Ik update altijd al voor de beta. Bluetooth werkt nu in 9.10 en ik gebruik graag de nieuwste packages. Vooral Transmission 1.75 is een enorme verbetering t.o.v. 1.51 in jaunty. Dat is ook op te lossen met een PPA, maar het is wel fijn dat het er standaard in zit
Volgens mij zitten de grootste veranderingen van 9.04 naar 9.10 ook in Kubuntu en niet in Ubuntu. Uiteindelijk is de basis-vooruitgang hetzelfde (ext4, kernel etc).
Als ik kijk naar de verschillen tussen KDE4.2 en KDE4.3 (met al weer bijna 4.4 voor de deur), is dat heel erg groot, de changelog van Gnome valt nog mee. Juist volgende release (2.30. of misschien 2.32) zal een grotere verandering binnen Gnome zijn (dus voor meer gebruikers een reden om te upgraden, terwijl die er nu minder is).
Als ik kijk naar de verschillen tussen KDE4.2 en KDE4.3 (met al weer bijna 4.4 voor de deur), is dat heel erg groot, de changelog van Gnome valt nog mee. Juist volgende release (2.30. of misschien 2.32) zal een grotere verandering binnen Gnome zijn (dus voor meer gebruikers een reden om te upgraden, terwijl die er nu minder is).
Check... is zeker het geval!rockmanz schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:40:
[...]
1. Hopelijk eindelijk multi monitor wallpaper support, KDE (en ik geloof XFCE ook dmv nitrogen) hebben dit al een tijdje (windows niet (native)) Nitrogen is ook te gebruiken onder gnome maar dan mis je je icons.
* Sfinx- heeft een wallpaper over zijn 2 monitors heen staan
Voor mensen wat hetzelfde probleem hebben; check even je login gegevens voor de newsserver. Er is nog steeds een featurerequest gaande voor lottanzb om een foutmelding in de log te geven als deze fout zijn ingevuldUnneoetech schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 14:13:
Ik heb net na een frisse installatie van Jaunty geupgrade naar Karmic. Ik had een korte periode windows 7 geprobeerd maar ben toch weer snel terug gegaan naar Ubuntu! Tijdens de upgrade verschillende foutmeldingen gekregen en die ook netjes doorgegeven. Na de upgrade werkt eigenlijk alles behoorlijk goed en het is toch weer net allemaal wat gelikter en een aantal dingen zijn serieus verbeterd. Het geluidsysteem werkt bij nu erg goed. Ik kan makkelijk schakelen tussen mijn Soundblaster external usb ding en mijn laptopgeluidskaartje.
Ik heb alleen nu 1 probleem. Ik gebruik lottanzb voor te downloaden van nieuwsgroepen maar nu ik deze geïnstaleerd heb (via t softwarecentrum gewoon) en een nzb laad gebeurt er gewoon niks... Dit zegt de log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 14:05:18 LottaNZB Bezig met opstarten van LottaNZB 0.4.0... 14:05:20 LottaNZB HellaNZB-daemon gestart. 14:05:20 LottaNZB Verbinding gemaakt met de HellaNZB daemon op localhost:8760. 14:05:20 LottaNZB Stel gebruiksmodus in op 'Stand-alone'. 14:05:20 HellaNZB HellaNZB 0.13 (configuration: /home/<--nickname-->/.lottanzb/hellanzb.conf, daemonized, C yenc module) 14:05:20 HellaNZB Opening 4 connections to <-- mijn newsserver -->... 14:05:20 HellaNZB Now monitoring queue... 14:05:20 HellaNZB Resuming: <--mijn nzb --> 14:05:20 HellaNZB Parsing:<--mijn nzb -->.nzb... 14:05:20 HellaNZB Parsed: 34 files (214 posts), 71.7MB 14:05:20 HellaNZB Queued: 71.7MB
Zal ik trouwens voor de release van 9.10 weer een nieuwe TS maken voor Ubuntu
Aangezien ik nu weer volledig Ubuntu draai(mijn laptopje doet het zo goed met Ubuntu. Jammer van de 32 bits en 4GB ram
)
Zijn er nog op of aanvullingen voor de TS?
Uiteraard gaat hij helemaal op de schop. Nieuwe screenshots in de TS ( van 9.10 en 8.04LTS) Uitleg van wat LTS verschilt met de normale release. Standaard dingen in 9.10 in vergelijking met vorige releases. Wat is nieuw. Eventueel wat kleine tutorials. Maar daar ben ik nog niet uit. Aangezien het merendeel van de grote dingen standaard zit in Ubuntu(codecs, compiz) Weer nieuwe polls voor in de TS (andere vragen, andere onderwerpen
) Mochten mensen nog dingen hebben die erbij moeten meld het maar. Aangezien de release eind oktober is en ik nu vakantie heb. Moet dat wel goedkomen.
Oh ja nieuwe banners mogen ook worden ingediend
Heb weinig Gimp skills en het komt er niet uit te zien
Uiteraard gaat hij helemaal op de schop. Nieuwe screenshots in de TS ( van 9.10 en 8.04LTS) Uitleg van wat LTS verschilt met de normale release. Standaard dingen in 9.10 in vergelijking met vorige releases. Wat is nieuw. Eventueel wat kleine tutorials. Maar daar ben ik nog niet uit. Aangezien het merendeel van de grote dingen standaard zit in Ubuntu(codecs, compiz) Weer nieuwe polls voor in de TS (andere vragen, andere onderwerpen
Oh ja nieuwe banners mogen ook worden ingediend
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik zeg, doenTouchdomex schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 12:58:
Zal ik trouwens voor de release van 9.10 weer een nieuwe TS maken voor UbuntuAangezien ik nu weer volledig Ubuntu draai(mijn laptopje doet het zo goed met Ubuntu. Jammer van de 32 bits en 4GB ram
)
Uiteraard gaat hij helemaal op de schop. Nieuwe screenshots in de TS ( van 9.10 en 8.04LTS) Uitleg van wat LTS verschilt met de normale release. Standaard dingen in 9.10 in vergelijking met vorige releases. Wat is nieuw. Eventueel wat kleine tutorials. Maar daar ben ik nog niet uit. Aangezien het merendeel van de grote dingen standaard zit in Ubuntu(codecs, compiz) Weer nieuwe polls voor in de TS (andere vragen, andere onderwerpen) Mochten mensen nog dingen hebben die erbij moeten meld het maar. Aangezien de release eind oktober is en ik nu vakantie heb. Moet dat wel goedkomen.
Oh ja nieuwe banners mogen ook worden ingediendHeb weinig Gimp skills en het komt er niet uit te zien
is Ubuntu ECHT de goedkoopste?
Lekker kort.
Het is gratis man!
Ja ik hap ik weet het...
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik zoek nog een beschrijving wat het verschil nou is tussen QT, en alle andere aanverwanten.
Ik ben groot Ubuntu fan en ga het ook weer gebruiken
Maar destijds met themes enzo zaten er zoveel verschillen in. Dat ik er geen reet meer van snapte.
gnome-look.org, kde-look.org en xfce-look.org kon het ook niet helemaal vertellen... (Of ik kon het niet vinden).
Ik ben groot Ubuntu fan en ga het ook weer gebruiken
gnome-look.org, kde-look.org en xfce-look.org kon het ook niet helemaal vertellen... (Of ik kon het niet vinden).
Ik weet er ook niet het fijne van, maar wel dat het van je window manager afhangt. Zo gebruik compiz-fusion Emerald als ik het goed heb, en de standaard ubuntu metacity. Ik geloof dat KDE Qt gebruikt.
Zijn er hier trouwens mensen die hun desktop vanaf de servereditie hebben opgebouwd? Ik moet toch telkens bij een nieuwe ubuntu install weer een hoop meuk slopen, dus dacht ik het met 9.10 op komst eens over een andere boeg te gooien, dwz een kaal systeem met de server editie installeren en vandaar verder gaan.
Zijn er hier trouwens mensen die hun desktop vanaf de servereditie hebben opgebouwd? Ik moet toch telkens bij een nieuwe ubuntu install weer een hoop meuk slopen, dus dacht ik het met 9.10 op komst eens over een andere boeg te gooien, dwz een kaal systeem met de server editie installeren en vandaar verder gaan.
Ik heb het zelf niet gedaan zoals jij beschrijft, maar ik weet dat debian bijvoorbeeld een kde-minimal. Misschien kan je daar inspiratie op doen (als je uberhaupt kde wilt). (Ik weet niet hoe ze precies minimal gedefinieerd hebben)Jormungandr schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:25:
Ik weet er ook niet het fijne van, maar wel dat het van je window manager afhangt. Zo gebruik compiz-fusion Emerald als ik het goed heb, en de standaard ubuntu metacity. Ik geloof dat KDE Qt gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Sallin op 21-10-2009 21:47 ]
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Qt was in eerste instantie een toolkit voor widgets. Een window, scrollbar, button, dropdown menu etcetera. Eigenlijk vergelijkbaar met GTK, de toolkit die in Gnome veel wordt gebruikt. Qt is echter geëvolueerd tot een complex applicatie framework: DBus integratie, XML parsing, WebKit engine, SVG, een eigen QtScript (lees hier wat meer). Je kan er platform onafhankelijk een applicatie in bouwen.RedHat schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:34:
Ik zoek nog een beschrijving wat het verschil nou is tussen QT, en alle andere aanverwanten.
Ik ben groot Ubuntu fan en ga het ook weer gebruikenMaar destijds met themes enzo zaten er zoveel verschillen in. Dat ik er geen reet meer van snapte.
De gnome-look, kde-look en xfce-look webpagina's zijn er om je gehele desktop te stylen, dat is meer dan alleen de toolkit. Je hebt voor Gnome de mogelijkheid om de toolkit te stylen ("GTK 2.x" in gnome-look.org), maar ook de randen van je venster ("Metacity") en nog wat meer dingen.
Binnen KDE heb je eea nog wat uitgebreider. Je kan de toolkit stylen ("Theme/style" in kde-look.org), je randen van je venster ("Window Decorations"), maar óók de desktop an sich. Dat gedeelte is door Plasma overgenomen, waarbij in Gnome het panel nog steeds gestyled wordt door GTK. Plasma omvat meer dan alleen het panel (ook widgets e.d.), dus daar heeft de styling ook een grotere impact. Op kde-look.org staan de Plasma styles onder (hoe raad je het) "Plasma themes".
Ik weet verder niet hoe het in Gnome geregeld is, maar binnen KDE heb je voor bijna alle onderdelen die op kde-look.org staan een GHNS (Get Hot New Stuff) button in de applicatie. Dat ziet er zo uit:

Hiermee kan je dus met je desktop applicatie browsen door alle aangeboden items op kde-look.org en deze direct installeren.
Waar ik trouwens direct aan moet denken als ik de kopjes lees onder gnome-look en kde-look en ook terugdenk aan deze post. Een belangrijke ontwikkelaar binnen KDE heeft recentelijk een blogpost gemaakt over naamgeving van applicaties. Dus geen bekrompenheid in je menu met "KRDC" en "Krita", maar dus gewoon "Verbinden met extern bureaublad" en "Tekenprogramma"
Je haalt wat dingen door elkaar:Jormungandr schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:25:
- KDE = desktop omgeving: een totaalpakket voor je gehele desktop (incl allerlei standaard applicaties)
- Qt = toolkit voor het weergeven van allerlei elementen (maar ondertussen dus ook weer meer)
- KWin = window manager: bepaalt welk venster waar staat, welke bovenop ligt, wat er gebeurt als je op (x) drukt (sluiten), waar een nieuw te openen venster komt te staan etc
Je hebt ook iets dergelijks voor Ubuntu, maar voor Kubuntu heb je kubuntu-desktop, kde-base en kdecore. kubuntu-desktop is een meta-package voor de gehele desktop samengesteld door de Kubuntu ontwikkelaars. kde-base is een meta-package voor een minimale KDE installatie, waarvan de KDE ontwikkelaars denken dat dit het minimale is waarmee je een goede "KDE experience" hebt. kdecore is ook een meta-package, met puur het strict noodzakelijke om KDE te kunnen gebruiken.Sallin schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:46:
[...]
Ik heb het zelf niet gedaan zoals jij beschrijft, maar ik weet dat debian bijvoorbeeld een kde-minimal. Misschien kan je daar inspiratie op doen (als je uberhaupt kde wilt). (Ik weet niet hoe ze precies minimal gedefinieerd hebben)
Met Ubuntu heb je in ieder geval ubuntu-desktop analoog aan kubuntu-desktop. De twee andere pakketten heb je vast ook binnen Gnome
[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 21-10-2009 21:54 ]
Weet iemand welke plugin ik voor ff moet installeren in mijn ubuntu install om dumpert te kunnen kijken?
FlashBoudewijn schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 23:07:
Weet iemand welke plugin ik voor ff moet installeren in mijn ubuntu install om dumpert te kunnen kijken?
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Songbird is trouwens super trak programma geworden. Heb nu echt wel m'n i-Tunes replacement gevonden. Een voordeel van Songbird is dat de GUI niet freezed als je je i-pod synchroniseerd. (volgens mij maakt Apple expres die windows versie zo slecht overigens).
Flash dingetjes doen het gewoon, en youtube etc ook.
Epic fail valt dus wel mee
.
Epic fail valt dus wel mee
offtopic:
Lekkere manier van mensen benaderen trouwens.
[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 22-10-2009 00:51 ]
het enige nadeel was dat de songbird zoekfunctie niet meer normaal functioneerd (als in ruim 10 seconden wachten op resultaat) als je meer dan 12000 nummers in je bibliotheek hebt staan.iBurger schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:33:
Songbird is trouwens super trak programma geworden. Heb nu echt wel m'n i-Tunes replacement gevonden. Een voordeel van Songbird is dat de GUI niet freezed als je je i-pod synchroniseerd. (volgens mij maakt Apple expres die windows versie zo slecht overigens).
Eerst dacht ik dat dit lag aan de slome CPU in mn laptop, maar de Windows versie doet precies hetzelfde.
dus onder windows maar overgestapt op Winamp en mn laptop is nu dedicated voor school, dus rythmbox gebruik ik ook nooit meer.
Lekker kort.
Verwijderd
Het grote Music Player Daemon topicHoite schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 01:10:
[...]
het enige nadeel was dat de songbird zoekfunctie niet meer normaal functioneerd (als in ruim 10 seconden wachten op resultaat) als je meer dan 12000 nummers in je bibliotheek hebt staan.
Eerst dacht ik dat dit lag aan de slome CPU in mn laptop, maar de Windows versie doet precies hetzelfde.
dus onder windows maar overgestapt op Winamp en mn laptop is nu dedicated voor school, dus rythmbox gebruik ik ook nooit meer.
Alhoewel epic fail natuurlijk erg hard is, kon je wel een "Flash" reactie verwachten. Dit had je op z'n minst erbij kunnen zetten.Boudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:51:
Flash dingetjes doen het gewoon, en youtube etc ook.
Epic fail valt dus wel mee.
offtopic:
Ikzelf heb de Flash 10 plugin geinstalleerd staan, maar weet zeker dat je ook met de standaard Flash Player zoals deze in het pakket ubuntu-restricted-packages staat de Dumpert filmpjes kan afspelen. Kan je heel dumpert niet zien of alleen de filmpjes niet?
Alleen de filmpjes niet, ik zie een zwik icoontjes, en als ik die aanklik gebeurt er niets.
Of ik het er bij had moeten zetten of niet, volgens mij voldoet zijn reactie niet aan "een vriendelijker GoT" enzo, waar iedereen zo mee begaan is.
Of ik het er bij had moeten zetten of niet, volgens mij voldoet zijn reactie niet aan "een vriendelijker GoT" enzo, waar iedereen zo mee begaan is.
Ik heb ook de adobe flash geinstalleerd, daar werkt het iig mee. Ik neem aan dat je geen scriptblokkers aan hebt staan?
This too shall pass
Als je het over mij hebt dan had je dat kunnen verwachtenBoudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 03:43:
Alleen de filmpjes niet, ik zie een zwik icoontjes, en als ik die aanklik gebeurt er niets.
Maar volgens mij is 2 dingen handig
Als je wilt dat Flash lekker draait geef je die een apart Firefoxvenster, anders stottert het bij mij als een gek
en bij jou misschien ook
Ahh.. wist ik niet. Heb nog maar een paar duizend' mp3s in m'n library staan. Je bent trouwens niet alleen. (slow library search). Denk dat Songbird echt super groot project gaat worden. Heb nog wel een paar gripes (focus weg, als je switch tussen playlist en library bv.) Maar ik denk dat Songbird uiteindelijk beter wordt dan iTunes, net zoals IE en Firefox vroeger.Hoite schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 01:10:
[...]
het enige nadeel was dat de songbird zoekfunctie niet meer normaal functioneerd (als in ruim 10 seconden wachten op resultaat) als je meer dan 12000 nummers in je bibliotheek hebt staan.
@ Boudewijn: Dumpert hoort bij het altijd gezellige Geenstijl.nl...[last time i checked] - leek me wel gepast, maar het is inderdaad Tweakers. Excuses. (trouwens iBurger wil niet geaffilieerd worden met Geenstijl)
Toch maar even naar karmic geupdate. Maar boottijden? Nee, die zijn langer geworden, althans, er blijft heeel lang alleen een Ubuntu icoontje in beeld staan en daarna zie je 'Ubuntu' als tekst met daaronder zo'n draaiende balk. Dat gaat dan wel weer snel. Verder zo eerste gezicht, ziet het er netjes uit.
Maar nu is uitgeschakeld dat als ik met de muispointer op de desktop sta, dat als ik aan mijn scrollwheel zit dat je van desktop veranderd. Nu kan ik het natuurlijk niet vinden hoe dat ooit aanstond (m.a.w. wat is er uitgeschakeld?) Ctrl-alt- links of rechts pijl werkt nog wel trouwens
Maar nu is uitgeschakeld dat als ik met de muispointer op de desktop sta, dat als ik aan mijn scrollwheel zit dat je van desktop veranderd. Nu kan ik het natuurlijk niet vinden hoe dat ooit aanstond (m.a.w. wat is er uitgeschakeld?) Ctrl-alt- links of rechts pijl werkt nog wel trouwens
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Krijg je daarbij al de RC, of nog de laatste bèta? Ik zit eigenlijk nu te wachten op de iso van de RC.letatcest schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:47:
Toch maar even naar karmic geupdate.
Ik hoor de naam van dat prog ineens vaker vallen... Wat is nu het voordeel ten opzichte van Rhythmbox? Ik heb zelf geen iPod maar mocht het ten opzichte van Rhythmbox wat extra's bieden ben ik altijd wel benieuwdiBurger schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:33:
Same here. Ik lees echter her en der dat dat komt omdat bepaalde zaken bij een upgrade niet goed worden verwijderd. Zo blijft GRUB dan staan ipv GRUB2 erop komt. Ik neem t zekere voor het onzekere en doe volgende week een fresh install als de final uit komt. Ben ik sowieso wel weer es aan toeletatcest schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 14:47:
Toch maar even naar karmic geupdate. Maar boottijden? Nee, die zijn langer geworden, althans, er blijft heeel lang alleen een Ubuntu icoontje in beeld staan en daarna zie je 'Ubuntu' als tekst met daaronder zo'n draaiende balk.
[ Voor 58% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-10-2009 15:14 ]
youtube.com/@hisrep
Dingen die bij een upgrade niet goed werken; het Xubuntu splashscherm blijft staan, terwijl ik de xubuntu-desktop e.d. verwijderd heb. Usplash (toch?) opnieuw geinstalleerd en ubuntu-artwork-usplash geinstalleerd heb staan.
Maar boot-tijd die lang is heb ik geen last van. Ubuntu staat hier op een 9 jaar oude 160gb ata schijf, met een read snelheid van 15 MB/s. Boot tot bruikbare login en alle programma's is 50 seconden max, met een bios / expressgate tijd van nog eens 15 seconden. Dat vind ik acceptabel
.
Maar boot-tijd die lang is heb ik geen last van. Ubuntu staat hier op een 9 jaar oude 160gb ata schijf, met een read snelheid van 15 MB/s. Boot tot bruikbare login en alle programma's is 50 seconden max, met een bios / expressgate tijd van nog eens 15 seconden. Dat vind ik acceptabel
weet het eigenlijk niet, bij update-d kreeg ik gewoon "er is een nieuwe versie beschikbaar, 9.10"Beuzelarij schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:01:
[...]
Krijg je daarbij al de RC, of nog de laatste bèta? Ik zit eigenlijk nu te wachten op de iso van de RC.
verder geen info eigenlijk, krijg er alleen maar dit uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| ~$ lsb_release -a No LSB modules are available. Distributor ID: Ubuntu Description: Ubuntu 9.10 Release: 9.10 Codename: karmic |
Allright, bedankt voor de opheldering Mithras
. Ik was zelf niet helemaal zeker van hoe het nu net in elkaar zat. Soms is linux net niet eenvoudiger
.
Songbird is wel een leuk programma, maar het zit imo wat teveel in de broser ingebakken. Het zou leuk zijn moesten al die browserfuncties eruit gesloopt kunnen worden (als dat inmiddels kan: -- voor mij). Leuke was wel dat het compilaties via de %BAND% tag ondersteunde.
Songbird is wel een leuk programma, maar het zit imo wat teveel in de broser ingebakken. Het zou leuk zijn moesten al die browserfuncties eruit gesloopt kunnen worden (als dat inmiddels kan: -- voor mij). Leuke was wel dat het compilaties via de %BAND% tag ondersteunde.
Heb je ingesteld dat hij gdm in plaats van xdm moet gebruiken? Die staan relatief los van de desktop die je gebruikt, je kan prima met gdm naar KDE gaan bijvoorbeeld, zonder dat je gnome desktop geinstalleerd hebt.MoiZie schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:23:
Dingen die bij een upgrade niet goed werken; het Xubuntu splashscherm blijft staan, terwijl ik de xubuntu-desktop e.d. verwijderd heb. Usplash (toch?) opnieuw geinstalleerd en ubuntu-artwork-usplash geinstalleerd heb staan.
This too shall pass
Verwijderd
Het is geen WindowsBeuzelarij schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:01:
[...]
Krijg je daarbij al de RC, of nog de laatste bèta? Ik zit eigenlijk nu te wachten op de iso van de RC.
[quote]HetWonder schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:08:
[...]
Ik hoor de naam van dat prog ineens vaker vallen... Wat is nu het voordeel ten opzichte van Rhythmbox? Ik heb zelf geen iPod maar mocht het ten opzichte van Rhythmbox wat extra's bieden ben ik altijd wel benieuwd
[...]
Denk drie grote pluspunten te weten;
1 - Addons. Functionaliteit kan je uitbreiden naar wens, zoals met Firefox.
2 - Library management. Songbird scant je mp3 "real time in".
3 - GUI is een 1 op 1 copy van iTunes. Functioneel en gelikt design.
Verder is alles ook super easy, zeg-maar plug an play..
[...]
Ik hoor de naam van dat prog ineens vaker vallen... Wat is nu het voordeel ten opzichte van Rhythmbox? Ik heb zelf geen iPod maar mocht het ten opzichte van Rhythmbox wat extra's bieden ben ik altijd wel benieuwd
[...]
Denk drie grote pluspunten te weten;
1 - Addons. Functionaliteit kan je uitbreiden naar wens, zoals met Firefox.
2 - Library management. Songbird scant je mp3 "real time in".
3 - GUI is een 1 op 1 copy van iTunes. Functioneel en gelikt design.
Verder is alles ook super easy, zeg-maar plug an play..
Is allemaal bekend, maar ik moet straks een nieuw systeempje installeren. Daarom wilde ik graag weten of letatcest al de RC had ontvangen. Ik heb daarnaast ook liever de RC dan een bèta op een schijfje, al is het alleen maar om aan iemand af te geven.Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:52:
Het is geen Windows. Als je de beta installeert en daarna update dan ben je gelijk aan de RC. Als je netjes blijft updaten dan heb je aan het eind gewoon de final draaien.
Hoe staat het eigenlijk met de ondersteuning voor laptops in karmic vergeleken met jaunty?
-Display dimmen
-power management
-Fn-toets ondersteuning
Want dat is een van de dingen die bij mij in 9.04 nog niet lekker werken
-Display dimmen
-power management
-Fn-toets ondersteuning
Doe dan de daily-live dan ben je nagenoeg bij:Beuzelarij schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 16:45:
[...]
Is allemaal bekend, maar ik moet straks een nieuw systeempje installeren. Daarom wilde ik graag weten of letatcest al de RC had ontvangen. Ik heb daarnaast ook liever de RC dan een bèta op een schijfje, al is het alleen maar om aan iemand af te geven.
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Afhankelijk van je laptop... Mijn vorige laptop deed het perfect. Maar mijn nieuwe doet dat dus nietIcyzer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:41:
Hoe staat het eigenlijk met de ondersteuning voor laptops in karmic vergeleken met jaunty?
-Display dimmen
-power management
-Fn-toets ondersteuning
Samsung r510
Achja dat word lekker googlen+hopen
Hier staat iig wat info, al is het wat summier. Klinkt wel positief.Icyzer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:57:
Samsung r510Achja dat word lekker googlen+hopen
Zoals alles in Ubuntu werkt het voor het grootste deel, maar is het nog lang niet compleet.Icyzer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:41:
-Display dimmen
-power management
-Fn-toets onderstuning
Zo werken bv. de Fn-knoppen voor geluid bij mij prima, maar doen die voor helderheid helemaal niets.
WLAN-knop is al jaren vergeefse moeite, zelfs als het knopje uit staat heb ik WiFi, gelukkig, want in Ubuntu kan je het ook niet aanzetten
Sleep en hibernate werkt voor het eerst sinds Feisty perfect op mijn laptop, al krijg ik na sleep, altijd een icoontje dat er een kernel-conflict is gebeurd. Maar het werkt prima.
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Hier in 9.04 doet het dimmen en geluidsniveau veranderen met de fn toetsen het prima. Snelstart toetsen links van toetsenbord (browser, mail) doen het prima, de rest van de knoppen (lock, presentation mode iets, en nog 2 waarvan ik niet eens weet wat ze doen) gebruik ik nooit dus kan ik niks over zeggen.Icyzer schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:41:
-Display dimmen
-power management
-Fn-toets ondersteuning
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Heeft iemand hier ervaring met Desklets? Heb geprobeerd een calendar op m'n desktop te plaatsen, maar die is niet zo sticky. (als ik op de "click all windows and show desktop" button klik is ie weg).
Het is er vanavond niet meer van gekomen, voetbalavondje, maar de RC's zijn inmiddels uit. Ook de iso's.knakworst schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:48:
Doe dan de daily-live dan ben je nagenoeg bij:
http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Welke laptop heb je?Petervanakelyen schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 21:53:
[...]
Zoals alles in Ubuntu werkt het voor het grootste deel, maar is het nog lang niet compleet.
Zo werken bv. de Fn-knoppen voor geluid bij mij prima, maar doen die voor helderheid helemaal niets.
WLAN-knop is al jaren vergeefse moeite, zelfs als het knopje uit staat heb ik WiFi, gelukkig, want in Ubuntu kan je het ook niet aanzetten
Sleep en hibernate werkt voor het eerst sinds Feisty perfect op mijn laptop, al krijg ik na sleep, altijd een icoontje dat er een kernel-conflict is gebeurd. Maar het werkt prima.
Alles behalve de fingerprint reader werkt op mijn Thinkpad x301... maar dat is al jaren zo.
Verwijderd
Same here op een Thinkpad T60. Alles behalve de fingerprint (maar die wil ik ook niet gebruiken dus dat scheelt).Boudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:35:
[...]
Welke laptop heb je?
Alles behalve de fingerprint reader werkt op mijn Thinkpad x301... maar dat is al jaren zo.
Zijn ze vrij vlot mee... dacht dat die pas 2 dagen voor de final uit kwam.Beuzelarij schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:31:
[...]
Het is er vanavond niet meer van gekomen, voetbalavondje, maar de RC's zijn inmiddels uit. Ook de iso's.
youtube.com/@hisrep
Altijd precies op tijd:HetWonder schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 01:38:
[...]
Zijn ze vrij vlot mee... dacht dat die pas 2 dagen voor de final uit kwam.
http://boogiemanscave.fil...a-timeline-1024x478-1.jpg
Haha dat Debian slakje.. verwijst dat ergens naar voor die Alpha of die datum ofzo?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Een Medion MD-98200.Boudewijn schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 23:35:
[...]
Welke laptop heb je?
Fingerprint zit er niet op, dus daar heb ik geen ervaring mee
Debian Import Freeze denk ik. Maar die was al eerder!null schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 08:48:
Haha dat Debian slakje.. verwijst dat ergens naar voor die Alpha of die datum ofzo?
Jongens (of meisjes, maar dat denk ik niet) help eens.
1. ik wilde volgende week de 29e een frisse format en herinstall van mijn netbook doen met de final van 9.10
2. ik heb vandaag een vrije dag en niks te doen, en de Release Candidate is dus net uit.
Wie kan me argumenten geven om vandaag niet toch alvast te beginnen met de release candidate en volgende week een dist upgrade te doen.
1. ik wilde volgende week de 29e een frisse format en herinstall van mijn netbook doen met de final van 9.10
2. ik heb vandaag een vrije dag en niks te doen, en de Release Candidate is dus net uit.
Wie kan me argumenten geven om vandaag niet toch alvast te beginnen met de release candidate en volgende week een dist upgrade te doen.
youtube.com/@hisrep
Verwijderd
ik zou geen reden weten. tenzij je de komende week zwaar afhankelijk bent van een stabiel systeem en geen risico's wil nemen.
Als je geen risico's wil nemen wacht je nog een maand, dan zijn de meeste berichten van de mailinglists ook weer geluwd en weet je wat je kan doen om problemen op te lossen.Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:28:
ik zou geen reden weten. tenzij je de komende week zwaar afhankelijk bent van een stabiel systeem en geen risico's wil nemen.
Ik zal wel moeten, heb 4 systemen die zo goed als gelijkertijd over moeten en tentamenweken.
Wil een ntfs schijf mounten, maar krijg de onderstaande melding.
Kan ik hieruit de conclusie trekken dat die ntfs-schijf gaar is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Mounting /mnt/windows failed. $MFTMirr does not match $MFT (record 0). Failed to mount '/dev/sda1': Input/output error NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation for more details. |
probeer dit?NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation
for more details.
Ja hij is gaar, gooi maar weghimlims_ schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:10:
Wil een ntfs schijf mounten, maar krijg de onderstaande melding.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Mounting /mnt/windows failed. $MFTMirr does not match $MFT (record 0). Failed to mount '/dev/sda1': Input/output error NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation for more details.
Er zijn nogal veel mogelijke redenen waarom iets niet kan mounten. Probeer eens de suggesties te doen die de foutmelding je al geeft en kijk anders eens bij de harde waren faqs wat je moet doen als je denkt dat je HD stuk gaat.
This too shall pass
Gisteravond RC gedownload en net geinstalleerd. Ben zeer in m'n nopjes met 9.10, twee teleurstellingen.
1. Ik werd begroet door "GNU Grub 1.97" met mooie jaren 90 looks......
2. Waar ik in 9.04 en Mint 7 de optie kreeg om properiety driver te installeren van broadcom (voor m'n wireless kaart), kan hij hier niks vinden...... Zit nu dus maar "mooi" vanaf Windows 7 te typen...... Iemand hier een oplossing voor?
2. Waar ik in 9.04 en Mint 7 de optie kreeg om properiety driver te installeren van broadcom (voor m'n wireless kaart), kan hij hier niks vinden...... Zit nu dus maar "mooi" vanaf Windows 7 te typen...... Iemand hier een oplossing voor?
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Wired de driver downloaden/installeren en dan installeren?afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:22:
Gisteravond RC gedownload en net geinstalleerd. Ben zeer in m'n nopjes met 9.10, twee teleurstellingen.
Hmmm...... Ben nog niet zo erg thuis in ubuntu. Is daar een leuk sudo command voor, want ik zie weinig kans van slagen in het zelf compilen met fw cutter (wat ik ergens gelezen had) . Of het zou leuk zijn als iemand een linkje heeft.Touchdomex schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:24:
[...]
Wired de driver downloaden/installeren en dan installeren?
ga eens naar system-->administration-->synaptic en zoek daar eens naar broadcomchip.... Bij mij staan er 4 drivers voor broadcom wireless chips.afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:35:
[...]
Hmmm...... Ben nog niet zo erg thuis in ubuntu. Is daar een leuk sudo command voor, want ik zie weinig kans van slagen in het zelf compilen met fw cutter (wat ik ergens gelezen had) . Of het zou leuk zijn als iemand een linkje heeft.
Voor de rest je kan gewoon een ethernetkabel aansluiten toch? Werkt hij dan wel goed? of niet?
Die proprietary driver zit niet op de CD gebakken waarschijnlijk, omdat het "porprietary" is. Het is verder heel simpel als je zorgt dat je wired connectie hebt, kun je de driver activeren. Daar is geen command line voor nodig.afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:35:
[...]
Hmmm...... Ben nog niet zo erg thuis in ubuntu. Is daar een leuk sudo command voor, want ik zie weinig kans van slagen in het zelf compilen met fw cutter (wat ik ergens gelezen had) . Of het zou leuk zijn als iemand een linkje heeft.
Volgens mij hoeft hij alleen bij de notification iets aan te klikken, vergelijkbaar met Nvidia/AMD display driver.Touchdomex schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:38:
ga eens naar system-->administration-->synaptic en zoek daar eens naar broadcomchip.... Bij mij staan er 4 drivers voor broadcom wireless chips.
Edit: Laat maar ik heb zelf niet goed gelezen.
Toch maar in synaptic aanvinken dan maar!
[ Voor 29% gewijzigd door knakworst op 23-10-2009 14:02 ]
Zit die er nou nog steeds in? Dan ga ik idd nog maar ff wachten tot volgende week, heb geen zin om weer allemaal dingen handmatig te moeten updaten volgende week. Volgens mij is dat zelfs niet eens mogelijk met een bootloader zonder een reinstall.afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:22:
Ben alweer een kleine 2 uur bezig om een bootable UNR stickje te krijgen met de 9.10 RC, ligt dat nou aan mij? Unetbootin werkt niet, via de ingebouwde ubuntu usb-creator tool laad ie niet verder dan het ubuntu logo...
wat dat betreft blijf ik bij mn standpunt dat ze op het punt van images publishen nog steeds veel moeten leren.
youtube.com/@hisrep
Heb ik totaal geen last van, en ik test de images heel regelmatig. Probeer eens een andere USB-stick? Je moet bij het opstarten ook wel een beetje geduld hebben zodra je het ubuntu-logo ziet...HetWonder schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:47:
[...]
Ben alweer een kleine 2 uur bezig om een bootable UNR stickje te krijgen met de 9.10 RC, ligt dat nou aan mij? Unetbootin werkt niet, via de ingebouwde ubuntu usb-creator tool laad ie niet verder dan het ubuntu logo...
wat dat betreft blijf ik bij mn standpunt dat ze op het punt van images publishen nog steeds veel moeten leren.
indien ik de windows partitie boot, komt ik in een loop:Sallin schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:23:
[...]
Ja hij is gaar, gooi maar weg
Er zijn nogal veel mogelijke redenen waarom iets niet kan mounten. Probeer eens de suggesties te doen die de foutmelding je al geeft en kijk anders eens bij de harde waren faqs wat je moet doen als je denkt dat je HD stuk gaat.
bios > windows loader > checkdisk > reboot > bios > windows loader > checkdisk > reboot > bios .... njah je snapt 'm
De checkdisk zegt dat alles flex is, en reboot
OM FAQhimlims_ schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:12:
[...]
indien ik de windows partitie boot, komt ik in een loop:
bios > windows loader > checkdisk > reboot > bios > windows loader > checkdisk > reboot > bios .... njah je snapt 'm
De checkdisk zegt dat alles flex is, en reboot
[ Voor 7% gewijzigd door Sallin op 23-10-2009 14:13 ]
This too shall pass
Ik heb laatst weer eens een dock geprobeerd en kwam erachter dat je compiz nodig hebt.
Echter als ik compiz met een dock aan heb en een filmpje kijk met vlc dan lagt het filmpje als ik de dock gebruik.
Dus de vraag is er een alternatief dat minder vraagt van de hardware
Echter als ik compiz met een dock aan heb en een filmpje kijk met vlc dan lagt het filmpje als ik de dock gebruik.
Je kunt gewoon de bootloader apart overschrijven/updaten. Dus de MBR overschrijven met een nieuwe Grub, staat los van de rest van de schijf. Wel even een beetje op inlezen oid, niet zo maar aan gaan knutselen.HetWonder schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:47:
[...]
Zit die er nou nog steeds in? Dan ga ik idd nog maar ff wachten tot volgende week, heb geen zin om weer allemaal dingen handmatig te moeten updaten volgende week. Volgens mij is dat zelfs niet eens mogelijk met een bootloader zonder een reinstall.
Update wat betreft de driver:
Heb hem even aan een wire gehangen (van m'n ouders pc) , bij synaptic op "reload" geklikt, aardig wat packages geupdate, en tada, bij het klikken op system -> administration -> hardware drivers klikte stonden daar zomaar 2 drivers voor m'n wireless kaart.
Toch jammer dat het in verleden die extra stappen niet nodig waren, maar er zullen vast wel redenen voor zijn (ruimte besparen op cd, 700mb is niet zo gek veel meer tegenwoordig) .
Nog erger is natuurlijk het ontbreken van GRUB2, moet ik daar weer een nieuwe install voor doen. (/me weet dat het niet vereist is, maar wel een stuk makkelijker! )
Heb hem even aan een wire gehangen (van m'n ouders pc) , bij synaptic op "reload" geklikt, aardig wat packages geupdate, en tada, bij het klikken op system -> administration -> hardware drivers klikte stonden daar zomaar 2 drivers voor m'n wireless kaart.
Toch jammer dat het in verleden die extra stappen niet nodig waren, maar er zullen vast wel redenen voor zijn (ruimte besparen op cd, 700mb is niet zo gek veel meer tegenwoordig) .
Nog erger is natuurlijk het ontbreken van GRUB2, moet ik daar weer een nieuwe install voor doen. (/me weet dat het niet vereist is, maar wel een stuk makkelijker! )
Misschien kun je snel een USB stickje maken die GRUB kan updaten, wordt wel vaker gedaan denk ik (dan meer voor rescue doeleinden, maar goed als er versie 2 op staat is het prima).
Nieuwe packatge binnen halen en dan iets als grub-install doen als dat niet gebeurt bij update? Een reinstall is meer werk dan even een paar commando's uitvoeren in terminal en het effect is hetzelfde.afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:18:
Update wat betreft de driver:
https://wiki.ubuntu.com/KernelTeam/Grub2Testing
Maar ik dacht dat Grub 1.97 Grub 2 is?
Bij debian vond ik het volgende:afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:18:
Het is dus te danken aan Broadcom dat het niet rechtstreeks de kernel in kan.The Broadcom wireless chip needs software, called "firmware", that runs on the wireless chip itself during operation. This firmware is copyrighted by Broadcom and it must be extracted from Broadcom's proprietary drivers. To get such firmware on your system, you must download the driver from a legal distribution point, as noted below. Then you must extract the firmware from that Broadcom driver by using b43-fwcutter (or bcm43xx-fwcutter) and install it in the special directory for firmware - usually /lib/firmware. Please note that the firmware from the binary drivers is Copyrighted by Broadcom Corporation and must not be redistributed.
[ Voor 85% gewijzigd door knakworst op 23-10-2009 14:37 ]
Waarschijnlijk worden de plaatjes verwacht die hier eerder genoemd zijn, ws komt dat later pas(alsof dat belangrijk is)knakworst schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:28:
https://wiki.ubuntu.com/KernelTeam/Grub2Testing
Nee, daar gaat het uiteraard niet om. Maar je begrijpt dat als ik GRUB2 verwacht, 1.97 wat verwarring schept. Wat betreft het updaten van GRUB, ik dacht dat ik ergens in dit topic gelezen had dat er niet viel te upgraden van GRUB naar GRUB2 zonder een fresh install of gigantisch gekloot in config files, blijkbaar zit ik daar verkeerd.Loekie schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:37:
[...]
Waarschijnlijk worden de plaatjes verwacht die hier eerder genoemd zijn, ws komt dat later pas(alsof dat belangrijk is)
Wat betreft de driver, ik heb in het verleden er ook heel wat over gelezen, en was zo ervan op de hoogte dat hij inderdaad niet met de kernel meegebakken kon worden. Echter, blijkbaar trekken Mint 7 en Ubuntu 9.04 zich daar niet gek veel van aan, en leveren ze die toch mee, maar niet in de kernel zelf. Daar kon je hem zonder internet gelijk activeren, hier moest ik dus eerst met synaptic wat grappen uithalen (lees: een reload doen waar internet toch echt voor nodig was) . Niet dat het veel uitmaakt, maar blijkbaar is dat toch veranderd.
Verwijderd
nee, daar vergis je je niet in, dat staat zelfs in de releasenotes!afraca schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:31:
[...]
Nee, daar gaat het uiteraard niet om. Maar je begrijpt dat als ik GRUB2 verwacht, 1.97 wat verwarring schept. Wat betreft het updaten van GRUB, ik dacht dat ik ergens in dit topic gelezen had dat er niet viel te upgraden van GRUB naar GRUB2 zonder een fresh install of gigantisch gekloot in config files, blijkbaar zit ik daar verkeerd.
Dit is wat er staat:Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:33:
[...]
nee, daar vergis je je niet in, dat staat zelfs in de releasenotes!
Als hij nu al 1.97 heeft draaien is dat de testversie van 2. Dan zit je dus al op 2 en is bovenstaande niet van toepassing.GRUB 2 by default
GRUB 2 is the default boot loader for new installations with Ubuntu 9.10 RC, replacing the previous GRUB "Legacy" boot loader. Existing systems will not be upgraded to GRUB 2 at this time, as automatically reinstalling the boot loader is an inherently risky operation.
If you wish to upgrade your system to GRUB 2, then see the GRUB 2 testing page for instructions. See also the upstream draft manual.
Some features are still missing relative to GRUB Legacy. Notable among these are lock/password support, an equivalent of grub-reboot, and Xen handling.
offtopic:
De knop "laatste" bij de paginering van dit topic brengt me bij 99, niet 100, waar we nu zijn. Deed me gelijk denken, misschien met 9.10 idee om een nieuw deel aan te maken?
EDIT: weet niet wáár hij me brengt, maar in ieder geval niet 100
De knop "laatste" bij de paginering van dit topic brengt me bij 99, niet 100, waar we nu zijn. Deed me gelijk denken, misschien met 9.10 idee om een nieuw deel aan te maken?
EDIT: weet niet wáár hij me brengt, maar in ieder geval niet 100
En mijn welgemeende excuses dat ik niet even moeite deed uit te zoeken waarom ik 1.97 had.......
EDIT2: En hoewel er ongetwijfeld goed over nagedacht is, ben ik nog niet zo'n fan van empathy...... pidgin toch wat fijner
[ Voor 24% gewijzigd door afraca op 23-10-2009 16:04 ]
Probleem opgelost!Icyzer schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:13:
Ik heb laatst weer eens een dock geprobeerd en kwam erachter dat je compiz nodig hebt.
xcompmgr icm transset staan gewoon in de repo's laten makkelijk schermpjes doorzichtig maken en laat docks werken.
Echt een aanrader voor 'cheap' graphics..
Is er van GRUB dan binnen een week de final 2.0 uit?Loekie schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:49:
Als hij nu al 1.97 heeft draaien is dat de testversie van 2. Dan zit je dus al op 2 en is bovenstaande niet van toepassing.
youtube.com/@hisrep
Nee, de grub jongens zijn niet zo geweldig in finale releases. De 1.0 hebben ze nooit gehaald. Na 0.97 zijn maar direct door gegaan naar 1.90HetWonder schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:11:
Is er van GRUB dan binnen een week de final 2.0 uit?
Hoewel Grub2 nog niet helemaal af is wordt hij toch al als beter beschouwd dan Grub1.
Ik geloof dat je de versie nummers van Grub andersom moet lezen.
versie 1.97 = nog 0.03 tot versie 2.0
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Verwijderd
Gezien het feit dat ze al sinds 2002 met GRUB 2 bezig zijn denk ik van nietHetWonder schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:11:
[...]
Voor de netbookers; ik ben vanochtend overgestapt naar Moblin 2.0 Dat is toch wel even een verademing in vergelijking met UNR. Alles werkt in 1x out of the box (wifi, geluid, fn-toetsen, zelfs de webcam!) en het start echt razendsnel op. Geen ubuntu meer op de netbook dus voorlopig
youtube.com/@hisrep
zo, ik echt zoeken en zoeken naar hoe ik moblin uit krijg.. iets met de powerbutton zelf misschien?
Totdat de final van ubuntu moblin uit is?HetWonder schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:21:
Voor de netbookers; ik ben vanochtend overgestapt naar Moblin 2.0 Dat is toch wel even een verademing in vergelijking met UNR. Alles werkt in 1x out of the box (wifi, geluid, fn-toetsen, zelfs de webcam!) en het start echt razendsnel op. Geen ubuntu meer op de netbook dus voorlopig
http://cdimage.ubuntu.com...remix/daily-live/current/
lol... flauw hoor! moet zeggen dat dat moblin er lekker uitziet en prima werkt, maar aangezien het wel heel streng in de leer is m.b.t. open source, kun je toch weer veel dingen niet afspelen en zo
Ik ben op zoek naar een RSS reader, die ik mooi op mijn bureaublad staat, en doorzichtig is. Een beetje zoals dit dus:

(Dit is op windows, maar ik bedoel dus zo doorschijnend, wat mooi integreerd met je desktop).
Ik heb gegoogled, maar alles wat ik tegenkwam waren programma's die je moest opstarten, en waarbij je een (imo) lelijk interface kreeg. Ik wil gewoon een rijtje met de laatste updates, netjes op mijn desktop, die ik bij het opstarten meteen kan zien. Ik kon er niet helaas geen vinden, omdat ik niet echt weet waar ik op moest googlen. Heb gezocht op "RSS reader ubuntu" enz, maar dan kwam ik dus alleen die anderen tegen. Iemand die toevallig iets weet? Of hoe ik zo eentje kan instellen zodat hij mooi op je desktop staat?

(Dit is op windows, maar ik bedoel dus zo doorschijnend, wat mooi integreerd met je desktop).
Ik heb gegoogled, maar alles wat ik tegenkwam waren programma's die je moest opstarten, en waarbij je een (imo) lelijk interface kreeg. Ik wil gewoon een rijtje met de laatste updates, netjes op mijn desktop, die ik bij het opstarten meteen kan zien. Ik kon er niet helaas geen vinden, omdat ik niet echt weet waar ik op moest googlen. Heb gezocht op "RSS reader ubuntu" enz, maar dan kwam ik dus alleen die anderen tegen. Iemand die toevallig iets weet? Of hoe ik zo eentje kan instellen zodat hij mooi op je desktop staat?
Wat je wil is een desklet die RSS toont. Bijvoorbeeld via het desklet systeem van gdesklets. Volgens mij heeft die standaard een RSS desklet die vast ook wel transparant te maken is. Zoek maar even in synaptic.
Moblin Remix is niets anders dan een soort test distro die dezelfde apps draait als moblin. T wordt verder niks serieus, is meer iets voor developers voorzover ik begreep.Lizard schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:09:
[...]
Totdat de final van ubuntu moblin uit is?
http://cdimage.ubuntu.com...remix/daily-live/current/
youtube.com/@hisrep
Dank je, het lijkt erop dat dat is wat ik zoeksub0kelvin schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:27:
Wat je wil is een desklet die RSS toont. Bijvoorbeeld via het desklet systeem van gdesklets. Volgens mij heeft die standaard een RSS desklet die vast ook wel transparant te maken is. Zoek maar even in synaptic.
Alleen geeft hij een vrij vage foutmelding als ik hem wil opstarten: "Uitvoeren van dochterproces ‘/usr/lib/gdesklets/gdesklets-shell’ is mislukt (Bestand of map bestaat niet)"
Ik kreeg constant (tijdens het installeren, hij was nog niet klaar) de vraag voor een email adres van "deze computer", steeds op annuleren gedrukt (kwam steeds terug). Daarna niet meer gezien, zou het hier wat mee te maken hebben?
Als er mensen zijn die de nieuwe Gnome-shell willen proberen uit gnome-3.0:
Om te installeren...
Om te draaien... (weer terug naar oude panel setup doe je door het script in de terminal te killen)
Je kan naar het activities scherm door OF op de knop linksboven te klikken OF je cursor naar de linkerbovenhoek van je scherm te gooien OF de superknop in te drukken.
Het ziet er ongeveer zo uit:
http://live.gnome.org/GnomeShell/Screenshots
code:
1
| sudo aptitude install gnome-shell |
Om te installeren...
code:
1
| gnome-shell --replace |
Om te draaien... (weer terug naar oude panel setup doe je door het script in de terminal te killen)
Je kan naar het activities scherm door OF op de knop linksboven te klikken OF je cursor naar de linkerbovenhoek van je scherm te gooien OF de superknop in te drukken.
Het ziet er ongeveer zo uit:
http://live.gnome.org/GnomeShell/Screenshots
Legacy GRUB is aan versienummer 0.97 toe. Ik weet niet of het stabiel is, maar het wordt wel al jaren gebruikt als standaard bootloader door verscheidene distro's. Ik draai het zelf ook en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.HetWonder schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:11:
[...]
Verkijk je niet op versienummers, in de OSS-wereld werkt dat heel anders dan bij commerciële software.
[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 24-10-2009 21:59 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Orian, die screenie die je gepost had, weet je zéker dat dat windows is? Zie namelijk nergens de standaard startbalken of iets dergelijks? En ik weet toevallig dat conky vanaf 1.7.2 ook van die mooi ringen (in het midden) ondersteund (laatst een blogpost met gruwelijk mooie uitvoering gezien, nergens terug te vinden....)
Zometeen even naar ubuntu booten en GNOME shell proberen, maar ben nogal huiverig over dat "naast de "classic" GNOME draaien" .....
Zometeen even naar ubuntu booten en GNOME shell proberen, maar ben nogal huiverig over dat "naast de "classic" GNOME draaien" .....
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ik heb gewoon gegoogled. Ik ging er eigenlijk automatisch van uit dat het windows was, omdat 90% van de screenshots daar vandaan komt. Het zou eigenlijk net zo goed iets anders kunnen zijn.
Mooi, ben ik niet helemaal achterlijk en had ik gelijk. 't Is een linux distro, sowiezo. En een redelijk recente ook, aangezien conky 1.7.2 word gebruikt. Heb je daar gelijk je bevestiging dat een rss reader transparant op je linux desktop kan komenOrian schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:32:
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ik heb gewoon gegoogled. Ik ging er eigenlijk automatisch van uit dat het windows was, omdat 90% van de screenshots daar vandaan komt. Het zou eigenlijk net zo goed iets anders kunnen zijn.
Is er hier trouwens iemand die Ubuntu Moblin Remix al eens geprobeerd heeft? Moblin werkt opzich prima maar het gebrek aan repositories is toch behoorlijk jammer. Een paar kleine updates zou al veel verbeteringen brengen.
youtube.com/@hisrep
Kan hem morgenavond wel even testen. (Heb een 901 eee) als 3g daar wel in werkt, dan zou dat iig positief zijn.
Dat klopt dan niet helemaal met deze aankondiging:HetWonder schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:46:
[...]
Moblin Remix is niets anders dan een soort test distro die dezelfde apps draait als moblin. T wordt verder niks serieus, is meer iets voor developers voorzover ik begreep.
Canonical announces support for Moblin v2.
Ben er idd ook achter dat ik me vergist heb. Het is wel een distro die voorlopig als Developers Edition wordt uitgebracht (dus voor de knutselaars), maar Moblin Remix 9.10 RC is gewoon te downloaden vanaf cdimage.ubuntu.com. Ben er nu mee bezig; t ziet er op youtube toch te veelbelovend uit
youtube.com/@hisrep
Iemand hier eens dat GRUB2 complete crap is ?
Het is me nog steeds gelukt om terug Ubuntu op te starten, sinds Windows 7 mijn MBR heeft overschreven.
Ik heb alleen maar een LiveCD van Jaunty, terwijl ik Karmic draai. Ik heb GRUB2 ook nooit goed geconfigureerd gekregen, maar omdat ik toch niet aan de geringe documentatie aan uit kan, heb ik het maar laten staan.
Het is me nog steeds gelukt om terug Ubuntu op te starten, sinds Windows 7 mijn MBR heeft overschreven.
Ik heb alleen maar een LiveCD van Jaunty, terwijl ik Karmic draai. Ik heb GRUB2 ook nooit goed geconfigureerd gekregen, maar omdat ik toch niet aan de geringe documentatie aan uit kan, heb ik het maar laten staan.
Je zegt dat GRUB2 crap is omdat W7 je MBR heeft overgeschreven...... Naar mijn idee niet echt eerlijk..... Maar ik heb in het verleden een soortgelijke situatie meegemaakt (wat gelukkig verwacht was), en toen mezelf aangeleerd altijd linux MBR over te laten schrijven en dat als bootloader houden.Petervanakelyen schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:24:
Iemand hier eens dat GRUB2 complete crap is ?
Heb eigenlijk nog niks te klagen over GRUB2.
EDIT: andere vraag, ubiquity, die firefox enhancement add-on (video), deed het in windows altijd gewoon met ctrl+spatie, maar in ubuntu gebeurt er dan bizar weinig. Iemand een idee?
[ Voor 12% gewijzigd door afraca op 25-10-2009 17:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen