de kwaliteit. Het vorige aanbod stond mij veel meer aan. Hier zitten ook echt een paar toeristententen tussen. En tenten waar ik de waarde van 100 euro niet terug zie voor 2x 2-gangen ex drankjes.Pieroman schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Ik tel 19 restaurants in Amsterdam? Lijkt mij toch voldoende aanbod.
En er moeten nog plekken zijn op de dag dat jij kan...Hmmbob schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:25:
En dan moet je ook maar net kunnen in die specifieke maand....
Dat is dan een slecht voorbeeldPieroman schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:21:
[...]
Ik tel 19 restaurants in Amsterdam? Lijkt mij toch voldoende aanbod.
Desondanks vind ik dit wel echt een uitholling van het Platinum aanbod. Vorig jaar de upgrade gedaan met het diningtegoed in het achterhoofd maar dat voordeel valt wel weg zo.
Ook hebben ze het zelf over een tegoed/voordeel van € 100,- maar als ik zo in de buurt kijk kan ik bij het voorbeeld wat ik pakte een 3-gangen menu krijgen voor € 35,50. Als je dan écht maar 2-gangen krijgt is dit dus een waarde van 50 tot 60 euro met 2 personen?
Er staan genoeg fatsoenlijke restaurants tussen waar je echt niet voor 35 euro een 3 gangen menu krijgt dat krijg je in geen enkel fatsoenlijk restaurant overigens waar je überhaupt met amex kan betalen
[ Voor 13% gewijzigd door Youtl op 05-03-2025 17:22 ]
Dit. En het vervelende is dat echt feedback geven er ook niet in zit.Youtl schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:21:
Het is een waardeloze vervanging, waarschijnlijk werd het Amex te duur allemaal en kiezen ze voor een goedkoper alternatief wat door de restricties en spelregels minder benut gaat worden(extra besparing). Maar dit wel kunnen adverteren als perk.
Mja over smaak valt niet te twisten, maar er zaten in Amsterdam gewoon goede restaurants tussen, wel iets hoger niveau maar prima, daar kom ik ook niet elke week. Maar het hele dining voordeel is gewoon echt over de linie gedevalueerd. Als Amex nu niet duurder was geworden, of het aantal punten per euro wat je verdient niet had verlaagd, of geen extra kosten voor de partnerkaart, dan was het nog wel te overzien.Redondo1982 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:02:
Wat ik vooral erg vind is dat als je Plat hebt dat je niet meer gewoon normaal kan eten en drinken. Het moet allemaal in tenten zijn waar mensen gezien willen worden, maar ik kom gewoon om te vreten en zuipen (even grof gezegd). Al dat uit de hoogte doen met al die sterren en gekke gerechten hoeft van mij niet, maar ik ben blij dat het er voor anderen wel is. Alleen denk ook een beetje aan het andere spectrum. Plat is natuurlijk een wat exclusievere kaart op cc gebied, maar als ik veel/genoeg geld heb hoef ik niet altijd perse exclusief te eten. Gold is ook niet best, maar dan kan je tenminste nog naar Loetje (wat geen favo is verder). Alleen soms wil je even snel een biefstukje snijden en wat drinken plus een toetje en klaar is Kees.
Het aanbod over de hele linie is gewoon bagger, daar zijn we het wel over eens. Wat iemand hierboven zegt: het is destimulatie.PolarBear schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:01:
[...]
Mja over smaak valt niet te twisten, maar er zaten in Amsterdam gewoon goede restaurants tussen, wel iets hoger niveau maar prima, daar kom ik ook niet elke week. Maar het hele dining voordeel is gewoon echt over de linie gedevalueerd. Als Amex nu niet duurder was geworden, of het aantal punten per euro wat je verdient niet had verlaagd, of geen extra kosten voor de partnerkaart, dan was het nog wel te overzien.
Hiermee is de selectie buiten de Randstad wellicht breder, maar de beperkende voorwaarden zijn wel echt van het niveau Grouponvoucher. Belachelijk imo.
Jawel, vote with your wallet (letterlijk).PolarBear schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:46:
[...]
Dit. En het vervelende is dat echt feedback geven er ook niet in zit.
Denk dat ik dat midden dit jaar maar ga doen. Eerst nog een of twee keer uit eten en dan ga ik waarschijnlijk naar Blue downgraden.
Trumps resorts zijn ook de paradepaardjes van AMEX..
moeten we niet allemaal terug naar JCB om een signaal af te geven?
Waar denk je dan concreet aan waar ze een houding over moeten hebben? Bedenk dat de kaarthouder zo heeft opgezegd wanneer ze beleid doorvoeren dat voor Europa onwenselijk is. Het is immers al een dure kaart met een minder dan geweldige acceptatie.boyette schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:06:
Wat is eigenlijk de houding van AMEX tegenover het vijandelijke beleid van de amerikaanse overheid jegens Europa?
Overigens zijn de enige serieuze alternatieven (MC/Visa) ook Amerikaans.
Wat bedoel je hier mee?Trumps resorts zijn ook de paradepaardjes van AMEX..
Wat bedoel je, 'terug naar'? JCB is hier nooit echt een ding geweest (niet bij kaarthouders, niet bij acceptanten, niet bij kaartuitgevende instellingen, en uberhaupt niet in dit topic).moeten we niet allemaal terug naar JCB om een signaal af te geven?
Je zit in t verkeerde topic.boyette schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:06:
Wat is eigenlijk de houding van AMEX tegenover het vijandelijke beleid van de amerikaanse overheid jegens Europa?
Trumps resorts zijn ook de paradepaardjes van AMEX..
moeten we niet allemaal terug naar JCB om een signaal af te geven?
Europese alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten
En wat zijn de kosten van eventuele extra gasten?
Edit. Gevonden, kost 40 euro per persoon.
[ Voor 17% gewijzigd door Bulldog op 09-03-2025 14:29 ]
Dat is overigens niet een restrictie van Amex, gasten kunnen nooit gratis mee naar een Privium lounge.Bulldog schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:24:
Mag ik met Amex Privium ook 1 gratis gast meenemen?
En wat zijn de kosten van eventuele extra gasten?
Edit. Gevonden, kost 40 euro per persoon.
En volgens mij krijg je de 100K bonus (nieuwe klant actie) gelijk als je de 4k euro passeert en hoef je niet 3 maanden te wachten? Het lijkt er namelijk op dat die ik die al ontvangen heb en ik ben nog geen 3 maanden klant.
De historie kan je via de website inzien. Even inloggen en dan kan je ergens een overzicht van punten vinden.xileS schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:15:
Je kan helemaal geen punten historie zien van je Amex MR punten of wel? In de app zie ik alleen een punten saldo, maar niet waar ze vandaan komen.
En volgens mij krijg je de 100K bonus (nieuwe klant actie) gelijk als je de 4k euro passeert en hoef je niet 3 maanden te wachten? Het lijkt er namelijk op dat die ik die al ontvangen heb en ik ben nog geen 3 maanden klant.
Niet om het een of ander, maar voor 100K punten moet je 100K euro via de kaart uitgeven. Dus ik denk dat je wel kan inschatten of je wel of niet een bonus hebt gekregen toch?xileS schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:15:
Je kan helemaal geen punten historie zien van je Amex MR punten of wel? In de app zie ik alleen een punten saldo, maar niet waar ze vandaan komen.
[ Voor 98% gewijzigd door mprkooij op 17-03-2025 08:06 ]
Bij nieuwe aanmeldingen (via referral) krijg je de bonuspunten (vooralsnog) direct na het voldoen aan de eis m.b.t. minimale uitgave.xileS schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:15:
Bij een actie met een kaartupgrade kan het echter wel lang duren voordat de bonuspunten worden bijgeschreven, conform de in de actievoorwaarden vermelde datum.
Had eerder al gezocht, maar kon het niet vinden.Mawlana schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:33:
[...]
De historie kan je via de website inzien. Even inloggen en dan kan je ergens een overzicht van punten vinden.
Zojuist gevonden:
https://global.americanexpress.com/rewards/summary
4k uitgeven dus voor de bonus actie en daar voldoe ik idd aan, dus daarom mijn inschatting dat het 100k voor mijn 4k uitgave is. Ik had het alleen later verwacht. Ik zocht gewook een overzicht waar het gespecificeerd is.PolarBear schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:34:
[...]
Niet om het een of ander, maar voor 100K punten moet je 100K euro via de kaart uitgeven. Dus ik denk dat je wel kan inschatten of je wel of niet een bonus hebt gekregen toch?
"Bedankt om uw vrienden te introduceren" deze zie ik bv ook nog een aantal x terug, dus dat was ook nog een optie geweest. Alleen hier zie je geen namen bij staan, dus als je meerdere vrienden hebt aangemeld kan je niet lezen welke het is.
Dat vind ik wel logisch. In verband met privacy kunnen ze je niet vertellen welke aanmeldingen zijn goedgekeurd.xileS schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:43:
[...]
"Bedankt om uw vrienden te introduceren" deze zie ik bv ook nog een aantal x terug, dus dat was ook nog een optie geweest. Alleen hier zie je geen namen bij staan, dus als je meerdere vrienden hebt aangemeld kan je niet lezen welke het is.
Vorige week donderdag gebeld (6 weken om): de vertraging is toegenomen, kan tot 8 weken duren. Na zeuren van mijn kant toezegging gehad dat het uiterlijk volgende week (dus deze week) behandeld zou worden.Mawlana schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Zonet weer gebeld voor een status update. Bel op 14 maart maar terug mocht je dan nog geen reactie/betaling hebben ontvangen was het antwoord. De terugbetaling kan tot 6 weken duren na het inzenden van de facturen.
Zonet te horen gekregen dat alle medische kosten na aftrek van 100 euro eigen risico en vergoeding vanuit zorgverzekering (182 euro) worden vergoed, evenals de telefoonkosten (145 euro).
Ik had ook de kosten voor ongebruikte toegangskaarten geclaimd. Deze kosten worden niet vergoed onder de dekking medische bijstand, maar onder de reisverzekering. Een aparte claim (met ook aparte 100 euro eigen risico geloof ik)... Ga ik maar eens doen, levert me na aftrek van eigen risico nog steeds 150 euro op.
Nee. Je kunt wel Mobile Passport Control nemen als je al een keer in de VS bent geweest en een ESTA hebt.F0995SOS schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:20:
Ik vlieg volgende week naar JFK in NYC, fijn natuurlijk met Privium. Maar is er met die Amex platinum ook iets te doen aan de rijen bij de aankomst voor de security bij JFK?
Of Global Entry, maar dat kost USD 500 (?) per 5 jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door oohh op 18-03-2025 09:25 ]
120 dollar voor 5 jaaroohh schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:25:
[...]
Nee. Je kunt wel Mobile Passport Control nemen als je al een keer in de VS bent geweest en een ESTA hebt.
En heb je gelijk TSA Pre erbij.
[ Voor 4% gewijzigd door Dark_Angelus op 18-03-2025 09:38 ]
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
MPC werkt tegenwoordig blijkbaar ook voor first time entrance. Althans heb meerdere collega's gehad waarbij het recent lukte.oohh schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:25:
[...]
Nee. Je kunt wel Mobile Passport Control nemen als je al een keer in de VS bent geweest en een ESTA hebt.
The best is yet to come
Wel snel bij zijn want het lijkt erop alsof de beschikbare plekken snel vol stromen..
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1