Sommigen wel, sommigen niet. Sommigen sturen complete scheldmails, anderen reageren helemaal niet, en anderen reageren inderdaad van 'zo had ik het niet bekeken'. Net mensen.
Anyhow, bepaalde reacties kunnen en moeten geedit of verwijderd worden. Je wilt niet weten hoeveel 'topicreports er in een x-uur kunnen staan van mensen die zich groen en geel geergerd hebben, of hoeveel off-topic reacties één opmerking kan uitlokken waarmee een draadje compleet ontspoort. Discreet sturen heeft zeker mijn voorkeur, maar heeft ook beperkingen.
Ten tweede is het soms ook naar andere gebruikers duidelijker waar de grens ligt en waar niet als een modactie publiekelijk zichtbaar is. Om een onschuldiger voorbeeld te noemen: de M$ of mickeysoft-troll. Door die zichtbaar te modereren attendeer je ook anderen erop dat het bedrijf microsoft heet, en dat linux linux is en niet linsux.
In dit geval kiest een mod een actie die een gebruiker niet apprecieert. Spreek er de mod op aan! Dezelfde argumenten om een DM te gebruiken en geen publieke terechtwijzing gelden namelijk ook de andere kant op:
Ha Modje
Ik zag dat je mijn post gemodbreaked had. Die uitval was niet zo netjes nee, maar nu krijg ik het geval dat jij mij weer natrapt met zo'n vette modbreak. Wil je die flame weghalen (ik kan mijn post niet meer bewerken) en die modbreak ook?
mvrgr, user
Ook een mod stuurt misschien een DM terug en zegt hij; "ok, mijn koffie was verkeerd gevallen".
Ik krijg soms het idee dat er verwacht wordt dat er meteen door een Admin wordt beslist en eventueel weer de modbreak modbreaked o.i.d. Dat doen we niet.

Lokale crew is tot op grote hoogte autonoom en admins zijn geen supermods die hun mods actief controleren en corrigeren. Ooit was er een tijd dat gebruikers voor ieder verschil van inzicht direct naar het DT konden stappen. We hebben dat afgeschaft omdat het DT werd overspoeld met kleine irritaties die twee volwassenen prima zelf op konden lossen. Vandaar het steeds herhalende credo: 'neem eerst contact op met de mod'.
Die stadswachtanalogie doorgevoerd: we gaan hopelijk niet iedere 'bon' die uitgedeeld wordt bediscussieren omdat de burgemeester de burgerij en ambtenarij heeft opgeroepen vriendelijker te operen tegen vreemdelingen in de stad?
En inhoudelijk:
persoonlijk had ik die flame weggeknipt en een DM, of als de gebruiker er eerder op aangesproken was, misschien zelfs een waarschuwing gestuurd. De moderator koos hier voor een modbreak. Ik weet niet waarom; dat zou ik hem moeten vragen. Maar dat kan de gebruiker net zo goed, of zelfs beter, zelf doen.
Het komt anders te liggen als je constateert dat de crew stelstelmatig en structureel hardhandig of bot ingrijpt waar een DM misschien beter op zijn plek is. Die indruk heb ik niet: het aantal verstuurde DM's is hoger dan het aantal modbreaks. En als het om specifieke mod gaat is de geeigende weg nog steeds via zijn/haar admin of het DT.
ik ben nog steeds te lang van stof
[
Voor 12% gewijzigd door
Lustucru op 30-01-2009 00:50
]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland