Verwijderd
Ik vul net mijn gegevens in en klik door om mijn betalingsgegevens in te vullen, staat er plots een hele andere naam/adres bij de checkout. Dit belooft weinig goeds..
Googelen vind ik het volgende - deze website is krap een weekje oud en levertijd van producten is vrij hoog. Dus nog niks is geleverd en niemand heeft dus verre nog rede tot argwaan. Maar ik vind nergens keurmerken of KVK nummers, of zelfs iDeal logos etc. Er word in de FAQ vaag gesuggereerd dat NRC hier achter zit maar.. domain eigenaar is ene "Ivo van Doesburg"
Voor mijn gevoel klopt dit van geen kant, een geval van slim mensen oplichten net voor de feestdagen? Ik ben benieuwd of die producten volgende week daadwerkelijk onder de kerstboom liggen, ik ga het risico voor 200 euro niet nemen.
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 23:05 ]
ik heb al de laatste build2forza schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 15:56:
[...]
Hoi,
Ik heb het opstart probleem opgelost!
Het probleem zat in de processen:
- prl_disp_service
- prl_naptd
Deze processen zijn afkomstig uit het programma: Parallels4.
Het probleem heb ik opgelost door het laatste build van Parallels te installeren.
ik heb het gisteren ook nog even geprobeerd, maar ik kwam er niet goed doorheen.. Vandaag staan ze er nog steeds..Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 22:47:
Over OneDayOnly.nl -
Ik vul net mijn gegevens in en klik door om mijn betalingsgegevens in te vullen, staat er plots een hele andere naam/adres bij de checkout. Dit belooft weinig goeds..
Googelen vind ik het volgende - deze website is krap een weekje oud en levertijd van producten is vrij hoog. Dus nog niks is geleverd en niemand heeft dus verre nog rede tot argwaan. Maar ik vind nergens keurmerken of KVK nummers, of zelfs iDeal logos etc. Er word in de FAQ vaag gesuggereerd dat NRC hier achter zit maar.. domain eigenaar is ene "Ivo van Doesburg"
Voor mijn gevoel klopt dit van geen kant, een geval van slim mensen oplichten net voor de feestdagen? Ik ben benieuwd of die producten volgende week daadwerkelijk onder de kerstboom liggen, ik ga het risico voor 200 euro niet nemen.
Verwijderd
Lees eens er is een Two Days only, staat bovenaan, en het telefoonnummer van ze staat bij contact, dus bel ze als je een vraag hebthendrikjan schreef op zondag 21 december 2008 @ 10:22:
[...]
ik heb het gisteren ook nog even geprobeerd, maar ik kwam er niet goed doorheen.. Vandaag staan ze er nog steeds..
maar ik zal met dit offtopic geneuzel ophouden
[ Voor 5% gewijzigd door hendrikjan op 21-12-2008 11:51 ]
Hmm bij mij blijft het probleem nog voortdoen, het lag niet aan parallels...Sn0wblind schreef op zondag 21 december 2008 @ 01:09:
[...]
ik heb al de laatste builden wel dat probleem

edit:
Als je de twee processen ("prl_disp_service" & "prl_naptd") afsluit, gaat het uitzetten van je MacBook wel sneller?
edit:
En heb je een externe hdd hangen. Het lijkt bij mij sneller af te sluiten zodra hij ontkoppeld is.
[ Voor 75% gewijzigd door 2forza op 21-12-2008 14:22 ]
Ik heb inmiddels wel het geld van printer actie ontvangen, maar van ipod is nog steeds in behandeling sinds 6 weken of zo.SuperBoswachter schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:13:
Zijn er ook mensen hier die recentelijk een mac hebben gekocht en mee hebben gedaan aan de back2school actie en/of de perfect companion actie? Ik heb dit al 5 weken geleden aangevraagd, maar staat nog steeds in behandeling. Iemand het geld al binnen? En zo ja hoe lang heeft het geduurd?
Verwijderd
Heeft iemand tips om deze herrie weer tot het minimum te beperken? Kan je bijvoorbeeld de ventilator makkelijk schoonmaken/vervangen?
Denk er hard over om deze te vervangen.
Is er een groot verschil tussen een upgrade naar 3gb of naar 4gb in mijn MacBook CD die max 3gb aan kan? Is twee dezelfde (dus 2x 2gb) zoveel beter dan 1x 1gb en 1x 2gb?
Verwijderd
Ik heb laatst benchmarks gezien waarin ze verschillende geheugencombinaties hebben uitgeprobeerd in de macbook. Het verschil is echt minimaal.J0sTJos schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 01:29:
Nogmaals mijn vraag:
Is er een groot verschil tussen een upgrade naar 3gb of naar 4gb in mijn MacBook CD die max 3gb aan kan? Is twee dezelfde (dus 2x 2gb) zoveel beter dan 1x 1gb en 1x 2gb?
Ik ben veel opzoek geweest naar vergelijkingen, maar had toch veel moeite om uit te zoeken of het nou de moeite waard was. Nu heb ik de stap toch gezet, mede vanwege de lage RAM prijzen momenteel en om toch nog 5 jaar garantie op een Seagate HDD te pakken.
Nu heb ik tussen de verschillende upgrades XBench laten draaien, en dacht het mooi zou zijn om dit hier te delen om anderen te helpen met hun keuze.
Link naar XBench results
ik precies andersomhayda schreef op maandag 22 december 2008 @ 00:59:
[...]
Ik heb inmiddels wel het geld van printer actie ontvangen, maar van ipod is nog steeds in behandeling sinds 6 weken of zo.
slimmehotspot.nl
Zie hier mijn post in [Mem-ervaringen] Intel Mac. Daar staan een aantal links naar benchmarks en artikelen met info of het zin heeft ja/nee.J0sTJos schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 01:29:
Nogmaals mijn vraag:
- edit -
Hmm, het lijkt toch een beetje aan de muziek te liggen. Als ik nummers luister die ik hiervoor luisterde hoor ik geen verschil, ook niet bij extreem hoge zang ofzo. Misschien dat het net te zwaar is voor die speakertjes. Het lijkt me niet dat speakers zomaar slechter worden ofzo ?
[ Voor 32% gewijzigd door mcdronkz op 24-12-2008 19:51 ]
Ik heb ook mee gedaan met de perfect companion actie.SuperBoswachter schreef op donderdag 18 december 2008 @ 23:13:
Zijn er ook mensen hier die recentelijk een mac hebben gekocht en mee hebben gedaan aan de back2school actie en/of de perfect companion actie? Ik heb dit al 5 weken geleden aangevraagd, maar staat nog steeds in behandeling. Iemand het geld al binnen? En zo ja hoe lang heeft het geduurd?
Ik heb 3-4 week geleden ook al een aanvraag ingediend voor een "gratis" printer, maar tot heden heb ik nog niks vernomen. Ik heb de stickers van de dozen eraf gehaald, en samen met de factuur en aanvraagformulier opgestuurd.
Ik heb op 18december (1week geleden) wel een mail gekregen met als onderwerp: "Herinnering voor het indienen van uw aanvraag".
En als ik op status kijk staat er dit: "Je aanvraag is ontvangen op 26.11.08. Vergeet niet de documenten op te sturen die op het aanvraagformulier zijn aangegeven."
Het lijkt alsof de aanvraag nooit is aangekomen die ik op moest sturen via de post naar Engeland.
Komt dit jullie bekent voor?
Aangezien het nu al bijna 2009 is begint het er toch op te lijken dat ze de formulieren niet binnen hebben gehad.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Op het forum van VLC wordt hier niet over gesproken en google levert ook niks op.
Verwijderd
Ik heb dit bij mijn MacBook (Unibody 2.0) precies andersom. Quicktime geeft bij geen enkel bestand geluid en VLC bij alles juist wel. Sorry, maar ik kan me niet herrineren of ik nog iets extra's heb gedaan met VLC om het programma aan de praat te krijgen.DJH schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:42:
Hebben meer mensen last van het feit dat VLC geen audio geeft? Ik heb alle preferences gereset, nieuwste versie gedownload, maar helemaal geen audio, terwijl hetzelfde bestand in Quicktime wel audio geeft.
Op het forum van VLC wordt hier niet over gesproken en google levert ook niks op.
Bij een, volgens mij, doodnormale .mov geeft ie aan dat "Qclp" audio niet wordt ondersteunt.
Terwijl Quicktime deze twee bestanden wel prima afspeelt..
Beetje jammer.
Ik ben in bezit van een Huey Pro calibrartie setje....
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Daarna is het puur een kwestie van de schuifjes aan de zijkant openklappen. De dimmetjes komen er dan vanzelf uit. Het er in doen is niet veel moeilijker, gewoon de units er goed in leggen en aandrukken. Een mooi plaatje is te vinden op ifixit
Fabrieksinstellingen zijn helemaal waardeloos imo. Onbegrijpelijk dat apple bv nog steeds default gamma op 1.8 zetremmelt schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 12:26:
lowfi: heb het wel eens geprobeerd maar de resultaten waren niet erg goed (kan aan mij liggen). Uiteindelijk teruggegaan naar de fabrieksinstelling (wel op een MBP maar goed) en er zijn ook goede profielen te vinden op het internet.
Het gaat dus echt om het macbook paneel. Nu de 3 laptops naast elkaar gezien en de MB is duidelijk het flets met ongeveer dezelfde instellingen....
[ Voor 24% gewijzigd door lowfi op 30-12-2008 18:01 ]
In office weet ik het niet. Rot programma
Verwijderd
Hopelijk kan iemand mij overtuigen of juist niet.
De laptop wordt gebruikt voor:
- Films
- Muziek
- School
- Internet
Verwijderd
Er kunnen (even kort gezien) twee redenen zijn waarom je naar een Apple kijkt.Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:15:
Waarom zou ik de Macbook boven een vergelijkbare Windows XP laptop moeten kiezen? (13 inch)
- Films
- Muziek
- School
- Internet
1. Het design staat je aan. Je verkiest het design boven de specificaties. Prijs / speficatie verhouding is bij Apple een van de beroerdste.
2. Je gaat voor OSX. Snel en gestroomlijnd OS wat met vergelijkbare specs zeker op kan boxen tegen Windows. Vind het OS zelf veel makkelijker werken, maar heeft zeker wel een paar gewennings punten als je van (diehard) Windows af komt.
Of een combinatie van beide. Maar waarom vraag je jezelf dit af? Geen oriëntatie punten?
De punten waar jij de laptop voor wilt gebruiken zijn prima op een Apple te doen, maar wel erg globaal. Welke programma's gebruik je op school? Zijn ze daar een beetje Apple vriendelijk of moet je alsnog een shitload aan Windows applicaties installeren?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2009 11:49 ]
Als je dit alles is wat je er mee wilt doen..... niet. Tenzij je met muziek, producen, optreden ed. bedoelt.Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:15:
Waarom zou ik de Macbook boven een vergelijkbare Windows XP laptop moeten kiezen? (13 inch)
- Films
- Muziek
- School
- Internet
Maar als je opzoek bent naar een notebook wat er goed uitziet, stabiel is, en je de komende jaren niet perse hoeft te vervangen, je voor school niet perse windows nodig hebt (al kan dat met vmware bijv opgelost worden) en je het extra geld niet zo erg vind.....dan zou ik voor de mac gaan
Al moet ik zeggen, ik heb even snel bij laptopshop.nl gekeken (ok niet de goedkoopste) en alle 13" laptops zitten rond de prijs range van de macbooks, en dan hebben ze vaak ook nog inferieure hardware.....
[ Voor 11% gewijzigd door Markofnikoff op 03-01-2009 11:57 ]
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Verwijderd
Verwijderd
Programma's die ik gebruik zijn gewoon een tekstverwerker, Utorrent en Limewire.
Ik hoef zeker geen games te spelen.
De andere laptop die ik op het oog heb is de XXODD XNI720 met 12inch.
Met een verschil van 200 euro kan ik wel leven wanneer ik een meer betrouwbare laptop heb dan wanneer ik de XXODD haal.
De mobiliteit daarintegen is van de XXODD veel beter of zal die ene inch niet uitmaken?
Welke moet ik toch nemen?
12" is zeker kleiner, maar als je programmas en games niet uitmaken, ga dan voor de macbook. xxodd is gewoon een compal barebone en niet te vergelijken met een mac. Daarbij is 12" verrekte kleinVerwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 16:33:
Bedankt voor de vele reacties.
Programma's die ik gebruik zijn gewoon een tekstverwerker, Utorrent en Limewire.
Ik hoef zeker geen games te spelen.
De andere laptop die ik op het oog heb is de XXODD XNI720 met 12inch.
Met een verschil van 200 euro kan ik wel leven wanneer ik een meer betrouwbare laptop heb dan wanneer ik de XXODD haal.
De mobiliteit daarintegen is van de XXODD veel beter of zal die ene inch niet uitmaken?
Welke moet ik toch nemen?
Verwijderd
[Transport] Neem je *book mee
Verwijderd
http://www.xxodd.nl/index.php?p=artikel&ID=331
Welke gedachtegang zou mij moeten overhalen om een Apple te halen?
Je eigenVerwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:52:
Welke gedachtegang zou mij moeten overhalen om een Apple te halen?
Als datgene wat je daar ziet goed bevalt, je vindt Mac OS X goed werken en je hebt het er geld voor over, dan koop je 'm. Zo niet, ga dan voor de XXODD.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Je bekijkt op internet de voordelen van een Mac en bepaalt of het je de meerprijs waard is of niet, simpel zat.
Edit: te laat...
[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 03-01-2009 21:11 ]
Afgelopen week heb ik de batterij opnieuw gekalibreerd.
Gaat het niet erg rap zo met de levensduur?
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)
Ik moet zeggen dat ik het design van de nieuwe Macbook niet echt super eruit vind springen ofzo. De oude Macbook was strak wit, dat was opvallend. Nu is het grijs, zilver, zoals iedere andere laptop. Ja, hij is strak, maar niet zo opvallend meerVerwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:48:
[...]
Er kunnen (even kort gezien) twee redenen zijn waarom je naar een Apple kijkt.
1. Het design staat je aan. Je verkiest het design boven de specificaties. Prijs / speficatie verhouding is bij Apple een van de beroerdste.
2. Je gaat voor OSX. Snel en gestroomlijnd OS wat met vergelijkbare specs zeker op kan boxen tegen Windows. Vind het OS zelf veel makkelijker werken, maar heeft zeker wel een paar gewennings punten als je van (diehard) Windows af komt.
Of een combinatie van beide. Maar waarom vraag je jezelf dit af? Geen oriëntatie punten?
De punten waar jij de laptop voor wilt gebruiken zijn prima op een Apple te doen, maar wel erg globaal. Welke programma's gebruik je op school? Zijn ze daar een beetje Apple vriendelijk of moet je alsnog een shitload aan Windows applicaties installeren?
Alsnog ben ik erg tevreden met de nieuwe Macbook hoor
[ Voor 4% gewijzigd door kamerplant op 04-01-2009 13:50 ]
🌞🍃
Wat grappig, ik kijk net ook even op iStat, en ik heb precies evenveel cycles als jij, maar ik heb nog nooit de batterij halverwege opnieuw opgeladen ofzo. Maar hij geeft bij mij ook 94%, dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat is.....Flipm0de schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:15:
Ik heb sinds 18 november mijn eerste macbook/apple. Nu zie ik met istat nano dat mijn batterij nog maar een health heeft van 94% en 4786 mAh. Dit met 36 cycles.
Afgelopen week heb ik de batterij opnieuw gekalibreerd.
Gaat het niet erg rap zo met de levensduur?
Nu heb ik al meer dan 9 maanden niet meer gekalibreerd, maar ik heb niet het gevoel dat mijn batterij significant sneller leeg gaat dan in het begin.
Het recept: niet bij nadenken.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Zoek in je logs (/Application/Utilities/Console.app) eens terug naar events die gebeuren rond de 'System Wake'. Misschien word je daar wat wijzer uit. Verder heb je ongetwijfeld de verscheidene resets (PRAM en SMC) al uitgevoerd?Tyson schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:39:
Ik heb - na een jaar een oude macbook te hebben gehad - enkele weken terug een alu versie gekocht. Deze is volledig geupdate, maar als ik hem gewoon dichtklap zodat hij in slaapstand gaat, krijg ik hem er niet meer uit. Dan kan ik hem weer openen maar krijg ik een zwart scherm. Als ik het scherm dan opnieuw sluit gaat hij ook niet meer terug in zijn slaapstand. Na een reset krijg ik de melding dat OSX de vorige keer een kernel panic heeft veroorzaakt. Een herinstallatie mocht niet baten.
Voor info:
SMC reset uitvoeren
PRAM reset uitvoeren
Verder kan het zijn dat je sleepimage (het bestand waar OSX bij het slapen de geheugeninhoud naar wegschrijft) corrupt is. Dit bestand kan je opnieuw aanmaken met de volgende commands:
Verwijder het sleepimage:
sudo rm /var/vm/sleepimage
Maak een nieuw sleepimage:
sudo touch /var/vm/sleepimage
Repareer hierna de permissies (/Applications/Utilities/Disk Utility.app) om te zorgen dat deze goed staan voor het sleepimage. Mocht ook het opnieuw aanmaken van het sleepimage niet helpen kan je proberen om Safe Sleep uit te zetten. Je Mac houdt dan enkel de geheugeninhoud zolang er stroom op het geheugen staat. Zolang je accu niet leeg is gaat dat dus goed.
Huidige Safe Sleep modus bepalen:
pmset -g | grep hibernatemode
Onthoud het cijfer in de uitvoer (waarschijnlijk 3 of 7) goed!
Safe sleep uitzetten:
sudo pmset -a hibernatemode 0
Safe sleep weer aanzetten:
sudo pmset -a hibernatemode <nummer dat je onthouden hebt>
Controle:
[ Voor 34% gewijzigd door Whieee op 04-01-2009 20:34 ]
Launching containers into space
Je hoeft geen nieuwe file aan te maken. Dit gaat automatisch bij sleepen, dus je hoeft ook geen permissies te herstellen.Whieee schreef op zondag 04 januari 2009 @ 20:28:
[...]
Zoek in je logs (/Application/Utilities/Console.app) eens terug naar events die gebeuren rond de 'System Wake'. Misschien word je daar wat wijzer uit. Verder heb je ongetwijfeld de verscheidene resets (PRAM en SMC) al uitgevoerd?![]()
Voor info:
SMC reset uitvoeren
PRAM reset uitvoeren
Verder kan het zijn dat je sleepimage (het bestand waar OSX bij het slapen de geheugeninhoud naar wegschrijft) corrupt is. Dit bestand kan je opnieuw aanmaken met de volgende commands:
Verwijder het sleepimage:
sudo rm /var/vm/sleepimage
Maak een nieuw sleepimage:
sudo touch /var/vm/sleepimage
Repareer hierna de permissies (/Applications/Utilities/Disk Utility.app) om te zorgen dat deze goed staan voor het sleepimage. Mocht ook het opnieuw aanmaken van het sleepimage niet helpen kan je proberen om Safe Sleep uit te zetten. Je Mac houdt dan enkel de geheugeninhoud zolang er stroom op het geheugen staat. Zolang je accu niet leeg is gaat dat dus goed.
Huidige Safe Sleep modus bepalen:
Onthoud het cijfer in de uitvoer (waarschijnlijk 3 of 7) goed!
Safe sleep uitzetten:
Safe sleep weer aanzetten:
sudo pmset -a hibernatemode <nummer dat je onthouden hebt>
Controle:
Ik zou zeggen reset de PMU eens !
pak je hem ook op nadat je hem dichtklapt?Tyson schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:39:
Ik heb - na een jaar een oude macbook te hebben gehad - enkele weken terug een alu versie gekocht. Deze is volledig geupdate, maar als ik hem gewoon dichtklap zodat hij in slaapstand gaat, krijg ik hem er niet meer uit. Dan kan ik hem weer openen maar krijg ik een zwart scherm. Als ik het scherm dan opnieuw sluit gaat hij ook niet meer terug in zijn slaapstand. Na een reset krijg ik de melding dat OSX de vorige keer een kernel panic heeft veroorzaakt. Een herinstallatie mocht niet baten.
ik heb er ook weleens last van dat hij niet uit zn slaap komt en dat komt meestal omdat ik hem dan te snel na dichtklappen oppak. Als ik wacht tot hij slaapt(dus het lampje knippert ipv continu aan) dan heb ik er nooit last van.
Lijkt erop dat de alu versies er sneller last hebben dan de oudere macbooks als ik de reacties hierop volg.
Mn oude ibook G3 kon ik gewoon meteen oppakken zonder probleem maar dat was dus ook even wennen met mn nieuwe macbook
Heb mijn macbook overigens sinds 14 november. 39 cycles en 100% batteryhealth.
Ik zou me er niet al te blind op staren, maargoed iedere batterij is gewoon net even anders
[ Voor 7% gewijzigd door bolleh op 05-01-2009 19:16 ]
Die was een maand geleden 94-95%. Nu, met 60 cycles, 99%.
Zit er maar niet zo over in. Zolang je 'm goed behandeld kan er weinig mis gaan.
Verwijderd
bekijk dit preference pane eens. het gebruikt wel wat meer accu, maar je kan gelijk je macbook opklappen en meenemen
Die preference pane doet niets anders dan de waarde voor hibernatemode aanpassen. Als je het gedrag van een iBook G3 (in bolleh's geval) wil, voer je in de Terminal het volgende in:Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:41:
@bolleh
bekijk dit preference pane eens. het gebruikt wel wat meer accu, maar je kan gelijk je macbook opklappen en meenemen
Je MacBook gaat dan bij het dichtklappen direct in Sleep (suspend-to-RAM) en schrijft niet eerst zijn memory-state naar disk (als backup voor wanneer de accu leeg is of verwijderd wordt)
Ik had helemaal geen zin om een nieuwe accu van meer dan 100 euro te gaan kopen, maar nu blijkt dat hij toch onder dit programma valt: http://www.apple.com/nl/s...macbookpro/batteryupdate/
het valt me echter wel een beetje tegen dat ik nu zelf op zoek moet naar een Apple service provider, een afspraak moet maken enz. Toen de accu van m'n iBook spontaan bleek te kunnen ontploffen kreeg ik gewoon direct een nieuwe accu toegestuurd in een doos om de oude mee terug te sturen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad.Johnny schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:42:
Mijn MacBook van bijna 2 jaar oud valt na een paar minuten zodra de netstroom is losgekoppeld. Na het resetten van de SMC blijkt dat de accu nog maar een capaciteit heeft van 91 mAh, van de 5020 mAh die hij oorspronkelijk had met slechts 79 laadcyclussen.
Ik had helemaal geen zin om een nieuwe accu van meer dan 100 euro te gaan kopen, maar nu blijkt dat hij toch onder dit programma valt: http://www.apple.com/nl/s...macbookpro/batteryupdate/
het valt me echter wel een beetje tegen dat ik nu zelf op zoek moet naar een Apple service provider, een afspraak moet maken enz. Toen de accu van m'n iBook spontaan bleek te kunnen ontploffen kreeg ik gewoon direct een nieuwe accu toegestuurd in een doos om de oude mee terug te sturen.
Eerst met Apple bellen (Technische ondersteuning: 0900 7777703). Probleem voorleggen, als nodig is zeggen wat je op internet gelezen hebt. Zij maken een casenummer aan. Daarmee ga je naar de ASP en dan wordt je gratis en goed geholpen! Voila!
Verwijderd
Naar mijn mening wel. De 2.0 is snel zat voor de behoeftes die jij op noemt. Ik draai zelf Vmware fusion voor virtualisatie. Heb Windows (in dit geval XP) nodig voor visual studio. Ik heb alleen het geheugen (nog) niet geupgrade dus als ik dan bijv. visual studio in XP op me MacBook draai dan merk ik wel dat-ie het behoorlijk zwaar heeft en me geheugen ook volledig gebruikt, maar de 2.0 processor zelf heeft er weinig moeite mee.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:12:
Ik ben van plan een Macbook aan te gaan schaffen... ...zodat ik een Macbook heb met 4 GB?
Dus de 2.0 is snel genoeg, alleen wat extra geheugen voor virtualisatie is wel wenselijk!
Verder heb je natuurlijk nog als extra's bij de 2.4 tov de 2.0 een verlicht toetsenbord en extra harde schijfruimte. Over het nut van het verlichte toetsenbord kan ik je helaas niks meededelen en extra schijfruimte spreekt voor zich.
De keus is aan jou!
Verwijderd
Ik wil Windows XP uitvoeren omdat ik net als jij met Visual Studio wat kleine projecten doe. Goed om te horen dat dit dan draait! De harde schijf is voor mij groot genoeg. Is Vista (64 bit) in plaats van XP ook werkbaar op de 2.0 versie met 4 GB?HeEvert schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:35:
[...]
Naar mijn mening wel. De 2.0 is snel zat voor de behoeftes die jij op noemt. Ik draai zelf Vmware fusion voor virtualisatie. Heb Windows (in dit geval XP) nodig voor visual studio. Ik heb alleen het geheugen (nog) niet geupgrade dus als ik dan bijv. visual studio in XP op me MacBook draai dan merk ik wel dat-ie het behoorlijk zwaar heeft en me geheugen ook volledig gebruikt, maar de 2.0 processor zelf heeft er weinig moeite mee.
Dus de 2.0 is snel genoeg, alleen wat extra geheugen voor virtualisatie is wel wenselijk!
Verder heb je natuurlijk nog als extra's bij de 2.4 tov de 2.0 een verlicht toetsenbord en extra harde schijfruimte. Over het nut van het verlichte toetsenbord kan ik je helaas niks meededelen en extra schijfruimte spreekt voor zich.
De keus is aan jou!
Met 4 gig wel, alleen moet je je afvragen of je wel vista wilt draaien, ik heb het zelfde 'dillema' gehad, en ik heb voor xp gekozen. Vista voegt niks toe..... en XP is veel sneller en vriendelijker voor je geheugen en HDD ruimte. Just my 5 centsVerwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:05:
[...]
Ik wil Windows XP uitvoeren omdat ik net als jij met Visual Studio wat kleine projecten doe. Goed om te horen dat dit dan draait! De harde schijf is voor mij groot genoeg. Is Vista (64 bit) in plaats van XP ook werkbaar op de 2.0 versie met 4 GB?
Juist. Dit is ook de reden waarom ik voor XP heb gekozen ipv Vista!Markofnikoff schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 22:40:
[...]
Met 4 gig wel, alleen moet je je afvragen of je wel vista wilt draaien, ik heb het zelfde 'dillema' gehad, en ik heb voor xp gekozen. Vista voegt niks toe..... en XP is veel sneller en vriendelijker voor je geheugen en HDD ruimte. Just my 5 cents
Werkt goed, heb partitie van 20 GB gemaakt en heb nog 8 over. Ik doe er verder niet veel mee, het is puur om een beetje bij te blijven op Microsoft OS gebied.
Ik heb trouwens ook een 2.0 MacBook met 4 Gb ram.
[ Voor 1% gewijzigd door Peentje op 07-01-2009 23:13 . Reden: Windows = Microsoft ]
Nu vraag ik mij af of ik voor de SSD moet gaan óf de hardeschijf moet vervangen door een sneller model.
SSD is veel duurder, en er past minder op. Ze zijn wel sneller, maar ik persoonlijk vind het nog niet indrukwekkend, vooral als je de prijs in je achterhoofd houdt. Een snelle seagate (conventioneel) heb je voor 50 euro of zo.....ronaldlokers schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 14:44:
Iemand ervaring met de SSD schijf die in de macbook zit? Ik ben aan het kijken voor een macbook maar ik zie dat de hardeschijf maar 5400 rpm is, wat ik zeker traag ga vinden.
Nu vraag ik mij af of ik voor de SSD moet gaan óf de hardeschijf moet vervangen door een sneller model.
Maar als je bij verschillende websites wat benchmarks opzoekt over SSD's en ze ff vergelijkt met gewone HDD's dan kun je de afweging heel goed zelf maken lijkt me.....
Verwijderd
klik
De 2.4 Ghz versie voor minder dan wat hier de 2.0 Ghz versie kost. Met als extra voordeel een verlicht toetsenbord.
flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!
Als je een programma installeert, komt er een stel bestanden (lijkt 1 bestand: de .app) in je Applications map.
Nu ga je het programma gebruiken. Er zullen misschien wat settings worden opgeslagen, wat onder Windows in het registry gebeurt. Deze settings komen in je ~/Library/Application Support map.
Wanneer je het programma dan verwijdert, worden alleen de bestanden uit de Applications map weggegooid, dat is tenslotte wat je doet: je sleept de .app naar de prullenbak. De settings enzo blijven gewoon staan. Dit kan gewenst gedrag zijn: je wil misschien herinstalleren. Soms wil je iets ook gewoon testen en dan moeten ook alle settings weg. Daar helpt een programma als AppTrap je bij. Deze houdt bij wat er aangemaakt is en vraagt dan of je settings ook verwijderd moeten worden.
Ik ben heel blij met OSX hoor, maar zelfreinigend zou ik het niet willen noemen.
[ Voor 4% gewijzigd door remmelt op 11-01-2009 16:38 ]
Als je een beetje verder in het bestandssysteem duikt, kun je die bestanden in de Library zelf vinden en weggooien. Meestal gaat het om een Application Support entry en een preferencesbestandje.Flipm0de schreef op zondag 11 januari 2009 @ 16:18:
Zijn in OSX programma's zoals AppZapper en Mainmenu eigenlijk noodzakelijk? Ik lees in het ene topic dat OSX zelfreinigend is en deze programma's meer kwaad kunnen dan goed (aldanniet snachts en gebruik zelf een macbook die niet snachts aanstaat) en in het andere dat mensen de programma's toch aanraden...
Ik heb afgelopen weekend geprobeerd om het geheugen te vervangen van m'n unibody MacBook. Daarbij heb ik een schroefje dolgedraaid, de kruiskop op het schroefje is nu een rondje

Apparticle SharePoint | Apps | Articles
De beste en simpelste methode is met goed sterke secondelijm. Beetje secondelijm op de schroef en een schroevendraaier daar in vast zetten. Wel zorgen dat dat niet op je case komt, eventueel afplakken. En daarna natuurlijk een nieuw schroefje regelen en een goede schroevendraaier.Canaria schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:50:
[...]
Als je een beetje verder in het bestandssysteem duikt, kun je die bestanden in de Library zelf vinden en weggooien. Meestal gaat het om een Application Support entry en een preferencesbestandje.
Ik heb afgelopen weekend geprobeerd om het geheugen te vervangen van m'n unibody MacBook. Daarbij heb ik een schroefje dolgedraaid, de kruiskop op het schroefje is nu een rondjeen het schroefje is er nog niet uit. Heeft iemand tips hoe ik dat schroefje er alsnog uit kan krijgen zonder de MacBook te beschadigen? Liefst ook zonder de backcover te beschadigen, maar als het niet anders kan offer ik die wel op en bestel ik ergens een losse back cover. Ik had mijn geheugen goedkoop besteld via ebay (70 euro voor 2x 2GB DDR3 sodimm) maar goedkoop is duurkoop zal ik maar zeggen
[ Voor 3% gewijzigd door Nielsvr op 12-01-2009 15:13 ]
Wat ik zelf zou proberen is om een metaalboortje te vinden met dezelfde diameter als het schroefdraad. En de schroefkop in het midden uit te boren zodat het kopje van het schroefje kan worden verwijderd. vervolgens heb je dan een tang nodig om de restanten te verwijderen (lees: uit te draaien).
Succes iig!
Edit: oplossing hierboven is veiliger dus daar zou ik mee beginnen.
[ Voor 8% gewijzigd door Grote Schurk op 12-01-2009 15:16 ]
Goed hard drukken en draaien.
Ik heb nu alleen wel iets raars, het is nu al een paar keer voorgekomen dat wanneer ik op 'Esc' wil drukken en het knopje gewoon uit het toetsenbord 'springt'.. Echt heel vreemd, ik doe er verder ook niks raars mee. Ok, ik neem hem in mn rugzak mee naar school (de macbook dus he, niet de Esc-key), maar ik mag toch hopen dat daardoor de toetsen niet uit mn keyboard vallen
Weet iemand wat Apple met zulke gevallen doet?
n.a.
lolarjen9551 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 19:31:
Ok, ik neem hem in mn rugzak mee naar school (de macbook dus he, niet de Esc-key)
Gewoon direct contact opnemen met Apple (niet via een dealer, duurt langer). Neem aan dat ze dat wel voor je vervangen. Als je je Macbook niet wil missen kan je hem zelf natuurlijk ook met een druppeltje 1sec. lijm vastplakken.
Verwijderd
dat zou ik eerlijk gezegt niet aanraden, het zou best eens kunnen dat die dan echt vast zit.. dus dat je hem niet meer kan indrukken enzo..Als je je Macbook niet wil missen kan je hem zelf natuurlijk ook met een druppeltje 1sec. lijm vastplakken.
De temp kan bij zwaar gebruik trouwens wel eens oplopen tot ver in de 80.
[ Voor 9% gewijzigd door mrfunk op 13-01-2009 18:22 ]
Denken jullie dat die 0.4 ghz echt de 300 euro waard is ? Zal het een goede bijdrage leveren aan games op Windows en bij hd films ?
Of zal ik er gewoon 4gb ddr3 in rammen en het daarbij laten ?

Die grotere harde schijf en dat verlichte keyboard zijn natuurlijk ook mooi meegenomen..
[ Voor 24% gewijzigd door Shrien op 14-01-2009 02:28 ]
Voor mij gaf het verlichte toetsenbord de doorslag, zit vaak in een sfeervol donkere kamer.Shrien schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 02:25:
Waarom kan ik niet beslissen welke aluminium Macbook ik wil..!
Denken jullie dat die 0.4 ghz echt de 300 euro waard is ? Zal het een goede bijdrage leveren aan games op Windows en bij hd films ?
Of zal ik er gewoon 4gb ddr3 in rammen en het daarbij laten ?![]()
Die grotere harde schijf en dat verlichte keyboard zijn natuurlijk ook mooi meegenomen..
(heb nooit leren blind typen
Qua prestaties kun je denk ik wel wat benchmarks vinden?
Panasonic TX-P55VT60 | Pioneer VSX-828-K | Mede8er MED600X3D
0,4 ghz is wel mooi 20%Shrien schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 02:25:
Waarom kan ik niet beslissen welke aluminium Macbook ik wil..!
Of zal ik er gewoon 4gb ddr3 in rammen en het daarbij laten ?![]()
Sowieso zou ik het geheugen later pas uitbreiden, bij apple is het echt te duur.....
In games binnen windows zul je het wel merken, met films...... ligt eraan of de 9400M HD content kan decoden of niet....geen idee eigenlijk.
lijkt me wel, de gma950 trok 720p materiaal met gemak, 1080p was iets teveel van het goedeMarkofnikoff schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 09:47:
[...]
0,4 ghz is wel mooi 20%
Sowieso zou ik het geheugen later pas uitbreiden, bij apple is het echt te duur.....
In games binnen windows zul je het wel merken, met films...... ligt eraan of de 9400M HD content kan decoden of niet....geen idee eigenlijk.
bij de vorige generatie macbooks was dit een bekend euvel en kon het grotendeels verholpen worden met een klein tooltje smcFanControljpboere schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 18:21:
Ik heb af en toe ook gewoon dat bij heel licht gebruik ineens de fans ontzettend gaan blazen. Ik heb zelf het idee dat het niet hoort maar het gaat na een tijdje wel over. Misschien zorgt een update wel weer voor verbetering.
De temp kan bij zwaar gebruik trouwens wel eens oplopen tot ver in de 80.
[ Voor 36% gewijzigd door amahusu op 14-01-2009 11:29 ]
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Hier stond achterhaalde informatie…
Anandtech (onder andere) heeft dat kort na de introductie getest. Ik heb op mijn 2GHz unibody MB ook absoluut geen problemen met 1080p. Sterker nog: het gaat op de 2GHz MB (tijdens het testen nog met 2GB RAM) zelfs beter dan op mijn mid-2007 MBP (2.4GHz C2D. 4GB RAM, 8600m GT 256MB). Ik gebruik hiervoor de 1080p HD trailers van de website van Apple.Digistorm schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:04:
Ik meen gelezen te hebben dat de unibody MacBooks de GPU gebruiken voor HD playback, waardoor dus elk model dat met gemak kan. Maar ik weet niet meer uit welke bron ik dat heb.
Een paar extra seconden wachten kan ik wel, het verschil in framerate in games valt mee en blind typen kan ik ook in het donker
Die 4GB ddr3 komt later wel als ddr3 wat goedkoper wordt.
mijn ervaring leert me dat het vrij weinig uitmaakt wat voor geheugen je erin hebt zitten, zolang het maar overeenkomt met de specs die apple aangeeft. In het geval van de unibody macbooks zouden dus alle DDR3 reepjes (sodimm) het moeten doen.CrashOne schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:03:
Ik wil eind februari een MacBook 2.4GHz gaan kopen, nu hoorde ik dat je via sommige webwinkels aardig wat voordeliger uit kan zijn als je extra werkgeheugen wilt. Iemand hier ervaring mee (en welke winkel)?
Ik vervang al jaren het geheugen zelf en het is nog nooit misgegaan (en bovendien behoud je je garantie). De prijzen die official apple resellers erop na houden vind ik ronduit belachelijk, je betaald vaak en een godsvermogen voor het geheugen zelf en daarop gooien ze ook nog eens arbeidskosten. Terwijl het hele klusje amper 5 minuten duurt en zij waarschijnlijk ook gewoon een generic merk geheugen gebruiken en geen 'speciaal' apple geheugen.
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
Verwijderd
Verwijderd
Bij ProWarehouse zijn de macbook's sowieso al goedkoper dan bij Apple. En een uitbreiding naar 4Gb kost bij hun 86 euro = inkoopprijs.CrashOne schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:03:
Ik wil eind februari een MacBook 2.4GHz gaan kopen, nu hoorde ik dat je via sommige webwinkels aardig wat voordeliger uit kan zijn als je extra werkgeheugen wilt. Iemand hier ervaring mee (en welke winkel)?
De trailers die op de website van apple staan zijn geen goede test. Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar volgens mij maken deze gebruik van H.264 en de "Trailers" die je op de rest van het internet vindt zijn meestal X.264 volgens mij. (correct me if I'm wrong). Mijn oude witte Macbook draait de trailers van Apple namelijk ook moeiteloos maar met de X.264 versies heeft ie toch wel moeite. (alleen met Boxee of een andere Xmbc variant lukt het net)Whieee schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:10:
[...]
Anandtech (onder andere) heeft dat kort na de introductie getest. Ik heb op mijn 2GHz unibody MB ook absoluut geen problemen met 1080p. Sterker nog: het gaat op de 2GHz MB (tijdens het testen nog met 2GB RAM) zelfs beter dan op mijn mid-2007 MBP (2.4GHz C2D. 4GB RAM, 8600m GT 256MB). Ik gebruik hiervoor de 1080p HD trailers van de website van Apple.
x264 is een populaire open-source encoder voor H.264, en is dus in die zin een en hetzelfde. Het probleem is kort door de bocht dat een H.264 op heel veel verschillende manieren te maken is. Je kunt van DVD een H.264 maken die zonder problemen op een mobieltje is af te spelen, maar ook eentje waar een Mac Pro grote moeite mee heeft. Dat heeft aan de ene kant te maken met de bitrate (hoeveel bits er per seconde video gebruikt wordt), maar ook geavanceerde encoding technieken die gebruikt worden (B slices, CABAC enz) die ervoor zorgen dat je meer details per MB kwijt kunt, maar wel meer rekenkracht nodig hebt om de boel weer te decoderen.martijn007 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:17:
[...]
De trailers die op de website van apple staan zijn geen goede test. Ik heb er niet zo heel veel verstand van maar volgens mij maken deze gebruik van H.264 en de "Trailers" die je op de rest van het internet vindt zijn meestal X.264 volgens mij. (correct me if I'm wrong). Mijn oude witte Macbook draait de trailers van Apple namelijk ook moeiteloos maar met de X.264 versies heeft ie toch wel moeite. (alleen met Boxee of een andere Xmbc variant lukt het net)
Apart, hoe krijgen ze dat voor mekaar? Tempting, maar kopen ze gewoon zo huge in?Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:44:
[...]
Bij ProWarehouse zijn de macbook's sowieso al goedkoper dan bij Apple. En een uitbreiding naar 4Gb kost bij hun 86 euro = inkoopprijs.
Wel verleidelijk (mijn dinnetje wil tzt mijn huidige macbookje overkopen, dan neem ik een 2,4ghz variant)
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Dit topic is gesloten.