"Welke moet ik nemen?"-vragen weer toestaan*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Naar aanleiding van het 'opener en vrolijker GoT'-draadje wil ik een verzoek indienen om het beleid te veranderen. De tijd lijkt mij er rijp voor te zijn.

Het is dus sinds anderhalf jaar zo dat er geen nieuwe onderwerpen meer geopend mogen worden, waarin mensen hulp inroepen bij het samenstellen van een nieuw systeem.
Deze regel heeft in mijn ogen tot gevolg gehad dat een deel van de vaste volgers van dit soort draadjes (incl ikzelf) naar andere fora zijn verhuisd. Ook heeft het tot gevolg gehad dat potentiele nieuwe tweakers (potentiele regulars) ook naar andere fora zijn gegaan. Immers was hun vraag niet welkom op tweakers.

Om Femme te citeren
Het doel dat we met GoT voor ogen hebben is niet om een hangplek voor regulars te onderhouden waar nieuwkomers nauwelijks binnen kunnen komen. Een forum is een dynamisch geheel, oude veelkomers worden minder actief of verdwijnen. In een gezonde situatie wordt hun plek ingenomen door nieuwe gebruikers. Als er onvoldoende users bijkomen zullen ook de regulars op een gegeven moment op elkaar uitgekeken zijn. Nieuwkomers kunnen zich optrekken aan het kennisniveau van de regulars en na verloop van tijd waardevolle deelnemers in de community worden. Een nieuwkomer die afketst op botte reacties in zijn eerste niet zo waardevolle topics kan op de lange termijn een groot verlies voor de community zijn.
Ik haal uit dit stuk eigenlijk dat het management het gevoel heeft dat het forum meer een hangplek voor regulars is geworden.
Ik kan het er niet helemaal uithalen, maar ik heb ook het gevoel dat men heeft gecontateerd dat het aantal blijvende nieuwkomers (dus nieuwe mensen die niet maar een enkel postje plaatsen, maar gewoon blijven) ook minder aan het worden is. Dus dat de aanwas te klein aan het worden is. Misschien kan Femme dit bevestigen of ontkennen?

Ik citeer Femme verder:
Je kunt van een nieuwkomer niet verwachten dat hij op alle gebieden hetzelfde kennisniveau heeft als een regular. Tweakers.net bestaat al tien jaar en als je al veel kennis in huis over de onderwerpen die op dit forum worden behandeld was je waarschijnlijk al lang actief geweest. Niveau is nogal lastig af te dwingen zonder in te boeten aan levendigheid. Je kunt wel een omgeving scheppen waartoe mensen met een relatief hoog kennisniveau zich voelen aangetrokken. Dit doen wel al met alle content op Tweakers.net. Sommige die-hards vinden bepaalde nieuwsberichten en topics misschien 'laag niveau', een gemiddelde consument kan nog steeds geen kaas maken van wat we hier doen.

Vraag & antwoord is een belangrijk onderdeel van GoT, naast discussies en vermaak. Dit eerste verlangt behulpzaamheid van de bezoekers. Als je niet behulpzaam wilt zijn moet je buiten hulptopics blijven. Ik kan je verzekeren dat veel van de vroege topics op GoT volgens de huidige maatstaven erg 'laag niveau' waren. We hebben ons toen geweldig aan elkaar kunnen optrekken.
Hierin zegt Femme dus dat hij vind dat je niet mag verwachten dat nieuwe gebruikers al de kennis van regulars hebben. En de acceptatie hiervan.
En ook geeft hij aan dat 'vraag & antwoord' ook een belangrijk onderdeel is van GoT, waarbij niemand verplicht gesteld wordt om ook de vragen te beantwoorden.

Wat ik dus wil is dat er op tweakers weer een mogelijkheid komt om systeem-vragen te plaatsen. Dit natuurlijk met behoud van de oude regels. Dat wil zeggen: Je moet zelf al een systeem in elkaar proberen te zetten, om daarna uit te leggen waarom je voor de onderdelen hebt gekozen en welke vragen je nog hebt.
De oude regels zullen nog wel ergens te vinden zijn.
Dit werkte heel goed. Men moest wat moeite doen en de helpers hoefden in het algemeen alleen maar te sturen.

Ik vraag dus niet om de mogelijkheid dat mensen een draadje openen, waarin ze zeggen dat ze een nieuwe computer van 1500 euro willen kopen en waarin ze verder geen eigen inzet in tonen.

Een recent draadje, waarbij ik gelijk zeg dat er vast wel betere te vinden zijn, is bijv dit:
Welke videokaart en welk geheugen?
Hierin heeft iemand zijn systeem al klaar, alleen twijfelt hij over het geheugen en videokaart.
Zijn onderbouwing over zijn andere onderdelen mag beter, maar qua basis is het niet slecht.

Hier wil hij dus een vraag over stellen. Mag niet.
Weer iemand die geen duidelijk antwoord had mogen krijgen (alleen waren Reinman en ikzelf te snel...) en zijn antwoord maar buiten GoT had moet zoeken. Jammer. Zijn vraag was feitelijk met 2 reacties al beantwoord en de TS had zijn systeem kunnen bestellen.
En hij was dus geholpen.

Ik hoop dat hier in elk geval een open discussie over gevoerd kan worden, met hopelijk een positief resultaat.
Op weg naar een opener en vrolijker GoT!!!

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Laat ik dan het tegengeluid laten horen: alsjeblieft niet toelaten! Voor je het weet wordt vooral CSL maar ook VB en PMG weer overstroomd met "P45E of P45Ec?" of "systeemcheck", wat voor de policywijziging zo was.

De BBG-topics laten zat discussie toe over componenten. Verder waren de meeste "systeem-topics" niet meer dan kleine wijzigingen van dezelfde setup. Als je als eis gaat stellen dat ze wat onderbouwing geven, dan is het vaak niet meer dan copy-paste of een snel geproduceerd lulverhaaltje; want op het moment dat er echt over nagedacht is, dan is het topic niet meer nodig.

Oftewel, ga svp de lat niet te laag leggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel01
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 12:19
Goeie zaak, het wordt tijd dat er weer aandacht besteedt wordt aan de beginnen en/of de niet zo'n tweakers. De lui die zich gaan storen aan die topics moeten dan de moeite nemen ze weg te klikken en een ander ook de kans geven in deze fora's. Het is net als tv kijken is het niet leuk zap je gewoon verder.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

karel01 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:31:
Goeie zaak, het wordt tijd dat er weer aandacht besteedt wordt aan de beginnen en/of de niet zo'n tweakers. De lui die zich gaan storen aan die topics moeten dan de moeite nemen ze weg te klikken en een ander ook de kans geven in deze fora's. Het is net als tv kijken is het niet leuk zap je gewoon verder.
:)
Voor die mensen zijn er andere forums als beginnersweb.nl, forum.computeridee.nl en helpmij.nl. En nee, wegklikken is geen oplossing, want het wordt dan veel moeilijker om interessante topics tussen de "rommel" te vinden. GoT hoeft niet voor het hele computergebruikersspectrum te cateren, voor mensen die er te weinig verstand van hebben en dat koppelen aan luiheid, zijn er genoeg andere forums.

Wat blijft staan is dat als je voldoende inzet hebt getoond om een goede onderbouwd systeem samen te stellen, dan is je topic al niet meer nodig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
gambieter schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:35:
[...]

Voor die mensen zijn er andere forums als beginnersweb.nl, forum.computeridee.nl en helpmij.nl. En nee, wegklikken is geen oplossing, want het wordt dan veel moeilijker om interessante topics tussen de "rommel" te vinden. GoT hoeft niet voor het hele computergebruikersspectrum te cateren, voor mensen die er te weinig verstand van hebben en dat koppelen aan luiheid, zijn er genoeg andere forums.

Wat blijft staan is dat als je voldoende inzet hebt getoond om een goede onderbouwd systeem samen te stellen, dan is je topic al niet meer nodig.
Dat is dan weer uiteraard jou mening en niet zo zeer die van het nieuwe beleid. Dit zou je kunnen zien als een verlengstuk van het nieuwe beleid. Dat je het daar niet mee eens zult zijn is uiteraard prima, echter verkondigd jij het nu als een feit dat de zaken zo zullen blijven zoals jij dat aangeeft. En dat is natuurlijk niet helemaal waar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alsjeblieft niet zeg. Terug naar de discussieloze topics die alleen voor belang zijn voor de topicstarter, terug naar de topics waar het vorige net tot een eind is gekomen maar waar een volgend gebruiker net dat ene onderdeeltje wil veranderen en een nieuw opent, een TS net een andere leverancier heeft die € 65,78 duurder is, wéér een boodschappenlijstje of het allemaal wel past en het niet goedkoper kan.

Wat jij graag wilt is niet bijster handig, dat is terug naar een tijd waar de ene nieuwkomer de andere iets probeert te verkopen en de regular lijdzaam toeziet hoe de grootste onzin wordt gepost en moderators handen tekort kwamen om het e.e.a. in goede banen te leiden.

Er is een schitterende BBG met goede discussies en die voldoet i.m.o. meer dan uitstekend. Voor verdere argumentatie lees [CSL] Nieuw systeem samengesteld.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

met ^^ gambieter.

quote Femme
Vraag & antwoord is een belangrijk onderdeel van GoT, naast discussies en vermaak. Dit eerste verlangt behulpzaamheid van de bezoekers. Als je niet behulpzaam wilt zijn moet je buiten hulptopics blijven. Ik kan je verzekeren dat veel van de vroege topics op GoT volgens de huidige maatstaven erg 'laag niveau' waren. We hebben ons toen geweldig aan elkaar kunnen optrekken.
Die behulpzaamheid wordt van twee kanten verlangt: zowel van de persoon die de vraag stelt, als degenen die hem beantwoorden. De behulpzaamheid van de vragensteller houdt contreet in dat hij de forumgebruikers moet helpen door eerst zelf op onderzoek te gaan, zaken te lezen, uit te proberen voordat hij een vraag stelt. Hierdoor worden de snelle "wat moet ik nemen" vragen tegengegaan. Toegegeven, het is voor een nieuwkomer vervelend als je eerst 20 topics van 10 pagina's moet doornemen over welke videokaart nu het beste is, maar daar leer en onthoudt je meer van dan alleen een antwoord lezen. En dat is nu juist de kracht van GoT: het barst van de ervaringstopics. Maak daar dan ook gebruik van. Juist door zelf op onderzoek te gaan leer je alle voor- en nadelen van bepaalde keuzes. En als je dan een keuze maakt is het jouw eigen keuze, gebaseerd op jouw eigen eisen, Niet de keuze van een andere tweaker die zich niet in jouw situatie kan inleven.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 01-01-2009 15:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grote probleem met dusdanige vragen is dat het nivo vaak bedroevend laag is (danwel 't 1e PC'tje dus totaal geen bekendheid met de materie) maar vooral dat menigeen niet begrijpend kan lezen.
Dit blijkt vaak ook adv de reacties (dat terwijl 't vaak met 'n klein beetje zoeken menige vraag wordt beantwoord). Dat terwijl GOT ervanuit gaat dat dergelijke basiskennis juist wel aanwezig is en er al genoeg beginners fora zijn waar menigeen ver weg van blijft. IMO genoeg tests op de welbekende sites danwel bladen waar iedereen niet begonnen is ?

Te snel heb je dan ook het idee dat men veel wil voor zo min mogelijk inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaannO schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:38:
Dat is dan weer uiteraard jou mening en niet zo zeer die van het nieuwe beleid. Dit zou je kunnen zien als een verlengstuk van het nieuwe beleid. Dat je het daar niet mee eens zult zijn is uiteraard prima, echter verkondigd jij het nu als een feit dat de zaken zo zullen blijven zoals jij dat aangeeft. En dat is natuurlijk niet helemaal waar..
Natuurlijk is dat mijn mening, maar je zult ook zien dat de GoT FAQ dat min of meer zo weergeeft ;) :
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen. Omdat GoT een groot forum is, is er een aantal afspraken nodig, die vind je hier onder.
"Welke moet ik kopen"-topics zijn van laag niveau, want het geeft aan dat je nog geen (voldoende) voorwerk hebt verricht. Maar als wat je hierboven aangeeft een nieuwe policy van de crew gaat zijn, dan is dat inderdaad waar ik al bang voor was. Een verlaging van het niveau, en juist dat hogere niveau is wat GoT voor een hoop mensen speciaal maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
gambieter schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:46:
[...]

Natuurlijk is dat mijn mening, maar je zult ook zien dat de GoT FAQ dat min of meer zo weergeeft ;) :

[...]

"Welke moet ik kopen"-topics zijn van laag niveau, want het geeft aan dat je nog geen (voldoende) voorwerk hebt verricht. Maar als wat je hierboven aangeeft een nieuwe policy van de crew gaat zijn, dan is dat inderdaad waar ik al bang voor was. Een verlaging van het niveau, en juist dat hogere niveau is wat GoT voor een hoop mensen speciaal maakt.
Niveau is nog altijd voor interpretatie vatbaar uiteraard en daarnaast wordt GoT steeds meer een consumenten forum (zie SF als voorbeeld daarvan) en gaan we ons ook steeds meer op die doelgroep richten denk ik. Ik weet niet of dat al voor dit soort topics geld echter hebben we tijdens de feestdagen bijv in Telecom al zulke vragen oogluikend toegestaan aangezien mensen druk bezig waren info te vergaren voor kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaannO schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:48:
Niveau is nog altijd voor interpretatie vatbaar uiteraard en daarnaast wordt GoT steeds meer een consumenten forum (zie SF als voorbeeld daarvan) en gaan we ons ook steeds meer op die doelgroep richten denk ik. Ik weet niet of dat al voor dit soort topics geld echter hebben we tijdens de feestdagen bijv in Telecom al zulke vragen oogluikend toegestaan aangezien mensen druk bezig waren info te vergaren voor kerst.
Dat is dan een keuze van de Telecom-crew. Ik sta daar niet achter, maar vragen over een telefoon is toch wat anders dan de systeemvragen waar Quacka het over heeft. De doelgroep is misschien ook wat anders.

Maar oogluikend toestaan is wel wat anders dan de deur wagenwijd openzetten. Lokaal een topic dat op het randje is toch openlaten voor een korte periode (het "maatwerk" van de locale crew) is heel wat anders dan de policy aanpassen zodat de topics formeel weer zijn toegestaan.

Het eerste kan ik me goed in vinden als user (crew neemt eindbeslissing), maar het laatste ben ik fel tegen. :)

Er is trouwens wel vaker geopperd om een GoT "lite" te maken voor luie mensen met zelfuitzoekvragen. Als de type topics die Quacka voorstelt worden toegestaan, maak dan svp een apart forumdeel hiervoor (a la SF). Al gaat dat waarschijnlijk wel betekenen dat de eenogen de blinden gaan leiden, want de mensen die er verstand van hebben zullen snel moe worden van de herhalingen. En dat zal de reputatie van Got/tweakers.net geen goed doen.

[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 01-01-2009 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

gambieter schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:20:
Laat ik dan het tegengeluid laten horen: alsjeblieft niet toelaten!
Eensch. Ik ben ook geen voorstander van " wat moet ik nemen " topics omdat te vaak blijkt dat de persoon die een dergelijk topic opent gewoon zelf geen reviews heeft gelezen / te weinig eigen inzet heeft getoond.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24
Gezien de ontwikkeling de laatste jaren op videokaart gebeid en nieuwe poorten, is het voor mij als oude rot, nauwelijks mogelijk om die nieuwe dingen ook bij te houden, daarom stem ik voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
gambieter schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:57:
[...]

Dat is dan een keuze van de Telecom-crew. Ik sta daar niet achter, maar vragen over een telefoon is toch wat anders dan de systeemvragen waar Quacka het over heeft. De doelgroep is misschien ook wat anders.

Maar oogluikend toestaan is wel wat anders dan de deur wagenwijd openzetten. Lokaal een topic dat op het randje is toch openlaten voor een korte periode (het "maatwerk" van de locale crew) is heel wat anders dan de policy aanpassen zodat de topics formeel weer zijn toegestaan.

Het eerste kan ik me goed in vinden als user (crew neemt eindbeslissing), maar het laatste ben ik fel tegen. :)
De felheid is inmiddels wel duidelijk ;)

Echter zal de deur natuurlijk nooit wagenwijd worden open gezet. Zoals je zelf al aangeeft blijft modereren maatwerk tot in den dagen dus inhoudelijk zal er niet veel veranderen echter zullen zulke topics in alle redelijkheid waarschijnlijk als gevolg daarvan iets meer worden toegelaten en wordt er gekeken of er wel of geen potentie in zo een topic zit. Uiteraard zal het beleid dus niet 180 graden draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

hoewel ik het huidige beleid prima vind op tweakers mag men zich toch wel enige zorgen maken, en vind ik dat de TS een goed punt naar voren brengt. de stats zien er echt niet rooskleurig uit (lees:forum)

Nieuwe geregistreerde gebruikers 38.535 | 44.192 | -12,8%
Forumtopics 61.588 | 79.174 | -22,2%
Forumposts 1.928.102 | 2.128.213 | -9,4%

plan: Gelukkig nieuwjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik ben ook voor. Je hoeft immers niet in dat soort topics te kijken als ze je niet bevallen. En als de TS zelf al een beetje zijn huiswerk heeft gedaan, vind ik er niks mis mee. Het moet natuurlijk niet het eerste zijn wat een TS doet (als in, eerst topic openen en dan eens op onderzoek gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaannO schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:00:
De felheid is inmiddels wel duidelijk ;)
Pitbull zonder lipstick :Y)
Echter zal de deur natuurlijk nooit wagenwijd worden open gezet. Zoals je zelf al aangeeft blijft modereren maatwerk tot in den dagen dus inhoudelijk zal er niet veel veranderen echter zullen zulke topics in alle redelijkheid waarschijnlijk als gevolg daarvan iets meer worden toegelaten en wordt er gekeken of er wel of geen potentie in zo een topic zit. Uiteraard zal het beleid dus niet 180 graden draaien.
Maar wat Quacka voorstelt zou wel een 180 graden draaiing zijn, omdat hij de topics formeel wil toestaan en in de policy wil opnemen.

Wij zijn het dus zo zo te zien min of meer eens, waarbij de lokale crew het oordeel velt. En op het moment dat men zich er aan ergert, dan kan men contact opnemen met diezelfde crew :) .
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:02:
Je hoeft immers niet in dat soort topics te kijken als ze je niet bevallen.
Dus niet. Het wordt veel moeilijker om interessante topics te vinden tussen de bagger die je dan toestaat :) .

Enfin, mijn mening is intussen wel duidelijk :P . Ik zal de HW-crew inseinen om te kijken of zij hun visie willen weergeven; het gaat toch vooral om hun forumdeel :)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 01-01-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zit er niet op te wachten om dit soort topics weer terug te zien. Ze voegen namelijk niets toe aan discussie, ze zijn echt alleen maar interessant voor de persoon die het topic opent en misschien 1 of 2 andere mensen die toevallig met hetzelfde dilemma zitten.

Maar, het neemt niet weg dat dit soort topics vaak gestart worden zonder dat de TS enige moeite doet om uit te zoeken wat de verschillen zijn. 99% van de topics zijn simpel te beantwoorden door even benchmarkjes te zoeken en te kijken welke kaart/moederbord wat voor features biedt.

Als mensen willen discussieren kan dat natuurlijk altijd, maar dan in specifiek de topics over een bepaalde cpu, gpu, chipset of wat dan ook. Het voordeel is dat je de discussie bij elkaar hebt en als iemand die doorleest vaak al een prima beeld heeft van wat de verschillen tussen 2 dingen zijn.

Het plan van Quacka zie ik dan ook totaal niet zitten. Het is wellicht zo dat we niet alleen maar moeten rekenen op regulars en nieuwe gezichten ook zeer welkom zijn, maar om het niveau nu dermate te verlagen dat we regulars weg gaan jagen zie ik niet zitten. En dat doe je wel op het moment dat we van GoT een forum maken waar alles maar kon zonder enige vorm van inzet.
Het zal wellicht per subforum of hoofdgroep verschillen en vast ook wel als moderator, maar daar moet gewoon over gepraat worden als we tegen dingen aanlopen. IK vind in elk geval (en dan niet sprekend als crew) dat we niet het niveau moeten verlagen, maar het niveau van nieuwe users moeten verhogen. Met het nieuwe beleid en de nieuwe aanpak die we vanaf vandaag voeren is dat geen probleem denk ik.
De enige users die je hiermee mogelijk niet tegemoet komt zijn de users die totaal 0,0 inzet tonen. Maar goed, ik kan niet uit de nieuwe aanpak halen dat we die hier ineens WEL willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-07 17:08

SeatRider

Hips don't lie

Is het geen idee om topics en/of users te modereren. Niet zozeer TR's dus, maar zodra een topic naar beneden wordt gemod wordt ie onzichtbaar voor mensen die zich aan dat verlaagde niveau storen. Je zou dit ook voor users kunnen doen. Topics gestart door users met een bepaald level kun je dan filteren :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Helemaal eens met wat Terw_Dan zegt. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat:
- het niveau in elkaar dondert doordat de loze topics de bovenhand krijgen.
- een hoop ''slimmere'' (no offence) mensen wegblijven van GoT als er veel simpelheid om te hoek komt kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jejking op 01-01-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SeatRider schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:46:
Is het geen idee om topics en/of users te modereren. Niet zozeer TR's dus, maar zodra een topic naar beneden wordt gemod wordt ie onzichtbaar voor mensen die zich aan dat verlaagde niveau storen. Je zou dit ook voor users kunnen doen. Topics gestart door users met een bepaald level kun je dan filteren :)
Is al veel vaker voorgesteld en telkens weer afgewezen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@SeatRider,
Users kunnen altijd aangeven als er iets is met een topic dmv een TR. Het kost mods al genoeg werk om die allemaal te verwerken.
Als users dan ook nog eens kunnen gaan modden dan moeten we ook daarop gaan letten. Mensen die hier moderator zijn zijn gekozen omdat er bekend is wat voor kwaliteit zij leveren. Dat weet je van een user niet. Dan moet deze eerst gescreend worden, hij moet rechten krijgen etc.

Ik zie liever dat er meer TRs aangemaakt worden, daar heeft de crew namelijk meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Trouwens, een stevig deel van de discussie is hier al gedaan:
[Feedback] CSL FAQ / Beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:35:
[...]

Maar, het neemt niet weg dat dit soort topics vaak gestart worden zonder dat de TS enige moeite doet om uit te zoeken wat de verschillen zijn. 99% van de topics zijn simpel te beantwoorden door even benchmarkjes te zoeken en te kijken welke kaart/moederbord wat voor features biedt.
Eens :)

Sterker nog, het is niet zo dat "welke moet ik kopen?" topics totaal verboden zijn, maar dat topics waar alleen de topicstarter wat aan heeft en topics zonder inzet (twee categorieen die enorm overlappen trouwens) niet de bedoeling zijn.

Als je een topic opent met de vraag "moet ik videokaart A kopen of B" zonder zelf verder op zoek gegaan te zijn zal je topic ook nu gesloten worden.

Als je daarentegen zichtbaar inzet toont en ook enige abstractie gebruikt waarmee jouw vraag voor anderen ook nuttig is, dan zal je topic zeker niet gesloten worden. Denk dan aan een vraag in de trant hiervan
Ik lees (link!) dat meer geheugen op een videokaart vooral op hogere resoluties impact heeft. Uiteraard presteert een snelle GPU *en* veel geheugen het beste, maar als je daar geen budget voor hebt moet je ergens een compromis maken. Concreet zie ik voor ongeveer EUR X kaarten met GPU 1 en minder geheugen en GPU 2 en meer geheugen. Nu blijkt uit benchmarks (hier ook links!) dat op resolutie X bij de ene spel de ene combo beter scoort en bij de andere spel de andere. Ik speel een derde spel waar ik geen benchmarks van kan vinden. Hoe kan ik zien welke van die twee situaties waarschijnlijk bij dat spel van toepassing zou zijn?
Uiteindelijk blijft het een "welke moet ik kopen?"-vraag, maar op een manier gesteld waar allereerst eigen inzet duidelijk blijkt en ten tweede andere mensen er zeker ook nut bij gaan hebben. Let trouwens op dat je totaal geen bijzondere kennis nodig hebt om zo'n topicstart te maken. Je hoeft alleen wat moeite gedaan te hebben.
De enige users die je hiermee mogelijk niet tegemoet komt zijn de users die totaal 0,0 inzet tonen. Maar goed, ik kan niet uit de nieuwe aanpak halen dat we die hier ineens WEL willen hebben.
Nee, sterker nog, Zeef heeft meermaals onderstreept dat ook in de nieuwe aanpak de crew moet en zal waken voor het niveau. Daarbij gaat het in de eerste plaats ook om de zichtbare inzet, want uit voldoende inzet komt vanzelf een fatsoenlijk niveau naar voren :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
De beslissing moet naar mijn mening genomen worden door tweakers.net en niet door mods of gebruikers.
Wij moeten goede argumenten geven, waardoor het makkelijker wordt om een juiste beslissing te nemen.

Laat ik eens een oplossing geven, die wat mij betreft voor alle partijen te accepteren moet zijn:

Een nieuw subforum waarin de systeemvragen, inclusief de twee-maandelijkse BBG-discussies, komen.
Natuurlijk met de regels die ik in mijn beginpost al noemde: Men moet wel een beetje zijn best doen, voor hij/zij hulp in roept.
Mensen die een hekel aan dit soort vragen hebben, kunnen het hele subforum negeren. En voor andere mensen, zoals ik, zal het een reden zijn om GoT meer te bezoeken.

Zoals Thefxr al zegt:
Gezien de ontwikkeling de laatste jaren op videokaart gebeid en nieuwe poorten, is het voor mij als oude rot, nauwelijks mogelijk om die nieuwe dingen ook bij te houden, daarom stem ik voor.
Dat is een heel belangrijk punt.
Ik heb een hele tijd de hardware wel gevolgd qua ontwikkeling, maar niet qua prijs-kwaliteitverhouding.
Halverwege 2008 wilde ik mijn pc upgraden. Zonder dat ik echt 100% op de hoogte was.
Ik heb mij natuurlijk heel goed ingelezen en uiteindelijk heb ik een systeem dat best aardig was. (met wat hulp van mensen op een ander forum: al had ik het meeste zelf wel gevonden)

Hierna ben ik doorgegaan met andere mensen helpen en inmiddels weet ik qua prijs-kwaliteit verhouding weer best heel veel. Maar dan ben ik dus wel een half jaar verder. Nu zou ik pas echt goed mijn eigen systeem kunnen samenstellen.
Bijv nu weet ik dat ik in juli beter een HD4850 had kunnen kopen, dan een HD4870: Immers heb ik maar een 19 inch schermpje en de extra kracht van een HD4870 zit grotendeels bij de resoluties die ik niet in kan stellen met mijn monitor. Dat is maar een klein puntje (en een hd4870 is verder prima hoor..), maar het is wel een punt.
De ontwikkeling gaat zo snel. Het is alleen bij te houden, door zelf mensen te adviseren. Althans, ik ga niet voor de grap elke week de pricewatch in de gaten houden om zo de veranderingen te zien.
Juist door mensen te adviseren, blijf je zelf op de hoogte.

En een ander punt: Er zijn GoT'ers met ontzettend veel kennis op het gebied van bijv Windows, databasen, Linux of weet ik veel. Mensen die op dit gebied het grootste deel van de tweakers nog iets kunnen leren. Op die terreinen.
Alleen interesseren ze zich net wat minder voor de hardware: ze kopen eens in de zoveel tijd een pc. En verder willen ze gewoon werken met die pc.
Moet ze dan om de paar jaar zich eerst maanden in de hardware gaan verdiepen om een goede pc te kunnen samenstellen?
Moeten we die mensen maar doorsturen naar andere fora, als ze net die tijd niet hebben?
Of accepteren we dat er mensen zijn met interesse en kennis over hardware EN dat er mensen zijn die kennis en interesse in software hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verkeerde knopje dus de reactie die hier stond, staat nu hieronder. :)

[ Voor 95% gewijzigd door Guardian Angel op 01-01-2009 18:04 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:48:
De beslissing moet naar mijn mening genomen worden door tweakers.net en niet door mods of gebruikers.
Wij moeten goede argumenten geven, waardoor het makkelijker wordt om een juiste beslissing te nemen.
GoT is nooit een democratie geweest hoor. :)
Laat ik eens een oplossing geven, die wat mij betreft voor alle partijen te accepteren moet zijn:
Dus simpelweg door de naam en de plaats voor dit soort topics te veranderen gaan gebruikers wél aandacht aan hun posting geven? Gaan ze zich vooraf wel oriënteren en/of onderzoek doen? Komen er geen boodschappenlijstjes meer? Blijven "welke" topics weg?

Jouw idee leidt er onherroepelijk toe dat dat nieuwe forum exact dezelfde kant op gaat als het "oude"CSL, de verkeerde kant. Het kost een gigantische berg tijd voor de modforce en het enige voordeel zou zijn dat je als gebruiker dat forum in je preferences kun uitschakelen.
En een ander punt: Er zijn GoT'ers met ontzettend veel kennis op het gebied van bijv Windows, databasen, Linux of weet ik veel. Mensen die op dit gebied het grootste deel van de tweakers nog iets kunnen leren. Op die terreinen.
Oh jee, dat zou dan bijv. óók moeten gelden voor de devschuur en andere fora waar ik zelfs bekans niet eens durf te posten. :X

[ Voor 52% gewijzigd door Guardian Angel op 01-01-2009 18:12 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@Quacka, voor dit soort mensen zijn de BBGs. Daarmee kunnen ze een prima systeem hebben zonder dat ze zich zelf moeten verdiepen in alle onderdelen.
Dat er mensen zijn die dat niet doen en gewoon een pc kopen die het doet, dat is prima. Maar om er dan nog een apart forum voor te openen, dat lijkt mij overkill eerlijk gezegd (om de redenen die hier al eerder zijn genoemd).

Ik snap overigens het geklaag niet van mensen dat het zoveel tijd kost om bij te blijven. Een avondje benchmarks zoeken en reviews lezen is geneog om een goed systeem samen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Alleen interesseren ze zich net wat minder voor de hardware: ze kopen eens in de zoveel tijd een pc. En verder willen ze gewoon werken met die pc.
Moet ze dan om de paar jaar zich eerst maanden in de hardware gaan verdiepen om een goede pc te kunnen samenstellen?
Moeten we die mensen maar doorsturen naar andere fora, als ze net die tijd niet hebben?
Of accepteren we dat er mensen zijn met interesse en kennis over hardware EN dat er mensen zijn die kennis en interesse in software hebben?
Je legt hier heel erg de nadruk op de kennis die nodig zou zijn om een topic te openen of om een keuze te maken uit stukken hardware. Ik zou echter willen betwijfelen of dat zo is...

Als je een stuk hardware (of trouwens software of non-IT gerelateerd iets) moet kiezen, moet je allereerst een budget en functionele eisen stellen - wat wil ik ermee gaan doen?. Die eisen moet je vervolgens vertalen in technische eisen - wat heb ik concreet minimaal nodig om dat te bereiken? en tenslotte moet je die technische eisen langs prijzen leggen en dan op basis van budget of prioriteiten kiezen welke je neemt (of constateren dat wat je wilt niet haalbaar is voor je budget).

De grap is echter dat je hier geen voorkennis voor nodig hebt. De functionele eisen bepaal je namelijk gewoon zelf, evenals het budget. De enige uitdaging is de vertaalstap naar technische eisen. Ieder HW subforum op GoT heeft een FAQ met daarin een paar startpunten, links naar reviewsites enzovoorts, maar al zou dat niet zo zijn, als je gewoon begint met je functionele eisen te googlen vind je snel genoeg reviews die voor jou relevante vragen beantwoorden. Na het lezen van zo'n review leer je welke andere aandachtspunten er kunnen zijn, en heb je een sloot aan extra zoektermen. Op basis daarvan kun je je eisen aanscherpen en gericht nieuwe reviews en ervaringen zoeken. Als je bovenstaande een paar keer herhaalt recursion FTW :P zul je -ook al heb je van tevoren werkelijk geen enkele kennis van een onderwerp- voor 99% van de mogelijke eisen een eenduidig antwoord kunnen krijgen (en terloops trouwens behoorlijk wat achtergrondkennis).

Ik kan bovenstaande uit persoonlijke ervaring ook beamen. Ook al ben ik HW-mod, er zijn genoeg dingen binnen de hardware waar ik niets vanaf weet en die me niet bijster veel interesseren. Laatst heb ik een beamer gekocht. Iets waar ik van tevoren nooit het geld voor had dus waar ik me werkelijk nog nooit in verdiept had. Toch ben ik er vrij zeker van dat ik geen miskoop gedaan heb, omdat ik me er rigoreus in verdiept heb voordat ik het kocht. Het resultaat viel me gelukkig ook niet tegen :)

Het enige punt is dat om dit goed te doen, je flink inzet moet tonen. Het uitzoeken van een beamer kostte me zeker een uur of vijf aan lees- en zoekwerk. De laatste keer dat ik een videokaart kocht ben ik er -ondanks flinke voorkennis als VB mod- zeker drie uur mee zoet geweest.

En dat is nou net waar het om draait. Voorkennis is geen vereiste voor het uitkiezen van iets, wel inzet. Je kunt wel zeggen dat er mensen zijn die zich niet in hardware interesseren - maar blijkbaar interesseert het wel genoeg om zo'n onderdeel te willen kopen, maar niet genoeg om daar de moeite ervoor te doen. Daar heeft het GoT beleid een duidelijke mening over, en wmb geheel terecht :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:10:
Ik snap overigens het geklaag niet van mensen dat het zoveel tijd kost om bij te blijven. Een avondje benchmarks zoeken en reviews lezen is geneog om een goed systeem samen te stellen.
Daarnaast, tegenwoordig doen mensen gewoon wat langer met een PC dus kun je gewoon een paar jaar relaxed op het forum rondhuppelen tot het moment supreme daar is.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Guardian Angel schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:59:
[...]

Het beestje een andere naam geven en een subforum daaraan toewijzen? Dat is dan ook meteen het enige verschil met de oude situatie maar heb je slechts het voordeel dat je dat forum in je preferences kunt blokkeren.
Het zat in een subforum waarin ook de discussies over complete systemen en laptops zaten.
Deze begonnen een beetje in het niet te vallen. Dat was volgens mij een belangrijke ergernis voor sommige mensen.
Ik vind die discussies over laptop x alleen interessant als ik zo'n laptop wil kopen, of als ik problemen heb met die laptop. Maar verder boeien als die discussies me niet.
Ik lees ze dan ook niet....

Zoals je zegt kan je op deze manier een subforum negeren. Mooi toch?
Het verandert niets aan de instelling van nieuwe gebruikers, voegt geen zinnige en nuttige discussies toe, zorgt voor meer werk van de modforce.

Weet je wat je eens zou moeten doen? Kijken naar de posthistorie van gebruikers die daar zonder of met maar weinig inzet boodschapenlijstjes of een "is dit een goed systeem" neerplempten. Op dat soort gebruikers zit niemand te wachten, Die helpdeskers generen nauwelijks opbrengsten uit advertenties. En daar draait het uiteindelijk allemaal om.
Hoe weet je dit?
Grote kans dat juist die mensen veel opbrengsten genereren.
Immers trappen ervaren GoTters niet in die marketingtrucjes (hoop ik althans)

Dat een deel van de nieuwe gebruikers niets toevoegt en nooit echte tweakers worden: Dat is een feit.
Maar er is dus ook een deel wat erna wel dingen toevoegd.
En je gaat al helemaal voorbij aan het feit dat mensen die op andere subfora (t softere deel) wel heel veel zinnigs toevoegen aan GoT. Niet iedereen heeft zoveel tijd dat ie alles bij kan houden.
Dus systeem-vragen zullen gesteld worden door nieuwe gebruikers EN door bestaande (gewaardeerde) gebruikers.

Hoe meer werk een vraagsteller zelf doet, hoe beter de antwoorden. Ik kom zelf veel op helpmij.nl. Dat is echt een beginnersforum. 90% van de vragen zou niet op tweakers thuis horen. Maar ook daar werkt het zo dat mensen die zelf meer moeite doen, ook vaak betere antwoorden krijgen.

Plus het feit dat systeemvragen ook nog eens zorgt voor een grote groep gebruikers MET kennis van hardware (met name op prijs-kwaliteit verhouding). Dus de mensen die andere mensen adviezen gaan geven. Deze mensen kunnen er dus voor zorgen dat de BBG op een hoger niveau komt.
Immers komen de adviezen nu maar van enkele gebruikers. Dat is niet goed, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Je vergeet, dat vind ik dan weer, het plezier dat het geeft om al die dingen uit te vogelen. Koop je dan, op eigen kracht, een product wat perfect aan jouw eisen voldoet dan geeft dat toch een grotere kik dan klakkeloos datgene kopen wat >50% adviseert? Toch?
Omdat ik al enige jaren gewoon soms wat tijd besteed om uit te vogelen wat een user deed en doet op dit forum? Mijn conclusie voor CSL was indertijd dat iemand die zo'n brak topic startte daarna nauwelijks nog op het forum kwam. Ik kan dit natuurlijk niet bewijzen, maar het was echt zo hoor.

[ Voor 35% gewijzigd door Guardian Angel op 01-01-2009 18:23 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:10:
@Quacka, voor dit soort mensen zijn de BBGs. Daarmee kunnen ze een prima systeem hebben zonder dat ze zich zelf moeten verdiepen in alle onderdelen.
Dat er mensen zijn die dat niet doen en gewoon een pc kopen die het doet, dat is prima. Maar om er dan nog een apart forum voor te openen, dat lijkt mij overkill eerlijk gezegd (om de redenen die hier al eerder zijn genoemd).

Das echt niet genoeg.
Dat is genoeg voor mij.
Ik heb in een avondje mijn nieuwe pc samengesteld.
Ik ben alleen op de hoogte van de hardware. Dus ik hoef alleen maar de vertaalslag te make van mijn wensen voor mijn nieuwe computer naar de hardware die momenteel te koop is.
Das zo gedaan.

Maar als ik eerst van 80 videokaart-chips moet bepalen welke het meeste geschikt is, met welke hoeveelheid geheugen, met welke koeler op de videokaart, met welke verdere opties: Dan ben je echt een hele tijd bezig.
En daarna ook nog eens op processor-gebied, geheugen, moederbord, monitor, etc, etc.

En zoals je zelf weet is een BBG maar een adviesje. Het is de basis, maar je moet het zelf fijn tunen. Maar dan moet je wel de kennis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:16:
Het zat in een subforum waarin ook de discussies over complete systemen en laptops zaten.
Deze begonnen een beetje in het niet te vallen. Dat was volgens mij een belangrijke ergernis voor sommige mensen.
Ik vind die discussies over laptop x alleen interessant als ik zo'n laptop wil kopen, of als ik problemen heb met die laptop. Maar verder boeien als die discussies me niet.
Ik lees ze dan ook niet....

Zoals je zegt kan je op deze manier een subforum negeren. Mooi toch?
Maar 1 groot verschil.
Die notebook topics zijn wel voor een grote groep interessant, de 'wat moet ik kopen'topics, doorgaans maar voor 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:25:
[...]
Maar 1 groot verschil.
Die notebook topics zijn wel voor een grote groep interessant, de 'wat moet ik kopen'topics, doorgaans maar voor 1 persoon.
Dat is doorgaans wel zo.
Anderzijds kan je die discussies lezen en zo je eigen systeem qua basis al goed samenstellen.

Vroeger deed ik dat ook zo. Ik las wat andere mensen in hun systeem zetten / wat geadviseerd werd. (en waarom)
Maar ook die notebook-topics zijn maar voor een relatief kleine groep interessant. Immers moet je de laptop hebben, of (mogelijk) willen. Voor andere mensen lijkt het me ook niet zo interessant.

Ik snap niet zo goed wat je echte probleem is.
Wat zou het nu uitmaken dat er een subforum is waar je nooit naar kijkt?
Het enige probleem kan zijn dat er geen goede mods te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:23:
[...]

Maar als ik eerst van 80 videokaart-chips moet bepalen welke het meeste geschikt is, met welke hoeveelheid geheugen, met welke koeler op de videokaart, met welke verdere opties: Dan ben je echt een hele tijd bezig.
En daarna ook nog eens op processor-gebied, geheugen, moederbord, monitor, etc, etc.

Maar dan moet je wel de kennis hebben.
offtopic:
Volgens mij is de volgorde; hoeveel heb ik te besteden, past het bij m'n huidige hardware en wat wil ik ermee doen ? De meeste beginners hebben genoeg aan 'n instappertje die je naderhand (evt) gaat uitbreiden. Zijn we niet allemaal zo begonnen (vooral omdat er in die tijd nog niet zoveel mogelijk was als momenteel) ?

Daarna ga je prijslijsten bekijken en afstrepen waarna er na 'n aantal dagen 'n paar enkele kandidaten overblijven en ga je benchmarks en tests nakijken.

Vervolgens heeft de ene goede ervaringen met merk A waar de ander bij merk B zweert maar wat vaak ook staat en valt met de garantie van de desbetreffende winkel (waar GOT ook in voorziet)

ontopic:
Gewoon 'n kwestie van enige inzet en gezond verstand wat dus ook gevraagd wordt van eenieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een nieuw subforum waarin de systeemvragen, inclusief de twee-maandelijkse BBG-discussies, komen.
Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:32:
Wat zou het nu uitmaken dat er een subforum is waar je nooit naar kijkt?
Het enige probleem kan zijn dat er geen goede mods te vinden zijn.
Quacka, wat je dan krijgt is wat ik in gambieter in ""Welke moet ik nemen?"-vragen weer toest..." aangaf:
gambieter schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 15:57:
Al gaat dat waarschijnlijk wel betekenen dat de eenogen de blinden gaan leiden, want de mensen die er verstand van hebben zullen snel moe worden van de herhalingen. En dat zal de reputatie van Got/tweakers.net geen goed doen.
Degenen die er echt verstand van hebben zullen dat forumdeel snel wegklikken, en dan krijg je snel versterking van onwetendheid waar op zijn bijbels (toch?) de blinde de lamme helpt ;) .

Ik houd de ontwikkelingen in mobo's en videokaarten ook niet bij, ik wacht wel af tot ik een keer een nieuw systeem ga kopen. Al zal dat niet snel gebeuren doordat ik toch erg laptop-fan ben geworden. Maar als ik dan wat ga kopen, dan ga ik gewoon aan het werk, of het nu telefoon, TV of computer is :)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 01-01-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:23:
[...]

Zo te horen maak je het jezelf moeilijker dan nodig is. Als je echt alle achtergrondkennis wilt hebben over 80 GPUs ben je laaaang bezig ja, maar dat hoeft helemaal niet als je gestructureerd bezig gaat :)

Stel jouw hoofdeis is dat jij een bepaald spel (Crysis bijvoorbeeld) op een bepaalde resolutie goed wilt kunnen draaien (gedefinieerd als een zeker aantal FPS). Dan hoef je alleen te kijken naar benchmarks van dat spel in die resolutie. Of kaart X sneller is dan kaart Y door een bredere geheugenbus, of door meer rendering pipelines of... of... doet er simpelweg voor jouw keuze niet toe :o

Pak dus een representatieve benchmark erbij en noteer alle chips (of chip+RAM combo's) die aan je eisen voldoen. Zoek hen vervolgens op in Pricewatch. Streep alles weg wat boven budget is.

Op dat moment heb je al een veel hanteerbaarder lijstje van kaarten die in je budget passen en aan je performance eisen voldoen. Dat is het moment om te kijken naar koelers en andere extra opties.

De enige uitdaging in dit geheel is bepalen wat je zwaarste eis is. Als je dat niet zeker weet, gewoon even wat reviews pakken van de apps in kwestie. Daar lees je snel genoeg of ze hardware flink uitdagen of niet. :z

En zoals je zelf weet is een BBG maar een adviesje. Het is de basis, maar je moet het zelf fijn tunen. Maar dan moet je wel de kennis hebben.
Nee, zoals we al meermaals aangeven, die kennis hoef je niet te hebben, je hoeft alleen duidelijke eisen te formuleren en inzet te tonen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik heb niet het gevoel dat de adviezen vroeger zo slecht waren.
Integendeel: de adviezen waren best heel erg goed.

Dus in de praktijk viel het allemaal wel mee. Het was meer het gezeur van de mensen die toch al geen advies willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:44:
Ik heb niet het gevoel dat de adviezen vroeger zo slecht waren.
Integendeel: de adviezen waren best heel erg goed.

Dus in de praktijk viel het allemaal wel mee. Het was meer het gezeur van de mensen die toch al geen advies willen geven.
Omdat toen de spuigaten nog niet openstonden, iets wat je wel voorstelt. In CSL stonden de "luie" topics tussen de goede topics, en wilden er nog wel mensen misverstanden corrigeren. Maar je wilt nu een apart forumdeel maken waar men moeitevrij om advies gaat vragen, en veel ervaren mensen niet snel zullen komen :) .

offtopic:
Het is trouwens niet netjes om de mening van een ander gezeur te noemen, maar dat terzijde :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
gambieter schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:52:
[...]

Omdat toen de spuigaten nog niet openstonden, iets wat je wel voorstelt. In CSL stonden de "luie" topics tussen de goede topics, en wilden er nog wel mensen misverstanden corrigeren. Maar je wilt nu een apart forumdeel maken waar men moeitevrij om advies gaat vragen, en veel ervaren mensen niet snel zullen komen :) .

offtopic:
Het is trouwens niet netjes om de mening van een ander gezeur te noemen, maar dat terzijde :) .
Nee, ik wil de regels die er waren gewoon weer herinvoeren.
Het enige verschil is dat de onderwerpen over notebooks, merk-pc's e.d. niet meer in het niet vallen.
Want die staat in een ander subforum

De slechte draadjes gewoon op slot, maar een vraag als dit moet gewoon kunnen:
Gamesysteem €1200,-
(dit is maar een voorbeeld van een oude vraag, waarvan ik de topicstart best goed vind)

Willen jullie eens iets doen? Lees dan eens wat beginposten op onderstaand forum. Dan wordt misschien jullie duidelijk wat beginnersvragen zijn en wat niet.
http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php?f=32
Ik wil dus niet mogelijk maken dat dit soort draadjes op GoT kunnen. Maar dit zijn dus de echte beginnelingen. Dit zijn mensen die echt geen moeite doen.

Maar jullie leggen de drempel wel HEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg hoog. Er zijn namelijk zat mensen die wel een systeem kunnen samenstellen, maar die wel hulp nodig hebben of het totaalplaatje klopt, zodat ze geen foute artikelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar dit zijn dus de echte beginnelingen. Dit zijn mensen die echt geen moeite doen.
Ho :o

Er is een duidelijk verschil tussen iemand die weinig kennis heeft maar wel de moeite doet en iemand die niet de moeite doet. Beginners die de moeite doen zijn zeer welkom op GoT, en een topic van zo iemand zal niet gesloten worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
dion_b schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:06:
[...]

Ho :o

Er is een duidelijk verschil tussen iemand die weinig kennis heeft maar wel de moeite doet en iemand die niet de moeite doet. Beginners die de moeite doen zijn zeer welkom op GoT, en een topic van zo iemand zal niet gesloten worden.
Nee. Die draadjes worden WEL gesloten.
Ga nu niet zeggen dat dit niet gebeurd.

Hoeveel moeite je ook doet: als je een compleet systeem plaatst met goede onderbouwing, maar waar je alleen nog wat vragen over hebt, dan wordt dit draadje in het huidige beleid in no-time op slot gezet.
Je moet wel eerlijk blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:02:
Gamesysteem €1200,-
(dit is maar een voorbeeld van een oude vraag, waarvan ik de topicstart best goed vind)
Maar daar is de BBG al voor, bijvoorbeeld [BBG] High-end gamesysteem januari 2009.
Maar jullie leggen de drempel wel HEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg hoog. Er zijn namelijk zat mensen die wel een systeem kunnen samenstellen, maar die wel hulp nodig hebben of het totaalplaatje klopt, zodat ze geen foute artikelen kopen.
Foute artikelen kopen? Maar wat dan? Voor bijvoorbeeld RAM is er de QVL lijst, en er is zelfs een HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Als je goed vooronderzoek doet, dan koop je geen foute artikelen, maar als je goed vooronderzoek doet, dan heb je geen topic nodig.

Wat je negeert is de opmerking van dion_b dat zo'n topic alleen nut heeft voor de topicstarter, en de discussie goed in een BBG topic kan. En die drempel is niet zo hoog, maar vereist inzet. En als je zoveel geld wilt uitgeven, dan ben je toch wel bereid inzet te tonen?
Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:10:

Hoeveel moeite je ook doet: als je een compleet systeem plaatst met goede onderbouwing, maar waar je alleen nog wat vragen over hebt, dan wordt dit draadje in het huidige beleid in no-time op slot gezet.
En dat betekent dat degenen die die topics openen, dus moedwillig het beleid negeren of uberhaupt het beleid en de FAQ niet hebben bekeken. Dat is niet echt een teken van veel inzet :) .

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 01-01-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:10:
[...]

CSL is een geval apart - vergeet sowieso niet dat elk van die deelvragen niet in CSL maar in een ander subforum thuishoren :o

Als we jouw voorbeeld over een videokaart erbij pakken verwijs ik naar mijn post hierboven:
dion_b in ""Welke moet ik nemen?"-vragen weer toest..."
Als je daarentegen zichtbaar inzet toont en ook enige abstractie gebruikt waarmee jouw vraag voor anderen ook nuttig is, dan zal je topic zeker niet gesloten worden. Denk dan aan een vraag in de trant hiervan

Ik lees (link!) dat meer geheugen op een videokaart vooral op hogere resoluties impact heeft. Uiteraard presteert een snelle GPU *en* veel geheugen het beste, maar als je daar geen budget voor hebt moet je ergens een compromis maken. Concreet zie ik voor ongeveer EUR X kaarten met GPU 1 en minder geheugen en GPU 2 en meer geheugen. Nu blijkt uit benchmarks (hier ook links!) dat op resolutie X bij de ene spel de ene combo beter scoort en bij de andere spel de andere. Ik speel een derde spel waar ik geen benchmarks van kan vinden. Hoe kan ik zien welke van die twee situaties waarschijnlijk bij dat spel van toepassing zou zijn?

Uiteindelijk blijft het een "welke moet ik kopen?"-vraag, maar op een manier gesteld waar allereerst eigen inzet duidelijk blijkt en ten tweede andere mensen er zeker ook nut bij gaan hebben. Let trouwens op dat je totaal geen bijzondere kennis nodig hebt om zo'n topicstart te maken. Je hoeft alleen wat moeite gedaan te hebben.
Zo'n topic gaat dus duidelijk *NIET* dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 19:02:
[...]
Gamesysteem €1200,-
En kijk dan ook eens hoe vaak die gebruiker daarna op het forum kwam en wat hij postte. Op dat soort gebruikers zit GoT niet echt te wachten.

Ik zal hem even quoten voor je:
Ff een vraagje tussen door. Het zal vast al wel eens aan bot zijn geweest, maar ál die 9 bladzijdes info doorlezen is echt heel veel werk voor 1 vraagje, ik weet het, ik ben lui. Maar is deze http://www.nl.bol.com/is-...508415&Section=PHONES geschikt voor de N73? Ik had namelijk een geheugenkaart uit mijn Nokia 6230i, maar die paste er niet in.
Dit kostte hem dus een terechtwijzing van de moderator.

Een geweldige aanwinst toch?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
8)7 Als je me niet wil begrijpen dan doe je het maar niet |:(

Ik zie over een tijd het overlijdensbericht van GoT wel ergens op het internet verschijnen...
Jullie zijn vrij om jullie eigen mening te hebben, net als ik. Alleen is jullie mening niet in het belang van de commerciele mensen van tweakers.
Tweakers zal moeten kiezen tussen een forum voor de computerexperts onderling, of voor een forum voor de mensen die boven het gemiddelde geinteresseerd zijn in computers. Ik weet wel wat tweakers.net uiteindelijk gaat kiezen.
(ik vraag me alleen af of dit nu al gaat gebeuren). En dat zal vermoedelijk een aantal mensen wegjagen.

Ik heb dit draadje niet geopend om mijn zin te krijgen of uit eigen belang, maar meer om uit te leggen dat het beleid verkeerd is. Het beleid zorgt er gewoon voor dat het forum verder zal gaan krimpen.
Jij en ik zullen daar geen boterham minder van eten. Maar als je werkt voor tweakers, dan kan dat dus wel gevolgen hebben.

Sommige mensen schijnen zich niet meer te kunnen verplaatsen in de periode dat ze zelf weinig kennis hadden. Ik vind dat heel erg jammer.
Het is hetzelfde als volwassenen die mopperen over de jeugd van tegenwoordig e.d. Alsof ze zelf nooit jong zijn geweest. Mensen vergeten gewoon te snel.
Ik ken gewoon te weinig mensen die verstand van computers hebben. Ik weet 100% zeker dat ik de meeste kennis over computers heb in mijn omgeving (familie, vrienden, collega's) (met uitzondering van enkele collega's van de it-afdeling in het buitenland). Maar ik vind zelf dat ik op tweakers nog maar zo zo qua kennisniveau ben.
Dat geeft verder niet. Maar het betekent dus wat dat als ik mezelf al zo zo vind, dat dan al die mensen die ik ken al helemaal niet op dit forum mogen komen. De spoeling wordt zo wel ontzettend dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 30-07 23:15
Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:24:
8)7 Als je me niet wil begrijpen dan doe je het maar niet |:( ..........

Sommige mensen schijnen zich niet meer te kunnen verplaatsen in de periode dat ze zelf weinig kennis hadden. Ik vind dat heel erg jammer.
....
Wil toch even van harte je TS steunen. Ik ben het op hoofdlijnen namelijk helemaal met je eens! Er heerst onder een deel van de vaste kliek een groot "superioriteitsgevoel"grenzend aan arrogantie. "Wij tweakers...." Behulpzaam zijn, luisteren, laten zien dat iemand welkom is lijkt niet tot de strekste punten van deze kliek te horen. Opmerkingen als "welkom op tweakers" druipen soms van cynisme. Het mag wel wat vriendelijker en laagdrempeliger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@Quacka, in het kader van een vriendelijker GoT zou je je af moeten vragen of de manier waarop je reageert naar mensen wel de juiste manier is. Je posts staan nou niet echt in het teken van respect tegenover iemand met een andere mening.

Ik denk overigens dat het huidige beleid meer dan genoeg ruimte biedt om nog uit te breiden en mensen met verschillende interesses aan te spreken (kijk bijvoorbeeld naar het telefonie en fotografie forum. Dat was voorheen een stuk minder groot of zelfs helemaal niet aanwezig).

Je hebt het nog steeds over kennis, maar daar gaat de hele discussie niet over. Het gaat puur over inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zie over een tijd het overlijdensbericht van GoT wel ergens op het internet verschijnen...
Jullie zijn vrij om jullie eigen mening te hebben, net als ik. Alleen is jullie mening niet in het belang van de commerciele mensen van tweakers.
Laten we die afweging alsjeblieft over aan het MT van Tweakers.net. Ik gok dat zij iets meer inzicht hebben in de commerciele kant van zaken hier dan dat jij (of ik) dat heeft.
Ik heb dit draadje niet geopend om mijn zin te krijgen of uit eigen belang, maar meer om uit te leggen dat het beleid verkeerd is. Het beleid zorgt er gewoon voor dat het forum verder zal gaan krimpen.
Jij en ik zullen daar geen boterham minder van eten. Maar als je werkt voor tweakers, dan kan dat dus wel gevolgen hebben.
Het spijt me heel erg, maar als ik dit lees kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat je - op moment dat zowel crewleden als enkele overige users je geen gelijk geven - dan als uitweg "Tweakers gaat dood" gaat roepen omdat je weet dat de dalende nieuwe aanwas gevoelig ligt. Dat is geen nette manier van argumenteren en zorgt er in ieder geval bij mij voor dat ik je inhoudelijke argumenten niet meer serieus kan nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik heb al mijn argumenten gebruikt, alles wat ik nu nog zeg is herhaling van zetten. (ik denk dat mijn mening vrij duidelijk is geworden)
Ik bekijk wel rustig van de zijlijn wat er gaat gebeuren.
Blijft het bij goede voornemens, of gaat er iets veranderen? Ik ben echt benieuwd.

Ik heb trouwens Femme een DM gestuurd met de vraag of hij ook op dit draadje wil reageren. Ik ben best erg benieuwd naar zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Wat is dat nu voor een reactie? Ik toon aan dat jouw voorbeeld ook zijn keerzijde kent.
Wordt er gezegd dat je geen mening mag hebben? Natuurlijk mag dat.

Waarom die opmerking "jullie"? Wie zijn dat... jullie? Waarom zouden zij minder oog hebben voor de commerciële belangen van Tweakers.Net? Wie zijn die "jullie" die zorgen dat Tweakers.Net op termijn moet sluiten wegens teruglopende inkomsten.
Tweakers zal moeten kiezen tussen een forum voor de computerexperts onderling, of voor een forum voor de mensen die boven het gemiddelde geinteresseerd zijn in computers. Ik weet wel wat tweakers.net uiteindelijk gaat kiezen.
Vertel, wat weet jij wat ik niet weet? Ik denk die laatsten, sterker nog, ik weet het zeker.
(ik vraag me alleen af of dit nu al gaat gebeuren). En dat zal vermoedelijk een aantal mensen wegjagen.
Nee hoor.
Ik roep al jaren bij gelegenheid dat het algemeen beleid anders zou kunnen en eindelijk komt er een beleid wat mij persoonlijk beter aanstaat en past. GoT wordt opener en vrolijker. Soms duurt het gewoon even eer anderen dat ook zien.

Het heeft >1 jaar geduurd eer er maatregelen werden getroffen om het ontspoorde CSL weer op orde te krijgen en dankzij de inspanningen die gepleegd zijn is CSL geen dumpplaats meer voor vragen die men zelf makkelijk kan beantwoorden.

Het is hetzelfde als volwassenen die mopperen over de jeugd van tegenwoordig e.d. Alsof ze zelf nooit jong zijn geweest. Mensen vergeten gewoon te snel.
Ik ken gewoon te weinig mensen die verstand van computers hebben. Ik weet 100% zeker dat ik de meeste kennis over computers heb in mijn omgeving (familie, vrienden, collega's) (met uitzondering van enkele collega's van de it-afdeling in het buitenland). Maar ik vind zelf dat ik op tweakers nog maar zo zo qua kennisniveau ben.
Dat geeft verder niet. Maar het betekent dus wat dat als ik mezelf al zo zo vind, dat dan al die mensen die ik ken al helemaal niet op dit forum mogen komen. De spoeling wordt zo wel ontzettend dun.
Niet verder vertellen hoor, maar mensen op een echt hoog niveau komen helemaal niet op Tweakers. Toevallig, ja echt waar, ken ik er een paar en die lachen zich rot om het lage niveau. Die hebben geen zin om op vragen te reageren die, voor hen, kipsimpel zijn. Ik zit wél op GoT en dus kun je daaruit opmaken dat ik geen computerexpert ben.

Ik ben zelf volwassen x 7,375 en generaliseer "de jeugd" niet en ik hoop niet dat ik je verbaas door te zeggen dat -zelfs- ik jong ben geweest.

Ik weet veel maar is er veel meer dat ik NIET weet. Ik leer ook vrijwel elke dag weer iets maar ik doe er dan ook wat voor. Er zijn fora waar ik absoluut niet post omdat mijn niveau voor die sectie te laag is. Dus zoek ik, lees ik, probeer ik de materie te begrijpen. Is het vreemd dat ik diezelfde inzet ook van anderen verwacht?

Niet iedereen maakt in CSL een startpost zoals jij die een keer maakte. :) De meerderheid deed dat niet en ik geef je op een briefje dat het ook niet zal gebeuren. Het resultaat is bekend, zie het "oude" CSL.

Je startpost zag er leuk uit maar nu doe je daaraan behoorlijk wat afbreuk. Jammer dat je nu een misser maakt.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Ik zeg, gewoon toestaan en niet zo moeilijk doen, we zijn er tenslotte om mekaar te helpen en niet stoer te doen met onze kennis en te zeggen "Ik weet het lekker wel maar omdat ik het simpel vind ga je maar zelf zoeken"

En als iemand zich dan hieraan stoort dat reageert hij toch gewoon niet...?, nu staat alle topic vol met comments als "wat heb je zelf gezocht" & "gebruik de search" & domme nerdy commentaren van mods, Nee dat is lekker zinvol! dan is de vraag wat moet ik nou kopen nog beter lijkt me...

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als je daarmee gaat beginnen ben je waarschijnlijk vrij vlot de regulars kwijt, want zoals eerder aangegeven in de CSLdiscussies, daar zit niemand op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

crack_en_hack schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 23:18:
Ik zeg, gewoon toestaan en niet zo moeilijk doen, we zijn er tenslotte om mekaar te helpen en niet stoer te doen met onze kennis en te zeggen "Ik weet het lekker wel maar omdat ik het simpel vind ga je maar zelf zoeken"

En als iemand zich dan hieraan stoort dat reageert hij toch gewoon niet...?, nu staat alle topic vol met comments als "wat heb je zelf gezocht" & "gebruik de search" & domme nerdy commentaren van mods, Nee dat is lekker zinvol! dan is de vraag wat moet ik nou kopen nog beter lijkt me...
Nee bedankt. Ik kan me vinden in wat de TS roept, maar met jouw reactie totaal niet. Het idee om als je je ergens aan ergert, dan maar niet te reageren slaat nergens op. Dan hou ik het snel voor gezien, als ik door tig topics moet bladeren die nergens over gaan.

GoT is juist prettig om te vertoeven omdat het niveau op peil blijft. Het vriendelijker benaderen en beter/meer sturen van beginners vind ik daarentegen een prima plan, als ik mijn eerste topics doorlees word ik er ook niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:24

Wokschotel

Op 6 wielen

Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 23:25:
Maar als je daarmee gaat beginnen ben je waarschijnlijk vrij vlot de regulars kwijt, want zoals eerder aangegeven in de CSLdiscussies, daar zit niemand op te wachten.
Is dat wel zo? Misschien is het wel tijd voor een verse blik en nieuwe mensen. Volgens mij zijn veel regulars juist deel van het probleem: omdat zij alles (denken te) weten kom je er als beginner helemaal niet meer tussen. Ik zie in de techfora altijd dezelfde mensen reageren met een bepaalde mate van arrogantie en dat kan nieuwelingen wel eens afstompen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:16

momania

iPhone 30! Bam!

Wokschotel schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:56:
[...]

Is dat wel zo? Misschien is het wel tijd voor een verse blik en nieuwe mensen. Volgens mij zijn veel regulars juist deel van het probleem: omdat zij alles (denken te) weten kom je er als beginner helemaal niet meer tussen. Ik zie in de techfora altijd dezelfde mensen reageren met een bepaalde mate van arrogantie en dat kan nieuwelingen wel eens afstompen.
Mij valt op dat het in de meeste gevallen juist niet de regulars zijn die verkeerd reageren, maar de 'nieuwkomers'. Tuurlijk zijn er van beide groepen (als je het even kort door de bocht in 2 groepen in deelt) altijd wel mensen bij die toch reageren waar het niet hoort of op een manier die niet gepast is.

Het valt van een regular denk ik eerder op, omdat je ze 'kent' :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 23:43

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik ben erg voor een vriendelijker GoT en hoop dat we dat (in ieder geval voor een groot deel) kunnen bewerkstelligen als iedereen een beetje meehelpt. Maar ik denk ik niet dat we dit soort topic weer moeten toestaan.

De reden dat de sfeer op GoT grimmiger is geworden is IMHO namelijk ook door dit soort topic gekomen. Mensen die eigenlijk misbruik maken van alle kennis hier. Je had er altijd wel uitzonderingen tussen zitten, mensen die goed vooronderzoek hadden gedaan en enkel nog wat vragen hadden over het systeem als geheel dat ze "zo goed als" gingen aanschaffen.
Op GoT willen we echter op niveau kunnen discussiëren en die topic wil ik niet hoeven zoeken tussen alle vraag-topics van luie users. Als iemand voor de zoveelste keer een lui topic opent dan vraag je om geirriteerde users.

We hebben er met z'n allen de afgelopen jaren hard aan gewerkt om GoT een beetje "op niveau" te krijgen, en nu zijn we dus op dat punt aangekomen, en dan wordt er vreemd naar gekeken als de aanwas van nieuwe gebruikers daalt. Dat lijkt me toch logisch? De luie users komen hier nu namelijk misschien wel niet meer zo snel.
Nieuwe gebruikers die echter wel moeite doen en wat bijdragen aan de community, die willen we echter wel hartelijk kunnen verwelkomen, en daarom moet je niet ieder klein foutje in een eerste topic keihard gaan afbranden, dat vind ik meer passen bij een opener GoT dan luie topics gaan toestaan. Dat is namelijk weer het andere uiterste.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

Het is altijd tijd voor nieuwe mensen, maar dat betekent niet dat je je regulars weg moet jagen door het niveau te verlagen.

Wat betreft het 2e punt, als mensen op een botte manier reageren worden ze daar vanaf nu strenger op aangesproken, in het kader van een vrolijker en opener GoT. Maar dit staat juist volledig los van het niveau.
--MeAngry-- schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:26:
Ik ben erg voor een vriendelijker GoT
Begin bij jezelf zou ik zeggen. ;)
Vraag een nickchange aan naar --MeHappy-- en verander je icon van een :( naar een :)
;) :+

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 02-01-2009 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 23:43

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Terw_Dan schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:32:
[...]

Begin bij jezelf zou ik zeggen. ;)
Vraag een nickchange aan naar --MeHappy-- en verander je icon van een :( naar een :)
;) :+
offtopic:
Ja, die suggestie krijg ik wel vaker, en hoe langer ik met deze nick rondloop, hoe meer ik er een hekel aan krijg eigenlijk. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Mijn ervaring is, dat als je sommige mensen vriendelijk wijst op een website waar ze de benodigde informatie kunnen vinden, je gelijk een antwoord krijgt in de trend van 'kan je niet gewoon antwoord geven?'. Terrwijl echt 75% van de vragen te vinden is met welgeteld 5minuten googlen. Maar dat mag je dan weer niet zeggen, want dat is dan niet een direct antwoord op de vraag van de TS. :/

Door de mensen die zomaar een vraag/boodschappenlijstje neerplempen, gaat voor mij de lol van het vragen beantwoorden er vanaf. En ik denk dat ik daarmee niet de enige ben.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
dan geef je toch geen antwoord op die mensen?
Je wordt toch niet verplicht om iedereen antwoord te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Quacka schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:10:
De gedachte van GoT is volgens mij nog steeds een forum te zijn voor computer gebruikers met boven gemiddelde interesse. 'Boodschappenlijstjes' passen daar gewoon niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Quacka schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:10:
Mensen die nul inzet tonen, ga ik ook echt niet helpen hoor. Wees niet bang! ;)
Ik _wil_ wel antwoord geven, maar sommige topicstarters mogen wel eens wat vriendelijker zijn voor de mensen die moeite doen om ze te helpen.

En uiteraard geldt dat andersom ook.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

momania schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:14:
[...]

De gedachte van GoT is volgens mij nog steeds een forum te zijn voor computer gebruikers met boven gemiddelde interesse.
Klopt
'Boodschappenlijstjes' passen daar gewoon niet in.
Boodschappenlijstjes niet, maar is het niet fijn om bij sommige beslissingen bevestiging te krijgen? Je kan altijd iets over het hoofd zien omdat je zo geconcentreerd bezig bent, als je dan een topic aanmaakt waar je nog wat input van mensen krijgt weet je tenminste zeker dat je een goede koop maakt.
Overigens ben ik voor een centraal topic, niet voor allemaal losse topics. Je ziet vanzelf wel of er mensen zijn die daarin helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:17:
Overigens ben ik voor een centraal topic, niet voor allemaal losse topics. Je ziet vanzelf wel of er mensen zijn die daarin helpen :)
Met alle respect, maar dat gaat dus totaal niet werken. Dan raak je het overzicht totaal kwijt. Alles gaat door elkaar en zowel de mensen die de vraag hebben als degenen die de vraag beantwoorden, kunnen er dan geen touw meer aan vast knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar komen die vragen lijstjes en help de mensen als je dit wilt.
Kan je dit niet ga dan lekker verder met andere topics.

Ik snap echt het probleem niet. Mensen hebben hulp nodig en de enige rede waarom het niet mag van GoT is om dat de modjes de users niet in de hand kunnen houden en er zelf geen zin meer in hadden om daarop te modden.

Dus de TS'ers hebben hier geen schuld in. WIJ maken de site beter als WE als volwassen tweakers iemand kunnen corrigeren die wat doet wat op tweakers niet gewaardeerd wordt.

Kan je dit niet dan moet je maar je mond dicht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:17:
[...]
Boodschappenlijstjes niet, maar is het niet fijn om bij sommige beslissingen bevestiging te krijgen? Je kan altijd iets over het hoofd zien omdat je zo geconcentreerd bezig bent, als je dan een topic aanmaakt waar je nog wat input van mensen krijgt weet je tenminste zeker dat je een goede koop maakt.
Tuurlijk kan je iets over het hoofd zien, of ergens een laatse bevestiging nodig hebben, maar van 'tweakers' mag je dan toch wel verwachten dat de laatste vraag alleen nog maar over een bepaalde keuze video kaart gaat, of een moederbord bv. Geen hele boodschappenlijst met de mededeling: 'is dit wat?'

Het kost veel tijd om een nieuw systeem samen te stellen, zeker als je geinteresseerd bent in de materie. Als je er dan al een tijdje niet meer mee bezig bent geweest, betekent dat dat je een aantal uren reviews etc. gaat lezen/zoeken op internet en zo tot een systeem komt.

Probleem is dat de meeste van de 'wat moet ik nemen' topic, dus geopend worden door mensen die 0,0 moeite willen steken in onderzoek, hier een topic dumpen en het dus verpesten voor de mensen die wel serieus onderzoek hebben gedaan.

Topics in de trant van: 'Ik heb dit systeem samengesteld, op deze manier tot dit resultaat gekomen, maar blijf op dit onderdeel steken vanwege deze verschillende reviews etc... wat is nou de betere keuze en waarom?' passen bv weer prima op GoT imo :)
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:23:
Ik snap echt het probleem niet. Mensen hebben hulp nodig en de enige rede waarom het niet mag van GoT is om dat de modjes de users niet in de hand kunnen houden en er zelf geen zin meer in hadden om daarop te modden.
Onzin, het ging om grote aantallen van dit soort topics, die vanaf het begin gewoon al niet op GoT passen in de vorm waarin ze meestal geplaatst werden.

[ Voor 14% gewijzigd door momania op 02-01-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:23:
Laat maar komen die vragen lijstjes en help de mensen als je dit wilt.
Kan je dit niet ga dan lekker verder met andere topics.

Dus de TS'ers hebben hier geen schuld in. WIJ maken de site beter als WE als volwassen tweakers iemand kunnen corrigeren die wat doet wat op tweakers niet gewaardeerd wordt.

Kan je dit niet dan moet je maar je mond dicht houden.
Ik heb altijd geleerd dat ik eerst iets zelf moet proberen voordat ik het aan iemand anders ga vragen. Het lijkt me niet teveel gevraagd als iedereen een poging doet om zich zoveel mogelijk te oriënteren alvorens die vraag hier neer te plempen. Ik zie echt niet in wat er onvriendelijk aan is om dat van mensen te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
momania schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:25:
[...]

Tuurlijk kan je iets over het hoofd zien, of ergens een laatse bevestiging nodig hebben, maar van 'tweakers' mag je dan toch wel verwachten dat de laatste vraag alleen nog maar over een bepaalde keuze video kaart gaat, of een moederbord bv. Geen hele boodschappenlijst met de mededeling: 'is dit wat?'

.......
Wat is een "tweaker"? Het wordt zo gemakkelijk gebruikt in dit soort discussies, maar wat is een tweaker eigenlijk? Weet een tweaker alles van hardware, software, techniek in het algemeen? Stelt een tweaker geen "domme" vragen? Is een tweaker alwetend geboren? Wil een tweaker liever niet met "noobs" praten die wellicht nog wat kunnen (en willen!) leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'n tweaker is iemand met 'n behoorlijke dosis basiskennis. Vergevorderde tweakers begrijpen 'n aantal zaken sneller dan de beginnende maar deze zal mbv de nodige documentatie (en de kennis waar deze te vinden) zichzelf behoorlijk weten te bedruipen en vaak na het aangeven van'n simpele hint weten waar hij fout gaat.

Het mooiste vind ik nog altijd dat mensen niet snappen waarom die PC's op randaarde moeten en waarom die pennen zo dik moeten zijn :P
Zelfs in de praktijk moet ik nog regelmatig uitleggen dat deze stekkers er niet zomaar opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

bszz schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:38:
[...]

Wat is een "tweaker"? Het wordt zo gemakkelijk gebruikt in dit soort discussies, maar wat is een tweaker eigenlijk? Weet een tweaker alles van hardware, software, techniek in het algemeen? Stelt een tweaker geen "domme" vragen? Is een tweaker alwetend geboren? Wil een tweaker liever niet met "noobs" praten die wellicht nog wat kunnen (en willen!) leren?
Ik, en de meesten denk ik hier, gebruiken de term 'tweaker' als iemand die bovengemiddeld geinteresseerd is in IT gerelateerde zaken.

Dus nee, een tweaker weet niet persee alles, er zijn specialisten. En nee, een tweaker is dus niet al wetend. Een nee, een tweaker wil juist best met noobs praten die wat willen leren, zo is immers iedere tweaker begonnen ;)

Grootste positieve punt van de tweaker is is dat hij wil leren en dan ook toont. Hij doet moeite om informatie te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

momania schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:45:
[...]

Grootste positieve punt van de tweaker is is dat hij wil leren en dan ook toont. Hij doet moeite om informatie te verkrijgen.
Wanneer hij iets tegenkomt wat (voor hem) niet logisch is even verder gaat zoeken waarom zodat hij de volgende keer de achterliggende reden weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:45:
.......

Het mooiste vind ik nog altijd dat mensen niet snappen waarom die PC's op randaarde moeten en waarom die pennen zo dik moeten zijn :P
Zelfs in de praktijk moet ik nog regelmatig uitleggen dat deze stekkers er niet zomaar opzitten.
Wat boeit dat nou dat mensen dat niet weten? Jij kunt je dat misschien niet voorstellen, maar dat is nou eenmaal zo. Je reactie straalt een beetje uit dat je "dit soort" mensen dom of lui vindt. Juist dat vleugje arrogantie mag er van mij af. Op sommige vlakken ben ik een behoorlijk onderlegd ICT'er (> 10 jr. professioneel niveau). Op andere vlakken kan ook ik dit soort vragen stellen.....
momania schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:45:
[...]

Ik, en de meesten denk ik hier, gebruiken de term 'tweaker' als iemand die bovengemiddeld geinteresseerd is in IT gerelateerde zaken.
...
Hier kan ik me in vinden, wellicht aangevuld met: Is hulpvaardig, sociaal en wil kennis graag met anderen delen.

[ Voor 25% gewijzigd door bszz op 02-01-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 03:05
Ik kan me helemaal vinden in Quacka en de nieuwere regulars waar ik zelf toe behoor. Zelf ben ik ook nog maar 2,5 jaar actief op GoT. Ik kwam hier voor de aanschaf van mijn laptopje wat meepraten in het Asus A6 topic omtrend de geruchten van de A6T. Omdat ik me al verdiept had in notebooks en graag mensen help ben ik mensen op GoT gaan helpen met hun zoektocht naar de juiste laptop. Het deed me goed.

Ook ik was tegen het hele CSL 2.0 gebeuren en ook daarna ging ik mooi snel reageren voro eht topic op slot ging, mensen adviseren was mijn taak en zo viel ik ook op en ben ik mod geworden *O*

Punt is dat ik, door mijn functie op GoT, de mensen niet meer kan helpen. Alleen de NBBG help mensen wel verder. Ik hou ze met opzet open en zie er komt goed advies uit. Alle notebooks in een budget komen naar voren en veel mensen hebben er veel aan. Zeg nou zelf, is de discussie in url=[NBBG] Basis Notebook - september 2008 nou zo slecht? De community onderhoud zichzelf daar en ik zie geen enkel probleem.

Even 2 quotes uit het andere topic:
GENETX schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:43:
Ik kan me vooral in de CSL goed voorstellen dat mensen het niet met het beleid eens zijn. Tenslotte kan niemand zijn setup dumpen om te kijken of deze goed is. In dit geval heeft men vaak echt wel onderzoek gedaan, maar bij een aanschaf van aan apparaat van 1000+ euro kan ik me best voorstellen dat men de beste keuze wil maken en toch nog even een goedkeuring wil hebben.

Eigenlijk zijn de boodschappenlijstjes ook de enige die ik echt sluit. Zo nu en dan zit er nog een heel erg RTFM/UTFS/Geen inzet topic tussen, maar 80% gaat gewoon over boodschappen.

Om terug te komen op de dure aanschaf van een PC, zelf heb ik een DSLR aangeschaft, maar toch de kenners op dat gebied om goedkeuring gevraagd en dat hielp. De rest van mn collega's zijn nog altijd tegen, maar ik ben zelf voor een boodschappenlijsten topic. Er zijn zoveel mensen die hun systeem willen goedkeuren, puur omdat ze geen miskoop willen doen.

Ja, het haalt het niveau wat naar beneden? Maar is het erg? Ik vraag me nog altijd af wat het probleem is. Niet alles hoef je extreem te modereren, in zo'n topic houd de community zelf het niveau wel overeind bijvoorbeeld. In het geval van een 0-inzet post zal de volgende user aangeven dat hij ook geen advies kan geven als de eisen en budget missen bijvoorbeeld. Wat is wel het probleem? Schijfruimte oid? Users? Er zijn zat users, waaronder ik, die mensen graag advies geven bij aanschaf van een PC.

Volgens mij een win-win situatie voor iedereen. Als mod hoef ik niet dagelijks 5 sloten te zetten, de nieuwe mensen worden geholpen aan een goed systeem en raken betrokken. Andere mensen, met de kennis, hebben een plek om die kennis te delen (dat kan nu ook niet en is toch wel belangrijk bij een community!). Daarnaast zullen meer mensen blijven hangen die nu dus echt afvallen omdat ze direct de mond word gesnoerd. Bij een boodschappenlijst kan ik tenslotte geen onderscheid tussen geen inzet en veel inzet maken, het is een lijstje, hoe goed de onderbouwing etc ook.

De vraag die ik stel, wat is nou een "hoog"-niveau dat we op GoT willen bereiken? Je kan niet van iedereen verwachten dat ze de kennis hebben om een goed systeem neer te zetten waarvan alles compatibel is. Niet iedereen zit in computers en voor ons zijn ze misschien makkelijk, voor anderen is het gewoon een bos met bomen. Iets dat wij "basic" vinden is voor een ander rocket science.

In ieder geval houd ik de NBBG's open voor discussie en daar reguleerd alles automagisch op de community. Andere notebooks worden aanbevolen, mensen met vragen worden geholpen, reviews worden aangedragen. In principe hetzelfde principe als hierboven beschreven en het gaat allemaal op een GoT-waardig niveau.

Ik ben van mening dat inzet zwaarder moet wegen dan het niveau van het onderwerp op zichzelf.
Erkens schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:50:
[...]

Maar als die persoon dan die HTML code laat "goedkeuren" door te vragen of dat een goede en optimale oplossing is en of het wellicht op een andere manier beter gaat dan denk ik persoonlijk dat het wel een leuke discussie zou kunnen worden waardoor het topic een bestaansrecht heeft :) Zelfde met hardware onderdelen, ik weet praktisch niks van hardware, en als ik dan wat leuke onderdelen heb verzameld en onderzocht dan vind ik het ook prettig als iemand mij eventuele problemen met een dergelijke config kan melden.
Er is gewoon behoefte aan. Het is heel leuk om hier al jaren mee te draaien zoals Guardian Angel en gambieter. Jullie geven al aan dit niet te willen, maar waarom niet? Je kunt, zoals gezegd, de topics toch gewoon links laten liggen? Er zijn zat mensen die de topics wel interessant en leerzaam vinden. Voor anderen bied het veel meerwaarde om advies te krijgen, zelfs een mod als Erkens zou eigenlijk neit zonder kunnen en zo zijn er nog veel Nederlanders. Daarnaast zijn er zat nieuwe regulars die mensen graag advies geven. Neem een DaMarcus, CLB, alex3305 en ook mij. We helpen graag mensen die nog even een laatste zetje tot aanschaf kunnen gebruiken.

Vergeet niet dat wij ook eisen dat mensen een nette TS opzetten. Hun budget geven, eisen, wensen, een configuratie en hier en daar de keuze beargumenteren. Simpele topics gaan uiteraard op slot, het niveau moet er wel zijn natuurlijk, maar het compleet afschaffen vond en vind ik zelf te ver gaan. Er is een hoop prut, maar er zijn ook een hoop mensen die wel inzet tonen en dat moet worden beloond wat mij betreft.

Verder, niet iedereen is in staat alles zelf uit te zoeken. Niet iedereen heeft evenveel kennis van computers. Niet iedereen weet wat elke term betekent. Niet iedereen heeft een IQ van 100+. Niet iedereen heeft evenveel tijd en niet iedereen is even gezond (denk aan stoornissen/afwijkingen). Daarom is ook niet iedereen in staat om compleet zelf een computer samen te stellen.

Echter, we hebben allemaal 1 ding gemeen: We houden van techniek en computers, alleen heeft het bij iedereen andere prioriteiten en vind de een advies geven leuker terwijl de ander liever op GoT zit om problemen op te lossen. Wat mij betreft hoort het allemaal bij GoT en zou GoT toegankelijk moeten zijn voor iedereen en dus ook mensen die advies vragen bij een nieuw systeem, zolang ze zelf ook wat inzet tonen.

Daarnaast, wie weet kom je ooit, onwetend die persoon tegen en helpt hij jou met een probleem op een compleet ander vlak. Een mens, en ook tweaker, kan zoals momania hierboven al aangeeft niet alles weten. Kennis moet worden gedeeld om echt nut te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12
Met een beetje common sense komen we er wel. Ik denk dat Quaka weldegelijk een punt heeft. Het beleid is nu op sommige plekken misschien te streng. Ook anderen hier die aangeven dat we (bijvoorbeeld bij CSL) van heel ver komen hebben een punt. Want na het lezen van dit topic bemerk ik dat de meningen niet zo ver uit elkaar liggen als het lijkt. Iedereen wil de epische stortvloed van weleer voorkomen en ook zie ik weinig mensen die totaal tegen zijn. Het gaat om de intentie en de inzet die een TS moet tonen voordat een topic acceptabel is. In die nuance zit het verschil en daar moeten we een oplossing voor vinden.

Wat gaan we daar nu effectief mee doen? In ieder geval het strenge ‘geen boodschappenlijstjes’ beleid op de helling zetten. Met dien verstande dat we ook bij de aanschaf mensen moeten kunnen helpen. Natuurlijk moet er wel sprake zijn van serieuze inzet. Een topic met als TS : “ik heb 50€, welke WiFi router moet ik kopen?” gaat nog steeds dicht. Aan de andere kant zie ik wel ruimte voor topics zoals : “Betaalbare WiFi routers onder de 50€”. Het voordeel van dat laatste is dat we continu een actief overzicht kunnen houden van wat op dat moment de meeste bang for the buck geeft.

Bijzondere of zeer specifieke koopadviezen verdienen dan weer wel een topic. Een speciaal op video editting gerichte PC, een super high end VGA kaart setup etc. etc. Omdat dit een breuk is met het verleden zal het op sommige plekken best even zoeken zijn naar de juiste modus. Dat moet ons niet weerhouden want ik denk dat er zeker een toegevoegde waarde zit in koopadvies topics, mits we de ‘overlast’ beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan er niet een verplichte template komen voor boodschappenlijstjes waarop al antwoord moet worden gegeven op een aantal voorgedefinieerde vragen? Dat is de manier om het kaf van het koren te onderscheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

zeef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:33:
Wat gaan we daar nu effectief mee doen? In ieder geval het strenge ‘geen boodschappenlijstjes’ beleid op de helling zetten. Met dien verstande dat we ook bij de aanschaf mensen moeten kunnen helpen. Natuurlijk moet er wel sprake zijn van serieuze inzet. Een topic met als TS : “ik heb 50€, welke WiFi router moet ik kopen?” gaat nog steeds dicht. Aan de andere kant zie ik wel ruimte voor topics zoals : “Betaalbare WiFi routers onder de 50€”. Het voordeel van dat laatste is dat we continu een actief overzicht kunnen houden van wat op dat moment de meeste bang for the buck geeft.

Bijzondere of zeer specifieke koopadviezen verdienen dan weer wel een topic. Een speciaal op video editting gerichte PC, een super high end VGA kaart setup etc. etc. Omdat dit een breuk is met het verleden zal het op sommige plekken best even zoeken zijn naar de juiste modus. Dat moet ons niet weerhouden want ik denk dat er zeker een toegevoegde waarde zit in koopadvies topics, mits we de ‘overlast’ beperken.
Maar dat is nu toch ook gewoon mogelijk? Grote overzichtstopics bestaan gewoon (kijk naar het HTPCtopic in CSL, dat loopt ook al een hele tijd). En discussies over een heel specifieke setup mits goed onderbouwd zie ik ook niet snel dichtgaan.

Ik denk dat dit wellicht wel wat duidelijk gecommuniceerd kan/mag worden, zodat het voor gebruikers duidelijk is wat we wel en niet willen hebben.

Zolang de standaard boodschappenlijstjes zonder inzet geweerd worden ben ik niet bang dat we weer een stortvloed aan n00btopics krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GENETX schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:28:
Zelf ben ik ook nog maar 2,5 jaar actief op GoT.
Het is heel leuk om hier al jaren mee te draaien zoals Guardian Angel en gambieter.
offtopic:
Speak for yourself. Je was ruim een jaar eerder geregistreerd dan ik (juni 2005 vs oktober 2006) :+ ). Ook is het dus al 3.5 jaar voor je, al kan dat inclusief winterslaap zijn ;) .
zeef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:33:
Wat gaan we daar nu effectief mee doen? In ieder geval het strenge ‘geen boodschappenlijstjes’ beleid op de helling zetten. Met dien verstande dat we ook bij de aanschaf mensen moeten kunnen helpen.
[...]
In CSL is dat er al, met de BBG's. Toch worden die door de boodschappenlijstjesdumpers gewoon genegeerd: ze zijn niet geinteresseerd in een BBG, maar alleen in hun eigen lijstje. Dus er zal gebalanceerd moeten worden, en eigen inzet is een goede manier om te scheiden. Toch denk ik dat als iemand echt eigen inzet heeft getoond, het topic vaak niet echt meer nodig is, en eigenlijk niet meer dan goedkeuringsvraag wordt.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:35:
Kan er niet een verplichte template komen voor boodschappenlijstjes waarop al antwoord moet worden gegeven op een aantal voorgedefinieerde vragen? Dat is de manier om het kaf van het koren te onderscheiden
Kijk eens in het [Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 5 topic. Daar is ook een verplicht template, welke in >90% van de gevallen genegeerd wordt. En ondanks de topicwaarschuwing dumpen er toch nog genoeg mensen een "is deze goed?" vraag of zelfs van tijd tot tijd wat v&a spam.

De vraag is eigenlijk of je van het slechtste in de mens uit moet gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Goed punt Dwars, dat is namelijk ook waar ik aan zat te denken. Omdat het sowieso al zal moeten worden "gepromoot" om goede TS-en te maken (de laatste week in de CSL was iig wel weer de grootste bagger) zal een sticky met "Wat moet ik kopen - LEES EERST!" oid niet verkeerd zijn, mijn idee nu voor een voorbeeldpost/TS.
Waarom
Ik ga studeren en heb daarbij eigenlijk een laptop nodig, op dit moment hebt ik er dus geen. Mijn PII 350MHz kan absoluut niet meer!

Eisen en wensen
Omdat ik graag game moet er een aardige videokaart in zitten. Verder ga ik elektrotechniek studeren en komt daar ook wel rekenkracht van pas. Het liefst heb ik ook een sloot geheugen, 2GB, maar is 1GB met een goede upgrade optie ook goed. Verder wil ik een AMD cpu ivm 64-bit dat de Intel Core Duo niet heeft. Verder moet de laptop degelijk zijn en niet groter dan 15,4" ivm draagbaarheid.

Budget
Ik heb ongeveer 1250 euro te besteden

Systeem
Een Asus A6T. Deze laptop heb ik op het oog omdat eigenlijk al mijn wensen aansluiten op deze laptop. Specs:

AMD Turion 64 X2 TL-52
1x 1GB DDR2-667
GF Go 7600 256MB
100GB 5400rpm HDD
DVD Brander
15,4"
.. etc etc..

Kost 1150 euro bij linkje naar pw oid

Er zit 1 dimm in dus die kan ik voor Vista mooi upgraden. Ook de nieuwe AMD Turion X2 CPU zit er in en de GF Go 7600 is eigenlijk de beste mid-range kaart op dit moment. Verder levert Asus ook nog 2 jaar garantie wat een groot voordeel is tegenover de meeste merken. Zeker een groot pluspunt omdat ik wel afhankelijk zal zijn van de laptop. Verder was een gelijk model in duitsland onder reviewers verspreid als promo actie van AMD en de reviewers waren enthousiast.

Iemand nog opmerkingen over de Asus A6-reeks, of weet iemand nog een beter model?
Om maar een topic neer te gooien dat ik zelf 2,5 jaar geleden zou hebben gepost mocht ik niet zo zeker van mijn zaak zijn :+

@gambieter, dat is de registratie van de fp voor de merge, op GoT ben ik pas 2,5 jaar actief. Had verwacht dat je langer actief was... Mijn fout :+

Edit: Met dwars hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 02-01-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:49:
Kijk eens in het [Aanbiedingen] Complete Systemen & Laptops - Deel 5 topic. Daar is ook een verplicht template, welke in >90% van de gevallen genegeerd wordt. En ondanks de topicwaarschuwing dumpen er toch nog genoeg mensen een "is deze goed?" vraag of zelfs van tijd tot tijd wat v&a spam.

De vraag is eigenlijk of je van het slechtste in de mens uit moet gaan....
Ik kan wel begrijpen dat mensen die template niet gebruiken. Als je mensen op een aanbieding wilt wijzen, wil je daar niet teveel tijd voor kwijt zijn. Ipv hele template te gaan invullen gebruiken mensen gewoon kopieeren-plakken van de website waar de aanbieding op staat :)
Waarom

Eisen en wensen

Budget

Systeem (kan 3e kolom met prijs bij, eventueel nog een linkje?)
OnderdeelGekozen onderdeelLink naar onderdeelPrijs
ProcessorInsert CPUInsert linkInsert prijs
GeheugenInsert RAMInsert linkInsert prijs
Grafische chipInsert GFXInsert linkInsert prijs
BeeldschermInsert Scherm
OpslagcapaciteitInsert HDD
Optische driveInsert Drive
OverigeInsert Overige
GarantieInsert Garantieperiode
Waar te koop?Insert Winkel
Prijs?Insert €uri's

Afwijking verschillende BBG's

Twijfelpunt

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Terw_Dan schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:41:
[...]

Maar dat is nu toch ook gewoon mogelijk? Grote overzichtstopics bestaan gewoon (kijk naar het HTPCtopic in CSL, dat loopt ook al een hele tijd). En discussies over een heel specifieke setup mits goed onderbouwd zie ik ook niet snel dichtgaan.

Ik denk dat dit wellicht wel wat duidelijk gecommuniceerd kan/mag worden, zodat het voor gebruikers duidelijk is wat we wel en niet willen hebben.

Zolang de standaard boodschappenlijstjes zonder inzet geweerd worden ben ik niet bang dat we weer een stortvloed aan n00btopics krijgen.
Eens. Maar dan moet het beleid zeer duidelijk omschreven zijn en er moet *ergens* een heldere grens getrokken worden incl relevante voorbeelden :) waar zowel moderatoren als users uit de voeten mee kunnen.

Het zo duidelijk stellen gaat natuurlijk kinderachtige situaties uitlokken waar mensen al dan niet opzettelijk *net* onder die grens gaan zitten en dan op hoge poten in discussie gaan,
maar één ding wordt uit deze discussie duidelijk, en dat is dat er altijd mensen gaan zijn, in dit geval Quacka, die ongeacht wat het beleid is drammerig er tegenin zullen gaan en dan heb je als mod gewoon een houvast nodig, een maat waartegen je iets kunt houden en niet in oeverloze discussies verzeild raakt.

[ Voor 31% gewijzigd door dion_b op 02-01-2009 12:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:52:
Ik kan wel begrijpen dat mensen die template niet gebruiken. Als je mensen op een aanbieding wilt wijzen, wil je daar niet teveel tijd voor kwijt zijn. Ipv hele template te gaan invullen gebruiken mensen gewoon kopieeren-plakken van de website waar de aanbieding op staat :)
Ik begrijp wel dat mensen het template niet gebruiken, maar het was dan ook bedoeld als voorbeeld dat goedbedoelde templates toch gewoon genegeerd worden, net als FAQs en policies. Als je in PMG kijkt hoe vaak mensen op de Hangen en Opstarten-troubleshooter moeten worden gewezen, en dan krijg je later als antwoord "Ja, die heb ik gelezen en mijn probleem stond er niet in".

Ik heb geen hoge verwachtingen van topicstarters, en helaas voldoen ze vaak maar net aan mijn verwachting of zitten er zelfs onder ;) . Maar ja, "oude" brompot en zo :+ .

Anyway, misschien is een apart dumptopic zoals het Voedingentopic of het oude Taxatietopic een betere aanpak, daar je dan de boodschappenlijstjes in een "ghetto" houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:14:
[...]

Wat boeit dat nou dat mensen dat niet weten? Jij kunt je dat misschien niet voorstellen, maar dat is nou eenmaal zo.
Je reactie straalt een beetje uit dat je "dit soort" mensen dom of lui vindt. Juist dat vleugje arrogantie mag er van mij af.
Vervolgens wel de moeite nemen om met 'n ijzerzaagje de stekker passend te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:52:
Eventueel nog iets waarom ze van de BBG afwijken en waar ze precies over twijfelen: compatibiliteit, kracht van de CPU/whatever
Dat is inderdaad een goed punt. Zelf zou ik mensen niet willen dwingen tot een tabel eerlijk gezegd, soms past dat niet eens met de configuratie. Ook links zouden we niet moeten dwingen. Prijzen zouden wel een goede indicatie zijn en een pre bij systemen.

@ Gambieter,
het niveau is inderdaad soms dramatisch, maar die topics gaan dan ook op slot. Als iemand advies wil hebben moeten ze er wat voor doen, doen ze dat niet dan gaat het topic op slot en kunnen ze het opnieuw proberen.

@dion_b,
klopt, we zullen inderdaad goed duidelijk moeten maken wat we verwachten.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 02-01-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

bszz schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:14:
[...]

Wat boeit dat nou dat mensen dat niet weten? Jij kunt je dat misschien niet voorstellen, maar dat is nou eenmaal zo. Je reactie straalt een beetje uit dat je "dit soort" mensen dom of lui vindt. Juist dat vleugje arrogantie mag er van mij af. Op sommige vlakken ben ik een behoorlijk onderlegd ICT'er (> 10 jr. professioneel niveau). Op andere vlakken kan ook ik dit soort vragen stellen.....
Ho ff...

Van mensen die het huidige beleid te streng vinden valt met name op dat ze -zoals jij hierboven doet- geen onderscheid maken tussen inzet en kennis. Daar zit een wereld van verschil tussen. We verlangen op GoT geen specifieke voorkennis en hebben dat ook nooit gedaan. We verlangen wel zeer expliciet eigen inzet om een probleem zelf op te lossen voordat je een topic opent.

Het lijkt wel alsof wanner wij een topic waar geen kennis maar vooral ook geen inzet uit blijkt sluiten omwille van gebrek aan inzet, het geinterpreteerd wordt alsof we ze sluiten omdat er te weinig voorkennis uit ademt.

Even een heel concrete vraag aan jou: hoe vind jij dat we bij het aanpakken van topics waar de topicstarter (ongeacht kennisniveau) met de pet gesmeten heeft naar inzet - denk aan een oneliner "ik weet niks van computers, m'n ... doet het niet, los ff voor me op" - ervoor kunnen zorgen dat het voor alle betrokkenen, dus degene wiens topic het is, maar ook anderen die meelezen maar zelf niet zo posten jij bijvoorbeeld, je bent ons iig nooit negatief opgevallen qua posts duidelijk is dat we geen problemen hebben met het gebrek aan voorkennis, maar dat voor dergelijke inzetloze topics op GoT geen plaats is?

Hoe kunnen we dat beter doen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:59:
[...]

Ik begrijp wel dat mensen het template niet gebruiken, maar het was dan ook bedoeld als voorbeeld dat goedbedoelde templates toch gewoon genegeerd worden, net als FAQs en policies. Als je in PMG kijkt hoe vaak mensen op de Hangen en Opstarten-troubleshooter moeten worden gewezen, en dan krijg je later als antwoord "Ja, die heb ik gelezen en mijn probleem stond er niet in".
Het probleem van die shooter is dat een topicstarter niet verplicht wordt aan te geven wat hij al heeft gedaan. Als je de FAQ schrijft Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zet er dan onderaan een lijstje in van een stuk of 10 relevante vragen waar de TS antwoord op moet geven, zodat zowel de TS alsmede de forumleden weten dat hij al zijn best heeft gedaan :)

En zeg nou zelf: die FAQ is zo gigantisch uitgebreid dat je haast een handleiding nodig hebt om precies te begrijpen hoe het allemaal zit...

Voorbeeld:
Voeding: hoezo cheap-ass? Wat is dan een gemiddelde prijs?
Moederbord: FSB terugzetten? Wat is dat, FSB?
er zal vast nog wel meer in zitten.

Punt is dat als je gebruikers niet verplicht een bepaalde template te gebruiken waarin een aantal stappen staan zodat ze weten wat ze moeten doen, je topics krijgt waarin mensen zeggen 'ja ik heb de FAQ gelezen' terwijl ze dat dus niet hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:59:
[...]

Eens. Maar dan moet het beleid zeer duidelijk omschreven zijn en er moet *ergens* een heldere grens getrokken worden incl relevante voorbeelden :) waar zowel moderatoren als users uit de voeten mee kunnen.

Het zo duidelijk stellen gaat natuurlijk kinderachtige situaties uitlokken waar mensen al dan niet opzettelijk *net* onder die grens gaan zitten en dan op hoge poten in discussie gaan,
maar één ding wordt uit deze discussie duidelijk, en dat is dat er altijd mensen gaan zijn, in dit geval Quacka, die ongeacht wat het beleid is drammerig er tegenin zullen gaan en dan heb je als mod gewoon een houvast nodig, een maat waartegen je iets kunt houden en niet in oeverloze discussies verzeild raakt.
QFT

Hier kan ik me helemaal in vinden. Nu ligt het misschien nog iets teveel bij ons (moderators) wat wel en niet mag. Dat is voor users misschien niet helemaal duidelijk. Een goede richtlijn kan veel discussies schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:06:
[...]

Punt is dat als je gebruikers niet verplicht een bepaalde template te gebruiken waarin een aantal stappen staan zodat ze weten wat ze moeten doen, je topics krijgt waarin mensen zeggen 'ja ik heb de FAQ gelezen' terwijl ze dat dus niet hebben gedaan.
Tja, dat is dan voor eigen verantwoordelijkheid van degene die dat roept. Het is snel genoeg duidelijk (iig in het geval van de troubleshooter) of iemand het gevolgd heeft of niet. Zo niet helpt ook een "ja ik heb het gelezen" uitspraak niet (sterker nog, het werkt contraproductief).

Waar ik zelf mbt de troubleshooter het meest tegenaan loop is dat vaak vrij snel duidelijk wordt dat het probleem kan liggen in één of twee onderdelen waar de TS simpelweg geen alternatieve onderdelen heeft om mee uit te wisselen om uit te sluiten waar het aan ligt. Op dat moment is een topic volstrekt zinloos, aangezien niemand op afstand die laatste stap kan zetten, maar mensen willen toch topics openen. Dat toestaan klinkt vriendelijk en behulpzaam, maar is juist contraproductief, omdat mensen dan gaan gokken of roepen wat bij hen het probleem was. Als een redelijke consensus lijkt te zijn dat het onderdeel X is wat het probleem geeft, komt het voor dat de TS daadwerkelijk honderden EUR uitgeeft om dat ding te vervangen, terwijl het eigenlijk net het andere onderdeel is. Hardwarefouten zijn niet democratisch en trekken zich niets aan van wat de meerderheid van posters zeggen. Hoe kunnen we dit duidelijker maken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:06:
Het probleem van die shooter is dat een topicstarter niet verplicht wordt aan te geven wat hij al heeft gedaan. Als je de FAQ schrijft Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zet er dan onderaan een lijstje in van een stuk of 10 relevante vragen waar de TS antwoord op moet geven, zodat zowel de TS alsmede de forumleden weten dat hij al zijn best heeft gedaan :)
Je wordt geacht aan te geven wat je al geprobeerd hebt, staat ook in de policy van PMG enz. Mensen die zeggen dat hun probleem niet in de H&O troubleshooter staat, die vallen al door de mand want dan hebben ze niet gekeken naar de link.
En zeg nou zelf: die FAQ is zo gigantisch uitgebreid dat je haast een handleiding nodig hebt om precies te begrijpen hoe het allemaal zit...
Tja, het is ook nooit goed.... ;)
Dat gaat echt niet veranderen met een template. Het enige wat je dan doet is het vervangen van een regel "boodschappenlijstjes verboden en dus dicht" naar "topics die niet volgens template zijn verboden dus dicht". Het verandert echter niet de klacht.
Terw_Dan schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:07:
Hier kan ik me helemaal in vinden. Nu ligt het misschien nog iets teveel bij ons (moderators) wat wel en niet mag. Dat is voor users misschien niet helemaal duidelijk. Een goede richtlijn kan veel discussies schelen.
Mwoh, de richtlijn in CSL is heel duidelijk: geen boodschappenlijstjes. En toch wordt er geklaagd ;)

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 02-01-2009 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dat is dan voor eigen verantwoordelijkheid van degene die dat roept. Het is snel genoeg duidelijk (iig in het geval van de troubleshooter) of iemand het gevolgd heeft of niet. Zo niet helpt ook een "ja ik heb het gelezen" uitspraak niet (sterker nog, het werkt contraproductief).
Je wordt geacht aan te geven wat je al geprobeerd hebt, staat ook in de policy van PMG enz. Mensen die zeggen dat hun probleem niet in de H&O troubleshooter staat, die vallen al door de mand want dan hebben ze niet gekeken naar de link.
Daar hebben jullie beide gelijk in. Het lijkt mij wel handig als er een stuk of 5-10 controle vragen zijn zodat er inhoudelijk geholpen kan worden ipv naar voorwaarden eromheen eerst 10 posts in het topic komen die allemaal contraproductief zijn.

1. Heb je de mogelijkheid alle onderdelen te vervangen? ja/nee
2. Heb je de hardware instellingen terug gezet naar de oorspronkelijke instellingen? ja/nee
3. Heeft het systeem minimaal 10 uur goed gedraaid? ja/nee
4. etc

Op basis daarvan weet iemand in ieder geval van zichzelf dat hij zijn best heeft gedaan :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:20:
Daar hebben jullie beide gelijk in. Het lijkt mij wel handig als er een stuk of 5-10 controle vragen zijn zodat er inhoudelijk geholpen kan worden ipv naar voorwaarden eromheen eerst 10 posts in het topic komen die allemaal contraproductief zijn.

1. Heb je de mogelijkheid alle onderdelen te vervangen? ja/nee
2. Heb je de hardware instellingen terug gezet naar de oorspronkelijke instellingen? ja/nee
3. Heeft het systeem minimaal 10 uur goed gedraaid? ja/nee
4. etc

Op basis daarvan weet iemand in ieder geval van zichzelf dat hij zijn best heeft gedaan :$
Er is ook al vaker voorgesteld om een popupscreen te maken met waarschuwingen voor nieuwe users, en een verplicht template of beantwoorden van vragen. Maar eigenlijk zijn al die dingen erop gericht een drempel op te richten voor een luie user. Maar dat is niets anders dan dat er nu is, alleen in een ander jasje :)

Ik ben heel serieus als ik zeg dat hoe goed de bedoeling ook is, er stapels luilakken zullen zijn die zich er niets van aan gaan trekken en toch gewoon hun vraag gaan dumpen. Pessimist of realist? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
gambieter schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:27:
[...]

Er is ook al vaker voorgesteld om een popupscreen te maken met waarschuwingen voor nieuwe users, en een verplicht template of beantwoorden van vragen. Maar eigenlijk zijn al die dingen erop gericht een drempel op te richten voor een luie user. Maar dat is niets anders dan dat er nu is, alleen in een ander jasje :)

Ik ben heel serieus als ik zeg dat hoe goed de bedoeling ook is, er stapels luilakken zullen zijn die zich er niets van aan gaan trekken en toch gewoon hun vraag gaan dumpen. Pessimist of realist? :D
Is ook een interessante gedachte. Een opo up met wat tips en links voor mensen met < 50 posts ofzo. Heeft zeker mijn aandacht maar op dit moment wel een lage prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

zeef schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 13:44:
Is ook een interessante gedachte. Een opo up met wat tips en links voor mensen met < 50 posts ofzo. Heeft zeker mijn aandacht maar op dit moment wel een lage prioriteit.
In mijn herinnering werd er zowel vanuit users als crew vrij negatief op deze optie gereageerd. En het zijn niet alleen de <50 posts nieuwe users die de forumregels overtreden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, maar er is wel een verschil. Iemand <50 posts die een regel overtreedt doet dat waarschijnlijk vanuit onschuldige onwetendheid. Iemand >50 posts die het doet, zeker als het een vrij eenvoudige is (laat duidelijk zien wat je zelf gedaan hebt, niet op de man spelen etc), heeft waarschijnlijk een blok voor z'n hoofd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dion_b schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:03:
Nee, maar er is wel een verschil. Iemand <50 posts die een regel overtreedt doet dat waarschijnlijk vanuit onschuldige onwetendheid. Iemand >50 posts die het doet, zeker als het een vrij eenvoudige is (laat duidelijk zien wat je zelf gedaan hebt, niet op de man spelen etc), heeft waarschijnlijk een blok voor z'n hoofd.
Eensch, maar wat ik bedoelde is dat er een extra drempel wordt opgericht, welke ook mensen kan wegjagen. Het is maar wat het einddoel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

GENETX schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 12:28:
Ik kan me helemaal vinden in Quacka en de nieuwere regulars waar ik zelf toe behoor. Zelf ben ik ook nog maar 2,5 jaar actief op GoT. Ik kwam hier voor de aanschaf van mijn laptopje wat meepraten in het Asus A6 topic omtrend de geruchten van de A6T. Omdat ik me al verdiept had in notebooks en graag mensen help ben ik mensen op GoT gaan helpen met hun zoektocht naar de juiste laptop. Het deed me goed.

Ook ik was tegen het hele CSL 2.0 gebeuren en ook daarna ging ik mooi snel reageren voro eht topic op slot ging, mensen adviseren was mijn taak en zo viel ik ook op en ben ik mod geworden *O*
En daar was ik dus fel tegen gekant. I.p.v. het besluit te volgen zette je daarmee de toon voor anderen om te reageren en wéér anderen óók maar zo'n topic te openen. Dat was en is tegen de regels die er waren en nog zijn. Die regels zijn er niet voor niets gekomen en helaas maar al te noodzakelijk gebleken. Ik heb ooit nog geopperd om mensen die in zo'n topic reageerden aan te spreken dat dit niet de bedoeling is. Wat voor zin heeft het om iets te verbieden en te gedogen dat het wel gebeurt?
Punt is dat ik, door mijn functie op GoT, de mensen niet meer kan helpen.
Wat is dat nou voor onzin? Je bent een gebruiker, net als ik en niets in de functie van moderator belet je te helpen. Legio voorbeelden daarvan all over the forum.

Als het juist zou zijn dat je als moderastor niet mag helpen zou ik er, als moderator zijnde, persoonlijk direct mee stoppen.
Even 2 quotes uit het andere topic:

Er is gewoon behoefte aan. Het is heel leuk om hier al jaren mee te draaien zoals Guardian Angel en gambieter. Jullie geven al aan dit niet te willen, maar waarom niet? Je kunt, zoals gezegd, de topics toch gewoon links laten liggen?
Ja dat kan, ik kan ook het topic niet laten liggen natuurlijk. Wat je over het hoofd ziet is dat de vragenstellers vaak een topic openen en nauwelijks daarin zelf actief zijn. Veel gelezen reacties; ik ben er uit en ik ga dat en dat kopen waarna na een half jaar bleek dat ze opnieuw een brak topic openden omdat ze toch niet een PC hadden gekocht óf een "wat kan ik hieraan upgraden topic" waaruit soms zelfs ook nog eens bleek dat die configuratie vrijwel niet gelijk was aan wat men zei te zullen gaan kopen. Dan zit je als behulpzame gebruiker voor Jan met de korte achternaam (boterletter?) te posten en als dat maar vaak genoeg gebeurt reageer je maar niet meer en hoop je dat die ellende ooit niet meer voor gaat komen.
Er zijn zat mensen die de topics wel interessant en leerzaam vinden. Voor anderen bied het veel meerwaarde om advies te krijgen, zelfs een mod als Erkens zou eigenlijk neit zonder kunnen en zo zijn er nog veel Nederlanders.
Dat is dan jammer voor Erkens net zoals het jammer voor mij is dat ik onvoldoende niveau heb om in andere fora te kunnen posten.
Daarnaast zijn er zat nieuwe regulars die mensen graag advies geven. Neem een DaMarcus, CLB, alex3305 en ook mij. We helpen graag mensen die nog even een laatste zetje tot aanschaf kunnen gebruiken.
Terw_dan, Gambieter, veel anderen en ik zei de gek, helpen óók graag mensen maar alleen dan als de vraag de moeite van een discussie waard is, de gebruiker zelf inzet en interesse toont en reacties wegblijven á la Intel vs AMD, ATI vs nVidea en weet ik veel van dat soort nutteloze fan-boys reacties.
Vergeet niet dat wij ook eisen dat mensen een nette TS opzetten. Hun budget geven, eisen, wensen, een configuratie en hier en daar de keuze beargumenteren. Simpele topics gaan uiteraard op slot, het niveau moet er wel zijn natuurlijk, maar het compleet afschaffen vond en vind ik zelf te ver gaan. Er is een hoop prut, maar er zijn ook een hoop mensen die wel inzet tonen en dat moet worden beloond wat mij betreft.
90:100? of 5:100? Het eerste gebeurde, het tweede is een utopie.
Verder, niet iedereen is in staat alles zelf uit te zoeken. Niet iedereen heeft evenveel kennis van computers. Niet iedereen weet wat elke term betekent. Niet iedereen heeft een IQ van 100+. Niet iedereen heeft evenveel tijd en niet iedereen is even gezond (denk aan stoornissen/afwijkingen). Daarom is ook niet iedereen in staat om compleet zelf een computer samen te stellen.
Maar dat ik als gebruiker tientallen specificaties doorlees, tienmtallen manuals van MB's VGA's etc. download om een andere gebruiker te kunnen helpen wordt niet gezien. Niemand weet alles dus hulp bieden gaat verder dan simpelweg je geheugen gebruiken. Heb jij er een verklaring voor dat veel gebruikers niet kunnen zoeken en uitvinden hoe de vork in de steel zit en anderen weer wel? Dat heeft te maken met inzet én interesse.
Echter, we hebben allemaal 1 ding gemeen: We houden van techniek en computers, alleen heeft het bij iedereen andere prioriteiten en vind de een advies geven leuker terwijl de ander liever op GoT zit om problemen op te lossen. Wat mij betreft hoort het allemaal bij GoT en zou GoT toegankelijk moeten zijn voor iedereen en dus ook mensen die advies vragen bij een nieuw systeem, zolang ze zelf ook wat inzet tonen.

Daarnaast, wie weet kom je ooit, onwetend die persoon tegen en helpt hij jou met een probleem op een compleet ander vlak. Een mens, en ook tweaker, kan zoals momania hierboven al aangeeft niet alles weten. Kennis moet worden gedeeld om echt nut te hebben.
Ja? En denk je dat iemand die alleen vragen stelt en niet of nauwelijk deelneemt aan discussies en probleemoplossingen dan wel zijn kennis gaat delen?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Guardian Angel schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:18:
Wat is dat nou voor onzin? Je bent een gebruiker, net als ik en niets in de functie van moderator belet je te helpen. Legio voorbeelden daarvan all over the forum.
Maar een moderator kan niet posten in strijd met het beleid ;) . Als het beleid het toestaat zal ik mensen helpen, maar het is raar dat het beleid iets verbied en ik als moderator gewoon het beleid laat liggen en het toesta en de mensen notabene help...
Ja dat kan, ik kan ook het topic niet laten liggen natuurlijk. Wat je over het hoofd ziet is dat de vragenstellers vaak een topic openen en nauwelijks daarin zelf actief zijn. Veel gelezen reacties; ik ben er uit en ik ga dat en dat kopen waarna na een half jaar bleek dat ze opnieuw een brak topic openden omdat ze toch niet een PC hadden gekocht óf een "wat kan ik hieraan upgraden topic" waaruit soms zelfs ook nog eens bleek dat die configuratie vrijwel niet gelijk was aan wat men zei te zullen gaan kopen. Dan zit je als behulpzame gebruiker voor Jan met de korte achternaam (boterletter?) te posten en als dat maar vaak genoeg gebeurt reageer je maar niet meer en hoop je dat die ellende ooit niet meer voor gaat komen.
Dus je ergert je wel, maar wil ze ook helpen? 8)7 En wat dan nog als ze toch anders beslissen? het is de keuze van de mensen. Ja een groot deel zal niet actief zijn na dat ene topic, anderen zullen wel blijven hangen en mee doen. Het gaat om advies en dat hoeft men niet op te volgen.
Dat ios dan jammer voor Erkens net zoals het jammer voor mij is dat ik onvoldoende niveau heb om in andere fora te kunnen posten.
Dus zit je het liefst in LA te posten... Blijkbaar vind je het toch ergens wel leuk om met HW configs bezig te zijn? Dar heb je namelijk wel verstand van en je bent hier een meubel op GoT.
Terw_dan, Gambieter, veel anderen en nik zei de gek, helpen óók graag mensen maar alleen dan als de vraag de moeite van een discussie waard is, de gebruiker zelf inzet en interesse toont en reacties wegblijven á la Intel vs AMD, ATI vs nVidea en weet ik veel van dat soort nutteloze fan-boys reacties.
En is discussie altijd iets dat er MOET zijn op GoT? Is advies ondergewaardeerd aan discussie? Is kennis ondergewaardeerd op GoT? Moet alles uitlopen in een discussie? Er zijn zat andere gesprekken op niveau. De een doet liever mee in de discussie (jij dus), de anderen zoals DaMarcus en de anderen die ik opnoemde hebben ook de behoefte om mensen te helpen.
90:100? of 5:100? Het eerste gebeurde, het tweede is een utopie.
Misschien juist omdat er geen template is. Die is er weer niet omdat het niet mag op dit moment en is het dus onduidelijk. Ik weet ook wel dat 90% niet haalbaar is, maar een taak van een mod is ook om mensen er op te wijzen en het eerste topic gaat dicht, je wijst de nieuwkomer op de template en zal vervolgens of GoT verlaten, of een goede TS opzetten.
Maar dat ik als gebruiker tientallen specificaties doorlees, tienmtallen manuals van MB's VGA's etc. download om een andere gebruiker te kunnen helpen wordt niet gezien. Niemand weet alles dus hulp bieden gaat verder dan simpelweg je geheugen gebruiken. Heb jij er een verklaring voor dat veel gebruikers niet kunnen zoeken en uitvinden hoe de vork in de steel zit en anderen weer wel? Dat heeft te maken met inzet én interesse.
En dus is het een eis om mensen die zich OOK inlezen de deur uit te trappen omdat ze er toch niet zeker van zijn. Een computer heeft 8483903 opties. Iemand die zijn eerste systeem samenstelt kan best dingen over het hoofd zien, zelfs als die zich inleest en inzet toont en interesse toont. Vroegah had ik ook al interesse, maar op mijn 12e dacht ik nog steeds dat meer ram je videokaart beter maakte bijvoorbeeld. Ik wist niet dat er benchmarks waren. Dat terwijl ik altijd de computertotaal las (internet hadden we nog niet). Ja ik interesseerde me en was leergierig. Dat is echter geen reden om aan te nemen dat iemand die zich helemaal inleest geen fouten zou maken.

Nee, die mensen verdienen een zetje in de rug. Een goedkeuring van iemand die meer ervaring heeft op dat vlak, of juist een aanbeveling. Iemand kan namelijk een tiptop systeem, maar een verkeerde videokaart keuze ivm bovenstaande bijvoorbeeld.
Ja? En denk je dat iemand die alleen vragen stelt en niet of nauwelijk deelneemt aan discussies en probleemoplossingen dan wel zijn kennis gaat delen?
Ja? Omdat ik het zelf ook heb gedaan? Door te vragen krijg je ook kennis omdat je van anderen leert. Kennis die je de volgende keer kan doorspelen op iemand anders. Het lezen en vragen in het Asus A6 ervaringen topic bond mij destijds aan GoT. Ik wist 2,5 jaar geleden niet veel van OC-en, kende geen benchmarks etc etc. Ik heb enorm veel geleerd.

Zoals gezegd, als jij alleen discussie wilt voeren, blijf dan lekker weg uit de boodschappen topics. Maar ga ze neit onderuit schoppen omdat het niet jou ding is. Er zijn zat mensen die dat wel interessant vinden. Er zijn zat mensen die gebaat zijn bij deskundig advies. Voor ieder wat wils op GoT wat mij betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 02-01-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
gambieter schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:04:
[...]

Eensch, maar wat ik bedoelde is dat er een extra drempel wordt opgericht, welke ook mensen kan wegjagen. Het is maar wat het einddoel is :)
C'est le ton qui fait la musique. De manier en toon van de boodschap zijn essentieel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

GENETX schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 14:38:
[...]
Maar een moderator kan niet posten in strijd met het beleid ;) . Als het beleid het toestaat zal ik mensen helpen, maar het is raar dat het beleid iets verbied en ik als moderator gewoon het beleid laat liggen en het toesta en de mensen notabene help...
Oh? nou daarom ben ik ook dolblij dat je moderator bent
Dus je ergert je wel, maar wil ze ook helpen? 8)7 En wat dan nog als ze toch anders beslissen? het is de keuze van de mensen. Ja een groot deel zal niet actief zijn na dat ene topic, anderen zullen wel blijven hangen en mee doen. Het gaat om advies en dat hoeft men niet op te volgen.
Dat ergeren begint op het moment dat er topics verschijnen die nauwelijks van waarde zijn voor anderen en dat was in de meeste gevallen zo. Ja, ik help mensen graag maar probeer ook wat mee te geven waardoor misschien het stellen van een vraag in de toekomst niet nodig is. Ik post trouwens niet alleen in CSL waar vrijwel alleen adviezen gegeven worden wat dat soort topics betreft. Echt helpen met een probleem doe je in CSL niet of nauwelijks.
Dus zit je het liefst in LA te posten... Blijkbaar vind je het toch ergens wel leuk om met HW configs bezig te zijn? Dar heb je namelijk wel verstand van en je bent hier een meubel op GoT.
Ik post alleen in LA als ik denk een nuttige bijdrage te kunnen leveren en dat lijkt me in dit geval zo..
En is discussie altijd iets dat er MOET zijn op GoT? Is advies ondergewaardeerd aan discussie? Is kennis ondergewaardeerd op GoT? Moet alles uitlopen in een discussie? Er zijn zat andere gesprekken op niveau. De een doet liever mee in de discussie (jij dus), de anderen zoals DaMarcus en de anderen die ik opnoemde hebben ook de behoefte om mensen te helpen.
Suggereer je nu dat ik alleen ga voor discussies en geen behoefte heb om mensen te helpen? Know the facts.
Misschien juist omdat er geen template is. Die is er weer niet omdat het niet mag op dit moment en is het dus onduidelijk. Ik weet ook wel dat 90% niet haalbaar is, maar een taak van een mod is ook om mensen er op te wijzen en het eerste topic gaat dicht, je wijst de nieuwkomer op de template en zal vervolgens of GoT verlaten, of een goede TS opzetten.
Het vervelende is dat er niet altijd een moderatir in de buurt is en een topic al is ontspoort voor er wordt ingegrepen. Nog vervelender is dat je als gebruiker in principe niet mag ingrijpen om het e.e.a. de goede kant op te sturen.
En dus is het een eis om mensen die zich OOK inlezen de deur uit te trappen omdat ze er toch niet zeker van zijn. Een computer heeft 8483903 opties. Iemand die zijn eerste systeem samenstelt kan best dingen over het hoofd zien, zelfs als die zich inleest en inzet toont en interesse toont. Vroegah had ik ook al interesse, maar op mijn 12e dacht ik nog steeds dat meer ram je videokaart beter maakte bijvoorbeeld. Ik wist niet dat er benchmarks waren. Dat terwijl ik altijd de computertotaal las (internet hadden we nog niet). Ja ik interesseerde me en was leergierig. Dat is echter geen reden om aan te nemen dat iemand die zich helemaal inleest geen fouten zou maken.
Fouten maken kan maar ik blijf erbij dat dit niet hoeft. Ik adviseer mensen ook om eens naar de diverse shops te gaan om te kijken welke systemen die hebben samengesteld. Een bijkomend voordeel, je ziet de prijzen en merkt snel genoeg als je DDR3 in een DDR2 plank probeert te stoppen.
Nee, die mensen verdienen een zetje in de rug. Een goedkeuring van iemand die meer ervaring heeft op dat vlak, of juist een aanbeveling. Iemand kan namelijk een tiptop systeem, maar een verkeerde videokaart keuze ivm bovenstaande bijvoorbeeld.
Door mij in het verleden behaalde resultaten zijn geen garanties voor de toekomst. Als ik een verkeerd advies geef is die nieuwe gebruiker achteraf helemaal niet blij met mij... of met jou... met Jantje, Pietje, Klaas..... en dan is het GoT wat een waardeloos advies gaf.
Ja? Omdat ik het zelf ook heb gedaan? Door te vragen krijg je ook kennis omdat je van anderen leert. Kennis die je de volgende keer kan doorspelen op iemand anders. Het lezen en vragen in het Asus A6 ervaringen topic bond mij destijds aan GoT. Ik wist 2,5 jaar geleden niet veel van OC-en, kende geen benchmarks etc etc. Ik heb enorm veel geleerd.
En? Jij weet denk ik meer van laptops (ik niet al te veel) dan van complete zelf samengestelde systemen. Kennis doorspelen is geweldig als die kennis ook wordt opgenomen en gebruikt. Niet als met de aangegeven kennis geen ruk wordt gedaan. Nogmaals, dat waren namelijk de feiten.
Zoals gezegd, als jij alleen discussie wilt voeren, blijf dan lekker weg uit de boodschappen topics. Maar ga ze neit onderuit schoppen omdat het niet jou ding is. Er zijn zat mensen die dat wel interessant vinden. Er zijn zat mensen die gebaat zijn bij deskundig advies. Voor ieder wat wils op GoT wat mij betreft.
Discussie MOET er zijn. Zonder discussie is het meer dat jij vindt waarom iemand dat en dat moet kopen en dan is het antwoord nog erger dan de vraag. Ik zie het weer voor me. Koop een XXX en een ander daarop met een welnee, ding is ruk koop dat en dat. Géén argumenten, geen verklaringen, niets van dat alles.

Als het beleid is dat er weer boodschappen topics mogen dan blijf ik inderdaad gewoon weg. Ik heb er geen probleem mee nog last van maar het huidige niveau van GoT wordt dan identiek aan dat van beginnersweb en of dat nu de bedoeling is waag ik te betwijfelen.

Laat T.Net alsjeblieft wat niveau en kwaliteit houden. Daarvoor is men ooit begonnen met dit schitterende forum. Kijk eens wat de FP biedt, kijk ook naar nieuwe onderdelen zoals Jobs.

Als er een come-back van het oude beleid in CSL komt dan wens ik de moderators veel sterkte want net als andere gebruikers ben je dan het oeverloze gelul in de ruimte snel spuugzat. Ik voorzie dan ook weer behoorlijk wat wisselingen van de wacht.

ARME AOW’er

Pagina: 1 2 Laatste