Terw_Dan schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 16:35:
Ik zit er niet op te wachten om dit soort topics weer terug te zien. Ze voegen namelijk niets toe aan discussie, ze zijn echt alleen maar interessant voor de persoon die het topic opent en misschien 1 of 2 andere mensen die toevallig met hetzelfde dilemma zitten.
Dat vind ik een slecht argument om koopadviestopics maar helemaal te verbieden. Wat is er mis met het helpen van mensen, daar zijn forums toch voor? De behoefte aan koopadviestopics is aanwezig. Er zijn ook users die willen helpen. Dan hebben we een match in vraag en aanbod.
Ik kan me voorstellen dat we bepaalde luie vraagstellingen liever niet hebben en daar kan wat op gestuurd worden. Zeker als er voor koopadviestopics een mooi plekje ingericht kan worden zou er bij users die niet geconfronteerd wensen te worden met koopadviestopics er weinig bezwaar tegen het bestaan ervan moeten zijn.
Als mensen willen discussieren kan dat natuurlijk altijd, maar dan in specifiek de topics over een bepaalde cpu, gpu, chipset of wat dan ook. Het voordeel is dat je de discussie bij elkaar hebt en als iemand die doorleest vaak al een prima beeld heeft van wat de verschillen tussen 2 dingen zijn.
De ervaringentopics zijn prima voor insiders die de ontwikkelingen over een bepaald onderwerp op de voet volgen en alleen maar de laatste pagina van zo'n topic hoeven bij te lezen. Het is lastig om uit topics van duizenden posts specifieke informatie te destilleren. Voor outsiders is het overzicht zoek.
Er bestaat bij kopers een sterke behoefte aan ervaringen uit eerste hand en advies van mensen die enige autoriteit bezitten. Mensen die onzeker zijn over hun kennis hebben behoefte aan concreet en persoonlijk advies van een persoon met verstand van zaken. Reviews van andere sites voldoen lang niet altijd in die behoefte omdat ze onvoldoende zijn toegespitst op de persoonlijke situatie van de koper. Die mensen hebben een koopadviestopic nodig.
Het plan van Quacka zie ik dan ook totaal niet zitten. Het is wellicht zo dat we niet alleen maar moeten rekenen op regulars en nieuwe gezichten ook zeer welkom zijn, maar om het niveau nu dermate te verlagen dat we regulars weg gaan jagen zie ik niet zitten. En dat doe je wel op het moment dat we van GoT een forum maken waar alles maar kon zonder enige vorm van inzet.
Wat ik niet zo goed begrijp is waarom regulars zich zouden moeten bemoeien met koopadviestopics als zij dit vervelende topics vinden. De simpele oplossing is om deze topics te negeren en je aandacht te beperken tot topics die je wel interessant vindt.
IK vind in elk geval (en dan niet sprekend als crew) dat we niet het niveau moeten verlagen, maar het niveau van nieuwe users moeten verhogen. Met het nieuwe beleid en de nieuwe aanpak die we vanaf vandaag voeren is dat geen probleem denk ik. De enige users die je hiermee mogelijk niet tegemoet komt zijn de users die totaal 0,0 inzet tonen. Maar goed, ik kan niet uit de nieuwe aanpak halen dat we die hier ineens WEL willen hebben.
Ik geloof persoonlijk niet in het kunnen stellen van hoge eisen aan het niveau van nieuwe users. Je kunt wel een hoge muur opwerpen, maar dan hou je bijna geen nieuwe users over. Kennis moet zich ontwikkelen. Dat begint zoals altijd bij het nulpunt en gaat met vallen en opstaan. Wat sommige regulars kennelijk willen is dat newbies het proces van ontwikkeling van beginners- tot expertniveau elders doormaken en vervolgens als volleerd tweaker hier ten tonele verschijnen. Zo werkt het niet. De kans is groot dat de user vertrekt naar een ander forum waar men wel vriendelijk is en er misschien wel meer kennis over een specifiek onderwerp aanwezig is. Als die user daar eenmaal goed gedijt zul je 'm hier niet meer terugzien.
Dat hoeft niet te betekenen dat we een forum worden voor totale noobs. Naast het feit dat Tweakers.net an sich al voldoende afschrikwekkend is voor noobs zou ook wat sturing in de vorm van op technische wijze afgedwongen templates voor koopadviestopics kunnen helpen om de gebruiker duidelijk te maken wat er van hem wordt verwacht.
Omdat er bij bepaalde regulars kennelijk een weerzin is tegen koopadviestopics zal het tevens belangrijk zijn dat deze topics zodanig worden ingedeeld of aangemerkt dat ze makkelijk vermeden kunnen worden door users die de topics niet willen zien.
Quacka schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 17:48:
En een ander punt: Er zijn GoT'ers met ontzettend veel kennis op het gebied van bijv Windows, databasen, Linux of weet ik veel. Mensen die op dit gebied het grootste deel van de tweakers nog iets kunnen leren. Op die terreinen.
Alleen interesseren ze zich net wat minder voor de hardware: ze kopen eens in de zoveel tijd een pc. En verder willen ze gewoon werken met die pc.
Moet ze dan om de paar jaar zich eerst maanden in de hardware gaan verdiepen om een goede pc te kunnen samenstellen?
Moeten we die mensen maar doorsturen naar andere fora, als ze net die tijd niet hebben?
Of accepteren we dat er mensen zijn met interesse en kennis over hardware EN dat er mensen zijn die kennis en interesse in software hebben?
Er zullen inderdaad weinig users zijn die op alle gebieden over een briljante kennis beschikken. Wat er nu zal gebeuren is dat een gewaardeerd lid van de community zijn eigen forum niet durft te gebruiken om een vraag te stellen (behalve in A61 waar men niet voor het oog van de hele community kan afgaan), terwijl er ongetwijfeld tweakers zijn die hem willen helpen. Ik vind dat geen gezonde situatie.
dion_b schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 18:14:
[...]
De grap is echter dat je hier geen voorkennis voor nodig hebt. De functionele eisen bepaal je namelijk gewoon zelf, evenals het budget. De enige uitdaging is de vertaalstap naar technische eisen. Ieder HW subforum op GoT heeft een FAQ met daarin een paar startpunten, links naar reviewsites enzovoorts, maar al zou dat niet zo zijn, als je gewoon begint met je functionele eisen te googlen vind je snel genoeg reviews die voor jou relevante vragen beantwoorden. Na het lezen van zo'n review leer je welke andere aandachtspunten er kunnen zijn, en heb je een sloot aan extra zoektermen. Op basis daarvan kun je je eisen aanscherpen en gericht nieuwe reviews en ervaringen zoeken. Als je bovenstaande een paar keer herhaalt
recursion FTW
zul je -ook al heb je van tevoren werkelijk geen enkele kennis van een onderwerp- voor 99% van de mogelijke eisen een eenduidig antwoord kunnen krijgen (en terloops trouwens behoorlijk wat achtergrondkennis).
Het is onrealistisch om van iedereen te verwachten dat ze voor elke aankoopbeslissing een wekenlange zoekoptocht gaan opzetten. Zelfs als ze dat doen hebben kopers nog steeds sterk de behoefte aan ervaringen uit eerste hand en aan bevestiging van hun keuzes door een persoon met autoriteit. Een forum zou hen dat moeten bieden.
Guardian Angel schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:53:
Nogmaals, 5 minuten later wordt zo'n zelfde soort topic geopend, een uur later weer, een dag later vweer. Hoe lang verwacht jij dat het duurt voordat iemand bij zichzelf denkt. Hè bah, wéér diezelfde vraag waar ik al honderden keren het antwoord al op heb gegeven.
Niemand is verplicht antwoord te geven in een topic. Als het niet jouw ding is om hulp te bieden in koopadviestopics kun je er beter wegblijven.
Bijzondere vragen, over zelden gekozen configuraties voor speciale doeleinden zijn denk ik wél welkom. Het zoveelste topic met een vraag of een systeem van € 400,= € 450,= € 475,= goed is toont een gebrek van de betreffende gebruiker aan, het gebrek om te kijken of er recent iemand vrijwel dezelfde vraag stelde.
Er is ongetwijfeld wat sturing mogelijk om users die alleen maar hulp nodig hebben bij het samenstellen van dertien in een dozijn internetpc's met behulp van een paar standaardconfiguraties te helpen. Als je niet alleen kijkt naar de problemen maar ook naar de kansen zijn er hier goede mogelijkheden om de idioot populaire BBG's te combineren met advies op maat.