[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 42.826 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal Baars
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-03-2024
Hallo,

Ik heb een asus A8-VM moederbord en een Zalman 300W voeding. Nu heeft deze voeding een 20p ATX connector, mn moederbord een 24p ATX connector. Gaat alles gewoon werken als ik een 8600GT PCI-e 16x, winfast TV kaart en Creative audiokaart erin prik samen met een 3700+ s939 processor?

Overige onderdelen:
DVD+RW en 160gb SATA hdd + 750gb SATA hdd

Het is een A-merk voeding (hoewel ik in deze topic al verschillende negatieve dingen heb gelezen) met genoeg vermogen, maar levert de 20p mobovoeding geen probleem op? :?

[ Voor 14% gewijzigd door Animal Baars op 29-01-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-06 22:33

Nessuno

io sono nessuno

-The_Mask- schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:10:
[...]

Eerste review van CoolerMaster die ik tegen kwam.
Geen overload beveiliging *boem*.
mja maar dat vind ik zelf niet zo gek als je een voeding met 150wat gaat overblasten :+

stukje uit de bron.
The problem here was that the temperature inside our “hot box” increased too fast, hitting 60º C, and we weren’t finding a way to decrease temperature. We should have shut down the power supply and wait for it to cool down, but no, we were brave enough to keep this 850 W power supply delivering 1,000 W at 60º C for some minutes until… boom! We exploded the power supply. We burned the active PFC transistors and the active PFC diode, see Figures 23 and 24.

Conclusions
We were really impressed by this power supply. It could not only deliver 850 W at 50º C like the manufacturer says, but we could easily pull 1,000 W from it. Cooler Master could easily label this power supply as being a 1,000 W unit, but they decided to play it safe and label it as an 850 W unit, probably because efficiency drops below 80% when you pull 1,000 W.

[ Voor 59% gewijzigd door Nessuno op 29-01-2009 11:13 . Reden: bron vermelding ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111177

De "perfecte" voeding voor zijn prijs imho: De Corsair CX400.

http://translate.google.c...=fr&tl=en&history_state0=

Superdegelijk en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Je vergeet:
Even though this power supply delivers what the manufacturer promises, it may explode if you keep pulling 1,000 W from it continuously. Because of that we think the manufacturer should have configured over power protection (OPP) at a lower level, in order to prevent this from happening. The side effect is that you couldn’t peak 1,000 W with it, but at least you would have a safer product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 15:09

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik wil even zeggen dat ik een 300W fortron mATX voeding heb en daarmee het systeem uit mijn sig voed. (FSP300-60GLS, Active PFC, Max Load +3.3@18.0A / +5@18A / -5V@NA / +12V1@8.0A / +12V2@14.5A / -12@0.8A / +5vsb@2A )

Dit met de E8400 @3800MHz 1.23V en de hd4850@ 650/1000. En er zit nog ruimte voor verder overklokken. Volgens de meeste adviezen zou dat niet eens kunnen. Het loopt 100% stabiel, kan bijna niet zou je zeggen. Toch een puik voedinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik jouw was zou ik er eens een multimeter tussen hangen en kijken of je spanningen niet gevaarlijk onder uit gaan. Dat kan je hardware namelijk beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Anoniem: 134818 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 13:14:
Als ik jouw was zou ik er eens een multimeter tussen hangen en kijken of je spanningen niet gevaarlijk onder uit gaan. Dat kan je hardware namelijk beschadigen.
Heb even vergeleken idle versus volle belasting (3d en prime95 dual tegelijk) versus volle CPU belasting (intelburntest). Gemeten via everest.

12.1V --> 11.98 --> 12.04
5.06V --> 5.09 --> 5.06
3.28 --> 3.28 --> 3.28
Vcore 1.22 stabiel
SPECIFICATIONS:
Dimensions 4.9 W x 2.5 H x 3.9 D - Inches
125 W x 64 H x 100 D - Millimeters

Features 20 / 24 Pin Main Connector Fits 20 Pin ATX Main Boards or 24 Pin ATX12V 2.0 Main Boards

Built-In Active PFC (Power Factor Correction)
An input circuit that reduces energy consumption and lowers input harmonics resulting in more effective use of electrical capacity. PFC is required in many European countries.
AC Input 115/230, 6A/3A, 47Hz-63Hz
Max Load +3.3@18.0A / +5@18A / -5V@NA / +12V1@8.0A / +12V2@14.5A / -12@0.8A / +5vsb@2A
MTBF >100K hrs at 25°C ambient conditions
Overload protection 150% max
Over Voltage Protection +5V, +3.3V, +12V1, +12V2
Safety UL, CSA, TUV, NEMKO, CB & CE
Warranty 1 Year
betekent dit dat tot 450W in ieder geval de voeding niet uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Softwarematig uit lezen daarvan is niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

sorry, maar waarom niet?
edit: heb ff gezocht, maar in het algemeen is krijg je eerder een te grote daling in het voltage softwarematig dan met een multimeter. M.a.w. als het softwarematig goed is is de kans groot dat het met een multimeter nog beter is en heb je wel een lage waarde dan kan het nog vals alarm zijn.

[ Voor 87% gewijzigd door Initial G op 29-01-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

hier, misschien handig om in de startpost te plaatsten ;)

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

is een site waar je al je componenten moet ingeven en dan berekent hij automatisch wat je minimaal nodig hebt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De PSU calculator overschat altijd dik.
sorry, maar waarom niet?
omdat de software en hardware daar niet specifiek voor gemaakt is, dat uit lezen. Gewoon multimeter gebruiken, dan weet je het zeker.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 29-01-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonegunner
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08-2023
Goedendag, zou u mij kunnen zeggen of mijn voeding (tagan 700watt piperock) voldoende is voor i7 920 (oc 3,9ghz), 2x 4870 (dit zijn 2 losse, dus niet de dual versie) 1x raptor 1x 250gb hdd 1x dvd + een paar fans (3stuks)

Bvd lonegunner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sleepwalkerbe
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 04:28
pm1 bedankt voor de website !

<SG> Sleepwalkerbe - Diablo 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk(overschatte) wattage weten, zegt niets over of het gaat werken. Je moet namelijk ook genoeg Ampère hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Kan je de efficiëntie van een voeding zelf afleiden? Aantal Watt aan het stopcontact en aantal VxA van alle leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe wil je dat doen als de efficientie over de verloop van belasting de efficientie veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Anoniem: 134818 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 16:16:
[...]

Leuk(overschatte) wattage weten, zegt niets over of het gaat werken. Je moet namelijk ook genoeg Ampère hebben.
de voeding die ze daar aanraden zal dat normaal wel aankunnen.
Het kan inderdaad zijn dat ze het soms een beetje overschatten, maar wie denkt er later niet aan het upgraden van een PC, dit is ook met oog op de toekomst .

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Topicstarter
pm1 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 14:00:
hier, misschien handig om in de startpost te plaatsten ;)

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

is een site waar je al je componenten moet ingeven en dan berekent hij automatisch wat je minimaal nodig hebt.
Staat al sinds jaar en dag in de startpost ;)
remmelt schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 16:58:
Kan je de efficiëntie van een voeding zelf afleiden? Aantal Watt aan het stopcontact en aantal VxA van alle leidingen?
Dat zou inderdaad zo moeten gaan.
Watt-meter voor het ingangsvermogen te meten en spanning X stroom voor uitgangsvermogen. Zaak is inderdaad dat het moeilijk is bij een variabele belasting, dus best vaste belasting nemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 29-01-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Anoniem: 134818 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:03:
Hoe wil je dat doen als de efficientie over de verloop van belasting de efficientie veranderd?
Natuurlijk niet wetenschappelijk. Bij een (semi-) constante belasting, bijvoorbeeld in idle, kan je voor en achter de PSU meten, toch? Het gaat mij ook niet om een representatieve en vergelijkbare meting op verschillende belastingniveaus maar meer op de efficientie op het niveau waar in mijn geval de voeding het meest op hangt.

Natuurlijk is dat niet een superinteressant gegeven, uiteindelijk maakt natuurlijk alleen uit hoeveel Watt er uit het stopcontact wordt getrokken, maar goed, we zijn tweakers, voor het nageslacht, dat idee.

Ik zat zelf te denken aan een normale stopcontactmeter tussen de PSU en de wanddoos, en dan de leidingen achter de PSU meten met een multimeter. Dat moet natuurlijk met de nodige voorzichtigheid, ik neem aan dat de computer het niet leuk vindt als je zomaar de 12V leiding doorbreekt, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pm1 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:11:
[...]

de voeding die ze daar aanraden zal dat normaal wel aankunnen.
Het kan inderdaad zijn dat ze het soms een beetje overschatten, maar wie denkt er later niet aan het upgraden van een PC, dit is ook met oog op de toekomst .
Dat mag je hopen dan. Ik vertrouw toch meer op een reactie van bijvoorbeeld the_mask, die met ervaring, kijkend naar het Ampère en wattage op de 12 volt lijn een veel betere inschatting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
remmelt schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:33:
[...]

Natuurlijk niet wetenschappelijk. Bij een (semi-) constante belasting, bijvoorbeeld in idle, kan je voor en achter de PSU meten, toch? Het gaat mij ook niet om een representatieve en vergelijkbare meting op verschillende belastingniveaus maar meer op de efficientie op het niveau waar in mijn geval de voeding het meest op hangt.

Natuurlijk is dat niet een superinteressant gegeven, uiteindelijk maakt natuurlijk alleen uit hoeveel Watt er uit het stopcontact wordt getrokken, maar goed, we zijn tweakers, voor het nageslacht, dat idee.

Ik zat zelf te denken aan een normale stopcontactmeter tussen de PSU en de wanddoos, en dan de leidingen achter de PSU meten met een multimeter. Dat moet natuurlijk met de nodige voorzichtigheid, ik neem aan dat de computer het niet leuk vindt als je zomaar de 12V leiding doorbreekt, maar goed.
Lijkt me niet echt makkelijk. ;)
Te eerste zul je wel een echt goede multimeter moeten hebben om op een beetje goed resultaat uit te komen. Een Fluke bijvoorbeeld.
Dan moet je belasting ook nog precies gelijk blijven aangezien je elk draadje dat naar het moederbord, HD, DVD en/of videokaart loopt moet meten hoeveel ampère er loopt. Dit lukt niet in 1 keer aangezien je dan een stuk of 30 multimeters nodig hebt. :P Dus moet je eerst meten dan PC weer uitzetten multimeter er weer tussen en weer meten en zo elk draadje na gaan. Maar aangezien de belasting nooit precies hetzelfde zal zijn zal het resultaat waarschijnlijk een beetje niet juist zijn. ;)
Of had je een betere manier gevonden? :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Nou, aan voorwaarde 1 voldoe ik, Fluke van Ebay! Mooi spul hoor.

Het is natuurlijk niet te doen om alle rails te meten, en dan wel voltage en amperage tegelijk. Maak dat 60 multimeters :(

Wat gebruikt er eigenlijk 5V, 3V en -12V in een normale desktop? 12V is voor moederbord en schijven, als ik het goed gebruik. 5V voor laptopschijf? Als er alleen maar 12V wordt gebruikt en dan vanaf 1 rail, dan is het te doen met enig snijdwerk in de draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
+3,3 Volt was vroeger voor AGP en geheugen volgens mij. Tegenwoordig volgens mij alleen de PCIe sloten die het meeste nemen.
+5 Volt is voor HD, DVD, Diskette, PCI sloten USB connectors, PS2 connectors en vast nog wel meer.
+12 Volt is vooral voor de CPU en videokaart die nemen verreweg het meeste, voor de rest weer HD, DVD en diskette.
-5 Zit niet meer op de huidige voedingen was voor ISA sloten.
-12 Wordt ook bijna niet meer gebruikt misschien voor wat OpAmps of zo voor versterking van geluid. Maar geen idee of die op het moederbord zitten. ;)

offtopic:
Dit is trouwens wel uit het hoofd dus er kunnen fouten in zitten. ;)

Anoniem: 134818 schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 17:40:
[...]

Dat mag je hopen dan. Ik vertrouw toch meer op een reactie van bijvoorbeeld the_mask, die met ervaring, kijkend naar het Ampère en wattage op de 12 volt lijn een veel betere inschatting maakt.
O+ :> :P

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 29-01-2009 20:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-06 22:33

Nessuno

io sono nessuno

Okay ik snap niet dat je 1kw uit een 850w wilt trekken koop dan gewoon een 1kw voeding.
Tis leuk dat hij even uit houd maar het apparaat is er gewoon niet voor gemaakt.
En als je dus niet meer dan 850w er uit trekt dan of 1kw bij meer dan 50c dan zal er niets met de voeding gebeuren.

(je sluit toch ook niet 20pc's op 1 stopcontact beetje geval van gezond verstand gebruiken.)

(my2$)

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:00
Hey,

Ik wil een picopsu gaan gebruiken om mijn toekomstige huisserver/mediaserver van prik te voorzien.
Het systeem ziet er als volgt uit:
AMD Athlon X2 4850e(ondergeklokt naar 1000 a 1200 MHz/ 1 V)
Asus M3A-H/HDMI
1 latje DDR2 2 GB
Hauppauge PVR500
Hauppauge PVR350
Hauppauge PVR150
Plus een PCI-e Dual tuner DVB-S2 kaart
DVB-T Usb-tuner eventueel later uit te breiden naar 2
Plus een of 2 HD en af en toe een DVD-brander of externe USB-HD voor backups, de laatste extern van prik voorzien.

Nu biedt picco.nl 3 combo's aan:
AC-DC Voeding picoPSU-120+60 Power Kit
AC-DC Voeding picoPSU-120+80 Power Kit
AC-DC Voeding picoPSU-90+60 Power Kit

Nu rijzen bij mij 2 vragen:
1 Wat zou het benodigde vermogen zijn, blijf ik onder de 90 Watt of moet ik naar 120 Watt kijken?
2 Vage combinaties, een picco 120W met een 60W adapter, die 60W zou toch beperkend moeten zijn en dus is totaal te gebruiken vermogen toch 60W en geen 120?

Ik heb het een en ander rondgekeken en bijvoorbeeld ook de extreme PSU-calculator gekozen, maar deze komt uit op 250 Watt. Dat lijkt me ietwat veel.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nu rijzen bij mij 2 vragen:
1 Wat zou het benodigde vermogen zijn, blijf ik onder de 90 Watt of moet ik naar 120 Watt kijken?
Sowieso kijken naar de 120 Watt versie, als die het al aan kan. Je hebt namelijk wel heel wat TV tuners erin hangen. Ik durf iig niet met zekerheid te zeggen als een PicoPSU het wel aan kan.
2 Vage combinaties, een picco 120W met een 60W adapter, die 60W zou toch beperkend moeten zijn en dus is totaal te gebruiken vermogen toch 60W en geen 120?
Een PicoPSU van 120 Watt met een adapter van 60 Watt is iid niet zo'n goed idee, de adapter zal misschien wel iets meer kunnen leveren, maar dan kan het voltage ook in gaan zakken. En dan houden de HD's er al snel mee op.
Als je het werkend wilt krijgen zul je hoogstwaarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een PicoPSU van minimaal 120 Watt met bijbehorende adapter en niet één van 60 Watt. :)

prodigy schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 00:03:
[...]

Okay ik snap niet dat je 1kw uit een 850w wilt trekken koop dan gewoon een 1kw voeding.
Tis leuk dat hij even uit houd maar het apparaat is er gewoon niet voor gemaakt.
En als je dus niet meer dan 850w er uit trekt dan of 1kw bij meer dan 50c dan zal er niets met de voeding gebeuren.

(je sluit toch ook niet 20pc's op 1 stopcontact beetje geval van gezond verstand gebruiken.)

(my2$)
Sommige mensen hebben natuurlijk geen idee hoeveel hun PC trekt en als het dan werkt dan werkt het en maken ze zich dus nergens zorgen over. ;)
Een voeding van 850 Watt overbelast je natuurlijk niet zo gauw. Maar als het hier op bijvoorbeeld een 400 Watt voeding ging waarvan 500 Watt wordt getrokken, wil je natuurlijk ook niet dat je de voeding ermee sloopt. Ik heb tenminste liever dat die van te voren uit zou schakelen en dat zou die eigenlijk ook moeten doen. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door -The_Mask- op 30-01-2009 10:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

prodigy schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 00:03:
[...]

(my2$)
Nee je snapt het niet. De Over Voltage Protection zou in werking moeten treden, dat gebeurt dus niet. Dat gebeurde bij die zalman 1000HP dus ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 30-01-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288900

Greetings!

Zouden jullie op mijn onderstaande redenering wat feedback kunnen geven over de correctheid?

Ik koop binnenkort game-setje met oa HD4870x2 en Fatal1ty Pro.
Hiervoor dacht ik de Corsair TX650 nemen. Qua vermogen zou dit moeten volstaan volgens de psu-calcs.
MAAR: wat ik niet wist is dat die graka met 2 pci-express voedingskabels geconecteerd moet worden. (Wat eigenlijk wel logisch is omdat er twee GPU's in zitten).
Bovendien heb ik ook één pci-e connector nodig voor mijn soundcard (right?).
In het totaal heb ik dus minstens 3 pci-e connectors nodig, terwijl de Corsair TX 650 er maar 2 heeft.
Even op de site gekeken van corsair en zou de 750 of 850 moeten nemen omdat deze over 4 pci-e connectors beschikken.

Mijn vraag is nu dus of deze redenering correct is.
Bedankt voor feedback!

ps: weet iemand toevallig of er nieuwe soorten connecties in de toekomst uitgebracht gaan worden zoals pci-e 2.0 32X of pci-e 3.0 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bovendien heb ik ook één pci-e connector nodig voor mijn soundcard (right?).
Nope. Al zou ik niet snappen waarom je zon veel te dure geluidskaart zou willen. Ookal zou deze het nodig hebben, kan je dat wel oplossen door een 2x molex naar 6 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb de soundcard eens goed bekeken en er is GEEN ingang voor de stroom.
Hoe krijgt ie dan zijn stroom?

Die connector dat je laat zien, is dat een '4-pin peripheral'?
Waar zou ik die dan moeten aansluiten? Is er mss in de buurt van pci-e slot op het MB een contact voor deze 4-pins connector?

Sorry voor de voor jullie waarschijnlijk domme vragen, maar ben ff zwaar in de war.

btw, two thumbs up voor snelle reactie! Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.pcwereld.nl/co...ducts/X-Fi_ElitePro_c.jpg
Rechts, onder het blokje, die pinnen. Daar gaat ie om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 288900 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 11:47:
Heb de soundcard eens goed bekeken en er is GEEN ingang voor de stroom.
Hoe krijgt ie dan zijn stroom?
Via het slot waar die in zit? ;)
Die connector dat je laat zien, is dat een '4-pin peripheral'?
Die gebruik je o.a. voor het diskette station. :Y
Waar zou ik die dan moeten aansluiten? Is er mss in de buurt van pci-e slot op het MB een contact voor deze 4-pins connector?
Nergens, maar zoals hierboven al gezegd wordt er zit wel een aansluiting op, dacht ik ook al gezien te hebben. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 30-01-2009 11:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05 09:40
Omdat mijn PC sinds vanochtend problemen geeft, en ik de hint kreeg dat het misschien aan mijn voeding kon liggen, wou ik toch even hier vragen of jullie denken of mijn voeding mijn PC aankan.
Ik gebruik hem al een half jaar zo, alleen dan met andere FAN's, hij zit namelijk pas sinds gister in die P180.

Mijn PC:
  • Tagan TG380-U01 voeding
  • Asus A8N32-SLI Deluxe mobo
  • AMD Opteron 146
  • 2* XFX 7800GT
  • TwinMOS 2*1GB PC3200 CL2.5 RAM
  • Kingston ValueRAM 2*256 MB PC3200
  • Samsung Spinpoint F1 640GB HDD
  • Seagate 320 GB HDD
  • DVD brander en spelertje
  • Antec P180 met 4* Nexus 120mm Fans
  • Corsair Dominator RAM Koeler
Heb niks van de PC sneller draaien dan de stock snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry, maar ik heb het over de 'Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Pro', (mijn fout).

Anyway, op de installatie cd-rom staat een overzicht van alle connectors en daar is nergens een powerconnector bij. Heb em nog eens bekeken... geen connectie.

In het installatieboekje staat hetvolgende om te installeren:
koppel pc los van stroomnet, open kast, plaats in pcie slot, doe kast toe, power terug aansluiten en klaar is kees...
Nergens wordt er over psu aansluiting gesproken...

Ik kan me echter niet voorstellen dat ie stroomloos werkt ;)

Hierna zwijg ik want het is wat off topic aant geraken, waarvoor mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan me echter niet voorstellen dat ie stroomloos werkt ;)
Blijkbaar wel. Als hij nergens zon stekkertje heeft, dan zal ie wel genoeg hebben aan pci power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheTMC schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 12:56:
Omdat mijn PC sinds vanochtend problemen geeft, en ik de hint kreeg dat het misschien aan mijn voeding kon liggen, wou ik toch even hier vragen of jullie denken of mijn voeding mijn PC aankan.
Ik gebruik hem al een half jaar zo, alleen dan met andere FAN's, hij zit namelijk pas sinds gister in die P180.

Mijn PC:
  • Tagan TG380-U01 voeding
  • Asus A8N32-SLI Deluxe mobo
  • AMD Opteron 146
  • 2* XFX 7800GT
  • TwinMOS 2*1GB PC3200 CL2.5 RAM
  • Kingston ValueRAM 2*256 MB PC3200
  • Samsung Spinpoint F1 640GB HDD
  • Seagate 320 GB HDD
  • DVD brander en spelertje
  • Antec P180 met 4* Nexus 120mm Fans
  • Corsair Dominator RAM Koeler
Heb niks van de PC sneller draaien dan de stock snelheden.
Dus er zijn 2 dingen verander en hij geeft problemen:
1) andere fans -> ander verbruik, eventueel voeding-gerelateerd
2) andere kast -> misschien iets verkeerd aangesloten of een doorverbinding die er niet mag zijn en er wel is, of die er moet zijn en er niet is

Of de voeding het te moeilijk heeft met de andere fans kan je snel testen door wat minder verbuikers aan te sluiten (vb maar 1 grafische kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:07:
[...]

Blijkbaar wel. Als hij nergens zon stekkertje heeft, dan zal ie wel genoeg hebben aan pci power.
Bedankt voor de hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding, welke vooral zuinig moet zijn en m'n server/htpc van stroom moet voorzien.

Ik twijfel nog tussen de Corsair CX400W en de Chieftec Green CTP-350-12G danwel de 300. Beide zijn 80+ en gelijk in prijs.

Ik heb wel een review kunnen vinden van de Corsair, deze was zo'n 82% efficient bij 20% belasting (80watt).

Ik wil de voeding gebruiken icm een Athlon 5050e, 780G chipset, 1 latje geheugen en 3 schijven. Nu lijkt me dit niet zoveel verbruiken, maar voedingen met lagere wattages hebben doorgaans geen 80+ certificaat, en een pico psu is net te weinig.

Waar doe ik nu handig aan, ik kan amper iets vinden over de Chieftec. Ik gok dat de 300watt wellicht het zuinigst is bij bovenstaande configuratie of zal dat echt amper wat schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zal zo goed als geen verschil in zitten. Ik zou zelf gewoon de goedkoopste nemen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 829

Ik ondervind veel problemen met m'n videokaart, een Sapphire 4850 512 mb versie.
Deze is al RMA geweest en met een nieuwe kaart blijf ik na installatie van de drivers een beeld houden wat elke seconde knippert.

Nou is mijn voeding wellicht wat aan de magere kant, ik heb de volgende onderdelen:

-Kast + voeding van Antec, type Aria met 300 watt antec voeding
-Asus P5E VM-SE moederbord
-Intel 8400 dualcore processor
-4GB ozc geheugen
-Samsung HD IDE
-Sapphire HD4850 videokaart
-dvd/cd writer combo.

Alles draait verder standaad, volgens de hier eerder genoemde websites zit ik bij maximale load op 274 watt.
Aangezien het in een barebone kastje zit is mijn keuze voor een andere voeding wat aan de magere kant.

Het enige wat ik ben tegengekomen is een Shuttle 450 watt voeding van dezelfde afmetingen, de PC55,
hebben jullie hier toevallig ervaring mee?

Gaat dit een oplossing zijn voor de video problemen of ruil ik de kaart beter om voor een Geforce kaart met dezelfde prestaties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herr Flicker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 09:17
Ik vind je voeding ook wat aan de lage kant, ik zou minimaal een 450 of 500watt voeding nemen (voor als je ooit nog naar een betere kaart wil upgraden)

Normaal zou ik ze ggen, koop bijv de Cooler master 550watt o.i.d. maar aangezien dit niet in je barebone past.
Die shuttle 450watt is dan de oplossing denk ik.

Je kan voor de zekerheid ook even ergens een 400-500+ watt voeding lenen en die even op je systeem aanpluggen.
Hierbij kan je ook kijken of je beeld dan goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 829 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 09:28:
Ik ondervind veel problemen met m'n videokaart, een Sapphire 4850 512 mb versie.
Deze is al RMA geweest en met een nieuwe kaart blijf ik na installatie van de drivers een beeld houden wat elke seconde knippert.

Nou is mijn voeding wellicht wat aan de magere kant, ik heb de volgende onderdelen:

-4GB ozc geheugen
-Samsung HD IDE
-dvd/cd writer combo.

Alles draait verder standaad, volgens de hier eerder genoemde websites zit ik bij maximale load op 274 watt.
Aangezien het in een barebone kastje zit is mijn keuze voor een andere voeding wat aan de magere kant.

Het enige wat ik ben tegengekomen is een Shuttle 450 watt voeding van dezelfde afmetingen, de PC55,

Gaat dit een oplossing zijn voor de video problemen of ruil ik de kaart beter om voor een Geforce kaart met dezelfde prestaties ?
Je hebt minimaal een voeding nodig die zo'n 200 Watt of 17 ampère kan leveren op de 12 voltlijnen.
Ik weet niet hoeveel jouw voeding kan leveren op de 12 voltlijn, maar meestal moet dit toch wel werken.
Denk eerlijk gezegd ook niet dat het aan de voeding zal liggen, maar zoals hierboven al gezegd wordt probeer eens een andere voeding je hoeft hem immers niet direct in de kast te bouwen. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504

Anoniem: 829 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 09:28:

-4GB ozc geheugen
-Samsung HD IDE
-dvd/cd writer combo.

Te weinig power, man. Daar ligt het gewoon aan. 450 zou misschien net gaan, maar ik vind dat al krap. Gooi daar minimaal 500w in.

Mensen bezuinigen te vaak op hun voeding!
Ik heb een overclockte E8400 3,6GHZ met twee 8800GTS (g92) kaarten erin, 1x750GB WD Caviar Black harddisk, een Creative X-fi music geluidskaart en 4GB DDR2 geheugen. Toen ik een 700w (Coolermaster) voeding had, begon dat ding me toch een kabaal (harde fan) te maken toen ik de tweede kaart erbij zette. Hij kreeg het kennelijk warm door al dat vermogen wat ie moest leveren.

Ik verving hem door een 800w (Tagan) voeding, en sindsdien is ie gewoon stil. Vergeet ook niet dat een nooit het geadverteerde vermogen continu kunnen leveren voor het systeem. Een beetje overkill is prima qua voedingen. Je moet er gewoon nooit op bezuinigen. Ik zit het liefst rond de 20~30% boven het benodigde vermogen. Dan zijn ze ook het meest efficient. In het verleden zat ik ook steeds net op het randje qua vermogen. En zo heb ik twee voedingen gehad die gewoon 'poef' zeiden na een tijdje. Vergelijk het maar met een auto. Die kan er ook niet tegen als je constant op de snelweg in z'n tweede versnelling 6000 toeren aan het draaien bent.

Die calculatortjes zijn leuk, maar als er een uitslag uitkomt van 450w, betekent dat niet dat je aan een 450w voeding genoeg hebt.

Ik werk in een grote computerwinkel en dit is wat ik aanraad voor complete systemen. Denk alleen aan A-merken zoals Coolermaster, Tagan, Corsair, Zalman, Seasonic etc.:
  • Voor een systeem met 1 4850/9800GT kaart zou ik de modulaire 520w Coolermaster nemen. Precies een mooi wattage.
  • Voor een systeem met 1 4870/9800GTX+ kaart zou ik voor 600w gaan, zeker in combinatie met een quad core
  • Voor twee 4850/9800GT kaarten zou ik 700w pakken. Echt niet minder.
  • Voor twee 4870/9800GTX+ kaarten zou ik 800w nemen, zeker als het in combinatie is met een quad core.
  • Voor twee 4870X2 of 9800GX2 kaarten zou ik 1000w nemen, en als er een snelle quad core (dus niet die crappy q6600) bij zou zitten zou ik voor 1200w gaan.
Voor een systeem met 3 GTX280/GTX285 kaarten moet je wel voor die enorme voedingen gaan, wat dat zijn de enigen die drie maal PCIe en drie maal 6+8 pins hebben. Minimaal 1200w in dat geval.

Ik heb onlangs de Thermaltake Toughpower 1500w in een assemblage gezet. Het waren 3 overclockte GTX280 kaarten, Core i7 extreme, 6GB geheugen, 6 WD Velociraptors in RAID 5 plus nog 2 WD Caviar Black 1TB schijven, en waterkoeling. Eat your heart out.

En geloof me, ik heb nog nooit een klacht gehad

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 169504 op 01-02-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch nog wisselende berichten hierboven.

Mijn dilemma komt nu uit op de volgende 3 keuzes:

-nieuwe behuizing met flinke voeding
-nieuwe voeding voor Aria behuizing, enige mogelijkheid wordt de Shuttle 450 watt PC55 voeding a Euro 110,-
- of de videokaart omruilen voor een 9800 GT (X) versie van Nvidia en hopen dat het niks met de voeding te maken heeft.

Graag nogmaals jullie mening hierover. Ik had gehoopt toch wel klaar te zijn met geld uitgeven aan wat nieuwe onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 829 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:37:

-nieuwe voeding voor Aria behuizing, enige mogelijkheid wordt de Shuttle 450 watt PC55 voeding a Euro 110,-
- of de videokaart omruilen voor een 9800 GT (X) versie van Nvidia en hopen dat het niks met de voeding te maken heeft.

Graag nogmaals jullie mening hierover. Ik had gehoopt toch wel klaar te zijn met geld uitgeven aan wat nieuwe onderdelen.
Kun je nergens een voeding lenen dan om te testen?
Misschien hebben ze bij de lokale PC winkel wel wat om te testen? :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 829 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:37:

Een 9800GT gaat niet helpen omdat die ongeveer net zoveel trekt. Een 9800GTX gaat al helemaaal niet werken. Het ligt zeker weten aan de voeding; 300w is gewoon niet genoeg voor zo'n systeem. Die dual core trekt ook aardig wat, dat ding is bloedsnel! Die barebone behuizingen met micro-atx voedingen zijn niet echt bedoeld om krachtige pc's met zware videokaarten in te bouwen. Hier zou je een E7300 met een 9400GT in kunnen zetten, maar niet veel meer dan dat.

Die 450w voeding gaat het waarschijnlijk ook niet trekken (misschien nèt), aangezien die maar 17 ampere kan leveren aan de videokaart.

Als je dat systeem stabiel wil draaien heb je minimaal 450w (standaard voeding) nodig, en dan van een goed merk. Ik ben een grote vriend van deze voeding, omdat ie stil, stabiel en modulair is (ook handig in zo'n klein kastje). Als je die in combinatie doet met deze behuizing (sorry, staat niet in de pricewatch) dan ben je klaar.

Met die voeding kun je bovendien een 9800GTX+ voeden, die een aanzienlijk stukkie sneller is dan de 4850.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 169504 op 01-02-2009 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:38:
[...]

Een 9800GT gaat niet helpen omdat die ongeveer net zoveel trekt. Een 9800GTX gaat al helemaaal niet werken. Het ligt zeker weten aan de voeding; 300w is gewoon niet genoeg voor zo'n systeem. Die dual core trekt ook aardig wat, dat ding is bloedsnel! Die barebone behuizingen met micro-atx voedingen zijn niet echt bedoeld om krachtige pc's met zware videokaarten in te bouwen. Hier zou je een E7300 met een 9400GT in kunnen zetten, maar niet veel meer dan dat.

Het is niet eens zeker of die 450w voeding het trekt, aangezien die maar 17 ampere kan leveren aan de videokaart.
En dit allemaal is bewezen en uitgezocht? Of lul je maar wat uit je nek. :P
Modbreak:Speel niet op de man :o

Beperk je tot je inhoudelijke onderbouwing, dat staat sterker dan dit soort ongein...

Waarom zou volgens jouw een voeding van 300 Watt dan niet kunnen, is maar een simpel reken sommetje voor nodig toch?
Hij heeft een Antec voeding A-merk dus.
Verbruik van de CPU stelt weinig voor waarschijnlijk onder de 50 Watt. (TDP is namelijk geen verbruik)
Videokaart neemt maximaal 110 Watt en een HD en DVD-RW nemen ook maar zo'n 20 Watt.
Zit je dus nog maar op 180 Watt misschien nog 20 Watt max voor het moederbord zit je nog maar op 200 Watt en dat zijn alle onderdelen die vermogen trekken van de 12 voltlijnen. Of weet je er nog meer afgezien van fans die maar zo'n 1-2 Watt nemen. ;)

offtopic:
Een 9800GTX+ is niet een aanzienlijk stuk sneller dan een HD4850.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:03 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-06 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

-The_Mask- schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:48:
[...]

Waarom zou volgens jouw een voeding van 300 Watt dan niet kunnen, is maar een simpel reken sommetje voor nodig toch?
Verbruik van de CPU stelt weinig voor waarschijnlijk onder de 50 Watt. (TDP is namelijk geen verbruik)
Videokaart neemt maximaal 110 Watt en een HD en DVD-RW nemen ook maar zo'n 20 Watt.
Zit je dus nog maar op 180 Watt misschien nog 20 Watt max voor het moederbord zit je nog maar op 200 Watt en dat zijn alle onderdelen die vermogen trekken van de 12 voltlijnen. Of weet je er nog meer afgezien van fans die maar zo'n 1-2 Watt nemen. ;)

offtopic:
Een 9800GTX+ is niet een aanzienlijk stuk sneller dan een HD4850.
Maar als je CPU max 65 watt aan warmte genereert, dan komt er toch minimaal 65 watt die CPU binnen? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:39:
[...]
Vergeet ook niet dat een nooit het geadverteerde vermogen continu kunnen leveren voor het systeem.
Huh? Zeker wel, een A merk voeding kan continue leveren wat er op staat. Staat er 800watt dan kan een goeie A merk voeding gewoon 800 continue leveren. Ja je zit op het randje en ik zou zelf ook daar niet aan willen zitten. Ja de fans moeten harder werken, maar leveren kan ie het gewoon. Die piek power is vaak een heel stuk hoger.
Thrackan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:51:
[...]

Maar als je CPU max 65 watt aan warmte genereert, dan komt er toch minimaal 65 watt die CPU binnen? Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt, maar TDP specificeert alleen hoe veel watt de koeler zou moeten kunnen afvoeren. Dat betekend dat hij helemaal geen 65 watt aan warmte hoeft te genereeren, alleen dat de koeling daar boven zit.
Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:38:
[...]

300 watt werkt wel, zit wel randje. Ter vergelijking mijn systeem:
E6600 Oced @ 3,2 met 1.3volt
HD4850 Oced 1.58 volt.
2HD's
DVD
2 14cm fans
3 12cm fans
2 92cm fans

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3112/2829760111_d7360b4639.jpg?v=0
Gemeten aan het stop contact dus ook de voedingsinefficientie zit hier bij in. De daadwerkelijke stroom die aan mijn componenten word geleverd is dus een stuk lager. FF een rekensom, laten we uit gaan van een efficientie van 80% is mijn levering aan mijn componenten dus 255/100*80=204Watt. En mijn systeem is een stuk onzuiniger dan het systeem wat hij voorsteld(E8400 verbruik veeel minder stroom).
Die 450w voeding gaat het waarschijnlijk ook niet trekken (misschien nèt), aangezien die maar 17 ampere kan leveren aan de videokaart.
Word hem net.
Met die voeding kun je bovendien een 9800GTX+ voeden, die een aanzienlijk stukkie sneller is dan de 4850.
Een GTX+ is onpar met een HD4850. Niet sneller, misschien je kennis qua videokaarten updaten, gezien je computer advies geeft.

[ Voor 74% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-02-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Jammer dat er dan geen MPC (Maximum Power Consumption) wordt gespecificeerd op die dingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-The_Mask- schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:48:
[...]

Luister grapjurk. Ik heb genoeg PC's samengesteld om dit te weten, ik werk in een computerwinkel.
Modbreak:Ook jij: op de man spelen ontkracht je argumenten
(en melden dat je in een computerwinkel werkt is nou niet bepaald indrukwekkend op GoT, getuige de vele topics over onzin wat door computerwinkelpersoneel verkocht wordt - ook hier, een inhoudelijk sterk argument behoeft geen "ik kan het weten want...")

Mensen overschatten het vermogen dat voedingen écht leveren heel vaak. Ik heb ook heel wat voedingen bij de serviceafdeling terug zien komen omdat mensen ze gewoon niet zwaar genoeg gekocht hebben. Die calculatortjes op internet zijn leuk en aardig, maar in de echte wereld heb je er niets aan. Je kan hoog of laag springen, maar 300w is gewoon niet genoeg voor dit systeem, punt. Zeker niet als het om micro-atx voedingen gaat die minder efficient en krachtig zijn. Wattage is ook niet alles, je moet kijken naar de amperes op de +12v lijnen. Een 450w voeding van Zalman levert heel wat meer power dan een 450w voeding van Sweex.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]Reinman schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:51:
Een GTX+ is onpar met een HD4850. Niet sneller, misschien je kennis qua videokaarten updaten, gezien je computer advies geeft.
De oude 9800GTX was ongeveer even snel, de GTX+ is rond de 10% sneller en verbruikt iets meer stroom dan de 4850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is niet waar, met 8.12 drivers en AA is de HD4850 sneller dan de GTX+ in de meeste games. Verder is het grotendeels stuivertje wisselen. Waarbij de ene game vaak de ene liever heeft en de andere game liever de andere
http://techreport.com/articles.x/16229/10
Een 450w voeding van Zalman levert heel wat meer power dan een 450w voeding van Sweex.
Ze zullen beide wel 450 watt kunnen leveren, al zal het bij de sweex peak power zijn en bij de zalman continue. Ook vergeetje dat die 450 watt verdeeld is over meerdere lijnen. De zalman zal als je geluk hebt meer op de 12v lijn hebben. Dat is waar het tegenwoordig om gaat. De sweex zal wel veel op de 3 volt lijn hebben zitten.

Gelieve ook niet kicken binnen 24 uur(2x achter elkaar posten)

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 01-02-2009 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Thrackan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:51:
[...]

Je vergeet dat TDP over een hele serie wordt uitgegeven. ;)
Paar voorbeelden E8600 en E6700 (65 nm dus minder zuinig) hebben ook een TDP van 65 Watt.
En eens voor de rest met Reinman. :)
Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:57:
[...]

Luister grapjurk. Ik heb genoeg PC's samengesteld om dit te weten, ik werk in een computerwinkel.
Je denkt dat je de enige bent ik werk momenteel in 2 PC winkels. ;) En heb al honderden PC's gebouwd. :P

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 01-02-2009 23:19 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 22:57:
[...]

Luister grapjurk. Ik heb genoeg PC's samengesteld om dit te weten, ik werk in een computerwinkel. Mensen overschatten het vermogen dat voedingen écht leveren heel vaak. Ik heb ook heel wat voedingen bij de serviceafdeling terug zien komen omdat mensen ze gewoon niet zwaar genoeg gekocht hebben. Die calculatortjes op internet zijn leuk en aardig, maar in de echte wereld heb je er niets aan. Je kan hoog of laag springen, maar 300w is gewoon niet genoeg voor dit systeem, punt. Zeker niet als het om micro-atx voedingen gaat die minder efficient en krachtig zijn. Wattage is ook niet alles, je moet kijken naar de amperes op de +12v lijnen. Een 450w voeding van Zalman levert heel wat meer power dan een 450w voeding van Sweex.
Je formulering ("luister grapjurk") doet bij mij de nekharen omhoog staan. Daarnaast staan je posts bol van de onwaarheden. Elke a-merk voeding, ongeacht form factor, kleur of naampje, zal het gespecificeerde vermogen continu kunnen leveren zonder defecten te vertonen.
Daarnaast werden de posts waar je tegenin ging duidelijk onderbouwd met cijfers en zoals aangegeven is een 300w voeding voor dat systeem voldoende.

Ik zou je vriendelijk willen verzoeken om in het vervolg op een vriendelijker toon en onderbouwd met cijfers je adviezen te geven in dit topic.
Hoe je het in de winkel afhandelt moet je zelf weten, maar dit topic is niet bedoeld om mensen iets aan te smeren zonder goede argumentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thrackan schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:31:
[...]

Je formulering ("luister grapjurk") doet bij mij de nekharen omhoog staan. Daarnaast staan je posts bol van de onwaarheden. Elke a-merk voeding, ongeacht form factor, kleur of naampje, zal het gespecificeerde vermogen continu kunnen leveren zonder defecten te vertonen.
Daarnaast werden de posts waar je tegenin ging duidelijk onderbouwd met cijfers en zoals aangegeven is een 300w voeding voor dat systeem voldoende.

Ik zou je vriendelijk willen verzoeken om in het vervolg op een vriendelijker toon en onderbouwd met cijfers je adviezen te geven in dit topic.
Hoe je het in de winkel afhandelt moet je zelf weten, maar dit topic is niet bedoeld om mensen iets aan te smeren zonder goede argumentatie.
Prima, best. Iemand vraagt advies, en ik geef mijn eerlijke mening erover. Ik blijf erbij dat 300w niet genoeg is voor dat systeem. Ik durf er zo geld op te zetten dat het daar aan ligt. Doe er mee wat je wilt. Ik beargumenteer mijn posts prima. Als je liever op online calculatortjes wilt vertrouwen, moet je dat vooral zelf weten.

En wie ben jij trouwens om mij te vertellen hoe ik moet posten hierzo, laat dat anders even aan de mods over. Niet dat ik dit aan jou hoef te verantwoorden, maar ik was niet de eerste die een krachtterm gebruikte. En onthoud: druktemakers leven korter.
Modbreak:Als je kansloos uit de hoek komt kun je reacties verwachten. En het is erg pot-ketel om een ander te vermanen het modereren aan de mods over te laten maar dan zelf te keer te gaan...

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:47:
[...]

Prima, best. Iemand vraagt advies, en ik geef mijn eerlijke mening erover. Ik blijf erbij dat 300w niet genoeg is voor dat systeem. Ik durf er zo geld op te zetten dat het daar aan ligt. Doe er mee wat je wilt. Ik beargumenteer mijn posts prima. Als je liever op online calculatortjes wilt vertrouwen, moet je dat vooral zelf weten.
Sja, the mask en ik zijn het niet met je eens en hebben geen calculatortje gebruikt. Ik heb ook laten zien dat zo heel erg veel watts helemaal niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Merci voor jullie overdenkingen, al liggen ze nog wel wat uit elkaar :)

Voorlopig kies ik voor de makkelijkste oplossing, de kaart omruilen voor een nvidia. Heb ik dan nog steeds problemen dan ligt het waarschijnlijk aan m'n voeding en zal ik die vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Anoniem: 169504 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:47:
[...]

Ik heb geen zin om hier in flames te gaan ontaarden, maar ik geloof dat diegenen die hier voor een advies op maat komen ook echt op maat geholpen moeten worden.
Ik zie in je posts alleen maar schattingen, terwijl anderen duidelijk aangeven welk onderdeel wat zou moeten verbruiken. Calculatortjes gebruik ik trouwens zelf ook niet (meer), hoewel ze voor veel consumenten prima werken omdat ze toch ruim uitvallen.
En wie ben jij trouwens om mij te vertellen hoe ik moet posten hierzo, laat dat anders even aan de mods over. Niet dat ik dit aan jou hoef te verantwoorden, maar ik was niet de eerste die een krachtterm gebruikte. En onthoud: druktemakers leven korter.
Ik ben iemand die dit topic waardeert voor zijn eerlijkheid en compleet inzicht in wat je systeemverbruik zou moeten zijn. Hoe uitzonderlijk dan ook, blijkbaar was de situatie ernaar dat ik mijn eigen mening over jouw gedrag naar voren wilde brengen. Dat ik dat doe, zelfs zonder mod te zijn, mag genoeg zeggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Merci voor jullie overdenkingen, al liggen ze nog wel wat uit elkaar :)

Voorlopig kies ik voor de makkelijkste oplossing, de kaart omruilen voor een nvidia. Heb ik dan nog steeds problemen dan ligt het waarschijnlijk aan m'n voeding en zal ik die vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Okay, succes. We zullen zien.
Ik heb geen zin om hier in flames te gaan ontaarden, maar ik geloof dat diegenen die hier voor een advies op maat komen ook echt op maat geholpen moeten worden.
Ik zie in je posts alleen maar schattingen, terwijl anderen duidelijk aangeven welk onderdeel wat zou moeten verbruiken. Calculatortjes gebruik ik trouwens zelf ook niet (meer), hoewel ze voor veel consumenten prima werken omdat ze toch ruim uitvallen.
Schattingen die in het verleden altijd gewerkt hebben. Zoals ik al zei, er komen dagelijks veel mensen terug omdat ze een te zwakke voeding hebben gekocht. Het gaat ook niet om het totale wattage wat je op moet tellen, je moet ook naar de amperes kijken op de +12v lijnen. Doorgaans hebben 300w voedingen gewoon niet genoeg power daar voor een krachtige kaart zoals de 4850 of een 9800gt. Dan ga je gewoon minimaal naar een goeie 450w toe.
Ik ben iemand die dit topic waardeert voor zijn eerlijkheid en compleet inzicht in wat je systeemverbruik zou moeten zijn. Hoe uitzonderlijk dan ook, blijkbaar was de situatie ernaar dat ik mijn eigen mening over jouw gedrag naar voren wilde brengen. Dat ik dat doe, zelfs zonder mod te zijn, mag genoeg zeggen lijkt me.
Ik zal je een geheim vertellen: iedereen heeft een hekel aan betwetertjes.
Modbreak:En wij moderatoren hebben een nog veel grotere hekel aan dit soort steken onder water. Lees de email die je recent van ons gekregen hebt nog even heel goed. Je staat op het randje :/

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 11:00
Anoniem: 169504 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:26:
[...]

Schattingen die in het verleden altijd gewerkt hebben. Zoals ik al zei, er komen dagelijks veel mensen terug omdat ze een te zwakke voeding hebben gekocht. Het gaat ook niet om het totale wattage wat je op moet tellen, je moet ook naar de amperes kijken op de +12v lijnen. Doorgaans hebben 300w voedingen gewoon niet genoeg power daar voor een krachtige kaart zoals de 4850 of een 9800gt. Dan ga je gewoon minimaal naar een goeie 450w toe.
Bij een financiële instelling krijg je dan tenminste nog de disclaimer, waar is de jouwe? ;)
Jouw adviezen zullen allicht werken, ze zijn namelijk gebaseerd op grove overdimensionering. Een concept dat in meer sectoren gebruikt wordt.
[...]

Agreed....

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Anoniem: 169504 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:26:
[...]

Okay, succes. We zullen zien.

[...]

[...]

Kun je mij dan vertellen hoe ik een C2D E6750 @ 3,2Ghz met 4Gb RAM, 2 HDD's, een overgeklokte HD3870 (@900/1200 achtig) en een ouwe stroomvretende DVD brander en een PCI wifi kaart onder max video+CPU stress stabiel heb kunnen draaien op een Asus Delta 300w?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thrackan schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:57:
[...]

Kun je mij dan vertellen hoe ik een C2D E6750 @ 3,2Ghz met 4Gb RAM, 2 HDD's, een overgeklokte HD3870 (@900/1200 achtig) en een ouwe stroomvretende DVD brander en een PCI wifi kaart onder max video+CPU stress stabiel heb kunnen draaien op een Asus Delta 300w?
Als dat al werkt, dat zit je echt op het absolute randje. Ik zou dat zelf nooit doen. Bovendien zijn psu's niet erg efficient als ze bijna 100% gestresst worden. En zoals ik al eerder zei: die dingen zijn niet bedoeld om constant op hun max te zitten.

Lang niet elke 300w voeding zou dat trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 169504 op 02-02-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ervanuitgaande dat deze 300w 270w op de 12-V lijnen gooit:
DVD drive, 2HDD's = grofweg 3x20 = 60w
CPU TDP (max warmte die afgevoerd moet worden zit boven max power consumptie schijnbaar) 65w
Moederbord + RAM grofweg 50w
Videokaart max 125w
Wifi kaart 20w (geen idee, maar doe een schatting richting het verbruik van een opspinnende HDD)

brengt me op 320w theoretische piek (opspinnende HDD's enz bij bootup, hoewel de videokaart op dat moment in 2D mode draait), dat is grof geschat maar dan zat ik idd flink richting het randje :P

Waar ik het niet mee eens ben is je uitspraak dat een 300w voeding geen 300w constant zou kunnen leveren. Een A-merk voeding moet dat zeker wel kunnen, echter zal een sub-A-merk inderdaad niet langere tijd dat vermogen kunnen brengen. Omdat je van een sub-A-merk nooit zeker weet hoeveel er dan wel continu geleverd kan worden en omdat er vaak bespaard wordt op beveiliging en efficientie zou ik dan ook altijd aanraden om een A-merk voeding te kopen.

Je efficientieverhaal kan ik me dan weer wel een beetje in vinden. Door ruimer in te schatten kan je een voeding kopen die je slechts 60-70% belast maximaal, zodat deze op dat punt zo efficient mogelijk werkt.

Echter: een gemiddelde PC idlet het grootste deel van de tijd. Die extra ruimte zorgt er dus voor dat je je voeding vaak rond de 20% of minder belast, wat de efficientie weer niet ten goede komt.

Maar wat ik eigenlijk stiekem het meest belangrijk vind is dat je deze keer de moeite hebt genomen om vriendelijk antwoord te geven. Mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thrackan schreef op maandag 02 februari 2009 @ 18:59:
Ervanuitgaande dat deze 300w 270w op de 12-V lijnen gooit:
DVD drive, 2HDD's = grofweg 3x20 = 60w
CPU TDP (max warmte die afgevoerd moet worden zit boven max power consumptie schijnbaar) 65w
Moederbord + RAM grofweg 50w
Videokaart max 125w
Wifi kaart 20w (geen idee, maar doe een schatting richting het verbruik van een opspinnende HDD)

brengt me op 320w theoretische piek (opspinnende HDD's enz bij bootup, hoewel de videokaart op dat moment in 2D mode draait), dat is grof geschat maar dan zat ik idd flink richting het randje :P

Waar ik het niet mee eens ben is je uitspraak dat een 300w voeding geen 300w constant zou kunnen leveren. Een A-merk voeding moet dat zeker wel kunnen, echter zal een sub-A-merk inderdaad niet langere tijd dat vermogen kunnen brengen. Omdat je van een sub-A-merk nooit zeker weet hoeveel er dan wel continu geleverd kan worden en omdat er vaak bespaard wordt op beveiliging en efficientie zou ik dan ook altijd aanraden om een A-merk voeding te kopen.
Je efficientieverhaal kan ik me dan weer wel een beetje in vinden. Door ruimer in te schatten kan je een voeding kopen die je slechts 60-70% belast maximaal, zodat deze op dat punt zo efficient mogelijk werkt.

Echter: een gemiddelde PC idlet het grootste deel van de tijd. Die extra ruimte zorgt er dus voor dat je je voeding vaak rond de 20% of minder belast, wat de efficientie weer niet ten goede komt.
Kijk, het kan wel (koffie kan, thee kan, water kan, ALLES KAN), maar het is niet goed. Je verkort de levensduur aanzienlijk, het is minder stabiel en je hoeft ook niet verbaast op te kijken als dat ding ineens "poef" zegt en al je onderdelen roostert. Je zet je stereo toch ook niet continu op max, je maakt toch ook niet continu het maximaal aantal toeren met je auto etc...?

Mijn punt is gewoon dat het een slecht idee is om het zo te doen. Als je geluk hebt werkt het (jouw geval), maar lang niet altijd. Als je bijvoorbeeld naar deze voeding van Tagan (een van de betere merken onder de A merken) kijkt, zie je dat ie geen 600w levert daar onder 100% belasting. Als je kijkt naar de voltages onder full load zijn die ook minder goed dan als dat ding normaal wordt belast; ze zijn lager en schommelen een beetje. Dat voltage verhaal gaat op voor alle voedingen.

Je ziet trouwens dat dat ding met 20% belasting ook prima efficient is, en dat geldt voor alle voedingen die een 80+ sticker hebben (bijna alle A merken hebben het tegenwoordig). Je verstookt dus nauwelijks meer stroom bij een output van 300w in vergelijking met een 400w voeding van gelijke klasse. De meeste voedingen zijn het meest efficient rond de 50%-60% belasting.

Een goeie vuistregel: met voedingen beter flinke overkill dan nét genoeg. Gewoon lekker degelijk. Laat dat ding lekker relaxt draaien. Minder hitte, minder herrie, meer betrouwbaarheid.
Maar wat ik eigenlijk stiekem het meest belangrijk vind is dat je deze keer de moeite hebt genomen om vriendelijk antwoord te geven. Mijn dank.
Ik ben echt de kwaadste niet hoor. Jij ook bedankt dat je dit keer wel binnen je boekje bent gebleven.
Modbreak:Laat het modereren aan de moderatoren over. Wij oordelen wel wie binnen het boekje gebleven is of niet...

[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 169504 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:17:
Als je bijvoorbeeld naar deze voeding van Tagan (een van de betere merken onder de A merken) kijkt, zie je dat ie geen 600w levert daar onder 100% belasting. Als je kijkt naar de voltages onder full load zijn die ook minder goed dan als dat ding normaal wordt belast; ze zijn lager en schommelen een beetje. Dat voltage verhaal gaat op voor alle voedingen.
Het document waar je naar linkt en de conclusies die je eruit trekt zijn niet echt in overeenstemming.
Als hij geen 600W levert, is hij ook niet 100% belast.
Over de spanningen kan je niet veel zeggen met de gegevens die daar staan. Met de beperkte meetnauwkeurigheid waarmee ze vermeld worden (of misschien zelfs gemeten zijn?), kan ik alleen maar concluderen dat ze volledig binnen spec blijven (en de 12V zelfs met veel marge er binnen blijft). Verder zijn er geen gegevens over de rimpel.
Onder voorbehoud van te weinig (en onnauwkeurige) info in het document, zie ik een goed presterende voeding.
Een goeie vuistregel: met voedingen beter flinke overkill dan nét genoeg. Gewoon lekker degelijk. Laat dat ding lekker relaxt draaien. Minder hitte, minder herrie, meer betrouwbaarheid.
De zaak is daarbij wel dat een voeding met flinke overkill, ook flinke overkill is voor de portefeuille. Het meest objectieve is (zeker voor dit topic) om mensen raad te geven over (als dat uiteraard de vraag is) wat hun systeem verbruikt. En niet meer of niet minder. Vervolgens kan iedereen voor zichzelf beslissen hoeveel veiligheidsmarge hij/zij kiest, hoe hij/zij inspeelt op bepaalde rendementen bij bepaalde loads, hoeveel overkill hij/zij wilt en hoeveel budget hij/zij ervoor ter beschikking heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:02:
[...]
Het document waar je naar linkt en de conclusies die je eruit trekt zijn niet echt in overeenstemming.
Als hij geen 600W levert, is hij ook niet 100% belast.
Over de spanningen kan je niet veel zeggen met de gegevens die daar staan. Met de beperkte meetnauwkeurigheid waarmee ze vermeld worden (of misschien zelfs gemeten zijn?), kan ik alleen maar concluderen dat ze volledig binnen spec blijven (en de 12V zelfs met veel marge er binnen blijft). Verder zijn er geen gegevens over de rimpel.
Onder voorbehoud van te weinig (en onnauwkeurige) info in het document, zie ik een goed presterende voeding.
Ze testen die dingen totdat ze instabiel worden. Er zitten er ook tussen die boven de specificaties gaan. Rimpel in zeer zwaar belaste voedingen komen altijd voor, google maar. Dat pdfje is van is de website van de gasten die het hele 80+ verhaal hebben bedacht. En ja, die voeding is inderdaad prima.

Je snapt het punt toch wat ik probeer te maken? Waarom zo doorzagen over details?
De zaak is daarbij wel dat een voeding met flinke overkill, ook flinke overkill is voor de portefeuille. Het meest objectieve is (zeker voor dit topic) om mensen raad te geven over (als dat uiteraard de vraag is) wat hun systeem verbruikt. En niet meer of niet minder. Vervolgens kan iedereen voor zichzelf beslissen hoeveel veiligheidsmarge hij/zij kiest, hoe hij/zij inspeelt op bepaalde rendementen bij bepaalde loads, hoeveel overkill hij/zij wilt en hoeveel budget hij/zij ervoor ter beschikking heeft.
Daar heb je inderdaad een punt. Maar goede voedingen zijn niet al te duur meer. Je hebt al 500w OCZ voor rond de 50 euro. Daar kan niemand van wakker liggen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 02:30:
[...]

Ze testen die dingen totdat ze instabiel worden. Er zitten er ook tussen die boven de specificaties gaan. Rimpel in zeer zwaar belaste voedingen komen altijd voor, google maar. Dat pdfje is van is de website van de gasten die het hele 80+ verhaal hebben bedacht. En ja, die voeding is inderdaad prima.

Je snapt het punt toch wat ik probeer te maken? Waarom zo doorzagen over details?
Omdat het om de details gaat. En om disco stu eens te quoten daar uit:
3e persoon die het niet met je eens is, en je neemt het nog steeds niet aan.... beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289438

Ik heb een systeem gekocht:

Nine hundred
MSI P45 Neo - f
E8400
Scythe ninja 2
4 gb OCZ 800 mhz
4 1tb hd
MSI GTX280 OC
Creative Xtreme music kaart

Cooler Master Silent Pro M 500W voeding

Nu wil ik gaan overclocken naar 4ghz hoeveel watt raden jullie dan aan?
Na al die reactie hier te lezen vraag ik mezelf af of 500 watt genoeg om default te draaien of moet ik mezelf zorgen maken

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 289438 op 03-02-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

500 watt voldoet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 09:39:
[...]

Omdat het om de details gaat. En om disco stu eens te quoten daar uit:

3e persoon die het niet met je eens is, en je neemt het nog steeds niet aan.... beetje jammer.
Weet je wat, bekijk het allemaal maar. Ik geef hier een hoop goeie tips hier, gebaseerd op een hoop praktijkervaring. Een beetje jammer dat er hier zoveel gefrustreerde mannetjes zitten die per se hun gelijk willen krijgen door cijfertjes te vergelijken. Jullie nemen jezelf veel te serieus, en het grappigste is dat jullie er nog naast zitten ook.
Modbreak:Post on-topic, vriendelijk en behulpzaam of post niet. En gedraag je eens als een volwassene als anderen het inhoudelijk niet met je eens zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en om over te clocken naar 4ghz ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169504 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:07:
[...]

Weet je wat, bekijk het allemaal maar.
:w
Modbreak:Don't feed the trolls :o

Hou het zelf constructief en laat dit soort 'grap' achterwege...
Ik geef hier een hoop goeie tips hier, gebaseerd op een hoop praktijkervaring.
Net als de rest van ons. Die gezien je 'gallery' een stuk langer hier zijn en ook hogere 'scores' halen.
Een beetje jammer dat er hier zoveel gefrustreerde mannetjes zitten die per se hun gelijk willen krijgen door cijfertjes te vergelijken.
Beetje jammer dat jij niets van andere mensen wil aannemen en daar beter van word. Verder gaat het alleen om cijfertje vergelijken, de rest is irrelevant. Emotionele redenen zijn totaal niet relevant gezien daar in geldt n=1.
Jullie nemen jezelf veel te serieus, en het grappigste is dat jullie er nog naast zitten ook.
Ik neem advies geven idd serieus. Grappig dat niemand het met je eens is en wij er naast zouden zitten. Behalve jij zelf is niemand overtuigd van jouw onderbouwing.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 04-02-2009 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een andere site raadde 780 watt aan.
Waarom het groote verschil? en uit vorige reacities blijkt dat mijn MSI gtx280 OC minimaal 40 Ampere nodig heeft, hij was terug gegaan naar alternate en heeft dit uitgelegd en kreeg een andere voeding van hun.

Nu ga ik kijken en mijn voeding heeft maar 34Ampere, dus wat moet ik nu doen??

dit haal ik van de nvidia site af

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_280_us.html
Minimum System Power Requirement (W) 550 W

A single 12v rail @ 60amps is a huge plus with these power hungry GPU's we are using. The 280gtx recommends 12v @ 40amps as a minimum req.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 289438 op 03-02-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die zetten de 'requirements' altijd veel te hoog.

http://www.tomshardware.c...idia-gtx-280,1953-25.html

High-end systeem: Intel Core 2 Extreme QX6850, 4 GB DDR3-1333, Intel DX48BT2, ATI Radeon HD 4870, 4x Samsung Spinpoint F1 1 TB
http://www.hardware.info/...enchmarks/bGZkZ5iTmJrKacg

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 03-02-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 289438 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:57:
[...]

Een andere site raadde 780 watt aan.
Er is maar 1 Tweakers.net hè. ;)
Waarom het groote verschil? en uit vorige reacities blijkt dat mijn MSI gtx280 OC minimaal 40 Ampere nodig heeft, hij was terug gegaan naar alternate en heeft dit uitgelegd en kreeg een andere voeding van hun.
40 ampere is 480 Watt en dat is natuurlijk wel erg veel. ;)
Dat Alternate een andere voeding mee geeft zegd meer over hun 'kennis'.
Nu ga ik kijken en mijn voeding heeft maar 34Ampere, dus wat moet ik nu doen??
Voeding aansluiten en blij zijn als het werkt. :)
dit haal ik van de nvidia site af

http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_280_us.html
Minimum System Power Requirement (W) 550 W

A single 12v rail @ 60amps is a huge plus with these power hungry GPU's we are using. The 280gtx recommends 12v @ 40amps as a minimum req.
Dat gaat meestal over voedingen van het merk Qtec, Sweex, Trust en X-Gear.
Ze moeten immers wel wat speling houden, want als het niet werkt is dat hun schuld. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:38

Dark

who tweaked the light?

Wat(t) zou mijn gtx260sp216 black edition verstoken? een watt of 200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dark schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:10:
Wat(t) zou mijn gtx260sp216 black edition verstoken? een watt of 200?
Een GTX260 neemt max 136 Watt die van jouw zal hier dus weinig vanaf zitten. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voeding aansluiten en blij zijn als het werkt. :)

[...]
Dat gaat meestal over voedingen van het merk Qtec, Sweex, Trust en X-Gear.
Ze moeten immers wel wat speling houden, want als het niet werkt is dat hun schuld. ;)
Dat is juist het probleem, hij doet het wel default, maar zodra ik wil gaan overclocken reboot hij spontaan nadat hij frozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 289438 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:31:
[...]

Dat is juist het probleem, hij doet het wel default, maar zodra ik wil gaan overclocken reboot hij spontaan nadat hij frozen is.
Misschien is de voeding niet goed of je doet iets verkeerd met overklokken. ;)
Heb je een multimeter?

[ Voor 3% gewijzigd door -The_Mask- op 03-02-2009 16:38 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

-The_Mask- schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:22:
[...]

Een GTX260 neemt max 136 Watt die van jouw zal hier dus weinig vanaf zitten. :)
waar heb je 136w vandaan? bij nvidia staat 182w voor de gewone 260... en de black edition is een sp216 en nog eens ~15% overclocked...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 169504 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 02:30:
Als de voeding instabiel wordt vooraleer 100% belasting is bereikt, is dat inderdaad niet goed.
De vraag is wat de voeding bij 100% belasting dan net doet dat hij "als instabiel" wordt beschouwd? Treedt OCP vroegtijdig in werking of gaan de spanningen/rimpel buiten spec fluctueren. Het eerste is dus veel acceptabeler dan het 2de. En dat is dus het spijtige aan vele tests (net zoals de PCM-test), de conclusie wordt voor de lezer getrokken en er worden geen testgegevens vrijgegeven waaruit je kunt zien wat exact er dan gebeurt. Ik heb graag alle testresultaten zodat ik zelf daar conclusies uit kan trekken, hopelijk veel concreter dan alleen maar "instabiel". Test het ding tot 600W, 610W, 620W, ... en de load blijven opvoeren tot het ding ontploft of gewoon uistschakelt, daarbij telkens alle parameters blijven meten en loggen, en dàt is net interessante info. Dat is uiteraard niet naar jouw bedoeld, ik pleit gewoon voor een technisch correct testmethode met volledig doorzichtige testresultaten van het begin tot het einde.
Dat is niet naar jouw bedoeld, eerder frustratie naar de ontbrekende testinfo, we moeten met z'n allen testen gewoon kritisch bekijken.

Verder vind ik dat er best wel eens een mening mag zijn die tegen de stroom ingaat, het is vaak door zo'n meningen dat je er in slaagt om uit de tunnelvisie, waarin je bent vastgeroest, te geraken en terug vanop een algemener niveau naar de zaak kan kijken.
Wat mij betreft zijn alle meningen welkom en als iedereen een beetje argumenteert wat die zegt kan er zeker op een aangename manier gediscussieerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dark schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 16:44:
[...]

waar heb je 136w vandaan? bij nvidia staat 182w voor de gewone 260... en de black edition is een sp216 en nog eens ~15% overclocked...?
Hier. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ahh okee... dus als ik hem volgens die tabel even tussen de gewone 260 en de 280 in schat zal het wel goed zitten... ~157w ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dark schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 20:02:
[...]

ahh okee... dus als ik hem volgens die tabel even tussen de gewone 260 en de 280 in schat zal het wel goed zitten... ~157w ...
Volgens mij was die GTX 260 65nm, of niet? En die van jouw 55nm? nVidia heeft ook zo'n goede naamgeving. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

GPU-Z en Everest zeggen 65nm/216 unified shaders, dus dit is nog een sp216 op het oude procede, denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dark schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:22:
GPU-Z en Everest zeggen 65nm/216 unified shaders, dus dit is nog een sp216 op het oude procede, denk ik...
Dan zal het wel zo'n 155 Watt ongeveer zijn ja. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

achja hij moet toch rma... twijfelde nog even aan de psu, maar zelfs met cpu onderkloked op 2g en vga fan op 100% loopt hij vast op diverse progjes, folding@gpu, badaboom, FurMark op de factory clocks, terwijl de temp dan nog niet eens hoog is op ~75c...

op nvidia clocks gaat het wel beter, maarja daar koop je geen black.ed. voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTwic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-04 21:37
Ik ga een nieuwe HTPC samenstellen in de volgende configuratie en heb geen idee hoeveel vermogen de voeding moet kunnen gaan leveren....

Mobo: MSI P7NGM
Graka: Nu nog even niet
Geheugen: Kingston 2x 2GB
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200
Blu-Ray Brander: LG GGW-H20
HD: Samsung Spinpoint F1 1TB

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wil je helemaal geen extra GPU, of bedoel je met 'nu nog even niet' dat je er later een bij wil steken? en zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTwic
Bij het bouwen zet ik er nog geen extra grafische kaart in en gebruik ik puur het Mobo (HDMI naar LCD TV) Maar het zou verstandig zijn een marge aan te houden in voedings vermogen zodat ik toch een videokaartje bij kan prikken mocht ik in de toekomst grafisch te kort komen. Is daar een indicatie voor te geven zonder meteen een specifieke videokaart te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

VicTwic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:03:
Bij het bouwen zet ik er nog geen extra grafische kaart in en gebruik ik puur het Mobo (HDMI naar LCD TV) Maar het zou verstandig zijn een marge aan te houden in voedings vermogen zodat ik toch een videokaartje bij kan prikken mocht ik in de toekomst grafisch te kort komen. Is daar een indicatie voor te geven zonder meteen een specifieke videokaart te noemen?
Medium to Low-end zo'n 75 watt extra, High-end kaarten gaan tot 150 watt piek ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTwic
Top! Dat is dus voor een optionele grafische kaart in de toekomst.

Maar hoeveel Wattjes heb ik nodig voor het systeem zoals ik hem nu opgesteld heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
VicTwic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:29:
Top! Dat is dus voor een optionele grafische kaart in de toekomst.

Maar hoeveel Wattjes heb ik nodig voor het systeem zoals ik hem nu opgesteld heb?
Als je niet gaat overklokken kan je met een 400 Watt voeding die zo'n 25 ampère kan leveren op de 12 voltlijn later nog een HD4870 of vergelijkbare kaart bij plaatsen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 05-02-2009 23:08 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even een update van mijn kant.

Vandaag een Geforce 9800 GTX+ van MSI erin gezet en het loopt tot nu toe prima.
De kaart is ook een flink stuk stiller dan de 4850.

Vooralsnog dus geen nieuwe voeding voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 00:43
Ik heb ook een soort van van voedings vraag probleem, ik heb er een aantal berekeningen op los gelaten, maar deze zitten ver onder wat ik nu heb.

E8400 @ 3,6ghz
Asus P5N32-E SLI plus
2 x 8800GT SLI
2 x 1 TB Samsung schijf
2 x DVD

Er zit nu een 550w BeQuit voeding in (die niet stil was, heb de fan dus maar vervangen), echter bij echt intensief gebruik (spellen), dan loopt hij vast.
Ik heb ook de power supply test van OCCT er op los gelaten, dan freezed het systeem ook na een aantal minuten...
Beeld blijft staan zoals het was, maar PC freezed gewoon.
Ik heb eens naar de temps gekeken, deze waren aardig hoog, mijn CPU geeft bijv. 70 graden aan, wat wel erg veel is natuurlijk...

Toch vraag ik me af of de voeding niet de oorzaak is? Op zich is het een goede voeding, maar is 550w misschien toch te weinig?

Die temperaturen moet ik sowieo aanpakken, ook de GFX kaarten worden nogal heet, maar de fans staan ook vrij laag, omdat ze anders echt te veel kabaal maken.

[ Voor 15% gewijzigd door eX0duS op 08-02-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
eX0duS schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 08:17:
Ik heb ook een soort van van voedings vraag probleem, ik heb er een aantal berekeningen op los gelaten, maar deze zitten ver onder wat ik nu heb.

E8400 @ 3,6ghz
Asus P5N32-E SLI plus
2 x 8800GT SLI
2 x 1 TB Samsung schijf
2 x DVD

Er zit nu een 550w BeQuit voeding in (die niet stil was, heb de fan dus maar vervangen), echter bij echt intensief gebruik (spellen), dan loopt hij vast.
Ik heb ook de power supply test van OCCT er op los gelaten, dan freezed het systeem ook na een aantal minuten...
Bleeft blijft staan zoals het was, maar PC freezed gewoon.
Ik heb eens naar de temps gekeken, deze waren aardig hoog, mijn CPU geeft bijv. 70 graden aan, wat wel erg veel is natuurlijk...

Toch vraag ik me af of de voeding niet de oorzaak is? Op zich is het een goede voeding, maar is 550w misschien toch te weinig?

Die temperaturen moet ik sowieo aanpakken, ook de GFX kaarten worden nogal heet, maar de fans staan ook vrij laag, omdat ze anders echt te veel kabaal maken.
Een Intel Core 2 Duo E8400 op 3,6GHz zal zo'n 75 Watt max nemen.
2 HD's en 2 DVD's nemen zo'n 40 Watt.
Een nVidia GeForce 8800GT neemt max zo'n 80 Watt twee hiervan dus 160 Watt.
Plus nog eens 25 Watt reserve en voor andere onderdelen.
Is samen 300 Watt of 25 ampère dit moet worden geleverd door de 12 voltlijnen.
Jouw voeding kan dit gemakkelijk leveren.
Dus misschien moet je het probleem ergens anders zoeken.
Bijvoorbeeld geheugen of CPU die de overklok niet leuk vinden.
Of misschien wel de temp van het mobo, cpu of videokaart. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90661

We zijn een systeem aan het samenstellen en vragen ons af of de voeding die we willen wel genoeg is, of juist niet veel te veel.

Voor het volgende:
- Intel Q6600
- Asus P5QL
- 2x2 GB DDR2 geheugen
- Geforce 9800GTX+
- 2x HD (80GB en 160GB)
- DVD-speler en DVD-brander
dachten we dat een 550W voeding misschien wel genoeg zou zijn.(Antec Neo 550)
Kan iemand daar uitsluitsel over geven?
Als dit namelijk pure overkill is, dan pakken we een kleinere voeding.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.