xileS schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Ik ben vooral even meelezen, want ik moet komende jaren ook meer gaan reizen (1x per maand ongeveer). Ik ben nooit zo'n fan geweest van al dat gedoe met punten en (zogenaamde) voordelen, maar ik denk als je vaker gaat reizen dat AMEX zo zijn voordelen gaat hebben.
1x ben ik met iemand mee geweest bij de Aspire lounge als +1 met haar priority pas, maar dat vond ik een drukke en karige lounge. Zou daar echt niet speciaal een kaart/abo voor willen betalen.
Situatie is dat ik waarschijnlijk ongeveer 1x per maand voor werk met mijn partner (ook collega) naar Italië moet. Het zijn korte reisjes van 2 nachten en voornamelijk met KLM. Daarnaast gaan we meestal nog 2x per jaar op vakantie buiten Europa, maar dat verschilt per x met welke Airline we vliegen. Afgelopen jaren was dat KLM, China Southern en Cathay.
Ik zat bv zelf te kijken naar AMEX Platinum of AMEX Flying Blue Platinum (omdat wij vaak met KLM reizen).
AMEX Platinum (€65,- per maand):
- Nu 100k punten cadeau
- Privium inclusief lounge per kaarthouder. Als partner er ook gebruik van wilt maken dan kost dat €10,- voor een extra kaart
- Toegang tot meerdere lounges met de priority pass en AMEX kaart
- Drie keer per jaar een diner voor 2 van max. €300. Klinkt leuk, maar komen zo te zien nog wat voorwaarden bij, dus hier hoef ik het ook niet voor te doen.
AMEX Flying Blue Platinum (€55,- per maand):
- Nu 50k miles cadeau
- Spaar 1,5 Miles per 1 uitgegeven euro en meer bij een hogere status
- Ontvang elk jaar 60 XP en deel uw Platinum Flying Blue niveau (als je die bereikt hebt)
- Sneller een hoger deelnemersniveau bij KLM,
https://www.klm.nl/information/flying-blue/membership-levels. Gold status zou ik kunnen bereiken binnen een jaar. Een retourtje Italië levert meestal 10 XP op zag ik.
- Vanaf Gold status, gratis toegang (+1) tot KLM/Crown lounges en andere voordelen zoals gratis ruimbagage (niet nodig voor 2 nachten Italië ;p) en eerder gratis/betere stoelopties
- Geen priority pass, dus geen toegang tot lounges in andere landen en volgens mij (vreemd genoeg) ook niet tot AMEX lounges?
Mis ik nog iets belangrijks?
Betreft Privium en vliegen naar Italië zijn er geloof ik weinig voordelen, behalve de lounge toegang. Zojuist gevraagd aan iemand met Privium en die gaf aan dat voor een vlucht naar Italië, ze door dezelfde ingang/security gaan als iemand met een gratis time-slot afspraak op Schiphol.
De Privium lounge schijnt wel beter te zijn dan die van KLM/Crown lounge. Alleen wij hebben nogal een strak schema en zullen meestal weinig tijd hebben om uitgebreid te loungen bij de tripjes naar Italië (max. wellicht een uurtje). AMEX Platinum nemen speciaal voor Privium is denk ik niet nodig.
Betreft AMEX FB Platium kan ik reëel gezien dus een Gold status (en wellicht hoger) krijgen en toegang krijgen tot de KLM/Crown lounges. Alleen buiten Europa en andere airports zal je betreft lounges denk ik met de normale AMEX Platinum/Priority Pass toegang hebben tot betere lounges.
Om meer te profiteren van de tijdelijke aanbiedingen is de truc geloof ik om met mijn partner steeds na minimaal een jaar elkaar af te wisselen. Als slapende klant wordt je niet/minder beloond. Als ik dit zou willen doen, dan valt de extra kaart voor AMEX Platinum al af (want een extra kaart telt ook als lid).
Zoals eerder gezegd zijn het voornamelijk zakelijke reisjes, maar zo'n AMEX kaart is een privé pas. Ik heb (nog) niet gekeken naar zakelijke creditcards, maar zakelijk hebben wij eigenlijk helemaal geen creditcard nodig. Zo ver ik weet zijn die ook niet heel interessant (en duur)? Mijn idee is dan gewoon om de AMEX betalingen van de zakelijke reisjes over te maken naar mijn privé rekening. Denk dat meer mensen dat zo doen..
Zie ik nog belangrijke dingen over het hoofd? Ik zou ook nog kunnen kijken naar de Gold kaarten, die zijn wel een stuk goedkoper. Of kan nog goedkoper gaan. Alleen waar trek je de grens, welke beter bij je gebruik past/voordeliger is. 55/65e per maand voor een pas is niet goedkoop, maar je betaald hier voor veel meer.
Iig denk ik dat AMEX wel interessant begint te worden, nu ik waarschijnlijk meer ga reizen. Tips zijn welkom!