Het Grote Ubuntu Topic Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:
  • 152.996 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
afraca schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:18:
[...]

Je zegt dat GRUB2 crap is omdat W7 je MBR heeft overgeschreven...... Naar mijn idee niet echt eerlijk..... Maar ik heb in het verleden een soortgelijke situatie meegemaakt (wat gelukkig verwacht was), en toen mezelf aangeleerd altijd linux MBR over te laten schrijven en dat als bootloader houden.

Heb eigenlijk nog niks te klagen over GRUB2.
Not at all. Ik klaag omdat ik het totaal niet gemakkelijk te configureren, en te herinstalleren valt.
In de Legacy-grub kon ik gewoon menu.lst editten, en GRUB2 moet dat met allerhande config-files, die veel ingewikkelder zijn. Toen ik nog de legacy-grub gebruikte, kende ik alle commando's uit mijn hoofd om GRUB weer mijn MBR te laten overschrijven.

In GRUB2 vind ik die optie niet...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323548

Indien ik graag naar Ubuntu wil overstappen, maar moeilijk van Windows af kan nemen vanwege het spelletje Football Manager, ben ik dan aangewezen op dual-boot?

Of kun je tegenwoordig ook al redelijk Windows-applicaties draaien in Ubuntu via emulatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Petervanakelyen schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:25:
[...]

Not at all. Ik klaag omdat ik het totaal niet gemakkelijk te configureren, en te herinstalleren valt.
In de Legacy-grub kon ik gewoon menu.lst editten, en GRUB2 moet dat met allerhande config-files, die veel ingewikkelder zijn. Toen ik nog de legacy-grub gebruikte, kende ik alle commando's uit mijn hoofd om GRUB weer mijn MBR te laten overschrijven.

In GRUB2 vind ik die optie niet...
95% van de commando's is precies hetzelfde hoor.
menu.lst bestaat inderdaad niet meer maar is vervangen door grub.cfg. Die file is wel wat complexer, maar toch nog steeds begrijpelijk.

code:
1
2
3
4
5
6
menuentry "Debian GNU/Linux, Linux 2.6.30-1-686" {
    insmod ext2
    search --no-floppy --fs-uuid --set 775ed248-3c1a-4b5b-bf3b-b8317d893099
    linux   /boot/vmlinuz-2.6.30-1-686 root=UUID=775ed248-3c1a-4b5b-bf3b-b8317d893099 ro  
    initrd  /boot/initrd.img-2.6.30-1-686
}

regel 1: laad ext2 filesystem ondersteuning
regel 2: zoek het filesystem met ID 775e.... (dat is mijn root/boot)
regel 3 en 4 zouden geen geheimen voor je moeten bevatten.

grub2 zelf is helemaal niet complex. Wat het waarschijnlijk lastig voor je maakt zijn de scriptjes die je distributie gebruikt om de boel makkelijk te beheren. Debian heeft die flink omgeploegd bij de overgang naar grub2. Dat maakt het allemaal wat onoverzichtelijk, maar feitelijk is er niet zo heel veel anders.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:50:
[...]

95% van de commando's is precies hetzelfde hoor.
menu.lst bestaat inderdaad niet meer maar is vervangen door grub.cfg. Die file is wel wat complexer, maar toch nog steeds begrijpelijk.

code:
1
2
3
4
5
6
menuentry "Debian GNU/Linux, Linux 2.6.30-1-686" {
    insmod ext2
    search --no-floppy --fs-uuid --set 775ed248-3c1a-4b5b-bf3b-b8317d893099
    linux   /boot/vmlinuz-2.6.30-1-686 root=UUID=775ed248-3c1a-4b5b-bf3b-b8317d893099 ro  
    initrd  /boot/initrd.img-2.6.30-1-686
}

regel 1: laad ext2 filesystem ondersteuning
regel 2: zoek het filesystem met ID 775e.... (dat is mijn root/boot)
regel 3 en 4 zouden geen geheimen voor je moeten bevatten.

grub2 zelf is helemaal niet complex. Wat het waarschijnlijk lastig voor je maakt zijn de scriptjes die je distributie gebruikt om de boel makkelijk te beheren. Debian heeft die flink omgeploegd bij de overgang naar grub2. Dat maakt het allemaal wat onoverzichtelijk, maar feitelijk is er niet zo heel veel anders.
Dat valt idd. nog mee. Er staat echter in koeien van letters "DO NOT EDIT THIS FILE" wanneer ik hem open.
Ik heb me nu niet veel meer van die melding aangetrokken, en ben nu rustig verder aan het klooien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Anoniem: 323548 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:30:
Indien ik graag naar Ubuntu wil overstappen, maar moeilijk van Windows af kan nemen vanwege het spelletje Football Manager, ben ik dan aangewezen op dual-boot?

Of kun je tegenwoordig ook al redelijk Windows-applicaties draaien in Ubuntu via emulatie?
Kom op, dat staat zelfs letterlijk in de startpost! Je kunt inderdaad sommige windows programma's draaien onder Ubuntu via Wine (geen emulatie). Kijk voor compatibility met jouw spelletje op http://appdb.winehq.org

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Anoniem: 323548 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:30:

WINE is al aardig volwassen geworden. Om te kijken of een bepaalde app goed draait in WINE moet je kijken in de App DB. In jouw geval tik je dus even in dat zoekveld football manager in en krijg je een leuk lijstje . Football manager 2008 heeft bijvoorbeeld als status platina, betekend dat hij zonder problemen kan draaien.

Games als World of Warcraft draaien nog wel eens met een wat lagere framerate (75% van "normaal", verschilt énorm per pc, soms ook gewoon even soepel als windows), maar ik heb er vertrouwen in dat het met football manager wel goed moet komen.

Edit: argh |:( * afraca moet niet zolang doen over z'n post...

Edit2: En komt met 9.10 er eindelijk een nieuw deel aan met brand-new startpost? Het WoW topic "mag" al bij pagina 42 een nieuw deel openen.......

[ Voor 8% gewijzigd door afraca op 25-10-2009 18:03 ]

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:40

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
afraca schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:58:
[...]

WINE is al aardig volwassen geworden. Om te kijken of een bepaalde app goed draait in WINE moet je kijken in de App DB. In jouw geval tik je dus even in dat zoekveld football manager in en krijg je een leuk lijstje . Football manager 2008 heeft bijvoorbeeld als status platina, betekend dat hij zonder problemen kan draaien.

Games als World of Warcraft draaien nog wel eens met een wat lagere framerate (75% van "normaal", verschilt énorm per pc, soms ook gewoon even soepel als windows), maar ik heb er vertrouwen in dat het met football manager wel goed moet komen.

Edit: argh |:( * afraca moet niet zolang doen over z'n post...

Edit2: En komt met 9.10 er eindelijk een nieuw deel aan met brand-new startpost? Het WoW topic "mag" al bij pagina 42 een nieuw deel openen.......
Ja :> Vorige editie alleen niet gedaan want ik zou dat eigenlijk doen maar had destijds geen Linux/tijd ervoor. Nu wel weer dus typ een mooie, nog leuke suggesties.
Ik ben pas bij pagina 26 >:)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Grmbl, ik heb gisteren mijn 9.04 geupdate naar de beta van 9.10 .... en daarna start de zaak niet meer.
Lekker.

Hij kan een disk met een specifiek id niet meer mounten, ook al staat deze in fstab. Zowel voor swap als / geldt dit.
Zal zo maar eens met een livecd gaan werken om /etc/fstab gewoon op device ipv id te laten werken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Werk je met uuid? Dat id verandert niet zomaar dus dan moet het een typefout zijn. Of is dit automatisch gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 11:48

Firestone

$ su - vuursteen

Gebruik gelijk maar /dev/disk/by-uuid/xxx (of /dev/disk/by-label/xxx ofc). Afgelopen maand had ik namelijk een probleem met de Gnome update naar 2.28.0 In mij fstab stonden de mountpoints met UUID=xxx aangeduid terwijl Gnome vanaf de nieuwe versie schijnbaar met /dev/disk/by-uuid[label]/xxx werkt. Bij mij resulteerde dat in dubbele mountpoints. Just a tip.

[ Voor 10% gewijzigd door Firestone op 25-10-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb met een livecd geboot , gerootjailed en /proc gemount.
Vervolgens maar eens een apt-get upgrade gedraaid.

De zaak boot en werkt weer, maar met name X heeft een fokking performance issue. Schermpjes heen en weer slepen kost tijd, en Xorg trekt 100% van 1 van de cores.

Mijn P3 werkte sneller, en dit is een SU9400. Nu gok ik dat er issues zijn mbt de intel driver van mijn GM45 chipset, maar ik moet dat nog even uitzoeken.

Wel jammer, mijn ervaring met die beta's is dat ze best goed werken... maar dit keer kostte het toch wat moeite om eea aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Laatst online: 08-05 22:02
Petervanakelyen schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:53:
[...]

Dat valt idd. nog mee. Er staat echter in koeien van letters "DO NOT EDIT THIS FILE" wanneer ik hem open.
Ik heb me nu niet veel meer van die melding aangetrokken, en ben nu rustig verder aan het klooien :p
Dat staat er echter niet voor niks. Het grub.cfg bestand wordt iedere keer dat grub ge-update wordt overschreven en al je veranderingen verdwijnen dan. Op ubuntuforums.org staat een goeie introductie voor grub2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Jovaro schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:25:
[...]

Dat staat er echter niet voor niks. Het grub.cfg bestand wordt iedere keer dat grub ge-update wordt overschreven en al je veranderingen verdwijnen dan. Op ubuntuforums.org staat een goeie introductie voor grub2.
En dat vind ik heel irritant. Bij de oude grub kon ik mooi mijn windows dualboot ergens in menu.lst zetten waar die niet aangepast zou worden, zodat bij een nieuwe kernel niet mijn bootvolgorde, tijd en bootmogelijkheden om zeep geholpen zijn.
Ik moet zeggen dat ik me nog niet zo in grub2 verdiept heb dat ik weet of het daar ook kan, maar in grub.cfg kon ik het in ieder geval niet makkelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 20-06 07:07
Inderdaad, al je wijzigingen moet je in /etc/default/grub invoeren. Verder is grub2 erg makkelijk weer te recoveren, ook met de jaunty cd (daar heb ik het ooit mee gedaan).

http://www.ubuntu-inside....-grub2-after-windows.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ben ik nou gek of klopt hier iets niet?

Ik heb 3 dozen: een dell laptop, een imac en mijn thinkpad x301.
Op deze laatst wilde ik ubuntu 9.10 installeren, de andere dozen draaien respectievelijk winxp en osx.

Ik heb zowel reguliere amd64 desktop images als alternatieve images gedownload via de link ("get beta") op ubuntu.com. Op de windows machine branden ze prima maar loopt de installer vast of de hashes van de files kloppen niet tijdens de installatie zelf.
De mac weigert halverwege de images ze te branden. "kan de bronbestanden niet schrijven" oid.
Prima, maar de md5 sums kloppen wel met die van de mirror.

Ik heb nu 10 cd's vern**kt aan de diverse images; ben ik nou gek of zijn die images toast?

De md5sums kloppen echter wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 26-10-2009 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-05 22:19

pkwarts

555433800

Je lijkt me vrij bekwaam met computers, dus de volgende suggesties klinken wellicht wat stom. Maar wie weet?

-80 min CD gebruikt?
-Op een lage snelheid gebrand?
-CD-R gebruikt ipv CD-RW?
-Drive kaput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik heb ze gedownload en gebrand;hier geen problemen. Alles klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:40

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Boudewijn schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 02:27:

Op deze laatst wilde ik ubuntu 9.10 installeren, de andere dozen draaien respectievelijk winxp en osx.

Ik heb zowel reguliere amd64 desktop images als alternatieve images gedownload via de link ("get beta") op ubuntu.com. Op de windows machine branden ze prima maar loopt de installer vast of de hashes van de files kloppen niet tijdens de installatie zelf.
De mac weigert halverwege de images ze te branden. "kan de bronbestanden niet schrijven" oid.

Ik heb nu 10 cd's vern**kt aan de diverse images; ben ik nou gek of zijn die images toast?

Maak anders er een USB stick installCD van? Met UNetbootinstaller eventjes op een 1GB stick of groter die iso zetten. Werkt hier prima en het kost je helemaal geen CD's

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 02:27:

Mount de iso en kijk of het werkt? Of gebruik de iso als installatiedisk voor een virtualbox installatie?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-06 16:16
Hmm nadat ik laatst al eens mijn laptop had geupdate naar Karmic en omdat dit naar volle tevredenheid ging wilde ik dit nu ook doen bij mijn ouders. Zij hebben een pctje gebaseerd op een Gygabyte GA-MA78GM-S2H moederbord. Na het installeren kwam ik echter tot de vervelende ontdekking dat er blijkbaar nog geen ondersteuning vanuit amd is voor de nieuwe kernel.. Dit levert dus haperende prestaties bij alleen al het scrollen in een browser venster, en al helemaal geen compiz en dergelijke.
Daarnaast heb ik nou ineens geen geluid meer. Waar bij Jaunty alles out of the box werkte en ik goede hoop had op een nog beter werkend geluidssysteem in karmic (wat wel verbeterd is imo) kan ik dus weer gaan googlen welke commandregel ik nu weer moet inkloppen voor geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Unneoetech schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:41:
Hmm nadat ik laatst al eens mijn laptop had geupdate naar Karmic en omdat dit naar volle tevredenheid ging wilde ik dit nu ook doen bij mijn ouders. Zij hebben een pctje gebaseerd op een Gygabyte GA-MA78GM-S2H moederbord. Na het installeren kwam ik echter tot de vervelende ontdekking dat er blijkbaar nog geen ondersteuning vanuit amd is voor de nieuwe kernel.. Dit levert dus haperende prestaties bij alleen al het scrollen in een browser venster, en al helemaal geen compiz en dergelijke.
Zorg dat je de oude kernel boot (grub)?
Unneoetech schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:41:
Daarnaast heb ik nou ineens geen geluid meer. Waar bij Jaunty alles out of the box werkte en ik goede hoop had op een nog beter werkend geluidssysteem in karmic (wat wel verbeterd is imo) kan ik dus weer gaan googlen welke commandregel ik nu weer moet inkloppen voor geluid...
Heb je een nieuwe user aangemaakt om te kijken of daar ook geluidsproblemen zijn? Als een nieuwe user (wel zeker weten dat ie aan audio users is toegevoegd) wel goed geluid heeft, delete alle .iets mapjes die gerelateerd zijn aan geluid in de homedirectory.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

pkwarts schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 03:04:
Je lijkt me vrij bekwaam met computers, dus de volgende suggesties klinken wellicht wat stom. Maar wie weet?
Correct.
-80 min CD gebruikt?
-Op een lage snelheid gebrand?
-CD-R gebruikt ipv CD-RW?
-Drive kaput?
Zowel 650 als 700meg cd's.
Op de DELL zowel 10x als 24x gebruikt, op de iMac alleen default snelheid (geen idee hoe anders te kiezen :P).
CD-R: uiteraard, ook verschillende merken: zowel maxell als plextor als imation.
Drive kaput: lijkt me raar, het zijn 2 afzonderlijke systemen zonder klachten. Die in mijn TP zou kapot kunnen zijn, maar dat verklaart niet waarom die mac ermee stopt.

USB install: goed idee, zou anders zo gaan PXE'en.
Virtualbox: zit atm bij mijn ouders, dus heb niet de spulletjes om even goed te testen. Geen vbox installs hier dus voor mij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Heb de beta van Ubuntu geïnstalleerd op mijn laptop.
Heb voorheen véél gebruik gemaakt van Xubuntu op laptops. Maar nu wil ik toch verder gaan met Gnome. De installatie werkte natuurlijk weer subliem. Zelfs dingen importeren vanuit vista was geen probleem. De eerste boot in Gnome ging prima.

Echter gebruik ik WAN(Wireless Lan) op de laptop. In Xubuntu(XFCE) had ik altijd een windowtje waar ik mijn router op kon zoeken, wachtwoord intikken en ik had altijd internet. In Gnome kan ik wel een manager vinden in de taakbalk. Als ik erop klik staat er: Wired Eth0 Disconnected (of iets in die geest). Rechtermuisknop->manage vpn connecties->WAN kan ik wel één toevoegen, maar hij connect er niet na. Ik geef SSID op en wachtwoord maar er gebeurd weinig. Kan ook nergens op verbinden drukken of wat dan ook. Iets anders wat ik gewend ben dan XFCE.

Is er niet ergens een manger verstopt waar ik gewoon een WAN accespoint kan selecteren? Het is de beta van 9.10 :)

Boudewijn; heb het nog ééns getest. Ik krijg hem gewoon gedownload + gebrand + gevalideerd (AMD64 ISO (geen alternate, de normale) van ubuntu.org->GET BETA NOW).

[ Voor 7% gewijzigd door RedHat op 26-10-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Als het goed is zie je als je op die manager (networkmanager) klikt (linker muisknop) meteen de draadloze netwerken in de buurt. Als je met de rechter muisknop erop drukt, kun je er dan voor kiezen het draadloos netwerk aan of uit te zetten? Ik gok namelijk dat je draadloze kaart niet meteen herkend wordt, of dat je bv nog restricted drivers of firmware moet installeren.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik heb nu 9.10 RC gedownload en het werkt erg goed. Ik heb hem al op een P4 bak met Geforce kaartje erin geïnstalleerd en alles werkte direct. Daarna kwam hij met closed source drivers voor de grafische kaart en ik kon de effectjes aan zetten. Mooi om te zien dat hij gewoon een 720p mkv-tje kon afspelen in movie player, terwijl je met het wobbly effect (of hoe je het ook noemen wil) het schermpje helemaal laat vervormen (door veel heen en weer te gooien). Stond ik toch wel even van te kijken dat die mkv dan gewoon vrolijk doorspeelde ondanks de vervorming.
Ook even 'live' geprobeerd op m'n laptop die ik straks ook opnieuw ga doen, daar werkte het ook met de Intel chipset (waar dat in 9.04 dus niet zo is) en het is een veel betere ervaring. Je hoeft niet allemaal onzin effectjes, maar de schermopbouw is beter en vloeiender.

Op die p4 machine ging ik trouwens ook XP installeren (volledig legaal, dus kon ook gebruik maken van Windows Update). Maar ondanks de update structuur die ook drivers toe laat ben je toch weer een tijd aan het klooien voordat je de apparaten hebt gevonden (de volledige namen) en daar de drivers voor heb gevonden en geinstalleerd. Echt armoede eigenlijk, vergeleken met Ubuntu waar alles direct werkt. (als de fabrikanten of community moeite hebben genomen om drivers te schrijven en daar zijn ze gelukkig al een heel eind mee)

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 26-10-2009 13:18 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:58

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zijn er hier toevallig meer mensen die problemen hebben met het schrijven van de RC van ubuntu netbook remix naar een usb stick? De MD5sum klopt, en ook als ik in het boot menu de stick eerst op integriteit laat checken wordt er geen enkele fout gevonden maar toch krijg ik het niet voor elkaar de ubuntu GUI te booten (en dus ook de installer niet te starten). Krijg legio read/write foutmeldingen.

Ik heb het met twee verschillende sticks geprobeerd, en ook met 3 manieren van schrijven naar usb (Unetbootin, Ubuntu Live USB Imager, en met behulp van 7Zip en U904.bat (een dos tooltje van internet). Ligt dit nou aan mij of is die image gewoon corrupt?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

gezien de andere problemen die hier niet genoemd worden zou het wel eens een probleem met de image zelf kunnen zijn. of is dat te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RedHat schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:57:

Boudewijn; heb het nog ééns getest. Ik krijg hem gewoon gedownload + gebrand + gevalideerd (AMD64 ISO (geen alternate, de normale) van ubuntu.org->GET BETA NOW).
Ik blijf dezelfde problemen houden, ook als ik mijn 9.04 naar 9.10 upgrade (lekker, na een 9.04 install) via update-manager -d.

Ik blijf dus nog even 9.04 gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 288974 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 13:29:
gezien de andere problemen die hier niet genoemd worden zou het wel eens een probleem met de image zelf kunnen zijn. of is dat te kort door de bocht?
Mja de MD5Sum is dus correct, ik heb hem al eens een tweede keer gedownload en ook als ik de USB voor de installatie check (3e optie in het bootmenu) worden er geen fouten gevonden. Maar ik heb hem zojuist in een andere usb poort gestoken en alle randapparatuur verwijderd en het lijkt nu goed te gaan... beetje vreemd :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321370

Touchdomex schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 07:32:
[...]

Maak anders er een USB stick installCD van? Met UNetbootinstaller eventjes op een 1GB stick of groter die iso zetten. Werkt hier prima en het kost je helemaal geen CD's
Dit werkt idd beter dan elke keer maar weer een cd te fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 13:29:
Dit moet dan met de RC versie zijn Want de beta image geeft geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou PXE kunnen doen, dan hoef je niets op media te kwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Boudewijn schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:29:
Je zou PXE kunnen doen, dan hoef je niets op media te kwakken.
Ik heb de oplossing denk ik gevonden.. voor de MSI wind (en dus ook de medion akoya) zijn problemen met de USB support in karmic! Na een eindelijk geslaagde liep ik plots tegen deze fout aan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1283569

Ubuntu Karmic draait dus niet op de msi wind! De oplossing is de webcam uitzetten voor je opstart.

Ik loop nu alleen tegen het probleem aan dat ik alleen nog maar in de console op start elke keer. Als ik startx uitvoer krijg ik wel een muis maar verder niks te zien. Hoe fix ik dit?

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-10-2009 14:54 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 05:04
Ik zit hier maar eens te kloten met UNR karmic, waar ik eerder UNR jaunty heb gedraaid op een asus 1005HA-H..Ik ben tevree.. draait met 1 gieg heel snappy, geen video-issues ( uitz.gemist, youtube ).
De standaard interface is zeer acceptabel voor me, pulse en skype werken goed samen; waar ik eerder heel rap alsa compileerde en pulse ditchte, laat ik het nu zo.
Ik ben goed te spreken over de audio-kwaliteit, het lijkt dat de chip wat beter is dan van mijn nu kapotte dell inspiron 9400 ( iemand nog een 7600 go in de aanbieding?? :) )

Die netboekjes zijn zo toch leuke dingetjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HetWonder schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:52:
[...]

Ik heb de oplossing denk ik gevonden.. voor de MSI wind (en dus ook de medion akoya) zijn problemen met de USB support in karmic! Na een eindelijk geslaagde liep ik plots tegen deze fout aan: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1283569

Ubuntu Karmic draait dus niet op de msi wind! De oplossing is de webcam uitzetten voor je opstart.

Ik loop nu alleen tegen het probleem aan dat ik alleen nog maar in de console op start elke keer. Als ik startx uitvoer krijg ik wel een muis maar verder niks te zien. Hoe fix ik dit?
Probeer eens in vesa mode op te starten. of anders een nieuwe xorg.conf genereren. en als laatste kan je mss de video driver opnieuw instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Anoniem: 321370 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:04:
Probeer eens in vesa mode op te starten. of anders een nieuwe xorg.conf genareren. en als laatste kan je mss de video driver opnieuw instaleren.
Ik heb weinig ervaring in de console.. het klinkt als drie goede opties maar hoe voer ik deze uit in de terminal?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321370 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:20:
[...]

Dit moet dan met de RC versie zijn Want de beta image geeft geen probleem.
het lijkt me ook niet erg waarschijnlijk. zeker niet met de laatste bevindingen hier net boven mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het probleem is voor het eerst op 23 september gesignaleerd in kernel 2.6.31-10. Ik vind het opvallend dat hier niet al eerder MSI Wind/Medion Akoya gebruikers tegen aan zijn gelopen...

meer info is trouwens ook hier te lezen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/435352

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

RedHat schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:57:
Heb de beta van Ubuntu geïnstalleerd op mijn laptop.
Heb voorheen véél gebruik gemaakt van Xubuntu op laptops. Maar nu wil ik toch verder gaan met Gnome. De installatie werkte natuurlijk weer subliem. Zelfs dingen importeren vanuit vista was geen probleem. De eerste boot in Gnome ging prima.

Echter gebruik ik WAN(Wireless Lan) op de laptop. In Xubuntu(XFCE) had ik altijd een windowtje waar ik mijn router op kon zoeken, wachtwoord intikken en ik had altijd internet. In Gnome kan ik wel een manager vinden in de taakbalk. Als ik erop klik staat er: Wired Eth0 Disconnected (of iets in die geest). Rechtermuisknop->manage vpn connecties->WAN kan ik wel één toevoegen, maar hij connect er niet na. Ik geef SSID op en wachtwoord maar er gebeurd weinig. Kan ook nergens op verbinden drukken of wat dan ook. Iets anders wat ik gewend ben dan XFCE.

Is er niet ergens een manger verstopt waar ik gewoon een WAN accespoint kan selecteren? Het is de beta van 9.10 :)

Eigenlijk is dit heel simpel. Ga 3 pagina's terug en je hoort mij klagen over dat ik in 9.04 gelijk kon kiezen dat ik m'n wireless kaart wilde activeren, maar in 9.10 niet meer. Heb toen even aan kabel gehangen, alle package's geupdate, en toen op system-> administration -> hardware drivers geklikt. Tada, je driver werkt en je kan netwerken vinden :)

Zie trouwens nu dat Maximus ook een leuke optie bied, wellicht dat dat ook werkt (en voor mij ook had gewerkt...)

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
afraca schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:51:
[...]

Eigenlijk is dit heel simpel. Ga 3 pagina's terug en je hoort mij klagen over dat ik in 9.04 gelijk kon kiezen dat ik m'n wireless kaart wilde activeren, maar in 9.10 niet meer. Heb toen even aan kabel gehangen, alle package's geupdate, en toen op system-> administration -> hardware drivers geklikt. Tada, je driver werkt en je kan netwerken vinden :)

Zie trouwens nu dat Maximus ook een leuke optie bied, wellicht dat dat ook werkt (en voor mij ook had gewerkt...)
Helemaal overheen gelezen :)

Toch is het niet zo héél simpel. Het is me gelukt todat ik naar Hardware drivers ga. Als ik op "activate" klik bij de broadcom driver blijft hij staan op "Downloading and Installing driver". Na 30 minuten maar afgekapt.

Ik heb wel verbinding want ik kan in de tussentijd gewoon surfen. Dat is het probleem niet. Het gaat overigens om een Dell Studio 15.

Vanavond ga ik de nieuwste mint x64 eens proberen (wat ik toch al van plan was). Dus zo héél belangrijk is het niet :) Zal wel in de installatie zelf zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door RedHat op 26-10-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

RedHat schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 17:36:
[...]
Vanavond ga ik de nieuwste mint x64 eens proberen (wat ik toch al van plan was). Dus zo héél belangrijk is het niet :) Zal wel in de installatie zelf zitten.
Of je wacht even op mint 8 ^^

Ben zelf van mint terug naar ubuntu gegaan, omdat ik wat anders wilde, en ik gewoon GNOME wel heel prima vind O+ (ok, én omdat natuurlijk karmic koala kwam)

EDIT: Al weet ik niet of mint 8 zo geweldig zal zijn...... Development van Mint Menu en verwanten was langzamer dan verwacht, net nu Clem (mannetje achter Mint) op zich wel redelijk aan het rebuilden was...... Dus hoop niet dat ze met brakke Mint Tools aan komen zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door afraca op 26-10-2009 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
afraca schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 18:53:
[...]

Of je wacht even op mint 8 ^^

Ben zelf van mint terug naar ubuntu gegaan, omdat ik wat anders wilde, en ik gewoon GNOME wel heel prima vind O+ (ok, én omdat natuurlijk karmic koala kwam)

EDIT: Al weet ik niet of mint 8 zo geweldig zal zijn...... Development van Mint Menu en verwanten was langzamer dan verwacht, net nu Clem (mannetje achter Mint) op zich wel redelijk aan het rebuilden was...... Dus hoop niet dat ze met brakke Mint Tools aan komen zetten.
Nouja, draai nu dus Mint7 waar het activeren van hardware ook moeizaam ging. Maar het is gelukt. Volgende week kunnen we updaten naar 8 dacht ik. We zien wel of het wat word.

Tot nu toe ben ik zéér tevreden met Linux. Altijd al geweest eigenlijk. Ben ook blij dat o.a. Quake Live gewoon op Linux werkt. Hoop dat andere gamedesigners zullen volgen. Maar goed; das een andere discussie.

Ik vind Mint best volledig. Alles werkt out-of-the-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik ben ook maar weer even met 9.10 aan het klooien in virtualbox. Waar ik bij 9.04 gemakkelijk de resolutie kon veranderen na de virtualbox addons, werkt dat bij 9.10 niet. Wazig, maar dat zoek ik nog wel uit. Er zijn de laatste tijd nog wel een paar grappige features bijgekomen als ik het snel bekijk.

En natuurlijk bijna een final:
Afbeeldingslocatie: http://www.ubuntu.com/files/countdown/910/countdown-9.10-1/03.png
Ben benieuwd of er nog grappige dingen gepland staan voor de release of dat ze de media exposure een beetje ingetogen houden om met de LTS wat meer uit te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gwystyl schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:50:
Ik ben ook maar weer even met 9.10 aan het klooien in virtualbox. Waar ik bij 9.04 gemakkelijk de resolutie kon veranderen na de virtualbox addons, werkt dat bij 9.10 niet. Wazig, maar dat zoek ik nog wel uit. Er zijn de laatste tijd nog wel een paar grappige features bijgekomen als ik het snel bekijk.

En natuurlijk bijna een final:
[afbeelding]
Ben benieuwd of er nog grappige dingen gepland staan voor de release of dat ze de media exposure een beetje ingetogen houden om met de LTS wat meer uit te pakken?
in welke resolutie kan jij 9.10 draaien in virtualbox? Ik kan alleen 1024x768 en 800x600 in een boxed window. Kom ik er gisteren achter dat hij in fullscreen gewoon wel native resolutie van je scherm doet 8)7 heb niet gekeken of je in fullscreen meer kon aanpasssen dan in een box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb in het verleden wel vaker Ubuntu 9.04 in seamless mode draaien, werkt erg goed. Misschien een idee? Als de virtualbox tools correct geinstalleerd zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:56
Hmm net geupgrade nr de Karmic sources en m'n geluid plopt nu constant als er iets wil afspelen, zelfs al mute ik mn kanaal. Iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Geluidsproblemend ie ik heb zijn gefixt in 9.10. Het gaat om een Dell Studio 15 met de Realtek HD dingen.
Na m'n alsa-base aangepast te hebben heb ik wel geluid in Mint (9.04 dus) maar héél zacht. Erg jammer. Was al best ver namelijk :)

Nouja, even paar dagen wachten, updaten naar 9.10 en dan moet alles weer werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Nu online

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Anoniem: 288974 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:59:
[...]

in welke resolutie kan jij 9.10 draaien in virtualbox? Ik kan alleen 1024x768 en 800x600 in een boxed window. Kom ik er gisteren achter dat hij in fullscreen gewoon wel native resolutie van je scherm doet 8)7 heb niet gekeken of je in fullscreen meer kon aanpasssen dan in een box.
ik kon alleen 640x480 en 800x600 kiezen :'(. Ik zal vanavond nog eens kijken of ik niet toevallig virtual pc addons geïnstalleerd heb ipv virtual box tools (lijkt me stug, maar je weet maar nooit).
Ik kreeg wel een melding dat het nu mogelijk moest zijn na een reset van de virtual machine om hogere resoluties te kiezen, dus ik verwacht dat dat deel goed zit.
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik nog videokaart-instellingen of drivers heb hoeven veranderen, maar dat lijkt nu wel nodig te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Iemand enig idee hoe je een PS3 controller via USB werkend kan krijgen onder Ubuntu? Kan alleen dingen vinden via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen idee of het wel kan, of hoe. Maar wat zie je eigenlijk als je hem er in propt en dan lsusb intikt?
Als ie zich gewoon als device registreert (/dev/ps3controller oid) kun je kijken wat de output er van is, en of je het handmatig of eventueel heel makkelijk als HID kan laten werken.
Hmm, ik ga het thuis misschien ook even proberen :P

[ Voor 53% gewijzigd door !null op 27-10-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
!null schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:50:
Geen idee of het wel kan, of hoe. Maar wat zie je eigenlijk als je hem er in propt en dan lsusb intikt?
Als ie zich gewoon als device registreert (/dev/ps3controller oid) kun je kijken wat de output er van is, en of je het handmatig of eventueel heel makkelijk als HID kan laten werken.
Hmm, ik ga het thuis misschien ook even proberen :P
Onder Ubuntu nog niet geprobeerd. Ik vroeg het mij af en ik was er eigenlijk van overtuigd dat het niet out of the box zou werken.

Onder windows is het in ieder geval niet makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door RedHat op 27-10-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 10:30

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Korte update mbt. Karmic Moblin 9.10. In vergelijking tot Moblin 2.0 heeft het voor en nadelen:

Voordelen Karmic Moblin:
- De restricted extra's (zoals MP3 etc.), moblin is heel principieel, alleen open standaarden. Is zeker wat voor te zeggen, maar toch.. (al is flash er wel standaard geinstalleerd)
- de groote Ubuntu Repro's

Nadelen:
- niet zo gepolished uiterlijk (er zitten Ubuntu icoontjes tussen de strakke moblin icoontjes)
- minder gebalanceerd (gevoel)

Gisteravond getest op een Samsung NC10. Moet zeggen dat veel dingen niet goed werken qua functies (backlight dimmen, overige functietoetsen). Zal vanavond even kijken wat het doet op mijn eigen Eee 901 (daar is Moblin zelf mee getest) en er wat dieper op ingaan.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RedHat schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:04:
[...]

Onder Ubuntu nog niet geprobeerd. Ik vroeg het mij af en ik was er eigenlijk van overtuigd dat het niet out of the box zou werken.
Haha, dit is toch het Ubuntu topic? Je hebt het dus niet eens geprobeerd :P
Prop hem erin en kijk wat er gebeurt, misschien komt ie wel met een driver aanzetten (lijkt me sterk) of herkent ie hem als HID (denk het ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:45

knakworst

Get more sats!

Ik heb 2 weken geleden Ubuntu Moblin Remix op de Asus 1000H getest, ik vond het behoorlijk buggy. Verder vind ik de lay-out weliswaar mooi, maar niet fijn. Ubuntu Netbook Remix vind ik een stuk prettiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

het nadeel van de netbookremix (tot aan 9.04 overigens, 9.10 nog niet geprobeerd) is dat:
- firefox supertraag is (ook bij verse install en 2 gb ram)
- de hele feel van de computer traag is (is ook bij win xp zo, viel mij op bij mij pa, maar toch)
- opstarten lang duurt (misschien ook anders in 9.10)
- ik zelf niet een distro kan maken die optimized for atom netbooks is, en blijkbaar de mensen achter moblin wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
letatcest schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:05:
het nadeel van de netbookremix (tot aan 9.04 overigens, 9.10 nog niet geprobeerd) is dat:
- firefox supertraag is (ook bij verse install en 2 gb ram)
- de hele feel van de computer traag is (is ook bij win xp zo, viel mij op bij mij pa, maar toch)
- opstarten lang duurt (misschien ook anders in 9.10)
- ik zelf niet een distro kan maken die optimized for atom netbooks is, en blijkbaar de mensen achter moblin wel :)
Sowieso was UNR huilen met de pet op, want ik heb geen zin in dat vervelende menuutje waar je 'alles' kunt kiezen... Dus ik schakel het uit (UNR schijnt te zijn geoptimalizeerd voor netbooks, dus allee) en daarna start hij niet meer op (enkel een bureaublad verschijnt). Bekend verschijnsel, schijnbaar... Bij het gebruik van de normale is er niks aan de hand, zal eens kijken naar moblin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

letatcest schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:09:
Gisteravond getest op een Samsung NC10. Moet zeggen dat veel dingen niet goed werken qua functies (backlight dimmen, overige functietoetsen). Zal vanavond even kijken wat het doet op mijn eigen Eee 901 (daar is Moblin zelf mee getest) en er wat dieper op ingaan.
lk vind het allemaal nog net even te buggy werken. De moblin remix (gebaseerd op moblin 2.1) heeft idd het nadeel van geen mp3/divx support, maar dat zou ik nog kunnen behappen als de rest niet zo buggy was (wlan die constant uitvalt, bugjes in media speler e.d.)

Erg jammer want het is echt een vernieuwend OS met veel potentie (boottimen!), maar ik wacht nog even tot de final van moblin 2.1 uit komt (eind dit jaar) voor ik weer een poging waag. Tot zolang draait hier naar volle tevredenheid UNR 9.10 :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
!null schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 13:12:
[...]

Haha, dit is toch het Ubuntu topic? Je hebt het dus niet eens geprobeerd :P
Prop hem erin en kijk wat er gebeurt, misschien komt ie wel met een driver aanzetten (lijkt me sterk) of herkent ie hem als HID (denk het ook niet).
Nee, maar ik heb natuurlijk al wel gegoogled my friend ;)

En nee, het gaat niet out of the box werken helaas. Als ik meer informatie heb en een probleemoplossing post ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik kreeg er ook niet veel uit. Hij registreerde zich als Sony Corp. Batoh Device, en ik zag hem verschijnen als /dev/usb/hiddev0 maar er kwam niks uit. Maar volgens mij is het wel aan de praat te krijgen, mensen hebben het al eerder in Ubuntu gedaan. Moet iig wat voor geknutseld worden, heb ik geen tijd voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
!null schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:29:
Ik kreeg er ook niet veel uit. Hij registreerde zich als Sony Corp. Batoh Device, en ik zag hem verschijnen als /dev/usb/hiddev0 maar er kwam niks uit. Maar volgens mij is het wel aan de praat te krijgen, mensen hebben het al eerder in Ubuntu gedaan. Moet iig wat voor geknutseld worden, heb ik geen tijd voor :P
Nouja, het voordeel is dat Linux iets herkend. Dat is in Windows al niet zo. Dus wat dat betreft zou het niet héél lastig zijn.

Ik kan pas testen als de nieuwe Mint uitkomt omdat ik hevige issues met sound ondervind in 7 (9.04). Heb eindelijk ALSA zo ver gekregen dat het iets gefixxed is maar geluid is extreem zacht, microfoon werkt niet. Bekende issues bij Ubuntu 9.04 en in 9.10 gefixxed. Overigens heb ik welgeteld één fix gevonden die niet werkte hievoor. Erg jammer... Gaat om een Studio 15 van Dell met Realtek HD drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-03 14:00

Tim

Een PS3 controller is bijna een gewone HID joystick. Als je een beetje recente kernel hebt dan moet hij gewoon out of the box werken (wel moet je niet vergeten om de controller aan te zetten met het PS knopje). Je kan hem dan vinden op /dev/input/js0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-06 14:15

Hoite

Goed verhaal

ik heb laatst mn installatie geupdate van 8.04 naar 9.04, maar heb hier nu al spijt van, omdat het grafisch heel erg achteruit gegaan zijn met mijn intel GMA950, iemand die toevallig weet of dit in 9.10 weer goed is?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 13:57
Hoite schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:23:
ik heb laatst mn installatie geupdate van 8.04 naar 9.04, maar heb hier nu al spijt van, omdat het grafisch heel erg achteruit gegaan zijn met mijn intel GMA950, iemand die toevallig weet of dit in 9.10 weer goed is?
Ja. :)

Als je even wat pagina's terugbladert lees je dat ze met 9.04 idd flink de fout in zijn gegaan qua intel-videodrivers, in 9.10 is dit hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mcDavid schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:29:
[...]

Ja. :)

Als je even wat pagina's terugbladert lees je dat ze met 9.04 idd flink de fout in zijn gegaan qua intel-videodrivers, in 9.10 is dit hersteld.
Vergeet echter niet dat in ruil daarvoor een flinke kernelbug is ontstaan voor MSI Wind netbooks (en klonen als de medion akoya) waardoor het systeem crasht op het moment dat de webcam aan staat. Fresh install doen is zelfs nauwelijks mogelijk.

(aangezien de kans vrij groot is dat iemand met een Intel GMA950 een netbook van de wind serie heeft)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tes schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:48:
Een PS3 controller is bijna een gewone HID joystick. Als je een beetje recente kernel hebt dan moet hij gewoon out of the box werken (wel moet je niet vergeten om de controller aan te zetten met het PS knopje). Je kan hem dan vinden op /dev/input/js0
Ik heb Ubuntu 9.10 met dus 2.6.30 kernel als ik het goed zeg, iig recent genoeg. En hij doet praktisch niks out of the box, behalve zichzelf registreren. Maar wat is je definitie van een joystick? Hij moet toch in de gewone GUI al wat doen? of moet ik er echt een game voor opstarten die ermee overweg kan.
Anyway, het is vast werkend te krijgen, maar ik ga er niet veel moeite voor doen.

Edit: niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca

afraca

Open Source!

!null schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

Ik heb Ubuntu 9.10 met dus 2.6.30 kernel als ik het goed zeg
Waar heb je die vandaan? Volgens de site gaat 9.10 gepaard met kernel 2.6.31.x (RC = 2.6.31-14.48 (based on 2.6.31.1) )

(of heb je alpha 6? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:27
Ik wacht nog even met het gebruik van ext4 nu er wat discussie is ontstaan over mogelijke corruptie op ext4 filesystems (mogelijk alleen via DM - LVM/Raid/LUKS, wat ik gebruik).
bug #453579: corruption of large files reported with linux 2.6.31-14.46 on ext4

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
afraca schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 17:16:
[...]

Waar heb je die vandaan? Volgens de site gaat 9.10 gepaard met kernel 2.6.31.x (RC = 2.6.31-14.48 (based on 2.6.31.1) )

(of heb je alpha 6? )
Nee het was uit m'n hoofd, ik had het dus fout.
Dubbelfout realiseer ik me nu, want die PS3 controller heb ik geprobeerd op m'n laptop waar nog 9.04 op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Als morgen Karmic uitkomt hoe kan ik die dan het snelst downloaden? .torrent erbij halen?

En voor de Msi Wind'ers (net als ik) er is een workaround voor het usb-poorten probleem: je moet tijdens het booten de camera uitzetten. Ik heb echter geen flauw idee hoe je daarna herkent of dat gelukt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:47

MsG

Forumzwerver

Ben benieuwd naar de "stable" versie straks van 9.10. Ik heb nu nog steeds crashes met van alles. Ze moeten denk ik niet zo strict aan een datum vasthangen, want nu krijg je brakke progsels.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

RetroTycoon schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:11:
En voor de Msi Wind'ers (net als ik) er is een workaround voor het usb-poorten probleem: je moet tijdens het booten de camera uitzetten. Ik heb echter geen flauw idee hoe je daarna herkent of dat gelukt is :P
Je kan ook gewoon de webcam uitzetten met Fn-F6 uitzetten en opnieuw opstarten. Zo is het me zelfs met veel moeite gelukt vanaf USB te installeren. Maar t blijft natuurlijk zuur want ik gebruik die webcam wel... hoop dus dat er snel een update voor komt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
RetroTycoon schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:11:
Als morgen Karmic uitkomt hoe kan ik die dan het snelst downloaden? .torrent erbij halen?

Als je download van de Main server denk ik dat je snelheid heel laag gaat liggen, misschien dat het beter is dan de torrent erbij te halen. Je kan eventueel ook van de iets minder gebruikte servers downloaden.
MsG schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:33:
Ben benieuwd naar de "stable" versie straks van 9.10. Ik heb nu nog steeds crashes met van alles. Ze moeten denk ik niet zo strict aan een datum vasthangen, want nu krijg je brakke progsels.
Dat probeer ik iedereen die maar iets met Ubuntu te maken heeft al een behoorlijke tijd duidelijk te maken, maar het gaat er bij Canonical duidelijk niet in...
HetWonder schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:37:
[...]

Je kan ook gewoon de webcam uitzetten met Fn-F6 uitzetten en opnieuw opstarten. Zo is het me zelfs met veel moeite gelukt vanaf USB te installeren. Maar t blijft natuurlijk zuur want ik gebruik die webcam wel... hoop dus dat er snel een update voor komt.
Ben van plan een MSI Wind U100 te kopen binnenkort, aan wat voor USB-probleem moet ik me verwachten onder Karmic ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Petervanakelyen schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:42:
Ben van plan een MSI Wind U100 te kopen binnenkort, aan wat voor USB-probleem moet ik me verwachten onder Karmic ? :p
Poorten die het gewoon niet doen... En dat is: vrij lastig :P
Vooral omdat je Ubuntu installeert via die poorten

[ Voor 7% gewijzigd door RetroTycoon op 28-10-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Petervanakelyen schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:42:
Hij draait nu bij mij als een zonnetje met de webcam uitgeschakeld. Ik vermoed dat het probleem in de volgende kernelupdate wel verholpen is, maar tot die tijd moet je het dus zonder de interne webcam doen. USB werkt verder ook prima.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
HetWonder schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:32:
[...]

Hij draait nu bij mij als een zonnetje met de webcam uitgeschakeld. Ik vermoed dat het probleem in de volgende kernelupdate wel verholpen is, maar tot die tijd moet je het dus zonder de interne webcam doen. USB werkt verder ook prima.
Zoals ook in de release notes staat: https://wiki.ubuntu.com/K...ors%20if%20not%20disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
HetWonder schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 18:37:
[...]

...Dat zal 29 april 2010 worden vrees ik...

Ik ga zo trouwens ff proberen een fresh install te doen van Karmic RC (64-bit), vanaf USB.
Spannend, want Karmic Beta vanaf CD wou nieteens in de installer komen...
-edit- ik kom nog geen steek verder.
-edit2- De 32-bit versie doet het een stuk beter. Alleen een bug in de installer toen ik direct installeren koos (Staat al op launchpad)... Installeren vanuit de live-omgeving ging wel goed.

[ Voor 16% gewijzigd door mcDavid op 29-10-2009 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Hoe laat moet ik de wekker zetten voor de final?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

RetroTycoon schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:25:
Hoe laat moet ik de wekker zetten voor de final?
Meestal komt die ergens in de loop van de middag dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mcDavid schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:13:
...Dat zal 29 april 2010 worden vrees ik...
Lijkt me toch dat de kernel wel vaker een update krijgt? Ik hoop t wel want het gebrek aan webcam support is het enige punt waar ik me nog echt aan erger met ubuntu...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedomfighter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-11-2024
Crap. Is nu 0:07 donderdag 29 oktober 2009. Helaas nog niet uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
haha ik bedenk me nu dat ik waarschijnlijk de enige in heel de wereld ben die zojuist nog de RC geinstalleerd heeft :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
Ik ben vanochtend gewoon geupgrade naar Karmic door do-release-upgrade -d uit te voeren. Deze installeert de laatste "developer"-versie aka Karmic. Maar aangezien er tussen vandaag en morgen toch niks verandert is dit eigenlijk gewoon de RTM/stable versie. Het enige wat nog moet gebeuren is dat alle mirrors de final iso binnen moeten halen en dat Karmic wordt getagged als stable.

Dus als je aan het wachten was op de release... was niet nodig geweest :)

[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-10-2009 01:27 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:44

Sosabowski

nerd

Nog niks nieuws op de servers....
Iedereen braaf netjes bittorrent klaar staan?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Sosabowski schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:15:
* RetroTycoon meldt zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Laatst online: 18-03 14:00

Tim

!null schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 14:27:
[...]

Ik heb Ubuntu 9.10 met dus 2.6.30 kernel als ik het goed zeg, iig recent genoeg. En hij doet praktisch niks out of the box, behalve zichzelf registreren. Maar wat is je definitie van een joystick? Hij moet toch in de gewone GUI al wat doen? of moet ik er echt een game voor opstarten die ermee overweg kan.
Anyway, het is vast werkend te krijgen, maar ik ga er niet veel moeite voor doen.

Edit: niet goed.
Welke gewone GUI? Gnome of KDE? Die hebben standaard geen ondersteuning voor gamepads.

Simpele test om te kijken of je joystick het doet is:
cat /dev/input/js0
invoeren in een terminal en kijken of er iets gebeurd als je op een knopje drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is eigenlijk de bedoeling, moeten we wachten op begin van de kantooruren ergens in Amerika ofzo? Ik ga hem uit sociaal oogpunt ook wel even in m'n torrentserver duwen.
Tes schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:06:
[...]

Welke gewone GUI? Gnome of KDE? Die hebben standaard geen ondersteuning voor gamepads.

Simpele test om te kijken of je joystick het doet is:
cat /dev/input/js0
invoeren in een terminal en kijken of er iets gebeurd als je op een knopje drukt.
Dat js0 device komt er sowieso toch, niet afhankelijk van de GUI.
Die kan ik nog even proberen. Maar ik ga er niet veel tijd in stoppen.
Overigens heb ik het idee dat hij een soort van goedkeuring moet krijgen, d.m.v. de PS knop. Zo gaat het bij de PS3 over usb ook, moet je op de PS knop drukken, daarna knipperen de lampjes niet meer (blijven dan branden) en werken alle controls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Misschien wordt Ubuntu uitgesteld omdat Firefox 3.5.4 gereleased is?

Trouwens: wat is de Nederlandse mirror voor Ubuntu?

[ Voor 28% gewijzigd door RetroTycoon op 29-10-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-06 17:22
edit

[ Voor 97% gewijzigd door Master FX op 29-10-2009 14:06 ]

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 18:40

Yucko

One clown to rule them all !

Sosabowski schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 07:15:
Ik zit met enige regelmaat tijdens het werk te F5'en op de Ubuntu site :')

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43
JaJoah schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:31:
[...]

Ik zit met enige regelmaat tijdens het werk te F5'en op de Ubuntu site :')
Wordt op z'n vroegst 12:00 uur ws zelfs pas 16:00, Amerikaans bedrijf, Amerikaanse tijden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Loekie schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:38:
[...]

Wordt op z'n vroegst 12:00 uur ws zelfs pas 16:00, Amerikaans bedrijf, Amerikaanse tijden.
Canonical is niet Amerikaans!

Wikipedia: Canonical Ltd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

Snow_King

Konijn is stoer!

RetroTycoon schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:56:
Misschien wordt Ubuntu uitgesteld omdat Firefox 3.5.4 gereleased is?

Trouwens: wat is de Nederlandse mirror voor Ubuntu?
Je hebt er meerdere, maar je kan ook http://nl3.releases.ubuntu.com/ gebruiken.

Bedrijf waar ik werk host die mirror en we hebben inmiddels al wat extra capaciteit aangelegt (2Gbit nu in totaal) om de downloads te kunnen voorzien.

De huidige sync loopt nu weer en ik zie de ISO's al binnen komen, dus echt heel lang kan het niet meer duren.

Draai zelf al een tijdje 9.10 op mijn desktop en draait lekker soepel! (GNOME btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snowking fix even jullie PTR records ;)

stacheldraht@luxuria:~$ dig nl3.releases.ubuntu.com. +short
releases.ubuntu.apt-get.eu.
85.92.137.90
85.92.129.242
stacheldraht@luxuria:~$
stacheldraht@luxuria:~$ dig -x 85.92.137.90 +short
-.
stacheldraht@luxuria:~$ dig -x 85.92.129.242 +short
ubuntu.apt-get.eu.
stacheldraht@luxuria:~$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Snow_King schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:52:
[...]

Je hebt er meerdere, maar je kan ook http://nl3.releases.ubuntu.com/ gebruiken.

Bedrijf waar ik werk host die mirror en we hebben inmiddels al wat extra capaciteit aangelegt (2Gbit nu in totaal) om de downloads te kunnen voorzien.

De huidige sync loopt nu weer en ik zie de ISO's al binnen komen, dus echt heel lang kan het niet meer duren.

Draai zelf al een tijdje 9.10 op mijn desktop en draait lekker soepel! (GNOME btw)
Stoer: kun je ons ook even een preview geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Fixed, beide naar "releases.ubuntu.apt-get.eu" gezet. TTL staat op een uurtje, dus duurt nog even.

Overigens krijgen wij als mirror nu de ISO's binnen en een paar uur later komen de HTML indexes en wat symlinks.

Eind van de middag zal het dus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Trouwens, ik vond het stukje op de FP een beetje kort door de bocht aanvoelen, meer mensen het daar mee eens? Ik hou wel van zakelijk en kort, maar een beetje wol is soms ook wel aardig. Anyway..
Gister de RC Netbook remix geinstalleerd op mijn Eee, maar het loopt niet zo lekker eigenlijk.. en flash wil niet werken en zo. Aan de andere kant waren er natuurlijk meer mensen in dit topic met rare problemen met de remix, dus misschien gewoon even wachten tot vanavond. (de moblin remix was me echt nog wat te buggy, al was die wel heerlijk snel)
Dan nog een dingetje, is er een mogelijkheid om te vertellen dat je het internetverkeer over de wireless wil laten lopen en niet via de wired verbinding? (hier op kantoor werkt de wired verbinding vaak uberslecht als iedereen zijn computer aan heeft, en dan moet ik de netwerkkabel eruit trekken om ervoor te zorgen dat ie de wireless voor internet gebruikt, maar dan kan ik weer niet bij het interne netwerk...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Supportteam zit daar wel vziw(en ook Canada) vorige releases waren altijd pas in de middag.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Ik heb de beta geïnstalleerd. Kan ik die upgrade naar de final release vandaag?
Of gaat dat vanzelf als je een gewone update uitvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Molybdenum schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:21:
Ik heb de beta geïnstalleerd. Kan ik die upgrade naar de final release vandaag?
Of gaat dat vanzelf als je een gewone update uitvoert?
Gaat vanzelf, zal sowieso niet veel anders zijn. Heb vanochtend nog wel iets van 60MB aan updates binnen gekregen op m'n testbox die ik 1x per 2 dagen check.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zal trouwens hier bij mij in de organisatie ook eens informeren naar de mogelijkheden om als mirror voor Ubuntu en Debian te functioneren.

* Anoniem: 249002 heeft hier namelijk een dikke 10Gb/s pijp liggen die lang niet vol raakt :)
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een topic om ervaringen uit te wisselen!!! Stel vragen in een apart topic om antwoorden vindbaar te houden !!!
vergeet ook niet even de topicstart door te lezen