Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:16

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken :P

Eerst mijn videokaart maar eens terugkrijgen... en dan maak ik er wel een dualboot van, Ubuntu64 naast Ultimate64, ik heb een backup+image, dus als het misgaat fix ik het wel weer :P

- edit -

http://wubi-installer.org/

Hierover las ik via de Wikipagina van Ubuntu.

Mijn doel is om nogmaals te proberen op Ubuntu over te stappen, komende vanaf Vista Ultimate x64. Zodra het me lukt om alle dagelijkse zaken + games hierop te draaien, blijft de Vista installatie ook gewoon weg.

Daarin heb ik 3 mogelijke wegen te bewandelen:

- Format C: en clean install van Linux
- Vista laten staan, Ubuntu live-cd erin en Dualboot van maken via Grub
- De hierboven genoemde Wubi-install

Voor mijn gevoel is de eerste optie de beste - schoon systeem, van voor af aan beginnen, en niet die pyschologische fallback als het niet lukt - ik moet doorgaan en het werkend krijgen want ik heb geen alternatief.

De 2e optie kan wellicht een issue zijn als ik toch besluit om 1 van beide naderhand weg te doen - onder Linux zou ik niet weten hoe ik die Vista partitie sluit en verwijder (en de linux stretch over de schijf) en onder Vista is het bijna niet (niet risicoloos iig) mogelijk.

De derde optie is leuk om te testen, en zo niet, gaat hij er weer af, maar stel dat ik besluit Ubuntu te houden... dan moet ik alsnog optie 1 doen: een clean install..

Het mag als vanzelfsprekend gelden dat ik beschik over een Ghost image van mijn systeem met een clean install van Vista + drivers en Warcraft (omdat die zo'n 4 uur nodig heeft voor een install :O ).

[ Voor 75% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor optie 1 kiezen:

- Format C: en clean install van Linux

Probeer gewoon eens 4 weken zonder Windows te werken. Desnoods maak je een leuk topic aan: [b]4 weken leven met linux[b] want wij zijn best nieuwsgierig of linux je bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:59:
Naja, rommel... onder Windows (wat ik de rest van mijn computerend level gedraaid heb) en dos is creative de onbetwiste koning vind ik, puur door de prijs/kwaliteit verhouding. Voor een paar tientjes krijg je een geluidskaart met sublieme ondersteuning, echt álles werkt ermee en ze zijn enorm robuust en simpel. Het is gewoon een goed product, en met een leuke high-end lijn als je wat dieper in de audio wilt duiken.
Ik heb altijd horrorverhalen gehoord over Creative en hun drivers (en het recente debacle met de 3rd party Vista-drivers die ze eerst offline lieten halen en later schoorvoetend opnieuw gedoogden ligt nog vers in mijn geheugen). Creative staat bij mij vooral bekend als matige hardware met veel software-effecten, en als je een realistische geluidsweergave wil is dat geen optie. Ik stel mijn equalisers wel zelf in als ik ze nodig heb... Maar goed, ik wijk af.

Doe wat Stacheldraht voorstelt, lees je voldoende in op voorhand zodat je een standaardinstallatie kan doen, gooi Windows eraf, en probeer een paar dagen 100% Linux te draaien. Alles wat je nodig hebt is een internetaansluiting (bij voorkeur bedraad in het begin, niet alle draadloze adapters worden even probleemloos ondersteund), een browser en Google :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Borromini schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:02:
[...]
(bij voorkeur bedraad in het begin, niet alle draadloze adapters worden even probleemloos ondersteund),
Die gok kun je ook wel nemen, sinds 8.10 moet je echt héél goed zoeken wil je nog een niet-ondersteunde wifi-adapter kunnen vinden!

verder, als je gehecht bent aan je games, zou ik toch wel een dual-boot mogelijkheid open laten. Wine komt vaak een heel end, maar echt optimaal is het toch niet.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 07-09-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dus jullie willen een soort 40days-40nights reportage zien van een noob op linux :P

Kan geregeld worden. Ik kom wel zover in Ubuntu dat ik kan internetten, msn'en en dus posten hier. Ik kwam de vorige keer vooral in de problemen bij geluidsondersteuning, dualscreen, en Windows applicaties. Het ergste wat kan gebeuren is dat ik dan 40 dagen zonder Warcraft moet, dat overleef ik ook wel, alleen zonde van het abonnement.

Als er genoeg animo voor is wil ik dit wel doen. Dan kan ik laten zien waar ik tegenaan loop, op welke primitieve manier ik het oplos.. of niet.
mcDavid schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:08:
[...]

Die gok kun je ook wel nemen, sinds 8.10 moet je echt héél goed zoeken wil je nog een niet-ondersteunde wifi-adapter kunnen vinden!

verder, als je gehecht bent aan je games, zou ik toch wel een dual-boot mogelijkheid open laten. Wine komt vaak een heel end, maar echt optimaal is het toch niet.
Ik heb gewoon een bedraad netwerk liggen, dat komt wel goed. Verder draaide steam prima op mijn test-pc onder Ubuntu, en daarin zelfs een simpele game gespeeld. Afgezien van het stotteren vanwege de Intel GPU draaide het perfect, dus ik heb goede hoop. Ik heb genoeg oude spellen op mijn steamaccount die tof zijn, en ook heel veel dos-spul waar ik lang lol van heb, en dosbox draait die games perfect onder Linux heb ik al gemerkt.

[ Voor 42% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:32

Theimon

Snapte!?

Met de juiste feedback in dat topic kan het een best aardige leidraad worden voor mensen die hetzelfde willen gaan ondernemen. Ik zou het wel een leuk 'experiment' vinden :)

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:13:
Als er genoeg animo voor is wil ik dit wel doen. Dan kan ik laten zien waar ik tegenaan loop, op welke primitieve manier ik het oplos.. of niet.
Mij lijkt het heel erg leuk. We zullen ons best doen je met tips en tricks zo goed mogelijk te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Moet ik zoiets nog met een mod overleggen of kan ik op een goeie dag gewoon een mooie TS maken om het verhaal af te trappen? Ik begin pas zodra mijn videokaart binnen is (hopelijk met een paar dagen) om het niet te lastig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon een TS maken, denk dat de mods het ook een leuk topic vinden om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal het topic zeker volgen als je dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:13:
Dus jullie willen een soort 40days-40nights reportage zien van een noob op linux :P

Kan geregeld worden. Ik kom wel zover in Ubuntu dat ik kan internetten, msn'en en dus posten hier. Ik kwam de vorige keer vooral in de problemen bij geluidsondersteuning, dualscreen, en Windows applicaties. Het ergste wat kan gebeuren is dat ik dan 40 dagen zonder Warcraft moet, dat overleef ik ook wel, alleen zonde van het abonnement.

[...]

Ik heb gewoon een bedraad netwerk liggen, dat komt wel goed. Verder draaide steam prima op mijn test-pc onder Ubuntu, en daarin zelfs een simpele game gespeeld. Afgezien van het stotteren vanwege de Intel GPU draaide het perfect, dus ik heb goede hoop. Ik heb genoeg oude spellen op mijn steamaccount die tof zijn, en ook heel veel dos-spul waar ik lang lol van heb, en dosbox draait die games perfect onder Linux heb ik al gemerkt.
Dat lijkt me erg leuk. Ik heb een jaar of meer terug ook hetzelfde, altijd was er wel iets dat niet werkte in Linux. Als je dat topic aanmaakt kan je je problemen melden, en helpen wij je. Zo is het ook goed voor anderen die tegen dezelfde problemen lopen, of gewoon willen lezen hoe het voelt :p

Leuk :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Ik sta aan de vooravond om precies hetzelfde te doen als mnr HTT... Vista van mijn toshiba afgooien en een clean ubuntu 9.04 64bit install. Enige waar ik nu tegenaan loop is de bios upgrade op mijn toshiba satellite pro l300. Linux draait al op mijn notebook alleen een beetje teveel in gespeeld zodat een reinstall en direct overstap naar 64bit me het beste leek. Ik kan vanuit linux echter mijn bios niet updaten aangezien toshiba dit alleen via windows beschikbaar stelt.

Eventueel zou ik wel met meneer HTT mee willen doen in het linux ervaringen topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Goed plan lijkt me, daar ik een desktop gebruik met dualscreen, lastige geluidskaart, en windows games, en jij een notebook, weer met zijn eigen uitdagingen: powermanagement, wireless ondersteuning, mobile videokaart drivers, etc.

De setup die ik in gedachten heb voor het topic leent zich evenwel misschien niet geweldig voor een duo-verhaal, ik wil gewoon in dagboekvorm gaan vertellen wat ik die dag gedaan/bereikt heb. Het staat je natuurlijk vrij om in dat topic vergelijkingen te trekken en je eigen ervaringen te delen, maar misschien is een apart topic handiger, dat laat ik verder aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Lijkt me het handigst als er dan 2 topics onstaan. Tussen de beide platforms is er toch wel verschil in de verschillende eisen die je kan stellen aan een OS op het gebied van hardwareondersteuning. Er zal wel overlap zijn, maar het lijkt mij beter om de boel enigszins gescheiden te houden.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
apart topic it is... :)

Iemand trouwens een oplossing voor het bios update verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:38:
apart topic it is... :)

Iemand trouwens een oplossing voor het bios update verhaal?
Format c: - windows installeren - bios updaten - formatteren - linux clean install?

Ik meen me te herinneren dat er ook gefabriceerde 'live-cd's' bestaan van windows, daar zou het ook mee moeten kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand trouwens of ik vanuit Debian packages van Ubuntu kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:07:
Weet iemand trouwens of ik vanuit Debian packages van Ubuntu kan gebruiken?
Soms.
Dependencies gaan al gauw mis natuurlijk, net als het mixen van releases. Heel soms heb je even debhelper nodig om de dependencies te veranderen (maar werking is niet gegarandeerd natuurlijk).

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mijn logica zegt van wel, omdat het me andersom wel is gelukt, maar dat zegt dan weer vrij weinig :P

Aangaande mijn 40days traject, wil ik even wat dingen vastleggen:

Wat is wel en niet toegestaan? Mag ik de Windows XP pc van mijn vriendin gebruiken om te posten? Mag ik windows applicaties gebruiken onder Ubuntu en zo ja, wat wel en wat niet? :P

Zo zal ik voor mijn games er niet onderuit kunnen om Steam te installeren via Wine, en ik weet ook niet of de ICA Client van mijn werk voor Citrix toegang ook onder Linux beschikbaar is.

Ook zoek ik nog een leuke titel, dus ideëen zijn welkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 14:52:
[...]

Format c: - windows installeren - bios updaten - formatteren - linux clean install?

Ik meen me te herinneren dat er ook gefabriceerde 'live-cd's' bestaan van windows, daar zou het ook mee moeten kunnen.
Mijn god, iets minder omslachtig zou leuk zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:14:
Wat is wel en niet toegestaan? Mag ik de Windows XP pc van mijn vriendin gebruiken om te posten? Mag ik windows applicaties gebruiken onder Ubuntu en zo ja, wat wel en wat niet? :P
Ik stel voor: zoek eerst naar open source alternatieven die native draaien. Probeer die uit en als ze niet bevallen moet je een betoog schrijven waarom je toch echt die Windows-applicatie nodig hebt (of een closed source iets).
Zo zal ik voor mijn games er niet onderuit kunnen om Steam te installeren via Wine, en ik weet ook niet of de ICA Client van mijn werk voor Citrix toegang ook onder Linux beschikbaar is.
Eerst googlen. En dus geen zorgen maken om Citrix. ;)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:15:
Mijn god, iets minder omslachtig zou leuk zijn. :P
Blame Toshiba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik ga in ieder geval wél gebruik maken van de restricted (en dus closed source) drivers voor mijn Nvidia kaart, maar verder denk ik voor de meeste dingen wel een alternatief te kunnen vinden.

Wat betreft dat betoog, dat is wel een heel leuk idee :) eerst verdedigen waarom het niet (makkelijk genoeg) anders kan, alvorens terug te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Citrix laatst nog voor iemand geinstalleerd, werkt perfect. Wel even Firefox opnieuw opstarten, ik begon al te vloeken :P

Wel moet je een commando invoeren omdat Citrix nog een oud bestand zoekt, maar er een nieuwere versie is. Je maakt dus een symbolic link met het commando:

sudo ln -s /usr/lib/libXm.so.3.0.2 /usr/lib/libXm.so.4

ln is commando voor link maken, -s voor symbolic. Als een programma nu versie 3.0.2 aanroept, wordt hij automatisch doorverwezen naar versie 4.

Informatie van: https://help.ubuntu.com/community/CitrixICAClientHowTo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-10 15:57

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

help, wat gaat het ineens snel hier.

Maar leuk, zo'n topic! Dan nu even terug naar de harde dagelijkse werkelijkheid...

Ik update vanuit Vista de bios van een Del Inspiron 1501 (en ook de broadcom wifi firmware) omdat in Ubuntu de Wifi card niet werkte en overall de interne netwerkkaart brakkig deed.

De interne netwerkkaart doet het nu iig. niet meer in zowel Ubuntu al Vista. Nou ja, ik dacht, misschien door de updates, laat ik even Ubuntu opnieuw installeren zonder de /home aan te raken. Duurt een kwartiertje, moet toch lunchen.

Nu is de interne netwerkkaart niet meer zichtbaar (in vista nog wel, werkloos overigens) en de wifi krijg ik niet werkend, want... de closed source broadcom netwerkdrivers kunnen nu niet meer wired binnengehaald worden. Is er een mogelijkheid om dat soort repositories te downloaden en offline te installeren? (vast wel, maar... hoe? het handigst?)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
letatcest schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:29:
De interne netwerkkaart doet het nu iig. niet meer in zowel Ubuntu al Vista. Nou ja, ik dacht, misschien door de updates, laat ik even Ubuntu opnieuw installeren zonder de /home aan te raken. Duurt een kwartiertje, moet toch lunchen.

Nu is de interne netwerkkaart niet meer zichtbaar (in vista nog wel, werkloos overigens) en de wifi krijg ik niet werkend, want... de closed source broadcom netwerkdrivers kunnen nu niet meer wired binnengehaald worden. Is er een mogelijkheid om dat soort repositories te downloaden en offline te installeren? (vast wel, maar... hoe? het handigst?)
Even in je dmesg log kijken wat er misgaat bij je wired NIC zou ik zeggen. En google even op de pci-ids ervan:
sudo lspci -nn

Updates offline? gertvdijk in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux d..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

offtopic:
De eerste reacties op de beide n00b-linux-startup-kickoff-topics ;) zijn wel ok moet ik zeggen. Toch wel een paar reacties van Windows users die het een goed idee vinden en misschien ook wel weer gaan spelen met Ubuntu of een andere distro. Altijd goed :) Ik zelf gebruik al een flinke tijd Gentoo, maar ik blijf beide topics wel volgen. Leuk om te zien en te lezen wat er allemaal gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 12:20
mcDavid schreef op maandag 07 september 2009 @ 12:08:
[...]

De Sweex LW302/303 werkt allen via ndiswrapper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
P.E.T.E.R. schreef op woensdag 09 september 2009 @ 06:47:
De Sweex LW302/303 werkt allen via ndiswrapper...
Welke chip zit daarin?
sudo lsusb
of
sudo lspci -nn

Met bijna alle waarschijnlijkheid zit ie al in staging of in linux-next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
gertvdijk schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:42:
[...]

Welke chip zit daarin?
sudo lsusb
of
sudo lspci -nn

Met bijna alle waarschijnlijkheid zit ie al in staging of in linux-next.
Geen idee waar dat ding ligt (bedraad FTW!), maar http://www.sweex.com/LW303 heeft het over een Ralink RT2870 + RT2820

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
P.E.T.E.R. schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:29:
Geen idee waar dat ding ligt (bedraad FTW!), maar http://www.sweex.com/LW303 heeft het over een Ralink RT2870 + RT2820
Een google levert op dat het inderdaad in staging is de support, sinds juli ongeveer. Dus waarschijnlijk in 2.6.31 handmatig aanzetten in config of 2.6.32 default support (natte vingerwerk hoor).
Of de module van Ralink zelf proberen te compilen. Alles is beter dan NDISwrapper!

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 09-09-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
gertvdijk schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:57:
[...]

Een google levert op dat het inderdaad in staging is de support, sinds juli ongeveer. Dus waarschijnlijk in 2.6.31 handmatig aanzetten in config of 2.6.32 default support (natte vingerwerk hoor).
Of de module van Ralink zelf proberen te compilen. Alles is beter dan NDISwrapper!
Euhmmm, NDISwrapper geeft de zelfde snelheid als vista zelf (30 mbit, bah!), ondersteunt wpa2 en is stabiel. Maar ik gebruik toch bedraad, behalve die ene keer dat mijn PC bij de TV nodig was...

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Owke dan. Ik zit nu in ubuntu live ubuntu 9.04 te installeren.

Ik heb tijden lang windows vista gebruikt, ben na de release van win7 beta direct op windows 7 overgestapt. Toen ik echter een geluidskaart nodig had voor ASIO bleek dat mijn kaart ruzie had met windows 7. Ben dus weer gedowngrade naar windows XP. Na een succesvolle terugstap naar XP, waar ik langzamerhand een hekel aan had gekregen. viel me op dat de overstap van 7 naar XP nogal simpel ging, ondanks dat ik had verwacht dat ik bepaalde features zou missen, wat dus niet zo is.

Ik wens al een lange tijd een ander OS te hebben. Mijn afkeer op MS wordt met de dag groter door de waardeloze producten die ze blijven uitbrengen en maar niet lijken te verbeteren. Owke, windows 7 is een aardige verbetering over vista, maar nog steeds heeft geen enkele windows versie kwaliteit.

Ik wil een no-bullshit OS dat werkt wanneer ik dat wil en dat snel is. Ik zit daarom ook een tijd naar mac te kijken. Helaas is mijn portomonnee net zo leeg als dat de prijzen van apple macjes hoog zijn, dus besloot ik maar weer een keer linux te proberen.

Ik zal vooral bezig zijn met websites bezoeken en webdevelopment, maar ik wil ook graag tussendoor even gamen of pingelen op mijn MIDI-keyboard. Nu gebruik ik FL-studio voor het pingelen.

Nou weet ik van het bestaan van zowel crossover en wine, dus ik hoop dat zowel mijn games als FL-studio daarin werken.

Jullie horen iig nog meer over mijn linux ervaring, want de installatie van linux is voltooid en ik kan gaan rebooten. :D

===
Owke, na reboot de videodrivers geinstalleerd. Er zijn echter al wat problemen:

-Flash player is niet helemaal 100%. YT filmpjes hebben geen beeld en geen van de interface mogelijkheden (play knop etc) werken. De interface wordt wel geupdate (play knop veranderd in pause-knop etc) maar video speelt vrolijk door - zonder beeld. flashplayer werkt. Heb de flashplayer geinstalleerd die aangeboden werd door adobe's website.
-Geluid heb ik wel, maar geluid is erg zacht. Als ik geluid harder zet krijg ik "gebrom". Geluid heb ik getest in de ingebouwde audiospeler met een MP3 met de standaard aangewezen MP3 decoders en met de YT video's. Geluid is bij allebei even zacht.

Nou is dat natuurlijk leuk op te lossen, want je hebt toch een versterker ertussen. Echter, zelfs met volume op 100% op mijn versterker - waar mijn koptelefoon in zit - is het nog steeds 2x zo zacht. Hiervoor hoefde het geluid namelijk bijna nooit boven de helft en ik had al flink volume. De koptelefoonaansluiting laat niets horen.

Gaat hier om een ASUS Xonar DX. Denk dat ik maar 'ff drivers hiervoor ga zoeken. Owke, de asus website heeft iig geen drivers voor dat plankje. Ik weet ook niet hoe ik de optische uitgang aan de praat krijg.

===
Owke, ik heb het frontpaneel kunnen inschakelen via een aanvinkhokje. Ik kan nu alle schuifjes voluit zetten zonder al te veel kwaliteitsverlies, maar ik hoor nu nog steeds gebrom en zelfs volledig voluit is het geluid nog veel te zacht. Het vreemde is nog wel dat de kwaliteit achteruit gaat wanneer ik het volume op z'n hardst zet met gebrom bij hardere delen van de muziek, zoals de bass. Zelfde effect krijg je als je het volume harder zet dan 100% bij bepaalde audioplayers in windows. (VLC media player bijv.) Alleen nu heb ik het met alles in het OS.

===
Owke, ik heb nu geluid via de optische uitgang van mijn geluidskaart. Volume is normaal, maar het heeft wel een apart bijeffect: het instellen of zelfs "muten" van het geluid via de mixer heeft totaal geen effect. Hij blijft nu op 100% volume en kan dit dus niet veranderen via de audiomixer. Nou is dat geen wereldramp, want de versterker's volume knop is binnen handbereik, maar toch vind ik het een beetje raar. Zal wel weer het gevolg zijn van het vele gekloot dat nodig was voordat ik het werkend had. Ik maak nu iig gebruik van de ASLA-mixer ofzoiets. :P

===
Update: Ik heb nu nog steeds geluid. Ik heb nu bij "Sound Preferences" overal gekozen voor "PulseAudio Sound Server". Bij "Default Mixer Tracks" heb ik gekozen voor "AV200 (OSS Mixer)" en heb ik "Digital-1" geselecteerd. De volumeknop heeft nu nog steeds geen effect, maar de mute knop wel. Als ik volume lager of hoger zet, blijft de volume gelijk.

===
Net XAMPP geinstalleerd. Xampp werkt nu maar loop nu tegen iets aan waar ik toch wel een beetje hoofdpijn van krijg: rechten. Ik dacht dat windows vista erg was met rechten. :P
Ik heb een map VOL bestanden, en deze bestanden zijn allemaal van "root". Nou kan ik - zover ik weet - alleen maar via terminal inloggen als root. Ik wil dus alle bestanden + mappen verwijderen. Kan iemand dit verklaren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@toby-desktop:/opt/lampp/htdocs# dir
webalizer  xampp
root@toby-desktop:/opt/lampp/htdocs# rmdir webalizer
rmdir: failed to remove `webalizer': Directory not empty
root@toby-desktop:/opt/lampp/htdocs# rm webalizer/*
rm: cannot remove `webalizer/*': No such file or directory
root@toby-desktop:/opt/lampp/htdocs# dir webalizer
root@toby-desktop:/opt/lampp/htdocs#

Als ik gewoon in de map kijk zie ik ook geen bestanden...

edit: ah, .htaccess dus. Wat een kut bestand is dat zeg.

===
Update: owke. Alle bestanden in de map verwijderd. Mijn hele pakket aan scripts verplaatst na 10 minuten commands googlen en nu het volgende probleem: de bestanden aanpassen. Ik kan de bestanden openen in mijn texteditor maar niet opslaan. Dit heeft natuurlijk ook weer te maken met dat root gedoe. Is het niet mogelijk om gewoon standaard als root ingelogd te zijn?

===
Owke, we zijn nu over gegaan op :o momenten: ik heb wine geinstalleerd en heb daarop wat games getest. Heb helaas nog geen enkele 3d game werkend gekregen. Games als World of Goo en Osmos werken wel. Ook firefox in windows + flashplugin werken prima. Lettertypes zijn echter een chaos in wine's firefox.

Ik heb iig het spel "prototype" geprobeerd, die helemaal geen meldingen geeft maar gewoon niets lijkt te doen. Een ander spel is Call of Duty 4. Deze crasht met een foutmelding: Error during initialization: Video card or driver doesn't support enough textures for the DirectX 9 code path.

Ik ga hierom ff wat drivers van de nvidia site downloaden, kijken of dat wat verschil maakt. Owja, heb een 9800GT 1024mb. (4gb DDR2 800MHz 4-4-4-12 geheugen, Q9550 quad core)

===
Baf. daar is weer een muur. Hoe the **** open je een .run file... :P

[ Voor 65% gewijzigd door Gamebuster op 10-09-2009 06:58 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Peetz0r
Waarom zou je firefox in wine gebruken? Gebruik gewoon ubuntu's eigen firefox. Flash werkt gewoon in beiden.

Waarom gebruik je xampp? Da's op windows vrj handig, maar op linux meestal niet. Doe gewoon sudo apt-get install apache2 mysql-server php5 phpmyadmin
of kijk in synaptic (Systeem > Beheer > Syaptic pakketbeheer).

Een run-file kan je vaak gewoon op dubbelklikken, maar je kan ook ./bestandje.run doen in een terminal.
In beide gevallen moet je bestandje uitvoerbaar zuijn. Dit kan ook op 2 manieren: rechtermuisklik > Eigenschappen > Rechten > Uitvoeren van bestand toestaan of via een terminal: chmod +x bestandje.run

[ Voor 34% gewijzigd door Peetz0r op 10-09-2009 07:04 ]

• Gamebuster
P.E.T.E.R. schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:00:
Waarom zou je firefox in wine gebruken? Gebruik gewoon ubuntu's eigen firefox. Flash werkt gewoon in beiden.

Waarom gebruik je xampp? Da's op windows vrj handig, maar op linux meestal niet. Doe gewoon sudo apt-get install apache2 mysql-server php5 phpmyadmin
of kijk in synaptic (Systeem > Beheer > Syaptic pakketbeheer).

Een run-file kan je vaak gewoon op dubbelklikken, maar je kan ook ./bestandje.run doen in een terminal.
In beide gevallen moet je bestandje uitvoerbaar zuijn. Dit kan ook op 2 manieren: rechtermuisklik > Eigenschappen > Rechten > Uitvoeren van bestand toestaan of via een terminal: chmod +x bestandje.run
Gewoon getest of firefox daarin zou werken.
Xampp staat er al op en werkt. Wat is er overigens mis met xampp in linux?

Het gaat hier bij dat .run bestand om de installer van nvidia, en hiervoor moet ik dus de GUI uitzetten. Ik ben nu de commands aan het opschrijven.

En ja hoor... mijn grootste linux-nachtmerrie is er weer. De nvidia driver. Eerst werkt het, download de driver van de website en nu krijg ik bij opstarten "linux is running in low graphics mode" met een hoop menu's waar je niet uitkomt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gamebuster op 10-09-2009 07:28 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom download je dan ook de driver van de website.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
Op ubuntuforums loopt een draad die de nvidia installer behandelt

Dit is ff uit mijn hoofd:

Alt - F1
sudo /etc/init.d/gdm stop ( soms daarna sudo killall Xorg )
sudo nvidia-uninstall
cd Bureaublad ( als je daar de installer hebt gedowned )
sudo sh nvidia-driver
"stappen doorlopen"
sudo /etc/init.d/gdm start

Kan iemand dir ff verifieren?? Voordat de gozert hierboven aan de gang gaat? Ben niet 100% zeker...

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 13:56
Wat is er mis met System>Administration>Hardware Drivers>Vinkje zetten>Rebooten?
Dat is volgens mij toch echt het makkelijkst en werkt in de meeste gevallen prima.

Heb je een gloednieuwe kaart die nog niet ondersteund wordt?
Voeg dan deze PPA toe: https://edge.launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 14:13

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:14:
[...]
En ja hoor... mijn grootste linux-nachtmerrie is er weer. De nvidia driver. Eerst werkt het, download de driver van de website en nu krijg ik bij opstarten "linux is running in low graphics mode" met een hoop menu's waar je niet uitkomt.
blaataaps schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:59:
Waarom download je dan ook de driver van de website.
Met blaataaps. Als het goed is komt er vanzelf een icoontje van een computerinsteekkaart in je notification queue (rechtsbovenin naast de klok). Als je die aanklikt zegt hij iets als 'er zijn restricted drivers aanwezig die veel beter werken dan de standaard meuk. Wil je die installeren?'. Dan is het een kwestie van op ja drukken, restricted repositories aanzetten door bij de volgende melding weer op ja te drukken en dan te wachten tot de nvidia driver geïnstalleerd is. Even X herstarten en klaar is klara. Bij 9.10 is de driver 185.nogwat, ik verwacht dat die ook makkelijk in 9.04 te krijgen is. Anders in ieder geval 180.x.
Mocht je deze melding niet krijgen dan kan je hem oproepen bij System - Administration - Restricted drivers (of iets wat daar op lijkt).

[ Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 10-09-2009 08:37 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je krijgt zelfs automatisch een notification van "KLIK HIER ALS JE DE RESTRICTED NVIDIA DRIVER WIL INSTALLEREN!". Gewoon erop klikken -> Apply. Je krijgt een venstertje met "Reboot?". Klik ok -> klaar!

Het downloaden van drivers via de website is een typische Windows insteek, maar niet nodig voor Linux. Alles zit al in de juiste pakketjes. Die kan je op veel manieren installeren, maar de meest gemakkelijke is bij de eerste keer opstarten de automatische wizard voor restricted drivers volgen :)

• mcDavid
Volgens mij komt 99% van de frustraties van beginners over ubuntu, doordat mensen denken dat ze nogsteeds eerst zelf op internet moeten gaan zoeken naar drivers en software.

Als ik er aan terugdenk hoe dat onder windows ging, dém wat omslachtig was dat dan eigenlijk!

• gertvdijk
Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 02:27:
Owke dan. Ik zit nu in ubuntu live ubuntu 9.04 te installeren.
[ heel verhaal ]
Jij moet de Windows mindset droppen. Als je zo doorgaat ga je elk niet-Windows OS hekelen...
Om te beginnen:
  • Programma's installeer je met je package manager, uit je repository. NIET zelf downloaden van websites.
  • Drivers zitten in de kernel en wil je niet zelf willen opzoeken bij fabrikanten. Fabrikanten leveren die aan bij kernel.org of worden door de community ontwikkeld. Jij hebt normaal gesproken geen omkijken naar drivers.
  • Denk na wat je doet. Ga niet zomaar Xampp installeren alsof het een Windows doos is... Google even hoe je fatsoenlijk een webserver opzet met Ubuntu... Google op wat je wil (webserver opzetten) en niet op de naam van de toepassing zoals je die in Windows gewend was.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 10-09-2009 13:36 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 07:14:
Xampp staat er al op en werkt. Wat is er overigens mis met xampp in linux?
Je installeert het handmatig, terwijl alle gangbare Linux-distro's machtig mooie packagemanagers hebben. Dat zorgt ervoor dat (security) updates automatisch doorgevoerd worden, terwijl jij het met de hand moet doen. En dan moet je de installatie weer opnieuw uitvoeren, dus zal je al snel denken "het zal wel" en met de oude versie blijven draaien. En zo moeilijk is het configureren van een webserver niet, maar je leert er wel van en dat kan heel handig zijn als je server op een keer begint te bokken..
Verder vind ik Apache nogal overkill voor een simpel webservertje en zou ik Lighttpd aanraden, maar dat is persoonlijk ;) Apache is wat makkelijker te configgen/er is meer over te vinden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Windows praktijken in Linux gaan uitlopen op nachtmerries ja, dat lijkt me duidelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Gamebuster
gwystyl schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:36:
[...]

[...]

Met blaataaps. Als het goed is komt er vanzelf een icoontje van een computerinsteekkaart in je notification queue (rechtsbovenin naast de klok). Als je die aanklikt zegt hij iets als 'er zijn restricted drivers aanwezig die veel beter werken dan de standaard meuk. Wil je die installeren?'. Dan is het een kwestie van op ja drukken, restricted repositories aanzetten door bij de volgende melding weer op ja te drukken en dan te wachten tot de nvidia driver geïnstalleerd is. Even X herstarten en klaar is klara. Bij 9.10 is de driver 185.nogwat, ik verwacht dat die ook makkelijk in 9.04 te krijgen is. Anders in ieder geval 180.x.
Mocht je deze melding niet krijgen dan kan je hem oproepen bij System - Administration - Restricted drivers (of iets wat daar op lijkt).
Ik kreeg die melding wel en die had ik ook netjes gevolgd en werkte ook. Echter, toen ik via wine begon te kloten kreeg ik geen enkel DX9 game aan de praat, dus dacht dat het aan de driver lag: waarom zou het slecht zijn een driver te downloaden van de officiele nvidia website? wat is dat voor logica?
ach ja, na wat gekloot heb ik het weer ongedaan gemaakt.

Echter heb ik wel een ander vaag probleem: in linux had ik last van slecht geluid vanaf mijn geluidskaart van de analoge aansluiting. (Asus Xonar DX). Nu dacht ik dat het aan de drivers lag, maar nou heb ik hetzelfde in XP... de installatie die gewoon onaangepast is sinds de installatie van linux. Ik start XP en geluid werkt prima. Installeer linux paar dagen met prut geluid, start XP weer op en heb nog steeds prut geluid. Dat lijkt me geen driver probleempje meer. Wat kan hier aan de hand zijn? hardware storing? bepaalde "verkeerde" settings van linux die onthouden worden door de kaart?

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 21:47

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Ik vond het niet echt een topic waardige vraag, maar ik ben net geswitched naar Ubuntu 9.04 en bevalt tot nu toe goed. Alleen zou ik graag het contrast van mijn scherm aan willen passen. Het is een laptop scherm en volgens mij deed ik het in windows in een programma van de fabrikant.

• gertvdijk
Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:52:
Ik kreeg die melding wel en die had ik ook netjes gevolgd en werkte ook. Echter, toen ik via wine begon te kloten kreeg ik geen enkel DX9 game aan de praat, dus dacht dat het aan de driver lag: waarom zou het slecht zijn een driver te downloaden van de officiele nvidia website? wat is dat voor logica?
De andere logica, die jij nog niet snapt, blijkbaar. Lees nogmaals mijn eerdere post.
Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:52:
Echter heb ik wel een ander vaag probleem: in linux had ik last van slecht geluid vanaf mijn geluidskaart van de analoge aansluiting. (Asus Xonar DX). Nu dacht ik dat het aan de drivers lag, maar nou heb ik hetzelfde in XP... de installatie die gewoon onaangepast is sinds de installatie van linux. Ik start XP en geluid werkt prima. Installeer linux paar dagen met prut geluid, start XP weer op en heb nog steeds prut geluid. Dat lijkt me geen driver probleempje meer. Wat kan hier aan de hand zijn? hardware storing? bepaalde "verkeerde" settings van linux die onthouden worden door de kaart?
Kan zijn dat er wat mixer instellingen persistent in de kaart worden opgeslagen. Even dus die dingen nakijken. Kan iets simpels zijn als een slider die te hoog staat waardoor de boel clipt. Je geeft niet aan hoe het geluid 'prut' is dus we kunnen daar weinig over zeggen, vrees ik.
Interessanter dan het noemen van de geluidskaart, is even kijken welke chip je hebt.
lspci -nn
voor intern of
lsusb
voor USB apparaten.
Google eens op de vendor/product id's i.c.m. Linux of Alsa en kijk of er nog meer mensen zijn met jouw probleem of dat er binnenkort misschien betere support aankomt.

Verwijderd

Ai ai ai ... de harde linux kern binnen dit forum krijgt nog een dagtaak aan alle Linux newbie vragen en het afleveren van Windows gebruiken :X

Maar goed we blijven volhouden :)

Verwijderd

gertvdijk schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:18:

• Denk na wat je doet. Ga niet zomaar Xampp installeren alsof het een Windows doos is... Google even hoe je fatsoenlijk een webserver opzet met Ubuntu... Google op wat je wil (webserver opzetten) en niet op de naam van de toepassing zoals je die in Windows gewend was.
[/list]
+3 inzichtvol.

• Gamebuster
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:45:
Ai ai ai ... de harde linux kern binnen dit forum krijgt nog een dagtaak aan alle Linux newbie vragen en het afleveren van Windows gebruiken :X

Maar goed we blijven volhouden :)
Ach ja, er is iig weer een fan bij. De uitleg hierboven van gertvdijk heeft me heel wat duidelijk gemaakt over die drivers. Die link had ik niet eerder gelegd.

Hier is een lijstje van mijn hardware:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
toby@toby-desktop:~$ su
Password: 
root@toby-desktop:/home/toby# lspci -nn
00:00.0 Host bridge [0600]: Intel Corporation 82G33/G31/P35/P31 Express DRAM Controller [8086:29c0] (rev 02)
00:01.0 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82G33/G31/P35/P31 Express PCI Express Root Port [8086:29c1] (rev 02)
00:1a.0 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #4 [8086:2937] (rev 02)
00:1a.1 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #5 [8086:2938] (rev 02)
00:1a.2 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #6 [8086:2939] (rev 02)
00:1a.7 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #2 [8086:293c] (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 1 [8086:2940] (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 3 [8086:2944] (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 4 [8086:2946] (rev 02)
00:1c.4 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) PCI Express Port 5 [8086:2948] (rev 02)
00:1d.0 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #1 [8086:2934] (rev 02)
00:1d.1 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #2 [8086:2935] (rev 02)
00:1d.2 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB UHCI Controller #3 [8086:2936] (rev 02)
00:1d.7 USB Controller [0c03]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) USB2 EHCI Controller #1 [8086:293a] (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge [0604]: Intel Corporation 82801 PCI Bridge [8086:244e] (rev 92)
00:1f.0 ISA bridge [0601]: Intel Corporation 82801IR (ICH9R) LPC Interface Controller [8086:2916] (rev 02)
00:1f.2 IDE interface [0101]: Intel Corporation 82801IR/IO/IH (ICH9R/DO/DH) 4 port SATA IDE Controller [8086:2920] (rev 02)
00:1f.3 SMBus [0c05]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) SMBus Controller [8086:2930] (rev 02)
00:1f.5 IDE interface [0101]: Intel Corporation 82801I (ICH9 Family) 2 port SATA IDE Controller [8086:2926] (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: nVidia Corporation GeForce 9800 GT [10de:0605] (rev a2)
02:00.0 Ethernet controller [0200]: Marvell Technology Group Ltd. 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller [11ab:4364] (rev 12)
03:00.0 Ethernet controller [0200]: Marvell Technology Group Ltd. 88E8052 PCI-E ASF Gigabit Ethernet Controller [11ab:4360] (rev 21)
04:00.0 PCI bridge [0604]: PLX Technology, Inc. PEX8112 x1 Lane PCI Express-to-PCI Bridge [10b5:8112] (rev aa)
05:04.0 Multimedia audio controller [0401]: C-Media Electronics Inc CMI8788 [Oxygen HD Audio] [13f6:8788]
06:00.0 PCI bridge [0604]: NEC Corporation uPD720400 PCI Express - PCI/PCI-X Bridge [1033:0125] (rev 06)
06:00.1 PCI bridge [0604]: NEC Corporation uPD720400 PCI Express - PCI/PCI-X Bridge [1033:0125] (rev 06)
09:07.0 FireWire (IEEE 1394) [0c00]: VIA Technologies, Inc. VT6306 Fire II IEEE 1394 OHCI Link Layer Controller [1106:3044] (rev c0)

Vreemd genoeg kan ik mijn Asus Xonar DX niet terugvinden in het lijstje. Wel zie ik "C-Media Electronics Inc". Het is een ASUS Xonar DX PCI-e 1x, aangesloten op het onderste PCI-e slot van mijn Asus P5K-WS. Verder zitten er geen andere PCI apparaten in mijn PC. De onboard audio chip staat uit vanuit de bios. Als videoplank heb ik een ASUS 9800GT.

Het geluid dat "prut" klinkt, kan ik het beste uitleggen dat het hetzelfde klinkt als de volume in VLC media player (of een andere speler natuurlijk) op 400% te zetten en de main-volume van mijn OS op 10%. Ik weet het niet echt beter te verwoorden. Volume is heel zacht, zelfs wanneer ik volume voluit zet. Tegelijkertijd klinkt het geluid alsof de geluidsbron te luid is opgenomen. Je hoort hierbij gebrom bij hardere tonen in muziek, bijv bij de bass van de drums. Eigenlijk ook vergelijkbaar met de equalizer waarbij alle schuifjes op +12 staan (volledig omhoog ipv in het midden)

Dit effect is echter totaal weg wanneer ik hetzelfde afspeel via de optical out van mijn geluidskaart. Ook het volume is dan normaal. In windows XP heb ik hetzelfde probleem nadat ik linux heb geinstalleerd.

===edit:
Ik ben nu aan het googlen naar "C-Media Electronics Inc CMI8788 [Oxygen HD Audio] linux" en enkele varianten erop, maar heb niet echt vergelijkbare problemen gevonden. Ik ga nog 'ff door googlen.

Het vreemde is dat ik kan kiezen tussen meerdere apparaten en mixers:
Als ik volume control open en ik klik op "Device", staan er 5 items:
Ik heb in alle 5 items via preferences alle volume balken aangezet.
-Xonar DX (Alsa mixer)
Deze mixer bevat 5 tabs en is de enige die 8 volume balken laat zien en mogelijkheden geeft voor stereo-upmixing geeft. De tabs zijn "playback", "recording", "switches", "options" en "sound theme". Het aanpassen van de volume onder "master" - die 8 volume balken heeft - heeft effect op het geluid van mijn 5.1 setje. Als ik de balken omlaag haal wordt het geluid naar verwachting ook zachter. De 2 groepen volume balken ernaast, "PCM" en "Analog Input Monitor" hebben geen effect.
-AV200 (OSS Mixer)
Deze mixer bevat 3 tabs. Onder de tab "playback" zijn 2 groepen volume balken. 1 onder de naam "Volume", welke 2 balken heeft. Ook deze balken hebben effect. Bij het aanpassen van deze balkjes veranderen de balkjes in de bovenstaande mixer ook mee.
-Playback: Xonar DX - Multichannel (PulseAudio Mixer)
Deze heeft 2 tabs: playback en sound theme.
Onder "playback" staat 1 groepje van 2 volume balken. Deze volume balken hebben ook weer effect op het volume, echter als ik het volume op 50% zet in deze mixer verplaatst de meter in de 2 bovenstaande mixers zich maar met ongeveer 75%. Als ik de volume op 0 zet wordt de volume echter ook 0 in de bovenstaande mixers. Zoals verwacht wordt het geluid dan ook zachter/harder.

Daaronder staan nog 2 mixers van PulseAudi, maar dan alleen met Capture mogelijkheden. Deze hebben geen effect op de playback.

Ook onder system > sound heb ik weer iets leuks. Ik heb 5 dropdown lists waarbij ik devices kan uitkiezen. Ook hier zie ik ASLA, OSS en PulseAudio weer terug.

Ik heb iig heel wat instellingen lopen mixen en veranderen, maar niets lijkt de kwaliteit van het geluid te verbeteren.

Is het niet zo dat die ASLA, OSS en PulseAudio conflicten met elkaar hebben?

[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 10-09-2009 15:44 ]

• Gamebuster
mcDavid schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:16:
Volgens mij komt 99% van de frustraties van beginners over ubuntu, doordat mensen denken dat ze nogsteeds eerst zelf op internet moeten gaan zoeken naar drivers en software.

Als ik er aan terugdenk hoe dat onder windows ging, dém wat omslachtig was dat dan eigenlijk!
Inderdaad. Ik heb ook zo erg lopen kloten bij windows met die drivers die je allemaal handmatig moest opzoeken, maar mijn PC ervaring was toen ook wel wat lager. Ik wist niet wat voor hardware ik in mijn PC had.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:56:
Is het niet zo dat die ASLA, OSS en PulseAudio conflicten met elkaar hebben?
Ja en nee.
Alsa en OSS zijn alternatieven. OSS is het oude systeem, Alsa is de opvolger.
Sommige software werkt echter nog met de OSS interface. Alsa heeft een compatibileits module voor deze programma's.
PulseAudio draait daar weer bovenop om wat features toe te voegen die men niet kon of wilde toevoegen aan Alsa. Ik ben er geen fan van.

Ik vind je probleem klinken (haha) alsof je systeem verkeerde surround instellingen gebruikt. Ook heb ik iets dergelijks wel eens gehad als de optie voor extern versterkte boxen verkeerd staat.

De meeste problemen krijg ik opgelost met alsamixer, de mixer van Alsa. Het heeft heel veel knopjes, en vaak is niet erg duidelijk waar al die kanalen voor staan, maar het geeft wel veel controle.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Gamebuster
Er is weer nieuwe informatie over mijn probleem. Zodra ik weer windows XP opstartte viel me op dat mijn geluidskaart een tik geluid maakt (de kaart zelf, niet vanuit de speakers.)
Dit tikje hoor ik in linux bij het in- en uitschakelen van de FP uitgang EN van de line-in aan de achterkant.

Normaal hoorde ik dat tikje niet.

Wat me ook opvalt is dat het geluid op de optical out ALTIJD aanblijft, zelfs als ik in winXP aangeef dat-ie de analoge aansluiting moet gebruiken. Het lijkt er dus op dat de geluidskaart altijd geluid geeft via de optische uitgang en tegelijkertijd slechte kwaliteit geluid op de analoge uitgang zet, wat ik ook instel bij de geluidsinstellingen in XP.

Ook valt me op dat er 2 nieuwe opties zijn: Ik kan nu opeens schakelen tussen het gebruik van de Front paneel koptelefoon aansluiting/mic ingang. Ik kan deze beide apart schakelen.

Het geluid uit de FP uitgang is net zo slecht als uit de achterkant.

Ook apart is dat de geluidskwaliteit sterk verslechterd naarmate ik minder kanalen selecteer. Zo is het geluid van de koptelefoon instelling veel harder maar ook veel slechter. Bij alle andere settings is er veel minder verschil in geluidskwaliteit maar in alle gevallen is het slecht.

Windows media player reageert ook heel traag bij het selecteren van andere nummers.

Ook heb ik opeens een nieuwe optie: dolby surround koptelefoon.
deze kan ik opeens ook aanvinken.

Ik heb dus zomaar opeens een arsenaal aan nieuwe mogelijkheden en de hele kaart werkt niet zoals-ie hoort. Zou linux misschien de kaart geflasht hebben ofzo? Ik ga nu zoeken naar mogelijkheden om firmwares erop te flashen en/of zo'n kaart te resetten, want die kaart is nu gewoon fucked-up.

[ Voor 4% gewijzigd door Gamebuster op 10-09-2009 17:26 ]

• Gamebuster
Owke... je zal het niet geloven... maar de oorzaak van mijn geluidsprobleem was:

Ik had tijdens de installatie van linux mijn HDD verwisselt. Tijdens dat verwisselen heb ik aan stroomkabels gezeten. Nou heeft mijn geluidskaart een energie aansluiting nodig. De kabel zat er echter - met connector en al - niet meer op de aansluiting. Ik hoorde namelijk telkens die klikjes, en opeens zag ik die stroomkabel daar scheef zitten. Ik zet PC uit, wil kabel vastpakken en de kabel valt - met connector en al - gewoon van de 4 pennen af. Connector er weer opgeschoven (met kabel), PC opstarten en we hadden perfect geluid.

En weer een hoofdstuk gesloten met mijn eigen extreme stommiteiten. Dit is echt mijn op 1 actie na het meest "stomme" wat ik ooit heb gehad. Voor de mensen die interesse hebben: de stomste actie ooit is het hebben van de reset-jumper op de verkeerde plek. Een half jaar deed een moederbord het om vage manier niet, totdat iemand anders het moederbord ff ging bekijken en zag dat die jumper niet goed zat. Ik heb een half jaar daarna moeten aanhoren hoe stom ik wel niet ben :P

Gelukkig heb ik geen getuigen van deze actie... :P (owja, jullie :P)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:45
Wellicht een n00b-vraagje, maar ik vraag me af hoe ik websites in Ubuntu (Firefox 3.5) er normaal uit kan laten zien? En dan met name de fonts. Het ziet er echt zo lelijk uit. Ook de font-rendering is dramatisch, alle letters zijn enorm groot ondanks dat de lettergrootte niet echt hoog staat ingesteld. Als ik terug boot naar Windows heb ik altijd het idee dat mijn schermresolutie ineens 2x zo hoog is, zoveel meer ruimte heb ik dan. Dit is iets wat bij mij al jaren irritatie opwekt.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 10-09-2009 17:48 ]

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ah, daar heb ik (na lang zoeken) iets op gevonden. Ik heb er een artikel over geschreven, check mijn sig. ;)

edit: niet vergeten dat voor mijn guide nodig is dat je volgende package installeert: msttcorefonts

[ Voor 32% gewijzigd door RuddyMysterious op 10-09-2009 17:51 ]

• MarcoC
Bedankt, ik zal er eens naar kijken. Op de screenshots vind ik de fonts nog steeds niet echt mooi trouwens. msttcorefonts had ik al trouwens ;) .

Wat ik dan weer debiel vind is dat Ubuntu vier plaatsen heeft voor font settings. Waar slaat dat nou op? 8)7 Ik blijf Ubuntu toch altijd een beetje een "best of"-collectie vinden ;( . Hoewel Ubuntu het wel beter doet dan andere distributies. Daarnaast ziet Ubuntu er uit alsof het 2001 is (daar veranderen de hippe Compiz-effectjes niets aan, Aero is nog steeds een stuk beter imho).

[ Voor 76% gewijzigd door MarcoC op 10-09-2009 17:59 ]

• Gamebuster
MarcoC schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:46:
Wellicht een n00b-vraagje, maar ik vraag me af hoe ik websites in Ubuntu (Firefox 3.5) er normaal uit kan laten zien? En dan met name de fonts. Het ziet er echt zo lelijk uit. Ook de font-rendering is dramatisch, alle letters zijn enorm groot ondanks dat de lettergrootte niet echt hoog staat ingesteld. Als ik terug boot naar Windows heb ik altijd het idee dat mijn schermresolutie ineens 2x zo hoog is, zoveel meer ruimte heb ik dan. Dit is iets wat bij mij al jaren irritatie opwekt.
Klopt ja. Zelfde probleem heb ik hier. Komt deels door font-instellingen en deels door het lettertype. Verdana en arial komen niet voor in linux. Sans wordt ervoor in de plaats genomen, en dit lettertype is wat groter.

Dit lettertype wordt over het hele systeem gebruikt en kan je dus gewoon veranderen onder "System" > "Preferences" > "Appearance" > tab "Fonts".

Verwijderd

DevilsProphet schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:49:
Ah, daar heb ik (na lang zoeken) iets op gevonden. Ik heb er een artikel over geschreven, check mijn sig. ;)

edit: niet vergeten dat voor mijn guide nodig is dat je volgende package installeert: msttcorefonts
zijn de msstcorefonts niet al onderdeel van de ubunturestrictedextras?

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja die worden automatisch geinstalleerd door de restricted extras.

@MarcoC
Welke 4 plaatsen voor fonts zijn er dan precies?

Verwijderd

Gamebuster schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:45:
Gelukkig heb ik geen getuigen van deze actie... :P (owja, jullie :P)
Ik mag het hier bijna niet meer zeggen :P

Maar in 80% van de gevallen: "Linux sucks want het werkt niet" zit het werkelijke probleem tussen het beeldscherm en de stoel :P

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:44:
[...]

Ik mag het hier bijna niet meer zeggen :P

Maar in 80% van de gevallen: "Linux sucks want het werkt niet" zit het werkelijke probleem tussen het beeldscherm en de stoel :P
Kun je altijd wel stellen :P Maar ja dat is ook zo hard _/-\o_ _O-

Bij mij is ook de kogel door de kerk. Mijn Macbook gaat de deur uit en voor school gaat er een Goedkoop laptopje met Ubuntu en Win 7 op. Is veel makkelijker en universeler. Kan maar niet wennen aan de manier waarop Apple je hun mening over een OS door je strot drukt. Dus binnenkort ben ik ook weer vrolijk Ubuntu gebruiker :+

Dan weer snel een nieuwe TS maken :X Ben hier te lang niet meer geweest :$

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 10-09-2009 20:48 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

MarcoC schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:54:
Daarnaast ziet Ubuntu er uit alsof het 2001 is (daar veranderen de hippe Compiz-effectjes niets aan, Aero is nog steeds een stuk beter imho).
Aero is die Vista-shizzle toch? Ik ben het met je eens dat het er gelikter uit ziet, maar mijn bezwaar is wel dat het nul komma nul bijdraagt aan de bruikbaarheid van het systeem. Sterker nog, het is als porseleinen kopjes: staat prachtig in de kast maar er valt niet uit te drinken.
Het is vooral bloated en traag.

Verwijderd

Touchdomex schreef op donderdag 10 september 2009 @ 20:47:
Kan maar niet wennen aan de manier waarop Apple je hun mening over een OS door je strot drukt. Dus binnenkort ben ik ook weer vrolijk Ubuntu gebruiker :+
kan je nu eens uitleggen waar dat volgens jou in zit? Ben ik wel nieuwsgierig naar!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

MarcoC schreef op donderdag 10 september 2009 @ 17:46:
De oorzaak van dit probleem heet DPI, oftewel Dots Per Inch, en slaat op je beeldscherm. Zoals je weet wordt je beeld opgebouwd uit een hele boel kleine puntjes. Als je dingen op een vaste grote op een computerscherm wil laten zien, dan moet je weten hoeveel puntjes je per centimeter (of per inch) hebt. Daarmee kun je uitrekenen hoeveel puntjes je moet gebruiken om precies de juiste grote te krijgen.

Gelukkig kun je aan moderne schermen vragen hoeveel DPI ze zijn. Linux doet dat, Windows niet, of in ieder geval niet als het om letters gaat. Windows doet altijd alsof je scherm een hogere DPI heeft dan de werkelijkheid. Dit was een poging om scherm en papier meer op elkaar te laten lijken, zodat een 10 punt letter op het scherm er hetzelfde uit zag als een 10 punt letter op papier. Je beeldscherm zit immers verder van je ogen dan een krant, en moet de letters dus groter maken om er hetzelfde uit te zien.

Ooit was het een goede truuke, maar inmiddels zitten we met 20 jaar aan applicaties die er van uit gaan dat alles altijd 96 DPI is. Omwille van de backwardscompatibiliteit zitten we daar dus nog een tijd aan vast. In Vista is een poging gedaan om wat meer flexibiliteit te bieden, maar ik vrees dat het nog wel 10 jaar gaat duren.

De quick-fix is om je Linux ook op 96 DPI te laten draaien. Dat heeft wel als gevolg dat andere delen van je scherm (bv de start balk) ook mee vervormen, maar Windows gebruikers zijn niet anders gewend, en zien dat waarschijnljk niet als een probleem.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:45:
[...]

Aero is die Vista-shizzle toch? Ik ben het met je eens dat het er gelikter uit ziet, maar mijn bezwaar is wel dat het nul komma nul bijdraagt aan de bruikbaarheid van het systeem. Sterker nog, het is als porseleinen kopjes: staat prachtig in de kast maar er valt niet uit te drinken.
Dat ligt er maar net aan wat je voor systeem hebt. En dan geldt toch weer: waarom niet de resources gebruiken in plaats van ze onbenut laten. Indien de resources nodig zijn worden ze automatisch vrijgegeven. Daarnaast wordt Aero mbv de videokaart gerendered. Deze gebruik je verder niet tijdens je word-processing. Als een DirectX game oid wordt geopend worden de resources vrijgegeven. Ik denk dat op de huidige systemen geen spraken meer is van traagheid door Aero (tenminste zelf nooit wat van gemerkt). Daarnaast: het oog wil ook wat! Uiteraard verschillen heel veel mensen van mening met mij en hebben de insteek: als het maar werkt.

Imho laat Linux het uiterlijk te veel onbenut in de 'reclame' naar de gewone consument. Marketing technisch is het naar mijn idee heel belangrijk wat de uitstraling is. Uiteraard zal een groepje mensen (en dan met name IT'ers) hier wel doorheen kunnen prikken, maar het gros van de mensen zal kijken naar hoe het er uit ziet voordat het überhaupt verder wordt bekeken.

• MarcoC
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:45:
[...]

Als je het over Compiz hebt geef ik je gelijk. In W7 is Aero erg nuttig en bevordert het de efficiëntie. Compiz is alleen maar mooi.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:55:
[...]

De oorzaak van dit probleem heet DPI, oftewel Dots Per Inch, en slaat op je beeldscherm. Zoals je weet wordt je beeld opgebouwd uit een hele boel kleine puntjes. Als je dingen op een vaste grote op een computerscherm wil laten zien, dan moet je weten hoeveel puntjes je per centimeter (of per inch) hebt. Daarmee kun je uitrekenen hoeveel puntjes je moet gebruiken om precies de juiste grote te krijgen.

Gelukkig kun je aan moderne schermen vragen hoeveel DPI ze zijn. Linux doet dat, Windows niet, of in ieder geval niet als het om letters gaat. Windows doet altijd alsof je scherm een hogere DPI heeft dan de werkelijkheid. Dit was een poging om scherm en papier meer op elkaar te laten lijken, zodat een 10 punt letter op het scherm er hetzelfde uit zag als een 10 punt letter op papier. Je beeldscherm zit immers verder van je ogen dan een krant, en moet de letters dus groter maken om er hetzelfde uit te zien.

Ooit was het een goede truuke, maar inmiddels zitten we met 20 jaar aan applicaties die er van uit gaan dat alles altijd 96 DPI is. Omwille van de backwardscompatibiliteit zitten we daar dus nog een tijd aan vast. In Vista is een poging gedaan om wat meer flexibiliteit te bieden, maar ik vrees dat het nog wel 10 jaar gaat duren.

De quick-fix is om je Linux ook op 96 DPI te laten draaien. Dat heeft wel als gevolg dat andere delen van je scherm (bv de start balk) ook mee vervormen, maar Windows gebruikers zijn niet anders gewend, en zien dat waarschijnljk niet als een probleem.
Ubuntu draait toch standaard op 96 DPI?

Nog iets onhandigs trouwens: het indelen van Gnome panels. Rechtermuisknop > "Lock " uitvinken, wederom rechtermuisknop, nu op "Move" klikken, item verslepen. Oh shit, gaat niet, andere items zijn ook gelockt. Weer rechtermuisknop > "Lock" uitvinken, vervolgens weer terug naar het oorspronkelijke item en dan rechtermuisknop > "Move". Zucht. Op zulke momenten snap ik weer waarom Linux/Ubuntu de massa nog steeds niet heeft bereikt. |:(

En dan laat ik het drama dat KDE heet nog achterwege ;( . Of de ondoorgrondelijkheid van meerdere window managers die ieder hun eigen configuratie-applicatie hebben die je nog wel even handmatig moet downloaden ;( . Het is misschien vloeken in de kerk, maar dit vind ik echt punten waarop Windows gewoon duidelijk beter is. Het is misschien wat minder veelzijdig, maar het werkt wel duidelijk en intuïtief, wat dat betreft heeft MS echt grote stappen gezet met Vista en W7 terwijl de Linux-wereld een beetje achter is gebleven.

Verder vind ik Ubuntu wel erg leuk om mee te spelen, maar ik vind het op veel fronten echt hit & miss. Sommige aspecten zijn heel goed aangepakt waardoor ik Ubuntu bijna een " d:)b " wil geven, terwijl ik een minuut later de neiging heb om een facepalm na te bootsen.

[ Voor 79% gewijzigd door MarcoC op 10-09-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MarcoC

Ik ben al jaren Gnome gebruiker maar ik vind Gnome gewoon perfect werken. Zet mij achter een Windows bak en ik kom net zoveel dingen tegen waar jij je aan stoort. Het is gewoon een kwestie wat je gewend bent. Jij vergelijkt keer op keer Linux met Windows maar het zijn twee totaal verschillende OS'sen die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.

Windows vaart zijn eigen koers en Linux vaart zijn eigen koers en laten we dat alsjeblieft zo houden en beide OS"sen vooral niet met elkaar gaan vergelijken. LInux is geen vervanging voor Windows maar een apart OS met een eigen doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Ik vergelijk Windows en Linux niet, ik vergelijk de gebruiksvriendelijk van gelijksoortige taken in Windows en Linux. En daar is op Ubuntu op bepaalde fronten heel goed in, maar op bepaalde punten ook heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:47:
[...]

kan je nu eens uitleggen waar dat volgens jou in zit? Ben ik wel nieuwsgierig naar!
heel simpel dat is de kortzichtigheid en instelling wat betreft Apple en de Community. Ik mis heel veel kleine dingetjes en instellingen. Die zullen er nooit inkomen want Apple wil dat niet. Ondersteuning voor open formaten is een groot gemis voor mij. Het feit dat ik vrijheid wil in wat ik met mijn OS en PC doe is belangrijk. Dat mis ik zo keihard bij Apple dat ik er eigenlijk niets meer mee te maken wil hebben en mijn Macbook de deur uit wil hebben :) Ook het feit dat ik voor school veel Windows nodig ga hebben en niet zoveel met OSX kan als dat ik zou moeten is een groot minpunt.

Uiteraard zijn er veel goeie dingen aan OSX. Maar het zijn de opstapeling kleine dingen die mij aan het OS doen ergeren vandaar dat ik terug ga naar Ubuntu en Win Vista/7 in dual boot op een andere laptop. Ben er echt zo klaar mee.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:15

MsG

Forumzwerver

Ik heb een beetje beide. Windows komt bij mij veel strakker over en ziet er imo beter uit qua fonts e.d.

Echter mist het weer veel simpele handigheidjes. Probeer maar eens posities van programma's te verplaatsen in de startbalk. Dat kan niet. En dat kan bij Ubuntu weer wel. Heerlijk.

Ook word ik gek van het wazige filesystem van Windows. Localsettings/application data maar ook /application data en ook nog eens mijn documenten. Elk programma zet het weer ergens anders neer.

Andersom zijn er echter ook genoeg punten. Het gebrek aan visuele "maak me uberuser" in programma's is in mijn ogen een zeer groot mispunt.

En ik zou wel wat mooiere designs willen bij Ubuntu. Tijd voor professionele designers om in te huren ipv alleen maar programmeurs.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Dag 3 met linux. Het enige probleem nu nog is de volume knoppen op mijn toetsenbord die niet werken.

Als ik op een knop druk komt er een witte volume balk met donkere achtergrond, maar het volume veranderd niet, terwijl het balkje wel kleiner/groter wordt. Ook mute heeft alleen maar zichtbaar effect, maar het geluid blijft gewoon doorspelen. Het balkje van het kleine volumeknopje vlak daarboven werkt echter wel prima, alleen die lijk ik weer niet te kunnen bedienen met mijn harder/zachter/mute knop, alleen met de muis.

Owke, 99% kans dat dit door het gekloot met het geluid komt (zie eerder in topic) maar toch vind ik het raar en onduidelijk waarom het niet werkt. Zo kan ik nergens de instellingen van die volume balk vinden. Je zou toch denken dat die volume balk direct in verbinding staat met dat kleine volumeknopje daarboven.

Toch is linux - na wat gekloot - wel een geinig OS. Ik heb nog geen enkele keer gehad dat een linux applicatie zelf vastliep. Enige wat continue niet lekker werkt zijn toch wel windows apps in wine, terwijl ik daar toch wel iets hogere verwachtingen van had. Ik zelf had eigenlijk maar beperkte support verwacht, maar ik lees soms een zee aan compatibility. Ik heb echter geen enkele 3D game op mijn stapel nog werkend gekregen, wat ik jammer vind. Volgens TerreurBV zou CoD4 werken, maar hier start CoD4 niet op met een DX9 error. Ook DX9 kan ik niet installeren, tenminste niet op de windows manier installeren. Is daar weer een wine-package voor nodig o.i.d.?

De error van de DX9 installer is:
An internal error occurred.

en dan zegt-ie dat ik 2 bestanden moet nagaan. In deze bestanden staan het volgende:
(owja, en ik kan de installer niet sluiten. Ik blijf maar eindeloos op "next" klikken, maar hij doet niet zoveel, behalve een klik-animatie geven. Is er een shortcut om apps te sluiten in linux?)

C:/windows/DXerror.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
--------------------

[09/11/09 11:03:01] module: DXWSetup(Mar 16 2009), file: dxwsetup.cpp, line: 65, function: CDXWSetup::CDXWSetup

Failed API:     CoCreateInstance()

Error:      (0x80040152)

--------------------

[09/11/09 11:03:01] module: DXWSetup(Mar 16 2009), file: dxupdate.cpp, line: 431, function: CDXWSetup::DownloadDXUpdate

Failed API:     CoCreateInstance()

Error:      (0x80040152)

--------------------

[09/11/09 11:03:01] module: DXWSetup(Mar 16 2009), file: psheets.cpp, line: 447, function: PreinstDlgProc

CDXWSetup::DownloadDXUpdate() failed.

C:/windows/directX.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
09/11/09 11:02:57: DXWSetup: ***** DXWSETUP *****

09/11/09 11:02:57: DXWSetup: WinMain()

09/11/09 11:02:57: DXWSetup: IsIA64(): not IA64.

09/11/09 11:02:57: DXWSetup: Unable to get Version on target file C:\windows\system32\directx\websetup\dsetup.dll

09/11/09 11:02:57: DXWSetup: Installed file C:\windows\system32\directx\websetup\dsetup.dll

09/11/09 11:02:57: DXWSetup: Unable to get Version on target file C:\windows\system32\directx\websetup\dsetup32.dll

09/11/09 11:02:57: DXWSetup: Installed file C:\windows\system32\directx\websetup\dsetup32.dll

09/11/09 11:02:58: DXWSetup: GetDXVersion(): Unable to get RC string from registry.

09/11/09 11:02:58: DXWSetup: DirectX Version: 4.09.00.0904.00

09/11/09 11:02:58: DXWSetup: Setup Version: 4.09.00.0904.00

09/11/09 11:02:58: DXWSetup: A newer version of DirectX have been installed already.

09/11/09 11:02:58: dsetup32: IsWow64(): not Wow64 process.

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: CDXWSetup::CDXWSetup()

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: CDXWSetup::CDXWSetup(): CoCreateInstance() failed, error = 0x80040152.

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: DXSError(): FormatMessage() failed, error = 1815.

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: CDXWSetup::DownloadDXUpdate()

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: CDXWSetup::DownloadDXUpdate(): CoCreateInstance() failed, error = 0x80040152.

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: DXSError(): FormatMessage() failed, error = 1815.

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: PreinstDlgProc(): CDXWSetup::DownloadDXUpdate() failed.

09/11/09 11:03:01: DXWSetup: WM_APP_ENDDOWNLOAD

09/11/09 11:03:11: DXWSetup: CDXWSetup::~CDXWSetup()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
MsG schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 10:51:
Ik heb een beetje beide. Windows komt bij mij veel strakker over en ziet er imo beter uit qua fonts e.d.

Echter mist het weer veel simpele handigheidjes. Probeer maar eens posities van programma's te verplaatsen in de startbalk. Dat kan niet. En dat kan bij Ubuntu weer wel. Heerlijk.

Ook word ik gek van het wazige filesystem van Windows. Localsettings/application data maar ook /application data en ook nog eens mijn documenten. Elk programma zet het weer ergens anders neer.

Andersom zijn er echter ook genoeg punten. Het gebrek aan visuele "maak me uberuser" in programma's is in mijn ogen een zeer groot mispunt.

En ik zou wel wat mooiere designs willen bij Ubuntu. Tijd voor professionele designers om in te huren ipv alleen maar programmeurs.
Tja, het uiterlijke aspect van Ubuntu - out of the box - kan inderdaad wel wat verbeteringen gebruiken. Als gebruiker heb je echter de vrijheid om de look en feel zo aan te passen als je zelf wil. Snuffel eens rond op bv gnome-look.org, en stel een thema samen dat je zelf mooi vindt. Bewaar vervolgens die bestanden, en bij een nieuwe Ubuntu installatie heb je het snel weer zoals je het zelf mooi vindt.

Maar ik vind zelf ook wel dat de default look van Ubuntu zeer te wensen over laat. Lelijke kleuren, lelijke widgets, lelijke wallpaper. Veel gebruikers zullen zich er waarschijnlijk niet eens van bewust zijn dat je het theme kan veranderen. Dan is een mooie gelikte default look ook wel goed, zorgt voor een bredere acceptatie.

@Gamebuster:
Dat met het volume is simpel op te lossen. Dat komt doordat je met het toetsenbord een andere mixerschuif bedient. Ga naar Systeem ->Voorkeuren -> Geluid, en kies onderin de goede mixerschuif (master neem ik aan).
En CoD4 zou gewoon moeten werken volgens winehq appdb:
http://appdb.winehq.org/o...?sClass=version&iId=12804

Daar staat wel dat je een no-cd crack nodig hebt.
Zie trouwens nu pas dat je DX9 probeert te installeren; Dat hoeft niet.

[ Voor 47% gewijzigd door MaximusTG op 11-09-2009 11:24 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
MaximusTG schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:13:
[...]

Tja, het uiterlijke aspect van Ubuntu - out of the box - kan inderdaad wel wat verbeteringen gebruiken. Als gebruiker heb je echter de vrijheid om de look en feel zo aan te passen als je zelf wil. Snuffel eens rond op bv gnome-look.org, en stel een thema samen dat je zelf mooi vindt. Bewaar vervolgens die bestanden, en bij een nieuwe Ubuntu installatie heb je het snel weer zoals je het zelf mooi vindt.

Maar ik vind zelf ook wel dat de default look van Ubuntu zeer te wensen over laat. Lelijke kleuren, lelijke widgets, lelijke wallpaper. Veel gebruikers zullen zich er waarschijnlijk niet eens van bewust zijn dat je het theme kan veranderen. Dan is een mooie gelikte default look ook wel goed, zorgt voor een bredere acceptatie.

@Gamebuster:
Dat met het volume is simpel op te lossen. Dat komt doordat je met het toetsenbord een andere mixerschuif bedient. Ga naar Systeem ->Voorkeuren -> Geluid, en kies onderin de goede mixerschuif (master neem ik aan).

Een normale no-cd?
owke.

+ ik had de goede mixerschuif al gekozen. Daarom werkt dus het knopje in de balk bovenin wel maar de knoppen op mijn toetsenbord niet. Dat is dus het vreemde ervan. Als ik bijv. het geluid mute op mijn toetsenbord zie ik wel zo'n "mute icoon" verschijnen met een lege volume balk op een zwarte achtergrond, maar het icoontje erboven blijft gewoon normaal en er is ook nog steeds geluid. Als ik echter op het icoontje klik en daar de volume balk verschuif of mute, werkt het wel. Het is alsof die balk een andere balk aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, dat is wel vreemd dan, dan zal het idd te maken hebben met je 'geklooi' met het geluid. Post anders eens een screenshot van je Systeem -> Voorkeuren -> Geluid config scherm.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Nog een kleine vraag: ik heb in de map htdocs van xampp een zooi bestanden gegooit die dus van root zijn. Is het mogelijk deze bestanden te openen met een texteditor als root zonder al te veel gekloot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
MaximusTG schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:33:
Hmm, dat is wel vreemd dan, dan zal het idd te maken hebben met je 'geklooi' met het geluid. Post anders eens een screenshot van je Systeem -> Voorkeuren -> Geluid config scherm.
Hoe maak je een screenshot? :P
ik heb een mac toetsenbord, dus geen print-screen toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamebuster schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:53:
Nog een kleine vraag: ik heb in de map htdocs van xampp een zooi bestanden gegooit die dus van root zijn. Is het mogelijk deze bestanden te openen met een texteditor als root zonder al te veel gekloot?
sudo gedit bestand.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Jep, Alt+F2 (of in een terminal) en dan gksudo nautilus (voor een file manager met root rechten) of gksudo gedit /pad/naar/bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
MaximusTG schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:55:
Jep, Alt+F2 (of in een terminal) en dan gksudo nautilus (voor een file manager met root rechten) of gksudo gedit /pad/naar/bestand.
ah, die werkt prima.

Is het mogelijk een shortcut te maken daarvoor? Zoiets als .bat in windows?

[ Voor 12% gewijzigd door Gamebuster op 11-09-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

Gamebuster schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:03:
[...]

ah, die werkt prima.

Is het mogelijk een shortcut te maken daarvoor? Zoiets als .bat in windows?
Je kan terminal as root in je startmenu toevoegen, dat vind ik een handige. Tevens kun je in je taakbalk custom starters toevoegen. Ik denk dat je met bovengenoemd commando als custom starter, dat kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Het wordt zo langzamerhand het grote Gamebuster hulp topic. Ook met vragen die google ook kan oplossen voor je. Bijvoorbeeld je screenshot vraag. Let nog even op de topic warning a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
knakworst schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:19:
[...]

Je kan terminal as root in je startmenu toevoegen, dat vind ik een handige. Tevens kun je in je taakbalk custom starters toevoegen. Ik denk dat je met bovengenoemd commando als custom starter, dat kan regelen.
had ik geprobeerd, maar deed niets. Had command "sudo nautulis" als command ingevult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Theimon schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:29:
Het wordt zo langzamerhand het grote Gamebuster hulp topic. Ook met vragen die google ook kan oplossen voor je. Bijvoorbeeld je screenshot vraag. Let nog even op de topic warning a.u.b.
Had niet verwacht dat ik zoveel vragen zou stellen, wilde daar niet helemaal een topic voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Gamebuster schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 12:51:
had ik geprobeerd, maar deed niets. Had command "sudo nautulis" als command ingevult.
Over het algemeen moet je in je grafische (GTK) omgeving
gksudo <command>
gebruiken, en de gewone sudo in je terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
gertvdijk schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 13:08:
[...]

Over het algemeen moet je in je grafische (GTK) omgeving
gksudo <command>
gebruiken, en de gewone sudo in je terminal.
owja, die werkt :D

+ CoD4 in wine werkt nog niet. Ik krijg de volgende melding in een windows venster:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
----- Initializing Renderer ----
----- Client Initialization Complete -----
Attempting 44 kHz 16 bit [Windows default] sound
----- R_Init -----
Getting Direct3D 9 interface...
Pixel shader version is 3.0
Vertex shader version is 3.0
Video card or driver doesn't accelerate dynamic textures.
Video card or driver doesn't support enough textures for the DirectX 9 code path.

Error during initialization:
Video card or driver doesn't support enough textures for the DirectX 9 code path

Kreeg overigens dezelfde melding zonder de NO-CD crack. Gebruik versie 1.0.

[ Voor 56% gewijzigd door Gamebuster op 11-09-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

sudo nautilus werkt ook opzich, maar dan moet je wel nautilus goed spellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:48

knakworst

Get more sats!

Gamebuster schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 14:52:

+ CoD4 in wine werkt nog niet. Ik krijg de volgende melding in een windows venster:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
----- Initializing Renderer ----
----- Client Initialization Complete -----
Attempting 44 kHz 16 bit [Windows default] sound
----- R_Init -----
Getting Direct3D 9 interface...
Pixel shader version is 3.0
Vertex shader version is 3.0
Video card or driver doesn't accelerate dynamic textures.
Video card or driver doesn't support enough textures for the DirectX 9 code path.

Error during initialization:
Video card or driver doesn't support enough textures for the DirectX 9 code path

Kreeg overigens dezelfde melding zonder de NO-CD crack. Gebruik versie 1.0.
Je hebt helaas nog niet echt veel opgestoken van de opmerking van Theimon. Dit is een ubuntu ervaringen topic. Daarnaast geeft ook hier google genoeg antwoorden, dus ga eens zelf wat meer inspanning verrichten. Begin eens bij de appdb van wine. Als je dat allemaal gedaan hebt kun je aan een nieuw topic denken, maar beschrijf dan ook wat je allemaal al gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
Dit topic is idd aan het veranderen in een help-desk.
www.ubuntuforums.org is wellicht voor de nieuwelingen een betere database dan dit relatief kleine forum..

En idd, vegelijk het een niet met het ander, behalve dan wat lekkerder aanvoelt/wat je meer aanspreekt. Ik dual-boot nu een jaar of 5 windows/linux en heb het rigoureus afgeleerd om elk methodiekje langs de OS-meetlat te leggen.
Gnome/KDE/ubuntu/elke andere distro, het moet je liggen, je moet het willen aanleren. Het heeft geen zin imho om ubuntu alleen te installeren om te kijken wat er nou zo "anders" aan is.
En beginnen met ubuntu en meteen met wine aan de slag, is een grote onderneming.

• mcDavid
zoh, net mijn moeder even laten schrikken met hoe snel ik ubuntu op dr laptop geinstalleerd had in dualboot met vista. Blijft altijd leuk! :D

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:15

MsG

Forumzwerver

MaximusTG schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 11:13:
[...]

@Gamebuster:

Zie trouwens nu pas dat je DX9 probeert te installeren; Dat hoeft niet.
Ik was al wel op de hoogte van gnome-look. Een leuk initiatief. Echter blijft het aanbod noemenswaardige thema's nog wel een beetje weinig. Vooral veel zelfbenoemde designers met de meest schrikbarende designs. Gelukkig kan ubuntu bij default wel veel aangepast worden. Bij Windows moet je al gauw een DLL hacken of resources vretende programma's meedraaien om een beetje leuke omgeving te creeeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Persoonlijk vind ik New Wave een prettig theme. Jammer van die kleurencombi met oranje/bruin. Als er een iets frissere wallpaper standaard in gezet zou worden, zouden er volgens mij al een stuk minder mensen klagen over de 'dufheid' van de standaard ubuntu looks.
beetje pimpen met gnome-do docky en niemand die meer klaagt ;)
daarbij sluit ik me dus aan bij MsG

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

MsG schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 03:57:
Bij Windows moet je al gauw een DLL hacken of resources vretende programma's meedraaien om een beetje leuke omgeving te creeeren.
Andere operating systems komen al een aantal jaar (vanaf de release van OS X Leopard & Windows Vista) met mooie, goed afgewerkte themes op de proppen. Mocht je echt een andere theme willen dan kun je aan de slag, maar meuk als docks kun je uiteraard zonder enige aanpassing op je bak gooien, waarbij dat (1) helemaal niet zoveel RAM in hoeft te nemen en (2) een dock bijvoorbeeld al default in OS X en Windows 7 zit.

Ubuntu ziet er op de notifications na default nog steeds :r uit (Clearlooks ziet er al een stuk frisser uit). Dust met een passend icon theme als default zou al een gigantische verbetering zijn. Het niet makkelijk aan kunnen passen van themes (wm, icons) zou imho dan ook de doodsteek zijn (geweest) voor GNOME-distributies. Met KDE4 hebben de knaapjes van KDE bewezen dat het prima mogelijk is om een mooi thema op te leveren, nu GNOME (of een distributie die daarvan gebruik maakt) nog.

Ik zou het overigens ook een goede ontwikkeling vinden als devs eens wat minder elementen zouden overnemen van andere besturingssystemen. Zelf een UI-elementje als een balkje met een knopje erop in de prullenbak wordt zo verbatim overgenomen (GNOME) van een ander OS (OS X). :')

Verder mag het vergelijken met andere besturingssystemen ook prima stoppen "mammie zij doen het ook" of "mammie Windows heeft geen coole $blaat, maar ik lekker wel", aangezien er nog genoeg werk te verzetten is. Ubuntu beschikt bijvoorbeeld nog steeds niet over een coole indexing service (en daarmee bedoel ik niet updatedb/slocate), een mooi thema en goedwerkend geluid onder elke situatie.

0.0

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met die uitzicht-verbeterende software, zoals docks, compiz, enzovoort. Instabiliteit, incompatibiliteit met games (zelfs native games), incompatibiliteit met mediaplayers, een systeem dat crasht of visueel vastloopt.

Geef mij maar een kaalgeplukt systeem dat snel en stabiel is. Als voor iemand zo'n visueel gepimpt systeem ook snel en stabiel is, des te beter, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. ;)

edit: En persoonlijk ben ik niet vies van een ruimtelijk minimalistische aanpak, en daarom gebruikte ik de Human Compact theme van Martin Ankerl. Veel kleiner, quasi vergelijkbaar met de windows classic skin qua ruimteverspilling. Persoonlijk vond ik dat veel beter dan die standaard skin. Gruwelijk veel plaatsverspilling, die standaard skin.

[ Voor 28% gewijzigd door RuddyMysterious op 12-09-2009 11:16 ]

Verwijderd

Ik vind momenteel KDE4.3 toch wel heel erg mooi in vergelijking tot Gnome en dat terwijl ik van huis uit geen KDE liefhebber ben. Voorbeeld hoe KDE4.3 er standaard uit ziet :)

http://www.kde.org/announcements/4.3/

Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.3/images/kde430-desktop_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kde.org/announcements/4.3/screenshots/desktop_thumb.jpg

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:59
Jungian schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:51:
[...]
Verder mag het vergelijken met andere besturingssystemen ook prima stoppen "mammie zij doen het ook" of "mammie Windows heeft geen coole $blaat, maar ik lekker wel", aangezien er nog genoeg werk te verzetten is. Ubuntu beschikt bijvoorbeeld nog steeds niet over een coole indexing service (en daarmee bedoel ik niet updatedb/slocate), een mooi thema en goedwerkend geluid onder elke situatie.
ik maak anders gewoon gebruik van de standaard meegeleverde tracker, en dat werkt redelijk netjes.

specs

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@DevilsProphet: Ach, mijn ervaring met uitzicht verbeterende software is inderdaad niet altijd positief. Met compiz aan altijd ruzie met meerdere monitoren (lees: beamer). Maar met compiz níet aan op de Eee met het minischermpje kun je niet je desktop zoomen, wat met zo'n iniminischerm wel echt ideaal is.
Ik denk dat het van je gebruik afhangt. Op mijn werk zelfs de desktopcube weer aangezet omdat we daar op laptops werken en ook nogal veel doen met foto's en beeldmateriaal (ik bewerk dat verder niet) en ik het dan ideaal vind om 4 desktops te hebben met daarop verschillende full screen programma's open en ik direct van desktop 1 naar 4 wil kunnen en dat in de normale situatie niet kan (1->2->3->4, cube: 1<-4)

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

letatcest schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:33:
en ik direct van desktop 1 naar 4 wil kunnen en dat in de normale situatie niet kan (1->2->3->4, cube: 1<-4)
Zijn er geen shortcuts voor om naar een specifieke workspace te switchen? En dan nog kan je klikken op de juiste workspace in het workspace icoontje in je taskbar. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 12-09-2009 11:49 ]

• mithras
  • Niet online
Ctrl + F($n). Dus Ctrl+F1, Ctrl+F2 etc. Tenminste, dat is nu bij mijn KDE installatie zo geregeld. Maar er zijn zekerweten shortcuts voor. Misschien dat je ze alleen zelf even moet instellen, de mogelijkheid is er sowieso.
Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen