mv windows /dev/null (Mijn overstap van Vista naar Ubuntu)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
In dit topic zal ik de ups en downs van mijn volledige overstap van windows vista naar Ubuntu/linux bij gaan houden.

De distro is Ubuntu 9.04 (Jaunty 64bit) geworden.

Mijn systeempje (notebook):
Toshiba Satellite Pro L300-22E

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Intel® Centrino® processortechnologie voorzien van Intel® Core™2 Duo processor T6400
clock speed : 2.00 GHz
front side bus : 800 MHz
2nd level cache : 2 MB

Intel® GM45 Express chipset
Intel® WiFi Link 5100

Systeemgeheugen: 3GB
technologie : DDR2 RAM (800 MHz)

Harde schijf    capaciteit : 250 GB
certificatie : S.M.A.R.T.
toerental : 5,400 rpm

DVD Super Multi drive (Dubbellaags)     compatibiliteit : CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-R(DL), DVD-RW, DVD+R, DVD+R(DL), DVD+RW, DVD-RAM
maximale snelheid : Lezen: 24x CD-ROM, 8x DVD-ROM/ Schrijven: 24x CD-R, 4x CD-RW, 10x HS CD-RW, 24x US CD-RW, 8x DVD-R, 6x DVD-R (Double Layer), 6x DVD-RW, 8x DVD+R, 6x DVD+R (Double Layer), 8x DVD+RW, 5x DVD-RAM
type : DVD Super Multi (Double Layer)

Beeldscherm     grootte : 15.4 "
type : Toshiba TruBrite® WXGA TFT High Brightness display
interne resolutie : 1,280 x 800

Grafische controller    fabrikant : Intel® 
type : Mobile Intel® GMA 4500MHD
geheugengrootte : up to 1,340 MB total available graphics memory with 4 GB system memory
geheugentype : shared
Interne video modi  De volgende interne video modi zijn beschikbaar:
resolutie : 1,280 x 800
Max Externe Video Modes     Max Resolutie : 2,048 x 1,536
Max Refresh Rate : 85 Hz
Non-interlaced resolutie bij max refresh rate : 1,600 x 1,200

Aansluitingen
1 x DC-in
1 x extern beeldscherm
1 x RJ-11
1 x RJ-45
1 x externe microfoon
1 x koptelefoon (stereo)
3 (links 2, Rechts 1) x USB 2.0
1 x Geïntegreerde VGA Webcam met ingebouwde microfoon
Uitbreiding     2 x geheugen slots
1 x Express Card™ slot

To do list:
  • Fan speed klopt niet helemaal met de workload, laptop wordt redelijk warm voordat de fan echt goed aanslaat !!! FIXED -->> -CKY2K- in "mv windows /dev/null (Mijn overstap van ..."
  • Webcam aan de praat krijgen NOT FIXED -->> -CKY2K- in "mv windows /dev/null (Mijn overstap van ..."
  • Linux app vinden voor HTML/PHP programmering (tekst based) FIXED -->> Bluefish
  • Laptop dicht > auto shutdown werkt niet FIXED -->> zie punt 1
  • Wireless connectie dropt elke xx minuten FIXED?? -->> drops lijken veel minder vaak voor te komen, verdenk mijn router van dit probleem.
  • Server van mijn werk op afstand "beheren" (deed ik via logmein)
  • Soms is na een restart mijn resolutie gereset naar 1024x768

[ Voor 99% gewijzigd door -TheNose- op 19-09-2009 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mooi, jij bijt de spits af ;)

Succes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 18:26
Nou, ik ben benieuwd :))

Wat ik zo snel kan zien, zijn in ieder geval je wifi en vga adapter gesupport, dat scheelt al een slok op een borrel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan net zo goed Karmic erop zetten?

Ubuntu/linux zal je zeker goed bevallen, ik draai al een paar jaar alleen maar linux (windows dan voor de games omdat ms de game bedrijven betaalt om alleen te ontwikkelen voor windows helaas). Ook leren ze op het mbo volgens mij alleen maar om een netwerk met windows op te zetten helaas (als het geen geld kost, is het prut!).

Kijk ook naar: VT-D. Als je games wil spelen kan je dit onder xen doen, ik heb al een paar keer mijn kernel compiled met pciback aan zonder succes. Ik ga het komend weekend nog een keer proberen. Je moet wel een chipset hebben die dit ondersteunt!

Wine gebruik ik momenteel alleen voor bepaalde programma's, vaak stuur ik ook een mail naar de eigenaar om een linux versie te compilen. Veel programma's zijn vaak beter dan die op windows, aangezien je zelf alles in kan stellen en standaarden :> gebruikt. FreeBSD gebruik ik op mijn servers.

Een echte tweaker zit op een opensource besturingssysteem (want bij een closed is niks te tweaken)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Die is nog in Alpha status, bijna Beta. Nog even wachten tot eind oktober voor de final release.

edit: en dat wat Stachteldraht hieronder zegt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 07-09-2009 15:56 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic, heel veel succes :)

En nog een leuke tip: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Jaunty

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2009 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je misschien de specs van je notebook erbij zetten in de topicstart.
Maakt eventuele hardware gerelateerde zaken makkelijker om op te lossen.

Ook wat je minimum gebruikseisen zijn zoals: multimedia, development of alleen office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Gefeliciteerd, je hebt zojuist je '/dev/null' character special file overschreven met de regular file 'windows' uit je huidige map! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat misschien interessant is voor dit topic is een korte toelichting naar je keuze van distro.
- Waarom ga je voor Ubuntu?
- Wat is de reden dat je in prive? sfeer switched naar een linux distro? Zijn er ook professionele drijfveren?
- Heb je ook andere distro's bekeken en waarom heb je dan niet voor deze gekozen?
- Heb je al ervaring met Linux? Eventueel met live distro's?

Het zijn een aantal vragen die bij me opkwamen toen ik je TS las, misschien dat andere lezers hier ook wel benieuwt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
40 dagen zonder sex Windows, ben benieuwd. Ga de draadjes volgen, ook die van HTT-Thalan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat voor bios heeft jouw model?

Ik heb nogal wat problemen gehad met mijn Toshiba P300D 15C.

Om bluetooth aan te krijgen en wat irqpoll foutmeldingen weg te krijgen is het bij mijn notebook nodig om de kerneloptie acpi_osi="Linux" mee te geven, dan werkt alles perfect.
Met de omnibook module kan je ook bluetooth inschakelen (onder andere) maar dat zorgde bij mij voor spontane uitvallers en nog meer ellende.

Mocht je dus problemen krijgen dan ben ik zeer benieuwd of die acpi_osi optie ook zin heeft bij je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
kluyze schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:13:
Wat misschien interessant is voor dit topic is een korte toelichting naar je keuze van distro.
- Waarom ga je voor Ubuntu?
- Wat is de reden dat je in prive? sfeer switched naar een linux distro? Zijn er ook professionele drijfveren?
- Heb je ook andere distro's bekeken en waarom heb je dan niet voor deze gekozen?
- Heb je al ervaring met Linux? Eventueel met live distro's?

Het zijn een aantal vragen die bij me opkwamen toen ik je TS las, misschien dat andere lezers hier ook wel benieuwt zijn.
Ubuntu vanwege de grote community en de jarenlange ervaring die mijn neef met Ubuntu/Debian heeft (persoonlijke helpdesk).

Ik ben windows en vooral de NIET logica ervan spuugzat. En het is een leuke uitdaging.

Zie 1 en 4

Ik heb ervaring met Fedora core 6 paar jaar geleden, als je dat al ervaring kunt noemen, heb het destijds opgegeven. :P

Openingspost geupdate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Osiris schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:00:
offtopic:
Gefeliciteerd, je hebt zojuist je '/dev/null' character special file overschreven met de regular file 'windows' uit je huidige map! :P
Knap toch voor een linux noob? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Misschien leuk om in je achterhoofd te houden om ook te kijken naar wat aanpassingen op hoger niveau (denkniveau bijvoorbeeld) die je als switcher-van-Windows-naar-Linux hebt gedaan om het proberen te snappen. Bijvoorbeeld het
spoiler:
vergeten van de Windows mindset om programmatuur van overal en nergens vandaan te halen en te kijken in repositories en dus gebruik te maken van het package management.

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 07-09-2009 17:24 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Hier: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Jaunty

Wordt aangeraden met intel grafische chips te overwegen om al voor karmic (of een oudere release) te gaan ivm de niet zo beste driver support/performance van de intel chips onder Jaunty.

Karmic is nog in alpha, dat lijkt me niet zo erg handig om als noob mee te beginnen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 17:57:
Karmic is nog in alpha, dat lijkt me niet zo erg handig om als noob mee te beginnen? :?
Je kan tegen dingen aan gaan lopen die bugs zijn of not-implemented of nog niet vertaald ofzo. Tja... Ik zou je wel willen aanraden een echte release te pakken. Niet alleen googlet het een stuk makkelijker bij problemen, je kan ook gemakkelijker software verkrijgen (compatibiliteitsproblemen minder) en ik denk dat je algemene ervaring (misschien het grafische dan nog niet) een stuk positiever is.
En het artikel in de wiki geeft ook genoeg suggesties workarounds voor de Intel problemen. Ik zou dat laten afhangen van je beschikbare tijd en even vooruitschuiven of wachten met grafische instellingen tot Karmic. :)

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 07-09-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Succes ermee ! Topic bookmarked ! Ik zal alleszinds zoveel helpen als ik kan.
Dit is een lijstje van software die ik nuttig vind onder Ubuntu. Tussen haakjes staat er nog een alternatief.
Zo goed als alles is gemakkelijk te installeren met apt.

* BitTorrent client: uTorrent (in Wine) (of Transmission of Azureus)
* Nero-alternatief: K3B
* Media Player: VLC Media Player (of Totem met GStreamer plugins)
* Simpele fotobewerking: Google Picasa
* Browser: Mozilla Firefox (of Opera)
* Mail client: Mozilla Thunderbird
* Live Messenger client: Emesene (of aMSN of Pidgin)
* Flash Player: Adobe Flash (of Gnash)
* Office-suite: OpenOffice.org (of MS Office in Wine)
* Unzip: Ark (met plugins)
* DOS games: DOSBox

Als je nog een vraag hebt over "Welk softwarepakket moet ik daarvoor gebruiken ?" raad ik je aan om te zoeken in Synaptics, en daarna even je vraag hier te stellen, als je er niet uit komt.

Overigens ook een tool waar ik als beginner veel aan gehad heb: Ubuntu Tweak.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 07:58
Hier nog een, overgestapt van windows 7 naar CrunchBang linux, een variant van Ubuntu maar dan met de Openbox window manager.

Wel dual boot nog want er moet ook wel eens een spelletje gespeeld worden en ik vind GIMP nog steeds geen goed alternatief voor Photoshop, maar het schijnt dat er een package is die The GIMP iets meer als photoshop aan doet laten voelen.

Ik ben trouwens wel heel enthousiast over CrunchBang, default mediaplayer VLC, voor de mail: Claws mail, PCManFM als filemanager en een hele lichte en goed te configureren WM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Thx mensen, de replies komen snel! Wat een warmte vanuit de linux community! :>

Zoals al eerder gepost staat er dus al een ubuntu 32bit op mijn laptop (om alvast even mee te spelen), maar nu zit ik nog met die bios update van Toshiba, die dus windows only is. Zou dit te doen zijn via WINE? Of moet ik echt ubuntu eraf >> XP erop >> Flash >> Ubuntu erop. Dat is erg omslachtig en aangezien er niet eens release notes bij die bios update staan op de toshiba site laat ik hem dan maar varen denk ik. :P

[ Voor 72% gewijzigd door -TheNose- op 07-09-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:32

Theimon

Snapte!?

Kan een BIOS Flash niet gewoon met een USB stickie? Waarom kiest een hardware fabrikant er in godsnaam voor om een BIOS flash alleen vanuit Windows toe te staan? Lijkt me niet echt handig. Met andere woorden: is er geen alternatief?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50

stokvis79

Therapy?

Ik draai momenteel ook Crunchbang Linux (based on Ubuntu 9.04) op mijn
Toshiba Satellite L300D-10A, maar ik heb nogal wat problemen met mijn fan. Deze start namelijk na 4-5 minuten om er niet meer mee op te houden. Het schijnt dat Toshiba acpi slecht ondersteunt (volgens mijn zeg ik dat zo correct).

Ik heb ook de kerneloptie acpi_osi="Linux" meegeven, maar dit lost het probleem niet op. Ben benieuwd of het bij jou geen problemen op leverd.

succes!

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
stokvis79 schreef op maandag 07 september 2009 @ 19:24:
Ik draai momenteel ook Crunchbang Linux (based on Ubuntu 9.04) op mijn
Toshiba Satellite L300D-10A, maar ik heb nogal wat problemen met mijn fan. Deze start namelijk na 4-5 minuten om er niet meer mee op te houden. Het schijnt dat Toshiba acpi slecht ondersteunt (volgens mijn zeg ik dat zo correct).
Heb je dit wel eens geprobeerd? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=316358

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
Theimon schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:50:
Kan een BIOS Flash niet gewoon met een USB stickie? Waarom kiest een hardware fabrikant er in godsnaam voor om een BIOS flash alleen vanuit Windows toe te staan? Lijkt me niet echt handig. Met andere woorden: is er geen alternatief?
Toshiba ondersteunt ook updaten vanaf een floppy voor de meeste modellen, evt. met een USB floppy drive (ja, ook kansloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je opzoek bent naar nieuwe ubuntu mirrors kan je apt-spy gebruiken:

code:
1
apt-get install apt-spy

moet je wel even de config file editten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:28:

Zoals al eerder gepost staat er dus al een ubuntu 32bit op mijn laptop (om alvast even mee te spelen), maar nu zit ik nog met die bios update van Toshiba, die dus windows only is. Zou dit te doen zijn via WINE? Of moet ik echt ubuntu eraf >> XP erop >> Flash >> Ubuntu erop. Dat is erg omslachtig en aangezien er niet eens release notes bij die bios update staan op de toshiba site laat ik hem dan maar varen denk ik. :P
Haha :)
Het lijkt me dat het mogelijk is om met een USB-stickje de BIOS-update uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:28:

Hoe dikwijls komen er nieuwe biosen uit dan voor jouw laptop? En heb je zo veel problemen met je laptop dat een bios update noodzakelijk is? Een Bios update draai ik eigenlijk zelden, het machine waarop ik nu typ is het eerste waarmee ik een bios update gedaan heb en dat is omdat het core i7 platform en dan in het bijzonder mijn moederbord nog redelijk jong was.

Bios update is beste van diskette of usb boot, en als het niet nodig is, is het niet nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 15:36:
Je kan net zo goed Karmic erop zetten?

Ubuntu/linux zal je zeker goed bevallen, ik draai al een paar jaar alleen maar linux (windows dan voor de games omdat ms de game bedrijven betaalt om alleen te ontwikkelen voor windows helaas). Ook leren ze op het mbo volgens mij alleen maar om een netwerk met windows op te zetten helaas (als het geen geld kost, is het prut!).

Kijk ook naar: VT-D. Als je games wil spelen kan je dit onder xen doen, ik heb al een paar keer mijn kernel compiled met pciback aan zonder succes. Ik ga het komend weekend nog een keer proberen. Je moet wel een chipset hebben die dit ondersteunt!

Wine gebruik ik momenteel alleen voor bepaalde programma's, vaak stuur ik ook een mail naar de eigenaar om een linux versie te compilen. Veel programma's zijn vaak beter dan die op windows, aangezien je zelf alles in kan stellen en standaarden :> gebruikt. FreeBSD gebruik ik op mijn servers.

Een echte tweaker zit op een opensource besturingssysteem (want bij een closed is niks te tweaken)!
Het is niet helemaal waar dat ze op het mbo alleen maar Windows gebruiken. Er word ook GNU/Linux gegeven alleen is er een gigantisch tekort aan leraren die dit kunnen geven. De leraren die het (beweren te) kunnen zitten op zo'n laag niveau dat het niet waard is hun lessen te bezoeken. Hier moet echt verandering in komen!!

Mijn vorige leraar dacht dat KDE een soort linux distributie was :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
kluyze schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:24:
[...]
Hoe dikwijls komen er nieuwe biosen uit dan voor jouw laptop? En heb je zo veel problemen met je laptop dat een bios update noodzakelijk is? Een Bios update draai ik eigenlijk zelden, het machine waarop ik nu typ is het eerste waarmee ik een bios update gedaan heb en dat is omdat het core i7 platform en dan in het bijzonder mijn moederbord nog redelijk jong was.

Bios update is beste van diskette of usb boot, en als het niet nodig is, is het niet nodig. :P
True ik kies er ook voor de bios niet te updaten.
@ anderen mijn type laptop krijgt alleen een windows installer voor een flash, meer niet. Oudere modellen hebben ze wel een flash iso voor. 8)7

ACPI werkt prima op mijn 32bit ubuntu btw, cpu throtlen, fan draait zachtjes en dan hard onder load en vertraagt weer naar idle. Prima dus.

Ok iso gebrand met brasero...ubuntu jaunty 64bit here I come!

[ Voor 11% gewijzigd door -TheNose- op 07-09-2009 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip nummer 2: De Ubuntu Pocket Guide is een gratis e-book voor de beginnende Ubuntu gebruiker. Zeer de moeite waard om te downloaden: http://www.ubuntupocketguide.com/aboutthebook.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tip: Do.
Vergeet ouderwetse "Uitvoeren" vensters, vergeet je startmenu, vergeet je filemanager, eigenlijk kan je alles vergeten :P Do is allebei maar dan beter, je beukt op Super+space en typt in wat je wil opstarten, wie je wil mailen of welk nummer je wil luisteren en Do regelt het voor je ;) Ik kan inmiddels niet meer zonder en zit op Windows-bakken vaak hulpeloos de sneltoets voor Do in te drukken :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Zo vanaf Ubuntu 9.04 64bit. So far so good. Eerste quirck, wireless dropt regelmatig, maar merk ook dat mijn draadloze router erg heet is. Die laat ik straks maar even afkoelen. :P
Oh en flash installeert niet automagisch via firefox.

Nu eerst maareens de update manager laten draaien...

[ Voor 23% gewijzigd door -TheNose- op 07-09-2009 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik kan me ook zoiets herinneren ja, en eerder werd het bij mij ook al genoemd, dat Flash een lastpak schijnt te zijn. Je kunt ook niet meer zonder tegenwoordig :P

Kun je geen 32-bits Firefox sessie draaien binnen een 64-bit omgeving? Als ik I.E. 8 opstart in 64bit wil Flash ook nog wel eens knullig doen, dus draai meestal 32bit browser...

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
HTT-Thalan schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:52:
Ik kan me ook zoiets herinneren ja, en eerder werd het bij mij ook al genoemd, dat Flash een lastpak schijnt te zijn. Je kunt ook niet meer zonder tegenwoordig :P

Kun je geen 32-bits Firefox sessie draaien binnen een 64-bit omgeving? Als ik I.E. 8 opstart in 64bit wil Flash ook nog wel eens knullig doen, dus draai meestal 32bit browser...
Niet toegeven aan dat 32bit verdorrie! :P Komt vast goed. Voor vandaag geen tijd meer om te spelen. Update manager is bijna klaar met installeren. Morgen weer een dag. Maar nu... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

-CKY2K- schreef op maandag 07 september 2009 @ 22:57:
[...]

Niet toegeven aan dat 32bit verdorrie! :P Komt vast goed. Voor vandaag geen tijd meer om te spelen. Update manager is bijna klaar met installeren. Morgen weer een dag. Maar nu... :z
Hey, als het niet werkt, werkt het niet hè :P

Ik draai nu ook gewoon Vista x64 met een x32 browser, omwille van youtube enzo. Niks aan te doen, Ik verwacht niet ineens te kunnen toveren als ik van OS wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een 64bits flash plugin voor Linux. Werkt perfect ondanks dat het een alpha versie is:

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Big warning wel eerst alle bestaande flashplugins verwijderen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Dusss, de nieuwe intel graphics driver (via de update manager) is wat meer bugged, had meer moeite de juiste reso te selecteren en herkend nu ook geen tweede display uitgang. Dit wordt het eerste waar ik in ga duiken. 2D performance is ook duidelijk slechter (verslepen van windows etc in metacity). Mijn neef had al wat onderzoek gedaan, we gaan alvast wat karmic packages installeren...

[ Voor 17% gewijzigd door -TheNose- op 07-09-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:09:
Er is een 64bits flash plugin voor Linux. Werkt perfect ondanks dat het een alpha versie is:

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html

Big warning wel eerst alle bestaande flashplugins verwijderen!!!
Opera 10.00 met Adobe-Flash 10.0.32.18 64-bit zonder een centje pijn. Wel Gentoo Linux maar ik vind dit soort topics altijd leuk om te volgen. Nieuwkomers in de wondere wereld van Linux kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:02
Draait ie nog of hebben de karmic packages alles al gesloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Gunirus schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 05:27:
Draait ie nog of hebben de karmic packages alles al gesloopt?
Geduld mijn zoon, mensen moeten ook werken en slapen en zo. Mijn tijden dat ik nachten doortrok achter de pc zijn sinds een aantal jaren achter me. Sinds de geboorte van mijn zoontje is de tijd nog minder geworden. :P

Vanavond ook weinig tijd helaas en zit op mijn werk veel info tot me te nemen over de wondere wereld van linux.
Een hoop mensen met intel graka's draaien die nieuwste kernel en drivers al en ik hoor daar weinig problemen over. :)

Ik kwam via de jaunty wiki op een vergelijkingspagina van diverse docks uit. Iemand nog tips? Zo'n dock is natuurlijk erg handig (persoonlijke mening). AWN had ik aleens mee gespeeld, maar Cairo dock is een stuk beter heb ik me laten vertellen?

Ja hardware issues etc first, maar een beetje spielerij kan geen kwaad ook al is de boel net draaiende. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door -TheNose- op 08-09-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-CKY2K- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:19:

Ik kwam via de jaunty wiki op een vergelijkingspagina van diverse docks uit. Iemand nog tips? Zo'n dock is natuurlijk erg handig (persoonlijke mening). AWN had ik aleens mee gespeeld, maar Cairo dock is een stuk beter heb ik me laten vertellen?
gnome-do met docky is wel een aanrader. Docky is een onderdeel van gnome-do.

http://do.davebsd.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
Je hebt ballen :Y)

En zal dit topic met regelmaat volgen. Erg interessant om van een beginner de 'hedendaagse' ervaringen te horen en waar ze tegenaan lopen. Misschien een idee om er anders een TweakBLOG van te maken?

offtopic:
Zoals jullie begrijpen zou ik nevernooit zo'n topic/BLOG kunnen maken. Heb sinds m'n 4/5e altijd 2 OS's naast elkaar gedraait minimaal, startende met een C64 en m'n pa's HP-3000 :+

Heerlijk om OS onafhankelijk te kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Gnome do ziet er idd ook netjes uit. Mensen hier ervaring met de Cairo dock? :P

En ballen, tsja. Op een gegeven moment heb je weer een uitdaging nodig en tegenwoordig is linux op je desktop geen haast onmogelijke opgave meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Cairo dock vond ik een schreeuwerig ding met veel te veel fröbelopties dus gebruik AWN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nog even over het bios updaten; Dat kan heel makkelijk door een nieuwe entry voor het image bestand van de floppy aan je /boot/grub/menu.lst toe te voegen. Dan krijg je gewoon een extra optie in je bootloader (GRUB). Kies je die dan start ie van de floppy image op.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Ook hier steun voor gnome-do met docky. Het is een dock met intellihide (erg handig, als er geen ruimte is op het scherm is de dock auto-hide, anders is hij zichtbaar) met de ingebouwde gnome-do mogelijkheden.

Bekijk de website maar eens van gnome-do om te zien wat je er allemaal mee kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
MaximusTG schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:14:
Nog even over het bios updaten; Dat kan heel makkelijk door een nieuwe entry voor het image bestand van de floppy aan je /boot/grub/menu.lst toe te voegen. Dan krijg je gewoon een extra optie in je bootloader (GRUB). Kies je die dan start ie van de floppy image op.
There is no floppy... :P

Alleen een windows installer voor de bios, dat is het enige probleem. Niet user related, niet linux related, maar Toshiba related. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-10 12:48
Zozo, grote overstap. :p

Vraag: Had je al ervaring met Ubuntu of andere Linux distro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Heeeeeel vroeger Suse en paar jaar geleden Fedora core 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
-CKY2K- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:10:
[...]

Alleen een windows installer voor de bios, dat is het enige probleem. Niet user related, niet linux related, maar Toshiba related. ;)
Hmm, als ik op toshiba.com zoek, zie ik het precieze type van je laptop er niet bij staan, maar als ik bij deze:

http://www.csd.toshiba.co...ry=3&selFamily=1073768667

kijk, en dan bij bios update 1.90, staat er:
WinRAR 32-bit self-extracting ZIP file includes both Windows-based and diskette based BIOS update installation options. See the included documentation for details.
En dat unzippen moet geen probleem zijn..

Is L300-EZ1522 dan het precieze typenummer van jouw laptop toevallig?

Zie dan hier hoe je de floppy aan je bootloader kan toevoegen:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2195208

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
MaximusTG schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:54:
[...]

Hmm, als ik op toshiba.com zoek, zie ik het precieze type van je laptop er niet bij staan, maar als ik bij deze:

http://www.csd.toshiba.co...ry=3&selFamily=1073768667

kijk, en dan bij bios update 1.90, staat er:
WinRAR 32-bit self-extracting ZIP file includes both Windows-based and diskette based BIOS update installation options. See the included documentation for details.
En dat unzippen moet geen probleem zijn..

Is L300-EZ1522 dan het precieze typenummer van jouw laptop toevallig?

Zie dan hier hoe je de floppy aan je bootloader kan toevoegen:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2195208
Thx mijn neef had het inmiddels ook gevonden. d:)b

Ik krijg van een hoop kennissen inmiddels de vraag waarom linux, windows is beter, etc naar mijn hoofd geslingerd. Moeten jullie jezelf vaak verdedigen? }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je je moeten verdedigen voor het gebruik van gratis OS? Ik gebruik linux. Waarom? Omdat voor bijna alles wat ik met Windows wil en kan een gratis linux alternatief is en daarmee is voor mij de kous af in zo'n discussie. Temeer omdat het gros toch niet weet hoe het is om met een linux distro te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
-CKY2K- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 15:09:
Ik krijg van een hoop kennissen inmiddels de vraag waarom linux, windows is beter, etc naar mijn hoofd geslingerd. Moeten jullie jezelf vaak verdedigen? }:|
Nee nooit. Het is mijn werk, ik heb verstand van computers dus ik weet het altijd beter. Klaario ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Moeten jullie jezelf vaak verdedigen? }:|
Tsja, ik weet nauwelijks iets van Windows, als je dat zegt kijken de meeste mensen je al raar aan :? Verder ga ik liever Windows vs Linux discussies uit de weg omdat ik dat zonde van mijn tijd vindt. Vaak zie je dat de wat oudere ervaren Linux gebruikers en BSD Unix gebruikers zich helemaal niet met Windows vs Linux vraagstukken bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
[...]

Thx mijn neef had het inmiddels ook gevonden. d:)b

Nee, de meesten kennen Linux helemaal niet, en als ze er dan iets over zeggen, vraag ik gewoon om duidelijke argumenten. Meestal houd het snel op dan, vooral als ze Compiz zien, en horen dat er zo goed als geen Linux virussen bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Petervanakelyen schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:20:
Nee, de meesten kennen Linux helemaal niet, en als ze er dan iets over zeggen, vraag ik gewoon om duidelijke argumenten. Meestal houd het snel op dan, vooral als ze Compiz zien, en horen dat er zo goed als geen Linux virussen bestaan...
Inderdaad. Imago/image en feiten liggen nogal uit elkaar bij het grote publiek. Ook wel voor te stellen, aangezien
  • Mensen houden niet van verandering. Gebruikers zijn gewoontedieren en hebben daarom liever 9 jaar IE6 dan regelmatig een upgrade...
  • De ene Linux is de andere niet. Palm Pre is feitelijk Linux, je nieuwe Samsung LED TV ook en de laatste Ubuntu Live CD ook... tja dat verwart mensen. En dan nog niet gesproken over de grote hoeveelheid keuzes binnen een toepassing van Linux.
  • Gratis is wat mensen opvalt aan de vrije software, terwijl dat natuurlijk maar een klein onderdeel is en zelfs niet eens zo hoeft te zijn. Consequentie is dat mensen dat associëren met inferieur aan een betaald OS.
  • Linux is niet zichbaar en tastbaar. Er zit geen Linux licentie op je zojuist gekochte pc, wel een Windows sticker...
Ik denk dat dat ongeveer de denkwijze is van Jan met de Pet die een computer wil gaan gebruiken. Daarnaast heb je de zakelijke markt die wil graag betaalde ondersteuning van hun reeds bekende leverancier die een dealtje heeft met Microsoft...
Van twee kanten blijft iedereen dus zo Microsoft minded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
gertvdijk schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:04:
[...]

Inderdaad. Imago/image en feiten liggen nogal uit elkaar bij het grote publiek. Ook wel voor te stellen, aangezien
  • Mensen houden niet van verandering. Gebruikers zijn gewoontedieren en hebben daarom liever 9 jaar IE6 dan regelmatig een upgrade...
  • De ene Linux is de andere niet. Palm Pre is feitelijk Linux, je nieuwe Samsung LED TV ook en de laatste Ubuntu Live CD ook... tja dat verwart mensen. En dan nog niet gesproken over de grote hoeveelheid keuzes binnen een toepassing van Linux.
  • Gratis is wat mensen opvalt aan de vrije software, terwijl dat natuurlijk maar een klein onderdeel is en zelfs niet eens zo hoeft te zijn. Consequentie is dat mensen dat associëren met inferieur aan een betaald OS.
  • Linux is niet zichbaar en tastbaar. Er zit geen Linux licentie op je zojuist gekochte pc, wel een Windows sticker...
Ik denk dat dat ongeveer de denkwijze is van Jan met de Pet die een computer wil gaan gebruiken. Daarnaast heb je de zakelijke markt die wil graag betaalde ondersteuning van hun reeds bekende leverancier die een dealtje heeft met Microsoft...
Van twee kanten blijft iedereen dus zo Microsoft minded.
Volledig mee eens, had het zelf echt niet beter kunnen zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 20:04:
Daarnaast heb je de zakelijke markt die wil graag betaalde ondersteuning van hun reeds bekende leverancier die een dealtje heeft met Microsoft...
Wij hebben op het werk betaalde ondersteuning van Red Hat ;)

Red Hat++ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Ik ga nu de bleeding edge shit installen voor mijn grafische probs... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-CKY2K- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:37:
Ik ga nu de bleeding edge shit installen voor mijn grafische probs... B)
Succes :)

Mocht je problemen houden dan is het misschien verstandig om voorlopig Ubuntu 8.04 LTS 64bits te draaien ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:47:
[...]

Succes :)

Mocht je problemen houden dan is het misschien verstandig om voorlopig Ubuntu 8.04 LTS 64bits te draaien ;)
Probleem is dat de graphics niet smooth zijn, meer niet. Bleeding edge shit doet het niet. X weigerde te laden. Voorlopg maar even zo laten, dan maar even niet met compiz aan de slag.

Net even voor de lol geupdate naar Karmic Koala, ik ga eens kijken of er met die alpha al te werken is...1 grote ontdekkingsreis dat linux, maar erg leuk tot nu toe.

Edit: Ja Karmic is nog ECHT alpha. Crashes all over the place wat te verwachten is natuurlijk. :P
3D performance is geen steek veranderd nog in karmic, 10fps met extreme tux, dat moet een stuk beter kunnen met mijn intel 4500mhd. Ik vrees dat ik nog even geduld zal moeten hebben tot intel de drivers echt helemaal herschreven heeft zodat er met uxa (als ik het goed heb) gewerkt kan worden. Tot die tijd maar doen wat er in de jaunty wiki wordt aangeraden. Jaunty links laten liggen en met 8.04 of 8.10 te gaan werken.
In principe maakt het installen van een 8.x versie niets uit toch? De packages update je toch gewoon zodat je systeem uiteindelijk helemaal up to date is, of mis ik iets en zal 8.x nooit zo bleeding edge kunnen worden als 9.x?

[ Voor 54% gewijzigd door -TheNose- op 09-09-2009 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:43
-CKY2K- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 00:07:
[...]

Probleem is dat de graphics niet smooth zijn, meer niet. Bleeding edge shit doet het niet. X weigerde te laden. Voorlopg maar even zo laten, dan maar even niet met compiz aan de slag.

Net even voor de lol geupdate naar Karmic Koala, ik ga eens kijken of er met die alpha al te werken is...1 grote ontdekkingsreis dat linux, maar erg leuk tot nu toe.

Edit: Ja Karmic is nog ECHT alpha. Crashes all over the place wat te verwachten is natuurlijk. :P
3D performance is geen steek veranderd nog in karmic, 10fps met extreme tux, dat moet een stuk beter kunnen met mijn intel 4500mhd. Ik vrees dat ik nog even geduld zal moeten hebben tot intel de drivers echt helemaal herschreven heeft zodat er met uxa (als ik het goed heb) gewerkt kan worden. Tot die tijd maar doen wat er in de jaunty wiki wordt aangeraden. Jaunty links laten liggen en met 8.04 of 8.10 te gaan werken.
In principe maakt het installen van een 8.x versie niets uit toch? De packages update je toch gewoon zodat je systeem uiteindelijk helemaal up to date is, of mis ik iets en zal 8.x nooit zo bleeding edge kunnen worden als 9.x?
Apart dat je zoveel pech hebt met crashes bij Karmic. Ik draai nu op 3 van de 4 Ubuntu pc's Karmic, en ik moet zeggen dat ik bijna nooit (soms een firefox die opeens afsluit) iets meemaak. Erg leuk topic, ik ben zelf een jaar geleden compleet overgestapt, nadat ik het een half jaar had uitgeprobeerd op een webserver.

Oh en 8.04 wordt nooit bleeding edge nee, volgens mij stoppen ze met ontwikkelen en zeggen dan gewoon, tot hier en niet verder, behalve bugfixes en zo. Om er een soort debian stable van te maken, lange support en bijna geen fouten meer.

[ Voor 7% gewijzigd door MoiZie op 09-09-2009 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Jaunty links laten liggen en met 8.04 of 8.10 te gaan werken.
Het lijkt mij inderdaad verstandig om de 8.04 LTS versie te installeren. LTS staat voor Long Term Support. 8.04 is in 2008 uitgebracht en er is tot 2011 ondersteuning voor. Vaak zie je deze versie op servers en op desktops bij bedrijven. Deze versie van Ubuntu is vergelijkbaar met bijv. Debian Stable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Klopt, 8.xx zul je niet bleeding edge krijgen met de reguliere pakketten. Dat heeft te maken met dat ze alleen bugfixes en veiligheidslekken patchen van het overgrote deel van de pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
MoiZie schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:09:
[...]

Apart dat je zoveel pech hebt met crashes bij Karmic. Ik draai nu op 3 van de 4 Ubuntu pc's Karmic, en ik moet zeggen dat ik bijna nooit (soms een firefox die opeens afsluit) iets meemaak. Erg leuk topic, ik ben zelf een jaar geleden compleet overgestapt, nadat ik het een half jaar had uitgeprobeerd op een webserver.

Oh en 8.04 wordt nooit bleeding edge nee, volgens mij stoppen ze met ontwikkelen en zeggen dan gewoon, tot hier en niet verder, behalve bugfixes en zo. Om er een soort debian stable van te maken, lange support en bijna geen fouten meer.
All over the place is misschien overdreven, maar extreme tux afsluiten en dan naar alleen een mousepointer zitten staren bijvoorbeeld waardoor ik mijn laptop geforceerd moet herstarten (uitknop 4sec zeg maar). Dat er een applicatie zomaar afsluit kan ik wel even mee leven, maar de hardere crashes zijn wel vervelend.
Vanavond/nacht als ik nog puf heb de bios toch maar updaten (wie weet scheeld het iets 8)7 ) dan misschien jaunty 64bit er weer op en dan iets minder bleeding edge mijn graphics proberen te verbeteren (alleen uxa aanzetten in xorg.conf en geen xorg etc naar de laatste build patchen) als dat goed genoeg werkt en ik gewoon kan werken draai ik dat voorlopig, anders ga ik idd naar 8.04 en zal ik karmic in virtualbox gaan testen tegen de tijd dat de eerste beta er is. Als 8.04 gewoon bevalt voor mij als linux noob draai ik die misschien gewoon tot de volgende LTS release 10.04.

Haha werkt allemaal nog voor geen ene meter, maar heb er wel veel lol in en dat heb ik met pc's al niet meer gehad sinds ik 10+ jaar geleden mijn PIII 600e coppermine aan het overklokken was. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-CKY2K- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:35:
[...]
maar heb er wel veel lol in en dat heb ik met pc's al niet meer gehad sinds ik 10+ jaar geleden mijn PIII 600e coppermine aan het overklokken was. 8)
Kijk en daar gaat het om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Stel je voor dat het allemaal zou werken. Dat zou pas een domper zijn. :+

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 12:20
-CKY2K- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:35:
[...]

Haha werkt allemaal nog voor geen ene meter, maar heb er wel veel lol in en dat heb ik met pc's al niet meer gehad sinds ik 10+ jaar geleden mijn PIII 600e coppermine aan het overklokken was. 8)
LOL! Ik draai ubuntu server 8.04 LTS op een (pas) overgeklokte coppermine (600MHz naar 675MHz). Draait als een zonnetje!

[ Voor 0% gewijzigd door Peetz0r op 09-09-2009 14:37 . Reden: ik overdreef een beetje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
P.E.T.E.R. schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:27:
[...]

LOL! Ik draai ubuntu server 8.04 LTS op een (pas) overgeklokte coppermine (600MHz naar 675MHz). Draait als een zonnetje!
Tssss, Mijn coppermine deed 800+ op luchtkoeling. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb op mijn laptop ook nog steeds 8.04 (64bit) staan. Die was pas uit toen ik mijn laptop kreeg, en werkt zo goed dat ik niet de moeite wil nemen te upgraden. In die laptop zit een Intel chipset 965GM geloof ik. Onderdeel daarvan is de intel X3100 gpu, en die werkt stabiel, ook met compiz. Beter dan wat ik van 9.04 gezien heb met de live CD. Dus ook ik zeg: probeer 8.04 eens !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
u_nix_we_all schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:45:
Ik heb op mijn laptop ook nog steeds 8.04 (64bit) staan. Die was pas uit toen ik mijn laptop kreeg, en werkt zo goed dat ik niet de moeite wil nemen te upgraden. In die laptop zit een Intel chipset 965GM geloof ik. Onderdeel daarvan is de intel X3100 gpu, en die werkt stabiel, ook met compiz. Beter dan wat ik van 9.04 gezien heb met de live CD. Dus ook ik zeg: probeer 8.04 eens !
Ja zeer dikke kans dat vanavond 8.04 erop gaat. Ook slimmer om als noob eerst met stabiele spullen te gaan spelen. ;)
Maar toch nog even 1 dingetje proberen op karmic of jaunty vanavond :P

Vraagje: kan je een nieuwe release die je eerst wilt testen, het beste testen met een live cd of in virtual box?

[ Voor 7% gewijzigd door -TheNose- op 09-09-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
-CKY2K- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:23:
[...]

Ja zeer dikke kans dat vanavond 8.04 erop gaat. Ook slimmer om als noob eerst met stabiele spullen te gaan spelen. ;)
Maar toch nog even 1 dingetje proberen op karmic of jaunty vanavond :P

Vraagje: kan je een nieuwe release die je eerst wilt testen, het beste testen met een live cd of in virtual box?
Ligt er een beetje aan wat je wilt testen. Als het te maken heeft met hardware-compatibiliteit, testen of iets werkt e.d. is het beter een live CD te gebruiken.
In een virtuele omgeving "praat" de kernel en kernelmodules niet met de echte hardware, maar met een virtueel systeem. Kan dus best zijn dat onder virtualisatiesoftware heel andere drivers gebruikt worden dan wanneer je direct op het systeem zit.

Voor andere dingen, bijv functionaliteit van software, kan virtueel wel weer makkelijker zijn, omdat je bij een live-cd vaak niet de mogelijkheid hebt om instelling "persistent" te maken als dat nodig is. (Tenminste, niet zonder extra maatregelen zoals een USB-stick voor settings e.d.)

@stacheldraht hieronder.
Te kort door de bocht w.m.b., zeker voor hardware-compatibiliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 09-09-2009 17:18 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-CKY2K- schreef op woensdag 09 september 2009 @ 16:23:
In een virtual box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Hangt er wel vanaf. Als je graphics support wil zien, moet je toch echt opstarten met een LiveCD.
Volgens mij heeft VirtualBox helemaal geen 3D support.

Hier trouwens ook Hardy. Karmic is behoorlijk krakkemikkig bij mij, crashes overal. Compiz starten crasht X-server, en terug opnieuw GDM proberen te starten crasht heel Ubuntu... :p

[ Voor 23% gewijzigd door Petervanakelyen op 09-09-2009 18:20 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
-CKY2K- schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 12:10:
[...]

Kun je niet gewoon stomweg de bestanden uit die installer uitpakken? Vaak wil dat wel namelijk en dan heb je gewoon de flash-tool en het BIOS tot je beschikking.

Hoe ik dat kan is door 'p7zip-full' te installeren (7-zip heeft ondersteuning hiervoor) en daarna gewoon met de rechtermuisknop op het bestand klikken en kiezen voor ' Extract here ' (of ' Open with "Archive Manager" ').

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• -TheNose-
Laatste update:
Hardy 8.04.3 installeerd niet. Tijdens de install horizontale en of verticale strepen over het beeld. Goed spul dat linux. ;)
Even gaan verzinnen wat ik nu ga proberen...

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:32:
Laatste update:
Hardy 8.04.3 installeerd niet. Tijdens de install horizontale en of verticale strepen over het beeld. Goed spul dat linux. ;)
9.04 proberen :)

Verwijderd

-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 09:32:
Laatste update:
Dat is wellicht op te lossen door de volgende instelling. Druk op F6 in het installatie scherm, dan krijg je een regel te zien met boot opties. Tik achter het laatste woord op deze regel vga=771, druk op enter en vervolg je installatie.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:25:
[...]

Dat is wellicht op te lossen door de volgende instelling. Druk op F6 in het installatie scherm, dan krijg je een regel te zien met boot opties. Tik achter het laatste woord op deze regel vga=771, druk op enter en vervolg je installatie.
Mag ik hier dezelfde vraag stellen als eerder in mijn eigen topic? :P

Wat veroorzaakt het probleem, hoe kwam je bij deze 'fix', en waarom lost dat het op?

• -TheNose-
Ik heb net Jaunty 64bit maar weer geinstalleerd en wat apart is, alles draait nu opeens een stuk soepeler. Verslepen van windows geeft minder tearing (practisch geen) en de hele desktop voelt snel aan, dit met effecten op extra (wiebelende windows etc).
Heb alle updates inmiddels geinstalleerd en hij is nu de restricted extra's aan het binnenhengelen. Tevens heb ik deze link voor het grootste gedeelte gevolgd: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen wat me wel geholpen heeft.

De grootste hobbels lijken achter de rug nu, even geen reinstalls meer maar de dingen gaan doen waar mijn pc voor bedoelt is. ;)

Edit: Hmmmzzz na het installeren van de ubuntu-restricted extras vraagt firefox steeds om een restart omdat de browser geupdate is. Blegh dat is wel irritant.

Fix gevonden (wel wat rigoreus maar goed, was het enige wat werkte):
code:
1
2
3
sudo killall -9 -r firefox
sudo apt-get purge firefox firefox-3.0 ubufox
sudo apt-get install --reinstall firefox firefox-3.0 firefox-3.0-gnome-support

[ Voor 24% gewijzigd door -TheNose- op 10-09-2009 13:15 . Reden: Firefox doet moeilijk ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Leuk om je ervaringen zo te lezen. Laptops willen (nog steeds...) weleens tegenstribbelen, helaas. Groot probleem is de ACPI en het vrij extreme energie managment.
Ubuntu is een lekkere distro om te starten, veel werkt out-of-the-box op een acceptabele snelheid (vaak sneller dan Windows) en het is relatief simpel. Problemen oplossen onder Linux is in iedergeval een stuk makkelijker dan onder Windows, alleen al dankzij het ontbreken van het register.

Bios updaten is inderdaad een ramp... Ik heb een MSI mobo in m'n pc, en die kan dus ook alleen vanuit Windows geüpdate worden... En dat terwijl het onder Linux zo makkelijk is om dit uit te voeren... Updaten via Wine of VirtualBox kan je vergeten. Deze software heeft geen directe toegang tot de hardware. Bij VirtualBox merk je dat bijv. ook heel sterk als je externe hardware aan wil spreken. Bepaalde functies van USB-apparaten willen ook niet (flashen van m'n GSM kan ik onder VirtualBox wel vergeten). Ik heb puur om die reden nog steeds een stoffige windows XP op m'n harde schijf staan, die eens in de zoveel tijd weer een keertje mag opstarten...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• -TheNose-
Firefox blijk ik niet te kunnen updaten naar 3.51 maar kan ik er alleen naast installeren via synaptic. 8)7
Is het echt een kwestie van 3.51 installen en 3.0 verwijderen?

En zal 3.51 zichzelf dan automagisch updaten via de update manager?

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:34:
[...]

Mag ik hier dezelfde vraag stellen als eerder in mijn eigen topic? :P

Wat veroorzaakt het probleem, hoe kwam je bij deze 'fix', en waarom lost dat het op?
Antwoord 1: het probleem is dat in sommige gevallen de juiste scherm resolutie niet goed wordt gedetecteerd waardoor opstart probleem ontstaan.
Antwoord 2: jarenlange ervaring, op F6 drukken in de installer en daarna goed lezen.
Antwoord 3: er wordt een lage schermresolutie gekozen die over het algemeen erg goed werkt (vga=771 is 800x600 bij 256 kleuren).

Zie ook: http://www.linuxquestions...es-for-grub-and-lilo-830/

• gertvdijk
-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 13:56:
Firefox blijk ik niet te kunnen updaten naar 3.51 maar kan ik er alleen naast installeren via synaptic. 8)7
Dat is het idee van een vaste versies binnen een release! En dat is ook een heel belangrijk verschil t.o.v. het compleet chaotische software beheer in Windows.
Zo worden compatibiliteitsproblemen zoveel mogelijk voorkomen en kan er gebruik gemaakt worden van het concept shared libraries, wat bij Windows in de praktijk alleen theorie is. (haha leuk woordgrapje)
Wil je echt per se FF 3.5? Installeer dan shiretoko, de nickname van het 3.5 project. Je krijgt dan inderdaad FF 3.5 ernaast. Updaten gaat via de package manager, de FF updater is eruit gesloopt! En maar goed ook, want nu krijg je maar 1 melding over updates voor je systeem en geen talloze verschillende updaters...

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 10-09-2009 14:32 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:10:
[...]

Antwoord 1: het probleem is dat in sommige gevallen de juiste scherm resolutie niet goed wordt gedetecteerd waardoor opstart probleem ontstaan.
Antwoord 2: jarenlange ervaring, op F6 drukken in de installer en daarna goed lezen.
Antwoord 3: er wordt een lage schermresolutie gekozen die over het algemeen erg goed werkt (vga=771 is 800x600 bij 256 kleuren).

Zie ook: http://www.linuxquestions...es-for-grub-and-lilo-830/
Heel erg bedankt :) dit soort uitleg helpt 200% mee bij het inlezen in een nieuw systeem, vind ik.

• -TheNose-
gertvdijk schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:30:
[...]

Dat is het idee van een vaste versies binnen een release! En dat is ook een heel belangrijk verschil t.o.v. het compleet chaotische software beheer in Windows.
Zo worden compatibiliteitsproblemen zoveel mogelijk voorkomen en kan er gebruik gemaakt worden van het concept shared libraries, wat bij Windows in de praktijk alleen theorie is. (haha leuk woordgrapje)
Wil je echt per se FF 3.5? Installeer dan shiretoko, de nickname van het 3.5 project. Je krijgt dan inderdaad FF 3.5 ernaast. Updaten gaat via de package manager, de FF updater is eruit gesloopt! En maar goed ook, want nu krijg je maar 1 melding over updates voor je systeem en geen talloze verschillende updaters...
In principe een goed idee idd, maar waarom daarvoor bij een browser te kiezen? 3.5 is al een tijdje uit nu, best raar dat je 3.0 dan niet gewoon kunt updaten. Dat ze deze truuks bij een LTS doen snap ik nog, maar bij Jaunty?
In Karmic is 3.5 de browser, dan wacht ik wel even. :P

• Frank-NL
  • Niet online
gertvdijk schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:30:
[...]

FF 3.5 zit in de Jaunty repository als firefox-3.5 ;) Komt wel naast 3.0 en zeker niet als je standaardbrowser.

Je kan ook Ubuntuzilla proberen maar bij mij kreeg na updaten 3.5 geen verbinding met het Internet wat vrij vervelend is met een browser...

Verwijderd

Als je eenmaal zover bent raad ik je aan IP Chains instellen. Dan ben je in iedergeval veiliger.

• -TheNose-
Frank-NL schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:09:
[...]

FF 3.5 zit in de Jaunty repository als firefox-3.5 ;) Komt wel naast 3.0 en zeker niet als je standaardbrowser.

Je kan ook Ubuntuzilla proberen maar bij mij kreeg na updaten 3.5 geen verbinding met het Internet wat vrij vervelend is met een browser...
Dat had ik begrepen idd, vaag dat je niet gewoon kunt updaten, maar dat zal mijn windowsgedachtegang nog wel zijn. :P

Ik zal de openingspost binnenkort aanpassen met een soort todo list. Problemen die opgelost zijn zal ik dan updaten met de oplossing.

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Ik heb net even dat Ubuntuzilla opgezocht op Google, maar wat een vreselijk programma eigenlijk. Wat ze in feite hebben gedaan is de automatic update die uit FF is gehaald er weer terug in gestopt. Wat een fantastische manier om het hele repository idee om gang te helpen. Straks komen er ook zulke scripts voor Gimp, Openoffice en uiteindelijk zitten we weer met 20 pop-ups die vragen om updates en zijn we in Windows beland.

Als je echt wilt browsen met de allerlaatste versies, er is een PPA met alle mozilla pakketten erin. Elke dag een update ;)

• Frank-NL
  • Niet online
-CKY2K- schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:16:
[...]

Dat had ik begrepen idd, vaag dat je niet gewoon kunt updaten, maar dat zal mijn windowsgedachtegang nog wel zijn. :P
Ach je moet het zo zien: elke 6 maanden krijg je een volledig nieuwe Ubuntu met de op dat moment recente versies van alle software. Die dus ook gegarandeerd (nouja, bijna) werkt en blijft werken.

In de tussentijd hoef je je dan nergens zorgen over te maken, en dat is ook best fijn.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 15:12:
Als je eenmaal zover bent raad ik je aan IP Chains instellen. Dan ben je in iedergeval veiliger.
Je bedoeld IPTables, ipchains is al zo'n 10 jaar uit de mode.
(echte kerels laten nu hun ipfwadm skills zien :)
Yup, onder Windows regelt ieder programma z'n eigen updates.
Onder Linux is updaten een systeem functie. Er is 1 updater, die je hele systeem doet, niet 1 updater per pakket.

[ Voor 38% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-09-2009 16:30 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

delete me

[ Voor 96% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-09-2009 16:30 . Reden: Ik mag niet dubbelposten. Ik mag niet dubbelposten. Ik mag niet dubbelposten. ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Verwijderd

[...]

Ik zal de openingspost binnenkort aanpassen met een soort todo list. Problemen die opgelost zijn zal ik dan updaten met de oplossing.
Als je gewoon software wilt kunnen updaten naar de nieuwste beschikbare versie dan ben je bij Ubuntu aan het verkeerde adres en moet je een distributie kiezen die rolling releases gebruikt.

• -TheNose-
Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 18:46:
[...]

Als je gewoon software wilt kunnen updaten naar de nieuwste beschikbare versie dan ben je bij Ubuntu aan het verkeerde adres en moet je een distributie kiezen die rolling releases gebruikt.
Hoe meer bleeding edge hoe instabieler het natuurlijk ook wordt. Ik moet gewoon nog even wennen aan een andere benadering.

Edit: To-do list toegevoegd aan de start post...

[ Voor 5% gewijzigd door -TheNose- op 10-09-2009 21:15 ]

• Petervanakelyen
To do list:

* Webcam aan de praat krijgen (slechte kwaliteit nu)
* Linux app vinden voor HTML/PHP programmering (tekst based)
* Laptop dicht > auto shutdown werkt niet
* Wireless connectie dropt elke xx minuten
* More to come...
Welke ubuntu release draai je nu ?
Voor de Camera + WLAN: wachten op updates, of zoeken naar een andere driver. Kan je voor dat programmeren niet iets zoals Notepad++ gebruiken ?

• -TheNose-
Petervanakelyen schreef op donderdag 10 september 2009 @ 21:58:
[...]

Welke ubuntu release draai je nu ?
Voor de Camera + WLAN: wachten op updates, of zoeken naar een andere driver. Kan je voor dat programmeren niet iets zoals Notepad++ gebruiken ?
Jaunty 64bit.

Notepad++ zal ik eens naar kijken maar de naam klinkt al goed. ;)

Net ook gnome do geinstalleerd, wat een aparte manier van navigatie, best innovatief! Die dock variant is wel te lelijk voor woorden dus die gebruik ik niet. AVN en Cairo maareens bekijken.

Verwijderd

Je zou voor HTML/PHP programmering eens naar bluefish of naar geany moeten kijken :

http://bluefish.openoffice.nl/

http://www.geany.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 17:53

evaarties

Powerball @ 12.582

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:07:
Je zou voor HTML/PHP programmering eens naar bluefish of naar geany moeten kijken :

http://bluefish.openoffice.nl/

http://www.geany.org/
Ik ben zeer goed te spreken over http://www.netbeans.org/ :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Hij update wel, maar upgrade niet standaard. Daarmee bedoel ik dus dat binnen de minor versions updates verschijnen in de vorm van nieuwe versies met een hoger revision number. Dus 3.0.1 -> 3.0.2. Daarmee blijft functionaliteit (en daarmee API's, shared library dependencies e.d.) gelijk en kan je erop vertrouwen dat iets wat je voor Jaunty maakt ook blijft werken op Jaunty. Security updates zitten doorgaans in revision numbers dus die komen mee met de andere bugfixes. Dus op 3.0 draaien betekent niet dat je niet ondersteund bent in bugfixes als 3.5 al uit is. Lees je maar eens in in hoe software wordt ontwikkeld als je dat niet begrijpt.

Pagina: 1 2 Laatste