Welke videokaart en welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:02
Ben voor mijn vriendin een pc'tje aan het samenstellen. Het gaat om een pc'tje wat vooral gebruikt gaat worden voor tekstverwerking, browsen (filmpjes kijken op internet enz), dvd's kijken en af een toe een spelletje op het niveau van De Sims 2. Alledaagse dingen dus.

Hoeft niet veel te presteren dus, alleen moet echter wel weer een aantal jaartjes meegaan. En een beetje snel zijn natuurlijk. Ook moet het geen probleem zijn om eens een willekeurig spel te installeren en te spelen op redelijke specs.

Besturingssysteem zal Windows vista worden en het budget betreft 400 euro.

Zelf zit ik aan de volgende onderdelen te denken:

Processor - Intel Core 2 Duo E7300 - € 103,53
mobo - Gigabyte GA-EP35-DS3L - € 76,53
vga - XFX GeForce 9500 GT - € 60,59
geheugen - OCZ Value Dual Channel 2x 2gb ddr2 - € 43,98
hdd - Seagate Barracuda 320gb sata - € 39,38

psu - Antec EarthWatts EA380 - € 47,65

totaal: €371,66

Processor heb ik gekozen om zijn goede prestaties en het mobo omdat ik goede ervaring heb met gigabyte en omdat dit een relatief goed moederboard is zonder al teveel poespas (voor een redelijke prijs).

Wel twijfel ik tussen een GeForce videokaart en een Ati kaartje. Omdat ze regelmatig een spelletje speelt is het toch belangrijk dat deze redelijke prestaties levert, maar het budget is 400 euro en kan dus niet voor een erg dure kiezen. Als ik deze kaart vergelijk met een ATI kaart in dezelfde prijsklasse, wat zit hier dan voor verschil in qua prestaties? Iemand ervaring?

Van geheugen heb ik weinig verstand, maar denk dat het bij deze opstelling niet nodig is om echt high-end geheugen te kiezen. Maar aangezien je voor Vista wel 4gb kan gebruiken heb ik gekozen voor dit 2x 2gb dual channel ddr2 pc5400 geheugen. Kan iemand mij advies geven op het gebied van geheugen? Geheugen wat goed bij een opstelling als deze past.

Andere tips zijn uiteraard ook welkom

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Voor de moderator: ik acht deze vraag niet in de categorie 'is dit goed?'. Deze vraag over de videokaart en geheugen stel ik omdat dit systeem net buiten de BBG systemen valt. Het zit er net tussenin en met behulp van posts uit het verleden kom ik er ook niet uit. Daarom stel ik deze vraag om op basis van ervaringen van anderen mijn keuze te kunnen vaststellen. Discussiëren over ervaringen van producten wordt wel toegestaan hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem i.i.g. een ATi kaart in plaats van nVidia. Die hebben een betere prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

virtualJac schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:01:
Voor de moderator: ik acht deze vraag niet in de categorie 'is dit goed?'.
En stiekem is het dat toch ;)
Deze vraag over de videokaart en geheugen stel ik omdat dit systeem net buiten de BBG systemen valt.
Het zit er net tussenin en met behulp van posts uit het verleden kom ik er ook niet uit. Daarom stel ik deze vraag om op basis van ervaringen van anderen mijn keuze te kunnen vaststellen. Discussiëren over ervaringen van producten wordt wel toegestaan hoop ik.
Discussieren is geen probleem natuurlijk, maar ik mis de discussiewaarde als je zelf niet een beetje beslagen ten ijs komt ;)

Wat is het 'probleem' om uit te gaan van de Basis-BBG en daar je eigen aanpassingen op te maken met de prima terug te vinden ( >> HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? ) vragen die je nog over hebt? :)

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 30-12-2008 21:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Laten we even stellen dan dat deze lijst definitief is en dat ik mijn probleem richt op het geheugen. Kan iemand zijn ervaring posten met dit geheugen? Of met een soortgelijk systeem met ander geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een HD4670 halen. Die is net zo duur maar een stuk sneller. Ook zou ik kingston valueRAM PC6400 4gb kit halen. Die is goedkoper en heeft een hogere snelheid. Al zul je daar niet zo veel van merken.
Die seagate zou ik ook verrranderen door een Samsung Spinpoint F1. Deze doen het in raid niet zo goed, maar als single disk erg snel en stil. Moederbord zou ik de P43 NEO-F nemen van MSI. Goedkope no-nonsense bord, met nieuwere chipset dan die P35. Dat is voor de toekomst toch iets beter. ICH10 heeft ook weer een iets betere prestatie dan de ICH9.

kijk ook eens bij de laatste samenstelling van het huidige basis-systeem. Die heeft ongeveer alles wat ik zei hehe >:) :>

Rob Leiden in "[BBG] Basissysteem januari 2009"

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2008 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Qua videokaart de HD4830 overwegen. Kost rond de 100 euro.

HD4670 of hd3850 zijn goedkopere en zwakkere alternatieven.

Geheugen gewoon van de multimedia-bbg overnemen

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Zoals gezegd is dit topic stiekem toch een 'welke moet ik nemen?'-topic. Ik ga het derhalve sluiten.

Wat de videokaart betreft: hier vind je een aantal links naar hardwarereview sites. Dit zijn websites die zich focussen op PC-hardware en deze hardware testen met benchmarks. Om er even een voorbeeld bij te pakken: Anandtech - The Radeon HD 4870 1GB: The Card to Get waarin grafieken staan die direct laten zien hoe de geteste kaart, en vergelijkbare kaarten, presteren. Klik even door alle benchmarks heen zodat je kunt zien hoe de kaart het in andere benchmarks doet. Soms varieert dit behoorlijk per game/applicatie. At last but not least kun je ook even de conclusie doorscrollen.

Mocht je op sites zoals Anandtech (en vergelijkbaar, zie de lijst) iets niet goed kunnen vinden dan kun je altijd Google even proberen. Zie deze tekst waar je vast mee uit de voeten kunt :).

Al met al is dit dus een kwestie van uitzoeken. Dat geldt ook voor het geheugen. Zie trouwens HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen? - Stap 3: Het geheugen voor een uitgebreide uitleg omtrent geheugen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.