Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ratpoison! Er is niets makkelijkers
IceWM en Fluxbox zijn ook goede. IMHO is XFCE een goeie tussenstap, maar het kan makkelijker/sleeker/simpeler
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Xubuntu kun je gewoon downloaden, is wat laagdrempeliger. Ik heb het zelfs op m'n PS3 staan
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verder zie ik weinig verschil met gnome, en snelheid is geen issue op mijn triple-core....
Al weer terug naar gnome dus maar.
Ratpoison is gewoon een tiling window manager. Daar zijn er wel meer van, kijk bv ook eens naar http://xmonad.org/Touchdomex schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:46:
http://www.nongnu.org/ratpoison/
Ratpoison! Er is niets makkelijkers![]()
IceWM en Fluxbox zijn ook goede. IMHO is XFCE een goeie tussenstap, maar het kan makkelijker/sleeker/simpeler
Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart
Als je wel wat meer ervaring hebt kan je aan de slag met alternatieven voor de standaard programma's en het stroomlijnen van onder andere harddiskruimtegebruik. Als je dat niet achteraf wilt doen kan je met de alternate setup cd een heleboel vantevoren instellen.
Als je een hele kale windowmanager wilt hebben met alleen die paar programma's die je zelf wilt en niet te beroerd bent om dependencies zelf op te zoeken, dan zou ik Ubuntu laten varen en met Debian, Slackware of Gentoo aan de slag gaan. Die kan je meer lean en mean krijgen als basis, en naar behoefte uitbreiden.
And say goodbye to the mouseTouchdomex schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:46:
http://www.nongnu.org/ratpoison/
Ratpoison! Er is niets makkelijkers![]()
Openbox vind ik een heerlijke floating lightweight window manager. Zelf gebruik ik XMonad , een eenvoudige tiling window manage geschreven in Haskell. Voordelen zijn dat er onwijs veel documentatie is en mogelijkheden , dus ook veel tijd om te verspillen aan configureren
Keep it simple stupid
Het zijn dan ook meestal de gentoo, Arch , debian , Slackware users die veelal andere window managers gebruiken. Ubuntu moet gewoon out of de box werkengwystyl schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:43:
Ik denk dat de kracht van Ubuntu juist is dat je een window-manager/desktop environment krijgt naar eigen voorkeur (KDE, Gnome of XFCE), met de daarbij horende programma's. Dat houdt in dat er 'basic' programma's aanwezig zijn, waarvan je een deel waarschijnlijk niet zult (willen) gebruiken. Het zorgt er wel voor dat iemand met niet al te veel linux-ervaring niet gelijk in het diepe gegooid wordt maar zijn standaard dingetjes kan doen zonder een steile leercurve.
Als je wel wat meer ervaring hebt kan je aan de slag met alternatieven voor de standaard programma's en het stroomlijnen van onder andere harddiskruimtegebruik. Als je dat niet achteraf wilt doen kan je met de alternate setup cd een heleboel vantevoren instellen.
Als je een hele kale windowmanager wilt hebben met alleen die paar programma's die je zelf wilt en niet te beroerd bent om dependencies zelf op te zoeken, dan zou ik Ubuntu laten varen en met Debian, Slackware of Gentoo aan de slag gaan. Die kan je meer lean en mean krijgen als basis, en naar behoefte uitbreiden.
Keep it simple stupid
Dan zul je bij de fabrikanten moeten klagen, de opensource community kan er niet veel aan doen. Wie gebruikt er eigenlijk nog cd/dvd/'s etc. ?Joshua schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:18:
Ik vind het jammer dat je onder Linux geen Blu-rays kunt afspelen.
Keep it simple stupid
Kan dat niet? Lijkt me een codec-kwestie ofniet?Joshua schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:18:
Ik vind het jammer dat je onder Linux geen Blu-rays kunt afspelen.
Ik doe nu via SSH met mijn laptop mijn desktop bedienen die ik nu ergens in een hoekje heb weggezet!
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ja en die keys zijn juist het probleem, die worden zovaak veranderd dat de keys die je kunt vinden al niet meer werken. Gebruik nu gewoon Windows Seven met PowerDVD.MaximusTG schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 23:38:
Blu-ray kan wel als ik een beetje google, is alleen niet zo makkelijk (en twijfelachtig legaal), omdat je met keys en decrypting aan de gang moet. Het is de DRM die het moelijk maakt.
Wordt gewoon tijd dat ik een HD-TV koop en een stand-alone Blu-ray speler.
Zijn er hier verder mensen die al geupdated hebben naar Grub 2? Zo ja hoe ging het?
Ja, ikkeJoshua schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 00:03:
[...]
Ja en die keys zijn juist het probleem, die worden zovaak veranderd dat de keys die je kunt vinden al niet meer werken. Gebruik nu gewoon Windows Seven met PowerDVD.
Wordt gewoon tijd dat ik een HD-TV koop en een stand-alone Blu-ray speler.
Zijn er hier verder mensen die al geupdated hebben naar Grub 2? Zo ja hoe ging het?
Het is idd de intel-driver die zorgt voor matige grafische prestaties. Google staat er vol mee, maar imho zijn er te veel ietwat vage oplossingen. Het meest logische zijn de opties om te downgraden naar de intel 2.4 driver uit intrepid, of juist te upgraden naar de intel-driver die met karmic meegeleverd gaat worden.
Verder is het mogelijk om je xorg.conf aan te passen, en of een /etc/adobe aan te maken en daarin je flash prestaties te tweaken....er wordt her en der wisselend suc6 gemeld met alle verschillende opties. Er wordt natuurlijk van alles door elkaar gebruikt.
Eeebuntu schijnt idd soepeler te draaien, maar is gebaseerd op intrepid en zodoende vrees ik dat ik dan weer mag gaan compileren mbt mijn wired en wireless. Dat werkt nu wel redelijk out of the box op mijn asus 1005HA-H..
Overigens een vreemde zaak dat intel en ubuntu zo ver uit elkaar zijn gedreven...
Overigns draait UNR jaunty als geheel heel aardig, ik ben de netbook interface al gaan waarderen.
Leuker dan het legacy xp home dat meegeleverd wordt.
In Karmic werkt het gelukkig wel goedneeroeter schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 09:03:
Een paar side-notes tav de issues met UNR:
Het is idd de intel-driver die zorgt voor matige grafische prestaties. Google staat er vol mee, maar imho zijn er te veel ietwat vage oplossingen. Het meest logische zijn de opties om te downgraden naar de intel 2.4 driver uit intrepid, of juist te upgraden naar de intel-driver die met karmic meegeleverd gaat worden.
Verder is het mogelijk om je xorg.conf aan te passen, en of een /etc/adobe aan te maken en daarin je flash prestaties te tweaken....er wordt her en der wisselend suc6 gemeld met alle verschillende opties. Er wordt natuurlijk van alles door elkaar gebruikt.
Eeebuntu schijnt idd soepeler te draaien, maar is gebaseerd op intrepid en zodoende vrees ik dat ik dan weer mag gaan compileren mbt mijn wired en wireless. Dat werkt nu wel redelijk out of the box op mijn asus 1005HA-H..
Overigens een vreemde zaak dat intel en ubuntu zo ver uit elkaar zijn gedreven...
Overigns draait UNR jaunty als geheel heel aardig, ik ben de netbook interface al gaan waarderen.![]()
Leuker dan het legacy xp home dat meegeleverd wordt.
Nog 10 dagen te gaan
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Verwijderd
Ik draai op dit moment Ubuntu 9.04 jaunty en nadat het systeem een tijdje gelopen heeft en ik een programma heb opgestart (Transmission, Thunderbird of VLC bijvoorbeeld) komt er rechtsboven een 'irritant' knipperende melding dat het volume aangepast is (terwijl ik nergens aangezeten heb) en de CPU springt naar 100% en dan is de computer praktisch onbruikbaar.
Via system monitor zie ik dat "notify-osd" process de boosdoener is en afsluiten heeft geen zin omdat die vrijwel meteen weer opgestart wordt.
Heeft iemand een idee en oplossing? (ps: niet te veel in programmeer taal a.u.b. ik ben geen Linux programmeur)
Bij voorbaat dank!

Wat is nu echt het voordeel? Op internet vind ik niet echt een cocnreet voordeel.RetroTycoon schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 00:22:
[...]
Ja, ikkeGing perfect, gewoon filmpje op YouTube gevolgd (http://www.youtube.com/watch?v=4hlsK7q8uns). Mis nu wel 'hiddenmenu', maar ach...
Ik zie hippe dingen als dit:

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2009 15:16 ]
Ik draai hier Grub 0.97 en die heeft wel degelijk ext4 support....Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:44:
Het voordeel is dat Grub 0.97 (of Grub 1 of Grub Legacy) niet meer ontwikkeld wordt. De code is een zootje en het was niet meer te doen om nieuwe functionaliteit in te bouwen (zoals ext4 support). Daarom hebben ze Grub 2 opgezet welke volledig modulair is zodat de code onderhoudtbaar wordt. Hierin worden dan ook weer nieuwe functies ingebouwd (zoals ext4 support).
Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!
Verwijderd
Meer informatie over de verschillen en waarom de ontwikkeling aan GRUB legacy is gestopt kun je vinden op http://www.gnu.org/software/grub/
Verwijderd
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb de binary van de Maven site gehaald en draai deze nu naar tevredenheid. Is trouwens ook een veel nieuwere release (2.0.9-2 tegen 2.2.1). 2.0.9 is minstens driekwart jaar oud (2.0.10 is in februari uitgekomen namelijk).Sfinx- schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 17:48:
Als java ontwikkelaar ben ik wel even teleurgesteld in de laatste maven ondersteuning. Die is namelijk helemaal de mist in gegaan sinds Karmic. Dan maar overgeschakeld naar deze ppa: https://launchpad.net/~uninea/+archive/java
Maar voor mij als eindgebruiker maakt het nog niks uit? Thematisch bootmenu is toekomstmuziek?
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Nee toch?mcDavid schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 23:33:
[...]
Kan dat niet? Lijkt me een codec-kwestie ofniet?
Ik doe nu via SSH met mijn laptop mijn desktop bedienen die ik nu ergens in een hoekje heb weggezet!is echt lache!

* Borromini kijkt even naar zijn Linux VPS in de VS
Welcome to the world of computing
[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 17-10-2009 17:01 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Maar na de default install (met restricted nVidia drivers), erger ik me wel helemaal dood aan de Window Placement!
Waar/hoe beïnvloed je die placement?
[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 18-10-2009 13:56 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
aptitude install compizconfig-settings-manager
En dan onder Window Management -> Place Windows -> Placement mode

Lol hij staat nu op "Smart". Dus in de hoek smijten is smart

Welke mode gebruiken jullie? Cascade komt nog redelijk fijn over, alleen zou de horizontale stap wel wat groter mogen. Centered zou nog een optie zijn, maar ook dat lijkt me niet heel fijn.
De rest vind ik eigenlijk maar knudde! Zo blijf je vensters verslepen.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik heb een Bamboo Fun. Het tablet werkt (itt. windows) out-of-the-box, alleen zijn de functie-toetsen met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Maar volgens mij is dat een bamboo-specifieke achterstand in de drivers...Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2009 @ 17:12:
Iemand trouwens een idee hoe de ondersteuning is van een Wacom Intuos4 onder Ubuntu Karmic? Onder Windows heb je allerlei coole opties in de software zitten (zoals functies toekennen aan de verschillende knoppen naast het tablet), werken deze ook onder Linux? En hoe zit het met het instellen van links- en rechtshandig (waarbij je het tablet dus 180 graden draait).
Overigens erger ik me groen en geel aan Karmic. Het is echt nog rete-instabiel. Ieder kwartier wordt er wel spontaan een programma afgesloten en ik heb ook geregeld full-system freezes... Ik denk dat ik gewoon maar weer Jaunty ga installeren met alleen video- en wifi- drivers van Karmic.
(die wifi-driver werkt trouwens ook niet al te best i.c.m. mijn wifi-chip, maargoed het werkt...)
[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 19-10-2009 09:07 ]
Plusje voor Karmic: ze hebben eindelijk Downloads-folders ingebakken... Dan hoef ik die niet zelf meer te maken
edit: wanneer gaan de Linux-distro's over op een universele manier voor het installeren van software? Het kan op zoveel manieren, en het wordt helemaal leuk als je software hebt die afhankelijk van andere software is, maar die niet wordt meegeïnstalleerd (Whatpulse
[ Voor 46% gewijzigd door RetroTycoon op 19-10-2009 12:01 ]
@t.coenraad
apt-get/aptitude werkt toch prima? Men gaat er wel vanuit dat als je een pakket installeert dat niet in de repositories zit dat je weet wat je doet en zelf de dependencies regelt
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Wordt dat default geinstalleerd? Onder alpha 5 heb ik daar nog niks van gezien namelijk... t lijkt me idd wel eens tijd dat die achtergronden wat gemoderniseerd gaan worden, wat dat betreft heeft windows 7 het wel leuk gedaan met wisselende achtergronden om de 15 minuten.Room42 schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:55:
Zo, heb nu ook Karmic clean geïnstalleerd. Het ziet er echt vet uit en ik moet zeggen dat ik de standaard meegeleverde achtergrond foto's echt mooi vind! Dat hebben ze goed afgekeken van de concurrentenDe nieuwe theme vind ik ook echt weer mooi en vernieuwend.
Ik kijk iig met spanning uit naar de final van 9.10, er zit immers veel leuks in verwerkt
youtube.com/@hisrep
Klopt dat het beta is, maar over een week moet de final af zijn. Dan hoop ik dat de meest up-to-date beta toch al wel redelijk af isSallin schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:24:
Hebben jullie Karmic in een VM draaien? Zo niet, waarom niet? Is toch een stuk veiliger voor een nieuwe release, hij heeft niet voor niets het predikaat beta.
@t.coenraad
apt-get/aptitude werkt toch prima? Men gaat er wel vanuit dat als je een pakket installeert dat niet in de repositories zit dat je weet wat je doet en zelf de dependencies regelt.
Ja, ik heb een schone install gedaan en daar zitten de backgrounds standaard bij. Klik met rechts op het bureaublad en kies "Change desktop background" of zo iets :)§HetWonder schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:50:
[...]
Wordt dat default geinstalleerd? Onder alpha 5 heb ik daar nog niks van gezien namelijk... t lijkt me idd wel eens tijd dat die achtergronden wat gemoderniseerd gaan worden, wat dat betreft heeft windows 7 het wel leuk gedaan met wisselende achtergronden om de 15 minuten.
Ik kijk iig met spanning uit naar de final van 9.10, er zit immers veel leuks in verwerkt.
Empathy werkt deels met Adium skins. Welke er imho erg prettig en rustig uitzien.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Wat dat betreft kan ik me wel een beetje vinden in de kritiek dat de Ubuntu release cycle misschien wat te krap in zijn jasje zit. Ik gebruik kubuntu als desktop en heb geen zin in een onstabiel OS. Vandaar dat ik toch maar even een maandje of wat de kat uit de boom kijk totdat de eventuele kreukels glad zijn gestreken.gwystyl schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 14:05:
[...]
Klopt dat het beta is, maar over een week moet de final af zijn. Dan hoop ik dat de meest up-to-date beta toch al wel redelijk af is. Een maand of 3 geleden met de laatste alpha's, eerste beta's gingen wel meer dingen fout dan nu, maar hij voelt nog steeds niet echt af.
This too shall pass
Verwijderd
klinkt goed, interessant concept. Blij trouwens dat ze Pidgin eruit gemikt hebben. Via OS X heb ik trouwens Adium ontdekt en da's een erg fijne UI.Touchdomex schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 14:24:
Ik heb ook al wat gestoeid met de alpha van 9.10(download nu de beta voor op de laptop, gewoon om te testen) Maar de 1 van de meest handige functie's is het hebben van telepathy icm empathy! Backend en Frontend van elkaar loskoppelenBriljant! Je blijft altijd online bij je IM, maar je hoeft niet de client te hebben draaien. Alleen stilletjes op de achtergrond de backend. Krijg je een berichtje start hij empathy voor je op. Wil je een berichtje sturen start je empathy op via de menubalk. Crasht empathy dan blijf je altijd toch wel online want je telepathy blijft vrolijk doordraaien. Dat is briljant bedacht en het werkt perfect.
Empathy werkt deels met Adium skins. Welke er imho erg prettig en rustig uitzien.
Ik had ook eigenlijk willen wachten tot'ie officieel uit is, maar de beta fixte op mijn nieuwe laptop iig driver-issues met de Nvidia-kaart en wifi-adapter. Misschien moet ik ook maar eens een daily build gaan proberen.Sallin schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:24:
Hebben jullie Karmic in een VM draaien? Zo niet, waarom niet? Is toch een stuk veiliger voor een nieuwe release, hij heeft niet voor niets het predikaat beta.
Heb je naast het bijhouden van de pakketten sinds de alpha's ook wel eensmcDavid schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 08:55:
[...]
Overigens erger ik me groen en geel aan Karmic. Het is echt nog rete-instabiel. Ieder kwartier wordt er wel spontaan een programma afgesloten en ik heb ook geregeld full-system freezes... Ik denk dat ik gewoon maar weer Jaunty ga installeren met alleen video- en wifi- drivers van Karmic.
(die wifi-driver werkt trouwens ook niet al te best i.c.m. mijn wifi-chip, maargoed het werkt...)
sudo aptitude upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Ik niet en dat veroorzaakte bij mij met de week meer problemen. Alleen sudo apt-get upgrade hield pakketten achter. Nu draait het weer net zo goed als alpha 6 (/me klopt dit wel even af). Op pulse-audio na dan... maar dat schijnt gewoon bagger-software te zijn, het wordt wel dagelijks bijgewerkt. Ik had daar in alpha 6 overigens ook geen problemen mee. Eigenlijk was alpha 6 perfect

Voor jou misschien welEigenlijk was alpha 6 perfect.
Maar alpha 6 wilde bij mij niet eens GDM starten voor het gecrasht was...
Dan werkt de beta een stuk beter
Ik heb één keer vanuit 9.04 geupdate, met sudo apt-get dist-upgrade -d, verder nooit meer wat aan gedaan. Leek me ook niet zinvol gezien er geen nieuwe releases zijn. Of haalt'ie dan daily builds binnen?arnem_ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:43:
[...]
Heb je naast het bijhouden van de pakketten sinds de alpha's ook wel eens
ensudo aptitude upgrade
uitgevoerd? (moet je ook even herstarten)sudo apt-get dist-upgrade
Ik niet en dat veroorzaakte bij mij met de week meer problemen. Alleen sudo apt-get upgrade hield pakketten achter. Nu draait het weer net zo goed als alpha 6 (/me klopt dit wel even af). Op pulse-audio na dan... maar dat schijnt gewoon bagger-software te zijn, het wordt wel dagelijks bijgewerkt. Ik had daar in alpha 6 overigens ook geen problemen mee. Eigenlijk was alpha 6 perfect.
Doe maar gewoon. Volgens mij wordt er met de beta een nieuwe kernel-build meegegeven die alleen geïnstalleerd wordt als je opnieuw een dist-upgrade uitvoert. Een soort gelijke grap met aptitude upgrade.
Misschien dat de updates waarvoor je de computer opnieuw moet opstarten, alleen bij de final worden op gestuurd (bij het uitvoeren van apt-get upgrade).
[ Voor 24% gewijzigd door arnem_ op 19-10-2009 15:56 ]
Waarom niet gewoonarnem_ schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 15:43:
[...]
Heb je naast het bijhouden van de pakketten sinds de alpha's ook wel eens
ensudo aptitude upgrade
uitgevoerd? (moet je ook even herstarten)sudo apt-get dist-upgrade
sudo aptitude full-upgrade
This too shall pass
Verwijderd
Als je een server omgeving hebt dan wil je niet dat hij eventueel pakketten gaat verwijderen etc, dan wil je alleen de security updates en gebruik je dus upgrade. Draai je een testing release dan wil je ook bijlopen met alle wijzigingen en doe je dus altijd full-upgrade.
Wait... what? Heb ik iets gemist? Bron aub?Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:49:
[...] (apt-get is depricated). [...]
Verwijderd
http://www.debian.org/rel...whats-new.en.html#pkgmgmtRoom42 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 18:14:
[...]
Wait... what? Heb ik iets gemist? Bron aub?
Het is wel vrij beperkt, maar het kan wel gedeeltelijk. Kijk maar op empathy voor de hoe en wat. Persoonlijk blijf ik toch op Linux gebied fan van Emesene. Nadeel is dat die alleen voor MSN werktVerwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 14:45:
[...]
klinkt goed, interessant concept. Blij trouwens dat ze Pidgin eruit gemikt hebben. Via OS X heb ik trouwens Adium ontdekt en da's een erg fijne UI.
Ik blijf ook bij Emesene op Linux. Als je de hele tijd tussen Windows, OS X, en Linux switcht is het toch altijd handig een client te hebben waar de instellingen ongeveer overal op dezelfde plaats staan, en omdat de standaard Live Messenger client niet native werkt onder Ubuntu, gebruik ik liefst iets dat er hard op lijktTouchdomex schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:30:
[...]
Het is wel vrij beperkt, maar het kan wel gedeeltelijk. Kijk maar op empathy voor de hoe en wat. Persoonlijk blijf ik toch op Linux gebied fan van Emesene. Nadeel is dat die alleen voor MSN werktVoordeel is brede ondersteuning in alles. Veel dingen van de normale msn werken met Emesene
MsG schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:58:
Ik blijf bij Pidgin, en voor webcam-achtige dingen gebruikte ik geloof ik aMSN. Empathy vind ik extreem beperkt, het heeft niet eens plugins. Die omzetting is weer zo'n typische terug naar iets slechters-principe wat we vaker zagen bij 9.10
Jullie zouden in discussie moeten gaanTouchdomex schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 14:24:
Ik heb ook al wat gestoeid met de alpha van 9.10(download nu de beta voor op de laptop, gewoon om te testen) Maar de 1 van de meest handige functie's is het hebben van telepathy icm empathy! Backend en Frontend van elkaar loskoppelenBriljant! Je blijft altijd online bij je IM, maar je hoeft niet de client te hebben draaien. Alleen stilletjes op de achtergrond de backend. Krijg je een berichtje start hij empathy voor je op. Wil je een berichtje sturen start je empathy op via de menubalk. Crasht empathy dan blijf je altijd toch wel online want je telepathy blijft vrolijk doordraaien. Dat is briljant bedacht en het werkt perfect.
Dat is het leuke van Linux, je hebt zo'n grote keuze aan gratis software, zodat iedereen kan gebruiken wat hij/zij wil
Moet zeggen, ik heb laatst emesene geinstalleerd en da's inderdaad ook wel een relaxte messenger! Alleen sja jammer dat je dr niet mee op Gtalk, kwekker en IRC komt... Ik blijf nog even hopen dat er msn-webcam-support komt in purple..Touchdomex schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:30:
[...]
Het is wel vrij beperkt, maar het kan wel gedeeltelijk. Kijk maar op empathy voor de hoe en wat. Persoonlijk blijf ik toch op Linux gebied fan van Emesene. Nadeel is dat die alleen voor MSN werktVoordeel is brede ondersteuning in alles. Veel dingen van de normale msn werken met Emesene
Laatste release werkt met mijn webcammcDavid schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:26:
[...]
Moet zeggen, ik heb laatst emesene geinstalleerd en da's inderdaad ook wel een relaxte messenger! Alleen sja jammer dat je dr niet mee op Gtalk, kwekker en IRC komt... Ik blijf nog even hopen dat er msn-webcam-support komt in purple..
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Doelt hij juist niet op pidgin, met de verwijzing naar purple? Want daarin kan het helaas nog niet.Touchdomex schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 21:50:
[...]
Laatste release werkt met mijn webcamKan vanuit Emesene mijn webcam gewoon bedienen
Maar die empathy online-blijf dinges is dan misschien wel cool, maar zijn jullie het niet met me eens dat je veeeeel minder kan instellen? Bij pidging kon je bijv al instellen de privacy, of mensen buiten jouw lijst je ook konden contacteren. Waar staat dat bij empathy? Alles is al bepaald, niks is instelbaar. Gebruikersvriendelijkheid is bij mij geen synoniem aan geen instelmogelijkheden, maar meer aan het overzichtelijk brengen van de instellingen.
En verder, kan iemand kort de voordelen van Kde boven Gnome uiteen zetten, of juist de nadelen. Ben niet zo een fan van de Gnome looks, dus ik zal KDE maar 'ns bekijken. Klopt het btw dat het Fx icoon in KDE blauw is?

Afaik is Firefox nog gewoon het origineel hoorSjah schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:11:
En verder, kan iemand kort de voordelen van Kde boven Gnome uiteen zetten, of juist de nadelen. Ben niet zo een fan van de Gnome looks, dus ik zal KDE maar 'ns bekijken. Klopt het btw dat het Fx icoon in KDE blauw is?
Verder zie ik meer voordelen in KDE dan Gnome, maar dat is gewoon erg persoonlijk. De pillars -Plasma voor de desktop, Solid voor hardware, Phonon voor multimedia, Akonadi voor PIM data (mail, kalender, adresboek etc), Nepomuk voor de semantische desktop en Strigi voor het indexeren- zijn gewoon heel erg fijn. Niet alle programma's werken er nog mee, maar een (groot) gedeelte al wel en het heeft veel potentie. De visie is iets wat ik in Gnome mis
Ik heb niet precies het voorval in mn hoofd, maar Firefox is uit het standaardpakket gehaald. Konqueror is de standaard KDE browser en er zijn nog een aantal KDE alternatieven (zoals dus Rekonq en Arora). Firefox is inferieur in het opzicht van KDE integratie en snelheid. Omdat veel mensen Fx gewend zijn (en het nodig hebben vanwege de extensies oid), is er een "Install Firefox" item in het menu geplaatst. Dan kan je met een enkele klik tóch Firefox installeren. Vanwege copyright redenen kan je er dan geen Firefox icon aan koppelen, maar hebben ze daarvoor (slechts de installatie) het Icefox icon gekozenSjah schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:35:
Ok, tx. Zag op kde's site een blauw icoon, bij die Firefox installer die nu in 4.3 zit. Kan de screen even niet meer terug vinden.
Kubuntu draait gewoon Firefox. In debian is firefox vervangen door Iceweasel. Buiten dat is konqueror de standaard KDE browser, maar ik geloof dat die vooral door liefhebbers wordt gebruikt omdat hij nogal eens wilt crashen bij "normaal" browsen.mithras schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:39:
[...]
Ik heb niet precies het voorval in mn hoofd, maar Firefox is uit het standaardpakket gehaald. Konqueror is de standaard KDE browser en er zijn nog een aantal KDE alternatieven (zoals dus Rekonq en Arora). Firefox is inferieur in het opzicht van KDE integratie en snelheid. Omdat veel mensen Fx gewend zijn (en het nodig hebben vanwege de extensies oid), is er een "Install Firefox" item in het menu geplaatst. Dan kan je met een enkele klik tóch Firefox installeren. Vanwege copyright redenen kan je er dan geen Firefox icon aan koppelen, maar hebben ze daarvoor (slechts de installatie) het Icefox icon gekozen
This too shall pass
Verder vind ik Gnome gewoon prettiger en gevoelsmatiger werken. Ik kon er eigenlijk gelijk mee overweg, terwijl ik in KDE altijd de weg kwijt was (terwijl het qua uiterlijk meer op windows lijkt, wat ik gewend was). Nautilus is iig echt een voordeel
-edit-
ohja wat ik eigenlijk even kwam melden:
Ik heb gisteravond met aptitude een full-update gedaan en daarna geen problemen meer gehad! Ofwel: "tot nu toe gaat het goed". Verder bezig geweest met wake-on-lan e.d. op mijn oude desktop-computer, zodat die een beetje als server dienst kan gaan doen. Werkt best aardig!
[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 20-10-2009 08:51 ]
En niemand die je verbiedt gnome te gebruikenmcDavid schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:47:
Het feit dat alle pakketten op een autistische wijze allemaal met een K moeten beginnen is één van de dingen die ik hekel van KDE
Verder vind ik Gnome gewoon prettiger en gevoelsmatiger werken. Ik kon er eigenlijk gelijk mee overweg, terwijl ik in KDE altijd de weg kwijt was (terwijl het qua uiterlijk meer op windows lijkt, wat ik gewend was). Nautilus is iig echt een voordeel
This too shall pass
De reden voor verwijdering was dat het op één cd moest passen. Hij is dus gewoon niet meegeleverd hoorSallin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:37:
[...]
Kubuntu draait gewoon Firefox. In debian is firefox vervangen door Iceweasel. Buiten dat is konqueror de standaard KDE browser, maar ik geloof dat die vooral door liefhebbers wordt gebruikt omdat hij nogal eens wilt crashen bij "normaal" browsen.
En ik bedoelde inderdaad Iceweasel...
For fans of Firefox, installing this excellent browser will be a piece of cake in Kubuntu 9.10. We have included a simple installer for Firefox that appears where Firefox would normally appear in the "Internet" menu. While we cannot provide Firefox by default due to CD size constraints, this is the next best option.
En Konqueror is verder heel erg goed hoor, daar vergis je je in. Het probleem ligt bij KHTML, niet bij Konqueror. Alleen doen de Konqueror developers er weinig aan om een integratie te maken met WebKit. Check de planet maar. In het archief staan vele flamewarsposts over KHTML vs. WebKit
Ik geloof wel dat Konqueror goed is, er komen alleen nog weleens wat klachten/problemen over langs op de debian-kde mailinglijst. Ik ken de onderliggende oorzaken niet, maar ik denk wel dat de meeste mensen graag zien dat hun browser "gewoon" werkt. In mijn perceptie lijkt dat dus niet altijd het geval te zijn.mithras schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:02:
[...]
De reden voor verwijdering was dat het op één cd moest passen. Hij is dus gewoon niet meegeleverd hoor
[...]
En ik bedoelde inderdaad Iceweasel...
En Konqueror is verder heel erg goed hoor, daar vergis je je in. Het probleem ligt bij KHTML, niet bij Konqueror. Alleen doen de Konqueror developers er weinig aan om een integratie te maken met WebKit. Check de planet maar. In het archief staan vele flamewarsposts over KHTML vs. WebKit
Wel grappig dat het cdtje zodanig volgestopt is dat firefox er nu juist niet bij kan
Hier nog het waarom van Iceweasel voor de geinteresseerden: Wikipedia: Mozilla Corporation software rebranded by the Debian project
This too shall pass
Helemaal mee eens, ik dacht ik doe ook even een pro-gnome post om het evenwicht te herstellen.Sallin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:58:
[...]
En niemand die je verbiedt gnome te gebruiken, ik vond/vind kde prettiger en gevoelsmatiger werken en vond gnome onoverzichtelijk en weinig vrijheid bieden (dat was een jaar of 3 geleden, daarna nooit meer echt naar gekeken). Verder zijn gnome vs kde discussies niet echt nuttig en hebben ze nog weleens de neiging uit de hand te lopen. Ik laat het er dus ook verder bij.
Uiteindelijk kun je het beste gewoon allebei een keer proberen, blijf je vanzelf hangen bij wat je het beste zint.
Erg jammer. Apple, Nokia en Google dragen enorm veel bij aan Webkit, Squirrelfish/Nitro en V8. Best jammer imho dat ze daar geen gebruik van maken en maar zelf aan blijven rommelen (nofi).mithras schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:02:
Het probleem ligt bij KHTML, niet bij Konqueror. Alleen doen de Konqueror developers er weinig aan om een integratie te maken met WebKit. Check de planet maar. In het archief staan vele flamewarsposts over KHTML vs. WebKit
Samengaan geeft ze een betere en snellere browser die nog net zo open-source is. En ze hebben meer tijd om aan andere KDE-software te werken
Hier een dual-monitor gebruiker met 9.10 - ik kan je enkel vertellen over mijn ervaringen, dat wil zeggen met een Nvidia card. Extra monitors zijn eenvoudig in te stellen in het Nvidia controle paneel, dit werkt intuïtief en eenvoudig. Detect displays, dan displays instellen (twinview voor extended desktop, primary display, positie, eventueel resolutie maar deze wordt automatisch herkend).Sjah schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:11:
Hee, voordat ik (k) Ubuntu weer ga proberen als we op 9.10 zitten, heb ik 1 vraag: is het inmiddels makkelijk om dual-monitor in te stellen? Ben niet zo een fan van kutten met de xorg.conf.
...
Je hebt dan ook de keuze om deze settings op te slaan, dat gaat uiteraard wel je xorg.conf overschrijven.
Helaas is die discussie pas echt begonnen na de freeze van KDE 4.0. Toen hebben ze nog het "oude" Konqueror erin gelaten. Nu zitten ze dus de gehele KDE4.x serie vast aan Konqueror, het is niet andersJanDM schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:20:
[...]
Erg jammer. Apple, Nokia en Google dragen enorm veel bij aan Webkit, Squirrelfish/Nitro en V8. Best jammer imho dat ze daar geen gebruik van maken en maar zelf aan blijven rommelen (nofi).
Samengaan geeft ze een betere en snellere browser die nog net zo open-source is. En ze hebben meer tijd om aan andere KDE-software te werken
Gelukkig zijn er projecten als Arora en Rekonq, waar Kubuntu Karmic zelfs een tijdje in de alpha fase Arora als default browser had meegeleverd (nu is het terug naar Konq). Maar het aantal aanhangers van Konq wordt steeds minder. Met KDE5 zitten we gewoon met WekKit hoor
Gnome do? Super-Space is searchbar openen en als je hem goed insteld kun je op alles zoeken in principeRetroTycoon schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:15:
Is er een search tool beschikbaar voor Ubuntu, die vooraf indexeert, zoals Google Desktop? Zoeken met Nautilus schiet ook niet op. Ik vond Tracker en Beagle maar dat lijken (...) oude programma's te zijn.
Verwijderd

Ok het moet dus vd driver komen, heb een Ati, nouja ik zie het wel.Sfinx- schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:28:
[...]
Hier een dual-monitor gebruiker met 9.10 - ik kan je enkel vertellen over mijn ervaringen, dat wil zeggen met een Nvidia card. Extra monitors zijn eenvoudig in te stellen in het Nvidia controle paneel, dit werkt intuïtief en eenvoudig. Detect displays, dan displays instellen (twinview voor extended desktop, primary display, positie, eventueel resolutie maar deze wordt automatisch herkend).
Je hebt dan ook de keuze om deze settings op te slaan, dat gaat uiteraard wel je xorg.conf overschrijven.
Is dat de versie met een ATI kaart? Als je de fglrx-driver geinstalleerd hebt, kun je het volgende doen:Touchdomex schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:28:
Ik heb nu Ubuntu 9.10 beta draaien, het draait bijna goed op 1 klein ding na. Ik heb een Acer Timeline en de powermanagement is echt baggerIk draai nu ongeveer een uur of 4 a 5 op een batterijlading waar dat in Windows Vista 10 uur is en in Windows 7 8 uur is. Zijn er simpele tooltjes waarmee je de powermanagement beter/specifieker kan afstellen? Of is dit gewoon niet mogelijk
sudo aticonfig --initial (eenmalig)
sudo aticonfig --set-powerstate=1 (kun je bijv bij boot aanzetten zodat je dit altijd hebt)
En als je de beschikbare powerstates wil weten typ je aticonfig --lsp
Dit werkte bij mij iig toen mijn x1650 Pro nog ondersteund werd door fglrx...
Nee juist nietCrackh34d schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:11:
[...]
Is dat de versie met een ATI kaart? Als je de fglrx-driver geinstalleerd hebt, kun je het volgende doen:
sudo aticonfig --initial (eenmalig)
sudo aticonfig --set-powerstate=1 (kun je bijv bij boot aanzetten zodat je dit altijd hebt)
En als je de beschikbare powerstates wil weten typ je aticonfig --lsp
Dit werkte bij mij iig toen mijn x1650 Pro nog ondersteund werd door fglrx...
Hmmz met Intel heb ik geen ervaring. Dit is misschien wel nog interessant: http://ubuntu-ky.ubuntufo...p?p=7982766&postcount=299Touchdomex schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:20:
[...]
Nee juist nietHeb er eentje met een met intelkaart. GMA 4500 om precies te zijn
Mits je tweede scherm geen CRT-televisie is, daarbij is resolutie e.d. wat lastiger. Dat vind ie zelf niet, en de goede resolutie en refresh-rate is dan moeilijker te bepalen. Wellicht is dat inmiddels verbeterd, CRT-televisies zijn echter sowieso aan het uitsterven.Sfinx- schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 10:28:
Hier een dual-monitor gebruiker met 9.10 - ik kan je enkel vertellen over mijn ervaringen, dat wil zeggen met een Nvidia card. Extra monitors zijn eenvoudig in te stellen in het Nvidia controle paneel, dit werkt intuïtief en eenvoudig. Detect displays, dan displays instellen (twinview voor extended desktop, primary display, positie, eventueel resolutie maar deze wordt automatisch herkend).
Verwijderd
Installeer het programma "powertop" --> "sudo aptitude install powertop" , da's een programma waar je, indien je een intel chipset hebt, je stroomverbruik mee kunt monitoren / checken welke resource het meeste van de batterij tijd vraagt.Touchdomex schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:28:
Ik heb nu Ubuntu 9.10 beta draaien, het draait bijna goed op 1 klein ding na. Ik heb een Acer Timeline en de powermanagement is echt baggerIk draai nu ongeveer een uur of 4 a 5 op een batterijlading waar dat in Windows Vista 10 uur is en in Windows 7 8 uur is. Zijn er simpele tooltjes waarmee je de powermanagement beter/specifieker kan afstellen? Of is dit gewoon niet mogelijk
Ik denk grote kans dat het ook kan liggen aan een aantal bugs voor mijn type laptop. Heb eventjes wat gezocht, maar het hele powermanagement systeem werkt niet goed. Tesamen met Hybernate en Suspend. Heb deze bug toegevoegd. Kwam er toen achter dat er nog 10 andere deze zelfde bug hebben gepost. Afwachten dus tot de final release wat ermee gedaan word.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:03:
[...]
Installeer het programma "powertop" --> "sudo aptitude install powertop" , da's een programma waar je, indien je een intel chipset hebt, je stroomverbruik mee kunt monitoren / checken welke resource het meeste van de batterij tijd vraagt.
Er is tot die tijd meen ik nog wel support voor 9.04, maar hoe voorkom ik dat hij automatisch (als dit gebeurd) upgrade?
Hij zal niet automatisch upgraden. Ik zat toen 9.10 werd gereleased ook nog gewoon op de 8.10, omdat dat zowat de enige versie van Ubuntu is, waar al mijn hardware goed werd ondersteund. Als hij per se wil upgraden zal hij je wel een melding geven, al heb ik geen enkele melding zien voorbij komen.Orian schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:50:
Is het eigenlijk mogelijk bij 9.04 te blijven zodra 9.10 gerealesed wordt? Ik zie het namelijk niet zo zitten om te upgraden (met alle mogelijk bugs vandien) van een vrij stabiel systeem. Liever stap ik in 2010 over op 10.04, wat meen ik een long time release is?
Er is tot die tijd meen ik nog wel support voor 9.04, maar hoe voorkom ik dat hij automatisch (als dit gebeurd) upgrade?
Nu zit ik op de 9.10 beta.
Zorgen dat je /etc/apt/sources.list blijft verwijzen naar de huidige distributie, en dus geen gui tooltje gebruiken die de upgrade waarschijnlijk zal faciliteren. Mocht zo'n programmaatje om aandacht zeuren kan je eens kijken waar je het uit kan zetten of kan verwijderen.Orian schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:50:
Is het eigenlijk mogelijk bij 9.04 te blijven zodra 9.10 gerealesed wordt? Ik zie het namelijk niet zo zitten om te upgraden (met alle mogelijk bugs vandien) van een vrij stabiel systeem. Liever stap ik in 2010 over op 10.04, wat meen ik een long time release is?
This too shall pass
LTS = Long Term SupportOrian schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:50:
wat meen ik een long time release is?
Wel komisch dat mensen zo "bang" zijn voor nieuwe releases. Ik snap dat men wil wachten op bugfixes, maar toch bijna alles is eruit. Nog komischer, de .10 versies worden vaak juist gezien als de stabiele versie van de .04 (al heb ik dat nooit echt begrepen, omdat het slechts om een maand aanduiding gaat, en niet een "nieuwe" branch of iets dergelijks).
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
lijkt me stug. De LTS-versies zijn allemaal van april. En juist daarvan ligt de nadruk op stabiliteit. De september-releases staan gewoon op zich. En voor veel gevallen geldt gewoon: if it ain't broken, don't fix it! Dat is precies de filosofie die ubuntu met distributies aanhoudt, en eigenlijk is het niet meer dan logisch dat gebruikers dat ook doen.afraca schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:03:
[...]
LTS = Long Term Support(niet long time)
Wel komisch dat mensen zo "bang" zijn voor nieuwe releases. Ik snap dat men wil wachten op bugfixes, maar toch bijna alles is eruit. Nog komischer, de .10 versies worden vaak juist gezien als de stabiele versie van de .04 (al heb ik dat nooit echt begrepen, omdat het slechts om een maand aanduiding gaat, en niet een "nieuwe" branch of iets dergelijks).
Tenzij je op een nieuwe release zit te wachten ivm support voor bepaalde dingen of nieuwe features die je wel ziet zitten, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je gewoon je installatie met rust laat tot deze niet meer ondersteund wordt.
Dat mensen niet erg logisch van aard zijn, ga ik inderdaad even aan voorbij
Ik begrijp en deel je mening. Wellicht was ik wat aan het generaliseren, heb het tweemaal voorbij zien komen.mcDavid schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:30:
[...]
lijkt me stug. De LTS-versies zijn allemaal van april. En juist daarvan ligt de nadruk op stabiliteit. De september-releases staan gewoon op zich. En voor veel gevallen geldt gewoon: if it ain't broken, don't fix it! Dat is precies de filosofie die ubuntu met distributies aanhoudt, en eigenlijk is het niet meer dan logisch dat gebruikers dat ook doen.
Tenzij je op een nieuwe release zit te wachten ivm support voor bepaalde dingen of nieuwe features die je wel ziet zitten, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je gewoon je installatie met rust laat tot deze niet meer ondersteund wordt.
Dat mensen niet erg logisch van aard zijn, ga ik inderdaad even aan voorbij![]()
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Ik zal het in de gaten houden, bedanktSallin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:06:
[...]
Zorgen dat je /etc/apt/sources.list blijft verwijzen naar de huidige distributie, en dus geen gui tooltje gebruiken die de upgrade waarschijnlijk zal faciliteren. Mocht zo'n programmaatje om aandacht zeuren kan je eens kijken waar je het uit kan zetten of kan verwijderen.
Dit is mijn eerste ubuntu release die ik "echt" gebruik (heb wel eens een weekje 8.10 gebruikt, maar dat vond ik maar niets), en ik heb nu alles zoals ik het wil. Daarom loop ik liever niet al teveel risico's, en stap liever zodra het kan over naar een LTS (dank Sallin, was het even kwijt) over dan allerlei "tussenversies" te gebruikenafraca schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:03:
[...]
LTS = Long Term Support(niet long time)
Verwijderd
Hmmm...... GNOME 2.28 , nieuwe kernel (6.2.31 als ik me niet vergis) , GRUB2, ext4 als default filesystem, vind ik heel fijne features. Ik begrijp dat mensen wat huiverig zijn, maar niets houd mij tegen om te upgraden.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:37:
Ik ben het helemaal eens met mcDavid. 9.04 draait hier perfect, geen hardware-problemen, stabiel, en ik zie weinig redenen om zometeen te upgraden naar 9.10. Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe versies, maar 9.10 heeft weinig must-have features... En een half jaartje langer wachten op 10.04 kan ook geen kwaad, tenzij iemand me nu gaat vertellen dat het om security-redenen belangrijk is om up-to-date te blijven.
1. Is er eigenlijk al iets aan Gnome veranderd sinds Feisty ? Het ziet er eigenlijk nog steeds hetzelfde uitafraca schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:45:
[...]
Hmmm...... GNOME 2.28 , nieuwe kernel (6.2.31 als ik me niet vergis) , GRUB2, ext4 als default filesystem, vind ik heel fijne features. Ik begrijp dat mensen wat huiverig zijn, maar niets houd mij tegen om te upgraden.
2. Wat is er nieuw in de kernel ?
3. GRUB2 is verdorie moeilijk te configureren, en kon je ook al in Jaunty installeren.
4. Ext4 kon je ook al in Jaunty selecteren.
Dat laat echter niet weg dat ik nu volledig op de Karmic draai, en Jaunty heb overgeslagen.
Jaunty lukte bij mij echt niet ivm. WLAN en Intel GPU.
Tevens geen problemen meer met stabiliteit van 9.10, behalve dan nog steeds de wireless-adapter... Oh en ik heb nog geen pauze- en slaapstand geprobeerd... daar had'ie eerst de meeste problemen mee. Ga ik gelijk maar eens doen!
Als je niet wilt upgraden naar 9.10 kun je dat hier instellen: Systeem > Beheer > Softwarebronnen en dan onder het tabje Updates de Uitgaveupgrade op LTS (of nooit, als je wil) zetten. Gewone versies krijgen 1,5 jaar support, LTS versies 3 jaar, dus je krijgt nog updates tot 10.10 met de 9.04 versie.
Ikzelf kijk altijd even de kat uit de boom en als ik het nodig heb (of zin heb) ga ik upgraden anders niet.
1. Hopelijk eindelijk multi monitor wallpaper support, KDE (en ik geloof XFCE ook dmv nitrogen) hebben dit al een tijdje (windows niet (native)Petervanakelyen schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:20:
[...]
1. Is er eigenlijk al iets aan Gnome veranderd sinds Feisty ? Het ziet er eigenlijk nog steeds hetzelfde uit![]()
2. Wat is er nieuw in de kernel ?
3. GRUB2 is verdorie moeilijk te configureren, en kon je ook al in Jaunty installeren.
4. Ext4 kon je ook al in Jaunty selecteren.
Dat laat echter niet weg dat ik nu volledig op de Karmic draai, en Jaunty heb overgeslagen.
Jaunty lukte bij mij echt niet ivm. WLAN en Intel GPU.
2. Eindelijk native support voor mijn creative X-Fi en 5 kanaals geluid ipv mn huidige 2 kanalen.
3. Geen commentaar, ik gebruik de vista loader om direct door te booten naar ubuntu (wel via grub maar daar merk ik vrij weinig van)
4. Vooruitgang standaardiseren is bijna nooit achteruitgang dus ik kan het alleen maar toejuichen.
http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_29
http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_30
http://kernelnewbies.org/Linux_2_6_31
Ok, het is een kwestie van persoonlijke smaak, en ik ben zo'n iemand die houd van het nieuwste, dus ik ben ook een beetje bevooroordeeld, maar het lijkt mij gewoon onlogisch waarom je het niet zou doen. Ik bedoel, in de kernel is er toch geen support voor bepaalde hardware uitgegooid? (misschien iets uit '96 ), dus waarom zou hardware opeens eng gaan doen. Boot tijd is verkort en zo zijn er op vele vlakken gewoon dingen verbeterd, dus ik zie niet in waarom je niet zou upgraden. (elke linux gebruiker heeft toch wel aparte home partitie? )
Precies, 9.04 loopt als een trein, snel stabiel en doet alles wat ik wens. En 9.10 bied niet zoveel extra's dat ik zoiets heb van toch maar overstappen. Wacht ik idd liever op 10.04, die security issues zullen wel meevallen denk.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:37:
Ik ben het helemaal eens met mcDavid. 9.04 draait hier perfect, geen hardware-problemen, stabiel, en ik zie weinig redenen om zometeen te upgraden naar 9.10. Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar nieuwe versies, maar 9.10 heeft weinig must-have features... En een half jaartje langer wachten op 10.04 kan ook geen kwaad, tenzij iemand me nu gaat vertellen dat het om security-redenen belangrijk is om up-to-date te blijven.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Dit topic is gesloten.
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen