Bij de tier die ik op het oog heb, is het voldoende om een keer per maand 10€ bij de Appie uit te geven en daar kom ik wel aan. Voor zover ik het begrijp, vallen zulke kaarten alleen niet onder DGS, dus daar zit een stukje risico. Tevens zullen bij een Plutus de cashback regels vaker aangepast worden dan bij een gerenommeerde Amex kaart.nielsiejjj92 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:06:
[...]
En je kan met Plutus wel je kosten terugverdienen d.m.v. cashback of moet je daar ook eerst heel veel uitgeven? Want dan is het dus niet de moeite waard.
Ik heb net een ANWB Gold card, van ICS.Tales schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:27:
[...]
5000 is inderdaad de max. Bij Rabobank kan je nog 10.000 krijgen als je het duurste betaalpakket hebt, en 50.000 als je het duurste betaalpakket hebt dat niet meer te koop is.
ICS geeft als oplossing om gewoon maar geld te storten op de kaart.
AMEX is volgens mij nog de enige echte optie 'zonder' limiet.
Bij de initiële aanvraag is 5000 inderdaad de max.
Bij het ontvangen van de kaart kun je in de online omgeving een verhoging aanvragen van max 10K waarmee je op 15K uitkomt. Uiteraard na beoordeling.
:strip_exif()/f/image/2VVYUNQjjrOYqEAfj3eNtATp.jpg?f=fotoalbum_large)
Wie o wie kan mij helpen. Voor onze vakantie moeten we een echte Credit card hebben en geen Debit card.
N26, Revolut enz zijn allemaal Debit cards. Welke goedkope alternatieven zijn er waarmee je de borg kan voldoen.Uiteraard het liefst gratis, net als bij N26. Of werkt dit bij echte Creditcards anders?
N26, Revolut enz zijn allemaal Debit cards. Welke goedkope alternatieven zijn er waarmee je de borg kan voldoen.Uiteraard het liefst gratis, net als bij N26. Of werkt dit bij echte Creditcards anders?
Wat heb je zelf al gevonden?StormRider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:10:
Wie o wie kan mij helpen. Voor onze vakantie moeten we een echte Credit card hebben en geen Debit card.
Heb je voldoende tijd tot je vakantie voor de aanvraag?
Moet het VISA of MasterCard zijn of eventueel ook American Express (afhankelijk van je vakantieland (veel) minder goed geaccepteerd)?
Gratis of goedkoop zijn:
Euroclix Mastercard (eerste jaar geen bijdrage)
Amex: Blue card is altijd gratis mits je aan de minimum uitgaven komt, of de Green Card of de Flying Blue silver card (tijdelijk eerste jaar gratis)
Eigenlijk kom ik best veel tegen en ik vraag mij af of het verstandig is om met een creditcard met een wat minder bekende partij in zee te gaan. Nlse ski Vereniging Visa Card enz.
In ons geval willen we hem gebruiken voor landen als Noord/midden Amerika en wellicht Afrika. We hebben nog ruim tijd tot de vakantie. De kaart gebruiken we niet vaak dus fees zijn iets minder belangrijk.
Thnx voor de tips!
In ons geval willen we hem gebruiken voor landen als Noord/midden Amerika en wellicht Afrika. We hebben nog ruim tijd tot de vakantie. De kaart gebruiken we niet vaak dus fees zijn iets minder belangrijk.
Thnx voor de tips!
Wally2002 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:52:
[...]
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je voldoende tijd tot je vakantie voor de aanvraag?
Moet het VISA of MasterCard zijn of eventueel ook American Express (afhankelijk van je vakantieland (veel) minder goed geaccepteerd)?
Gratis of goedkoop zijn:
Euroclix Mastercard (eerste jaar geen bijdrage)
Amex: Blue card is altijd gratis mits je aan de minimum uitgaven komt, of de Green Card of de Flying Blue silver card (tijdelijk eerste jaar gratis)
[ Voor 12% gewijzigd door StormRider op 16-07-2023 15:57 ]
NSkiV Visa wordt uitgegeven door ICS, net als vele andere VISA en Mastercards (Euroclix, ANWB) en is een bekende partij. Sterker nog, naast ICS heb je eigenlijk alleen nog ING en Rabo die zelf direct creditcards uitgeven. En daarnaast dan nog Amex.StormRider schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:56:
Eigenlijk kom ik best veel tegen en ik vraag mij af of het verstandig is om met een creditcard met een wat minder bekende partij in zee te gaan. Nlse ski Vereniging Visa Card enz.
En ik mag aan de slag voor weer een brief aan de directie.We Are Borg schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:55:
[...]
Te vroeg gejuichtamex brief op de mat. Samengevat: zie bijgevoegd contract, je hebt de betalingen geautoriseerd dus alles lijkt te kloppen, case afgewezen
Hebben jullie überhaupt wel gelezen waarom ik een claim heb ingediend? Heb bezwaar ingediend en amex gebeld dat ik na 10 jaar klant wel iets meer had verwacht van deze afhandeling. Wordt vervolgd
Brief binnen: we hebben bonnetjes van de reparatie nodig, onafhankelijke keuring, bewijs dat de verhuurder de kans heeft gekregen om het op te lossen. Kortom, afgewezen.
Dit was Cuba. Er zijn geen onafhankelijke autogarages: mijn auto is gefixed door een hele kundige Cubaan die werkt vanuit 4 golfplaten muurtjes en een plastic doek als dak. En dat geld hoef ik niet terug: ik wil een gedeeltelijke terugbetaling van de huur. Ik had hem natuurlijk wel moeten vragen om een keuringsrapport

Ik heb er alles aan gedaan om bewijs te verzamelen, maar je moet wel redelijk blijven: Cuba is niet het land van bonnetjes en een bovag garage in elk dorp voor een keuring / reparatie.
“Bedankt voor uw lidmaatschap”
Eh nee zo zijn we niet getrouwd. Morgen brief op de post naar directie. Wordt vervolgd
Erg tevreden met de black tot nu toe. Iemand enig idee wanneer de priority aankomt?
Ben benieuwd waardoor je erg tevreden bent? Het snelle aanmeld proces? Klantenservice?Opzouten schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:13:
Erg tevreden met de black tot nu toe. Iemand enig idee wanneer de priority aankomt?
Zoals de ervaringen hier in het topic ook wel aantonen blijkt pas hoe goed een kaart is als er problemen ontstaan.
Priority duurde bij mij (3 jaar terug) een paar weken. Alleen ging ik al heel snel op vakantie, dus ze hebben hem in ieder geval al digitaal aangemeld waardoor ik de priority pass al binnen twee dagen digitaal had.Opzouten schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:13:
Heeft iemand ervaring met de Creditcard van Bunq. Is het mogelijk om daarmee online een auto te huren en de auto af te halen?
Met alle respect, maar ik zag in je eerdere post dat je na je vakantie pas gebeld had? Zeker in dit soort gevallen had ik direct contact gezocht. Ik denk dat alle verzekeraars in deze casus moeilijk gaan doen. Zodra het ook maar enigszins buiten de lijntjes gaat en het is mogelijk een verzekerde kwestie altijd contact zoeken.We Are Borg schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:06:
[...]
Eh nee zo zijn we niet getrouwd. Morgen brief op de post naar directie. Wordt vervolgd
Dank voor het delen van je ervaringen tot nu toe, ik weet dat je altijd erg positief bent (was?) over Amex dus ben sowieso benieuwd hoe dit afloopt.We Are Borg schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:06:
[...]
En ik mag aan de slag voor weer een brief aan de directie.
Brief binnen: we hebben bonnetjes van de reparatie nodig, onafhankelijke keuring, bewijs dat de verhuurder de kans heeft gekregen om het op te lossen. Kortom, afgewezen.
Dit was Cuba. Er zijn geen onafhankelijke autogarages: mijn auto is gefixed door een hele kundige Cubaan die werkt vanuit 4 golfplaten muurtjes en een plastic doek als dak. En dat geld hoef ik niet terug: ik wil een gedeeltelijke terugbetaling van de huur. Ik had hem natuurlijk wel moeten vragen om een keuringsrapport.
Ik heb er alles aan gedaan om bewijs te verzamelen, maar je moet wel redelijk blijven: Cuba is niet het land van bonnetjes en een bovag garage in elk dorp voor een keuring / reparatie.
“Bedankt voor uw lidmaatschap”
Voor onze beeldvorming, ook over Amex, ben ik wel benieuwd wat er nu precies is gebeurd, en welke claim je nu precies hebt gedaan (is het op basis van de reisverzekering)? Het lijkt erop dat je onderweg problemen met de huurauto hebt gekregen, die niet opgelost konden worden door de verhuurder?
Twee dingen: Cuba en een Amerikaans bedrijf. Good luck! De app en email was niet bereikbaar (geblokkeerd). Bellen kregen we met geluk (en een cubaanse simkaart) max 2 minuten voor elkaar.PolarBear schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Met alle respect, maar ik zag in je eerdere post dat je na je vakantie pas gebeld had? Zeker in dit soort gevallen had ik direct contact gezocht.
Daarnaast heb ik denk ik max 4 claims gehad in 10 jaar tijd, waarbij alle claims tot nu toe pas zijn ingediend na terugkomst van de vakantie. De ene keer dat ik het tijdens de vakantie deed (ING) kreeg ik de claim terug dat ik nog twee weken moest wachten
Korte samenvatting.Wally2002 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Dank voor het delen van je ervaringen tot nu toe, ik weet dat je altijd erg positief bent (was?) over Amex dus ben sowieso benieuwd hoe dit afloopt.
Voor onze beeldvorming, ook over Amex, ben ik wel benieuwd wat er nu precies is gebeurd, en welke claim je nu precies hebt gedaan (is het op basis van de reisverzekering)? Het lijkt erop dat je onderweg problemen met de huurauto hebt gekregen, die niet opgelost konden worden door de verhuurder?
Auto gehuurd. Na een half uur motorstoring (lampje brand ook). Paar dagen later melding van remproblemen (ook duidelijk verminderde remkracht, levensgevaarlijk). Paar keer lekker band gehad, waarbij de reserveband zelf ook lek was.
Zelf gedaan: melding ingestuurd via systeem van de autoverhuurder (staatsbedrijf). Antwoord: zolang de auto rijdt doen we niks. Meerdere keren gebeld met het noodnummer. Antwoord: we gaan niet helpen, geen brandstof om zover te rijden (paar uurtjes van hoofdstad, maar het brandstof probleem was er inderdaad).
Als bewijs heb ik foto's gemaakt van het contract en de meldingen, foto's van de reparaties (door lokale bevolking), screenshots van het bellen met noodnummer, screenshot van melding aan verhuurbedrijf plus antwoord. Maar bonnetjes van de reparaties is kansloos: als je maar iets van Cuba weet weet je dat dat nooit gaat lukken.
Ga nu brief afmaken en versturen. Zal over een paar weken updaten hoe het is afgelopen.
Dank voor de toelichting, zo te lezen heb je al het mogelijke gedaan aan jouw kant, gegeven het land waar je was en de omstandigheden.
Wat ik me nog wel afvraag is of je een claim via de reis/autohuur/annuleringsverzekring heb gedaan of via aankoop/geld terug?
Ik heb 1 ervaring met de amex reisverzekering vorig jaar, en daar kon ik via het portal van de achterliggende verzekeraar alles netjes aangeven en bewijsstukken uploaden.
@Wally2002 Ik ben het toevallig met je eens
. Maar amex duidelijk niet. Dit loopt als een geschil via e-mail, niet via de platinum verzekering. De amex verzekering gaf zelf aan dat dit via amex moet lopen als geschil. En in de tweede brief van amex geven ze nog als tip om te checken bij de verzekering….
Uiteindelijk denk ik dat het bij het Kifid terecht gaat komen. Dan mag er iemand onafhankelijk een oordeel vellen of ik redelijk ben in mijn geschil. En die uitkomst leg ik mij dan uiteraard bij neer
Maar goed, eerst nog even laatste poging via amex
Uiteindelijk denk ik dat het bij het Kifid terecht gaat komen. Dan mag er iemand onafhankelijk een oordeel vellen of ik redelijk ben in mijn geschil. En die uitkomst leg ik mij dan uiteraard bij neer
[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 17-07-2023 12:54 ]
Top, ik vroeg bewust naar hoe je de claim/het geschil hebt ingestoken, als het als claim onder de platinum verzekering zou zijn dan was ik wel benieuwd welke bepalingen dan van toepassing zijn, de autohuurdekking gaat over vooral diefstal en schade.We Are Borg schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:53:
@Wally2002 Ik ben het toevallig met je eens. Maar amex duidelijk niet. Dit loopt als een geschil via e-mail, niet via de platinum verzekering. De amex verzekering gaf zelf aan dat dit via amex moet lopen als geschil. En in de tweede brief van amex geven ze nog als tip om te checken bij de verzekering….
verzekerd kopen (gaat over artikelen) /geld terug (artikelen, alleen in NL gekocht) zijn ook niet van toepassing.
De transactie is verder niet frauduleus, je hebt immers bewust betaald voor de autohuur (hoe kon je overigens met Amex betalen terwijl het verhuurbedrijf een staatsbedrijf in Cuba is?).
Heeft het verhuurbedrijf überhaupt iets laten weten, aan jou, maar ook aan Amex?
Ik snap Amex wel dat ze bewijsmateriaal willen zien (wie stelt moet bewijzen), maar met jouw verhaal met foto's van de nodige zaken zou toch wel voldoende moeten zijn. Neem aan dat het ook niet om een heel groot bedrag gaat.
Amex wilde ook dat ik het eerst zou checken bij de verzekering. Ik zag geen aanleiding en de check bij de verzekering concludeerde hetzelfde: dit is een geschil via Amex, niet de verzekeringWally2002 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:26:
[...]
Top, ik vroeg bewust naar hoe je de claim/het geschil hebt ingestoken, als het als claim onder de platinum verzekering zou zijn dan was ik wel benieuwd welke bepalingen dan van toepassing zijn, de autohuurdekking gaat over vooral diefstal en schade.
verzekerd kopen (gaat over artikelen) /geld terug (artikelen, alleen in NL gekocht) zijn ook niet van toepassing.
Ik was ook enorm verbaasd. Bedrijf (van de staat) heeft een vestiging in Frankrijk en ik denk dat dat verklaart waarom de betaling toch ging met AmexDe transactie is verder niet frauduleus, je hebt immers bewust betaald voor de autohuur (hoe kon je overigens met Amex betalen terwijl het verhuurbedrijf een staatsbedrijf in Cuba is?).
Het bedrijf aan mij niet. Wel aan Amex: door de contracten te sturen. En ze hebben ook bevestigd dat ik het probleem wél gemeld heb, maar dat ik het noodnummer maar moest bellen. Terwijl amex in diezelfde brief zegt: bewijs eens dat je het gemeld hebt en de kans hebt gegeven om te herstellenHeeft het verhuurbedrijf überhaupt iets laten weten, aan jou, maar ook aan Amex?

Groot bedrag is relatiefIk snap Amex wel dat ze bewijsmateriaal willen zien (wie stelt moet bewijzen), maar met jouw verhaal met foto's van de nodige zaken zou toch wel voldoende moeten zijn. Neem aan dat het ook niet om een heel groot bedrag gaat.
Edit: brief verstuurd. Zal over paar weken updaten
Ben ook wel benieuwd hoe snel je de priority binnen krijgt.Opzouten schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:13:
Binnen hoeveel dagen had je de black binnen?
Duurde erg lang, bijna 2 weken. M'n partner heeft de partner kaart nog niet. Wel aagevaagr. De amex was er binnen 2 dagen maar deze dus gecanceld omdat deze niet bij mij past gebleken. Priority van amex (de 4 bezoeken) was binnen 2 dagen ook geregeld. Bij black MasterCard niets gehoord nog.Valinor schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:00:
[...]
Ben ook wel benieuwd hoe snel je de priority binnen krijgt.
Duurde ongeveer 3 weken bij mij.Valinor schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:00:
[...]
Ben ook wel benieuwd hoe snel je de priority binnen krijgt.
Ah ok, thanks! Hoop dan de kaart deze week te ontvangen. En dan maar wachten op de priority pass.Opzouten schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:48:
[...]
Duurde erg lang, bijna 2 weken. M'n partner heeft de partner kaart nog niet. Wel aagevaagr. De amex was er binnen 2 dagen maar deze dus gecanceld omdat deze niet bij mij past gebleken. Priority van amex (de 4 bezoeken) was binnen 2 dagen ook geregeld. Bij black MasterCard niets gehoord nog.
Misschien moet ik contact opnemen om in ieder geval een digitale qr code te krijgen, want Ik ga over enkele weken op vakantie

Wel raar dat ze het niet gewoon direct met je mastercard leveren want je "betaalt" er wel voor.
[ Voor 5% gewijzigd door Valinor op 18-07-2023 17:15 ]
Misschien een hele domme vraag, maar wat is jullie ervaring met acceptatie van visa en Mastercard? Zit daar nog een verschil tussen tegenwoordig, met name in het buitenland?
Ik wilde zojuist de gold card bij abn aanvragen aangezien ze nu wel een leuke actie hebben, maar tijdens het aanvraagproces werd me duidelijk dat je een Mastercard krijgt. Ik ben altijd visa gewend. Amex heb ik er ook nog naast.
Ik wilde zojuist de gold card bij abn aanvragen aangezien ze nu wel een leuke actie hebben, maar tijdens het aanvraagproces werd me duidelijk dat je een Mastercard krijgt. Ik ben altijd visa gewend. Amex heb ik er ook nog naast.
Online kwam ik 1 a 2 jaar geleden wel aantallen wereldwijde acceptatiepunten tegen waarbij VISA er meer had dan MasterCard. Veelal werd daarbij Afrika genoemd waar je beter met VISA terecht zou kunnen, maar ik heb nooit een heel duidelijke bron kunnen vinden en kreeg ook wel het idee dat het vooral nog de ervaringen uit het verdere verleden waren, maar MasterCard ondertussen veel beter geaccepteerd wordt.Trishul schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:09:
Misschien een hele domme vraag, maar wat is jullie ervaring met acceptatie van visa en Mastercard? Zit daar nog een verschil tussen tegenwoordig, met name in het buitenland?
Sowieso zit je in Europa en noord- Amerika wel goed met gelijkwaardige acceptatie.
Ik heb met mijn ING MasterCard nog nooit problemen gehad in zowel USA, EU en APAC zover ik me kan herinneren.Trishul schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 15:09:
Daarnaast gebruik ik zoveel mogelijk mijn FlyingBlue Amex kaart i.v.m. de miles.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Volgens amex is de maandrekening betaald op 19 juli, maar inmiddels is het 21 juli en zie ik nog steeds geen afschrijving van m'n bankrekening. Zit genoeg saldo op voor de incasso.
Hebben meer mensen dit? Ik vraag me nu af waar amex het dan van heeft afgeschreven.
Hebben meer mensen dit? Ik vraag me nu af waar amex het dan van heeft afgeschreven.
Is het de eerste incasso? Die duurt altijd wat langer. Alle opvolgende incassos zit ook altijd een dag of 4-5 tussen.
Is dit de 1e incasso? Dan duurt dat 5 dagen dacht ik, de incasso's daarna 2of3 dagen nadat ze de incasso batch hebben ingediend. Als ze alles dus in één keer doen kan het 2-3 dagen langer duren bij een 1e incasso.Trishul schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:42:
Volgens amex is de maandrekening betaald op 19 juli, maar inmiddels is het 21 juli en zie ik nog steeds geen afschrijving van m'n bankrekening. Zit genoeg saldo op voor de incasso.
Iemand ervaring met Hilton Gold status (via AMEX) en verblijven in Dubai/Abu Dhabi?
Is daar inderdaad ontbijt inbegrepen (bij bijvoorbeeld DoubleTree & Curio)?
In dat geval zou een upgrade van Gold -> Platinum voor mij zeer interessant kunnen zijn. Voor alleen al 1 vakantie met 2 personen ;-)
In dat geval zou een upgrade van Gold -> Platinum voor mij zeer interessant kunnen zijn. Voor alleen al 1 vakantie met 2 personen ;-)
Gisteren een brief van ICSCards gekregen. Kredietlimiet verlaagd naar 500 EUR, ingaande per volgende week vrijdag. Op een jaarsalaris van >100K bruto, en vanaf woensdag drie weken met vakantie.
Vanochtend gebeld, situatie uitgelegd (sowieso 3K netto per maand over als vaste lasten weg zijn) maar geen beweging in te krijgen. Nu dus maar geld van de spaarrekening naar de card gezet.
Geweldig.
Vanochtend gebeld, situatie uitgelegd (sowieso 3K netto per maand over als vaste lasten weg zijn) maar geen beweging in te krijgen. Nu dus maar geld van de spaarrekening naar de card gezet.
Geweldig.
My name is Karl. Ich bin expert.
KeesPimelmees schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:55:
Iemand ervaring met Hilton Gold status (via AMEX) en verblijven in Dubai/Abu Dhabi?
Dat is wel het voordeel van Hilton, daar telt het gewoon bij alle brands. Verwacht verder niet veel aan upgrades oid, iedereen en z'n moeder heeft Hilton GoldComplimentary Breakfast (Non-U.S. hotels only)
Daily complimentary breakfast is available either as a Member Benefit (at Waldorf Astoria Hotels & Resorts, LXR Hotels & Resorts, Conrad Hotels & Resorts, Canopy by Hilton, Curio Collection by Hilton, Hilton Hotels & Resorts, Hilton Garden Inn, DoubleTree by Hilton, Signia by Hilton, and Tapestry Collection by Hilton properties located outside of the U.S. or as a brand amenity, excluding Hilton Grand Vacations.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Gebruik(te) je de kaart veel? Ik heb ook nog een backup kaart van ICS met >10k bestedingslimiet maar gebruik deze nooit. Verwacht ook eerdaags wel zo'n brief.KarlHungus schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:51:
Gisteren een brief van ICSCards gekregen. Kredietlimiet verlaagd naar 500 EUR, ingaande per volgende week vrijdag. Op een jaarsalaris van >100K bruto, en vanaf woensdag drie weken met vakantie.
Mwah, soms wat online bestellingen en vakanties. Daarna altijd gelijk saldo naar nul door overboeking.wibblemoo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:18:
[...]
Gebruik(te) je de kaart veel? Ik heb ook nog een backup kaart van ICS met >10k bestedingslimiet maar gebruik deze nooit. Verwacht ook eerdaags wel zo'n brief.
Als ik bij mijn bank een doorlopend krediet aan zou willen, kan dat tot tienduizenden euro’s.
En de jongen aan de telefoon kwam ook niet verder dan wat standaard webcare antwoorden.
Jeetje wat een onzin zeg. Wat was de reden hiervan?KarlHungus schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:51:
Geweldig.
Bij ons verhoogt Chase het steeds, maar wij hebben een US-based CC
Dan krijg je juist verhoging lijkt me?wibblemoo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:18:
[...]
Gebruik(te) je de kaart veel? Ik heb ook nog een backup kaart van ICS met >10k bestedingslimiet maar gebruik deze nooit. Verwacht ook eerdaags wel zo'n brief.
ICS verhoogt niet automatisch naar ik weet - moet je zelf om vragen.
Poosje geleden zo'n zorgplicht formulier in moeten vullen. Wat de reden is van de nieuwe limiet, konden ze me niet goed uitleggen. Behalve dan dat die kerel zei 'Maar meneer, sommige mensen kunnen nu helemaal geen creditcard meer krijgen'.Phyrozi schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:26:
[...]
Jeetje wat een onzin zeg. Wat was de reden hiervan?
Bij ons verhoogt Chase het steeds, maar wij hebben een US-based CCInmiddels 23K limiet.
Via VFN normen - die ICS blijkbaar gebruikt - een berekening gemaakt maar ik kan het 15-voudige lenen van wat mijn huidige limiet is.
Het zou grappig zijn, als dit niet zo triest was.
Dat is wel bijzonder. Ik heb net naast mijn ING kaart een ANWB Visa Gold Card aangevraagd. De ING kaart is met een limiet van 3.5K en de ANWB Visa Gold heeft een limiet van 5K. En ik verdien aanzienlijk minder. Ging bijzonder soepel en snel. Het enige wat ik heb moeten doen is mijn netto salaris opgeven bij de aanvraag en daarna via de app mijzelf éénmalig moeten identificeren middels een foto van het rijbewijs en van mijzelf.KarlHungus schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:51:
Geweldig.
Ze hebben geen salarisstrookje gezien van mij, alleen de eigen opgave in het tekstveld bij de aanvraag.
Uiteraard controleren ze notities bij het BKR, staat daar misschien nog een (oude) melding genoteerd? Anders zou ik het niet kunnen bedenken.
/edit of heb je misschien nog de mogelijkheid tot gespreid betalen aan staan, mocht dat nog mogelijk zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 21-07-2023 17:07 ]
Inderdaad, alle ICS kaarten hebben initieel een limiet van 5K tegenwoordig. Nadat de kaart binnen is kun je deze in de online omgeving verhogen. Ik kan de limiet van de ANWB Visa kaart verhogen naar maximaal 15K in de online omgeving.wibblemoo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:47:
ICS verhoogt niet automatisch naar ik weet - moet je zelf om vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 21-07-2023 17:04 ]
Klopt het dat MasterCard black geen Apple Waller kaart heeft en ook geen kaart in de priority pass app ?
Ja voor die priority pass, apple pay weet ik niet.Opzouten schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:19:
Klopt het dat MasterCard black geen Apple Waller kaart heeft en ook geen kaart in de priority pass app ?
Ik kan dus geen priority pass Wallet kaart aanmaken en hij staat ook niet in m'n app als ik inlog, ik heb alleen de fysieke kaart, klopt dat?menzo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:21:
[...]
Ja voor die priority pass, apple pay weet ik niet.
Ja ik heb ook alleen het echte pasje, ik hoop dat ze dat ooit nog wijzigen, ben hem al 1x vergeten toen ik ging vliegen.Opzouten schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:27:
[...]
Ik kan dus geen priority pass Wallet kaart aanmaken en hij staat ook niet in m'n app als ik inlog, ik heb alleen de fysieke kaart, klopt dat?

Amex upgrade naar Platinum levert nu 50K membership rewards op.
Ze blijven maar upsellen bij Amex waar mogelijk.
Ze blijven maar upsellen bij Amex waar mogelijk.
[ Voor 199% gewijzigd door Youtl op 21-07-2023 17:52 ]
Hoi ik heb over de DKB (Miles and More) creditkaarten in dit forum gelezen. Is het mogelijk voor Nederlanders voor de kaart aan te vragen? Met een Nederlandse adres (en een Nederlandse IBAN?)
Bedankt!
Bedankt!
En wat deed je twijfelen dat het nu wel kan? Mijn zoektocht in ditzelfde topic geeft mij het idee dat dit dus niet kan.bhsaurabh schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:01:
Hoi ik heb over de DKB (Miles and More) creditkaarten in dit forum gelezen. Is het mogelijk voor Nederlanders voor de kaart aan te vragen? Met een Nederlandse adres (en een Nederlandse IBAN?)
Bedankt!
Is zo'n zorgplicht formulier iets dat extern van ICS is?KarlHungus schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:31:
[...]
Poosje geleden zo'n zorgplicht formulier in moeten vullen. Wat de reden is van de nieuwe limiet, konden ze me niet goed uitleggen. Behalve dan dat die kerel zei 'Maar meneer, sommige mensen kunnen nu helemaal geen creditcard meer krijgen'.
Via VFN normen - die ICS blijkbaar gebruikt - een berekening gemaakt maar ik kan het 15-voudige lenen van wat mijn huidige limiet is.
Het zou grappig zijn, als dit niet zo triest was.
Ja, bizar verhaal eerlijk gezegd. Wel interessant om de discrepantie te zien tussen NL en US. Het is echt meteen verlaagd als er in NL iets is, want je risiciprofiel gaat omhoog. In de US is het meteen omhoog, want er kan meer gemolken worden. Uiteindelijk zijn de personen die niet met deze verantwoordelijkheid om kunnen gaan de sjaak aan US kant, maar krijgen zelfs verstandige mensen in NL niet eens de mogelijkheid hun CC goed te gebruiken. Twee uitersten als je het mij vraagt. Waar de ethiek soms ver te zoeken is.
edit: bij Chase (United Quest Card) hoeven we helemaal niks aan te leveren. We hebben gewoon ons salaris ingevuld toen het omhoog ging en de CC ging van 8K naar 13K naar 18K en kort daarna 23K. De eerste 3 kwamen voort uit een 50% utilization en gebeurde in < 4 maanden, de laatste zelf aangevraagd na een half jaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Phyrozi op 21-07-2023 19:39 ]
Is mij niet gelukt (Hilton is ook DKB):bhsaurabh schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 18:01:
Bedankt!
Joni schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:13:
Ik heb als Nederlander met Nederlands adres en IBAN geprobeerd de Hilton Honors kaart aan te vragen via https://www.hiltonhonors-kreditkarte.de/. Ik verblijf regelmatig in een Hilton, dus de kaart lijkt mij een mooi alternatief voor mijn huidige backup Visa van ICS. Alles ingevuld en geaccordeerd, maar na het indienen kwam direct de melding dat de kaart alleen beschikbaar is voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Je bedoeld waarschijnlijk hetzelfde, maar zoals je het nu schrijft een een kleine nuance, je kunt een verhoging van de limiet aanvragen, maar dus niet zelf verhogen.JvdW schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:03:
[...]
Inderdaad, alle ICS kaarten hebben initieel een limiet van 5K tegenwoordig. Nadat de kaart binnen is kun je deze in de online omgeving verhogen. Ik kan de limiet van de ANWB Visa kaart verhogen naar maximaal 15K in de online omgeving.
ICS zal opnieuw toetsen (en waarschuwt gelijk dat je mogelijk juist in je limiet omlaag gaat of de kaart zelfs gestopt wordt).
InderdaadWally2002 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:31:
[...]
Je bedoeld waarschijnlijk hetzelfde, maar zoals je het nu schrijft een een kleine nuance, je kunt een verhoging van de limiet aanvragen, maar dus niet zelf verhogen.
ICS zal opnieuw toetsen (en waarschuwt gelijk dat je mogelijk juist in je limiet omlaag gaat of de kaart zelfs gestopt wordt).
In de US (maar ook Canada) inderdaad een wereld van verschil. Daar moet je aan de creditcards of ander krediet om te laten zien dat je kredietwaardig bent, immers dan kun je laten zien dat je openstaand saldo steeds tijdig afbetaald en dus goed betaalgedrag laat zien.Phyrozi schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 19:33:
[...]
Is zo'n zorgplicht formulier iets dat extern van ICS is?
Ja, bizar verhaal eerlijk gezegd. Wel interessant om de discrepantie te zien tussen NL en US. Het is echt meteen verlaagd als er in NL iets is, want je risiciprofiel gaat omhoog. In de US is het meteen omhoog, want er kan meer gemolken worden. Uiteindelijk zijn de personen die niet met deze verantwoordelijkheid om kunnen gaan de sjaak aan US kant, maar krijgen zelfs verstandige mensen in NL niet eens de mogelijkheid hun CC goed te gebruiken. Twee uitersten als je het mij vraagt. Waar de ethiek soms ver te zoeken is.
De mensen die verstandig met krediet om kunnen gaan kunnen inderdaad maximaal profiteren van allerlei voordelen, bonuspunten etc die bij creditcards weggeven worden. Ook heel normaal om meerdere creditcards te bezitten, en vaak ook mogelijk om eventuele schulden van een card door te zetten naar een nieuwe card van een andere aanbieder met gunstiger voorwaarden. Uiteraard ten kosten van velen die niet goed ermee om kunnen gaan en flink in de schulden zitten.
M.i. is de balans daar wel te ver doorgeslagen, in de basis is het hier wel beter geregeld.
Het slaat nu echter bij ICS volledig door, gezien de meldingen hier in het topic maar ook de vele klachten elders.
Eigenlijk hier in NL bij Amex hetzelfde, je bestedingslimiet groeit mee met je uitgaven (maar kan dus ook weer zakken).edit: bij Chase (United Quest Card) hoeven we helemaal niks aan te leveren. We hebben gewoon ons salaris ingevuld toen het omhoog ging en de CC ging van 8K naar 13K naar 18K en kort daarna 23K. De eerste 3 kwamen voort uit een 50% utilization en gebeurde in < 4 maanden, de laatste zelf aangevraagd na een half jaar.
Maar dat moet dan aan je Nederlanderschap liggen, want ik als Duitser, met Nederlands adres en IBAN, heb de kaart gewoon kunnen krijgen.
Was dat al lang geleden dat je die kaart heb gekregen? Wat ik begrepen heb werd in het verleden wel door DKB kaarten buiten Duitsland verstrekt.mfkne schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:09:
[...]
Maar dat moet dan aan je Nederlanderschap liggen, want ik als Duitser, met Nederlands adres en IBAN, heb de kaart gewoon kunnen krijgen.
Aan de nationaliteit zou het niet mogen liggen, dat zou binnen de EU in principe niet uit moeten maken...
Gek inderdaad, mij is het een paar maanden geleden gelukt om een Hilton Honors kaart te krijgen (en per ongeluk tegelijkertijd ook een Miles&More kaart gekregenWally2002 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Was dat al lang geleden dat je die kaart heb gekregen? Wat ik begrepen heb werd in het verleden wel door DKB kaarten buiten Duitsland verstrekt.
Aan de nationaliteit zou het niet mogen liggen, dat zou binnen de EU in principe niet uit moeten maken...
De Miles&More kaart gaat volgend jaar van DKB naar Deutsche Bank btw: https://www.db.com/news/detail/20230710-xxx?language_id=1
[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 22-07-2023 19:33 ]
Als het een Duitse IBAN is zou dat het kunnen zijn, eerder schreef je (of leek je in ieder geval te bedoelen) dat je een NL IBAN had.fsfikke schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:30:
[...]
Gek inderdaad, mij is het een paar maanden geleden gelukt om een Hilton Honors kaart te krijgen (en per ongeluk tegelijkertijd ook een Miles&More kaart gekregen) Wel een Duitse IBAN als tegenrekening aangegeven.
De Miles&More kaart gaat volgend jaar van DKB naar Deutsche Bank btw: https://www.db.com/news/detail/20230710-xxx?language_id=1
Op de Duitse IBAN kunnen ze ook een Schufa-check doen (Duitse BKR).
Bij mij was het augustus afgelopen jaar.Wally2002 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Was dat al lang geleden dat je die kaart heb gekregen?
Leek me vrij duidelijkWally2002 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Als het een Duitse IBAN is zou dat het kunnen zijn, eerder schreef je (of leek je in ieder geval te bedoelen) dat je een NL IBAN had.
Schufa check gaat gewoon op de persoon, zou wel wat zijn als je van een slechte status af komt door gewoon je bankzaken in het buitenland te regelenfsfikke schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:32:
[...]
Ik heb een Duitse IBAN aangegeven, maar denk niet dat dat perse moet.
[...]
Yes
Ergo, we weten niet zeker waarom sommige mensen wel en andere niet geaccepteerd worden. Dus we kunnen er lang over filosoferen, of @bhsaurabh vult gewoon even het aanvraagformulier in en kijkt wat er gebeurt.
[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 22-07-2023 23:36 ]
Excuus, het was mfkne die dat schreef.
Met die Schufa check is het voordeel van het hebben van een Duitse IBAN het hebben van een geschiedenis wat wellicht wel doorslaggevend is voor het antwoord dat naar de bank gaat.
Het is inderdaad nogal speculeren, men zou de aanvraag dus gewoon moeten doen en kijken wat er gebeurd.
ICS kijkt niet naar (te) weinig gebruik om daar het limiet op te wijzigen, daar zijn andere redenen voor om het limiet te verlagen.wibblemoo schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:18:
[...]
XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx
Het heeft er meer mee te maken dat ICS meermaals in het jaar een kredietcheck doet op jouw als persoon en een BKR score opvraagt (blijkbaar geeft het BKR een risicoscore), en als deze te veel zakken geven ze je een limiet van €500 waarmee ze eigenlijk zeggen nee we vertrouwen je geen krediet toe maar willen wel dat je de kaart houd zodat wij geld aan je verdienen.
Blijf het daarom jammer vinden dat Qander gestopt is omdat er nu geen concurrentie meer is voor ICS (naast ING en Rabo dan) voor Mastercard/Visa creditcards.
Blijf het daarom jammer vinden dat Qander gestopt is omdat er nu geen concurrentie meer is voor ICS (naast ING en Rabo dan) voor Mastercard/Visa creditcards.
Ik heb dit gister probeerde, en heb een instant rejection gekregen. Dit was de Miles and More credit kaart.fsfikke schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:33:
[...]
Leek me vrij duidelijk
[...]
Schufa check gaat gewoon op de persoon, zou wel wat zijn als je van een slechte status af komt door gewoon je bankzaken in het buitenland te regelen
Ergo, we weten niet zeker waarom sommige mensen wel en andere niet geaccepteerd worden. Dus we kunnen er lang over filosoferen, of @bhsaurabh vult gewoon even het aanvraagformulier in en kijkt wat er gebeurt.
Voor zover ik weet en je zelf ook in kunt zien bij het BKR als je online inlogt worden daar alleen je kredieten geregistreerd (boven €250,- dacht ik). Daarbij wordt je betaalgedrag genoteerd middels codes, de BKR score, die wordt doorgegeven van de verstrekker aan BKR. Zie ook https://www.bkr.nl/veelge...en/mijn-kredietoverzicht/Youtl schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:56:
Het heeft er meer mee te maken dat ICS meermaals in het jaar een kredietcheck doet op jouw als persoon en een BKR score opvraagt (blijkbaar geeft het BKR een risicoscore), en als deze te veel zakken geven ze je een limiet van €500 waarmee ze eigenlijk zeggen nee we vertrouwen je geen krediet toe maar willen wel dat je de kaart houd zodat wij geld aan je verdienen.
Het geeft de kredietverstrekker een mooi beeld over je (terug)betaalgedrag en hoe je met je kredieten bent omgegaan. Daarbij kunnen ze ook zien hoeveel kredieten er nog open staan.
Ze hebben geen inzicht in je financiële middelen. Daarom moet je ook zelf je inkomen e.d. aantonen.
[ Voor 10% gewijzigd door JvdW op 24-07-2023 09:09 ]
Waar zie jij de 'BKR score' ? Voor zover mij bekend en ook in de uitleg zichtbaar werkt BKR alleen met een beperkt aantal codes die een betaalachterstand, herstelde achterstand of andere bijzondere situaties aangeven. Een score suggereert een 'rapportcijfer' voor de kredietwaardigheid (zoals in andere landen als USA gebruikelijk) en dat kent BKR niet.JvdW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:04:
[...]
Voor zover ik weet en je zelf ook in kunt zien bij het BKR als je online inlogt worden daar alleen je kredieten geregistreerd (boven €250,- dacht ik). Daarbij wordt je betaalgedrag genoteerd middels codes, de BKR score, die wordt doorgegeven van de verstrekker aan BKR. Zie ook https://www.bkr.nl/veelge...en/mijn-kredietoverzicht/
Het geeft de kredietverstrekker een mooi beeld over je (terug)betaalgedrag en hoe je met je kredieten bent omgegaan. Daarbij kunnen ze ook zien hoeveel kredieten er nog open staan.
Ze hebben geen inzicht in je financiële middelen. Daarom moet je ook zelf je inkomen e.d. aantonen.
En er wordt geen betaalgedrag geregistreerd, alleen achterstanden.
Ik hou in mijn quote de terminologie van @Youtl aan, met verwijzing naar de codesWally2002 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Waar zie jij de 'BKR score' ? Voor zover mij bekend en ook in de uitleg zichtbaar werkt BKR alleen met een beperkt aantal codes die een betaalachterstand, herstelde achterstand of andere bijzondere situaties aangeven. Een score suggereert een 'rapportcijfer' voor de kredietwaardigheid (zoals in andere landen als USA gebruikelijk) en dat kent BKR niet.
Achterstanden en andere bijzonderheden die middels codes/cijfers worden weergegeven hebben (in)direct te maken met je betaalgedrag aflosgedrag. Op basis daarvan en de hoogte van de geregistreerde kredieten worden o.a. gebruikt voor de beoordeling. @Youtl Had het "over teveel zakken" dat is dus niet aan de orde, wat je dus zou hebben in de USA zoals je schrijft inderdaad
[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 24-07-2023 11:44 ]
OK duidelijkJvdW schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:20:
[...]
Ik hou in mijn quote de terminologie van @Youtl aan, met verwijzing naar de codes![]()
Achterstanden en andere bijzonderheden die middels codes/cijfers worden weergegeven hebben (in)direct te maken met je betaalgedrag aflosgedrag. Op basis daarvan en de hoogte van de geregistreerde kredieten worden o.a. gebruikt voor de beoordeling. @Youtl Had het "over teveel zakken" dat is dus niet aan de orde, wat je dus zou hebben in de USA zoals je schrijft inderdaad
En het klopt volgens mij wel dat banken/maatschappijen doorlopend (elke maand) een check doen bij het BKR. Althans ik meen me te herinneren dat daar wel eens over gepost is door iemand die een gedetailleerd overzicht bij BKR had opgevraagd, en daar de maandelijkse 'check' van Amex op zag verschijnen.
Ik zie hem in ieder geval niet in het standaard overzicht.
Én kredieten zelfs als het enkel mogelijkheden om rood te staan zijn en die niet of nauwelijks gebruikt worden.Wally2002 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Klopt, zolang je de mogelijkheid hebt om rood te staan wordt die mogelijkheid incl het bedrag geregistreerd. Ook al gebruik je het nooit.PolarBear schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Én kredieten zelfs als het enkel mogelijkheden om rood te staan zijn en die niet of nauwelijks gebruikt worden.
Mijn quote sloeg meer op de claim van JvdW dat je (terug)betaalgedrag wordt geregistreerd of althans dat de verstrekker daar inzage in heeft. Dat is dus niet het geval, alleen als je achterstanden hebt.
Duitse IBAN hielp niet bij mijn aanvraag... ik kreeg ook een instant afwijzing, zowel M&M als Hilton.Wally2002 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:44:
[...]
Als het een Duitse IBAN is zou dat het kunnen zijn, eerder schreef je (of leek je in ieder geval te bedoelen) dat je een NL IBAN had.
Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P
Mij is door ICS verteld (toen ik ooit een tweede kaart wilde) dat het BKR ook een score toekent op basis van de gegevens die geregistreerd staan, deze kunnen wij niet zien maar is een score die een bepaalde risico toont in het mogelijke betaalgedrag later.Wally2002 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Waar zie jij de 'BKR score' ? Voor zover mij bekend en ook in de uitleg zichtbaar werkt BKR alleen met een beperkt aantal codes die een betaalachterstand, herstelde achterstand of andere bijzondere situaties aangeven. Een score suggereert een 'rapportcijfer' voor de kredietwaardigheid (zoals in andere landen als USA gebruikelijk) en dat kent BKR niet.
BKR houd inderdaad alleen bij welke leningen en codes er zijn, maar schijnbaar kennen ze ook een score/rusicotoets voor ICS.
Vroeg nog specifiek of dit door ICS word gedaan of BKR en toen werd gezegd dat het BKR dit voor ze doet.
Vandaar mijn post over scores en dergelijke.
Dank voor deze aanvulling.Youtl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:49:
[...]
Mij is door ICS verteld (toen ik ooit een tweede kaart wilde) dat het BKR ook een score toekent op basis van de gegevens die geregistreerd staan, deze kunnen wij niet zien maar is een score die een bepaalde risico toont in het mogelijke betaalgedrag later.
BKR houd inderdaad alleen bij welke leningen en codes er zijn, maar schijnbaar kennen ze ook een score/rusicotoets voor ICS.
Vroeg nog specifiek of dit door ICS word gedaan of BKR en toen werd gezegd dat het BKR dit voor ze doet.
Vandaar mijn post over scores en dergelijke.
Als je op de zakelijke website van BKR kijkt, kom je dit inderdaad tegen!
Zie deze pagina onder het kopje 'hulp bij de beoordeling'.
Een algoritme dat BKR zelf aanbiedt aan de zakelijke klanten, op basis van het kredietoverzicht.Heb je hulp nodig bij de beoordeling van het kredietoverzicht? Kies er dan voor om een verwachting te krijgen van de kans dat iemand binnen 18 maanden een betalingsprobleem krijgt. Deze verwachting drukken we uit in een score. Die score is gebaseerd op het leen- en aflosgedrag van miljoenen consumenten.
Het kredietoverzicht omvat:
je kredieten vanaf € 250.
de kredieten die je nu hebt en die je in de afgelopen 5 jaar hebt gehad.
een betalingsachterstand die je nu hebt of in de afgelopen 5 jaar hebt gehad.
er wat anders is gebeurd met je krediet. Je hebt bijvoorbeeld een betalingsregeling afgesproken met je kredietaanbieder.
Verder zie je of je staat geregistreerd in één van de registers die we beheren om fraude, witwassen, terrorisme en andere criminaliteit tegen te gaan. Je ziet of je:
gewoon je bankrekeningen en creditcards kunt gebruiken (je tegoeden zijn niet bevroren).
een belangrijke (politieke) functie hebt of hebt gehad (of dat iemand in je directe omgeving die heeft of heeft gehad).
met een faillissement of met een surseance van betaling te maken hebt of hebt gehad.
in de schuldsanering zit of hebt gezeten.
@Wally2002
Duidelijk verhaal van BKR!
Maar dan is t wel duidelijk dat dit een verkapte BKR scoresysteem is want daar komt t bijna wel op neer (zoals in de VS).
Duidelijk verhaal van BKR!
Maar dan is t wel duidelijk dat dit een verkapte BKR scoresysteem is want daar komt t bijna wel op neer (zoals in de VS).
Al ontvangen? 2 weken nu toch ongeveer?Opzouten schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:13:
Jij bent een beetje mijn benchmark van wanneer ik alles ontvang

[ Voor 4% gewijzigd door Valinor op 25-07-2023 17:33 ]
Staat even los van creditcards maar ik heb deze service nu in gebruik. Huurauto via Sixt zonder afloop eigen risico (2500 euro) icm met een polis van Huurautopolis.Stinger_Ventura schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:46:
[...]
Amex Platinum autohuur verzekering dekt maar auto’s tot 75k nieuwwaarde, en je moet ook op reis zijn om aanspraak te maken op die verzekering.
Als ik een auto boven die waarde huur, dan gebruik ik https://www.huurautopolis.nl/
Hele brede dekking voor 5,95 per dag
Moet morgen de auto inleveren en volgens mij is er een deuk/kras bijgekomen in het kunststof onder de kofferbak (zo’n beetje waar de trekhaak zou zitten mocht hij deze gehad hebben). Heb zelf niks gemerkt.
Ik twijfel eigenlijk of hij er al zat. En er staan ook al 16 schades op het afhaalformulier inclusief deze
“ kras midden Bumper Laadstrip < 5 cm (tot grondlak)”
Heb wel filmpje gemaakt bij afhalen maar niet diep genoeg gebukt bij de achter-bumper…
Anyways, ik ga het zien. Ik heb ook nog eens betaald met FB Amex Gold maar die gaan denk ik niks voor me betekenen. Lijkt me bij uitstek een schade die (als ze hem optekenen) bij Huurautopolis kan neerleggen…
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2023 20:24 ]
Prioritypass 2 dagen geleden binnen. Partnercard nog steeds niet.Valinor schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:32:
[...]
Al ontvangen? 2 weken nu toch ongeveer?
Jij bent een beetje mijn benchmark van wanneer ik alles ontvang
ThanksOpzouten schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:32:
[...]
Prioritypass 2 dagen geleden binnen. Partnercard nog steeds niet.
Valt alleen tegen dat die lounges echt alleen maar weinig open zijn en op kantoortijden. Ik vlieg toevallig niet op kantoortijden.
Ik had in de VS ook een keer te maken met beperkte openingstijden voor priority pass, maar tot nu toe meestal meegemaakt dat het tot 9-10u 's avonds is.Opzouten schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:51:
Valt alleen tegen dat die lounges echt alleen maar weinig open zijn en op kantoortijden. Ik vlieg toevallig niet op kantoortijden.
Zou me er niet al te druk om maken.FreakNL schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:24:
[...]
Staat even los van creditcards maar ik heb deze service nu in gebruik. Huurauto via Sixt zonder afloop eigen risico (2500 euro) icm met een polis van Huurautopolis.
Moet morgen de auto inleveren en volgens mij is er een deuk/kras bijgekomen in het kunststof onder de kofferbak (zo’n beetje waar de trekhaak zou zitten mocht hij deze gehad hebben). Heb zelf niks gemerkt.
Ik twijfel eigenlijk of hij er al zat. En er staan ook al 16 schades op het afhaalformulier inclusief deze
“ kras midden Bumper Laadstrip < 5 cm (tot grondlak)”
Heb wel filmpje gemaakt bij afhalen maar niet diep genoeg gebukt bij de achter-bumper…
Anyways, ik ga het zien. Ik heb ook nog eens betaald met FB Amex Gold maar die gaan denk ik niks voor me betekenen. Lijkt me bij uitstek een schade die (als ze hem optekenen) bij Huurautopolis kan neerleggen…
Ten eerste staat er al een schade op die plek, dus daar naar referen bij inname van de auto.
Ten tweede heb je een verzekering, dus hooguit het ongemak van claimen.
Wat je goed doet is het maken van een filmpje van de auto om te voorkomen dat je iets op de (creditcard) verzekering moet claimen.
Ik loop ook altijd een rondje om de auto met een medewerker aan het begin en eind van de huur. Voorkomt gedoe.
American Express vraagbaak
Ik heb de auto tactisch/sneaky uitgeladen en toen achteruit geparkeerd 5cm van een muur bij het terugbrengen. Medewerker deed een rondje (behalve achter, ze kon er niet langs) en vond het prima. Denk dat ik er niks meer van hoor. Ding zat sowieso al vol butsen en krassen…
Ik twijfel nog steeds of het er nou al zat of niet. Ook de bumper op gelijke hoogte vd kofferbak (boven de kentekenplaat) zat vol krassen, daar kan de reeds vermelde schade ook op slaan.. De door mij opgemerkte kras leek wel nieuw want hij was me echt niet eerder opgevallen behalve de een-a-laatste dag maar als je eenmaal iets ziet blijf je er ook naar kijken…
Ik twijfel nog steeds of het er nou al zat of niet. Ook de bumper op gelijke hoogte vd kofferbak (boven de kentekenplaat) zat vol krassen, daar kan de reeds vermelde schade ook op slaan.. De door mij opgemerkte kras leek wel nieuw want hij was me echt niet eerder opgevallen behalve de een-a-laatste dag maar als je eenmaal iets ziet blijf je er ook naar kijken…
[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 26-07-2023 23:07 ]
Even een kleine update van mijn avontuur met ICS:
Ik had al eerder geschreven dat mijn limiet op de (ABN) MasterCard was teruggezet naar €500,- en dat mijn VISA geblokkeerd zou worden.
Voor de zekerheid heb ik een AMEX Flying Blue Silver aangevraagd, die ik nog vóór vertrek van de vakantie binnen had (vrijdag aangevraagd, dindsdag in huis).
Anyhow: na bellen en mailen met de afdeling "Grip op uw Card" van ICS, kreeg ik donderdagochtend, toen ik al op Schiphol zat, een belletje van ICS.
De mededeling was dat ze mijn verzoek redelijk vonden en dat het huidige proces van de blokkade werd stopgezet, zodat ik de VISA nog gewoon kon gebruiken op vakantie.
Ze gaan nu later een nieuwe "stop procedure" inzetten, maar dan komt de blokkade pas later.
Al met al vind ik dit netjes opgelost van ICS, alhoewel ik de achterliggende motivatie nog steeds vreemd vindt.
...nu ga ik weer lekker vakantie vieren
Ik had al eerder geschreven dat mijn limiet op de (ABN) MasterCard was teruggezet naar €500,- en dat mijn VISA geblokkeerd zou worden.
Voor de zekerheid heb ik een AMEX Flying Blue Silver aangevraagd, die ik nog vóór vertrek van de vakantie binnen had (vrijdag aangevraagd, dindsdag in huis).
Anyhow: na bellen en mailen met de afdeling "Grip op uw Card" van ICS, kreeg ik donderdagochtend, toen ik al op Schiphol zat, een belletje van ICS.
De mededeling was dat ze mijn verzoek redelijk vonden en dat het huidige proces van de blokkade werd stopgezet, zodat ik de VISA nog gewoon kon gebruiken op vakantie.
Ze gaan nu later een nieuwe "stop procedure" inzetten, maar dan komt de blokkade pas later.
Al met al vind ik dit netjes opgelost van ICS, alhoewel ik de achterliggende motivatie nog steeds vreemd vindt.
...nu ga ik weer lekker vakantie vieren
Dit klinkt als een algoritme dat misschien net zo problematisch is als waar o.a. DUO mee bezig is.Wally2002 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:06:
[...]
Dank voor deze aanvulling.
Als je op de zakelijke website van BKR kijkt, kom je dit inderdaad tegen!
Zie deze pagina onder het kopje 'hulp bij de beoordeling'.
[...]
Een algoritme dat BKR zelf aanbiedt aan de zakelijke klanten, op basis van het kredietoverzicht.
Het kredietoverzicht omvat:
[...]
Ik vraag me af of dit wel een wettelijke grondslag heeft en toegestaan is volgens de NL wet.
Het is totaal niet duidelijk wat er wel en niet wordt meegenomen in dit algoritme. Is mijn kans op een lening lager als ik in een slechte wijk woon? Hoe zwaar weegt een faillissement in het verleden mee? En bijvoorbeeld mijn inkomen als dat indirect duidelijk kan worden uit de BKR-gegevens?
Als ik een mega-hypotheek heb voor m'n villa, mag ik dan alles wat ik wil, maar als ik in een huurhuis zit kom ik voor veel minder in aanmerking doordat dit correleert met slechter betaalgedrag van anderen waar ik geen invloed op heb?
[ Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-07-2023 17:06 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Het is natuurlijk niet zo dat een algoritme per definitie foute boel is. Wel kan, als er problemen mee zijn, dit wel impact hebben op personen, afhankelijk hoe de zakelijke klanten van BKR met de aangeleverde score omgaan. Als ik de tekst van BKR er nog even bijpak:Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:56:
[...]
Oh shit, dit klinkt als een algoritme dat misschien net zo problematisch is als waar o.a. DUO mee bezig is.
Ik vraag me af of dit wel een wettelijke grondslag heeft en toegestaan is volgens de NL wet.
Het kan bijna niet anders dan dat men de score baseert op bepaalde kenmerken zoals leeftijd, adres/postcode, welke en hoogte van leningen die iemand heeft en misschien nog wel een paar andere aspecten.een verwachting te krijgen van de kans dat iemand binnen 18 maanden een betalingsprobleem krijgt. Deze verwachting drukken we uit in een score. Die score is gebaseerd op het leen- en aflosgedrag van miljoenen consumenten.
Wat betreft wetgeving heeft de overheid zich opgelegd om een algoritmeregister bij te houden. Natuurlijk n.a.v. eerdere fiasco's zoals toeslagenaffaire etc, men wil vooral het goede voorbeeld geven, ook aan de markt.
BKR is een onafhankelijke stichting, geen overheid.
En de financiële instellingen gebruiken natuurlijk ook algoritmes.
Ik ben geen jurist maar voor zover ik weet is er geen enkele wettelijke verplichting dat men dit openbaar moet maken.
@Wally2002 tuurlijk is een algoritme niet per definitie slecht.
Het gaat nu echter om een stichting die middels persoonsgegevens scores over individuën (en bedrijven) maakt en die bovendien ook samenstelt met behulp van privacygevoelige informatie.
Het kan zoals je zegt bijna niet anders dan dat er bias optreedt hierdoor waardoor het moeilijker wordt voor mensen om een bepaald milieu te ontstijgen, bijv. als je familie hebt die er met de pet naar gooit en tig schulden heeft, terwijl jij wel een verantwoordelijk persoon bent die een lening wil afsluiten om een bedrijf te beginnen.
Jij krijgt die kans niet maar dezelfde persoon die bij z'n ouders in Wassenaar woont wel.
En natuurlijk, de kans dat persoon A wanbetaler wordt is groter dan de kans dat persoon B wanbetaler wordt, puur statistisch globaal gezien, maar dit is tegelijkertijd een self-fulfilling prophecy en ook precies wat we willen doorbreken door het verbieden van het inbouwen van bias in dit soort beslissingen en dé reden dat een algoritmeregister bestaat.
Hoe zie je dat als "gewone burger"? Nou, dat je zoals in dit topic genoemd ineens te horen krijgt dat je geen kredietruimte meer krijgt op je creditcard. Bijvoorbeeld omdat er in jouw postcodegebied of misschien zelfs in je familie mensen zitten met betalingsproblemen. Dit is ook dé manier om indirect te discrimineren trouwens.
Omdat het allemaal vaag en onconcreet is zal er minder snel verontwaardiging ontstaan, maar dat komt eigenlijk puur door het gebrek aan transparantie. En misschien zijn de algoritmes wel heel onschuldig hoor, maar de kans lijkt me eigenlijk groter dat het omgekeerd is.
Het gaat nu echter om een stichting die middels persoonsgegevens scores over individuën (en bedrijven) maakt en die bovendien ook samenstelt met behulp van privacygevoelige informatie.
Het kan zoals je zegt bijna niet anders dan dat er bias optreedt hierdoor waardoor het moeilijker wordt voor mensen om een bepaald milieu te ontstijgen, bijv. als je familie hebt die er met de pet naar gooit en tig schulden heeft, terwijl jij wel een verantwoordelijk persoon bent die een lening wil afsluiten om een bedrijf te beginnen.
Jij krijgt die kans niet maar dezelfde persoon die bij z'n ouders in Wassenaar woont wel.
En natuurlijk, de kans dat persoon A wanbetaler wordt is groter dan de kans dat persoon B wanbetaler wordt, puur statistisch globaal gezien, maar dit is tegelijkertijd een self-fulfilling prophecy en ook precies wat we willen doorbreken door het verbieden van het inbouwen van bias in dit soort beslissingen en dé reden dat een algoritmeregister bestaat.
Hoe zie je dat als "gewone burger"? Nou, dat je zoals in dit topic genoemd ineens te horen krijgt dat je geen kredietruimte meer krijgt op je creditcard. Bijvoorbeeld omdat er in jouw postcodegebied of misschien zelfs in je familie mensen zitten met betalingsproblemen. Dit is ook dé manier om indirect te discrimineren trouwens.
Omdat het allemaal vaag en onconcreet is zal er minder snel verontwaardiging ontstaan, maar dat komt eigenlijk puur door het gebrek aan transparantie. En misschien zijn de algoritmes wel heel onschuldig hoor, maar de kans lijkt me eigenlijk groter dat het omgekeerd is.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ja, na zes maanden kun je downgraden.Remco Tr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:52:
Als ik een Amex referral doe met gold kun je daarna downgraden naar green?
Wie kan mij wat tips geven over het slim gebruiken van Amex MR punten voor vliegtickets?
Willen eind oktober naar Sri Lanka en zit een beetje om Skyscanner te kijken en het lijkt erop dat de meest gunstige opties zijn met Turkish via Istanbul, met SriLankan via Londen en met Qatar via Doha.
Ik heb zo'n 50.000 MR punten die ik hiervoor kan gebruiken.
Qatar heeft Avios als ik me niet vergis en hebben een 5:4 ratio meen ik, dus ik kan 40.000 Avios krijgen voor mijn 50.000 MR?
Helaas kan ik dan nog niet zien of dit genoeg is en wat ik eventueel moet bijbetalen omdat je moet inloggen op je account waar ik nu natuurlijk nog maar 0 punten op heb staan.
Kan ik nog wat met die punten bij Turkish en SriLankan?
Die hebben volgens mij andere frequent flyer programma's waarbij je geen MR kunt gebruiken, maar wellicht heeft iemand hier een trucje of tip
Willen eind oktober naar Sri Lanka en zit een beetje om Skyscanner te kijken en het lijkt erop dat de meest gunstige opties zijn met Turkish via Istanbul, met SriLankan via Londen en met Qatar via Doha.
Qatar heeft Avios als ik me niet vergis en hebben een 5:4 ratio meen ik, dus ik kan 40.000 Avios krijgen voor mijn 50.000 MR?
Helaas kan ik dan nog niet zien of dit genoeg is en wat ik eventueel moet bijbetalen omdat je moet inloggen op je account waar ik nu natuurlijk nog maar 0 punten op heb staan.
Die hebben volgens mij andere frequent flyer programma's waarbij je geen MR kunt gebruiken, maar wellicht heeft iemand hier een trucje of tip
Ik gok dat je in het ‘reizen met vliegtuig’ topic meer kans heb op ervaringsdeskundigen die antwoord kunnen geven.ArmyOfQueens schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:51:
Wie kan mij wat tips geven over het slim gebruiken van Amex MR punten voor vliegtickets?
Ga denk voorlopig toch voor green en dan misschien een (tijdelijke) upgrade als ik volgend jaar op reis ga.
[ Voor 7% gewijzigd door Remco Tr op 30-07-2023 16:08 ]
Ik reply later wel even als ik wat meer tijd hebArmyOfQueens schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:51:
Ik heb naast m’n MasterCard black nu ook de greencard aangevraagd ipv gold amex. Kijken hoe het gaat met punten vergaren. Is het 1e jaar gratis. Als het goed bevalt en de voordelen wegen enorm op kan ik nog overwegen naar gold te gaan later. Eerst maar eens kijken. Ik heb toch nog tijd en ook de black nog liggen met priority pass.Remco Tr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:25:
[...]
Ga denk voorlopig toch voor green en dan misschien een (tijdelijke) upgrade als ik volgend jaar op reis ga.
Ik zit hier met hetzelfde, (ook een award flight newbieArmyOfQueens schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:51:
(Luxe)probleem: Deze vlucht in EUR kost 625, wat dus een waarde zou betekenen van (623-290)/43.2K=0.007euro per RM. Buiten dat dit mij aan de lage kant lijkt, heb ik hierbij nog niet in beschouwing genomen dat een alternatieve vlucht in euro 'slechts' 400 euro kost.
Geen idee of dit nu een goede deal is of een slechte
Om de beste waarde te krijgen uit je amex MR punten wordt het altijd aangeraden om business class of premium economy class tickets te redeemen d.m.v. miles. Met 40k aan potentiële miles/avios wordt dit lastig, vooral met 2 personen. Als je economy tickets koopt kom je meestal ook wel hoger uit dan de standaard €0,004 per punt (CPP). Met economy kom je meestal rond de €0,01 CPP en met business class zo rond de €0,016.ArmyOfQueens schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 23:51:
Qua vliegen naar Sri Lanka, Qatar is een goedkopere, en betere, partij in vergelijking met British Airways. Qatar's service is vele malen beter dan BA, en hun business class en economy class producten zijn ook beter. Je kan Qatar en BA allebij via British Airways boeken. Je kan ook via Qatar boeken maar dan moet je wel even je BA account linken met een Qatar account. Dan zullen de avios van British Airways zichtbaar zijn in je Qatar account. Hier vind je sneller availability op vluchten van Qatar Airways dan via de website van BA. Je kan altijd nog een cross-check doen als je availability vind bij Qatar op de website van BA. Qatar heeft one way ticket in economy naar CMB via DOH voor 65k avios + ±200€. Dit haal je jammer genoeg niet met 40k avios. Je kan een enkeltje naar DOH boeken in economy voor 43k avios met €191 bijbetalen maarja, dat is ook niet heel best want dan heb je een gesplitste boeking waar je de sjaak bent bij een vertraging e.d.
Nog een ander manier om naar Colombo te vliegen is via Hong Kong. Cathay is de transfer partner van Asia Miles en je kan dan via de website van Cathay redeemen. Ikzelf heb nogal een slechte ervaring want hun systeem geeft mij constant een error als ik een boeking probeer te doen. Dit ligt waarschijnlijk aan mij. Ik heb niet gekeken wat de kosten zijn maar weet wel dat Sri Lanka air een partner is bij Asia Miles.
Daarnaast voor je vraag over Turkish, ja die kan geredeemed worden d.m.v. Singapore Krisflyer miles. Als je in SK's systeem zoekt komen ze nog wel eens naar voren maar ze laten maar heel gering een partner aanbod zien. Een betere manier om availability te zoeken is via de website van United. Je hoeft hier niet per sé een account aan te maken om het aanbod te zien. Zoek je vlucht en kijk of je vluchten beschikbaar ziet die interresant zijn. Als je availability ziet in een bepaalde boekingsklasses, volgens mij U voor business class (hier moet je zelf even naar kijken want ik herinner het mijzelf niet helemaal meer) kan je de klantenservice bellen van Singapore Airlines en telefonisch de boeking doen met je SK miles. Deze iets zeker iets lastiger maar kan je best veel opleveren omdat de belastingen bij Singapore Airlines erg laag liggen, gemiddeld zo'n 20€ per ticket.
Qua timing varieert het per maatschappij wanneer je goede redemptions krijgt. Bij KLM/AF is het meestal slim om kort dag (7-14 dagen) te kijken of ver in de toekomst (300-350 dagen). Dit betekent niet dat het altijd het geval is. Soms zitten er goeie deals bij voor een maand of 2 in de toekomst. KLM/AF is meestal goed voor redemptions naar de US. BA/Qatar/Cathay voor naar azië. Je hoeft bij SAS, Finnair, en delta niet eens te kijken, die zijn altijd erg duur. Die zijn eigenlijk alleen maar handig om te kijken naar availability.
Online is er heel veel info te vinden over het redeemen van je amex MR punten en hoe je de meeste waarde eruit haalt. Ikzelf raad aan, als je de kaart nog een tijdje houdt (of downgrade naar green voor het behouden van de punten), te sparen voor een PE of Business class redemption. Het is gewoon even zoeken maar soms komen er best wel goeie deals voorbij. Had laatst bij KLM een deal van 60k flying Blue miles (75k MR) per pax voor een retour JFK van AMS in hun nieuwe Premium Economy. Daarmee kwam je op een CPP van €0,014 of iets dergelijks. Zodra je een bestemming in gedachten hebt raad ik je aan gewoon zo af en toe een beetje te kijken wat je kan vinden. Wees flexibel in data en route en je kan soms best wat leuks tegenkomen.
Tip, als je de kaart trouwens een jaar hebt kan je amex altijd bellen voor een retention aanbod. Hier kan je soms toch nog even wat extra punten mee scoren (10k-50k)
Klinkt niet heel best. Economy KLM is niet erg best voor redemptions vanwege de hoge belastingen die je betaalt, zoals je zelf al aangaf. Soms is PE goedkoper dan economy in miles dus let daar ook even op. Op de AMS-JFK route zie ik nog wel eens economy voor 37.5k miles gaan terwijl PE op 30k staat.snaggyheadshot schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:45:
[...]
Ik zit hier met hetzelfde, (ook een award flight newbie). Allereerst lijken de prijzen in miles totaal niet gerelateerd aan de prijzen in euro. Een goedkope vlucht kan duur zijn in miles en goedkoop in prijs, en vice versa. Ik heb zelf gekeken voor een vlucht naar Florida met FlyingBlue (aangezien het aantal benodigde miles bij BA en SAS bijzonder veel hoger zijn(?)). Als ik dan vervolgens kijk kom twee mooie vluchten tegen van 17K FB miles. In totaal dus 36K (wat 43.2K MR zijn vanwege de 5:4 ratio). Hier bovenop komt nog een kleine 300 euro aangezien belastingen niet kunnen worden betaald met miles.
(Luxe)probleem: Deze vlucht in EUR kost 625, wat dus een waarde zou betekenen van (623-290)/43.2K=0.007euro per RM. Buiten dat dit mij aan de lage kant lijkt, heb ik hierbij nog niet in beschouwing genomen dat een alternatieve vlucht in euro 'slechts' 400 euro kost.
Geen idee of dit nu een goede deal is of een slechte
Met die landelijke pinstoring zojuist, kan je dan eigenlijk wel gewoon met je creditcard, zoals Amex, betalen?
De storing lag bij een in Nederland veel gebruikte betaalverwerker. Je kon in getroffen winkels met geen enkele kaart betalen. Winkels die een andere betaalverwerker gebruiken hadden geen last van de storing.
[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 03-08-2023 14:37 ]
Op dit moment heb ik een Amex FB Silver. Ik krijg nu de aanbieding om te upgraden naar de FB Platinum met een bonus van 30.000 miles. Geen gekke aanbieding denk ik, maar ik wil echter upgraden naar een "normale" Platinum.
Daar zie ik echter geen aanbieding voor. Heeft het nut om ze te bellen hiervoor? En zo ja, waar zou ik mij op moeten richten qua korting/punten?
Daar zie ik echter geen aanbieding voor. Heeft het nut om ze te bellen hiervoor? En zo ja, waar zou ik mij op moeten richten qua korting/punten?
Je kunt altijd bellen.. Ik heb hetzelfde gedaan, maar wel een aantal jaren geleden en kreeg toen gewoon die bonus.Stefmeister8 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:36:
Op dit moment heb ik een Amex FB Silver. Ik krijg nu de aanbieding om te upgraden naar de FB Platinum met een bonus van 30.000 miles. Geen gekke aanbieding denk ik, maar ik wil echter upgraden naar een "normale" Platinum.
Dat betekent, stam + t .
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1