Jeeej, karmic alpha 3 is gereleased! http://cdimage.ubuntu.com/releases/karmic/alpha-3/ Nu ook met een Kubuntu netbook remix! Ik kan niet wachten om die te installeren.
Ik heb het vast al eens gezegd: kijk ook eens naar emesene.Auredium schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:41:
Ik hbe Pidgin idd uitgeprobeerd voordat ik aMSN heb geinstalleerd. kreeg hem ook met veel gemak aan de praat maar de interface en de opties bevielen mij niet helemaal. Daarom heb ik aMSN geinstalleerd en dat bevalt mij presoonlijk wat beter.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
Of naar Jabbergertvdijk schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 14:13:
[...]
Ik heb het vast al eens gezegd: kijk ook eens naar emesene.
Verwijderd
Jabber is echt wel cool. Ik heb het laatst hier aan systeembeheer getoont. Je kunt gewoon een Jabber server installeren en daar met LDAP alle collega's ingooien. Dan heeft elke werknemer zijn eigen Jabber account en ook gelijk al zijn collega's in zijn lijst. Nu zit de helft hier op Skype, nog een aantal op MSN en weer een paar op een IRC kanaal. En iedereen gebruik hier zijn "prive" adres voor. Met Jabber heb je dit niet meer en hou je werk en prive mooi gescheiden. Nu hopen dat ze zo'n server de lucht in schoppen.
Verwijderd
Kamose ik heb hier ook geprobeerd om Jabber hier op te zetten, maar de meeste mensen zitten bij ons liever allemaal op IRC. Nu is IRC ook wel erg cool (net als Jabber overigens) dus ik houd het maar bij IRC.
Verwijderd
IRC is idd erg cool. Maar dat ik sommige collega's aan moet spreken via Skype andere via MSN en de rest via IRC is erg vervelend. Conference talk is dan ook niet meer mogelijk. Daarnaast moet ik ook elke keer iemand mailen om zijn of haar IM adres te verkrijgen. Jabber zou al deze problemen oplossen.
M'n oom heeft een simpele ubuntu pc en dat werkt allemaal prima, maar nu heeft ie zo'n budget videocamera gekocht en wil ie ineens video's gaan branden.
Weet iemand een geschikt programma om asf video te kunnen bewerken/converteren en er evt meteen een video DVD van te maken? Ik ben wel aan het rondzoeken geweest, maar alleen al het afspelen is onder ubuntu lastig zat.
Weet iemand een geschikt programma om asf video te kunnen bewerken/converteren en er evt meteen een video DVD van te maken? Ik ben wel aan het rondzoeken geweest, maar alleen al het afspelen is onder ubuntu lastig zat.
Verwijderd
Handbrake?
http://handbrake.fr
Veel Apple gebruikers zweren bij dit programma, maar het werkt ook onder Linux.
Of DVD styler?
http://www.dvdstyler.de
http://handbrake.fr
Veel Apple gebruikers zweren bij dit programma, maar het werkt ook onder Linux.
Of DVD styler?
http://www.dvdstyler.de
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 19:49 ]
Verwijderd
Ik heb hem dus hier (via de alpha2 geupgrade) en het werkt heerlijk. Op de installatie na dan, want grub2 had wat probleempjes maar die zouden bij alpha3 verholpen meoten zijn. De intel gpu drivers zijn een sprong vooruit, standby werkt bijzonder snel en opstarten is gebeurt tijdens het knipperen met je ogen. Sjiek, ik vond jaunty eigenlijk niet zo... Flash deed maar moeilijk, dat intel drivers gebeuren was niet goed voor de user experience. Hopelijk knallen ze firefox 3.5 asap in de repo'sMoiZie schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 13:36:
Jeeej, karmic alpha 3 is gereleased! http://cdimage.ubuntu.com/releases/karmic/alpha-3/ Nu ook met een Kubuntu netbook remix! Ik kan niet wachten om die te installeren.
Verwijderd
Firefox 3.5 zit al enige tijd in de repo. Ook in Jaunty trouwens.
Is gewoon de final release, hij heet alleen nog Shiretoko (de code name). Heb hem hier al enige tijd draaien.
sudo aptitude install firefox-3.5
Is gewoon de final release, hij heet alleen nog Shiretoko (de code name). Heb hem hier al enige tijd draaien.
Zit momenteel in NYC en heb gister een netbook gekocht.
Natuurlijk wilde ik er meteen Ubuntu netbook remix op gooien. Heb hem eerst zeg maar gebruikt vanaf USB stick en dus niet op me HD geinstalleerd. Maar op een of andere manier werkt wifi niet. (wat wel gewoon werkt vanuit windows XP).
Iemand enig idee hoe ik wifi aan de praat kan krijgen?
Heb een Toshiba NB205-N311/W
http://www.bestbuy.com/si...=product&id=1218093382420
ps.
Voor de mensen die zich afvragen hoe die werkt. Onder Xp uitstekent :-) (geluid is alleen aan de matige kant, maar aangezien ik die toch nooit gebruik zonder oordopjes is het een echte aanrader!)
Natuurlijk wilde ik er meteen Ubuntu netbook remix op gooien. Heb hem eerst zeg maar gebruikt vanaf USB stick en dus niet op me HD geinstalleerd. Maar op een of andere manier werkt wifi niet. (wat wel gewoon werkt vanuit windows XP).
ps.
Voor de mensen die zich afvragen hoe die werkt. Onder Xp uitstekent :-) (geluid is alleen aan de matige kant, maar aangezien ik die toch nooit gebruik zonder oordopjes is het een echte aanrader!)
Waarom komt ie dan niet via updates door? Dat is zeker gebruikelijke policy? Volgens mij had ik dat ook van 2 naar 3. Op Windows XP toendertijd zei Firefox 1.5 volgens mij ook niet dat ik moest updaten naar 2.0. Toen wist ik het niet eens dat er een nieuwe was. Ik snap die strategie niet helemaal.Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:00:
Firefox 3.5 zit al enige tijd in de repo. Ook in Jaunty trouwens.
sudo aptitude install firefox-3.5
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
Normaliter kies je 1 versie in die stop je in een release. Bij Firefox is dat in dit geval 3.0.x voor Jaunty. De reden hiervoor is dat je altijd een draaiend systeem wilt hebben. Als systeembeheerder wil je elk systeem kunnen updaten met de laatste security updates zonder dat je bang hoeft te zijn dat er allerlei functionaliteit stuk gaat met een update (bijvoorbeeld door gewijzigde configuratie bestanden of een gewijzigde API).
Ja dat is wel zo. Ik dacht alleen dat het voor zoiets als Ubuntu wel flexibeler was.
Hier op m'n werk werk ik met Fedora Core, weet even niet welke op dit moment, daar zit alleen nog FF 2 in. Als je dan veel uitzoekwerk hebt, op een gegeven moment wordt de boel zo traag. Toen kwam ik erachter dat het FF 2 was en dat je dus niet simpel kon updaten. (heb ook niet alle rechten maar wel yum waarin nieuwere FF niet te vinden was). Nu dus maar even zelf FF 3.5 gedownload en lokaal neergezet, werkt echt goed.
Hier op m'n werk werk ik met Fedora Core, weet even niet welke op dit moment, daar zit alleen nog FF 2 in. Als je dan veel uitzoekwerk hebt, op een gegeven moment wordt de boel zo traag. Toen kwam ik erachter dat het FF 2 was en dat je dus niet simpel kon updaten. (heb ook niet alle rechten maar wel yum waarin nieuwere FF niet te vinden was). Nu dus maar even zelf FF 3.5 gedownload en lokaal neergezet, werkt echt goed.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Voor oudere versies worden nog altijd veiligheidsupdates uitgerold. Dat was zo voor 1.x, dat is zo voor 2.x, en dat zal ook zo zijn voor 3.0.x!null schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 08:20:
[...]
Waarom komt ie dan niet via updates door? Dat is zeker gebruikelijke policy? Volgens mij had ik dat ook van 2 naar 3. Op Windows XP toendertijd zei Firefox 1.5 volgens mij ook niet dat ik moest updaten naar 2.0. Toen wist ik het niet eens dat er een nieuwe was. Ik snap die strategie niet helemaal.
Quote van de Mozilla-site:
Firefox 3.0.x will be maintained with security and stability updates until January 2010
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
net eens even KDE geprobeerd te installen naast Gnome. Het is bekend dat dit sowieso issues oplevert, maar het valt me wel op dat KDE veel zwaarder is (langere boottime en meer 'windows-like' geratel voordat er iets opstart) en in mijn config was het nog minder stabiel ook. Zwarte schermen en andere vastlopers.
Het belangrijkste nadeel van KDE vind ik toch wel dat je veel meer moet klikken en in allerlei menuutjes moet zoeken voordat je iets op kan starten. Heb me lijp gezocht naar de add/remove programs
Ik ga maar weer terug naar Gnome met compiz denk ik, ondanks dat de looks van KDE wel strakker zijn
Het belangrijkste nadeel van KDE vind ik toch wel dat je veel meer moet klikken en in allerlei menuutjes moet zoeken voordat je iets op kan starten. Heb me lijp gezocht naar de add/remove programs

Ik ga maar weer terug naar Gnome met compiz denk ik, ondanks dat de looks van KDE wel strakker zijn
Verwijderd
KDE is met name geschikt voor mensen die gek zijn op klikken met de muis en echt alles willen instellen. Ik werd echt altijd helemaal gek in KDE 3.5 door de grote hoeveelheid sub-menus, tabbladen, dropdown boxen en 100.000 andere instel mogelijkheden. Doe mij maar gewoon XFCE, Gnome, Fluxbox of Openbox.
Verwijderd
ja, dat klikken was me wel duidelijk geworden. ze hebben goed naar windows gekeken als het gaat om onoverzichtelijkheid
Verwijderd
Madwifi does the trickDark4ever schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 03:25:
Zit momenteel in NYC en heb gister een netbook gekocht.
ps.
kde vind ik gewoon een lust voor 't oog. Gnome reageerd wel chill nu ik het een aantal dagen gebruik.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:58:
KDE is met name geschikt voor mensen die gek zijn op klikken met de muis en echt alles willen instellen. Ik werd echt altijd helemaal gek in KDE 3.5 door de grote hoeveelheid sub-menus, tabbladen, dropdown boxen en 100.000 andere instel mogelijkheden. Doe mij maar gewoon XFCE, Gnome, Fluxbox of Openbox.
zijn er nog leuke gadgets/tooltjes zodat gnome 'ook' mooi (over done / zwaar / log) wordt?
Verwijderd
Ik installeer meestal als eerste Gnome Do. Werkelijk een prachtig stukje software mede dankzij dockyhimlims_ schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 16:18:
[...]
zijn er nog leuke gadgets/tooltjes zodat gnome 'ook' mooi (over done / zwaar / log) wordt?
http://do.davebsd.com/
En verder vind ik tasque wel heel cool en erg lekker werken
http://live.gnome.org/Tasque/Screenshots
En niet te vergeten Banshee natuurlijk
http://banshee-project.org/
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2009 16:28 ]
Banshee en Tasque snap ik in deze niet helemaal, volgens mij bedoelt 'ie meer eyecandy-dingenVerwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 16:26:
[...]
Ik installeer meestal als eerste Gnome Do. Werkelijk een prachtig stukje software mede dankzij docky
http://do.davebsd.com/
En verder vind ik tasque wel heel cool en erg lekker werken
http://live.gnome.org/Tasque/Screenshots
En niet te vergeten Banshee natuurlijk
http://banshee-project.org/
Ik zou zeggen, Compiz Fusion en Emerald voor de broodnodige transparantie en wobbly windows, Screenlets ter vervanging van wat Plasmoids, Do met Docky-theme of AWN voor een Apple-style dockbar en je bent al een heel eind op weg om mensen de ogen uit te steken
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Vet zeg, die wallpaper. Staat er ergens een handleiding van hoe die xml bestandjes werken? Ik zou best een tooltje kunnen maken dat zo'n xml genereert maar die moet natuurlijk na aanpassing ook weer automatisch worden ingelezen. (zelf nog niet gegoogled).Demoniac schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 17:03:
[...]
Banshee en Tasque snap ik in deze niet helemaal, volgens mij bedoelt 'ie meer eyecandy-dingen
Ik zou zeggen, Compiz Fusion en Emerald voor de broodnodige transparantie en wobbly windows, Screenlets ter vervanging van wat Plasmoids, Do met Docky-theme of AWN voor een Apple-style dockbar en je bent al een heel eind op weg om mensen de ogen uit te stekenOh en ik vind zelf deze wallpaper nog steeds erg leuk. (verandert met de dag mee)
Nog even over Karmic, deze heeft voor de intel video drivers standaard versie 2.8.0 op dit moment, en het is echt een genot. Ik plug een VGA stekker in mijn laptop (naar TV), start dat display tooltje uit de preferences en de TV springt meteen aan. Ook heb ik geen last meer van een 'halve' desktop (bij de oude drivers werd 2/3 van het 2e display niet gerefreshed... tja moeilijk uit te leggen maar het werkt nu wel iig
Verder reageert het hele systeem heel snel, bladeren in nautilus is ook sneller dan ik gewend was, en de login gaat ook erg seamless (in jaunty zag je het scherm een keer of wat knipperen als X initialiseerde).
Er zijn nog wel wat applicaties die af en toe crashen (evolution soms, ik had een gedit crash, en wat van die taakbalk applets). Niet heel storend maar duidelijk alpha trekjes
Kijk dat is het zichtbare resultaat van de (Intel) kernel mode setting https://lists.ubuntu.com/...vel/2009-June/028402.htmlVerwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:45:
[...]
en de login gaat ook erg seamless (in jaunty zag je het scherm een keer of wat knipperen als X initialiseerde).
Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor desktop, dat is ook een van de mooie dingen aan Linux, maar dat je je "lijp" hebt moeten zoeken naar "add/remove programs" onder KDE, is toch wel een beetje merkwaardige opmerking. Staat gewoon onder Kickoff → Programma's. Ik weet niet wat je dan allemaal hebt aangeklikt, maar veel eenvoudiger kan het volgens mij niet.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:49:
De nieuwe ATI driver, 9.8, is gearriveerd: meuk: ATI Catalyst Linux Display Driver 9.8
Nu is het dus ook mogelijk Jaunty te upgraden naar een nieuwere kernel zoals 2.6.29 of 2.6.30... maar is dat nuttig als je op dit moment geen problemen hebt? Of kan ik net zo goed nog 2,5 maand wachten op Karmic met de 2.6.31 kernel?
Nu is het dus ook mogelijk Jaunty te upgraden naar een nieuwere kernel zoals 2.6.29 of 2.6.30... maar is dat nuttig als je op dit moment geen problemen hebt? Of kan ik net zo goed nog 2,5 maand wachten op Karmic met de 2.6.31 kernel?
Hm, dat heb ik eigenlijk al tijden op het werk met Jaunty 9.04; ik heb de hele dag Evolution aanstaan en soms crashed hij ineens vanuit het niets bij het reply'en op een mail. Dit kan 10, 20, 30 keer goed gaan, maar opeens crashd het.Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:45:
[...]
Er zijn nog wel wat applicaties die af en toe crashen (evolution soms, ik had een gedit crash, en wat van die taakbalk applets). Niet heel storend maar duidelijk alpha trekjes
Binnenkort eens via de cli draaien en kijken wat hij teruggeeft, begint namelijk aardig irritant te worden. Had gehoopt dat het in Karmic wel gefixed zou zijn..
Ik hoop dat het energiebeheer in 9.10 ook verbeterd is.
Heb een tijdje 9.04 naar volle tevredenheid gedraaid op mijn Samsung NC10 maar helaas ging de batterij dan veel minder lang mee dan met XP. Ook had hij veel meer moeite met het afspelen van flash filmpjes op bijvoorbeeld youtube, dit werkt in XP allemaal wel helemaal perfect en vloeiend. Daarom staat nu XP er weer op, maar zodra 9.10 uitkomt ga ik nog een poging wagen!
Heb een tijdje 9.04 naar volle tevredenheid gedraaid op mijn Samsung NC10 maar helaas ging de batterij dan veel minder lang mee dan met XP. Ook had hij veel meer moeite met het afspelen van flash filmpjes op bijvoorbeeld youtube, dit werkt in XP allemaal wel helemaal perfect en vloeiend. Daarom staat nu XP er weer op, maar zodra 9.10 uitkomt ga ik nog een poging wagen!
Het energiebeheer wordt behoorlijk vernieuwd: http://www.ubuntu.com/tes.../alpha4#hal%20deprecationVinze schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:27:
Ik hoop dat het energiebeheer in 9.10 ook verbeterd is.
Ik ben ook zeer benieuwd of dit veel scheelt in de praktijk, ik vind de performance op mijn laptop (Toshiba Satellite P300D) ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat zal ook wel aan de batterij en CPU liggen.
Verwijderd
Hopelijk fixen ze in 9.10 ook het probleem dat ik soms met wireless heb. op sommige wireless netwerken word je om het half uur van het netwerk af gegooid terwijl ik onder Windows XP nergens last van heb.
Wat voor programma's gebruiken jullie trouwens om afbeeldingen te bewerken en om te tekenen?
Ik heb The Gimp erop staan maar die vind ik toch niet lekker werken, waarom weet ik niet maar het is wat onoverzichtelijk en werkt niet prettig met al die losse vensters.
Ik heb The Gimp erop staan maar die vind ik toch niet lekker werken, waarom weet ik niet maar het is wat onoverzichtelijk en werkt niet prettig met al die losse vensters.
Verwijderd
Ik heb nog niet veel alternatieven gevonden. Een tijdje PS Elements in Wine gedraaid, dat ging goed, maar de nieuwere versies zijn niet zo compatibel met Wine.Vinze schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:11:
Wat voor programma's gebruiken jullie trouwens om afbeeldingen te bewerken en om te tekenen?
Wat ik de beste optie vond was een RAW-conversie tool (ufraw geloof ik) waarvanuit GIMP opgestart wordt. Het schijnt wel dat er skins voor GIMP te krijgen zijn waardoor het qua UI wel aardig op Photoshop lijkt. Misschien is dat iets voor je.
Mijn conclusie is dat een goede fotobewerkingapp DE killerap voor Ubuntu zou zijn. Nu is die er niet en dat is de belangrijkste reden dat ik naar OS X geswitcht ben.
Verwijderd
Hm, bij mij was dat altijd precies andersomVerwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:20:
Hopelijk fixen ze in 9.10 ook het probleem dat ik soms met wireless heb. op sommige wireless netwerken word je om het half uur van het netwerk af gegooid terwijl ik onder Windows XP nergens last van heb.
Verwijderd
Nope, als het aan het netwerk had gelegen had ik er onder XP ook wel last van gehad.Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:49:
[...]
Hm, bij mij was dat altijd precies andersomje zegt ' sommige' netwerken, is daar iets specifieks mee aan de hand?
Vervelend probleem, bijna de enige reden waarom ik vaak weer onder XP verder moet werken.
Verwijderd
misschien moet je er maar een bug van registreren in launchpad. Meestal worden die wel voortvarend opgepakt.Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:22:
[...]
Nope, als het aan het netwerk had gelegen had ik er onder XP ook wel last van gehad.
Vervelend probleem, bijna de enige reden waarom ik vaak weer onder XP verder moet werken.
Gebruik The Gimp. Het werkt even anders maar daar wen je snel aan. Prima programma.Vinze schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:11:
Ik wil ook heel graag The Gimp gebruiken, maar ik kan er niet toe komen er eens echt goed voor te gaan zitten. Ik ben erg ervaren in Photoshop dus ik zit daar een beetje in vastgeroest. Daardoor kom ik gewoon niet los in The Gimp, waar alles net even anders en soms minder moet.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Verwijderd
Zal ik eens doen.Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 08:37:
[...]
misschien moet je er maar een bug van registreren in launchpad. Meestal worden die wel voortvarend opgepakt.
Ik vind Gimp ook niet echt prettig werken, Photoshop werkt gewoon erg prettig.AutoStatic schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:47:
[...]
Gebruik The Gimp. Het werkt even anders maar daar wen je snel aan. Prima programma.
Meestal open ik VirtualBox maar met een Windows XP install, niet echt ideaal maar het werkt.
Misschien niet helemaal het antwoord wat je zoekt, maar voor mijn vergelijkbare probleem heb ik als oplossing Lightroom in een XP virtualbox draaien. De virtualbox mag 1.5 GB RAM snoepen en het draait eigenlijk prima. Je zou dus photoshop in een XP virtualbox kunnen draaien.Room42 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:54:
Ik wil ook heel graag The Gimp gebruiken, maar ik kan er niet toe komen er eens echt goed voor te gaan zitten. Ik ben erg ervaren in Photoshop dus ik zit daar een beetje in vastgeroest. Daardoor kom ik gewoon niet los in The Gimp, waar alles net even anders en soms minder moet.
edit: met ^^ dus.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Photoshop vind ik ook een fijn programma. Ik heb er echter heel bewust voor gekozen om 100% Linux te draaien, dus ook geen VM's met Windows of Wine om bepaalde programma's te kunnen gebruiken. Ik zit dus ook met alle ongemakken, o.a. het moeten leren werken met The Gimp. Tot nu toe bevalt het me prima. Geef wel toe dat ik het niet 8 uur per dag gebruik ofzo.
Ja met m'n nieuwe PC met genoeg ram hoeft dat geen probleem meer te zijnSallin schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:20:
[...]
Misschien niet helemaal het antwoord wat je zoekt, maar voor mijn vergelijkbare probleem heb ik als oplossing Lightroom in een XP virtualbox draaien. De virtualbox mag 1.5 GB RAM snoepen en het draait eigenlijk prima. Je zou dus photoshop in een XP virtualbox kunnen draaien.
edit: met ^^ dus.
Nu zit ik steeds te photoshoppen op mijn nieuwe 2e handse macbook, werkt ook erg goed, ware het niet dat ie een beetje weinig ram heeft (2GB)
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik photoshop gebruik Adobe Photoshop (
) in combinatie met crossover office van codeweavers. Ik heb laatst zelfs voor de tweede keer een licentie aangeschaft voor het pakket (een paar versies nieuwer).
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Van wat ik ervan gelezen heb zouden de twee toch naast elkaar blijven bestaan omdat heel veel dingen aangepast moeten worden. Alles moet omgezet worden naar policykit en devicekit dus ik ben bang dat we met 9.10 niet gelijk deze veranderingen waar zullen nemen. Ook ik zit wel te wachten op betere energiebeheer waaronder een Hp dv2680 en ook hier een Samsung nc10 die ik echt niet weer om ga zetten naar Xp of Win7.Frank-NL schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:42:
[...]
Het energiebeheer wordt behoorlijk vernieuwd: http://www.ubuntu.com/tes.../alpha4#hal%20deprecation
Ik ben ook zeer benieuwd of dit veel scheelt in de praktijk, ik vind de performance op mijn laptop (Toshiba Satellite P300D) ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat zal ook wel aan de batterij en CPU liggen.
Ik heb hier een Mythbuntu mediaserver draaien en dat werkt echt het beste met Linux clients dus ik ga niet weer terug.
And this !! Is to go even further beyond!!!
Hulp nodig; ben super gefrustreerd over mijn i-pod nano 2g (met allerlaaste firmware). Alle programma's die ik gebruik werken even, en dan raakt er weer iets corrupt...... drama drama drama.
> kan iemand mij een goede mp3 speler aanbevelen. (graag met podcast support). die gewoon werkt met Ubuntu?
> kan iemand mij een goede mp3 speler aanbevelen. (graag met podcast support). die gewoon werkt met Ubuntu?
Songbird, in virtualbox. Hmm.. maar het werkt 100%.
[edit] gtkpod ..., het werkte, maar dan fucktie ie weer iets op.
[edit] gtkpod ..., het werkte, maar dan fucktie ie weer iets op.
[ Voor 40% gewijzigd door iBurger op 22-08-2009 18:10 ]
Verwijderd
Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een laptop. Flash gedownload, DivX gedownload. Films spelen nu goed, de standaard video player. Ook full screen werkt het perfect.
Ik heb alleen probleem als ik youtube filmpjes fullscreen ga afspelen. Dan hapert het beeld, terwijl het niet-fullscreen prima werkt. Ik heb al wat gebingt maar ik vind niet zo 1-2-3 een oplossing. Iemand dit al aan de hand gehad en een oplossing gevonden?
Ik heb alleen probleem als ik youtube filmpjes fullscreen ga afspelen. Dan hapert het beeld, terwijl het niet-fullscreen prima werkt. Ik heb al wat gebingt maar ik vind niet zo 1-2-3 een oplossing. Iemand dit al aan de hand gehad en een oplossing gevonden?
Draaien er al veel mensen Karmic? Ik draai nog steeds Intrepid omdat ik bij de release van Jaunty geen tijd had om alles te updaten. Nu heb ik die wel, maar heb ik niet zoveel zin om eerst Jaunty te draaien en snel daarna te updaten naar Karmic. Het gaat om Kubuntu btw.
Vroeger ging ik altijd overstag bij de laatste alpha, maar er waren meestal vier alpha's en vier beta's. Dat is nu wat anders geregeld
Is de stabiliteit al zover dat van dag tot dag werken prima lukt? Een enkele crash maakt me niet zo heel veel uit, als het meest onstabiele er maar uit is
Vroeger ging ik altijd overstag bij de laatste alpha, maar er waren meestal vier alpha's en vier beta's. Dat is nu wat anders geregeld
Hmm ik heb ook wel weer zin in wat nieuws, alleen niet echt zin in ellende... Denk dat ik nog maar even wacht tot er op zijn minst een beta is dus.
Weet iemand trouwens wat de beweegredenen zijn om pidgin eruit te gooien?
Weet iemand trouwens wat de beweegredenen zijn om pidgin eruit te gooien?
Heb het van de week even in een VM gedraaid. Ik vind het er tot zover niet heel bijzonder uit zien. Onder de motorkap is er van alles gebeurd maar een nieuwe theme is er jammer genoeg niet. Weet iemand of er nog een nieuwe standaard theme gaat komen voor de release of blijven we lekker bij human?
Sja zo gaat het met iedere ubuntu update. Ieder half jaar een compleet nieuwe theme zou ook wel wat teveel van het goede worden denk ik. Bij windows moet je ook gemiddeld iets van 3 jaar met een theme doen, alleen dan wordt er in de tussentijd onder de motorkap ook nauwelijks iets verbeterd (alleen gefixt).Truss schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:45:
Heb het van de week even in een VM gedraaid. Ik vind het er tot zover niet heel bijzonder uit zien. Onder de motorkap is er van alles gebeurd maar een nieuwe theme is er jammer genoeg niet. Weet iemand of er nog een nieuwe standaard theme gaat komen voor de release of blijven we lekker bij human?
Ieder half jaar is inderdaad een beetje te veel van het goede. Ik hoopte alleen dat het bruin wat minder overheersend zou zijn met de koala. Hier zei Shuttleworth al iets over een mogelijk nieuwe default theme. Maar ach, ik vind bruin nog altijd beter als die zwarte themes. Dat contrasteerd zo enorm met witte webpages.mcDavid schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 22:06:
[...]
Sja zo gaat het met iedere ubuntu update. Ieder half jaar een compleet nieuwe theme zou ook wel wat teveel van het goede worden denk ik. Bij windows moet je ook gemiddeld iets van 3 jaar met een theme doen, alleen dan wordt er in de tussentijd onder de motorkap ook nauwelijks iets verbeterd (alleen gefixt).
Ik heb weinig succes met Quake Live! (wat sinds vorige week ook op Linux/Mac via Firefox werkt). Het vervelende is dat ie steeds op andere manieren vastloopt, ene keer alleen het betreffende tabblad, andere keer heel FireFox, en als klap op de vuurpijl full system hang. Iemand zo enig idee hoe ik de fouten kan nagaan? (ben nu niet thuis, dus kan niet testen, ik heb ergens zo'n idee dat GnomeDo er misschien iets mee te maken heeft, maar dat moet ik dus nog uitvogelen)
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Ik heb Karmic op twee machines draaien. Ik wilde ze allebei up2date houden. Mijn laptop (Samsung NC20) heb ik echter opnieuw geinstalleerd met een oude alpha aangezien ik geen beeld meer kreeg na een update.
Bij de andere machine heb ik problemen met het netwerk. Er wordt eerst een lookup gedaan (voor elke netwerkaanvraag) van ongeveer 7 seconden, daarna wordt de webpagina of wat dan ook pas geladen. Ik heb het nog niet kunnen fixen of ergens anders kunnen vinden. Ik ga er vandaag nog even naar zoeken en anders een bugrapport typen.
Dus je kan Karmic testen, maar als je echt afhankelijk bent van je machine zou ik het niet doen zoals altijd met Alpha's en Beta's.
Bij de andere machine heb ik problemen met het netwerk. Er wordt eerst een lookup gedaan (voor elke netwerkaanvraag) van ongeveer 7 seconden, daarna wordt de webpagina of wat dan ook pas geladen. Ik heb het nog niet kunnen fixen of ergens anders kunnen vinden. Ik ga er vandaag nog even naar zoeken en anders een bugrapport typen.
Dus je kan Karmic testen, maar als je echt afhankelijk bent van je machine zou ik het niet doen zoals altijd met Alpha's en Beta's.
Ik heb QL een half uurtje getest, en werkt perfect. Ik gebruik de open source ati drivers op een mobility radeon x1650 pro, ubuntu 9.04 én Gnome Do Docky. Compositing staat gewoon aan.letatcest schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:27:
Ik heb weinig succes met Quake Live! (wat sinds vorige week ook op Linux/Mac via Firefox werkt). Het vervelende is dat ie steeds op andere manieren vastloopt, ene keer alleen het betreffende tabblad, andere keer heel FireFox, en als klap op de vuurpijl full system hang. Iemand zo enig idee hoe ik de fouten kan nagaan? (ben nu niet thuis, dus kan niet testen, ik heb ergens zo'n idee dat GnomeDo er misschien iets mee te maken heeft, maar dat moet ik dus nog uitvogelen)
ik was er idd. achter dat als ik dekstop effects uitzet... de boel gewoon werkt (maar ik ben dus nogal aan zoom gewend geraakt...)Crackh34d schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 11:03:
[...]
Ik heb QL een half uurtje getest, en werkt perfect. Ik gebruik de open source ati drivers op een mobility radeon x1650 pro, ubuntu 9.04 én Gnome Do Docky. Compositing staat gewoon aan.
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Een probleem, met de vraag of anderen daar ook last van hebben/hadden, en eventueel een oplossing weten:
Betreft het vanuit nieuwsgroepen downloaden van bestanden met "speciale" karakters, zoals die met accenten en trema's: éèáàëä, dat soort tekens dus.
Er wordt gebruik gemaakt van nzb's waarbij geen speciale tekens in de nzb-naam zitten, maar wel speciale tekens in de bestandsnamen waarnaar in de nzb verwezen wordt.
Wat gebeurt er:
Bij SABnzbd+ stopt het decoderen zodra een bestand met zo'n speciaal teken is gedownload. SABnzbd+ gaat vervolgens vrolijk door met downloaden van de rest van de queue, maar geen enkel bestand wordt daarna nog gedecodeerd.
Bij NNTPGrab is dit verschijnsel nog beter te zien. Bestanden worden in deeltjes binnengehaald, en vervolgens gedecodeerd en samengevoegd tot compleet bestand. Zodra het echter een bestand met speciaal karakter betreft, valt NNTPGrab helemaal weg/uit zodra het decoderen van een dergelijk bestand begint. Deeltjes van het bestand worden dus gedownload, maar zodra ze moeten worden samengevoegd tot het bestand met een speciaal karakter in de naam gaat het mis. Van parren en/of rarren is dan nog geen sprake geweest, dus dat kan het probleem niet zijn.
Als ik deze bestanden via Windows download, naar dezelfde schijf via dezelfde nzb en bijvoorbeeld ook met SABnzbd+, dan gaat alles wel goed. De bestanden kan ik daarna ook gewoon bekijken in Kubuntu, inclusief de speciale karakters. Overigens biedt aanvinken van "Replace illegal characters in foldernames" in SABnzbd+ onder Linux ook geen soelaas.
Het probleem lijkt me dan ook te zitten in het decoderen via yEnc onder Linux. De gebruikte character-set is UTF-8, en het schijnt dat yEnc daar inderdaad problemen mee heeft. Hebben anderen dit probleem ook ervaren, en er eventueel een oplossing voor?
Betreft het vanuit nieuwsgroepen downloaden van bestanden met "speciale" karakters, zoals die met accenten en trema's: éèáàëä, dat soort tekens dus.
Er wordt gebruik gemaakt van nzb's waarbij geen speciale tekens in de nzb-naam zitten, maar wel speciale tekens in de bestandsnamen waarnaar in de nzb verwezen wordt.
Wat gebeurt er:
Bij SABnzbd+ stopt het decoderen zodra een bestand met zo'n speciaal teken is gedownload. SABnzbd+ gaat vervolgens vrolijk door met downloaden van de rest van de queue, maar geen enkel bestand wordt daarna nog gedecodeerd.
Bij NNTPGrab is dit verschijnsel nog beter te zien. Bestanden worden in deeltjes binnengehaald, en vervolgens gedecodeerd en samengevoegd tot compleet bestand. Zodra het echter een bestand met speciaal karakter betreft, valt NNTPGrab helemaal weg/uit zodra het decoderen van een dergelijk bestand begint. Deeltjes van het bestand worden dus gedownload, maar zodra ze moeten worden samengevoegd tot het bestand met een speciaal karakter in de naam gaat het mis. Van parren en/of rarren is dan nog geen sprake geweest, dus dat kan het probleem niet zijn.
Als ik deze bestanden via Windows download, naar dezelfde schijf via dezelfde nzb en bijvoorbeeld ook met SABnzbd+, dan gaat alles wel goed. De bestanden kan ik daarna ook gewoon bekijken in Kubuntu, inclusief de speciale karakters. Overigens biedt aanvinken van "Replace illegal characters in foldernames" in SABnzbd+ onder Linux ook geen soelaas.
Het probleem lijkt me dan ook te zitten in het decoderen via yEnc onder Linux. De gebruikte character-set is UTF-8, en het schijnt dat yEnc daar inderdaad problemen mee heeft. Hebben anderen dit probleem ook ervaren, en er eventueel een oplossing voor?
Ik heb er met hellanzb voor zover ik weet geen last van.
Alpha 5 is gereleased van Karmic Koala. Erg irritant, dinsdag heb ik 300 MB aan packages binnen gehaald vanwege KDE 4.3.1 en nu moet ik weer 300 MB aan packages binnenhalen.
Soms is de logica ver te zoeken. Dan staat er 'need to download 300MB' after installation 20KB will be used'. Right, en de package cache dan?

een hoop bestanden worden overschreven, dus het kan kloppen dat je veel meer moet downloaden dan dat het uiteindelijk aan extra schijfruimte kost.MoiZie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:05:
Alpha 5 is gereleased van Karmic Koala. Erg irritant, dinsdag heb ik 300 MB aan packages binnen gehaald vanwege KDE 4.3.1 en nu moet ik weer 300 MB aan packages binnenhalen.Soms is de logica ver te zoeken. Dan staat er 'need to download 300MB' after installation 20KB will be used'. Right, en de package cache dan?
Verder weet ik niet of er een logica achter zit maar de releases volgen een héél strak schema, wat je hier kunt raadplegen: https://wiki.ubuntu.com/KarmicReleaseSchedule
Dat weet ik, dat is ook logisch, maar zeg dan niet dat maar 10KB wordt gebruikt of zo, want die packages blijven allemaal in /var/apt/cache staan... En dat kost nog steeds schijfruimte. Ik kwam daarachter toen iemand me vroeg hoeveel zo'n linux installatie nou kost aan HDD ruimte. Toen liet ik er een disk analyzer op los en schrok ik van de hoeveelheid, maar bijna 70% zat in packages!mcDavid schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 10:20:
[...]
een hoop bestanden worden overschreven, dus het kan kloppen dat je veel meer moet downloaden dan dat het uiteindelijk aan extra schijfruimte kost.
Verder weet ik niet of er een logica achter zit maar de releases volgen een héél strak schema, wat je hier kunt raadplegen: https://wiki.ubuntu.com/KarmicReleaseSchedule
Keertje
of
Runnen?
code:
1
| sudo aptitude clean |
of
code:
1
| sudo aptitude autoclean |
Runnen?
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Ik vind het juist handig/fijn, ik gebruik het als ik een package een upgrade heb gegeven die niet goed uitpakt. Package uit cache forceren en oude versie staat er weer op, volgens mij is er ook een optie in synaptic of apt waar je kunt aangeven dat packages niet in cache blijven staan.MoiZie schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:04:
[...]
Dat weet ik, dat is ook logisch, maar zeg dan niet dat maar 10KB wordt gebruikt of zo, want die packages blijven allemaal in /var/apt/cache staan... En dat kost nog steeds schijfruimte. Ik kwam daarachter toen iemand me vroeg hoeveel zo'n linux installatie nou kost aan HDD ruimte. Toen liet ik er een disk analyzer op los en schrok ik van de hoeveelheid, maar bijna 70% zat in packages!
Heren,
ik heb ClamAV erop staan, maar voorzover ik begrijp is dat een 'on-demand' scanner die je eventueel een planning mee kunt geven.
Is er ook een AV voor Ubuntu die gewoon continue op de achtergrond actief is? Op mijn Vista bak heb ik gewoon NIS2009 draaien die alles in de smiezen houd, dus vage websites, bestanden die je download die iets bevatten, etc. Onder Ubuntu moet ik manueel opdracht geven een scan te doen van het systeem.
ik heb ClamAV erop staan, maar voorzover ik begrijp is dat een 'on-demand' scanner die je eventueel een planning mee kunt geven.
Is er ook een AV voor Ubuntu die gewoon continue op de achtergrond actief is? Op mijn Vista bak heb ik gewoon NIS2009 draaien die alles in de smiezen houd, dus vage websites, bestanden die je download die iets bevatten, etc. Onder Ubuntu moet ik manueel opdracht geven een scan te doen van het systeem.
Volgens mij is er een versie van AVG Free voor Linux. Ik heb het één keer uitgeprobeerd, en het werkte wel, maar het lag er snel terug af, omdat er toch zo goed als geen virii bestaan voor Linux.HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:01:
Heren,
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Zo goed als geen zijn er toch een paar, en wat voor reden moet ik hebben om het risico te willen lopen? Ik ken AVG niet als een resource-hog...
Als ik de machine wil gebruiken voor serieuzere zaken zoals Internetbankieren, Werkmail enzo, lijkt het me prettig als de machine beschermd is tegen spy/malware en virii.
Geen dom idee toch
Als ik de machine wil gebruiken voor serieuzere zaken zoals Internetbankieren, Werkmail enzo, lijkt het me prettig als de machine beschermd is tegen spy/malware en virii.
Geen dom idee toch
Nee, inderdaad.HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:11:
Zo goed als geen zijn er toch een paar, en wat voor reden moet ik hebben om het risico te willen lopen? Ik ken AVG niet als een resource-hog...
Geen dom idee toch
Hier kan je AVG Free 8.5 voor Linux downloaden: http://free.avg.com/download?prd=afl
Als je systeem up 2 date is lijkt me het installeren van een AV vrij nutteloos. Immers heeft je browser geen root rechten dus in mijn ogen is malware vrij kansloos.
Ok, dat is allemaal probleemloos verlopen, 'installation succesfull'. Echter - waar vind ik het programma nu? Hij verschijnt nergens in een menu en kan hem ook via de file browser niet vinden.Petervanakelyen schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:15:
[...]
Nee, inderdaad.
Hier kan je AVG Free 8.5 voor Linux downloaden: http://free.avg.com/download?prd=afl
De virusscanners van Linux zijn dan ook primair bedoeld voor non-Linux computersMiki schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:21:
Als je systeem up 2 date is lijkt me het installeren van een AV vrij nutteloos. Immers heeft je browser geen root rechten dus in mijn ogen is malware vrij kansloos.
Als jij een geïnfecteerd bestand binnen krijgt, heeft deze geen kans op je eigen systeem. Als je die echter doorspeelt via mail/msn/ftp whatever kunnen anderen er nog wel geïnfecteerd door raken. Door van tevoren te scannen voorkom je (zover mogelijk) het probleem dat jijzelf ook een virus kan verspreiden.
locate?HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:27:
[...]
Ok, dat is allemaal probleemloos verlopen, 'installation succesfull'. Echter - waar vind ik het programma nu? Hij verschijnt nergens in een menu en kan hem ook via de file browser niet vinden.
locate avg
Daarnaast geeft GDebi afaik gewoon aan waar de onderdelen van het pakketje komen te staan. Enige opties: /usr/bin/avg, /usr/local/bin/avg of /opt/avg (als het avg heet tenminste...).
[ Voor 28% gewijzigd door mithras op 06-09-2009 13:55 ]
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=136064HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:27:
[...]
Ok, dat is allemaal probleemloos verlopen, 'installation succesfull'. Echter - waar vind ik het programma nu? Hij verschijnt nergens in een menu en kan hem ook via de file browser niet vinden.
Staat die niet gewoon bij Hulpprogramma's ofzo ?
EDIT: Je moet dus even een Terminal starten en "sudo avggui" uitvoeren
EDIT: Je moet dus even een Terminal starten en "sudo avggui" uitvoeren
Ik heb beide tips gevolgd, de post van Crackhead linkt naar een forum waarvan in de instructies precies volgde, en de tip van Peter gaf 'unknown command or file' 
Ik heb na het volgen van Crackhead's link inderdaad nu een shortcut gekregen naar AVG. Echter, als ik die opstart (en mijn admin ww moet invoeren) gebeurt er daarna.... niks. 'Zandloper' verdwijnt en systeem blijft idle
Ik heb na het volgen van Crackhead's link inderdaad nu een shortcut gekregen naar AVG. Echter, als ik die opstart (en mijn admin ww moet invoeren) gebeurt er daarna.... niks. 'Zandloper' verdwijnt en systeem blijft idle
Open dan even je terminal en check de output. Heb je al een locate gedaan (en dan voor avggui natuurlijk)?
Beste HTT-Thalan, Linux is geen Windows. Het is een totaal ander besturingssysteem. Met zijn eigen eigenaardigheden, voordelen en nadelen. Je hebt dan ook niks aan Windows manieren om je besturingssysteem te beveiligen zoals AV software. Linux is zo opgebouwd dat virussen weinig kans hebben. Bovendien wordt Linux verhoudingsgewijs nog te weinig gebruikt om interessant te zijn voor de mensen die de virussen in de wereld helpen. Kortom, laat lekker zitten die virusscanner
In feite doe je 2x hetzelfde, daarom ook dat ze allebei niet werkenHTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:08:
Ik heb beide tips gevolgd, de post van Crackhead linkt naar een forum waarvan in de instructies precies volgde, en de tip van Peter gaf 'unknown command or file'
De guide in de link van Crackhead start gewoon de executable "avggui", alleen via een snelkoppeling.
Natuurlijk doet die snelkoppeling niets, want "avggui" kan hij helemaal niet vinden. Die guide is ook al behoorlijk oud (voor Ubuntu 7.04).
Ik heb er geen bewijs voor, maar als je een beetje weldenkend persoon bent verspreid je onder Linux toch niet zomaar een virus? Ik zie het nut van een virusscanner onder linux iig nog niet in.mithras schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:52:
[...]
De virusscanners van Linux zijn dan ook primair bedoeld voor non-Linux computers
Als jij een geïnfecteerd bestand binnen krijgt, heeft deze geen kans op je eigen systeem. Als je die echter doorspeelt via mail/msn/ftp whatever kunnen anderen er nog wel geïnfecteerd door raken. Door van tevoren te scannen voorkom je (zover mogelijk) het probleem dat jijzelf ook een virus kan verspreiden.
Tja, dat zou door netbooks nog wel eens kunnen veranderen omdat die gebruikt worden voor de zaken waar je als cracker of wat dan ook in geïnteresseerd bent als mail, bankier, creditcard. Vergeet niet dat een hoop mensen die daarop linux gebruiken dat niet bewust doen, maar alleen de applicaties gebruiken. Ze houden zich dan ook vaak minder met beveiliging bezig.knakworst schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:50:
[...]
Ik heb er geen bewijs voor, maar als je een beetje weldenkend persoon bent verspreid je onder Linux toch niet zomaar een virus? Ik zie het nut van een virusscanner onder linux iig nog niet in.
Op dit moment draai ik ook geen virusscanner onder linux, maar ik zie me dat in de komende 5 jaar wel doen. Dus zo gek is het niet.
Volgens mij zijn er ook meerdere alternatieven gebaseerd op de CLAM AV bibliotheken.
Natuurlijk wel! Er was laatst een bericht dat torrentsites steeds meer virussen kennen (weet niet meer waar ik het had gelezen). Als jij een album download waarin in een van de 12 nummers een virus zit heb jij er geen last van. Misschien werkt dat ene nummer niet, maar dat neem je voor lief.knakworst schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:50:
[...]
Ik heb er geen bewijs voor, maar als je een beetje weldenkend persoon bent verspreid je onder Linux toch niet zomaar een virus? Ik zie het nut van een virusscanner onder linux iig nog niet in.
Vervolgens vraagt je buurjongen/vriend/kennis of hij dat van je mag kopieren, zelf downloaden duurt zo lang. Je zet je ftp open oid en hij heeft het virus te pakken. Híj heeft er wel last van.
Zelf draai ik ook geen virusscanner (mensen moeten zelf eigen spullen beschermen, ben ik van mening), maar dit is wel dé reden dan mensen een virusscanner onder Linux draaien. Inderdaad, zelf besmet raken lukt niet zo gauw. Als jij dat ding vrolijk op een usb stick zet en er mee gaat rondstrooien moet je daar wel mee uitkijken.
Als dat nummer niet werkt, verwijder je het toch, en ga je het niet mee doorgeven met de rest ?
Anders krijg je binnen een seconde weer van je buurjongen te horen: "Hé, dat nummer werkt niet. Hoe komt dat ?"
Anders krijg je binnen een seconde weer van je buurjongen te horen: "Hé, dat nummer werkt niet. Hoe komt dat ?"
Ik wil best aannemen dat Linux zo veilig is als jullie zeggen, maar nogmaals, waarom het risico lopen - het is niet alsof ik mijn systeem bottleneck door een simpele AV erbij te draaien.
Overigens heb ik AVG er maar weer afgegooid omdat ik er toch niks mee kan doen en voorlopig ga ik het systeem niet voor belangrijke zaken gebruiken. Tijdje geleden heb ik mijn eigen desktop geprobeerd onder SUSE te draaien en dat ging hopeloos mis: Suse wilde geen (verschillende reso) dualscreen, mijn XFI werd niet ondersteund, etc. Ik heb nu een oude Optiplex met Ubuntu 9 draaien en probeer daar alles op te draaien wat ik met mijn desktop ook zou willen. Pas als alles uitgevlakt is qua problemen doe ik weer een poging op mijn eigen pc.
Ik zie toch voordelen in de mindere systeembelasting, meer grafische opleuking en grotere softwarebibliotheek, maar 'even' een poortje openzetten of 'even' een instelling wijzigen onder Linux is gewoon vet lastig als je al 15 jaar windows en dos gewend bent.
Via tuxfiles.org ben ik al een hoop verder gekomen iig.
Overigens heb ik AVG er maar weer afgegooid omdat ik er toch niks mee kan doen en voorlopig ga ik het systeem niet voor belangrijke zaken gebruiken. Tijdje geleden heb ik mijn eigen desktop geprobeerd onder SUSE te draaien en dat ging hopeloos mis: Suse wilde geen (verschillende reso) dualscreen, mijn XFI werd niet ondersteund, etc. Ik heb nu een oude Optiplex met Ubuntu 9 draaien en probeer daar alles op te draaien wat ik met mijn desktop ook zou willen. Pas als alles uitgevlakt is qua problemen doe ik weer een poging op mijn eigen pc.
Ik zie toch voordelen in de mindere systeembelasting, meer grafische opleuking en grotere softwarebibliotheek, maar 'even' een poortje openzetten of 'even' een instelling wijzigen onder Linux is gewoon vet lastig als je al 15 jaar windows en dos gewend bent.
Via tuxfiles.org ben ik al een hoop verder gekomen iig.
Bedenk (of becijfer
) es hoeveel tijd het je gekost heeft om in Windows op het niveau te raken waar je nu bent. Ooit ben je met Windows ook van nul begonnen - dat is met Linux ook het geval. Maak je hoofd leeg en stel vragen in plaats van aannames te doen. Dat lijkt hulpeloos, maar met je Windows-kennis ben je bitter weinig, en hoe sneller je je dat realiseert, hoe sneller je dingen zal oppikken, en hoe minder frustratie het oplevert.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dat klopt wat je zegt, en ik probeer dat wat je zegt ook te doen. Ik ben heel visueel ingesteld echter, ik zie alles in plaatjes. Als ik aan het bestandssysteem van dos/windows denk kan ik die structuur heel duidelijk voor me zien, en is het lastig om dat van Linux te bevatten terwijl de uitleg daartoe (o.a. van tuxfiles) heel simpel is.
Ja, dat klopt wel. In Windows is echt overal een GUI voor, het gebeurt héél zelden dat je een CMD venster moet openen. In Linux is de Terminal het belangrijkste deel van het OSHTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 20:42:
Dat klopt wat je zegt, en ik probeer dat wat je zegt ook te doen. Ik ben heel visueel ingesteld echter, ik zie alles in plaatjes. Als ik aan het bestandssysteem van dos/windows denk kan ik die structuur heel duidelijk voor me zien, en is het lastig om dat van Linux te bevatten terwijl de uitleg daartoe (o.a. van tuxfiles) heel simpel is.
Nu ben ik na een tijdje oefenen wel met Linux weg, maar dat komt door volhouden en niet overal een GUI-alternatief voor te zoeken.
Dat kan ik begrijpenHTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 20:42:
[stijn@hermes ~]$ ls / bin boot dev etc home lib lost+found media mnt opt proc root sbin srv sys tmp usr var
bin: binaries (de essentials)
boot: kernel, ramdisk, grub dumpt er ook z'n configuratiebestanden
dev: device files (UNIX en Linux mappen apparaten naar bestanden (klinkt vreemd, maar je kan bv. cat /dev/sdb doen om je harde schijf te 'lezen'
etc: configuratiebestanden:
home: map die de gebruikersmappen omvat
lib: bibliotheken (de essentials)
lost+found: eigen aan ext3, daar worden teruggevonden bestanden in opgeslagen (weliswaar met onherkenbare namen meestal

media: map waar standaard verwijderbare media in aangekoppeld worden (in submappen daarvan)
mnt: relikwie, oorspronkelijk bedoeld als locatie om tijdelijk opslag aan te koppelen
proc: virtueel bestandssysteem dat toegang geeft tot een hele hoop systeemgegevens (beetje vergelijkbaar met sys)
root: homedir van de root user
sbin: binaries voor de superuser (onder slackware bv. zul je die niet rechtstreeks kunnen aanspreken als gewone gebruiker, /sbin en /usr/sbin zitten meestal wel in het $PATH bij de meeste distro's)
srv: bedoeld voor serverdingen (HTTP server, FTP server, etc.)
tmp: tijdelijke bestanden
usr: map waarin het grootste deel van de binaries en bibliotheken eindigen (resp. /usr/bin, /usr/sbin en /usr/lib/), maar waar ook onder andere documentatie zit (/usr/doc/) en vertalingen van programma-interfaces (grafisch of CLI)
var: voor logbestanden, statusbestanden (bv. draait een service of niet), lockbestanden, etc.
Als het je intrigeert (en diepgaandere kennis ervan zal zeker helpen) dan kan je altijd de LFS (Linux Filesystem Hierarchy) standard er es op nalezen, dat is best verhelderend. De afkortingen kunnen voor de leek op het eerste zicht best warrig lijken, maar in een terminal is /usr/sbin makkelijker in te tikken dan C:\Programs\
Ik heb nog eens bij de reacties gekeken op het forum, en het is heel logisch dat de GUI niet opgestart wordt. Het is namelijk zo dat de nieuwe AVG Free for Linux helemaal geen GUI meer heeftHTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 14:08:

Kijk, dat was nuttig geweest om te weten toen ik ermee aan het stoeien wasCrackh34d schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:17:
[...]
Ik heb nog eens bij de reacties gekeken op het forum, en het is heel logisch dat de GUI niet opgestart wordt. Het is namelijk zo dat de nieuwe AVG Free for Linux helemaal geen GUI meer heeft
als mijn videokaart terug is van reparatie (krijg hopelijk gewoon een nieuwe) ga ik misschien nog wel eens een poging doen mijn Vista x64 te vervangen voor Ubuntu.
Hoe is jullie ervaring met dualscreen onder Ubuntu? En word de XFI Gamer ondertussen ondersteund? Ik kreeg onder SUSE toen beiden niet werkend, vanwege de verschillende resoluties: 20" 1680*1050 hoofdscherm en daarnaast een 17" 1280*1024. Na heel veel gepiel de Nvidia drivers wel gaande gekregen, maar nooit zover gekomen dat ik er ook echt een game op kon starten - dat is op mijn optiplexje wel gelukt vandaag, steam installeren en daarop een game gespeeld, maar vanwege de Intel 915 videokaart geen CSS ofzo kunnen testen.
Ikzelf heb een ATI Mobility radeon x1650 Pro op een Thinkpad T60p en de opensource radeon drivers, en met behulp van Fn+F7 switch ik tussen scherm van laptop, extern scherm, of beide. Als het extern scherm een andere resolutie heeft dan het scherm van mijn laptop is dat ook geen probleem.
Met de NVIDIA drivers heb ik dan weer geen ervaring
Met de NVIDIA drivers heb ik dan weer geen ervaring
Ik heb begrepen dat de laatste Ubuntu iets beter met dual screens zou moeten omgaan. Creatives kaarten worden matig ondersteund onder Linux - hoe ouder hoe beter - voor jouw X-Fi denk ik dat er momenteel alleen een binaire 64 bit driver (jaja... van Creative) beschikbaar is.
Als ik het goed heb is er onlangs voor één van de recentere Creative-kaarten ondersteuning geïntegreerd in het standaard geluidssysteem, ALSA. Als je de link bekijkt zul je zien dat er inderdaad ondersteuning is toegevoegd voor de X-Fi, maar de mogelijkheid bestaat dat je ofwel een nieuwere kernel zal moeten installeren of alsa zal moeten hercompileren.
Persoonlijk vind ik Creative je reinste rommel maar goed
Als ik het goed heb is er onlangs voor één van de recentere Creative-kaarten ondersteuning geïntegreerd in het standaard geluidssysteem, ALSA. Als je de link bekijkt zul je zien dat er inderdaad ondersteuning is toegevoegd voor de X-Fi, maar de mogelijkheid bestaat dat je ofwel een nieuwere kernel zal moeten installeren of alsa zal moeten hercompileren.
Persoonlijk vind ik Creative je reinste rommel maar goed
[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 06-09-2009 21:37 ]
Naja, rommel... onder Windows (wat ik de rest van mijn computerend level gedraaid heb) en dos is creative de onbetwiste koning vind ik, puur door de prijs/kwaliteit verhouding. Voor een paar tientjes krijg je een geluidskaart met sublieme ondersteuning, echt álles werkt ermee en ze zijn enorm robuust en simpel. Het is gewoon een goed product, en met een leuke high-end lijn als je wat dieper in de audio wilt duiken.
Voor Linux ligt het iets anders, daar kijk je naar de ondersteuning van de chipset an sich en niet de fabrikant, want die doet er in de meeste gevallen niet toe, behalve bij Creative... ik heb een onboard geluidskaart, ook 5.1, die out-of-the-box gewoon met linux werkt, maar dat is gewoon zo'n crappy AC97 realtek geval (MSI bordje). Ik werk liever op de XFI als je het mij vraagt, veel minder systeembelasting bij het gamen en erg goed geluid.
Ik heb zojuist via via via wel een driver gevonden voor de XFI onder Linux, 32 én 64bit zelfs, maar wel een 'tarball' archief. Dat schijnt het meeste kutte te zijn om werkend te krijgen, als ik de tuxfiles erop nalees.
Voor Linux ligt het iets anders, daar kijk je naar de ondersteuning van de chipset an sich en niet de fabrikant, want die doet er in de meeste gevallen niet toe, behalve bij Creative... ik heb een onboard geluidskaart, ook 5.1, die out-of-the-box gewoon met linux werkt, maar dat is gewoon zo'n crappy AC97 realtek geval (MSI bordje). Ik werk liever op de XFI als je het mij vraagt, veel minder systeembelasting bij het gamen en erg goed geluid.
Ik heb zojuist via via via wel een driver gevonden voor de XFI onder Linux, 32 én 64bit zelfs, maar wel een 'tarball' archief. Dat schijnt het meeste kutte te zijn om werkend te krijgen, als ik de tuxfiles erop nalees.
Verwijderd
Ik raad je zeker aan om dit eens te lezen dat maakt alles een stuk duidelijker:HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 20:42:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Geweldig leuk stuk om te lezen, in 1 ruk uitgelezen. Maakt inderdaad een heel groot stuk duidelijk over hoe je erin moet staan om aan Linux te beginnen.Verwijderd schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:20:
[...]
Ik raad je zeker aan om dit eens te lezen dat maakt alles een stuk duidelijker:
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm
Ik wil inderdaad, zoals hij onderaan stelt, een veilig OS met grafische mogelijkheden, en windows is het gewoon nét niet. MacOS echter, betekent een investering van dubbel het normale bedrag voor een apparaat wat ook nog eens afschuwelijk lelijk is, maar vooral: combo-verkoop - ik kan niet (niet legaal althans) gewoon MacOS op mijn desktop zetten - met Linux kan dat wel.
Wat ik verwacht: Mooie grafische omgeving, een omgeving die helemaal op mijn wensen is ingericht qua layout, kleuren, functies, etc. Iets waar ik mijn games op kan spelen maar dat ook anders dan anders is.
HTT-Thalan, als je redelijk recente games wilt spelen moet je dat niet onder Linux doen. En in de meeste gevallen heb je helemaal geen tarball nodig maar is er gewoon een pakketje van. Groot voordeel van Linux t.o.v. Windows. Dual screens moeten geen probleem zijn, werk al tijden met twee schermen, ook onder Ubuntu. Ik gebruik wel uitsluitend nVidia. En ik zou zeker de link van Stacheldraht eens doornemen.
Edit: had je al gedaan, die link checken
[ Voor 5% gewijzigd door autostatic op 06-09-2009 23:21 ]
Wat heet recent... Ik speel WoW vrij vaak, en dat draait prima onder Linux, hoor ik van heel veel mensen. Daarnaast bestaat 95% van mijn games uit óf Steam-spul óf Dosgames, en beiden heb ik vanmiddag werkend gekregen op die Optiplex: Dosbox word standaard meegeleverd via de Package Manager en Steam werkt prima via Wine. Performance was daar wel een issue maar mijn eigen pc (E6750 Dualcore, 4gb ram, 500gb Sata, Nvidia 8800GTS640) moet daar geen problemen mee hebben.AutoStatic schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:19:
HTT-Thalan, als je redelijk recente games wilt spelen moet je dat niet onder Linux doen. En in de meeste gevallen heb je helemaal geen tarball nodig maar is er gewoon een pakketje van. Groot voordeel van Linux t.o.v. Windows. Dual screens moeten geen probleem zijn, werk al tijden met twee schermen, ook onder Ubuntu. Ik gebruik wel uitsluitend nVidia. En ik zou zeker de link van Stacheldraht eens doornemen.
De meest recente game die ik (ook via steam) heb gekocht is Fallout 3, dus dat word dan de vuurtest. Met een beetje geluk krijg ik een nieuwer model videokaart (oude is weg voor rma) en dan word het een 9800GT ofzo. Prima performance toch? Wine is immers geen emulator (
Oh dat is allemaal wel te doen. Fall Out 3 zou het moeten doen trouwens: http://appdb.winehq.org/o...?sClass=version&iId=14322
Maar dan moet je wel veel toeren uithalen.
Maar dan moet je wel veel toeren uithalen.
Pas op, dat wilt niet zeggen dat games veel brakker kunnen draaien onder Wine dan onder Windows, al kan dat ook liggen aan de kwaliteit van de 3D acceleratie van de games onder het genoemde platform. Bij mij presteert mijn Intel GMA900 pakken slechter onder linux dan onder windows, bijvoorbeeld. Ik kan aannemen dat het bij game-gpu's als die van nVidia minder erg zal zijn, omdat die net gemaakt zijn om te gamen, maar dan nog. Het is dus trial & error.HTT-Thalan schreef op zondag 06 september 2009 @ 23:24:
Wine is immers geen emulator () dus heel veel performanceverlies verwacht ik niet...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen