Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.324 views

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:26:
Ik vind momenteel KDE4.3 toch wel heel erg mooi in vergelijking tot Gnome en dat terwijl ik van huis uit geen KDE liefhebber ben. Voorbeeld hoe KDE4.3 er standaard uit ziet :)

http://www.kde.org/announcements/4.3/

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik vind het soms best jammer dat Gnome de default DE van Ubuntu is. De ontwikkeling van KDE4 gaat veel sneller. Vergelijk KDE 4.0 (enorm buggy) met 4.3 (veel stabieler, nieuwe features, etc), en dat in ~1,5 jaar tijd. Wat is er nu concreet aan Gnome veranderd/verbeterd in diezelfde periode? :)

Bijdragen aan open-source moet aantrekkelijk zijn en dat doe je met goede talen en frameworks (C++ en Qt ftw) en niet door hardnekkig, zonder goede reden (anno 2009), vast te blijven houden aan C. Nadeel van KDE is dat het soms wat druk overkomt, daar zouden die usability mensen van Canonical kunnen helpen (die zich nu dus vooral op Gnome richten).

Verder niets tegen Gnome/GTK, er is prima mee te werken. Het is wel frustrerend dat men basic features blijft weren. Probeer maar eens een bestand te verplaatsen, renamen, openen etc. in een GTK File Save dialog :)

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
JanDM schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:56:
[...]

Ik vind het soms best jammer dat Gnome de default DE van Ubuntu is. De ontwikkeling van KDE4 gaat veel sneller. Vergelijk KDE 4.0 (enorm buggy) met 4.3 (veel stabieler, nieuwe features, etc), en dat in ~1,5 jaar tijd. Wat is er nu concreet aan Gnome veranderd/verbeterd in diezelfde periode? :)

Bijdragen aan open-source moet aantrekkelijk zijn en dat doe je met goede talen en frameworks (C++ en Qt ftw) en niet door hardnekkig, zonder goede reden (anno 2009), vast te blijven houden aan C. Nadeel van KDE is dat het soms wat druk overkomt, daar zouden die usability mensen van Canonical kunnen helpen (die zich nu dus vooral op Gnome richten).

Verder niets tegen Gnome/GTK, er is prima mee te werken. Het is wel frustrerend dat men basic features blijft weren. Probeer maar eens een bestand te verplaatsen, renamen, openen etc. in een GTK File Save dialog :)
Ik ben blij dat KDE niet de standaard is want ik vind het echt ongelovelijk ruk werken. Het ziet er wel mooi uit, maar de hele 'feel' is echt totaal niks voor mij. Het is veel te druk en daar houd ik absoluut niet van. Zo zie je maar weer dat iedereen weer andere voorkeuren heeft :)

Nu vind ik Gnome ook niet echt je van het, maar doordat het wat minimalistischer en simplistischer is geef ik de voorkeur aan Gnome. Een van de dingen waar ik me heel erg aan stoor in Gnome het weergeven van desktopiconen. In Windows zijn alle iconen even groot en zitten ze op een vast grid wat ik zelf heel fijn vind werken, maar in Gnome heb je meerdere groottes van iconen die je soms echt niet netjes in een raster kan zetten. En ja, de standaardtheme van Ubuntu vind ik echt ontzettend lelijk en hoewel je het kan aanpassen heb ik nog geen een mooie theme gevonden op bijv. gnomelook.

Een voorbeeld van wat ik wel mooi vind is bijv. Crunchbang Linux. Minimalistisch, simplistisch, geen ruimteverspilling en snel :) Het werkt ook niet perfect, maar omdat de basis al veel beter bij mij past kost het me een stuk minder tijd om het aan te passen aan mijn wensen.

Verwijderd

Ik kwam dit handige tooltje voor Ubuntu tegen:

Ubuntu Tweak 0.4.9

De ideale tool voor Tweakers ;) Zoals de naam al suggereert is dit 'n tool om diverse features van Ubuntu te tweaken. Vooral de "Third-Party Sources" optie is handig.

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 15:57

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

KDE ziet er supervet uit, maar ik wordt heel zenuwachtig van de menustructuur, ik klik me een ongeluk! Wel in Virtual Box geinstalleerd met OpenSuSE.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:45
#Edit, hoort in eigen topic.

[ Voor 94% gewijzigd door Manuel op 12-09-2009 16:54 . Reden: * ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is niet echt iets voor dit topic :)

• Manuel
  • Laatst online: 06:45
blaataaps schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 16:47:
Dat is niet echt iets voor dit topic :)
Hehe, dacht dat voor zo weinig informatie misschien wel een plekje was :) Anders maak ik straks wel even een apart topic aan voor dit probleem.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:59:
Ik kwam dit handige tooltje voor Ubuntu tegen:

Ubuntu Tweak 0.4.9

De ideale tool voor Tweakers ;) Zoals de naam al suggereert is dit 'n tool om diverse features van Ubuntu te tweaken. Vooral de "Third-Party Sources" optie is handig.
Ow, ik dacht dat iedereen hier die al lang kende...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39

MsG

Forumzwerver

Jungian schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:51:
[...]

Andere operating systems komen al een aantal jaar (vanaf de release van OS X Leopard & Windows Vista) met mooie, goed afgewerkte themes op de proppen. Mocht je echt een andere theme willen dan kun je aan de slag, maar meuk als docks kun je uiteraard zonder enige aanpassing op je bak gooien, waarbij dat (1) helemaal niet zoveel RAM in hoeft te nemen en (2) een dock bijvoorbeeld al default in OS X en Windows 7 zit.

Ubuntu ziet er op de notifications na default nog steeds :r uit (Clearlooks ziet er al een stuk frisser uit). Dust met een passend icon theme als default zou al een gigantische verbetering zijn. Het niet makkelijk aan kunnen passen van themes (wm, icons) zou imho dan ook de doodsteek zijn (geweest) voor GNOME-distributies. Met KDE4 hebben de knaapjes van KDE bewezen dat het prima mogelijk is om een mooi thema op te leveren, nu GNOME (of een distributie die daarvan gebruik maakt) nog.

Ik zou het overigens ook een goede ontwikkeling vinden als devs eens wat minder elementen zouden overnemen van andere besturingssystemen. Zelf een UI-elementje als een balkje met een knopje erop in de prullenbak wordt zo verbatim overgenomen (GNOME) van een ander OS (OS X). :')

Verder mag het vergelijken met andere besturingssystemen ook prima stoppen "mammie zij doen het ook" of "mammie Windows heeft geen coole $blaat, maar ik lekker wel", aangezien er nog genoeg werk te verzetten is. Ubuntu beschikt bijvoorbeeld nog steeds niet over een coole indexing service (en daarmee bedoel ik niet updatedb/slocate), een mooi thema en goedwerkend geluid onder elke situatie.
het gaat me ook niet om de afgewerktheid, want de ubuntu thema's zijn wel afgewerkt. Maar ik vind het default thema veel te saai. Bij Windows kan je imo niet zo leuk stylen, tenzij je die uxtheme.dll hacked, dan heb je standaard best wel wat leuke mogelijkheden. OS X weet ik niet zo.

Omdat KDE meestal als wat meer voor de "echte" linux mensen wordt gezien wilde ik het een poosje proberen. Maar ik had serieus een handleiding nodig voor de interface. Met van die cryptische iconen op de desktop waar je dan iets aan schijnt te kunnen aanpassen. Ook de onlogische indeling van bijv de taakbalk. Ik zag dat GNOME in een ver verleden dat ook zo had, gelukkig zit het nu wat meer geordend. KDE heeft imo echt nodig wat user interface en interaction design mensen nodig ipv programmeurs.

Ik heb trouwens Ubuntu nu op 72DPI gezet ipv 96. Bij default is Ubuntu gewoon te groot qua fonts, en dat zou dus ook zijn voor de mensen met een 72DPI scherm op 72DPI, maar als je een 96DPI scherm hebt en dan 72DPI draait heb je heerlijk normale letters en is de kiddy en kneuterigheid dat ik altijd had bij ubuntu door die grote letters meteen weg. Het doet nu een stuk serieuzer aan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MsG schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 20:48:
het gaat me ook niet om de afgewerktheid, want de ubuntu thema's zijn wel afgewerkt. Maar ik vind het default thema veel te saai.
Het thema dat nu gebruikt wordt kan elke kleuter inelkaar zetten (de engine is een ander verhaal natuurlijk) en heeft inderdaad door de jaren heen weinig van zijn saaiheid verloren. Jammer, als je ziet hoe relatief weinig moeite het kan kosten om een net thema te bouwen op een bestaande, uitgebreide engine (zie weer Dust).
Bij Windows kan je imo niet zo leuk stylen, tenzij je die uxtheme.dll hacked, dan heb je standaard best wel wat leuke mogelijkheden. OS X weet ik niet zo.
offtopic:
In principe kun je aan OS X ook wel het één en ander sleutelen, maar (imho) is dat vanaf Leopard zeker overbodig als je een nette, uniforme omgeving wilt. Voor eerdere versies had je bijvoorbeeld UNO wat van het OS één geheel maakte. Mits je één toolkit gebruikte had je dit "probleem" al nooit onder Linux.
Omdat KDE meestal als wat meer voor de "echte" linux mensen wordt gezien wilde ik het een poosje proberen. Maar ik had serieus een handleiding nodig voor de interface. Met van die cryptische iconen op de desktop waar je dan iets aan schijnt te kunnen aanpassen. Ook de onlogische indeling van bijv de taakbalk. Ik zag dat GNOME in een ver verleden dat ook zo had, gelukkig zit het nu wat meer geordend. KDE heeft imo echt nodig wat user interface en interaction design mensen nodig ipv programmeurs.
++, de GNOME HIG is erg netjes. Wat GNOME tekort komt aan designers vullen ze op met HCD/UID/(insert de term van het uur voor dit veld)ers.
Ik heb trouwens Ubuntu nu op 72DPI gezet ipv 96. Bij default is Ubuntu gewoon te groot qua fonts, en dat zou dus ook zijn voor de mensen met een 72DPI scherm op 72DPI, maar als je een 96DPI scherm hebt en dan 72DPI draait heb je heerlijk normale letters en is de kiddy en kneuterigheid dat ik altijd had bij ubuntu door die grote letters meteen weg. Het doet nu een stuk serieuzer aan.
Welke font sizes gebruik jij ? Ik heb meestal alles op 8 staan, op resoluties wisselend van 1680x1050 tot 1024x600 (Firefox force ik dan ook op 96 dpi voor de zekerheid).

0.0

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Als je de DPI-setting verlaagt, wordt dan alles geschaald, of enkel de fonts? Want dat kan ook een oplossing zijn om die irritante ruimteverspilling van de default ubuntu-gnome interface teniet te kunnen doen.

Hoe zit het trouwens met websites, worden die dan nog weergegeven zoals bedoeld is?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

DevilsProphet schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 22:29:
Hoe zit het trouwens met websites, worden die dan nog weergegeven zoals bedoeld is?
De auto-detect van Firefox was "een beetje brakjes" bij het uitkomen van Firefox 3, waarbij de meeste tekst te klein gerenderd werd. Door de auto-detect te omzeilen en zelf 96 dpi neer te zetten weet je zeker dat je tekst altijd juist gerenderd wordt. Als je om wat voor reden dan ook meer/minder dpi gebruikt, pas je die waarde natuurlijk aan naar je eigen waarde (bijvoorbeeld 75).

0.0

Verwijderd

Na een aantal weken & dagen Ubuntu fulltime time gebruikt te hebben wil ik ook mijn ervaring delen.

Heel rap samen gevat: geweldig!

Het Begin
Na de installatiee werkte alles gelijk out of the box (behalve Nividia Driver) helaas werkte na het installerenen van de Nividia Driver Het dimmen van mijn scherm niet meer(dat is een bug die gelukkig aangemeld is). ook na het installerenen van de codec's kon ik lekker Mp3tje af spelen. toen ik Rmythebox opstarte en wat instellingen wou wijzigen kwam ik ergens achter namelijk: Plugins Geweldig bevalt iets niet weg er mee wil je het houden of wil je er wat bij aan klikken klaar.

Software
ook software installeren gaat makelijk, meestal gaat het bij mij zo: ik Google eerst naar een oplossing en vervolgens zoeken, 1 vinkje zetten, 3/4 keer klikken en je bent (meestal) klaar, geen gezeur met licenties heerlijk.

Probleemen
ook als je een probleemen hebt je gebruikt google en je vind een oplossing . Ook de communicatie is geweldig.

Nadelen?
Het enigste wat nog een beetje vervelend is: is spellings controle helaas ben ik geen wonder in Nederlands dus dat is misschien nog wel een puntje. Ook werkt hellaas Flash niet altijd bijv. de Tweakers player. Het vreemde is dat flash wel goed werkt in een andere browser(Arora). ook is mijn accu duur niet zo heel lang(wat klinkt dat raat eigenlijk) Gelukkig word het in 9.10 beter dus proberen we het dan gewoon opnieuw.

Ubuntu naar Windows?
Na een tijdje Ubuntu gebruikt te hebben vind ik het een beetje raar om Windows te gebruiken, waarschijnlijk heeft dat ook te maken dat ik mijn GUI heb aan gepast aan me eigen wensen(wat bij windows niet altijd zo makelijk gaat).

Reacties
Ook krijg ik leuke reactie's op mijn thema met vragen welk OS ik gebruik.

Helaas?
Ik nog niet zoveel ervaring met Linux dus heb ik nog niet alle commands onder de knie maar oefening baart kunst en kunst is geld waard.

Plus punten
- software instaleren gaat makelijk
- bijna met klaar voor gebruik na instalatie
- thema's installeren en verwijderen gaat zo soepel.

Minpunten
- Spelling's controlle
- Flash werkt niet altijd even lekker
- batterij duur

Zo ik heb ook eindelijk mijn ervaring gepost :)

Met vriendelijke groet,

Gobbel

• MsG

MsG

Forumzwerver

In welk programma mis je specifiek spellingscontrole?

Ik ken namelijk in Windows ook geen spellingscontrole, maar bijv. wel in Microsoft Word.

Voor Firefox heb je ook modules die een taalboek met spelling geven. Voor zowel Windows als Ubuntu.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:18

Zjemm

...

Kan iemand mij helpen met het aan de praat krijgen van mijn linksys USB wirreless dongle?

Ik heb ubuntu 9.04 server 64 bit geinstalleerd. Deze ziet netjes mijn wireless kaart, maar nu wil ik deze configureren met WPA-PSK. Als ik zoek op google zie ik wel voorbeelden maar ik vraag mij of of ze juist zijn.

Op een gegeven moment zou ik een /etc/wpa_supplicant.conf file aan moeten maken. maar daar staat dan plain text mijn key in...kan dat niet anders?

en als ik deze vervolgens test dan krijg ik de volgende error:

/etc# wpa_supplicant -Dwext -iwlan0 -c/etc/wpa_supplicant.conf -d Initializing interface 'wlan0' conf '/etc/wpa_supplicant.conf' driver 'wext' ctrl_interface 'N/A' bridge 'N/A'
Configuration file '/etc/wpa_supplicant.conf' -> '/etc/wpa_supplicant.conf'
Reading configuration file '/etc/wpa_supplicant.conf'
Failed to read or parse configuration '/etc/wpa_supplicant.conf'.
Failed to add interface wlan0
Cancelling scan request
Cancelling authentication timeout

Iemand een idee hoe ik mijn wifi aan de praat kan krijgen via cli?

het is een wusb54gc van linksys

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Na een paar dagen zit ik nog steeds in linux waarbij ik slechts enkele keren terug naar windows ging. Gisteren had TerreurBV mij wat laten zien over wine waarna ik een beta-versie van wine installeerde, en opeens zag ik dat een kleine update van wine een ongelovelijk effect kan hebben: vele games deden het opeens.

Ik begin nou steeds vaker te merken dat ik gewoon 'ff rustig iets moet lezen voordat ik meteen op .exe's loop te rammen. Bij linux heb je geduld nodig, maar het begint erop te lijken dat linux i.c.m. een emmertje geduld toch wel een leuk OS kan zijn, ook voor games.

Ik begin nou langzamerhand al uit te kijken wanneer ik kan gaan beginnen met source editing van apps en het maken van apps in linux. Denk dat ik dan wel wat leuke dingen kan. Ook merk ik dat het laden van CoD4 echt belachelijk snel gaat.

Dit is zo'n beetje de 1e keer dat ik hoop heb voor mezelf als linux-gebruiker.

Wine's geluid heeft overigens wel een aardige latency. Ook ASIO werkt niet in apps in wine, maar daar zal ongetwijveld ook wel weer een oplossing voor zijn.

+ die volume balk doet nog steeds raar, maar ik ben al gewent om te draaien aan de volume knop van de versterker.

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 13-09-2009 14:34 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Gamebuster schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:33:Wine's geluid heeft overigens wel een aardige latency. Ook ASIO werkt niet in apps in wine, maar daar zal ongetwijveld ook wel weer een oplossing voor zijn.
http://sourceforge.net/projects/wineasio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:26:
Ik vind momenteel KDE4.3 toch wel heel erg mooi in vergelijking tot Gnome en dat terwijl ik van huis uit geen KDE liefhebber ben. Voorbeeld hoe KDE4.3 er standaard uit ziet :)
Dat vind ik ook. Ik vond KDE er vroeger spuuglelijk uitzien (3.x en vroeger), gewoon allemaal amechtige thema's. GTK met een goede engine kan er heel leuk uitzien, maar ik merk toch dat ik de laatste tijd enorm zit te kwijlen op heel wat KDE 4 screenshots...

* Borromini gaat maar es KDE 4 op z'n desktop gooien om te zien hoe het loopt, al houdt ie voorlopig op z'n laptop wel Openbox

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roller12358
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07-2024
MsG schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 23:57:
In welk programma mis je specifiek spellingscontrole?

Ik ken namelijk in Windows ook geen spellingscontrole, maar bijv. wel in Microsoft Word.

Voor Firefox heb je ook modules die een taalboek met spelling geven. Voor zowel Windows als Ubuntu.
Woordenlijst downloaden: Opentaal
Voor Firefox, Thunderbird, OpenOffice.org 2 en 3, Google Chrome, Opera 10 en voor Seamonkey

Is zelfs goedgekeurd door de Nederlandse Taalunie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb net een gratis PDF-boek van een professor natuurkunde uitgelezen over toekomstige energievoorziening(aanrader trouwens!) en wat staat er aan het eind van het boek?

This book is written in LATEX on the Ubuntu GNU/Linux operating system using free software. The figures
were drawn with gnuplot and metapost. Many of the maps were created with Paul Wessel and Walter Smith’s
gmt software. Thank you also to Martin Weinelt and OMC. Thank you to Donald Knuth, Leslie Lamport, Richard Stallman, Linus Torvalds, and all those who contribute to free software.

Dat verwacht je niet aan het eind van een boek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:06

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Crackh34d schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:30:
Ik heb net een gratis PDF-boek van een professor natuurkunde uitgelezen over toekomstige energievoorziening(aanrader trouwens!) en wat staat er aan het eind van het boek?

This book is written in LATEX on the Ubuntu GNU/Linux operating system using free software. The figures
were drawn with gnuplot and metapost. Many of the maps were created with Paul Wessel and Walter Smith’s
gmt software. Thank you also to Martin Weinelt and OMC. Thank you to Donald Knuth, Leslie Lamport, Richard Stallman, Linus Torvalds, and all those who contribute to free software.

Heb je dan geen eens een linkje voor ons... :9 :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Touchdomex schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:35:
[...]

Heb je dan geen eens een linkje voor ons... :9 :>
Ja stom, zie het net :P http://www.withouthotair.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Hoe installeer je zulke dingen?

ik heb vaker van die .tar.bz2's gehad, maar weet nooit hoe je ze installeert.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat staat op talloze plekken uitgelegd, en dit is nog steeds niet het "hier stelt gamebuster al z'n kleine vragen"-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamebuster schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:18:
[...]

Als je hem uitpakt zal er vast wel 'n INSTALL of README bijgeleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Gamebuster schreef op zondag 13 september 2009 @ 18:18:
[...]

Die installeer je door dubbel te klikken op het tar.bz2 bestand, het mapje wineasio te openen in je archive manager en het bestandje README.TXT te lezen ;)
Maar je hebt mazzel, je hoeft de boel niet zelf te compileren, heeft iemand anders al voor je gedaan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1241187

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Crackh34d schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:30:
Bedoel je het specifiek bedanken van betreffende personen, of het gebruik van LaTeX? Dat laatste is namelijk niet ongebruikelijk op universiteiten, bij met name het maken van dictaten of scripties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roller12358 schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:27:
[...]

Voor Firefox, Thunderbird, OpenOffice.org 2 en 3, Google Chrome, Opera 10 en voor Seamonkey

Dankje wel

nu hopen dat energie beheer goed uit pakt in 9.10

MVG.

Gobbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben mensen al positieve ervaringen met Ubuntu op de PS3 ?
(Je moet dan natuurlijk wel Ubuntu voor powerPC hebben. (ipv X86 / X64))
Mijn laatste ervaring is van dik een jaar geleden en toen was het pet.
De PS3 gebruikt een virtualisatielaag die de boel enorm traag maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Ik heb een de linker kant van mijn scherm een panel zitten met autohide, is het normaal dat het zolang duurt voordat hij tevoorschijn komt als je er tegenaan hoverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:49:
Neen toch? :+
Het is vooral het gebrek toegang tot de GPU, die geblokkeerd wordt door de hypervisor - en het feit dat alles in een framebuffer moet draaien, wat in Full HD niet zo bevorderlijk is voor de prestaties.

Tenzij Sony de teugels wat lost zie ik niet veel met Linux op de PS3 gebeuren, grafisch.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Net een nieuwe PC in elkaar gezet, dus maar alvast Karmic erop gezet (64 bit). Installeren ging vlekkeloos, updates daarna ook, moest 1 keer bij het opstarten manueel een fsck uitvoeren. Daarna de hardware drivers voor wat compositing en de ubuntu-restricted-extras. Alles, incl Flash, werkt perfect :)

Het wordt nog wel eens wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 05-10 20:12
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:49:
Ik heb er Xubuntu (dus met Xfce, is lichter) op staan, en dat draait opzich wel vlot, maar als je iets groots wil gaan doen (5 tabs open in firefox :+ ) dan wordt hij vrij snel traag.
Dus als je een file browser en text editor open hebt, of een console, gaat prima. Maar het gaat vrij snel de soep in.
Nou moet ik zeggen dat ik al eeuwen niet meer heb geupdate op dat ding.

De PS3 is traag vanwege:
- 256MB RAM (betekent heel snel aan het swappen op trage hdd)
- Geen GPU acceleratie
- Alleen 2 PPC cores, gebruikt standaard niet alle cores.
- virtualisatielaag, weet niet hoeveel invloed het heeft

Die extra cores kun je overigens handmatig aanspreken en hele leuke dingen mee doen qua ontwikkelwerk, maar uit zichzelf doen ze niks.

Ik ga het denk ik nog eens proberen, maar dan met Yellow Dog Linux, eentje die echt bedoelt is voor de PS3. Hopelijk is het beeld dan ook beter, want nu staat het bij mij net niet lekker (wat misschien te verhelpen is). Ubuntu is namelijk meer even geport, bootloader even gefixt en gaan met de ppc image.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Icyzer schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:27:
Ik heb een de linker kant van mijn scherm een panel zitten met autohide, is het normaal dat het zolang duurt voordat hij tevoorschijn komt als je er tegenaan hoverd?
Ja, dat is de standaardinstelling, zoek maar eens op google, icm gconf-editor, waar je het kan aanpassen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• mcDavid
  • Laatst online: 02-10 08:45
Weet iemand of het mogelijk is om als ik op een map/locatie klik, deze automatisch in een tab te openen als nautilus al draait? Zodat ik dus in principe nooit meer dan 1 nautilus-venster tegelijk open hoef te hebben?

Enige wat ik er over kan vinden is dit:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=528822

Betekent dat dat het (nog) niet kan?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

UNR 9.04 op AOA110 werkt goed. Heb bios moeten upgraden om kaartlezers werkend te krijgen.

Plus paar tweaks vanwege SSD via http://sites.google.com/site/computertip/ssd ingevoerd.
Bluetooth PAN werkt dankzij http://braindump.mrzesty.net/47.html

Omdat rechter kaartlezer niet goed werkt met laatste bios, voeg ik pciehp.pciehp_force=1 toe aan /boot/grub/menu.lst, bij kernel root= regel. Dat geeft wel wat foutmeldingen bij booten omdat pci e delen al erin zitten, maar het werkt achteraf.

Nu wil ik externe monitor aansluiten. Dat blijkt niet goed te gaan. Met Fn + F5 begint boel te flippen en switch continu tussen intern / extern scherm...
Dus dan maar via UNR scherm instelling aanpassen en dat werkt. Externe monitor op 1024x768.
Maar het bleek dat hele zaak extra sloom wordt. Hoe kan dat eigenlijk?
De screensaver doet bijvoorbeeld 1 fps.

Kan men wat aan enorme traagheid doen?

En ik heb UNR op Ext2 gezet omdat journaling van Ext3 de SSD meer gaat slijten. Ik hoor dat Ext4 beter aanbevolen is. Indien inderdaad veel betere resultaten geeft, dan moet ik regel hebben om journaling op Ext4 uitzetten om SSD te besparen.

Je mag ook mededelingen geven over SSD tweaks dat beschreven is in de link boven. Misschien kan het beter. Ik heb zelf 8 GB SSD.

Edit: de traagheid van GUI en rest is niet meer weg te krijgens sinds de externe monitor probleem. Ik ga dus maar alles opnieuw installeren en Ext4 gelijk nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 16-09-2009 21:47 ]

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

MaximusTG schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:11:
[...]

Ja, dat is de standaardinstelling, zoek maar eens op google, icm gconf-editor, waar je het kan aanpassen.
Bedankt :D Nu nog een mooie (doorzichtige panel skin en ik ben klaar :D)

Edit: Ik had met veel moeite een doorzichtig plaatje voor mijn panel gemaakt alleen om er dan achter te komen dat het dan meteen transparant naar de achtergrond (bureaublad) gaat. Is er een manier om te zorgen dat het doorzichtig is boven de windows dat op dat moment open staat?

[ Voor 31% gewijzigd door Icyzer op 16-09-2009 22:53 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

roller12358 schreef op zondag 13 september 2009 @ 16:27:
[...]

Dat is niet voor Windows zelf, maar voor de programma's die je opnoemde. Dat is precies waar ik op doelde. Gobbel zei dat hij spellingscontrole miste in Ubuntu, maar ik denk dat hij doelt op OpenOffice.org maar zeker weten doe ik het niet.

Is er nog een reden om geen 64bit te draaien? ik heb mn pc geherinstalleerd qua Windows e.d. dus ik moet helemaal overnieuw. Zit er bij Ubuntu eigenlijk ook vertraging in als je nu jaunty installeert en dan straks update naar karmic of nu niks en dan straks meteen karmic? Van Intrepid naar Jaunty miste je de nieuwe EXT4-indeling, maar nu is er toch geen groot verschil met iets wat buiten het systeem om gaat, zoals toen dus het filesystem?

[ Voor 26% gewijzigd door MsG op 17-09-2009 00:57 ]

• MrDummy

MrDummy

Heren, hoe kan ik controleren of de journaling op Ext4 op mijn AOA110 goed uitgeschakeld is?
Ik zit te kijken naar de hdd led en die brandt soms op latere tijdstippen.

Dat heb ik er meer vertrouwen in dat alles goed ingesteld is, omdat ik nog beetje linux noob ben. :)

• autostatic
Icyzer schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:22:Is er een manier om te zorgen dat het doorzichtig is boven de windows dat op dat moment open staat?
Kan als het goed is niet met gnome-panel.

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:18:
Weet iemand of het mogelijk is om als ik op een map/locatie klik, deze automatisch in een tab te openen als nautilus al draait? Zodat ik dus in principe nooit meer dan 1 nautilus-venster tegelijk open hoef te hebben?

Enige wat ik er over kan vinden is dit:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=528822

Betekent dat dat het (nog) niet kan?
Volgens mij kan dit niet. Wat wel kan is op de bewuste directory gaan staan dan rechtsklikken en open in new tab selecteren.

Verwijderd

MrDummy schreef op donderdag 17 september 2009 @ 07:45:
Heren, hoe kan ik controleren of de journaling op Ext4 op mijn AOA110 goed uitgeschakeld is?
Ik zit te kijken naar de hdd led en die brandt soms op latere tijdstippen.

Dat heb ik er meer vertrouwen in dat alles goed ingesteld is, omdat ik nog beetje linux noob ben. :)
Je moet dan in je /etc/fstab per ext4 mountpoint de volgende regel opnemen:

data=writeback

Zie ook:

http://www.mjmwired.net/k.../filesystems/ext4.txt#313

• autostatic
mcDavid schreef op woensdag 16 september 2009 @ 20:18:
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/20424/

• MrDummy

MrDummy

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:58:
Je moet dan in je /etc/fstab per ext4 mountpoint de volgende regel opnemen:
data=writeback

Zie ook:
http://www.mjmwired.net/k.../filesystems/ext4.txt#313
Niet alleen dat. Er is meer nodig om dat werkend te krijgen.
De mooie link met info: http://blog.loxal.net/200...for-performance-with.html
En daar staat onderaan:
To enable the data=writeback on the root (mounted on /) partition boot your machine in recovery mode and execute:

tune2fs -o journal_data_writeback /dev/sdXY
Dat heb ik gedaan via live op usbstick, check ik na met -l command en daar staat het ertussen.
Vervolgens kan die command writeback erin en dat moet het werken.

Ik wil wel graag verifieren of dat klopt :)

Verwijderd

Als je gewoon het commando mount intikt zie je hoe je filesystems gemount zijn en met welke opties.

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

AutoStatic schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:37:
[...]
Kan als het goed is niet met gnome-panel.
Dit heb ik op kunnen lossen, voor de mensen die geïnteresseerd zijn:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=7962428#post7962428

• pkwarts

pkwarts

555433800

Ik weet het niet van Jaunty, maar in Karmic kan je sowieso met de een klik van het muiswiel een folder in een nieuwe tab laten openen in nautilus.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Zo, vandaag op school ook even drie pc'tjes geinstalleerd met ubuntu. Ideaal als men een eigen lokaal in beheer krijgt ;). De meeste mensen hier zijn wel 'pro' linux, of staan er in ieder geval voor open, maar ik ben benieuwd hoeveel de computers gebruikt worden. Als het een succes is, kunnen meer computers schoongemaakt worden zodat het blauwe virus eraf gaat :+
Nu is het alleen wel zo dat we een wget commando'tje willen schedulen die, zodra er een actieve netwerkverbinding word gemaakt, even een verbinding gelegd word met een php scriptje, om zijn ip adres in een database te zetten (voor externe shell toegang). Dit is nodig omdat de hele school uit een grote DHCP pool bestaat, en er dus geen statiche adressen zijn. Iemand een idee waar je dit kan configureren? Het moet namelijk al getriggered worden voordat er mensen inloggen ofzo.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• pkwarts

pkwarts

555433800

je moet even googlen op "init".
Je kan natuurlijk ook dyndns gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

icyx schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:34:
Nu is het alleen wel zo dat we een wget commando'tje willen schedulen die, zodra er een actieve netwerkverbinding word gemaakt, even een verbinding gelegd word met een php scriptje, om zijn ip adres in een database te zetten (voor externe shell toegang). Dit is nodig omdat de hele school uit een grote DHCP pool bestaat, en er dus geen statiche adressen zijn. Iemand een idee waar je dit kan configureren? Het moet namelijk al getriggered worden voordat er mensen inloggen ofzo.
Het klinkt als de verkeerde oplossing, maar alles wat je in /etc/netwerk/if-up.d/ zet wordt uitgevoerd op het moment dat je een netwerkverbinding maakt. Dat gaat er wel van uit dat die machine zelf z'n verbinding op zet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

pkwarts schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:55:
je moet even googlen op "init".
Je kan natuurlijk ook dyndns gebruiken.
init gaat denk ik niet werken, omdat de leases niet zo lang zijn, en het weleens wil gebeuren dat er een kabel uitligt om een laptop aan te sluiten. Als de computer dan al aanstaat, word de request niet opnieuw gedaan.
Dynamic DNS is wel een goede, daar had ik nog niet aan gedacht!
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 02:37:
[...]

Het klinkt als de verkeerde oplossing, maar alles wat je in /etc/netwerk/if-up.d/ zet wordt uitgevoerd op het moment dat je een netwerkverbinding maakt. Dat gaat er wel van uit dat die machine zelf z'n verbinding op zet.
Het hoeft ook geen goede oplossing te zijn ;). Zoals ik al zei, het zijn 3 pc'tjes, voor de leuk, en om animo te testen. Het valt dus hartstikke mee. Alleen omdat we met geen mogelijkheid de kans krijgen om statische ip's te gebruiken moeten we een beetje hobbyen.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:45

arie_papa

Running on Ubuntu

Edit: Ik had met veel moeite een doorzichtig plaatje voor mijn panel gemaakt alleen om er dan achter te komen dat het dan meteen transparant naar de achtergrond (bureaublad) gaat. Is er een manier om te zorgen dat het doorzichtig is boven de windows dat op dat moment open staat?

Je kunt de panel toch gewoon geen kleur geven. Dan heb je de knoppen gewoon zichtbaar voor je plaatje terwijl de panel verder helemaal doorzichtig is.

[ Voor 9% gewijzigd door arie_papa op 18-09-2009 10:45 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Om nog even op de transparency van de gnome-panels in te gaan; Nee, je kunt het panel niet 'true' transparent maken, zodat je windows die eronder zitten kunt zien. Het kan wél met Compiz Fusion, alleen maakt die ook de icoontjes (launchers) erop transparant.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Klein vraag over video playback performance op Aspire One met Ubuntu. Ik merk op dat er een "bladdereffect" te zien is alsof ondanks soepel draaiende videobeelden er toch nog geen fijne overgangen zijn in snelle beeldveranderingen.

Is er wel een hardware versnelling of gewoon beperking van videokaart op Aspire? In dit geval GMA950, geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Ik werd vandaag verrast door een nieuwe mooie xsplash van Karmic Koala, gaat er allemaal nog best op vooruit hoe alles eruit ziet. Alleen het inlogvenster is nog erg lelijk.

• Petervanakelyen
MrDummy schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:00:
Klein vraag over video playback performance op Aspire One met Ubuntu. Ik merk op dat er een "bladdereffect" te zien is alsof ondanks soepel draaiende videobeelden er toch nog geen fijne overgangen zijn in snelle beeldveranderingen.

Is er wel een hardware versnelling of gewoon beperking van videokaart op Aspire? In dit geval GMA950, geloof ik...
Welke release gebruik je ? Het is bekend bij Jaunty dat Intel GPU's problemen geven door de overschakeling van EXA naar UXA. Dit probleem is opgelost in de laatste Karmic Koala.
pkwarts schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 19:37:
Ik werd vandaag verrast door een nieuwe mooie xsplash van Karmic Koala, gaat er allemaal nog best op vooruit hoe alles eruit ziet. Alleen het inlogvenster is nog erg lelijk.
Om de een of andere reden krijg ik echter bij KK nog niet eens mijn X-server opgestart.
Ik gebruik ook een Intel GMA, maar heel de boel freezed zodra GDM start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mark Shuttleworth has announced at the Atlanta Linux Fest that the next major Ubuntu release following Ubuntu 9.10 (the Karmic Koala) will be codenamed the Lucid Lynx. Ubuntu 10.04 will be the official name and with their bi-annual scheduling, this release will also serve as a Long Term Support (LTS) version.

Ubuntu 10.04 LTS "Lucid Lynx" is expected to ship in April of 2010 with GNOME 3.0, KDE 4.4, GCC 4.5, the Linux 2.6.34 kernel (ideally), feature a stunningly fast boot time, integrate a newer X Server with other X.Org updates, and offer many other improvements to the Linux server and desktop spaces. Meanwhile, Ubuntu 9.10 will be released this October.

http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=NzU0NQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Gnome 3.0? Is dat al zover dan? Het enige wat ik tot nu toe gelezen had waren plannen.

edit: ah, het is dus gewoon 2.30 in feite.

[ Voor 21% gewijzigd door pkwarts op 20-09-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
2.28 wordt de laatste in de 2.x reeks. Dus het moet haalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:41

Yucko

One clown to rule them all !

Petervanakelyen schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:14:
[...]

Welke release gebruik je ? Het is bekend bij Jaunty dat Intel GPU's problemen geven door de overschakeling van EXA naar UXA. Dit probleem is opgelost in de laatste Karmic Koala.

[...]

Om de een of andere reden krijg ik echter bij KK nog niet eens mijn X-server opgestart.
Ik gebruik ook een Intel GMA, maar heel de boel freezed zodra GDM start.
Yup hier iets soortgelijks. Als ik hem geinstalleerd heb en ik boot op dan vliegen er al verschillende foutmeldingen over het scherm alvorens er een login scherm komt. Hier klik ik de user aan, geef password in en terwijl het inlog-geluid afgespeeld wordt, breekt hij af en gaat weer terug naar het login scherm (latest build gebruikt btw).

De reden dat ik deze versie probeerde was omdat ik het geluid niet werkend kreeg (uit speakers, headphone deed het wel 8)7) onder 9.04 op mijn nieuwe laptop en op deze manier wilde zien of het probleem onder 9.10 opgelost was (hey, ik had geluid bij de poging in de loggen :P). Nu uiteindelijk toch gelukt met een aanpassing van alsa-base.conf. Probleem is dat er zoveel mensen een oplossing geven in het toevoegen van een regel aan dat bestand dat het even proberen is om de juiste te vinden. Voor mijn HP 4710s bleek het dus 'options snd-hda-intel model=laptop enable=1 index=0' te zijn.

Hoef ik Vista tenminste niet meer te gebruiken op dat ding *O*

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Kan iemand mij helpen met het opbouwen van een raid1 van 2 sata disken?

Ik heb:

Ubuntu 9.0.4 server draaien op een usb stick (sdc)
2 lege sata disken (sda en sdb)

met cfdisk heb ik op sda en sdb een partitie aangemaakt (zonder boot flag)
van het type "Linux Raid Autodetect"

fdisk geeft nu het volgende weer:
=================================================================
Disk /dev/sda: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 121601 976760001 fd Linux raid autodetect

Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders
Disk identifier: 0x00000000

/dev/sdb1 1 121601 976760001 fd Linux raid autodetect

Disk /dev/sdc: 8032 MB, 8032092160 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 976 cylinders
Disk identifier: 0x183fe5be

/dev/sdc1 * 1 928 7454128+ 83 Linux
/dev/sdc2 929 976 385560 5 Extended
/dev/sdc5 929 976 385528+ 82 Linux swap / Solaris
=============================================================

so far so good.

Ik heb het pakket mdadm geinstalleerd en wil daarmee de raid 1 gaan opbouwen met het volgende commando:
mdadm --create --verbose /dev/md0 --level raid1 --raid-devices=2 /dev/sda1 /dev/sdb1

maar ik krijg dan de volgende melding:
mdadm: Cannot open /dev/sda1: No such file or directory
mdadm: Cannot open /dev/sdb1: No such file or directory
mdadm: create aborted

als ik in /dev kijk dan zie ik ook geen sda1 en sdb1 staan
Moet ik eerst nog ergens die disken laten mounten o.i.d?

Wie helpt mij uit de brand?
Ik heb al een paar how-to's gelezen maar kom er toch niet helemaal uit

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Ik heb geen oplossing voor je, maar je kan beter een topic aanmaken met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ik dacht ik probeer het eerst hier, voordat ik er een heel topic voor aan ga maken. Ik heb het gevoel dat ik iets heel lulligs over het hoofd zie, maar kom er niet op

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 08-10 14:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hmmm, ik draai nu een tijdje Karmic Koala, maar ik vind hem een stuk minder stabiel dan de afgelopen versies in dit stadium. Bij de meeste vanaf 7.04 ben ik aan het eind van de alpha status ingehaakt, en dan was er prima mee te werken. Bij Karmic krijg ik om de zoveel tijd een melding dat er iets is vastgelopen. Zonet nog network-manager, dan weer notification manager of iets heel anders. Ook heb ik nog geen geluid op mijn Intel DP965LT, terwijl ik dat bij de afgelopen twee releases wel had. Ik ga binnenkort maar eens zoeken naar een driver.....
als het goed is zit er een SigmaTel 9225 op; met drivers daarvoor kreeg ik AppleHDA wel aan de praat onder OSX86 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zjemm schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:25:
Ik dacht ik probeer het eerst hier, voordat ik er een heel topic voor aan ga maken. Ik heb het gevoel dat ik iets heel lulligs over het hoofd zie, maar kom er niet op
Is die USB stick waar je bootsysteem op staat toevallig Read-Only ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Euh nee die is niet read only.
ik heb er gewoon files op kunnen zetten.
hele installatie van ubuntu server + xbmc.

niemand ideeen?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

gwystyl schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:24:
Hmmm, ik draai nu een tijdje Karmic Koala, maar ik vind hem een stuk minder stabiel dan de afgelopen versies in dit stadium. Bij de meeste vanaf 7.04 ben ik aan het eind van de alpha status ingehaakt, en dan was er prima mee te werken. Bij Karmic krijg ik om de zoveel tijd een melding dat er iets is vastgelopen. Zonet nog network-manager, dan weer notification manager of iets heel anders. Ook heb ik nog geen geluid op mijn Intel DP965LT, terwijl ik dat bij de afgelopen twee releases wel had. Ik ga binnenkort maar eens zoeken naar een driver.....
als het goed is zit er een SigmaTel 9225 op; met drivers daarvoor kreeg ik AppleHDA wel aan de praat onder OSX86 iig.
Ik heb hetzelfde gevoel eigenlijk. 9.04 was zo goed met de release, ik vrees dat 9.10 weer een beetje zoals 8.10 gaat worden :X

Wel net gelezen dat de bootsplash volgende week automatisch terugkomt. Komt door udev en daar zijn ze momenteel mee aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik ook helemaal geen goed gevoel bij Karmic. Ik heb de Alpha 6 release op 2 verschillende machines getest en dat is op een totale mislukking uitgelopen (crashes, freezes, boottijd van 30 minuten enzovoort) :( . En het ergste is dan nog dat beide machines opgebouwd zijn uit de meest Linux vriendelijke hardware (Debian Etch en CentOS 5 lopen er prima op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

niemand een idee? dan kan ik hier misschien beter een aparte post voor maken?

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik --verbose.

Zie ook 1 na laatste reactie op http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-539784.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Zoals je in mijn post had kunnen zien had ik die optie al gebruikt

mdadm --create --verbose /dev/md0 --level raid1 --raid-devices=2 /dev/sda1 /dev/sdb1

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:44:
Zelf heb ik ook helemaal geen goed gevoel bij Karmic. Ik heb de Alpha 6 release op 2 verschillende machines getest en dat is op een totale mislukking uitgelopen (crashes, freezes, boottijd van 30 minuten enzovoort) :( . En het ergste is dan nog dat beide machines opgebouwd zijn uit de meest Linux vriendelijke hardware (Debian Etch en CentOS 5 lopen er prima op).
Bij mij wil de Karmic LiveCD zelfs niet eens starten. Op Ubuntu 9.04 was de performance van de Intel drivers verschrikkelijk, en ik had gehoord dat dat in Karmic gefixt zou zijn.

Bij mij hangt echter de hele boel wanneer GDM start, en met Kubuntu heb ik ook soms freezes.
Op Ubuntu 8.04 heb ik nergens last van, maar daar worden alle WLAN-netwerken aangeduidt met 100% signaalsterkte. Ubuntu 8.10 werkt goed, maar heeft ook weer zo zijn bugs.

Wanneer worden Ubuntu releases nu eens echt afgewerkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Wederom heeft GRUB bij mij de bootloader op de verkeerde HDD weggeschreven. Kan ik die verwijzing weghalen uit die schijf? Ik vind het onprettig dat er op een willekeurige schijf gewoon een ongeldige boot MBR staat.

Als ik vanaf die schijf trouwens grub opstart klopt mijn windows verwijzing wél. Maar als ik grub start van de bedoelde harddisk mist hij een ntldr. Gevalletje hdd-volgorde is anders in het bios dan in linux zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MsG schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:41:
Wederom heeft GRUB bij mij de bootloader op de verkeerde HDD weggeschreven. Kan ik die verwijzing weghalen uit die schijf? Ik vind het onprettig dat er op een willekeurige schijf gewoon een ongeldige boot MBR staat.
Weghalen niet, maar je kan hem wel overschrijven. Persoonlijk blijf ik met m'n vingers zo veel mogelijk van de bootloader af. als het werkt, dan afblijven
Als ik vanaf die schijf trouwens grub opstart klopt mijn windows verwijzing wél. Maar als ik grub start van de bedoelde harddisk mist hij een ntldr. Gevalletje hdd-volgorde is anders in het bios dan in linux zelf?
Dat kan, maar ik denk dat het komt omdat Windows er op staat om vanaf de C: schijf te starten, en als je de volgorde van je schijven/partitities verandert klopt dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt met bepaalde cd-tjes met handige (hdd) tools, gewoon een MBR leeggooien, van de schijf naar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja maar blijft de partitionering intact? En is dan enkel de boot-entry overschreden? Ik heb de bootflag in gparted al verwijderd bij die schijf, maar blijkbaar werkt het dan nog steeds.

Ik heb nu die schijf maar als eerste gezet en de windows schijf als 2e in het systeem, maar ik vind het vrij onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MsG schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 08:31:
Ja maar blijft de partitionering intact? En is dan enkel de boot-entry overschreden? Ik heb de bootflag in gparted al verwijderd bij die schijf, maar blijkbaar werkt het dan nog steeds.

Ik heb nu die schijf maar als eerste gezet en de windows schijf als 2e in het systeem, maar ik vind het vrij onwenselijk.
Je bootloader en partitie tabel zijn twee aparte dingen. Ze staan wel naast elkaar op je HD, en je bootloader gebruikt de partitietabel.

Als je hardeschijf HDA is (let goed op) dan heb je het volgende nodig.

Alleen de bootloader wissen:
code:
1
# dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=446 count=1

bootloader + partitietabel wissen:
code:
1
# dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:15

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
En bedenk daarbij wel, 1 typefoutje kan je een hele hoop data kosten, dd is een gevaarlijke tool.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Die gok neemt mijn perfectionistische aard wel :P.

Inmiddels Ubuntu weer opnieuw geinstalleerd omdat GRUB toch wat gek deed. Mijn Windows XP entry was stuk, maar als ik hem net zo maakte als GRUB nu zelf heeft gedaan kreeg ik een reboot :S. Heb nu Ubuntu geinstalleerd terwijl ik de overige dataschijven even los heb gehangen, hopen dat het nu langer goed blijft.

Echter heb ik het op dezelfde partities weer geinstalleerd waarbij ik aangaf /home niet te formatteren. Maar ik ben alsnog beland in een kale andersuitziende omgeving. Heb ik iets fout gedaan?

Nog wat vraagjes/puntjes die ik al sinds mijn ubuntu bezigheden tegenkom:

- Als ik via de console een programma start, krijgt het meestal een echte GUI maar ook nog een stukje in de console. Vervolgens blijft dat consolevenster in dat programma in de terminal, en soms zijn de karakters ook heel anders. Bijv een backpace of spatie wat dan bijv. een <^ geeft. Sorry voor de onduidelijkheid maar ik kan het nu niet herproduceren.

- Als ik in hetzelfde console venster verder wil terwijl ik nog in dat programma zit in de console, kan je weer terug naar normaal met CTRL -C. Het ene programma sluit echter helemaal af, terwijl de ander gewoon verder draait terwijl je de console weer kan gebruiken. Hoe kan dit verschil er zijn en hoe is het bedoeld?

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 22:44
Ben ik nu de enige die zo ontzettend veel vastlopers heeft in Ubuntu? Ik zou haast willen zeggen dat ik de prijs die je moet neerleggen voor windows, over zou hebben voor een Ubuntu zonder vastlopers of een Ubuntu die zo weinig zou vastlopen als Windows. Wordt de ellende kleiner in 9.10? Het zijn eigenlijk random vastlopers, met name onder de load van bijvoorbeeld twee flashfilmpjes, is het eigenlijk altijd wel weer raak. Ook bij het draaien van louter none-propriëtaire software doen de problemen zich voor. Het rare is dat voornamelijk de input devices de pijp aan Maarten lijken te geven. Het systeem komt niet onder een exorbitante load te staan. De input devices kappen er gewoon (gedeeltelijk) mee of het werkscherm van een applicatie raakt onbereikbaar.

De onophoudelijke confrontatie met het feit dat ook Linux/Ubuntu niet perfect is, begin ik wel een beetje zat te worden eigenlijk. Bij elke nieuwe versie zijn er problemen opgelost, maar krijg je er andere problemen voor terug (deze versie werkt mijn draadloos internet als een tierelier om maar eens iets positiefs te noemen).Maar als ik dan op mijn werk weer met Windows werk, zakt de moed helemaal in de schoenen(een console zonder VIM, houdt toch eens op!). HELP!!! Het zal dan ook wel met mijn uitzonderlijke talent te maken hebben, dat ik tegen elk mogelijk probleem aanhobbel, waarom.... waarom....

* arnem_ heeft al gegoogled en google geeft hem gelijk. Er zijn meer 'mensen' die tegen de random vastlopers aanlopen.
* arnem_ moet ook toegeven dat de problemen zich vooral voordoen op zijn 'high-end' desktop en veel minder op de laptop.

[ Voor 15% gewijzigd door arnem_ op 24-09-2009 01:44 ]

• !null
Wellicht heeft het met grafische zaken te maken? Ze hebben in 9.04 iets te vroeg (imo) Xorg 1.6 erin gezet, die nog niet met alles overweg kan. Zo maakt ie ook niet optimaal gebruik van mijn chipset (die niet bepaald high end is trouwens), daar kan je hem wel toe forceren maar daar schijnt ie ook onbetrouwbaar te worden. Gebruik je veel effectjes, of staat het op gemiddeld? Moet je in je preferences of system menu even de grafische effectjes helemaal uitzetten, kijken of het beter werkt.
Ik moet zeggen, ik heb nog nooit een vast loper gehad met Ubuntu.

Hoe vaak loopt ie vast? En als ie vast loopt kan je dan nog met Ctrl+Alt+F1 oid naar een gewone terminal? (dan kan je met Ctrl+Alt+F7 weer terug naar het grafische)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb nooit echt vastlopers gehad. Wel gewoon dingen die slomer zijn in ubuntu dan in windows. Zoals surfen in firefox.

Mijn /home partitie bleek trouwens niet gebruikt, maar de interne home map alleen. Omdat ik het liever heb zoals ubuntu zelf doet ipv zelf het te veranderen heb ik het maar opnieuw geinstalleerd.

De teller staat nu geloof ik op 3x op 1 avond :P.

Wat ik wel gek vind, maar dat ligt denk ik aan mn moederbord zelf:

Boot order mobo:
150GB Raptor
1TB Samsung
1TB Samsung

Ubuntu:
1TB Samsung
150GB Raptor
1TB Samsung

Windows:
1TB Samsung
1TB Samsung
150GB Raptor

:S

• !null
MsG schreef op donderdag 24 september 2009 @ 09:22:
Ik heb nooit echt vastlopers gehad. Wel gewoon dingen die slomer zijn in ubuntu dan in windows. Zoals surfen in firefox.
Heb je het dan wel over dezelfde versie van Firefox? Dat je niet op Windows FF3 draait en op Ubuntu FF3.5? Verder lijkt het me stug.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb het in ubuntu altijd al gehad. Ook toen men wel dezelfde versies had. Ubuntu is trouwens 3.0.nogwat (default 9.04) en windows de nieuwste.

Als ik GoT Bookmarks pagina bekijk heb ik soms wel 30 topics. Die klik ik allemaal aan in een nieuwe tab met 100 bericht per pagina. Zulke dingen laad slomer in firefox op ubuntu en het systeem wordt trager. Ook "voel" je bij ubuntu met scroillen echt dat je qua rendering zwaardere objecten tegenkomt. Scroll maar eens terwijl je een flashobject tegenkomt. Dan is het niet lekker constant, maar een soort achterlopend zweverig. Het is mss nitpicken voor de gemiddelde consument, maar het is wel degelijk zo. Ubuntu is imo ook niet meer de vederlichte OS die supersnel werkt. Je hebt er al best een goede pc voor nodig.

Specs overigens:
E6850
4GB Ram

Verwijderd

MsG schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:05:
Scroll maar eens terwijl je een flashobject tegenkomt.
Waar zou dat nu aan liggen denk je ;)

• !null
Juist, welke flash player gebruik je? Die van adobe? die van Gnu?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je soms 'smooth scrolling' aan staan? Probeer die eens uit te zetten.
En heb je je video wel op orde? Anders is het logisch dat de rendering trager gaat.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:52

DaRoot

Some say...

!null schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:49:
Juist, welke flash player gebruik je? Die van adobe? die van Gnu?
Tegen dit probleem loop ik ook beetje aan volgens mij..
Iemand die uit ervaring kan zeggen met welke flashplayer het het soepelste werkt?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• dommerick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-09 19:14

dommerick

is domm

Vandaag geprobeerd om ook om mijn destkop over te stappen naar ubuntu. Dit verliep niet erg simpel. Elke keer als ik de live cd erin doe en een live sessie wil starten of ubuntu wil installeren crasht hij 8)7 Ik krijg dan een scherm te zien waar enkel wat groene/paarse strepen op staan. Nu kom is dus niet eens voorbij het installeren.
!null schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:06:
@Dommerick, wat voor grafische chipset heb je?
Heb een nvidia Geforce 7900gt.

[ Voor 22% gewijzigd door dommerick op 24-09-2009 12:14 ]

Heeft geen signature.

• !null
Ik heb zelf Adobe 64 bit player, maar die is experimental. En bovendien snapt de X van 9.04 mn grafische kaart nog niet, dus heel accuraat kan ik het niet zeggen. Maar hij doet het verder prima, en is voor een experimental iets nog best betrouwbaar. (zelden wil flash niet, restart van de browser verhelpt dat, verder geen problemen). Ik hoor van anderen dat Gnash nogal traag is.

@Dommerick, wat voor grafische chipset heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 24-09-2009 12:07 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:10

zAo

GPLv2 Fanboy

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:41:
[...]

Waar zou dat nu aan liggen denk je ;)
Ik bedoel niet dat je niet kan scrollen als je met de muis op de applet zelf zit. Maar meer dat je "voelt" dat er iets in beeld komt wat zwaarder is dan rauwe html. Dit heb ik in windows niet.

Ik zal verder eens kijken naar smooth scrolling. Volgens mij komt het ook allemaal een beetje door dat logge compiz, wat standaard aanstaat zodra je de nvidia drivers binnenhaalt. klik maar eens supersnel op de taakbalk in zo'n programmablok zodat hij minimized/maximized. Dat gaat dan met een soort delay alsnog. Windows is hierin bij mij veel sneller.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Sneak preview Ubuntu Karmic (9.10) die 29 oktober wordt gereleased:
Gnome 2.28
  • Nieuwe Bluetooth manager met built-in ondersteuning voor A2DP met Pulseaudio.

Hier kijk ik persoonlijk heel erg naar uit!
  • Empathy is de nieuwe default IM client (i.p.v. Pidgin)

Ik denk dat ik toch Emesene prefereer, omdat ik alleen MSN als IM netwerk gebruik.
  • Betere multi-channel volume controls. (subwoofer, front/rear)
  • Nieuwe text-rendering engine (Pango).

Op het oog niet veel verschil met Jaunty
  • Preview van het nieuwe Gnome Shell composited multi-tasking.
Linux kernel 2.6.31
  • Mijns inziens erg snel na de release van 2.6.31 al in Ubuntu. Dit keer is het amper twee maanden tussen de mailine kernel release en de Ubuntu release, tegenover 4 maanden bij Jaunty met 2.6.28. Hopelijk is het niet zo'n buggy feest als met 8.10 met ook zo'n korte periode.
  • Eindelijk fatsoenlijke support voor de meeste Intel grafische kaarten die toch best wel mainstream zijn.
  • Nieuwe minder-safe filesystem mount opties die de snelheid ten goede kunnen komen in bijvoorbeeld Firefox met z'n ranzige grote hoeveelheid flock-functies.
Overig
  • OpenOffice 3.1
  • Software Store (een soort AppStore). Zoals ik het nu bekijk helpt dit mensen makkelijker af van de mindset van Windows voor het downloaden van je software van overal en nergens. :)
  • Firefox 3.5
  • Ubuntu One synchronisatiedienst is built-in.
  • HAL wordt vervangen door DeviceKit. Regressies en nieuwe bugs kunnen daardoor ontstaan met name op het gebied van hotkeys op laptops e.d.
  • Upstart is nu het nieuwe init. Een service restarten met /etc/init.d/ is verleden tijd, want de oude SysV-init scripts zijn nu deprecated.
  • In combinatie met upgrade van Upstart is nu ook sreadahead ingebouwd om de boottijd aanzienlijk te verlagen door de bestanden die nodig zijn bij het opstarten ongefragmenteerd sequentieel in te kunnen lezen vanaf disk.

Phoronix heeft met een test eind augustus daar in de praktijk toch niet zoveel van gemerkt.
  • Ext4 is nu het default filesystem.
  • De splash animatie bij het booten is nu al vrij vroeg in het bootproces in native resolutie en sluit naadloos aan op ...
  • ... een geheel vernieuwd login scherm met vrijwel naadloze overgang naar de desktop. Vrijwel geen flikkerende schermen meer (resolutie veranderingen of X-VT-X overgangen meer bij X restart).
  • GRUB2 is default.
Al met al geeft het wat mij betreft nu al (alpha6 geupdate naar vandaag) een zeer goede desktopervaring.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 24-09-2009 14:42 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Verwijderd

Over die Kernel, GRUB2 en DeviceKit maak ik me het meeste zorgen. Zoals ik al eerder heb gepost heb ik twee heel Linux vriendelijke test systemen (Lees: Debian Stable en RHEL) lopen er perfect op. Maar onder Karmic zijn die machines nauwelijks aan de praat te krijgen. Het voelt allemaal niet zo lekker aan terwijl de alpha versies van Jaunty helemaal geen probleem met die desktops hadden.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hmm dat wordt weer een reinstall :P. Klinkt wel cool.

Hopelijk wordt het login scherm wel mooi dit keer. Die van 9.0.4. zijn echt zo gruwelijk lelijk. Ik vind het jammer dat ze niet elke keer een soort loting doen voor mooiste thema's iconen, cursors e.d. zodat het ook een beetje stimuleert.

Kijk maar eens naar login windows als dit:
http://www.gnome-look.org...s+GDM-Walls?content=88305
http://www.gnome-look.org...hp/Avio-GDM?content=37395

En themes als dit:
http://www.gnome-look.org...hp/willibex?content=86844

Imo toch een stuk professioneler dan wat er standaard bij zit.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
MsG schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:06:
Kijk maar eens naar login windows als dit:
Eensch.
Maar lees eens verder:
For Ubuntu Karmic Koala, you can simply run apt-get install arc-colors to install from Ubuntu's universe repositories.
:9

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nice, dus die zitten straks standaard in de repo? Het ging me opzich niet eens om de moeite, want die is er niet echt. Maar standaard wordt het zo saai geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 23:06
MsG schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:06:
Hmm dat wordt weer een reinstall :P. Klinkt wel cool.

Hopelijk wordt het login scherm wel mooi dit keer. Die van 9.0.4. zijn echt zo gruwelijk lelijk. Ik vind het jammer dat ze niet elke keer een soort loting doen voor mooiste thema's iconen, cursors e.d. zodat het ook een beetje stimuleert.
[...]
Als je een goed idee hebt kun je die altijd nog delen met andere op Ubuntu brainstorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja dat doe ik al wel es. Maar mijn ideeën worden nooit echt bekend, terwijl ik iedereen altijd wel hoor zeggen: Hey dat is inderdaad een gemis".

http://brainstorm.ubuntu.com/idea/17956/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
suspend & hibernate van mijn desktop-pc werkt eindelijk in 9.10 *O* Eerdere versies was het drama. Vast iets verbeterd in de kernel, X, devicekit of nVidia :)
Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen