Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste
Acties:
  • 153.300 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Room42 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:10:
[...]

Het wordt soms aangeraden om een aparte /boot partitie te maken. De theorie daarachter ken ik eigenlijk niet, maar op een desktop is het nut niet zo groot, volgens mij.
Waarin verschilt een desktop dan van een laptop? Ik heb op mijn laptop zowel winxp als ubuntu staan, maar ik heb geen idee wat, met al die raadgevingen acht genomen, uiteindelijk het beste zou zijn voor mij.

In welke gevallen is een aparte boot partitie trouwens best?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ah, deze thread geeft veel antwoorden: http://forum.ubuntu-nl.or...rtitie-vraagje/msg400508/
Sommige oude computers kunnen niet opstarten als de opstartbestanden op een verre plek op de harde schijf staan.
Die kunnen bijvoorbeeld alleen de eerste 100 MB lezen. Is soms op te lossen via een BIOS update, en anders kan je een aparte /boot partitie maken aan het begin van je schijf. Zo weet je zeker dat alle opstartbestanden bij elkaar staan en binnen de grenzen die je computer aan kan.

GRUB kan ook niet opstarten van een software RAID 0, 5,10, enz. Ook LVM en nog wat aparte dingen kunnen het niet doen.
Je moet dan een aparte RAID 1 of niet-RAID partitie maken voor /boot
Ik heb persoonlijk een losse /boot partitie omdat dat het enige niet-versleutelde stukje van m'n harddisk is.
Duidelijk :) Een laptop zal niet veel schelen met een desktop.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien dat iemand mij hier de goede kant op kan schoppen?

Ik heb inmiddels Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop en het loopt als een zonnetje. Ik wil het dan ook voornamelijk gaan gebruiken als java dev omgeving. Nu heb ik ook via apt-get tomcat5.5 geinstalleerd alleen kan ik 'm niet benaderen :?

Volgens de logs en service --status-all is tomcat gewoon netjes gestart op als sudo service tomcat5 start uit heb gevoerd. Alleen als ik dan mijn browser naar http://localhost:8080 wijs krijg ik gewoon een 404 voor mijn kiezen. In de server.xml kwam ik er al vrij snel achter dat tomcat op port 8180 draaide (waarom dit anders is dan bij windows is mij een raadsel), maar ook daar kreeg ik een 404.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Luistert er wel een deamon op poort 8080, Stan?

Check `sudo netstat -anp | grep 8080` eens.
En anders `sudo netstat -anp | grep LISTEN` om alle open poorten te zien.

edit:
netstat -p heeft sudo nodig.

[ Voor 43% gewijzigd door Room42 op 13-05-2009 10:27 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43

Bob

Kijk eerst en vooral eens of er wel degelijk iets aan het luisteren is:
lsof -i

Dan krijg je een lijst met alle al dan niet actieve connecties. Als tomcat werkelijk draait op die poort, zou je het in de lijst moeten zien staan.

meuh, tegelijkertijd iets anders doen maakt me traag ...

[ Voor 13% gewijzigd door Bob op 13-05-2009 10:32 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

ah, dat ga ik vanavond even proberen. Ik moet nog een hoop leren wat linux betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Room42 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:23:
Ah, deze thread geeft veel antwoorden: http://forum.ubuntu-nl.or...rtitie-vraagje/msg400508/

[...]

[...]

Duidelijk :) Een laptop zal niet veel schelen met een desktop.
Wel ok, ik had met de 8.04 iso van ubuntu (de eerste final release) zo'n grub error omdat de eerste partitie 20GB windows had staan, en daarna kwam pas de / partitie voor ubuntu. Dit probleem heb ik niet meer gehad met de 8.04.1 (bestelde cd) en de 8.10 final iso. Het lijkt mij dus spontaan wel of niet te gebeuren en lijkt mij ook niet onoverkomelijk. Gelukkig maar. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Na al zo ongeveer overal Linux op gezet te hebben behalve (native) op m'n laptop waar ik dagelijks achter zit wordt het nu tijd om toch volledig over te gaan op Ubuntu.

Even kort m'n laptop:
MSI VR201 (12 inch dingetje), T2330 (2x1.6Ghz) + 3GB RAM
Mobile Intel 965 Express chipset
Intel Wireless 4965AGN kaartje
16GB Mtron SSD

Nu zijn er voor het Intel draadloos kaartje Linux drivers, zal vast wel goed komen.
Maar ik lees zo nu en dan probleempjes met 965 kaart in combi met 9.04
Als het alleen zo is dat ik Compiz dan niet kan gebruiken, dat vind ik niet heel erg belangrijk.
Maar als de boel er veel trager van wordt, of dat ik de externe monitor niet kan gebruiken (doe ik nogal vaak), dan ga ik toch liever op 8.10..

Ik denk overigens sowieso op ext3 ga draaien, kan ik heel simpel data redden als het moet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:23:
Misschien dat iemand mij hier de goede kant op kan schoppen?

Ik heb inmiddels Ubuntu geinstalleerd op mijn laptop en het loopt als een zonnetje. Ik wil het dan ook voornamelijk gaan gebruiken als java dev omgeving. Nu heb ik ook via apt-get tomcat5.5 geinstalleerd alleen kan ik 'm niet benaderen :?

Volgens de logs en service --status-all is tomcat gewoon netjes gestart op als sudo service tomcat5 start uit heb gevoerd. Alleen als ik dan mijn browser naar http://localhost:8080 wijs krijg ik gewoon een 404 voor mijn kiezen. In de server.xml kwam ik er al vrij snel achter dat tomcat op port 8180 draaide (waarom dit anders is dan bij windows is mij een raadsel), maar ook daar kreeg ik een 404.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Krijg je echt een 404? Dat is namelijk een status die een webservice zelf uitzend als hij een bestand of map niet kan vinden. Dat betekend dat Tomcat wel degelijk draait en luistert, alleen je root bestand of map oid niet kan vinden.
Als Tomcat niet zou luisteren naar binnenkomende verbindingen dan krijg je een connection could not be established error oid.

Je zou eventueel kunnen kijken of en zo ja wat Tomcat precies terug stuurt dmv het zelf opzetten van een HTTP verbinding:
$ nc localhost 8180
HEAD / HTTP/1.1
Host: localhost
[enter]
[enter]

Als Tomcat draait dan krijg je iets terug in de trant van HTTP/1.1 200 OK of HTTP/1.1 404 Not found etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:04:
[...]

Krijg je echt een 404? Dat is namelijk een status die een webservice zelf uitzend als hij een bestand of map niet kan vinden. Dat betekend dat Tomcat wel degelijk draait en luistert, alleen je root bestand of map oid niet kan vinden.
Als Tomcat niet zou luisteren naar binnenkomende verbindingen dan krijg je een connection could not be established error oid.

Je zou eventueel kunnen kijken of en zo ja wat Tomcat precies terug stuurt dmv het zelf opzetten van een HTTP verbinding:
$ nc localhost 8180
HEAD / HTTP/1.1
[enter]
[enter]

Als Tomcat draait dan krijg je iets terug in de trant van HTTP/1.1 200 OK of HTTP/1.1 404 Not found etc.
Ah, nee foutje in mijn post. Je hebt gelijk. Een 404 zou betekenen dat tomcat wel draait 8)7

Ik krijg in FF "Address Not Found" (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Het wordt soms aangeraden om een aparte /boot partitie te maken. De theorie daarachter ken ik eigenlijk niet, maar op een desktop is het nut niet zo groot, volgens mij.
Zodra je ook maar iets begint met LVM, LUKS of SW-RAID (non-RAID1) dan krijg je te maken met een aparte /boot die ofwel non-LVM, unencrypted of non-RAID is om een initramfs te laden die dan vervolgens je / binnen een van deze technieken kan mounten.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-04 14:06
Ik heb vorige week Ubuntu op mijn 3 jaar oude laptop geinstlleerd. Dit heb ik gedaan op een nieuwe HD, vanaf een officiele 8.10 cd. Tijdens de installatie kon ik meteen upgraden naar 9.04. Alles functioneerde in 1x goed, behalve het geluid!!! Het geluid was wel aanwezig, maar zeer zacht, zelfs te zacht voor mijn vlijmscherpe gehoor.
Daarna heb ik bij de geluidsopties wat dingen veranderd, met als resultaat helemaal geen geluid meer! Na zoeken op internet heb ik de recentste linux-driver voor mijn geluidskaart (Realtek HD-audio) gedownload en geinstalleerd. Resultaat: goed geluid onder VLC, maar geen geluid bij andere players.
Vervolgens is het systeem gecrashed tijdens het afspelen van een video vanaf mij PCH. Bij opnieuw opstarten: geen geluid meer, ook niet onder VLC. De driver opnieuw gedownload en geinstalleerd, maar toch nog steeds geen geluid.
Nu is voor mij de vraag: heb ik nu een hardware of een softwareprobleem en hoe kan ik daar achter komen?
Ik kan het niet uitproberen vanaf Windows, want met mijn oude HD met Windows erop kreeg ik de laptop niet meer opgestart (continu BSOD, had Windows al geherinstalleerd, maar dit heeft maar tijdelijk geholpen). Dat was juist de reden voor deze Ubuntu-installatie.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Heb je onder preferences - sounds al eens elke mogelijke afspeelmethode geprobeerd? Pulse, Alsa, OSS, etc...

Tevens kan je dubbelklikken op het geluidsicoontje naast de klok rechtsboven en dan zie je enkele sliders staan. Staan zowel de master als PCM slider hoog genoeg als het geluid te zacht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Soms wordt het gedaan vanwege de ondersteuning voor GRUB. Als je 1 of ander exotisch bestandssysteem wil welke GRUB niet ondersteunt, of je wilt je / encrypten. Maar het kan ook een overweging zijn voor de veiligheid. Als je /boot niet mount dan heb je ook niet de kans dat een virus hier een malafide kernel op plaatst welke dan bij de volgende reboot gebruikt wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:05

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Allemaal zaken die voor een standaard Ubuntu installatie dus niet van belang zijn. Alleen het malware argument zou dan nog opgaan, maar als je je machine maar gewoon up to date houdt en geen vage scriptjes draait, dan heb je daar ook geen last van.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GRUB kan ook niet vanuit RAID opstarten (nouja, wel vanuit RAID 1).

Oh, dat was al gezegd. Nouja, een RAID-configuratie zal je bij redelijk wat desktop-installaties wel tegenkomen. Of het normaal is... tja, Linux is ook niet normaal. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 17:02:
Of het normaal is... tja, Linux is ook niet normaal. ;)
Dat soort statements vindt ik altijd grappig. Wat is normaal? Normaal is subjectief. Of is normaal de massa? Kan je wel een heel blog over volschrijven :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 07:26

MsG

Forumzwerver

Wat als je Grub op dezelfde paritie als / hebt met EXT4? Dan doet hij die hele partitie geen EXT4?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Goh, ik draai nu net 9.04, en dat ging soepel zeg. Alles werkt in 1 keer, ook m'n wireless Intel N kaartje, erg mooi. Dat met meerdere/externe schermen werkt erg goed, bovendien luistert ie ook naar de functietoetsen waarmee je van display kan veranderen.
Hij is alleen 1 keer automatisch in standby gegaan (na lange idle) en toen kwam hij daar niet meer uit. Als in, ik kreeg niks te zien daarna. En m'n audacious wil geen .ogg afspelen van m'n GNUmp3d server, wel mp3's. Maar dat is op zich niks Ubuntu gerelateerds.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 13-05-2009 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Bij mij werkt mijn tablet niet meer als ik uit pauze/slaapstand terugkom... voor de rest alles ok...

(edit: overigens is dat wel voldoende reden om de slaapstand niet te gebruiken, icm het feit dat wakker worden bijna langer duurt dan koud opstarten)

[ Voor 43% gewijzigd door mcDavid op 13-05-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Louise525 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 12:29:
Ik heb vorige week Ubuntu op mijn 3 jaar oude laptop geinstlleerd. Dit heb ik gedaan op een nieuwe HD, vanaf een officiele 8.10 cd. Tijdens de installatie kon ik meteen upgraden naar 9.04. Alles functioneerde in 1x goed, behalve het geluid!!! Het geluid was wel aanwezig, maar zeer zacht, zelfs te zacht voor mijn vlijmscherpe gehoor.
Daarna heb ik bij de geluidsopties wat dingen veranderd, met als resultaat helemaal geen geluid meer! Na zoeken op internet heb ik de recentste linux-driver voor mijn geluidskaart (Realtek HD-audio) gedownload en geinstalleerd. Resultaat: goed geluid onder VLC, maar geen geluid bij andere players.
Vervolgens is het systeem gecrashed tijdens het afspelen van een video vanaf mij PCH. Bij opnieuw opstarten: geen geluid meer, ook niet onder VLC. De driver opnieuw gedownload en geinstalleerd, maar toch nog steeds geen geluid.
Nu is voor mij de vraag: heb ik nu een hardware of een softwareprobleem en hoe kan ik daar achter komen?
Ik kan het niet uitproberen vanaf Windows, want met mijn oude HD met Windows erop kreeg ik de laptop niet meer opgestart (continu BSOD, had Windows al geherinstalleerd, maar dit heeft maar tijdelijk geholpen). Dat was juist de reden voor deze Ubuntu-installatie.
Dit probleem heb ik ook. Op me oude laptop werkt het prima. Maar op me gewone pc krijg ik audio ook niet aan de praat heb verschillende drivers geprobeerd paar keer geherinstalleerd maar niks werkt. Dus heb het maar beetje opgegeven helaas. Wel jammer want vond het wel erg fijn werken maar zonder geluid houd het toch echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeAreLegion schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:13:
[...]

Dit probleem heb ik ook. Op me oude laptop werkt het prima. Maar op me gewone pc krijg ik audio ook niet aan de praat heb verschillende drivers geprobeerd paar keer geherinstalleerd maar niks werkt. Dus heb het maar beetje opgegeven helaas. Wel jammer want vond het wel erg fijn werken maar zonder geluid houd het toch echt op.
Wat voor sound chipset zit er in je Desktop PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:27

knakworst

Get more sats!

WeAreLegion schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 20:13:
[...]

Misschien stond je master op mute, was bij mij ook zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:30
Weet iemand een goed 'usenet' download programma (zoals Alt Binz) voor Ubuntu Netbook Remix? SABNZDB+ en LottaNZB werken niet goed onder UNR, want elke keer na een paar minuten downloaden 'bevriest' het scherm en kan ik niks meer doen dan de reset knop van mijn Acer Aspire One 110 8GB SSD in te drukken.... (vooral met bestanden boven de 500 MB) Ik download juist niet naar de SSD maar naar mijn 1TB USB aangesloten harde schijf. Dus alles werkt prima via UNR alleen het downloaden gaat niet echt zo lekker, ook via niet usenet maar gewoon via FireFox loopt ie na een paar minuten downloaden 'vast'... heb al een keer of 7 opnieuw geinstalleerd, zowel via ext3 als ext2 en met en zonder swap, maar het helpt helaas allemaal
niets... :(

Ik weet dat Alt Binz ook via Wine werkt, maar ik heb het niet zo op Wine...

Met Windows XP kan ik wel downloaden naar mijn 1TB USB schijf, zowel via FireFox als Usenet (Alt Binz) en loopt ie dus niet vast, het moet wel liggen aan Ubuntu Netbook Remix. Trouwens vertonen Ubuntu en Kubuntu dezelfde kuren (al geprobeerd), dus ik denk haast dat het ligt aan GNOME. KDE draait helaas niet zo lekker en snel op mijn AA1.

[ Voor 17% gewijzigd door Deezers op 13-05-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Theimon

Snapte!?

--never mind--

[ Voor 69% gewijzigd door Theimon op 13-05-2009 23:21 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Dennis Lammers schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:14:

Met Windows XP kan ik wel downloaden naar mijn 1TB USB schijf, zowel via FireFox als Usenet (Alt Binz) en loopt ie dus niet vast, het moet wel liggen aan Ubuntu Netbook Remix. Trouwens vertonen Ubuntu en Kubuntu dezelfde kuren (al geprobeerd), dus ik denk haast dat het ligt aan GNOME. KDE draait helaas niet zo lekker en snel op mijn AA1.
Kubuntu =/ Gnome. Ik denk dat je het moet zoeken in de richting van een combinatie van NTFS problemen met Linux. Probeer eens een torrent naar de USB-schijf. Als hij dan ook vastloopt ligt het waarschijnlijk daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Persoonlijk gebruik ik hellanzb als usenet client, werkt zeer lekker nadat je de config file manueel hebt aangepast met de nodige gegevens. Het is zelfs geschikt om te draaien op een server waarbij je enkel toegang hebt met de shell, want het is shell based (zonder GUI). Afin, wat je in een GUI zou zien, zie je in de shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 21:26:
[...]

Wat voor sound chipset zit er in je Desktop PC?
De Realtek HD 889A

Heb dus al gekeken naar drivers enzo en geinstalleerd maar word er niet veel wijzer van heb het vanmiddag nog keer geprobeerd maar krijg het gewoon niet aan de praat.

[ Voor 30% gewijzigd door WeAreLegion op 14-05-2009 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis Lammers schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:14:
Weet iemand een goed 'usenet' download programma
Hellanzb. Cli werkt altijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vote voor HellaNZB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Yep. HellaNZB is lekker licht. Ik gebruik sinds een paar dagen ook de LottaNZB frondend erbij. Werkt wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik gebruik SABnzbd+, maar niet van harte... het vertraagd mijn systeem ontzettend (ook als het niets doet) en als ik iets wijzig aan de settings loopt'ie vast.

Hella/lottaNZB werkte veel lekkerder maar ondersteunt helaas geen IPv6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel van HellaNZB vindt ik wel dat het niet meer ontwikkeld wordt. De laatste versie stamt al uit maart 2007, ruim 2 jaar oud dus. Ondertussen krijg ik ook aan alle kanten warnings omdat de functies die HellNZB gebruikt ondertussen depricated zijn.

Iemand enig idee of er ooit nog een nieuwe versie aan zit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SABnzbd+ heeft mij nooit kunnen bekoren. Ik ben nogal cli minded waarom heb ik een webinterface nodig als ik ook ssh heb :P Overigens nzbget schijnt ook wel aardig te werken: http://nzbget.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik herken de problemen met SabNZBD+ eigenlijk totaal niet. Loopt nog prima op een oude Athlon met Kubuntu 9.04. Laatst overigens wel een probleem gehad met een nzb-/bestandsnaam waar een apostrof in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:44:
Het nadeel van HellaNZB vindt ik wel dat het niet meer ontwikkeld wordt. De laatste versie stamt al uit maart 2007, ruim 2 jaar oud dus. Ondertussen krijg ik ook aan alle kanten warnings omdat de functies die HellNZB gebruikt ondertussen depricated zijn.

Iemand enig idee of er ooit nog een nieuwe versie aan zit te komen?
Je kan proberen hellahella te installeren, dat zijn de nightly builds van hellanzb. Volgens mij zijn die ook heel stabiel. http://www.hellanzb.com/distfiles/nightly/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryske_Apoc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-12-2024

Fryske_Apoc

[- Apoc -]

lol :)

ik draai gewoon alt.binz via wine.

werkt perfect }:O }:O

Apoc_Ownz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb dit weekend weer een keertje Ubuntu op m'n laptop gezet, maar ik loop tegen een beetje raar probleem aan waar ik maar niet uit kom... Ik heb inmiddels al een jaar of 4 ervaring met linux (het is m'n primaire OS op zowel m'n vaste pc als de laptop), maar ik sta hiermee echt even voor een raadsel.

Wanneer ik m'n laptop opstart met de live-cd van 9.04, start de laptop netjes op en werkt alles (inc Compiz, WiFi, geluid, etc). Maar zodra ik de installer start, loopt deze vast bij het kopiëren van de bestanden (dus na het partitioneren). Dit gebeurd altijd op precies hetzelfde moment.
Een poging met de live-cd van 8.04 geeft precies hetzelfde effect.
Met een live-cd van 6.04 wil het wel lukken. Het grote verschil is de IDE-driver die gebruikt wordt. In de nieuwere versies is die namelijk de pATA-driver die een /dev/sda node aanmaakt, terwijl 6.04 nog ouderwets een /dev/hda node aanmaakt.
Maar... inmiddels heb ik na 2 dagen dist-upgrades wel 9.04 draaien, mét m'n harddisk op dezelfde kerneldriver als de live-cd. En nu is hij wel stabiel :?

Maar ik mis wel het één en ander aan software... Zo werkt m'n wifi niet (Atheros 5k PCMCIA-kaartje), energiebeheer doet niks, etc, terwijl dit met de live-cd wel werkte... Ik heb zo'n vermoeden dat dit met het upgrade niet lekker is omgezet.

WiFi en het energiebeheer repareren is een kwestie van een eigen kernel bouwen, hoewel ik het raar vind dat dit nodig is, aangezien Ubuntu juist "out-of-the-box" zou moeten werken, zeker met hardware die al enkele jaren oud is...

Ik wil nog één keer proberen om 9.04 rechtstreeks te installeren, maar hoe kom ik om dat kopieer probleempje heen? Om het nog wat extra vervelend te maken, op het moment dat de installatie vastloopt, is de partitie al geformateerd en zit ik aan een herinstall vast (die met 6.04 dus makkelijk 2 avonden in beslag neemt vanwege het upgraden)...

Ik moet vanavond even nakijken wat ook al weer de exacte specs zijn, maar het betreft een standaard AMD Athlon XP laptop van 4 à 5 jaar oud met een standaard via chipset en een ATI Radeon 9600 video kaart. Deze hardware werkt(e) met Gentoo en oudere Ubuntu's altijd probleemloos...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Probeer eens een USB live stick ipv CD. Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Of doe je partitiestructuur eens anders

[ Voor 23% gewijzigd door MsG op 14-05-2009 11:45 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alternative install CD of de server versie al geprobeerd? De naam van een device node mag natuurlijk niet het probleem zijn. Raar namelijk dat dezelfde kernel het wel doet na een dist upgrade maar niet via de live cd. Kun je niet die pATA driver kicken en een andere modproben voordat je aan de install begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
DevilsProphet schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 12:31:

Tevens kan je dubbelklikken op het geluidsicoontje naast de klok rechtsboven en dan zie je enkele sliders staan. Staan zowel de master als PCM slider hoog genoeg als het geluid te zacht is?
Master stond op maximum volume maar 2 andere sliders stonden uit. Daarmee heb ik nu weer geluid. Goeie tip dus! Het probleem is nu nog niet helemaal opgelost want na opnieuw opstarten, moet ik dit steeds opnieuw handmatig instellen. Hoe kan ik daar vanaf komen?
Wat ik ook vreemd vind tov Windows XP: als het geluid werkt terwijl ik op dat moment geen video afspeel, hoor ik iets licht knetteren. Is dit een bekend verschijnsel onder Ubuntu?????

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Louise525 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:26:
[...]

Master stond op maximum volume maar 2 andere sliders stonden uit. Daarmee heb ik nu weer geluid. Goeie tip dus! Het probleem is nu nog niet helemaal opgelost want na opnieuw opstarten, moet ik dit steeds opnieuw handmatig instellen. Hoe kan ik daar vanaf komen?
Wat ik ook vreemd vind tov Windows XP: als het geluid werkt terwijl ik op dat moment geen video afspeel, hoor ik iets licht knetteren. Is dit een bekend verschijnsel onder Ubuntu?????
probeer om je settings op te slaan eens:
code:
1
$sudo alsactl store

Dat knetteren heb ik ook last van trouwens... Als pidgin een geluidje geeft gaat dat geregeld vergezeld van een hoop geknetter...

Om nog even op de newsreaders terug te komen:
PAN is ook wel een lekkere. Alleen heeft die geen autorepair en auto-extract...

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 14-05-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

MsG schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:44:
Probeer eens een USB live stick ipv CD. Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Of doe je partitiestructuur eens anders
Partitiestructuur veranderen had geen effect, dat heb ik al geprobeerd. USB-stick zou een mogelijkheid zijn, alleen wil booten van USB mij nooit echt lukken.
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 11:48:
Alternative install CD of de server versie al geprobeerd? De naam van een device node mag natuurlijk niet het probleem zijn. Raar namelijk dat dezelfde kernel het wel doet na een dist upgrade maar niet via de live cd. Kun je niet die pATA driver kicken en een andere modproben voordat je aan de install begint?
Server zou geen verschil mogen uitmaken, aangezien die opdezelfde kernel (en dus dezelfde drivers) draait. Alternative zou mogelijk kunnen zijn.

Wat betreft de device-node, ik weet dat vanaf kernel 2.6.24 (uit m'n hoofd) er een sATA-driver is geïntroduceerd voor oude pATA hardware. Één van de verschillen is dat de sATA-apparaten aangestuurd worden als SCSI apparatuur (vandaar de /dev/sda node) en de pATA driver ervoor zorgt dat een pATA controller het ook nog snapt. Zelf heb ik deze driver nooit lekker aan de gang gekregen onder Gentoo, dus is m'n eerste vermoeden deze driver. Het rare is dus wel dat met de live-cd en na installatie de driver wel goed werkt. Mogelijk dat hij op z'n gat gaat bij een hoge data overdracht tussen 2 verschillende media's aangestuurd door deze driver (in mijn geval dus de cd-rom en de harddisk). Dat is nog te testen door een keer een datadump van een cd-rom (bijvoorkeur die van Ubuntu ;) ) op de harddisk te maken.

De driver kicken en vervangen voor de Via82c driver is inderdaad ook nog een mogelijkheid, alleen weet ik niet of dat gaat lukken, want de cd-rom maakt ook gebruik van dezelfde driver, dus die kon weleens gelockt zitten door de cd-rom. Dan kom ik waarschijnlijk toch op de andere optie, en dat is opstarten via USB.
mcDavid schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:39:
[...]

code:
1
$sudo alsactl store

Dat knetteren heb ik ook last van trouwens... Als pidgin een geluidje geeft gaat dat geregeld vergezeld van een hoop geknetter...

[...]
Ik heb met Ubuntu ook meer lawaai/ruis op de koptelefoonuitgang dan met Windows of Gentoo. Geen flauw idee waar het door komt... Alle opties staan bij mij uit, behalve wave en master.

[ Voor 11% gewijzigd door deepbass909 op 14-05-2009 12:46 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kernel van de server versie heeft volgens mij een andere config dan die van de desktop versie, misschien werkt die config wel voor je.

Ik heb alleen last van ruis als ik mijn mixers boven de 90% gooi. Bij mij staan ze daarom altijd mooi op 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 10:20

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Je kunt met het installeren van de Alternate cd of met een networkinstall kijken of ie wel zonder grafische desktop wil installeren.. het is wel raar, maar goed, it happens. Ik had het vreemde dat ie steeds vastliep met het installeren vanaf USB stick op mijn desktop, terwijl ie dat wel goed deed op mijn netbook (en ik dientengevolge op zoek moest naar een werkende DVD speler ergens onder het stof)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Louise525 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:26:
[...]

Als je geluid knettert moet je de PCM slider wat lager zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
mcDavid schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:39:
[...]

code:
1
$sudo alsactl store

Ik moet dan een sudo-wachtwoord invoeren en ik heb geen idee welk wachtwoord dat is. Is dat een standaardwachtwoord of moet ik ergens iets aanmaken en zo ja, waar dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Louise525 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 13:56:
[...]

Ik moet dan een sudo-wachtwoord invoeren en ik heb geen idee welk wachtwoord dat is. Is dat een standaardwachtwoord of moet ik ergens iets aanmaken en zo ja, waar dan??
Nee, gekkie. Dat is gewoon je eigen wachtwoord, dus van het account waar je mee bent ingelogd.

edit:
Trouwens, gertvdijk em Kamose nog bedankt voor de uitleg rond een losse /boot partitie :)

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 14-05-2009 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 13:06:
Ik heb alleen last van ruis als ik mijn mixers boven de 90% gooi. Bij mij staan ze daarom altijd mooi op 90.
Met alsamixer kan je zien of je boven de 0dB zit met je slider. Bij de ene kaart is 70% 0bB, bij de andere is 100% 0dB. Zodra je boven 0dB uitkomt krijg je vanzelfsprekend geknetter.
alsamixer -c 0

Voor Mic in de Playback mixer is 74% voor mij een gain van 0dB, 100% een gain van 12dB (dat geeft het clipping effect).

[ Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 14-05-2009 14:32 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Room42 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 13:57:
[...]

Nee, gekkie. Dat is gewoon je eigen wachtwoord, dus van het account waar je mee bent ingelogd.

edit:
Trouwens, gertvdijk em Kamose nog bedankt voor de uitleg rond een losse /boot partitie :)
Nope, is het wachtwoord van de root-account. Dat heb je bij installatie opgegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 14-05-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:55:
[...]

Nope, is het wachtwoord van de root-account. Dat heb je bij installatie opgegeven.
Zo werkt sudo niet. Ik denk dat jij su bedoelt. Maar dan nog heb je bij Ubuntu niet je root-wachtwoord opgegeven tijdens installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:28
SABNZBD+ 0.4.8 ICM met 8.10 en Torrentflux. Werkt heerlijk O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sudo is het wachtwoord van je huidige account hoor. Niet dat van je root account. Het doel van sudo is om je tijdelijk in gid 0 te zetten. Daarnaast is het root account standaard geblokkeerd bij Ubuntu.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 15:18:
[...]

Sudo is het wachtwoord van je huidige account hoor. Niet dat van je root account. Het doel van sudo is om je tijdelijk in gid 0 te zetten. Daarnaast is het root account standaard geblokkeerd bij Ubuntu.
Hoe bedoel je, "geblokkeerd"? Ik kan perfect sudo passwd uitvoeren om zo het root wachtwoord te veranderen in iets dat ik wil kennen, en daarna kan ik dus ook perfect het su commando gebruiken om permanent als root te fungeren in de shell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DevilsProphet schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:32:
[...]

Hoe bedoel je, "geblokkeerd"? Ik kan perfect sudo passwd uitvoeren om zo het root wachtwoord te veranderen in iets dat ik wil kennen, en daarna kan ik dus ook perfect het su commando gebruiken om permanent als root te fungeren in de shell.
Waarom niet gewoon `sudo su -`? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Standaard is het root-account password-disabled, net als dat je een gebruiker maakt met
adduser --disabled-password gert

Dan kan je nog prima inloggen op alternatieve methoden zoals SSH keys of door de su-en.
Voor wat betreft 'sudo su' zou ik je willen aanraden 'sudo su -' (minteken op het laatst ja, zie manpage van su) te gebruiken, aangezien je dan ook de environment overneemt van de te su-en gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Oh dan had ik het verkeerd... :$ sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gertvdijk schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:50:
[...]

Standaard is het root-account password-disabled, net als dat je een gebruiker maakt met
adduser --disabled-password gert

Dan kan je nog prima inloggen op alternatieve methoden zoals SSH keys of door de su-en.
Yep, wij maken zo alle ssh shell accounts op het werk aan en daarna kunnen ze met keys inloggen.

/me probeert zo min mogelijk accounts van een wachtwoord te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Met 'sudo passwd root' activeer je het account :). Standaard staat er een * in je shadow file bij root zodat je er niet mee kunt inloggen. Pas als je er een wachtwoord aan hangt kun je inloggen als root.

Misschien is de term "disabled" niet helemaal goed maar ik bedoelde daarmee dat het standaard niet mogelijk is om als root in te loggen. Er is wel degelijk vanaf het begin een root gebruiker (dit kan ook niet anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D1ef43
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-08 13:42
deepbass909 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:45:
[...]

Partitiestructuur veranderen had geen effect, dat heb ik al geprobeerd. USB-stick zou een mogelijkheid zijn, alleen wil booten van USB mij nooit echt lukken.
Als je grub geïnstalleerd hebt kun je dat natuurlijk gebruiken om vanaf usb op te starten. Zie hiervoor deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
[...]

Ja, dat had ik als eerste uitgeprobeerd, maar dat werkte niet. Voor mij als Ubuntu-beginner is het nog iets te ingewikkeld, want de discussie eronder kan ik niet eens meer volgen.
Hoe dan ook: ik heb geluid, dan maar eerst handmatig aanzetten. Wel weer wonderlijk: nu heb ik alsnog bij alle geinstalleerde spelers geluid, dus zowel bij Totem, SM-Player als VLC.

Ik heb wel nog een ander probleem. Ik ben overgestapt naar Ubuntu omdat ik onder Windows XP om de haverklap een BSOD kreeg met het bericht: Windows sluit af om verder schade te voorkomen etc. Nu onder Ubuntu loopt de zaak ook regelmatig vast met het bericht: "onvoldoende resouces beschikbaar". Als ik de laptop dan uitzet en opnieuw opstart, doet-ie het weer gewoon.
Heeft iemand ervaring met deze melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Louise525 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:04:
Ik heb wel nog een ander probleem. Ik ben overgestapt naar Ubuntu omdat ik onder Windows XP om de haverklap een BSOD kreeg met het bericht: Windows sluit af om verder schade te voorkomen etc. Nu onder Ubuntu loopt de zaak ook regelmatig vast met het bericht: "onvoldoende resouces beschikbaar". Als ik de laptop dan uitzet en opnieuw opstart, doet-ie het weer gewoon.
Heeft iemand ervaring met deze melding?
Hoeveel geheugen heeft de laptop?

Als je Ubuntu opstart staat in het menu ook een optie om het geheugen te testen, heb je dat al gedaan?
Random BSOD's en soortgelijke problemen onder Ubuntu kan goed een hardware probleem zijn nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:30
Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/7828/schermafdrukf.png

Zie de error onderaan.

Loopt Ubuntu Netbook Remix daarom de hele tijd vast?
Hoe kan ik dit oplossen?
Als ik naar de 1TB USB schijf ga en op eigenschappen klik > rechten, dan staat er 'root' en kan ik niks aanpassen. Ik heb al via de optie 'Gebruikers en Groepen' onder Beheer alle rechten aangevinkt bij mij en het root account...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
  • Laatst online: 19-03 15:04
Ik heb een beetje het idee dat de laatste paar pagina's van dit topic alleen maar vragen worden gesteld en beantwoord. Niet echt de bedoeling van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ja.. en nee... ik weet niet, zijn vaak zulke korte vragen, dat nieuwe topics...

Nou ja, ik heb dan een opmerking: met enige regelmaat weet ik alles aardig te vern**ken op mijn login. Nou kun je natuurlijk een andere login aanmaken om je problemen te verhelpen, maar ik zou wel eens willen weten of er ergens een config-file zit die de desktopinstellingen regelt. Ik had namelijk op mijn Eee de boel naar reguliere gnome-desktop gezet, maar sindsdien werkt metacity niet meer, terwijl het wel geinstalleerd is. Ik moet dan eerst schakelen naar 'Visual Effects...' en dan 'gnome-panel' starten en dan is de boel weer terug. Niet heel handig. Ik dus even de netbookremix opnieuw installeren, want zo veel exotisch had ik nou ook weer niet op die 4gb ssd erbij gezet. Hup, /home mounten aan nieuwe install en.. oh ja, sh*t, weer mijn oude instellingen terug natuurlijk. Hoe kan ik daar vanaf komen zonder toch mijn documenten etc. weg te halen?

Laat maar:
code:
1
rm -rf .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity

Bron: http://linuxfud.wordpress...ts-without-re-installing/

[ Voor 9% gewijzigd door letatcest op 14-05-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Dennis Lammers schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:02:
[afbeelding]

Zie de error onderaan.

Loopt Ubuntu Netbook Remix daarom de hele tijd vast?
Hoe kan ik dit oplossen?
Als ik naar de 1TB USB schijf ga en op eigenschappen klik > rechten, dan staat er 'root' en kan ik niks aanpassen. Ik heb al via de optie 'Gebruikers en Groepen' onder Beheer alle rechten aangevinkt bij mij en het root account...
Met sudo nautilus in terminal kun je dit wijzigen.
Indien dit niet gaat probeer met sudo endeauvour2, deze moet je eerst installeren, bij mij werkt deze vaak beter dan met nautilus.
Je moet de eigenaar wijzigen naar de gebruiker en de groep(die lezen en schrijven mag) ook naar de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
[quote]letatcest schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:18:
ja.. en nee... ik weet niet, zijn vaak zulke korte vragen, dat nieuwe topics...
[/quote]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar op nou pagina's vol te hebben met vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Misschien tijd voor het grote ubuntu vragen topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louise525
JanDM schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:39:
[...]

Hoeveel geheugen heeft de laptop?

Als je Ubuntu opstart staat in het menu ook een optie om het geheugen te testen, heb je dat al gedaan?
Random BSOD's en soortgelijke problemen onder Ubuntu kan goed een hardware probleem zijn nl.
De laptop heeft twee geheugenreepjes, 1 van 1 GB en 1 van 512. Voorafgaand aan het installeren heb ik deze inderdaad laten testen en ze waren ok. HD is nieuw, dus het ligt niet voor de hand dat die het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:04:
[...]

$ nc localhost 8180
HEAD / HTTP/1.1
[enter]
[enter]

Tomcat blijkt wel degelijk te draaien. Alleen als ik er met FF er naar surf zie ik niets.
Als ik het bovenstaande uitvoer zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
HEAD / HTTP/1.1

HTTP/1.1 400 Bad Request
Server: Apache-Coyote/1.1
Transfer-Encoding: chunked
Date: Thu, 14 May 2009 20:39:14 GMT
Connection: close
bassie schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:34:
Misschien tijd voor het grote ubuntu vragen topic?
Misschien wel ja ;)

edit:
Ik geloof dat dit een Tomcat probleem is en niets met ubuntu te maken. Dus ik ga ergens anders wel op zoek naar een antwoord, anders wordt het topic zo vervuild.

[ Voor 13% gewijzigd door Standeman op 14-05-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik moet eerlijk toegeven dat ik pas na het posten van mijn vraag de waarschuwing zag... Maar aan de andere kant, het is wel iets heel specifieks voor Ubuntu (Debian en Gentoo hebben er geen last van).

Op zich is Ubuntu met 9.04 wel waanzinnig vooruitgegaan. Het is een stuk sneller met opstarten (met de i386 kernel, maar die werkt bij niet helemaal lekker omdat de ath5k-module ontbreek en het energie beheer niet goed werkt... de generic werkt wel, maar is uiteraard merkbaar trager...)
Wat ik alleen jammer vind is dat Ubuntu geen proc. specifieke kernels levert... zoals Debian dat wel doet (i386, i686, k7, etc). Juist de processor optimalisatie in de kernel beïnvloed de snelheid van het OS merkbaar, omdat er dan maar een minimale vertaalslag plaats hoeft te vinden en de processor extenties optimaal benut worden. De hardware detectie kan daarnaast zonder problemen vaststellen welke processor er aanwezig is, en dus welke kernel er geïnstalleerd moet worden. Nu moet, de toch wel vrij extreme stap, er een nieuwe custom kernel gebouwd worden als je een meer geoptimaliseerde kernel wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxjuh
Daar ben ik dus nooit zo overtuigd van geweest. Dat specifieke kernels voor CPU's merkbare snelheid winst opleveren.

Dit is btw het hele idee achter Gentoo waar je dus ook je hele OS kan compilen en bij de installatie van een programma het ook zelf moet gaan compilen etc. Dit zou dan een merkbare snelheid winst moeten opleveren. Maar volgens mij is die snelheid winst zo marginaal dat je er niks van merkt. Bovendien verlies je al die snelheid bij Gentoo dan weer als je een software pakket wil installeren/compilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol zo grappig :)

Most Ubuntu users start as Windows users (though, occasionally, they can be using other Linux's). But they all go through the same phases:

1. First install: Sweet! This thing actually kinda detects most of my hardware that except for the things that I paid more than $100 for. Brown is refreshing. This is the best distro evar!

2. 6 months later, first upgrade: Fuck, my ____ (insert wireless, graphics, acpi sleep, whatever) broke! Oh but I must be a rare case, since the "community" is testing all these releases. Ok, whatever, I'll let this one slide and I'll spend the next twenty hours fixing it and I'll post something about it in my blog, and then spend another 10 hours being helpful on ubuntuforums.com. Brown is getting boring.

3. 6 months later, second upgrade: Fuck, now my ___ (insert something from the same list above. Inserting the same word as the previous blank is also allowed). WTF is going on here? I thought these time-based releases were supposed to be awesome.

4. 6 months later, third upgrade: F!$$!@$!@$!@#!@. Now my compiz is blacklisted, my wifi doesn't work anymore, NetworkManager is ass-raping me, and my laptop still doesn't sleep. WTF guys!? I'm so pissed at that luser that told me this shit was better than Windows. Brown is the color of ass playdough.

5. Some amount of time later: I'm fucking using the LTS. I can't stand this shit.

6. 6 months later: This LTS is working a bit better, but now there's a new release out. Oh and it has some pretty new feature I want, and it's supposed to work with my graphics card better.

7. 1 hour later, after upgrade to non-LTS: F$@!#!@$@$@!#. I hate Ubuntu. Fuckubuntu. Oh, but there are these hundred other distros I should try...

At this point, some users wake up and figure out they should just buy a Mac. Others are lost forever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

lol :)

En hier dan nog een interessante column, BNR afgelopen dinsdag (wel even doorluisteren hoor)
http://www.bnr.nl/static/...:10&lengte=15&titel=Titel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik moet wel zeggen, er zit wel een punt in. Mijne kan niet goed slapen/standby. Waarom is me nog niet duidelijk, heb er nog geen tijd ingestopt. Maar hij boot ook lekker snel dus het heeft geen haast.
Maar los van dat herkenbare punt werkt het tot nu toe beter dan XP, hoefde niet eens een driver voor m'n wireless kaartje te installeren. Gewoon werkelijk niks aan hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
!null schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:18:
Ik moet wel zeggen, er zit wel een punt in. Mijne kan niet goed slapen/standby. Waarom is me nog niet duidelijk, heb er nog geen tijd ingestopt. Maar hij boot ook lekker snel dus het heeft geen haast.
Maar los van dat herkenbare punt werkt het tot nu toe beter dan XP, hoefde niet eens een driver voor m'n wireless kaartje te installeren. Gewoon werkelijk niks aan hoeven te doen.
Ik kon me hier vroeger ook in vinden. Suspend werkte vaak niet, als ik extern scherm gebruikte had ik vaak crashes etc. En dit bleek allemaal door fglrx te komen. Nu de opensource ATI driver volwassen genoeg is voor mijn x1650 Pro zijn al mijn problemen weg, en de upgrade van 8.10 -> 9.04 ging ook vlekkeloos.

Die opensource driver werkt trouwens al erg goed! Ik kan gewoon via Wine Tony Hawk 3 spelen, op max detail! Wel zonder schaduwen, anders stort de performance in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

!null schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:18:
In veel gevallen best simpel: is je swap partitie kleiner dan je RAM-geheugen, of gebruik je misschien een swapfile? Linux gebruikt de swap om het geheugen in weg te schrijven en dan moet die ruimte wel groot genoeg zijn natuurlijk :) Zelf gebruik ik een swapfile, daar waren ook een paar tweaks voor nodig om daar weer uit wakker te kunnen worden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind swap files ook erg handig en sinds kernel 2.6 maakt het qua performance niets uit ten opzichte van een swap partititie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Crackh34d schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:02:
[...]

Die opensource driver werkt trouwens al erg goed! Ik kan gewoon via Wine Tony Hawk 3 spelen, op max detail! Wel zonder schaduwen, anders stort de performance in.
Hmm.. ik heb een HD4850, de standaard closed source driver is in gebruik, maar ehm.. als ik bij de synaptic package manager kijk, dan zijn er 20 opties die allemaal met ATI te maken hebben, welke zijn dan de goed open source drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

letatcest schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:31:
[...]

Hmm.. ik heb een HD4850, de standaard closed source driver is in gebruik, maar ehm.. als ik bij de synaptic package manager kijk, dan zijn er 20 opties die allemaal met ATI te maken hebben, welke zijn dan de goed open source drivers?
xserver-xorg-video-radeon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:25
[...]

Doe het wel niet voor de 3D performance waar Crackh34d over spreekt: zijn R500 wordt massas beter ondersteund dan jouw RV770. Meer nog, er is nog geen R600/700 Mesa driver beschikbaar, ergo geen 3D. Enige reden dat je zou overschakelen (en ik heb gedaan met mijn HD4870) is voor video playback: de nieuwste xserver-xorg-video-radeon (niet Jaunty's standaard dus, maar uit Tormod Volden's PPA) heeft Xv video acceleratie, waar fglrx enkel bizarre crashes gaf upon playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
[...]

Ik weet wel niet of de opensource driver al 3D-acceleratie heeft voor zo'n nieuwe kaart?

EDIT: nee dus :P Iets vaker refreshen

[ Voor 4% gewijzigd door Crackh34d op 17-05-2009 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Demoniac schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:06:
[...]
In veel gevallen best simpel: is je swap partitie kleiner dan je RAM-geheugen, of gebruik je misschien een swapfile? Linux gebruikt de swap om het geheugen in weg te schrijven en dan moet die ruimte wel groot genoeg zijn natuurlijk :) Zelf gebruik ik een swapfile, daar waren ook een paar tweaks voor nodig om daar weer uit wakker te kunnen worden.
Oh, goeie info! Niet op die manier over nagedacht, ik heb een swap partitie van 1GB terwijl er 3GB werkgeheugen in zit. Waarom maar 1GB swap denk je dan, ik verwacht dat die swap ruimte vrijwel nooit hoeft te gebruiken, plus dat ik een SSD heb van 16GB dus niet te veel eraan kwijt wil zijn.
Dan zou ik op een swapfile over kunnen gaan (die dus dynamisch is in grootte?), dit staat in principe los van het wel of niet in standby kunnen, want dan blijft het werkgeheugen op spanning en hoeft er niks overgezet te worden in een te kleine swapfile, toch?
(Vanuit standby gekomen krijg je geen beeld meer en reageert hij nergens meer op)

Overigens heb ik verder geen problemen, het externe scherm bijvoorbeeld werkt prima, detecteert ie automatisch en ook de functie toetsen daarvoor werken prima. Daarmee werkt hij beter dan XP (waarbij ik nog een driver moest installeren ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 18:29
Beuzelarij schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:50:
Ik herken de problemen met SabNZBD+ eigenlijk totaal niet. Loopt nog prima op een oude Athlon met Kubuntu 9.04. Laatst overigens wel een probleem gehad met een nzb-/bestandsnaam waar een apostrof in zat.
Ik ook niet, draai heb op 3 verschillende machines, 1 intrepid en 2 jaunty.

Gewoon deze ppa toevoegen aan de sources:
code:
1
deb http://ppa.launchpad.net/jcfp/ubuntu jaunty main

En meteen de Plush WebUI installeren en die gebruiken, die is veel mooier en beter dan de standaard WebUI.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
!null schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:06:
[...]

Oh, goeie info! Niet op die manier over nagedacht, ik heb een swap partitie van 1GB terwijl er 3GB werkgeheugen in zit. Waarom maar 1GB swap denk je dan, ik verwacht dat die swap ruimte vrijwel nooit hoeft te gebruiken, plus dat ik een SSD heb van 16GB dus niet te veel eraan kwijt wil zijn.
Dan zou ik op een swapfile over kunnen gaan (die dus dynamisch is in grootte?), dit staat in principe los van het wel of niet in standby kunnen, want dan blijft het werkgeheugen op spanning en hoeft er niks overgezet te worden in een te kleine swapfile, toch?
(Vanuit standby gekomen krijg je geen beeld meer en reageert hij nergens meer op)

Overigens heb ik verder geen problemen, het externe scherm bijvoorbeeld werkt prima, detecteert ie automatisch en ook de functie toetsen daarvoor werken prima. Daarmee werkt hij beter dan XP (waarbij ik nog een driver moest installeren ook).
Een swapfile is dynamisch in grootte inderdaad. Maar ook met een swapfile zul je toch minimaal 3GB vrij moeten houden, anders kan'ie de boel nog niet kwijt. Dus eigenlijk win je er weinig mee lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Chilly_Willy schreef op maandag 18 mei 2009 @ 09:07:
Gewoon deze ppa toevoegen aan de sources:
code:
1
deb http://ppa.launchpad.net/jcfp/ubuntu jaunty main
Zelfs dat is niet meer nodig, als ik het goed heb. SABnzbd+ zit volgens mij nu in de standaard repo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mcDavid schreef op maandag 18 mei 2009 @ 10:46:
[...]

Een swapfile is dynamisch in grootte inderdaad. Maar ook met een swapfile zul je toch minimaal 3GB vrij moeten houden, anders kan'ie de boel nog niet kwijt. Dus eigenlijk win je er weinig mee lijkt me.
Bij standby (dus geen hibernate/suspend) moet de inhoud van het ramgeheugen toch niet naar de hdd geschreven worden? Waarom moet er dan zoveel plek vrijgehouden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

maxjuh schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:37:
Daar ben ik dus nooit zo overtuigd van geweest. Dat specifieke kernels voor CPU's merkbare snelheid winst opleveren.

Dit is btw het hele idee achter Gentoo waar je dus ook je hele OS kan compilen en bij de installatie van een programma het ook zelf moet gaan compilen etc. Dit zou dan een merkbare snelheid winst moeten opleveren. Maar volgens mij is die snelheid winst zo marginaal dat je er niks van merkt. Bovendien verlies je al die snelheid bij Gentoo dan weer als je een software pakket wil installeren/compilen.
Dan nodig ik je bij deze uit het verschil te ervaren op mijn laptop tussen de generic en i386-kernel. Ik gebruik momenteel de generic (minst geoptimaliseerde kernel) omdat deze wel ondersteuning biedt voor m'n wifi en energiebeheer (bij de i386 werken deze beiden niet), maar regelmatig bevriest de laptop als Pidgin bijvoorbeeld een nieuw scherm wil openen en video vanaf internet (bijv. youtube) gaat ook alles behalve soepel.

Winst in speciaal gecompileerde software is discutabel, hoewel het wel meetbaar is (mplayer geeft het zelfs aan in de broncode dat compileren met de cpudetect functie aan, het programma trager zal worden).
Maar een kernel wil je eigenlijk zo dicht mogelijk op je hardware hebben zitten. Het is namelijk de kernel die software instructies omzet in aansturing van de hardware, en hoe beter die aansturing is, hoe hoger de prestaties zullen zijn. Optimaliseren van een kernel heeft dus wel degelijk zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DevilsProphet schreef op maandag 18 mei 2009 @ 12:16:
[...]

Bij standby (dus geen hibernate/suspend) moet de inhoud van het ramgeheugen toch niet naar de hdd geschreven worden? Waarom moet er dan zoveel plek vrijgehouden worden?
In dat geval is het niet aan de orde idd, maar dan lijkt het me ook stug dat het probleem veroorzaakt wordt door te weinig swap-ruimte.
Beuzelarij schreef op maandag 18 mei 2009 @ 10:53:
[...]

Zelfs dat is niet meer nodig, als ik het goed heb. SABnzbd+ zit volgens mij nu in de standaard repo's.
Hey dat wist ik niet! Heb nu de versie uit de repository's geinstalleerd, en die lijkt stabieler te draaien! Loopt iig niet meer vast bij het veranderen van settings enzo...

[ Voor 31% gewijzigd door mcDavid op 18-05-2009 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bij mij werkte suspend niet meer na een upgrade van Hardy naar Intrepid, dat heb ik opgelost door een oudere Nvidia-driver te gebruiken. Van Intrepid naar Jaunty ging het wederom stuk en waren de drivers helaas uit de repo's verdwenen, toen heb ik een verse installatie gedaan en werkte het weer.
Hibernate werkte bij mij ook niet, dat werd wel door de swap veroorzaakt. Een swapfile is standaard namelijk niet geschikt om te hibernaten, maar het is makkelijk om wat tweaks te vinden waardoor dit wel gaat werken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nou, ook met de meuk: ATI Catalyst Linux Display Driver 9.5 drivers zal de 4870x2 helaas niet gaan werken. Ik ben der klaar mee! Met AMD/ATI, wel te verstaan!

Stiekem vraagje*: Wat is een goede 3D kaart voor Ubuntu van rond de 100-200 euro? Kent iemand een recente lijst met hardware die zeker werkt op 9.04?

*of nouja, stiekem. Het is een vraag naar ervaringen, dus dat past wellicht wel goed. Maar laat het geen opsomming worden :)

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 20-05-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mijn 8800GTX werkt prima in Ubuntu. en je kan er ook nog eens op gamen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:32
Weet iemand waar je kan zien welke pakketten in karmic koala gebruikt worden? Gezien mijn inmiddels al langer lopende onopgeloste 1920x1200 probleem, vroeg ik me af of een update van xserver-xorg-video-ati daarin zou zitten, of dat 'wij jaunty users' die dan ook al zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MoiZie schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 09:55:
Weet iemand waar je kan zien welke pakketten in karmic koala gebruikt worden? Gezien mijn inmiddels al langer lopende onopgeloste 1920x1200 probleem, vroeg ik me af of een update van xserver-xorg-video-ati daarin zou zitten, of dat 'wij jaunty users' die dan ook al zouden hebben.
Je kan de ppa van de Xorg-edgers gebruiken, miss is het daarmee verholpen want zij volgen de trunk van Mesa en Xorg. https://launchpad.net/~xorg-edgers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op packages.ubuntu.com kun je op packages zoeken van de verschillende releases. Xserver-xorg-video-ati is iets nieuwer in Karmic.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2009 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:25
xorg-edgers ga je niet zoveel aan hebben, activeer anders deze ppa eens, die heeft GIT master van xserver-xorg-video-ati (compatibel is met jaunty). Introduceert o.a. Xv voor alle chipsets :)

xorg-edgers is enkel handig als je r6xx-rewrite wil testen (nieuwe mesa lib), maar dan moet je ook bovenstaande ppa gebruiken en karmic's kernel (voor alle functionaliteit zoals KMS, aangezien je daarvoor GEM nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intuliegend
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Nou ik moet er ook aan geloven.. ben altijd windows profeet geweest maar wil nu toch even proberen om een ubuntu server aan de gang te krijgen. Deze moet vooral als nas gaan dienen, vooral om hd films te streamen, maar ook als mailserver en snachts als usenet bak.

Dus wat oude hardware bij elkaar gezocht en zelf kastje in elkaar geschroefd, bestaande uit:
AMD 2500+
512DDR
Asus a7n8x
1x 40gb sata + 1x 80gb sata in raid 1 voor os
3x 1tb sata in raid 5 voor data
1x 750gb sata voor tijdelijke data, bv usenet data die nog uitgepakt moet worden.
De 4 grote schijven zijn water gekoeld (passief), evenals de cpu en de nb. cpu komt niet boven de 20 graden dus zit wel goed.

Piccie erbij voor de mensen die dat leuk vinden, staat nu even in testopstelling, gaat de trapkast in als hij klaar is.
Afbeeldingslocatie: http://www.jtek.nl/Pics/svr.JPG

Maar... nu wil ik dus ubuntu op een raid1 opstelling zetten, maar krijg dit niet voor elkaar. Moet ook zeggen dat ik echt een absolute linux noob ben zonder enige voorkennis.. Heb al aantal faqs gelezen maar kom er toch niet helemaal uit. Wat ik tot nu toe heb:

Ik heb eerst geprobeerd om fakeraid te gebruiken van het moederbord maar dit wordt door 9.04 niet herkend. Dus die array weer ontleed en de 9.04 alternative install cd gebruikt. Hierin de array (raid1) aangemaakt met de volgende partities:

schijf 1 80 gb--> 1 primaire partitie van 35gb and 1 van 5gb voor swap. Rest als vrije ruimte gelaten
schijf 2 40 gb--> 1 primaire partitie van 35gb and 1 van 5gb voor swap.

Na de installatie boot hij mooi vanaf de raid array met de grub bootloader, maar ik wil graag de desktop variant draaien dus tekstversie mag er weer af. Als ik nu de desktop installatie cd erbij pak, zou ik denken dat hij mijn in ubuntu aangemaakte raid partitie moet herkennen maar dat gebeurt dus niet. Als ik echter de live modus gebruik en ik ga naar schijfbeheer, zie ik netjes staan dat er 1 raid partitie van 35gb is die een boot flag heeft, en 1 partitie van 5gb als swap raid.

Als ik nu vanuit de live modus de installatie start ziet hij die raid partitie weer niet!! Nu kan ik alleen kiezen om de hele schijf te gebruiken of een aparte partitie, als ik voor aparte partitie kies zie ik dus weer 4 partities, en niet de raid array. Nu ben ik misschien een leek op dit gebied maar dit slaat toch nergens op? Als ik vanuit schijfbeheer de raid kan zien, dan moet dat toch ook vanuit de install kunnen? Ik zit in dezelfde live omgeving te werken, dus hij heeft toegang tot dezelfde data :?

Wat is nu de beste manier om alsnog de 9.04 desktop variant op die raid 1 array te krijgen?

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Waarom wil je een desktop versie gebruik voor server? Voor de GUI? GUI is nogal overdreven voor een server.

Ik zou sowieso altijd een server versie kiezen en dan een LTS versie voor langer support. Hier moet je wel mee uit de voeten komen.

Hoeveel memory heb je eigenlijk?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom je de desktop variant wil is mij een raadsel (op een server). Maar als je in je installatie (die server install die je nu dus hebt) het volgende intikt dan installeert hij de dekstop variant:
sudo aptitude install ubuntu-dekstop

Even wat uitleg bij die regel:
sudo Met sudo geef je je tijdelijk super powers. Dit heb je nodig om systeem veranderingen door te voeren. Normaal gesproken ben je ingelogd als normale user waarmee je je eigen bestanden kun wijzigen, internetten etc. Wil je een systeem instelling wijzigen dan moet je jezelf tijdelijk opwaarderen tot een administrator en je wachtwoord opgeven.
aptitude Een programma waarmee je je pakketten kunt instaleren, zoeken, updaten en verwijderen etc. Met aptitude install ubuntu-dekstop zeg je dat hij het pakket ubuntu-desktop moet installeren. Met aptitude search kun je zoeken naar pakketen. Met aptitude full-upgrade update je je complete systeem (dus ook alle ginstalleerde software), hiervoor moet je wel eerst even kijken of er updates zijn (aptitude update).

Het pakket systeem is het handigste van Linux distro's. Wil je bijvoorbeeld een webserver?
sudo aptitude install apache

Wil je je complete systeem updaten?
sudo aptitude update; sudo aptitude full-upgrade

Je hoeft dus nooit meer op zoek naar installatie bestanden op internet etc. Alles zit in het package systeem.

Een nieuwe installatie is niet nodig. Nieuwe installatie is Windows mentaliteit :). Onder Linux kun je gewoon pakketten bij installeren/verwijderen, upgraden naar een nieuwe versie etc. Een nieuwe installatie is zelden nodig.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2009 15:17 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen