Ja, werd geweigerd. Vandaar dat ik de check wilde gebruiken. Morgen maar bellen.Greetoz schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:38:
[...]
Heb je al geprobeerd gewoon iets te kopen ermee ipv alleen de check te gebruiken.
Inmiddels gefixt. Blijkbaar was er vrijdag iets misgegaan met het verzenden van de SafeKey-code en is daarna uit veiligheidsoverwegingen mijn kaart geblokkeerd.finsdefis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:35:
[...]
Ja, werd geweigerd. Vandaar dat ik de check wilde gebruiken. Morgen maar bellen.
Binnen een minuut of 2 had ik iemand aan de lijn die me snel geholpen heeft.
Nu alweer wat kunnen kopen bij Gadero en Bol.com.
Je gaat toch niet serieus menen dat je spullen koopt via je Amex en dan retourneert op je debit zodat je je spend haalt van je cc?Stinger_Ventura schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:08:
Voor de mensen die nog spend zoeken om aan hun doel te komen; de Ikea accepteert ook Amex en kan je spullen terug brengen met retour pinnen 😇

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
True schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:08:
[...]
Je gaat toch niet serieus menen dat je spullen koopt via je Amex en dan retourneert op je debit zodat je je spend haalt van je cc?

American Express vraagbaak
Hello to everyone,
I recently started to use American express and the easiest way for adding points for me is fueling my car. Unfortunately ever time I go to fuel station from the list of Amex working ones I am not able to even enter my pin code. When I call Amex they say that the machine is asking for pin code and signature and this the reason that my card is rejected at every fuel station they work with. Did anyone experience similar issues?
I recently started to use American express and the easiest way for adding points for me is fueling my car. Unfortunately ever time I go to fuel station from the list of Amex working ones I am not able to even enter my pin code. When I call Amex they say that the machine is asking for pin code and signature and this the reason that my card is rejected at every fuel station they work with. Did anyone experience similar issues?
No, never in the Netherlands.Amex_BGS schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:33:
Hello to everyone,
In other countries they might ask for your signature after entering the pincode. But never in NL.
My card is rejected at all Tango and TinQ station that I tried. I am not even entering a pin code.
The explanation of Amex is that the merchant is asking me for pin and signature and this is not used anymore.
For the record, the card is working in supermarket or online payments perfectly!
The explanation of Amex is that the merchant is asking me for pin and signature and this is not used anymore.
For the record, the card is working in supermarket or online payments perfectly!
Tango? Heb je het specifiek over de self-service tankstations?Amex_BGS schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:51:
My card is rejected at all Tango and TinQ station that I tried. I am not even entering a pin code.
Mijn eerdere bericht over dat onbemande tankstation dat spontaan niet meer om een pincode vroeg was ook een Tango. Maar de transactie was wel gewoon akkoord…
Omdat je de noodzaak hebt met een grappig plaatje te reageren wil ik er nog wel even op terugkomen.
Dat je creditcard beloningen (of zelfs perspectief op meer beloningen) je consumptiegedrag zo afschuwelijk beïnvloed dat je je genoodzaakt voelt om bij een niet gelieerde productenaanbieder willens en wetens misbruik te maken van hun courante service én hun meer dan standaard betaalmogelijkheden. Wat zo ten koste gaat van de serviceverlening en de concurrerende prijzen waarvan andere consumenten, zonder hiervan misbruik te maken, ook gebruik van willen maken. Vind ik ronduit belachelijk.
Kijkend naar de definitie van fraude volgens het OM: "Fraude is 'opzettelijke misleiding om onrechtmatig voordeel te verkrijgen'."
De definitie van onrechtmatige daad (1 v.d. 3) volgens het burgerlijk wetboek: "Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond."
Ik denk dat een onrechtmatige voordeel voortvloeit uit een onrechtmatige daad.
Misschien moet ik het nog iets duidelijker verwoorden. Als je ten koste van de maatschappij lekker je spend zit te verhogen en je producten retourneert ben je niet alleen in mijn boekje een zelfzuchtig persoon met een onevenredig gevoel voor eigenbelang, maar Amex en Ikea kunnen je daarvoor ook nog terecht aanklagen.
De energie alleen al om maandelijks overal wat te kopen en naar de winkel te moeten om terug te brengen voor een beetje spend. Waar heb je het over...True schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:03:
[...]
Omdat je de noodzaak ziet met een grappig plaatje te reageren wil ik er nog wel even op terugkomen.

iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Hello,True schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:49:
[...]
Tango? Heb je het specifiek over de self-service tankstations?
I am indeed talking to self service tankstations. It is strange to me that I cannot use my card and at the same time a friend of mine is able to fuel there with american express.
I just want to check if here there is anyone with similar issues. I am talking mainly about Tango and TinQ fuel stations. Yesterday I went to Makro and the same thing happened.
Mijn persoonlijke ervaring is dat self-service tankstations niet terug praten.Amex_BGS schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:50:
[...]
Hello,
I am indeed talking to self service tankstations. It is strange to me that I cannot use my card and at the same time a friend of mine is able to fuel there with american express.
I just want to check if here there is anyone with similar issues. I am talking mainly about Tango and TinQ fuel stations. Yesterday I went to Makro and the same thing happened.
Dat gezegd hebbende, wat ze voor debit kaarten doen is een tijdelijke reservering plaatsen van (ik dacht) 125€ (tegenwoordig wat hoger i.v.m. de gestegen prijzen). En een definitieve afschrijving na het tanken. Ik weet niet of dit voor credit cards ook zo gaat. Ik betaal niet met een credit card voor tanken in Nederland.
Gezien het feit dat je nu ook over de Makro begint denk ik toch echt dat er wat met je credit card (het pasje) of blokkades vanuit Amex is. Ik zou nogmaals contact met ze opnemen.
Thank you for your reply. I am contacting them everyday. I am even talking to them at the moment. We are slowly building a good relationship.True schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:07:
[...]
Mijn persoonlijke ervaring is dat self-service tankstations niet terug praten.
Dat gezegd hebbende, wat ze voor debit kaarten doen is een tijdelijke reservering plaatsen van (ik dacht) 125€ (tegenwoordig wat hoger i.v.m. de gestegen prijzen). En een definitieve afschrijving na het tanken. Ik weet niet of dit voor credit cards ook zo gaat. Ik betaal niet met een credit card voor tanken in Nederland.
Gezien het feit dat je nu ook over de Makro begint denk ik toch echt dat er wat met je credit card (het pasje) of blokkades vanuit Amex is. Ik zou nogmaals contact met ze opnemen.
I would wait to see if there is anyone which similar issues.
Voor credit cards werkt dat precies hetzelfde. Het verschil met een debit card bij een bankrekening is de manier waarop het weergegeven saldo berekend wordt. Het saldo wordt weergegeven alsof reserveringen al definitief zijn omdat die dat in Nederland in bijna alle gevallen ook zullen worden, en het gezien wordt als zinvol om de klant alleen het nog beschikbare saldo te tonen.True schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:07:
[...]
Bij makro's is het me ook niet gelukt om met AMEX te betalen. Bij bemande tankstations vrijwel altijd wel, bij onbemande vaak niet. Een tinq deed het gek genoeg soms wel, soms niet met een amex kaart.
Het is ook maar de vraag of het bij alle Tinq stations werkt.TereZz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:02:
Bij makro's is het me ook niet gelukt om met AMEX te betalen. Bij bemande tankstations vrijwel altijd wel, bij onbemande vaak niet. Een tinq deed het gek genoeg soms wel, soms niet met een amex kaart.
Ik tank grotendeels bij Mother Russia (Lukoil) en die accepteren hem zonder enige problemen, ook bij onbemande pompen.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Geinig, aangezien je bij de Makro zelf wel met de Amex kan betalen.TereZz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:02:
Gisteren vroeg de onbemande Tango wederom niet om een pincode voor Amex. Werd wel geaccepteerd. Ik blijf het vreemd vinden
Begint zo steeds meer Amerikaans te worden. Merk het ook op mijn Visa kaart hier in India. Voor je het weet geven we binnenkort onze creditcard af zodat de serveerster ergens achter in het restaurant eventjes de betaling voor je regeltZr40 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:42:
Gisteren vroeg de onbemande Tango wederom niet om een pincode voor Amex. Werd wel geaccepteerd. Ik blijf het vreemd vinden

Heeft iemand onlangs partner privium aangevraagd met de 2e platinum kaart die mij kan vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat je de uitnodiging krijgt om de pas aan te maken?
Zelf gedaan in Juni (al een tijdje terug) en toen na éen week een berichtje eruit gegooid op Twitter en toen kreeg ik direct het partner lidmaatschapsnummer. Meestal ligt die eerder klaar dan de emailStrijdhagen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:33:
Heeft iemand onlangs partner privium aangevraagd met de 2e platinum kaart die mij kan vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat je de uitnodiging krijgt om de pas aan te maken?
Inderdaad even contact opnemen, ik en mijn partner kregen de aanvraag ook maar niet bevestigd. Telefonisch kreeg ik meteen mijn klantnummer en een mail om de afspraken te maken.
Data point; als Platinum kaarthouder gaf ik een referral aan een kennis voor een Amex Gold, en ipv 40.000 punten kreeg ik er 60.000 voor 🥳
En op Schiphol kreeg ik bij Grab&Fly gratis 3x een:
- Sandwich (ei/zalm/gezond etc)
- Drankje (ice-tea, cola etc)
- warm croissantje of fruit
Met mijn Gold of Platinum amex kaart. Is toch 12,50 per persoon aan waarde elke keer als ik vlieg.
En op Schiphol kreeg ik bij Grab&Fly gratis 3x een:
Met mijn Gold of Platinum amex kaart. Is toch 12,50 per persoon aan waarde elke keer als ik vlieg.
Dat is gewoon de actie die er is t/m 24 augustus, 60.000 voor nieuwe Gold of Platinum aanbreng.Stinger_Ventura schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:05:
Data point; als Platinum kaarthouder gaf ik een referral aan een kennis voor een Amex Gold, en ipv 40.000 punten kreeg ik er 60.000 voor 🥳
Yes, dat is inderdaad prima actie, zelf ook al gebruik van gemaakt. Enige is dat je dan niet te lounges in mag, maar bij Platinum kan je natuurlijk dan met Privium wel de Privium lounges in.En op Schiphol kreeg ik bij Grab&Fly gratis 3x een:
Alleen normaal was het 40k voor Gold Refereal en 60k goor Platinum referral als Gold of Plat kaarthouder.geenstijl schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:12:
[...]
Dat is gewoon de actie die er is t/m 24 augustus, 60.000 voor nieuwe Gold of Platinum aanbreng.
[...]
Yes, dat is inderdaad prima actie, zelf ook al gebruik van gemaakt. Enige is dat je dan niet te lounges in mag, maar bij Platinum kan je natuurlijk dan met Privium wel de Privium lounges in.
Maar nu dus 60k voor Gold als Platinum kaarthouder! Dan gaat het heel vlot met de punten 🚀
Weet niet of je dan niet de lounge in mag (buiten de vraag of dat dan nog nodig is als je eerst in de lounge bent geweest om dan nog dingen aan boord te nemen). Ze scande mijn kaart een paar keer voor het statiegeld, en dat was het. Niet de priority pass die toegang geeft toch de lounges.
Uit de voorwaarden van Amex:Stinger_Ventura schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:31:
[...]Weet niet of je dan niet de lounge in mag (buiten de vraag of dat dan nog nodig is als je eerst in de lounge bent geweest om dan nog dingen aan boord te nemen). Ze scande mijn kaart een paar keer voor het statiegeld, en dat was het. Niet de priority pass die toegang geeft toch de lounges.
Het voordeel geldt niet bij aankomst of als u er ook voor heeft gekozen om een van de lounges te bezoeken.
Ik overweeg al langer een Amex kaart aan te vragen. Waarschijnlijk gold. Hoe zit het met die referral? Als iemand mij refert, krijg ik dan ook punten? Dat zou wel interessant zijn!
Dank. Heb hem aangevraagd met de referral link van een vriendelijke mede-Tweaker. Met de 160 euro aan punten, de tweemaal per jaar loungetoegang, de grab & fly bonus en het eerste jaar 50% korting is dit een no-brainer.
Precies, en 75€ travel voucher als je meer dan 500€ uitgeeft op amex traveldonleone83 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:28:
Dank. Heb hem aangevraagd met de referral link van een vriendelijke mede-Tweaker. Met de 160 euro aan punten, de tweemaal per jaar loungetoegang, de grab & fly bonus en het eerste jaar 50% korting is dit een no-brainer.
Heeft iemand enig idee hoe de verzekering werkt op Amex? ik heb vliegtickets gekocht met mijn Mastercard creditcard op Pegasus (omdat ze alleen Turkse Amex met 14 cijfers accepteren). Ik belde AXA via amex en ze zeiden dat zolang ik het bewijs heb dat de betaling via Amex niet werd geaccepteerd, ze nog steeds de hele reis dekken. Aangezien ik hier nergens bevestiging van kan vinden, weet iemand of heeft iemand ervaring met hoe ze hiermee omgaan?
Wat zij AXA/Amex toen je vroeg hoe ze dat bewijs wilden zien?anjistha schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:05:
Heeft iemand enig idee hoe de verzekering werkt op Amex? ik heb vliegtickets gekocht met mijn Mastercard creditcard op Pegasus (omdat ze alleen Turkse Amex met 14 cijfers accepteren). Ik belde AXA via amex en ze zeiden dat zolang ik het bewijs heb dat de betaling via Amex niet werd geaccepteerd, ze nog steeds de hele reis dekken. Aangezien ik hier nergens bevestiging van kan vinden, weet iemand of heeft iemand ervaring met hoe ze hiermee omgaan?
Screenshot van de website?
@anjistha: Op de website staat niks over AMEX in de FAQ:
https://www.flypgs.com/en...y-ticket-transactions#f-0How can i purchase a ticket?
You can purchase your tickets from the Ticket Sales tab on the left-hand side of the www.flypgs.com homepage, or you can use your mobile/tablet and our iOS or Android apps and a Visa/Mastercard credit card.
Ja, ze zeiden dat zolang je een screenshot hebt, ze het zullen bedekken.Wally2002 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:14:
[...]
Wat zij AXA/Amex toen je vroeg hoe ze dat bewijs wilden zien?
Screenshot van de website?
Afhankelijk van de reden zou je mogelijk ook een beroep kunnen doen op die MasterCard.anjistha schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:05:
Lekker!
U123456 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:54:
@anjistha: Op de website staat niks over AMEX in de FAQ:
[...]
https://www.flypgs.com/en...y-ticket-transactions#f-0
:strip_exif()/f/image/yYoHn6jGx8FgW0ZJAD1F2guX.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was tijdens het boeken op de pegasus-website. Ik belde Pegasus en ze zeiden dat ze alleen Turkse Amex-kaarten met 14 cijfers erop accepteerden.
[ Voor 6% gewijzigd door anjistha op 31-07-2022 14:12 ]
Wat heeft dit met credicards te maken? Blijf aub ontopic
[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 31-07-2022 22:26 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Beste,
Ik ga naar de VK, nu heb ik begrepen dat je eigenlijk wel overal al met IDEAL of Apple Pay kunt betalen. Klopt dit?
Anders kom ik namelijk met het volgende, dat ik een creditcard wil, eentje die ook met mijn iPhone kan.
Echter wil ik geen negatief BKR, want ik wil nog een huis kopen.
Zijn er ervaringsdeskundigen?
Ik ga naar de VK, nu heb ik begrepen dat je eigenlijk wel overal al met IDEAL of Apple Pay kunt betalen. Klopt dit?
Anders kom ik namelijk met het volgende, dat ik een creditcard wil, eentje die ook met mijn iPhone kan.
Zolang je een creditcard afneemt waarbij elke maand het volledige openstaande saldo afgeschreven wordt (dus zonder krediet) is er geen BKR registratie. Dit is standaard het geval bij American Express en bij ICS zolang je de gespreid betalen faciliteit niet aanvraagt.
Edit: bij ICS is gespreid betalen blijkbaar niet meer mogelijk, dus ook daar heb je geen BKR registratie.
Edit: bij ICS is gespreid betalen blijkbaar niet meer mogelijk, dus ook daar heb je geen BKR registratie.
[ Voor 27% gewijzigd door Joni op 31-07-2022 17:15 ]
In de VK heb ik vroeger meestal met mijn maestro betaalpas weten te betalen. Ik heb geen ervaring met Apple pay. Met multi-currency debit cards (visa & MC) Wise en Revolut heb je meestal geen BKR registratie en ook bij een ING creditcard heb je geen BKR registratie als je automatisch maandelijks aflost. Daarnaast heb je ook Amex waarmee je ook geen BKR registratie krijgt aangezien er maandelijks wordt afgelost. Bij Amex heb je echter wel altijd het feit dat het minder geaccepteerd wordt dan MC/VisaPatrick22221 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:07:
Beste,
Ik raad het volgende aan per situatie:
Betalingen in buitenlandse valuta? - Wise/Revolut
Voordelen zoals loungetoegang, aankoopbescherming, punten sparen? - Amex
Backup kaart in het geval dat de bovenste 2 opties niet werken - creditcard van banken waar je geen BKR registratie krijgt d.m.v. automatisch maandelijks aflossen
Dank jullie wel!
Ik heb dus begrepen dat ik hem op maandelijks aflossen moet zetten!
Jaa, ik heb wat rond gegoogled en Apple kwam met een statement naar buiten dat er z'n 226.000 winkels Apple Pay zouden hanteren vanaf 2021.
Alleen ja ik ga ook met het OV, en toen liep ik stuk dat je bij een soort van 'strippenkaart' je een credit card nodig bent. (een strippenkaart zou goedkoper zijn ivm de koersen oid)
waarbij ik later weer las dat je ook gewoon in de metro of bus direct contactloos kan betalen. wat dan wel belangrijk is dat je incheckt en uit checkt met het zelfde pas of toestel. (ivm afschrijven)
maar in ieder geval bedankt voor jullie advies!
Jaa, ik heb wat rond gegoogled en Apple kwam met een statement naar buiten dat er z'n 226.000 winkels Apple Pay zouden hanteren vanaf 2021.
Alleen ja ik ga ook met het OV, en toen liep ik stuk dat je bij een soort van 'strippenkaart' je een credit card nodig bent. (een strippenkaart zou goedkoper zijn ivm de koersen oid)
waarbij ik later weer las dat je ook gewoon in de metro of bus direct contactloos kan betalen. wat dan wel belangrijk is dat je incheckt en uit checkt met het zelfde pas of toestel. (ivm afschrijven)
In het VK wordt je Maestro betaalpas overal geaccepteerd.Patrick22221 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:57:
Dank jullie wel!
Kijk dat is nog beterdonleone83 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:08:
[...]
In het VK wordt je Maestro betaalpas overal geaccepteerd.
Mwah dat wordt eerder minder als meer op dit moment.donleone83 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:08:
[...]
In het VK wordt je Maestro betaalpas overal geaccepteerd.
Ik stond laatst in een bus, geen maestro, geen vpay (nl debit), Geen amex.
Wel master en visa maar enkel wireless en dat heeft mijn backup master niet..
uiteindelijk goed gekomen door gebruik corporate visa, maar je staat toch raar te kijken als 4/4 betaal methode niks doen..
(Via Apple Pay heb ik nu mijn back Up master ook draadloos, dus misschien een tip voor een van de lezers)
Okee misschien generaliseer ik. In London kon ik in ieder geval in alle winkels, restaurants en pubs met mijn Maestro betalen. Het OV heb ik niet gebruikt maar ik neem aan dat je met Maestro een Oyster card aan kunt schaffen. Hoe dan ook: goed om meerdere opties op zak te hebben!Captain_koek schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:59:
[...]
Mwah dat wordt eerder minder als meer op dit moment.
Ik stond laatst in een bus, geen maestro, geen vpay (nl debit), Geen amex.
Wel master en visa maar enkel wireless en dat heeft mijn backup master niet..
uiteindelijk goed gekomen door gebruik corporate visa, maar je staat toch raar te kijken als 4/4 betaal methode niks doen..
(Via Apple Pay heb ik nu mijn back Up master ook draadloos, dus misschien een tip voor een van de lezers)
Ik moet wel met het ov, de hostel staat al op een uur afstand vanaf het vliegveld.. kort gezegd toch naar een creditcard aanschaffen
Je zou dan ook een Revolut rekening met Visa debit kunnen overwegen. Heb ik Londen overal kunnen gebruiken en is contactless dus ook te gebruiken in OV. Nog goedkoper ook dan de wisselkoers van je bank.Patrick22221 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:27:
Ik moet wel met het ov, de hostel staat al op een uur afstand vanaf het vliegveld.. kort gezegd toch naar een creditcard aanschaffen
Bij in NL uitgegeven creditcards heb je wel BKR toetsing (maar geen registratie).Patrick22221 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:57:
Dank jullie wel!
Als dat ook een probleem is, kun je de GO card van ICS overwegen.
Let op: Apple Pay zegt helemaal niets over welk kaartschema wordt geaccepteerd! Je betaald via Apple Pay met de onderliggende kaart. Dus als de winkel geen Maestro accepteert kun je ook niet met je aan Apple Pay gekoppelde Maestro betalen.Jaa, ik heb wat rond gegoogled en Apple kwam met een statement naar buiten dat er z'n 226.000 winkels Apple Pay zouden hanteren vanaf 2021.
Neem aan dat je naar London gaat? Daar kun je de Oystercard gebruiken (soort OV-chipkaart) of idd met je bankpas. Dat werkt als 'PAYG' : Pay as You Go. En in principe betaal je, ook met een bankpas, niet meer dan wat een dagkaart voor betreffende zones zou kosten (met enkele uitzonderingen). De zogenaamde daily cap.Alleen ja ik ga ook met het OV, en toen liep ik stuk dat je bij een soort van 'strippenkaart' je een credit card nodig bent. (een strippenkaart zou goedkoper zijn ivm de koersen oid)
Echt niet nodig. Zelfs de website van University College London waar elk jaar duizenden internationale studenten komen zegt dat je met Maestro een Oyster Card kunt kopen.Patrick22221 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 21:27:
https://www.ucl.ac.uk/stu...-cards-and-rail-discounts
Heeft iemand een idee waarom ICS met name de VISA kaarten promoot en de MasterCard kaarten lastig te vinden zijn op hun site? Is VISA voor hen interessanter?
Heb even gekeken op de ICS site, en zie wat je je bedoelt.The Real Gunnar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:36:
Heeft iemand een idee waarom ICS met name de VISA kaarten promoot en de MasterCard kaarten lastig te vinden zijn op hun site? Is VISA voor hen interessanter?
Misschien dat ze voornamelijk branded Mastercards doen, en dan zelf de VISA promoten op hun site?
De grootbanken gaven jarenlang standaard een Mastercard uit, dus voor Visa was ICS dé manier om hun kaarten hier op de markt te brengen. Laatste tijd zie je wel dat de grootbanken ook Visa aanbieden (optioneel zoals bij de Rabo of willekeurig zoals bij de ING).The Real Gunnar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:36:
Voor mij is nog steeds de combi een Mastercard van mijn bank en een Visa van ICS de meest logische en dekkende keuze.
Wat ik me nu afvraag. Je krijgt bij de Amex Gold card 2x per jaar toegang tot de luchthaven lounges. In principe moet je dan bijbetalen als je wilt dat je partner wilt aansluiten.
Maar ik neem aan dat wanneer je een extra Gold Card aanvraagt voor je vriendin dat dan ook dezelfde perks gelden of lees ik iets over het hoofd?
Maar ik neem aan dat wanneer je een extra Gold Card aanvraagt voor je vriendin dat dan ook dezelfde perks gelden of lees ik iets over het hoofd?
Is alleen voor de hoofdkaarthouder volgens mij, maar je kan van 1 van die 2 lounges passen wel gebruiken als gast pas. Dus jullie kunnen er beide 1 x in.Crasheeee schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:34:
Wat ik me nu afvraag. Je krijgt bij de Amex Gold card 2x per jaar toegang tot de luchthaven lounges. In principe moet je dan bijbetalen als je wilt dat je partner wilt aansluiten.
Handiger is om eerst zelf een kaart te nemen, en dan haar een refferal te geven met jou kaart. Heb jij 2 x 40k aan punten, zij 1x 40k en jullie gezamenlijk 4 lounges passen
Mocht je nou denken niets aan die punten te hebben, dan kan je ze ook nog inzetten als korting op de betaling die je met de Amex kaart doet. Of je neemt er een Bol.com voucher voor.
[ Voor 10% gewijzigd door Stinger_Ventura op 01-08-2022 17:44 ]
Of je kan ook een milage pool doen via een alliance zoals miles&more en dan kan je alle punten gezaamlijk gebruiken voor een reward ticket. Bij SQ kan je namelijk volgens mij geen punten overboeken als de naam op de amex kaart niet overeen komt met het krisflyer accountStinger_Ventura schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:42:
[...]
Is alleen voor de hoofdkaarthouder volgens mij, maar je kan van 1 van die 2 lounges passen wel gebruiken als gast pas. Dus jullie kunnen er beide 1 x in.
Handiger is om eerst zelf een kaart te nemen, en dan haar een refferal te geven met jou kaart. Heb jij 2 x 40k aan punten, zij 1x 40k en jullie gezamenlijk 4 lounges passen
Mocht je nou denken niets aan die punten te hebben, dan kan je ze ook nog inzetten als korting op de betaling die je met de Amex kaart doet. Of je neemt er een Bol.com voucher voor.

Lufthansa poolen gaat niet werken, mits je geen adres in Duitsland hebt.hollandje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:49:
[...]
Of je kan ook een milage pool doen via een alliance zoals miles&more en dan kan je alle punten gezaamlijk gebruiken voor een reward ticket. Bij SQ kan je namelijk volgens mij geen punten overboeken als de naam op de amex kaart niet overeen komt met het krisflyer account
British Airways Avios en KLM Flying Blue punten wel. Je converteert die 40k MR naar 32k FB/Avios… als je al wat punten hebt, of via family pool kan hubben, dan heb je heel snel een paar economy tickets of business class bij elkaar.
Met KLM FB ben ik voor 40k aan FB punten en 80€ taxen retour gevlogen naar Dubai.
Avios kost je zo’n 40k in Qatar Q-Suites (Bizz) naar Doha enkeltje.
Gek, bij mij werkte het wel met een Nederlands accountStinger_Ventura schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:04:
[...]
Lufthansa poolen gaat niet werken, mits je geen adres in Duitsland hebt.
Anoniem: 981489
ING geeft uitsluitend Mastercards als creditcard.dj_ryow schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:12:
[...]
De grootbanken gaven jarenlang standaard een Mastercard uit, dus voor Visa was ICS dé manier om hun kaarten hier op de markt te brengen. Laatste tijd zie je wel dat de grootbanken ook Visa aanbieden (optioneel zoals bij de Rabo of willekeurig zoals bij de ING).
Hun pinpas aanbod heeft sinds enkele jaren wel VPay.
Vond de zwarte ING mastercard er altijd goed uitzien. Erg jammer dat ze voor een zilverkleurig design zijn gegaanAnoniem: 981489 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:13:
[...]
ING geeft uitsluitend Mastercards als creditcard.
Hun pinpas aanbod heeft sinds enkele jaren wel VPay.
Wat nobel dat @hollandje en @Stinger_Ventura zich beschikbaar hebben gesteld om per DM vragen over AMEX te beantwoorden! (Lees: referrals uit te delen
)
Maar 'vragen, tips en tricks' over AMEX kunnen toch gewoon prima in dit topic besproken worden in plaats van per DM?
Maar 'vragen, tips en tricks' over AMEX kunnen toch gewoon prima in dit topic besproken worden in plaats van per DM?
[ Voor 3% gewijzigd door TexMex op 01-08-2022 19:59 ]
Worden hier ook zeker in dit fora besproken, sommige mensen hebben liever persoonlijk iemand die ze vragen kunnen stellen en ik vind het niet erg om vragen te beantwoorden als ik er genoeg vanaf weetTexMex schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 19:58:
Wat nobel dat @hollandje en @Stinger_Ventura zich beschikbaar hebben gesteld om per DM vragen over AMEX te beantwoorden! (Lees: referrals uit te delen)
Dan voorspel ik dat binnen de kortste keren het halve topic waarschijnlijk een vergelijkbare handtekening heeft om per DM 'vragen' (hollandje schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:14:
[...]
Worden hier ook zeker in dit fora besproken, sommige mensen hebben liever persoonlijk iemand die ze vragen kunnen stellen en ik vind het niet erg om vragen te beantwoorden als ik er genoeg vanaf weet
Ik zou dan wel zo eerlijk zijn om gewoon te zeggen, AMEX referral DMTexMex schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:21:
[...]
Dan voorspel ik dat binnen de kortste keren het halve topic waarschijnlijk een vergelijkbare handtekening heeft om per DM 'vragen' () over AMEX te kunnen beantwoorden.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Maar dat mag op Tweakers sowieso al niet. Vandaar dat nu deze 'omweg' wordt gebruikt.SpoekGTi schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:39:
[...]
Ik zou dan wel zo eerlijk zijn om gewoon te zeggen, AMEX referral DMben meer van niet lullen maar poetsen zeg maar
Mwah je mag niet in forumposts een referal zetten, in basis mag je wel een referal in je signature zettenTexMex schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Maar dat mag op Tweakers sowieso al niet. Vandaar dat nu deze 'omweg' wordt gebruikt.
Tis grijs gebied.
Ooit wellicht. Tegenwoordig wordt daar gewoon tegen opgetreden: Taro in "Crypto.com Visa Kaart en App - Ervaringen & Discussie".SpoekGTi schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:13:
[...]
Mwah je mag niet in forumposts een referal zetten, in basis mag je wel een referal in je signature zetten
Tis grijs gebied.
Ow man, dan toch maar een 'Vragen' over AMEX DM me of andere schimmige clickbait handtekening makenTexMex schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:19:
[...]
Ooit wellicht. Tegenwoordig wordt daar gewoon tegen opgetreden: Taro in "Crypto.com Visa Kaart en App - Ervaringen & Discussie".
Nee, ben ik niet met je eens.SpoekGTi schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:39:
[...]
Ik zou dan wel zo eerlijk zijn om gewoon te zeggen, AMEX referral DMben meer van niet lullen maar poetsen zeg maar
Ik krijg per DM best wat persoonlijke vragen over hoe amex kaarten te gebruiken op basis van Posts die ik in het verleden heb gedaan.
Die vragen gaan ook verder dan dit topic. Bv over hoe punten te maximaliseren (wat ik off-topic hier ook al deelde een paar berichten naar boven), gebruik van de lounge pass of verzekeringen.
Ik vind het leuk om mensen te helpen omdat ik me er (bovengemiddeld) in verdiept hebt.
Beetje George Clooney in ‘Up in the Air’ 🫣
Maar uiteindelijk zijn die handtekeningen gewoon bedoeld om op een sneaky manier alsnog referrals uit te kunnen delen. Want alles wat je noemt kan juist prima in dit topic besproken worden. Daar is het topic immers voor bedoeld! Off-topic is het zeker niet. Tweakers bestaat bij de gratie van openbare discussie. Bovendien stelt het beleid dat het niet is toegestaan om op te roepen de 'discussie op een andere plaats voort te zetten'.Stinger_Ventura schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:11:
[...]
Nee, ben ik niet met je eens.
Ik krijg per DM best wat persoonlijke vragen over hoe amex kaarten te gebruiken op basis van Posts die ik in het verleden heb gedaan.
Die vragen gaan ook verder dan dit topic. Bv over hoe punten te maximaliseren (wat ik off-topic hier ook al deelde een paar berichten naar boven), gebruik van de lounge pass of verzekeringen.
Ik vind het leuk om mensen te helpen omdat ik me er (bovengemiddeld) in verdiept hebt.
Beetje George Clooney in ‘Up in the Air’ 🫣
Tweakers staat straks vol met handtekeningen waarin users oproepen om 'vragen' te stellen per DM over welke fintech/crypto-website/webshop/product/dienst dan ook (om zo hun referral te kunnen slijten).
Dus ik moet mijn plan voor een telegram groepje op te richten met een bepaalde set mensen om AMEX vragen te antwoorden ff op hold zetten begrijp ik hier uit 😉TexMex schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:40:
[...]
Maar uiteindelijk zijn die handtekeningen gewoon bedoeld om op een sneaky manier alsnog referrals uit te kunnen delen. Want alles wat je noemt kan juist prima in dit topic besproken worden. Daar is het topic immers voor bedoeld! Off-topic is het zeker niet. Tweakers bestaat bij de gratie van openbare discussie. Bovendien stelt het beleid dat het niet is toegestaan om op te roepen de 'discussie op een andere plaats voort te zetten'.
Tweakers staat straks vol met handtekeningen waarin users oproepen om 'vragen' te stellen per DM over welke fintech/crypto-website/webshop/product/dienst dan ook (om zo hun referral te kunnen slijten).
Even weer terug naar het Dining Voordeel van AMEX. Wordt je betaling bij het deelnemend restaurant automatisch verrekend met het tegoed?
PSN: Kjujay
JaKju schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:49:
Even weer terug naar het Dining Voordeel van AMEX. Wordt je betaling bij het deelnemend restaurant automatisch verrekend met het tegoed?
Jep, voorwaarden zegt binnen 5 werkdagen maar kan tot 150 werkdagen durenKju schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:49:
Weet iemand wat momenteel de beste besteding van AMEX membership reward punten in Nederland is? Vooral dat laatste is relevant, alle YouTube guides zijn vrijwel niet van toepassing hier. Het lijkt erop dat ze aan de andere kant van de plas veel meer mogelijkheden hebben om een gunstige inleverratio voor de puntjes te krijgen. Je kunt ze wel overboeken naar Flying Blue, maar als je ziet dat een simpel 100 euro ticket bij Transavia 16000 miles kost (zomaar een voorbeeld, kan nog veel duurder) wordt je niet heel blij.
Op deze manier zijn de tienduizenden punten die je krijgt bij aanmelding een beetje een wassen neus, of mis ik iets er is wel degelijk een 'meta' rond het uitgeven van AMEX MR punten anno 2022?
Op deze manier zijn de tienduizenden punten die je krijgt bij aanmelding een beetje een wassen neus, of mis ik iets er is wel degelijk een 'meta' rond het uitgeven van AMEX MR punten anno 2022?
Ik gebruik het altijd voor de cadeaukaarten/e-vouchers. Sws word het afgeraden om Membership rewards om te zetten naar miles bij airlines, liet mij vertellen dat dit heel ongunstig kan uitpakken.MuFFIN 007 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:20:
Weet iemand wat momenteel de beste besteding van AMEX membership reward punten in Nederland is? Vooral dat laatste is relevant, alle YouTube guides zijn vrijwel niet van toepassing hier. Het lijkt erop dat ze aan de andere kant van de plas veel meer mogelijkheden hebben om een gunstige inleverratio voor de puntjes te krijgen. Je kunt ze wel overboeken naar Flying Blue, maar als je ziet dat een simpel 100 euro ticket bij Transavia 16000 miles kost (zomaar een voorbeeld, kan nog veel duurder) wordt je niet heel blij.
giftcards zitten op ratio van 0.4 cent per punt. Dat schijnt echt heel slecht te zijn / veel beter te kunnen. De grap is dat flying blue bij omrekenen niet veel beter is (behalve misschien die ene gare vlucht / bestemming op een onmogelijke datum waarvoor je een dag moet zoeken) en korting op je rekening ook datzelfde aantal levert. Is het niet gewoon zo dat AMEX tegenwoordig met haar partners heeft afgesproken dat dit gewoon de vaste ratio is en de 'geweldige' deals op YouTube iets van vroeger was?Anoniem: 981489 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:41:
[...]
Ik gebruik het altijd voor de cadeaukaarten/e-vouchers. Sws word het afgeraden om Membership rewards om te zetten naar miles bij airlines, liet mij vertellen dat dit heel ongunstig kan uitpakken.
Gift cards en statement credit zijn inderdaad het slechtst. Reward tickets bij airlines pakken meestal nog steeds het beste uit met een waarde van ongeveer 1 cent per punt (kan ook 0,8-1,2 zijn). Je krijgt in de meeste gevallen een hogere return op premium fares zoals premium economy, business en first of op lange segmenten zoals naar Azië of NA/SA.MuFFIN 007 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:07:
[...]
giftcards zitten op ratio van 0.4 cent per punt. Dat schijnt echt heel slecht te zijn / veel beter te kunnen. De grap is dat flying blue bij omrekenen niet veel beter is (behalve misschien die ene gare vlucht / bestemming op een onmogelijke datum waarvoor je een dag moet zoeken) en korting op je rekening ook datzelfde aantal levert. Is het niet gewoon zo dat AMEX tegenwoordig met haar partners heeft afgesproken dat dit gewoon de vaste ratio is en de 'geweldige' deals op YouTube iets van vroeger was?
Deze zijn meestal goed te boeken als je een aantal maanden vooruit zoekt en SkyTeam is een van de duurdere allianties om dit soort tickets te kopen (je betaalt overigens ook nog eens 300-400 belasting op je ticket bij KLM t.o.v. 40-50 bij bijv. Singapore airlines).
Met de meeste reward tickets manage ik toch wel zo rond de 1 à 1,2 cent uit te komen maar je moet inderdaad wel een beetje plannen en geen vaste data hebben.
Kijk eens op https://www.awardhacker.com/ hier kan je meestal een beetje een idee krijgen welke maatschappij/alliantie goedkope reward tickets beschikbaar heeft. Wel even rekening houden dat de Nederlandse amex net wat andere overboekingspartners heeft dan in de VS
Edit: De meeste fantastische deals die je ziet op YouTube e.d. is jammer genoeg gereserveerd voor de VS/CA aangezien je daar standaard een 1 tot 1 ratio hebt voor MR naar miles. Daarbovenop ziet deze markt veel vaker deals voorbijkomen waar ze nog eens 25% bovenop die ratio krijgen dus dan zijn hun MR punten 1,25 miles waard. Als je dat vergelijkt met onze 0,8 en héél soms hoger (0,9 - 0,95) met zo'n promotie is het wel logisch dat aan de andere kant van de oceaan wat makkelijker goeie deals gescoord worden met een punt waarde van maar liefst 2 cent
[ Voor 15% gewijzigd door hollandje op 03-08-2022 06:51 ]
Ik neem aan dat je verwijst naar filmpjes over kaarten in de Noord Amerika?MuFFIN 007 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:07:
[...]
giftcards zitten op ratio van 0.4 cent per punt. Dat schijnt echt heel slecht te zijn / veel beter te kunnen. De grap is dat flying blue bij omrekenen niet veel beter is (behalve misschien die ene gare vlucht / bestemming op een onmogelijke datum waarvoor je een dag moet zoeken) en korting op je rekening ook datzelfde aantal levert. Is het niet gewoon zo dat AMEX tegenwoordig met haar partners heeft afgesproken dat dit gewoon de vaste ratio is en de 'geweldige' deals op YouTube iets van vroeger was?
De creditcard markt is daar onvergelijkbaar met NL.
Merchants betalen veel hogere interchange fees.
Het is gebruikelijk dat een Amerikaan meerdere creditcards heeft.
Een creditcard schuld is daar ook veel normaler.
Er is veel aanbod van kaarten en veel concurrentie, dus ook regelmatig stunts met bonuspunten e.d.
Linksom of rechtsom wordt die waarde van die punten uiteindelijk door de klant betaald, hetzij in rente hetzij indirect via merchants voor de interchange fees.
Long time no reply on this topic. I had a successful call with AMEX. They escalated my topic to the backend office to solve my problem. This happened after my 10th call to them.TereZz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:02:
In my case I did not happen to find an unmaned fuel station to accept my card. It always declines it before even asking for a pin code.
Does this happen also to you?
Do you use the physical card or do you use contactless payments with your e.g. iPhone? My experience is that at fuel stations only the first option is working.Amex_BGS schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:41:
[...]
Long time no reply on this topic. I had a successful call with AMEX. They escalated my topic to the backend office to solve my problem. This happened after my 10th call to them.
In my case I did not happen to find an unmaned fuel station to accept my card. It always declines it before even asking for a pin code.
Does this happen also to you?
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
De beste manier die ik vond om de punten uit te geven is ze over te dragen naar Radisson rewards aan 1:2 tarief. Boekte 850 euro aan hotels (7 dagen) in Abu Dhabi en Dubai tijdens Nieuwjaar voor 52500 punten (105000 Radisson punten). Samen met de mogelijke gratis kamer upgrades en ontbijt met het Radisson Gold lidmaatschap (via Amex). Dit komt neer op ongeveer 1,6 cent per Amex punten.MuFFIN 007 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:07:
[...]
Weet iemand of er nog reguliere creditcards te krijgen zijn met met een lage koersopslag bij betaling in vreemde valuta? Ik meen dat <1% koersopslag ooit de norm was, maar inmiddels is het bij Nederlandse banken vrijwel overal 2%. De banken en creditcardmaatschappijen hebben dit blijkbaar ontdekt als cash-cow, want er zijn voor hen geen risico's aan dit soort betalingen verbonden die in enige verhouding tot de kosten staan. Samen met de processing-fee harken ze dan zo 4% van de transactiewaarde binnen...
Op internet (ook in dit forum, in posts van een paar jaar geleden) wordt de N26-kaart vaak genoemd als goedkoop alternatief, maar daar geldt inmiddels ook een opslag van 1,7%.
Op internet (ook in dit forum, in posts van een paar jaar geleden) wordt de N26-kaart vaak genoemd als goedkoop alternatief, maar daar geldt inmiddels ook een opslag van 1,7%.
Als het ook een debit card mag zijn, bij Wise is de koersopslag circa 0,5%.
[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 05-08-2022 16:35 ]
Dan kom je denk bij Revolut uit? Wist eigenlijk niet dan mijn N26-kaart 1,7% hanteerde inmiddels.SPT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:28:
Weet iemand of er nog reguliere creditcards te krijgen zijn met met een lage koersopslag bij betaling in vreemde valuta? Ik meen dat <1% koersopslag ooit de norm was, maar inmiddels is het bij Nederlandse banken vrijwel overal 2%. De banken en creditcardmaatschappijen hebben dit blijkbaar ontdekt als cash-cow, want er zijn voor hen geen risico's aan dit soort betalingen verbonden die in enige verhouding tot de kosten staan. Samen met de processing-fee harken ze dan zo 4% van de transactiewaarde binnen...
Wel de afgelopen vakanties in Oostenrijk dit jaar gratis geld kunnen pinnen. Meestal betaal je tegenwoordig tussen de 4 en 5 euro toeslag bij de geldautomaat. Maar met de N26 nikkes nakkes nada.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Heb ook gewoon met mijn ING pas in Italië gratis geld op kunnen nemen, volgens mij is het gratis zolang de valuta EUR is, voor vreemde valuta moet je inderdaad een toeslag betalen.Morpheusk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Dan kom je denk bij Revolut uit? Wist eigenlijk niet dan mijn N26-kaart 1,7% hanteerde inmiddels.
Wel de afgelopen vakanties in Oostenrijk dit jaar gratis geld kunnen pinnen. Meestal betaal je tegenwoordig tussen de 4 en 5 euro toeslag bij de geldautomaat. Maar met de N26 nikkes nakkes nada.
Is er een bron dat N26 een 1,7% FX fee rekent? Bij m'n laatste USD betaling een paar dagen terug lijkt dat niet het geval te zijn. Ook de plans overzicht op de site heeft 't nog steeds over free payments worldwide.
Ook de prijslijst:
Ook de prijslijst:
Ik lijk wel 1,7% te zien voor niet-Euro cashopnames in de goedkoopste plans.Cashless payments with Mastercard & Maestro Card in all
currencies around the world
Free
Conversion to real exchange rate
without foreign currency surcharge
Dat klopt ook niet. Die 1,7% geldt alleen als je niet-euro's uit een ATM haalt. Bij kaartbetalingen in niet-euro's is er geen opslag boven op de koers van Mastercard.Morpheusk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Dan kom je denk bij Revolut uit? Wist eigenlijk niet dan mijn N26-kaart 1,7% hanteerde inmiddels.
Verder zijn er met debitcards inderdaad nog genoeg opties voor geen (of een lage) wisselkoersopslag.
[ Voor 19% gewijzigd door TexMex op 05-08-2022 17:37 ]
Flying blue promo rewards 50% off business class is goede waarde per MR.MuFFIN 007 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:20:
In Spanje betaalde ik deze zomer 1,7 - 2,20 euro, afhankelijk van de bank waar ik contant geld uit de muur haalde. Dit zijn uiteraard kosten in rekening gebracht door de eigenaar van de pinautomaat, maar vroeger (laten we zeggen tot een jaar of 4-5 geleden) werden die altijd voor rekening genomen door de Nederlandse banken zelf. Als je het in Italië niet hebt gehad, dan heeft ING waarschijnlijk wat akkoorden met bepaalde (of alle) banken daar.ArmyOfQueens schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 17:08:
[...]
Heb ook gewoon met mijn ING pas in Italië gratis geld op kunnen nemen, volgens mij is het gratis zolang de valuta EUR is, voor vreemde valuta moet je inderdaad een toeslag betalen.
In Spanje zit ING zelf ook, dus goede kans dat ING daarom geen overeenkomsten wil/gaat sluiten.
Let wel: Volgens mij hebben zowel jij als ik het nu over onze betaalpas (Maestro / V-Pay) en niet over de credit card of Visa / Mastercard Debit. In Nederland rekenen de banken bij geldopnamen met hun eigen credit cards bij hun eigen pinautomaten al gauw een stevige opslag van een vast bedrag van circa € 5.
[ Voor 16% gewijzigd door Elandenmelk op 10-08-2022 12:09 ]
Precies hiervoor heb ik een N26 kaart. Creditcard betalingen zonder koersopslag. Ik heb nergens meegekregen dat dit veranderd is.SPT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:28:
Geld cash opnemen (met de gratis pas) kost wel geld, maar volgens mij is dat ook nog 1 van de goedkope opties als je niet heel veel opneemt. Geld cash opnemen met een creditcard is volgens mij met de meeste creditcards sowieso niet aan te raden, maar bij N26 vallen de kosten nog wel mee. Als je grotere bedragen opneemt, kan je beter gewoon je pinpas van je reguliere bank gebruiken. Bij ING (pinpas) is koersopslag bv 1,4% + €3,50 per opname, wat betekend dat je in dit geval pas met ING goedkoper uit bent als je meer dan €1200 euro in 1x opneemt (wel even je max opname dan hoger zetten, standaard staat die op €500 lees ik).
Ik heb een ANWB ICS Visa kaart. Voor ik naar een NON Euro land ga zet ik er geld op zodat je een positief saldo hebt.SPT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:28:
Ik betaalde in Indonesie vervolgens 1,02 euro voor een kas opname.
1,5 miljoen IDR voor 102,00 en dan nog 1,02 euro opname kosten.
Bij de Rabobank zou mij dat 3,50 hebben gekost + 1,2% koers opslag.
Ik heb diezelfde week met de Rabo pas gepint en daar was 1,5 miljoen IDR 100,49. Koersopslag was 1.2% (1,19) en aan het einde van de maand rekende Rabobank nog die 3,50 kosten erbij.
Dus al met al is de ANWB ICS VISA kaart goedkoper als je een positief saldo hebt.
Anders betaal je 4%
https://www.anwb.nl/credi...atie/betalen/geld-opnemen
Voor de opname van vreemde valuta wordt een koersopslag van 2% over het opgenomen bedrag gerekend. Daarnaast wordt het opgenomen bedrag omgerekend naar euro's tegen de op dat moment geldende wisselkoers.kevertje1977 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
Ik heb een ANWB ICS Visa kaart. Voor ik naar een NON Euro land ga zet ik er geld op zodat je een positief saldo hebt.
Ik betaalde in Indonesie vervolgens 1,02 euro voor een kas opname.
1,5 miljoen IDR voor 102,00 en dan nog 1,02 euro opname kosten.
Bij de Rabobank zou mij dat 3,50 hebben gekost + 1,2% koers opslag.
Ik heb diezelfde week met de Rabo pas gepint en daar was 1,5 miljoen IDR 100,49. Koersopslag was 1.2% (1,19) en aan het einde van de maand rekende Rabobank nog die 3,50 kosten erbij.
Dus al met al is de ANWB ICS VISA kaart goedkoper als je een positief saldo hebt.
Anders betaal je 4%
https://www.anwb.nl/credi...atie/betalen/geld-opnemen
Voor vreemde valuta is er volgens mij alsnog een koersopslag van 2%?
Dit denk ik ook, maar misschien dat ICS dit niet specificeert in het transactieoverzicht en daarom word gedacht dat er geen koersopslag is.xileS schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Voor de opname van vreemde valuta wordt een koersopslag van 2% over het opgenomen bedrag gerekend. Daarnaast wordt het opgenomen bedrag omgerekend naar euro's tegen de op dat moment geldende wisselkoers.
Voor vreemde valuta is er volgens mij alsnog een koersopslag van 2%?
Bij ICS wordt dit inderdaad niet gespecificeerd. Bij Amex en Wise zie ik hoeveel extra kosten ze in rekening hebben gebracht, dat is wel fijn.Anoniem: 981489 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:00:
[...]
Dit denk ik ook, maar misschien dat ICS dit niet specificeert in het transactieoverzicht en daarom word gedacht dat er geen koersopslag is.
Wat betreft geldautomaten in het buitenland (niet-Euro) moet je echt uitkijken. Vorig jaar wilde ik geld opnemen in Turkije met m'n bankpas, 4 verschillende geldautomaten wilden tussen de 8 en 12% kosten in rekening brengen (geen DCC). De wisselkoersopslag van mijn bank zou nog erboven op komen.

Het loont dus om uit te zoeken welke bank het voordeligst is.
De winkelier waar ik een grote aankoop wilde doen heeft uiteindelijk 4% kosten in rekening gebracht voor de cc-betaling in lokale valuta. Een stuk goedkoper dan de geldautomaten buiten.
[ Voor 48% gewijzigd door Mawlana op 08-08-2022 14:11 ]
Toen ik in Juni in Turkije was gaf elke atm dat idd ook aan. Echter uiteindelijk altijd 0% koersopslag bij verschillende banken betaalt met Wise (desondanks dat de ING daar bijv. 12% aangaf). Die berichten op de ATMs daar zijn altijd een beetje vaag maar uit persoonlijke ervaring uiteindelijk dus geen probleem mee gehadMawlana schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:03:
[...]
Bij ICS wordt dit inderdaad niet gespecificeerd. Bij Amex en Wise zie ik hoeveel extra kosten ze in rekening hebben gebracht, dat is wel fijn.
Wat betreft geldautomaten in het buitenland (niet-Euro) moet je echt uitkijken. Vorig jaar wilde ik geld opnemen in Turkije met m'n bankpas, 4 verschillende geldautomaten wilden tussen de 8 en 12% kosten in rekening brengen (geen DCC). De wisselkoersopslag van mijn bank zou nog erboven op komen.Deze kosten waren ook van toepassing op geldopnames met Wise. Een tijdje later kwam ik erachter dat Halkbank in Turkije geen kosten in rekening brengt. Dus voortaan trek ik daar geld uit de muur.
Het loont dus om uit te zoeken welke bank het voordeligst is.
De winkelier waar ik een grote aankoop wilde doen heeft uiteindelijk 4% kosten in rekening gebracht voor de cc-betaling in lokale valuta. Een stuk goedkoper dan de geldautomaten buiten.
Deze keer heb ik eens de klantenbon opgevraagd. Het staat er letterlijk op: "Geen verificatie kaarthouder", en aan de AID te zien is het gewoon een EMV betaling. En nog steeds goedgekeurd.Zr40 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:42:
@Zr40: Dat lijkt mij nogal een veiligheidsrisico. De PIN is echt de enige barrière om te voorkomen dat iemand ongewenst je kaart gebruikt tot het maximale bedrag van 150-200 euro bij zo'n onbemande pomp.
Even delen wat ik twee weken geleden meegemaakt:
In de USA uit eten geweest. Ik kreeg daarna de bon, de tip was keurig er in verwerkt en er zat een QR-code bij om te betalen via Clover. Hartstikke handig zou je denken, toch? QR-code gescand, bedrag klopte, Apple Pay gekozen om met AMEX te betalen, USD 112.79. En om de een of andere reden ging het toen mis met onze punten en komma's want tijdens de betaling werd gewoon USD 11.279,00 afgeschreven
Gelukkig op kunnen lossen met het restaurant die een refund regelde. Ik ga nog met AMEX praten. Het is onbegrijpelijk dat ik voor iedere kuch en scheet een code in de email moet krijgen als 2FA en via Apple Pay geen enkele blokkade.
In de USA uit eten geweest. Ik kreeg daarna de bon, de tip was keurig er in verwerkt en er zat een QR-code bij om te betalen via Clover. Hartstikke handig zou je denken, toch? QR-code gescand, bedrag klopte, Apple Pay gekozen om met AMEX te betalen, USD 112.79. En om de een of andere reden ging het toen mis met onze punten en komma's want tijdens de betaling werd gewoon USD 11.279,00 afgeschreven

Gelukkig op kunnen lossen met het restaurant die een refund regelde. Ik ga nog met AMEX praten. Het is onbegrijpelijk dat ik voor iedere kuch en scheet een code in de email moet krijgen als 2FA en via Apple Pay geen enkele blokkade.
PSN: Kjujay
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1