Nou ik moet er ook aan geloven.. ben altijd windows profeet geweest maar wil nu toch even proberen om een ubuntu server aan de gang te krijgen. Deze moet vooral als nas gaan dienen, vooral om hd films te streamen, maar ook als mailserver en snachts als usenet bak.
Dus wat oude hardware bij elkaar gezocht en zelf kastje in elkaar geschroefd, bestaande uit:
AMD 2500+
512DDR
Asus a7n8x
1x 40gb sata + 1x 80gb sata in raid 1 voor os
3x 1tb sata in raid 5 voor data
1x 750gb sata voor tijdelijke data, bv usenet data die nog uitgepakt moet worden.
De 4 grote schijven zijn water gekoeld (passief), evenals de cpu en de nb. cpu komt niet boven de 20 graden dus zit wel goed.
Piccie erbij voor de mensen die dat leuk vinden, staat nu even in testopstelling, gaat de trapkast in als hij klaar is.
Maar... nu wil ik dus ubuntu op een raid1 opstelling zetten, maar krijg dit niet voor elkaar. Moet ook zeggen dat ik echt een absolute linux noob ben zonder enige voorkennis.. Heb al aantal faqs gelezen maar kom er toch niet helemaal uit. Wat ik tot nu toe heb:
Ik heb eerst geprobeerd om fakeraid te gebruiken van het moederbord maar dit wordt door 9.04 niet herkend. Dus die array weer ontleed en de 9.04 alternative install cd gebruikt. Hierin de array (raid1) aangemaakt met de volgende partities:
schijf 1 80 gb--> 1 primaire partitie van 35gb and 1 van 5gb voor swap. Rest als vrije ruimte gelaten
schijf 2 40 gb--> 1 primaire partitie van 35gb and 1 van 5gb voor swap.
Na de installatie boot hij mooi vanaf de raid array met de grub bootloader, maar ik wil graag de desktop variant draaien dus tekstversie mag er weer af. Als ik nu de desktop installatie cd erbij pak, zou ik denken dat hij mijn in ubuntu aangemaakte raid partitie moet herkennen maar dat gebeurt dus niet. Als ik echter de live modus gebruik en ik ga naar schijfbeheer, zie ik netjes staan dat er 1 raid partitie van 35gb is die een boot flag heeft, en 1 partitie van 5gb als swap raid.
Als ik nu vanuit de live modus de installatie start ziet hij die raid partitie weer niet!! Nu kan ik alleen kiezen om de hele schijf te gebruiken of een aparte partitie, als ik voor aparte partitie kies zie ik dus weer 4 partities, en niet de raid array. Nu ben ik misschien een leek op dit gebied maar dit slaat toch nergens op? Als ik vanuit schijfbeheer de raid kan zien, dan moet dat toch ook vanuit de install kunnen? Ik zit in dezelfde live omgeving te werken, dus hij heeft toegang tot dezelfde data
Wat is nu de beste manier om alsnog de 9.04 desktop variant op die raid 1 array te krijgen?
specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1