Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis Lammers en Software ik raad jullie aan om eens het programma powertop te draaien. sudo apt-get install powertop.

http://www.lesswatts.org/projects/powertop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simyager
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Hey, jullie hebben ook zeker gemerkt bij Ubuntu 9.04 dat er elke keer als ie uitgaat je 4 piepjes kunt horen :'). Ik vind het echt irritant dat als ik een mp3 of video kijk dat ie dan qua geluid iets hapert en in windows is dat niet het geval :'( Maar ik gebruik hem toch vaker dan mn windows ;) ook al zijn er kleine problemen ze zijn iig veel beter uit te staan dan de fouten van windows die zijn gewoon echt te gek voor woorden soms :9

[ Voor 28% gewijzigd door Simyager op 07-06-2009 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Niet alleen op ubuntu toepasbaar , maar ik kwam er vandaag achter dat ik mijn windows mobile 6 telefoon met linux kan syncen met synce en kde-pm echt vet !! Heb nu al geen windows meer nodig >:)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leftblank schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 21:42:
[...]

Ik had hetzelfde probleem op Linux Mint 7 (wat in feitte Ubuntu 9.10 is) maar volgens dit topic los je het min of meer op door sabnzbd te laten luisteren naar alle ip addressen (dmv 0.0.0.0 als server ipv localhost), blijkbaar staat localhost niet lekker ingesteld in de laatste Ubuntuversies. Geen mooie oplossing, wel werkend.
Edit; volgende keer refreshen, iig, hier heb je al een stukje oplossing.
Je bedoelt dat Linux Mint 7 gelijk is aan Ubuntu 9.04? De kernel in Mint 7 is namelijk 2.6.28...
(ik heb het even opgezocht omdat ik zsm op 2.6.30 overwil ivm de intel graphics driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 08:58:
[...]

Je bedoelt dat Linux Mint 7 gelijk is aan Ubuntu 9.04? De kernel in Mint 7 is namelijk 2.6.28...
(ik heb het even opgezocht omdat ik zsm op 2.6.30 overwil ivm de intel graphics driver)
Waarom wachten? Al eens hier gekeken: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Kies een release uit, download deze en voer uit in de terminal:
$ sudo dpkg -i <insert naam kernel>.deb

*Tip: gebruik tab-toets om niet de lange naam helemaal te hoeven overtikken, eerste paar letters volstaan.
*Tip: mochten er bugs optreden, gebruik dan de recovery-kernel (grub-menu).
*Alert: bij Nvidia, ATi videokaarten kan het mogelijk zijn dat je deze moet hercompileren/ installeren om deze weer te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 08-06-2009 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:46:
[...]

Waarom wachten? Al eens hier gekeken: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Kies een release uit, download deze en voer uit in de terminal:
$ sudo dpkg -i <insert naam kernel>.deb

*Tip: gebruik tab-toets om niet de lange naam helemaal te hoeven overtikken, eerste paar letters volstaan.
*Tip: mochten er bugs optreden, gebruik dan de recovery-kernel (grub-menu).
*Alert: bij Nvidia, ATi videokaarten kan het mogelijk zijn dat je deze moet hercompileren/ installeren om deze weer te gebruiken.
Leuk! Moet ik ze alle 3 hebben? (kernel, source, headers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
VisitorQ, wat voor Intel grafische kaart problemen heb jij dan? Ook 965 mobile chipset?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:55:
[...]
Leuk! Moet ik ze alle 3 hebben? (kernel, source, headers?)
Nee je hebt alleen de image nodig tenzij je extra wijzigingen in de kernel wilt toepassen. Dan moet je ook de source en headers downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 08-06-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:12:
VisitorQ, wat voor Intel grafische kaart problemen heb jij dan? Ook 965 mobile chipset?
Ja, en de intel 2.7.1 drivers. Die zijn via een PPA repo, ik weet niet wat Jaunty tegenwoordig gebruikt als intel driver? Opzich werkt het best goed, World of Goo werkt zonder problemen op 1280x800, ik kan mijn TV via vga kabel aansluiten en zonder X te herstarten de resolutie instellen, en ik dacht dat ik AccelMethod=uxa aan had staan, maar toen ik dat net controleerde bleek dat niet zo te zijn... Zometeen toch maar eens even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:16

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 08:16:
[...]
Ja, en de intel 2.7.1 drivers. Die zijn via een PPA repo, ik weet niet wat Jaunty tegenwoordig gebruikt als intel driver? Opzich werkt het best goed, World of Goo werkt zonder problemen op 1280x800, ik kan mijn TV via vga kabel aansluiten en zonder X te herstarten de resolutie instellen, en ik dacht dat ik AccelMethod=uxa aan had staan, maar toen ik dat net controleerde bleek dat niet zo te zijn... Zometeen toch maar eens even proberen.
Jaunty zit op 2.6.3. Werkt prima icm UXA op een intel G35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had nog een 3 jaar oude Acer (Acer TravelMate 3000) laptop liggen, en wilde daar eens Ubuntu op installeren. Versie 9.04 gedownload (desktop versie) en aan het installeren geraakt.

Na wat pogingen om een goede partitie aan te geven (dit was echt nieuw voor mij) lukte het prima. Alles werd goed herkend, en alle drivers werden geïnstalleerd. De verplichte updates binnen gehaald verliep zonder problemen.

Ik blijf zitten met twee problemen. 1ste is mijn Canon i5200R netwerk printer (niet via wifi maar via utp). Deze kan ik niet installeren, omdat er (na wat zoek werk) geen goede drivers voor zijn.

2e probleem is dat ik geen verbinding kan maken met mijn D-link AP (DWL-2100AP). In Ubuntu heb je de mogelijkheid (rechtermuisklik op het symbool boven in) om verbinding te maken met een hidden network. Als ik daar alles invul, heeft dat geen resultaat. Zodra ik mijn SSID van het AP zichtbaar maak, heb ik direct verbinding. De instellingen kloppen dus wel, echter het probleem lijkt mij dat ik niet met een hidden netwerk (ssid uitgeschakeld) kan verbinden.

Ik heb gezocht, Ubuntu site's die ik maar tegen kwam, maar vond geen oplossing. Is er iemand die dit herkent, en het probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:15:
Ik blijf zitten met twee problemen. 1ste is mijn Canon i5200R netwerk printer (niet via wifi maar via utp). Deze kan ik niet installeren, omdat er (na wat zoek werk) geen goede drivers voor zijn.
Blame Canon. Buy HP. :P Of elk ander merk met fatsoenlijke support in Linux/CUPS.
2e probleem is dat ik geen verbinding kan maken met mijn D-link AP (DWL-2100AP). In Ubuntu heb je de mogelijkheid (rechtermuisklik op het symbool boven in) om verbinding te maken met een hidden network. Als ik daar alles invul, heeft dat geen resultaat. Zodra ik mijn SSID van het AP zichtbaar maak, heb ik direct verbinding. De instellingen kloppen dus wel, echter het probleem lijkt mij dat ik niet met een hidden netwerk (ssid uitgeschakeld) kan verbinden.
Welke WLAN kaart heb je?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:28:
[...]

Blame Canon. Buy HP. :P Of elk ander merk met fatsoenlijke support in Linux/CUPS.

[...]

Welke WLAN kaart heb je?
Helemaal gelijk met de printer :)

Over de wlan, ik zit nu op m'n werk, weet zo niet van welk merk de kaart is (zit wel ingebouwd) Dacht Intel, maar thuis weet ik het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Inderdaad helemaal mee eens. HP werkt in 99,9% van de gevallen gewoon perfect onder Linux :)

/me koopt geen printers van andere merken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn Canon werkte overigens direct, hij had meteen zelf drivers gevonden. Maar dat is gewoon over USB.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 08:16:
[...]
Ik heb inderdaad ook, het aansluiten van een extern scherm werkt meteen en hij neemt meteen over wat ik de vorige keer al had ingesteld. Werkt beter dan in Windows, erg tevreden over.
Maar ik kan bijvoorbeeld geen Compiz dingen doen (heeft met X 1.6 te maken toch?) en ik vind de scherm opbouw redelijk sloom, zeker te merken bij veel alt+tabben. Ik heb het idee dat ie normaal gesproken dit soort dingen aan de grafische kaart uitbesteed en nu dat dus niet lukt, het door de CPU gedaan moet worden. Heb jij dit ook? (merk je misschien niet heel erg met een snelle Quadcore oid, maar dat heb ik niet)

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 09-06-2009 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:12:
Mijn Canon werkte overigens direct, hij had meteen zelf drivers gevonden. Maar dat is gewoon over USB.
Is dat een vrij nieuw model? Ik heb nog ergens een oude MPC-190 (All-in-One dingetje), en die krijg ik niet aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
M'n vader heeft een parallelle HP PSC 500 maar het scannen kun je mooi vergeten op dat ding :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:07:
[...]

Inderdaad helemaal mee eens. HP werkt in 99,9% van de gevallen gewoon perfect onder Linux :)

/me koopt geen printers van andere merken meer.
Moet anders zeggen dat ik hier met mijn Epson printer geen enkel probleem heb. En bij mijn ouders via de Brother-netwerkprinter ook prima kan printen.

Op de HP Laserjet op de zweefvliegclub kreeg ik echter allemaal maffe symbolen tussen de tekst door... maar ik moet zeggen dat ik me daar niet echt in verdiept heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:17
Boekje er even bij gepakt. Het is een Intel PRO 2200BG (802.11b/g)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

* Pim. heeft een keer in de stress gezeten door een printer, onder druk (spoed) moest er wat uitgedraaid worden. Op een Windows machine waren de drivers niet aanwezig (ook geen cd), geboot naar Ubuntu en na de boot kon ik direct printen (een vage HP printer) .

Geloof me, dan ben je blij :P

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Beuzelarij schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:41:
[...]

Is dat een vrij nieuw model? Ik heb nog ergens een oude MPC-190 (All-in-One dingetje), en die krijg ik niet aan de gang.
Vrij nieuw inderdaad, de Canon MP220. Ook all-in-one, maar heb eerlijk gezegd nog niet het scannen geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Leuk feitje btw, in alle daily builds van Karmic vanaf vandaag is GRUB 2 de nieuwe bootloader.
  • Scripting support, such as conditionals, loops, variables and functions.
  • Graphical interface.
  • Dynamic loading of modules in order to extend itself at the run time rather than at the build time.
  • Portability for various architectures.
  • Internationalization. This includes support for non-ASCII character code, message catalogs like gettext, fonts, graphics console, and so on.
  • Real memory management, to make GNU GRUB more extensible.
  • Modular, hierarchical, object-oriented framework for file systems, files, devices, drives, terminals, commands, partition tables and OS loaders.
  • Cross-platform installation which allows for installing GRUB from a different architecture.
  • Rescue mode saves unbootable cases. Stage 1.5 was eliminated.
  • Fix design mistakes in GRUB Legacy, which could not be solved for backward-compatibility, such as the way of numbering partitions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grub2 heeft wel gave features zoals het rechtstreeks kunnen booten vanaf een LVM zonder een aparte boot partitie met initrd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeuj!! Ik heb uxa aangezet met de 2.6.28 kernel (de meest recente in de officiële Jaunty repos), en dat werkte eigenlijk best redelijk. Het verslepen van het glxgears window leverde geen trailing meer op, of hoe dat ook heet (dat er een hoop restanten achterblijven op het scherm - was het geval bij alle vorige intel drivers), maar dat is nu dus opgelost met uxa. Ik heb in compiz ingesteld dat een window half-doorschijnend moet worden als ik hem versleep, en bij de 28-kernel wordt dat niet half, maar volledig doorzichtig (een bug dus). Dus toch maar de 2.6.30rc8 geinstalleerd en nu heb ik dat "probleem" niet meer. Bovendien is glxgears nu wel 25 fps sneller (van 490 naar 515)!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zie dat je om UXA te enablen dat gewoon in je xorg.conf moet zetten, maar dan ziet het er bij mij zo uit:

Section "Device"
	Identifier	"Configured Video Device"
	Option "AccelMethod" "UXA"
EndSection

Maar het is zo generiek wat er staat dat ik me afvraag of ik wel goed bezig ben. Wat heb jij gedaan om het te enablen VisitorQ?
(zo kan ik nog steeds geen Compiz enablen (visual effects kiezen onder preferences->appearence))

Edit, ik heb dus dit erin zitten:
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller [8086:2a02] (rev 03)

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 09-06-2009 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:23:
Ik zie dat je om UXA te enablen dat gewoon in je xorg.conf moet zetten, maar dan ziet het er bij mij zo uit:

Section "Device"
EndSection

Maar het is zo generiek wat er staat dat ik me afvraag of ik wel goed bezig ben. Wat heb jij gedaan om het te enablen VisitorQ?
(zo kan ik nog steeds geen Compiz enablen (visual effects kiezen onder preferences->appearence))
Ik heb inderdaad gewoon het hekje# weggehaald dat voor Option "AccelMethod" "UXA" stond, en door een commando:
code:
1
cat /var/log/Xorg.0.log |grep uxa
kun je zien of het is gelukt. De overige opties in xorg.conf zien er inderdaad vrij generiek uit, maar dat heb ik ook en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja het is heel generiek, alleen dat staat er, plus nog wat scherm info.
Volgens die cat is het wel gelukt:
$ cat /var/log/Xorg.0.log |grep uxa
(**) intel(0): Option "AccelMethod" "uxa"

En ik doe ook gewoon exact zoals het hier staat:
http://www.ubuntu-inside....uxa-at-ubuntu-jaunty.html
Ik heb gewoon exact dezelfde chipset enzo.

Misschien verwacht ik er te veel van (vind de scherm opbouw nog te traag), maar ik zou nu toch in staat moeten zijn Compiz/visuele effectjes in te kunnen schakelen.. Dat snap ik dus niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ik had er even overheen gelezen dat je compiz wil kunnen gebruiken. Ja, dat werkt hier dus, al moet ik het wel elke keer opnieuw aanzetten als X opnieuw start (ik gebruik vrij veel standby dus ik heb er niet echt last van). Maar je zou ook eens kunnen proberen om fusion-icon te installeren en via dat menu compiz te enablen. Ik kan me ook herinneren dat ik ergens in ~/.config een bestandje moest aanmaken of weghalen, die blokkeert op dit moment bij jou nog het hele compiz gebeuren.

Instant update: hier staat iets erover: https://bugs.launchpad.ne...g-video-intel/+bug/363821 , namelijk:
you can add the following to the config file ~/.config/compiz/compiz-manager:

SKIP_CHECKS=yes

Dat was het dus. Ik ga maffen, succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
!null schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 23:23:

Section "Device"
EndSection

Edit, ik heb dus dit erin zitten:
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller [8086:2a02] (rev 03)
Zelf heb ik onder Device Section dit nog staan

Section "Device"
	driver		"intel"
	Option		"EXAOptimizeMigration"		"true"
	Option		"MigrationHeuristic"		"greedy"
	Option		"Tiling"			"true" # i8xx users: see note in guide
EndSection

Die driver intel weet ik niet of dat deze noodzakelijk is
Ook interresant om te lezen HOWTO: Jaunty Intel Graphics Performance Guide

[ Voor 23% gewijzigd door software op 10-06-2009 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

software schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 00:48:
[...]

Zelf heb ik onder Device Section dit nog staan

Section "Device"
	driver		"intel"
	Option		"EXAOptimizeMigration"		"true"
	Option		"MigrationHeuristic"		"greedy"
	Option		"Tiling"			"true" # i8xx users: see note in guide
EndSection

Die driver intel weet ik niet of dat deze noodzakelijk is
Ook interresant om te lezen HOWTO: Jaunty Intel Graphics Performance Guide
Ehm... Is de AccelMethod niet óf UXA óf EXA (waarvan EXA op dit moment wordt uitgefaseerd door het gebrek aan DRI2 - direct rendering infrastructure 2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 11:29:
[...]
Ehm... Is de AccelMethod niet óf UXA óf EXA (waarvan EXA op dit moment wordt uitgefaseerd door het gebrek aan DRI2 - direct rendering infrastructure 2)?
Ik heb een nieuwe versie (zie link) van xorg en drivers van intel getest omdat ik een slechte perfermance had in jaunty. Trage opbouw bij laden grote folders, ...
Ik heb getest met ene keer via exa en de andere keer via uxa.
Bij exa kreeg ik steeds zwarte balken, uxa werkt goed.

Ik zal vergeten die lijnen weg te halen. Desalniettemin staan die lijnen ook in de howto. Al heb ik geen idee waarom. Zelf heb ik niet echt veel kennis van het hele xorg gebeuren.

@Stacheldraht Ik heb powertop getest, maar grote verschillen zijn er niet. Ik blijf steken rond de +- 4 uur

[ Voor 7% gewijzigd door software op 10-06-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Wauw! Ik vind Ubuntu echt zeer vet 8) :9

Heb net 9.04 geinstalleerd op m'n Dell Latitude X300, en alles werkt gewoon out of the box (alleen jammer dat je als je MP3's wilt afspelen eerst wat codecs moet installeren (en dus ook gelijk internet nodig bent), maar dat heeft iets met bepaalde wetten te maken.

De hotkeys van m'n laptop (Fn + bepaalde toets) werken allemaal.

WiFi kaart (Intel 2200B/G) werkte gelijk, hoefde alleen maar wachtwoord van ons netwerk (WPA2) in te voeren en ik had internet. Ook geluid enzo werkte direct allemaal.

Echt super, want ik heb lang geleden ook wel met Ubuntu geklooid, maar daar was het altijd een hels karwei om dingen zoals WiFi, hotkeys, geluid e.d. aan de gang te krijgen.

Ik weet nog niet of het goed te gebruiken is als MainOS, maar zo voor op een laptopje voor in bed, waar ik een beetje mee internet, muziek luister, filmpje kijken, MSN'en is het prima

* ThinkPad is overtuigd :Y

[ Voor 104% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
ThinkPadd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:13:

Heb net 9.04 geinstalleerd op m'n Dell Latitude X300, en alles werkt gewoon out of the box (alleen jammer dat je als je MP3's wilt afspelen eerst wat codecs moet installeren (en dus ook gelijk internet nodig bent), maar dat heeft iets met bepaalde wetten te maken.

WiFi kaart (Intel 2200B/G) werkte gelijk, hoefde alleen maar wachtwoord van ons netwerk (WPA2) in te voeren en ik had internet. Ook geluid enzo werkte direct allemaal.

Echt super, want ik heb lang geleden ook wel met Ubuntu geklooid, maar daar was het altijd een hels karwei om dingen zoals WiFi, hotkeys, geluid e.d. aan de gang te krijgen.

Ik weet nog niet of het goed te gebruiken is als MainOS, maar zo voor op een laptopje voor in bed, waar ik een beetje mee internet, muziek luister, filmpje kijken, MSN'en is het prima

Welkom bij de "verlichte mensen" :P

Ik vind het zelf heel goed als MainOS te gebruiken, alhoewel ik niet veel speciaals doe. Voor mijn studie heb ik Matlab, Maple en Origin nodig, en van Matlab en Maple zijn er gewoon linux-versies, en Origin draait gewoon onder Wine(En er is een Origin-kloon QTIplot, en die is eigenlijk ook perfect). Grafische dingen doe ik onder GIMP, hoewel ik Paint.NET vroeger toch stiekem wel fijner vond :P

En alle multimedia doe ik in XBMC, echt superprogramma is dat! Ik kan me eigenlijk weinig bedenken wat ik niet kan onder Ubuntu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 23:09
Je moet even de 'Ubuntu restricted extras' installeren, dan heb je gelijk alle noodzakelijke codecs en Flash en dergelijke.
Dit kan gewoon via de package manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Ik had nog een 3 jaar oude Acer (Acer TravelMate 3000) laptop liggen, en wilde daar eens Ubuntu op installeren. Versie 9.04 gedownload (desktop versie) en aan het installeren geraakt.

Na wat pogingen om een goede partitie aan te geven (dit was echt nieuw voor mij) lukte het prima. Alles werd goed herkend, en alle drivers werden geïnstalleerd. De verplichte updates binnen gehaald verliep zonder problemen.

Ik blijf zitten met twee problemen. 1ste is mijn Canon i5200R netwerk printer (niet via wifi maar via utp). Deze kan ik niet installeren, omdat er (na wat zoek werk) geen goede drivers voor zijn. .
Ik heb een Canon i5200 (gewoon via USB) & deze werkt perfect onder 9.04 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:38
Ik heb nu 8 ubuntu installaties lopen (allemaal jaunty) en 1 ervan is erg instabiel (op een Acer laptop). Zou meer geheugen voor meer stabiliteit zorgen? Gebeurt namelijk met regelmaat dat het scherm donker wordt en dat we moeten wachten voor we weer verder kunnen.. Erg vervelend. Ook al 2x gehad dat het systeem "donker" bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Welke WLAN kaart heb je?
Jerk184 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 17:25:
[...]

Boekje er even bij gepakt. Het is een Intel PRO 2200BG (802.11b/g)
Iemand nog een idee waarom ik geen verbinding krijg als ik mijn ssid hidden staat? Snap er helemaal niks meer van (ben wel 'n Ubuntu noob)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Malandro schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:25:
Ik heb nu 8 ubuntu installaties lopen (allemaal jaunty) en 1 ervan is erg instabiel (op een Acer laptop). Zou meer geheugen voor meer stabiliteit zorgen? Gebeurt namelijk met regelmaat dat het scherm donker wordt en dat we moeten wachten voor we weer verder kunnen.. Erg vervelend. Ook al 2x gehad dat het systeem "donker" bleef.
Met donker, bedoel je daarmee ook zwart/wit?

Houd /var/log/messages in de gaten of daar geen meldingen van kapotte hardware verschijnen. Wat je ook kan doen is de Systemmonitor toevoegen aan een panel (bv rechtsonder) en via de preferences de 'IO wait' een wat opvallendere kleur geven zodat je alles goed kan onderscheiden. Zo kun je bijvoorbeeld zien of je op de disk zit te wachten, op de processor of op iets anders van het systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 15-06-2009 14:48 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Room42 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:46:
[...]

Houd /var/log/messages in de gaten of daar geen meldingen van kapotte hardware verschijnen. Wat je ook kan doen is de Systemmonitor toevoegen aan een panel (bv rechtsonder) en via de preferences de 'IO wait' een wat opvallendere kleur geven zodat je alles goed kan onderscheiden. Zo kun je bijvoorbeeld zien of je op de disk zit te wachten, op de processor of op iets anders van het systeem.
Inderdaad Zwart/Wit (voor zover ik mij herinner. Het is de laptop van mijn moeder en die zie ik niet zo vaak. Zodra ik weer 'thuis' ben zal ik eens kijken. Bedankt en resultaat volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
jelly schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:19:
Niet alleen op ubuntu toepasbaar , maar ik kwam er vandaag achter dat ik mijn windows mobile 6 telefoon met linux kan syncen met synce en kde-pm echt vet !! Heb nu al geen windows meer nodig >:)
Wacht.. Wat??? Sinds wanneer kan een WM6 met Kalender synchroniseren via kde-pim? Ik zit nu te hannessen met Evolution uit Gnome, omdat Kmail en alles (of beter gezegd de kde-pim plugin) niet werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:47
Ik was een aantal weken/maanden ook helemaal weg van Ubuntu op mijn Samsung NC10.
Alleen nu heb ik toch weer Windows XP erop gezet aangezien de accu dan dik een uur langer mee gaat.
In Ubuntu gaat hij op een volle lading zo'n 4 uur mee, met XP draait hij over de 5 uur.
Erg jammer, verder beviel het uitstekend, maar de accuduur weegt voor mij toch net iets zwaarder.

Maar klopt het dat dit een bekend iets in met Linux? Dat het energiebeheer nog niet zo goed werkt als in Windows?
Had hem namelijk wel terug geklokt naar 800mhz, en het beeldscherm stond bijna altijd op 1/4e brightness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Room42 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:46:
[...]

Heb de laptop even opgehaald. Uit de messages kan ik niet veel opmaken (geen idee waar ik naar moet kijken), maar na het plaatsen van systeemmonitor en het oranje maken van "IO wait" bleef het systeem weer even hangen (ditmaal zonder zwart wit te worden). Het systeemmonitor blokje was voor 5 a 6 seconden helemaal oranje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Dat kan dan duiden op een slechte harddisk of kapotte controller. Het systeem wacht in dat geval op data van de harddisk en hoe langer hij moet wachten, hoe hoger de IO Wait. Controleer de harddisk uitgebreid op fouten (bad sectors) en/of hang hem aan een andere controller.

Overigens moet je bij echte fouten in /var/log/messages meldingen krijgen tijdens het wachten die op de harddisk slaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Room42 op 16-06-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kàn op een hardware probleem duiden, maar dat hoeft dus niet. Ik had voortdurend last van dit probleem onder 8.10; maar met 9.04 heeft diezelfde computer er nog geen seconde mee gesukkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ik heb de installatie opnieuw gedaan en nu is alles vooralsnog een stuk stabieler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
OMG, it keeps getting better! Vroeger altijd gehannes met de fglrx-driver, maar nu met de opensource-driver radeon werkt mijn FireGLv5250 (x1650 Pro) erg lekker. Ik kon met de open-source driver al tussen meerdere monitoren switchen met het standaardprogramma van Ubuntu, en dat is erg handig aangezien ik mijn laptop 5x per dag verhuis.

En nu kom ik er ineens achter dat Fn+F7 (Thinkpad knop) tussen schermen switcht! Dus of alleen laptopscherm of alleen extern scherm of mirror :D

Nu alleen nog powermanagement en dan is de opensource-driver (wat mij betreft) fglrx helemaal voorbijgestreefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ok de laptop met problemen heeft nu wéér die problemen. Systeemmonitor maar standaard in de balk gezet en IO-wait kleurt het vakje erg vaak helemaal oranje... Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed is met de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 11:12
...

...
Ik kan je http://www.turboprint.info/ adviseren. Ik heb hem een paar dagen getest en meteen gekocht. Je kan er alles, als niet meer, mee dan de windows drivers. De standaard drivers konden maar op 600 dpi printen, deze op 2400.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Malandro schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 08:10:
Ok de laptop met problemen heeft nu wéér die problemen. Systeemmonitor maar standaard in de balk gezet en IO-wait kleurt het vakje erg vaak helemaal oranje... Ik denk dat er toch iets niet helemaal goed is met de hardware.
Mijn laptop heeft ook gewoon een bottleneck bij de harddisk. Kijk even hoeveel er wordt geswapt en zet swap anders even uit:
sudo swapoff -a
en kijk ondertussen in de systeemmonitor hoe je swap verdwijnt.
Je kan ook even het pakket sysstat installeren en dan vervolgens met bijvoorbeeld
sudo iostat -k -x -d 2
(terminal even vergroten) zien of het inderdaad wachtende I/O is. Als er veel I/O is kan je kijken met sudo iotop welk programma daarvoor verantwoordelijk is. Is het allemaal geswap en moet je swap aanblijven dan kan je met gewoon
sudo top
(druk vervolgens dan op Shift+M) kijken welk programma er zoveel geheugen vraagt.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 18-06-2009 10:49 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag bezig geweest op Tivoli backup te installeren op een Tru64 machine :X Maar het is uiteindelijk gelukt _/-\o_

/me is zo'n beetje altijd de klos als het gaat om het installeren van software op duistere Unix systemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Kernel, kernel en nog eens kernel ;) WiFi en hotkeys werken op mijn laptop (oude Jewel) nog steeds niet "out-of-the-box". Op nieuwere computers is de ondersteuning een stuk beter

Ubuntu is wel lekker makkelijk ja. Vrijwel alles werkt gewoon, ook dingen waar je bij andere distro's vaak nog aan moet tweaken. En met Ubuntu kan je rustig claimen dat je minder tijd kwijt bent met een install dan voor Windows. Bij Ubuntu heb je gelijk vrijwel alle hardware aan de gang, internet, netwerk, office, etc.

@Canon printers
Helaas heeft Canon inmiddels de stekker uit hun Linux ondersteuning getrokken... Heel jammer, want tot 2 jaar terug was het practisch beter dan de ondersteuning van HP. Ik heb om die reden toen een Canon Pixma MP510 multifunctional gekocht. Canon omdat die gewoon mooiere kwaliteit print dan HP. Met wat tweaken van de driver (zie deze blogspot) kan ik tot 2400dpi printen en alle opties selecteren, behalve borderless (moet ik nog een keer mee stoeien).
Ook met de handleiding voor Sane krijg je de scanner volledig aan de gang, inc. button-invoked scannen (handig als je een paar pagina's of foto's achter elkaar wilt scannen), en kan je zelfs de scanner beschikbaar maken op een netwerk. Ook scannen vanuit GIMP gaat perfect (met dank aan Sane).
Deze site gaat primair over de Pixma MP610, maar met een beetje lees- en denkwerk is het ook toepasbaar op andere modellen die de driversversies 2.70 en 2.80 van Canon gebruiken. De drivers kunnen namelijk hetzelfde als onder Windows, alleen zijn om de een of andere reden de PPD's erg beperkt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Crackh34d schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:31:
Grafische dingen doe ik onder GIMP, hoewel ik Paint.NET vroeger toch stiekem wel fijner vond :P
Probeer Krita eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(alleen jammer dat je als je MP3's wilt afspelen eerst wat codecs moet installeren (en dus ook gelijk internet nodig bent), maar dat heeft iets met bepaalde wetten te maken.
Een echte Linux gebruiker gebruikt geen mp3's :P
Afbeeldingslocatie: http://www.fsf.org/resources/formats/playogg/ogg_data/play_ogg_large.png
http://www.fsf.org/resources/formats/playogg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, ik gebruik nog altijd wel wat MP3's. Niet alles is in Vorbis of Flac (converteer ik naar Vorbis) te verkrijgen, behalve als je het op CD koopt. En re-encoden is slecht voor de kwaliteit. Maar m'n Vorbis-collectie is wel oververtegenwoordigd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 22:44
Aan mijn collectie bizarre bugs kan ik er weer eentje toevoegen hoor.

Na opstarten en inloggen vallen mijn input devices deels uit. Een adres in firefox invoeren gaat niet meer. Geen toegang tot de menu's van een applicatie, als ik op het Ubuntu-start-logo klik werkt het niet. Met Gnome-do kan ik soms een applicatie starten maar die zijn dan vrijwel onbruikbaar. Alt-tab werkt niet. Bewegen met muis gaat wel. Met moeite krijg ik dit berichtje getikt. Een oude none-USB-muis gedraagt zich net zo. Kortom er is iets mis met Xorg. dpgk-reconfigure helpt geen klap. Compiz is uit dus daar ligt het ook niet aan.

Op internet vind ik vergelijkbare problemen en de enige tip is terug gaan naar 8.04. Daar heb ik echter geen tijd voor. Gelukkig krijg ik Virtualbox wel aan de praat en onder Windows heb ik dan geen probleem (ja, het kan verkeren).

Het gebeurt me toch echt te vaak dat ik tegen dit soort bizarre onzin-problemen aan loop.

Lotgenoten? Weet iemand een oplossing?

Edit: Na een poosje kan ik wel bij het menu van de applicatie, maar weer niet bij de applicatie zelf, ja dan schiet het niet op natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door arnem_ op 20-06-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 22:44
X uur later: Opgelucht want opgelost zo lijkt het. Misschien hebben ze bij NVIDIA wel gedacht, "we hebben nieuwe drivers je zult ze gebruiken ook!".

Na gekloot met kernel versies etc. lijkt het installeren van de nieuwe NVIDIA driver uitkomst te bieden. Soms moet je het waarom misschien wel helemaal niet willen weten.

Laat ik eens behulzaam zijn:
Installeer NVIDIA driver 185.17.14

[ Voor 40% gewijzigd door arnem_ op 20-06-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ik heb een afstandsbediening gekocht voor m'n PC (IR ontvanger zit op USB). En hij simuleert eigenlijk een HID apparaat (zoals je toetsenbord of muis), en het grootste gedeelte van de toetsen werkt als de multimediatoetsen op je toetsenbord. Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat bijv. de toetsen voor play/pause ofzo werken met VLC bijvoorbeeld? Het toetsenbord wordt wel herkend, bijv. de volume en mute knop werkte gewoon meteen :)

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 17:34
Solomon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:29:
Ik heb een afstandsbediening gekocht voor m'n PC (IR ontvanger zit op USB). En hij simuleert eigenlijk een HID apparaat (zoals je toetsenbord of muis), en het grootste gedeelte van de toetsen werkt als de multimediatoetsen op je toetsenbord. Heeft iemand enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat bijv. de toetsen voor play/pause ofzo werken met VLC bijvoorbeeld? Het toetsenbord wordt wel herkend, bijv. de volume en mute knop werkte gewoon meteen :)
lirc?

Arch Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Solomon schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:29:
Met KDE kun je dat volgens mij gewoon middels de systeeminstellingen opgeven:
Systeeminstellingen → Toetsenbord en muis → Standaard sneltoetsen of Globale sneltoetsen
Op die manier heb ik enkele multimediatoetsen van mijn toetsenbord toegevoegd. Volume werkte bij Amarok uit-de-doos, enkele andere toetsen moest ik dus handmatig even toevoegen. Als jij zegt dat de afstandsbediening een HID apparaat simuleert, lijkt het me dat dat ook op die manier zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:47
Vandaag zij Ubuntu 9.04 dat ik wat programma's moest updaten. Dus ik dat braaf doen. Werd er mij tot mijn verbazing verteld dat ik moest restarten. Dus ik restart en nu boot ubuntu niet meer. Krijg wel het schermpje met de laadbalk maar dan komt het volgende:
Boot from (hd0,0) ext3 ......... (hele zooi letters en cijfers)
Starting up....
[2.625419} powernow-k8: ph2 null fid transition 0x10
Loading, Please wait....
usplash: Setting mode 1600x1200 failed
usplash: Using mode 1280x1024
mount: mounting /dev/disk/by-uuid/c885e8ad-....-...-...-...... (heleboeel letters en cijfers weer overeenkomten met hierboven) on /root
failed: Invalid argument
mount: mouting /dev on /root/dev failed: no such file or directory
mount: mounting /sys on /rootsys failed: no such file or directory
mount: mounting /proc on /root/proc failed: no such file or directory
Target filesystem doesn't have /sbin/init.
No init found. Try passing init= bootarg.

Busybox v1.10.2 (Ubunutu 1:1.10.2-2ubuntu7) built-in shell (ash)
Enter help for a list of built-in commands.

(initramfs)
wat verdere informatie:

Ubuntu draait op een rocketraid 1740 kaart met 4x 750gig in raid 10
Bij de laatste boot heb ik mijn scherm vervangen van een crt naar Samsung 2443bw

Wat is hier nu precies mis gegaan? het komt op mij over dat hij dus mijn raid disk niet meer boot? Of dat hij niet goed naar mijn raiddisk verwijst?

Hopelijk kan iemand mij helpen, heb eigenlijk niet zo'n zin om weer een clean install te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
(Ik ga er vanuit dat je hardware RAID gebruikt.) Er kunnen twee dingen mis zijn gegaan:
  • Je RAID array functioneert niet meer. Heb je dat gecheckt?
  • De kernelmodule die de RAIDkaart bestuurt is bij de laatste update b0rked.
Indien het laatste: oude kernel booten (kiezen in Grub menu) en uitzoeken wat er aan de hand is met de nieuwe kernel.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 22-06-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
gertvdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:36:
[...]

(Ik ga er vanuit dat je hardware RAID gebruikt.) Er kunnen twee dingen mis zijn gegaan:
  • Je RAID array functioneert niet meer. Heb je dat gecheckt?
  • De kernelmodule die de RAIDkaart bestuurt is bij de laatste update b0rked.
Indien het laatste: oude kernel booten (kiezen in Grub menu) en uitzoeken wat er aan de hand is met de nieuwe kernel.
Bij het booten geeft mijn raid array geen foutmelding dat mijn raid kapot zou zijn (of het 100% hardware raid is weet ik niet zeker).
Ik zal keer restarten en kijken of ik met mijn oude kernel zou kunnen booten.

Update: Ik heb een gerestart en met mijn oude kernel boot hij gewoon. Dus de nieuwe kernel heeft een probleem veroorzaakt. Aangezien ik nog steeds relatief nieuw ben met linux heb ik niet echt een idee hoe ik ga uitvinden waar mijn nieuwe kernel problemen van maakt. Enige tips/handleidingen die mij op weg gaan helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door krijn1985 op 22-06-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:39:
[...]

Bij het booten geeft mijn raid array geen foutmelding dat mijn raid kapot zou zijn (of het 100% hardware raid is weet ik niet zeker).
Die rocketraid kaart van jou is een fake-raid kaart. Wil je een betrouwbare raid oplossing kies dan of voor software raid of voor hardware raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:39:
Update: Ik heb een gerestart en met mijn oude kernel boot hij gewoon. Dus de nieuwe kernel heeft een probleem veroorzaakt. Aangezien ik nog steeds relatief nieuw ben met linux heb ik niet echt een idee hoe ik ga uitvinden waar mijn nieuwe kernel problemen van maakt. Enige tips/handleidingen die mij op weg gaan helpen?
Kijk even welke versie de oude kernel heeft en wat de changes zijn in de nieuwe versie op packages.ubuntu.com of ga met je packagemanager de changelog na. (in aptitude bijv. toets je C) En als er een 'fix' is uitgebracht voor bepaalde kaarten kan dit een negatieve uitwerking hebben op andere kaarten...
Welke repo's heb je aangezet? -proposed en -backports kunnen nog wel eens wat experimentele 'fixes' bevatten, namelijk.

Wat eventueel ook nog is misgegaan is het updaten van de kernelmodules in de initramfs toen je je nieuwe kernel installeerde. Op wat oudere systemen kan het bouwen van een nieuwe initramfs even duren, dus misschien heb je dat per ongeluk afgebroken ofzo?

En wat Stachterdraht zegt: voortaan gewoon software-raid gebruiken, want qua snelheid maakt het niks uit als het fakeraid is. En je bent van dit gezeik met kernelmodules af. Andere voordelen: je kan je harddisks individueel monitoren met SMART, je kan array waarschuwingen netjes krijgen, je hoeft geen hele schijven in arrays te stoppen, RAID1 is in Linux seek-optimised, niet throughput optimised. In de praktijk scheelt dat heel wat voor de snelheidsbeleving. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
gertvdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 12:39:
[...]

Kijk even welke versie de oude kernel heeft en wat de changes zijn in de nieuwe versie op packages.ubuntu.com of ga met je packagemanager de changelog na. (in aptitude bijv. toets je C) En als er een 'fix' is uitgebracht voor bepaalde kaarten kan dit een negatieve uitwerking hebben op andere kaarten...
Welke repo's heb je aangezet? -proposed en -backports kunnen nog wel eens wat experimentele 'fixes' bevatten, namelijk.
Zal hier later op de dag misschien nog even naar kijken. Ben al lang blij dat hij in ieder geval met mijn oude kernel draait
Wat eventueel ook nog is misgegaan is het updaten van de kernelmodules in de initramfs toen je je nieuwe kernel installeerde. Op wat oudere systemen kan het bouwen van een nieuwe initramfs even duren, dus misschien heb je dat per ongeluk afgebroken ofzo?
Het is een S754 Athlon 3400 met 1 gig ram. Valt dit onder oudere waar het even kan duren? ik heb het in ieder geval niet met opzet afgebroken. Ik moest restarten van de update manager
En wat Stachterdraht zegt: voortaan gewoon software-raid gebruiken, want qua snelheid maakt het niks uit als het fakeraid is. En je bent van dit gezeik met kernelmodules af. Andere voordelen: je kan je harddisks individueel monitoren met SMART, je kan array waarschuwingen netjes krijgen, je hoeft geen hele schijven in arrays te stoppen, RAID1 is in Linux seek-optimised, niet throughput optimised. In de praktijk scheelt dat heel wat voor de snelheidsbeleving. :)
Is het mogelijk om met deze kaart software raid te draaien dan? of moet ik dan toch alles op mijn mobo danwel pci sata kaartjes aan sluiten? (mijn mobo heeft jammer genoeg maar 2x sata)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58
Van het weekend mijn oude 9.04 geprobeerd te updaten naar 9.10 Alpha.
Dat was niet echt een geweldig succes... de conversie van ext3 naar 4 ging niet helemaal lekker :(
Btje mijn eigen schuld, zat nog wat te klooten en te doen.
Na de gefailde upgrade maar een verse installatie gedaan op ext4 :9~
Mijn ervaringen tot nu toe zijn zeer goed te noemen, opstarten binnen 15 sec en inloggen binnen 20 sec

Compleet up en running binnen de minuut, standaard install!

Van de week maar ff de niet gebruikte services etc uitzetten, zal nog wel sneller gaan :)
Na de install EVE er op gezet en alles werkt zonder problemen
KDE 4 is naar mijn idee helaas nog steeds niet op 3.5 niveau, maar het begint absoluut vorm te krijgen.
Kan bijna niet wachten op de officiële release ;)

Mijn testlaptop is een Dell D620 met NVquadro, 2GB, 120GB sata (mocht je het willen weten)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
krijn1985 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 14:30:
Is het mogelijk om met deze kaart software raid te draaien dan? of moet ik dan toch alles op mijn mobo danwel pci sata kaartjes aan sluiten? (mijn mobo heeft jammer genoeg maar 2x sata)
Kan met elke kaart. Gewoon de schijven niet in een array zetten en de kaart in AHCI modus zetten (als dat kan), dan zie je de schijven als het goed is individueel. Met de uitgebreide partitietool bij installatie kan je redelijk eenvoudig zelf alle mogelijk RAID opstellingen bedenken die je wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
gertvdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:07:
[...]

Kan met elke kaart. Gewoon de schijven niet in een array zetten en de kaart in AHCI modus zetten (als dat kan), dan zie je de schijven als het goed is individueel. Met de uitgebreide partitietool bij installatie kan je redelijk eenvoudig zelf alle mogelijk RAID opstellingen bedenken die je wil. :)
Is gparted deze uitgebreide tool? of is het die via de CLI (die laatste snapte ik wat minder van).En stel ik had al wel een array ingesteld bij de setup en hij zag vier losse schijven, kan dat komen door de array of betekent het dat ik ubuntu sowieso op softraid had kunnen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
krijn1985 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:38:
Is gparted deze uitgebreide tool?
Nee, GParted is slechts om partities te kunnen maken. Ik heb geen ervaring met Ubuntu installeren via de Live omgeving, omdat ik altijd de uitgebreide installatiemogelijkheden van de alternate cd gebruik. Je kan daarmee via een semi-GUI veel meer instellen en het scheelt gewoon veel tijd met opstarten i.v.m. een Live cd. Heel veel how-to's zijn outdated en komen met instructies over GRUB etc, maar iig sinds eind 2006 gaat alles volledig automatisch met een paar instellingen bij het partitioneren en kan je zelfs je root filesystem op RAID, in crypto én in LVM hebben draaien :*) . Enige waar jij op moet letten is dat je een aparte /boot hebt, aangezien GRUB geen RAID10 snapt (alleen RAID1). Wat je dan het beste kan doen is een aparte /boot van 250MB RAID1 over de vier schijven en de rest RAID10. Belangrijkste verschil in denkwijze met hw/fakeraid is dat je nu partities in arrays zet en niet hele schijven. Dit een een voorbeeld how-to met Debian: http://www.debian-administration.org/articles/512
krijn1985 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 10:38:
En stel ik had al wel een array ingesteld bij de setup en hij zag vier losse schijven, kan dat komen door de array of betekent het dat ik ubuntu sowieso op softraid had kunnen installeren?
Wat bedoel je met 'bij de setup'? De Ubuntu installatie of de instellingen van de fakeraid voordat je de Ubuntu installatie startte?
Het kan met fakeraid zijn dat je controller alsnog vier individuele schijven presenteert, waaraan je ook duidelijk kan zien dat de hele implementatie in de driver zit en er dus helemaal geen voordelen zijn van het gebruik van fakeraid (alleen maar nadelen eigenlijk). Dus hoe dan ook: eerst controller uit elke vorm van RAID zetten en zelf met software RAID aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 22:45
arnem_ schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 23:04:
Na gekloot met kernel versies etc. lijkt het installeren van de nieuwe NVIDIA driver uitkomst te bieden. Soms moet je het waarom misschien wel helemaal niet willen weten.
Welkom in de wonderlijke wereld van Ubuntu. Elke kernel update is weer een grote ellende: grub menu wordt niet opgeruimd en handmatig kernelheaders installeren om de nvidia module te compileren nadat je veel foutmeldingen hebt weggeklikt. En dan heb ik het nog niet over de snelheidsproblemen met een rt2500 wifi kaart (standaard 40 KB/s ipv 2,5 MB/s, na een iwconfig slechts 180KB/s). Dus je bent niet de enige :)
Gezien de ellende die er is kan men bij Ubuntu beter werken aan dit soort zaken als aan het proberen te versnellen van de laadtijden 8)7. Laten ze er maar voor zorgen dat Ubuntu gewoon fatsoenlijk werkt met 'standaard' hardware (zoals een nvidia kaart). Er moet nog teveel met de commandprompt gedaan worden (bv config van WIFI en dan met name die 'puinbak' aan (ongedocumenteerde) netwerk scripts bij Ubuntu) Een simpele gebruiker komt hier niet uit en haakt gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel veel problemen inzake Ubuntu ontstaan vanwege het feit dat men elk half jaar een nieuwe release uitbrengt. Hetzelfde zie je ook bij Fedora. Een half jaar is gewoon te kort om Linux distro op de markt te zetten die redelijk bug vrij is. Debian en Red Hat Enterprise Linux brengen elke paar jaar een nieuwe release uit en deze distro's zijn dan ook Rock Solid te noemen. Overigens zijn de LTS versies van Ubuntu ook redelijk Rock Solid.

Wil je een probleemloos systeem dan moet je dus niet een distro kiezen die elk half jaar een nieuwe release uitbrengt. Overigens draai ik op al mijn desktops de half jaarlijkse release van Ubuntu en ik vind dat er heel goed mee te werken valt, maar dat komt misschien ook omdat ik een ervaren Linux/Unix gebruiker ben en graag vanaf de commandline werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Erwin1967 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:21:
[...]

Welkom in de wonderlijke wereld van Ubuntu. Elke kernel update is weer een grote ellende: grub menu wordt niet opgeruimd en handmatig kernelheaders installeren om de nvidia module te compileren nadat je veel foutmeldingen hebt weggeklikt. En dan heb ik het nog niet over de snelheidsproblemen met een rt2500 wifi kaart (standaard 40 KB/s ipv 2,5 MB/s, na een iwconfig slechts 180KB/s). Dus je bent niet de enige :)
Gezien de ellende die er is kan men bij Ubuntu beter werken aan dit soort zaken als aan het proberen te versnellen van de laadtijden 8)7. Laten ze er maar voor zorgen dat Ubuntu gewoon fatsoenlijk werkt met 'standaard' hardware (zoals een nvidia kaart). Er moet nog teveel met de commandprompt gedaan worden (bv config van WIFI en dan met name die 'puinbak' aan (ongedocumenteerde) netwerk scripts bij Ubuntu) Een simpele gebruiker komt hier niet uit en haakt gewoon af.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik heb nu op 2 verschillende computers een probleem, dat het beeld na een tijdje gewoon niet meer werkt bij ati kaarten. Onder vista heb ik geen enkel probleem! Dit soort 'basic' dingen zouden niet moeten voorkomen imho bij een user-friendly linux systeem zoals Ubuntu.

Aan de andere kant; je weet dat je ervoor kiest, er zijn tientallen distro's, en als je echt iets anders wil doe je dat toch gewoon? Niemand verplicht je tot gebruik van Ubuntu, itt Windows, waar wel een zekere verplichting van gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MoiZie schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:41:
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik heb nu op 2 verschillende computers een probleem, dat het beeld na een tijdje gewoon niet meer werkt bij ati kaarten. Onder vista heb ik geen enkel probleem! Dit soort 'basic' dingen zouden niet moeten voorkomen imho bij een user-friendly linux systeem zoals Ubuntu.
Tja, er valt te betwisten wie daaraan schuld heeft... Zelf vind ik het logischer om te wijzen naar ATI/AMD. Die hebben jarenlang de OSS community in de stront laten zakken met brakke drivers en nu komen ze met specificaties die in theorie alles mogelijk zouden moeten maken, maar dat heeft gewoon ontzettend veel tijd nodig doordat de vrijwillige ontwikkelaars niet in dezelfde professionele omgeving werken, de hardware niet tot hun beschikking hebben vaak en gewoonweg de tijd niet hebben of vrijwel geen vergoeding krijgen t.o.v. betaalde krachten gedreven door commercie. Daarnaast is het gewoon het wiel opnieuw uitvinden... een extra basecode voor dezelfde hardware...

Overigens is het geen probleem van Ubuntu, maar algemeen Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu moet ik wel zeggen dat AMD/ATI recentelijk behoorlijk goed samenwerkt met de open-source community gezien de enorme hoeveelheid specs die ze vrijgeven. Vooral de Radeon-HD ontwikkelingen gaan erg hard. Het zou best wel eens kunnen zijn dat mijn volgende grafische kaart een ATI wordt ;) Nvidia produceert op zich wel goede Linux drivers maar het blijven gesloten binary blobs. En het interesseert Nvidia geen fluit ook niet na de vele protesten van de kernel devs.

Wat dat betreft zie ik de toekomst van ATI en Linux rooskleurig tegemoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
MoiZie schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:41:
[...]
Aan de andere kant; je weet dat je ervoor kiest, er zijn tientallen distro's, en als je echt iets anders wil doe je dat toch gewoon? Niemand verplicht je tot gebruik van Ubuntu, itt Windows, waar wel een zekere verplichting van gebruik is.
Dat klopt, maar zoals je al zegt is Ubuntu user-friendly. Ik vind het alleen jammer dat bepaalde zaken niet goed worden aangepakt. Problemen met wireless lan kaarten en bv de nvidia module bestaan al een paar versies in Ubuntu (of Debian) Op dat vlak ga je toch merken dat er een tekort is aan ontwikkelcapaciteit om de problemen op te lossen. Basale zaken met 'standaard' hardware (zulke bijzondere dingen heb ik echt niet) moeten gewoon goed draaien anders blijft het aanmodderen en kun je Ubuntu als serieus alternatief vergeten voor een doorsnee gebruiker. Hoe verleidelijk het ook is om nieuwe dingen op te pakken (bv snellere boottijden), bepaalde zaken moeten eerst goed op de rit gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Erwin1967 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:06:
[...] en kun je Ubuntu als serieus alternatief vergeten voor een doorsnee gebruiker. [...]
Dat is en blijft echt onzin. Als er problemen met mijn moeder's Windows PC zijn, komt ze toch ook echt bij mij terecht. Zo is dat ook met Ubuntu op haar laptop. Maar als het eenmaal draait, draait het prima en kan ze zich helemaal redden. En ik denk dat je mijn moeder bedoeld met "doorsnee gebruiker".
Dat het bij updates soms niet helemaal lekker gaat is wel jammer, maar als je het vergelijkt met Windows Updates; Bij Windows Updates worden geen drivers geüpdate en bij Ubuntu wel. Op een Windows machine komt het zo voor dat de allereerste versies van drivers staan en nooit geüpdate worden.
Ik heb voor haar gewoon apt-cron geïnstalleerd zodat de essentiële updates automatisch geïnstalleerd worden (zonder dat ze hoeft te klikken/typen (voor het wachtwoord)).

Mijn moeder draait WinXP op haar PC (voor Photoshop) en Ubuntu op haar laptop om draadloos te kunnen internetten. Mijn vader draait overal Ubuntu en redt zich ook prima en ze hebben ontzettend veel lol :)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 24-06-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Ik heb er gisteravond weer op zitten zoeken, maar volgens mij is het nog steeds niet mogelijk om in Lightning/Thunderbird 24-uur tijdsnotatie te gebruiken, ondanks dat de tijdsinstelling in het systeem wel goed staat. Kan iemand dat bevestigen, of, beter nog, is het iemand wel gelukt? Het betreft overigens Thunderbird 2, in 3 zou het probleem opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin1967
Room42 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:21:
[...]
Dat is en blijft echt onzin. Als er problemen met mijn moeder's Windows PC zijn, komt ze toch ook echt bij mij terecht.
Dat zal best zo zijn maar regelmatig komt er een nieuwe kernelversie langs die weer voor een hoop ellende zorgt. Interactieve vragen of het bestaande bootmenu behouden moet worden of de maintainers versie geinstalleerd moet worden interesseert een gewone gebruiker echt niet. Daarnaast zijn de versienummers van de kernels ook onzin tenzij je expliciet zit te experimenteren met verschillende kernels. Ik moet elke keer handmatig synaptic draaien om de kernelheaders te downloaden omdat de wel meegeleverd nvdia module ze nodig heeft voor een post installatiestap 8)7 Waarom wordt die koppeling niet in de package gelegd???
Dit soort zaken wil je als simpele gebruiker gewoon niet. Bij Windows ondervind ik (helaas) op dat vlak gewoon minder problemen. Ik gebruik zelf Ubuntu omdat ik het opensource karakter ervan leuk vind en af en toe wil knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 11:10

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Kom op zeg, zitten we weer gezellig te neuzelen over goed/slecht? 97% van de computergebruikers heeft nog nooit zelf een computer geinstalleerd. Als iedereen zelf windows had moeten installeren en had meoten zoeken naar alle driver cds had iedereen wel anders geklaagd ;)
Ik heb sinds 7.04 ubuntu bij mijn tante op haar laptap gezet en ze klikt al jaren keurig de updates door. Vooralsnog geen problemen gehad (ouwe acer laptop, behalve een keer met de printer installeren: "de printer doet het niet!" ik: "heb je de printer al aangesloten?" Zij: "ik weet toch niet hoe dat werkt?" Ik: "stop eens in de USB poort." Aktie ondernomen door haar --> "Hij zegt wat!" Ik: lees eens voor, ok, druk maar op OK. En klaar. Het is vaak angst he...)

Anyway, veel belangrijker, ik zou wel eens een goede GRAFISCHE backuptool willen hebben. Nu doe ik eens in de zoveel tijd iets van
code:
1
tar xzf /backupdirectory /home/*

of andersom.. nou ja, ik vergeet het dus altijd, en ik zoek het altijd weer op. Maar goed, laatst wilde ik een backup terug zetten, niet ingewikkeld, maar toch, zoeken zoeken en uiteindelijk vinden. Het zou prettig zijn als er in Gnome/KDE bij de administrator tools een backup tool zou zitten die deze commando's allemaal netjes via een grafische interface zou uitvoeren. Zonder dat ik zie wat voor dingen die moet doen. Kent iemand zo'n programma? Bestaat dat? Heb ik er overheen gekeken? En dan niet zo'n alpha versie 0.3.2.1 versie he... (of toch eens posten bij de ubuntu brainstorm)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldtb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:19
letatcest schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:08:
Het zou prettig zijn als er in Gnome/KDE bij de administrator tools een backup tool zou zitten die deze commando's allemaal netjes via een grafische interface zou uitvoeren. Zonder dat ik zie wat voor dingen die moet doen. Kent iemand zo'n programma? Bestaat dat? Heb ik er overheen gekeken? En dan niet zo'n alpha versie 0.3.2.1 versie he... (of toch eens posten bij de ubuntu brainstorm)
Probeer dit eens:
https://help.ubuntu.com/c...rSystem/SimpleBackupSuite
Dat gebruik ik zelf, samen met Flyback

[ Voor 8% gewijzigd door ronaldtb op 24-06-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Anyway, veel belangrijker, ik zou wel eens een goede GRAFISCHE backuptool willen hebben. Nu doe ik eens in de zoveel tijd iets van
code:
1

of andersom.. nou ja, ik vergeet het dus altijd, en ik zoek het altijd weer op. Maar goed, laatst wilde ik een backup terug zetten, niet ingewikkeld, maar toch, zoeken zoeken en uiteindelijk vinden. Het zou prettig zijn als er in Gnome/KDE bij de administrator tools een backup tool zou zitten die deze commando's allemaal netjes via een grafische interface zou uitvoeren. Zonder dat ik zie wat voor dingen die moet doen. Kent iemand zo'n programma? Bestaat dat? Heb ik er overheen gekeken? En dan niet zo'n alpha versie 0.3.2.1 versie he... (of toch eens posten bij de ubuntu brainstorm)
Zie de request op de KDE brainstorm: http://forum.kde.org/inte...-backup-tool-t-39107.html

Ik heb er ook wat dingen gezegd, maar er is nog niet een echt goede oplossing uitgekomen. Er is wel een KDE3 programma (Keep) wat ok schijnt te zijn. In de brainstorm zijn twee best goede projecten naar voren gekomen: Back in time en LuckyBackup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ah kijk! Hmm.. die was ik idd. nog niet tegen gekomen! (zou eigenlijk standaard moeten zijn, ik vertel namelijk graag hoe handig het is de /home/ dirs te backuppen en ook weer terug te zetten met dezelfde instellingen, alsof je computer nooit veranderd is)

edit: mijn vraag hangt blijkbaar in de lucht vandaag:
http://hardware.slashdot....age-Your-Home-Directories

[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 24-06-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben erg blij met het 100 Paper Cuts project van Ubuntu. Eindelijk aandacht voor usability bugs die niet moeilijk zijn om te fixen maar het gebruik (voor beginners) wel een stuk fijner mken.

Hopelijk kunnen ze een groot deel van die bugs fixen, dan wordt 9.10 een leuke release :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-09 13:27

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

JanDM schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 18:09:
Ik ben erg blij met het 100 Paper Cuts project van Ubuntu. Eindelijk aandacht voor usability bugs die niet moeilijk zijn om te fixen maar het gebruik (voor beginners) wel een stuk fijner mken.

Hopelijk kunnen ze een groot deel van die bugs fixen, dan wordt 9.10 een leuke release :)
Ik heb alvast al 1 bug fixxed :) Moest elke tweaker dit nu ook doen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar in september besloot ik eens wat verder te kijken dan Windows en besloot ik om Ubuntu te proberen (op advies van een collega). Om de vergelijking wel eerlijk te houden, heb ik toen besloten om Ubuntu een goede maand te draaien zonder Windows op de machine. Het zou niet eerlijk zijn om anders ervaringen van een paar dagen te vergelijken met windows-gebruik van jaren en jaren. Inmiddels zijn we driekwart jaar later en zit ik nog steeds in Ubuntu! Geweldig! Inmiddels draait 9.04 (64 bit) als een zonnetje en wordt mijn wireless perfect ondersteund (wat in het begin nog niet zo werkte).

Er zijn wel wat kleine dingetjes, zo werkt Firefox niet altijd perfect samen met content van bijv. youtube (filmpjes). Als ik youtubefilmpjes heb draaien en dan los op de pc een ander filmpje draai (of teveel tabs open heb met youtubefilmpjes) dan verspringt het filmpje naar een grijs blok en moet ik de browser opnieuw starten om weer een filmpje te krijgen. Ook 'lijkt' Ubuntu soms wat te vertragen als ik veel file operations doe. Maar los van deze twee draait het perfect!

Nou had ik toch een korte vraag (ik vind het echt niet de moeite waard om er een nieuw topic over te maken). Ik zit voor mijn werk vaak een tijdje niet thuis en ik wil af en toe toch via een soort remote control inloggen op mijn thuispc om te kijken of alles nog een beetje draait e.d. Ik had begrepen dat VNC dan dé keuze is. Klopt dat? Dan zou ik mijn thuispc (ubuntu) moeten instellen als VNC server en op mijn laptop (Windows) een willekeurige VNC client nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
code:
1

In een van de recentere nummers van Linux Magazine, ik weet helaas niet meer exact welk nummer het was, stond een artikel waarin een aantal back-up programma's uitgebreid werden getest. Ik kan ook op hun website niet vinden welk nummer het precies is geweest. Dus even naar een (wat grotere) bibliotheek toe. ;)

Oh ja, gebruikt niemand hier Lightning/Thunderbird?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitroke
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 16:36
Ik, als ik vanavond thuiskom zal ik er eens naar kijken, heb er nog niet op gelet eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:33:
Nou had ik toch een korte vraag (ik vind het echt niet de moeite waard om er een nieuw topic over te maken). Ik zit voor mijn werk vaak een tijdje niet thuis en ik wil af en toe toch via een soort remote control inloggen op mijn thuispc om te kijken of alles nog een beetje draait e.d. Ik had begrepen dat VNC dan dé keuze is. Klopt dat? Dan zou ik mijn thuispc (ubuntu) moeten instellen als VNC server en op mijn laptop (Windows) een willekeurige VNC client nemen?
VNC is binnen lokaal netwerk nog wel te doen, maar als je een wat krappe upload hebt thuis dan zou ik dat niet eens willen overwegen. Kijk eens naar FreeNX op je machine thuis met NoMachine NX client op de remote machine. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 09:30

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Hint ~/home/.bash_aliases, entries als volgt
alias versions='apt-cache policy' 
, Een keer instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.

[ Voor 50% gewijzigd door Alternativ op 25-06-2009 14:16 ]

alternativ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:12
gertvdijk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:00:
[...]

VNC is binnen lokaal netwerk nog wel te doen, maar als je een wat krappe upload hebt thuis dan zou ik dat niet eens willen overwegen. Kijk eens naar FreeNX op je machine thuis met NoMachine NX client op de remote machine. :)
Ik heb het ook gedraaid op een VM met Ubuntu 9.04 server, maar krijg het niet voor elkaar de sessie open te laten, bij sluiten NX-client stopt ook de sessie en bij reconnect kun je dan weer van voor af aan beginnen.
Is er een optie om de sessie open te laten?
Ik start normaal alleen een sessie om snel even via synaptic wat op te zoeken of even snel wat testen en daarna mag de sessie als ik wil best gesloten worden, dat scheelt weer wat cycles. Maar wel pas als ik het wil.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Loekie schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:24:
Ik heb het ook gedraaid op een VM met Ubuntu 9.04 server, maar krijg het niet voor elkaar de sessie open te laten, bij sluiten NX-client stopt ook de sessie en bij reconnect kun je dan weer van voor af aan beginnen.
Is er een optie om de sessie open te laten?
Euhm ja, kiezen voor 'disconnect' in plaats van 'close'? O-)
Bij volgende keer als je probeert te verbinden krijg je een lijstje met openstaande sessies.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 25-06-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:12
gertvdijk schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:25:
[...]

Euhm ja, kiezen voor 'disconnect' in plaats van 'close'? O-)
Bij volgende keer als je probeert te verbinden krijg je een lijstje met openstaande sessies.
Waar zie jij in de NX-client staan dat je kunt disconnecten? Ik kan in het venster zelf logout kiezen en shutdown en als ik de client sluit met de sluitknop komt in het venster een melding naar voren met suspend, terminate en cancel.
Geen enkele keer disconnect, ik gebruik daarbij de officiele windowsclient van No machine.

Edit: Gheh, suspend in het venster dus |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Loekie op 25-06-2009 16:53 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 18:17
Ik gebruik zelf ook Nomachine NX Server en Client, zelfs lokaal.
Werkt uitstekend.
Om te disconnecten doe ik een ctrl+alt+t en dan kan je kiezen voor disconnect, terminate of cancel.
(je kan ook me je muis helemaal naar rechtsboven gaan totdat je niet verder kan en dan op linkermuisknop klikken, dan verkleind hij de sessie)

Heb net die Lightning geinstalleerd en ziet er gelikt uit in Thunderbird. Ook zie ik bij mij geen instellingen voor andere tijdsnotatie (18:00 ipv 06:00pm). Kan er mee leven.

Apart van de spelletjes die door Windows goed ondersteund worden zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom men niet Linux/Ubuntu wil/kan draaien. Juist voor huis/tuin/keuken mensen is dit prima geschikt omdat alle standaard software er al inzit en men kan veel minder verklooien dan in Windows. Minder vatbaar voor allerlei troep (moet geregeld bij familie even langs of de PC even overnemen omdat dingen weer traag gaan of er staat een virus op). Werk al tijden met Ubuntu en voor m'n werk (een Windows omgeving) zitten alle tools erop die ik nodig heb (rdp, ica) om verder te kunnen. Heb met de laatste versie vrijwel geen commandline hoeven te gebruiken, alles werd herkend en draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Tadream op 26-06-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Alternativ schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 14:15:
[...]

Hint ~/home/.bash_aliases, entries als volgt
alias versions='apt-cache policy' 
, Een keer instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.
Hmm.. ik geloof niet dat ik hem helemaal snap eigenlijk...

edit: dat simple backup doet het prima volgens mij! :)

[ Voor 7% gewijzigd door letatcest op 26-06-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Beuzelarij schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:04:
[...]

In een van de recentere nummers van Linux Magazine, ik weet helaas niet meer exact welk nummer het was, stond een artikel waarin een aantal back-up programma's uitgebreid werden getest. Ik kan ook op hun website niet vinden welk nummer het precies is geweest. Dus even naar een (wat grotere) bibliotheek toe. ;)

Oh ja, gebruikt niemand hier Lightning/Thunderbird?
Even balletje opgooien.
Heb je een Engelse Ubuntu ? Ik zit hier met de Nederlandstalige Ubuntu en hier staat de tijdsnotatie op 24 uur clock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
software schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:22:
Even balletje opgooien.
Heb je een Engelse Ubuntu ? Ik zit hier met de Nederlandstalige Ubuntu en hier staat de tijdsnotatie op 24 uur clock
Het was oorspronkelijk een Engelse, die op een gegeven moment omgezet is naar Nederlands. En inmiddels al een aantal keer is ge-update. Voor de goede orde, staat jouw Lightning/Thunderbird in 24-uurs notatie?
De rest van mijn systeem staat wel keurig in 24-uurs, alleen Lightning/Thunderbird dus niet. Ik kan ook nergens een oplossing vinden om het eventueel buiten de interface om om te zetten, maar als jij zegt dat Lightning wel in 24-uur staat, moet dat natuurlijk op een of andere manier mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
Yup, check maar.
Afbeeldingslocatie: http://img230.imagevenue.com/loc338/th_02853_Schermafdruk_122_338lo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
Ik heb een probleem: Enkele mensen waarvoor ik Ubuntu op de computer heb geïnstalleerd willen nu terug naar Windows.

Redenen:

1 kan nauwelijks goed Internetten. Om een of andere reden kunnen verschillende pagina's de ene keer wel en de andere keer niet geladen worden. (Hotmail, Picnik.com, N@tschool)

De ander heeft problemen met printen. Ze gebruiken een HP 930c en volgens veel websites zou deze zo moeten werken. Na aansluiten via printerpoort werkte hij echter niet. Toen via USB aangesloten. Printer reageerde nog niet op de driver. Toen van HP een aparte driver geinstalleerd en printer print nu, alleen niet goed.. Een A4 print komt namelijk maar op 1/4e van een A4 blad. Het kwart direct naast de pagina bestaat uit lijnen en de gehele onderste helft blijft wit. Alles staat goed ingesteld in de driver (alles op A4, niet in kolommen printen etc.)

De laatste kan haar scanner niet gebruiken, ze moest wel toegeven dat het in Vista ook niet werkte, maar ze was ervan overtuigd dat het "geweldige" Ubuntu de scanner wel zou kunnen aansturen - mijn schuld -. Helaas dus niet en nu wil ze naar XP, dan heeft ze nog een CD'tje met de scannerdriver.

Voor 2 mensen is het niet zo'n probleem. Ze hebben een compaq computer met OEM licentie voor XP, maar de 3e zou een windows moeten gaan kopen... Iemand suggesties om de problemen op te kunnen lossen? Dan blijven ze tenminste bij Ubuntu.

- Oh en mijn moeder d'r Laptop (zie eerder dit topic) blijft telkens hangen. Hoop dat het werkelijk een hardware probleem is, anders wil zij ook alweer terug naar XP. Hoewel ze Ubuntu wel vele malen duidelijker vind (ziet er wat duidelijker uit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@Malandro Wil je nu op al je vragen een specifiek antwoord, of wil je opbeurende woorden :)?

Voor de printer, heb je onder cups al geprobeerd om de instellingen aan te passen? Vul in in de webbrowser: http://localhost:631/
Voor de scanner: Ik was zelf zo slim (not) om een canon scanner te kopen. Die heb ik nu draaien via virtualbox en een xp installatie daarbinnen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen