Filteren op dieetvoorkeur (vega of halal - *geen* seafood) gaat niet, fijn. Iemand tips?Jdome schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:09:
Voor degene met AMEX Plat (en Gold?), Diner for 2 is nu te reserveren via de AMEX Experience app.
Wel snel bij zijn want het lijkt erop alsof de beschikbare plekken snel vol stromen..
Er is best wat keuze, zijn er dan zoveel mensen met Platinum t.o.v. de beschikbare plekken? Ben benieuwd hoe het er op 1 april uitziet.Jdome schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:09:
Voor degene met AMEX Plat (en Gold?), Diner for 2 is nu te reserveren via de AMEX Experience app.
Wel snel bij zijn want het lijkt erop alsof de beschikbare plekken snel vol stromen..
We zijn niet zo van de seafood noch de Franse keuken dus er lijkt nu iets meer keuze te zijn dan vorig jaar (alhoewel veel nog steeds in die hoek zit). Nu even afwachten wat de kwaliteit is.
Sommige restaurants bieden ook extra aperitiefjes of een drankje erbij aan, dat valt op het eerste gezicht niet tegen.
De aanbieding heeft de kaart echt gedevalueerd. Eerder konden we 300 uitgeven. Deze aanbieding is maximaal 150-200 euro waard.
De restaurants die ze aanbieden kun je ook zien op deze websites:
https://restaurantweek.nl of https://diningcity.nl
See price comparison below as an example.
/f/image/sqIsuJ40kBOkz9qybTgYMleW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sqIsuJ40kBOkz9qybTgYMleW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/i4MB3oIdWD6shc15RfnA67ky.png?f=fotoalbum_large)
Ik vind het ook een forse degradatie en ga van de AMEX Platinum overstappen naar de Flying Blue Platinum.anjistha schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:11:
De aanbieding heeft de kaart echt gedevalueerd. Eerder konden we 300 uitgeven. Deze aanbieding is maximaal 150-200 euro waard.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja, zolang je toch al gebruik maakt van Privium dan blijft een AmEx Platinum kaart wel erg voordelig. Ik vind die FB Platinum nou juist heel weinig bieden, behalve 60XP.thatanas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:13:
[...]
Ik vind het ook een forse degradatie en ga van de AMEX Platinum overstappen naar de Flying Blue Platinum.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Had graag 60XP gewild en daarom FB Platinum overwogen, maar idd voor de rest heeft het mijn inziens ook te weinig voordelen. Geen Privium en geen PP.Radiodurans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Tja, zolang je toch al gebruik maakt van Privium dan blijft een AmEx Platinum kaart wel erg voordelig. Ik vind die FB Platinum nou juist heel weinig bieden, behalve 60XP.
Inderdaad.. Ik heb dat altijd al een aparte positionering van die 2 platinum kaarten gevonden.
De "normale" platinum lijkt veel meer voor de frequente reiziger te zijn dan de FB platinum. op die 60XP na dus. Als ze nu eens een Amex Travel Platinum gaan aanbieden waarbij je wel de privium/hotel/autoverhuur en XP krijgt en al die andere fratsen zoals dinnertegoed en platinum experiences niet. PP mag er dan ook wel uit want met Privium heb je in AMS/EIN sowieso een lounge. Ook die hotel-voordelen kunnen misschien wel wat minder.. Focus op 1 chain. Accor lijkt me het meest logisch, vanwege het al bestaande partnership met flying blue,terwijl die er nu niet eens bij zit.
Ik zou iig wel interesse hebben.
De "normale" platinum lijkt veel meer voor de frequente reiziger te zijn dan de FB platinum. op die 60XP na dus. Als ze nu eens een Amex Travel Platinum gaan aanbieden waarbij je wel de privium/hotel/autoverhuur en XP krijgt en al die andere fratsen zoals dinnertegoed en platinum experiences niet. PP mag er dan ook wel uit want met Privium heb je in AMS/EIN sowieso een lounge. Ook die hotel-voordelen kunnen misschien wel wat minder.. Focus op 1 chain. Accor lijkt me het meest logisch, vanwege het al bestaande partnership met flying blue,terwijl die er nu niet eens bij zit.
Dat betekent, stam + t .
Accor heeft heel weinig hotels in de VS terwijl dat de grootste markt is voor KLM, en de thuismarkt voor Amex. Heel logisch is het niet dus.
Verder hebben verhuurbedrijven buiten de VS steeds meer trucjes om je toch meer geld af te troggelen met verplichte fees als je je cc-verzekering wil gebruiken, dus die perk is ook minder waard.
Ik verwacht dat deze trend in NL verder doorzet maar imo zijn de platinum-kaarten met hoge abonnementskosten de moeite niet waard tenzij je echt mega veel uitgeeft erop, en dan mis je dit soort benefits ook niet.
Kan zijn dat ze met dit soort maatregelen het klantenbestand aan het uitdunnen zijn naar een hogere revenue per klant.
De FB-kaarten zijn verder vooral leuk als je net XP tekort komt.
Verder hebben verhuurbedrijven buiten de VS steeds meer trucjes om je toch meer geld af te troggelen met verplichte fees als je je cc-verzekering wil gebruiken, dus die perk is ook minder waard.
Ik verwacht dat deze trend in NL verder doorzet maar imo zijn de platinum-kaarten met hoge abonnementskosten de moeite niet waard tenzij je echt mega veel uitgeeft erop, en dan mis je dit soort benefits ook niet.
Kan zijn dat ze met dit soort maatregelen het klantenbestand aan het uitdunnen zijn naar een hogere revenue per klant.
De FB-kaarten zijn verder vooral leuk als je net XP tekort komt.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Persoonlijk vind ik de grootste waarde van de Amex FB Platinum dat je Flying Blue Platinum status voor een tweede persoon erbij krijgt. En voor sommige kan de extra XP inderdaad net nodig zijn om status te behouden/krijgen.
Voor mij is de grootste waarde 1,5 Flying Blue mile versus 0.8 bij de Amex Platinum. Dat loopt echt fors op.givow schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:22:
Persoonlijk vind ik de grootste waarde van de Amex FB Platinum dat je Flying Blue Platinum status voor een tweede persoon erbij krijgt. En voor sommige kan de extra XP inderdaad net nodig zijn om status te behouden/krijgen.
Ja goed punt. Al is mijn ervaring ook dat het prettig is punten van de 'normale' Amex naar verschillende airline partners over te kunnen maken. Best geregeld zijn FB miles tickets zo duur (in miles) dat andere airlines veel minder miles kosten ondanks het 0,8-1,5 verschil.thatanas schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Voor mij is de grootste waarde 1,5 Flying Blue mile versus 0.8 bij de Amex Platinum. Dat loopt echt fors op.
De flexibiliteit van al miles hebben bij Flying Blue in combinatie met de optie om van Amex over te zetten naar andere programma's is dan best handig.
Ja, ik ben ook wel verbaasd dat Accor er niet bij zit en zo'n relatief obscuur Melia wel. Je kunt trouwens wel kijken naar zo'n Voyageur of Ibis kaart, dat kon er bij mij vrij snel uit. Lukt het jou om Accor te koppelen aan Flying Blue? Ik krijg altijd een foutmelding.Apache4u schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:14:
Focus op 1 chain. Accor lijkt me het meest logisch, vanwege het al bestaande partnership met flying blue,terwijl die er nu niet eens bij zit.
Ik zou overigens niet willen dat ze focussen op 1 keten, ik vind het wel fijn om standaard gold niveau te hebben bij verschillende ketens, dan zit ik niet vast aan 1. Het lukt me toch niet om nóg hogere niveaus te halen.
Persoonlijk zou ik ook interesse hebben, maar de aparte positionering van de twee platinums lijkt me wel een bewuste keuze van Amex. Nu hebben ze twee producten voor twee soorten klanten: de (veel)reiziger die status heeft en wil houden bij FB, en de veelreiziger die niet perse gebonden is aan/geen status heeft bij een airline.Apache4u schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:14:
Inderdaad.. Ik heb dat altijd al een aparte positionering van die 2 platinum kaarten gevonden.
Voor hotels ligt het uiteraard heel anders, daarop heeft de FB Amex niet veel te bieden.
Daardoor is de meerwaarde van die kaart vooral de extra XP en delen van de status.
Ik zou zelf wel de FB Amex platinum uitgebreid willen zien met Privium basic voor snelle grenspassage (ervan uitgaande dat de gemiddelde kaarthouder al via z'n FB status lounge toegang en priority heeft). Immers ben je dan toch gebonden aan KLM en dus Schiphol.
De samenwerking van Flying Blue met Accor komt denk ik vooral door de Franse invloed (Air France), Accor is Frans.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:45:
Accor heeft heel weinig hotels in de VS terwijl dat de grootste markt is voor KLM, en de thuismarkt voor Amex. Heel logisch is het niet dus.
Dat koppelen heb ik 2 weken geleden zonder problemen gedaan.Radiodurans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Ja, ik ben ook wel verbaasd dat Accor er niet bij zit en zo'n relatief obscuur Melia wel. Je kunt trouwens wel kijken naar zo'n Voyageur of Ibis kaart, dat kon er bij mij vrij snel uit. Lukt het jou om Accor te koppelen aan Flying Blue? Ik krijg altijd een foutmelding.
Ik zou overigens niet willen dat ze focussen op 1 keten, ik vind het wel fijn om standaard gold niveau te hebben bij verschillende ketens, dan zit ik niet vast aan 1. Het lukt me toch niet om nóg hogere niveaus te halen.
Dat betekent, stam + t .
Hoe vaak doet amex de 100000 punten referral actie? Ik ken mensen die interesse hebben maar zou zonde zijn als ze voor de 20000 punten gaat ipv de 100k
Vaak genoeg. Zoek naar eens in dit topic om te achterhalen in welke periodes erover is gesproken.menzo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:23:
Hoe vaak doet amex de 100000 punten referral actie? Ik ken mensen die interesse hebben maar zou zonde zijn als ze voor de 20000 punten gaat ipv de 100k
Ben benieuwd naar je ervaringen ben het zelf in Nederland en Engeland nog niet tegengekomen.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:45:
Ik ben er na dit contact niet meer achteraan gegaan, maar ik zie nu dat mijn Priority Pass account eindelijk is bijgewerkt. De 'nieuwe' kaart (met hetzelfde nummer) is geldig sinds eerder deze maand, en op de plek waar de bezoekteller stond, staat nu een Amex logo.Zr40 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:04:
Ik zie bij mijn Priority Pass account ook nog steeds de 4 bezoeken per jaar staan. Ik zal ook maar eens contact opnemen.
Als de namen op je flying blue account en accor account niet exact overeenkomen dan geeft deze een foutmelding bij het koppelen.Radiodurans schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:25:
[...]
Lukt het jou om Accor te koppelen aan Flying Blue? Ik krijg altijd een foutmelding.
Dank je. Het lag aan mij: sinds ik gebruik maak van de 'hide my email' iCloud+ service van Apple maak ik soms een nieuw account aan omdat ik vergeten ben dat ik al een account had met mijn persoonlijke e-mail adres. Dit oude account was dus al gekoppeld aan m'n FB...bronce schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:59:
[...]
Als de namen op je flying blue account en accor account niet exact overeenkomen dan geeft deze een foutmelding bij het koppelen.

Ik had een ideetje om iets bewuster met geld om te gaan, door m'n credit card limiet te verlagen. Vandaag aan klantenservice gevraagd of dat überhaupt mogelijk was, en het antwoord was nee, wat ik redelijk teleurstellend vind.. Was overigens ING, maar ik vermoed dat dat zo'n beetje standaard is.
Het idee was om de limiet op 0 te zetten, en er geld op te storten wanneer dat nodig was (of misschien zelfs als het niet nodig was), maar in feite door er dus een soort debit card van te maken.
Overigens blijkt dat wel te kunnen voor mensen die eigenlijk niet in aanmerking komen voor een cc blijkbaar.
Het idee was om de limiet op 0 te zetten, en er geld op te storten wanneer dat nodig was (of misschien zelfs als het niet nodig was), maar in feite door er dus een soort debit card van te maken.
Overigens blijkt dat wel te kunnen voor mensen die eigenlijk niet in aanmerking komen voor een cc blijkbaar.
Make lovecraft not warcraft.
Dat is volgens mij heel het idee van een creditcard. Als jij van jezelf weet dat jij je niet kan inhouden om niet teveel te besteden, kan je wellicht beter naar een debitcard (bijv Revolut, N26) kijken.Sméagol schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:16:
Ik had een ideetje om iets bewuster met geld om te gaan, door m'n credit card limiet te verlagen. Vandaag aan klantenservice gevraagd of dat überhaupt mogelijk was, en het antwoord was nee, wat ik redelijk teleurstellend vind.. Was overigens ING, maar ik vermoed dat dat zo'n beetje standaard is.
Enige nadeel dan ongeveer is dat autoverhuurders soms moeilijk kunnen doen en een echte creditcard vereisen, maar ik heb het 1x getest en mijn N26 debitcard werkte prima om borg te betalen.
Oh ik wil 'm verder niet kwijt hoor, 't was alleen maar een ideetje, maar ik vind het de laatste tijd fijner in de meeste gevallen als geld dat ik uitgeef ook direct verdwenen is.xileS schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:20:
[...]
Dat is volgens mij heel het idee van een creditcard. Als jij van jezelf weet dat jij je niet kan inhouden om niet teveel te besteden, kan je wellicht beter naar een debitcard (bijv Revolut, N26) kijken.
Enige nadeel dan ongeveer is dat autoverhuurders soms moeilijk kunnen doen en een echte creditcard vereisen, maar ik heb het 1x getest en mijn N26 debitcard werkte prima om borg te betalen.
Nee, en in de VS en Canada ook niet. Maar in Latijns Amerika wel. Hertz is niet per se Hertz daar, maar ze licenseren hun naam aan louche toko's.PolarBear schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:52:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen ben het zelf in Nederland en Engeland nog niet tegengekomen.
Google Reviews checken voordat je huurt is al een goede indicator. Nou zijn die nooit hoog bij veel autoverhuurders, maar bij de louche (inclusief bekende namen) zijn wel héél laag.
Je noemt het bewuster met geld omgaan, maar wat je eigenlijk vraagt is om bestedingen tegen te houden nadat je je kaartnummer al hebt ingevoerd of de pas al in de betaalautomaat hebt gestopt. Eigenlijk een vangrail, voor wanneer het bewustzijn faalt.Sméagol schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:16:
edit:
Hier stond een heel verhaal, maar bij nader inzien lijkt het niet van toepassing op jouw situatie, dus verwijderd
Hier stond een heel verhaal, maar bij nader inzien lijkt het niet van toepassing op jouw situatie, dus verwijderd
[ Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 31-03-2025 22:08 ]
Eh nee, dit was niet wat ik vroeg, en ook niet wat ik nodig heb. Ik heb m'n cc ook al ruim 20 jaar verder, ik weet hoe ik er mee om moet gaan.Zr40 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Je noemt het bewuster met geld omgaan, maar wat je eigenlijk vraagt is om bestedingen tegen te houden nadat je je kaartnummer al hebt ingevoerd of de pas al in de betaalautomaat hebt gestopt. Eigenlijk een vangrail, voor wanneer het bewustzijn faalt.
edit:
Je kunt ook een positief saldo aanhouden op de creditcard, dan worden bestedingen daaruit gedaan. Bij ING is daar verder ook geen limiet aan verbonden.Sméagol schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:27:
[...]
Oh ik wil 'm verder niet kwijt hoor, 't was alleen maar een ideetje, maar ik vind het de laatste tijd fijner in de meeste gevallen als geld dat ik uitgeef ook direct verdwenen is.
Limiet op nul is in de basis wel tegenstrijdig want dan is er geen kredietruimte meer en kun je dus ook niet meer over een creditcard spreken.
(Er is/was wel een product uitgegeven door ICS: GO card die zich voordeed als creditcard maar achter de schermen een debit kaart was, daar lijkt de doelgroep vooral mensen die niet door de BKR toetsing voor een creditcard kwamen. Volgens mij wordt dit product niet meer voor nieuwe klanten aangeboden.
Ja, dat is natuurlijk het andere element, en ik denk dat ik op korte termijn ook zo ga doen.Wally2002 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 06:50:
[...]
Je kunt ook een positief saldo aanhouden op de creditcard, dan worden bestedingen daaruit gedaan. Bij ING is daar verder ook geen limiet aan verbonden.
Edit: verkeerde topic
[ Voor 95% gewijzigd door Apache4u op 02-04-2025 22:33 ]
Dat betekent, stam + t .
Ik heb momenteel een “kleine” discussie met een hotel mbt een reserving.
Aangezien de discussie met het hotel vastzit, heb ik de Creditcard maatschappij gevraagd om de transactie gemaakt voor deze reserving terug te draaien.
Echter weigert de Creditcard maatschappij dit.
Zonder verder in details te gaan, ben ik hierover nog al verrast. Wat zijn de ervaringen hier mbt dit soort verzoeken?
Mijn eerste gedachte is eigenlijk om de betreffende kaart meteen op te zeggen zodra dit geschil is opgelost.
Aangezien de discussie met het hotel vastzit, heb ik de Creditcard maatschappij gevraagd om de transactie gemaakt voor deze reserving terug te draaien.
Zonder verder in details te gaan, ben ik hierover nog al verrast. Wat zijn de ervaringen hier mbt dit soort verzoeken?
Mijn eerste gedachte is eigenlijk om de betreffende kaart meteen op te zeggen zodra dit geschil is opgelost.
[ Voor 5% gewijzigd door Bossie op 03-04-2025 09:15 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:03
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Zonder inhoudelijk het dispuut uit te leggen valt hier niks van te zeggen
Het gaat om een reservering bij een 4 ster hotel, bij aankomst stonk de kamer en de kwaliteit was nog geen twee ster waard.We Are Borg schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:13:
Zonder inhoudelijk het dispuut uit te leggen valt hier niks van te zeggen
De aangeboden kamer, was eigenlijk simpelweg een berging/materiaalhok die omgebouwd was tot kamer.
Heb foto’s etc om dit aan te tonen, inclusief foto’s van de beschimmelde stoelen bij de receptie als indicatie van de “kwaliteit/stank”.
Ik kan verder nog wel 3 pagina’s volschrijven maar dit gaat voornamelijk even on de Creditcard maatschappij waarbij ik als klant zowel een bepaalde service en bescherming verwacht.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:03
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Mastercard? Ik heb zo’n soortgelijke case gehad. Na indienen klacht bij Kifid werd het onder “coulance” alsnog vergoed. Mastercard voorwaarden voorziet in clausule als een dienst niet aan geadverteerde voldoet. Toch lag ING dwars tot het bij Kifid kwam. Details staan in dit topic.
In het algemeen: simpele cases (niet leveren, niet nakomen garantie, etc) handelen ze wel ok af. Hotel case is niet simpel en kan dus meer tijd / energie kosten.
In het algemeen: simpele cases (niet leveren, niet nakomen garantie, etc) handelen ze wel ok af. Hotel case is niet simpel en kan dus meer tijd / energie kosten.
[ Voor 22% gewijzigd door We Are Borg op 03-04-2025 09:29 ]
AmexWe Are Borg schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:27:
Mastercard? Ik heb zo’n soortgelijke case gehad. Na indienen klacht bij Kifid werd het onder “coulance” alsnog vergoed. Mastercard voorwaarden voorziet in clausule als een dienst niet aan geadverteerde voldoet. Toch lag ING dwars tot het bij Kifid kwam. Details staan in dit topic.
Als je klaagt bij het hotel, en ze geven geen gehoor aan jouw klacht, dan kan je met die info en jouw bewijsmateriaal de afschrijving via de kredietkaartmaatschappij annuleren.
"Service not rendered" is bijvoorbeeld een geldige reden voor chargeback: je komt aan op het adres en het hotel bestaat helemaal niet. Of je kreeg geen kamer omdat ze zijn volgeboekt. Of het gebouw is platgebombardeerd. Dat soort disputen haal je zeker.
Jij hebt eigenlijk een contractueel geschil m.b.t. de kwaliteit van kamer. Het is niet onbegrijpelijk dat de kredietkaartmaatschappij hier niet in tussenkomt.
Dit lijkt me meer iets voor een rechtsbijstand verzekering.
"Service not rendered" is bijvoorbeeld een geldige reden voor chargeback: je komt aan op het adres en het hotel bestaat helemaal niet. Of je kreeg geen kamer omdat ze zijn volgeboekt. Of het gebouw is platgebombardeerd. Dat soort disputen haal je zeker.
Jij hebt eigenlijk een contractueel geschil m.b.t. de kwaliteit van kamer. Het is niet onbegrijpelijk dat de kredietkaartmaatschappij hier niet in tussenkomt.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Misschien, maar Ik zie een Creditcard meer als middleware/service provider en als ik hun vraag een transactie ongedaan te maken dan zou dat geen probleem moeten zijn.florholvoet schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:23:
Als je klaagt bij het hotel, en ze geven geen gehoor aan jouw klacht, dan kan je met die info en jouw bewijsmateriaal de afschrijving via de kredietkaartmaatschappij annuleren.
Het geschil gedoe vind ik maar raar, ik vraag hun een transactie ongedaan te maken, niet als bemiddelaar etc op te treden.
De eventuele gevolgen van deze actie zijn simpelweg voor mij.
Daar zit misschien wel de crux. Je hebt met een credit card geen algemeen recht om een transactie ongedaan te maken. Het is niet als bij een automatische incasso, waar je dat recht (zonder opgaaf van reden) wel hebt. Overigens zorgt een stornering of chargeback zelf niet voor het ontslagen worden van je betaalverplichting.Bossie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:18:
[...]
Misschien, maar Ik zie een Creditcard meer als middleware/service provider en als ik hun vraag een transactie ongedaan te maken dan zou dat geen probleem moeten zijn.
Het geschil gedoe vind ik maar raar, ik vraag hun een transactie ongedaan te maken, niet als bemiddelaar etc op te treden.
De eventuele gevolgen van deze actie zijn simpelweg voor mij.
Dat geeft duidelijkheid inderdaad mbt verwachtigingen van deze actie Creditcard provider.Zr40 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:32:
[...]
Daar zit misschien wel de crux. Je hebt met een credit card geen algemeen recht om een transactie ongedaan te maken. Het is niet als bij een automatische incasso, waar je dat recht (zonder opgaaf van reden) wel hebt. Overigens zorgt een stornering of chargeback zelf niet voor het ontslagen worden van je betaalverplichting.
Het geschil gaat nog wel een tijdje door, echter zal ik de Creditcard provider er buiten houden.
EensZr40 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:32:
[...]
Daar zit misschien wel de crux. Je hebt met een credit card geen algemeen recht om een transactie ongedaan te maken. Het is niet als bij een automatische incasso, waar je dat recht (zonder opgaaf van reden) wel hebt. Overigens zorgt een stornering of chargeback zelf niet voor het ontslagen worden van je betaalverplichting.
Kanttekening is wel dat de meeste CC aanbieders zoiets als een aankoopverzekering/aflevergarantie kennen(naast de basic chargeback regeling van de kaartnetwerken), als hetgeen ik krijg niet overeenkomt met hetgeen ik heb gekocht zou je een zaak moeten hebben. Voor @Bossie het advies om eerst een klacht in te dienen bij het hotel en heel duidelijk te vermelden dat hetgeen jij gereserveerd hebt niet geleverd is. Vervolgens alle correspondentie bewaren mocht je er niet met het hotel uitkomen en doorzetten naar je cc uitgever. Denk dat het Amex, ICS, ING of Rabo is (want zoveel hebben we er niet
De makkelijkste chargeback zaken zijn degene waarbij de tegenpartij niet reageert, scheelt een hoop tijd en is vaak ook een bevestiging van de fouten.
[ Voor 6% gewijzigd door Youtl op 03-04-2025 12:53 ]
Dat is iets wat al ruim een 1,5 maand gaande is helaas, dit is een booking geweest via booking.com betaald met Amex. We hadden al een mondeling overeenkomst met het hotel op de avond zelf dat we helft van het betaalde bedrag als compromis terug zouden krijgen na een kleine discussie van 6-8 uur bij de receptie.Youtl schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:52:
[...]
Eens
Kanttekening is wel dat de meeste CC aanbieders zoiets als een aankoopverzekering/aflevergarantie kennen(naast de basic chargeback regeling van de kaartnetwerken), als hetgeen ik krijg niet overeenkomt met hetgeen ik heb gekocht zou je een zaak moeten hebben. Voor @Bossie het advies om eerst een klacht in te dienen bij het hotel en heel duidelijk te vermelden dat hetgeen jij gereserveerd hebt niet geleverd is. Vervolgens alle correspondentie bewaren mocht je er niet met het hotel uitkomen en doorzetten naar je cc uitgever. Denk dat het Amex, ICS, ING of Rabo is (want zoveel hebben we er niet).
De makkelijkste chargeback zaken zijn degene waarbij de tegenpartij niet reageert, scheelt een hoop tijd en is vaak ook een bevestiging van de fouten.
Het probleem is dat sindsdien het hotel de afspraak niet is nagekomen en alle contactpogingen negeert.
Het is een erg lang verhaal, en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Uiteindelijk hebben we alle informatie etc gebundeld en doorgestuurt naar de creditcard maatschappij met het verzoek de betaling te annuleren.
Daarnaast zou het de discussie ook omkeren.
Booking.com? dan kun je hun wellicht ook aanspreken om het eea te annuleren?Bossie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:21:
[...]
Dat is iets wat al ruim een 1,5 maand gaande is helaas, dit is een booking geweest via booking.com betaald met Amex. We hadden al een mondeling overeenkomst met het hotel op de avond zelf dat we helft van het betaalde bedrag als compromis terug zouden krijgen na een kleine discussie van 6-8 uur bij de receptie.
Het probleem is dat sindsdien het hotel de afspraak niet is nagekomen en alle contactpogingen negeert.
Het is een erg lang verhaal, en ik ben er eigenlijk wel klaar mee. Uiteindelijk hebben we alle informatie etc gebundeld en doorgestuurt naar de creditcard maatschappij met het verzoek de betaling te annuleren.
Daarnaast zou het de discussie ook omkeren.
Zoals aangegeven, deze discussies zijn al 1,5 maand gaande, vandaar het verzoek aan de credit card maatschappij.pinotgrigio1 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:54:
[...]
Booking.com? dan kun je hun wellicht ook aanspreken om het eea te annuleren?
Ik begrijp dat het verhaal wat context/detail mist, maar de opzet was voornamelijk om even te checken of mijn verwachtingen mbt support van de credit card provider juist waren ipv de hele case uit te wijden. Wat dat betreft is de feedback hier nuttig geweest.
Het is een voordeel dat het hotel op niks reageert per mail, daarmee heb je een sterkere zaak voor een chargeback bij Amex. Booking.com zou ik ook nog een officiele klacht bij neerleggen omdat zij de merchant zijn (staan denk ik ook op je afschrift?).Bossie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:52:
[...]
Zoals aangegeven, deze discussies zijn al 1,5 maand gaande, vandaar het verzoek aan de credit card maatschappij.
Ik begrijp dat het verhaal wat context/detail mist, maar de opzet was voornamelijk om even te checken of mijn verwachtingen mbt support van de credit card provider juist waren ipv de hele case uit te wijden. Wat dat betreft is de feedback hier nuttig geweest.
Ik snap dat het vervelend is maar ik kan je vertellen dat het soms erg lang kan duren. Heb wel eens met een airline ruzie gehad over het downgraden van mijn ticket (Business->Economy) en tegen 3 maanden (net voor de deadline van MasterCard voor indienen) een chargeback opgestart en alle correspondentie opgestuurd. Duurde daarna 2 maanden maar kreeg alles terug
Ik heb ooit een probleem gehad met een geleverde Roblox kaart waar een tegoed op zou staan maar niet dus.Bossie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:10:
Ik heb momenteel een “kleine” discussie met een hotel mbt een reserving.
De cc had ik toen via de Rabobank en ben toen begonnen met zoeken op internet of iemand een uitleg had hoe zoiets in z'n werk gaat. Helaas kan ik het bericht in kwestie dat specifiek de stappen beschreef voor de Rabobank nu niet meer vinden (5 jaar geleden of zo) maar het was vergelijkbaar met dit:
https://www.creditcardver...betwisten-hoe-doe-ik-dat/
En gebruik dus de term 'betwisten', een 'betwiste transactie' op mijn credit card.
Ik moest een formulier invullen, dat resulteerde in een e-mail aan mij met een reactie van het bedrijf in kwestie, ik kon daar op reageren en op hun tweede reactie heb ik weer gereageerd en toen was het opgelost want zij waren duidelijk fout.
Maar uiteraard kan het bij jou anders lopen.
Dit was de eerste reactie van de Rabobank (en een vergelijkbaar bericht nog een keer gekregen):
Ik heb inderdaad nooit een afsluitend bericht gehad, de transactie was teruggestort bij het aanmaken van de betwisting en dat is zo gebleven.U heeft eerder bij ons aangegeven dat u het er niet mee eens bent dat één of meerdere bedragen via uw Rabo creditcard bij u in rekening zijn gebracht. U heeft aan ons verklaard waarom u het niet eens bent met deze afschrijving(en) en u heeft eventuele documentatie, gerelateerd aan de betwiste transactie(s), aangeleverd die uw verklaring ondersteunt. Op basis hiervan hebben wij een procedure opgestart om uw betwiste transactie(s) terug te vorderen bij de tegenpartij. Als reactie hierop hebben wij van de tegenpartij nu bijgevoegde documentatie ontvangen. De tegenpartij geeft hiermee aan dat de transactie(s) in hun optiek correct is/zijn verlopen en dat deze derhalve terecht bij u in rekening is/zijn gebracht.
Bekijk de bijgevoegde documentatie zorgvuldig
Wij willen u verzoeken om bijgevoegde documentatie zorgvuldig te bekijken. Mogelijk kunt u op basis van deze documentatie uw betwiste transactie(s) nu wel (in een juiste context) plaatsen of wordt u hiermee herinnerd aan bepaalde afspraken die u heeft gemaakt met de tegenpartij (denk bijvoorbeeld aan algemene voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan of nadere prijsafspraken).
Is uw betwisting nu opgelost?
Is uw betwisting na het zien van deze documentatie opgelost? Of heeft u inmiddels met de tegenpartij al een oplossing voor uw probleem gevonden? Dan horen wij dit graag van u, door te reageren op deze e-mail. Wij zullen vervolgens uw dossier sluiten. Daarnaast gaan wij de voorlopige vergoeding die u heeft ontvangen corrigeren. Het bedrag van uw betwisting wordt weer op uw creditcard geboekt.
Is uw betwisting nog niet opgelost?
Is uw betwisting na het zien van deze documentatie nog steeds niet opgelost? Dan vernemen we graag uw antwoord op de volgende vragen:
· Wat zijn uw tussentijdse contactpogingen met de tegenpartij?
· Wat is uw mening over deze documentatie en kunt u deze inhoudelijk weerleggen?
Op basis van uw reactie zullen wij beoordelen of we het standpunt van de tegenpartij (namelijk dat de transacties terecht bij u in rekening zijn gebracht) kunnen weerleggen. Indien uit uw reactie blijkt dat de tegenpartij de documentatie onterecht heeft ingediend, gaan wij verder met het onderzoek. Mocht de uitkomst van het onderzoek toch zijn dat uw betwisting afgewezen wordt, dan krijgt u hiervan bericht.
Alvast bedankt voor uw medewerking.
[ Voor 1% gewijzigd door enigmafan op 03-04-2025 17:18 . Reden: Beetje extra info ]
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Ik ben even in mijn agenda noteren om volgend jaar te bellen voor een retentie bonus, maar wanneer kom je hiervoor in aanmerking? Het zal niet zo nauw zijn, maar is het precies een jaar of kan het bijv al eerder?
Als mijn 1e transactie bv 4-4-25 is, dan zou ik volgend jaar 4-4-26 kunnen bellen voor een offer?
Als mijn 1e transactie bv 4-4-25 is, dan zou ik volgend jaar 4-4-26 kunnen bellen voor een offer?
Je moet precies een jaar wachten, anders is er geen bonus beschikbaar. Ik denk zelf dat je moet wachten tot 5-4-26. Als je het jaar daarop weer een retentiebonus wil hebben moet je rekenen vanaf de datum dat je daadwerkelijk de bonus hebt geaccepteerd.xileS schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:04:
Ik ben even in mijn agenda noteren om volgend jaar te bellen voor een retentie bonus, maar wanneer kom je hiervoor in aanmerking? Het zal niet zo nauw zijn, maar is het precies een jaar of kan het bijv al eerder?
Dat matcht met de hint die ik eerder kreeg:
Hmmbob schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:19:
Hmm, mijn AMEX retentieoffer (via een Engelstalige medewerker) kwam niet verder dan de 25K + dubbele punten in 3 maanden. Niet aangenomen, vond het aan de lage kant. Zonder beloftes te doen adviseerde de medewerker me wel om nog even terug te bellen na de jaarlijkse verjaardag van de kaart (is over n maandje). "Dat kan wel eens de moeite waard zijn, zonder dat ik je iets kan beloven".
Sometimes you need to plan for coincidence
En dat klopte: zojuist weer gebeld, grappig genoeg dezelfde medewerker aan de lijn gekregen en die kon nu wel 50k + dubbele MR voor 3 maanden aanbieden.
We gaan bijna op vakantie, dus dat komt mooi uit
We gaan bijna op vakantie, dus dat komt mooi uit
[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2025 16:40 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ben ook al sinds 2021 lid van platinum en heb nog nooit om een retentieoffer gevraagd. Heb doorgaans goede maandelijkse spend dus ga vandaag ook maar n's bellen als ik 't zo hoor. Heb nog 300k punten dus +50k zou lekker zijn
Precies hetzelfde hier, ben aan het oriënteren om mijn punten eens om te wisselen, 270k punten met minimale spend van 5k per maand wat ik wel haal (betaal al mn business trips ermee)Djurres schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:26:
Ben ook al sinds 2021 lid van platinum en heb nog nooit om een retentieoffer gevraagd. Heb doorgaans goede maandelijkse spend dus ga vandaag ook maar n's bellen als ik 't zo hoor. Heb nog 300k punten dus +50k zou lekker zijn
gewoon proberen aangezien ik dit ook niet wist. Wel onlangs upgrade naar platinum gedaan dus mogelijk vang ik bot.
Vanavond tevens dat dining for two uitproberen bij Umami, ook al is de waarde wat minder, blijf het een goed restaurant vinden om eens een keer te eten! Uiteraard geen sterren kwaliteit zoals Daalder of iets dergelijks
[ Voor 10% gewijzigd door Lucky0wn op 08-04-2025 09:01 ]
Ik vind het dining for two concept echt beroerd. Maakte het dinertegoed wel op, en dan kon je tenminste nog wat leuks kiezen.. Is voor mij ook oprechte overweging om het gewoon écht op te zeggen en gewoon privium af te nemen. Zijn natuurlijk legio andere CC opties die wat goedkoper zijn dan 75 per maand (incl partnerkaart)Lucky0wn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:59:
[...]
Precies hetzelfde hier, ben aan het oriënteren om mijn punten eens om te wisselen, 270k punten met minimale spend van 5k per maand wat ik wel haal (betaal al mn business trips ermee)
gewoon proberen aangezien ik dit ook niet wist. Wel onlangs upgrade naar platinum gedaan dus mogelijk vang ik bot.
Vanavond tevens dat dining for two uitproberen bij Umami, ook al is de waarde wat minder, blijf het een goed restaurant vinden om eens een keer te eten! Uiteraard geen sterren kwaliteit zoals Daalder of iets dergelijks
Met de waarde ben ik het inderdaad eens. Dinertegoed was veel beter. Ik zit te onderzoeken of ik een Amerikaanse Amex kan aanschaffen aangezien ik nog een ITIN nummer heb. Benefits zijn echt veel beter dan je bij de NL kaart krijgt. Punten zijn meer waard en kun je ook gewoon omzetten naar de US kaart.Djurres schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:11:
[...]
Ik vind het dining for two concept echt beroerd. Maakte het dinertegoed wel op, en dan kon je tenminste nog wat leuks kiezen.. Is voor mij ook oprechte overweging om het gewoon écht op te zeggen en gewoon privium af te nemen. Zijn natuurlijk legio andere CC opties die wat goedkoper zijn dan 75 per maand (incl partnerkaart)
Iemand hier al ervaring mee?
Bij Gold is het nog steeds dinertegoed.
Het Platinum te goed was blijkbaar te veel? Maar dan hadden ze het gewoon moeten verlagen ipv het hele concept zo om zeep halen inderdaad
Het Platinum te goed was blijkbaar te veel? Maar dan hadden ze het gewoon moeten verlagen ipv het hele concept zo om zeep halen inderdaad
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
krijg je dan niet het probleem als je veel rekeningen in Euros moet betalen, dat je dan hele hoge koersopslag gaat krijgen?Lucky0wn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:04:
[...]
Met de waarde ben ik het inderdaad eens. Dinertegoed was veel beter. Ik zit te onderzoeken of ik een Amerikaanse Amex kan aanschaffen aangezien ik nog een ITIN nummer heb. Benefits zijn echt veel beter dan je bij de NL kaart krijgt. Punten zijn meer waard en kun je ook gewoon omzetten naar de US kaart.
Iemand hier al ervaring mee?
Oh dat wist ik niet, hoewel Gold wel een andere restaurant lijst had voor het dinertegoed. Maar platinum is wel aan het verslechteren 1 ipv 1.5 punt per euro, geen gratis businesscard meer, geen dinertegoed.Kodess schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:48:
Bij Gold is het nog steeds dinertegoed.
Dat neem ik voor lief als ik in Europa betaal. De voordelen liggen vele malen hoger dan de nadelen.xileS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:08:
[...]
krijg je dan niet het probleem als je veel rekeningen in Euros moet betalen, dat je dan hele hoge koersopslag gaat krijgen?
Daarnaast kun je in andere landen buiten Europa eigenlijk altijd wel in dollars betalen; waardoor ik de koersopslag weer teniet doe. Ik geef ongeveer 5000 euro per maand uit op mijn Nederlandse AMEX, waarvan 3500 buiten de EU.
Bijvoorbeeld hier zie je al snel dat de voordelen best goed zijn:
https://erikvandermeulen....-creditcards-nederland-vs
Terwijl je wel 45 euro oftewel 540 euro meer per jaar betaalt. Dat zijn in totaal 3+ Gold Cards voor een jaar. Vind dat je daar wel extra voordeel voor mag hebben. Ik heb 'm omdat mijn WG de kosten voor de AMEX dekt. En de reisvoordelen zijn ook wel heel fijn als je veel vliegt met verschillende vliegmaatschappijen. Ik vlieg te weinig meer naar de US (1x per 2 jaar of minder) om bijvoorbeeld platinum FB te behouden.PolarBear schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:27:
[...]
Oh dat wist ik niet, hoewel Gold wel een andere restaurant lijst had voor het dinertegoed. Maar platinum is wel aan het verslechteren 1 ipv 1.5 punt per euro, geen gratis businesscard meer, geen dinertegoed.
[ Voor 34% gewijzigd door Lucky0wn op 08-04-2025 11:50 ]
Daar moet wel bij gezegd worden dat de andere voordelen ook een hap uit dat budget nemen. Als ik alleen kijk naar de voordelen waar een concrete prijs voor te vinden is, Privium Plus (€ 305 per jaar) en Priority Pass (meerprijs van € 250 ten opzichte van het basis abonnement met 4 bezoeken per jaar bij Gold), dan blijft er € 30 per jaar over om de andere voordelen van Platinum te bekostigen.Lucky0wn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:43:
[...]
Terwijl je wel 45 euro oftewel 540 euro meer per jaar betaalt. Dat zijn in totaal 3+ Gold Cards voor een jaar. Vind dat je daar wel extra voordeel voor mag hebben.
Daar moet wel bij gezegd worden dat dit de retail prijzen zijn, die American Express vrijwel zeker niet betaald.Zr40 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:33:
[...]
Daar moet wel bij gezegd worden dat de andere voordelen ook een hap uit dat budget nemen. Als ik alleen kijk naar de voordelen waar een concrete prijs voor te vinden is, Privium Plus (€ 305 per jaar) en Priority Pass (meerprijs van € 250 ten opzichte van het basis abonnement met 4 bezoeken per jaar bij Gold), dan blijft er € 30 per jaar over om de andere voordelen van Platinum te bekostigen.
Uiteraard, en hoewel dat ook best wel een besparing is levert dat nog niet voldoende ruimte op. Om https://www.schiphol.nl/n...idmaatschappen/bedrijven/ als leidraad te gebruiken bespaart dit ze € 45,75 per jaar. Besparen ze bij Priority Pass evenveel, dan is de ruimte € 120 per jaar. Goed voor een halve Gold card.PolarBear schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:35:
[...]
Daar moet wel bij gezegd worden dat dit de retail prijzen zijn, die American Express vrijwel zeker niet betaald.
Ik snap je gedachtegang, echter zullen er voldoende mensen met een platinum kaart zijn die geen gebruik maken van bvb een Privium, en daar betaald AmEx dan ook niet voor. Per saldo zullen ze er echt wel wat aan overhoudenZr40 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:33:
[...]
Daar moet wel bij gezegd worden dat de andere voordelen ook een hap uit dat budget nemen. Als ik alleen kijk naar de voordelen waar een concrete prijs voor te vinden is, Privium Plus (€ 305 per jaar) en Priority Pass (meerprijs van € 250 ten opzichte van het basis abonnement met 4 bezoeken per jaar bij Gold), dan blijft er € 30 per jaar over om de andere voordelen van Platinum te bekostigen.
Dus je betaald nu ongeveer €3500 p/m in andere valuta en AMEX heeft een Wisselkoersopslag van 2,5%. Dat is dan €87,50 p/m, wat duurder is dan de maandelijkse bijdrage.Lucky0wn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:43:
[...]
Dat neem ik voor lief als ik in Europa betaal. De voordelen liggen vele malen hoger dan de nadelen.
Daarnaast kun je in andere landen buiten Europa eigenlijk altijd wel in dollars betalen; waardoor ik de koersopslag weer teniet doe. Ik geef ongeveer 5000 euro per maand uit op mijn Nederlandse AMEX, waarvan 3500 buiten de EU.
Klopt inderdaad. Maar dit wordt voor ongeveer 80% van de betalingen door m'n WG vergoedt.xileS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:26:
[...]
Dus je betaald nu ongeveer €3500 p/m in andere valuta en AMEX heeft een Wisselkoersopslag van 2,5%. Dat is dan €87,50 p/m, wat duurder is dan de maandelijkse bijdrage.
Amerikaanse kaarten hebben geen koersopslag, zoals de NL kaarten die wel hebben. Dat is naast de andere voordelen die in de regel beter zijn. Maar wel meer op US gericht, kom je niet veel in US, dan zijn de credits lastig te gebruiken.Lucky0wn schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:47:
[...]
Klopt inderdaad. Maar dit wordt voor ongeveer 80% van de betalingen door m'n WG vergoedt.
Ik zou persoonlijk naar een andere kaart kijken als je US kaarten met ITIN kan aanvragen. Betere opties voor US kaarten wanneer je in NL woont, bijv. Een CITI strata premier. Ook wel een paar andere opties, hangt vooral van je situatie af wat het voordeligst is.
[ Voor 34% gewijzigd door Tuniq op 08-04-2025 15:32 ]
Dat denk ik ook, maar is voor de vergelijking niet relevant, want als je los de Privium en Priority Pass zou moeten nemen betaal je de 'gewone' tarieven als consument.PolarBear schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:35:
[...]
Daar moet wel bij gezegd worden dat dit de retail prijzen zijn, die American Express vrijwel zeker niet betaald.
Dit is niet waar, ik zou zelfs zeggen dat de meeste US kaarten foreign transaction fees hebben, wat een de facto koersopslag is. Ik heb een US kaart met foreign transaction fee en die triggert alleen bij non-USD transacties. USD transacties in andere landen krijgen geen opslag. Maar kan me voorstellen dat er ookTuniq schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:27:
[...]
Amerikaanse kaarten hebben geen koersopslag, zoals de NL kaarten die wel hebben. Dat is naast de andere voordelen die in de regel beter zijn. Maar wel meer op US gericht, kom je niet veel in US, dan zijn de credits lastig te gebruiken.
Ik zou persoonlijk naar een andere kaart kijken als je US kaarten met ITIN kan aanvragen. Betere opties voor US kaarten wanneer je in NL woont, bijv. Een CITI strata premier. Ook wel een paar andere opties, hangt vooral van je situatie af wat het voordeligst is.
Naast het feit dat de gebruikte koers ongunstig kan zijn (bij Amex in NL is dat ook nog eens zo bovenop de koersopslag).
Ik was laatst in Egypte en als je daar met een credit kaart betaald dan werd je gedwongen om dat in USD of EUR te doen bij hotels e.d. Alleen met m’n AmEx kaart was het andersom, daar moest ik juist in EGP betalen.
Dit lijkt op zich gunstig omdat ik dan geen dynamic currency conversion hoefde te doen maar was dit echt een voordeel voor mij van AmEx? Dwingen ze dit vaker af?
Dit lijkt op zich gunstig omdat ik dan geen dynamic currency conversion hoefde te doen maar was dit echt een voordeel voor mij van AmEx? Dwingen ze dit vaker af?
Ik heb het juist andersom meegemaakt: lokale currency maar met Amex USD of zelfs EUR.
Bijv. een Europese hotelketen in Panama waar ik met Amex alleen in EUR mocht betalen (nul koersopslag trouwens), andere kaarten alleen USD. Het was ook een andere betaalterminal trouwens dus kan best zijn dat dat in Egypte om een soortgelijke reden was.
Bijv. een Europese hotelketen in Panama waar ik met Amex alleen in EUR mocht betalen (nul koersopslag trouwens), andere kaarten alleen USD. Het was ook een andere betaalterminal trouwens dus kan best zijn dat dat in Egypte om een soortgelijke reden was.
Dat is toch juist een nadeel dat je het in EGP moest betalen? Want je krijgt een koersopslag van 2,5% van AMEX (voor alle transacties in niet-Euro).Radiodurans schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:47:
Ik was laatst in Egypte en als je daar met een credit kaart betaald dan werd je gedwongen om dat in USD of EUR te doen bij hotels e.d. Alleen met m’n AmEx kaart was het andersom, daar moest ik juist in EGP betalen.
In zulke gevallen trek ik juist liever mijn Debitcard, welke 0% koersopslag rekent.
Hij benoemt DCC (Dynamic Currency Conversion) waarin de verkoper zal aanbieden het in de eigen valuta van de kaart af te rekenen, de praktijk is dan (bijna) altijd dat er dan een zeer ongunstige wisselkoers wordt aangehouden waardoor je altijd slechter dan de 2,5% van Amex uitkomt.xileS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:10:
[...]
Dat is toch juist een nadeel dat je het in EGP moest betalen? Want je krijgt een koersopslag van 2,5% van AMEX (voor alle transacties in niet-Euro).
In zulke gevallen trek ik juist liever mijn Debitcard, welke 0% koersopslag rekent.
Klopt, ik zie inderdaad commissies in de overzichten staan die op 2,5% neerkomen. Enige voordeel was dat ik ze vaak kon overtuigen om de koers ‘van Google’ over te nemen. En dus geen DCC.xileS schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:10:
[...]
Dat is toch juist een nadeel dat je het in EGP moest betalen? Want je krijgt een koersopslag van 2,5% van AMEX (voor alle transacties in niet-Euro).
Maar goed, ook buiten de eurozone in Europa is het met de komst van de goedkope debit kaarten (TR, Revolut) steeds minder aantrekkelijk om te betalen met AmEx. Alleen als de verzekeringen of andere voordelen nuttig zijn overweeg ik het nog.
Ah nog erger. Het is idd in bijna alle gevallen gunstiger om het lokale valuta te kiezen.Wally2002 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 20:33:
[...]
Hij benoemt DCC (Dynamic Currency Conversion) waarin de verkoper zal aanbieden het in de eigen valuta van de kaart af te rekenen, de praktijk is dan (bijna) altijd dat er dan een zeer ongunstige wisselkoers wordt aangehouden waardoor je altijd slechter dan de 2,5% van Amex uitkomt.
Maar voor zijn AMEX hoefde dit dus juist niet. Wel gek dat dat je met andere kaarten niet de keus krijgt om in het lokale valuta te betalen.. Of het moet een gunstige EUR koers zijn, dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Ik reageer hier op een post waar iemand de AMEX kaarten vergelijkt, ik had dat iets duidelijker kunnen benoemen. Maar daar klopt dat zeker wel voor wat betreft green/gold/platinum. Daarnaast zijn er een heleboel andere kaarten zonder foreign transaction fees. In Nederland komt dit vrijwel niet voor op kaarten waar je punten mee spaart, waar in de US het standaard is op alle producten die enigszins op travel gericht zijn.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:35:
[...]
Dit is niet waar, ik zou zelfs zeggen dat de meeste US kaarten foreign transaction fees hebben, wat een de facto koersopslag is. Ik heb een US kaart met foreign transaction fee en die triggert alleen bij non-USD transacties. USD transacties in andere landen krijgen geen opslag. Maar kan me voorstellen dat er ook
Naast het feit dat de gebruikte koers ongunstig kan zijn (bij Amex in NL is dat ook nog eens zo bovenop de koersopslag).
Even een overzichtje van een paar grote aanbieders en opties voor No Foreign Transactions fee cards.
AMEX Platinum/Gold/green US: Geen foreign transaction fees (https://www.americanexpre...-foreign-transaction-fee/)
Chase: heleboel keus (https://creditcards.chase...nsaction-fee-credit-cards)
Capital one: geen foreign transaction fees.
[ Voor 15% gewijzigd door Tuniq op 08-04-2025 21:57 ]
Nou, het was meer van:
- Alstublieft meneer uw rekening van het hotel in EUR, hier is het pinkastje met het bedrag in EUR
- Ik betaal graag met m’n AmEx CC
- Oh, AmEx staat in Egypte alleen toe om in EGP te betalen, dan moet ik even de rekening omzetten naar EGP en dan pak ik een ander pinkastje
- Prima, ik wacht wel even. Hier, ik heb alvast de EUR omgerekend naar EGP met m’n online tooltje
- Oh dat is handig, dan typ ik dat wel in het pinkastje
- PIN, klaar
Egypte had wel meer gekke dingen qua betalingen. Sowieso dat hele gebeuren dat je overal willekeurig met EUR, USD of EGP kon betalen. Gigantische prijsverschillen tussen de Egyptische prijzen en de toeristische prijzen, van goedkope souveniertjes tot restaurants tot officiële museumtickets.
Als Egyptenaar moet je ook je huwelijksdocument laten zien als je wil overnachten in een hotel
, dat hoeft dan gelukkig weer niet als toerist
Oh, en m’n private relay VPN van Apple deed het opeens niet meer, juist in zo’n land heb je een VPN voor maar goed, toch maar een alternatief regelen
- Alstublieft meneer uw rekening van het hotel in EUR, hier is het pinkastje met het bedrag in EUR
- Oh, AmEx staat in Egypte alleen toe om in EGP te betalen, dan moet ik even de rekening omzetten naar EGP en dan pak ik een ander pinkastje
- Prima, ik wacht wel even. Hier, ik heb alvast de EUR omgerekend naar EGP met m’n online tooltje
- PIN, klaar
Egypte had wel meer gekke dingen qua betalingen. Sowieso dat hele gebeuren dat je overal willekeurig met EUR, USD of EGP kon betalen. Gigantische prijsverschillen tussen de Egyptische prijzen en de toeristische prijzen, van goedkope souveniertjes tot restaurants tot officiële museumtickets.
Als Egyptenaar moet je ook je huwelijksdocument laten zien als je wil overnachten in een hotel
Oh, en m’n private relay VPN van Apple deed het opeens niet meer, juist in zo’n land heb je een VPN voor maar goed, toch maar een alternatief regelen

Die ervaring heb ik ook met Egypte. Echter doen ze het daar om je extra te laten betalen voor het omrekenen, ze denken dat je de koersen niet weet. Dit komt doordat de EGP erg veel fluctuaties kent.Radiodurans schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:04:
Nou, het was meer van:
- PIN, klaar![]()
Als Egyptenaar moet je ook je huwelijksdocument laten zien als je wil overnachten in een hotel, dat hoeft dan gelukkig weer niet als toerist
![]()
Oh, en m’n private relay VPN van Apple deed het opeens niet meer, juist in zo’n land heb je een VPN voor maar goed, toch maar een alternatief regelen![]()
Altijd daar even snel alles omrekenen als ze ineens vragen om in andere currency te betalen!
Ook altijd afdingen daar, op elke plek want ze rekenen altijd teveel aan toeristen.
Voor officiële plekken verschilt de prijs ook voor toeristen of locals maar dat heeft meer te maken met het culturele erfgoed wat ze belangrijk vinden om mee te geven aan de locals en indirect weer de financiële draagkracht van de mensen daar.
[ Voor 10% gewijzigd door Lucky0wn op 08-04-2025 23:04 ]
In BE is/was daarom het advies ook om je trouwboekje (waarin je huwelijk officieel geregistreerd staat) mee te nemen naar Noord-Afrika/moslimlanden. Weet niet of dat nog meegegeven wordt.Radiodurans schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:04:
[small]Als Egyptenaar moet je ook je huwelijksdocument laten zien als je wil overnachten in een hotel, dat hoeft dan gelukkig weer niet als toerist
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Klinkt voor mij vooral als een truuc om je meer te laten betalen ;p. Ik kies/vraag altijd om te betalen in de lokale koers, desnoods in cash (als ik het heb). En een wisselkoers app is idd altijd een pré, dan kan je snel checken of het bedrag overeenkomt.Radiodurans schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:04:
Nou, het was meer van:
- PIN, klaar![]()
Als Egyptenaar moet je ook je huwelijksdocument laten zien als je wil overnachten in een hotel, dat hoeft dan gelukkig weer niet als toerist
![]()
Oh, en m’n private relay VPN van Apple deed het opeens niet meer, juist in zo’n land heb je een VPN voor maar goed, toch maar een alternatief regelen![]()
Maar ik ben nog niet in Egypte geweest.
Er is weer een AMEX actie:
Ontvang tijdelijk €300 aan punten (100.000) cadeau door uw vrienden uit te nodigen.
Aanbod geldig t/m 7 mei 2025
https://www.americanexpress.com/nl-nl/referral
Volgens mij gewoon weer hetzelfde als vorige keren, maar ik zie wel dit: "U kunt tot 500.000 Membership Rewards of Miles per kalenderjaar verdienen door het introduceren van vrienden."
Volgens mij was dit eerst meer?
Ontvang tijdelijk €300 aan punten (100.000) cadeau door uw vrienden uit te nodigen.
Volgens mij gewoon weer hetzelfde als vorige keren, maar ik zie wel dit: "U kunt tot 500.000 Membership Rewards of Miles per kalenderjaar verdienen door het introduceren van vrienden."
Als je doorklikt naar de voorwaarden staat er dat je tot 800.000 Membership Rewards kan verdienen. Bij de Flying Blue kaarten is dit maximaal 500.000 Miles. Dit is hetzelfde als het was.xileS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:44:
Er is weer een AMEX actie:
Hmm toch vreemd, want AMEX laat al zien dat ik een Platinum kaart hebt en geeft dus op de pagina 500k aan. En als ik doorklik naar de voorwaarden staat boven bij punt 4: "U kunt maximaal 500.000 punten verdienen per kalenderjaar.", maar beneden in tabel kijkt zie je idd: "Maximaal 800.000 Membership Rewards."givow schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:47:
[...]
Als je doorklikt naar de voorwaarden staat er dat je tot 800.000 Membership Rewards kan verdienen. Bij de Flying Blue kaarten is dit maximaal 500.000 Miles. Dit is hetzelfde als het was.
Bijzonder. Bij mij staat zowel bij punt 4 als in de tabel 500k aangegeven.xileS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:09:
[...]
Hmm toch vreemd, want AMEX laat al zien dat ik een Platinum kaart hebt en geeft dus op de pagina 500k aan. En als ik doorklik naar de voorwaarden staat boven bij punt 4: "U kunt maximaal 500.000 punten verdienen per kalenderjaar.", maar beneden in tabel kijkt zie je idd: "Maximaal 800.000 Membership Rewards."
Niet dat ik ooit die limiet zou halen...
Is helaas al langere tijd zo dat de informatie niet eenduidig is. Maar er zijn mensen, ook op dit forum, die uit ervaring kunnen vertellen dat je de 800.000 punten kan krijgen in een jaar.xileS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:09:
[...]
Hmm toch vreemd, want AMEX laat al zien dat ik een Platinum kaart hebt en geeft dus op de pagina 500k aan. En als ik doorklik naar de voorwaarden staat boven bij punt 4: "U kunt maximaal 500.000 punten verdienen per kalenderjaar.", maar beneden in tabel kijkt zie je idd: "Maximaal 800.000 Membership Rewards."
Ik wil net een screenshot maken van hoe het er stond vanochtend... Het is aangepast naar 500kZr40 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:15:
[...]
Bijzonder. Bij mij staat zowel bij punt 4 als in de tabel 500k aangegeven.
Niet dat ik ooit die limiet zou halen...
Voor mij ook geen probleem overigens, de 500k haal ik nooit. Maar geloof dat iemand anders hier bij de vorige actie dit jaar aangaf al op de 800k te zitten.
lol ik zie nu ook overal 500k staan, had niks moeten zeggen
.
Ik heb nu 400k MR, maar 100k is omdat ik zelf lid ben geworden en 300k dus omdat ik 3 leden aangebracht heb. Dus mag ik dan nog maar 100K krijgen of 200K in dit geval?
Ik heb nu 400k MR, maar 100k is omdat ik zelf lid ben geworden en 300k dus omdat ik 3 leden aangebracht heb. Dus mag ik dan nog maar 100K krijgen of 200K in dit geval?
200KxileS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:13:
lol ik zie nu ook overal 500k staan, had niks moeten zeggen.
Ik zou je niet teveel blindstaren op deze kaarten zonder koersopslag, je betaalt er toch wel voor via andere wegen. Zoals de rente op de Chase kaart als voorbeeld: APR 19.99%–28.24%Tuniq schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:54:
[...]
Ik reageer hier op een post waar iemand de AMEX kaarten vergelijkt, ik had dat iets duidelijker kunnen benoemen. Maar daar klopt dat zeker wel voor wat betreft green/gold/platinum. Daarnaast zijn er een heleboel andere kaarten zonder foreign transaction fees. In Nederland komt dit vrijwel niet voor op kaarten waar je punten mee spaart, waar in de US het standaard is op alle producten die enigszins op travel gericht zijn.
Even een overzichtje van een paar grote aanbieders en opties voor No Foreign Transactions fee cards.
AMEX Platinum/Gold/green US: Geen foreign transaction fees (https://www.americanexpre...-foreign-transaction-fee/)
Chase: heleboel keus (https://creditcards.chase...nsaction-fee-credit-cards)
Capital one: geen foreign transaction fees.
En anders zit het wel in de koers verwerkt. Goedkoop is het nooit en marge is er zeker. Banken zijn banken
Als je gewoon netjes betaald aan het einde van de maand, betaal je geen rente. Ik woon in de US en betaal in NL altijd met mijn Amerikaanse kaarten wanneer mogelijk, gemiddeld tussen de 2.5-5% cashback. Dus zeer voordelig en geen koersopslag. De VISA currency rate is inderdaad wel iets hoger dan de ECB rate - zo'n 0.4-0.5%. Maar dat is dus nog steeds erg voordelig.nielsiejjj92 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:20:
[...]
Ik zou je niet teveel blindstaren op deze kaarten zonder koersopslag, je betaalt er toch wel voor via andere wegen. Zoals de rente op de Chase kaart als voorbeeld: APR 19.99%–28.24%
En anders zit het wel in de koers verwerkt. Goedkoop is het nooit en marge is er zeker. Banken zijn banken
Dat de gemiddelde Amerikaan dat niet doet is natuurlijk onderdeel van het verdienmodel. En dan loopt de teller snel op inderdaad, want de rente percentages zijn niet misselijk.
Ik heb hier al eens eerder wat over geschreven https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78679888. Voor de verantwoordelijke en slimme gebruiker is er voordeel te behalen in het Amerikaanse systeem. Dat wordt uiteindelijk natuurlijk wel gefinancierd door 'minder verantwoordelijke' gebruikers en gemiddeld hogere fees voor winkeliers.
[ Voor 4% gewijzigd door Tuniq op 09-04-2025 19:15 ]
https://www.icscards.nl/info/gocardstopt
De ICS Go Card wordt nu ook vroegtijdig beëindigd voor bestaande klanten. Toch wel jammer, bij weinig gebruik was deze vrijwel net zo duur als een gewone credit card, en een huurauto kreeg ik ook altijd gewoon mee. En niet gebonden mijn eigen bank of een ANWB lidmaatschap.
Edit: even naar de klantenservice bellen en bovenstaande klacht noemen en ze zeggen zonder gezeur je kaart per volgende maand al op
De ICS Go Card wordt nu ook vroegtijdig beëindigd voor bestaande klanten. Toch wel jammer, bij weinig gebruik was deze vrijwel net zo duur als een gewone credit card, en een huurauto kreeg ik ook altijd gewoon mee. En niet gebonden mijn eigen bank of een ANWB lidmaatschap.
Dus in feite is de aankoopverzekering nog maar 185-t dagen geldig (vandaag bijvoorbeeld nog 168 dagen), bizar om een van de belangrijkste voorwaarden var een credit card gewoon maar eenzijdig te schrappen terwijl de kaartbijdrage wel tot 1 oktober betaald is.De verzekeringen stoppen ook met het stoppen van de Card. Vanaf 1 oktober 2025 kun je dus geen aanspraak meer maken op de Aankoopverzekering.
Edit: even naar de klantenservice bellen en bovenstaande klacht noemen en ze zeggen zonder gezeur je kaart per volgende maand al op
[ Voor 8% gewijzigd door HallonRubus op 18-04-2025 16:12 ]
Die GO Card was natuurlijk sowieso al geen creditcard en is bovendien overbodig doordat vrijwel alle banken nu (op verzoek) een Mastercard of Visa Debit leveren.PolarBear schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:03:
Het creditcard landschap wordt wel erg saai zo in Nederland.
Maar verder eens, want er valt (gelukkig of helaas?) weinig te beleven. Ja, weer een Amex Platinum sign-up bonus van 100k voor de liefhebber, maar dat is dan ook de enige beweging die ook nog eens voorspelbaar is.
Ik ben wel benieuwd of er nog vaart gaat zitten achter een Europees betaalsysteem (evt. met creditcard opties).
Wat is de sign-up bonus voor iemand die zich aanmeld voor de FB gold via zo'n referral?
Ik ben mij aan het orienteren namelijk gezien ik nog wel wat XP en punten kan gebruiken.
Alvast bedankt!
snip, doe maar niet
Ik ben mij aan het orienteren namelijk gezien ik nog wel wat XP en punten kan gebruiken.
Alvast bedankt!
snip, doe maar niet
[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 16-04-2025 19:38 ]
Fair enough over de noodzaak van de GO Card maar er verdwijnen/verslechteren meer kaarten en voordelen dan erbij komen. Als er al iets bijkomt.finsdefis schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:14:
[...]
Die GO Card was natuurlijk sowieso al geen creditcard en is bovendien overbodig doordat vrijwel alle banken nu (op verzoek) een Mastercard of Visa Debit leveren.
Maar verder eens, want er valt (gelukkig of helaas?) weinig te beleven. Ja, weer een Amex Platinum sign-up bonus van 100k voor de liefhebber, maar dat is dan ook de enige beweging die ook nog eens voorspelbaar is.
Wat betreft het aanbod van creditcards heb ik enige hoop dat Revolut die gaat uitgeven. Ze hebben hiervoor meen ik al de bevoegdheid vanuit hun bankvergunning en doen dit al in andere landen.PolarBear schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:27:
[...]
Fair enough over de noodzaak van de GO Card maar er verdwijnen/verslechteren meer kaarten en voordelen dan erbij komen. Als er al iets bijkomt.
Een andere mogelijke nieuwe partij zou Klarna kunnen zijn.
Verder blijft NL niet echt een creditcard land, waardoor er weinig ruimte is voor extra voordelen.
30k flying blue miles. Om ze te ontvangen moet je wel minimaal €2500 uitgeven in de eerste 3 maanden.aart staart schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:21:
Wat is de sign-up bonus voor iemand die zich aanmeld voor de FB gold via zo'n referral?
Alvast bedankt!
[mbr]snip, doe maar niet [/]
Ik heb vorig week iemand geïntroduceerd voor een Amex platinum kaart. Inmiddels is hij goedgekeurd en heeft een betaling gedaan. Ik zou dan de 100k MR al gelijk ontvangen moeten hebben toch?
Nog ff geduld of gaat hier iets mis? Punten naar iemand anders gegaan wellicht
.
Nog ff geduld of gaat hier iets mis? Punten naar iemand anders gegaan wellicht
Volgens de voorwaarden kan het tot 12 weken na goedkeuring duren.xileS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:42:
Ik heb vorig week iemand geïntroduceerd voor een Amex platinum kaart. Inmiddels is hij goedgekeurd en heeft een betaling gedaan. Ik zou dan de 100k MR al gelijk ontvangen moeten hebben toch?
Nog ff geduld of gaat hier iets mis? Punten naar iemand anders gegaan wellicht.
Kan altijd wel ff duren bij Amex.xileS schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:42:
Nog ff geduld of gaat hier iets mis? Punten naar iemand anders gegaan wellicht.
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Zr40 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:45:
[...]
Volgens de voorwaarden kan het tot 12 weken na goedkeuring duren.
Ah mijn ervaring bij vorige actie was dat ik de punten eerder binnen had dan dat mijn aangebrachte lid zijn pas had. Nog even geduld dan maar
[ Voor 3% gewijzigd door xileS op 17-04-2025 09:30 ]
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1