Dennis Lammers en Software ik raad jullie aan om eens het programma powertop te draaien. sudo apt-get install powertop.
http://www.lesswatts.org/projects/powertop/
http://www.lesswatts.org/projects/powertop/
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Simyager op 07-06-2009 19:41 ]
Keep it simple stupid
Verwijderd
Je bedoelt dat Linux Mint 7 gelijk is aan Ubuntu 9.04? De kernel in Mint 7 is namelijk 2.6.28...Leftblank schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 21:42:
[...]
Ik had hetzelfde probleem op Linux Mint 7 (wat in feitte Ubuntu 9.10 is) maar volgens dit topic los je het min of meer op door sabnzbd te laten luisteren naar alle ip addressen (dmv 0.0.0.0 als server ipv localhost), blijkbaar staat localhost niet lekker ingesteld in de laatste Ubuntuversies. Geen mooie oplossing, wel werkend.
Edit; volgende keer refreshen, iig, hier heb je al een stukje oplossing.
Waarom wachten? Al eens hier gekeken: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:58:
[...]
Je bedoelt dat Linux Mint 7 gelijk is aan Ubuntu 9.04? De kernel in Mint 7 is namelijk 2.6.28...
(ik heb het even opgezocht omdat ik zsm op 2.6.30 overwil ivm de intel graphics driver)
$ sudo dpkg -i <insert naam kernel>.deb
[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 08-06-2009 09:53 ]
Verwijderd
Leuk! Moet ik ze alle 3 hebben? (kernel, source, headers?)Miki schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:46:
[...]
Waarom wachten? Al eens hier gekeken: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
Kies een release uit, download deze en voer uit in de terminal:
$ sudo dpkg -i <insert naam kernel>.deb
*Tip: gebruik tab-toets om niet de lange naam helemaal te hoeven overtikken, eerste paar letters volstaan.
*Tip: mochten er bugs optreden, gebruik dan de recovery-kernel (grub-menu).
*Alert: bij Nvidia, ATi videokaarten kan het mogelijk zijn dat je deze moet hercompileren/ installeren om deze weer te gebruiken.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Nee je hebt alleen de image nodig tenzij je extra wijzigingen in de kernel wilt toepassen. Dan moet je ook de source en headers downloaden.Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:55:
[...]
Leuk! Moet ik ze alle 3 hebben? (kernel, source, headers?)
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 08-06-2009 21:54 ]
Verwijderd
Ja, en de intel 2.7.1 drivers. Die zijn via een PPA repo, ik weet niet wat Jaunty tegenwoordig gebruikt als intel driver? Opzich werkt het best goed, World of Goo werkt zonder problemen op 1280x800, ik kan mijn TV via vga kabel aansluiten en zonder X te herstarten de resolutie instellen, en ik dacht dat ik AccelMethod=uxa aan had staan, maar toen ik dat net controleerde bleek dat niet zo te zijn... Zometeen toch maar eens even proberen.!null schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:12:
VisitorQ, wat voor Intel grafische kaart problemen heb jij dan? Ook 965 mobile chipset?
Jaunty zit op 2.6.3. Werkt prima icm UXA op een intel G35.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 08:16:
[...]
Ja, en de intel 2.7.1 drivers. Die zijn via een PPA repo, ik weet niet wat Jaunty tegenwoordig gebruikt als intel driver? Opzich werkt het best goed, World of Goo werkt zonder problemen op 1280x800, ik kan mijn TV via vga kabel aansluiten en zonder X te herstarten de resolutie instellen, en ik dacht dat ik AccelMethod=uxa aan had staan, maar toen ik dat net controleerde bleek dat niet zo te zijn... Zometeen toch maar eens even proberen.
Verwijderd
Blame Canon. Buy HP.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:15:
Ik blijf zitten met twee problemen. 1ste is mijn Canon i5200R netwerk printer (niet via wifi maar via utp). Deze kan ik niet installeren, omdat er (na wat zoek werk) geen goede drivers voor zijn.
Welke WLAN kaart heb je?Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:15:
2e probleem is dat ik geen verbinding kan maken met mijn D-link AP (DWL-2100AP). In Ubuntu heb je de mogelijkheid (rechtermuisklik op het symbool boven in) om verbinding te maken met een hidden network. Als ik daar alles invul, heeft dat geen resultaat. Zodra ik mijn SSID van het AP zichtbaar maak, heb ik direct verbinding. De instellingen kloppen dus wel, echter het probleem lijkt mij dat ik niet met een hidden netwerk (ssid uitgeschakeld) kan verbinden.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
Helemaal gelijk met de printergertvdijk schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:28:
[...]
Blame Canon. Buy HP.Of elk ander merk met fatsoenlijke support in Linux/CUPS.
[...]
Welke WLAN kaart heb je?
Verwijderd
Inderdaad helemaal mee eens. HP werkt in 99,9% van de gevallen gewoon perfect onder Linuxgertvdijk schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:28:
[...]
Ik heb inderdaad ook, het aansluiten van een extern scherm werkt meteen en hij neemt meteen over wat ik de vorige keer al had ingesteld. Werkt beter dan in Windows, erg tevreden over.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 08:16:
[...]
Ja, en de intel 2.7.1 drivers. Die zijn via een PPA repo, ik weet niet wat Jaunty tegenwoordig gebruikt als intel driver? Opzich werkt het best goed, World of Goo werkt zonder problemen op 1280x800, ik kan mijn TV via vga kabel aansluiten en zonder X te herstarten de resolutie instellen, en ik dacht dat ik AccelMethod=uxa aan had staan, maar toen ik dat net controleerde bleek dat niet zo te zijn... Zometeen toch maar eens even proberen.
[ Voor 4% gewijzigd door !null op 09-06-2009 16:14 ]
Is dat een vrij nieuw model? Ik heb nog ergens een oude MPC-190 (All-in-One dingetje), en die krijg ik niet aan de gang.!null schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:12:
Mijn Canon werkte overigens direct, hij had meteen zelf drivers gevonden. Maar dat is gewoon over USB.
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Moet anders zeggen dat ik hier met mijn Epson printer geen enkel probleem heb. En bij mijn ouders via de Brother-netwerkprinter ook prima kan printen.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:07:
[...]
Inderdaad helemaal mee eens. HP werkt in 99,9% van de gevallen gewoon perfect onder Linux
/me koopt geen printers van andere merken meer.
"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Vrij nieuw inderdaad, de Canon MP220. Ook all-in-one, maar heb eerlijk gezegd nog niet het scannen geprobeerd.Beuzelarij schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:41:
[...]
Is dat een vrij nieuw model? Ik heb nog ergens een oude MPC-190 (All-in-One dingetje), en die krijg ik niet aan de gang.
- Scripting support, such as conditionals, loops, variables and functions.
- Graphical interface.
- Dynamic loading of modules in order to extend itself at the run time rather than at the build time.
- Portability for various architectures.
- Internationalization. This includes support for non-ASCII character code, message catalogs like gettext, fonts, graphics console, and so on.
- Real memory management, to make GNU GRUB more extensible.
- Modular, hierarchical, object-oriented framework for file systems, files, devices, drives, terminals, commands, partition tables and OS loaders.
- Cross-platform installation which allows for installing GRUB from a different architecture.
- Rescue mode saves unbootable cases. Stage 1.5 was eliminated.
- Fix design mistakes in GRUB Legacy, which could not be solved for backward-compatibility, such as the way of numbering partitions.
Verwijderd
Verwijderd
Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Option "AccelMethod" "UXA" EndSection
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller [8086:2a02] (rev 03)
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 09-06-2009 23:34 ]
Verwijderd
Ik heb inderdaad gewoon het hekje# weggehaald dat voor Option "AccelMethod" "UXA" stond, en door een commando:!null schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:23:
Ik zie dat je om UXA te enablen dat gewoon in je xorg.conf moet zetten, maar dan ziet het er bij mij zo uit:
Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Option "AccelMethod" "UXA" EndSection
Maar het is zo generiek wat er staat dat ik me afvraag of ik wel goed bezig ben. Wat heb jij gedaan om het te enablen VisitorQ?
(zo kan ik nog steeds geen Compiz enablen (visual effects kiezen onder preferences->appearence))
1
| cat /var/log/Xorg.0.log |grep uxa |
$ cat /var/log/Xorg.0.log |grep uxa (**) intel(0): Option "AccelMethod" "uxa"
Verwijderd
Zelf heb ik onder Device Section dit nog staan!null schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:23:
Ik zie dat je om UXA te enablen dat gewoon in je xorg.conf moet zetten, maar dan ziet het er bij mij zo uit:
Maar het is zo generiek wat er staat dat ik me afvraag of ik wel goed bezig ben. Wat heb jij gedaan om het te enablen VisitorQ?
(zo kan ik nog steeds geen Compiz enablen (visual effects kiezen onder preferences->appearence))
Edit, ik heb dus dit erin zitten:
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller [8086:2a02] (rev 03)
Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Option "AccelMethod" "UXA" driver "intel" Option "EXAOptimizeMigration" "true" Option "MigrationHeuristic" "greedy" Option "Tiling" "true" # i8xx users: see note in guide EndSection
[ Voor 23% gewijzigd door software op 10-06-2009 00:53 ]
Verwijderd
Ehm... Is de AccelMethod niet óf UXA óf EXA (waarvan EXA op dit moment wordt uitgefaseerd door het gebrek aan DRI2 - direct rendering infrastructure 2)?software schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:48:
[...]
Zelf heb ik onder Device Section dit nog staan
Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Option "AccelMethod" "UXA" driver "intel" Option "EXAOptimizeMigration" "true" Option "MigrationHeuristic" "greedy" Option "Tiling" "true" # i8xx users: see note in guide EndSection
Die driver intel weet ik niet of dat deze noodzakelijk is
Ook interresant om te lezen HOWTO: Jaunty Intel Graphics Performance Guide
Ik heb een nieuwe versie (zie link) van xorg en drivers van intel getest omdat ik een slechte perfermance had in jaunty. Trage opbouw bij laden grote folders, ...Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:29:
[...]
Ehm... Is de AccelMethod niet óf UXA óf EXA (waarvan EXA op dit moment wordt uitgefaseerd door het gebrek aan DRI2 - direct rendering infrastructure 2)?
[ Voor 7% gewijzigd door software op 10-06-2009 21:01 ]
[ Voor 104% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2009 17:25 ]
Welkom bij de "verlichte mensen"ThinkPadd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:13:
Wauw! Ik vind Ubuntu echt zeer vet![]()
![]()
Heb net 9.04 geinstalleerd op m'n Dell Latitude X300, en alles werkt gewoon out of the box (alleen jammer dat je als je MP3's wilt afspelen eerst wat codecs moet installeren (en dus ook gelijk internet nodig bent), maar dat heeft iets met bepaalde wetten te maken.
De hotkeys van m'n laptop (Fn + bepaalde toets) werken allemaal.
WiFi kaart (Intel 2200B/G) werkte gelijk, hoefde alleen maar wachtwoord van ons netwerk (WPA2) in te voeren en ik had internet. Ook geluid enzo werkte direct allemaal.
Echt super, want ik heb lang geleden ook wel met Ubuntu geklooid, maar daar was het altijd een hels karwei om dingen zoals WiFi, hotkeys, geluid e.d. aan de gang te krijgen.
Ik weet nog niet of het goed te gebruiken is als MainOS, maar zo voor op een laptopje voor in bed, waar ik een beetje mee internet, muziek luister, filmpje kijken, MSN'en is het prima
* ThinkPad is overtuigd
Je moet even de 'Ubuntu restricted extras' installeren, dan heb je gelijk alle noodzakelijke codecs en Flash en dergelijke.ThinkPadd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:13:
Heb net 9.04 geinstalleerd op m'n Dell Latitude X300, en alles werkt gewoon out of the box (alleen jammer dat je als je MP3's wilt afspelen eerst wat codecs moet installeren (en dus ook gelijk internet nodig bent), maar dat heeft iets met bepaalde wetten te maken.
Ik heb een Canon i5200 (gewoon via USB) & deze werkt perfect onder 9.04 !Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:15:
Ik had nog een 3 jaar oude Acer (Acer TravelMate 3000) laptop liggen, en wilde daar eens Ubuntu op installeren. Versie 9.04 gedownload (desktop versie) en aan het installeren geraakt.
Na wat pogingen om een goede partitie aan te geven (dit was echt nieuw voor mij) lukte het prima. Alles werd goed herkend, en alle drivers werden geïnstalleerd. De verplichte updates binnen gehaald verliep zonder problemen.
Ik blijf zitten met twee problemen. 1ste is mijn Canon i5200R netwerk printer (niet via wifi maar via utp). Deze kan ik niet installeren, omdat er (na wat zoek werk) geen goede drivers voor zijn. .
Verwijderd
gertvdijk schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:28:
[...]
[...]
Welke WLAN kaart heb je?
Iemand nog een idee waarom ik geen verbinding krijg als ik mijn ssid hidden staat? Snap er helemaal niks meer van (ben wel 'n Ubuntu noob)Jerk184 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:25:
[...]
Boekje er even bij gepakt. Het is een Intel PRO 2200BG (802.11b/g)
Met donker, bedoel je daarmee ook zwart/wit?Malandro schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:25:
Ik heb nu 8 ubuntu installaties lopen (allemaal jaunty) en 1 ervan is erg instabiel (op een Acer laptop). Zou meer geheugen voor meer stabiliteit zorgen? Gebeurt namelijk met regelmaat dat het scherm donker wordt en dat we moeten wachten voor we weer verder kunnen.. Erg vervelend. Ook al 2x gehad dat het systeem "donker" bleef.
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 15-06-2009 14:48 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Inderdaad Zwart/Wit (voor zover ik mij herinner. Het is de laptop van mijn moeder en die zie ik niet zo vaak. Zodra ik weer 'thuis' ben zal ik eens kijken. Bedankt en resultaat volgt.Room42 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:46:
[...]
Met donker, bedoel je daarmee ook zwart/wit?
Houd /var/log/messages in de gaten of daar geen meldingen van kapotte hardware verschijnen. Wat je ook kan doen is de Systemmonitor toevoegen aan een panel (bv rechtsonder) en via de preferences de 'IO wait' een wat opvallendere kleur geven zodat je alles goed kan onderscheiden. Zo kun je bijvoorbeeld zien of je op de disk zit te wachten, op de processor of op iets anders van het systeem.
Wacht.. Wat??? Sinds wanneer kan een WM6 met Kalender synchroniseren via kde-pim? Ik zit nu te hannessen met Evolution uit Gnome, omdat Kmail en alles (of beter gezegd de kde-pim plugin) niet werkt..jelly schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:19:
Niet alleen op ubuntu toepasbaar , maar ik kwam er vandaag achter dat ik mijn windows mobile 6 telefoon met linux kan syncen met synce en kde-pm echt vet !! Heb nu al geen windows meer nodig
Heb de laptop even opgehaald. Uit de messages kan ik niet veel opmaken (geen idee waar ik naar moet kijken), maar na het plaatsen van systeemmonitor en het oranje maken van "IO wait" bleef het systeem weer even hangen (ditmaal zonder zwart wit te worden). Het systeemmonitor blokje was voor 5 a 6 seconden helemaal oranje...Room42 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:46:
[...]
Met donker, bedoel je daarmee ook zwart/wit?
Houd /var/log/messages in de gaten of daar geen meldingen van kapotte hardware verschijnen. Wat je ook kan doen is de Systemmonitor toevoegen aan een panel (bv rechtsonder) en via de preferences de 'IO wait' een wat opvallendere kleur geven zodat je alles goed kan onderscheiden. Zo kun je bijvoorbeeld zien of je op de disk zit te wachten, op de processor of op iets anders van het systeem.
[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 16-06-2009 10:54 ]
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 18:04 ]
Ik kan je http://www.turboprint.info/ adviseren. Ik heb hem een paar dagen getest en meteen gekocht. Je kan er alles, als niet meer, mee dan de windows drivers. De standaard drivers konden maar op 600 dpi printen, deze op 2400.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:15:
...
Ik blijf zitten met twee problemen. 1ste is mijn Canon i5200R netwerk printer (niet via wifi maar via utp). Deze kan ik niet installeren, omdat er (na wat zoek werk) geen goede drivers voor zijn.
...
Coïtus ergo sum
Mijn laptop heeft ook gewoon een bottleneck bij de harddisk. Kijk even hoeveel er wordt geswapt en zet swap anders even uit:Malandro schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:10:
Ok de laptop met problemen heeft nu wéér die problemen. Systeemmonitor maar standaard in de balk gezet en IO-wait kleurt het vakje erg vaak helemaal oranje... Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed is met de hardware.
sudo swapoff -a
sudo iostat -k -x -d 2
sudo top
[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 18-06-2009 10:49 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Verwijderd
Kernel, kernel en nog eens kernelThinkPadd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:13:
Wauw! Ik vind Ubuntu echt zeer vet![]()
![]()
De hotkeys van m'n laptop (Fn + bepaalde toets) werken allemaal.
WiFi kaart (Intel 2200B/G) werkte gelijk, hoefde alleen maar wachtwoord van ons netwerk (WPA2) in te voeren en ik had internet. Ook geluid enzo werkte direct allemaal.
Echt super, want ik heb lang geleden ook wel met Ubuntu geklooid, maar daar was het altijd een hels karwei om dingen zoals WiFi, hotkeys, geluid e.d. aan de gang te krijgen.
Ubuntu is wel lekker makkelijk ja. Vrijwel alles werkt gewoon, ook dingen waar je bij andere distro's vaak nog aan moet tweaken. En met Ubuntu kan je rustig claimen dat je minder tijd kwijt bent met een install dan voor Windows. Bij Ubuntu heb je gelijk vrijwel alle hardware aan de gang, internet, netwerk, office, etc.Ik weet nog niet of het goed te gebruiken is als MainOS, maar zo voor op een laptopje voor in bed, waar ik een beetje mee internet, muziek luister, filmpje kijken, MSN'en is het prima
* ThinkPad is overtuigd
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Probeer Krita eens.Crackh34d schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:31:
Grafische dingen doe ik onder GIMP, hoewel ik Paint.NET vroeger toch stiekem wel fijner vond
Verwijderd
Een echte Linux gebruiker gebruikt geen mp3'sThinkPadd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:13:
(alleen jammer dat je als je MP3's wilt afspelen eerst wat codecs moet installeren (en dus ook gelijk internet nodig bent), maar dat heeft iets met bepaalde wetten te maken.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door arnem_ op 20-06-2009 17:20 ]
[ Voor 40% gewijzigd door arnem_ op 20-06-2009 23:16 ]
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
lirc?Solomon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:29:
Ik heb een afstandsbediening gekocht voor m'n PC (IR ontvanger zit op USB). En hij simuleert eigenlijk een HID apparaat (zoals je toetsenbord of muis), en het grootste gedeelte van de toetsen werkt als de multimediatoetsen op je toetsenbord. Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat bijv. de toetsen voor play/pause ofzo werken met VLC bijvoorbeeld? Het toetsenbord wordt wel herkend, bijv. de volume en mute knop werkte gewoon meteen
Met KDE kun je dat volgens mij gewoon middels de systeeminstellingen opgeven:Solomon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:29:
Ik heb een afstandsbediening gekocht voor m'n PC (IR ontvanger zit op USB). En hij simuleert eigenlijk een HID apparaat (zoals je toetsenbord of muis), en het grootste gedeelte van de toetsen werkt als de multimediatoetsen op je toetsenbord. Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat bijv. de toetsen voor play/pause ofzo werken met VLC bijvoorbeeld? Het toetsenbord wordt wel herkend, bijv. de volume en mute knop werkte gewoon meteen
wat verdere informatie:Boot from (hd0,0) ext3 ......... (hele zooi letters en cijfers)
Starting up....
[2.625419} powernow-k8: ph2 null fid transition 0x10
Loading, Please wait....
usplash: Setting mode 1600x1200 failed
usplash: Using mode 1280x1024
mount: mounting /dev/disk/by-uuid/c885e8ad-....-...-...-...... (heleboeel letters en cijfers weer overeenkomten met hierboven) on /root
failed: Invalid argument
mount: mouting /dev on /root/dev failed: no such file or directory
mount: mounting /sys on /rootsys failed: no such file or directory
mount: mounting /proc on /root/proc failed: no such file or directory
Target filesystem doesn't have /sbin/init.
No init found. Try passing init= bootarg.
Busybox v1.10.2 (Ubunutu 1:1.10.2-2ubuntu7) built-in shell (ash)
Enter help for a list of built-in commands.
(initramfs)
(Ik ga er vanuit dat je hardware RAID gebruikt.) Er kunnen twee dingen mis zijn gegaan:krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:26:
<verhaal over falende boot>
[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 22-06-2009 10:37 ]
Bij het booten geeft mijn raid array geen foutmelding dat mijn raid kapot zou zijn (of het 100% hardware raid is weet ik niet zeker).gertvdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:36:
[...]
(Ik ga er vanuit dat je hardware RAID gebruikt.) Er kunnen twee dingen mis zijn gegaan:Indien het laatste: oude kernel booten (kiezen in Grub menu) en uitzoeken wat er aan de hand is met de nieuwe kernel.
- Je RAID array functioneert niet meer. Heb je dat gecheckt?
- De kernelmodule die de RAIDkaart bestuurt is bij de laatste update b0rked.
[ Voor 18% gewijzigd door krijn1985 op 22-06-2009 10:44 ]
Verwijderd
Die rocketraid kaart van jou is een fake-raid kaart. Wil je een betrouwbare raid oplossing kies dan of voor software raid of voor hardware raid.krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:39:
[...]
Bij het booten geeft mijn raid array geen foutmelding dat mijn raid kapot zou zijn (of het 100% hardware raid is weet ik niet zeker).
Kijk even welke versie de oude kernel heeft en wat de changes zijn in de nieuwe versie op packages.ubuntu.com of ga met je packagemanager de changelog na. (in aptitude bijv. toets je C) En als er een 'fix' is uitgebracht voor bepaalde kaarten kan dit een negatieve uitwerking hebben op andere kaarten...krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:39:
Update: Ik heb een gerestart en met mijn oude kernel boot hij gewoon. Dus de nieuwe kernel heeft een probleem veroorzaakt. Aangezien ik nog steeds relatief nieuw ben met linux heb ik niet echt een idee hoe ik ga uitvinden waar mijn nieuwe kernel problemen van maakt. Enige tips/handleidingen die mij op weg gaan helpen?
Zal hier later op de dag misschien nog even naar kijken. Ben al lang blij dat hij in ieder geval met mijn oude kernel draaitgertvdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:39:
[...]
Kijk even welke versie de oude kernel heeft en wat de changes zijn in de nieuwe versie op packages.ubuntu.com of ga met je packagemanager de changelog na. (in aptitude bijv. toets je C) En als er een 'fix' is uitgebracht voor bepaalde kaarten kan dit een negatieve uitwerking hebben op andere kaarten...
Welke repo's heb je aangezet? -proposed en -backports kunnen nog wel eens wat experimentele 'fixes' bevatten, namelijk.
Het is een S754 Athlon 3400 met 1 gig ram. Valt dit onder oudere waar het even kan duren? ik heb het in ieder geval niet met opzet afgebroken. Ik moest restarten van de update managerWat eventueel ook nog is misgegaan is het updaten van de kernelmodules in de initramfs toen je je nieuwe kernel installeerde. Op wat oudere systemen kan het bouwen van een nieuwe initramfs even duren, dus misschien heb je dat per ongeluk afgebroken ofzo?
Is het mogelijk om met deze kaart software raid te draaien dan? of moet ik dan toch alles op mijn mobo danwel pci sata kaartjes aan sluiten? (mijn mobo heeft jammer genoeg maar 2x sata)En wat Stachterdraht zegt: voortaan gewoon software-raid gebruiken, want qua snelheid maakt het niks uit als het fakeraid is. En je bent van dit gezeik met kernelmodules af. Andere voordelen: je kan je harddisks individueel monitoren met SMART, je kan array waarschuwingen netjes krijgen, je hoeft geen hele schijven in arrays te stoppen, RAID1 is in Linux seek-optimised, niet throughput optimised. In de praktijk scheelt dat heel wat voor de snelheidsbeleving.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Kan met elke kaart. Gewoon de schijven niet in een array zetten en de kaart in AHCI modus zetten (als dat kan), dan zie je de schijven als het goed is individueel. Met de uitgebreide partitietool bij installatie kan je redelijk eenvoudig zelf alle mogelijk RAID opstellingen bedenken die je wil.krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:30:
Is het mogelijk om met deze kaart software raid te draaien dan? of moet ik dan toch alles op mijn mobo danwel pci sata kaartjes aan sluiten? (mijn mobo heeft jammer genoeg maar 2x sata)
Is gparted deze uitgebreide tool? of is het die via de CLI (die laatste snapte ik wat minder van).En stel ik had al wel een array ingesteld bij de setup en hij zag vier losse schijven, kan dat komen door de array of betekent het dat ik ubuntu sowieso op softraid had kunnen installeren?gertvdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:07:
[...]
Kan met elke kaart. Gewoon de schijven niet in een array zetten en de kaart in AHCI modus zetten (als dat kan), dan zie je de schijven als het goed is individueel. Met de uitgebreide partitietool bij installatie kan je redelijk eenvoudig zelf alle mogelijk RAID opstellingen bedenken die je wil.
Nee, GParted is slechts om partities te kunnen maken. Ik heb geen ervaring met Ubuntu installeren via de Live omgeving, omdat ik altijd de uitgebreide installatiemogelijkheden van de alternate cd gebruik. Je kan daarmee via een semi-GUI veel meer instellen en het scheelt gewoon veel tijd met opstarten i.v.m. een Live cd. Heel veel how-to's zijn outdated en komen met instructies over GRUB etc, maar iig sinds eind 2006 gaat alles volledig automatisch met een paar instellingen bij het partitioneren en kan je zelfs je root filesystem op RAID, in crypto én in LVM hebben draaienkrijn1985 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:38:
Is gparted deze uitgebreide tool?
Wat bedoel je met 'bij de setup'? De Ubuntu installatie of de instellingen van de fakeraid voordat je de Ubuntu installatie startte?krijn1985 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:38:
En stel ik had al wel een array ingesteld bij de setup en hij zag vier losse schijven, kan dat komen door de array of betekent het dat ik ubuntu sowieso op softraid had kunnen installeren?
Welkom in de wonderlijke wereld van Ubuntu. Elke kernel update is weer een grote ellende: grub menu wordt niet opgeruimd en handmatig kernelheaders installeren om de nvidia module te compileren nadat je veel foutmeldingen hebt weggeklikt. En dan heb ik het nog niet over de snelheidsproblemen met een rt2500 wifi kaart (standaard 40 KB/s ipv 2,5 MB/s, na een iwconfig slechts 180KB/s). Dus je bent niet de enigearnem_ schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:04:
Na gekloot met kernel versies etc. lijkt het installeren van de nieuwe NVIDIA driver uitkomst te bieden. Soms moet je het waarom misschien wel helemaal niet willen weten.
Verwijderd
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik heb nu op 2 verschillende computers een probleem, dat het beeld na een tijdje gewoon niet meer werkt bij ati kaarten. Onder vista heb ik geen enkel probleem! Dit soort 'basic' dingen zouden niet moeten voorkomen imho bij een user-friendly linux systeem zoals Ubuntu.Erwin1967 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:21:
[...]
Welkom in de wonderlijke wereld van Ubuntu. Elke kernel update is weer een grote ellende: grub menu wordt niet opgeruimd en handmatig kernelheaders installeren om de nvidia module te compileren nadat je veel foutmeldingen hebt weggeklikt. En dan heb ik het nog niet over de snelheidsproblemen met een rt2500 wifi kaart (standaard 40 KB/s ipv 2,5 MB/s, na een iwconfig slechts 180KB/s). Dus je bent niet de enige
Gezien de ellende die er is kan men bij Ubuntu beter werken aan dit soort zaken als aan het proberen te versnellen van de laadtijden. Laten ze er maar voor zorgen dat Ubuntu gewoon fatsoenlijk werkt met 'standaard' hardware (zoals een nvidia kaart). Er moet nog teveel met de commandprompt gedaan worden (bv config van WIFI en dan met name die 'puinbak' aan (ongedocumenteerde) netwerk scripts bij Ubuntu) Een simpele gebruiker komt hier niet uit en haakt gewoon af.
Tja, er valt te betwisten wie daaraan schuld heeft... Zelf vind ik het logischer om te wijzen naar ATI/AMD. Die hebben jarenlang de OSS community in de stront laten zakken met brakke drivers en nu komen ze met specificaties die in theorie alles mogelijk zouden moeten maken, maar dat heeft gewoon ontzettend veel tijd nodig doordat de vrijwillige ontwikkelaars niet in dezelfde professionele omgeving werken, de hardware niet tot hun beschikking hebben vaak en gewoonweg de tijd niet hebben of vrijwel geen vergoeding krijgen t.o.v. betaalde krachten gedreven door commercie. Daarnaast is het gewoon het wiel opnieuw uitvinden... een extra basecode voor dezelfde hardware...MoiZie schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:41:
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik heb nu op 2 verschillende computers een probleem, dat het beeld na een tijdje gewoon niet meer werkt bij ati kaarten. Onder vista heb ik geen enkel probleem! Dit soort 'basic' dingen zouden niet moeten voorkomen imho bij een user-friendly linux systeem zoals Ubuntu.
Verwijderd
Dat klopt, maar zoals je al zegt is Ubuntu user-friendly. Ik vind het alleen jammer dat bepaalde zaken niet goed worden aangepakt. Problemen met wireless lan kaarten en bv de nvidia module bestaan al een paar versies in Ubuntu (of Debian) Op dat vlak ga je toch merken dat er een tekort is aan ontwikkelcapaciteit om de problemen op te lossen. Basale zaken met 'standaard' hardware (zulke bijzondere dingen heb ik echt niet) moeten gewoon goed draaien anders blijft het aanmodderen en kun je Ubuntu als serieus alternatief vergeten voor een doorsnee gebruiker. Hoe verleidelijk het ook is om nieuwe dingen op te pakken (bv snellere boottijden), bepaalde zaken moeten eerst goed op de rit gezet worden.MoiZie schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:41:
[...]
Aan de andere kant; je weet dat je ervoor kiest, er zijn tientallen distro's, en als je echt iets anders wil doe je dat toch gewoon? Niemand verplicht je tot gebruik van Ubuntu, itt Windows, waar wel een zekere verplichting van gebruik is.
Dat is en blijft echt onzin. Als er problemen met mijn moeder's Windows PC zijn, komt ze toch ook echt bij mij terecht. Zo is dat ook met Ubuntu op haar laptop. Maar als het eenmaal draait, draait het prima en kan ze zich helemaal redden. En ik denk dat je mijn moeder bedoeld met "doorsnee gebruiker".Erwin1967 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:06:
[...] en kun je Ubuntu als serieus alternatief vergeten voor een doorsnee gebruiker. [...]
[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 24-06-2009 09:24 ]
Dat zal best zo zijn maar regelmatig komt er een nieuwe kernelversie langs die weer voor een hoop ellende zorgt. Interactieve vragen of het bestaande bootmenu behouden moet worden of de maintainers versie geinstalleerd moet worden interesseert een gewone gebruiker echt niet. Daarnaast zijn de versienummers van de kernels ook onzin tenzij je expliciet zit te experimenteren met verschillende kernels. Ik moet elke keer handmatig synaptic draaien om de kernelheaders te downloaden omdat de wel meegeleverd nvdia module ze nodig heeft voor een post installatiestapRoom42 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:21:
[...]
Dat is en blijft echt onzin. Als er problemen met mijn moeder's Windows PC zijn, komt ze toch ook echt bij mij terecht.
1
| tar xzf /backupdirectory /home/* |
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Probeer dit eens:letatcest schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:08:
Het zou prettig zijn als er in Gnome/KDE bij de administrator tools een backup tool zou zitten die deze commando's allemaal netjes via een grafische interface zou uitvoeren. Zonder dat ik zie wat voor dingen die moet doen. Kent iemand zo'n programma? Bestaat dat? Heb ik er overheen gekeken? En dan niet zo'n alpha versie 0.3.2.1 versie he... (of toch eens posten bij de ubuntu brainstorm)
[ Voor 8% gewijzigd door ronaldtb op 24-06-2009 12:41 ]
Zie de request op de KDE brainstorm: http://forum.kde.org/inte...-backup-tool-t-39107.htmlletatcest schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:08:
Anyway, veel belangrijker, ik zou wel eens een goede GRAFISCHE backuptool willen hebben. Nu doe ik eens in de zoveel tijd iets vancode:
1 tar xzf /backupdirectory /home/*
of andersom.. nou ja, ik vergeet het dus altijd, en ik zoek het altijd weer op. Maar goed, laatst wilde ik een backup terug zetten, niet ingewikkeld, maar toch, zoeken zoeken en uiteindelijk vinden. Het zou prettig zijn als er in Gnome/KDE bij de administrator tools een backup tool zou zitten die deze commando's allemaal netjes via een grafische interface zou uitvoeren. Zonder dat ik zie wat voor dingen die moet doen. Kent iemand zo'n programma? Bestaat dat? Heb ik er overheen gekeken? En dan niet zo'n alpha versie 0.3.2.1 versie he... (of toch eens posten bij de ubuntu brainstorm)
Ah kijk! Hmm.. die was ik idd. nog niet tegen gekomen! (zou eigenlijk standaard moeten zijn, ik vertel namelijk graag hoe handig het is de /home/ dirs te backuppen en ook weer terug te zetten met dezelfde instellingen, alsof je computer nooit veranderd is)ronaldtb schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:38:
[...]
Probeer dit eens:
https://help.ubuntu.com/c...rSystem/SimpleBackupSuite
Dat gebruik ik zelf, samen met Flyback
[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 24-06-2009 14:31 ]
Ik heb alvast al 1 bug fixxedJanDM schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 18:09:
Ik ben erg blij met het 100 Paper Cuts project van Ubuntu. Eindelijk aandacht voor usability bugs die niet moeilijk zijn om te fixen maar het gebruik (voor beginners) wel een stuk fijner mken.
Hopelijk kunnen ze een groot deel van die bugs fixen, dan wordt 9.10 een leuke release
Verwijderd
In een van de recentere nummers van Linux Magazine, ik weet helaas niet meer exact welk nummer het was, stond een artikel waarin een aantal back-up programma's uitgebreid werden getest. Ik kan ook op hun website niet vinden welk nummer het precies is geweest. Dus even naar een (wat grotere) bibliotheek toe.letatcest schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:08:
Anyway, veel belangrijker, ik zou wel eens een goede GRAFISCHE backuptool willen hebben. Nu doe ik eens in de zoveel tijd iets vancode:
1 tar xzf /backupdirectory /home/*
of andersom.. nou ja, ik vergeet het dus altijd, en ik zoek het altijd weer op. Maar goed, laatst wilde ik een backup terug zetten, niet ingewikkeld, maar toch, zoeken zoeken en uiteindelijk vinden. Het zou prettig zijn als er in Gnome/KDE bij de administrator tools een backup tool zou zitten die deze commando's allemaal netjes via een grafische interface zou uitvoeren. Zonder dat ik zie wat voor dingen die moet doen. Kent iemand zo'n programma? Bestaat dat? Heb ik er overheen gekeken? En dan niet zo'n alpha versie 0.3.2.1 versie he... (of toch eens posten bij de ubuntu brainstorm)
Ik, als ik vanavond thuiskom zal ik er eens naar kijken, heb er nog niet op gelet eigenlijk.Beuzelarij schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:04:
[...]
Oh ja, gebruikt niemand hier Lightning/Thunderbird?
VNC is binnen lokaal netwerk nog wel te doen, maar als je een wat krappe upload hebt thuis dan zou ik dat niet eens willen overwegen. Kijk eens naar FreeNX op je machine thuis met NoMachine NX client op de remote machine.Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:33:
Nou had ik toch een korte vraag (ik vind het echt niet de moeite waard om er een nieuw topic over te maken). Ik zit voor mijn werk vaak een tijdje niet thuis en ik wil af en toe toch via een soort remote control inloggen op mijn thuispc om te kijken of alles nog een beetje draait e.d. Ik had begrepen dat VNC dan dé keuze is. Klopt dat? Dan zou ik mijn thuispc (ubuntu) moeten instellen als VNC server en op mijn laptop (Windows) een willekeurige VNC client nemen?
Hint ~/home/.bash_aliases, entries als volgt
alias versions='apt-cache policy'
[ Voor 50% gewijzigd door Alternativ op 25-06-2009 14:16 ]
alternativ
Ik heb het ook gedraaid op een VM met Ubuntu 9.04 server, maar krijg het niet voor elkaar de sessie open te laten, bij sluiten NX-client stopt ook de sessie en bij reconnect kun je dan weer van voor af aan beginnen.gertvdijk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:00:
[...]
VNC is binnen lokaal netwerk nog wel te doen, maar als je een wat krappe upload hebt thuis dan zou ik dat niet eens willen overwegen. Kijk eens naar FreeNX op je machine thuis met NoMachine NX client op de remote machine.
Euhm ja, kiezen voor 'disconnect' in plaats van 'close'?Loekie schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:24:
Ik heb het ook gedraaid op een VM met Ubuntu 9.04 server, maar krijg het niet voor elkaar de sessie open te laten, bij sluiten NX-client stopt ook de sessie en bij reconnect kun je dan weer van voor af aan beginnen.
Is er een optie om de sessie open te laten?
[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2009 16:26 ]
Waar zie jij in de NX-client staan dat je kunt disconnecten? Ik kan in het venster zelf logout kiezen en shutdown en als ik de client sluit met de sluitknop komt in het venster een melding naar voren met suspend, terminate en cancel.gertvdijk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:25:
[...]
Euhm ja, kiezen voor 'disconnect' in plaats van 'close'?
Bij volgende keer als je probeert te verbinden krijg je een lijstje met openstaande sessies.
[ Voor 3% gewijzigd door Loekie op 25-06-2009 16:53 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Tadream op 26-06-2009 17:29 ]
Hmm.. ik geloof niet dat ik hem helemaal snap eigenlijk...Alternativ schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:15:
[...]
Hint ~/home/.bash_aliases, entries als volgt, Een keer instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.alias versions='apt-cache policy'
[ Voor 7% gewijzigd door letatcest op 26-06-2009 21:47 ]
Even balletje opgooien.Beuzelarij schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:04:
[...]
In een van de recentere nummers van Linux Magazine, ik weet helaas niet meer exact welk nummer het was, stond een artikel waarin een aantal back-up programma's uitgebreid werden getest. Ik kan ook op hun website niet vinden welk nummer het precies is geweest. Dus even naar een (wat grotere) bibliotheek toe.![]()
Oh ja, gebruikt niemand hier Lightning/Thunderbird?
Het was oorspronkelijk een Engelse, die op een gegeven moment omgezet is naar Nederlands. En inmiddels al een aantal keer is ge-update. Voor de goede orde, staat jouw Lightning/Thunderbird in 24-uurs notatie?software schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:22:
Even balletje opgooien.
Heb je een Engelse Ubuntu ? Ik zit hier met de Nederlandstalige Ubuntu en hier staat de tijdsnotatie op 24 uur clock
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq