''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik ga zelf nog maar ff wachten met de dist upgrade tot de final effe uit is.
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ja, standaard is het niet helemaal handig geconfigureerd. Zeker voor ons Nederlanders met snelle internetverbindingen. Voor ons is 500MB opnieuw downloaden een kwestie van een paar minuten wachten.JohanH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:00:
Zo zeg, slaat ie zoveel op in de cache?
't voordeel van alles bewaren is dat je upgrades makkelijker kan terugrollen, maar in praktijk doet geen mens dat ooit. Ook kan je de bestanden makkelijk met een paar computers delen, zodat je updates maar 1 keer hoeft te updaten. Wederom is het niet echt relevant voor de meeste desktop gebruikers.
Je kan het cachen helemaal uitschakelen, voor de meeste desktopgebruikers is het totaal niet nodig.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Met Karmic komen dagelijks natuurlijk veel nieuwe pakketten binnen, ik vind het zo vreemd niet.JohanH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:00:
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Idd, het lijkt wel alsof ik nonstop aan het updaten ben.Loekie schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:36:
[...]
Met Karmic komen dagelijks natuurlijk veel nieuwe pakketten binnen, ik vind het zo vreemd niet.
''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''
Thanks, die gaan we eens proberen. Ik heb inderdaad een alu keyboard.MaximusTG schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 12:32:
Ik gok even dat je een Apple aluminium keyboard bij je iMac hebt?
In Jaunty is het iig standaard gedrag dat je, als je de F-toetsen indrukt, dat hun sneltoets wordt doorgestuurd(het plaatje wat erop staat zeg maar) het zou kunnen dat je iMac daardoor crasht? Dat kun je testen door je F-toetsen in te drukken terwijl je fn ingedrukt houdt, dan zou er wel de 'echte' waarde doorgestuurd worden. Zo kun je de modus omdraaien, zodat je fn in moet drukken om de sneltoetsen te krijgen:
The modprobe.d way:
create a file /etc/modprobe.d/hid_apple.conf
add these lines:
# Set default mode for Fn keys on Apple keyboard.
# see also/instead: /etc/sysfs.conf
# valid values 1 or 2. effect is hardware dependant.
# intrepid or earlier:
#options hid pb_fnmode=2
# jaunty: (en hopelijk ook in karmic)
options hid_apple fnmode=2
then update initramfs:
update-initramfs -k `uname -r` -u
Opeens weet je hoe vaak je (per ongelijk) een F-toets indrukt
Voor zover het kan: elke package of update van een package die binnenkomt via aptitude. Niet?JohanH schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:00:
edit: woops, al veel posts bijgekomen sinds de laatste keer dat ik deze pagina refreshte.
[ Voor 56% gewijzigd door RuddyMysterious op 06-10-2009 21:07 ]
Ik moet het nog ervaren maar beter dan pidgin kan wat mij betreft haast niet.MsG schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:39:
Wat vinden jullie van empathy in plaats van Pidgin? Ben ik de enige met mijn klaagzang of chatten jullie überhaupt niet?
Enige waar ik tegenop loop is animated-smileys importeren maar dat is inmiddels getackled, en natuurlijk msn webcam-support
Gelukkig blijft pidgin wel gewoon in de repositories, en ik heb eens ergens gelezen dat updatende users gewoon pidgin als default houden...
[ Voor 12% gewijzigd door mcDavid op 06-10-2009 21:25 ]
Weer iets bijgeleerd, en idd, logisch eig dat er zoveel in staat.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
Ik gebruik nu al een tijdje Ubuntu op mijn oude Xp machine voor van alles en nog wat en tot nu toe is die machine telkens via een netwerk kabel verbonden met het internet omdat ik het WIFI netwerk niet aan de praat krijg.
Ik zou nu toch graag eens willen weten HOE ik mijn Ubuntu machine verbinding kan laten maken met mijn Airport Express netwerkt die overigens meer dan prima werkt met mijn Macs.
De router heeft een WPA personal beveiliging en ik heb een Linksys WIFI kaart in mijn Ubuntu Ubuntu 9.04 machine zitten.
ps: ik heb echt GEEN verstand van Ubuntu met codes en dergelijke dus a.u.b. een begrijpelijke oplossing als die er is
Bij voorbaat dank!
Als je rechtsbovenin de network-manager aanklikt, zie je dan je eigen netwerk er tussen staan? Zo ja gewoon aanklikken en de aanwijzingen volgen. Zo niet dan hebben we denk ik even wat specifiekere info nodig over je wifi-adapter.Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:55:
Ik heb, als Ubuntu noob, een vraag.
Ik gebruik nu al een tijdje Ubuntu op mijn oude Xp machine voor van alles en nog wat en tot nu toe is die machine telkens via een netwerk kabel verbonden met het internet omdat ik het WIFI netwerk niet aan de praat krijg.
Ik zou nu toch graag eens willen weten HOE ik mijn Ubuntu machine verbinding kan laten maken met mijn Airport Express netwerkt die overigens meer dan prima werkt met mijn Macs.
De router heeft een WPA personal beveiliging en ik heb een Linksys WIFI kaart in mijn Ubuntu Ubuntu 9.04 machine zitten.
ps: ik heb echt GEEN verstand van Ubuntu met codes en dergelijke dus a.u.b. een begrijpelijke oplossing als die er is![]()
Bij voorbaat dank!
geldt dat ook bij gebruik van de msn-pecan plugin?DevilsProphet schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:29:
Een klein probleem met de laatste pidgin versie (2.6.1 en 2.6.2) is dat mensen die tegen je praten via het msn-protocol vaak het bericht krijgen dat hun bericht niet werd afgeleverd (message could not be deliverd oid), en ik dacht dat het aan het brak internet van hier op kot ligt. Blijkbaar is het een pidgin bug, er is al een bug report van, maar nog geen fix.
Als je eigen netwerk daar niet staat, maar wel andere dan add wireless netwerk met de naam en ww. Zie je niets, dan wordt het lastiger en is het idd handig als we je hardware horen.mcDavid schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:12:
[...]
Als je rechtsbovenin de network-manager aanklikt, zie je dan je eigen netwerk er tussen staan? Zo ja gewoon aanklikken en de aanwijzingen volgen. Zo niet dan hebben we denk ik even wat specifiekere info nodig over je wifi-adapter.
idd, best wel irri dat ik animated smileys van anderen niet kan opslaan om te hergebruikenmcDavid schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:19:
[...]
Ik moet het nog ervaren maar beter dan pidgin kan wat mij betreft haast niet.
Enige waar ik tegenop loop is animated-smileys importeren maar dat is inmiddels getackled, en natuurlijk msn webcam-supportmaar dat schijnt eraan te komen, en empathy is daar niet verder mee.
Gelukkig blijft pidgin wel gewoon in de repositories, en ik heb eens ergens gelezen dat updatende users gewoon pidgin als default houden...
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
In 2.6 schijnt dat probleem opgelost te zijn.*JaJoah schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 07:02:
[...]
idd, best wel irri dat ik animated smileys van anderen niet kan opslaan om te hergebruikenHoe heb jij dat probleem dan getackeld want alhoewel ik eerst niet aan Pidgin wilde gaan (gebruikte altijd aMSN) wil ik nu eigenlijk niet meer anders
De ellende zat'm trouwens in het opslaan wat niet goed ging, als je je smilies zelf ergens download en 'handmatig' toevoegt zijn ze sowieso gewoon geanimeerd.
* meuk: Pidgin 2.6.0
Support saving animated custom smileys as animated images or animated custom smileys. (Andrea Piccinelli)
[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 07-10-2009 09:11 ]
Tnx! Toch wat handiger dan ConkyVerwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:29:
[...]
Er zijn heel veel van dit soort programma's, maar ik vind bwm-ng (aka bandwith monitor new generation) een super programma daarvoor. En wil je leuke statistieken kijk dan eens naar vnstat.
http://www.gropp.org/?id=projects&sub=bwm-ng
http://humdi.net/vnstat/
Verder ook nog even het een en ander proberen met het updaten van de Eee, cache cleaning hoeft daar niet.. want heb dat al uitstaan (toch nog even proberen uiteraard). Fijn dat er een aantal mogelijke oplossingen tussen staan!
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Of:MoiZie schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:21:
Kan een sudo rm /var/cache/apt/*.deb niet gewoon? Dan zijn toch ook alle packages weg?
1
| aptitude clean && aptitude autoclean |
en daarna:
1
| deborphan | xargs apt-get --purge remove -y |
En eventueel nog:
1
| dpkg --purge $(COLUMNS=132 dpkg -l | grep ^rc | awk '{ print $2; }') |
En dan issie weer helemaal opgeschoond.
Na elke && begint een nieuw commando, dus moet je sudo dan ook herhalen.letatcest schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:38:
hmm.. dan zegt ie dat ik geen root ben, maar ik sudo het toch? of moet ik dan een echte root aanmaken?
Wordt dus:
1
| sudo aptitude clean && sudo aptitude autoclean |
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Verwijderd
Het beste kun je gewoon van het root account afblijven. Ook tips om het root account te activeren kun je beter negeren want die mensen weten echt niet waar ze het over hebben helaasletatcest schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:38:
hmm.. dan zegt ie dat ik geen root ben, maar ik sudo het toch? of moet ik dan een echte root aanmaken?
1
| sudo su - |
Idd zat ik nog even in mijn Debian mode. Sudo is hier idd nodig.
Edit: en deborphan moet je even aptmingetten.. Maar dat lijkt me duidelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2009 11:07 ]
Verwijderd
sudo -i (similar to sudo su - , gives you roots environment configuration)
sudo -s (similar to sudo su)
Altijd sudo -i gebruiken dus
Nou dat is dus helemaal niet altijd het geval. met sudo su - assume je de root environment, wil in je eigen home environment werken, dan is sudo -s de aangewezen keus. Je moet mensen niet opdringen wat ze moeten doen hè:Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:09:
Zo duidelijk?
sudo -i (similar to sudo su - , gives you roots environment configuration)
sudo -s (similar to sudo su)
Altijd sudo -i gebruiken dus
Het is allemaal afhankelijk persoonlijke voorkeur (waarvoor gebruik je anders Ubuntu), niet van wat jij 'het beste' vindtHet beste kun je gewoon van het root account afblijven. Ook tips om het root account te activeren kun je beter negeren want die mensen weten echt niet waar ze het over hebben helaas
Verwijderd
Okay vertel jij mij dan eens waarom je op een desktop het root account zou willen activeren?pennywiser schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:15:
Het is allemaal afhankelijk persoonlijke voorkeur (waarvoor gebruik je anders Ubuntu), niet van wat jij 'het beste' vindt
Mijn reden waarom ik hier tegen ben is dat 99% van de nieuwe gebruikers een puinzooi er van maken als het root account wordt geaktiveerd. Ik ben het dan ook helemaal eens met Ubuntu forum policy:
Forum policy on log-in-as-root tutorials
Policy
Tutorials explaining how to enable the root account for a graphical login or autologin will not be supported on the forums and will be moved to the Jail. Although we believe people should have the freedom to run their computers however they want, we also believe in supporting Ubuntu's security model. You can find or post information elsewhere on the internet regarding graphical Ubuntu root logins; such tutorials do not have to be hosted on the Ubuntu Forums.
Zie ook: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=716201
Ik heb het gister even bekeken en het lijkt me wel handig om bijv zaken als bookmarks en veelgebruikte documenten op te slaan.
Ik gebruik het als back-up voor mijn schoolspullen zoals opdrachten.Loekie schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:37:
Wat ik opvallend vind is dat ik zo weinig mensen hoor die in Karmic Ubuntu One gebruiken. Zijn er mensen die dat gebruiken? Zo ja, waarvoor?
Ik heb het gister even bekeken en het lijkt me wel handig om bijv zaken als bookmarks en veelgebruikte documenten op te slaan.
Damn wat heb ik daar veel van geleerd zeg.. Alleen was er toen nog geen Ubuntu die mij tegenhield. Ik snap wel wat er achterzit, maar ik kan niet tegen de 'wij weten wel wat goed voor u is' mentaliteit..Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:35:
[...]
Mijn reden waarom ik hier tegen ben is dat 99% van de nieuwe gebruikers een puinzooi er van maken als het root account wordt geaktiveerd.
Succes met je kruistocht

wil je even een lspci en een ifconfig posten?Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:55:
..
ps: ik heb echt GEEN verstand van Ubuntu met codes en dergelijke dus a.u.b. een begrijpelijke oplossing als die er is![]()
Bij voorbaat dank!
dan weten we of je wifi kaart al geinstalleerd is en zoniet, kunnen we helpen het te installeren.
Lekker kort.
Als je het gevoel hebt dat ubuntu je tegenhoudt is ubuntu gewoon niet de goede distributie voor je. Voor de doelgroep van ubuntu is die 'wij weten wel wat goed voor u is' mentaliteit juist ideaal, omdat die doelgroep (waaronder bijv. ondergetekende) dat doorgaans zelf niet zo heel goed weet.pennywiser schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:48:
[...]
Damn wat heb ik daar veel van geleerd zeg.. Alleen was er toen nog geen Ubuntu die mij tegenhield. Ik snap wel wat er achterzit, maar ik kan niet tegen de 'wij weten wel wat goed voor u is' mentaliteit..
Succes met je kruistocht
Wacht ff, ik gebruik Ubuntu omdat deze makkelijk op te zetten is, ik 1 linux-versie door het hele huis heb en deze een netjes pakket-management bevat.mcDavid schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:51:
[...]
Als je het gevoel hebt dat ubuntu je tegenhoudt is ubuntu gewoon niet de goede distributie voor je. Voor de doelgroep van ubuntu is die 'wij weten wel wat goed voor u is' mentaliteit juist ideaal, omdat die doelgroep (waaronder bijv. ondergetekende) dat doorgaans zelf niet zo heel goed weet.
Alle dingen die ik wil doen, kan ik er mee doen. Maar het principe achter sudo is al zo oud als Unix en het concept daar achter is vrij logisch. Je doet alles met std user-rechten tenzij je iets aan het systeem verandert, dan heb je super user rechten nodig. Om dan altijd maar met su-rechten te zijn ingelogd, doe je het hele model teniet.
Ik hou ook niet van een "wij weten wat goed voor us is" mentaliteit, maar dit model hang ik wel aan.
Ik vind het juist wel prettig werken, t is ideaal om tussen je thuispc en netbook/notebook snel documenten en kleine zipfiles uit te wisselen. Nu zit ik in de trein te werken en als ik thuis kom werk ik op de pc door zonder iets in te hoeven stellen.Frank-NL schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:40:
Persoonlijk zie ik het nut van One niet zo in. 2gb kan je niet zoveel mee als backup ofzo en synchronizen van files tussen computers is aan mij ook niet besteed.
En de ruimte voldoet prima voor het doel; documenten uitwisselen. Je gaat mij niet vertellen dat je meer dan 2gb aan documenten hebt
youtube.com/@hisrep
Maar dat er geen root account actief is, is heel fijn hoor! (vroeger, met wat geklooi met suse 8.7 of zo of 9.3, dan kreeg je een heeeeel rode achtergrond met een heel groot uitroepteken.. en ik altijd maar werken via de root access omdat ik dan makkelijker dingen kon installeren e.d... sukkel...)
Hier een lijstje van problemen die ik met 9.10 heb en niet met 9.04
1: Werkstation AMD 64bit:
Geen 3D meer, want de ATI 9800XT wordt niet meer ondersteund door ATI/AMD en de RADEON driver doet alleen 2D
Geluid van mijn SB Live! is om te huilen, op stereo happerd tie en op 4.1 zit er erg veel static ruis in.
Flash video erg traag.
Die nieuwe XSPLASH ervaring heb ik nog niet gehad, krijg constant kernel meldingen tijdens het booten te zien tussen XSPLASH door
2. Laptop Intel Dual Core 32bits:
Mijn vrij standaard realtek geluids kaart wordt niet herkend, in 9.04 nog wel, moet nu handmatig de modules aanpassen.
Flash video is hier ook erg traag.
De XSPLASH iets beter als mijn werkstation maar het valt nog steeds tegen.
Algemeen:
1. Het nieuwe inlog scherm van 9.10 is naar mijn mening erg lelijk.
2. De standaard IM client is ook niet mijn favoriet, kan vaak niet inloggen op MSN waar ik bij pidgin geen problemen heb/had.
3. Ik krijg het nieuwe iBUS niet aan de praat, iBUS gebruik je voor alternative taal invoer.
Al met al, ik denk dat ik weer terug ga naar 9.04...
http://developer.pidgin.im/ticket/10281mcDavid schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 23:12:
geldt dat ook bij gebruik van de msn-pecan plugin?
Tegenstrijdige berichten, iemand zegt van wel, iemand anders zegt van niet. Je zal het zelf moeten ervaren, denk ik.
Ik heb altijd een extern scherm aan mijn laptop hangen als ik thuis ben, en als bij de boot het scherm er aan hangt (via VGA) dan pakt hij deze automatisch als standaard scherm. Ik heb trouwens de opensource radeon driversJormungandr schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:01:
Net iets dat me te binnen schiet. Zijn hier mensen die met hun laptop aan een externe tft hangen? Zoja, "onthoudt" ubuntu van deze keer wel dattie aan een tft hangt en wat de reso is? Ik moet steeds mijn laptop van onder de bureau halen om f8 te rammen om hem naar de tft te forceren. Het hele karwei is intussen zo irritant dat ik alleen al daarom naar 7 boot.
En Ubuntu ONE gebruik ik ook, erg handig!
Trouwens iemand een idee hoeland zo'n kernel compile duurt
xrandr en/of nvidia-settings gebruikenJormungandr schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:01:
Net iets dat me te binnen schiet. Zijn hier mensen die met hun laptop aan een externe tft hangen? Zoja, "onthoudt" ubuntu van deze keer wel dattie aan een tft hangt en wat de reso is? Ik moet steeds mijn laptop van onder de bureau halen om f8 te rammen om hem naar de tft te forceren. Het hele karwei is intussen zo irritant dat ik alleen al daarom naar 7 boot.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Meteen ff een vraagje: Op m'n werk heb ik sinds een poosje een dual monitor setup en daar ben ik eigenlijk wel aan verslingerd geraakt. Daarom ben ik van plan om dit thuis ook te doen, hoe gaat Ubuntu daar mee om? Ben laatst even aan het spelen geweest met een oude 15" CRT naast m'n huidige 20" TFT, maar ik kreeg niet echt beeld op die CRT bak. Zijn onder Ubuntu ook tooltjes beschikbaar als Ultramon o.i.d.?
Welke grafische kaart heb je? Nvidia heeft gewoon in zijn settings staan. Anders moet je eventjes googlen naar dualscreen ubuntu. 100en tutorials voor Dualscreen.pheidotting schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:03:
Hier iemand die anderhalf jaar geleden is overgestapt van Windows XP naar UbuntuInmiddels draai ik naar volle tevredenheid 9.04 op m'n desktop en m'n laptop.
Meteen ff een vraagje: Op m'n werk heb ik sinds een poosje een dual monitor setup en daar ben ik eigenlijk wel aan verslingerd geraakt. Daarom ben ik van plan om dit thuis ook te doen, hoe gaat Ubuntu daar mee om? Ben laatst even aan het spelen geweest met een oude 15" CRT naast m'n huidige 20" TFT, maar ik kreeg niet echt beeld op die CRT bak. Zijn onder Ubuntu ook tooltjes beschikbaar als Ultramon o.i.d.?
Het codewoord is trouwens:
1
| sudo nano /etc/X11/xorg.conf |
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Een Nvidia, maar die wilde er niet echt beeld naar toe slingeren.Touchdomex schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:06:
[...]
Welke grafische kaart heb je? Nvidia heeft gewoon in zijn settings staan. Anders moet je eventjes googlen naar dualscreen ubuntu. 100en tutorials voor Dualscreen.
code:
1 sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Ik weet dat er zat tuto's te vinden zijn hoor, maar heb er nog niet echt veel tijd aan besteed, vandaar ook dat ik de vraag hier gewoon ff neerknal i.p.v. een apart topic
Verwijderd
Om Ubuntu financieel een beetje te steunenmithras schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:20:
Waarom zou je dat gebruiken?
Meh. Bij mij is het codewoord "systeem -> beheer -> NVIDIA X Server settings". Paar klikjes en een perfect werkende en intuïtieve dualscreen met TwinView.Touchdomex schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 19:06:
[...]
code:
1 sudo nano /etc/X11/xorg.conf
Bij mij bleek het 't handigst om 2 schermen met dezelfde resolutie (in de hoogte) te hebben.
Oh ja dat kan uiteraard ooksub0kelvin schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:42:
[...]
Meh. Bij mij is het codewoord "systeem -> beheer -> NVIDIA X Server settings". Paar klikjes en een perfect werkende en intuïtieve dualscreen met TwinView.
Bij mij bleek het 't handigst om 2 schermen met dezelfde resolutie (in de hoogte) te hebben.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik gebruik s-video met een scart-adaptertje. Laptop is een dell ( met z'n eigen 7-pins uitgang by the way ).
Overigens werkt het ook niet via xp ( ff erop gezet voor dit doel )....ook ruis.
Ben ik dan goed als ik zeg dat het ws aan de scart-adapter ligt???
Daar kan het natuurlijk bij mij ook fout zijn gegaan (1600*1200 en 1024*768), ben van plan om 2 24" schermen te halensub0kelvin schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:42:
[...]
Verwijderd
Tja, het lijkt me toch dat je de kabelt als eerste testneeroeter schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 01:36:
Nu we het toch over dual-screens hebben....Heeft iemand ooit de ervaring gehad dat een tv-out configuratie alleen maar ruis opleverde op de tv?? De tv wordt wél herkend binnen nvidia-settings, maar beeld...ho maar.
Ik gebruik s-video met een scart-adaptertje. Laptop is een dell ( met z'n eigen 7-pins uitgang by the way ).
Overigens werkt het ook niet via xp ( ff erop gezet voor dit doel )....ook ruis.
Ben ik dan goed als ik zeg dat het ws aan de scart-adapter ligt???
Het is zo te zien bij alle bestanden, mp3, avi echt alles. Is deze bug bekend of niet? Ik weet niet echt goede trefwoorden voor google, maar ik heb nog geen melding ervan gevonden
Heb er gister last van gehad, met een herstart was het opgelost (of een update invloed heeft gehad weet ik niet)Crackh34d schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:32:
Het is zo te zien bij alle bestanden, mp3, avi echt alles. Is deze bug bekend of niet? Ik weet niet echt goede trefwoorden voor google, maar ik heb nog geen melding ervan gevonden
Ik denk er trouwens over een laptop te kopen. Enige waar ik mee zit is dat in bijna alle laptops tegenwoordig zo'n mobility-radeon zit. En mijn ervaring tot nu toe met de drivers voor mijn radeon kaart is maar matig positief.
Wat denken jullie, loont het de moeite om een modelletje te zoeken met een nvidea-kaart (had al een wat ouder modelletje op 't oog met een GF9300), of kan ik tegenwoordig net zo goed voor een radeon gaan? En die intel GMA chips, is daar een beetje ondersteuning voor?
Mijn Intel ICH8 krijg ik maar niet goed aan de praat onder Jaunty. Ik heb vaker geen geluid bij het opstarten in Jaunty dan wel.
Karmic heb ik tot 2 maal toe een beta van geprobeerd te installeren, maar na installatie kwam ik niet voorbij het loginscherm (als ik er al uberhaupt in kwam).
Ik hoop dat de final van Karmic dit probleem niet heeft

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Hoe dat met de mobiele chipsets zit, weet ik niet. Daar is wel zo'n site over, dacht ik.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
edit: niet grondig genoeg kennelijk? Alle .xxx bestanden zijn weg, evenals alle .xxx mappen, en nu werkt het. Alleen ben ik nu wel alles kwijt.. Even proberen hoeveel ik selectief terug kan gaan zetten (weet ik meteen wat kapot was).
edit2: Ik snap er niets van, ik heb alles behalve de .kde map teruggezet, en het werkt nog steeds. Moest ik de X-sessie eerst herstarten voor mijn eerste map-verplaats-poging of zo?
edit3: Het is inderdaad de .kde map. Als ik die terugzet krijg ik mijn ingestelde desktop terug, maar crasht hij weer terug naar login na een seconde of 3. Kan iemand me vertellen wat ik terug moet zetten, zodat ik wel mn configuratie heb, maar niet meer de crashes? Ik weet niet zo goed wat alles inhoudt in de .kde map...
[ Voor 61% gewijzigd door MoiZie op 09-10-2009 08:57 ]
Als je geen games speelt, werken de intel kaarten, zeker in Karmic, prima!mcDavid schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 01:19:
Even iets heel anders tussendoor.
En die intel GMA chips, is daar een beetje ondersteuning voor?
Maar dan moet je alleen niet de intel poulsbo (GMA500) hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door knakworst op 09-10-2009 09:42 ]
In Karmic heb ik sinds kort geen problemen meer ondervonden met ATI en 3D support.Room42 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 07:18:
Mijn ervaring met een nieuwe ATi (een Radion HD 4870x2) vs. Linux is erg, erg slecht. Beter dan 2D, single display kreeg ik niet voor mekaar. Heb er van ellende een nVidia naast gezet en gebruik de ATi enkel onder Windows voor games... Mijn motto is geworden: If you love Linux, you got to hate ATi!
Hoe dat met de mobiele chipsets zit, weet ik niet. Daar is wel zo'n site over, dacht ik.
pricewatch: Asus N61VG-JX025C
- Mobile Intel PM45 Express + ICH9M chipset (ongeveer die van JaJoha?)
- GeForce GT220 gafische kaart
pricewatch: Asus K50IN-SX149C
- NVIDIA MCP75L chipset
- GeForce G 102M grafische kaart
- LED scherm
- 43 euro goedkoper
Voor de rest zijn ze redelijk gelijk. Ik nijg sterk naar die laatste (vnl. ivm led-scherm). Valt er wat te zeggen over de ubuntu-capabiliteit van deze dingen?
-edit- die laatste is nog eens 27 euro in prijs gedaald gisteren, heb 'm zojuist besteld.
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 11-10-2009 21:31 ]
http://www.mail-archive.c...unchpad.net/msg23370.html
of
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=138584
of
http://realm3.com/articles/ubuntu_9.04_on_asus_k40in-a1
De intel P45 chipset is ook veelgebruikt, dus dat zal ook wel goed werken allemaal. Geen garanties natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door knakworst op 09-10-2009 19:07 ]
Wanneer ik diezelfde driver op mijn nieuwe ProBook 4710s gebruik en dan VLC fullscreen wil afspelen dan krijg ik een hangup en moet ik de laptop uitzetten dmv de powerknop 4 sec. in te drukken. Dan (voorlopig) maar geen Compiz.
Installeren van de drivers zoals te vinden op de site van Ati gaven me eerder het geval dat de prestaties achteruit gingen dan vooruit, dus die laten we voorlopig ook maar voor wat het is
dit is een perfect voorbeeld van een vraag die niet in dit topic thuishoort, maak er even een apart topic voorMoiZie schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 08:01:
Bah, sinds een update van gister kom ik niet meer in mijn KDE desktop. Snel maar even openbox geinstalleerd om te kunnen inloggen. Ik snap het niet, ik heb alle .map/ mappen verplaatst naar een .bak/ map (dus in feite een delete) en nog logt het systeem niet in. Mis ik iets als linux-newb zijnde?
edit: niet grondig genoeg kennelijk? Alle .xxx bestanden zijn weg, evenals alle .xxx mappen, en nu werkt het. Alleen ben ik nu wel alles kwijt.. Even proberen hoeveel ik selectief terug kan gaan zetten (weet ik meteen wat kapot was).
edit2: Ik snap er niets van, ik heb alles behalve de .kde map teruggezet, en het werkt nog steeds. Moest ik de X-sessie eerst herstarten voor mijn eerste map-verplaats-poging of zo?
edit3: Het is inderdaad de .kde map. Als ik die terugzet krijg ik mijn ingestelde desktop terug, maar crasht hij weer terug naar login na een seconde of 3. Kan iemand me vertellen wat ik terug moet zetten, zodat ik wel mn configuratie heb, maar niet meer de crashes? Ik weet niet zo goed wat alles inhoudt in de .kde map...
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Ondanks wat rare quirks, gaat het tot nu toe prima. Vreemd is dat het niet in te stellen is dat het bureaublad ook met single click werkt..bfff...ben het helemaal niet meer gewend om twee x te klikken oip een item.
Thunar is verder goed te configureren.
Dat xfce lichter zou zijn is op mijn triple-core uiteraard niet te merken.
Verder is gisteren mijn dell laptop gestorven, althans de grafische kaart. Heb voor de grap maar eens een asus eee'tje aangschafd. Ha!! Straks lekker kloten met UNR, easypeasy, ea....zouden goed moeten draaien..
Verwijderd
Bij het booten krijg ik ook netwerk error's maar ik ben nog niet zo ver dat ik weet niet waar ik deze errors in alle rust kan nalezen.
Heeft iemand enig idee hoe ik alles van mijn netwerk drivers kan schoonvegen en de juiste native drivers kan installeren.
Gefixt: gw 0.0.0.0 toevoegen en VirtualPC deinstallen
[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 14-10-2009 21:00 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
I'm with Kamose. XFCE is bijna het zelfde als Gnome, alleen de echt praktische zaken zijn eruit gehaald. Precies verkeerd om dus eigenlijk.neeroeter schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:04:
Ik ben maar eens overgestapt op xfce, kijken of dat bevalt..
Ondanks wat rare quirks, gaat het tot nu toe prima. Vreemd is dat het niet in te stellen is dat het bureaublad ook met single click werkt..bfff...ben het helemaal niet meer gewend om twee x te klikken oip een item.
Thunar is verder goed te configureren.
Dat xfce lichter zou zijn is op mijn triple-core uiteraard niet te merken.
Verder is gisteren mijn dell laptop gestorven, althans de grafische kaart. Heb voor de grap maar eens een asus eee'tje aangschafd. Ha!! Straks lekker kloten met UNR, easypeasy, ea....zouden goed moeten draaien..
Mijn ervaringen met Linux en ATi zijn stukken beter. Ik heb hier twee pc's staan:Room42 schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 07:18:
Mijn ervaring met een nieuwe ATi (een Radion HD 4870x2) vs. Linux is erg, erg slecht. Beter dan 2D, single display kreeg ik niet voor mekaar. Heb er van ellende een nVidia naast gezet en gebruik de ATi enkel onder Windows voor games... Mijn motto is geworden: If you love Linux, you got to hate ATi!
1. Ati HD4870, één beeldscherm
2. Ati HD3450 en een onboard Ati HD3200, beeldscherm en tv out
De eerste is een erg standaard installatie, gewoon één grafische kaart en één beeldscherm. Draait prima, ik installeer iedere maand de nieuwe Ati drivers en dat gaat altijd prima (kan me niet herinneren dat het niet werkte... hooguit een bugje in één of twee programma's).
De tweede pc is een veel minder standaard configuratie. Hierop heb ik Hybrid Crossfire draaien en dus twee beeldschermen aangesloten. Toegegeven dat het soms iets meer moeite kost om te configureren, maar het werkt wel altijd. Sleutelwoord hierbij is:
1
| aticonfig --initial=dual-head --adapters=all -f |
^^ Maakt automatisch een dual-head configuratie (dat zijn twee losse X schermen, je logt op beide tegelijk in, je kunt de muis van de ene naar de andere bewegen, maar je kunt geen vensters slepen van het ene beeldscherm naar het andere). Mocht je een andere dual-head configuratie willen (xinerama bijvoorbeeld), dan stel je dat in met Catalyst Control Center. De optie `--adapters=all' zorgt ervoor dat al je videokaarten worden geconfigureerd (misschien ook nodig voor een X2?).
Op beide pc's speel ik bijvoorbeel Unreal Tournament 2004 (de linux versie) en World of Goo (ook linux versie). Ook programmeer ik zelf wel eens wat OpenGL apps en ik gebruik wel eens Blender. Ook dit geeft geen problemen.
The Flying Dutchman
[ Voor 89% gewijzigd door letatcest op 13-10-2009 08:11 ]
Verwijderd
sudo dpkg-reconfigure libpaper1letatcest schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 17:59:
In de categorie domme vragen: ik wil gewoon dat ik nooit meer het formaat 'letter' als standaard of een 'inch' notering tegenkom. Ik krijg het gewoon niet system-wide weg. Nu mijn systeemtaal op NL gezet, maar nog steeds... overal blijft het langskomen. Bij printerinstellingen heb ik als standaard A4, maar toch geeft ie bij verschillende programma's als standaard 'letter'. Meestal check ik wel van te voren wat ik doe, maar ook weer niet altijd en als je dan weer eens een printopdracht geeft zonder na te denken, ben je weer 100 A4tjes kwijt, da's een beetje jammer.
a) alles werkt meteen, b) mega snel (die 20 seconden versla ik makkelijk, mede dankzij ext4) c) het ziet er toch heel erg gelikt uit, die recente KDE 4.3.
* mithras is toch trots op mijn gehele Linux omgevingen
Yes! Tnx! (toch zo'n dingetje waarvan ik zou denken: dat moet toch ook ergens via de giu te doen zijn, niet dat dit moelijk vindbaar was als je de goede zoekwoorden intypt in google...)
Ik geloof toch dat ik er in iets wakkerdere toestand achter kom dat je per programma inches naar metrisch systeem moet aanpassen
Hmm.. laat misschien toch ook de installatie op mijn werk maar eens op NL staan. Eens uitzoeken hoe bij te dragen aan vertalingen van Gnome/Ubuntu/Etc.
In /etc/X11/xorg.conf moet je even de "nologo"-optie aanzetten:
1
2
3
4
5
| Section "Device" Identifier "Default Device" Driver "nvidia" Option "NoLogo" "True" EndSection |

Ik heb een asus netboekje gekocht. Meteen ff jaunty unr erop en ben eens op zoek gegaan naar interessante tweaks. Is wel nodig ook, de prestaties onder jaunty zijn out of the box niet super: geen wired, geen wireless, intel-graphics presteert slecht. De mic ( skype ) geeft veel ruis.....
Allemaal niet heel erg, karmic belooft beterschap....
Grappig is dat ik deze bekentenis van de maker van eeepc-tray tegen kwam:
http://www.fewt.com/2009/10/i-give-up.html
Toch wel de hevigste rand die je maar tegen kan komen mbt ubuntu.
En hij heeft ws. nog gelijk ook.
Ik heb ook een ASUS EEE. Met eeebuntu draait het een stuk soepeler.neeroeter schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:54:
Ha ha
Ik heb een asus netboekje gekocht. Meteen ff jaunty unr erop en ben eens op zoek gegaan naar interessante tweaks. Is wel nodig ook, de prestaties onder jaunty zijn out of the box niet super: geen wired, geen wireless, intel-graphics presteert slecht. De mic ( skype ) geeft veel ruis.....
Volgens mij istie wel bekend. Ik mag aanklikken dat ik direct wil installeren, maar daarna hangt de installatie op een zwart scherm met grijs ubuntu logotje.
Inmiddels reageer ik vanuit Jaunty trouwens. Wel met een utp-kabeltje, wireless doet nog moeilijk...
De NVidia driver is trouwens ook nog niet echt een succes! Als ik die installeer krijg ik hardstikke mooie rode/groene/blauwe blokjes, maar ik heb liever gewoon een werkend besturingssysteem
-edit-
Boh ik denk dat ik toch de 32-bit versie moet hebben voor de NVIdia drivers...
[ Voor 28% gewijzigd door mcDavid op 14-10-2009 21:59 ]
Oei, inderdaad, behoorlijk treurig. Ik ben het echter wel 100% met hem eens. Ik heb al o zo vaak opgemerkt dat iets dat perfect werkte, prima deed wat het moet doen, opeens veranderd, en er totaal niets meer van terecht brengt.neeroeter schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 19:54:
Ha ha
Het klopt ook dat ze blijven vasthouden aan hun release-cycles, je bent gebaseerd op Debian, aub, neem ook hun taktiek over. Maak een product dat niet gebonden is aan super-strikte releases, maar maak een systeem dat perfect werkt, waar mee te werken valt. Niet zoals Ubuntu 9.04 (waar de Intel driver complete shit is) of Karmic (dat nu, in beta stage, nog niet eens GDM normaal kan starten), maar zoals Ubuntu 8.10 (waar ik nu overigens op draai).
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Verwijderd
Ligt er maar net aan hoe ambitieus je bent per release. Ik heb het idee dat ze met Karmic iets té ambitieus zijn. Maar dat wordt vast en zeker weer gecompenseerd met Lucid, wat als LTS een no-nonsense-release wordt met de focus meer op bugfixen dan op features.Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:14:
Zoals ik al vaker heb gezegd is elk halfjaar een release uitbrengen echt veels te kort om zaken goed te testen en te debuggen.
-edit-
die multitouch is trouwens wel mega-vet, en werkt onder ubuntu prettiger dan onder windows
*draait nu 32bit, herkansing met nvidia drivers...
-edit-
Nvidia drivers wou nog steeds niet lukken.
Toen heb ik maar geupdate naar Karmic, dat wou wél lukken. Dus nu draai ik Karmic Beta, en de Nvidia-drivers én het draadloos netwerk doen het beiden prima!
[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 15-10-2009 00:04 ]
Nieuwe kernel, nieuwe kansen.....
Mag ik ff een "ik ben lui" vraag stellen?
Ik heb een bug mbt. ubuntu-one op launchpad gezet. Nu krijg ik constant alle follow-ups binnen op m'n hotmail. Is vervelend, iemand hier die ff snel weet hou je dat uitzet?
Ik kan op launchpad niet echt een optie vinden daarvoor... Kun je in hotmail geen filter aanmaken dat mail van launchpad je inbox skipt?neeroeter schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 12:31:
Ik zal eeebuntu eens proberen, of ik wacht ff op karmic waar de intel-driver nat. weer wat nieuwer zal zijn.
Ik heb een bug mbt. ubuntu-one op launchpad gezet. Nu krijg ik constant alle follow-ups binnen op m'n hotmail. Is vervelend, iemand hier die ff snel weet hou je dat uitzet?
mischien helpt dit: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=744436neeroeter schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 12:31:
Ik zal eeebuntu eens proberen, of ik wacht ff op karmic waar de intel-driver nat. weer wat nieuwer zal zijn.
Ik heb alleen nu 1 probleem. Ik gebruik lottanzb voor te downloaden van nieuwsgroepen maar nu ik deze geïnstaleerd heb (via t softwarecentrum gewoon) en een nzb laad gebeurt er gewoon niks... Dit zegt de log:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 14:05:18 LottaNZB Bezig met opstarten van LottaNZB 0.4.0... 14:05:20 LottaNZB HellaNZB-daemon gestart. 14:05:20 LottaNZB Verbinding gemaakt met de HellaNZB daemon op localhost:8760. 14:05:20 LottaNZB Stel gebruiksmodus in op 'Stand-alone'. 14:05:20 HellaNZB HellaNZB 0.13 (configuration: /home/<--nickname-->/.lottanzb/hellanzb.conf, daemonized, C yenc module) 14:05:20 HellaNZB Opening 4 connections to <-- mijn newsserver -->... 14:05:20 HellaNZB Now monitoring queue... 14:05:20 HellaNZB Resuming: <--mijn nzb --> 14:05:20 HellaNZB Parsing:<--mijn nzb -->.nzb... 14:05:20 HellaNZB Parsed: 34 files (214 posts), 71.7MB 14:05:20 HellaNZB Queued: 71.7MB |
Gdm, openoffice, evince, pidgin, thunderbird-3.0, firefox-3.5, openbox, obmenu, obconf, hsetroot, xorg, conky, lxpanel.
Voila! Een systeem wat maar 190MB geheugen vraagt, superrapido opstart, apache2, php en mysql draait, en volledig werkt! Verder is / maar 2,5 GiB groot, de /home wordt apart gemount (daar staat ook de wwwroot onder andere). Beat that windows XP
* MoiZie is trots op zichzelf. Dit op ubuntu 9.10 trouwens.
[ Voor 0% gewijzigd door MoiZie op 15-10-2009 21:59 . Reden: typo ]
- Applicaties hebben soms de neiging spontaan af te sluiten (ja heb bugreports verzonden)
- rhythmbox wacht niet meer tot de buffer vol is bij afspelen van streams, gevolg -> geregeld underruns
- Ik dacht dat het opstarten nog fancyerderderder zou worden? Ik vond 9.04 mooier. Of komt dat doordat ik heb geupgrade en dus nog geen GRUB2 draai?
- de standaard theme is nice!
- firefox 3.5 doet nog steeds subpixel-smoothening

Oh voor dat laaste probleem heeft google inmiddels wél een oplossing
[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 16-10-2009 00:30 ]
XP is wel flink te verkleinen met XP Lite hoorMoiZie schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 21:57:
Ik heb vanavond mijn Ubuntu installatie gestripped. Eerst heb ik via deze website: http://www.psychocats.net/ubuntu/purekde het enorme commando uitgevoerd wat op de eerste regel staat, buiten het sudo aptitude install kubuntu-desktop. Vervolgens heb ik lekker gewacht terwijl alles gedeinstalleerd werd. Daarna heb ik alleen het volgende geinstalleerd:
Gdm, openoffice, evince, pidgin, thunderbird-3.0, firefox-3.5, openbox, obmenu, obconf, hsetroot, xorg, conky, lxpanel.
Voila! Een systeem wat maar 190MB geheugen vraagt, superrapido opstart, apache2, php en mysql draait, en volledig werkt! Verder is / maar 2,5 GiB groot, de /home wordt apart gemount (daar staat ook de wwwroot onder andere). Beat that windows XPZo laag heb ik het daar nog nooit gekregen.
* MoiZie is trots op zichzelf. Dit op ubuntu 9.10 trouwens.
Ik vraag me af of er ook zo'n site voor Ubuntu (met gnome dus) is?
Aangezien de titel van die pagina leek op 'remove gnome from ubuntu' heb ik gezocht op 'remove kde from ubuntu'. De eerste hit laat je dan hier uitkomen:Noxious schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 00:15:
[...]
XP is wel flink te verkleinen met XP Lite hoor
Ik vraag me af of er ook zo'n site voor Ubuntu (met gnome dus) is?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=126210
Daar staan wel een paar goede tips, al zijn ze niet verpakt in tig apt-get commando's op rij.
edit: * gwystyl had even door moeten lezen. Een linkje aan het eind komt wel bij 'net zo'n pagina' uit:
http://www.psychocats.net/ubuntu/puregnome.php
[ Voor 13% gewijzigd door gwystyl op 16-10-2009 08:32 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen