Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik heb de welkomstbonus ontvangen zelfs terwijl ik bij de aanvraag heb aangegeven dat ik al een reguliere Amex heb. Beide kaarten hebben nu ook hetzelfde ‘member since’ jaartal.
Hmm, ik heb juist een kennis aangeraden die een AMEX FB Gold heeft, maar nu een AMEX Platinum wilt om dit via zijn vrouw (+1 extra kaart) te regelen en de oude AMEX FB kaart op te zeggen. Om zo in aanmerking te komen voor de 100K bonus.

Dacht namelijk gelezen te hebben, dat ze een AMEX of AMEX FB klant, als 1 klant zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:01

g0tanks

Moderator CSA
givow schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Officieel mag je om de welkomsbonus te krijgen geen enkele andere Amex kaart hebben. Er zijn echter genoeg mensen (inclusief ik zelf) die de bonus voor een FB kaart hebben gekregen terwijl ze al een Amex Gold/Platinum hadden. Andere geven echter aan niks te hebben ontvangen. Het lijkt een beetje random / geluk hebben dus.
Uit nieuwsgierigheid: gaat het alleen om persoonlijke kaarten of tellen ze een Corporate Amex ook mee?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 17:11
g0tanks schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: gaat het alleen om persoonlijke kaarten of tellen ze een Corporate Amex ook mee?
Wel interessante vraag waar ik ook benieuwd naar ben. Ook omdat er soms acties zijn voor bestaande kaarthouders waarbij je bonuspunten krijgt als je een zakelijke kaart aanvraagt.

In de voorwaarde voor een bonus staat: U bent de afgelopen 12 maanden geen (extra) kaarthouder geweest bij American Express.

Heb het net ook nog even nagevraagd op de Amex chat. Het antwoord was: If a person who have or had any active Amex card in the last 12 months either it is a personal, corporate or additional one then he/she won't be eligible for the sign in bonus points.

Maar het aparte is dus dat er genoeg mensen online aangeven wel de bonus te krijgen bij een aanvraag van een FB kaart terwijl ze al een classic Amex hebben (of andersom.) Wat de reden is dat het soms wel en soms niet lukt is voor mij niet duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door givow op 11-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:28

florholvoet

aka F0x.be

Er is een verschil tussen de voorwaarden en of/hoe ze de bonus in de praktijk toekennen.

Ik heb meerdere Amex kaarten en voor allen heb ik de sign-up bonus ontvangen. Op mijn tweede exemplaar staat zelfs hetzelfde "Member Since" cijfer, dus het systeem wist maar al te goed dat ik al een Amex had, en toch hebben ze mij rijkelijk bedankt met de referree bonus.
YMMV.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
florholvoet schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:03:
Er is een verschil tussen de voorwaarden en of/hoe ze de bonus in de praktijk toekennen.

Ik heb meerdere Amex kaarten en voor allen heb ik de sign-up bonus ontvangen. Op mijn tweede exemplaar staat zelfs hetzelfde "Member Since" cijfer, dus het systeem wist maar al te goed dat ik al een Amex had, en toch hebben ze mij rijkelijk bedankt met de referree bonus.
YMMV.
Dat is denk ik meer geluk dan wijsheid? Veel mensen hebben dan "geluk", want volgens de voorwaarden krijg je niks.

Er zijn denk ik ook mensen die niks hebben ontvangen? Zo lang die er ook zijn en je het op "safe" wilt spelen is het handiger om een nieuwe AMEX kaart op de naam van de partner aan te vragen, als je die hebt. Denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:43
xileS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Als het werkt, denk ik niet dat het gratis is. Ik weet dat bedrijven geen toeslagen mogen rekenen voor Mastercard/Visa creditcards vanwege een consumentenbescherming iets, maar ik weet even niet of dit ook voor AMEX is.
Voor consumentenbetalingen met Amex mogen bedrijven wel een toeslag vragen. De reden hiervoor is dat Amex zowel het kaartschema alsook de kaartuitgevende instantie/bank is. VISA/MC kaartschema's geven zelf geen kaarten uit maar hebben wel een sterke positie tegenover de kaartuitgevende instanties. De wetgeving is ervoor om die positie wel voldoende eerlijk/level playing field te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0705
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 10:28
Ben ik het niet helemaal mee eens , wij mogen geen extra geld vragen voor het afrekenen met welke kaart of aanbieder dan ook , inclusief amex. Dat hoeft ook niet , daar de kosten voor aannemen van amex tegenwoordig net zo hoog is als elke ander cc. Mijn betalingen laat ik via de Rabobank lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is volgens mij ook Europees geregeld zo, maar er zijn nog genoeg online aanbieders die kosten rekenen bij AMEX.

Editie: net even nagekeken, AMEX wordt als een zakelijke kaart beschouwd en valt dus niet onder PSD2.

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 11-02-2025 20:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rob0705 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:02:
Ben ik het niet helemaal mee eens , wij mogen geen extra geld vragen voor het afrekenen met welke kaart of aanbieder dan ook , inclusief amex. Dat hoeft ook niet , daar de kosten voor aannemen van amex tegenwoordig net zo hoog is als elke ander cc. Mijn betalingen laat ik via de Rabobank lopen
Er is afaik ook nog een verschil in kostenstructuur tussen debit en credit dat meespeelt.
Veel retailers (buiten toeristische gebieden) accepteren überhaupt geen credit, dus dan sluit je Amex per definitie al uit. MC en Visa debit zijn dan een stuk goedkoper dan hun credit-varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Borromini schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:17:
Dat is volgens mij ook Europees geregeld zo, maar er zijn nog genoeg online aanbieders die kosten rekenen bij AMEX.

Editie: net even nagekeken, AMEX wordt als een zakelijke kaart beschouwd en valt dus niet onder PSD2.
Nee, dit klopt niet.
Zie mijn uitleg hiervoor, het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik de betreffende wetgeving doorhad.
Zakelijke kaarten vallen inderdaad niet onder de PSD2, ongeacht het kaartschema.

Maar er is een definitie in de PSD2 voor een drie partijenschema en vierpartijenschema. Alleen bij die laatste mogen aan de klant geen opslagen berekend worden. Amex is een driepartijenschema en is dus een uitzondering. Daar mag het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Rob0705 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:02:
Check de PSD2 regelgeving. Je mag een opslag aan de klant vragen voor zakelijke kaarten en voor kaarten die vallen onder een driepartijenschema (Amex). Het hoeft natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
Er is weer een upgrade bonus bij American Express. Je moet 6 maanden American Express kaarthouder zijn om gebruik te kunnen maken van de upgrade. Zie de afbeelding voor alle voorwaarden. (Flying Blue kaart heeft buiten de miles ipv punten dezelfde voorwaarden)

Upgrade naar American Express Platinum:
100.000 punten als je voor 12 juni minimaal €5000 uitgeeft met de nieuwe kaart

Upgrade naar American Express Flying Blue Platinum:
70.000 FB miles als je voor 12 juni minimaal €5000 uitgeeft met de nieuwe kaart

De actie duurt t/m 12 maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H2EwlXbFnTOqiuY_HFUya7noeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3axLY9K5HwmZnklfhyY3Cjfu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door givow op 12-02-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En ondertussen is het dining for 2 voordeel nog steeds niet beschikbaar. Voor mij is Amex Plat nog de moeite waard, ook zonder het dining voordeel maar als ik de bonussen zie voor nieuwe gebruikers en upgraders en de verslechteringen word ik toch wel een beetje chagrijnig.

/edit toch maar eens nagevraagd, dining for 2 zou vanaf maart beschikbaar moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door PolarBear op 12-02-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22
PolarBear schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:25:
En ondertussen is het dining for 2 voordeel nog steeds niet beschikbaar. Voor mij is Amex Plat nog de moeite waard, ook zonder het dining voordeel maar als ik de bonussen zie voor nieuwe gebruikers en upgraders en de verslechteringen word ik toch wel een beetje chagerijnig.
Heel apart dat dat voordeel nog niet beschikbaar is. Amex Platinum blijft duur, maar als je regelmatig vliegt haal je het er wel uit ja.

Los van de benefits zoals de verzekeringen, Privium en lounge access kan ik toch wel leuke reizen boeken met de bonuspunten en de punten die ik heb verzameld (spend).

Januari 2026
Amsterdam - Dubai: 40k + €140 KLM Premium Comfort
Dubai - Bangkok: 57k + €152 Oman Air Business Class

Ik wilde eigenlijk direct BKK, maar dat kost in die periode 132k + €200 voor Premium Comfort. Dan maar een paar dagen Dubai erbij. :9

(Dit zijn FB Miles, dus keer 1.25 voor de Amex MR). Heb nog bijna een jaar om een goede terugvlucht te boeken. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• givow
Mawlana schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Heel apart dat dat voordeel nog niet beschikbaar is. Amex Platinum blijft duur, maar als je regelmatig vliegt haal je het er wel uit ja.

(Dit zijn FB Miles, dus keer 1.2 voor de Amex MR). Heb nog bijna een jaar om een goede terugvlucht te boeken. :+
Begreep dat er in maart/april meer bekend wordt over het dining for 2. Ben het er overigens mee eens dat het vrij bizar is het oude voordeel af te schaffen zonder het nieuwe voordeel duidelijk te kunnen maken aan klanten.

Kijken hoeveel Amex MR je nodig hebt voor een bepaald aantal FB Miles is keer 1.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PolarBear schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:25:
En ondertussen is het dining for 2 voordeel nog steeds niet beschikbaar. Voor mij is Amex Plat nog de moeite waard, ook zonder het dining voordeel maar als ik de bonussen zie voor nieuwe gebruikers en upgraders en de verslechteringen word ik toch wel een beetje chagrijnig.

/edit toch maar eens nagevraagd, dining for 2 zou vanaf maart beschikbaar moeten zijn.
Voor mij persoonlijk was het oude dining voordeel nooit interessant geweest. Ik woon niet in de buurt van de destijds geselecteerde restaurants dus er gebruik van maken is niet praktisch, en deze restaurants zitten in een prijsklasse waar het totaalbedrag al snel boven het tegoed uit komt, zeker als je een gezelschap meeneemt. Leuk als je zonder Amex toch al gebruik zou maken van precies die restaurants, maar je plannen moeten afstemmen om vervolgens duurder uit te zijn zie ik niet als een voordeel. En eerlijk gezegd kan ik ook prima genieten van wat ik zelf in de keuken heb bereid :Y)

Bij het nieuwe Dining for 2 heb ik nog de hoop dat er keuze is uit meer restaurants in de rest van Nederland. Met name in de provincie Brabant en Utrecht zou voor mij welkom zijn :)

Misschien een leuk idee voor de solo Platinum kaarthouders om het 'for 2' voordeel met elkaar te delen? Dan kan je er 6x per jaar gebruik van maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Zr40 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Voor mij persoonlijk was het oude dining voordeel nooit interessant geweest. Ik woon niet in de buurt van de destijds geselecteerde restaurants dus er gebruik van maken is niet praktisch, en deze restaurants zitten in een prijsklasse waar het totaalbedrag al snel boven het tegoed uit komt, zeker als je een gezelschap meeneemt. Leuk als je zonder Amex toch al gebruik zou maken van precies die restaurants, maar je plannen moeten afstemmen om vervolgens duurder uit te zijn zie ik niet als een voordeel. En eerlijk gezegd kan ik ook prima genieten van wat ik zelf in de keuken heb bereid :Y)
In het dining aanbod bij de platinum kaart had je in het buitenland soms nog wel restaurants in een wat lagere prijsklasse, maar zeker in NL waren het vooral de top restaurants. Voor mij was het dus ook niet interessant genoeg.
Bij het nieuwe Dining for 2 heb ik nog de hoop dat er keuze is uit meer restaurants in de rest van Nederland. Met name in de provincie Brabant en Utrecht zou voor mij welkom zijn :)
Het schijnt dat de introductie op zich laat wachten doordat er nog onvoldoende restaurants mee willen doen met Dining for 2. Ze brengen het als verbetering tov het oude dining credit, ze zullen dus wel een ruime keuze moeten gaan aanbieden. Dit volgens een recente post op het IsideFlyer forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Zr40 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Met die €150 korting kon je even iets nieuws proberen. Zo is mijn vrouw twee keer (in twee jaar tijd) naar Izakaya geweest met een vriendin. Ze waren beide keren €50pp kwijt (na korting). Leuk voor de beleving, maar full price zou ze niet daarheen gaan.

Ook een keer naar Sketch in Londen geweest. Een high-tea daar kost ook weer makkelijk €125pp. Daar is ze met m'n nichtje geweest, en heeft het hen uiteindelijk €50pp gekost. Ze wilde al eens naar Sketch gaan, dus dat kwam goed uit.

Beide uitjes vond ze geweldig, zo ook haar vriendinnen en m'n nichtje. Leuke experience voor een zacht prijsje. :P

Vorig jaar hebben wij in Duitsland twee keer uitgebreid geluncht bij Alex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
YouTube: ASMR AMEX Platinum Card Unboxing - SG [Reel]

Niet dat het uitmaakt, maar in NL worden de AMEX Platinum kaarten niet (meer) op deze manier geleverd denk ik? Die van mij zat namelijk gewoon in een goedkoop envelop en 1 dubbelzijdig geprint A4'tje ;p. Scheelt wel afval.

Kan je met de normale AMEX eigenlijk iemand uitnodigen voor een AMEX FB? Dit lijkt in de invite link niet te lukken, maar wel voor de keuze tussen de normale Gold en Platinum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
xileS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:55:

Niet dat het uitmaakt, maar in NL worden de AMEX Platinum kaarten niet (meer) op deze manier geleverd denk ik? Die van mij zat namelijk gewoon in een goedkoop envelop en 1 dubbelzijdig geprint A4'tje ;p. Scheelt wel afval.

Kan je met de normale AMEX eigenlijk iemand uitnodigen voor een AMEX FB? Dit lijkt in de invite link niet te lukken, maar wel voor de keuze tussen de normale Gold en Platinum.
Mijn kaart werd in december 22 wel zo geleverd. Die van m'n vrouw in januari 23 ook. Volgens mij later dat jaar bij een nichtje ook.

Waarschijnlijk omdat amex platinum destijds een exclusieve uitstraling had. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een amex platinum. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 23:14
Heeft iemand een tip waar je op de hoogte gehouden kan worden wanneer Amex een transfer bonus heeft voor Flying Blue. Wij hebben namelijk in NL geen 1:1, en zonder die actie vind ik het eigelijk zonde.

Maar heb vaak meegemaakt dat ik dan even kijk op internet en dat ik zie dat er net een promo is geweest. Ik krijg van Zowel Amex of Flying blue hier geen meldingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Sacrada schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:06:
Heeft iemand een tip waar je op de hoogte gehouden kan worden wanneer Amex een transfer bonus heeft voor Flying Blue. Wij hebben namelijk in NL geen 1:1, en zonder die actie vind ik het eigelijk zonde.

Maar heb vaak meegemaakt dat ik dan even kijk op internet en dat ik zie dat er net een promo is geweest. Ik krijg van Zowel Amex of Flying blue hier geen meldingen van.
In Nederland zijn er, voor zover mij bekend, geen transferbonussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:22
givow schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:14:
Er is weer een upgrade bonus bij American Express. Je moet 6 maanden American Express kaarthouder zijn om gebruik te kunnen maken van de upgrade. Zie de afbeelding voor alle voorwaarden. (Flying Blue kaart heeft buiten de miles ipv punten dezelfde voorwaarden)

Upgrade naar American Express Platinum:
100.000 punten als je voor 12 juni minimaal €5000 uitgeeft met de nieuwe kaart

Upgrade naar American Express Flying Blue Platinum:
70.000 FB miles als je voor 12 juni minimaal €5000 uitgeeft met de nieuwe kaart

De actie duurt t/m 12 maart.
[Afbeelding]
Vervelende timing.. net alles voor vakantie geboekt via Amex Gold :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow

Nee, je kan met de normale Amex geen referral sturen voor FB Amex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002

Blijkbaar niet, maar je mist er weinig aan, die luxe verpakking kost alleen maar geld om te produceren en op te sturen en heeft m.i. geen praktische waarde (alsof je de kaart gaat showen in dat houten blokje).
Nee, je kunt alleen met een FB kaart invites voor FB kaarten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
Wally2002 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:17:
[...]

In Nederland zijn er, voor zover mij bekend, geen transferbonussen.
Oh dat is dan wel zuur! Snap niet waarom wij weer minder krijgen dan onze vrienden in de US.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sacrada schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Oh dat is dan wel zuur! Snap niet waarom wij weer minder krijgen dan onze vrienden in de US.
Omdat er in de VS wat meer concurrentie is in creditcard-land.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Daar is hier in het topic in het verleden wel vaker over gediscussieerd.
Het korte antwoord is m.i. dat men in de US heel anders aankijkt tegen en omgaat met kredieten, waardoor er veel concurrentie is en ook voldoende inkomsten bij de banken om veel extra voordelen te bieden bij de creditcards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Betalen met een creditcard is in de US veel duurder dan hier, en tevens volledig ingeburgerd. Vrijwel iedereen betaalt daar standaard met een creditcard. Dat geeft US kaartuitgevers een significant groter budget voor dit soort acties/promoties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apache4u schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:28:
[...]

Omdat er in de VS wat meer concurrentie is in creditcard-land.
Omdat de winstmarge per transactie in de VS niet zo gereguleerd is als hier, wordt daar veel meer verdiend qua percentage aan elke transactie die een klant doet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:14
Vandaag ook maar even gebeld met Amex en prima te woord gestaan plus goed advies gekregen. Gold card met een jaartje verlengd en beetje het standaard aanbod gekregen van 25k punten en eerste drie maanden verdubbeling van de punten bij elk uitgegeven euro.

Platinum voor mij nu nog niet interessant. Reis echt te weinig en heb hierdoor ook niet al die extra's direct nodig. Zodra ik dit ga gebruiken stap ik gelijk over, want gemak mag wat kosten.

I don't have dreams, I have goals!!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Voor consumentenbetalingen met Amex mogen bedrijven wel een toeslag vragen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit werkt aan de kassa. Normaal gesproken voert de kassamedewerker gewoon het bedrag in of er komt automatisch een bedrag in de pin te staan door het aangesloten kassasysteem. Ze weten niet van te voren welke kaart je gebruikt..

Bv ik moet €1000 betalen, met een normale pinpas komen er geen extra kosten. Maar wat gebeurd er nu als ik er een AMEX kaart insteek? Wordt er dan bv magisch het bedrag met 3,5% verhoogd naar €1035?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:53
Nee

Sometimes you need to plan for coincidence

• Apache4u
  • Niet online
xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit werkt aan de kassa. Normaal gesproken voert de kassamedewerker gewoon het bedrag in of er komt automatisch een bedrag in de pin te staan door het aangesloten kassasysteem. Ze weten niet van te voren welke kaart je gebruikt..

Bv ik moet €1000 betalen, met een normale pinpas komen er geen extra kosten. Maar wat gebeurd er nu als ik er een AMEX kaart insteek? Wordt er dan bv magisch het bedrag met 3,5% verhoogd naar €1035?
Nee, uiteraard niet. De verkoopkosten voor de merchant worden in jouw geval 35 euro meer. kortom, een kleinere winstmarge. Die 3,5% is trouwens een fictief percentage neem ik aan?
Hier bv de standaardtarieven die CCV hanteert voor Amex:
https://www.ccv.eu/nl/bet...methoden/american-express

Dat betekent, stam + t .

• Wally2002
[...]

Voor de toeslag moeten ze weten dat je met Amex gaat betalen. Online gaat dat makkelijk maar offline niet. Bij POS betalingen zal ,als het te betalen bedrag eenmaal naar de pin apparatuur is gecommuniceerd, het gewoon dat bedrag blijven.
In de praktijk rekenen veel winkels geen toeslag naar de klant bij amex. Er zijn uiteraard wel kosten voor de winkel. Vooral grotere klanten zullen speciale tarieven afspreken met hun payment provider.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Nee, uiteraard niet. De verkoopkosten voor de merchant worden in jouw geval 35 euro meer. kortom, een kleinere winstmarge. Die 3,5% is trouwens een fictief percentage neem ik aan?
Suggestieve alinea-/zinsconstructie op die website. Er staat vanalles over Amex en dan "meest gebruikte online betaalmethode in Nederland", maar dat blijkt dan naar CC's in het algemeen te verwijzen. Vraag me eigenlijk af of dat wel zo is?

Puur anekdotisch maar in mijn omgeving hoor ik vooral iDeal en achteraf betalen met meuk zoals Klarna. En andere bronnen geven ook vooral iDeal.

• Fosse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 16:13
finsdefis schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:23:
[...]
Suggestieve alinea-/zinsconstructie op die website. Er staat vanalles over Amex en dan "meest gebruikte online betaalmethode in Nederland", maar dat blijkt dan naar CC's in het algemeen te verwijzen. Vraag me eigenlijk af of dat wel zo is?

Puur anekdotisch maar in mijn omgeving hoor ik vooral iDeal en achteraf betalen met meuk zoals Klarna. En andere bronnen geven ook vooral iDeal.
Dat lijkt mij ook sowieso incorrect. De laatste infographic van de Betaalvereniging Nederland geeft voor online bestedingen 63% iDEAL en 14% Creditcard.

https://www.betaalverenig...fographic-HY1-2024-NL.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door Fosse op 13-02-2025 18:23 ]

• xileS
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Nee, uiteraard niet. De verkoopkosten voor de merchant worden in jouw geval 35 euro meer. kortom, een kleinere winstmarge.
Precies hoe ik ook in gedachten had, hoe het werkt. Ik dacht wellicht dat hier een ander geautomatiseerd systeem voor was als een bedrijf aangeeft wat de extra kosten zijn.
Die 3,5% is trouwens een fictief percentage neem ik aan?
3,5% komt van een andere Tweaker een paar dagen geleden (wat dus niet zeker is).
xileS in "Ervaringen met creditcards"
Ik vond het ook al hoog.
Wally2002 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:54:
[...]

Voor de toeslag moeten ze weten dat je met Amex gaat betalen. Online gaat dat makkelijk maar offline niet. Bij POS betalingen zal ,als het te betalen bedrag eenmaal naar de pin apparatuur is gecommuniceerd, het gewoon dat bedrag blijven.
In de praktijk rekenen veel winkels geen toeslag naar de klant bij amex. Er zijn uiteraard wel kosten voor de winkel. Vooral grotere klanten zullen speciale tarieven afspreken met hun payment provider.
Ja precies hoe het werkt met normale pinbetalingen dus, ze kunnen niet automatisch een percentage rekenen.

Casierre dient hier dus goed op te letten wat voor pas men gebruikt. Transactie afbreken in het geval van AMEX en klant informeren over de extra kosten en handmatig het bedrag uitrekenen en invoeren? Dan krijg je idd dat men soms wel een extra fee betalen en soms niet..

Tenzij er een manier is dat een AMEX pas betaling standaard wordt afgebroken en handmatig moet activeren. Of 1 hoofd pinautomaat zonder AMEX acceptatie en bij een AMEX pas een andere pinautomaat tevoorschijn halen met AMEX acceptatie ;p.

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:55
[...]

De meeste acceptanten zullen bij het bepalen van de verkoopprijzen ook rekening houden met de andere kosten die zij moeten maken, anders dan de inkoop. Denk aan de personeelskosten, kosten voor het pand, de verzekeringen, de accountant en dus ook de kosten die ze grosso modo moeten maken voor het betalingsverkeer (al dan niet inclusief de kosten die ze maken om American Express te accepteren).

De tijd dat pinnen een kwartje extra kost zijn we inmiddels wel even voorbij.

[ Voor 3% gewijzigd door rclahsen op 13-02-2025 22:38 ]

• xileS
  • Niet online
rclahsen schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:37:
[...]

De meeste acceptanten zullen bij het bepalen van de verkoopprijzen ook rekening houden met de andere kosten die zij moeten maken, anders dan de inkoop. Denk aan de personeelskosten, kosten voor het pand, de verzekeringen, de accountant en dus ook de kosten die ze grosso modo moeten maken voor het betalingsverkeer (al dan niet inclusief de kosten die ze maken om American Express te accepteren).

De tijd dat pinnen een kwartje extra kost zijn we inmiddels wel even voorbij.
Yes dat snap ik, maar ging er in dit geval dus om dat er voor AMEX betalingen een fee gevraagd kan/mag worden. Hollands Casino werd dus als voorbeeld genoemd en die vraagt 3,5% (of meer/minder) voor AMEX.

Ik was benieuwd hoe ze die percentage in praktijk aan de klant dan berekenen. Leek mij iig lastig als je 1 vast pinautomaat hebt om dit consistent te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:01

g0tanks

Moderator CSA
xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:02:
[...]
Ik was benieuwd hoe ze die percentage in praktijk aan de klant dan berekenen. Leek mij iig lastig als je 1 vast pinautomaat hebt om dit consistent te doen.
Ik weet niet wat het in dit specifieke geval is, maar de meeste kassa's hebben de functionaliteit om een %-opslag toe te voegen. Als verkoper vraag je gewoon welke betaalmethode de klant wil gebruiken en als het Amex is druk je op de juiste knop en komt het juiste bedrag in de pinautomaat.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
g0tanks schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:16:
[...]

Ik weet niet wat het in dit specifieke geval is, maar de meeste kassa's hebben de functionaliteit om een %-opslag toe te voegen. Als verkoper vraag je gewoon welke betaalmethode de klant wil gebruiken en als het Amex is druk je op de juiste knop en komt het juiste bedrag in de pinautomaat.
Ja dat klinkt als een optie, maar de medewerker zal iedereen dus eerst moeten vragen wat voor kaart die gaat gebruiken.

En als klant zegt ik wil pinnen en stopt alsnog een AMEX in, werkt het natuurlijk ook gewoon zonder de toeslag. Of de medewerker moet het handmatig annuleren.

Niet echt waterdicht systeem zo zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Dat systeem bestaat ook helemaal niet, dat je in een brick&mortar store opeens een toeslag moet betalen zodra je je amex tevoorschijn tovert. Of hebben we het hier over een hypothetische casus?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

De discussie is een beetje ontspoord vanuit het voorbeeld dat je bij Holland Casino geld kan afhalen met je kredietkaart. Uiteraard zijn ze zich er bij HC van bewust dat dit de deur openzet voor misbruik, dus ze hebben hier een waterdicht systeem voor.

Gewone winkels aanvaarden in 99% van de gevallen inderdaad Amex ofwel gratis, ofwel niet.

Maar theoretisch gesproken, kunnen POS systemen perfect:
- bepaalde kaarttypes herkennen.
- toeslagen voorwaardelijk toevoegen.
- bepaalde types uitsluiten op basis van een eerder geselecteerde methode.
... zoals dat dus bij HC is geïmplementeerd. En wellicht nog op een aantal andere plekken die we niet meteen kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:02

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

In winkels niet. Maar als je fiches of jetons koopt bij Holland Casino, dan wel.
Ik had namelijk ooit het briljante plan om op die manier punten te verkrijgen op mij FB-account, maar die vlieger ging niet op.
Hoe het met buitenlandse casino's of particuliere casino's gesteld is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Apache4u schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:00:
Dat systeem bestaat ook helemaal niet, dat je in een brick&mortar store opeens een toeslag moet betalen zodra je je amex tevoorschijn tovert. Of hebben we het hier over een hypothetische casus?
Online wordt al vaak een toeslag gevraagd en in te winkel mogen ze dit in geval van Amex ook doen, maar ik was idd benieuwd hoe dat dan ging. Tot nu toe namelijk nog niet meegemaakt, want je betaald gewoon met een kaart naar keuze en niemand die vraagt wat voor kaart het is. Je ziet dan wel of het werkt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
florholvoet schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:11:
De discussie is een beetje ontspoord vanuit het voorbeeld dat je bij Holland Casino geld kan afhalen met je kredietkaart. Uiteraard zijn ze zich er bij HC van bewust dat dit de deur openzet voor misbruik, dus ze hebben hier een waterdicht systeem voor.
Ah dus toch wel een systeem hiervoor dat er automatisch een toeslag wordt gerekend op basis van je kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:45:
[...]

In winkels niet. Maar als je fiches of jetons koopt bij Holland Casino, dan wel.
Ik had namelijk ooit het briljante plan om op die manier punten te verkrijgen op mij FB-account, maar die vlieger ging niet op.
Hoe het met buitenlandse casino's of particuliere casino's gesteld is, weet ik niet.
Ah een ervaring deskundige. Wat gebeurde er toen? Kaart geweigerd of automatisch een % toeslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

xileS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Ah een ervaring deskundige. Wat gebeurde er toen? Kaart geweigerd of automatisch een % toeslag?
Niet gedaan. Ik vroeg eerst hoeveel ik moest betalen als ik voor € 1.000 jetons kocht met Amex. € 1.035 (dacht ik). Toen heb ik gewoon niks gekocht, rondgekeken, cola gedronken en weer weggegaan.
Geen idee wat er gebeurt als je in Vegas koopt. Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
ja, amex rekent dan gewoon het percentage wat gebruikelijk is bij een cashopname. 3,5% dus.
Je betaalt trouwens bij alle credit cards een toeslag voor cashopnames. Of dat dat nu door een pin-automaat gebeurt of door iemand achter een desk bij HC, dat maakt niet uit.
Het "kopen" van fiches of vouchers bij HC wordt (uiteraard) gezien als cashopname.

De kosten per cc:
https://www.creditcardver...ik-goedkoop-geld-opnemen/

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Als ze gratis afhalingen met kredietkaart zouden toelaten in casino's, zouden mensen letterlijk met sportzakken gaan aanschuiven. Dat is letterlijk één van de meest voor de hand liggende manieren van manufactured spending die ze uiteraard al lang hebben dichtgetimmerd.

Ze vragen met welk betaalmiddel je chips wilt kopen, en op basis van je antwoord voeren ze je order in. Als je een ander type kaart erin steekt, krijg je een foutmelding.
Kies je Amex, en betaal je daar ook mee, dan is er een toeslag die hun kosten dekt en die ook duurder is dan het voordeel dat je eruit haalt. Klaar.

Als je wilt gaan manufacturen zal je het op minder voor de hand liggende plaatsen moeten gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Apache4u schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:05:

Het "kopen" van fiches of vouchers bij HC wordt (uiteraard) gezien als cashopname.
Als ik google zie ik dat ze in Amerikaanse casino's ook een fee vragen in casino's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Niet gedaan. Ik vroeg eerst hoeveel ik moest betalen als ik voor € 1.000 jetons kocht met Amex. € 1.035 (dacht ik). Toen heb ik gewoon niks gekocht, rondgekeken, cola gedronken en weer weggegaan.
Dat is idd zoals de eerder genoemde 3,5%. Ik was dus benieuwd of dit automatisch berekend zou worden of dat er ook een kans was dat ze de toeslag niet rekenen.

Maar zo te horen had je een gezellige avond gehad ;p.
Apache4u schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:05:
ja, amex rekent dan gewoon het percentage wat gebruikelijk is bij een cashopname. 3,5% dus.
Je betaalt trouwens bij alle credit cards een toeslag voor cashopnames. Of dat dat nu door een pin-automaat gebeurt of door iemand achter een desk bij HC, dat maakt niet uit.

De kosten per cc:
https://www.creditcardver...ik-goedkoop-geld-opnemen/
Nou, met mijn ING pinpas dus niet. Ik heb blijkbaar een pakket met korting en daarbij zijn cash opnames niet gratis. Dit was ik vergeten en had 1x bij een ATM geld opgenomen en er was achteraf dus hiervoor kosten gerekend.
Als ik geld bij de kassa in HC pin (wat gewoon lijkt als een terminal in een winkel) met dezelfde ING pas, kost het mij geen cash opname kosten. Het wordt waarschijnlijk gewoon gezien als een winkel transactie.

Wat je verder zegt over geldopname met creditcards is idd waar en daarom niet interessant om cash op te nemen. Wellicht komt hier de 3,5% van HC vandaan om dit gelijk te trekken met de ATM's die daar ook staan, aangezien je idd eigenlijk cash opneemt.

Ik ben nog steeds een beetje benieuwd of die 3,5% automatisch berekend wordt of het handmatig gedaan wordt door het personeel. Ik wist namelijk niet van een systeem af die dit automatisch regelt voor kaart betalingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Het is ondertussen nog maar 3x bevestigd hier. Als je nog steeds benieuwd bent, ga vooral zelf even naar het casino proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
florholvoet schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:28:
Het is ondertussen nog maar 3x bevestigd hier. Als je nog steeds benieuwd bent, ga vooral zelf even naar het casino proberen.
Ik heb een aantal post gemist, discussie erover kan idd stoppen.

Het ging mij niet zo zeer om de casino, maar om het achterliggende systeem met de pinautomaten. Als ze gewoon voor elke transactie vragen wat voor pas je gebruikt, dan lijkt er geen systeem voor te zijn. Personeel moet dan gewoon goed geïnstrueerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Rzaan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat de vraag is: reken je €1000 af bij HC en brengt Amex dan €35 kosten in rekening, of reken je bij HC direct €1035 af en worden de kosten van de transactie direct doorbelast aan de consument (omdat het vanuit amex niet wordt herkend als een cash withdrawal)? :)

Dat laatste zou verklaren waarom het met een ING-pasje niet wordt beschouwd als een geldopname. :P
xileS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Ik heb een aantal post gemist, discussie erover kan idd stoppen.

Het ging mij niet zo zeer om de casino, maar om het achterliggende systeem met de pinautomaten. Als ze gewoon voor elke transactie vragen wat voor pas je gebruikt, dan lijkt er geen systeem voor te zijn. Personeel moet dan gewoon goed geïnstrueerd zijn.
Het is me al meerdere keren gebeurd dat Amex in eerste instantie niet werd geaccepteerd, maar na een handeling door de medewerker op de betaalautomaat (mogelijk een tijdelijke switch naar een andere payment provider) toch werkte. Soms werd er zelfs een andere automaat gebruikt, waarschijnlijk aangesloten op een andere provider.

De reden hierachter is waarschijnlijk dat de meeste klanten met non-Amex kaarten betalen, waarvoor een provider wordt gekozen met de laagste tarieven voor de gangbare betaalmethoden. Voor minder vaak gebruikte opties, zoals Amex, wordt dan een andere provider ingezet die specifiek daarvoor voordeliger is, zoals SumUp met een flat rate.

[ Voor 42% gewijzigd door Mawlana op 15-02-2025 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:55
Mawlana schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:56:

[...]

De reden hierachter is waarschijnlijk dat de meeste klanten met non-Amex kaarten betalen, waarvoor een provider wordt gekozen met de laagste tarieven voor de gangbare betaalmethoden. Voor minder vaak gebruikte opties, zoals Amex, wordt dan een andere provider ingezet die specifiek daarvoor voordeliger is, zoals SumUp met een flat rate.
Met uiteten gaan is me dit wel opgevallen inderdaad. Bij één restaurant waar ik vorig jaar heb gegeten zat er een SumUp-sticker op de voordeur, maar de meeste gasten rekenden na afloop af via een ‘normale’ betaalterminal (waarbij de restauranthouder waarschijnlijk iets van 6 cent per transactie moet betalen). Toen ik zelf met mijn AmEx wilde afrekenen, haalde de eigenaar gewoon een SumUp kaartlezer uit de kast.

Bij een andere eetgelegenheid (die ook voorkomt in de zoektool van AmEx om accepterende bedrijven te vinden) lukt het betalen met mijn AmEx in eerste instantie niet. Maar toen de medewerker zag dat ik wilde betalen met AmEx werd er een andere betaalterminal bij gepakt. Hetzelfde geldt voor McDonald’s.

Blijkbaar zijn niet alle terminals aangepast. Of pakt een winkelier, als hij de keuze heeft, begrijpelijkerwijs de terminal die voor hem de minste transactiekosten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat de vraag is: reken je €1000 af bij HC en brengt Amex dan €35 kosten in rekening, of reken je bij HC direct €1035 af en worden de kosten van de transactie direct doorbelast aan de consument (omdat het vanuit amex niet wordt herkend als een cash withdrawal)? :)

Dat laatste zou verklaren waarom het met een ING-pasje niet wordt beschouwd als een geldopname. :P
Sowieso dat laatste lijkt mij, aangezien het geen ATM is zal AMEX er waarschijnlijk zelf geen eigen kosten voor rekenen.
[...]

Het is me al meerdere keren gebeurd dat Amex in eerste instantie niet werd geaccepteerd, maar na een handeling door de medewerker op de betaalautomaat (mogelijk een tijdelijke switch naar een andere payment provider) toch werkte. Soms werd er zelfs een andere automaat gebruikt, waarschijnlijk aangesloten op een andere provider.

Yes dat was ook gelijk mijn idee als beste work around, want ik ken geen systeem die dit netjes doet met 1 automaat. Gewoon Amex standaard uit en met een switch aan (als dat mogelijk is) of idd een andere betaalautomaat voor specifiek Amex als transactie mislukt met eerst apparaat.

Op deze manier kan acceptant veel makkelijker Amex betalingen herkennen en doorvoor een toeslag uitrekenen en/of zelf profiteren via een provider die veel goedkoper Amex betalingen accepteer.

Best logisch, want je wilt als bedrijf niet onnodig teveel kwijt zijn aan transactiekosten. Pin is bijna 7 cent (voor acceptant) tegenwoordig en dat is vergeleken met Amex wat vaak denk ik al een paar % is best een groot verschil als het om grote bedragen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:54
Na vele jaren willen we dit jaar weer eens naar het buitenland op vakantie gaan. Destijds had ik een Credit Card van de ANWB, dat beviel prima. Maar intussen geen lid meer en al jaren ook niet meer naar Credit Cards omgekeken.

Aangezien ik hem alleen voor deze vakantie nodig heb (en wellicht ook toekomstige reizen) wil ik het graag zo simpel mogelijk houden. Het eerst wat dan bij mij opkomt is een kaart aanvragen bij de bank waar ik zit, de Rabobank. Dus dan kom ik op een RaboCard uit Zou dit een verstandige keuze zijn of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Rohem schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:27:
Aangezien ik hem alleen voor deze vakantie nodig heb (en wellicht ook toekomstige reizen) wil ik het graag zo simpel mogelijk houden. Het eerst wat dan bij mij opkomt is een kaart aanvragen bij de bank waar ik zit, de Rabobank. Dus dan kom ik op een RaboCard uit Zou dit een verstandige keuze zijn of zijn er betere alternatieven?
Als je het inderdaad simpel wil houden, verder ook geen aanvullende (reis) verzekeringen nodig hebt dan zou ik voor die van de Rabo gaan.
Zowel VISA alsook MasterCard kennen wereldwijd een goede acceptatie.

Als alternatief zou je een MC of VISA kaart uitgegeven door ICS Cards kunnen overwegen, net zoals de ANWB creditcard ook door ICS wordt uitgegeven.
De goedkoopste (1e jaar gratis) is de Euroclix creditcard (mits je er geen probleem mee hebt om een Euroclix account aan te maken). Verdien je gelijk ook cashback.
Er wordt al geruime tijd melding gemaakt dat er overleg gaande is tussen ICS en Euroclix en dat de voorwaarden mogelijk veranderen/verslechteren, maar vooralsnog wordt deze kaart nog steeds tegen zeer gunstige kosten aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Sacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Dit is wel interessant dus dan betalen zij maar eenmalig 20 euro, en krijg jij 100k punten?
Ja, dat is correct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
Kut dat die actie net is afgelopen haha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
En dan minmaal steeds een jaar niet klant zijn. Maar gold referall gaf afgelopen keren maar 40MR en geen 100K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Na vele jaren willen we dit jaar weer eens naar het buitenland op vakantie gaan. Destijds had ik een Credit Card van de ANWB, dat beviel prima. Maar intussen geen lid meer en al jaren ook niet meer naar Credit Cards omgekeken.

Al gedacht aan een Revolut of Openbank? Genoeg gratis oplossingen. Is natuurlijk wel alleen debit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• archeryivo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-04 07:25

Heb zelf een totaalpakket bij de Rabo en daar komt automatisch een 'goldcard' bij (zit dus in pakket inbegrepen) en je krijgt bij afsluiten standaard er een van/via VISA. Wisselen kan. Hoe Rabo het gebruik zeg maar technisch geregeld heeft vind ik prima. Nooit geen gedoe ook.
Bij het basispakket zit een "rabocard" welke een limiet heeft van 1000 ipv 2500 en is alleen verkrijgbaar als kaart van/via MasterCard. En ik meen dat, hoewel hij in het pakket zit, je deze na het afsluiten nog apart moet "aanvragen".

Het is nu mijn enige kaart. Voorheen een AMEX FB Silver gehad, ICS wilde me niet.

(edit: procedure TP)

[ Voor 3% gewijzigd door archeryivo op 18-02-2025 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
archeryivo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:13:

Bij het basispakket zit een "rabocard" welke een limiet heeft van 1000 ipv 2500 en is alleen verkrijgbaar als kaart van/via MasterCard. En ik meen dat, hoewel hij in het pakket zit, je deze na het afsluiten nog apart moet "aanvragen".
Aanvullend: de bestedingslimiet van standaard 1000 euro bij de basis RaboCard kun je laten aanpassen tot max. 10.000 euro. En van de GoldCard is deze ook tot dat bedrag op te hogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus altijd gedoe O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

xileS schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:34:
[...]

En dan minmaal steeds een jaar niet klant zijn. Maar gold referall gaf afgelopen keren maar 40MR en geen 100K.
Als Platinum een Gold referal gaf wel gewoon 100k de laatste ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archeryivo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-04 07:25
Haha... Dubbelop dus, logisch gezien ja. Maar nooit enig gedoe gehad; laat ik het dan zo zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Als Platinum een Gold referal gaf wel gewoon 100k de laatste ronde.
Ah bijzonder, dat wist ik niet. En wat ontvangt de persoon met de Gold dan? Die ontvangt wel 40K (met de bonusactie)?

Als men daarna hun AMEX kaart opzegt, blijven ze dan eigenlijk wel hun AMEX punten behouden? Of moeten ze voor het opzeggen even verplaatsen naar een andere spaarprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

xileS schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:25:
[...]

Ah bijzonder, dat wist ik niet. En wat ontvangt de persoon met de Gold dan? Die ontvangt wel 40K (met de bonusactie)?
Die ontvangt dan 40k inderdaad.
Als men daarna hun AMEX kaart opzegt, blijven ze dan eigenlijk wel hun AMEX punten behouden? Of moeten ze voor het opzeggen even verplaatsen naar een andere spaarprogramma?
Dat is een goede vraag :) Ik kan me voorstellen dat ze wel bij je in je account blijven staan voor 12 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Uit de voorwaarden:
Hoe u uw punten bij beëindiging kunt inwisselen

Als u uw punten binnen 30 dagen niet inwisselt:
• zullen wij, als er sprake is van een Gekoppelde Kaartrekening uw punten overdragen naar de puntenrekening van die Gekoppelde Kaartrekening; en
• zullen wij uw punten annuleren.

We zullen u meer tijd gunnen om punten in te wisselen als er uitzonderlijke omstandigheden van toepassing zijn (bijvoorbeeld omdat een kaarthouder ons niet heeft kunnen bereiken door ernstige ziekte, ziekenhuisopname of overlijden). We zullen in deze omstandigheden redelijk handelen. Als u uw punten niet kunt inwisselen binnen 30 dagen vanwege uitzonderlijke omstandigheden, neem dan contact met ons op, ook al is de periode van 30 dagen verstreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Die ontvangt dan 40k inderdaad.
Alleen als die het 3 maanden aanhoudt, €2500 spend en daarna pas opzegt denk ik. En dus niet als die het na 7 dagen online opzegt ;p.
[...]

Dat is een goede vraag :) Ik kan me voorstellen dat ze wel bij je in je account blijven staan voor 12 maanden.
Beter voor of vlak na het opzeggen, dus al je punten overzetten naar een ander spaarprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

xileS schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:18:
[...]

Alleen als die het 3 maanden aanhoudt, €2500 spend en daarna pas opzegt denk ik. En dus niet als die het na 7 dagen online opzegt ;p.
Dat klopt inderdaad. Maar als hij na een dag opzegt, krijgt degene van de ref code al wel meteen zijn 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:11:
[...]

Dat klopt inderdaad. Maar als hij na een dag opzegt, krijgt degene van de ref code al wel meteen zijn 100k.
Kan pas toch na 7 dagen? Maar iig goed om in gedachten te houden, gold is "maar" 20e per maand. Zolang dit mogelijk is, dan kan je er denk ik prima van profiteren. 100K's worden zie ik toegekend, zodra een nieuwe klant is goedgekeurd.

Als nieuwe AMEX Platinum kaart is het nogal lastig om 4k uit te geven merk ik, je zit al snel aan je limiet omdat je niet zo'n grote bestedingsruimte krijgt als nieuwe klant. Ik heb vandaag al wat bijgestort, maar dat duurt helaas ook 3 werkdagen. Misschien heb ik te vaak mijn bestedingsruimte gecheckt, weet niet of dat bijdraagt aan de limiet die ik krijg, want ineens lijkt die verlaagt te zijn :/ .

Betreft autoverzekeringen via AMEX Platinum zie ik dit op Google:
"Does Amex Platinum car insurance work in Italy?
Coverage is not available for vehicles rented in Australia, Italy, and New Zealand."

Echter kan ik hier er niks over vinden. Denk dat dit niet voor Nederlandse klanten geldt?

Het gaat mij voornamelijk of ik het nog nodig is voor een uitgebreide dekking te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cycYS0NaGlYqMRj5Nz8Zo8GZKc0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dmkkS26RYbax6ejKa6nYUWaA.png?f=user_large

Of dat dit eigenlijk overbodig is met een AMEX Platinum, want normaal nam ik het wel altijd voor het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door xileS op 21-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:33:

Coverage is not available for vehicles rented in Australia, Italy, and New Zealand."

Echter kan ik hier er niks over vinden. Denk dat dit niet voor Nederlandse klanten geldt?
Je geeft het antwoord zelf al. De voorwaarden zijn uiteraard leidend.
Of dat dit eigenlijk overbodig is met een AMEX Platinum, want normaal nam ik het wel altijd voor het geval.
Wederom, zie de Amex voorwaarden wat er wel en niet verzekerd is en vergelijk met de voorwaarden van de verhuurder. Normaal gesproken dekt de Amex verzekering wat je anders als aanvullende verzekering bij een autoverhuurder krijgt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42
[...]

Kan pas toch na 7 dagen? Maar iig goed om in gedachten te houden, gold is "maar" 20e per maand. Zolang dit mogelijk is, dan kan je er denk ik prima van profiteren. 100K's worden zie ik toegekend, zodra een nieuwe klant is goedgekeurd.

Als nieuwe AMEX Platinum kaart is het nogal lastig om 4k uit te geven merk ik, je zit al snel aan je limiet omdat je niet zo'n grote bestedingsruimte krijgt als nieuwe klant. Ik heb vandaag al wat bijgestort, maar dat duurt helaas ook 3 werkdagen. Misschien heb ik te vaak mijn bestedingsruimte gecheckt, weet niet of dat bijdraagt aan de limiet die ik krijg, want ineens lijkt die verlaagt te zijn :/ .
Ik heb hem nu iets meer dan een week, meteen eerste dag betalingen gedaan en 2e dag geld bijgestort en toen was mijn limiet redelijk snel opgehoogd (limiet was x2.5 gegaan)
Wel jammer dat ze mijn kaart gisteren hebben geblokkeerd, met een email dat ik mijn laatste 2 maanden afschriften moet sturen of afschriften waarop de AMEX betalingen staan.... terwijl ik dat uiteraard nog niet heb aangezien ik de kaart pas een paar weken heb. Wel aardig dat ze hem blokkeren zodat ik inderdaad die welkomsbonus niet kan halen :+
De afschriften gestuurd, weet niet hoe lang ze daarover doen maar dat is in ieder geval meer dan 1.5 werkdag.... en nu gaan we het weekend in. Ik moet nog van alles boeken voor een vakantie over een paar weken.
Zal ze wel bellen op maandag I guess.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:05
Kodess schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Ik heb hem nu iets meer dan een week, meteen eerste dag betalingen gedaan en 2e dag geld bijgestort en toen was mijn limiet redelijk snel opgehoogd (limiet was x2.5 gegaan)
Wel jammer dat ze mijn kaart gisteren hebben geblokkeerd, met een email dat ik mijn laatste 2 maanden afschriften moet sturen of afschriften waarop de AMEX betalingen staan.... terwijl ik dat uiteraard nog niet heb aangezien ik de kaart pas een paar weken heb. Wel aardig dat ze hem blokkeren zodat ik inderdaad die welkomsbonus niet kan halen :+
De afschriften gestuurd, weet niet hoe lang ze daarover doen maar dat is in ieder geval meer dan 1.5 werkdag.... en nu gaan we het weekend in. Ik moet nog van alles boeken voor een vakantie over een paar weken.
Dat is geen goed begin hoor. Stort bij voorkeur niet op een positief saldo vanwege de voorwaarden van Amex...
Amex is zeer voorzichtig met nieuwe klanten, wat zou kunnen leiden tot verdachte wangedragsbetalingen.

Met Debit Amex in de US zou het heel eenvoudig zijn om snel op de eerste dag te betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pt_K5OPH0uwFb5xl3oDtWCvzwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TkDF4LZGqYn7uEh2bnHMTTSX.png?f=fotoalbum_large

Na mijn eerste jaar Amex heb ik eergisteren ook veel geld besteden in de Apple Store. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Ultrafast op 22-02-2025 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Kodess schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:48:
[...]

Zo te lezen heeft het bijstorten eea getriggerd bij Amex. Heb jij bijgestort vanaf de bij Amex bekende gekoppelde bankrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• triplecore
  • Laatst online: 05:59
triplecore schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:39:
Iemand wel eens een pick-up in de VS gehuurd met AMEX kaart? If so, dekt AMEX (Nederlandse platinum kaart) ook pick-up trucks hetzijnde als auto's? In de voorwaarden kan ik niet zo snel een onderscheid vinden, maar in de VS (met Amerikaanse AMEX), wordt hier blijkbaar wel een onderscheid in gemaakt.

Contact gehad met AMEX via de app, maar zij verwijzen mij door de naar de voorwaarden (:)) en anders maar even bellen.
Gisteren met AMEX gesproken. Na e.e.a. uitzoeken blijkt dat pick-ups in NL gewoon worden gezien als 'auto' (wat blijkbaar voor Amerikaanse AMEX kaarten dus anders is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Het gaat mij voornamelijk of ik het nog nodig is voor een uitgebreide dekking te gaan:
[Afbeelding]

Die limiet blijft lastig, maar ik had binnen enkele dagen 'minimaal €5k' volgens de klantenservice. Ik zou ze eens bellen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anjistha
  • Laatst online: 13:58
Ik heb gisteren Amex gebeld voor de retentie-optie (doe dat elk jaar). Ze gaven me 50.000 punten en 1 punt extra op elke aankoop voor de komende drie maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Laatst online: 16:22
Vandaag mijn platinum kaart ontvangen (upgrade vanuit Gold). Ik neem aan dat mijn limiet mee wordt genomen vanuit de Gold Card toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:14
anjistha schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:35:
Ik heb gisteren Amex gebeld voor de retentie-optie (doe dat elk jaar). Ze gaven me 50.000 punten en 1 punt extra op elke aankoop voor de komende drie maanden.
Welke kaart? Dan kan ik dat voor volgend jaar meenemen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ultrafast schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:07:
[...]

Dat is geen goed begin hoor. Stort bij voorkeur niet op een positief saldo vanwege de voorwaarden van Amex...
Amex is zeer voorzichtig met nieuwe klanten, wat zou kunnen leiden tot verdachte wangedragsbetalingen.
Wally2002 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Zo te lezen heeft het bijstorten eea getriggerd bij Amex. Heb jij bijgestort vanaf de bij Amex bekende gekoppelde bankrekening?
Tja, ze maken het daar wel een beetje zelf naar toch?
Je moet in 3 maanden 4.5k uitgeven. Dat lukt mij als ik het kan verdelen over 3 maanden.
Als ze het limiet dan de eerste maand op 1k zetten....
Ik moet deze maand nog een aantal betalingen doen van rond de 1.5k, mocht dus niet want mijn limiet is 1k en ik had al 700 gebruikt dus mocht nog 300 euro, niet 1.5k uitgeven....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Kodess schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:18:
[...]

[...]

Tja, ze maken het daar wel een beetje zelf naar toch?
Je moet in 3 maanden 4.5k uitgeven. Dat lukt mij als ik het kan verdelen over 3 maanden.
Als ze het limiet dan de eerste maand op 1k zetten....
Ik moet deze maand nog een aantal betalingen doen van rond de 1.5k, mocht dus niet want mijn limiet is 1k en ik had al 700 gebruikt dus mocht nog 300 euro, niet 1.5k uitgeven....
Als platnium kaart is limiet 1K ? wow ...

Van mij eigen green kaart is 5K limiet ondanks heb ik een uitkering... 7(8)7 (maar dat speelt misschien een rol dat ik heb ook een green partnerkaart hebt 5 jaar in bezit... ondanks gebruik ik dit niet...)

Bovendien ik stort nooit 100% bij postief saldo hoor. Amex hebt gewoon hekel aan gewoon positief saldo althans wat ik gehoord heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Ultrafast op 22-02-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Nieuwe kaart he, 'flexibel' plafond en als ze nog niet zoveel weten starten ze laag.

Ik heb nooit positief saldo gehad trouwens. Gewoon 1 dag naar de 0 gezet, na een dag alweer betalingen op de kaart gedaan dus toen alweer in de min.

[ Voor 22% gewijzigd door Kodess op 22-02-2025 22:01 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Ultrafast schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Als platnium kaart is limiet 1K ? wow ...

Van mij eigen green kaart is 5K limiet ondanks heb ik een uitkering... 7(8)7 (maar dat speelt misschien een rol dat ik heb ook een green partnerkaart hebt 5 jaar in bezit... ondanks gebruik ik dit niet...)

Bovendien ik stort nooit 100% bij postief saldo hoor. Amex haat gewoon positief saldo althans wat ik gehoord heb.
Die 1K is als je de kaart net hebt. Je gaat al vrij snel omhoog, als je een goed betaalgedrag laat zien.

Het is natuurlijk wel merkwaardig dat een top creditcard start met een lage limiet. Dat is wel een terecht punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Wally2002 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Die 1K is als je de kaart net hebt. Je gaat al vrij snel omhoog, als je een goed betaalgedrag laat zien.

Het is natuurlijk wel merkwaardig dat een top creditcard start met een lage limiet. Dat is wel een terecht punt.
Inderdaad, ze richt zich niet alleen op goed betaalgedrag, maar ook op de betaling van wangedrag, vooral op de eerste dag.
Wanneer ze zo snel bijna limiet bereikt, blokkeert ze op de tweede dag.

Het is begrijpelijk dat Amex wellicht een zorgplicht wil invoeren om klanten tegen schuld te beschermen ?

Trouwens ze verhogen pas langzaam limiet na 56 dagen incasso storno.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultrafast op 22-02-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:58
Wally2002 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:02:
[...]

Ik vind van niet, juist nu de inkomensnorm ruim gehalveerd is neem je meer risico met klanten met lagere inkomens. Het opzetten van een standaard basis limiet die je kan verhogen naarmate je betaalgedrag levert toch een ‘persoonlijkere’ limiet op waarbij het risico voor de bank lees AMEX minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:02
[...]

Hier hetzelfde probleem. Gisteren vliegtickets geboekt, eerste ticket geboekt €1100 krijg ik melding dat ik aan de limiet zit. Zo is de bonus halen wel lastig. En nog vervelende de 2e vlucht en hotels dus niet kunnen boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
RenaldoN schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:48:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Gisteren vliegtickets geboekt, eerste ticket geboekt €1100 krijg ik melding dat ik aan de limiet zit. Zo is de bonus halen wel lastig. En nog vervelende de 2e vlucht en hotels dus niet kunnen boeken.
Persoonlijk vind ik dat het grootste nadeel van Amex. Niet weten wat je limiet is en voor een verrassing komen te staan wanneer je wilt betalen.

En ja ik heb momenten waarop ik ongepland een hoog bedrag uitgeef. Daarom heb ik er altijd een Visa of MC naast waarvan het limiet wel duidelijk is.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dean Martin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Persoonlijk vind ik dat het grootste nadeel van Amex. Niet weten wat je limiet is en voor een verrassing komen te staan wanneer je wilt betalen.

En ja ik heb momenten waarop ik ongepland een hoog bedrag uitgeef. Daarom heb ik er altijd een Visa of MC naast waarvan het limiet wel duidelijk is.
Je kan je limiet checken op de site. Ook kan je extra geld storten, zodat je zeker weet dat je genoeg limiet hebt (dat is voor Amex geen probleem, als je het extra geld maar ook vrij snel weer uitgeeft) . Een helemaal onverwachte erg grote uitgave dek je hier natuurlijk niet mee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Youtl schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:30:
[...]

Ik vind van niet, juist nu de inkomensnorm ruim gehalveerd is neem je meer risico met klanten met lagere inkomens. Het opzetten van een standaard basis limiet die je kan verhogen naarmate je betaalgedrag levert toch een ‘persoonlijkere’ limiet op waarbij het risico voor de bank lees AMEX minimaal is.
Het is logisch dat Amex een zorgplicht heeft en in het kader van het eigen risicomanagement met een (dynamische) bestedingslimiet werkt. Niemand zit te wachten op klanten met grote financiële problemen. Helemaal eens dus met je punt.

Wat ik ook logisch vind is dat nieuwe kaarthouders, die voldoen aan de vereisten (waaronder minimum inkomen), willen profiteren van de bonus en andere voordelen. Ze hebben specifiek voor de Amex kaart gekozen omdat ze van plan zijn een grote aankoop te doen binnen de gestelde periode.
Dan wil je als nieuwe kaarthouder die vakantie boeken, en lukt het niet omdat Amex een bestedingslimiet blijkt te hebben. Waar, voor zover mij bekend, nergens in het aanmeldproces over gecommuniceerd wordt.

Ik vind het dus merkwaardig dat Amex wel hun premium product aan jan en alleman aanbiedt (lagere inkomenseis), vooral door de hoge bonus dit product aantrekkelijk maakt, maar vervolgens het erg lastig maakt om te voldoen aan de actie-vereisten m.b.t. minimum uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
geenstijl schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:10:
[...]
Je kan je limiet checken op de site. Ook kan je extra geld storten, zodat je zeker weet dat je genoeg limiet hebt (dat is voor Amex geen probleem, als je het extra geld maar ook vrij snel weer uitgeeft) . Een helemaal onverwachte erg grote uitgave dek je hier natuurlijk niet mee af.
Het punt dat @Kodess hiervoor gemaakt heeft en waardoor deze discussie nu loopt, was dat die extra storting gelijk allerlei triggers bij Amex heeft doen afgaan en z'n kaart geblokkeerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wally2002 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Het punt dat @Kodess hiervoor gemaakt heeft en waardoor deze discussie nu loopt, was dat die extra storting gelijk allerlei triggers bij Amex heeft doen afgaan en z'n kaart geblokkeerd werd.
Ik heb in het verleden ook een betaling gedaan vanaf m'n Wise-rekening (ik had daar toevallig een saldo, geen zin om heen en weer te schuiven). De betalingen is netjes verwerkt.

Ik ben de afgelopen jaren een paar keer veranderd van bank, dus het bankrekeningnummer waar de betalingen vandaan komen is niet gelijk aan het rekeningnummer dat ik ooit heb doorgegeven. Automatische incasso staat uit, dus de nieuwe rekeningnummers heb ik nooit doorgegeven.

Maar goed, ik heb dat niet in de eerste paar maanden gedaan... Misschien is dat het?
Dean Martin schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:57:
[...]

Ik weet niet wat m'n limiet is, maar via de website zag ik een keer dat tienduizenden euro's nog oké was. Dus sindsdien maak ik me geen zorgen.

Laatst heb ik met m'n Amex in het buitenland onverwachts een grote betaling moeten doen. Het bedrag was hoger dan m'n limiet van m'n ICS Mastercard... Op dat moment was ik blij dat ik én amex had én dat amex werd geaccepteerd. ;)

En juist bij hoge bedragen gaat m'n voorkeur uit naar amex (bij gelijkblijvende kosten voor mij) in verband met punten. :P

[ Voor 35% gewijzigd door Mawlana op 23-02-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op Reddit ben ik wel eens ervaringen tegengekomen met een soortgelijke situatie voor US kaarten. Het schijnt op een of andere manier een frauderisico te zijn wanneer kaarthouders na een grote uitgave niet wachten op het rekeningafschrift.

Of dit ook betrekking heeft op Nederlandse kaarten durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dat zal het wel zijn. Had de eerste dag iets van 100 euro besteed, einde dag 100 euro 'overgemaakt' naar de AMEX, dat stond er na 3 dagen op maar toen ik had ik al weer 180 euro meer besteed, dus ben nooit in de plus geweest.
Maar dus wel al in de eerste week 'bijgeboekt' zodat mijn limiet hoog genoeg zou zijn om de vakantie te kunnen boeken met de kaart....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Zr40 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:32:
Op Reddit ben ik wel eens ervaringen tegengekomen met een soortgelijke situatie voor US kaarten. Het schijnt op een of andere manier een frauderisico te zijn wanneer kaarthouders na een grote uitgave niet wachten op het rekeningafschrift.

Of dit ook betrekking heeft op Nederlandse kaarten durf ik niet te zeggen.
Ik denk dat ik in een maand tijd wel 2 of 3 bedragen overmaak, afhankelijk van m'n uitgaven. Vind het wel prettig om het geld niet op m'n rekening te hebben als ik het al heb uitgegeven. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anjistha
  • Laatst online: 13:58
Redondo1982 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Welke kaart? Dan kan ik dat voor volgend jaar meenemen.
De platinum kaart.
Pagina: 1 ... 88 ... 92 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1