Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Vandaag eerste ervaring met creditcard fraude

Lag aan het zwembad (vakantie) en kreeg een Amex safekey sms voor Apple a 75 euro. Gek aangezien ik net uit het zwembad kwam

Hé ook een e-mail: vraag van amex of ik inderdaad 35k USD bij Walmart wilde afrekenen :D

Even gebeld met standaard nummer en na ingeven van mijn kaartnummer kreeg ik gelijk de fraude afdeling aan de lijn. Het was al wel gelukt om 100 euro bij Apple af te rekenen (dus iemand zal nu blij zijn met de Apple gift card gok ik) maar om dan vervolgens 35k uit te proberen bij Walmart is wel heel gortig :)

Hoe dan ook: kaart geblokkeerd en nieuwe kaart ligt thuis als ik terug ben van vakantie. Die 100 euro wordt binnen 48 uur na het definitief worden van de afschrijving (nu nog reservering) weer gecrediteerd. Benieuwd of Amex nog Apple informeert om die Apple gift card te blokkeren.

Prima ervaring zo. Wat ik alleen niet snap: in de mail kan je kiezen of je inderdaad die 35k wilde betalen of niet. Als je op nee klikt krijg je het verzoek zsm te bellen. Waarom niet een trigger richting de amex fraudedesk om mij op te bellen. Lijkt mij nog wat klantgerichter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
We Are Borg schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:10:

Lag aan het zwembad (vakantie) en kreeg een Amex safekey sms voor Apple a 75 euro. Gek aangezien ik net uit het zwembad kwam

Hé ook een e-mail: vraag van amex of ik inderdaad 35k USD bij Walmart wilde afrekenen :D

Even gebeld met standaard nummer en na ingeven van mijn kaartnummer kreeg ik gelijk de fraude afdeling aan de lijn. Het was al wel gelukt om 100 euro bij Apple af te rekenen (dus iemand zal nu blij zijn met de Apple gift card gok ik) maar om dan vervolgens 35k uit te proberen bij Walmart is wel heel gortig :)

Hoe dan ook: kaart geblokkeerd en nieuwe kaart ligt thuis als ik terug ben van vakantie. Die 100 euro wordt binnen 48 uur na het definitief worden van de afschrijving (nu nog reservering) weer gecrediteerd. Benieuwd of Amex nog Apple informeert om die Apple gift card te blokkeren.

Prima ervaring zo. Wat ik alleen niet snap: in de mail kan je kiezen of je inderdaad die 35k wilde betalen of niet. Als je op nee klikt krijg je het verzoek zsm te bellen. Waarom niet een trigger richting de amex fraudedesk om mij op te bellen. Lijkt mij nog wat klantgerichter
Omdat jij geen garantie hebt dat wie jou belt ook echt AMEX is en niet een derde partij die jou informatie probeert af te troggelen. Bijna elke bank/cc probeert altijd te informeren dat klanten alleen moeten bellen naar het nummer dat achterop de pas staat o.i.d. omdat jij dan wel in controle bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36

Zo dan, lekker bedrag! Bizar...

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Tales schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Omdat jij geen garantie hebt dat wie jou belt ook echt AMEX is en niet een derde partij die jou informatie probeert af te troggelen. Bijna elke bank/cc probeert altijd te informeren dat klanten alleen moeten bellen naar het nummer dat achterop de pas staat o.i.d. omdat jij dan wel in controle bent.
Helemaal niet aan gedacht. Dacht eerst: kan het nummer wel herkennen maar alles zal te faken zijn dus logisch dat ik zelf moet bellen :)

Aan de telefoon gaven ze aan dat er nog veel meer pogingen gedaan waren die allemaal geblokkeerd werden. Dus slechts 1 kleine schadepost voor Amex voordat hun systeem goed ingreep

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 04-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tales schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

En dan ook nog eens, als het AMEX is, dan bellen die "iemand" wiens telefoonnummer (mobiel dan waarschijnlijk) in hun gegevens staan. Stel dat die samen met je creditcard gestolen is. "Ja hoor, ik wil voor 35k toiletpapier afrekenen bij de Walmart, zeker weten".
Goed, ze zullen wel een paar controle vragen stellen, maar ook dat is niet fail-safe.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 04-08-2023 17:59 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 18:59
Momenteel in de VS met Europas, Visa, Amex en Revolut cards. Wat opvalt is de transparante & snelle informatie die Revolut levert. Dit icm met de lagere kosten heeft me doen besluiten om zeker de Visa kaarten eruit te doen. Ook bij Amex is de informatie voorziening overigens pover. Dat dit geaccepteerd wordt door de toezichthouder verbaasd me.

Ook de service van Visa (ICS) is om te janken. Zo is er een hotelboeking 2 maanden geleden dubbel afgeboekt en dat heb ik helemaal zelf moeten oplossen. Ze hebben hiervoor weliswaar een zgn. chargeback voorziening maar daar wordt niet- of zeer traag gecommuniceerd en enige vorm van klantbesef is daar niet aanwezig.

Met uitzondering van borg betalingen doe ik alles met Revolut omdat de kosten minimaal 50% lager zijn.

Bij thuiskomst in NL stap ik vwb mijn salarisbetaling over op Revolut en kijk ik of ik mijn reguliere (SNS) bank kan en wil annuleren.

[ Voor 6% gewijzigd door peacelord op 04-08-2023 18:05 ]

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Ik had eerder altijd de bijenkorfcreditcard die overgegaan is in mastercard. Tijdje nog American Express kaart gehad maar vond ik toch duur per maand. Iemand een tip voor een creditcard met een leuk spaar/cash back systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:18
peacelord schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:04:
Momenteel in de VS met Europas, Visa, Amex en Revolut cards. Wat opvalt is de transparante & snelle informatie die Revolut levert. Dit icm met de lagere kosten heeft me doen besluiten om zeker de Visa kaarten eruit te doen. Ook bij Amex is de informatie voorziening overigens pover. Dat dit geaccepteerd wordt door de toezichthouder verbaasd me.
Welke informatievoorziening doel je op?
Ook de service van Visa (ICS) is om te janken. Zo is er een hotelboeking 2 maanden geleden dubbel afgeboekt en dat heb ik helemaal zelf moeten oplossen. Ze hebben hiervoor weliswaar een zgn. chargeback voorziening maar daar wordt niet- of zeer traag gecommuniceerd en enige vorm van klantbesef is daar niet aanwezig.
Wat heb je dan zelf moeten doen? In principe wordt er een chargeback geïnitieerd als je er niet rechttreeks uitkomt.

Chargebacks lopen vanaf de kaartuitgever (ICS) via VISA/Mastercard, die vervolgens via de payment provider van het hotel communiceert met het hotel. Daar gaat sowieso tijd overheen gezien de vele partijen , zeker als het hotel niet of niet tijdig communiceert, moeten ze wel reactie afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
mmmmmark schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:58:
Ik had eerder altijd de bijenkorfcreditcard die overgegaan is in mastercard. Tijdje nog American Express kaart gehad maar vond ik toch duur per maand. Iemand een tip voor een creditcard met een leuk spaar/cash back systeem?
Ik ben een tijdje terug overgegaan op Amex Gold vanuit ICS, maar ik maak ook gebruik van de vele voordelen. Ja, het is € 20,- per maand. Ik heb Amazon, dus dat gaat er al af ad € 3,-. Dan heb je nog het dinertegoed van € 100,- per jaar, de punten die je spaart, de gratis business card, gratis extra card voor mijn vrouw, (reis)verzekeringen, Priority pass en ik zal vast nog iets vergeten.

Ik weet dus niet welke Amex je had, maar Gold is misschien wel (weer) overweging waard. Overigens heb ik meerdere kaarten, dus ook wel makkelijk praten. Naast Amex heb ik ook Visa, welke ik overigens nooit meer gebruik. Blijkbaar waar ik shop is Amex geheel geaccepteerd, zij het rechtstreeks of via Paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Heb je al even teruggelezen in het topic, dit soort vragen is vaker voorbij gekomen.

Eigenlijk is er in NL, naast Amex, maar 1 kaart waar je ook punten spaart:
EuroClix MasterCard (via ICS). Lage kaartbijdrage van 15 euro, eerste jaar gratis en je spaart clix (0,25% equivalent).
Ik zou deze kaart wel zo snel mogelijk aanvragen, aangezien de voorwaarden binnenkort aangepast zullen worden:
NB: Momenteel (juni-juli 2023) is ICS in gesprek met EuroClix over vernieuwde voorwaarden voor de EuroClix Mastercard. Dat betekent dat de spaarmogelijkheden (Clix per €) en de actievoorwaarden (eerste jaar gratis en daarna een jaarbijdrage van € 15) waarschijnlijk moeten worden gewijzigd. We hopen hier z.s.m. meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wally2002 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Ik zou deze kaart wel zo snel mogelijk aanvragen, aangezien de voorwaarden binnenkort aangepast zullen worden:
[...]
Je lijkt te suggereren dat de vernieuwde voorwaarden niet zullen gelden voor bestaande kaarthouders?

[ Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 07-08-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je de creditcard enkel en alleen voor de cashback/punten gebruikt dan haal je nooit de jaarbijdrage er uit (tenzij je aan MLM-achtige marketing doet door iedereen referrals te slijten). Je bespaart meer door op een andere manier te betalen :)

Heb je sowieso een creditcard nodig, dan kan je het beste de cashback/punten buiten beschouwing laten. Eventuele andere voordelen gebundeld met de kaart zijn belangrijker, tenminste als je daar gebruik van kan maken. En anders, kijk naar de laagste jaarbijdrage of laagste wisselkoersopslag.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 07-08-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Zr40 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Je lijkt te suggereren dat de vernieuwde voorwaarden niet zullen gelden voor bestaande kaarthouders?
Dat was niet mijn bedoeling. Ik verwacht echt dat bestaande kaarthouders vroeg of laat ook overgezet worden op nieuwe voorwaarden c.q. een nieuwe jaarbijdrage en/of minder clix per uitgegeven euro.

Maar het is vooral speculatie, want er zijn nog geen nieuwe voorwaarden, wet moeten het doen met de mededeling op de website. Daaruit is m.i. wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een verhoging van de jaarbijdrage te verwachten. En vermoedelijk ook een versobering van het spaarprogramma. De vraag hierbij is of het eerste jaar gratis blijft.

Daarnaast heb ik ervaring met de Bijenkorfcard, die werd ook gestopt maar is wel een overgangsregeling aangeboden met de Gold card voor 3 jaar tegen een gereduceerde jaarbijdrage. Alhoewel de doelgroep van de bijenkorfcard wel een wat andere is dan de euroclix card.

Door nu aan te vragen heb je in ieder geval meer zekerheid over het eerste jaar gratis, en wellicht als bestaande kaarthouder langer profijt van de huidige voorwaarden. En mogelijk een overgangsregeling.
Als je de aanvraag onder de nieuwe voorwaarden doet is dat hoogstwaarschijnlijk minder gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Zr40 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:15:
[...]

Als je de creditcard enkel en alleen voor de cashback/punten gebruikt dan haal je nooit de jaarbijdrage er uit (tenzij je aan MLM-achtige marketing doet door iedereen referrals te slijten). Je bespaart meer door op een andere manier te betalen :)

Heb je sowieso een creditcard nodig, dan kan je het beste de cashback/punten buiten beschouwing laten. Eventuele andere voordelen gebundeld met de kaart zijn belangrijker, tenminste als je daar gebruik van kan maken. En anders, kijk naar de laagste jaarbijdrage of laagste wisselkoersopslag.
Je weet natuurlijk niet hoe hoog de uitgaven zijn die iemand doet :) Wellicht is met de cashback alleen al de kaartbijdrage terugverdiend ;)
Alhoewel het in dit geval niet voor de hand ligt dat de oorspronkelijke poster een big spender is, gezien zijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
Wally2002 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Welke informatievoorziening doel je op?

[...]

Wat heb je dan zelf moeten doen? In principe wordt er een chargeback geïnitieerd als je er niet rechttreeks uitkomt.

Chargebacks lopen vanaf de kaartuitgever (ICS) via VISA/Mastercard, die vervolgens via de payment provider van het hotel communiceert met het hotel. Daar gaat sowieso tijd overheen gezien de vele partijen , zeker als het hotel niet of niet tijdig communiceert, moeten ze wel reactie afwachten.
Op mijn credit card overzichten ontbreekt bijvoorbeeld structureel de gehanteerde wisselkoers, bij Revolut staat deze met vier cijfers achter de komma vermeld. De afboekingen relateren aan transacties is bij een hoger volume transacties lastig en soms ondoenlijk omdat er alleen in zeer algemene bewoordingen de begunstigde wordt genoemd, zonder transactienummers oid. Voor de zgn. ARN codes moet telefonisch contact worden opgenomen. Kortom de wijze waarop het eindbedrag tot stand komt en wie de begunstigde is vraagt uitzoekwerk. Bij Revolut staat alles uit gespecificeerd tot en met een kaartje met daarop de locatie van de begunstigde aan toe.

Ik heb zelf contact gehad met betrokken hotel en ze voorzien van de ARN codes die ik heb opgehaald bij ICS. Het proces dat jij schetst zou je natuurlijk gewoon kunnen aanpassen zodat de doorlooptijd voor de klant verkort wordt. Nooit top of mind de klant bij financiële dienstverleners maar wellicht dat nieuwe partijen op de markt stimulerend werken.

[ Voor 27% gewijzigd door peacelord op 07-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
peacelord schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:40:
[...]

Op mijn credit card overzichten ontbreekt bijvoorbeeld structureel de gehanteerde wisselkoers, bij Revolut staat deze met vier cijfers achter de komma vermeld. De afboekingen relateren aan transacties is bij een hoger volume transacties lastig en soms ondoenlijk omdat er alleen in zeer algemene bewoordingen de begunstigde wordt genoemd, zonder transactienummers oid. Voor de zgn. ARN codes moet telefonisch contact worden opgenomen. Kortom de wijze waarop het eindbedrag tot stand komt en wie de begunstigde is vraagt uitzoekwerk. Bij Revolut staat alles uit gespecificeerd tot en met een kaartje met daarop de locatie van de begunstigde aan toe.
Helder, de beschikbare informatie bij transacties is idd bij Amex erg mager. De gehanteerde wisselkoers is wel op je maandafschrift te zien. Vraag me wel af waar je de ARN codes voor nodig hebt, zakelijk gebruik?
Ik heb zelf contact gehad met betrokken hotel en ze voorzien van de ARN codes die ik heb opgehaald bij ICS. Het proces dat jij schetst zou je natuurlijk gewoon kunnen aanpassen zodat de doorlooptijd voor de klant verkort wordt. Nooit top of mind de klant bij financiële dienstverleners maar wellicht dat nieuwe partijen op de markt stimulerend werken.
chargeback-proces wordt opgelegd door de kaartschema's (VISA en MasterCard). Daar zit hoor en wederhoor aan vast en de kaartschema's willen daar absoluut tussen blijven, het gaat immers om de reputatie van hun merk. Ze willen namelijk wel kaarthouders voldoende garanties bieden om het kaartproduct aantrekkelijk te maken, maar moeten anderzijds ook merchants voldoende garantie geven dat klanten niet om het minste of geringste een transactie kunnen terugdraaien.

Maar in principe moet je eerst in goed overleg er rechtstreeks met de merchant uit zien te komen, als er problemen met transacties zijn. Als die niet thuis geeft, kun je een chargeback initiëren. Als ik het goed begrijp heb je dus beide tegelijk ingezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
Na een paar weken bellen en mailen heb ik idd ics geactiveerd omdat er ook termijnen zijn waarbinnen dit moet plaatsvinden. De bereikbaarheid van ics is schrijnend m.i. Je probeert een formuliertje te vinden dat past bij je probleem. Dat was er in mijn geval niet. Dat vul je dan in een stuur je ze met bewijsmateriaal (over een deel beschikken ze zelf al) toe. Dan krijg je een standaard no-reply mail met de volgende tekst;

Dit bericht is automatisch verzonden. We nemen uw e-mail zo snel mogelijk in behandeling. We streven ernaar om u binnen 15 werkdagen van een reactie te voorzien

En daar mag je het dan mee doen. Na een dag of 10 krijg je dan een mail met aanvullende informatie eisen.

Overigens is de informatie voorziening van visa geen haar beter als die van amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Kleine update: vandaag een e-mail dat ik ~18k punten heb ingeleverd voor een aankoop.

Gebeld: bleek diezelfde dag ook gedaan te zijn, maar de e-mail kwam bij mij pas veel later binnen. Dus ik kon het niet eerder zien en Amex was het nog niet opgevallen. Moet een case voor worden aangemaakt om de punten weer bij te schrijven.

Ze zijn lekker bezig geweest die dag met alle opties om de kaart te misbruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:35
Maar dan moeten de boeven wel je inloggegevens van je AMEX rekening hebben, of is er nog een andere mogelijkheid om punten te besteden, behalve bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer je online betaalt en SafeKey (3D Secure) gelooft het wel omdat de betaling niet bijzonder genoeg is, dan krijg je in het verificatieproces enkel de vraag of je met punten wil betalen. Login is niet benodigd.

[ Voor 29% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 14:02
Vraag: ik heb nu een ABN AMRO CC (de normale) a 1,70E per maand.
Ik zie AMEX (Gold) wel eens voorbij komen, en vraag mij af of een overstap het waard is. Ik zie bijv. dat je reisverzekering, Amazon Prime is inbegrepen bij AMEX Gold. Voor een Europese reisverzekering en Amazon Prime betaal ik nu ook al bij elkaar iets van 7E (?) per maand.

Is die 10E extra het waard per maand? Wat krijg ik extra bij Amex wat ik nu niet heb? Kan ik die kaarten simpel ergens vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48
Als je een aardige spend hebt en/of veel reist is het puntensysteem een plus. Anders zou ik het lekker laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-05 20:16
-Muncky- schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:23:
Vraag: ik heb nu een ABN AMRO CC (de normale) a 1,70E per maand.
Ik zie AMEX (Gold) wel eens voorbij komen, en vraag mij af of een overstap het waard is. Ik zie bijv. dat je reisverzekering, Amazon Prime is inbegrepen bij AMEX Gold. Voor een Europese reisverzekering en Amazon Prime betaal ik nu ook al bij elkaar iets van 7E (?) per maand.

Is die 10E extra het waard per maand? Wat krijg ik extra bij Amex wat ik nu niet heb? Kan ik die kaarten simpel ergens vergelijken?
Tsja, je krijgt wat dinertegoed met je gold card en nog het e.e.a. als het aankomt op punten sparen. Daarnaast kan je 4x gebruik maken van een priority pass lounge op een vliegveld. Hier kan je onder andere gratis wat eten, wat drinken en gebruik maken van de rustigere omgeving in een vliegveld.

Punten sparen is alleen interresant als je veel spendeert op de kaart of wat mensen in jouw omgeving hebt die jouw referral code kunnen gebruiken. De reisverzekering bij amex geld alleen als 70% van de kosten op reis betaalt worden met de kaart van American Express. Je kan nu via een referral eenmalig 6.000 punten ontvangen wat ongeveer €24,- waard is als je het als statement credit gebruikt om bijvoorbeeld de maandelijkse creditcard kosten te betalen. Het nadeel t.o.v. de ABN kaart (wat visa of MC is) is dat je wat minder acceptatie hebt bij winkeliers. Ikzelf merk dit niet heel veel als je hem koppelt aan Paypal, maar het komt wel eens voor dat de kaart geweigerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik overweeg om van AMEX FB Gold over te stappen naar de gewone AMEX, omdat ik niet meer zoveel reis en ook niet per se met SkyTeam. Waarschijnlijk eerst 6 maanden Platinum vanwege de betere (autohuur)verzekeringen en perks i.v.m. een aankomende reis naar Australië. Nu heb ik een vraag over Privium en het meenemen van een metgezel.

AMEX zelf geeft telefonisch aan dat Privium ook geldt voor 1 persoon die met de hoofdkaarthouder meereist, maar de website zegt:
Geniet van het Privium Partner lidmaatschap met snelle grenspassage op Schiphol t.w.v. € 130 voor de houder van de extra Platinum Card. Reist u samen met de hoofdkaarthouder? Dan heeft u bovendien beiden toegang tot de Privium Lounges.
Daaruit lees ik dat je voor de snelle grenspassage e.d. een extra kaart moet aanvragen. Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
SayWhatAgain! schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:56:
Ik overweeg om van AMEX FB Gold over te stappen naar de gewone AMEX, omdat ik niet meer zoveel reis en ook niet per se met SkyTeam. Waarschijnlijk eerst 6 maanden Platinum vanwege de betere (autohuur)verzekeringen en perks i.v.m. een aankomende reis naar Australië. Nu heb ik een vraag over Privium en het meenemen van een metgezel.

AMEX zelf geeft telefonisch aan dat Privium ook geldt voor 1 persoon die met de hoofdkaarthouder meereist, maar de website zegt:

[...]

Daaruit lees ik dat je voor de snelle grenspassage e.d. een extra kaart moet aanvragen. Wie heeft hier ervaring mee?
Voor lounge toegang is geen extra kaart noodzakelijk, voor grenspassage wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
SayWhatAgain! schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:56:

[...]

Je krijgt 1 Privium plus abonnement als hoofdkaarthouder van American Express Platinum. Daarnaast krijgt de 2de American Express Platinum kaarthouder (je krijgt er namelijk éen gratis) een Privium Partner abonnement.

Met Privium plus heb je toegang tot snelle grenspassage, Fast-Track security, business class inchecken (bij bepaalde maatschappijen), en Privium lounge toegang.

De Privium Partner krijgt alleen maar snelle grenspassage en fast-track security. De Privium Partner krijgt ook toegang tot de Privium Lounges en Business Class inchecken als zij samenreizen met de Privium Plus member.

edit: Je kan ook een gast meenemen naar de Privium Lounge die niet jouw Privium Partner is maar dan betaal je €35,- (mits deze gast tijdens dat bezoek een Privium abonnement aanschaft, dan wordt dat van zijn abonnementskosten afgetrokken)

[ Voor 8% gewijzigd door hollandje op 09-08-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 21:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

hollandje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Je krijgt 1 Privium plus abonnement als hoofdkaarthouder van American Express Platinum. Daarnaast krijgt de 2de American Express Platinum kaarthouder (je krijgt er namelijk éen gratis) een Privium Partner abonnement.

Met Privium plus heb je toegang tot snelle grenspassage, Fast-Track security, business class inchecken (bij bepaalde maatschappijen), en Privium lounge toegang.

De Privium Partner krijgt alleen maar snelle grenspassage en fast-track security. De Privium Partner krijgt ook toegang tot de Privium Lounges en Business Class inchecken als zij samenreizen met de Privium Plus member.

edit: Je kan ook een gast meenemen naar de Privium Lounge die niet jouw Privium Partner is maar dan betaal je €35,- (mits deze gast tijdens dat bezoek een Privium abonnement aanschaft, dan wordt dat van zijn abonnementskosten afgetrokken)
Duidelijk antwoord, dank!
Even afwegen of ik het de moeite waard vind om voor één reis die extra kaart voor een vriend aan te vragen (en daarna weer op te zeggen). Zijn de Privium Lounges veel beter dan andere lounges waar je ook toegang tot krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Privium Partner is alleen voor je partner / kinderen (zie onderstaand) of geldt dat niet als je Privium Partner afneemt voor de tweede Platinum kaarthouder? Weet ook niet of dat überhaupt gecontroleerd wordt overigens.
Uw levenspartner en thuiswonende kinderen van 12 t/m 20 jaar kunnen Privium Partner worden, zakenrelaties helaas niet.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:14

Louw Post

Cerenas

Zit ook een beetje aan het oriënteren naar een American Express voor erbij. Ik heb momenteel bunq als bank met de bijbehorende Mastercard (en de 0,5% exchange fee wat redelijk voordelig is), maar American Express heeft aardig wat leuke features en extra's, plus het feit dat een gereserveerde betaling niet van m'n bankrekening gaat (zoals nu bij bunq). Ook heb ik een losse doorlopende reisverzekering, die zou bij de Gold en Platinum overbodig raken als ik het goed zie. We reizen gemiddeld twee keer per jaar per vliegtuig (meeste gevallen 1x Europees en 1x buiten Europa).

Nu vind ik het al lastig om te kiezen tussen de Flying Blue of normale American Express. We reizen eigenlijk heel weinig met KLM (ook niet altijd met andere SkyTeam members), dus ik denk dat een Flying Blue kaart al snel afvalt in dat geval. KLM is in bijna geen van de gevallen de voordeligste airline naar de plekken waar we heengaan (bijvoorbeeld vaak de Filipijnen(/Azië) vanwege schoonfamilie). Wel reizen wel zo goed als altijd via Schiphol, wat Privium van de gewone Platinum kaart weer interessant maakt (alhoewel Gold misschien een beter idee is). Ook dat de Flying Blue kaarten geen lounge toegang lijken te geven is een minpunt.

Aan de andere kant zijn er met de Flying Blue kaarten wel veel meer miles te verdienen zie ik (tegenover het omzetten van MR punten). Ook is er een leuk aantal miles te verdienen bij Booking.com via Flying Blue (wat we vaak gebruiken voor hotels).

Nu heb ik redelijk wat pagina's terug gelezen, maar ben er nog niet veel wijzer op geworden. Misschien zijn er toevallig mensen in een vergelijkbare situatie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou voor een normale gold/plat gaan in jouw geval.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Niet vergelijkbaar, maar ik denk dat de platinum kaart dan eerder bij je past. Vooral ook omdat je, ook al is het niet 1 op 1, je Membership Reward (MR) punten misschien bij airlines kunt inwisselen waar je wel gebruik van maakt. Ook is lounge toegang dan geen probleem meer met ofwel Priority Pass, of Privium Plus. Nu zijn de PP lounges niet de meest luxueuze onderkomens, maar het is toch even weg van de drukte met een hapje/drankje . Ik weet niet in wat voor hotels je verblijft op die reizen, maar bij de bekendere ketens heb je dan ook meteen status.

https://www.americanexpre...ttravelproducttype=Travel

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Louw Post schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:33:
Zit ook een beetje aan het oriënteren naar een American Express voor erbij. Ik heb momenteel bunq als bank met de bijbehorende Mastercard (en de 0,5% exchange fee wat redelijk voordelig is), maar American Express heeft aardig wat leuke features en extra's, plus het feit dat een gereserveerde betaling niet van m'n bankrekening gaat (zoals nu bij bunq). Ook heb ik een losse doorlopende reisverzekering, die zou bij de Gold en Platinum overbodig raken als ik het goed zie. We reizen gemiddeld twee keer per jaar per vliegtuig (meeste gevallen 1x Europees en 1x buiten Europa).

Nu vind ik het al lastig om te kiezen tussen de Flying Blue of normale American Express. We reizen eigenlijk heel weinig met KLM (ook niet altijd met andere SkyTeam members), dus ik denk dat een Flying Blue kaart al snel afvalt in dat geval. KLM is in bijna geen van de gevallen de voordeligste airline naar de plekken waar we heengaan (bijvoorbeeld vaak de Filipijnen(/Azië) vanwege schoonfamilie). Wel reizen wel zo goed als altijd via Schiphol, wat Privium van de gewone Platinum kaart weer interessant maakt (alhoewel Gold misschien een beter idee is). Ook dat de Flying Blue kaarten geen lounge toegang lijken te geven is een minpunt.

Aan de andere kant zijn er met de Flying Blue kaarten wel veel meer miles te verdienen zie ik (tegenover het omzetten van MR punten). Ook is er een leuk aantal miles te verdienen bij Booking.com via Flying Blue (wat we vaak gebruiken voor hotels).

Nu heb ik redelijk wat pagina's terug gelezen, maar ben er nog niet veel wijzer op geworden. Misschien zijn er toevallig mensen in een vergelijkbare situatie? :)
Ik heb dezelfde afweging gemaakt, en uiteindelijk uitgekomen op een reguliere Platinum.
De Flying Blue miles zijn leuk, maar die zijn tegenwoordig aardig gedegradeerd qua waarde. Ik heb toevallig laatst gekeken voor een vlucht naar Jakarta retour, maar dit begon pas ergens rond de 130k FB miles.
Mag je aardig wat geld uitgeven voordat je er wat aan hebt qua vluchten. Membership Reward points zijn een stuk flexibeler in te zetten, ook bij andere airlines of eventueel hotelovernachtingen.

Verder hebben de FB Plat kaarten ook geen Privium, priority pass, en geen hotel benefits. Vooral Privium is voor mij echt een dienst geworden waar ik niet meer zonder kan. Echt heerlijk ontspannen reizen.

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Bedankt voor jullie antwoorden, maakt de keuze een stuk makkelijker. Wat me nog even opvalt is dat bij de Gold card er een cashback van Amazon Prime benoemd wordt, maar bij de Platinum niet. Heeft Platinum die cashback ook? (Ondanks het maar 3 euro is is het toch wat. :p )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Louw Post Met twee keer per jaar vliegen waarvan maar één keer echt ver weg, zou ik het persoonlijk gewoon lekker op de Gold Card houden. Tenzij de hogere vergoedingen van de verzekeringen met Platinum essentieel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
Louw Post schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:52:
Bedankt voor jullie antwoorden, maakt de keuze een stuk makkelijker. Wat me nog even opvalt is dat bij de Gold card er een cashback van Amazon Prime benoemd wordt, maar bij de Platinum niet. Heeft Platinum die cashback ook? (Ondanks het maar 3 euro is is het toch wat. :p )
Nee, is een benefit voor gold cards only. Platinum heeft wel weer andere voordelen zoals de dining benefit van 150 euro ipv 50.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:05
Voor wie FB Miles spaart via de FB American Express Card, maar nog een paar mijlen tekort komt. De Air Miles die je spaart bij bijvoorbeeld Shell, Albert Heijn, Etos en Praxis kun je nu omzetten naar Flying Blue miles.

Het is ook mogelijk om de Flying Blue miles om te wisselen naar Air Miles. Per 50 Air Miles ontvang je 25 FB miles.

Het omzetten naar Air Miles kan ook een oplossing zijn voor mensen die niet meer vliegen, geen FB AMEX hebben en waarvan de FB miles binnenkort gaan vervallen. Air Miles vervallen 2 jaar na bijschrijven, maar zijn gemakkelijk uit te geven voor korting bij Shell, AH en BOL.com.
https://www.flyingblue.nl...other-airmiles?country=NL

[ Voor 26% gewijzigd door U123456 op 10-08-2023 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Louw Post schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:33:
Nu vind ik het al lastig om te kiezen tussen de Flying Blue of normale American Express.
Aanvullend op de reacties die ingaan op de punten en vooral de loungetoegang zijn er enkele andere onderscheidende zaken tussen FB en de reguliere Amex. Ik quote mezelf even vanuit een eerdere discussie in dit topic:
Wally2002 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:24:
[...]
De belangrijkste voordelen van de FB, naast de FB Miles zijn de jaarlijkse XP punten en betalen in 3 termijnen van KLM/AF vluchten. En bij de amex FB platinum de platinum voor 2 indien de hoofdkaarthouder de plat status bij FB heeft.

Als je niet veel vliegt of geen ambitie hebt om FB status op te bouwen (niet alleen KLM maar ook geen Air France of evt andere Skyteam partners) kun je beter de reguliere amex nemen.
Als je al aangeeft niet of weinig met KLM te vliegen, en neem ik aan geen Flying Blue status hebt/ wil behouden, heeft de Flying Blue Amex m.i. geen enkele meerwaarde.

Dan kun je beter kijken of je met de reguliere gold amex uitkomt, of toch de voordelen van platinum wilt gebruiken.

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik ben me aan het orienteren op een Amex gold/platinum kaart. Nu kan iemand mij "uitnodigen" via zijn kaartnummer, en krijgt hiervoor bonuspunten e.d. Ik kom er alleen niet uit of diezelfde voordelen voor mij gelden (zelfde hoeveelheid bonuspunten) of alleen voor de persoon die mij uitnodigt. De website is er ook niet duidelijk in. Iemand die dit weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
mprkooij schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:21:
Ik ben me aan het orienteren op een Amex gold/platinum kaart. Nu kan iemand mij "uitnodigen" via zijn kaartnummer, en krijgt hiervoor bonuspunten e.d. Ik kom er alleen niet uit of diezelfde voordelen voor mij gelden (zelfde hoeveelheid bonuspunten) of alleen voor de persoon die mij uitnodigt. De website is er ook niet duidelijk in. Iemand die dit weet?
Jij krijgt 6000 punten bij de aanvraag van een gold card, en 12000 punten bij de aanvraag van een plat kaart. Deze punten ontvang je alleen als je wordt uitgenodigd door een bestaande kaarthouder en respectievelijk €1500,- of €3000,- uitgeeft bij gold of platinum in de eerste 3 maanden na het activeren van de kaart. De aanvraag kan worden gestart via een persoonlijke link die gegenereerd wordt door de bestaande klant bij amex. De bestaande klant heeft geen inzage in het aanvraag process. Alleen als hij- of zij punten krijgt bijgeschreven op zijn account weet hij dat er een succesvolle aanvraag was. :)

[ Voor 20% gewijzigd door hollandje op 10-08-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Louw Post schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:52:
Ik raad je ook de reguliere kaarten aan na je andere reactie te hebben gelezen. Zo een flying blue kaart is het het misschien waard als je die XP bonus kan gebruiken of puur aast op reward flights bij Flying Blue. Platinum heeft niet de amazon prime cashback, maar wel een dinertegoed van €300,- per kalenderjaar (oftewel 2x €300 als je besluit 1 jaar klant te blijven ;))

Daarnaast komt er zo nu en dan wel eens wat voorbij qua cashback. Zo laatst was er volgens mij €150,- korting op KLM vluchten in hun nieuwe premium economy cabine via american express. Dit alleen wel sporadisch zo. Heb zoiets eigenlijk maar 2x voorbij zien komen in mijn 1.25 jaar klant zijn. :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarvan €150 Nederland en de rest buiten Nederland ;)

Tijdens covid strooide Amex flink met de cadeautjes voor platinum houders, Jumbo cashback hier, bonbons in je brievenbus daar. Maar ze moesten wel om hun publiek tevreden te houden terwijl er amper gereisd werd. Nu de punten naar goud niveau ben getrokken heb ik ook maar gedowngrade.

• hollandje
Erasmo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:01:
Waarvan €150 Nederland en de rest buiten Nederland ;)

Tijdens covid strooide Amex flink met de cadeautjes voor platinum houders, Jumbo cashback hier, bonbons in je brievenbus daar. Maar ze moesten wel om hun publiek tevreden te houden terwijl er amper gereisd werd. Nu de punten naar goud niveau ben getrokken heb ik ook maar gedowngrade.
Ja ik had dat inderdaad gehoord van de jumbo cashback, en ook wel eens een voucher voor bol.com. Nu is inderdaad het te verdienen punten met 33% omlaag gegooid, en dat is wel jammer. Hopelijk krijgen we er iets voor terug, we zullen het zien ...

Oh ja, helft is buitenland credit, woon zelf dicht bij de grens dus kan redelijk snel de grens over naar Antwerpen of Brussel om dat credit te gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door hollandje op 10-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

mfkne schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:18:
Maar dan moeten de boeven wel je inloggegevens van je AMEX rekening hebben, of is er nog een andere mogelijkheid om punten te besteden, behalve bellen?
Want @Zr40 al aangeeft: als ik bijv via bol afreken met amex krijg ik standaard de optie om met punten te betalen. Geen inloggegevens voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:04
SayWhatAgain! schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Duidelijk antwoord, dank!
Even afwegen of ik het de moeite waard vind om voor één reis die extra kaart voor een vriend aan te vragen (en daarna weer op te zeggen). Zijn de Privium Lounges veel beter dan andere lounges waar je ook toegang tot krijgt?
Met priority pass krijg je op Schiphol toegang tot de Aspire lounge, welke ik persoon drie keer niets vindt. Oud interieur, karig buffet en matige selectie dranken. Tevens zit die lounge ook altijd stampvol.

Beter dan wachten aan de gate, maar verwacht er niet teveel van.

De Privium lounges zijn een stuk moderner, veel minder druk, beter buffet etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Misschien een beetje flauw, maar als de lounge stampvol zit dan vinden de meesten het blijkbaar geen probleem :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:04
Touché ;)

De rede is echter dat de meeste airlines of alliances zonder lounge op Schiphol de aspire lounge boeken voor hun reizigers. Volgens mij is het ook de enige lounge naast Privium die niet bij een alliance hoort. Tel daar ook nog de priority pass klanten bij en het zit stampvol.

Ik ben daar zelf ook regelmatig geweigerd omdat het te vol was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:06

Daniel

Kapitein NCC-1701
Net terug van vakantie in Frankrijk en weer geconfronteerd met de beperkingen van Amex. In Nederland is het - relatief gezien - vrij goed geregeld maar de enige plek die ik hier heb gevonden waar Amex werd geaccepteerd is de Carrefour. Verder alleen maar Visa/Mastercard. Wellicht is het in grote steden iets beter maar ik zou er niet op vertrouwen.
Joni schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:41:
Privium Partner is alleen voor je partner / kinderen (zie onderstaand) of geldt dat niet als je Privium Partner afneemt voor de tweede Platinum kaarthouder? Weet ook niet of dat überhaupt gecontroleerd wordt overigens.
[...]
De aanvraagprocedure van Amex is niet anders dan bij het reguliere proces, enige verschil is dat alle facturen naar het corporate account van Amex gaan. De Kmar doet denk ik wel een adrescheck waardoor je niet zomaar een willekeurige andere persoon als Privium Partner kunt aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JossKp schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Met priority pass krijg je op Schiphol toegang tot de Aspire lounge, welke ik persoon drie keer niets vindt. Oud interieur, karig buffet en matige selectie dranken. Tevens zit die lounge ook altijd stampvol.

Beter dan wachten aan de gate, maar verwacht er niet teveel van.

De Privium lounges zijn een stuk moderner, veel minder druk, beter buffet etc.
True, hoewel die aspire lounge (non-schengen geloof ik) nu gerenoveerd wordt. Het tijdelijke alternatief was de laatste keer niet beter (Cafe Frames o.i.d.). Wat zuipende Britten en een karig buffetje.

Voor mij reden om voor volgend jaar een gunstige upgrade naar Amex Platinum of evt. los daarvan Privium te overwegen (vliegen veel vanaf Schiphol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Daniel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:54:
De Kmar doet denk ik wel een adrescheck waardoor je niet zomaar een willekeurige andere persoon als Privium Partner kunt aanmelden.
Nou, neehoor. Niet langer in Nederland ingeschreven, Voor Privium pakken ze mijn Postbus-adres. En partner-kaart staat ook weer op ander adres.

Kmar checkt alleen of je geen antecedenten hebt (volgens de medewerker).

Enige jammere is dat privium pas vanaf 12jaar is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Daniel schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 07:54:
De Kmar doet denk ik wel een adrescheck waardoor je niet zomaar een willekeurige andere persoon als Privium Partner kunt aanmelden.
Nope doen ze niet, ik heb al jarenlang mijn compagnon als Privium partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Jdome schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Nope doen ze niet, ik heb al jarenlang mijn compagnon als Privium partner.
Ja ik bedacht me ook later dat de Kmar natuurlijk niet de klantvoorwaarden van Privium gaat zitten controleren.
Denk dat het dan eerder neerkomt op een soort ontmoedigingsbeleid op papier waar men in de praktijk niet echt op kan handhaven.
HGM schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:03:

Enige jammere is dat privium pas vanaf 12jaar is....
Dat heeft denk ik meer te maken met de vereiste minimale lengte van 1.55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De KMar heeft niets te maken met voor wie de rekening van Privium betaald wordt. Hen gaat het enkel om dat de persoon die (een deel van) de beveiliging en paspoortcontrole mag overslaan geen verhoogd veiligheidsrisico vormt en met het reisdocument bij de reguliere paspoortcontrole niet tegengehouden zou worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Daniel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:47:
Dat heeft denk ik meer te maken met de vereiste minimale lengte van 1.55.
Dat lijkt me niet, immers de lengte-eis is ivm de iris-scan. volwassenen die korter zijn kunnen daar dus geen gebruik van maken en moet je dus uitsluiten via de lengte-eis.

En dan nog:
de eis van minimum 12 jaar kom ik eigenlijk maar in twee situaties tegen in de algemene voorwaarden van Privium:
- Bij het partnerlidmaatschap dat mogelijk is voor thuiswonende kinderen vanaf 12 jaar;
- bij de mogelijkheid voor gasten een voucher te kopen waar die minimum 12 jaar naar voren komt.

Er staat verder dat 'kinderen en baby's' geen toegang tot de lounges hebben. Het begrip 'kinderen' is hierbij niet gedefinieerd. Je zou kunnen afleiden dat hier 12 jaar gehanteerd wordt, gezien de eis bij loungetoegang voor gasten via een voucher, maar zo expliciet staat het voor zover ik kan zien niet in de voorwaarden.

Maar er staat dus nergens dat een Privium lid 12 jaar of ouder moet zijn. Als je lang genoeg bent en een geldig reisdocument hebt, zou je ook jonger dan 12 jaar lid moeten kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wellicht heb je dan geen toegang tot de lounge maar wel tot de poortjes. En om eerlijk te zijn vind ik het wel zo prettig in de Privium lounges zonder kinderen tov de KLM kantine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Erasmo schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:16:
Wellicht heb je dan geen toegang tot de lounge maar wel tot de poortjes. En om eerlijk te zijn vind ik het wel zo prettig in de Privium lounges zonder kinderen tov de KLM kantine.
Inderdaad, er gelden dus voorwaarden voor de lounge. En 'geen toegang voor kinderen en baby's' is blijkbaar te lezen als 'vanaf 12 jaar'.

Privium lounge is inderdaad wel stukken beter dan de KLM kantine. Die laatste is sowieso matig (in ieder geval de Schengen/lounge 25), ook al zouden er geen kinderen zijn is het nog steeds matig. De laatste keren dat ik er geweest ben merk je vooral dat er te weinig personeel is in verhouding tot de drukte, om alles bij te houden/vullen, af te ruimen en schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wally2002 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:08:
Maar er staat dus nergens dat een Privium lid 12 jaar of ouder moet zijn. Als je lang genoeg bent en een geldig reisdocument hebt, zou je ook jonger dan 12 jaar lid moeten kunnen worden.
Ik denk dat je minimaal 18 moet zijn omdat je als je jonger bent niet zelfstandig een overeenkomst mag afsluiten (en formeel ook niet zelfstandig internationaal mag reizen zonder toestemming van ouder/voogd) en dus geen klant kunt worden. Maar het is wel apart dat dat niet expliciet wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo32
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-05 10:30
Je hebt ook de WISE visa kaart:

https://wise.com/

Heb voor 10 euro een besteld en je kunt gewoon creditcardbetalingen doen (als je geld op je account zet, kan gewoon via ideal).

Dus geen onverwachte overcharging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hugo32 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:51:
Je hebt ook de WISE visa kaart:

https://wise.com/

Heb voor 10 euro een besteld en je kunt gewoon creditcardbetalingen doen (als je geld op je account zet, kan gewoon via ideal).

Dus geen onverwachte overcharging!
Past niet echt in het topic, aangezien het geen creditcard is maar een debit card (zoals straks alle passen naar Mastercard Debit en Visa Debit gaan). Daar zijn er nog wel meer van: Revolut, Openbank, N26, etc. en de vele cryptokaarten verspreid over veel topics op Tweakers. Mooie producten hoor, daar niet van.

Ik geloof dat overcharging m.n. in combinatie met gespreid betalen (= het grootste risico qua rente) tegenwoordig sowieso nauwelijks nog een mogelijkheid meer is, dit is ook al dichtgetimmerd bij de kaarten van ICS. Gelukkig zijn verreweg de meeste cc's in Nederland standaard charge cards i.t.t. de cultuur in de VS waar je eerst een credit score op moet bouwen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Daniel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat je minimaal 18 moet zijn omdat je als je jonger bent niet zelfstandig een overeenkomst mag afsluiten (en formeel ook niet zelfstandig internationaal mag reizen zonder toestemming van ouder/voogd) en dus geen klant kunt worden. Maar het is wel apart dat dat niet expliciet wordt genoemd.
Ik ben geen jurist maar je hebt denk ik wel gelijk m.b.t. het zelfstandig een overeenkomst sluiten <18 jaar.

Mijn conclusie is dat er geen bepalingen zijn opgenomen die het onmogelijk maken voor iemand < 12 jaar maar minimaal 1,55 m lang is om Privium lid te worden, mits de ouders hiervoor toestemming geven. Wel is de toegang tot de lounge beperkt, maar zou dus wel van priority security en paspoortcontrole gebruik moeten kunnen worden maken. Dit dus niet als 'partner' lid maar als volwaardig lid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Wally2002 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Ik ben geen jurist maar je hebt denk ik wel gelijk m.b.t. het zelfstandig een overeenkomst sluiten <18 jaar.

Mijn conclusie is dat er geen bepalingen zijn opgenomen die het onmogelijk maken voor iemand < 12 jaar maar minimaal 1,55 m lang is om Privium lid te worden, mits de ouders hiervoor toestemming geven. Wel is de toegang tot de lounge beperkt, maar zou dus wel van priority security en paspoortcontrole gebruik moeten kunnen worden maken. Dit dus niet als 'partner' lid maar als volwaardig lid.
Nog 5 cm tegaan dan, zal het tegen die tijd uitproberen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53
Per 8 november 2023 wijzigt de waarde van uw Membership Rewards punten indien u deze gebruikt voor online aankopen of het betalen van recente transacties via de Amex App of uw online account. Vanaf deze datum verandert de huidige waarde van 1.000 punten voor € 4 naar 1.000 punten voor een waarde van € 3. Er verandert niets aan de waarde van uw Membership Rewards punten als u deze overboekt naar loyaliteitsprogramma's van onze partners zoals hotels of airlines.

Daar gaan weer enkele honderden euro's helaas.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Morpheusk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:28:
Per 8 november 2023 wijzigt de waarde van uw Membership Rewards punten indien u deze gebruikt voor online aankopen of het betalen van recente transacties via de Amex App of uw online account. Vanaf deze datum verandert de huidige waarde van 1.000 punten voor € 4 naar 1.000 punten voor een waarde van € 3. Er verandert niets aan de waarde van uw Membership Rewards punten als u deze overboekt naar loyaliteitsprogramma's van onze partners zoals hotels of airlines.

Gold, green of platinum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Morpheusk schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:28:

Hopelijk verandert er niks voor het overzetten van MR naar Flying Blue Miles.
Omgerekend naar eurocent per punt is dat de methode waar ik het meeste uit haal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbKuWoVFq9KrXBl972-vgxF6FNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KX8Tigoxj02Q8gS7nTcn8wzM.png?f=fotoalbum_large

Alleen de punten voor geld blijkbaar. Overboeken naar partners veranderd niet. Beter maar ook, daar haal ik ook gelukkig meer waarde uit. Dit staat op de platinum experience app.

[ Voor 7% gewijzigd door hollandje op 15-08-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 22:53
Allen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
hollandje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:57:
[Afbeelding]

Alleen de punten voor geld blijkbaar. Overboeken naar partners veranderd niet. Beter maar ook, daar haal ik ook gelukkig meer waarde uit. Dit staat op de platinum experience app.
Ik zie alleen niks in de Amex Experiences app. Is het bericht verwijderd?

Ik gok dat ik de kosten er nog net uit haal, maar als ze die retentiebonus ook nog eens stopzetten dan overweeg ik volgend jaar wel naar Gold of Green te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ze gaan steeds meer afromen. Wat wordt de volgende stap? Minder snel sparen, zoals bij Platinum al is gebeurd?

Zo komt er vanzelf een einde aan mijn kaart bij Amex, welke ik nog maar een maand of acht heb. Ben op zich wel tevreden, maar de € 20,- fee per maand moet wel ergens vandaan komen. Anders pak ik m’n kaart via de bank wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Is de acceptatie van AMEX al wat verbeterd? Wij hadden tot een paar jaar terug AMEX CC's op het werk en dat was af en toe heel lastig om te gebruiken. Dan was je op pad voor het werk en kon je nog je eigen CC gebruiken om te betalen en later weer gedoe met declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
hollandje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:57:
[Afbeelding]

Het bericht in de experiences app benoemd inderdaad dat wisselwaarde van punten naar loyaliteitsprogramma's (hotels/airlines) niet aangepast wordt. Er wordt echter niets specifieks gemeld over de giftcards. Vermoedelijk daar ook een devaluatie? Aangezien hier momenteel dezelfde wisselwaarde geldt als die om transacties te betalen. Ben benieuwd.

Na de forse verslechtering van de gespaarde MR per uitgegeven euro voor platinum ga ik nu echt wel nadenken of ik de platinum kaart nog aan blijf houden. Door bonus MR te sparen n.a.v. retention offer en een enkele referral, kon ik zo een leuke 'korting' op de kaartbijdrage scoren. Als dat veel minder wordt, zie ik de balans voor mij persoonlijk negatief uitslaan voor de waarde die ik dan nog uit de kaart kan halen.
Dat wordt dan toch weer even rekenen, waarbij ik ook nog de optie van gold-status bij de KLM wil meenemen als alternatief, maar dat hangt nog een beetje af van de vluchten die ik volgend jaar verwacht te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Frame164 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:53:
Is de acceptatie van AMEX al wat verbeterd? Wij hadden tot een paar jaar terug AMEX CC's op het werk en dat was af en toe heel lastig om te gebruiken. Dan was je op pad voor het werk en kon je nog je eigen CC gebruiken om te betalen en later weer gedoe met declareren.
Mijn beeld is dat Amex Nederland ca. 3-4 jaar geleden flink heeft ingezet op de acceptatie. Regelmatig kwam er een mail dat er weer een bedrijf was dat de kaart accepteert. Denk aan Jumbo, NS, Hema, Dirk, Aldi, Kruidvat . Inclusief promotie-acties met 5 euro terug als je een x bedrag uitgaf bij de nieuwe acceptant.

Op zich logisch want er waren veel klachten over de acceptatie, zelf gaf ik het ook altijd aan als ik ze voor iets anders aan de lijn had.

De afgelopen ca. 2 jaar is het erg rustig wat betreft aankondigingen over nieuwe acceptanten.

Online zijn er een aantal bedrijven die direct Amex accepteren, en daarnaast kun je ook aan PayPal koppelen en dan alsnog op veel plekken terecht.

Vaak kun je nu ook bij de kleine ondernemer met Amex betalen als ze bijvoorbeeld een Sumup betaaloplossing gebruiken waar Amex standaard geaccepteerd wordt.

Wat mij betreft is de acceptatie dus zeker wel verbeterd, maar je moet niet denken dat je nu overal terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Voor mijn gevoel alleen voor de duurdere spullen etc. Online is het vooral goed door integratie met Paypal, alleen had het ook ruk geweest. Voor je dagelijkse dingen zou ik het nooit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik heb gisteren een mail gekregen van "Welkom bij Priority Pass" maar nog niets gehoord van Amex zelf. Ik ga er dan vanuit dat de aanmelding geaccepteerd is. Iemand anders ervaring mee dat de Priority Pass mail eerder komt dan de mail met de acceptatie van Amex zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:08
mprkooij schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:19:
Ik heb gisteren een mail gekregen van "Welkom bij Priority Pass" maar nog niets gehoord van Amex zelf. Ik ga er dan vanuit dat de aanmelding geaccepteerd is. Iemand anders ervaring mee dat de Priority Pass mail eerder komt dan de mail met de acceptatie van Amex zelf?
Ja.

23 juni Priority pass email
24 juni savonds laat een mail dat mijn Amex pas onderweg was
eind juli Fysieke priority pass

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik heb weer Amex, en meteen weer spijt. Ze doen super moeilijk als je zegt niet gebeld te willen worden, ze ook nooit wil bellen en alleen schriftelijke communicatie tolereert.

• Wally2002
Weicool schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:03:
Ik heb weer Amex, en meteen weer spijt. Ze doen super moeilijk als je zegt niet gebeld te willen worden, ze ook nooit wil bellen en alleen schriftelijke communicatie tolereert.
De privacyverklaring voor kaarthouders geeft niet expliciet aan welk gerechtvaardigd belang er is specifiek voor het vragen naar een telefoonnummer. Het wordt gedefinieerd als onderdeel van 'Persoonsgegevens'. Vervolgens wordt er een hele rits aan activiteiten genoemd waar persoonsgegevens voor gebruikt worden.
Van dat rijtje is m.i. de enige reden waar ik me nog iets bij kan voorstellen het beheren van fraude- en veiligheidsrisico's, ofwel in situaties waar enige spoed in contact met kaarthouder gewenst is.
Maar dan nog kan men ook zeggen: blokkeren die handel en kaarthouder neemt wel contact op.

Ben wel benieuwd of je dan een fake telefoonnummer hebt doorgegeven, de aanvraag is blijkbaar gelukt. Hebben ze je dan daarna een mail of brief gestuurd, of...?

Trouwens 18 november 2022 schreef je nog dat je rekening stopgezet zou worden, en mondjesmaat kon je hier melden dat er een bijzondere situatie met betalingen via PayPal aan buitenlandse aannemers speelde. Daarnaast schreef je ook over een UK Amex aanvraag en/of US. Gaat dit om een NL Amex kaart?

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 16:18
Over acceptatie gesproken: ik ging dit weekend eten bij een van de Loetje restaurants om gebruik te maken van die 50€ restauranttegoed. Wilde ik betalen, accepteerde ze geen Amex :+

Nadat ik verleden maand ook nog problemen had met mijn Priority pass maar besloten te gaan downgraden. Via de klantenservice werd mij medegedeeld dat meerdere personen bij een lounge-bezoek simpelweg werden afgeboekt van de 4 jaarlijkse bezoeken. Bij de desbetreffende lounge bleek dat toch niet zo te werken. Voor mij genoeg reden om het lekker er bij te laten.

Overigens zie ik nu ook geen rewards-punten meer in de app, hopelijk komen die wel nog terug :+

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

snaggyheadshot schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:12:
[...]
Over acceptatie gesproken: ik ging dit weekend eten bij een van de Loetje restaurants om gebruik te maken van die 50€ restauranttegoed. Wilde ik betalen, accepteerde ze geen Amex :+
Uh, kun je dan alsnog die tegoed wel gebruiken als je via een andere kaart betaald hebt? :X

• snaggyheadshot
Louw Post schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Uh, kun je dan alsnog die tegoed wel gebruiken als je via een andere kaart betaald hebt? :X
Als ik het teruglees is het inderdaad een tikkeltje verwarrend wellicht. Ik heb na dit weekend pas gedowngraded :P

• Wally2002
[...]

Wordt neem ik aan alsnog in orde gemaakt door Amex door alsnog het bedrag te crediteren? Want Loetje staat op de lijst van de Gold kaart.
Nadat ik verleden maand ook nog problemen had met mijn Priority pass maar besloten te gaan downgraden. Via de klantenservice werd mij medegedeeld dat meerdere personen bij een lounge-bezoek simpelweg werden afgeboekt van de 4 jaarlijkse bezoeken. Bij de desbetreffende lounge bleek dat toch niet zo te werken. Voor mij genoeg reden om het lekker er bij te laten.
Ik zou hier een klacht over indienen. Als je ergens specifiek navraag naar doet mag je er vanuit gaan dat die informatie klopt. Zeker als je alsnog voor lounge-toegang heb moeten betalen kun je dat bonnetje natuurlijk bij je klacht indienen.
Overigens zie ik nu ook geen rewards-punten meer in de app, hopelijk komen die wel nog terug :+
hier wel, neem aan een tijdelijk iets :)

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...] Bij de desbetreffende lounge bleek dat toch niet zo te werken. Voor mij genoeg reden om het lekker er bij te laten.
Nu is het ook wel zo dat lounges extreem veel verschillende regelingen hebben en er maar weinig medewerker zijn die dat echt overzien. Zelfs/ook bij airline lounges gaat het wel eens mis, ik ben Oneworld Silver en mag daarmee ook in de VS een lounge in (zelfs op een domestic flight) maar dat wordt ook niet altijd begrepen. Laat staan dat je dan ook nog een gast mee mag nemen.

Om over priority pass maar te zwijgen we/niet toegang wel/niet een extra gast. Heb regelmatig de voorwaarden zelf erbij moeten zoeken.

Daarbij, over het algemeen vallen lounges mij tegen. Alleen de Privium lounge vind ik echt relaxed op Schiphol. En vaak zijn lounges gewoon te druk. Afgelopen jaar wel positief verrast door de nieuwe AA Admirals club op LaGuardia en de BA/AA lounge in JFK (beide nieuw), groot/veel keuze in eten/drinken/niet te druk. Maar KLM lounge(s) op Schiphol meestal te druk, idem voor BA op T5 LHR. En vaak op kleinere vliegvelden/outstation heb je het niveau Aspire Lounge op Schiphol. Niet iets waar je 30+ euro voor zou uitgeven wmb voor een betaalde eenmalige toegang.

[ Voor 36% gewijzigd door PolarBear op 17-08-2023 17:07 ]

• Wally2002
PolarBear schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Nu is het ook wel zo dat lounges extreem veel verschillende regelingen hebben en er maar weinig medewerker zijn die dat echt overzien. Zelfs/ook bij airline lounges gaat het wel eens mis, ik ben Oneworld Silver en mag daarmee ook in de VS een lounge in (zelfs op een domestic flight) maar dat wordt ook niet altijd begrepen. Laat staan dat je dan ook nog een gast mee mag nemen.
Er zijn inderdaad veel passen en loyalty-programma's, al dan niet airline/alliance gebonden, dus ga wel mee in je punt dat een medewerker niet alle soorten passen/programma's kent. Aan de andere kant kan je dat ook ondervangen met 'computer says no' , neem aan dat veel lounges toch wel enige vorm van een computersysteem hebben om de bezoeken te registreren en te verrekenen met partijen.

Om nog even terug te komen op de priority pass bij Gold, in de voorwaarden op de Amex site staat (vet door mij uitgelicht):
Voorwaarden Priority Pass

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het Gold-lidmaatschap en het gebruik van het Priority Pass™-programma. Priority Pass is een onafhankelijk programma voor de toegang tot luchthavenlounges. American Express betaalt 4 toegangen per jaar voor u en uw metgezellen. Voor toegangen die niet door American Express worden betaalt, wordt het geldende tarief aangerekend dat beschikbaar is op www.prioritypass.com. Sommige lounges laten geen gasten toe. U stemt ermee in dat u verantwoordelijk bent voor de betaling van alle niet door American Express betaalde toegangen en dat uw kaart automatisch zal worden belast na aanmelding voor toegang en kennisgeving aan Priority Pass via de deelnemende lounge. U erkent verder en stemt ermee in dat American Express uw kaartrekeningnummer mag verifiëren en bijgewerkte kaartrekeninginformatie aan Priority Pass mag verstrekken. Priority Pass zal deze informatie gebruiken om te voldoen aan het Priority Pass-programma. Gold Card-leden van wie de kaartrekening niet is geannuleerd, hebben na inschrijving toegang tot de deelnemende Priority Pass-lounges op vertoon van hun Priority Pass-kaart en een bevestigde instapkaart. In sommige lounges moet een Priority Pass-lid 21 jaar oud zijn om zonder ouder naar binnen te mogen. Priority Pass-leden moeten zich houden aan de regels en voorschriften van de deelnemende lounges. De voorzieningen kunnen variëren, afhankelijk van de locatie van de luchthavenlounge. Conferentiezalen, indien beschikbaar, kunnen tegen een kleine vergoeding worden gereserveerd. Priority Pass lounge partners en locaties zijn onderhevig aan verandering. Alle Priority Pass-leden moeten zich houden aan de gebruiksvoorwaarden van Priority Pass, die te vinden zijn op www.prioritypass.com en waarvoor American Express niet verantwoordelijk is.
Het kan dus zijn dat men sowieso geen gasten toelaat (ivm volle lounge).

• Weicool
Wally2002 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

De privacyverklaring voor kaarthouders geeft niet expliciet aan welk gerechtvaardigd belang er is specifiek voor het vragen naar een telefoonnummer. Het wordt gedefinieerd als onderdeel van 'Persoonsgegevens'. Vervolgens wordt er een hele rits aan activiteiten genoemd waar persoonsgegevens voor gebruikt worden.
Van dat rijtje is m.i. de enige reden waar ik me nog iets bij kan voorstellen het beheren van fraude- en veiligheidsrisico's, ofwel in situaties waar enige spoed in contact met kaarthouder gewenst is.
Maar dan nog kan men ook zeggen: blokkeren die handel en kaarthouder neemt wel contact op.

Ben wel benieuwd of je dan een fake telefoonnummer hebt doorgegeven, de aanvraag is blijkbaar gelukt. Hebben ze je dan daarna een mail of brief gestuurd, of...?

Trouwens 18 november 2022 schreef je nog dat je rekening stopgezet zou worden, en mondjesmaat kon je hier melden dat er een bijzondere situatie met betalingen via PayPal aan buitenlandse aannemers speelde. Daarnaast schreef je ook over een UK Amex aanvraag en/of US. Gaat dit om een NL Amex kaart?
Het gaat om NL Amex, maar ik vind UK Amex en US Amex wat beter, met toch net wat meer online features beschikbaar en dus minder ouderwets… Helaas geen fake nummer opgegeven: ze wel geblokkeerd op basis van het “recht van verzet”: https://www.rijksoverheid...bedrijven-en-goede-doelen

Misschien dus weer eens tijd om NL Amex op te zeggen!

[ Voor 8% gewijzigd door Weicool op 17-08-2023 17:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfkne
Ik word nooit door AMEX gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Wally2002 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:01:
[...]

Wordt neem ik aan alsnog in orde gemaakt door Amex door alsnog het bedrag te crediteren? Want Loetje staat op de lijst van de Gold kaart.
Het antwoord was dat ik nog maar een keer terug moest gaan want het zou zeker moeten werken. :F
PolarBear schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Daarbij, over het algemeen vallen lounges mij tegen.
Wat betreft de kwaliteit van lounges die toegankelijk zijn met een Priority pass zeker. De enige keer dat ik echt onder de indruk was van een lounge toegankelijk met die pas was in Kopenhagen. Verder weinig soeps.

Als je in Azië reist is overigens vaak voordelig om terplekke of via de airline lounge-access te kopen. Kost vaak weinig maar je krijgt afhankelijk van het vliegveld/airline er veel voor terug!

[ Voor 45% gewijzigd door snaggyheadshot op 18-08-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
  • Laatst online: 16:20
Wat is momenteel de beste AMEX deal? Is dat via een referral of op een andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
NoNickOne schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:13:
Wat is momenteel de beste AMEX deal? Is dat via een referral of op een andere manier?
Referral, maar er is op dit moment geen promotie voor dubbele punten bij een referral. Huidige bonus is 6000 punten bij gold, 12000 punten bij platinum.

Beste optie is een referral voor gold en na 6 maanden upgraden naar platinum. Zo ontvang je rond de 56000-81000 punten in 6-7 maanden tijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 15:51
NoNickOne schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:13:
Een referral pakken, alleen de huidige puntjes die krijgt bij gold/plat zijn gewoon dramatisch. Beste wacht je een maand of wat, zo richting de kerst is er vaak nog wel weer een actie.

Verder, punten zijn enorm gedevalueerd, hierboven al over gesproken, Naast dat MR gedevalueerd is, zijn bvb de FB Miles ook drastisch gedevalueerd. Waar ik eerst voor 160k voor 2 personen retour Tocumen Airport vloog (premium comfort) ben je dat nu kwijt voor een economy ticket, en dan moet je nog 20/30k punten bijleggen. Ben al een jaar of 3 platinum gebruiker, maar ik denk dat ik soon toch wel wat anders ga zoeken/bekijken want het is niet meer wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Djurres schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:01:
[...]

Een referral pakken, alleen de huidige puntjes die krijgt bij gold/plat zijn gewoon dramatisch. Beste wacht je een maand of wat, zo richting de kerst is er vaak nog wel weer een actie.

Verder, punten zijn enorm gedevalueerd, hierboven al over gesproken, Naast dat MR gedevalueerd is, zijn bvb de FB Miles ook drastisch gedevalueerd. Waar ik eerst voor 160k voor 2 personen retour Tocumen Airport vloog (premium comfort) ben je dat nu kwijt voor een economy ticket, en dan moet je nog 20/30k punten bijleggen. Ben al een jaar of 3 platinum gebruiker, maar ik denk dat ik soon toch wel wat anders ga zoeken/bekijken want het is niet meer wat het was.
Is inderdaad bij elke airline alliances dat de miles minder waard zijn dan 3 jaar terug vanwege inflatie :(

En inderdaad punten zijn nu veel minder bij referrals en introductiebonussen. Ik denk dat amex zo ontiegelijk veel klanten heeft binnengehaald met de chaos op Schiphol vorig jaar dat ze nu een tijdje geen nieuwe klanten nodig hebben :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
blokkeren die handel en kaarthouder neemt wel contact op.
Amex heeft een rare “bug” dat het geen doorlopende abonnementen kan blokkeren als de kaart zelf geblokkeerd wordt, maar stel zo’n abonnement wordt gehackt en het is geen 20 Euro per maand, maar opeens 20000 Euro per maand geworden die van de creditcard wordt afgeschreven: gewoon de creditcard bedrijf de schuld hiervan geven en de rekening voor de 20000 Euro weigeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Weicool op 20-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Weicool schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:16:
Helaas geen fake nummer opgegeven: ze wel geblokkeerd op basis van het “recht van verzet”: https://www.rijksoverheid...bedrijven-en-goede-doelen

Misschien dus weer eens tijd om NL Amex op te zeggen!
Dat 'recht van verzet' geldt alleen voor bedrijven en goede doelen waar je geen klant bent (of in afgelopen 3 jaar geen klant bent geweest). Amex mag jou dus gewoon bellen. Er wordt ook niet voor niets de term 'verkoper' gebruikt.

Maar wat is er nu uit je discussie met Amex gekomen over dat je niet gebeld wilt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Weicool schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Amex heeft een rare “bug” dat het geen doorlopende abonnementen kan blokkeren als de kaart zelf geblokkeerd wordt, maar stel zo’n abonnement wordt gehackt en het is geen 20 Euro per maand, maar opeens 20000 Euro per maand geworden die van de creditcard wordt afgeschreven: gewoon de creditcard bedrijf de schuld hiervan geven en de rekening voor de 20000 Euro weigeren?
Beetje merkwaardige vraag. Mag toch aannemen dat je dan contact gaat zoeken (normaal gesproken in eerste instantie met het bedrijf waar je abo loopt, bij dat soort bedragen ook met Amex) en melding doet.
En stel dat het bedrag op je maandafrekening staat, automatisch wordt afgeschreven en de incasso mislukt, dan zal Amex dat echt wel begrijpen. Je hebt immers een overeenkomst met het bedrijf voor een bepaald bedrag per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Wally2002 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:25:
[...]

Dat 'recht van verzet' geldt alleen voor bedrijven en goede doelen waar je geen klant bent (of in afgelopen 3 jaar geen klant bent geweest).
Neen, dat is niet wat het zegt: recht van verzet is nadat je aangeeft niet meer gebeld te willen worden door een bedrijf, het bedrijf je dus niet meer moet bellen…

[ Voor 8% gewijzigd door Weicool op 20-08-2023 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Wally2002 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

Beetje merkwaardige vraag. Mag toch aannemen dat je dan contact gaat zoeken (normaal gesproken in eerste instantie met het bedrijf waar je abo loopt, bij dat soort bedragen ook met Amex) en melding doet.
En stel dat het bedrag op je maandafrekening staat, automatisch wordt afgeschreven en de incasso mislukt, dan zal Amex dat echt wel begrijpen. Je hebt immers een overeenkomst met het bedrijf voor een bepaald bedrag per maand.
Bedrijven hebben geautomatiseerde beleidsregels waar de klantenservice niet van mag afwijken! Gevalletje van “computer zegt nee” dus. Creditcard afschrijving mislukt niet vanwege de hoge kredietlimiet en de onmogelijkheid om de betaling te blokkeren… incasso valt wel te blokkeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Weicool op 20-08-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Weicool schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:36:
[...]

Neen, dat is niet wat het zegt: recht van verzet is nadat je aangeeft niet meer gebeld te willen worden door een bedrijf…
Heb je de hele pagina wel gelezen? Daaruit blijkt duidelijk dat het over verkooptelefoontjes gaat.
Krijgt u verkooptelefoontjes omdat u eerder toestemming gaf, maar wilt u ervan af? Dan kunt u dit aangeven tijdens het gesprek. Het is voldoende als u zegt dat u niet meer gebeld wilt worden. Dit heet: recht van verzet. De verkoper moet dan het gesprek stoppen en mag u niet meer bellen.
Amex gaat je niet bellen om producten aan te bieden.
Ze zullen alleen bellen in het kader van de klantrelatie.
De enige keer dat ze mij gebeld hebben was ivm een stornering die ik had gedaan van de maandelijkse rekening (ik had ruim voldoende positief saldo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Weicool schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:40:
[...]

Bedrijven hebben geautomatiseerde beleidsregels waar de klantenservice niet van mag afwijken! Gevalletje van “computer zegt nee” dus. Creditcard afschrijving mislukt niet vanwege de hoge kredietlimiet en de onmogelijkheid om de betaling te blokkeren… incasso valt wel te blokkeren.
Dat eerste punt kom je helaas wel tegen (de scripts die de eerstelijns klantenservice medewerkers hebben) maar daar laat je je toch niet door weerhouden. Escaleren, klacht indienen of naar Kifid of de rechter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weicool
Wally2002 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:55:
[...]

Dat eerste punt kom je helaas wel tegen (de scripts die de eerstelijns klantenservice medewerkers hebben) maar daar laat je je toch niet door weerhouden. Escaleren, klacht indienen of naar Kifid of de rechter gaan.
Escaleren: ze zullen in eerste instantie je aangetekende brieven negeren

Kifid: ze zullen in eerste instantie zeggen dat je 3 maanden moet wachten op het definitieve standpunt van de financiële dienstverlener en vervolgens de zaak niet ontvankelijk verklaren

Rechter: zou je eerst hele goede rechtsgronden voor moeten hebben, zou je vervolgens geen enkele advocaat vinden die zowel de tijd en expertise heeft om het helemaal voor je te regelen…
Zelfs wanneer je het zelf zou moeten doen, dan ben je nog erg veel tijd en moeite kwijt zonder enige garantie op resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Je hebt wel een heel negatief beeld van de wereld... Suggereert dat niet dat je uitgangspunt eigenlijk misschien niet klopt?

Enkel "ik wil niet gebeld worden voor wat dan reden dan ook" is niet iets wat je kan verlangen van een partij die jou moet kunnen bellen als het om jouw betalingen gaat. Zeker omdat je eerder schreef bang te zijn voor onterechte abonnementen van 20 duizend (!) euro per maand.

En anders kan je gewoon je telefoon uitschakelen. Al denk ik niet dat dat je situatie gaat bevorderen...

[ Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Er is weer een nieuwe referral actie bij American Express. Je krijgt tot 20 september dubbele punten bij het aanvragen van een kaart als je dit doet via een referral.

12.000 MR bij de gold card als je €2.500,- uitgeeft in de eerste 3 maanden

24.000 MR bij de platinum card als je €5.000,- uitgeeft in de eerste 3 maanden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Als je bij ING nu geld bijstort op je creditcard word het meteen toegevoegd. Ben er blij mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
polopolo150 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 02:49:
Als je bij ING nu geld bijstort op je creditcard word het meteen toegevoegd. Ben er blij mee. :)
Als ze momenteel niet weer eens een storing hadden zou je dat inderdaad kunnen zien.
Pagina: 1 ... 63 ... 92 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1