Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:57

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Heb je steeds dezelfde CD/DVD/USB stick gebruikt om te installeren? Heb je ooit een controle gedaan van de installatiefiles? Ik had toen ik net een 64 bit proc. had heel veel problemen, bleek het een niet goede installatieUSBstick te zijn... (er staat niet voor niets zo'n Verify installation blabla bij het startscherm van de installcd's)

Anders klinkt het vnl. vreemd, HP werkt altijd out of the box, dus dat is eigenlijk al heel vreemd.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-08 16:12

Icyzer

Goudvis

Die ene met het internet probleem? Internet die via wifi en word de kaart wel goed ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:25
Het liefst opbeurende woorden :)

Ik heb voor mijn moeder opnieuw geinstalleerd met een 32bit cd die bij andere een goed resultaat heeft gegeven.

Dat van de printer zal ik eens proberen, bedankt.

Het probleem met Internet gaat inderdaad via WiFi, maar de kaart werkt direct na installatie van Ubuntu. Dat betekend ondersteuning? Misschien roep ik dat te voorbarig. Kan wel eens kijken of een bedraad netwerk daar een optie is, zou kunnen schelen.

Een virtualbox voor de scanner is een goede oplossing, maar daar is haar computer denk ik niet geschikt voor. Ik kan het proberen, alleen zal ze dan toch een XP licentie moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

probeer het anders via wine? weet niet of dat werkt maarja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die printer vind ik heel erg vreemd. Die zou gewoon goed moeten werken:

http://www.linuxprinting....gi?recnum=HP-DeskJet_930C

Is die printer zelf wel okay ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:21
Die printer moet werken! Ik heb hier exact dezelfde staan, en die werkt zelfs in een weirde hij-zit-aan-de-router-vast-die-onder-windows-een-zeer-specifieke-printerpoortdriver-moet-installeren situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Laatst online: 15:25
MoiZie schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 21:31:
Die printer moet werken! Ik heb hier exact dezelfde staan, en die werkt zelfs in een weirde hij-zit-aan-de-router-vast-die-onder-windows-een-zeer-specifieke-printerpoortdriver-moet-installeren situatie.
Zo'n router heb ik ook nog! :) Maar bij die mensen is het gewoon via USB. Ik had ook al gezien dat hij perfect zou moeten werken. Zal hem eens aan mijn laptop hangen, kijken wat dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Even iets anders, ik heb het gevoel dat sinds een laatste update de lettertypes in firefox anders zijn, kleiner, platter. Meer mensen met dat idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Mij niet opgevallen moet ik zeggen.

Wat ik wel heb gemerkt is dat ik geen foto's van m'n Nikon D100 af kan halen, over USB. Als ik op internet zoek dan zie ik dat het wel zou moeten werken, maar het werkt bij mij niet. Windows pakt hem wel op, en laat hem zien net als een USB mass storage ding, wat Ubuntu ook zou moeten doen.
Ik ging zelf nog handmatig klooien met gphoto2, maar het wou niet. Hij had hem wel gezien, liet ook de naam van de camera zien, maar hij gaf fouten bij de -P optie (alle foto's van de camera trekken). Iemand ervaring? (Ubuntu 9.04 trouwens)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Men vader heeft sinds gister mobiel internet van KPN, zo'n Dongle.

Ik heb hem eerst op zijn laptop in Vista geinstalleerd met bijbehorende cd, en daarna ging ik het in Ubuntu proberen. Ik dacht: Gewoon proberen. Ik steek de dongle in het USB-gat, en krijg enkele seconden later een 3G Network Connection Wizard. Ik kies Netherlands en KPN, en letterlijk 10 seconden later had ik internet :D

Het mooiste was dat er een paar mensen bij zaten die voorspelden dat ik het niet eens moest proberen met mijn "geweldige Ubuntu", maar bij hun viel toch mooi de bek open :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha dat soort dingen zijn echt geniaal. Dat soort momenten heb ik ook wel gehad, een teken dat ze echt op de goeie weg zijn met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zou kpn dat op zijn site durven te zetten? CD voor windows nodig, werkt op ubuntu zonder gezeik :+ (kpn levert geen support voor andere systemen dan windows, mja.. is dat nodig dan? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dankjewel voor de moeite. Naar aanleiding hiervan er nog maar eens ingedoken:
Zoals gezegd was mijn systeem oorspronkelijk Engels, maar later omgezet naar Nederlands. Als ik in een terminal "locale" bekijk, zie ik echter nog wel alle instellingen op Engels staan. De mogelijke oplossingen die worden aangedragen door Mozillazine, inclusief de links waarnaar verwezen wordt, boden geen soelaas. Met aangepaste bestanden die in de verschillende oplossingen werden geopperd, Thunderbird in een terminal opgestart om te kijken wat er voor terugkoppelingen komen, en daaruit volgde op gegeven moment de melding
(thunderbird-bin:4587): Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library.
Using the fallback 'C' locale.
ondanks de "oplossing" die wordt genoemd om dit te voorkomen. Het heeft er alle schijn van dat die scripts niet (correct) worden aangeroepen door Thunderbird.

Uiteindelijk zelf maar geprobeerd om Thunderbird op te starten met daarvoor geforceerd het commando "LC_TIME=nl_NL.utf8", en warempel, het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag pas geleden hier een topic over dat iemands pc met ubuntu was gehacked. Dat was toch wel even schrikken voor mij... ik heb thuis (achter een KPN router) een ubuntu pc draaien zonder anti-virus software (of iets anders) omdat ik in de (ongetwijfeld onjuiste) veronderstelling was dat ik toch geen problemen zou ondervinden onder Ubuntu omdat de meeste virussen voor windows waren geschreven.

Mijn vraag is, moet ik me zorgen maken? Hoe kom ik erachter of ik gehacked word/ben? Wat kan ik nog meer doen aan beveiliging e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Laatst online: 12-09 08:39
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:02:
Ik zag pas geleden hier een topic over dat iemands pc met ubuntu was gehacked. Dat was toch wel even schrikken voor mij... ik heb thuis (achter een KPN router) een ubuntu pc draaien zonder anti-virus software (of iets anders) omdat ik in de (ongetwijfeld onjuiste) veronderstelling was dat ik toch geen problemen zou ondervinden onder Ubuntu omdat de meeste virussen voor windows waren geschreven.

Mijn vraag is, moet ik me zorgen maken? Hoe kom ik erachter of ik gehacked word/ben? Wat kan ik nog meer doen aan beveiliging e.d.?
Dat ging volgens mij over een aanval via ssh. Zolang je dit niet aan hebt staan (staat standaard uit volgens mij) heb je nergens last van. Verder heeft je KPN router waarschijnlijk een firewall die dit soort dingen tegen houdt.
Op een standaard Ubuntu installatie staan geen poorten open zou je redelijk veilig moeten zijn.

Edit:
Heb gert zijn topic nog een keertje doorgenomen, hij had dus problemen met ssh icm zwakke wachtwoorden. Zolang je geen ssh gebruikt/geinstalleerd hebt zit je sowieso prima voor zijn probleem. Als je wel ssh gebruikt zou ik aanraden password authentication uit te zetten en alleen met private keys te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Truss op 29-06-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Die aanval was op mijn laptop via SSH. Een aantal factoren draagden nogal bij aan de vatbaarheid:
  • Een extern IP direct op de laptop, dus geen externe router/firewall.
  • Een gebruiker met een heel slap wachtwoord.
  • SSH (server) was geïnstalleerd.
Dus helemaal geen virus, maar gewoon een bot die probeert toegang te krijgen tot je machine met een gebruikersnaam/wachtwoord combinatie die in een 'woordenboek' staat. Dat is op zich niks OS specifiek.
Nee, tenzij je een server draait met allerlei software voor remote access (SMTP, FTP, SSH) en geen kaas hebt gegeten van juist configureren.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:30:
Nee, tenzij je een server draait met allerlei software voor remote access (SMTP, FTP, SSH) en geen kaas hebt gegeten van juist configureren.
Ah, dat scheelt! Ik heb overigens weinig tot geen kaas gegeten van uberhaupt iets configureren in Ubuntu. Het ontbreken van een virusscanner is overigens geen probleem onder Ubuntu? Of hebben ze zelf stiekem iets erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een virusscanner vindt alleen Windowsvirussen, want Linux-virussen bestaan niet.

Nouja, ik kan in 30 seconden een Linux-virus schrijven die rm -rf / doet, maar dat betekent nog niet dat die op jouw computer terecht komt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En dan moet ie nog root rechten krijgen ook. Twee dingen die niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

!null schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:43:
En dan moet ie nog root rechten krijgen ook. Twee dingen die niet snel gebeuren.
Gezien de popularitiet van linux stijgt kan het binnenkort wel gebeuren ...

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:56

MBV

@Jelly: heb je er wel bij stilgestaan dat Linux lange tijd het grootste platform was voor webservers, en dat er nauwelijks virussen voor zijn geweest? Zelfs toen in 2004 Linux 80% en windows 10% van de markt (duim-zuig-getallen) in handen had, kreeg ik op mijn linux-bak meer aanvallen voor oude IIS-servers dan voor linux-servers binnen.

Op de desktop is de diversiteit van de verschillende distro's voldoende om te zorgen dat de hack voor 1 systeem niet voor een ander systeem werkt, als er al iets gevonden zou worden. Ik maak me dus niet zo'n zorgen.

@Gert: mijn Debian-server is ook ooit gehackt, die hack heb ik vervolgens op de open dag van mijn hoge-school beschreven :+ User zonder rootrechten kon in een beta van Debian met een hack rootrechten krijgen, en ik had een patrick/patrick account gemaakt zodat een zekere patrick kon kijken of ik geen domme dingen had gedaan op mijn linux-installatie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zoals gezegd, Linux bestaat al zeer lang en wordt vaak genoeg geprobeerd te hacken, vooral de webservers. Als er dan gehackt wordt dan is het vaak op de bovenste laag, ergens in een applicatie/service.
Verder, de hack die blijkbaar heeft plaats gevonden, met SSH op public port en zwakke wachtwoorden.. tja.. dan heb je twee dingen fout gedaan. Zodra je een Linux server hebt waarvan het IP adres (of dns naam) bekend is op internet, dan gaan ze gewoon volautomatisch proberen of je SSH hebt (proberen ze gewoon op de default port 22). Als dat zo is dan gaan ze allerlei standaard usernames en passwords proberen. In je log zie je dan echt continu pogingen.
Simpele oplossing is gewoon je port nummer wijzigen, dan houd het meteen op. En enigzins sterke wachtwoorden moet je sowieso hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

En niet te vergeten dat 9/10 scriptkidies gewoon windows heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Laatst online: 12-09 08:39
Vandaag heeft Ubuntu me weer eens enorm blij gemaakt.
Zondag besloot mijn laptop de pijp aan maarten te geven. HD eruit geschroefd, in een pc gehangen en mijn partities met gparted gekopieerd naar een externe schijf. Alleen even Grub in de mbr van de externe schijf laden en ik heb mijn lieve OS/instellingen op mijn moeder's oude laptopje. Heerlijk dat het zo ontzettend makkelijk was om mijn OS op een andere laptop tevoorschijn te toveren.

Wat houdt ik toch van Ubuntu O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 19:47
Ik heb gisteren Ubuntu geinstalleerd en alles werkt prima.... behalve mijn chessclient :S.. nou heb ik al de nodige geprobeerd, maar ze zijn allemaal niet best op het gebied van blitz.. nu zal het een niche zijn hier, maar is er iemand die op Ubuntu een client heeft draaien met dezelfde feel als Xboard/winboard onder windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met blitz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
Ghehe.. zal wat meer uitleg geven :)

Blitz is bij FICS (free internet chess server) 3 minuten per persoon. Je hebt dan dus in totaal 6 minuten om een potje te spelen.. dat je een beetje een interface hebt die daaraan bijdraagt is dus van redelijk doorslaggevend belang. Xboard/Winboard in Windows geeft je de mogelijkheid om alvast te zetten in de tijd van de tegenstander door gewoon je stuk op te pakken en die op een vakje te zetten. De standaard applicaties in Ubuntu (inclusief de Linux package (?) van Xboard [of eboard]) doen dat dus niet :S.. dat kost je ongeveer 20 seconden per pot gok ik (net ff geprobeerd met een paar clients met prachtige gevolgen voor mijn rating :P).. en dat is dus teveel. Xboard in Wine werkt ook matigjes - ook al geprobeerd.

edit: verder valt me het 100% mee (of zeg maar 200%) hoe je werkt in Linux - het is voor mij de eerste keer dat ik een Linux distro op de PC heb en het werkt echt uitstekend! Opstarten gaat sneller en met Wine kan ik gewoon Visio draaien! :D

[ Voor 12% gewijzigd door n3ck op 29-06-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor games kan je beter een game OS nemen a.k.a Windows, en voor het echte werk Linux/Unix natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xboard was begonnen als een GUI voor GNU Chess en is een cross-platform GPL game, dus hier gaat Windows als "PC Game" platform niet echt op.

Misschien dat deze versie beter werkt: http://www.open-aurec.com...iewtopic.php?f=19&t=49439

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Beuzelarij schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 10:24:
Ik heb er gisteravond weer op zitten zoeken, maar volgens mij is het nog steeds niet mogelijk om in Lightning/Thunderbird 24-uur tijdsnotatie te gebruiken, ondanks dat de tijdsinstelling in het systeem wel goed staat. Kan iemand dat bevestigen, of, beter nog, is het iemand wel gelukt? Het betreft overigens Thunderbird 2, in 3 zou het probleem opgelost moeten worden.
Systeem op Brits-Engels zetten in plaats van Amerikaans-Engels is voldoende. Daarmee zit je direct qua spelling ook veilig, Brits-Engels is meer geaccepteerd als norm hier in Nederland heb ik het idee :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Laatst online: 07-10 20:24
Ik heb ook een vraag. Ik ben heb om eens te proberen ubuntu geinstalleerd op mijn laptop... nu draait ubuntu perfect videokaart geinstalleerd gaat allemaal prima. Nu word 9.04 (64bit) standaard geleverd met firefox 3.0.11 deze wil ik updaten naar 3.5 maar dit lukt mij niet, ik heb wel 10 verschillende manieren geprobeerd zoals allemaal genoemd in de eerste 20 hits op google. maar het lukt me niet.

Waar moet ik op letten? ik heb op dit moment het bestand gedownload van de ff site. Uitgepakt in /home/wouter/apps/firefox en als ik daar het firefox bestand wil op starten gebeurd er gewoon niks.

Ik weet het niet zo goed meer. Opera installeren lukte trouwens in 1 minuut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
iceme schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:54:
Ik heb ook een vraag. Ik ben heb om eens te proberen ubuntu geinstalleerd op mijn laptop... nu draait ubuntu perfect videokaart geinstalleerd gaat allemaal prima. Nu word 9.04 (64bit) standaard geleverd met firefox 3.0.11 deze wil ik updaten naar 3.5 maar dit lukt mij niet, ik heb wel 10 verschillende manieren geprobeerd zoals allemaal genoemd in de eerste 20 hits op google. maar het lukt me niet.

Waar moet ik op letten? ik heb op dit moment het bestand gedownload van de ff site. Uitgepakt in /home/wouter/apps/firefox en als ik daar het firefox bestand wil op starten gebeurd er gewoon niks.

Ik weet het niet zo goed meer. Opera installeren lukte trouwens in 1 minuut :)
Kijk hier is naar. Het mooie van die oplossing is dat je niet opgescheept zit met twee verschillende versies van Firefox, maar dat in wijze versie 3 wordt vervangen door 3.5. Het werkt hier perfect :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:36
maxjuh schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:30:
[...]

Kijk hier is naar. Het mooie van die oplossing is dat je niet opgescheept zit met twee verschillende versies van Firefox, maar dat in wijze versie 3 wordt vervangen door 3.5. Het werkt hier perfect :*)
Of je gebruikt de dev-ppa repo.
https://launchpad.net/~ub...ield.series_filter=jaunty
Dan kun je ook 3.5 installeren als het goed is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Loekie schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:07:
[...]

Of je gebruikt de dev-ppa repo.
https://launchpad.net/~ub...ield.series_filter=jaunty
Dan kun je ook 3.5 installeren als het goed is.
Ja dat werkt ook, maar dan heb je dus firefox 3.0 en firefox 3.5 draaien op je systeem. Nadeel daarvan is dat je nog wat trucjes moet uithalen om 3.5 echt als default te gebruiken. Voordeel daarentegen is dat je naar 3.0 kan terugvallen als een extensie die je op dat moment nodig hebt nog niet werkt op 3.5. Maar bij mij is dat er maar ééntje van de ehmm 8 ofzo. Verwacht dat die binnenkort ook wel compatible is en anders forceer je de incompatible extensies gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Dirk schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 01:33:
Systeem op Brits-Engels zetten in plaats van Amerikaans-Engels is voldoende. Daarmee zit je direct qua spelling ook veilig, Brits-Engels is meer geaccepteerd als norm hier in Nederland heb ik het idee :)
Ik zat aanvankelijk ook te denken om geforceerd alles op Nederlands te zetten, maar wellicht dat sommige programma's dan gaan steigeren, hoewel ze dan waarschijnlijk toch gewoon de standaard (Engelse) versie zullen opstarten. Hoe dan ook, mijn systeem werkt verder prima, alleen Thunderbird gaf dat probleem. Door in de snelkoppeling dus "LC_TIME=nl_NL.utf8" ervoor te zetten is dat opgelost, en laat ik de rest van mijn systeem gewoon zoals het is, omdat verder alles goed werkt. :)

Wel raar verder dat ik geen enkel programma kan vinden dat goed omgaat met cue-sheets. Amarok 2.1 (niet in de standaard-repo) heeft officieel weer cue-sheet ondersteuning, maar nog steeds komen de nummers niet "los" in de playlist te staan, waardoor je nog steeds niet met media-toetsen naar een volgend nummer kunt springen. Wel worden er "bladwijzers" getoond in de enkele file, maar daar moet je dus met de muis naartoe springen, wat tot gevolg heeft dat je Amarok steeds weer naar voren moet halen.
Andere (audio-)spelers die ik geprobeerd heb: VLC, mplayer, SMPlayer, KMPlayer, Audacious, Rhythmbox en Aqualung. Geen van allen kan goed met cue-sheets overweg.
Af en toe blijf je toch programma's als EAC, IrfanView en Foobar missen. Zoals je andersom overigens ook programma's en/of mogelijkheden zou missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beuzelarij schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 12:24:
[...]

Wel raar verder dat ik geen enkel programma kan vinden dat goed omgaat met cue-sheets.
Dat is toch niet zo raar? Cue-sheets zijn bedacht door de makers van CDRWin en zijn oorspronkelijk helemaal niet bedoeld voor het afspelen van media files. In de Linux wereld gebruiken we sinds jaar en dag Toc files en ja die gebruiken we alleen maar voor het branden van cd's. Typisch weer een voorbeeld van hoe misbruik of verneuk ik een formaat zoals gebruikelijk in de Windows wereld.
Beuzelarij schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 12:24:
Af en toe blijf je toch programma's als EAC, IrfanView en Foobar missen.
Oww je hebt al de 99999 Linux/Unix tegenhangers van deze programma's al uitvoering getest om tot deze conclusie te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
maxjuh schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:30:
[...]

Tnx tis idd gelukt... firefox 3.5 heb alleen geen internet meer vanuit firefox :0 doet het gewoon niet. heb wel even gekeken of het niet aan plugins lag of aan een vage proxy instelling. Heb dus nu een kale firefox waar ingesteld staat geen proxy en toch heb ik geen internet.... opera werkt prima trouwens.... bevalt ondertussen ook best aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Ik heb nu mijn Ubuntu helemaal geoptimaliseerd mooie theme ed.
Maar is het mogelijk om een ubuntu live usb te maken van exact de setting ed die ik nu heb? Dus gewoon een bijna exact kopie van die maar dan op een live usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Icyzer schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 00:10:
Ik heb nu mijn Ubuntu helemaal geoptimaliseerd mooie theme ed.
Maar is het mogelijk om een ubuntu live usb te maken van exact de setting ed die ik nu heb? Dus gewoon een bijna exact kopie van die maar dan op een live usb?
Ja, daar is een tool voor. Ik weet niet meer hoe die heet omdat ik het toen niet nodig had. Ik was toen op zoek naar een backup tool. Maar met een beetje googlen moet ie wel te vinden zijn (maar dat laat ik aan jou over ;))

edit:
Och, kijk nou! Wat simpel! Mijn eerste probeersel: [google=create ubuntu live cd from current install] en dan de 1e hit Daar had je toch zelf ook op kunnen komen? :/

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 04-07-2009 01:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 21:00

r0b

iceme schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 22:55:
[...]

Tnx tis idd gelukt... firefox 3.5 heb alleen geen internet meer vanuit firefox :0 doet het gewoon niet. heb wel even gekeken of het niet aan plugins lag of aan een vage proxy instelling. Heb dus nu een kale firefox waar ingesteld staat geen proxy en toch heb ik geen internet.... opera werkt prima trouwens.... bevalt ondertussen ook best aardig :)
about:config en "network.dns.disableIPv6" al op true gezet? :)

Bugzilla #414197

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 04-07-2009 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
r0b schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 07:45:
[...]

about:config en "network.dns.disableIPv6" al op true gezet? :)

Bugzilla #414197
Whoehoe... hij doet het weer tnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icyzer

Icyzer

Goudvis

Room42 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 01:42:

edit:
Och, kijk nou! Wat simpel! Mijn eerste probeersel: [google=create ubuntu live cd from current install] en dan de 1e hit Daar had je toch zelf ook op kunnen komen? :/
Excuse, had ik zelf aan moeten denk. Meestal google ik het eerst zelf maar ik heb gezondigd.
Maar ik ga me eens in die pagina verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 22:16:
Dat is toch niet zo raar? Cue-sheets zijn bedacht door de makers van CDRWin en zijn oorspronkelijk helemaal niet bedoeld voor het afspelen van media files.
Waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn is helemaal niet relevant, ze zijn inmiddels wijd en zijd verbreid, en de facto gewoon een standaard. Ook om af te spelen. Daarbij zit er ook helemaal niets proprietairs aan, dan zou je wél een punt hebben gehad, maar het zijn enkel tekstbestandjes volgens een vaste indeling. Om bijvoorbeeld met FLAC-bestanden (FREE Lossless Audio Codec) te kunnen samenwerken, wat uitermate vaak gedaan wordt. Je muziek in 1 moeite ge-backupped, en afspeelbaar op computer en meer en meer mediaspelers.
In de Linux wereld gebruiken we sinds jaar en dag Toc files en ja die gebruiken we alleen maar voor het branden van cd's.
Je vergelijkt nu voor het gemak even appels met peren? Want nogmaals, cue-sheets zijn inmiddels al zo lang en op zo'n brede schaal ingeburgerd, dat ze echt niet meer alleen om te branden worden gebruikt.
Typisch weer een voorbeeld van hoe misbruik of verneuk ik een formaat zoals gebruikelijk in de Windows wereld.
Tjonge, wat een frustratie, zeg. Dit heeft toch helemaal niets met misbruik of verneuken te maken? Als je met zo'n tekstbestand dus niet alleen kunt branden maar daarnaast ook nog eens kunt afspelen, dan noem jij het tóch maar "misbruik" en "verneuken", enkel en alleen omdat het jaren geleden ooit eens voor het eerst in een Windows-omgeving werd toegepast?

Daarbij is een cue-sheet dus gewoon een simpel tekstbestandje. Als je nagaat hoeveel reverse-engineering wordt gedaan om wel-proprietaire (Windows-)formaten onder Linux werkend te krijgen, dan is het opmerkelijk dat zoiets relatief simpels, en bovendien wel open, niet goed wordt geïmplementeerd.
Oww je hebt al de 99999 Linux/Unix tegenhangers van deze programma's al uitvoering getest om tot deze conclusie te komen?
In de eerste plaats zeg ik enkel dat ik die programma's mis, en niet dat ik geen enkele geschikte tegenhanger kan vinden. Sterker nog, in de daaropvolgende zin meld ik dat je andersom ook programma's en/of mogelijkheden zou missen, maar die zin heb je gemakshalve maar niet ge-quote...

Daarnaast is het echt een ontzettend platte dooddoener. Jij zegt zoveel als "Bewijs maar dat er onder Linux geen vergelijkbaar programma als Foobar bestaat", en dat is net even te makkelijk. Als er binnen Linux een licht programma bestaat met (grosso modo) eenzelfde uitgebreide functionaliteit, dan mag je er vanuit gaan dat dat programma in de Linux-wereld bekend is, zoals ook Foobar in de Windows-wereld erg bekend is. En dan zou vrij makkelijk aangegeven kunnen worden welk programma dat dan is. Het is zeer onwaarschijnlijk dat een dergelijk goed programma ergens diep in een hooiberg verstopt zit, en vrijwel niemand er weet van heeft.

Ik kan ook makkelijk beweren dat er gratis sportauto's verkrijgbaar zijn die van 0 tot 100 sprinten in 3 seconden, en een top hebben van 400 km/h. En als jij dan vraagt waar die op te halen zijn, mezelf er vanaf maken door te zeggen "Ja, je moet zelf even de gehele wereld gaan afzoeken." Als zoiets echt zou bestaan, zou dat op grote schaal bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Icyzer schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:25:
[...]

Excuse, had ik zelf aan moeten denk. Meestal google ik het eerst zelf maar ik heb gezondigd.
Maar ik ga me eens in die pagina verdiepen
Ah well, nu staat het in ieder geval ook in deze thread :) Sorry voor mijn strenge antwoord.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Laatst online: 19:03
Wanneer gaat Ubuntu (Netbook Remix) eens Pidgin, Open Office en de nieuwste FireFox als update aanbieden? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Bij de nieuwe versie die er van Ubuntu uitkomt :?

Ik ken het fijne niet van deze pakketten, maar Ubuntu kent een duidelijk update beleid. Als ten tijde van Jaunty de nieuwste versie van Pidgin, OOo en Fx er nog niet was, is het duidelijk dat deze er pas komen mij Karmic. Je kan natuurlijk ook de Jautny backports aanzetten, misschien dat ze daar in zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
mithras schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:43:
Ik ken het fijne niet van deze pakketten, maar Ubuntu kent een duidelijk update beleid. Als ten tijde van Jaunty de nieuwste versie van Pidgin, OOo en Fx er nog niet was, is het duidelijk dat deze er pas komen mij Karmic. Je kan natuurlijk ook de Jautny backports aanzetten, misschien dat ze daar in zitten...
Precies. Ik vind dat echt heerlijk, want dan weet je tenminste dat er geen nieuwe bugs geïntroduceerd gaan worden tijdens de release en ben je maar 2x per jaar bezig met het fixen van dingen of workarounds vinden en niet spontaan tijdens een nieuwe update...
Bovendien heeft het gewoon goede technische redenen (shared libraries enzo).
Wat kan je doen als dit je niet aanstaat:
  • Repo's toevoegen waarin nieuwere software staat. Dit kan dingen stuk maken en dependency hell opleveren.
  • Een rolling distro pakken (Arch bijvoorbeeld).
  • De -proposed en -backports repo's activeren.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 04:44
Ik heb toch echt de ppa van vlc even toegevoegd om vlc 1.0 binnen te halen ( eindelijk weer geintegreerd afspeel-venster )...gaat zonder problemen. Hierna weer de repo gesloten..
Ik zou niet weten wanneer de ubuntu jongens deze 1.0 gaan aanbieden, pas in Karmic?

Ik wil even een klein vraagje stellen, een topic is het niet waard:

Weet iemand hoe je de play-order binnen rhythmbox verandert? Wat ie zomaar doet nu is mijn albums op alfabet afspelen, waar ik 'm op nummer ( 1------omhoog ) wil hebben, hetgeen default is.
Gconfeditor biedt geen soelaas.
Maakt rhythmbox gebruik van xml, en zo ja , is dat te editten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
neeroeter schreef op maandag 13 juli 2009 @ 09:04:
Ik heb toch echt de ppa van vlc even toegevoegd om vlc 1.0 binnen te halen ( eindelijk weer geintegreerd afspeel-venster )...gaat zonder problemen. Hierna weer de repo gesloten..
Ik zou niet weten wanneer de ubuntu jongens deze 1.0 gaan aanbieden, pas in Karmic?
Zie mijn post hierboven.
Weet iemand hoe je de play-order binnen rhythmbox verandert? Wat ie zomaar doet nu is mijn albums op alfabet afspelen, waar ik 'm op nummer ( 1------omhoog ) wil hebben, hetgeen default is.
Gconfeditor biedt geen soelaas.
Maakt rhythmbox gebruik van xml, en zo ja , is dat te editten?
Al geprobeerd te drukken op de kolom die je gesorteerd wil hebben? Als je niet voor 'shuffle' kiest speelt hij van boven naar beneden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:52

MsG

Forumzwerver

Ik heb ook weer even iets met Ubuntu. Ik zou iemands laptop repareren en er Ubuntu opzetten. Omdat ik hem een poosje hield heb ik maar mijn eigen account aangemaakt. Nu wil ik een account aanmaken voor hem die net zoveel rechten heeft als de standaard user die je aanmaakt bij installatie. Echter heeft hij doodleuk minder rechten. Als ik met het nieuwgemaakte account naar bijv. users and groups ga, krijg ik zo'n errorscherm dat ik niet allowed ben tot iets. Ook al heb ik allow to administer the system aanstaan bij die user. Kan ik ook de bestaande user zijn username wijzigen? Dat zou veel schelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MsG schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:52:
Ik heb ook weer even iets met Ubuntu. Ik zou iemands laptop repareren en er Ubuntu opzetten. Omdat ik hem een poosje hield heb ik maar mijn eigen account aangemaakt. Nu wil ik een account aanmaken voor hem die net zoveel rechten heeft als de standaard user die je aanmaakt bij installatie. Echter heeft hij doodleuk minder rechten. Als ik met het nieuwgemaakte account naar bijv. users and groups ga, krijg ik zo'n errorscherm dat ik niet allowed ben tot iets. Ook al heb ik allow to administer the system aanstaan bij die user.
Na het veranderen van de rechten moet je even opnieuw inloggen. 'allow to administer the system' is niets meer dan de user toevoegen aan de group 'admin', wat opnieuw inloggen vereist.
Kan ik ook de bestaande user zijn username wijzigen? Dat zou veel schelen.
http://lmgtfy.com/?q=ubuntu+change+username

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 13-07-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook weer even iets met Ubuntu. Ik zou iemands laptop repareren en er Ubuntu opzetten. Omdat ik hem een poosje hield heb ik maar mijn eigen account aangemaakt. Nu wil ik een account aanmaken voor hem die net zoveel rechten heeft als de standaard user die je aanmaakt bij installatie. Echter heeft hij doodleuk minder rechten. Als ik met het nieuwgemaakte account naar bijv. users and groups ga, krijg ik zo'n errorscherm dat ik niet allowed ben tot iets. Ook al heb ik allow to administer the system aanstaan bij die user. Kan ik ook de bestaande user zijn username wijzigen? Dat zou veel schelen.
Doe het volgende in de shell:

id eigen_username

Noteer de groepen, daarna maak je de probleem user lid van dezelfde groepen als je eigen accout (op je eigen account groep na natuurlijk):

sudo usermod --append --groups groep1,groep2,groep3 andere_username

Even uit en inloggen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Rhythmbox gedraagt zich weer....

Wel net een herinstall gedaan, eerst xp erop ( voor ableton en traktor, sorry geen vervanging voor ) en daarna ubuntu...het verschil is altijd weer zo opvallend:
xp , meer dan 2 uur configureren. Ubuntu , een uurtje...

Xp voelt me nu wel erg legacy aan hoor, straks misschien toch maar naar 7, als mijn win-apps hier aan toe zijn natuurlijk..

weet iemand hier trouwens hoe ubuntu zich gedraagt icm upc-internet??? Geen problemen met configureren???
Welke combi modem/router is een slimme? Ik ben absoluut geen held in netwerk-gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
neeroeter schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:49:
Rhythmbox gedraagt zich weer....

Wel net een herinstall gedaan, eerst xp erop ( voor ableton en traktor, sorry geen vervanging voor ) en daarna ubuntu...het verschil is altijd weer zo opvallend:
xp , meer dan 2 uur configureren. Ubuntu , een uurtje...

Xp voelt me nu wel erg legacy aan hoor, straks misschien toch maar naar 7, als mijn win-apps hier aan toe zijn natuurlijk..

weet iemand hier trouwens hoe ubuntu zich gedraagt icm upc-internet??? Geen problemen met configureren???
Welke combi modem/router is een slimme? Ik ben absoluut geen held in netwerk-gedoe.
Mwoah, denk niet dat ubuntu aan het LAN-signaal kan ruiken wie jouw internetprovider is hoor!

zolang je geen vage usb-modems gaat gebruiken kan er eigenlijk niets mis gaan. En zelfs dan gaat het waarschijnlijk nog wel goed maar daar durf ik geen vergif op in te nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 14-07-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Indien je geen USB-modem hebt moet het inderdaad geen enkel probleem geven. Bij een usb-router zou je even moeten googlen of dat problemen oplevert.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 11:42
Met het uitkomen van de 7 RC was mijn linux gebruik erg verminderd, maar sinds we een outage van het internet gehad hebben en 7 daar moeilijk over doet (geen inet) en ik ook GEEN zin heb om het op te lossen ben ik maar terug in ubuntu gaan booten.

Intussen is WoW ook terug te vinde onder de platina lijst van Wine, dus dat euvel is ook alweer opgelost. Nu kom ik enkel nog scheel van de fn+f8 optie om beeldschermen te wisselen. Het werkt wel hoor, maar hij past de resolutie niet aan, waardoor ik constant in de Nvidia config tool de reso moet liggen aanpassen. En het zou zelfs nog fijner zijn moest ubuntu gewoon meteen naar de externe LCD gaan wanneer die aangesloten is, net zoals 7 nu doet.

Maar voor de rest alweer helemaal into ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
Okay, ga ik later maar eens op zoek naar een net modem/router...

Het viel me trouwens op dat de alpha 2 van Karmic beschikbaar is...heeft iemand die al draaien...

Ik ben wel benieuwd naar de veranderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

neeroeter schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 08:25:
Het viel me trouwens op dat de alpha 2 van Karmic beschikbaar is...heeft iemand die al draaien...

Hij hoort pas over 2, 2,5 maand uit te komen, dus ik zou lekker wachten.
De changes staan overigens hier. :)
New features in Karmic

Development for Karmic just recently opened and many of the new features have not yet started to appear. Currently the changes include the sync of packages from Debian Unstable or Sid has begun, a new kernel based on 2.6.30 and the latest development release of GNOME, 2.27.1.
Niet erg spannend dus; er zal waarschijnlijk een nieuwe look aan komen, uitgebreide support voor Cloud computing en GRUB-met-een-achtergrondje meen ik. Dat is het enige dat ik bevestigd heb zien worden, maar hopelijk komt er natuurlijk meer dan dat. :)

[ Voor 15% gewijzigd door r0b op 15-07-2009 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:21
neeroeter schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 08:25:
Okay, ga ik later maar eens op zoek naar een net modem/router...

Ik draai op 2 pc's (desktop en laptop, resp 7 en 4 jaar oud) Karmic alpha 2 (en met alle updates is het inmiddels 2.5), omdat dit mijn probleem oplost met flikkerend / wegvallend beeldscherm met een Ati videokaart. Draait goed stabiel, het enige vreemde is, dat kernel 2.6.31-2 geinstalleerd staat! Ik lees toch echt overal dat kernel 2.6.30 in Karmic komt. Het maakt mij verder ook niet uit, alles werkt en de enige bug die ik tegenkom is het crashen van Kopete bij het middel-muis-klik afsluiten van een gesprekstabblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
In navolging van het Ubuntu experiment op de laptop (werkte prima) heb ik nu Ubuntu op de pc geinstalleerd. 1 probleem: ik heb geen idee hoe ik de de tv-out moet configureren. Ik heb een Radeon X1600 erin zitten en nu lees ik van alles over de open source drivers, de ati "closed source" drivers en de 3d performance enzo.. maar niks over de tv-out die bij mij dus niet lukt :(
Kan iemand me op weg helpen? Ik ben een "redelijke" leek op Linux gebied..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 18:07
n3ck schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 08:39:
In navolging van het Ubuntu experiment op de laptop (werkte prima) heb ik nu Ubuntu op de pc geinstalleerd. 1 probleem: ik heb geen idee hoe ik de de tv-out moet configureren. Ik heb een Radeon X1600 erin zitten en nu lees ik van alles over de open source drivers, de ati "closed source" drivers en de 3d performance enzo.. maar niks over de tv-out die bij mij dus niet lukt :(
Kan iemand me op weg helpen? Ik ben een "redelijke" leek op Linux gebied..
Je moet in de richting van de open-source driver gaan kijken.
De Radeon X1600 is niet meer ondersteund door ati maar is volgens mij wel volledig ondersteund door de community kijk hier maar eens: https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Ook heb ik een beetje info gevonden over de tv-out met de opensource driver: http://wiki.archlinux.org/index.php/ATI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Jormungandr schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 10:05:
En het zou zelfs nog fijner zijn moest ubuntu gewoon meteen naar de externe LCD gaan wanneer die aangesloten is, net zoals 7 nu doet.
xrandr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
neeroeter schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:49:
...voor ableton en traktor, sorry geen vervanging voor...
Traktor: mixxx. Helaas nog geen goeie beatmatching/snap functie. Gebruik zelf dan ook nog steeds Traktor. Ableton: LMMS. Speel zelf in diverse bands en maak redelijk wat muziek en met LMMS red ik me aardig. Mooi stuk software.
neeroeter schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:49:weet iemand hier trouwens hoe ubuntu zich gedraagt icm upc-internet??? Geen problemen met configureren???
Ziggo hier en gewoon een kwestie van ethernet kabel van de modem in de WAN ingang van de router steken en je PC'tjes erop aansluiten via de LAN ingangen of draadloos.
neeroeter schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:49:Welke combi modem/router is een slimme? Ik ben absoluut geen held in netwerk-gedoe.
Maakt niet zo gek veel uit, als je maar een router neemt met een goeie handleiding en met de specificaties die je wilt (wel of geen gigabit of draadloos op 300 Mb/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Gaat niet automatisch. Dat wil je ook niet; stel je voor dat je een presentatie gaat geven, plugt beamer in, persoonlijke mail die 10x10m geprojecteerd wordt...

Ik heb het nu zo opgelost:
• compizconfig-settings-manager installeren
• settings manager openen
• onder "General", "Commands" openen
• Vul voor Command line 0 in: xrandr --output VGA --auto && xrandr --output LVDS --off
• Vul voor command line 1 in: xrandr --output VGA --off && xrandr --output LVDS --auto
• Ga naar "Key bindings" en kies een key combinatie voor beide commands; ik heb Shift+F12 voor command0 en Shift+F11 voor command1.

Werkt prima; voordeel boven grandr (xrandr GUI) gebruiken is dat hij gelijk de viewport ook mee resized.
Als ik nu naar huis ga is het een kwestie van Shift+F11 inrammen, display gaat naar laptop LCD (LVDS) op native resolutie van 1280x800, en als ik 's morgens binnenkom, Shift+F12 om het op het externe scherm te krijgen op native resolutie van 1920x1200.
Maar het werkt ook prima thuis op de TV; daar pakt hij automatisch 1920x1080. :)

Speel ook eens met de xrandr cli command's om een juiste config voor jezelf te vinden; bovenstaande commands gaan uit van 1 display op VGA en 1 display op LVDS (laptop display), verander dit waar nodig. :)

offtopic:
Als je geen Compiz gebruikt kan je bovenstaande ook in gconfedit voor elkaar krijgen; op Google staan zat howto's :)

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 17-07-2009 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 11:42
Ziet er nice uit, dat ga ik zeker eens proberen. Met dat automatisch switchen bedoel ik eerder dat hij moet onthouden welke monitor hij laatst heeft gebruikt :).

Trouwens laatst ook Drapes geinstalleerd (alweer een gevolg van het gebruiken van Windows 7 :P). Voor velen zal het misschien nutteloos zijn, maar ik vind het wel een wijs programma :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3ck
fikkie_84 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:34:
[...]

Je moet in de richting van de open-source driver gaan kijken.
De Radeon X1600 is niet meer ondersteund door ati maar is volgens mij wel volledig ondersteund door de community kijk hier maar eens: https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver
Ook heb ik een beetje info gevonden over de tv-out met de opensource driver: http://wiki.archlinux.org/index.php/ATI
Thanks! Die sites had ik inderdaad ook gevonden :).. misschien ga ik hier een ontzettend domme vraag stellen, maar dat moeten jullie me maar vergeven - dat archlinux is niet ubuntu.. gaat dat wel werken op mijn pc waar ik dus ubuntu op heb? Opzich staat daar namelijk wel wat ik nodig heb denk ik - op http://www.x.org/wiki/radeonTV staat ook het eea over hoe ik het vervolgens nog aan moet zetten (want natuurlijk ook geen idee hoe dat weer gaat buiten windows om :P)

Dit weekend maar eens experimenteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Welke repo heb je gebruikt?
Ik heb een aantal verschillende gevonden, bijvoorbeeld:
http://ppa.launchpad.net/c-korn/vlc/ubuntu jaunty main
http://ppa.launchpad.net/kow/ppa/ubuntu jaunty main

De bovenste gebruikt, maar dat ging mis onder een up-to-date Kubuntu 9.04. VLC leek op te starten, maar viel vervolgens weer weg. Nu ben ik een beetje dom geweest, door niet in een terminal op te starten om te kijken wat er precies gebeurde of in de logs te kijken, alvorens ik VLC 1.0.0 weer verwijderde en verving door de huidige ondersteunde versie. Dat verwijderen ging overigens niet meteen helemaal soepel vanwege dependency dingen.

Omdat ik dat liever niet opnieuw wil hebben de vraag, of jij kunt even aangeven welke repo je exact hebt gebruikt? En gebruik jij Gnome of een andere desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Beuzelarij schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:51:
[...] VLC leek op te starten, maar viel vervolgens weer weg.
Zoiets had ik ook onder Ubuntu 9.04 (Gnome); nouja, direct na het starten van VLC kreeg ik een segfault. Opnieuw geinstalleerd in de volgende volgorde:

- repo in sources.list zetten
- sudo apt-get update && sudo apt-get install vlc
- sudo apt-get upgrade vlc

Dat laatste was het hem bij mij. :)

Net nog wat "grappigs" ontdekt:

Ik heb twee laptops, beide met Ubuntu 9.04. Op allebei stond CPU scaling standaard aan op powersave. Ook als ze aan de netstroom zaten.
Aangezien beide laptops eigenlijk minimaal 10u per dag aan de stroom hangen is het nutteloos om hem constant crippled te laten werken. Dus even de "CPU frequency monitor" applet aan de topbalk toegevoegd en op "performance" gezet. Let op: als je een dualcore hebt zal je ook nog even in de preferences moeten gaan en CPU 1 (2e core) op performance moeten zetten.

Mijn Ubuntu installatie is gelijk merkbaar sneller; Flash films speelt hij nu vloeiend af.....

[ Voor 40% gewijzigd door r0b op 17-07-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

r0b schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:17:
Ik heb twee laptops, beide met Ubuntu 9.04. Op allebei stond CPU scaling standaard aan op powersave. Ook als ze aan de netstroom zaten.
Aangezien beide laptops eigenlijk minimaal 10u per dag aan de stroom hangen is het nutteloos om hem constant crippled te laten werken. Dus even de "CPU frequency monitor" applet aan de topbalk toegevoegd en op "performance" gezet. Let op: als je een dualcore hebt zal je ook nog even in de preferences moeten gaan en CPU 1 (2e core) op performance moeten zetten.

Mijn Ubuntu installatie is gelijk merkbaar sneller; Flash films speelt hij nu vloeiend af.....
Kan je niet de "ondemand" governor gebruiken? Met powersave blijf je altijd op de traagste instelling steken, met performance altijd op de rapste - maar dan krijg je dus ook dat je fan veel vaker aanslaat dan nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
https://launchpad.net/~c-korn/+archive/vlc

Hier komt vlc 1.0 vandaan, gewoon toegevoegd via pakketbronnen, en mijn bestaande geupgraded...
vlc, vlc-data, vlc-nox en verders een boel qt4 spul.
Geen problemen gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
neeroeter schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 08:47:
https://launchpad.net/~c-korn/+archive/vlc

Hier komt vlc 1.0 vandaan, gewoon toegevoegd via pakketbronnen, en mijn bestaande geupgraded...
vlc, vlc-data, vlc-nox en verders een boel qt4 spul.
Geen problemen gehad...
Hmmm, ik heb hetzelfde gedaan met dezelfde repo. Ik draai echter Kubuntu, misschien dat het hem daar in zit? Dat gaf ook de nodige problemen indertijd met een ppa-repo van OpenOffice 3, toen dat nog niet standaard was.
r0b schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:17:
Zoiets had ik ook onder Ubuntu 9.04 (Gnome); nouja, direct na het starten van VLC kreeg ik een segfault. Opnieuw geinstalleerd in de volgende volgorde:

- repo in sources.list zetten
- sudo apt-get update && sudo apt-get install vlc
- sudo apt-get upgrade vlc

Dat laatste was het hem bij mij. :)
Ik ga nog maar eens een keer een nieuwe poging wagen. Welke repo heb jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Beuzelarij schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:32:
[...]
Ik ga nog maar eens een keer een nieuwe poging wagen. Welke repo heb jij gebruikt?
De eerste repo die jij gepost hebt :)

http://ppa.launchpad.net/c-korn/vlc/ubuntu jaunty main
Beuzelarij schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 12:01:
[...]

Dat waren er 2. ;) Maar ik neem dus aan de eerste, net als neeroeter.
Spontaan overheen gelezen, dacht dat dat de deb-src was :+

[ Voor 52% gewijzigd door r0b op 18-07-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
r0b schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:48:
De repo die jij gepost hebt :)
Dat waren er 2. ;) Maar ik neem dus aan de eerste, net als neeroeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Inmiddels is het met "http://ppa.launchpad.net/c-korn/vlc/ubuntu jaunty main" gelukt.

Enige verschil met voorgaande poging is dat ik nu de oude VLC eerst heb verwijderd, en alles via de terminal heb gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik heb even een vraagje :) Ik ben een computer aan het installeren die zonder monitor gaat werken. Om te tweaken en dergelijke doe ik veel via de standaard remote desktop optie van Ubuntu.

Het probleem is nou dat de displayresolutie wanneer er geen monitor aangesloten is op 640x480 wordt ingesteld, wat voor sommige software te klein is (buttons die buiten het zichtbare veld vallen).

Kan ik in Ubuntu ergens instellen dat dit een andere resolutie moet zijn, bijv. 1024x768?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Loont het niet om met SSH te leren werken? Ik neem aan dat je dat ding ook remote zal willen beheren? Dan is die grafische laag imho toch echt wel overhead. Verspilde CPU-cycles, extra load, ...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b

r0b

Inderdaad, waar gebruik je de GUI precies voor?
Ik weet dat het geen direct antwoord op je vraag is, maar er zijn veel betere alternatieven voor een remote desktop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Jullie hebben inderdaad gelijk dat dit wellicht niet de meest efficiënte manier van werken is ;) Het punt is dat veel software die ik heb draaien (zoals Vuze, of TED) veel handiger via VNC te configureren zijn. Het idee is inderdaad dat ik, zodra ik het allemaal draaiende heb, alles wat ik nog wil doen via de console kan doen, maar op dit moment is het voor mij (als linux leek ;) ) veel handiger om bepaalde dingen via de GUI te configureren/ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat je ook kan doen is al die programma's configureren lokaal (na ze lokaal te hebben geïnstalleerd) en daarna die configuratiebestanden naar de server verplaatsen en toewijzen aan de lokale gebruiker daar. Ik mag hopen dat Vuze, cross-platform zijnde, configuratiebestanden heeft die gewoon tekstbestanden zijn (zoals het een degelijke *nix-toepassing betaamt :P).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Vuze... :'( Er zijn een aantal torrent-clients die als daemon kunnen starten (wel zo handig op een server) en met een webinterface te besturen zijn, zoals Transmission en Deluge. En als je met TED het downloadprog voor tv-shows bedoelt, dan zou je ook nog de torrents kunnen laten downloaden naar een map die je als autoload gebruikt in je torrent-client. Of in het geval van Deluge, de client ook op je Windows-bak installeren en laten connecten naar de daemon op je server.
De mogelijkheden zijn eindeloos, je moet alleen soms wat anders denken dan anders ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai rtorrent in een screen op mijn download servertje. Werkt perfect :)

http://kmandla.wordpress....-use-rtorrent-like-a-pro/ 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 06:00:
Ik draai rtorrent in een screen op mijn download servertje. Werkt perfect :)

http://kmandla.wordpress....-use-rtorrent-like-a-pro/ 8)
Same here. Werkt erg ok. Heb aantal CLI clients uitgeprobeerd maar rtorrent is qua bediening en overhead een goeie optie. En Solomon, configureren/ontdekken kan ook in een console, het is leerzamer dan via de GUI.

Vind ik dan hè 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Demoniac schreef op maandag 20 juli 2009 @ 00:04:
Vuze... :'( Er zijn een aantal torrent-clients die als daemon kunnen starten (wel zo handig op een server) en met een webinterface te besturen zijn, zoals Transmission en Deluge. En als je met TED het downloadprog voor tv-shows bedoelt, dan zou je ook nog de torrents kunnen laten downloaden naar een map die je als autoload gebruikt in je torrent-client. Of in het geval van Deluge, de client ook op je Windows-bak installeren en laten connecten naar de daemon op je server.
De mogelijkheden zijn eindeloos, je moet alleen soms wat anders denken dan anders ;)
Ik heb Vuze met een webinterface draaien, en hij laad wel inderdaad de torrents van TED uit een specifieke map!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zow, afgelopen week bezig geweest met Ubuntu.

Ik heb een AMD 1200+ met geintegreerde proc. (ik weet het, ik weet het)
Dat leek me een uitgewezen kans om Ubuntu erop te zetten. Eerst 9.04 geprobeerd maar dit ging niet helemaal goed. Toen 8.04 en dit draaide strak maar na het updaten ging het radicaal mis. Inmiddels succesvol 8.10 erop gezet en geupdate. De migratie naar 9.04 skip ik.

Thuis de Ubuntu 8.10 bijbel liggen sinds een week en ik ben er helemaal klaar voor. Inmiddels uit mijn blote kop amsn en thunderbird geinstalleerd. Ik begin langzaamaan de boel bij Ubuntu onder de knie te krijgen. Ik moet alleen nog even rommelen met mijn geluid want daar klopt nog iets niet. Ruizend en storend geluid uit mijn audiokanaal. (Soundblaster Live 1024 OEM versie)
Weet iemand trouwens wat er met xmms is gebeurd? Het valt iig niet meer via apt-get install binnen te halen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XMMS is al redelijke tijd overleden. Je zou naar Audacious kunnen kijken, deze stamt ergens af van XMMS.

Verder zit Pidgin standaard in Ubuntu. Dit is een IM waarmee je o.a. ook kunt msnen (scheelt weer een installatie van amsn).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:36:
XMMS is al redelijke tijd overleden. Je zou naar Audacious kunnen kijken, deze stamt ergens af van XMMS.

Verder zit Pidgin standaard in Ubuntu. Dit is een IM waarmee je o.a. ook kunt msnen (scheelt weer een installatie van amsn).
Ik hbe Pidgin idd uitgeprobeerd voordat ik aMSN heb geinstalleerd. kreeg hem ook met veel gemak aan de praat maar de interface en de opties bevielen mij niet helemaal. Daarom heb ik aMSN geinstalleerd en dat bevalt mij presoonlijk wat beter. :)

Ik zal die audacious eens een draai geven. Maar eerst mijn geluidskaartding fixen. Zal ook wel iets van een paar minuten zijn. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruis kan komen omdat je mixer gewoonweg te hoog staat. Kijk daar eens na en zet schroef ze allemaal eens een beetje terug om te kijken of de ruis dan weg gaat.

Volgens mij komt het omdat Ubuntu er niet altijd in slaagt om de max audio output te detecteren waardoor hij er dus teveel naar toe pompt en je speakers gaan ruizen (maar het kan ook zijn dat ik hier nu complete onzin praat).

Oja als je echt een relaxte audio player wilt hebben moet je toch eens kijken naar MPD (Music Player Daemon). Er loop hier ook een draadje over: Het grote Music Player Daemon topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Over dat torrentsverhaal, voor servers vind ik Torrentflux erg handig vanwege de prima webinterface. Maar neem dan wel Torrentflux-b4rt edition, want daar kan je ook links in plakken die wget dan voor je op gaat halen. Wel handig met grote bestanden, je server laten downloaden en je status zien.
Je kan ook direct (vanuit torrentflux) op de torrentsites zoeken en dan meteen klikken en beginnen met downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Auredium schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:28:
Zow, afgelopen week bezig geweest met Ubuntu.

(...)

Ruizend en storend geluid uit mijn audiokanaal. (Soundblaster Live 1024 OEM versie)
Weet iemand trouwens wat er met xmms is gebeurd? Het valt iig niet meer via apt-get install binnen te halen.
heb je dat als het geluid op mute staat? dat schijnt een bugachtig iets te zijn (waar al eerder over gepraat is, maar dat kan ik zo snel niet vinden, ikheb het iig. ook op mijn Eee als het geluid op mute staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

!null schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:10:
Over dat torrentsverhaal, voor servers vind ik Torrentflux erg handig vanwege de prima webinterface. Maar neem dan wel Torrentflux-b4rt edition, want daar kan je ook links in plakken die wget dan voor je op gaat halen. Wel handig met grote bestanden, je server laten downloaden en je status zien.
Je kan ook direct (vanuit torrentflux) op de torrentsites zoeken en dan meteen klikken en beginnen met downloaden.
Meh torrentflux heeft weer apache enzo nodig , wat wel mooi is. Gewoon dropbox of iets anders draaien op de server dan een torrents mapje maken. Met je andere machine .torrent files erin gooien en voila hij sync't en een torrentclient die een watchfolder heeft download zo je torrents.

En een thuisserver is ook erg relaxt met mpd erop. Je kan gewoon met een mpd client connecten en muziek daarvan spelen >:)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is helemaal niet zo kapot van die zware torrent clients die een complete LAMP installatie nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rtorrent icm met screen 8)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Laatst online: 19:03
Ik heb hier ktorrent draaien werkt echt perfect. Even vanaf een laptopje extra torrent etc. aanzetten zonder naar de computer/server te lopen via een simpele webinterface

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Ik ga gebruik maken van mobiel internet met zo'n dongle, dus ik zou het fijn vinden als ik een programmaatje had dat bijhoudt hoeveel MB ik heb gedownload. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crackh34d schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:11:
Ik ga gebruik maken van mobiel internet met zo'n dongle, dus ik zou het fijn vinden als ik een programmaatje had dat bijhoudt hoeveel MB ik heb gedownload. Tips?
vnstat

http://tombuntu.com/index...c-monitoring-with-vnstat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
Thx, dat zou idd de job moeten doen. Alleen gaat mijn vader ht ook gebruiken, en hij is niet zo van de command line, dus is er geen programma met een GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 17:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Zoals in de eerste reactie staat er is een frontend voor geschreven.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dirk schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:06:
Zoals in de eerste reactie staat er is een frontend voor geschreven.
Nouja, frontend... Het heeft wel een hele PHP (en Apache?) installatie nodig. Wie heeft dat nou op z'n [desk|lap]top?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crackh34d schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:00:
[...]

Thx, dat zou idd de job moeten doen. Alleen gaat mijn vader ht ook gebruiken, en hij is niet zo van de command line, dus is er geen programma met een GUI?
Wie met Linux aan de slag wil zal wel vaker met de command line in aanraking komen ;) Wat je ook zou kunnen doen is vnstat samen met conky gebruiken zodat je de gegevens van vnstat altijd op je desktop ziet 8) Hier heb je de conky regels hoe dat moet:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=932904

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 04:03 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen