Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Karmic werkt erg fijn nu. Net even een verse install gedaan met de daily build, en na wat upgrades werkt bluetooth met A2DP direct en zonder terminal, voor veel mensen zal dit een hoop ellende schelen :)

Nieuwe theme en icons zien er ook prima uit, de wallpapers zijn ook een stuk uitgebreider. Nu nog een bootsplash en GDM login met een mooie skin, dan zijn ze wel bijna klaar volgens mij!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Nou laten ze Arc-Colors dan maar pakken :).

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat als ik over een menu hover mijn shortcuts nog steeds werken? Dat was altijd al iets wat in Ubuntu somehow niet werkte. Maar ik denk dat het meer by design is dan een bug, maar ik heb liever wél mijn standaardshortcuts als ik menu's doorblader.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Net een 'live-upgrade' gedaan van 9.04 (x64) naar 9.10, gewoon via 'update-manager -d'. Verliep perfect, half uurtje later een vlot werkend Karmic systeem! Enkel AWN opnieuw moeten installeren, de rest werkt (tot nu toe) zonder issues.

Tijdens het opstarten krijg ik wel enkele meldingen dat een of ander PCI device niet toegankelijk is. Ik moet eens googelen zodat ik weet wat er juist misloopt. Ik krijg ook een melding ivm firefox 3.5 en apparmor, ook dat moet ik nog eens uitvissen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• MsG

MsG

Forumzwerver

Loop je via een update-manager -d upgrade niet de volgende dingen mis?

GRUB2

De splash animatie bij het booten is nu al vrij vroeg in het bootproces in native resolutie en sluit naadloos aan op

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Darkstar schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:29:
Tijdens het opstarten krijg ik wel enkele meldingen dat een of ander PCI device niet toegankelijk is. Ik moet eens googelen zodat ik weet wat er juist misloopt. Ik krijg ook een melding ivm firefox 3.5 en apparmor, ook dat moet ik nog eens uitvissen.
Is AppArmor standaard geïnstalleerd (of zelfs maar ingeschakeld) op Ubuntu :?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Ik heb Ubuntu Full desktop draaien.

User XBMC logt automatisch in en start gelijk XBMC (zonder gnome of iets direct XBMC).

Ik wil graag VNCserver draaien zodat ik er extern in kan (naast SSH wat ik nu al kan) in een gnome omgeving.

Dit alles heb ik werken door vnc4server te installeren echter moet ik eerst met me remote user via ssh inloggen op vncserver te draaien. Dan pas kan ik ermee inloggen.

Kan ik dit proces automatiseren? Dat xbmc user xbmc start en user remote vast vncserver opstart..?

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

@MsG: Grub2 wordt inderdaad niet mee geïnstalleerd. Mij ging het dit keer meer om de upgrade te testen. Ik stond op het punt om een clean-install te beginnen toen ik de update-manager methode tegenkwam.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Darkstar schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:29:
Net een 'live-upgrade' gedaan van 9.04 (x64) naar 9.10, gewoon via 'update-manager -d'. Verliep perfect, half uurtje later een vlot werkend Karmic systeem! Enkel AWN opnieuw moeten installeren, de rest werkt (tot nu toe) zonder issues.

Ik heb precies hetzelfde. Ook de PCI error en de apparmor error. De final installeer ik wel fresh, als het er dan nog inzit dan ga ik wel op zoek naar een oplossing.

• Frank-NL
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:35:
[...]

Is AppArmor standaard geïnstalleerd (of zelfs maar ingeschakeld) op Ubuntu :?
AppArmor is installed and loaded by default in Hardy. Some packages will install their own enforcing profiles. Additional profiles can be found in the package apparmor-profiles from the Universe repository.
https://help.ubuntu.com/community/AppArmor

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bedankt :). Ik dacht dat het een oplossing van Novell was, ik ga es checken :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Great, net toch maar een fresh install gedaan van Karmic Alpha6, ik wou zeker weten dat de errors niet door de upgrade kwamen. Mijn primary partition is NTFS voor vista, daarnaast 2 primaries, eentje voor ubuntu en eentje als swap. Karmic installer gestart, geïnstalleerd op de tweede partitie. Reboot na de install en all hell breaks loose...
Eerste probleem: vista verdwenen uit grub terwijl tijdens de installer toch duidelijk was dat er nog een bestaande windows-partitie bestond. Ok, no problem, dat fixen we wel...
Tweede probleem: ik kies ubuntu in het grub-menu en... 3 miljoen errors later sta ik aan een bash login prompt }:|

fuuuuuuuuuuu.... (and so on)

* Darkstar smijt een vista dvd er in, prompt: bootrec /fixmbr... *zucht* -O-

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Darkstar schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 17:33:
Eerste probleem: vista verdwenen uit grub terwijl tijdens de installer toch duidelijk was dat er nog een bestaande windows-partitie bestond. Ok, no problem, dat fixen we wel...
Dat staat in de Known Issues:
* When installing Ubuntu from Alpha 6 in a dual-boot configuration with another operating system, such as Windows Vista, the grub2 configuration will not present an option to boot to the other OS. Investigation of this issue is ongoing. (430141)
En is al gefixed ondertussen.
Tweede probleem: ik kies ubuntu in het grub-menu en... 3 miljoen errors later sta ik aan een bash login prompt
Wat voor errors krijg je? :)

[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 26-09-2009 17:39 ]

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Helaas niet opgeschreven, laat staan onthouden :9

Ik ga nu eerst proberen om m'n grub terug in orde te krijgen (die is nu namelijk weg), daarna zal ik eerst 'n keer googelen op de error die me het meest relevant lijken. Ik zal hier wel een update posten dan, lijkt me toch interessant voor eventuele vroege updaters naar 9.10

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hoe doen jullie een clean install? Vooral de mensen die serieus ubuntu fulltime gebruiken. Jullie laten de /home/ gewoon intact? Maar dan krijg je dus niet de vernieuwde configuratiedingen mee?

Ik zit nu weer in windows en als ik hierin supersnel scroll met de muis, dan doet hij het direct. Bij ubuntu gebeurt dat net even wat later en gaat het ook langer door automatisch.

• Frank-NL
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 18:46:
Hoe doen jullie een clean install? Vooral de mensen die serieus ubuntu fulltime gebruiken. Jullie laten de /home/ gewoon intact? Maar dan krijg je dus niet de vernieuwde configuratiedingen mee?
/home aparte partitie, meestal haal ik alle settings weg - dus alle folders die met . beginnen. Zo hou je wel al je documenten etc maar niet oude settings. Anders kan je net zo goed upgraden.

[ Voor 15% gewijzigd door Frank-NL op 26-09-2009 18:50 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dus het komt er op neer als je Ubuntu enkel gebruikt als leuk piel-os en dus geen documenten hebt ik net zo goed een full reinstall kan doen? :)

Ik heb met 9.04 al wel EXT 4 gedaan toentertijd.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:03

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zoals Frank-NL, ik hou mijn /home/ en gooi soms configfiles weg, maar alleen als de boel gedonder geeft. Heb geprobeerd verschillende linux versies naast elkaar te installeren met dezelfde /home/ maar dat werkt toch niet zo handig ;) (ok, het werkt, maar om nou steeds de configfiles te deleten..)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Een clean-install is bij mij idd gewoon een volledig nieuwe install, zonder settings. Ubuntu is op dit moment niet mijn main-OS dus is dat niet echt een probleem. Dingen die ik wel nog nodig heb kopieer ik gewoon even naar een externe schijf.

Update ivm mijn probleem:
- Exacte error had te maken met een 'inconsistency' op /dev/sda2 (root). fsck /dev/sda2 en het probleem was opgelost }:O Alle andere errors leken mij irrelevant, en zijn nu ook verdwenen.
- Vista in de bootloader krijgen is piece-of-cake:
code:
1
2
sudo os-prober (deze zou de vista install moeten vinden)
sudo update-grub

Done :9

Nieuw probleem opgedoken: Karmic herkent mijn wireless niet en mijn dvd speler wordt niet herkend (toch niet in Brasero bv). Handmatig mounten van /dev/sr0 (mijn dvd speler) lukt wel, maar dan kan brasero er nog steeds niets mee aanvangen. Vreemd, in jaunty nooit problemen mee gehad. Soit, het boot toch al terug :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:41

Yucko

One clown to rule them all !

JaJoah schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:02:
[...]

De reden dat ik deze versie probeerde was omdat ik het geluid niet werkend kreeg (uit speakers, headphone deed het wel 8)7) onder 9.04 op mijn nieuwe laptop en op deze manier wilde zien of het probleem onder 9.10 opgelost was (hey, ik had geluid bij de poging in de loggen :P). Nu uiteindelijk toch gelukt met een aanpassing van alsa-base.conf. Probleem is dat er zoveel mensen een oplossing geven in het toevoegen van een regel aan dat bestand dat het even proberen is om de juiste te vinden. Voor mijn HP 4710s bleek het dus 'options snd-hda-intel model=laptop enable=1 index=0' te zijn.

Hoef ik Vista tenminste niet meer te gebruiken op dat ding *O*
Bovenstaande bleek toch niet de (definitieve) oplossing te zijn.

Van de 10x dat ik mijn laptop aanzet mag ik blij zijn wanneer ik 5x werkende speakers krijg. Wat een bagger :(

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:06
Darkstar schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 17:41:
Helaas niet opgeschreven, laat staan onthouden :9

Ik ga nu eerst proberen om m'n grub terug in orde te krijgen (die is nu namelijk weg), daarna zal ik eerst 'n keer googelen op de error die me het meest relevant lijken. Ik zal hier wel een update posten dan, lijkt me toch interessant voor eventuele vroege updaters naar 9.10
cat /var/log/messages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Maak daar maar tail van. Met cat overspoel je je hele terminal venster met waarschijnlijk niet interessante entries. Met tail pak je de laatste regels (maar dan moet je er wel bij zijn, anders is het interessante stuk al weer weg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:53

Eijkb

Zo.

Maak daar "tail -n 2500 /var/log/messages | more" van en je krijgt de laatste 2500 regels met na iedere pagina een pause. Of tail -n 2500 /var/log/messages | grep kernel | more voor alleen kernel messages.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eijkb schreef op zondag 27 september 2009 @ 15:34:
Maak daar "tail -n 2500 /var/log/messages | more" van en je krijgt de laatste 2500 regels met na iedere pagina een pause. Of tail -n 2500 /var/log/messages | grep kernel | more voor alleen kernel messages.
Gebruik dan less, in plaats van more. Dan kun je gewoon heen en terug scrollen. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Daros schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:42:

User XBMC logt automatisch in en start gelijk XBMC (zonder gnome of iets direct XBMC).

Ik wil graag VNCserver draaien zodat ik er extern in kan (naast SSH wat ik nu al kan) in een gnome omgeving.

Dit alles heb ik werken door vnc4server te installeren echter moet ik eerst met me remote user via ssh inloggen op vncserver te draaien. Dan pas kan ik ermee inloggen.

Kan ik dit proces automatiseren? Dat xbmc user xbmc start en user remote vast vncserver opstart..?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:38

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
YEAH :D Ubuntugebruiker meld zich weer :+ Na ongeveer een half jaar afwezigheid ivm Macbook. Macbook is de deur uit en heb nu nog Vista en Ubuntu naast elkaar draaien. Maar wat ging Ubuntu slecht zeg.... Eerst gaf hij alleen maar foutmeldingen die te maken hadden met de hardeschijf. Maar met wat hulp van een vriend de grub aangepast en de ACPI uitgezet. Dat heeft het probleem opgelost. Nadeel is dat hij nu batterij eet en het nog niet de zuinige laptop is die ik in eerste instantie wou hebben. Zijn er mensen die snel een oplossing hebben :+ Of moet ik eerst een topic openen met uitgebreide info :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:17
Kijk eens naar init.d en startup scripts. Er staat een skeleton in /etc/init.d/skeleton, onder Debian/Ubuntu kun je vervolgens die toevoegen aan bepaalde init levels met behulp van update-rc.d. Iets onder een andere gebruiker opstarten doe je met /bin/su. Met een beetje Google'en kom je ook een heel eind, er zijn vast mensen die hetzelfde proberen:

http://embraceubuntu.com/...ript-to-be-run-at-bootup/
http://www.debian.org/doc/debian-policy/ch-opersys.html
http://www.debian-adminis..._at_boot_time_with_Debian
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197964

Een goed alternatief voor vnc is overigens X forwarding via SSH. Dat vraagt behoorlijk wat meer bandbreedte (met of zonder compressie) en vereist dat je ook lokaal een X server hebt draaien (Xming onder Windows, OS X kun je X11 vanaf DVD halen). Voordeel is dat het volledig naadloos werkt. Vooral handig als je toch via LAN aan het werken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Na fulltime 4.10 t/m 6.10 gedraaid te hebben, heb ik een iMac gekocht (o.a. vanwege Photoshop). Toch kan ik het niet laten en heb vandaag Ubuntu 9.10 Beta 6 geïnstalleerd op mijn iMac. Hierbij wat bevindingen:
Pro's
- Het ziet er allemaal nog het zelfde uit, maar het sluit allemaal veel beter op elkaar aan. Veel minder gekke X-overgangen.
- Snelle boot en EXT4 is erg snel in bijv. Unrar'en
- De messageserver ziet er gelikt uit en werkt op (vrijwel?) alles. Erg netjes.

Con's
- Grub2 kan niet overweg met mijn USBhub/Keyboard: navigeren was onmogelijk.
- Door op F1 of F2 te drukken, crasht alles en reboot de iMac :D
- Pulse Audio werkt gewoon, maar wanneer er meer dan 1 geluid afgespeeld moet worden, stopt heel Pulse.

Toch maar weer terug naar OSX; zonder een degelijke soundserver kan ik echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Hier ook Alfa 6 geinstalleerd.

Alles werkt momenteel redelijk goed. Pulse-audio werkt bij mij zonder problemen.
Enkele problemen dat ik heb, is dat wanneer ik een vast IP wil instellen, de hele networkmanager crasht.
En wanneer ik mijn bluetooth wil uitzetten kan ik deze niet meer kan aanzetten.
Ofwel is het wireless ofwel bluetooth. Niet allebei tegelijkertijd.
Klein beetje vervelend :P

Voor de rest, niet veel andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
Hier ook de alpha van karmic geinstalleerd...actually via een upgrade wat ik eig. nooit doe. Ik ben positief vooralsnog. Geen regressies tot nu toe. Wel wat leuke extra' s:
Zo werkt skype nu eindelijk. De Front Mic wilde niet via alsa of pulse onder 9.04, nu wel.
Snellere boot.
Firefox 3.5 standaard..

Grappig is dat ik gewoon via grub 1.x werk, via een upgrade wordt 2 er niet op gegooid.

We zullen zien, vooralsnog kan ik deze install als productiemachien gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

oi, ik weet niet meer wie wat in welke van de drukke topics van de afgelopen tijd zei, maar

<Super> <Space> [type wat je zoekt]

via Gnome Do is echt ideaal! Dacht altijd dat het maar onzin
was, maar zelfs titles van songs en zo en dan starten die gewoon op.

Moest ik even kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja klopt. Ik zocht naar een dock programma omdat ik het toch wel leuk vind es wat te pielen met docks. Maar je hebt dan het AWN, waarvan ik weet dat ik het toch niet je-van-het vond, maar niet meer waarom :P. En het halffranse misbaksel Cairo. Maar toen kwam ik Gnome Do Docky op het spoor en het werkt best prima. Alleen werken sommige extensies niet ofzo, althans ik krijg dan niet de keuze van het goede programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik neem aan dat je cairo dock bedoelt... Cairo op zich is een grafische bibliotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een trouwe Gnome-Do gebruiker. Werkt echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Borromini schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:21:
Ik neem aan dat je cairo dock bedoelt... Cairo op zich is een grafische bibliotheek.
What's in a name ;). Nee je hebt gelijk, maar in deze context snapt iedereen het hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21
Daros schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:42:

Ik zou geen VNC gebruiken, maar NX Free Edition (http://www.nomachine.com/) Dan log je in een nieuwe gnome sessie in over ssh met een druk op de knop. En, het is veel sneller dan over VNC, tis vergelijkbaar met RDP onder windows.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

In de herstvakantie heb ik zoals elk jaar een LAN met een paar vrienden, waarbij ik nu voor het eerst met ubuntu mee doe.

Nu is het een traditie bij de LAN elkaar te pesten met shutdown -i. Is ubuntu ook vatbaar voor zoon 'aanval'? En kan ik hemzelf ook uitvoeren ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-10 22:27
Icyzer schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:26:
In de herstvakantie heb ik zoals elk jaar een LAN met een paar vrienden, waarbij ik nu voor het eerst met ubuntu mee doe.

Nu is het een traditie bij de LAN elkaar te pesten met shutdown -i. Is ubuntu ook vatbaar voor zoon 'aanval'? En kan ik hemzelf ook uitvoeren ;)?
Als jij toestaat dat ze je via SSH kunnen bereiken en de ssh user ook sudo rechten geeft is dat te doen, anders volgens mij niet :P Moeten ze wel je wachtwoorden weten.

Over karmic alpha 6; die desktop effects doen het niet echt lekker.. Ik heb het probleem dat, na een update waarin xserver-video- voorbij kwam, opengl niet meer werkt en de desktop effects op Xrender overgaan. Ook werkt videoplayback sinds kort niet meer.. Het scherm laat de eerste seconde iets zien, maar dan 'zip´ niets meer. De meeste programma's lopen dan ook vast. Ook de desktop van KDE voelt 'buggy' aan opeens, met trage desktop / dolphin browse / alt tab functionaliteiten (ook zonder compositing). Alpha 5 vond ik beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Kan ik hun pc's wel afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie

let me google that for you linkjes worden het zelfde beschouwd als UTFS! roepen, niet gewenst dus

[ Voor 107% gewijzigd door Pim. op 01-10-2009 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie nog mooie Gnome themes zoekt, bekijk deze website eens:

http://www.bisigi-project.org/?lang=en

Echt prachtige Gnome Themes en de maker heeft zelfs een eigen PPA:

https://launchpad.net/~bisigi/+archive/ppa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heeft het inderdaad wel begrepen.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
Ik gebruik die al een tijd, bamboo-zen is geweldig!!!

Het zou mooi zijn als deze themes als optie in een default install zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Toen ik die themes toevoegde zoals beschreven op de website, ging er toch iets mis en bij elke andere actie met aptitude vlogen de foutmeldingen je om je oren :')

Nog meer mensen die hier last van hebben ?

Alleen met de autoremove optie krijg ik alles weg van dat pakket en ben ik van die foutmeldingen af.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Heb je het via die repository gedaan of een package gedownload en handmatig erin gezet?
En gaan de foutmeldingen over het pakket of over de repo?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 10:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Icyzer schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 15:26:

Niet out of the box, maar als jij vrienden rechten geeft om in te loggen wel. Als je je er zorgen over maakt zou ik de rechten van jouw account afhalen zodat alleen root kan shutdownen.
Owja, en schakel dan ook ctrl+alt+del uit, en ctrl+alt+backspace als je die aan hebt staan.
Als je toch bezig bent, zet een wachtwoord op je bios en bootloader.
En als je het echt goed wil doen zorg je dat je scherm automatisch gelokt wordt als je er niet bent. Ik heb m'n screensaver gekoppeld aan m'n bluetooth telefoon. Als ik meer dan 2 meter van m'n pc ben wordt ie gelockt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En natuurlijk een titanium kastje om je reset en power knopje en natuurlijk niet vergeten een ingebouwde aggregaat voor als je ze powerkabel eruit trekken. Vergeet ook niet je hardeschijf te encrypten.

Maar nee Linux is standaard niet vatbaar voor zo'n aanval. Zou ook een mooie grap zijn als ik alle servers op me werk zou kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

!null schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 08:49:
Heb je het via die repository gedaan of een package gedownload en handmatig erin gezet?
En gaan de foutmeldingen over het pakket of over de repo?
• key toegevoegd via console
• regels via software resources toegevoegd
• via console
sudo aptitude update
sudo aptitude install zgegblog-themes
gedaan

Ik heb niet het aantal daadwerkelijke aanwezige thema's geteld na de niet goed verlopen installatie, maar kreeg wel meldingen dat er bij 4 thema's iets misging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-10 09:41
Ja gebruik NX (www.nomachine.com) Het is niet direct de console. Maar een eigen sessie. Werkt super!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 02-10 08:45
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar weet iemand hoe ik een bepaalde url kan openen via een hotkey?

Simpelweg de url of "firefox [url]" werkt iig niet...

In mijn zoektocht op google kwam ik wel tegen hoe eenvoudig het is om de backspace functie in firefox aan te zetten: kwestie van browser.backspace_action op 0 zetten :D ik dacht ik meld het even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Maar nee Linux is standaard niet vatbaar voor zo'n aanval. Zou ook een mooie grap zijn als ik alle servers op me werk zou kunnen afsluiten.
Onder Windows werkt het ook alleen in LAN en niet via internet, om zulke dingen te vermijden.
Ik heb het zelfs niet werkend gekregen als de accounts een ander username of password gebruiken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Laatst online: 28-09 22:44
mcDavid schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 18:49:
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar weet iemand hoe ik een bepaalde url kan openen via een hotkey?

Simpelweg de url of "firefox [url]" werkt iig niet...

In mijn zoektocht op google kwam ik wel tegen hoe eenvoudig het is om de backspace functie in firefox aan te zetten: kwestie van browser.backspace_action op 0 zetten :D ik dacht ik meld het even
Command Line Options
remote control of unix mozilla

Overigens werkt jouw suggestie bij mij wel.
firefox www.google.nl 

Ik ben wel benieuwd hoe je met een global command de browser pagina kan vernieuwen. Dus F5 aan een shortcut-key toevoegen zodat het ook werkt in andere applicaties.

* arnem_ is in een soort van extase. Na een zeer zwaar verlopen update procedure van 9.04 (die echt onbruik waar was voor mij) naar 9.10 alpha 6, werkt vrijwel alles. De muis beweegt als een jonge hinde over het scherm en applicaties wisselen elkaar zonder tranen af. Het aantal vastlopers zit op op ongeveer één per dag, dat is nog eens wat anders dan iedere 20minuten! Computeren is weer leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
arnem_ schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 21:37:
[...]

Command Line Options
remote control of unix mozilla

Overigens werkt jouw suggestie bij mij wel.
firefox www.google.nl 

Ik ben wel benieuwd hoe je met een global command de browser pagina kan vernieuwen. Dus F5 aan een shortcut-key toevoegen zodat het ook werkt in andere applicaties.

* arnem_ is in een soort van extase. Na een zeer zwaar verlopen update procedure van 9.04 (die echt onbruik waar was voor mij) naar 9.10 alpha 6, werkt vrijwel alles. De muis beweegt als een jonge hinde over het scherm en applicaties wisselen elkaar zonder tranen af. Het aantal vastlopers zit op op ongeveer één per dag, dat is nog eens wat anders dan iedere 20minuten! Computeren is weer leuk!
Nou verrassing voor je, sinds een uurtje of wat kun je ook de Beta proberen! :D

-edit-
En 't zal aan mij gelegen hebben, want nu werkt de sneltoets ineens wel inderdaad! Toch bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 02-10-2009 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Gisteravond de beta geinstalleerd. Het voelt allemaal goed aan, geen vastlopers gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik ben nu ook de beta aan het downloaden.

Ik kwam er achter dat er zowel een DVD- als een CD-image bestaat. Weet iemand wat precies het verschil is tussen die twee?
Ik heb de CD maar genomen, aangezien ik geen DVD-brander ter beschikking heb hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
mcDavid schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:50:
Ik ben nu ook de beta aan het downloaden.

Ik kwam er achter dat er zowel een DVD- als een CD-image bestaat. Weet iemand wat precies het verschil is tussen die twee?
Ik heb de CD maar genomen, aangezien ik geen DVD-brander ter beschikking heb hier.
Ik ook :) Op de DVD staat meer software, dus dat is vooral handig voor mensen met een trage of geen internetverbinding. Ik download & update altijd alles van internet, dus gebruik ik liever de CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Wat zijn jullie ervaringen met het herinstalleren van Ubuntu, zonder dat je je persoonlijke settings kwijt bent? M'n installatie is een beetje de soep ingedraaid tijdens de Karmic alpha updates, en ik krijg 'm niet meer volledig in orde.

Daarom zou ik graag een reinstall doen maar dan liefst met behoud van m'n /home folder. Deze staat reeds op een aparte partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Gewoon herinstalleren dan en tijdens het partitioneren aanduiden dat je de partitie waarop je /home staat ook gewoon terug wil mounten onder /home. Wel opletten dat je 'formatteren' niet aanvinkt dan.
En een backup achter de hand hebben uiteraard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zo, dit topic ook al gevonden. Ik ben een trouwe gebruiker sinds 5.10 uitkwam, en al die tijd geen spijt, werkt echt super voor msn, internet, muziek etc.

Weet iemand trouwens, hoe je bij pidgin het ballonnetje kan uitschakelen bij nieuwe berichten en bv in de balk onderaan het venster kan laten knipperen oid. Zou fijn zijn. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Die opties zitten in de plugins van Pidgin

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Laatst online: 28-09 22:44
Sfinx- schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:35:
Wat zijn jullie ervaringen met het herinstalleren van Ubuntu, zonder dat je je persoonlijke settings kwijt bent? M'n installatie is een beetje de soep ingedraaid tijdens de Karmic alpha updates, en ik krijg 'm niet meer volledig in orde.

Daarom zou ik graag een reinstall doen maar dan liefst met behoud van m'n /home folder. Deze staat reeds op een aparte partitie.
Ik heb een datapartitie en een relatief kleine home partitie. Voor een update maak ik alleen een backup van de home partitie en zet met de hand de folders/instellingen over die ik wil behouden. Het credo is dus zoveel mogelijk weggooien.

Ik weet nog steeds geen goede manier om een mooie backup te maken van alle geïnstalleerde tex-libraries bijvoorbeeld. Nu gooi ik alles weg en als ik setje scripts nodig heb, struin ik bij elke nieuwe installatie het internet af. Niet echt handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Als groot warcraft 3 (DotA) fan kwam ik er net verheugd achter dat er een nieuw spel is, gebaseerd op DotA genaamd Heroes of Newerth en die heeft een Linux client! :D Geinstalleerd, allemaal super makkelijk. Hij start alleen niet op, ik krijg een melding dat ik OpenGL 2.0 nodig heb... Ik heb een X1650 Pro en moet onder 9.04 gebruik maken van de open source driver die meegeleverd wordt(Die verder super werkt!). Weet iemand of er in de nabije toekomst opengl 2.0 support komt in deze driver? Ik heb geen zin om terug te gaan naar 8.10 zodat ik fglrx kan gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dirk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:49:
Och moet ik daar zoeken, te makkelijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Crackh34d schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 18:58:
Als groot warcraft 3 (DotA) fan kwam ik er net verheugd achter dat er een nieuw spel is, gebaseerd op DotA genaamd Heroes of Newerth en die heeft een Linux client! :D Geinstalleerd, allemaal super makkelijk. Hij start alleen niet op, ik krijg een melding dat ik OpenGL 2.0 nodig heb... Ik heb een X1650 Pro en moet onder 9.04 gebruik maken van de open source driver die meegeleverd wordt(Die verder super werkt!). Weet iemand of er in de nabije toekomst opengl 2.0 support komt in deze driver? Ik heb geen zin om terug te gaan naar 8.10 zodat ik fglrx kan gebruiken...
Probeer eens de beta van Karmic Koala ;)
Het is zo instabiel als wat bij mij, maar het is tenminste zo dat ik nu weer degelijk gebruik kan maken van mijn Intel GMA :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-10 11:28

Terrestraeon

END OF LINE

Ik zit met een brightness probleem in Ubuntu.

Ik heb al veel gelezen over mensen die het probleem hebben dat de Fn + "pijltje omhoog" en Fn + "pijltje omlaag" toetsen niet werken om de helderheid van hun laptopscherm te wijzigen.
Maar ik heb het volgende probleem: als de helderheid op het laagste staat, dan kan ik met de Fn-combinatie de helderheid 2 stappen omhoog doen, dan gaat ie opeens 1 stand omlaag! :?

De Fn + "pijltje omlaag" werkt ook niet goed, als ik die combinatie gebruik gaat de helderheid niet 1 stapje omlaag, maaar compleet naar beneden.

Laptop is Dell Studio Xps 16, Dual boot met Vista 64-bit, gebruikte Ubuntu is ook 64-bit.

Hoe krijg ik die Fn-combinaties voor helderheid werkend??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Heb je de juiste drivers of juiste instelling in je config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Petervanakelyen schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 20:34:
[...]

Probeer eens de beta van Karmic Koala ;)
Het is zo instabiel als wat bij mij, maar het is tenminste zo dat ik nu weer degelijk gebruik kan maken van mijn Intel GMA :p
Ik heb men Xserver gedowngrade naar de intrepid versie en toen fglrx geinstalleerd :P Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chris5488 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 22:07:
Ik zit met een brightness probleem in Ubuntu.

Ik heb al veel gelezen over mensen die het probleem hebben dat de Fn + "pijltje omhoog" en Fn + "pijltje omlaag" toetsen niet werken om de helderheid van hun laptopscherm te wijzigen.
Maar ik heb het volgende probleem: als de helderheid op het laagste staat, dan kan ik met de Fn-combinatie de helderheid 2 stappen omhoog doen, dan gaat ie opeens 1 stand omlaag! :?

De Fn + "pijltje omlaag" werkt ook niet goed, als ik die combinatie gebruik gaat de helderheid niet 1 stapje omlaag, maaar compleet naar beneden.

Laptop is Dell Studio Xps 16, Dual boot met Vista 64-bit, gebruikte Ubuntu is ook 64-bit.

Hoe krijg ik die Fn-combinaties voor helderheid werkend??
Het probleem ligt waarschinlijk aan HAL (of eigenlijk heid ontbreken hiervan). Met karmic zijn ze overgestapt van het depricated HAL naar udev-extra met DeviceKit, Problemen met special keys van laptops is 1 van de verwachte knelpunten. Blijkbaar heb jij hier ook last van. Ik denk dat je zult moeten wachten tot udev-extra ondersteuning biedt voor jou laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu sinds een weekje ook primair Ubuntu (wel op mn server nog Windows draaien en nog een iMac naast me). Maar ik vind het fijn werken. Heb er altijd problemen mee gehad toen ik nog een ATI videokaart had. Maar nu met een nieuw systeem werkt het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik doe nu een update-manager -d. Wish me luck :).

Sowieso een reinstall denk ik, vanwege grub 2 e.d.

Is het trouwens altijd zo laat in de maand zelf? Nu is het pas de 29ste las ik, klinkt alsof ze het bijna niet haalden maar niet naar 9.11 wilden gaan qua benaming.

EDIT:

Nu op 9.10

Wat puntjes

- Nette integratie van inlogscherm naar omgeving
- Mooie inlog en afsluit
- Helaas geen omgekeerde progressbar meer bij afsluiten, vond ik juist wel handig
- Empathy is 10 keer niks (imo), er missen gewoon cruciale opties en geen plugins en het geheel is lelijker
- Nog relatief veel crashes van dingetjes
- Professionele achtergronden standaard erbij
- Handige hardeschijfindelingsprogramma in configuratiescherm
- Ubuntu Software Center heeft nu niet zoals bij Add/Remove zo'n handig rating systeem. Waardoor worden bestaande goede features aldoor weggegooid? :S :)

[ Voor 56% gewijzigd door MsG op 04-10-2009 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

MsG schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 17:35:
- Ubuntu Software Center heeft nu niet zoals bij Add/Remove zo'n handig rating systeem. Waardoor worden bestaande goede features aldoor weggegooid? :S :)
Vind ik idd ook een jammer puntje, heb t gelijk als idee geopperd. De app is immers nog volop in ontwikkeling.

Maar ik ga denk ik de grote stap weer eens wagen en over van windows 7 beta naar de final van Ubuntu 9.10... sinds mijn systeem upgrade vorige jaar ben ik van ubuntu af, omdat er toch nog steeds kleine foutjes in bleven zitten die me niet bevallen. Maar: 9.10 ziet er uit alsof de gok veilig is, zeker icm Wine. Enige jammere is natuurlijk dat het nog een jaartje wachten is op gnome 3 :9

Maar zijn er hier al veel mensen die volledig ubuntu draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 04-10-2009 22:14 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HetWonder schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 22:13:
[...]
Ja ik :) Zowel thuis als op het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
In draai in principe ook native Linux (Ubuntu 9.04) op alle desktop apparaten hier (PC en Laptop) en Debian op de servers m.u.v. mijn Mythbuntu machine. Maar ik zit nu onder Windows omdat ik even een game fase heb, haha.

Maar goed, hier in Windows heb ik alleen internet en games, dus als ik echt weer wat wil moet ik even rebooten naar Ubuntu. No problem for me, want met m'n SSD ben ik daar in 30 seconden :+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
[...]
Ik ook, zowel privé als voor studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Laatst online: 08-10 23:06
[...]
Ik wel, zowel op mijn laptop als op mijn PC. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

[...]

Yup, geen idee hoelang het geleden is dat ik op mijn laptop (gebruik ik eigenlijk alleen maar) Windows gebruikt heb

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

[...]

ja, thuis op mijn desktop en eee en op mijn werk op de laptop (in dualboot met vista.. omdat de persoon waar de laptop van was geen afscheid kan nemen...)

thuis wel dual boot naar XP voor als ik weer eens team fortress wil spelen (dat crasht me iets te vaak via Wine)

maar andere vraag, via systeembeheer in windows kun je zien hoeveel in/out gaat via verschillende netwerkverbindingen. In ubuntu kan ik alleen maar zien dat er 2 verbonden zijn, maar ik kan niet apart zien hoeveel er in/uit gaat per connectie. Iemand een idee van een goede viewer daarvoor (die dus de verschillende netwerkkaarten apart kan monitoren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik draai het al sinds 2006 Ubuntu op Server, sinds 8.04 ook op desktop en laptop.
Dat is mij ook al opgevallen. Waarom worden spullen de hele tijd vervangen, ook al werkt het prima ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik draai ondertussen ook al zo'n 4 jaar volledig Ubuntu op zowel mn laptop, als mn desktop pc. Allebei bevatten ze nog wel een kleine XP installatie, maar die wordt eigenlijk nooit gebruikt. Af en toe eens op mn laptop ivm de broadcom BCM4318 wifi-kaart die daarin zit. Die doet af en toe een beetje raar, en dan is het handig om te zien of het aan de combinatie kaart <-> acces point ligt of aan de gebruikte drivers. Meestal draait namelijk prima met de b43 driver, maar soms moet ik overschakelen op ndiswrapper. (zoals nu, zit tijdelijk op de university of iceland, die draaien hier een netwerk met WEP-beveiliging, en MAC-adres controle..) . Op mn vaste pc eigenlijk alleen xp in gebruik te referentie als mensen me bellen met problemen. En dat wordt ook steeds minder, gezien de opkomst van Vista/Windows 7. Alleen mn eee 901 heeft nog een xp install, omdat batterijduur en flashondersteuning daar beter is in windows. Maar ik geloof dat ik hier ergens las dat dat verbeterd was in Karmic, dus ik denk dat ik die maar eens ga proberen.
Heb wel gemerkt de afgelopen jaren, dat het veel makkelijk is om over te stappen als je gewoon vervangende programma's zoekt voor dingen die je in Windows gebruikte. Zoals Office bijvoorbeeld. Het scheelt dat ik tegenwoordig alleen nog maar verslagen in LaTeX maak, dan mis je Windows al helemaal niet.
Verder ben ik ook niet echt een pc-gamer, af en toe een keer een spelletje, maar ik vind het te zonde om steeds bakken geld aan nieuwe GPU's uit te geven, maar vind het ook weer vervelend als een spel dan niet soepel loopt. Daarom hou ik het meestal maar bij console's.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ja thuis op m'n laptop en straks ook op m'n nieuwe desktop. Op m'n werk draai ik ook fulltime Linux, maar dat is Fedora Core. (daar was de keuze niet aan mij)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volledig Debian, als dat ook een antwoord is op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Niet volledig Ubuntu, maar wel volledig non-windows (ondertussen ook alweer een jaartje of 10). Mijn server draait altijd FreeBSD (heerlijk systeem is dat toch ook). Me laptop draait nu Ubuntu maar dit wissel ik met regelmaat af met Gentoo, Arch Linux of FreeBSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
letatcest schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:02:
[...]

ja, thuis op mijn desktop en eee en op mijn werk op de laptop (in dualboot met vista.. omdat de persoon waar de laptop van was geen afscheid kan nemen...)

thuis wel dual boot naar XP voor als ik weer eens team fortress wil spelen (dat crasht me iets te vaak via Wine)

maar andere vraag, via systeembeheer in windows kun je zien hoeveel in/out gaat via verschillende netwerkverbindingen. In ubuntu kan ik alleen maar zien dat er 2 verbonden zijn, maar ik kan niet apart zien hoeveel er in/uit gaat per connectie. Iemand een idee van een goede viewer daarvoor (die dus de verschillende netwerkkaarten apart kan monitoren)?
Conky?
${offset 10}${color slate grey}NET: ${color}Up: ${color }${upspeed eth0} ${color}Down: ${color }${downspeed eth0}
${offset 10}${upspeedgraph eth0 20,130 000000 ffffff} ${downspeedgraph eth0 20,130 000000 ffffff}
${offset 10}Address: ${addr eth0}
${offset 100}TCP Connections: ${tcp_portmon 1 65535 count}
#${offset 10}${color slate grey}APT: ${color }${execi 28800 ~/bin/checkUpdates.bash}
Wat er volledig customized uit kan zien, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://conky.sourceforge.net/conky.png

[ Voor 4% gewijzigd door MoiZie op 05-10-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik dacht ik doe even een backup maken van mijn /home/username map, voordat ik Karmic Beta ga proberen.
Zegt de timer na een uurtje ofzo kopiëren dat ik nog 9 uur te gaan heb. Naja, leek me niet zo'n succes dus heb 'm maar gestopt.

Dat moet toch sneller kunnen lijkt me?

-edit-

't gaat om 54168 items, in totaal 8,9 GB. En dat moet dan van een ext3-HDD naar een NTFS-HDD. Heb gewoon ctrl+C ctrl+V gedaan. Ik had niet verwacht dat het in een zucht gebeurd was hoor, maar 10 uur vind ik wel erg lang. Ik zal toch niet de enige zijn die zijn home-folder wel eens wil backuppen?

[ Voor 36% gewijzigd door mcDavid op 06-10-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Wat wil je precies met deze post? :) Dat wij zeggen: "Ja, dat kan zus en zo"? Maar waar moeten wij dat dan op baseren? Ik kan ook niet zeggen: "Nee, dat kan niet", want ik ken jouw home dir en je computer niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mcDavid schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 23:05:
Ik dacht ik doe even een backup maken van mijn /home/username map, voordat ik Karmic Beta ga proberen.
Zegt de timer na een uurtje ofzo kopiëren dat ik nog 9 uur te gaan heb. Naja, leek me niet zo'n succes dus heb 'm maar gestopt.

-edit-

't gaat om 54168 items, in totaal 8,9 GB. En dat moet dan van een ext3-HDD naar een NTFS-HDD. Heb gewoon ctrl+C ctrl+V gedaan. Ik had niet verwacht dat het in een zucht gebeurd was hoor, maar 10 uur vind ik wel erg lang. Ik zal toch niet de enige zijn die zijn home-folder wel eens wil backuppen?
Veel kleine files is altijd langzaam. NTFS is ook geen snelheidsmonster. Probeer het eens met tar. (tar cvf /mnt/mijnschijf/backup.tar /home/mijndir)

Hoe heb je die HD eigenlijk aangesloten. Is hij interne of via USB? In dat laatste geval, staat hij op USB2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

-edit-

Weet je zeker dat je de verborgen bestanden meeneemt (ctrl-h)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
de ext3-schijf is een IDE-schijf, de NTFS zit op sata. En nee ik heb geen 50K tekstdocumenten en foto's, 't zijn juist de verborgen mappen die ik gepakt heb. Een tar maken is nog wel t proberen waard ja, anders ga ik wel even een selectie maken van welke mappen ik wel of niet boeiend vind om te bewaren.

En volgende keer gaat /home natuurlijk op een aparte partitie, ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

MoiZie schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 21:50:
[...]

Conky?

[...]

Wat er volledig customized uit kan zien, zoals dit:
[afbeelding]
Hey cool! En handig dat het nu ook geen dependency troubles meer heeft! Ze doen het keurig onafhankelijk van elkaar de netwerkverbindingen, daar was ik gewoon benieuwd naar :)
Ander dingetje waar ik nog geen antwoord op gevonden heb: ik wilde op mijn Eee de beta installeren (niet op mijn desktop nog, iets met: het werkt, laat het werken) via
code:
1
sudo update-manager -d
maar dat wil dus niet, want ik kom ong. 300 megabyte ruimte te kort op mijn 4 GB ssd, terwijl ik nog ruimte zat heb op mijn 16 GB ssd. Kan ik op de een of andere manier vertellen aan de update manager dat ie de andere ssd gebruikt voor de temp. files?

In de zoektocht naar het antwoord wel iets interessant tegen gekomen, je kunt je settings van je programma's opslaan als je een fresh install doet via 'markings' en synaptic (hier uitgelegd: http://ubuntuguide.org/wi...ons_after_a_fresh_install). Maar dat wist iedereen natuurlijk al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Over de mensen die volledig zijn overgestapt, ik heb welliswaar 2 computers (1 pentium 4 waarmee ik ooit met 5.10 ben begonnen) en een wat oudere laptop, ook een pentium 4 maar dan de mobile versie, die volledig op ubuntu draaien, maar toch nog 1 wat sterkere desktop pc met windows erop voor school programma's maar toch met virtual box ubuntu 9.10 erop staan. :P
Dirk schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:49:
Ik heb het inderdaad gevonden en pidgin ingesteld, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-edit-

Ik denk niet dat veel mensen NTFS gebruiken icm Linux. Kun je hem niet omzetten naar ext3/4? Of met NFS naar een tweede PC (dat gaat bij mij 12 MB/s strak)?

Verder is het juist hierom handig om je home folder op een aparte partitie te hebben. Ikzelf gooi met een upgrade / distro wissel altijd alle .* folders/files weg uit me home dir (zodat ik geen settings en versie verschillen krijg) en mount mijn home partitie dan altijd gewoon in me nieuwe omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:02:
Er zijn heel veel van dit soort programma's, maar ik vind bwm-ng (aka bandwith monitor new generation) een super programma daarvoor. En wil je leuke statistieken kijk dan eens naar vnstat.

http://www.gropp.org/?id=projects&sub=bwm-ng
http://humdi.net/vnstat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
letatcest schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 09:53:
[...]

Ander dingetje waar ik nog geen antwoord op gevonden heb: ik wilde op mijn Eee de beta installeren (niet op mijn desktop nog, iets met: het werkt, laat het werken) via
code:
1
sudo update-manager -d
maar dat wil dus niet, want ik kom ong. 300 megabyte ruimte te kort op mijn 4 GB ssd, terwijl ik nog ruimte zat heb op mijn 16 GB ssd. Kan ik op de een of andere manier vertellen aan de update manager dat ie de andere ssd gebruikt voor de temp. files?
Probeer eens je apt cache te legen, dat kan aanzienlijk veel ruimte vrijmaken. sudo apt-get clean en vervolgens weer sudo update-manager -d, misschien dat je het net haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 09:53:
In de zoektocht naar het antwoord wel iets interessant tegen gekomen, je kunt je settings van je programma's opslaan als je een fresh install doet via 'markings' en synaptic (hier uitgelegd: http://ubuntuguide.org/wi...ons_after_a_fresh_install). Maar dat wist iedereen natuurlijk al ;)
Dat kan al lang hoor en is zo'n beetje met elke distro mogelijk. Onder Debian en Ubuntu doe ik altijd dit:

code:
1
dpkg --get-selections | egrep '([^de]install|hold)' | awk '{ print $1 }' > packagelist.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Frank-NL schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:36:
[...]

Probeer eens je apt cache te legen, dat kan aanzienlijk veel ruimte vrijmaken. sudo apt-get clean en vervolgens weer sudo update-manager -d, misschien dat je het net haalt.
Of je zet je /var/cache/apt op de SSD en dan symlink er naar toe. Weet niet of het goed werkt, maar is het proberen waard. Ubuntu vind 4 GB of minder niet echt fijn als je regelmatig update, programma's installeert.
Kijk ook of je verschillende versies van de kernel hebt staan als je er maar 1 gebruikt...

[ Voor 8% gewijzigd door Loekie op 06-10-2009 10:50 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 10:13:
[...]

Ik denk niet dat veel mensen NTFS gebruiken icm Linux. Kun je hem niet omzetten naar ext3/4? Of met NFS naar een tweede PC (dat gaat bij mij 12 MB/s strak)?

Verder is het juist hierom handig om je home folder op een aparte partitie te hebben. Ikzelf gooi met een upgrade / distro wissel altijd alle .* folders/files weg uit me home dir (zodat ik geen settings en versie verschillen krijg) en mount mijn home partitie dan altijd gewoon in me nieuwe omgeving.
't is een dataschijf met voornamelijk films, muziek, foto's enz.. Ik zou 'm graag omzetten, maar heb niet echt een geschikt medium om een backup te maken (Don't shoot me, dingen waar ik écht waarde aan hecht gaan eens in de zoveel tijd naar een DVD-tje). Bovendien, mocht ik ooit nog iets met windows willen, dan kan ik er gewoon bij. NTFS is wat dat betreft het meest compatible.

aparte partities maken op de IDE-schijf ga ik volgende keer zeker doen. Met 10GB voor ubuntu en de andere 70GB voor /home zit ik wel goed denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

zAo

GPLv2 Fanboy

zAo schreef op maandag 28 september 2009 @ 16:26:
[..]
Con's
- Grub2 kan niet overweg met mijn USBhub/Keyboard: navigeren was onmogelijk.
- Door op F1 of F2 te drukken, crasht alles en reboot de iMac :D
- Pulse Audio werkt gewoon, maar wanneer er meer dan 1 geluid afgespeeld moet worden, stopt heel Pulse.
Gisteren een upgrade gedaan naar de Beta, maar helaas heeft het aanraken van F1 t/m F12 nog steeds tot gevolg dat mijn iMac een harde reset krijgt.

Heeft iemand hier een (tijdelijke) oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik gok even dat je een Apple aluminium keyboard bij je iMac hebt?

In Jaunty is het iig standaard gedrag dat je, als je de F-toetsen indrukt, dat hun sneltoets wordt doorgestuurd(het plaatje wat erop staat zeg maar) het zou kunnen dat je iMac daardoor crasht? Dat kun je testen door je F-toetsen in te drukken terwijl je fn ingedrukt houdt, dan zou er wel de 'echte' waarde doorgestuurd worden. Zo kun je de modus omdraaien, zodat je fn in moet drukken om de sneltoetsen te krijgen:

The modprobe.d way:
create a file /etc/modprobe.d/hid_apple.conf
add these lines:

# Set default mode for Fn keys on Apple keyboard.
# see also/instead: /etc/sysfs.conf
# valid values 1 or 2. effect is hardware dependant.
# intrepid or earlier:
#options hid pb_fnmode=2
# jaunty: (en hopelijk ook in karmic)
options hid_apple fnmode=2

then update initramfs:
update-initramfs -k `uname -r` -u

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Laatst online: 16:22
Chilly_Willy schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 13:30:
[...]

Ik zou geen VNC gebruiken, maar NX Free Edition (http://www.nomachine.com/) Dan log je in een nieuwe gnome sessie in over ssh met een druk op de knop. En, het is veel sneller dan over VNC, tis vergelijkbaar met RDP onder windows.
Dat is de beste tip die ik in jaren heb gezien! ik heb het net ingesteld, en het werkt zonder problemen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-10 21:01
Ik heb sinds een paar weken Ubuntu 9.10 draaien en tot vandaag niets op aan te merken maar... ik probeer vandaag te updaten en dan zegt hij 'niet genoeg vrije schijfruimte, maak tenminste ... MB vrij, leeg uw prullenbak en verwijder tijdelijke pakketbestanden van vorige installaties met sudo apt-get clean'.

Ik keurig men prullenbak leeg gemaakt maar helaas geen resultaat. Daarna in het terminalvenster (heb geen idee of dat daar ook moet) dat sudo gebeuren ingevoerd en dan vraagt hij om een password. Dat wil ik dan invoeren maar dan werkt mijn toetsenbord ineens niet meer.

Ik heb 0 ervaring met ubuntu dus misschien doe ik wel iets helemaal verkeerd maar dat hoor ik dan graag ;). Iemand een idee om schijfruimte vrij te maken zodat die kan updaten?

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Je toetsenbord werkt wel, je krijgt gewoon geen sterretjes te zien bij het invoeren van je wachtwoord ;) Gewoon je wachtwoord typen dus en op enter drukken. En je kan natuurlijk gewoon wat documenten die je niet meer nodig hebt weggooien, ook dit is voldoende. Maar probeer eerst maar eens dat sudo apt-get clean
Pagina: 1 ... 22 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen