Sn0wblind schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 21:55:
[...]
Dit vind ik werkelijk onzin en dat zeg ik toch als semi professionele/professionele muziekant.
Digidesign Mbox 2, Motu 828, M Audio Fast Track Ultra 8 G, Tascam US 1641 zijn allemaal prima professionele audio interfaces. Die ook ngo eens latency vrij werken.
Ik geef toe dat de meestte profi apparatuur op firewire werkt maar er is meer dan genoeg profi spul op USB2.0 te vinden. Daarnaast loopt de audio technologie in de professionele sector nog altijd heel wat achter op dat betreft. Dit is ook merkbaar in bijvoorbeeld driver ondersteuning omdat er nou eenmaal niet een enorm grote markt voor te vinden is.
Ja, dat zal allemaal wel zo zijn. Maar de door jou genoemde merken zijn nou niet echt profi. Op het moment dat Apogee, Lynx, Weiss, Mytek ea hun producten ook uitrusten met USB heb je een punt. Het enige pro spul dat op USB werkt komt van Benchmark. M-audio, Mboxjes ea is misschien leuk voor het geld, maar professioneel? Nee. Dat hoor je ook wel. Dat het semi-professioneel lijkt mij een passend label; geschikt voor de wat serieuzere hobbyist.
Ik heb begrepen dat USB goedkoper is ten opzichte van FW. Dat zal zeker meespelen voor de fabrikanten die een vrij grote afzet genereren. Buiten dit om is het algemeen bekend dat FW absoluut superieur is aan USB, vooral betrouwbaarder. Dit is ook de reden waarom fabrikanten van serieuze producten niet voor USB kiezen omdat hun klanten dit niet willen. Althans, degene die er echt afhankelijk zijn van deze producten.
Dus ik zie niet echt in waarom de audiosector achter zou lopen? Sterker nog, ik vind dit eigenlijk onzin. Als ik voor €1200 2 kanaaltjes DA aanschaf, verwacht ik niet dat er een USB aansluiting op zit met alle ellende van dien. Als het om tracken gaat, dan is USB of FW al vrij snel uitgesloten. Dan kom je al snel uit op de PHD systemen, Apogee symphony, Cobranet etc.
Het vorige is naar mijn idee precies de reden waarom de nieuwe MB niet is uitgerust met FW. Op het moment dat je pro bent, koop je ook maar een pro. Dit is maar gissen, maar zou zo maar de redenering van Apple kunnen zijn.
Overigens heb ik ook al meerder videoeditors horen klagen over het feit dat op de nieuwe pro maar één FW poort te vinden is. Vanaf FW direct capturen naar een FW disk zit er dus niet meer in, of je moet een expresscard mee slepen.
Ik snap dat dit offtopic is, maar ik heb hier onderhand al zo veel onzin over gelezen. Al die tijd heb ik er niets over gezegd, maar nu kon ik het echt niet meer laten

.