Verwijzen naar centrale topics, dat was toch niet de bedoeli

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
ng

Naar aanleding van dit topic; Nokia E51 niet meer nederlands (dat wellicht terecht gesloten is hoor).
DaannO schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 09:46:
Waarschijnlijk was ik niet duidelijk genoeg, maar je post kan hier terecht: Het Nokia E51 topic
Hier wordt iemand met een specfieke vraag over een specifiek onderwerp (taal op een telefoon) verwezen naar een centraal topic om de vraag aldaar te stellen of op te zoeken.

Ik had begrepen dat dit niet meer de bedoeling was. Nou denk ik dat dat wellicht wel het beleid is, maar je ziet dit soort verwijzingen nog best vaak. Als dit niet de bedoeling is, kan dat beleid dan bij alle mods duidelijk gemaakt worden?

(Invulling en behandeling Grote Topics aangepast)

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 31-05-2008 10:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

Voor de exacte redenen om dat topic zo te sluiten, zul je bij de moderator in kwestie moeten zijn. Dat het op het eerste gezicht niet strookt met Invulling en behandeling Grote Topics aangepast is duidelijk, maar die nieuwe werkwijze hoeft natuurlijk niet altijd en overal ingezet te worden. Dat is ook ter beoordeling aan de locale crew :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:07

Cyphax

Moderator LNX
SmartDoDo schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:05:
Voor de exacte redenen om dat topic zo te sluiten, zul je bij de moderator in kwestie moeten zijn. Dat het op het eerste gezicht niet strookt met Invulling en behandeling Grote Topics aangepast is duidelijk, maar die nieuwe werkwijze hoeft natuurlijk niet altijd en overal ingezet te worden. Dat is ook ter beoordeling aan de locale crew :)
Dan hoop ik dat, in zo'n geval, de lokale crew in het achterhoofd houdt dat niet-consistent beleid door verscheidene fora heen wel heel verwarrend is (vooral voor mensen die meer fora aandoen), en dat ze kunnen verwachten dat mensen het "fout" gaan doen. Toch is dat wel jammer. Ik snap de goede bedoelingen van elke beslissing, maar als het in forum A niet de bedoeling is dat vragen in "het grote X topic" gesteld worden (bijv. in NOS) maar in forum B ineens weer juist wel, dan vraag ik me af of dat wel efficienter is dan forum-breed dezelfde manier van werken aan te houden. Of in ieder geval niet zo tegenstrijdig. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Eens met JvS en Cyphax. Zie ook hier: DaannO in "Windows Based Mobiles & PDA's Feedback t..." en verder

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Binnen TCM wijken wij inderdaad af van Invulling en behandeling Grote Topics aangepast dit omdat vaak vragen al aanbod zijn gekomen in de grote centrale topics, dit was hier tevens het geval :)

Tegenwoordig hanteren we het volgende: is een ts netjes, uitgebreid bewoord en volledig, dan laten we dat topic open staan. Ook al als de vraag in het centrale topic aanbod is gekomen. Echter met minimale inzet van een TS menen wij dat het topic dicht mag en gewoon in het centrale topic door kan. Vaak is de vraag dan al aanbod gekomen in het centrale topic en is de search niet gebruikt/

Overigens is dit topic zeker terecht gesloten aangezien er minimale inzet vanuit de TS te bespeuren was, de vraag al overal en nergens aanbod is gekomen en hij ook nog is 3x het zelfde topic heeft geopend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het gevolg is (imo) wel dat iedereen zijn vraagjes dumpt in die grote topics, wat er voor zorgt dat ten eerste het niveau vaak omlaag gaat, en ten tweede worden dat soort grote topics veel minder interessant om te lezen. Ik vind die dump-alles-over-onderwerp-X-maar-in-een-topic-mentaliteit die je nog vaak op GoT ziet een beetje jammer. Daarom zijn de 'grote' topics in PMD ook specifiek ervaringen- en discussietopics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

DaannO schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:41:
Tegenwoordig hanteren we het volgende: is een ts netjes, uitgebreid bewoord en volledig, dan laten we dat topic open staan. Ook al als de vraag in het centrale topic aanbod is gekomen.
Wat je in feite zegt is dat een topicstart ook echt goed moet zijn wil hij niet gesloten worden en verwezen worden naar een centraal topic. Dan lijkt me dat je nog steeds teveel gaat verwijzen naar die centrale topics en daarvan is afgesproken dat dat voor specifieke vragen niet meer van toepassing is. Het lastige is nu dat mensen snel met een slotje worden beloond en alsnog naar een groot en onoverzichtelijk topic worden verwezen.

Voor mij is het iig onduidelijk wanneer ik iets in zo'n groot topic moet plaatsen of dat ik een eigen topic mag maken. Die onduidelijkheid is juist iets wat met Invulling en behandeling Grote Topics aangepast tot het verleden zou moeten behoren. Ben ik toch benieuwd waarom daarvan wordt afgeweken, want een argument daarvoor heb ik nog niet gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SmartDoDo schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:59:
Voor mij is het iig onduidelijk wanneer ik iets in zo'n groot topic moet plaatsen of dat ik een eigen topic mag maken. Die onduidelijkheid is juist iets wat met Invulling en behandeling Grote Topics aangepast tot het verleden zou moeten behoren. Ben ik toch benieuwd waarom daarvan wordt afgeweken, want een argument daarvoor heb ik nog niet gezien :)
Is het niet zo dat een slotje terecht is als de vraag al wordt beantwoord in het grote topic? Dan is het een slotje gebaseerd op gebrek aan inzet en zelfwerkzaamheid, aangezien zelf zoeken een minimumvereiste is. In CSL zijn er ook een aantal grote ervaringentopics per laptop, in OH hebben we het grote voedingentopic, etc.

Het enige probleem met de grote topics voor bijvoorbeeld telefoons is dat deze vol staan met one-liner geleuter en dat daardoor oplossingen vinden moeilijker is. Maar dat gaat niet beter worden als de zoekfunctie je honderden topics gaat geven met een zoektocht, allemaal over een klein vraagje. het zal een balans blijven :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gambieter schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:08:
[...]

Is het niet zo dat een slotje terecht is als de vraag al wordt beantwoord in het grote topic? Dan is het een slotje gebaseerd op gebrek aan inzet en zelfwerkzaamheid, aangezien zelf zoeken een minimumvereiste is. In CSL zijn er ook een aantal grote ervaringentopics per laptop, in OH hebben we het grote voedingentopic, etc.
Dat wel, maar het feit dat de vraag in het grote topic al behandeld is duidt er dus op dat er een 'grote topics'-mentaliteit heerst. En dat is nu juist een beetje jammer (imo). Die grote topics zijn niet bepaald ideaal om door te lezen als iedereen er alles in gaat posten wat ook maar enige binding heeft met het behandelde apparaat. Ik zie liever dat aparte aspecten (problemen, specifieke vragen) in aparte topics behandeld worden, want dat is beter voor de overzichtelijkheid en laat de grote topics niet verzanden in semi-chattopics en "dump hier al je vragen"-topics.
Het enige probleem met de grote topics voor bijvoorbeeld telefoons is dat deze vol staan met one-liner geleuter en dat daardoor oplossingen vinden moeilijker is. Maar dat gaat niet beter worden als de zoekfunctie je honderden topics gaat geven met een zoektocht, allemaal over een klein vraagje. het zal een balans blijven :)
Voor elk klein vraagje een topic openen is natuurlijk ook weer overkill. Balans vinden is inderdaad lastig. Persoonlijk hou ik de grens aan tussen iets wat met één enkele reply te beantwoorden is (hoe voer ik een master reset uit?) wat nog in een groot topic mag. Is het iets waar een discussie uit kan volgen (hoe codeer ik het beste video voor mijn apparaat?) of een probleemgeval (help! hij doet ut niet!) dan hoort het in een apart topic.

Maargoed, dit is slechts mijn visie en interpretatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

[...]

Is het niet zo dat een slotje terecht is als de vraag al wordt beantwoord in het grote topic?
Op zich is een slotje dan terecht, maar dan gaan we imo wel voorbij aan de insteek van Invulling en behandeling Grote Topics aangepast door te blijven verwijzen naar die grote topics. Daarbij, alles is wel ergens te vinden en in die grote topics is het juist een drama om zaken te vinden. Althans, vind ik iig ;)
Maar dat gaat niet beter worden als de zoekfunctie je honderden topics gaat geven met een zoektocht, allemaal over een klein vraagje. het zal een balans blijven :)
Het ligt aan de vraag. Als die zo eenvoudig is te beantwoorden, bijvoorbeeld door in de starttopic van ervaringentopic een oplossing te vinden, dan snap ik een slotje wel. En een heel simpel vraagje zou ook in een ervaringentopic kunnen passen :) Aan de andere kant is de opzet dat een normale vraag met een normale topicstart gewoon recht van bestaan heeft en niet verwezen wordt naar onoverzichtelijke ervaringentopics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:12:
[...]
Persoonlijk hou ik de grens aan tussen iets wat met één enkele reply te beantwoorden is (hoe voer ik een master reset uit?) wat nog in een groot topic mag. Is het iets waar een discussie uit kan volgen (hoe codeer ik het beste video voor mijn apparaat?) of een probleemgeval (help! hij doet ut niet!) dan hoort het in een apart topic.
Ik hoop dat "help! hij doet ut niet"-topics beloond worden met een enkele reis naar beginnersweb.nl ;) . Het probleem daarin blijft dat het wiel dan telkens wordt heruitgevonden, en niet altijd rond.... Maar het zal moeilijk blijven, en uiteindelijk ter beoordeling van de lokale crew?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gambieter schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:19:
[...]

Ik hoop dat "help! hij doet ut niet"-topics beloond worden met een enkele reis naar beginnersweb.nl ;) .
Als dat alles is wat in een topic staat dan blijft ie niet open nee :P Maar het gaat natuurlijk om het type vraag wat de topicstarter heeft. Problemen zijn altijd individueel en er volgt vaak een discussie uit, dus past het beter in een apart topic.
Het probleem daarin blijft dat het wiel dan telkens wordt heruitgevonden, en niet altijd rond.... Maar het zal moeilijk blijven, en uiteindelijk ter beoordeling van de lokale crew?
Ik constateer juist dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden als alles in een centraal topic gedumpt wordt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RoD schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:21:
Ik constateer juist dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden als alles in een centraal topic gedumpt wordt. :)
Maar als gewone klant van GoT krijg je dan een beetje het gevoel wat bij bijvoorbeeld het Computeridee forum aanwezig was, telkens weer dezelfde vragen van mensen die geen moeite doen om eerst te zoeken. Als je aanmoedigt dat iedereen aparte topics opent, dan krijg je wel heel veel topics en zul je "regulars" gaan wegjagen, iets wat misschien een beetje vergelijkbaar is met de boodschappenlijstjes die lange tijd CSL overspoelden.

Nu is het met GSMs zo dat je hier relatief veel n00bs mee trekt, want iedereen heeft er op zijn minst eentje ;) .

Maar goed, just my $0.02 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DaannO schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:41:
Binnen TCM wijken wij inderdaad af van Invulling en behandeling Grote Topics aangepast dit omdat vaak vragen al aanbod zijn gekomen in de grote centrale topics, dit was hier tevens het geval :)
Je weet dat zoeken in een centraal topic niet bepaald makkelijk is, en dat júist daarom het beleid omtrent die topics aangepast is? :)
Tegenwoordig hanteren we het volgende: is een ts netjes, uitgebreid bewoord en volledig, dan laten we dat topic open staan. Ook al als de vraag in het centrale topic aanbod is gekomen. Echter met minimale inzet van een TS menen wij dat het topic dicht mag en gewoon in het centrale topic door kan. Vaak is de vraag dan al aanbod gekomen in het centrale topic en is de search niet gebruikt/
Ok. Luie mensen kunnen terecht in een groot topic, mensen met eigen inzet mogen een nieuw topic openen. Feitelijk is dat wat je nu zegt. ;)

Ik ben het met JvS, Cyphax en Yoeri eens dat je geen "centraal beleid" moet gaan invoeren en er dan per subforum vanaf moet gaan wijken. We hebben al teveel regels, laten we het asjeblieft niet moeilijker maken dan het al is. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Fijn dat de algemene discussie op gang komt :). Ik heb daar weinig aan toe te voegen tot zover :).

Wel hieraan (al is dat niet het onderwerp van dit topic, dit is weer een hele oude discussie die IMO inmiddels wel gevoerd is.).
[...]

Het is juist verschrikkelijk dat je informatie alleen in grote topics kan vinden. Daar staan ten eerste zoveel zoektermen in dat je altijd een groot topic krijgt en met ctr-f op 1 woord kan je niet goed je probleem opzoeken.

Juist doordat problemen in losse topics komen te staan, wordt de search weer bruikbaar.

Eigenlijk zijn die grote centrale topics een verschrikking voor de bruikbaarheid van het forum als naslagwerk. Ik zoek bij problemen in elk geval minder vaak op tweakers.net sinds ik alleen 10 van die hopeloze grote topics tegenkom bij een zoekopdracht.
Neehoor, dat is weldegelijk niet het enige probleem. WMB is het enige voordeel van een groot topic gemakzucht en dat je je niet te snel ergert aan simpele vragen, omdat ze niet met een eigen titel in de forumlijst komen te staan. Verder draagt een topic IMO nergens aan bij.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 31-05-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
-NMe- schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:27:
[...]

Je weet dat zoeken in een centraal topic niet bepaald makkelijk is, en dat júist daarom het beleid omtrent die topics aangepast is? :)

[...]

Ok. Luie mensen kunnen terecht in een groot topic, mensen met eigen inzet mogen een nieuw topic openen. Feitelijk is dat wat je nu zegt. ;)

Ik ben het met JvS, Cyphax en Yoeri eens dat je geen "centraal beleid" moet gaan invoeren en er dan per subforum vanaf moet gaan wijken. We hebben al teveel regels, laten we het asjeblieft niet moeilijker maken dan het al is. :)
Daar komt het idd wel op neer, maar in de nieuwe situatie ga je dus krijgen dat mensen sneller en makkelijker een topic gaan openen over een vraag waar voorheen al 5 topics over zijn geopend. Vooral in TCM, waar erg veel bezoekers op af komen, merken we vooral de laatste tijd dat veel nieuwe mensen zich reggen en even een vraag neer kwakken, dit willen we graag voorkomen.

En zoeken, volgens mij sluiten 65% van de mods een topic met wat heb je zelf al gezocht en staat t niet in de search?! Beetje eigen inzet is volgens mij hier nog altijd een must :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
DaannO schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:45:
[...]

Daar komt het idd wel op neer, maar in de nieuwe situatie ga je dus krijgen dat mensen sneller en makkelijker een topic gaan openen over een vraag waar voorheen al 5 topics over zijn geopend. [
Nee, want je blijft mensen vragen om te zoeken en dat blijft een eis. Als een onderwep al 5 keer afgehandeld is in andere topics, dan verwijs je naar die topice en dan sluit je het nieuwe topic.
En zoeken, volgens mij sluiten 65% van de mods een topic met wat heb je zelf al gezocht en staat t niet in de search?! Beetje eigen inzet is volgens mij hier nog altijd een must :)
Ja, maar dat staat los van het al dan niet verwijzen naar grote topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
JvS schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:48:
[...]
Nee, want je blijft mensen vragen om te zoeken en dat blijft een eis. Als een onderwep al 5 keer afgehandeld is in andere topics, dan verwijs je naar die topice en dan sluit je het nieuwe topic.

[...]

Ja, maar dat staat los van het al dan niet verwijzen naar grote topics.
Dan is dan scheef want ik verwijs naar het centrale topic waar de vraag al gesteld is en gooi hem vervolgens dicht. Das dan toch het zelfde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Nee. Om twee redenen. Ten eerste is de informatie daar slecht vindbaar. Door het topic te sluiten, blijf je in die (slechte) situatie zitten. Alleen als die info makkelijk vindbaar is (dus in andere topics staat die goed vindbaar zijn), kan je een vraag afsluiten met een verwijzing naar dat topic.

Ten tweede doe je dat helemaal niet want je verwijst hem met de tekst "Daar kan je je post plaatsen" naar het grote topic. Juist door ernaar te blijven verwijzen, blijft die sfeer "kan dat niet gewoon centraal" gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DaannO schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:45:
[...]

Daar komt het idd wel op neer, maar in de nieuwe situatie ga je dus krijgen dat mensen sneller en makkelijker een topic gaan openen over een vraag waar voorheen al 5 topics over zijn geopend.
Welcome to my world. ;) Dat is ten eerste makkelijker modden, en ten tweede makkelijker voor de gebruiker in verband met de search, zoals JvS al zegt. Je krijgt er wat meer topics door, maar zodra er één topic terug te vinden is in de search met diezelfde vraag (en dan geen groot topic want daar vind je niks) kun je verder andere topics met dezelfde vraag bij gebrek aan inzet sluiten. :)
Vooral in TCM, waar erg veel bezoekers op af komen, merken we vooral de laatste tijd dat veel nieuwe mensen zich reggen en even een vraag neer kwakken, dit willen we graag voorkomen.
Dat krijg je toch wel, alleen laat je het nu allemaal in één groot centraal topic kwakken? 8)7
Dat geldt voor iedereen, maar intussen verwijzen de meeste mods mensen die daar minder moeite in steken niet naar een groot topic. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Vooral in TCM merk je (imo) dat er een behoorlijke vraag-maar-raak-cultuur bestaat. De drempel om in een groot topic een vraagje te dumpen is nu eenmaal lager dan er een topic over te openen. Als je het dumpen van vragen in een groot topic verbiedt heb je een aantal voordelen:
-Je verhoogt de drempel om een vraag te stellen. Mensen zullen toch eerder geneigd zijn dan toch maar de search erbij te pakken in plaats van effe snel een vraagje te stellen.
-Grote topics zijn makkelijker modbaar doordat je deze topics een bepaald doel meegeeft; ervaringen en discussie. Zo is het simpeler om in een groot topic onderscheid te maken tussen wat er wel en niet thuishoort.
-Niveau is gemakkelijker te handhaven. In de grote topics is het niveau van de vragen over het algemeen laag. Bij individuele topics is het gemakkelijker om dit te beoordelen (voor evt. slotje danwel openlaten).
-Onderwerpen zijn gemakkelijker terug te vinden met de search. Als ik iets zoek over een probleem met het afspelen van video's bij apparaat X is het handiger als de search je een topic geeft over dit onderwerp, in plaats van te verwijzen naar 'het grote ... deel xx'

Ik zie nog wel eens voorbijkomen dat users het niet nodig vinden om voor iets een topic te openen, omdat er een groot topic over apparaat X is. Persoonlijk vind ik dat geen goede mentaliteit. Volgens mij is het ook absoluut niet duidelijk (bij zowel users en crew) dat dit beleid geldt, en op wat voor manier dit tot uiting komt. Iets wat ik me overigens best voor kan stellen.
Ook in andere fora zie ik nog veel dingen in één topic gedumpt worden. Ook al verwijs je dan niet actief naar grote topics, hou je alsnog de mentaliteit van het grote GoT-topic in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:04

Ginz

Trek Superfly 5 powered

JvS schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 13:05:
Nee. Om twee redenen. Ten eerste is de informatie daar slecht vindbaar. Door het topic te sluiten, blijf je in die (slechte) situatie zitten. Alleen als die info makkelijk vindbaar is (dus in andere topics staat die goed vindbaar zijn), kan je een vraag afsluiten met een verwijzing naar dat topic.

Ten tweede doe je dat helemaal niet want je verwijst hem met de tekst "Daar kan je je post plaatsen" naar het grote topic. Juist door ernaar te blijven verwijzen, blijft die sfeer "kan dat niet gewoon centraal" gehandhaafd.
In de huidige situatie worden users die een simpele vraag in een 'groot' topic stellen (waar met een beetje zoeken het antwoord kan gevonden kan worden) gecorigeerd door de frequente bezoeker. Ze krijgen een antwoord dat ze beter moeten zoeken, dat ze de handleiding moeten lezen, ze krijgen geen reactie of soms krijgen ze gewoon het antwoord.

In de situatie die door andere hier gewenst is, worden deze vragen alsnog gepost, maar dan in een apart topic. Daar krijgen ze dezelfde reacties, of totaal geen reactie.

Dan krijgen we dus topiclists die er uit komen te zien als de volgende:

http://www.gsm-forum.nl/forum/index.php/board,57.0.html
http://www.gsmhelpdesk.nl...cb54ec980bda63fdf97ffa390

Dit lijkt mij af te doen aan de kwaliteit van het forum.

Het enigste verschil is denk ik dat we een verplaatsing van het probleem krijgen en dat dit uiteindelijk voor meer werk voor de moderators gaat zorgen. Nou ben ik niet te lui om te werken, maar dan wil ik wel dat er iets positiefs uitkomt. Meer werk, zonder meer (positeif) resultaat lijkt mij onzinnig.

Betreft het zoeken. Zoeken is een vak apart. Als men op de juiste keywords zoekt, zal men vrij snel de posts vinden waarin het antwoord staat.

Als je iedereen voor elke aparte vraag een topic laat openen, dan kan je verwachten dat de topictitels niet zoekbaar worden. (topictitels als "Vraagje E50", "Nokia instellingen" of "Probleem SonyEricsson") De moderators kunnen natuurlijk dan alle topic gaan renamen, zodat ze wel zoekbaar zijn, maar dat lijkt me sociale werkverschaffing. Ik doe mijn modwerk graag en met plezier. Maar meer werk, terwijl het niveau hetzelfde blijft, of mogelijk zelfs omlaag gaat, lijkt mij niet echt interessant.

De vergelijken die gemaakt worden met APL en PMD zijn onmogelijk te maken. De apparaten die in zowel APL als PMD worden besproken beschikken zelf al over een hogere drempel, waardoor er minder dumpvragen komen, omdat de gebruikers van die apparaten zich meestal al beter in het object hebben verdiept.

Iedereen koopt een GSM. Sommige mensen weten geeneens hoe je een PC moet aanzetten, maar hebben wel een Nokia N95, omdat die er leuk uitziet en ze die gratis (of voor een klein bedrag) kunnen krijgen bij een abonnement.

En omdat dus iedereen zomaar een N95 kan bezitten, komen er ook meer mensen op het internet zoeken naar mogelijkheden en stellen simpele vragen. Ze horen van andere dat ze bijvoorbeeld TomTom kunnen gebruiken op hun N95 en gaan op zoek, of zoeken niet en posten dus een vraag.

Daar kan je volgens mij weinig aan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ginz op 02-06-2008 23:10 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ginz schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:07:

Dan krijgen we dus topiclists die er uit komen te zien als de volgende:

http://www.gsm-forum.nl/forum/index.php/board,57.0.html
http://www.gsmhelpdesk.nl...cb54ec980bda63fdf97ffa390

Dit lijkt mij af te doen aan de kwaliteit van het forum.
Neehoor, dit doet alleen maar afbreuk aan de zichtbaarheid van de kwaliteit van het forum (zoals ik eerder al stelde). Je kan van een forum nou eenmaal geen superkwaliteit verwachten (ja vroeger toen we hier nog met minder dan 5000 man zaten). Wat je nu doet is die mindere kwaliteit onder een kleed vegen, samen met alle wel-kwaliteit, zodat die ook amper vindbaar is.

Het is echt een "opgeruimd staat netjes, zo is het prima, je ziet het niet" mentaliteit, waaronder de bruikbaarheid van het forum als naslagwerk zwaar te lijden heeft. Die mensen die het zonder zoeken vragen willen, doen het toch. Of in een eigen topic, of in een groot topic. Dat maakt dus niet uit. En daarnaast kunnen de welwillende mensen de informatie slechter vinden, waardoor zij eerder geneigd zijn ook die vraag te stellen ipv het antwoord te zoeken.

Daarnaast is er in die situatie waarin je nooit verwijst naar grote topics altijd wél een topic te vinden waarin dat antwoord staat: Een open topic! (want je sluit namelijk niet het topic als dat antwoord niet makkelijk vindbaar is ;)). Naar mijn mening moet je daarom ook user niet stimuleren te blijven verwijzen naar die grote topics met de melding "daar staat het antwoord"

Daarnaast is dat een heel ander forum. De Hardwarefora zien er ook niet uit zoals op veel andere hardwareforums. Dat is dus IMO geen reele stelling.
Betreft het zoeken. Zoeken is een vak apart. Als men op de juiste keywords zoekt, zal men vrij snel de posts vinden waarin het antwoord staat.
Mjah. Met google kan je met de juiste keywords ook alles prima vinden. Heel GoT is eigenlijk niet nodig. Ik heb sinds de Radeontopics (daarmee is het allemaal begonnen, vroegah) GoT nooit meer fatsoenlijk als informatiebron kunnen en willen gebruiken voor videokaarrt, games en gms informatie. En reken maar dat ik prima kan zoeken. Dit is ook echt een hele oude discussie.

Hiermee ben je op 1 forum bezig met het verdedigen van het bestaan van "alles op een hoop" topics. Terwijl het beleid is om die te ontmoedigen...

Ik vind het weer een mooie stap terug.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 02-06-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

JvS schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:30:
[...]

Hiermee ben je op 1 forum bezig met het verdedigen van het bestaan van "alles op een hoop" topics. Terwijl het beleid is om die te ontmoedigen...

Ik vind het weer een mooie stap terug.
Ik verdedig niet het "alles op één hoop" beleid, maar probeer alleen maar duidelijk te maken dat de beleid wat uitgeschreven staat in Invulling en behandeling Grote Topics aangepast niet heel makkelijk uit te voeren is in TCM. (in PSGG was het helemaal onmogelijk, imo)

In meen niet zelf alle wijsheid in pacht te hebben om de juiste oplossing te kunnen bedenken, maar ik ben dus wel van mening dat de geopperde oplossing niet de kwaliteit van TCM naar een hoger niveau brengt. Daarbij zal er wel (veel) meer modpower nodig zijn.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Je reageert helaas alleen op een klein deel.

Het houdt de kwaliteit hetzelfde en maakt de vindbaarheid van informatie beter. Het maakt die mindere kwaliteit alleen wel zichtbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

JvS schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:58:
Je reageert helaas alleen op een klein deel.
Sorry
Het houdt de kwaliteit hetzelfde en maakt de vindbaarheid van informatie beter. Het maakt die mindere kwaliteit alleen wel zichtbaarder.
....wat dus voor meer werk zorgt.

Maar, we zijn wel bezig om meer topics te laten creëren waar nieuwe onderwerpen in kunnen worden besproken, die normaal in een 'groot' XXX topic worden besproken.

Toch is het topic waarmee dit topic gestart is, imo nog steeds niet topic waardig genoeg voor TCM. Er kunnen nieuwe topics komen over diverse functies/onderdelen/klachten van de Nokia E51, maar ik kan niemand verplichten om een 'algemeen' topic te openen over problemen die komen na het updaten van je toestel via NSU. En het lijkt me niet dat we het moet gaan toestaan/stimuleren dat iedereen die een probleem heeft met een aparte Nokia een apart topic te laten openen.

Oké, misschien hadden we `m beter kunnen vertellen in de sluitpost dat `ie iets meer zijn beste moet doen om een 'algemeen' topic te maken over problemen na het updaten met NSU. Maar als die er nog niet is, verwijzen we liever naar het algemene topic.

Wat we dan wel weer gedaan zouden kunnen hebben, is contact met de TS-er opnemen met de vraag of hij een 'algemeen' topic wilt open over problemen na het updaten van je toestel met NSU. Ik verwacht dan niet dat ze een gigantische epistel schrijven, maar wel dat ze een beetje een degelijke startpost maken. En daar hebben ze meestal niet heel veel zin in.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ginz schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 10:43:
[...]
Wat we dan wel weer gedaan zouden kunnen hebben, is contact met de TS-er opnemen met de vraag of hij een 'algemeen' topic wilt open over problemen na het updaten van je toestel met NSU. Ik verwacht dan niet dat ze een gigantische epistel schrijven, maar wel dat ze een beetje een degelijke startpost maken. En daar hebben ze meestal niet heel veel zin in.
Er zijn maar weinig gebruikers die daar zin in hebben. Er wordt dan wel heel sterk gemod vanuit "gebruikers zouden zo moeten doen". Weinig gebruikersgericht en sterk moderator-vriendelijk gericht. Dit is overigens niets nieuws, maar ik vind wel betreurenswaardig.

IMO is GoT gewoon een plek waar je je vragen moet kunnen stellen, zolang je je maar houdt aan "probeer het eerst zelf, en laat even merken wat je gedaan hebt" houdt.

Pagina: 1