Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.324 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:08:
Waarom je de desktop variant wil is mij een raadsel (op een server). Maar als je in je installatie (die server install die je nu dus hebt) het volgende intikt dat installeert hij de dekstop variant:
sudo aptitude install ubuntu-dekstop
Ah kijk dat zocht ik, merci! Ga ik gelijk even proberen.
Graham schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:02:
Waarom wil je een desktop versie gebruik voor server? Voor de GUI? GUI is nogal overdreven voor een server.

Ik zou sowieso altijd een server versie kiezen en dan een LTS versie voor langer support. Hier moet je wel mee uit de voeten komen.

Hoeveel memory heb je eigenlijk?
Eigenlijk wel voor de GUI ja, wil nog een beetje kloten met de installatie. Wat programma's uitproberen etc, en lijkt me makkelijker om dit op een gui te doen. Zeker aangezien ik nog nooit met een linux distributie heb gewerkt. Weet dus ook nog helemaal niet welk email programma ik wil gebruiken, hoe ik nzb kan downloaden, hoe ik schema's instel voor uitpakken, backups etc etc.

Er zit nu 512mb in, maar heb nog wel ergens een paar gig liggen. Ben net verhuist dus moet ik nog even opgraven. Er kan maximaal 3GB in dat bord dus lijkt me voldoende. De andere schijven gaan op een nog aan te schaffen raid controller om cpu verbruik een beetje binnen de perken te houden, hij moet vooral klaar staan om hd films te streamen naar mce/xbmc over gigabit lan dus elk beetje snelheidswinst is meegenomen, maar wil nog niet zover gaan om alles in command lines te gaan configgen. Daar heb ik nog iets teveel microsoft bloed voor :P

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

Waarom je de desktop variant wil is mij een raadsel (op een server). Maar als je in je installatie (die server install die je nu dus hebt) het volgende intikt dan installeert hij de dekstop variant:

Even wat uitleg bij die regel:
sudo Met sudo geef je je tijdelijk super powers. Dit heb je nodig om systeem veranderingen door te voeren. Normaal gesproken ben je ingelogd als normale user waarmee je je eigen bestanden kun wijzigen, internetten etc. Wil je een systeem instelling wijzigen dan moet je jezelf tijdelijk opwaarderen tot een administrator en je wachtwoord opgeven.
aptitude Een programma waarmee je je pakketten kunt instaleren, zoeken, updaten en verwijderen etc. Met aptitude install ubuntu-dekstop zeg je dat hij het pakket ubuntu-desktop moet installeren. Met aptitude search kun je zoeken naar pakketen. Met aptitude full-upgrade update je je complete systeem (dus ook alle ginstalleerde software), hiervoor moet je wel eerst even kijken of er updates zijn (aptitude update).

Het pakket systeem is het handigste van Linux distro's. Wil je bijvoorbeeld een webserver?
sudo aptitude install apache

Wil je je complete systeem updaten?
sudo aptitude update; sudo aptitude full-upgrade

Je hoeft dus nooit meer op zoek naar installatie bestanden op internet etc. Alles zit in het package systeem.

Een nieuwe installatie is niet nodig. Nieuwe installatie is Windows mentaliteit :). Onder Linux kun je gewoon pakketten bij installeren/verwijderen, upgraden naar een nieuwe versie etc. Een nieuwe installatie is zelden nodig.
Kijk dat is een mooie uitleg, bedankt voor de verduidelijking!

Als je zegt dat je pakketten ook weer kunt verwijderen, houd dat dan ook in dat ik in de toekomst het desktop pakket weer kan verwijderen?

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jep
sudo aptitude remove ubuntu-dekstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:31
Waarom je de desktop variant wil is mij een raadsel (op een server). Maar als je in je installatie (die server install die je nu dus hebt) het volgende intikt dan installeert hij de dekstop variant:

Even wat uitleg bij die regel:
sudo Met sudo geef je je tijdelijk super powers. Dit heb je nodig om systeem veranderingen door te voeren. Normaal gesproken ben je ingelogd als normale user waarmee je je eigen bestanden kun wijzigen, internetten etc. Wil je een systeem instelling wijzigen dan moet je jezelf tijdelijk opwaarderen tot een administrator en je wachtwoord opgeven.
aptitude Een programma waarmee je je pakketten kunt instaleren, zoeken, updaten en verwijderen etc. Met aptitude install ubuntu-dekstop zeg je dat hij het pakket ubuntu-desktop moet installeren. Met aptitude search kun je zoeken naar pakketen. Met aptitude full-upgrade update je je complete systeem (dus ook alle ginstalleerde software), hiervoor moet je wel eerst even kijken of er updates zijn (aptitude update).

Het pakket systeem is het handigste van Linux distro's. Wil je bijvoorbeeld een webserver?
sudo aptitude install apache

Wil je je complete systeem updaten?
sudo aptitude update; sudo aptitude full-upgrade

Je hoeft dus nooit meer op zoek naar installatie bestanden op internet etc. Alles zit in het package systeem.

Een nieuwe installatie is niet nodig. Nieuwe installatie is Windows mentaliteit :). Onder Linux kun je gewoon pakketten bij installeren/verwijderen, upgraden naar een nieuwe versie etc. Een nieuwe installatie is zelden nodig.
sudo aptitude install ubuntu-desktop dus ;)

voor de complete upgrade kan je makkelijker
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
gebruiken.

edit: Overigens kan het voor een server geen kwaad om xubuntu te installeren, xfce is wat lichter. Fluxbox zou helemaal prettig zijn :).

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 21-05-2009 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Kan iemand met ervaring met beide pakketten even uitleggen wat de grootste verschillen zijn tussen xfce en gnome? Functioneel gezien dan vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

MoiZie schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:23:
[...]

sudo aptitude install ubuntu-desktop dus ;)

voor de complete upgrade kan je makkelijker
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
gebruiken.

edit: Overigens kan het voor een server geen kwaad om xubuntu te installeren, xfce is wat lichter. Fluxbox zou helemaal prettig zijn :).
Haha wordt nou al helemaal gek van die verschillende distro's. Heb hier al kubuntu, ubuntu, ubuntu alternative en xubuntu liggen.. Nu ga ik deze eerst aan de gang schoppen en kijken of het hele streamen een beetje wil werken. Als ik me daarna nog verveel ga ik fluxbox wel even op wmware proberen. Maar eerst dit aan gang, anders blijf ik bezig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend

intuliegend

Wist ik wel....

DevilsProphet schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:28:
Kan iemand met ervaring met beide pakketten even uitleggen wat de grootste verschillen zijn tussen xfce en gnome? Functioneel gezien dan vooral.
http://ubuntuforums.org/s...light=xfce+trash&t=105074

Gnome zou dus meer geheugen gebruiken maar bijvoorbeeld weer meer ondersteunen met betrekking to themes en wat andere tools, meer gericht dus op desktops. xubuntu zou dus in bv mijn geval eigenlijk beter zijn als serveromgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De standaard applicaties van GNOME en XFCE verschillen. Zo gebruikt GNOME Nautilus voor bestandsbeheer en XFCE Thunar. Daarnaast is het uiterlijk iets verschillend. Zo laat XFCE een lijst met geinstalleerde programma's zien als je met je rechtmuisknop op je desktop klikt. Verder is XFCE iets lichter en dus wat geschikter voor trage PC's. Je kunt natuurlijk prima XFCE programma's onder GNOME gebruiken en andersom als je deze prettiger vindt. Ik heb zelf GNOME draaien maar ik vindt Dolphin (bestandsbeheer) en Okular (PDF viewer) van KDE fijner, deze gebruik ik dan ook ipv GNOME's Nautilus en Evince.

Je kunt XFCE en GNOME prima naast elkaar draaien. Je kunt dan bij het inloggen kiezen of je XFCE of GNOME wilt gebruiken voor die sessie. Dan kun je zelf de verschillen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 17:28
intuliegend schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:18:
[...]

Ah kijk dat zocht ik, merci! Ga ik gelijk even proberen.

[...]

Eigenlijk wel voor de GUI ja, wil nog een beetje kloten met de installatie. Wat programma's uitproberen etc, en lijkt me makkelijker om dit op een gui te doen. Zeker aangezien ik nog nooit met een linux distributie heb gewerkt. Weet dus ook nog helemaal niet welk email programma ik wil gebruiken, hoe ik nzb kan downloaden, hoe ik schema's instel voor uitpakken, backups etc etc.

Er zit nu 512mb in, maar heb nog wel ergens een paar gig liggen. Ben net verhuist dus moet ik nog even opgraven. Er kan maximaal 3GB in dat bord dus lijkt me voldoende. De andere schijven gaan op een nog aan te schaffen raid controller om cpu verbruik een beetje binnen de perken te houden, hij moet vooral klaar staan om hd films te streamen naar mce/xbmc over gigabit lan dus elk beetje snelheidswinst is meegenomen, maar wil nog niet zover gaan om alles in command lines te gaan configgen. Daar heb ik nog iets teveel microsoft bloed voor :P
Ben toch meer van het in het diepe duiken. Zo leer je het snelste ;)

Qua NZB kan je kijken naar Sabnzb+. Erg fijne downloader (interface web). Zie hier. Er is een .deb file beschikbaar (is niet beschikbaar via apt-get/aptitude). Installeren doe je met dkpg -i <.deb file>

Fakeraid, pakt zoals jezelf al achter gekomen ben, linux niet dus is die raid controller wel een echte hardware raid?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hoe zit het met de mogelijkheden van xcfe met betrekking tot het mounten van samba shares en ftp accounts? Gnome kan dat mooi mounten naar de .gvfs dir in je home dir, zodat je op die manier op vrij laag niveau toegang hebt.

Kan xfce even goed overweg met het naadloos integreren van remote dirs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graham schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:49:
[...]

Qua NZB kan je kijken naar Sabnzb+. Erg fijne downloader (interface web). Zie hier. Er is een .deb file beschikbaar (is niet beschikbaar via apt-get/aptitude). Installeren doe je met dkpg -i <.deb file>

Fakeraid, pakt zoals jezelf al achter gekomen ben, linux niet dus is die raid controller wel een echte hardware raid?
Natuurlijk is Sabnzbd+ wel beschikbaar via de package manager :)
sudo aptitude install sabnzbdplus

Verder kun je ook nog kijken naar HellaNZB (maar deze heeft standaard geen grafische/web interface.

Beide programma's kunnen een directory in de gaten houden (dus al je een nzb bestand in een bepaalde dir gooit dan downloaden ze deze automatisch) en automatisch parren en uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

[...]

Kijk een paar posts terug, sabnzb zit wel in de repo (van 9.04 iig, wat hij draait)

edit: te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
http://packages.ubuntu.com/

Wel handig als je eens wilt kijken of een packages beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:54:
[...]

Verder kun je ook nog kijken naar HellaNZB (maar deze heeft standaard geen grafische/web interface.

Beide programma's kunnen een directory in de gaten houden (dus al je een nzb bestand in een bepaalde dir gooit dan downloaden ze deze automatisch) en automatisch parren en uitpakken.
Niet voor mijn Ubuntu 8.04.2 LTS ;)
bassie schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:58:
http://packages.ubuntu.com/

Wel handig als je eens wilt kijken of een packages beschikbaar is.
sudo apt-cache search <packagename>

[ Voor 17% gewijzigd door Graham op 21-05-2009 16:01 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of
aptitude search <package_name>

Voor het zoeken in de pakketlijst heb je geen root rechten nodig (scheelt je weer een x je wachtwoord intikken). Tegenwoordig is apt depricated in het voordeel van aptitude (aptitude gaat wat beter om met dependencies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:14:
Of
aptitude search <package_name>

Voor het zoeken in de pakketlijst heb je geen root rechten nodig (scheelt je weer een x je wachtwoord intikken). Tegenwoordig is apt depricated in het voordeel van aptitude (aptitude gaat wat beter om met dependencies).
Tja dat is een gewoonte ;)

Thx. Heb even nagelezen. Al zijn ze redelijk gelijk aan elkaar, verschillen ze in de manier van het omgaan met dependencies afhandelen. Vooral bij het uninstall zal aptitude de benodigde dependencies ook verwijderen.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

Deprecated is ook zo'n groot woord, aangezien aptitude onderhuids nog gewoon apt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10 11:10

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zo, lekker lastig, al die woorden, apt-get, aptitude... nou ja.

Zeg, hoeveel extra power neemt een extra workspace in gnome eigenlijk? is dat merkbaar? of maakt het weinig uit? kan d'r eigenlijk weinig over vinden

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er praktisch geen verschil is. Elk window zal een ID hebben met op welke workspace hij zich bevindt, een workspace laat vervolgens alleen zijn windows zien. Ook al heb je maar 1 workspace dan nog zal hij dit bijhouden omdat de functionaliteit er in zit.

Workspaces zijn zo verrekte handig als je er even mee leert werken. Op een gegeven moment krijg je een systeem voor jezelf (1 workspace voor firefox, 1 voor mail etc) en dan kun je niet meer zonder. Mocht ik toch weer een keer op een Windows systeem verzeilen dan loop ik continue op ctrl+alt+pijtje te rammen en me af te vragen waarom die kubus niet draait (net zoals ik in openoffice altijd :wq in me tekst terug vindt :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dat van die :wq begrijp ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat komt van VIM (een tekst editor). Nog zo'n tooltje waarmee je niet meer zonder kunt als je het eenmaal een beetje onder de knie hebt.

Ik denk dat de meeste gebruikers het hier wel kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ja inderdaad, ik ken het, maar gebruik het niet. Wij kregen op school emacs opgedrongen, om onder andere perl in te scripten. Yikes! Persoonlijk heb ik eerder weinig ervaring met van die keyboard command based text editors, en ik zou mij er eens wat in moeten verdiepen.

[ Voor 7% gewijzigd door RuddyMysterious op 21-05-2009 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DevilsProphet schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:14:
Ja inderdaad, maar wij kregen op school emacs opgedrongen, om ondere perl in te scripten. Yikes! Persoonlijk heb ik eerder weinig ervaring met van die keyboard command based text editors, en ik zou mij er eens wat in moeten verdiepen.
Ach genoeg te vinden op internet over vi of emacs. Altijd een versus gedoe geweest.

Zelf gebruik ik al jaren VI. :wq is niet anders dan commando modus > write > quit

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Sowieso; als je per se een GUI wil op een server, sluit die dan af nadat je klaar bent, scheelt al snel een paar (tot paar honderd) MB aan geheugen, en alles telt op een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vim is een hele fijne editor maar je moet even doorbijten. Het eerste wat Vim noob denkt als hij of zij voor het eerst met Vim in aanraking komt is: welke idioot heeft dit bedacht 8)7 Daarna denkt de Vim noob iedereen gebruikt Vim dus ik zal het ook moeten leren maar het blijft een k*t editor :(

Na een week prutsen met vimtutor en Vim cheatsheets denkt de Vim noob misschien is Vim een wat rare editor maar eigenlijk werkt Vim best lekker :)

Aanrader: http://www.viemu.com/a_vi...cheat_sheet_tutorial.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:31
Weet iemand een programma waarmee je radiostreams kan opnemen?
Onder Windows deed ik dat altijd met Radio Screamer, maar die heeft helaas geen Linux versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

VLC lijkt me daar vrij geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apt-cache search streamripper

kstreamripper - kde frontend for streamripper
streamripper - download online streams into audio files
tunapie - Lists audio and video streams from Shoutcast and Icecas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Ik verwarde streamripper even met streamtuner. Die laatste wordt helaas niet meer ontwikkeld en dat is zó jammer omdat het een geweldige tool was om snel door shoutcast stations te browsen. Veel beter dan via de site zelf.

streamripper is trouwens geweldig! Eens ff zoeken of er geen plugin van is voor bijvoorbeeld audacious. De WinAmp-plugin is namelijk geniaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 21-05-2009 23:09 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:10
Dennis Lammers schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:46:
Weet iemand een programma waarmee je radiostreams kan opnemen?
Onder Windows deed ik dat altijd met Radio Screamer, maar die heeft helaas geen Linux versie.
wgetpro heeft ondersteuning voor enkele streaming protocollen. en andere mplayer hé (-dumpstream -dumpfile file.out).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:54:
Ik denk dat er praktisch geen verschil is. Elk window zal een ID hebben met op welke workspace hij zich bevindt, een workspace laat vervolgens alleen zijn windows zien. Ook al heb je maar 1 workspace dan nog zal hij dit bijhouden omdat de functionaliteit er in zit.

Workspaces zijn zo verrekte handig als je er even mee leert werken. Op een gegeven moment krijg je een systeem voor jezelf (1 workspace voor firefox, 1 voor mail etc) en dan kun je niet meer zonder. Mocht ik toch weer een keer op een Windows systeem verzeilen dan loop ik continue op ctrl+alt+pijtje te rammen en me af te vragen waarom die kubus niet draait (net zoals ik in openoffice altijd :wq in me tekst terug vindt :)).
Ach, ik vroeg het me zo eens af, ben dol op meerdere workspaces op de Eee, super bij zo'n klein schermpje. Omdat er eigenlijk nergens over gerept wordt,.. dacht ik: let's pop the question! en het klinkt erg logisch inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 22:10

MBV

maleadt schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 23:10:
[...]

wgetpro heeft ondersteuning voor enkele streaming protocollen. en andere mplayer hé (-dumpstream -dumpfile file.out).
VLC heeft er zelfs gui-opties voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

na het installeren (kuch) van nieuwe ati drivers de boel niet meer aan de praat gekregen. Hup, backup gemaakt via de cli --> tar cvfz en nieuwe install dan maar... (heb home dirs niet op andere partititie staan) Maar ach, met de install gewoon eens geprobeerd niet te formatteren maar opnieuw partititioneren van / zonder format te doen. Zegt de install dat ie alleen system files gaat vervangen. Ok, prima. Doe je ding. En... hup, gewoon mijn ouwe desktop weer terug zonder dat er iets veranderd is! (behalve dan dat het hele system file system weer vers is). Even pielen de home dirs van andere users weer aan de praat te krijgen en klaar. Wat zit die hele dir structuur en bestandenstructuur toch handig in elkaar. Ik ben telkens weer verbaasd als ik iets probeer waarvan ik niet kan geloven dat het kán werken.

edit: ik kan zonder restricted drivers alle films probleemloos draaien, alleen geen desktop effects aanzetten en geen games spelen (native World of Goo doet het zelfs al niet).
Als ik restriced drivers van ATI aanzet, dan kan ik met desktop effects (de simpele) zelfs Wine games vloeiend spelen, maar geen vloeiende video afspelen... ik krijg de ATI pip. Dat kon namelijk wel met een 6 jaar oude computer met een (okok) geforce 7800 agp kaart erin! En nu met een HD4850.. grmbll... Zo dat moest ik toch even kwijt.

[ Voor 24% gewijzigd door letatcest op 23-05-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Op het ubuntu forum op http://forum.ubuntu-nl.org zijn ze bezig om een digitaal blad te maken over linux en ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.or.../ubuntulinux-nieuwsbrief/ wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/opencomputer.
Suggesties om dit te verspreiden over het net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

akjssdk schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:39:
Op het ubuntu forum op http://forum.ubuntu-nl.org zijn ze bezig om een digitaal blad te maken over linux en ubuntu: http://forum.ubuntu-nl.or.../ubuntulinux-nieuwsbrief/ wiki: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/opencomputer.
Suggesties om dit te verspreiden over het net?
Leuk idee :) Ik hoop wel dat er geen howto's in komen te staan want van zo'n beetje elke Ubuntu community howto springen de tranen in mijn ogen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:52:
[...]

Leuk idee :) Ik hoop wel dat er geen howto's in komen te staan want van zo'n beetje elke Ubuntu community howto springen de tranen in mijn ogen ;(
Nee, de bedoeling is vooral om linux en open-source wat bekender te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:54:
[...]

LottaNZB is ook nog wel aardig, maar wel heel, heel basic.
Dit is een grafische interface die gebruik maakt van HellaNZB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Zeg, hoe zit het nou met ASCII codes? In Windows type je Alt + 137 om een e met trema te krijgen.
In Ubuntu werkt dat niet, in Ubuntu moet je Ctrl+Shift indrukken, dan zou je 'u' gevolgd door de hexadecimale ASCII waarde moeten doen om het karakter te krijgen lees ik. Maar ik krijg er iedere keer hele andere tekens voor terug.

Edit: ik dacht al dat die 'u' voor unicode zou staan, dus dan werkt een ASCII tabel natuurlijk niet. Hier een link naar een goeie tabel:
http://www.utf8-chartable.de/

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 25-05-2009 13:47 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
!null schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:45:
Zeg, hoe zit het nou met ASCII codes? In Windows type je Alt + 137 om een e met trema te krijgen.
In Ubuntu werkt dat niet, in Ubuntu moet je Ctrl+Shift indrukken, dan zou je 'u' gevolgd door de hexadecimale ASCII waarde moeten doen om het karakter te krijgen lees ik. Maar ik krijg er iedere keer hele andere tekens voor terug.

Edit: ik dacht al dat die 'u' voor unicode zou staan, dus dan werkt een ASCII tabel natuurlijk niet. Hier een link naar een goeie tabel:
http://www.utf8-chartable.de/
of gewoon een " en dan een e (als je je keyboard op vs-international zet)
úúúúüü

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 17:59

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wat de meest vage combinaties oplevert: ýṕẗ

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
NiaX schreef op maandag 25 mei 2009 @ 20:29:
[...]

of gewoon een " en dan een e (als je je keyboard op vs-international zet)
úúúúüü
Als ik " indruk wil ik die ook meteen krijgen. Ik snap het idee wel, is wel makkelijk, maar bijzonder irritant als programmeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik AltGR deadkeys. Daarmee heb je de normale ", behalve als je de rechter Alt ingedrukt hebt. Dan werkt het als een dead key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 10:42
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:13:
Ik gebruik AltGR deadkeys. Daarmee heb je de normale ", behalve als je de rechter Alt ingedrukt hebt. Dan werkt het als een dead key.
Ja, dat gebruik ik ook. De meeste toetsenborden hebben rechts ook een AltGr toets zitten en dan is het gewoon zo bedoeld. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 11:12
[...]

...

..
Voor sabnzbd+ is een PPA, voeg dit toe aan je sources.list of in een bestandje sabnzbd.list in /etc/apt/sources.list.d/
code:
1
deb http://ppa.launchpad.net/jcfp/ubuntu jaunty main

En installeer:
sudo aptitude install sabnzbdplus sabnzbdplus-theme-plush

[ Voor 6% gewijzigd door Chilly_Willy op 26-05-2009 11:10 ]

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 07-10 13:11

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:32:
Vim is een hele fijne editor maar je moet even doorbijten. Het eerste wat Vim noob denkt als hij of zij voor het eerst met Vim in aanraking komt is: welke idioot heeft dit bedacht 8)7 Daarna denkt de Vim noob iedereen gebruikt Vim dus ik zal het ook moeten leren maar het blijft een k*t editor :(

Na een week prutsen met vimtutor en Vim cheatsheets denkt de Vim noob misschien is Vim een wat rare editor maar eigenlijk werkt Vim best lekker :)

Aanrader: http://www.viemu.com/a_vi...cheat_sheet_tutorial.html
Mwa, ik kan best met vi overweg maar ik blijf het een boutprogramma vinden. Moet constant nadenken over wat ik doe en 'logische' dingen kunnen niet direct omdat je dan weer een toetscombinatie ingetikt hebt die heel wat anders doet. |:(

Ik gebruik het alleen in noodgevallen (als ik X weer eens om zeep heb om xorg.conf ofzo weer recht te breien) maar verder raak ik het kreng niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik blijf het irritant vinden dat i/ins moet drukken om te kunnen typen. Als ze nou een edit-by-default hadden en een escape key om commands te typen, was het misschien fijner geweest.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 08:51

zomertje

Barisax knorretje

VI is gewoon fijn om te kennen, als je ooit een basic unix onder je vingers krijgt met alleen een commandline en als je pecht hebt alleen VI dan kun je er wel mee uit de voeten. Het is op alle unices wel terug te vinden :) En met 'kennen' bedoel ik dan de basic zaken zodat je in ieder geval een configfile kan aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door zomertje op 26-05-2009 13:52 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Nano O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 12:23
Ik had vroeger een Windows machine die diende als werkplek en media streaming(media sharing) zoo kon ik films/foto's en muziek die op mijn pc stonden via mijn tv openen.

Nu ben ik overgestapt naar Ubuntu 9.04 en wil ik het zelfde situatie op linux configureren. Na heel veel gegoogeld te hebben heb ik niks kunnen vinden wat mij echt een oplossing biedt.

Mijn vraag:
Weet iemand of dit configuratie mogelijk is
Wat moet ik installeren of configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
Ojee, krijgen we dadelijk weer het pico, nano, vi, vi improved, emacs verhaal weer ...

Ik zelf zweer nog steeds bij vi :Y) maar dat terzijde

Zijn er al mensen met 9.04 die tegen deze bug zijn aangelopen:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/346691 ?

Ik zelf wel en ben ingeschreven bij de bug zijnde (BoomSie is daar de naam). Het lijkt wel alsof alle ICH8 en 9 serie sata controllers icm 64 bit enorme corruptie kunnen veroorzaken op de schijf bij de huidige 9.04 kernels. Work around die aangedragen is, is single CPU te gaan draaien. (worst work around ever voor mij, maargoed)
Zelf heb ik gewoon een 2.8.29 kernel gedownload en de config van 9.04 er in mee genomen en zelf gecompiled om zonder corruptie te eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-10 16:22
pouyann schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:00:
Ik had vroeger een Windows machine die diende als werkplek en media streaming(media sharing) zoo kon ik films/foto's en muziek die op mijn pc stonden via mijn tv openen.

Nu ben ik overgestapt naar Ubuntu 9.04 en wil ik het zelfde situatie op linux configureren. Na heel veel gegoogeld te hebben heb ik niks kunnen vinden wat mij echt een oplossing biedt.

Mijn vraag:
Ik denk dat Samba is wat jij zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich is vim gewoon nano, alleen moet je ff op 'i' drukken voordat je kan typen. Om te saven moet je weer uit insert mode gaan met Esc, en dan ":w". Sluiten doe je met ":q". Al die extra dingen van vim hoef je niet eens te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06

deadinspace

The what goes where now?

!null schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:45:
Dat is sowieso geen ASCII ;)
offtopic:
ASCII is 7-bit, en omvat geen speciale tekens als è; Windows gebruikt een 8-bit uitbreiding van ASCII genaamd windows-1252 (in west-Europa) welke è heeft op positie 137.

Maar voor leuke tekentjes raad ik de compose key aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:08:
Op zich is vim gewoon nano, alleen moet je ff op 'i' drukken voordat je kan typen. Om te saven moet je weer uit insert mode gaan met Esc, en dan ":w". Sluiten doe je met ":q". Al die extra dingen van vim hoef je niet eens te leren.
Hmm , ik zoe niet echt zeggen dat vim zomaar nano is , vim heeft aardig wat mooie plugins en is veel uitgebreider dan nano . Ik zweeer/gebruik vim vooral omdat ik het handig vind in gebruik je kan alles met je toetsenbord doen. Gebruik zelf ook vimperator dat is een vim plugin voor firefox :P. Daardoor kan ik browsen met vim keybindings werkt best aardig

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelly schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 16:17:
[...]

Hmm , ik zoe niet echt zeggen dat vim zomaar nano is , vim heeft aardig wat mooie plugins en is veel uitgebreider dan nano . Ik zweeer/gebruik vim vooral omdat ik het handig vind in gebruik je kan alles met je toetsenbord doen. Gebruik zelf ook vimperator dat is een vim plugin voor firefox :P. Daardoor kan ik browsen met vim keybindings werkt best aardig
Natuurlijk, maar aangezien vim altijd zo moeilijk wordt ervaren, wilde ik zeggen dat het ongeveer hetzelfde werkt als nano, zolang je in insert mode zit. Je kan gewoon schrijven, backspacen, home/end/cursors gebruiken. Dat je veel meer kan is eigenlijk helemaal niet belangrijk (ik gebruik al die extra dingen niet). De extra mogelijkheden van vim worden eigenlijk pas interessant als je kleine edits gaat doen aan een grote bestaande code-base.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:53

gwystyl

Beugeltje dan maar?

pouyann schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:00:

Mijn vraag:
Misschien dat medibuntu dat kan? Dat is een soort media center schil om gnome heen voor zover ik weet, zodat je films kan kijken op de computer. Hoe je het naar je TV krijgt weet ik niet.
Media delen alsof het windows shares zijn kan met samba. Dat staat volgens mij standaard al geïnstalleerd, je moet alleen de mappen aangeven die je wilt delen en daarbij de permissies opgeven (lezen/schrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:05
gwystyl schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 17:23:
[...]

Misschien dat medibuntu dat kan? Dat is een soort media center schil om gnome heen voor zover ik weet
Dat klopt niet, Medibuntu is gewoon een repository zodat je diverse pakketten kan installeren waaronder paketten met codecs en om beveiligde dvd's af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je verschillende opensource alternatieven, kijk hiervoor gaarne in het juiste topic, het PS3 als Media Center topic. Hierin staat alles op een rijtje.
Zelf gebruik ik op mijn Linux server Twonkymedia, werkt perfect en alles in 1 keer, maar is als 1 van de weinige niet gratis of opensource. En hij doet geen dingen als transcoden, mkv's gaan dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik wil graag Kubuntu gebruiken, maar de programma's die ik wil gebruiken werken helaas niet goed.

SABNZBD+ werkt niet goed met Konqueror, werkt wel onder FireFox, maar ik kan niet instellen dat ie het programma met firefox moet starten...

En hoe installeer ik openFTD in Kubuntu? de ubuntu manier op de website werkt helaas niet bij mij.

Dus hoe krijg ik SABNZBD+ en openFTD werkend onder Kubuntu / KDE? :9

Ohja, ik draai nu Windows 7 RC, maar ik wil graag Kubuntu of Linix Mint gaan gebruiken (werkt net iets beter dan Ubuntu)

[ Voor 12% gewijzigd door Deezers op 30-05-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dennis Lammers schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 00:02:
SABNZBD+ zit tegenwoordig in de officiële repositories, maar je kunt het volgens mij met geen enkele browser opstarten, tenzij er iemand wellicht een addon/plugin heeft geschreven waarmee dat kan. Makkelijkst is gewoon zelf even een snelkoppeling maken in Kickoff. SABNZBD+ werkt overigens ook gewoon onder Konquerer.

OpenFTD repo: deb http://www.ftd4linux.nl/releases/ubuntu jaunty main

Dit kon je overigens zonder al te veel moeite ook zelf even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beuzelarij schreef op zondag 31 mei 2009 @ 10:59:
[...]

SABNZBD+ zit tegenwoordig in de officiële repositories, maar je kunt het volgens mij met geen enkele browser opstarten, tenzij er iemand wellicht een addon/plugin heeft geschreven waarmee dat kan. Makkelijkst is gewoon zelf even een snelkoppeling maken in Kickoff. SABNZBD+ werkt overigens ook gewoon onder Konquerer.

OpenFTD repo: deb http://www.ftd4linux.nl/releases/ubuntu jaunty main

Dit kon je overigens zonder al te veel moeite ook zelf even opzoeken.
sabnzbd in achtergrond draaien, met init.d scriptje...save je nzb's naar bureaublad ofzo en laat sabnzbd ze daar inlezen...werkt hier perfect (en ja, je nzb's worden automatisch verwijderd zodat je bureaublad niet vol komt te staan :))

shortcut naar je sabnzbd adres in de titelbalk en zo kan je met 1click al je downloads opvolgen...er is ook een ff plugin die dit kan, maar ik vond dit handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik wil graag Kubuntu gebruiken, maar de programma's die ik wil gebruiken werken helaas niet goed.

SABNZBD+ werkt niet goed met Konqueror, werkt wel onder FireFox, maar ik kan niet instellen dat ie het programma met firefox moet starten...

En hoe installeer ik openFTD in Kubuntu? de ubuntu manier op de website werkt helaas niet bij mij.

Ohja, ik draai nu Windows 7 RC, maar ik wil graag Kubuntu of Linix Mint gaan gebruiken (werkt net iets beter dan Ubuntu)
Als je sabnzbd+ opstart, opent hij de webinterface in je standaard browser. Dus als je liever firefox gebruikt, even de default browser veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, gisteren even lekker een schone installatie gedaan op mijn workstation (Jaunty 64bit). Meteen de zaken maar even goed aangepakt met:

mdadm raid 1
preload
lvm
ext4
smartd
wallpaper van vladstudio (zitten prachtige wallpapers bij voor het standaard Ubuntu theme)
postfix met smarthost
ntp met nl.pool.ntp.org

Draait perfect :) Overigens ik doe meestal raid/lvm desktop installaties gewoon met de desktop cd. Doen meer mensen dit of gebruiken jullie de alternative cd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-10 11:12
...

...
Je hebt zeker de tar gedownload en gestart, dat is niet handig. Voor sabnzbd+ is een PPA, voeg dit toe aan je sources.list of in een bestandje sabnzbd.list in /etc/apt/sources.list.d/
code:
1

En installeer:

sabnzbd+ draaid als daemon in de achtergrond. Stel gewoon een nzb import directory in en deponeer daar je nzb's.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Chilly_Willy schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:20:
[...]

Je hebt zeker de tar gedownload en gestart, dat is niet handig. Voor sabnzbd+ is een PPA, voeg dit toe aan je sources.list of in een bestandje sabnzbd.list in /etc/apt/sources.list.d/
code:
1

En installeer:

sabnzbd+ draaid als daemon in de achtergrond. Stel gewoon een nzb import directory in en deponeer daar je nzb's.
Niet nodig, hij staat gewoon in de ubuntu-repository's. Gewoon aanklikken en klaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Weet iemand trouwens hoe ik IPv6 inschakel? (ivm gratis usenetservers)

Als ik google kom ik alleen maar dingen tegen over het úítschakelen, over servers, of over het gebruik van Tunnels met tspc... Maar voordat ik een reinstall deed, had ik het zonder tunnel service werkend. Kwestie van een regeltje toevoegen aan een bestandje ofzo... Kan alleen niet meer vinden hoe dat nou ging! Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Draait perfect :) Overigens ik doe meestal raid/lvm desktop installaties gewoon met de desktop cd. Doen meer mensen dit of gebruiken jullie de alternative cd?
Ben ook meer een fan van de desktop cd want zulk soort dingen kun je naar mijn zeggen veel beter doen na de installatie. En raid en lvm heb je echt niet nodig op je root.
Verder ben ik niet zo'n updater ik hou het op LTS versies, er zitten te weinig grote updates in om de stap te nemen. Het enige waarvoor jaunty wel upgrade waardig was zou de kortere boottijd zijn maar dat heb ik al opgelost door een ssd aan te schaffen.

O ja kun jij met preload trouwens iets merken in de responsiviteit van je systeem ?

[ Voor 6% gewijzigd door lamko op 02-06-2009 23:11 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hey mcDavid, ik heb totaal geen ervaring met IPv6, maar misschien dat je hier wat aan hebt:
- http://www.ubuntugeek.com...pv6-tunnel-in-ubuntu.html
- http://forums.darklordpotter.net/showthread.php?t=13186

Anders is dit misschien een nuttige search: [google=ubuntu 9.04 configure ipv6 -disable]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
lamko schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:07:
[...]
Het enige waarvoor jaunty wel upgrade waardig was zou de kortere boottijd zijn maar dat heb ik al opgelost door een ssd aan te schaffen.
Lukt het met hardy ook in 11 seconden dan? :7

@ sjaakduhuuhl: dankje maar nee kan ik weinig mee. Ik begin zowat aan mezelf te twijfelen... Ik weet 99,9% zeker dat ik nooit een tunnel-service heb gebruikt. Heb verder internet van telfort en een D-link DIR35 router... kan ook weinig info vinden of het daarmee uberhaupt zonder tunnel mogelijk zou zijn, maar wellicht weet iemand dat uit zijn hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lamko schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:07:
[...]
O ja kun jij met preload trouwens iets merken in de responsiviteit van je systeem ?
Jazeker het voelt allemaal wat sneller aan. Ik moet het een en ander nog eens grondig testen maar verschil is zeker te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:10
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:03:
[...]

Jazeker het voelt allemaal wat sneller aan. Ik moet het een en ander nog eens grondig testen maar verschil is zeker te merken.
+1 op dat vlak, preload maakt echt veel uit en reduceert cold start-up times van zwaardere programma's (openoffice, firefox, e.d.) sterk. Zelf op systemen met minder geheugen (1Gb ram op deze desktop) helpt het, mits goed geconfigureerd te zijn dat het geen 50% van je geheugen opeet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
maleadt schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:08:
+1 op dat vlak, preload maakt echt veel uit en reduceert cold start-up times van zwaardere programma's (openoffice, firefox, e.d.) sterk. Zelf op systemen met minder geheugen (1Gb ram op deze desktop) helpt het, mits goed geconfigureerd te zijn dat het geen 50% van je geheugen opeet :)
Ik heb het vorige week ook eens een kans gegeven, maar het inloggen (na gdm) is wel merkbaar trager geworden. En nog steeds is er superveel verdwenen uit het geheugen als je werkt met grote files en het filesystem cache gewoon even alles wegruimt :/ Dat is toch niet logisch? Juist grote files (4GB ISOs bijvoorbeeld) wil je toch niet gecached hebben? Bovendien merk ik dat wanneer ik zo'n grote file download dat dan het eerste gedeelte van de file alweer uit de cache is als hij binnen is, waardoor bij het fikken alsnog de disk moet worden aangesproken en dan door het FIFO principe het filesystem cache gedurende het lezen van de gehele image achter de feiten aanloopt... 8)7 Ik had gehoopt dat preload het vollopen met filesystem cache iets meer zou kunnen voorkomen, maar wellicht moet ik daar nog wat meer aan configureren...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hoe kan ik Uitzending gemist van de NPO kijken via Ubuntu Netbook Remix?
Ik heb al reeds de gstreamer, ubuntu restriced etc. geïnstalleerd en ook de Windows Media Codec (SilverLight etc.) maar de video's beginnen maar niet met afspelen in Totem. Ook VLC plugin werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dennis Lammers schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:18:
Ik heb al reeds de gstreamer, ubuntu restriced etc. geïnstalleerd en ook de Windows Media Codec (SilverLight etc.) maar de video's beginnen maar niet met afspelen in Totem. Ook VLC plugin werkt niet.
Kijk ten eerste bij
Applications --> add/remove applications --> staat er bij het drop down menu bij "show" dat je alles wil zien?

Ga dan links naar Sound & Video en selecteer Popularity zo dat de programma's met de meeste sterretjes bovenaan staan. Dan kijken of je alle plugins wel hebt aangevinkt (op 1 na, maar dat merk je wel, want die staat een beetje verder naar beneden en die geeft een conflict, zit nu achter een mac en doe het uit mijn hoofd)

Voor al die Silverlight dingen van de Publieke omroep kun je heel makkelijk de Moonlight plugin downloaden: http://www.go-mono.com/moonlight/
(bij mij ging ie bij www.journaal24.nl gewoon naar de goede download site en was het heel makkelijk verder, de plugin zit dat in /.mozilla/plugins/ als moonlight.so net zoals de flashplugin die daar ook huist)

(als het net niet helemaal klopt, dan excuses daarvoor, ik kijk straks thuis wel even)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Dennis Lammers schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:18:
pakketten die je zou moeten hebben:
i   gstreamer0.10-ffmpeg            - FFmpeg plugin for GStreamer                       
i   gstreamer0.10-plugins-bad       - GStreamer plugins from the "bad" set      
i   gstreamer0.10-plugins-bad-multi - GStreamer plugins from the "bad" set (Mult
i   gstreamer0.10-plugins-base      - GStreamer plugins from the "base" set     
i   gstreamer0.10-plugins-base-apps - GStreamer helper programs from the "base" 
i   gstreamer0.10-plugins-good      - GStreamer plugins from the "good" set     
i   gstreamer0.10-plugins-ugly      - GStreamer plugins from the "ugly" set     
i   gstreamer0.10-plugins-ugly-mult - GStreamer plugins from the "ugly" set (Mul

Het gaat vooral om de 'bad' en 'ugly' codecs uit multiverse (activeren in software sources).

[ Voor 19% gewijzigd door gertvdijk op 05-06-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Jemig! Wat werkt linux toch lekker met een nvidia videokaart.. Wel vreemd dat ik X moet afsluiten om de driver te kunnen installeren. Ik ga nooit meer terug naar ati :). Om het Ubuntu relevant te laten zijn: ik kon zo van een radeon naar een geforce kaart gaan, tussen twee reboots door! Heeft ubuntu standaard alle drivers ingebakken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuk, maar ik zit nog met m'n Intel 965 Mobile express chipset, waar niet optimaal gebruik van gemaakt wordt in 9.04 vanwege de nieuwe X server als ik het goed heb.
Volgens mij kan de boel veel vlotter werken als er meer van de onboard grafische kaart gebruik gemaakt wordt. Nou ja, ze zijn er mee bezig, en ik ga er nu niet aan knutselen, dus wacht wel even op een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MoiZie schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:17:
Jemig! Wat werkt linux toch lekker met een nvidia videokaart.. Wel vreemd dat ik X moet afsluiten om de driver te kunnen installeren. Ik ga nooit meer terug naar ati :). Om het Ubuntu relevant te laten zijn: ik kon zo van een radeon naar een geforce kaart gaan, tussen twee reboots door! Heeft ubuntu standaard alle drivers ingebakken of zo?
Alle opensource drivers zijn ingebakken in de kernel (of als kernel-module meegeleverd). De proprietary drivers moeten wel nog geïnstalleerd worden. Dat is lekker makkelijk gemaakt in Ubuntu, bij Administration > Hardware Drivers.

Over een jaar zullen de opensource drivers goed genoeg zijn zodat de proprietary drivers overbodig worden. Misschien niet voor gaming, maar wel voor casual use. Dan zijn eindelijk de closed-source problemen voorbij...

[list]• Nieuwe Xorg die niet wil starten.
• VTs die niet worden geinitialiseerd door brakke modesetting.
• Suspend/Hibernate wat vaker niet werkt dan wel.
• Afwezigheid van monitor-hotplugging.

Ik hoop ook dat er wordt gewerkt aan een nieuwe serie proprietary drivers die beter samenwerkt met de Xorg/Linux. Die dus niet het complete grafische subsystem vervangt door dat van de driver, maar netjes een Gallium3D-implementatie aanbiedt, RandR goed ondersteunt, en misschien zelfs GEM gebruikt voor geheugenmanagement. Dan zijn de drivers een stuk beter te supporten in Linux-distro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MoiZie schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:17:
Welke kaart heb je als ik vragen mag? Ik draai ook nog ATi (HD4870x2) maar dat is dus ook een ramp. Ik wil naar Nvidia maar weet niet zeker welke ik moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Onlangs dus de 9.04 geinstalleerd, is weer stukken beter dan zijn voorgangers. Enige probleem dat ik nu heb is slaapstand en opstarten die eeuwig lijken te duren. Maar nog geen zin/tijd gehad om mij er in te verdiepen om het op te lossen.

Iemand trouwens ervaring met het UCP-programma?
http://www.ubuntu.com/training/certificationcourses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 13:39:
[...]
Voor al die Silverlight dingen van de Publieke omroep kun je heel makkelijk de Moonlight plugin downloaden: http://www.go-mono.com/moonlight/
(bij mij ging ie bij www.journaal24.nl gewoon naar de goede download site en was het heel makkelijk verder, de plugin zit dat in /.mozilla/plugins/ als moonlight.so net zoals de flashplugin die daar ook huist)
Moonlight inderdaad werkt hier perfect onder Jaunty 64bits. De installatie is volgens jouw instructies een fluitje van een cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:48:
[...]

Alle opensource drivers zijn ingebakken in de kernel (of als kernel-module meegeleverd). De proprietary drivers moeten wel nog geïnstalleerd worden. Dat is lekker makkelijk gemaakt in Ubuntu, bij Administration > Hardware Drivers.

Over een jaar zullen de opensource drivers goed genoeg zijn zodat de proprietary drivers overbodig worden. Misschien niet voor gaming, maar wel voor casual use. Dan zijn eindelijk de closed-source problemen voorbij...

[list]• Nieuwe Xorg die niet wil starten.
• VTs die niet worden geinitialiseerd door brakke modesetting.
• Suspend/Hibernate wat vaker niet werkt dan wel.
• Afwezigheid van monitor-hotplugging.

Ik hoop ook dat er wordt gewerkt aan een nieuwe serie proprietary drivers die beter samenwerkt met de Xorg/Linux. Die dus niet het complete grafische subsystem vervangt door dat van de driver, maar netjes een Gallium3D-implementatie aanbiedt, RandR goed ondersteunt, en misschien zelfs GEM gebruikt voor geheugenmanagement. Dan zijn de drivers een stuk beter te supporten in Linux-distro's.
Ehm, bij mij verscheen er niets (en verschijnt er nog steeds niets) onder hardware drivers.. Dat venster is permanent leeg bij mij. Ik heb de proprietary gewoon moeten downloaden op de site van nvidia.
Room42 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 22:51:
[...]

Welke kaart heb je als ik vragen mag? Ik draai ook nog ATi (HD4870x2) maar dat is dus ook een ramp. Ik wil naar Nvidia maar weet niet zeker welke ik moet nemen.
Ik ga voor stilte, dus heb ik de sparkle geforce 9800GT met 512MB geheugen, de passief gekoelde versie. (Wat een huge koelblok 8)7 :D ). Onder windows speel ik empire total war en velvet assassin op 1920x1200 op hoogste settings. Ik weet niet of jou dat wat zegt verder, mij ook niet, misschien kan iedereen dat wel tegenwoordig ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door MoiZie op 06-06-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
MoiZie schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 09:42:
Ehm, bij mij verscheen er niets (en verschijnt er nog steeds niets) onder hardware drivers.. Dat venster is permanent leeg bij mij. Ik heb de proprietary gewoon moeten downloaden op de site van nvidia.
Nee hoor, dat was helemaal niet nodig. System -> Administration -> Hardware Drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts

pkwarts

555433800

gertvdijk schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 11:27:
[...]

Nee hoor, dat was helemaal niet nodig. System -> Administration -> Hardware Drivers
Zegt hij juist niet dat dat venster leegblijft bij hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
MoiZie schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 09:42:
[...]

Ik ga voor stilte, dus heb ik de sparkle geforce 9800GT met 512MB geheugen, de passief gekoelde versie. (Wat een huge koelblok 8)7 :D ). Onder windows speel ik empire total war en velvet assassin op 1920x1200 op hoogste settings. Ik weet niet of jou dat wat zegt verder, mij ook niet, misschien kan iedereen dat wel tegenwoordig ;) .
De spellen zeggen mij niets, maar ik ga de benchmarks gewoon vergelijken om te zien hoever ik achteruit stap. En anders laat ik ze gewoon allebei zitten en dan switch ik van kaart voor Windows <-> Linux :P
Thanks voor de info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Dilemma: Ubuntu Netbook Remix of TinyXP op mijn Acer Aspire One.

Heb beide distro's lang getest en hier de voor en nadelen

UNR:
+ Ziet er mooi uit
+ Makkelijk toegankelijk
+ Overzichtelijk
+ Kan 'bijna' alles wat Windows ook kan
+ Niet meer dan nodig zit erop.

- Batterijduur vreselijk omlaag, 9 cell; 6uur 30
- Niet de snelste; traag
- Loopt steeds vast als ik wat download of (flash)filmpjes kijk op internet ('lock' key blijft knipperen), ligt echt aan UNR
- Uitzending gemist van NPO werkt niet ondanks alle plugins, restricted packages en gstreamer etc.

TinyXP

+ Perfecte resolutie
+ Bevat ook Word,Excel etc.
+ Batterijduur 9 cell, meer dan 9 uur.
+ Downloaden kan gewoon, loopt niet vast (nooit vastlopers)
+ Nog ruim 6,5 GB over na installatie.

- Windows Media Player doet het niet, kan hem ook niet updaten.
- Uitzendinggemist van de NPO werkt ook hier dus niet.
- Webcam werkt in Windows Live Messenger maar enkele seconden (+- 5 sec.), daarna stopt de sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Die batterijduur lijkt mij raar, kan je even zeggen of Ubuntu z'n werk doet om de cpu naar beneden te klokken als hij niets of weinig doet? Dat scheelt algauw wat uren op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Je kan bij Ubuntu niet echt veel veranderen aan de batterij of cpu instellingen...
Ik heb alles gewoon op 'energie besparend' staan, maar het scheelt ruim 2,5 uur met TinyXP en dat vind ik wel een erg groot verschil... :) (overigens heb ik AAFanControl bij TinyXP niet aan staan, dus daar stel ik ook niet echt veel in voor cpu gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Verplaatst

[ Voor 101% gewijzigd door Xanthium op 06-06-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
gezien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 21:13
Ik had hetzelfde probleem op Linux Mint 7 (wat in feitte Ubuntu 9.10 is) maar volgens dit topic los je het min of meer op door sabnzbd te laten luisteren naar alle ip addressen (dmv 0.0.0.0 als server ipv localhost), blijkbaar staat localhost niet lekker ingesteld in de laatste Ubuntuversies. Geen mooie oplossing, wel werkend.
Edit; volgende keer refreshen, iig, hier heb je al een stukje oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Leftblank op 06-06-2009 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Leftblank schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 21:42:
[...]

Ik had hetzelfde probleem op Linux Mint 7 (wat in feitte Ubuntu 9.10 is) maar volgens dit topic los je het min of meer op door sabnzbd te laten luisteren naar alle ip addressen (dmv 0.0.0.0 als server ipv localhost), blijkbaar staat localhost niet lekker ingesteld in de laatste Ubuntuversies. Geen mooie oplossing, wel werkend.
Edit; volgende keer refreshen, iig, hier heb je al een stukje oplossing.
0.0.0.0 werkt idd wel als ik dit instel. Toch geen probleem aangezien er maar 1 IP toegewezen is aan de NIC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik had hetzelfde probleem met hellanzb, ik heb localhost dan vervangen door 127.0.0.1 (standaard ip-adres voor localhost) en het werkte weer, mss is dat aan te raden boven 0.0.0.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom 0.0.0.0 je hele loopback range loopt van: 127.0.0.0 to 127.255.255.255.

Ik zou lekker 127.1.1.1 ofzo nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Hmm..
Ik heb een manier gevonden om Uitzending Gemist onder UNR te laten werken!
Alleen blijft dan nog wel een puntje openstaan.. de batterijduur (6 en half uur met 9 cell op UNR) en ruim 8 en half uur op TinyXP met 9 cell... Linux vind ik leuker om mee te experimenteren en het is veiliger dan Windows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Je moet om te beginnen nakijken of de cpu terugklokt in Ubuntu, en dat kan met de CPU Frequency Scaling Monitor Applet die je op een Gnome Panel kan plaatsen:
1) rechtsklik op gnome panel
2) kies "toevoegen aan dit paneel" oid
3) kies de applet die ik hierboven heb opgenoemd
4) voeg die ergens toe op de panel
5) kijk nu of de cpu terugklokt bij lage/geen processorbelasting (processorbelasting kan je onder andere bekijken door de System Monitor applet toe te voegen aan je gnome panel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Dennis Lammers schreef op zondag 07 juni 2009 @ 14:59:
Hmm..
Ik heb een manier gevonden om Uitzending Gemist onder UNR te laten werken!
Alleen blijft dan nog wel een puntje openstaan.. de batterijduur (6 en half uur met 9 cell op UNR) en ruim 8 en half uur op TinyXP met 9 cell... Linux vind ik leuker om mee te experimenteren en het is veiliger dan Windows!
Heey, leuk dat je UNR probeert , maar lees je je ook in de stof documentatie voor mijn distro ( ArchLinux) zijn er verscheidende topics met ervaring over de AA1. https://help.ubuntu.com/community/AspireOne https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L Hier twee links met info over de Acer aspire one ook op de forums zul je wel info kunnen vinden.

Misschien klink ik een beetje bot of heb je misschien deze info al wel gevonden maar er is echt heel veel over netbooks en linux te vinden (vooral ubuntu). Daar kun je dus makkelijk gebruik van maken :D

Voor de rest geloof ik eigenlijk niet dat de accuduur in linux lager kan zijn. Ohja en voor uitzendinggemist issue kan je natuurlijk ook mplayer gebruiken :P

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
jelly schreef op zondag 07 juni 2009 @ 17:42:
[...]

Heey, leuk dat je UNR probeert , maar lees je je ook in de stof documentatie voor mijn distro ( ArchLinux) zijn er verscheidende topics met ervaring over de AA1. https://help.ubuntu.com/community/AspireOne https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L Hier twee links met info over de Acer aspire one ook op de forums zul je wel info kunnen vinden.

Misschien klink ik een beetje bot of heb je misschien deze info al wel gevonden maar er is echt heel veel over netbooks en linux te vinden (vooral ubuntu). Daar kun je dus makkelijk gebruik van maken :D

Voor de rest geloof ik eigenlijk niet dat de accuduur in linux lager kan zijn. Ohja en voor uitzendinggemist issue kan je natuurlijk ook mplayer gebruiken :P
Ik heb hezelfde probleem met de accuduur in linux. Mijn laptop gaat +- 4 uur mee in ubuntu terwijl in Windows zeker 6+ uur meegaat.

Die accuduur stoort mij niet echt zo erg, ik heb immers 4 uur. Te weten : ik kwam van 1 uur accuduur in Ubuntu. Er zat een ATI-kaart in en Ubuntu ging nooit de Ati-kaart terug klokken. Nuja, er zit ook een Intel video kaart in. Ik gebruikt nu altijd de Intel kaart.
Met enkele tweaks (cpu terug klokken, laptop-mode settings veranderen, ...) kun je de accu duur vergroten maar ik heb nog nooit de accuduur van in Windows gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 22:44
Heeft iemand een werkende afstandbediening in Ubuntu? Zo ja, welke?

Zelf een ATI-remote wonder maar die werkt al een versie of vier niet meer. Volgens mij is het niet ingewikkeld want de button komen prima aan alleen van button naar actie gaat het helemaal mis. Al uren naar gekeken voor deze afstandsbediening maar eigenlijk kan ik geen enkel succesverhaal vinden. Is het een algemeen disfunctioneren in 9.04 van alle afstandsbedieningen? Vroeger! Toen werkte dit soort dingen out-of-the-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Een vriend van me gebruikt een Philips MCE remote met een usb-dongle in de pc. Staat al een standaard config voor in lirc.
Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen