Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:57
Bulldog schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Gratis Business Card is toch alleen het eerste jaar? Daarna 275 per jaar?
Of heb ik dat verkeerd gezien.
Eigenlijk wel maar ik gebruik hem al 1.5 jaar zonder rekening te hebben gezien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Zr40 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:33:
[...]

In mijn beleving is de kaart geliefd onder drie groepen mensen:

De 'koopjesjager', iemand die de kaart neemt voor de signup/upgrade bonus, na een half jaar weer opzegt, en na een jaar weer herhaalt. Vaak samen met een partner, om het 2x zo vaak te kunnen doen.

De 'referral traveler', iemand die zo veel mogelijk referrals probeert te slijten en daar 'gratis' mee reist, al dan niet met behulp van een reisblog vol met affiliate links.

De 'veelverdiener', iemand die de voordelen van de kaart waardeert en gemak belangrijker vindt dan kostenbesparing.

Mensen die niet in een van die drie groepen vallen zien de kaart als een betaalkaart met matige acceptatie in Nederland en hoge valutakosten, en zullen waarschijnlijk niet snel kiezen voor Amex. Voor hen is een goedkope ICS kaart inderdaad al genoeg.
In mijn vriendengroep zitten ook nog mensen die de kaart als statussymbool zien en gebruiken als manier om een luxe leven uit te stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:57
[...]

De 'koopjesjager', iemand die de kaart neemt voor de signup/upgrade bonus, na een half jaar weer opzegt, en na een jaar weer herhaalt. Vaak samen met een partner, om het 2x zo vaak te kunnen doen.

De 'referral traveler', iemand die zo veel mogelijk referrals probeert te slijten en daar 'gratis' mee reist, al dan niet met behulp van een reisblog vol met affiliate links.

De 'veelverdiener', iemand die de voordelen van de kaart waardeert en gemak belangrijker vindt dan kostenbesparing.

Mensen die niet in een van die drie groepen vallen zien de kaart als een betaalkaart met matige acceptatie in Nederland en hoge valutakosten, en zullen waarschijnlijk niet snel kiezen voor Amex. Voor hen is een goedkope ICS kaart inderdaad al genoeg.
Dit is de beste omschrijving die ik tot op heden heb gezien. Iets met een spijker en een kop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:27
kwon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:03:
[...]

In mijn vriendengroep zitten ook nog mensen die de kaart als statussymbool zien en gebruiken als manier om een luxe leven uit te stralen.
Dat zijn dezelfde mensen die een veel te dure auto leasen en dan de brandstofkosten willen moeten delen wanneer ze met een groep ergens naartoe gaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
Bulldog schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:58:
[...]

Gratis Business Card is toch alleen het eerste jaar? Daarna 275 per jaar?
Of heb ik dat verkeerd gezien.
Dat is Business Gold, ik heb gratis de groene kaart gekregen. Voor mij meer dan voldoende en lift mee op de Gold card privé.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
kwon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Leggen ze hem dan op tafel? Ik heb hem soms niet eens bij me, ik doe alles via Apple Pay.

Best wel zielig en bij ons zijn dat ook wanna’s haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Mawlana schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:33:
[...]

Dat zijn dezelfde mensen die een veel te dure auto leasen en dan de brandstofkosten willen moeten delen wanneer ze met een groep ergens naartoe gaan. :+
Haha, ja. En max hypotheek nemen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
[...]

Ik zou als groep toevoegen: de zakenreiziger die veel declarabele kosten mag maken met een persoonlijke kaart.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:17:
Wat maakt Amex hier nou zo geliefd? Is het zoveel beter dan bijv. een ICS kaart?
Ik ben bij AmEx beland, omdat ik door een prijswijziging bij ABN AMRO mijn (door ICS uitgegeven) ABN ANRO Gold Card wilde downgraden naar een gewone. En toen was ik na 18 jaar (best tevreden klant) blijkbaar niet meer goed genoeg en werd door ICS de overeenkomst beëindigd.

En daarna ben ik tevreden met AmEx. Dat blijft mijn hoofdkaart. Al heb ik tegenwoordig nog een EuroClix Mastercard als backup (met de door ICS ingestelde royale limiet van € 500 🙃).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:17:
Wat maakt Amex hier nou zo geliefd? Is het zoveel beter dan bijv. een ICS kaart?
Punten :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:11:
[...]

In je lijstje ontbreekt nog het gold niveau (of vergelijkbaar) in de loyaliteitsprogramma's van Hilton, Marriott, Radisson, Melia, Hertz en Avis. Maar in mijn ogen is dit voordeel alleen nuttig als je incidenteel gebruik maakt van deze hotelketens en autoverhuurders. Want als je daar veel gebruik van maakt, dan haal je dat niveau toch wel.
Betreft Hotel loyaliteitsprogramma’s, moet je dan alleen je pasje bij inchecken tonen of moet het verblijf via een specifieke/duurdere site gereserveerd worden? Op vakantie boek ik vaak via vergelijkingsites zoals trivago/hotels.com (gratis nachten sparen)/booking.com en kijk ik gewoon waar het goedkoopst is. Het komt zelden voor dat ik een Marriott hotel boek, maar mocht prijs/locatie redelijk zijn, dan kan dat weleens voorkomen. Ik ben toch meer buiten dan ik in hotel blijf ;p

Voor elke reis naar Italië huur ik wel een auto en vergelijk vaak via EasyTerra en boek gewoon bij de verhuurder die goed geprijst is en dat zal niet vaak Hertz zijn, maar afgelopen x wel Thrifty (ook van Hertz). Vaak is het elke x een andere. Ik bouw geloof ik geen status op, maar ik betaal ook nooit echt teveel. Wel heb ik nu altijd de "worry-free" optie genomen, wellicht wordt deze dan overbodig en ben ik via AMEX verzekerd, dus dat kan al iets schelen. Alleen weet ik niet hoe gemakkelijk dat via AMEX gaat, mocht verhuurder moeilijk doen. Tot nu iig geen problemen ervaren met de worry free optie, maar ik rij ook vrij netjes. Ik hoor weleens verhalen dat verhuurder moeilijk kan doen over schade die je niet gereden hebt.
[...]

De miles en XP die je bij KLM sowieso al ontvangt moet je niet rekenen tot de voordelen van de kaart, dat zie ik je hier wel doen namelijk.

Met de Platinum kaart spaar je 1,5 miles per uitgegeven euro, en als het bij KLM/Air France is zelfs 2 miles. Maar dat is naar verhouding vrij weinig extra ten opzichte van je bij KLM al ontvangt (4 miles als Explorer, 6 bij Silver, 7 bij Gold).

Als je het mij vraagt moet je de punten of miles voor bestedingen met de kaart zien als een (heel) klein extratje, niet als de hoofdreden om de kaart te nemen want dan kom je simpelweg niet voordeliger uit. Dit extratje is vooral leuk als je zakelijke betalingen privé kan doen en de kosten door de zaak vergoed krijgt, maar volgens de voorwaarden van Amex is dat officieel niet toegestaan.
Kan begrijpen dat het officieel niet toegestaan is, maar dit handhaven doen ze geloof ik ook niet? Een zakelijke Amex nemen om bv vliegtickets te boeken, geeft privé weer minder voordelen denk ik. Iig niet de voordelen die je krijgt bij deze 2 genoemde kaarten en dus veel minder interessant.

Betalingen en punten sparen buiten reiskosten om zal denk ik idd niet veel opleveren en AMEX wordt ook niet echt overal geaccepteerd in NL.
De hoeveelheid XP die je per reis ontvangt verandert ook niet door de kaart. Natuurlijk met de FB Platinum kaart wel de jaarlijkse 60 XP en dat kan soms net het verschil maken om het volgende niveau te halen.
Ja ik doelde ook op de 60 XP als voordeel. Na 4 reisjes naar Italië, zou ik al 100 XP hebben en dus Silver zijn (beperkte voordelen). Bij 12 reisjes zou ik Gold zijn bij KLM, dan iets meer voordelen hebben zoals lounge toegang en SkyPriority. Zonder de AMEX FB kaart weet ik niet of ik aan genoeg XP kom.
[...]

Ik merk dat je gedachten bij de Platinum kaarten vooral uit gaan naar 'eigenlijk best wel duur', en dat klopt. :P Platinum is eigenlijk alleen zinvol als je de meeste voordelen goed en vaak kan gebruiken.
Haha ja. Ik heb nu nog een ICS gold kaart (voorheen Bijenkorf card) en dat kost 20 euro per jaar, die kan dan als besparing weg (heb nog wel een Mastercard Debit) als ik AMEX heb ;p. Jup daarom probeer ik een beetje te vergelijken ipv gelijk voor de normale Platinum te gaan. Ik snap dat je bij AMEX niet alleen voor een betaalkaart betaald, maar dus ook voor andere voordelen. En ieder jaar switchen met mijn partner kan ook al makkelijk voor wat extra punten zorgen.
Als Privium interessant is voor jullie, dan kan je ook overwegen om dat los van de creditcard aan te vragen. € 305 per jaar plus € 180 voor partner.
Heb ik idd ook naar gekeken, deze kunnen wel als zakelijke kosten. Alleen betwijfel hoe interessant dit voor ons is. Hoor wel goede verhalen over de lounge. En mocht Privium wel interessant zijn, dan is met Amex Platinum + extra kaart dit al inclusief (maar niet elk jaar switchen). Alleen dan zal ik waarschijnlijk niet snel de Gold status bereiken met de FB kaart. Sky priority zal ik ook niet snel gebruik van maken omdat die volgens mij niet deelbaar is met mijn partner. Het is jammer dat de voordeel van beide kaarten niet als 1 kaart beschikbaar zijn, dan was een keuze makkelijker geweest.
Als loungetoegang buiten Privium belangrijk is, dan ligt het wat complexer:
* Heb je (of meevliegende partner) al Gold bereikt bij Flying Blue of vlieg je business class, dan is het eenvoudig: je hebt de kaart niet nodig, je kan gebruik maken van de lounge met je vliegticket.
* Gebruik je 4x per jaar een lounge (of met z'n tweeën 2x per jaar), dan is de reguliere Gold kaart interessant.
* Gebruik je het minder vaak, dan kan je beter per-use betalen voor de lounge.
* Gebruik je het vaker, en je wil ook Privium, dan kom je al dicht bij break-even met de reguliere Platinum kaart.

Voor de FB kaart is het weer wat makkelijker: het enige echte voordeel dat deze biedt wat de reguliere kaarten niet hebben is de jaarlijkse XP. Ik zou hier alleen voor kiezen als de XP nuttig is, of als de voordelen van de reguliere kaart minder interessant zijn.

Succes! :)
Ja vind het lastig te zeggen. Vaak eten we al snel wat voordat we naar het vliegveld gaan, maar soms eten we wat op Schiphol. En veel tijd hebben we vaak niet, dus durf niet te zeggen of we veel gebruik van gaan maken. Maar ons kennende, als het gratis is, ja dan gaan we waarschijnlijk wel ff naar binnen xD.

Het is idd de 60 extra XP, waardoor de kans al veel groter is dat ik de Gold status bereik. Zonder die extra punten weet ik niet of ik de 180 ga halen. Als mijn schatting 12x10 XP is, dan waarschijnlijk niet. Of ik moet toevallig 2 KLM vluchten hebben tijdens vakantie, die samen meer dan 60 XP opleveren. Alleen zo ver heb ik nog niet vooruit gepland.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alsnog vind ik het lastig, opties zijn nu denk ik:
1. Jaartje FB Platinum en na jaar wellicht switchen naar AMEX Platinum
2. FB Platinum nemen + los zakelijk Privium + partner nemen, zodat we alsnog Privium hebben.
3. AMEX Platinum + extra kaart. En maar accepteren dat ik waarschijnlijk geen Gold status ga krijgen. En niet elk jaar switchs met partner om extra punten te sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
wibblemoo schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:22:
Ik zou voor Amex FB gaan en snel Gold status opbouwen, wellicht door paar keer business te vliegen? Dan heb je Skypriority en is Privium dus niet echt nodig. Dan heb je ook lounge toegang tot Skyteam lounges, die doen mijns inziens niet onder voor PP lounges, en als je maar een paar keer per jaar er gebruik van maakt, zul je ook zelden een Amex lounges tegenkomen.

Alternatief is om uit te rekenen hoe snel je status opbouwt bij KLM met je verwachte vluchten, en voor de punten een Amex uit de lagere klasse nemen en zo wat kosten besparen.
Dat is idd een optie. Business stoelen naar Italië voor een vlucht van 2 uur voor 3x de prijs en 30 XP, vind ik niet echt waard. Je zit dan in de 1e 4 rijen geloof en ik en zo spectaculair ziet dat er niet uit. En ik kan dus waarschijnlijk Gold behalen in een jaar met normale economy tickets. Alleen zal mijn Sky Prority niet deelbaar zijn met mijn partner, maar mag ze wel mee in de lounge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:16:
[...]

Betreft Hotel loyaliteitsprogramma’s, moet je dan alleen je pasje bij inchecken tonen of moet het verblijf via een specifieke/duurdere site gereserveerd worden? Op vakantie boek ik vaak via vergelijkingsites zoals trivago/hotels.com (gratis nachten sparen)/booking.com en kijk ik gewoon waar het goedkoopst is.
Om loyaliteitsprogramma’s te kunnen gebruiken moet je rechtstreeks boeken, dus niet via vergelijkingssites. Een pas laten zien hoeft niet, wanneer je bent ingelogd bij het boeken wordt je loyaltynummer automatisch gekoppeld aan de boeking en bij het inchecken zien ze dan vanzelf je huidige niveau. Dat inloggen deed je hopelijk toch al voor de member rates ;)
Kan begrijpen dat het officieel niet toegestaan is, maar dit handhaven doen ze geloof ik ook niet? Een zakelijke Amex nemen om bv vliegtickets te boeken, geeft privé weer minder voordelen denk ik. Iig niet de voordelen die je krijgt bij deze 2 genoemde kaarten en dus veel minder interessant.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het hier vooral gaat om ZZP’ers / ondernemers richting de zakelijke kaart te sturen. Ik geloof niet dat er een probleem gemaakt wordt wanneer je incidenteel een betaling voor een zakelijke reis voorschiet omdat je bij de werkgever alleen achteraf kan declareren. Maar goed, dat staat niet zo verwoord in de voorwaarden.

Het voordeel van de zakelijke kaart is dat de ZZP’er / ondernemer niet moeilijk hoeft te doen met privé betaalde zakelijke kosten in de administratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
[...]

Betreft Hotel loyaliteitsprogramma’s, moet je dan alleen je pasje bij inchecken tonen of moet het verblijf via een specifieke/duurdere site gereserveerd worden? Op vakantie boek ik vaak via vergelijkingsites zoals trivago/hotels.com (gratis nachten sparen)/booking.com en kijk ik gewoon waar het goedkoopst is. Het komt zelden voor dat ik een Marriott hotel boek, maar mocht prijs/locatie redelijk zijn, dan kan dat weleens voorkomen. Ik ben toch meer buiten dan ik in hotel blijf ;p
Je moet daarvoor boeken bij het hotel zonder een tussenpartij zoals booking/trivago etc. Even zwaaien met een pasje is niet voldoende. :)

Afhankelijk van de reisperiode (ivm drukte) kan je nog profiteren van gratis upgrades.. Maar nogmaals, alleen enkel als zonder een tussenpartij boekt.
Voor elke reis naar Italië huur ik wel een auto en vergelijk vaak via EasyTerra en boek gewoon bij de verhuurder die goed geprijst is en dat zal niet vaak Hertz zijn, maar afgelopen x wel Thrifty (ook van Hertz). Vaak is het elke x een andere. Ik bouw geloof ik geen status op, maar ik betaal ook nooit echt teveel. Wel heb ik nu altijd de "worry-free" optie genomen, wellicht wordt deze dan overbodig en ben ik via AMEX verzekerd, dus dat kan al iets schelen. Alleen weet ik niet hoe gemakkelijk dat via AMEX gaat, mocht verhuurder moeilijk doen. Tot nu iig geen problemen ervaren met de worry free optie, maar ik rij ook vrij netjes. Ik hoor weleens verhalen dat verhuurder moeilijk kan doen over schade die je niet gereden hebt.
Als je voor de goedkoopste gaat via die websites, dan is de kans klein dat je via hertz/avis/etc voor een betere prijs kan huren. Betaal je bij de tussenpartij met je Amex, dan heb je geen aanvullende verzekeringen nodig voor het verlagen/afkopen van je eigen risico. Houd er wel rekening mee dat de verhuurder de schade nog wel bij jou in rekening zal brengen, je moet het verder afhandelen met de verzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:53
[...]

Om van de loyaliteitsprogramma's gebruik te maken moet je vrijwel altijd op de eigen site hotel/autoverhuurder boeken. Stel je niet teveel voor van de benefits bij de statussen. De levels zijn net te laag voor 'echte' voordelen in de meeste gevallen. Zelf vind ik enkel Hertz en Hilton echte waarde geven. De overigen zijn wat leuke extra's die soms handig zijn. Voor de Room upgrades moet je geluk hebben en nergens op rekenen. In Europa is de status wel iets waardevoller (t.o.v. bijv US, nog meer creditcards met status), maar nog steeds zullen er veel mensen zijn met hogere of zelfde status, dus sta je niet vooraan in de rij voor upgrades.

Wat voorbeelden:

Hilton Gold: Gratis ontbijt, in Europa en Azië is dit vaak full breakfast. In US continental, daar wordt je meestal niet vrolijk van. Maar buiten US geeft dit goede value! Zit je in een wat luxer Hilton hotel, dan bespaar je 30/40 euro p.p.

Hertz: Het voornaamste voordeel van rechtstreeks boeken bij Hertz vind ik dat je gratis een extra bestuurder kan toevoegen. Erg handig als je partner ook incidenteel zal rijden en bespaart vaak zo 100-200 euro. De counter skippen is ook fijn op drukke airport locaties. Deze voordelen zijn overigens gratis bij het joinen van hun programme en rechtstreeks boeken. Maar maakt het voor mij vaak sowieso al een interessante optie. Met de status heb ik meestal een leuke upgrade. (al heb ik wel President's Circle, trede hoger).

De rest is maar matig. Marriot bijvoorbeeld; Gold geef late check-out 2PM, Welcome gift, dit is vaak chocola, koekje, etc. De echte voordelen beginnen pas bij Platinum, waar je gratis onbijt krijgt bij de meeste brands. Met andere woorden, je hebt hier maar weinig aan, zeker als je tegen beter tarief ergens anders of op een booking website kan boeken.
[...]

Betalingen en punten sparen buiten reiskosten om zal denk ik idd niet veel opleveren en AMEX wordt ook niet echt overal geaccepteerd in NL.

[...]

Ja ik doelde ook op de 60 XP als voordeel. Na 4 reisjes naar Italië, zou ik al 100 XP hebben en dus Silver zijn (beperkte voordelen). Bij 12 reisjes zou ik Gold zijn bij KLM, dan iets meer voordelen hebben zoals lounge toegang en SkyPriority. Zonder de AMEX FB kaart weet ik niet of ik aan genoeg XP kom.

[...]

Haha ja. Ik heb nu nog een ICS gold kaart (voorheen Bijenkorf card) en dat kost 20 euro per jaar, die kan dan als besparing weg (heb nog wel een Mastercard Debit) als ik AMEX heb ;p. Jup daarom probeer ik een beetje te vergelijken ipv gelijk voor de normale Platinum te gaan. Ik snap dat je bij AMEX niet alleen voor een betaalkaart betaald, maar dus ook voor andere voordelen. En ieder jaar switchen met mijn partner kan ook al makkelijk voor wat extra punten zorgen.

[...]

Heb ik idd ook naar gekeken, deze kunnen wel als zakelijke kosten. Alleen betwijfel hoe interessant dit voor ons is. Hoor wel goede verhalen over de lounge. En mocht Privium wel interessant zijn, dan is met Amex Platinum + extra kaart dit al inclusief (maar niet elk jaar switchen). Alleen dan zal ik waarschijnlijk niet snel de Gold status bereiken met de FB kaart. Sky priority zal ik ook niet snel gebruik van maken omdat die volgens mij niet deelbaar is met mijn partner. Het is jammer dat de voordeel van beide kaarten niet als 1 kaart beschikbaar zijn, dan was een keuze makkelijker geweest.

[...]

sfsf

Ja vind het lastig te zeggen. Vaak eten we al snel wat voordat we naar het vliegveld gaan, maar soms eten we wat op Schiphol. En veel tijd hebben we vaak niet, dus durf niet te zeggen of we veel gebruik van gaan maken. Maar ons kennende, als het gratis is, ja dan gaan we waarschijnlijk wel ff naar binnen xD.

Het is idd de 60 extra XP, waardoor de kans al veel groter is dat ik de Gold status bereik. Zonder die extra punten weet ik niet of ik de 180 ga halen. Als mijn schatting 12x10 XP is, dan waarschijnlijk niet. Of ik moet toevallig 2 KLM vluchten hebben tijdens vakantie, die samen meer dan 60 XP opleveren. Alleen zo ver heb ik nog niet vooruit gepland.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alsnog vind ik het lastig, opties zijn nu denk ik:
1. Jaartje FB Platinum en na jaar wellicht switchen naar AMEX Platinum
2. FB Platinum nemen + los zakelijk Privium + partner nemen, zodat we alsnog Privium hebben.
3. AMEX Platinum + extra kaart. En maar accepteren dat ik waarschijnlijk geen Gold status ga krijgen. En niet elk jaar switchs met partner om extra punten te sprokkelen.
Je berekening om tot Gold te komen klopt niet helemaal. Het werkt als volgt; voor silver moet je 100XP behalen (-100XP, je bent Silver met 0 XP). Vanaf dat moment is het 180 XP tot Gold, of 100XP om silver te behouden, hiervoor heb je 1 jaar. Wanneer je Gold hebt behaald moet je daarna ieder jaar 180 XP halen om dit te behouden. Of eigenlijk als je in 1 jaar Gold wilt behalen is dat 280XP. De exacte regels vind je hier: https://www.flyingblue.com/en/programme/more-info/status

De FB platinum kan nog steeds een verschil maken, maar als je hem direct het eerste jaar neemt, zal je hem wellicht moeten aanhouden om in het 2de kwalificatie jaar ook de 180XP aan te tikken.

Skypriority is inderdaad niet deelbaar, al kan je wel een gast meenemen in de lounge. Mijn ervaring is dat de praktijk met priority lanes nogal wisselt, de officiële regel is dat het niet deelbaar is. Maar ik lift nog wel eens mee met mijn vrouw (zij heeft Gold, ik niet), ligt maar net aan de airport en persoon aan de poort vaak.

In mijn ogen is de fee van de FB platinum kaart erg hoog, ook als dit je net naar Gold kan brengen. De key selling point imo is de platinum for 2 en hogere multipliers. Maar als je aan die twee niet zoveel hebt, dan geeft een AMEX platinum + Privium + Priority pass meer voordelen voor vergelijkbare annual fee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01

Haha ja. Ik heb nu nog een ICS gold kaart (voorheen Bijenkorf card) en dat kost 20 euro per jaar, die kan dan als besparing weg (heb nog wel een Mastercard Debit) als ik AMEX heb
Die 20 euro per jaar is(was) een speciale prijs voor 3 jaar, als overgang omdat de bijenkorf kaart ermee stopte. Die periode is dit jaar voorbij dus zal de reguliere gold prijs berekend gaan worden. Tegenwoordig 42,95 euro zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De voordelen van Amex Platinum icm met Marriott Gold zijn voor mij de moeite wel waard.
Ik heb het zojuist even nagerekend. Je kunt je marriott bonvoy punten omzetten naar Flying Blue mijlen met een 3:1 ratio. Echter verdien je veel sneller Bonvoy punten (10 per uitgegeven dollar). En als Gold krijg je 25% bonus. Dus als je voor FB mijlen wilt gaan met je amex en je geeft bijvoorbeeld 1000 euro uit aan een hotelovernachting:

Marriott 1000 euro = 10000 marriott bonvoy pionts + 25% (gold) bonus = 12500 punten
Amex Platinum 1000 euro = 1000 Membership Rewards

naar KLM:
bonvoy 12500 / 3 = 4166 FB miles (waarvan er dus 833 bonus zijn)
amex MR Rewards: (1000/5) * 4 = 800 FB miles

De gold bonus alleen al geeft je meer FB mijlen dan MR van Amex zelf.
Iets om in gedachten te houden misschien voor sommige mensen hier.

Daarnaast krijg je trouwens per 60.000 omgezette Bonvoy punten, 5000 punten bonus. Dat heb ik niet meegenomen in dit voorbeeld maar kan dus een additionele bonus geven van max 8,3%.

Ik heb in dit voorbeeld FB mijlen gekozen, maar Bonvoy kan tegen dezelfde voorwaarden naar veel meer (airline) loyalty programma's worden omgezet,

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
Wally2002 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 04:23:
[...]

Die 20 euro per jaar is(was) een speciale prijs voor 3 jaar, als overgang omdat de bijenkorf kaart ermee stopte. Die periode is dit jaar voorbij dus zal de reguliere gold prijs berekend gaan worden. Tegenwoordig 42,95 euro zie ik.
Interessant. Ik had ook een Bijenkorf kaart, en bij mij is in januari nog 20 euro afgeschreven als jaarbijdrage. Ik dacht dat ik ook inmiddels wel voorbij de 3 jaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
wibblemoo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Interessant. Ik had ook een Bijenkorf kaart, en bij mij is in januari nog 20 euro afgeschreven als jaarbijdrage. Ik dacht dat ik ook inmiddels wel voorbij de 3 jaar was.
Volgens mij stopte de kaart ergens in het tweede kwartaal (uit het hoofd). De jaarlijkse afschrijving blijft op hetzelfde moment en vat bij jou dan nog in de drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Voor 20 euro is het een prima 'backup' kaart, met vanuit historie voor mij een hoog bestedingslimiet (>10k). Voor 60 euro zijn er alternatieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:18
Wally2002 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 04:23:
[...]

Goed, tijd om op te zeggen dan. Hoe zit het met reeds betaalde/geboekte reizen die vallen op het moment na opzeggen creditcard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
Apache4u schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:48:
De voordelen van Amex Platinum icm met Marriott Gold zijn voor mij de moeite wel waard.
Ik heb het zojuist even nagerekend. Je kunt je marriott bonvoy punten omzetten naar Flying Blue mijlen met een 3:1 ratio. Echter verdien je veel sneller Bonvoy punten (10 per uitgegeven dollar). En als Gold krijg je 25% bonus. Dus als je voor FB mijlen wilt gaan met je amex en je geeft bijvoorbeeld 1000 euro uit aan een hotelovernachting:

Marriott 1000 euro = 10000 marriott bonvoy pionts + 25% (gold) bonus = 12500 punten
Amex Platinum 1000 euro = 1000 Membership Rewards

naar KLM:
bonvoy 12500 / 3 = 4166 FB miles (waarvan er dus 833 bonus zijn)
amex MR Rewards: (1000/5) * 4 = 800 FB miles

De gold bonus alleen al geeft je meer FB mijlen dan MR van Amex zelf.
Iets om in gedachten te houden misschien voor sommige mensen hier.

Daarnaast krijg je trouwens per 60.000 omgezette Bonvoy punten, 5000 punten bonus. Dat heb ik niet meegenomen in dit voorbeeld maar kan dus een additionele bonus geven van max 8,3%.

Ik heb in dit voorbeeld FB mijlen gekozen, maar Bonvoy kan tegen dezelfde voorwaarden naar veel meer (airline) loyalty programma's worden omgezet,
Dit is inderdaad een leuke optie! Zelf zou ik dit niet direct adviseren. Denk dat je vaak meer waarde kan vinden door de Bonvoy punten direct voor een luxe overnachting te gebruiken, of nachten in het hoogseizoen.

Als je bonvoy punten toch niet gaat gebruiken of om FB Miles verlegen zit is het wel handig dat je de punten kan overzetten. Voorkeur zal verschillen per persoon.

Als je naar een airline transferred zou ik voor united kiezen, 10.000 bonus miles en dus iets efficiënter. Ook geen transfer partner voor Amex (dus normaal gesproken moeilijk om te verzamelen buiten vliegen in NL). Je hebt wel redelijk wat bonvoy punten nodig voor een redelijk aantal United punten. Maar je kan er er leuke award tickets vinden.

Dit artikel schrijft legt de pros and cons in detail uit. https://onemileatatime.co...ileage_transfers_worth_it

[ Voor 9% gewijzigd door Tuniq op 28-01-2025 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busy-Today-88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 07:48
Vandaag heb ik mijn Mastercard Black ontvangen. Deze heb ik vooral gekozen voor de uitegebreide reisverzekering die je erbij krijgt. Nu weet ik dat je alles met je Mastercard moet boeken om vergoeding te krijgen. Heeft iemand ervaring met deze verzekering? Daarnaast is het aanhouden van een aparte reisverzekering verstandig?

Daarnaast zag ik ook dat je priority pass krijgt. Hoe kan ik deze aanvragen / activeren of krijg je deze automatisch thuis gestuurd?
Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
ICS Mastercard wordt duurder. Met Extra Card gaat het om een verhoging van 25%.
Uw jaarbijdrage wordt € 45, en € 15 voor een Extra Card
U betaalt nu € 42,95 per jaar voor uw creditcard. Dit wijzigt in € 45. Voor uw Extra Card wijzigt de jaarbijdrage van € 5 in € 15. U betaalt de nieuwe tarieven vanaf het eerstvolgende moment waarop we de jaarbijdrage in rekening brengen. Is dit bijvoorbeeld jaarlijks in juli? Dan geldt de nieuwe jaarbijdrage vanaf juli 2025. U ziet dit in uw rekeningoverzicht als u zoekt op ‘Jaarbijdrage’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:43
Busy-Today-88 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:51:
Vandaag heb ik mijn Mastercard Black ontvangen. Deze heb ik vooral gekozen voor de uitegebreide reisverzekering die je erbij krijgt. Nu weet ik dat je alles met je Mastercard moet boeken om vergoeding te krijgen. Heeft iemand ervaring met deze verzekering? Daarnaast is het aanhouden van een aparte reisverzekering verstandig?

Daarnaast zag ik ook dat je priority pass krijgt. Hoe kan ik deze aanvragen / activeren of krijg je deze automatisch thuis gestuurd?
Dank voor je reactie.
Al gezocht in dit topic? Dacht dat dit een tijd geleden hier voorbij is gekomen over ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09 19:43
Busy-Today-88 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:51:

Dank voor je reactie.
no geen ervaring met een reisverzekering vergoeding request, maar hij lijkt erg OK en ook met name de annulering voorwaarden.

Priority gaat automatisch en zou je een paar weken na de MC Black moeten ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:58
wibblemoo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:06:
Voor 20 euro is het een prima 'backup' kaart, met vanuit historie voor mij een hoog bestedingslimiet (>10k). Voor 60 euro zijn er alternatieven..
Heb een Bybit en Revolut kaart voor erbij. Kan je mooi zelf op storten en je eigen limiet bepalen.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
lerssi schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Heb een Bybit en Revolut kaart voor erbij. Kan je mooi zelf op storten en je eigen limiet bepalen.
Dat is een debit card, geen handige ‘back-up’, wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tuniq schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 01:16:
[...]

Om van de loyaliteitsprogramma's gebruik te maken moet je vrijwel altijd op de eigen site hotel/autoverhuurder boeken. Stel je niet teveel voor van de benefits bij de statussen. De levels zijn net te laag voor 'echte' voordelen in de meeste gevallen. Zelf vind ik enkel Hertz en Hilton echte waarde geven. De overigen zijn wat leuke extra's die soms handig zijn. Voor de Room upgrades moet je geluk hebben en nergens op rekenen. In Europa is de status wel iets waardevoller (t.o.v. bijv US, nog meer creditcards met status), maar nog steeds zullen er veel mensen zijn met hogere of zelfde status, dus sta je niet vooraan in de rij voor upgrades.

Wat voorbeelden:

Hilton Gold: Gratis ontbijt, in Europa en Azië is dit vaak full breakfast. In US continental, daar wordt je meestal niet vrolijk van. Maar buiten US geeft dit goede value! Zit je in een wat luxer Hilton hotel, dan bespaar je 30/40 euro p.p.
Ontbijt eigenlijk bijna nooit en op vakantie betaal/proef ik liever eten buiten het hotel. Dus van een gratis ontbijt wordt ik ook niet altijd heel warm van ;p. Liever gewoon een goedkopere overnachting en vreemd/vaak genoeg is het via verschillende vergelijkingsites goedkoper. Via hotels.com bijv. ontvang je een nacht gratis bij 10 nachten. Wat ook op bijna 10% korting is en pak vaak nog een kleine cashback mee via een cashback site.
Hertz: Het voornaamste voordeel van rechtstreeks boeken bij Hertz vind ik dat je gratis een extra bestuurder kan toevoegen. Erg handig als je partner ook incidenteel zal rijden en bespaart vaak zo 100-200 euro. De counter skippen is ook fijn op drukke airport locaties. Deze voordelen zijn overigens gratis bij het joinen van hun programme en rechtstreeks boeken. Maar maakt het voor mij vaak sowieso al een interessante optie. Met de status heb ik meestal een leuke upgrade. (al heb ik wel President's Circle, trede hoger).
Bij autohuur ben ik altijd zelf de bestuurder, dus daarvoor hoef ik ook niet rechtstreeks te boeken. Counter skippen klinkt wellicht wel interessant, aangezien er soms een rij kan staan. Maar inmiddels weet ik beter de weg en zorg ik ervoor dat ik als 1 van de eerste bij de balie ben xD.
De rest is maar matig. Marriot bijvoorbeeld; Gold geef late check-out 2PM, Welcome gift, dit is vaak chocola, koekje, etc. De echte voordelen beginnen pas bij Platinum, waar je gratis onbijt krijgt bij de meeste brands. Met andere woorden, je hebt hier maar weinig aan, zeker als je tegen beter tarief ergens anders of op een booking website kan boeken.
Ja dit geldt dus zo een beetje voor alles bij mij. Ik ben liever voordeliger uit dan zogenaamde "gratis" extra's waar ik niet perse op zit te wachten.
[...]

Je berekening om tot Gold te komen klopt niet helemaal. Het werkt als volgt; voor silver moet je 100XP behalen (-100XP, je bent Silver met 0 XP). Vanaf dat moment is het 180 XP tot Gold, of 100XP om silver te behouden, hiervoor heb je 1 jaar. Wanneer je Gold hebt behaald moet je daarna ieder jaar 180 XP halen om dit te behouden. Of eigenlijk als je in 1 jaar Gold wilt behalen is dat 280XP. De exacte regels vind je hier: https://www.flyingblue.com/en/programme/more-info/status

De FB platinum kan nog steeds een verschil maken, maar als je hem direct het eerste jaar neemt, zal je hem wellicht moeten aanhouden om in het 2de kwalificatie jaar ook de 180XP aan te tikken.
Idd! Als ik nu beter lees moet het idd 280 XP zijn als ik het in 1 jaar wil halen, met 12 vluchten van 10 XP is dat minder realistisch om dat in 1 jaar te behalen. In 2 jaar lijkt mij wel beter mogelijk en wordt dat dus niet switchen met partner met abo.
Skypriority is inderdaad niet deelbaar, al kan je wel een gast meenemen in de lounge. Mijn ervaring is dat de praktijk met priority lanes nogal wisselt, de officiële regel is dat het niet deelbaar is. Maar ik lift nog wel eens mee met mijn vrouw (zij heeft Gold, ik niet), ligt maar net aan de airport en persoon aan de poort vaak.
Vaak moet je gewoon je boarding pass scannen naar mijn ervaring. Ik denk dat een boarding pass zonder skypriority dan niet gewerkt toch?
In mijn ogen is de fee van de FB platinum kaart erg hoog, ook als dit je net naar Gold kan brengen.
Eens ik vind beide kaarten best duur en vraag mij dus af welke kaart voor mij persoonlijk meer voordeel gaat opleveren. Gold kan handig zijn als ik vaak met KLM vlieg, maar of het de fee waard is.
De key selling point imo is de platinum for 2 en hogere multipliers.
Flying Blue Platinum status delen bedoel je denk ik, maar dan zou ik eerst dus 300 XP moeten behalve en dat is twijfelachtig of dat gaat lukken met 1x per maand economy vliegen.
Maar als je aan die twee niet zoveel hebt, dan geeft een AMEX platinum + Privium + Priority pass meer voordelen voor vergelijkbare annual fee.
FB Miles inwisselen heb ik eigenlijk nooit gedaan en zo te zien heb ik inmiddels meer dan 81k en zou ik met een FB Platium + hogere status sneller kunnen sparen, maar of dit echt interessant gaat zijn en €660 euro per jaar uit kan halen aan punten weet ik niet.

Normale AMEX Platinum lijkt idd meer voordelen te hebben, maar wordt dat wel €75 per maand als ik Privium met partner wil delen.

Betreft Privium lijkt voor ons alleen de lounge toegang het voordeel te zijn, want een snellere passage voor vluchten naar Italië is er niet echt. Priority Pass is wellicht nog wel een kleine voordeel. Op meeste airports, zoals ook in Italië kan ik dan nog ff de lounge in. Met FB AMEX heb ik geloof ik geen toegang ;s.

Bij terug weg eten/drinken we vaak nog even iets kleins voor het vlucht, wat vaak met de vliegveld prijzen ook weer makkelijk 20 euro per persoon kan zijn.

Als FB AMEX ook een priority pass had, dan was de keuze makkelijk geweest. Nu lijkt mij de normale Platinum meer voordelen te hebben. En zal ik waarschijnlijk geen Gold status krijgen bij FB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 00:39:
[...]

Om loyaliteitsprogramma’s te kunnen gebruiken moet je rechtstreeks boeken, dus niet via vergelijkingssites. Een pas laten zien hoeft niet, wanneer je bent ingelogd bij het boeken wordt je loyaltynummer automatisch gekoppeld aan de boeking en bij het inchecken zien ze dan vanzelf je huidige niveau. Dat inloggen deed je hopelijk toch al voor de member rates ;)
Nooit rechtstreeks geboekt, dus dan valt er denk ik ook niet in te loggen.
[...]

Het voordeel van de zakelijke kaart is dat de ZZP’er / ondernemer niet moeilijk hoeft te doen met privé betaalde zakelijke kosten in de administratie.
Een overboeking van zakelijke rekening naar privé rekening is eigenlijk net zo eenvoudig. Helemaal nu omdat elke bank wel een app heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
xileS schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:07:
[...]

FB Miles inwisselen heb ik eigenlijk nooit gedaan en zo te zien heb ik inmiddels meer dan 81k en zou ik met een FB Platium + hogere status sneller kunnen sparen, maar of dit echt interessant gaat zijn en €660 euro per jaar uit kan halen aan punten weet ik niet.
Voor 80k FB miles plus €200 aan taxes heb je bijvoorbeeld een retourtje Dubai in Premium Comfort, en dan heb is het niet eens een Promo. Als je de sign up bonus en ieder jaar retention bonus weet te pakken, dan kan je het aardig terugverdienen mits je wat spend hebt...
Normale AMEX Platinum lijkt idd meer voordelen te hebben, maar wordt dat wel €75 per maand als ik Privium met partner wil delen.

Betreft Privium lijkt voor ons alleen de lounge toegang het voordeel te zijn, want een snellere passage voor vluchten naar Italië is er niet echt. Priority Pass is wellicht nog wel een kleine voordeel. Op meeste airports, zoals ook in Italië kan ik dan nog ff de lounge in. Met FB AMEX heb ik geloof ik geen toegang ;s.

Bij terug weg eten/drinken we vaak nog even iets kleins voor het vlucht, wat vaak met de vliegveld prijzen ook weer makkelijk 20 euro per persoon kan zijn.
Een ander voordeel van Privium is: priority security, ongeacht je status. Je hoeft dus niet per se sky priority te hebben. Je komt in dezelfde rij terecht als alle andere sky priority members, maar dat is vaak beter dan de andere rij. :+ Maar dit voordeel heb je dan weer niet in het buitenland. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
wibblemoo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Dat is een debit card, geen handige ‘back-up’, wat mij betreft.
Beide geloof ik wel een Debit Mastercard/Visa en wordt in veel gevallen prima geaccepteerd. Als je een AMEX hebt lijkt mij dat voldoende en zal een echte Mastercard creditcard niet echt nodig te zijn.

Als ik een Amex kaart heb besteld, denk ik ook namelijk mijn ICS gold op te zeggen. Deze lijkt mij ook beetje overbodig en heb ik als Mastercard Debit een N26 kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
xileS schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:24:
[...]

Beide geloof ik wel een Debit Mastercard/Visa en wordt in veel gevallen prima geaccepteerd. Als je een AMEX hebt lijkt mij dat voldoende en zal een echte Mastercard creditcard niet echt nodig te zijn.

Als ik een Amex kaart heb besteld, denk ik ook namelijk mijn ICS gold op te zeggen. Deze lijkt mij ook beetje overbodig en heb ik als Mastercard Debit een N26 kaart.
Het gaat niet zozeer om de acceptatie, maar om het feit dat je daadwerkelijk saldo moet hebben. Bij een backup wil ik geen positief saldo aanhouden.

Ik weet niet waarvoor jij je creditcard allemaal gebruikt, maar de aankoopverzekering is ook wel fijn. Die heb je niet bij de gratis debitcards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:21:
[...]

Voor 80k FB miles plus €200 aan taxes heb je bijvoorbeeld een retourtje Dubai in Premium Comfort, en dan heb is het niet eens een Promo. Als je de sign up bonus en ieder jaar retention bonus weet te pakken, dan kan je het aardig terugverdienen mits je wat spend hebt...
Dit zijn nog de punten die ik in het verleden heb gespaard (toen ik niet zo vaak vloog) en nooit uitgeven heb. Wel in het verleden 1maal een gratis Amex FB Gold kaart voor een jaar gehad. Verder nooit de moeite genomen om goede vluchten te zoeken en met punten te betalen voor 2 personen, aangezien punten toch niet zo snel verlopen.

Qua spend zou alleen voor KLM vluchten denk ik boven de 8k euro zijn per jaar. Volgens mij levert KLM vluchten meer miles op dan elders met de FB kaart? Daarnaast zal er autohuur mee betaald worden en eventueel hotels en 2x per jaar vakantie voor ongeveer 2 weken. Dat kunnen ook eventueel KLM vluchten zijn. Verder gewoon wat online aankopen via PayPal. Het is lastig om een spend te noemen.
Het is voor mij ook niet duidelijk of ik de fee van €660 per jaar aan punten eruit ga halen en/of hoe makkelijk dat is.
[...]

Een ander voordeel van Privium is: priority security, ongeacht je status. Je hoeft dus niet per se sky priority te hebben. Je komt in dezelfde rij terecht als alle andere sky priority members, maar dat is vaak beter dan de andere rij. :+ Maar dit voordeel heb je dan weer niet in het buitenland. :P
Je bedoeld de rij voor de security denk ik. Ik heb de afgelopen keren via de Schiphol app gewoon een gratis timeslot voor meerdere mensen kunnen reserveren. Ik kom dan volgens mij dan gewoon in dezelfde rij (iig binnen EU) voor Privium leden en hoef niet in de lange rij te staan (als er überhaupt een rij is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:27:
[...]

Het gaat niet zozeer om de acceptatie, maar om het feit dat je daadwerkelijk saldo moet hebben. Bij een backup wil ik geen positief saldo aanhouden.

Ik weet niet waarvoor jij je creditcard allemaal gebruikt, maar de aankoopverzekering is ook wel fijn. Die heb je niet bij de gratis debitcards.
Uiteraard is er een verschil met creditcard, als ik een AMEX creditcard heb, dan denk ik dat het voor mij niet echt noodzakelijk is om nog een Mastercard creditcard aan te houden.

Creditcard gebruik ik voornamelijk voor hotels, vliegtickets en wat online aankopen en dat zal met AMEX denk ik vaak nog prima gaan.

Buiten EU pin ik altijd met mijn gratis Mastercard debit kaart, omdat ik dan geen koersopslag heb. Dus voor alle overige uitgaven zoals eten ed. Daarvoor ga ik geen creditcard gebruiken en extra koersopslag betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuniq
xileS schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:07:
[...]

Ontbijt eigenlijk bijna nooit en op vakantie betaal/proef ik liever eten buiten het hotel. Dus van een gratis ontbijt wordt ik ook niet altijd heel warm van ;p. Liever gewoon een goedkopere overnachting en vreemd/vaak genoeg is het via verschillende vergelijkingsites goedkoper. Via hotels.com bijv. ontvang je een nacht gratis bij 10 nachten. Wat ook op bijna 10% korting is en pak vaak nog een kleine cashback mee via een cashback site.

[...]

Bij autohuur ben ik altijd zelf de bestuurder, dus daarvoor hoef ik ook niet rechtstreeks te boeken. Counter skippen klinkt wellicht wel interessant, aangezien er soms een rij kan staan. Maar inmiddels weet ik beter de weg en zorg ik ervoor dat ik als 1 van de eerste bij de balie ben xD.

[...]

Ja dit geldt dus zo een beetje voor alles bij mij. Ik ben liever voordeliger uit dan zogenaamde "gratis" extra's waar ik niet perse op zit te wachten.
Dan is de conclusie dat je deze voordelen voor jou dus op 0 euro kan waarderen.
[...]

Idd! Als ik nu beter lees moet het idd 280 XP zijn als ik het in 1 jaar wil halen, met 12 vluchten van 10 XP is dat minder realistisch om dat in 1 jaar te behalen. In 2 jaar lijkt mij wel beter mogelijk en wordt dat dus niet switchen met partner met abo.

[...]

Vaak moet je gewoon je boarding pass scannen naar mijn ervaring. Ik denk dat een boarding pass zonder skypriority dan niet gewerkt toch?
Dit is precies wat ik bedoel. De regel is dat je het niet kan delen, in de praktijk lift ik wel eens mee, niet overal staan altijd scanners, soms ook gewoon een persoon. Reken dus nergens op, maar soms heb je wel eens geluk als je partner wel status heeft. Staan er specifiek scanners om dit te checken ergens, dan zal het dus niet werken.
[...]

Eens ik vind beide kaarten best duur en vraag mij dus af welke kaart voor mij persoonlijk meer voordeel gaat opleveren. Gold kan handig zijn als ik vaak met KLM vlieg, maar of het de fee waard is.

[...]

Flying Blue Platinum status delen bedoel je denk ik, maar dan zou ik eerst dus 300 XP moeten behalve en dat is twijfelachtig of dat gaat lukken met 1x per maand economy vliegen.

[...]

Als FB AMEX ook een priority pass had, dan was de keuze makkelijk geweest. Nu lijkt mij de normale Platinum meer voordelen te hebben. En zal ik waarschijnlijk geen Gold status krijgen bij FB.
Het is heel simpel. Maak een rijtje met de voordelen per kaart en waardeer deze op een bedrag, trek dit af van de jaarbijdrage, kijk hoeveel punten je ongeveer spaart met je spend (KLM punten zijn te waarderen op ongeveer 1 tot 1.5 in de meeste gevallen). Vervolgens blijft er een bedrag over onder aan de streep, positief of negatief. Hoe je bepaalde voordelen waardeert is persoonlijk. Het lijkt erop dat veel van de 'voordelen', voor jou persoonlijk weinig waarde hebben, dan zijn ze dus ook 0 euro waard.

Met alles wat je beschrijft denk ik overigens dat het bedrag ook zomaar negatief kan uitvallen, zeker voor de FB Platinum. Je kunt eigenlijk alleen maar waarde toekennen als deze kaart net het verschil naar Gold maakt. Met je spend zetten de multipliers niet echt zoden aan de dijk.

Als je vanaf dag 1 met de AMEX platinum 40 euro per maand snacks/koffie op vliegveld kan besparen, tikt dat best snel aan. Dan heb je nog wat euro's dinertegoed die je wellicht meepakt en andere kleine zaken.

Maar nogmaals met een jaar 1 bonus van 100k, maakt het allemaal niet zoveel uit. En na een eerste jaar heb ook wat beter gevoel bij hoe je alles waardeert en hoeveel punten je werkelijk spaart.

En als het na jaar 1 allemaal niet rond rekent. Andere invalshoek. Je kan ook een AMEX Blue card nemen, gratis bij >3000 euro spend, spaart 0.5 punt per euro. Je laat daarmee, zo'n ~100/150 euro aan punten liggen met een 10k spend. Maar dan heb je wel 600-700 euro per jaar bespaard aan kaartbijdrage die je kan besteden op het vliegveld aan eten en drinken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:29
Mawlana schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:21:
Dat is niet helemaal waar. Als je op sommige Italiaanse luchthavens je Amex Platinum laat zien kun je ook van een kortere rij gebruik maken. Er zijn ook een aantal andere landen waar dit kan.

https://www.americanexpre...-card/fast-track-program/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:15:
[...]
Een overboeking van zakelijke rekening naar privé rekening is eigenlijk net zo eenvoudig. Helemaal nu omdat elke bank wel een app heeft.
De overboeking wel, maar dan ben je nog niet klaar. Als ondernemer moet je zo’n overboeking naar privé ook opnemen in de administratie. Betaal je met een zakelijke kaart, dan heb je dat stukje administratie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
oohh schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je op sommige Italiaanse luchthavens je Amex Platinum laat zien kun je ook van een kortere rij gebruik maken. Er zijn ook een aantal andere landen waar dit kan.

https://www.americanexpre...-card/fast-track-program/
Dit heb ik dus echt nooit geweten. Je leert iedere dag iets nieuws hier. Dank voor die post!

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mawlana
Apache4u schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Dit heb ik dus echt nooit geweten. Je leert iedere dag iets nieuws hier. Dank voor die post!
Blijkbaar nog op een aantal andere airports, waaronder Brussel.
Toronto Pearson Airport (YYZ) in Canada (only for cardmembers with cards issued in Canada)
Brussels Airport (BRU) in Belgium
Vienna Airport (VIE) in Austria
Select Spanish airports (only for cardmembers with cards issued in Spain)
Select Italian airports, including Rome Fiumicino Leonardo da Vinci Airport (FCO), Milan Linate Airport (LIN), Naples International Airport (NAP), Torino Airport (TRN), Milan Malpensa Airport (MXP) in Terminal 1, Palermo Airport (PMO), Milan Bergamo Airport (BGY) and Catania—Fontanarossa Airport (CTA)
Canada & Spanje lijken lokale voordelen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 22:09

utb

Iemand al ervaring met transfer van Amex punten naar Miles&More? Al 15 dagen aan het wachten tot de transfer, Amex zegt dat ik nog even geduld moet hebben... Miles & More zegt dat ik AMEX moet contacteren.

Mijn blog over travel hacking en air miles voor Belgen: www.unusualtravelblog.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tuniq schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 03:02:
[...]

Dit is precies wat ik bedoel. De regel is dat je het niet kan delen, in de praktijk lift ik wel eens mee, niet overal staan altijd scanners, soms ook gewoon een persoon. Reken dus nergens op, maar soms heb je wel eens geluk als je partner wel status heeft. Staan er specifiek scanners om dit te checken ergens, dan zal het dus niet werken.
Anders ook lullig als 1 van de 2 naar binnen mag en de andere niet ;p.
[...]

Het is heel simpel. Maak een rijtje met de voordelen per kaart en waardeer deze op een bedrag, trek dit af van de jaarbijdrage, kijk hoeveel punten je ongeveer spaart met je spend (KLM punten zijn te waarderen op ongeveer 1 tot 1.5 in de meeste gevallen). Vervolgens blijft er een bedrag over onder aan de streep, positief of negatief. Hoe je bepaalde voordelen waardeert is persoonlijk. Het lijkt erop dat veel van de 'voordelen', voor jou persoonlijk weinig waarde hebben, dan zijn ze dus ook 0 euro waard.

Met alles wat je beschrijft denk ik overigens dat het bedrag ook zomaar negatief kan uitvallen, zeker voor de FB Platinum. Je kunt eigenlijk alleen maar waarde toekennen als deze kaart net het verschil naar Gold maakt. Met je spend zetten de multipliers niet echt zoden aan de dijk.
Hmm het kan idd zo zijn dat FB Platium te weinig voordelen gaat hebben helaas. Het ziet er wel naar uit dat deze kaart net het verschil gaat maken voor mij om gold te bereiken, maar of dat beter gaat zijn dan de voordelen van AMEX Platinum? Dunno.

Spend is lastig vooraf te zeggen, maar kan altijd zoveel mogelijk via de AMEX te laten verlopen om meer punten uit halen. Actie is nu 50k FB miles. Hoeveel euro zou dit waard zijn vergeleken met de 100k Amex actie punten? Ik ben niet zo thuis in die punten, maar ik heb het idee als je elk jaar zo'n actie mee kan pakken je wel goed zit om de hoge kosten van de kaart eruit te halen. Wel even ervoor zorgen om 4k uit te geven in 3 maanden tijd, dat zou in december voor mij een stuk makkelijker zijn geweest :').
Als je vanaf dag 1 met de AMEX platinum 40 euro per maand snacks/koffie op vliegveld kan besparen, tikt dat best snel aan. Dan heb je nog wat euro's dinertegoed die je wellicht meepakt en andere kleine zaken.
True, met de Amex Platinum lijkt het een stuk makkelijker om de maandelijkse kosten eruit te krijgen. Alleen nog steeds jammer dat er een extra kaart nodig is voor partner als die ook toegang wilt tot Privium.
Maar nogmaals met een jaar 1 bonus van 100k, maakt het allemaal niet zoveel uit. En na een eerste jaar heb ook wat beter gevoel bij hoe je alles waardeert en hoeveel punten je werkelijk spaart.

En als het na jaar 1 allemaal niet rond rekent. Andere invalshoek. Je kan ook een AMEX Blue card nemen, gratis bij >3000 euro spend, spaart 0.5 punt per euro. Je laat daarmee, zo'n ~100/150 euro aan punten liggen met een 10k spend. Maar dan heb je wel 600-700 euro per jaar bespaard aan kaartbijdrage die je kan besteden op het vliegveld aan eten en drinken.
Of na 1 jaar dus opzeggen en een nieuwe kaart op partners naam, met de 100k punten zal het wel weer prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:07:
[...]

De overboeking wel, maar dan ben je nog niet klaar. Als ondernemer moet je zo’n overboeking naar privé ook opnemen in de administratie. Betaal je met een zakelijke kaart, dan heb je dat stukje administratie niet.
Misschien denk ik te makkelijk, maar zo'n overboeking naar privé doe je toch gewoon exact het factuur bedrag met juiste omschrijving. Je krijgt dan dezelfde transactie als je dat met de zakelijke pas zou hebben gedaan en beide hoor je nog juist in te boeken in de administratie, dus ik zie hier weinig verschil. Wellicht dat het officieel ingewikkelder moet of eigenlijk niet mag ed.

Ik vind dit juist nog overzichtelijker, aangezien Amex altijd met maandelijkse afschriften werkt en dus altijd weer een maandoverzicht erbij moet pakken en de transactie moet opsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
xileS schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:13:
[...]

Anders ook lullig als 1 van de 2 naar binnen mag en de andere niet ;p.

[...]

Hmm het kan idd zo zijn dat FB Platium te weinig voordelen gaat hebben helaas. Het ziet er wel naar uit dat deze kaart net het verschil gaat maken voor mij om gold te bereiken, maar of dat beter gaat zijn dan de voordelen van AMEX Platinum? Dunno.

Spend is lastig vooraf te zeggen, maar kan altijd zoveel mogelijk via de AMEX te laten verlopen om meer punten uit halen. Actie is nu 50k FB miles. Hoeveel euro zou dit waard zijn vergeleken met de 100k Amex actie punten? Ik ben niet zo thuis in die punten, maar ik heb het idee als je elk jaar zo'n actie mee kan pakken je wel goed zit om de hoge kosten van de kaart eruit te halen. Wel even ervoor zorgen om 4k uit te geven in 3 maanden tijd, dat zou in december voor mij een stuk makkelijker zijn geweest :').

[...]

True, met de Amex Platinum lijkt het een stuk makkelijker om de maandelijkse kosten eruit te krijgen. Alleen nog steeds jammer dat er een extra kaart nodig is voor partner als die ook toegang wilt tot Privium.

[...]

Of na 1 jaar dus opzeggen en een nieuwe kaart op partners naam, met de 100k punten zal het wel weer prima zijn.
1 MR punt is 0.8 FB punten. Dus 100k vertaald naar 80k flying blue punten.

Als je handig kan afwisselen met je partner qua bonussen is dat natuurlijk top! Maar met de FB platinum is dat dan wellicht lastig, als je je XP elk jaar nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik zou zeggen dat als je echt alles moet doorrekenen of het zin heeft, je het waarschijnlijk beter kan laten. De AMEX plat is echt een hartstikke fijne kaart voor mensen zoals ik die echt heel veel vliegen, auto's huren en hotels boeken, als in tientallen keren per jaar.

Anders is het gewoon overkill. Of je moet inderdaad werk gaan maken van Referrals vinden. Ik heb zelf in the rolling 12 months (dus niet kalenderjaar) bijna 2.000.000 punten gesprokkeld.

Ik zelf enkel nog UXP nodig, helaas krijg je die niet op de FB Plat kaart, anders had ik die nog wel gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 31-01-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
PWM schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:07:
Ik heb zelf in the rolling 12 months (dus niet kalenderjaar) bijna 2.000.000 punten gesprokkeld.
Mag ik adverteren in jouw bubble? :+

Misschien moet ik m'n vrouw maar eens gaan vragen om te gaan vloggen/bloggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik zou zeggen dat als je echt alles moet doorrekenen of het zin heeft, je het waarschijnlijk beter kan laten. De AMEX plat is echt een hartstikke fijne kaart voor mensen zoals ik die echt heel veel vliegen, auto's huren en hotels boeken, als in tientallen keren per jaar.

Anders is het gewoon overkill. Of je moet inderdaad werk gaan maken van Referrals vinden. Ik heb zelf in the rolling 12 months (dus niet kalenderjaar) bijna 2.000.000 punten gesprokkeld.

Ik zelf enkel nog UXP nodig, helaas krijg je die niet op de FB Plat kaart, anders had ik die nog wel gehad.
Variabelen moet je nooit vanuit gaan, want dan kan je inderdaad mis gaan rekenen. Merendeel wilt gewoon die kaart hebben denk ik en is bereid daar zichzelf van te overtuigen met allerlei rekenmodellen haha.

Voor mij is een Gold echt een aanwinst, Plat daarentegen is puur voor de heb en zou mij alleen maar geld kosten. Bovendien zijn de voordelen van Gold mij meer passend. De kaart zelf geef ik geen reet om, die zit vaak in een tas thuis. Als ik naar iets moois (lees: materiaal metaal) wilt kijken dan loop ik wel naar mijn auto om daar een blik op te werpen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
True, daarom heb ik niet zitten rekenen. Ik was eigenlijk al sowieso uit om een AMEX Platinum te nemen, maar de twijfel was of het slim is om voor een FB Platinum te gaan. Enige voordeel wat ik zie is dus de gratis 60XP, voor mij als goed is net het verschil om Gold status te krijgen (maar ook pas na iets van 2 jaar :'))
Netjes! Daar kan je volgens mij behoorlijk "gratis" van vliegen.
Wacht heb jij de normale AMEX Platinum, AMEX FB Platinum of beide? UXP krijg je zo te zien alleen maar op KLM en/of Air France vluchten en moet je al Flying Blue Platinum-niveau zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tuniq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 01:08:
[...]

1 MR punt is 0.8 FB punten. Dus 100k vertaald naar 80k flying blue punten.

Als je handig kan afwisselen met je partner qua bonussen is dat natuurlijk top! Maar met de FB platinum is dat dan wellicht lastig, als je je XP elk jaar nodig hebt.
Al die punten zeggen mij eigenlijk helemaal niks xD, dus heb even een snelle search gedaan:
Wat is de waarde van één Flying Blue mile? De waarde van één Flying Blue mile is ongeveer € 0,01 à € 0,012.
80k FB is dus ongeveer €960. Met een jaarbijdrage van €780 haal ik dat idd al "uit" met de punten.

Afwisselen met mijn partner was idd het idee, dat zou makkelijk profiteren zijn van de 100k bonus. En een kleine moeite om even een nieuwe aan te vragen en oude op te zeggen. Ik zou dan alleen dus geen extra pas moeten aanvragen en zal Privium voor 2 helaas niet mogelijk zijn.

Of weet iemand of Privium Partner (180e per jaar) mogelijk is icm gratis Privium Plus bij de AMEX Platinum? Dan betaal ik (of de zaak) eventueel liever de 180e inclusief BTW per jaar, zodat je kan blijven swappen met de partner. Alleen weet ik niet of dit handig is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
xileS schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:55:
Wacht heb jij de normale AMEX Platinum, AMEX FB Platinum of beide? UXP krijg je zo te zien alleen maar op KLM en/of Air France vluchten en moet je al Flying Blue Platinum-niveau zijn.
@PWM is al onderweg om life time plat te worden en hoeft daar volgens mij niet eens meer voor te vliegen :P Toch vliegt hij nog lekker door met onze blauwe vrienden omdat ze hem anders teveel gaan missen aan boord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:55:
True, daarom heb ik niet zitten rekenen. Ik was eigenlijk al sowieso uit om een AMEX Platinum te nemen, maar de twijfel was of het slim is om voor een FB Platinum te gaan. Enige voordeel wat ik zie is dus de gratis 60XP, voor mij als goed is net het verschil om Gold status te krijgen (maar ook pas na iets van 2 jaar :'))
FB Amex is inderdaad alleen interessant als je de XP nodig hebt, en/of als je al FB Platinum Status hebt en die wil delen (eventueel nog de Fly Now Pay Later maar dat zit al op de instap FB Amex kaart).

Jouw afweging lijkt mij nu vooral te zijn of het halen van FB Gold status de moeite waard is.
Wat je ook nog zou kunnen overwegen, is niet voor FB Gold te gaan maar bij Silver te blijven, dan heb je al priority check-in/bagdrop, extra ruimbagage (maar geen SkyPriority, geen loungetoegang en geen prio security/grenspassage).
En daarbij dan de voordelen van de reguliere Amex Platinum te gebruiken: lounge via Privium en Priority Pass en priority security (en evt paspoortcontrole) via Privium op AMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:52:
[...]

FB Amex is inderdaad alleen interessant als je de XP nodig hebt, en/of als je al FB Platinum Status hebt en die wil delen (eventueel nog de Fly Now Pay Later maar dat zit al op de instap FB Amex kaart).

Jouw afweging lijkt mij nu vooral te zijn of het halen van FB Gold status de moeite waard is.
Wat je ook nog zou kunnen overwegen, is niet voor FB Gold te gaan maar bij Silver te blijven, dan heb je al priority check-in/bagdrop, extra ruimbagage (maar geen SkyPriority, geen loungetoegang en geen prio security/grenspassage).
En daarbij dan de voordelen van de reguliere Amex Platinum te gebruiken: lounge via Privium en Priority Pass en priority security (en evt paspoortcontrole) via Privium op AMS.
Het ziet ernaar uit dat ik idd voor de reguliere AMEX Platinum ga en binnenkort/voorlopig genoegen ga nemen met Silver. Helaas, zonder FB Platinum, zal dat 6 maanden langer duren om Silver te worden.

Betreft Privium is dan nog ff kijken of ik een extra pas voor partner neem (en dus niet jaarlijks met haar wissel). Dat scheelt misschien gedoe, maar missen we wel 100k punten per jaar..

Wellicht dat ik eerst 1x Privium lounge toegang betaal en haar meeneem, dan kan ze zelf beslissen of het haar bevalt en toegevoegde waarde heeft. Of volgens mij kan ik ook een extra kaart aanvragen, beiden Privium regelen en als het toch onnodig blijkt de extra kaart weer opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Betreft Privium is dan nog ff kijken of ik een extra pas voor partner neem (en dus niet jaarlijks met haar wissel). Dat scheelt misschien gedoe, maar missen we wel 100k punten per jaar..

Wellicht dat ik eerst 1x Privium lounge toegang betaal en haar meeneem, dan kan ze zelf beslissen of het haar bevalt en toegevoegde waarde heeft. Of volgens mij kan ik ook een extra kaart aanvragen, beiden Privium regelen en als het toch onnodig blijkt de extra kaart weer opzeggen.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar bij Privium kreeg je als nieuw lid (ook via Amex) 2 vouchers voor loungebezoek. Op de website van Privium zie ik wel iets staan over dat de guest vouchers niet meer geldig zijn….

Als je een extra amex kaart afneemt a 10 euro/maand kun je idd daarmee gratis privium partner aanvragen.
Je kunt dan niet elkaar jaarlijks verwijzen idd, maar na een jaar lukt het meestal wel om een retention offer eruit te halen door even te bellen.
Denk aan 25k of 50k punten plus 3 maanden een extra punt per bestede euro.

Alternatief is als privium lid gast toegang kopen voor 40 euro per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Guest vouchers zijn afgeschaft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 06:46:
[...]

Als je een extra amex kaart afneemt a 10 euro/maand kun je idd daarmee gratis privium partner aanvragen.
Je kunt dan niet elkaar jaarlijks verwijzen idd, maar na een jaar lukt het meestal wel om een retention offer eruit te halen door even te bellen.
Denk aan 25k of 50k punten plus 3 maanden een extra punt per bestede euro.
Dat zou idd de eenvoudigste optie zijn. Gewoon elk jaar bellen en alsnog 25 of 50k punten krijgen. Minder dan 100k, maar beter dan niets.
Alternatief is als privium lid gast toegang kopen voor 40 euro per keer.
Jup, of voor 1 of 2 maanden een extra kaart nemen om eerst te proberen of het bevalt. Ik neem even aan dat een extra kaart maandelijks opzegbaar is.

Of wellicht dat er nog een optie is: Privium Partner voor 180e inclusief BTW. Ik weet niet of het daarbij dan mogelijk blijft om te AMEX swappen met partner en Privium Plus/Partner dan mee swapt. Geen idee of dit mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:33:

Of wellicht dat er nog een optie is: Privium Partner voor 180e inclusief BTW. Ik weet niet of het daarbij dan mogelijk blijft om te AMEX swappen met partner en Privium Plus/Partner dan mee swapt. Geen idee of dit mogelijk is.
Goede vraag, die je denk ik aan Privium moet stellen. In principe heb je bij afsluiten via Amex een overeenkomst direct met Privium die dezelfde voorwaarden kent als dat je rechtstreeks af zou sluiten.
Via Amex afsluiten gaat alleen de factuur rechtstreeks naar Amex.
Verder is er voor Privium ook geen downside, maar misschien kunnen ze systeem technisch de partner uitsluitend via de hoodkaarthouder factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:46
xileS schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 00:24:
[...]

Het ziet ernaar uit dat ik idd voor de reguliere AMEX Platinum ga en binnenkort/voorlopig genoegen ga nemen met Silver. Helaas, zonder FB Platinum, zal dat 6 maanden langer duren om Silver te worden.

Je weet dat er nu tot 14 feb een promo is voor 100k punten he?
Overigens als je niet heel veel reist zou ik zeggen dat een 2e Amex kaart niet nodig is. Want jij krijgt ook een Priority pass waarmee je tot wel 3 mensen mag meenemen in een lounge. Ja fasttrack is soms heel chill, maar meestal zit ik dan alsnog 2 uur te chillen in een lounge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Sacrada schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:49:
[...]

Je weet dat er nu tot 14 feb een promo is voor 100k punten he?
Overigens als je niet heel veel reist zou ik zeggen dat een 2e Amex kaart niet nodig is. Want jij krijgt ook een Priority pass waarmee je tot wel 3 mensen mag meenemen in een lounge. Ja fasttrack is soms heel chill, maar meestal zit ik dan alsnog 2 uur te chillen in een lounge.
Yes weet ik. En je moet ook 4k besteden in 3 maanden (uit mijn hoofd). In een andere periode is dat niet zo'n probleem, maar vaak heb ik geen grote uitgaven de 1e maanden van het jaar. Dus dat wordt even (goed) plannen om aan te voldoen of even langs Schaap & Citroen.

Klopt maar met de Priority pass heb je dus geen toegang tot Privium lounge en als Privium lid mag je geen gast gratis meenemen. Ik laat mijn vrouw zelf maar 1x ervaren of ze daar meerwaarde aan hecht (en kijk daarna wat de opties zijn). Tot nu toe eet ze liever eerst thuis iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
Een Privium lidmaatschap puur voor de lounge vind ik persoonlijk onzin cq niet waard. Het grootste voordeel is imho de snelle grenspassage, maar daar heb je niks aan als je voornamelijk binnen Schengen vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Mawlana schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:26:
Een Privium lidmaatschap puur voor de lounge vind ik persoonlijk onzin cq niet waard. Het grootste voordeel is imho de snelle grenspassage, maar daar heb je niks aan als je voornamelijk binnen Schengen vliegt.
Ik vind de Privium lounges juist beter dan de Aspire lounge omdat deze meestal (in de afgelopen twee jaar dat ik Privium heb en vlieg) erg rustig is zonder al te lange wachtrijen zoals bij Aspire Lounge het geval is.

De snelle grenspassage is vooral bij terugkomst een verademing als ik zonder ruimbagage vlieg, scheelt al gauw 20-30 min aan wachttijd in de rij bij de Marechaussee. De security doorgang vind ik vooral in de zomer fijn ivm de wat langere wachtrijen (heb in augustus 45min gezien op het scherm, ik was er met 5 min doorheen).

Het is maar net wat je fijn vind maar Privium is imho zeker wel de moeite waard voor vliegen vanaf Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mawlana schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:26:
Precies daarom ben ik niet van plan om nou direct €10,- extra per maand te gaan betalen speciaal daarvoor.

Echter zijn wij dus van plan elke maand te gaan vliegen en als het eten/drinken daar goed bevalt. Scheelt dat nog last minute boodschappen, thuis koken en kunnen we wellicht net iets eerder naar Schiphol. Dan is €10,- per maand of een abo van 180 incl BTW niet zo heel veel.

Alleen bij de €10 p.m. voor een extra kaart, gaat mijn plan om jaarlijks elkaar te switchen voor een AMEX abo om te profiteren van acties (100K per jaar?) niet door. Dat lijkt mij wel weer zonde ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Volgens mij heeft Europa Assistance het aantal klanten van Amex behoorlijk onderschat.

Ik heb vorige week donderdag een claim ingediend voor medische kosten in het buitenland. Nog geen reactie ontvangen, dus gisterenmiddag gebeld: personen die over amex gaan zijn er tot 12u in de middag, belt u morgen terug. Zonet gebeld, na 25 minuten in de wacht gestaan te hebben kreeg ik dat de mail in goede orde is ontvangen en dat de doorlooptijd van een claim op dit moment tot zes weken kan oplopen.

Wtf? Niet zo happy mee aangezien het om een claim van circa 5k gaat.

Eerste keer dat ik beroep heb moeten doen op de reisverzekering van amex, en hiermee wellicht ook de laatste keer. In het buitenland stond ik ook ruim twintig minuten in de wacht bij de alarmcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Youtl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:53:
[...]
De security doorgang vind ik vooral in de zomer fijn ivm de wat langere wachtrijen (heb in augustus 45min gezien op het scherm, ik was er met 5 min doorheen).
Hoe kan je er 5 minuten over doen mét Privium? Het is letterlijk langs de rij lopen, kaart aanbieden, in de camera kijken en door. < 2 minuten imho. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
PolarBear schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Hoe kan je er 5 minuten over doen mét Privium? Het is letterlijk langs de rij lopen, kaart aanbieden, in de camera kijken en door. < 2 minuten imho. ;)
Inclusief security (niet alleen grenspassage dus) denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redondo1982
xileS schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Precies daarom ben ik niet van plan om nou direct €10,- extra per maand te gaan betalen speciaal daarvoor.

Echter zijn wij dus van plan elke maand te gaan vliegen en als het eten/drinken daar goed bevalt. Scheelt dat nog last minute boodschappen, thuis koken en kunnen we wellicht net iets eerder naar Schiphol. Dan is €10,- per maand of een abo van 180 incl BTW niet zo heel veel.

Alleen bij de €10 p.m. voor een extra kaart, gaat mijn plan om jaarlijks elkaar te switchen voor een AMEX abo om te profiteren van acties (100K per jaar?) niet door. Dat lijkt mij wel weer zonde ;p.
Het uitpluizen is allemaal goed hoor, maar volgens mij neem je Plat voor het gemak en kijk je niet naar dit soort kosten. Als je al moet dubben over € 10,- per maand en/of last minute boodschappen uitspaart dan ben je m.i. echt bij het verkeerde aan het kijken. Plat is een kaart voor de veelgebruiker of de mens die wat meer te besteden heeft en gemak wilt. Anders kan je het beter anders oplossen. Als ik zoveel zou vliegen als jou dan kijk ik totaal niet naar dat soort kosten. Gemak is dan wat telt, want ik vind een vliegveld een verschrikkelijke omgeving. Ik heb sowieso niks meer met vakanties, zakenreizen ed en dus ook niks met vliegen, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Het uitpluizen is allemaal goed hoor, maar volgens mij neem je Plat voor het gemak en kijk je niet naar dit soort kosten. Als je al moet dubben over € 10,- per maand en/of last minute boodschappen uitspaart dan ben je m.i. echt bij het verkeerde aan het kijken. Plat is een kaart voor de veelgebruiker of de mens die wat meer te besteden heeft en gemak wilt. Anders kan je het beter anders oplossen. Als ik zoveel zou vliegen als jou dan kijk ik totaal niet naar dat soort kosten. Gemak is dan wat telt, want ik vind een vliegveld een verschrikkelijke omgeving. Ik heb sowieso niks meer met vakanties, zakenreizen ed en dus ook niks met vliegen, maar dat terzijde.
Ik snap je punt hoor, maar ik denk dat je mijn bericht iets anders opvat. Betreft Privium voor mijn partner is het meer of ze er wel gebruik van gaat maken. Tot nu toe eet ze altijd liever eerst thuis. Wellicht is dat na 1 Privium bezoek nog steeds zo, ja dan ga ik niet onnodig €10,- voor een extra kaart + Privium betalen, liever dan eenmalig €40. Mocht het haar wel bevallen, dan is het idd een extra kaart nemen of een extra abo rechtstreeks bij Privium nemen (als dat mogelijk is). M.a.w. ik laat het haar eerst 1x ervaren en zien dan verder.

Normaal neem ik een Creditcard voor de functie als betaalmiddel, maar acceptatie van AMEX is nou niet echt super, vooral in NL niet. Wij zijn geen Creditcardland en als ik de tarieven ook zie voor de ondernemer, vind ik dat ook niet heel gek. Voor de meeste dagelijkse aankopen heb je geen CC nodig. Voor vliegtickets en hotels zal AMEX nog wel prima zijn, maar je kan niet verwachten dat je hiermee overal kan betalen. Dus buiten dat om, zal ik het niet heel veel gaan gebruiken.

Meesten nemen juist ook AMEX om te profiteren van de extra voordelen die je ermee krijgt. En omdat ik vaak KLM vlieg, heb ik even getwijfeld over de AMEX FB versie. Alleen betaal ik toch liever €10 meer voor de extra voordelen/gemak die je met de normale AMEX Platinum hebt.

Volgens mij door iemand anders hier samengevat heeft AMEX meerdere soorten gebruikers en gaat lang niet iedereen voor alleen het “gemak”. Ze maken genoeg reclame en zullen hiermee verschillende soorten klanten aantrekken.

Ik kijk altijd persoonlijk als ik een abo neem of het opweegt tegen de kosten, anders kan ik overal wel een abo voor nemen. Je kan tegenwoordig zelfs een abo afsluiten voor een wasmachine, wat een gemak :+ .

Verder heb ik zelf helemaal geen moeite met vliegvelden/vliegen en vakanties, maar mijn eerste lounge ervaring (Aspire op Schiphol) was niet zo best. Wellicht dat andere lounges beter bevallen, want anders betaal ik liever apart voor mijn eten en drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
PolarBear schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:47:
[...]

Ik heb het ook over de security doorgang, bij vertrek staat er soms een korte rij waardoor het hele proces +/- 5 min duurde in de zomer. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-09 09:34

AntiPasta

d1 m0z4rella

xileS schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Verder heb ik zelf helemaal geen moeite met vliegvelden/vliegen en vakanties, maar mijn eerste lounge ervaring (Aspire op Schiphol) was niet zo best. Wellicht dat andere lounges beter bevallen, want anders betaal ik liever apart voor mijn eten en drinken.
Aspire Schiphol en Privium zijn echt totaal niet vergelijkbaar qua serviceniveau en kwaliteit, zeker de Privium aan de "grondzijde". Ik denk dat dit je aangenaam gaat bevallen. Sowieso heeft Schiphol een matige Aspire / PP Lounge vergeleken met andere lokaties. Wat mij betreft is Privium zeker dat kleine extra bedrag waard.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
AntiPasta schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Aspire Schiphol en Privium zijn echt totaal niet vergelijkbaar qua serviceniveau en kwaliteit, zeker de Privium aan de "grondzijde". Ik denk dat dit je aangenaam gaat bevallen. Sowieso heeft Schiphol een matige Aspire / PP Lounge vergeleken met andere lokaties. Wat mij betreft is Privium zeker dat kleine extra bedrag waard.
Ja, bizar hoe karig die Aspire lounge is. Hebben ze 'm gerenoveerd, is het alsnog een veredelde kantine. Dan ga ik nog liever in die Irish pub zitten :+

Terwijl er best wel prima Aspire lounges zijn hier en daar.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 07-02-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:35:
[...]

Ja, bizar hoe karig die Aspire lounge is. Hebben ze 'm gerenoveerd, is het alsnog een veredelde kantine. Dan ga ik nog liever in die Irish pub zitten :+

Terwijl er best wel prima Aspire lounges zijn hier en daar.
Salade en een soepje gehad omdat ik daar al was, maar dacht gelijk. Nou hier wil ik niet vrijwillig eten de volgende keer xD. Enige voordeel is geloof ik dat je daar onbeperkt kan zuipen, maar dat moet je ook maar net willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Vergeet de zakjes Croky chips niet. Als je niet in NL woont, prima plek om die even in te slaan voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
wibblemoo schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:48:
Vergeet de zakjes Croky chips niet. Als je niet in NL woont, prima plek om die even in te slaan voor thuis.
Haha, 1tje meegenomen in mijn rugtas voor later :$ . Wist eigenlijk niet zeker of dit toegestaan was, maar was vast niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zie dat ze bij de Koninklijke Nederlandse Munt ook Amex accepteren. Een beetje een niche natuurlijk, maar in elk geval een optie om aan je spend te komen :') weet overigens niet welke MCC het betreft, maar soit.

(Wil een klein goudbaartje cadeau doen aan een liefhebber)

[ Voor 10% gewijzigd door finsdefis op 07-02-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
Iemand wel eens een pick-up in de VS gehuurd met AMEX kaart? If so, dekt AMEX (Nederlandse platinum kaart) ook pick-up trucks hetzijnde als auto's? In de voorwaarden kan ik niet zo snel een onderscheid vinden, maar in de VS (met Amerikaanse AMEX), wordt hier blijkbaar wel een onderscheid in gemaakt.

Contact gehad met AMEX via de app, maar zij verwijzen mij door de naar de voorwaarden (:)) en anders maar even bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
triplecore schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:39:
Iemand wel eens een pick-up in de VS gehuurd met AMEX kaart? If so, dekt AMEX (Nederlandse platinum kaart) ook pick-up trucks hetzijnde als auto's? In de voorwaarden kan ik niet zo snel een onderscheid vinden, maar in de VS (met Amerikaanse AMEX), wordt hier blijkbaar wel een onderscheid in gemaakt.

Contact gehad met AMEX via de app, maar zij verwijzen mij door de naar de voorwaarden (:)) en anders maar even bellen.
Waarom zouden Amerikaanse voorwaarden van Amex van toepassing zijn? Dat ben je toch niet overeengekomen toen je de overeenkomst met Amex in NL bent aangegaan?

De voorwaarden kennen inderdaad geen pick-up truck als specifieke categorie . Het begrip 'voertuig' is ruim gedefinieerd. Overigens worden onder andere wel campers, vrachtwagens uitgesloten.

Het lijkt mij redelijk te veronderstellen dat voertuigen, die je met je buitenlandse (NL) rijbewijs kunt huren in de VS voor privé gebruik onder de dekking valt.

Wel ff opletten met de waarde van het voertuig, deze is verzekerd tot 75.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Voor diegenen die nog twijfelen, de American Express aanmeldactie met referral verloopt binnen 5 dagen, wacht niet te lang.
givow schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:22:
Er is weer een aanmeldactie bij Amex.

American Express Classic:
100.000 punten bij aanvraag van een Platinum kaart via een referral (spend €4000 in 3 maanden) en 40.000 bij een gold kaart via een referral (spend €2500 in 3 maanden).

American Express Flying Blue:
50.000 FB miles bij aanvraag van een Platinum kaart via een referral (spend €4000 in 3 maanden) en 30.000 FB miles bij een gold kaart via een referral (spend €2500 in 3 maanden).

De actie duurt t/m 14 februari.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Nav bovenstaand bericht , wat mij er aan herinnerde dat ik nog moest bellen voor een retentie-bonus, maar even gebeld. Huidige kaart betreft een Amex Plat met daar een business Gold aan gekoppeld. Ik denk dat dat laatste mee telt in de berekening van de bonus.
Ik kreeg een Engelstalige medewerker aan de lijn. Niet gedret met opstappen maar vertelde dat ik vorig jaar een mooie retentie-bonus had gehad en dat ik me af vroeg of ik daar dit jaar weer voor in aanmerking kwam.
Ik kreeg 50k MR + dubbele punten de aankomende 3 maanden. Ik vond het prima, dus mee akkoord gegaan.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
finsdefis schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 18:05:
Ik zie dat ze bij de Koninklijke Nederlandse Munt ook Amex accepteren. Een beetje een niche natuurlijk, maar in elk geval een optie om aan je spend te komen :') weet overigens niet welke MCC het betreft, maar soit.

(Wil een klein goudbaartje cadeau doen aan een liefhebber)
Holland Casino geloof ik aan de kassa ook. Ik weet dat dit met een normale pinpas dit gewoon als een normale winkeltransactie wordt gezien ipv geldopname. Ik weet alleen niet hoe dit met AMEX is en of het zonder extra kosten is ;p. En ik zou het niet gek vinden dat AMEX dit dicht heeft getimmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 20:29

Sorcerer8472

Mens sana?

In de welkomstboodschap op de Amex-website (over referrals) zie ik de naam van een andere klant, niet zo netjes :X
Ben ik de enige?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:07:
Nav bovenstaand bericht , wat mij er aan herinnerde dat ik nog moest bellen voor een retentie-bonus, maar even gebeld. Huidige kaart betreft een Amex Plat met daar een business Gold aan gekoppeld. Ik denk dat dat laatste mee telt in de berekening van de bonus.
Ik kreeg een Engelstalige medewerker aan de lijn. Niet gedret met opstappen maar vertelde dat ik vorig jaar een mooie retentie-bonus had gehad en dat ik me af vroeg of ik daar dit jaar weer voor in aanmerking kwam.
Ik kreeg 50k MR + dubbele punten de aankomende 3 maanden. Ik vond het prima, dus mee akkoord gegaan.
Dat gaat dus vrij makkelijk, dan ga ik waarschijnlijk ook voor die optie ipv elk jaar met partner te swappen. Minder dan 100k MR, maar beter dan niets.

Een paar dagen geleden heb ik trouwens al een welkomsmail van priority pass zie ik. Denk dat het niet meer lang moet duren voor mijn AMEX goedkeuring/pas?

Kan ik dan gelijk al een kennis een referall sturen (hopelijk deze week nog)? Weet iemand of AMEX eigenlijk ook de niet NLse grootbanken bij de aanvraag accepteert? Zoals N26 of Revolut? Bij aanvraag zag ik wel bunq staan voor verificatie met IDIN, dus wellicht is dat nog een (gratis) bank optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sorcerer8472 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:08:
In de welkomstboodschap op de Amex-website (over referrals) zie ik de naam van een andere klant, niet zo netjes :X
Ben ik de enige?
Ik zie het ook, ene Z. J. moet deze kans niet laten liggen :P

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57
Op Amex site ook een campagne voor flying blue met 60.000 miles. Dat is meer dan de 50k via introductie. https://www.americanexpre...gnes/flyingblue-platinum/

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtrechtUnie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 29-07 22:14
TimDJ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:39:
Op Amex site ook een campagne voor flying blue met 60.000 miles. Dat is meer dan de 50k via introductie. https://www.americanexpre...gnes/flyingblue-platinum/
Vreemd, zie het alleen via jouw link, niet via de normale site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:57
UtrechtUnie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:04:
[...]
Vreemd, zie het alleen via jouw link, niet via de normale site
Nee klopt ik kwam er via Google toen ik zelf de kaart aan wilde vragen. Telefonisch bevestigd dat dit de actie is en dat ik het ontvang na besteden van +€4000,- in 3 maanden

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
TimDJ schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:34:
[...]

Nee klopt ik kwam er via Google toen ik zelf de kaart aan wilde vragen. Telefonisch bevestigd dat dit de actie is en dat ik het ontvang na besteden van +€4000,- in 3 maanden
In de op die site gelinkte PDF met actievoorwaarden staat dat de actie tot en met 24 juni 2024 loopt...
Nu heeft Amex er wel een handje van dat sommige info niet bijgewerkt is. Ik zou, zoals jij gedaan hebt, wel adviseren om vooraf even amex te contacten om de actie te laten bevestigen, en dit contact ook goed vast te leggen, mocht er later toch gedoe over ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issepower
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 09:10
Wat denken jullie van Revolut Ultra ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
issepower schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:15:
Hangt af wat je ermee wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issepower
Youtl schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:24:
[...]

Hangt af wat je ermee wilt doen?
Amex Platinum werd geweigerd, dus het is eigenlijk om ongeveer dezelfde voordelen te hebben als de Amex ( lounge, verzekeringen, miles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sacrada
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:46
Is er een manier om mijn punten te transferen naar Emirates? Ik zie dat Amex NL geen partner is. De VS wel.. Ik zou graag mijn 300K puten willen inzetten bij Emirates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Sacrada schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:46:
Is er een manier om mijn punten te transferen naar Emirates? Ik zie dat Amex NL geen partner is. De VS wel.. Ik zou graag mijn 300K puten willen inzetten bij Emirates.
Als ik me niet vergis kan je je punten van Hilton Honors en Marriott Bonvoy omzetten naar Emirates Skywards. Dus eerst je Amex MR naar Hilton/Marriott, en daarna naar Emirates.

Ik zou wel eerst uitrekenen hoeveel punten je uiteindelijk bij Emirates krijgt... En of je zoveel punten mag overzetten vanaf Marriott/Hilton (dit is mogelijk afhankelijk van of je activiteit hebt op die accounts).

Amex NL partners
Amex - Hilton: 1:1
Amex - Marriott: 1:1

Emirates partners
Hilton - Emirates: 10:1
Marriott - Emirates: 3:1

Ik zou dan zeker geen Hilton gebruiken... :+

Via Marriott zou je dus je 300k Amex MR punten kunnen omzetten in 100k Emirates skyward miles.

[ Voor 26% gewijzigd door Mawlana op 11-02-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
issepower schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:15:
Revolut biedt (nog) geen creditcard aan, dus het is sowieso niet helemaal te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• issepower
Wally2002 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Revolut biedt (nog) geen creditcard aan, dus het is sowieso niet helemaal te vergelijken.
Toch wel te vergelijken voor alle voordelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 08:43

florholvoet

aka F0x.be

Revolut zijn fintech cowboys die regulaties aan hun laars lappen, regelmatig accounts sluiten als ze daar zin in hebben en ook een verschikkelijke klantendienst hebben (die je wel eens zou nodig kunnen hebben).
Op de subreddit wordt er regelmatig geklaagd over al hun wanpraktijken.

Ze bieden momenteel enkel debit cards aan waardoor je er dus veel geld moet opzetten als je hetzelfde betaalgemak wilt als een kredietkaart (wel ja, niet echt: een auto huren en je bent ineens 500-1500 euro borg kwijt die je enkele weken daarna terugkrijgt).

Dat gezegd zijnde, als je met de nadelen kunt leven kan je er wel wat voordeel uithalen.
Revolut Ultra geeft de mogelijkheid om 1:1 Avios te verdienen, en zelfs meer dankzij hun Shops aanbiedingen. Dit komt wel met een fixe prijs, maar hier kan je ook wel veel waarde uithalen.

De andere voordelen zijn ook sub-par in vergelijking met Amex (slechter lounge aanbod, slechtere verzekeringen...) maar als dat het enige wat je kan krijgen is, valt het nog te overwegen.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-10 12:03
xileS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:07:
[...]

Holland Casino geloof ik aan de kassa ook. Ik weet dat dit met een normale pinpas dit gewoon als een normale winkeltransactie wordt gezien ipv geldopname. Ik weet alleen niet hoe dit met AMEX is en of het zonder extra kosten is ;p. En ik zou het niet gek vinden dat AMEX dit dicht heeft getimmerd.
Dat is een héle goeie tip zeg. Kunnen we dit niet navragen bij AMEX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 15:33
Ik kan niet naast mijn Amex Gold een amex FB nemen voor de welkomstbonus toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
thatanas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Ik weet niet of dit sarcastisch is ;p, maar als het zou werken, zou ik het juist niet bij AMEX navragen, maar aan HC en/of daar even proberen of het lukt.

Als het werkt, denk ik niet dat het gratis is. Ik weet dat bedrijven geen toeslagen mogen rekenen voor Mastercard/Visa creditcards vanwege een consumentenbescherming iets, maar ik weet even niet of dit ook voor AMEX is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-09 08:43

florholvoet

aka F0x.be

thatanas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:59:
[...]

De toeslag die Holland Casino rekent weegt niet op tov het voordeel dat je eruit haalt (=de punten). Tenzij je hopeloos geld nodig hebt en je geen persoonlijke lening kan krijgen, dan zou het inderdaad een truukje kunnen zijn om toch geld te kunnen afhalen op krediet.
Als ik me goed herinner vroegen ze 3,5% toeslag voor American Express.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 23:43
Pipmitz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:06:
Officieel mag je om de welkomsbonus te krijgen geen enkele andere Amex kaart hebben. Er zijn echter genoeg mensen (inclusief ik zelf) die de bonus voor een FB kaart hebben gekregen terwijl ze al een Amex Gold/Platinum hadden. Andere geven echter aan niks te hebben ontvangen. Het lijkt een beetje random / geluk hebben dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
florholvoet schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:11:
[...]

De toeslag die Holland Casino rekent weegt niet op tov het voordeel dat je eruit haalt (=de punten). Tenzij je hopeloos geld nodig hebt en je geen persoonlijke lening kan krijgen, dan zou het inderdaad een truukje kunnen zijn om toch geld te kunnen afhalen op krediet.
Als ik me goed herinner vroegen ze 3,5% toeslag voor American Express.
3,5% is best fors, daar maken ze winst op lijkt me. Aangezien de tarieven bij bv CCV al lager liggen. Ik dacht zelfs een hogere percentage gezien te hebben bij HC, maar weet het niet meer zeker.

Maar mocht je bv net 1k missen voor de minimale 4k spend voor de 100k MR, dan is dit nog niet zo heel gek. Dan betaal je 35 euro om 1k op te nemen en toch nog aan je spend komen. Mits dit werkt natuurlijk.

Iets "netter" dan iets bestellen en binnen retour termijn terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pipmitz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:06:
Ik heb de welkomstbonus ontvangen zelfs terwijl ik bij de aanvraag heb aangegeven dat ik al een reguliere Amex heb. Beide kaarten hebben nu ook hetzelfde ‘member since’ jaartal.
Pagina: 1 ... 87 ... 95 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1