Naar aanleiding van het 'opener en vrolijker GoT'-draadje wil ik een verzoek indienen om het beleid te veranderen. De tijd lijkt mij er rijp voor te zijn.
Het is dus sinds anderhalf jaar zo dat er geen nieuwe onderwerpen meer geopend mogen worden, waarin mensen hulp inroepen bij het samenstellen van een nieuw systeem.
Deze regel heeft in mijn ogen tot gevolg gehad dat een deel van de vaste volgers van dit soort draadjes (incl ikzelf) naar andere fora zijn verhuisd. Ook heeft het tot gevolg gehad dat potentiele nieuwe tweakers (potentiele regulars) ook naar andere fora zijn gegaan. Immers was hun vraag niet welkom op tweakers.
Om Femme te citeren
Ik kan het er niet helemaal uithalen, maar ik heb ook het gevoel dat men heeft gecontateerd dat het aantal blijvende nieuwkomers (dus nieuwe mensen die niet maar een enkel postje plaatsen, maar gewoon blijven) ook minder aan het worden is. Dus dat de aanwas te klein aan het worden is. Misschien kan Femme dit bevestigen of ontkennen?
Ik citeer Femme verder:
En ook geeft hij aan dat 'vraag & antwoord' ook een belangrijk onderdeel is van GoT, waarbij niemand verplicht gesteld wordt om ook de vragen te beantwoorden.
Wat ik dus wil is dat er op tweakers weer een mogelijkheid komt om systeem-vragen te plaatsen. Dit natuurlijk met behoud van de oude regels. Dat wil zeggen: Je moet zelf al een systeem in elkaar proberen te zetten, om daarna uit te leggen waarom je voor de onderdelen hebt gekozen en welke vragen je nog hebt.
De oude regels zullen nog wel ergens te vinden zijn.
Dit werkte heel goed. Men moest wat moeite doen en de helpers hoefden in het algemeen alleen maar te sturen.
Ik vraag dus niet om de mogelijkheid dat mensen een draadje openen, waarin ze zeggen dat ze een nieuwe computer van 1500 euro willen kopen en waarin ze verder geen eigen inzet in tonen.
Een recent draadje, waarbij ik gelijk zeg dat er vast wel betere te vinden zijn, is bijv dit:
Welke videokaart en welk geheugen?
Hierin heeft iemand zijn systeem al klaar, alleen twijfelt hij over het geheugen en videokaart.
Zijn onderbouwing over zijn andere onderdelen mag beter, maar qua basis is het niet slecht.
Hier wil hij dus een vraag over stellen. Mag niet.
Weer iemand die geen duidelijk antwoord had mogen krijgen (alleen waren Reinman en ikzelf te snel...) en zijn antwoord maar buiten GoT had moet zoeken. Jammer. Zijn vraag was feitelijk met 2 reacties al beantwoord en de TS had zijn systeem kunnen bestellen.
En hij was dus geholpen.
Ik hoop dat hier in elk geval een open discussie over gevoerd kan worden, met hopelijk een positief resultaat.
Op weg naar een opener en vrolijker GoT!!!
Het is dus sinds anderhalf jaar zo dat er geen nieuwe onderwerpen meer geopend mogen worden, waarin mensen hulp inroepen bij het samenstellen van een nieuw systeem.
Deze regel heeft in mijn ogen tot gevolg gehad dat een deel van de vaste volgers van dit soort draadjes (incl ikzelf) naar andere fora zijn verhuisd. Ook heeft het tot gevolg gehad dat potentiele nieuwe tweakers (potentiele regulars) ook naar andere fora zijn gegaan. Immers was hun vraag niet welkom op tweakers.
Om Femme te citeren
Ik haal uit dit stuk eigenlijk dat het management het gevoel heeft dat het forum meer een hangplek voor regulars is geworden.Het doel dat we met GoT voor ogen hebben is niet om een hangplek voor regulars te onderhouden waar nieuwkomers nauwelijks binnen kunnen komen. Een forum is een dynamisch geheel, oude veelkomers worden minder actief of verdwijnen. In een gezonde situatie wordt hun plek ingenomen door nieuwe gebruikers. Als er onvoldoende users bijkomen zullen ook de regulars op een gegeven moment op elkaar uitgekeken zijn. Nieuwkomers kunnen zich optrekken aan het kennisniveau van de regulars en na verloop van tijd waardevolle deelnemers in de community worden. Een nieuwkomer die afketst op botte reacties in zijn eerste niet zo waardevolle topics kan op de lange termijn een groot verlies voor de community zijn.
Ik kan het er niet helemaal uithalen, maar ik heb ook het gevoel dat men heeft gecontateerd dat het aantal blijvende nieuwkomers (dus nieuwe mensen die niet maar een enkel postje plaatsen, maar gewoon blijven) ook minder aan het worden is. Dus dat de aanwas te klein aan het worden is. Misschien kan Femme dit bevestigen of ontkennen?
Ik citeer Femme verder:
Hierin zegt Femme dus dat hij vind dat je niet mag verwachten dat nieuwe gebruikers al de kennis van regulars hebben. En de acceptatie hiervan.Je kunt van een nieuwkomer niet verwachten dat hij op alle gebieden hetzelfde kennisniveau heeft als een regular. Tweakers.net bestaat al tien jaar en als je al veel kennis in huis over de onderwerpen die op dit forum worden behandeld was je waarschijnlijk al lang actief geweest. Niveau is nogal lastig af te dwingen zonder in te boeten aan levendigheid. Je kunt wel een omgeving scheppen waartoe mensen met een relatief hoog kennisniveau zich voelen aangetrokken. Dit doen wel al met alle content op Tweakers.net. Sommige die-hards vinden bepaalde nieuwsberichten en topics misschien 'laag niveau', een gemiddelde consument kan nog steeds geen kaas maken van wat we hier doen.
Vraag & antwoord is een belangrijk onderdeel van GoT, naast discussies en vermaak. Dit eerste verlangt behulpzaamheid van de bezoekers. Als je niet behulpzaam wilt zijn moet je buiten hulptopics blijven. Ik kan je verzekeren dat veel van de vroege topics op GoT volgens de huidige maatstaven erg 'laag niveau' waren. We hebben ons toen geweldig aan elkaar kunnen optrekken.
En ook geeft hij aan dat 'vraag & antwoord' ook een belangrijk onderdeel is van GoT, waarbij niemand verplicht gesteld wordt om ook de vragen te beantwoorden.
Wat ik dus wil is dat er op tweakers weer een mogelijkheid komt om systeem-vragen te plaatsen. Dit natuurlijk met behoud van de oude regels. Dat wil zeggen: Je moet zelf al een systeem in elkaar proberen te zetten, om daarna uit te leggen waarom je voor de onderdelen hebt gekozen en welke vragen je nog hebt.
De oude regels zullen nog wel ergens te vinden zijn.
Dit werkte heel goed. Men moest wat moeite doen en de helpers hoefden in het algemeen alleen maar te sturen.
Ik vraag dus niet om de mogelijkheid dat mensen een draadje openen, waarin ze zeggen dat ze een nieuwe computer van 1500 euro willen kopen en waarin ze verder geen eigen inzet in tonen.
Een recent draadje, waarbij ik gelijk zeg dat er vast wel betere te vinden zijn, is bijv dit:
Welke videokaart en welk geheugen?
Hierin heeft iemand zijn systeem al klaar, alleen twijfelt hij over het geheugen en videokaart.
Zijn onderbouwing over zijn andere onderdelen mag beter, maar qua basis is het niet slecht.
Hier wil hij dus een vraag over stellen. Mag niet.
Weer iemand die geen duidelijk antwoord had mogen krijgen (alleen waren Reinman en ikzelf te snel...) en zijn antwoord maar buiten GoT had moet zoeken. Jammer. Zijn vraag was feitelijk met 2 reacties al beantwoord en de TS had zijn systeem kunnen bestellen.
En hij was dus geholpen.
Ik hoop dat hier in elk geval een open discussie over gevoerd kan worden, met hopelijk een positief resultaat.
Op weg naar een opener en vrolijker GoT!!!
Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit