Anoniem: 829 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 09:28:
Ik ondervind veel problemen met m'n videokaart, een Sapphire 4850 512 mb versie.
Deze is al RMA geweest en met een nieuwe kaart blijf ik na installatie van de drivers een beeld houden wat elke seconde knippert.
Nou is mijn voeding wellicht wat aan de magere kant, ik heb de volgende onderdelen:
-Kast + voeding van Antec, type Aria met 300 watt antec voeding
-Asus P5E VM-SE moederbord
-Intel 8400 dualcore processor
-4GB ozc geheugen
-Samsung HD IDE
-Sapphire HD4850 videokaart
-dvd/cd writer combo.
Alles draait verder standaad, volgens de hier eerder genoemde websites zit ik bij maximale load op 274 watt.
Aangezien het in een barebone kastje zit is mijn keuze voor een andere voeding wat aan de magere kant.
Het enige wat ik ben tegengekomen is een Shuttle 450 watt voeding van dezelfde afmetingen, de PC55,
hebben jullie hier toevallig ervaring mee?
Gaat dit een oplossing zijn voor de video problemen of ruil ik de kaart beter om voor een Geforce kaart met dezelfde prestaties ?
Te weinig power, man. Daar ligt het gewoon aan. 450 zou misschien net gaan, maar ik vind dat al krap. Gooi daar minimaal 500w in.
Mensen bezuinigen te vaak op hun voeding!
Ik heb een overclockte E8400 3,6GHZ met twee 8800GTS (g92) kaarten erin, 1x750GB WD Caviar Black harddisk, een Creative X-fi music geluidskaart en 4GB DDR2 geheugen. Toen ik een 700w (Coolermaster) voeding had, begon dat ding me toch een kabaal (harde fan) te maken toen ik de tweede kaart erbij zette. Hij kreeg het kennelijk warm door al dat vermogen wat ie moest leveren.
Ik verving hem door een 800w (Tagan) voeding, en sindsdien is ie gewoon stil. Vergeet ook niet dat een nooit het geadverteerde vermogen continu kunnen leveren voor het systeem. Een beetje overkill is prima qua voedingen. Je moet er gewoon nooit op bezuinigen. Ik zit het liefst rond de 20~30% boven het benodigde vermogen. Dan zijn ze ook het meest efficient. In het verleden zat ik ook steeds net op het randje qua vermogen. En zo heb ik twee voedingen gehad die gewoon 'poef' zeiden na een tijdje. Vergelijk het maar met een auto. Die kan er ook niet tegen als je constant op de snelweg in z'n tweede versnelling 6000 toeren aan het draaien bent.
Die calculatortjes zijn leuk, maar als er een uitslag uitkomt van 450w, betekent dat niet dat je aan een 450w voeding genoeg hebt.
Ik werk in een grote computerwinkel en dit is wat ik aanraad voor complete systemen. Denk alleen aan A-merken zoals Coolermaster, Tagan, Corsair, Zalman, Seasonic etc.:
- Voor een systeem met 1 4850/9800GT kaart zou ik de modulaire 520w Coolermaster nemen. Precies een mooi wattage.
- Voor een systeem met 1 4870/9800GTX+ kaart zou ik voor 600w gaan, zeker in combinatie met een quad core
- Voor twee 4850/9800GT kaarten zou ik 700w pakken. Echt niet minder.
- Voor twee 4870/9800GTX+ kaarten zou ik 800w nemen, zeker als het in combinatie is met een quad core.
- Voor twee 4870X2 of 9800GX2 kaarten zou ik 1000w nemen, en als er een snelle quad core (dus niet die crappy q6600) bij zou zitten zou ik voor 1200w gaan.
Voor een systeem met 3 GTX280/GTX285 kaarten moet je wel voor die enorme voedingen gaan, wat dat zijn de enigen die drie maal PCIe en drie maal 6+8 pins hebben. Minimaal 1200w in dat geval.
Ik heb onlangs de Thermaltake Toughpower 1500w in een assemblage gezet. Het waren 3 overclockte GTX280 kaarten, Core i7 extreme, 6GB geheugen, 6 WD Velociraptors in RAID 5 plus nog 2 WD Caviar Black 1TB schijven, en waterkoeling. Eat your heart out.
En geloof me, ik heb nog nooit een klacht gehad
[
Voor 49% gewijzigd door
Anoniem: 169504 op 01-02-2009 13:52
]