Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:41:
Wat ik wel opvallend vind is dat Apple dus een open verbinding wilt hebben met elke iPhone die aan staat of een programma heeft dat notifications wilt onvangen, best knap als je servers dat betrouwbaar kunnen blijven doen, lijkt mij.
Ik verwacht dat je die dingen met een optie in je settings kunt aanpassen netzoals je dat nu met de fetch functie voor de email kunt doen. Ik hoop het eigenlijk ook wel want dit kan best een aanslag op je accu plegen. Voor wie het niet wil gebruiken is het dan wel zo fijn dat het dan uit kan.
Is wat de iPhone en bijv. PalmOS nu doen dan niet hetzelfde? Je sluit een applicatie af en zodra je het weer start dan krijg je hetzelfde terug als waar je gebleven was. Zeg maar de slaapfunctie toegepast op een applicatie ipv een laptop.
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 10:10:
Echt ik heb toch al een jaartje of 8 mobiele telefoons in mijn bezit maar ik heb een copy paste functie echt nog nooit gemist! Ben ik nou zo dom, of de rest zo lui? ik snap niet dat die functionaliteit zelfs nog bovenaan de lijst staat met wensen..... zelfs nog boven een werkend GPS systeem (tomtom)!
Het zit er niet in en is best irritant omdat je bijv. in diverse applicaties te maken kunt krijgen met url's (bijv. van een rss feed die je dan in je rss reader wil copy-pasten of je wil de link van een website mailen) of andere dingen die je zou willen versturen. Denk hierbij het emailen of smsen van een telefoonnummer van iemand. Er is nu namelijk op geen enkele wijze mogelijk om dat soort gegevens uit te wisselen (ja, onthouden en dan handmatig overtikken). Er is een wijsneus geweest die een low tech copy-paste functie heeft bedacht voor juist het kunnen sturen van telefoonnummers: je schrijft met een whiteboardmarker het nummer op je iPhone, switcht naar je sms/email app, tikt het nummer over, verstuurd de sms/email en veegt daarna het nummer weer van het scherm. Nummers (of andere gegevens) doorspelen is iets wat erg veel voor komt.
Het gebruik van een GPS als Tomtom staat niet zo hoog op de lijst omdat er ontzettend veel mensen zijn die al beschikken over zo'n Tomtom of een vergelijkbare navigatieapparaat (ingebouwd in de auto). Het kunnen versturen van bepaalde stukjes data dmv copy-paste is iets wat je niet op die manier kunt oplossen waardoor het dus hoger op die lijst staat. Lijkt mij dan weer logisch nadenken eerlijk gezegd.
k995 schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 12:20:
[...]
Ik vraag me dan af waar heb je hier ervaring mee? Ik gebruik al jaren multitasking op een wm5/6/6.1 en nog nooit daar zo een last van gehad, en ik had dan nog een redelijk budget model .
Verder zijn het bij grotere telefoond zoals de iphone vooral scherm en resolutie die de grote batterijvreters zijn, niet cpu en ram die amper iets verbruiken.
Daarnaast vraag ik me af welke apps jij gaat draaien die zo cpu en ram intensief zijn in de achtergrond? Film ed lijkt me nutteloos. Je moet denken aan zaken zoals grote tekst/excel files (word,pw point, boeken,...) verkenner waar je in bepaalde folder zit, als je met iets bezig bent en je krijgt telefoon (wat ik dan al gemerkt heb bij de iohone is dat je terug opnieuw kan beginnen)
Ik heb met alle versies sinds dat het Windows CE was ervaring en dat op diverse devices van diverse merken. Ook zat klasgenoten aan moeten horen en moeten helpen eveneens als diverse andere gebruikers (krijg je er van als je sysbeheer/helpdesk doet). Heel veel dingen waren heel simpel op te lossen door het ding opnieuw op te starten. Problemen waren veroorzaakt doordat gebruikers nooit programma's afsloten en hun PDA/Smartphone nooit uit zetten. Op die manier maakt het dus geen moer uit welk programma je gebruikt en hoeveel impact die heeft op je resources. Als je het lang in de achtergrond open hebt staan en dan ook een x aantal applicaties dan slurpt dat steeds meer resources en loopt de boel vast.
Met name doordat je met iets bezig bent en er dan iets bij komt vergeet men heel erg vaak om het andere af te sluiten. Ze weten gewoon niet meer dat het al draaide. Daardoor is het dus de normaalste zaak van de wereld dat applicaties in de achtergrond blijven draaien en daarom vind ik dat multitasking zoals bij WM niet bepaald handig. Ik zie dan ook meer nut in een wat beperktere versie zoals PalmOS en de iPhone dit hanteren (fetch mail/agenda en het afspelen van muziek op de achtergrond toestaan is wel weer fijn).
Het gaat hier dus meer om de optelsom en niet om het feit dat alleen apps die in de achtergrond draaien meteen alles wegslurpen. Het is echter vrijwel altijd wel de verklaring waarom accu's zo snel leeg zijn.
Als over de desktop: multitasking heeft voor ene smartphone/pda weinig met grootte van scherm ed te maken het gaat over gebruiksgemak een applicatie die veel sneller reageert omdat hij al in het geheugen zat.
Daartoe pas je caching toe, heeft niets met multitasking te maken. Caching is trouwens iets wat UNIX systemen al standaard doen, Windows is daar zo rond XP mee begonnen.
De iphone is op dit vlak dan gewoon veel trager en dat komt omdat er juist geen echte multitasking inzit. Elke keer ik iets groot wil opendoen zit ik 10-20s te wachten ik wil een andere liedje, iets opzoeken op internet, krijg telefoon hup weer 10-20s .
Dan zou ik eens een restore van je iPhone proberen of langs de winkel gaan voor een reparatie. Als je iPhone er 10~20 seconden over doet om een applicatie te starten is er iets mis, dat is veel te langzaam. De iPhones van de mensen die ik ken inclusief mijn eigen doen het allemaal binnen 10 seconden op een paar applicaties na (Aurora Feint duurt nogal lang wat ze ook netjes aangeven en Space Monkey wil ook nog wel eens vrij lang nodig hebben om te laden). Een ander liedje is hier gewoon dubbelklikken op de button van de oordopjes of op de homeknop en dan op de next button. Liedjes wisselt hij dan instant. Als de telefoon gaat en muziek speelt af dan krijg ik een korte fade out van de muziek, kan opnemen en als ik ophang krijg ik een fade in van de muziek. Die fade out en in duren ongeveer een seconde of 5 tot 10. Wanneer ik echter met een applicatie zoals Air Sharing een groot PDF documen wil openen (paar MB of eentje van 18 MB) dan is hij daar idd aardig lang mee bezig. Weet alleen niet zeker of dat aan de iPhone ligt of aan Air Sharing aangezien er al een aantal maal in de changelog van Air Sharing fixes mbt performance zijn gemeldt.
Vind ik van niet, de iphone heeft genoeg kracht en mogelijkheden in zich om dit te doen zonder problemen, het enige is dat apple moeite moet doen om dit goed te krijgen. Nu moet de gebruiker zich ten dele aanpassen aan de iphone wat eigenlijk niet zou mogen het zou omgekeerd moeten zijn.
Kracht en mogelijkheden wel ja maar waarom zou je dit willen doen? Wat vindt jij nou het grote nut van multitasking? Kun je daar eens wat meer voorbeelden van geven anders?
Nogmaals welke applicaties gebruik jij dan? Alle moderne pda/smartphones vergelijkbaar met iphone hebben 128+mb aan geheugen, moet je al heel veel openstaan hebben.
De standaard meegeleverde applicaties van Windows Mobile meestal. Niet zo vaak andere applicaties, soms een tomtom. Dat 128 MB is trouwens tricky. Bij WM devices heb je namelijk een deel dat echt geheugen is waarin je je programma's zet en je hebt een deel wat werkgeheugen is zoals we dat ook op een computer kennen. Die 128MB die men veelal aangeeft is het geheugen waarin je programma's en andere data kan zetten, het is dus meer je harde schijf.
Maakt niet uit hoor, je zei nog steeds dat wm amper verkocht wat niet zo is. Je kan daar nu van willen maken dat ze onder ms verwahctingen verkocht (waar ik geen idee van heb) maar er worden heel veel ms pda/smartphones verkocht in de wereld.
Ze verkopen ook niet zo geweldig. Als ze dat wel deden was het marktaandeel ook aanzienlijker geweest. Het gaat hier dus niet om de verwachtingen die Microsoft, HP, etc. hebben. Als ik het goed heb is Dell hierdoor zelfs gestopt met hun Axim serie (ergens zonde omdat het 1 van de betere WM apparaatjes waren met een goede support).
Pretorian_ schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:04:
Och klagen, als je niet weet wat je koopt mag je niet klagen vind ik. Minimale research had je verteld dat navigatie er niet is, tenminste niet anders dan de manier in Google Maps. Als je navigatie leest en dat toepast op wat je DENKT dat het is.....tja dan is het einde zoek?
Ik sluit me volledig aan bij Pretorian_ Dat je de nodige dingen mist en dat vervelend vind is prima maar er zijn hier steeds weer mensen die het vertikken om te zoeken. Er zijn zelfs mensen die zo'n ding puur in een opwelling kopen gezien het feit dat ze geen enkel onderzoek vooraf hebben gedaan. Dan koop je helaas erg vaak een kat in de zak. Als mensen dat nou eens een keer leren toe geven zou dat heel erg veel schelen maar dat doen ze niet: ze ontkennen glashard en schuiven alle verantwoording van zich af. Wat heb je aan dat soort figuren in een topic als deze? Helpen ze een ander het probleem op te lossen?
[
Voor 88% gewijzigd door
ppl op 30-10-2008 22:14
. Reden: Wat stuff toegevoegd ]